Ortodoksien ja helluntailaisten ero

kumman valitsen

Osaatteko valistaa minua tietämätöntä:

Mikä ero on ortodoksien ja helluntailaisten uskomuksissa ja käytännöissä?

Kiinnostusta olisi tietää seuraavista aiheista ja niitten eroavaisuuksista:
vesikaste,
lapsikaste,
kuka saa kastattaa,
Pyhän Hengen täyteys,
Pyhän Hengen kaste,
ehtoollinen,
hyvien tekojen tarpeellisuus,
kielilläpuhumiset,
sairaitten parantamiset käsien kautta,
ja
suitsuttamiset.

Jos et jaksa vastata kaikkiin niin ole ystävällinen ja vastaa edes yhteen. Kiitos!

67

3501

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suosittelen käymään Ortodoksi.net sivuilla. :))

• sytpula

Ota yhteys lähimmän ortodoksisen kirkon papistoon ja varaa aika kahdenkeskiselle keskustelulle.Papit osaavat kertoa sinulle mitä on ortodoksisuus tai voit vaikka ottaa osaa ortodoksiseen katekumeenikerhoon missä opetetaan ortodoksisuudesta.

Jokaisella tavis ortodoksilla taitaa olla oma käsityksensä virallisen ohella ja oma tulkintansa.

Voit varmaan myös lukea jonkun ortodoksisen oppikirjan esimerkiksi peruskoulun ortodoksiset oppikirjat valoittavat ortodoksista kirkkoa maniosti.Sitten voit itse verrata sitä helluntalaiseen oppiin mikäli helluntailaisuus on sinulle jo tuttua.

Ellei ole sitten sinun on vain otettava molemmista uskontokunnista selvää ja päätettävä itse.

• Yx ortodoksi

Kannattaa yrittää kunnolla perehtyä kristinuskoon ja kirkkohistoriaan ennen kuin valitsee yhtään mitään. Ortodoksinen kirkko on alkuperäiskirkko, helluntailaisuus edustaa 1800-luvun amerikkalaista reformoituperäistä kristillisyyttä. Liikkeessä on metodistisia (uskonratkaisun korostaminen) ja baptistisia (uskovaisten kaste) vaikutteita ja omintakeinen oppi "Pyhän Hengen kasteesta".

Ortodoksisuus edustaa alkuperäistä kristillisyyttä ja sen tunnustuskirjoina ovat Raamatun lisäksi vain ekumeenisten kirkolliskokousten laatimat uskontunnustukset, joita on vain kymmenkunta sivua. Helluntailaisten tunnustuskirjoista en tiedä, liekö niitä olemassakaan. Sinun tulee perehtyä protestanttisten liikkeiden historiaan, ja niiden oppeihin.

Kysyit mm kasteen sakramentista. Ortodoksisessa kirkossa kaste on mysteerio eli sakramentti, joka voidaan antaa minkäikäiselle henkilölle vain. Kasteessa ihminen saa syntinsä anteeksi; (jos niitä jo on) ja hän liittyy jäseneksi Kristukseen ja Hänen Kirkkoonsa.

Jos kastettavba on pikkulapsi, kummi tekee kastelupaukset hänen puolestaan luvaten luopua Saatanasta ja uskoa Kristukseen sekä liittyä Kristuksen joukkoihin. Vanhemmat ja kummit lupaavat kasvattaa lapsen kristityksi.

Ortodoksit kastavat kolminkertaisella upotuksella (tai jos se ei ole mahdollista kaatamalla kolmesti vettä kastettavan päälle) Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Kasteen toimittaa pappi, vain hätätilanteessa maallikkokin voi kastaa. Helluntailaiset kastavat vain yksinkertaisella upotuksella eikä välttämättä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Helluntailaiset eivät katso saavansa kasteessa syntejä anteeksi. He kastavat vain "uskoon tulleita" tietoisen uskonratkaisun tehneitä, jotka pyytävät itse kastetta. Helluntailaisille kaste on ihmisen teko. Ortodokseille se on pelastava mysteeri, jossa Jumala antaa armonsa.

Ortodoksi saa Pyhän Hengen lahjan kastetta seuraavassa myrhavoitelun sakramentissa, joka vastaa alkukirkossa toimitettua kasteen jälkeistä kätten päälle panoa. Ortodoksit eivät usko mihinkään erilliseen Pyhän Hengen kasteeseen, joka tulisi hurmoskokemuksena uskovaiselle. Helluntain tapahtuma oli ainutkertainen eikä se toistu enää.

Ehtoollinen on ortodokseilla toinen tärkeä mysteerio. Yhteensä mysteerioita eli sakramentteja on seitsemän: kaste, myrhavoitelu, ehtoollinen, katumus, sairaanvoitelu, avioliitto ja pappeus. Ortodokseillaon realistinen ehtoolliskäsitys eli me uskomme leivän ja viinin muuttuvan Pyhän Hengen vaikutuksesta ehtoollista siunattaessa Kristuksen ruumiiksi ja vereksi. Ehtoollinen nautitaan syntien anteeksi saamiseksi, sielun ja ruumiin parannukseksi ja Jumalan armon vastaanottamiseksi. Helluntailaisilla ehtoollinen on pelkkä Jeesuksen muistoateria. He saavat ehtooolisella vain viiniä tai rypälemehua, joka kuvaa Kristuksen verta ja leipää, joka vain kuvaa Kristuksen ruumista. Helluntailaiset eivät saa ehtoollisella Jumalan armoa.

Ortodoksisessa kirkossa papit voitelevat sairaita ja lukevat heille evankeliumia sairaaanvoitelun sakramentilla. Moni ihminen on myös parantunut rukoilessaan ihmeitätekevän ikonin edessä. Kielilläpuhumiset yms hurmosilmiöt eivät ole kirkossamme yleisiä, ja Kirkko suhtautuu niihin varovasti.

Suitsuttaminen kuvaa rukousta ja on olennainen osa jumalanpalvelusta. kirkko on perinyt sen juutalaisuudesta. Jo Jerusalemin temppelissä suitsutettiin. Muutenkin ortodoksiset jumalanpalvelukset periytyvät juutalaista synagoga- ja temppelijumalanpalveluksista. niistä on kotoisin esim resitatiivinen lukeminen ja Pyhän kirjan kantaminen saatossa (meillä Evankeliumikirjaa kannetaan saatossa, juutalaisilla Tooraa) ja sen kunnioittaminen suutelemalla sitä.

• >>>Ortodokseilla on realistinen ehtoolliskäsitys eli me uskomme leivän ja viinin muuttuvan Pyhän Hengen vaikutuksesta ehtoollista siunattaessa Kristuksen ruumiiksi ja vereksi.

• >>>Suitsuttaminen kuvaa rukousta ja on olennainen osa jumalanpalvelusta.

• >>>Ortodoksisessa kirkossa papit voitelevat sairaita>Ortodoksisessa kirkossa papit voitelevat sairaita

• >>>Kannattaa yrittää kunnolla perehtyä kristinuskoon ja kirkkohistoriaan ennen kuin valitsee yhtään mitään.

• Yx ortodoksi
        jumalan_pete kirjoitti:

>>>Kannattaa yrittää kunnolla perehtyä kristinuskoon ja kirkkohistoriaan ennen kuin valitsee yhtään mitään.

Kirjoita asiaa, äläkä siteeraa asiayhteyksistään irrotettuja yksittäisiä Raamatun jakeita.

Helluntailaiset ovat itse eriseura ja lahko, lahkosta ironneen lahkon erilleen irronnut osa. Ortodoksinen kirkko on alkuperäinen Kirkko, se, joka syntyi ensimmäisenä helluntaina apostolien saadessa Pyhän Hengen.

Ortodoksisen seurakunnan jäsennyys ei ole minkään jäsenreksterijäsennyyttä, vaan elämää Kristuksessa. Eihän useimmilla ortodoksisilla paikalliskirkoilla edes ole mitään jäsenrekisteriä, joten paperijäsennyydestä puhuminen on mieletöntä. Jos valitsee Kristuksen, valitsee samalla myös Kirkon. Kirkon ulkopuolella ei voi olla uskoa Kristukseen!

Tule, nimimerkki Jumalan Pete, itse oikeaan uskoon! Kristus sanoi. " Eivät kaikki, jotka sanovat minulle "Herra, Herra" pelastu, vaan ne, jotka tekevät minun Taivaallisen Isäni tahdon.

• Yx ortodoksi kirjoitti:

Kirjoita asiaa, äläkä siteeraa asiayhteyksistään irrotettuja yksittäisiä Raamatun jakeita.

Helluntailaiset ovat itse eriseura ja lahko, lahkosta ironneen lahkon erilleen irronnut osa. Ortodoksinen kirkko on alkuperäinen Kirkko, se, joka syntyi ensimmäisenä helluntaina apostolien saadessa Pyhän Hengen.

Ortodoksisen seurakunnan jäsennyys ei ole minkään jäsenreksterijäsennyyttä, vaan elämää Kristuksessa. Eihän useimmilla ortodoksisilla paikalliskirkoilla edes ole mitään jäsenrekisteriä, joten paperijäsennyydestä puhuminen on mieletöntä. Jos valitsee Kristuksen, valitsee samalla myös Kirkon. Kirkon ulkopuolella ei voi olla uskoa Kristukseen!

Tule, nimimerkki Jumalan Pete, itse oikeaan uskoon! Kristus sanoi. " Eivät kaikki, jotka sanovat minulle "Herra, Herra" pelastu, vaan ne, jotka tekevät minun Taivaallisen Isäni tahdon.

>>>Jos valitsee Kristuksen, valitsee samalla myös Kirkon. Kirkon ulkopuolella ei voi olla uskoa Kristukseen! >Tule, nimimerkki Jumalan Pete, itse oikeaan uskoon! >Eivät kaikki, jotka sanovat minulle "Herra, Herra" pelastu, vaan ne, jotka tekevät minun Taivaallisen Isäni tahdon.>Kirjoita asiaa, äläkä siteeraa asiayhteyksistään irrotettuja yksittäisiä Raamatun jakeita. >Ortodoksinen kirkko on alkuperäinen Kirkko, se, joka syntyi ensimmäisenä helluntaina apostolien saadessa Pyhän Hengen.

• p.. edellä puuhun

Tässä on suurin ero "Jos kastettavba on pikkulapsi, kummi tekee kastelupaukset hänen puolestaan luvaten luopua Saatanasta ja uskoa Kristukseen sekä liittyä Kristuksen joukkoihin. Vanhemmat ja kummit lupaavat kasvattaa lapsen kristityksi."

Päätös lähteä seuraamaan Jeesusta on AINA henkilökohtainen päätös, eikä sitä voi kukaan tehdä toisen puolesta. Aivan kuten Sana opettaa "joka tulee uskoon ja kastetaan, pelastuu". Tässä järjestyksessä. Ei niinkuin ortodoksinen kirkko opettaa; joka kastetaan ja joskus myöhemmässä vaiheessa tekee valinnan lähteä seuraamaan Jeesusta, pelastuu. Ortodoksisen kirkon levittämä harhaoppi johtaa ihmisiä eksyksiin, jopa valittuja.

• Perinteinen
        jumalan_pete kirjoitti:

>>>Suitsuttaminen kuvaa rukousta ja on olennainen osa jumalanpalvelusta.

Tulkitset väärin Jesajaa. Tuossa kohdassa kansalle kerrotaan, että Temppelin palveluksilla ei voida korvata ja saada anteeksi syntistä elämää. Jos kansan pahat teot eivät lopu, ei Jumala halua kulla Temppelin rukouksia, eikä paljoa muutakaan.

• mitä löytyy

Mistäpäin Raamattua löytyy nämä tällaaset mysteerit kun en ole ennen kuullukkaan? Vai onkos ne näitten lipeväkielisten orto pedien omaa keksintöä?

• optaatus
        p.. edellä puuhun kirjoitti:

Tässä on suurin ero "Jos kastettavba on pikkulapsi, kummi tekee kastelupaukset hänen puolestaan luvaten luopua Saatanasta ja uskoa Kristukseen sekä liittyä Kristuksen joukkoihin. Vanhemmat ja kummit lupaavat kasvattaa lapsen kristityksi."

Päätös lähteä seuraamaan Jeesusta on AINA henkilökohtainen päätös, eikä sitä voi kukaan tehdä toisen puolesta. Aivan kuten Sana opettaa "joka tulee uskoon ja kastetaan, pelastuu". Tässä järjestyksessä. Ei niinkuin ortodoksinen kirkko opettaa; joka kastetaan ja joskus myöhemmässä vaiheessa tekee valinnan lähteä seuraamaan Jeesusta, pelastuu. Ortodoksisen kirkon levittämä harhaoppi johtaa ihmisiä eksyksiin, jopa valittuja.

Matt. 28: 19 - 20 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.

Jos asioiden järjestyksellä on niin suuresti väliä kuin väität, niin eikö seurakunnan nimenomaan tule ensin kastaa ja vasta sitten opettaa? Niin päin asia Lähetyskäskyssä esitetään.

• joka_vanhoja_kaivelee

Älä saivartele. Sana opettaa myös näin: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa." Eli ensin pitää siis kastaa ja sitten vasta opettaa. Tai niin ainakin sinun pitäisi tuo kohta tulkita, jos olet yhtään johdonmukainen.

• Anonyymi
        Yx ortodoksi kirjoitti:

En usko kumpaakaan väitettäsi.

Ette ole alkukirkko ettekä ainoa pelastuksen aitta.

• Anonyymi
        optaatus kirjoitti:

Matt. 28: 19 - 20 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.

Jos asioiden järjestyksellä on niin suuresti väliä kuin väität, niin eikö seurakunnan nimenomaan tule ensin kastaa ja vasta sitten opettaa? Niin päin asia Lähetyskäskyssä esitetään.

Siinä käsketään kylläkin ensin tekemään opetuslapseksi ja vasta sitten kastamaan ja opettamaan.

• Anonyymi

Tuo järjestysusko on ihan pöpiä. Matteuksen evankeliumin lopussa on lähetyskäsky: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää." Ilmeisesti sinun tulkintasi mukaan pitää ensin kastaa ja vasta sitten opettaa?

• Anonyymi

apostoli paavalin kirkko on alkuperainen ....opillisesti.....500 vuotta jalkeen kristuksen kuoleman ,,,krsitityt rupesivat rakentamaan isoja kirkkoja ,,,,sitten valtio ja ei uskovat tulivat mukaan ja pappis saaty korotettiin ........ainoastaan opettamaan ,,,,..

• Anonyymi
        Yx ortodoksi kirjoitti:

Lahkot on lakkoja ja rahan ahneita pelotteijoita.
        ORDOKSINEN VANHA Alkukirkko on todella eri kuin joiden tähän ahneiden lahko seurat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En usko kumpaakaan väitettäsi.

Ette ole alkukirkko ettekä ainoa pelastuksen aitta.

No itseasiassa kyllä

• Anonyymi
        Yx ortodoksi kirjoitti:

Ortodoksit ovat katollilaisista jakautunu suuren skisman aikana itäiseksi kirkoksi.
        Käytänössä entisiä roomalaiskatollisia

• mysteeri1

Että semmosta mysteeristä luulottelu uskoa.

• Mene palveluksiin.

Kannattaa mennä käymään ortodoksisissa palveluksissa. Ehtoollisille ja sakramentteihin ei voi osallistua, mutta muuten voi osallistua siinä kuin muutkin. Mene mukaan, ja katso, kuuntele.

Voit mennä helluntailaisten tilaisuuteen, ja katsella ja kuunnella siellä.

Pappien kanssa voi varmaan sopia keskusteluaikaa. Itselläni se ei ole onnistunut koskaan kunnolla, koska ortodoksipapitkin ovat hyvin kiireisiä. Ihan vain siksi kerron, että et pety!
      Ortodoksisen kirkon sivustolla on kirjoja, joita lukeamalla voi tutustua ortodoksiseen uskoon ja kirkkoon. Tosin ne ovat ideaaleja ja tavoitteita. Todellisuus on sitten aina jotakin muuta konkretiassa. Kannattaa itse käydä palveluksissa, ja tutustua.

• Perinteinen

Jos haluat uskoa Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen, valitset Ortodoksisen kirkon.

Jos haluat uskoa lipevälkieliseen saarnaajaan, valitset helluntaiseurakunnan.

• >>>Jos haluat uskoa Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen, valitset Ortodoksisen kirkon.

• yötönyö

Entäs se rukouksen sanamuoto. Isossa kirjassa sanotaan: Älkää höpiskö jonniinjoutavuuksia. Vaan: Isä meidän joka olet taiv......

• Naamiaishuveja

Helluntailaiset eivät harrasta valtion tuella Bysantin hovin naamiaisoloisia näytelmiä. Ihan Turo ja Halti kelpaavat vaatehtimaan nykyaikaisen ihmisen.
      Mutta larppaus mikä larppaus...

http://www.larp.fi/wiki/Mitalarppaaminenon/

• riidan siemenet

Ihan turhuutta tehdä tekemällä kenenkään pyynnöstä riitaa asettelemalla vastakkain eri uskontoja.

Jokainen voi itse käydä tälläistä vertailua läpi omassa rauhassaan ja papin kanssa keskustellen.
      Ei ole syytä tehdä siitä tahallista kiistaa eri uskontojen edustajien kanssa kuten tässäkin ketjussa on nähtävissä.

Edes ortodoksit olisivat sen verran älyllistä etteivät osallistusi tahalliseen riidan ja väittelyn kylväntään.

Jos helluntailaisuus jotain ortodoksia kiinnostaa tai mormonismi niin he voivat kyllä miettiä sitä itsekseen.Palstat eivät anna neuvoa kuinka elää elämäänsä.

• Olet jo itse valinnu

Ok, vastaan vain yhteen seuraavasti: olet ilmeisesti jo valinnut helluntailaisuuden, muuten et kyselisi mitään näin järjetöntä. On siis parasta, että menet helluntailaiseen seurakuntaan, sillä Ortodoksisessa kirkossa et voi olla helluntailaisella asenteella.

Sitä paitsi ortodoksisuudessa ei ole kyse valinnasta eikä mistään vaihtoehtoliikkeestä. Ihmisen pitää olla ortodoksi kuuluakseen Ortodoksiseen kirkkoon, eikä sitä voi koskaan itse valita, sillä ortodoksiksi kasvetaan, eikä kenelläkään ortodoksilla ole enää muita vaihtoehtoja.

• Perinteinen

Vai niin. Pitäisikö minun sitten kiireesti erota kirkosta, kun en ole syntynyt ortodoksiseen sukuun, eikä minua ole vauvana mirhavoideltu? Olen vasta aikuisiällä liittynyt kirkon jäseneksi, eli tehnyt valinnan. Nyt sinä sanot, että ortodoksisuutta ei voi valita.

• Olet jo itse valinnu
        Perinteinen kirjoitti:

Vai niin. Pitäisikö minun sitten kiireesti erota kirkosta, kun en ole syntynyt ortodoksiseen sukuun, eikä minua ole vauvana mirhavoideltu? Olen vasta aikuisiällä liittynyt kirkon jäseneksi, eli tehnyt valinnan. Nyt sinä sanot, että ortodoksisuutta ei voi valita.

Jokainen tietenkin ymmärtää omista lähtökohdistaan. Kun en tunne teitä, en nyt tässä mitään selvitä. käsitätte asiat miten käsitätte. Tärkeintä on, että elätte ortodoksina ettekä minkään lahkouskon opin kautta.

• Höpsänköpsää
        Olet jo itse valinnu kirjoitti:

Jokainen tietenkin ymmärtää omista lähtökohdistaan. Kun en tunne teitä, en nyt tässä mitään selvitä. käsitätte asiat miten käsitätte. Tärkeintä on, että elätte ortodoksina ettekä minkään lahkouskon opin kautta.

"Tärkeintä on, että elätte ortodoksina ettekä minkään lahkouskon opin kautta"
        Sikahan se haastaa näin. Eroan ort kirkosta koska näin paskoja löytyy.

• Perinteinen
        Olet jo itse valinnu kirjoitti:

Esität ristiriitaisia ajatuksia. Ensin kirjoitat, että ortodoksisuutta ei voi valita, siihen pitää syntyä.

Sitten pitäisi kuitenkin elää ortodoksina, vaikka sellaista valintaa ei olisi saanut tehdä.

Etkö osaa antaa yksiselitteistä vastausta?

Kun hylkäsin luterilaisuuden, ei tuollainen protestanttinen lahko ihan ensimmäisenä tullut mieleen, pikemminkin se kirkko, josta protestatntit aikanaa erosivat .... mutta en selittele taustoja enempää.

• yötönyö

Juuri niin.

• art vandelay

Lahkolaiset korostavat yksityistä suhdetta Jumalaan. Kun ketään muita ei ole keskustelemassa ja arvioimassa jumalsuhdetta, saa Jumalasta luoda sellaisen kun haluaa. Juttelut Jumalan kanssa ovatkin juttelua oman itsensä kanssa. Kukaan muu kuin itse ei ole oikeassa. Tällaista on helluntalaisten henkilökohtainen usko.

• Anonyymi

Ei pidä paikkansa. Jumalaa ei voi luoda sellaiseksi kuin itse haluat. Ja Jumala puhuu ihmisille pyhän hengen kautta. Itse olen hellari ja Jumala antaa rukous vastauksija se on puhumista minulle Jumala voi pyhän hengen kautta puhua minulle henkilökohtaisesti tai muiden kautta. Jumala on kaikkivaltias meidän pelastajamme se lukee selvästikkin raamatussa kuka Jumala on. Jumala on aina ollut ja tulee aina olemaan sama. Isä poika ja pyhähenki. Meillä on armollinen Jumala jos teemme syntiä ja kadumme sitä sydämmessämme pyydämme anteeksi niin saamme anteeksi. Se ei tarkoita että saamme tehdä tahallista syntiä ja saada anteeksi katumatta. Jumala on meidän herramme.ven ymmärrä miksi puhutte tietämättä tai ottamatta asioista selvää. Avaskaa raamattu siellä on kaikki totuus sana on meidän leipämme.

• Martti L.

Ketju on näköjään jo kuukausia vanha, mutta kommentoinpa kuitenkin kun satuin huomaamaan. Koko valintatilanne tuntuu melko absurdilta ja mahdottomalta, eivät voisi vaihtoehdot olla juuri kauempana toisistaan. Ettei joku välimuoto kelpaisi? Itse tosin olen luterilainen, mutta että ollako orto vai hellari, jotenkin tämä dilemma vaan hihityttää...

• Sivusta

On sanomattakin selvää, että helluntailaisuus on lahkolaisuuttaa ja Ortodoksisuus vanhaa ja alkuperäinen kirkko. Eihän heillä ole sakramentteja ollenkaan. Ei ne usko Raamattua.

• yötönyö2

Heillä on sama raamattu. Siinäpä ne yhtäläisyydet onkin.

• ent.protestanttarainen

Helluntailaiset ottavat (vahingossa?) piireihinsä kaikenlaisia "menestysteologiaan" uskovia ja siellä sitten rukoillaan kuin joulupukilta konsanaan suuria rahoja, kultahampaita ja Cadillaceja. Jeesus itse opetti askeettista elämäntapaa. Siinä on sulle yks aika huomattava ero. Tosin kyllä ortodokseissakin löytyy maallisen mammonan perään olevia, tiedän ihan tapauksia. Eräskin luterilainen eukko roikkuu (rahasta?) hyvätuloisen ortodoksiyrittäjämiehen vaimona, vaikka samalla katselee muita. Saanut lapsensakin pois ort.kirkosta.

• klnvlsbvas

No, kalliiksi se tulee bernhardilaiskoirakin.

• tupuna10

ei helluntailaiset suitsuttele mirhoja. olen yhden ainoan kerran lapsena luokkaretkellä käynyt koulun kanssa ortodoksikirkossa ja meillä piti koko sen Jumalan palveluksen ajan seisoa. ortodoksikirkoissa ei ole penkkejä. katolliskirkko ja ortodoksit ovat olleet joskus kauan sitten samaa kirkkoa(keskiajalla), josta tiet erkani. sitä kirkkoa ei voi verrata helluntailiikkeeseen.harhaopista on kyse. siellä ei korosteta Jeesuksen Jumaluutta.

• 1234567---

Heillä on yhteinen pyhä sunnuntai, pyhäkouluineen.

• mahtuu.muitakinmukaan
        1234567--- kirjoitti:

Tältäosin ovat yhtä. tämä tärkeä yhtäläisyys heillä.

• Anonyymi
        1234567--- kirjoitti:

Onko nykyinen kalenterimme väärennös ?

• ornitolooooqi

Ortodoksi on ylhäältä punainen ja alhaalta vihreä? Helluntailainen taas ylhäältä vihreä ja alhaalta punainen? Menikö oikein? Jotain pilkutusta saattaa joissakin yksilöissä olla.

• virallinentotuus

Kummassakin kastetaan vedellä. Turussa tosin kuulin että verellä.
      Alaikäisiä lapsiakin kastetaan molemmissa.
      Kastattaa saavat vain huoltajat alaikäisiään muuten jokainen päättää itse meneekö kasteelle.
      Pyhä Henki antaa täyteydestään kenelle haluaa. Ei ole ihmisten käsissä.
      Pyhää Henkeä ei tarvitse kastaa.
      Ortodoksisen kirkon ehtoolliseen voivat osallistua vain ortodoksisen kirkon jäsenet. Vastaavasti ortodoksisen kirkon jäsenet eivät voi osallistua toisen kirkon ehtoolliseen. Poikkeukset näistä säännöistä tekee hiippakunnan piispa. Ehtoollisaineina käytetään leipää ja viiniä, jotka ortodoksisen kirkon uskon mukaan muuttuvat Kristuksen ruumiiksi ja vereksi. Näiden lisäksi ehtoolliskalkkiin lisätään kuumaa vettä. Pappi antaa ehtoollisen yhteisestä kalkista lusikalla suoraan suuhun.
      Katumus merkitsee ortodoksisessa kirkossa ennen kaikkea mielenmuutosta, koko käyttäytymisen ja ajattelutavan muutosta. Se osoittaa ihmisen halua vaihtaa suuntaa.
      Jeesus Kristus paransi sairaita yhtenä jumalallisen tehtävänsä osoituksena. Sen vuoksi parantamisen voima säilyy edelleen kirkossa, sillä Kristus on jatkuvasti läsnä Pyhän Hengen kautta.
      Sairaanvoitelu on erityinen toimitus, jossa rukoillaan sairaalle parannusta niin ruumiin kuin sielunkin sairauksista.
      Helluntailaiset eivät suitsuttele. Papin kiertäessä kirkkoa suitsutusastian kanssa kirkkokansa väistyy yleensä seinustalta kirkon keskiosaan. Vieraan on sopivinta siirtyä muiden mukana.

• Anonyymi

Ei kirkkokansa väisty. Ns. Suuri saatto jossa pappi suitsuttaa kulkemalla kirkkosalin ympäri on rukous jonka keskelle ihmiset siirtyvät. Mikäli seisominen palveluksissa on mahdotonta, voi istua kirkkosalun reunoilla penkeillä t.tuoleilla.

• jäsenyydenehdot

Helluntailaiseksi tullaan yleensä uskoontulon kautta, sitten pitää ottaa kaste (lapsikaste ei riitä). Ortodoksiksi puolestaan pitää syntyä. Ortodokseihinkin voi periaatteessa liittyyä käännynnäisenä, mutta näitä ylenkatsotaan eikä pidetä "aitoina".

• Aito_vai_käännynnäinen

Edesmennyt P Arkkipiispa Paavali on asiasta kirjoittanut näin.

Uutta testamenttia seuraten emme tänäkään päivänä käytä nimitystä "käännynnäinen". itsestämme, jotka olemme liittyneet kirkkoon pienokaisina, emmekä niistä, jotka ovat sen tehneet aikuisina. Sen jälkeen kun pienokainen tai aikuinen on pyhän sakramentin kautta otettu kirkon jäseneksi, ei hänestä ole paikallaan käyttää sävyltään vierasta ja muukalaista tarkoittavaa ”käännynnäinen”-nimitystä. Kun tästä luonnollisesta ja korrektista tavasta poiketaan ja aikuisina ortodoksiseen kirkkoon liittyneitä nimitellään käännynnäisiksi, on se joko ymmärtämättömyyttä tai - mikäli se on tahallista kirkon jäsenten luokittelua - ortodoksisen kirkon hengelle vierasta rakkaudettomuutta ja Itsensä korostamista.

Se, joka itse pyrkii aidosti elämään ortodoksista hengellistä elämää, ei voi muuta kuin iloita jokaisesta kirkkoon liitetystä uudesta jäsenestä, olipa hän kastettu pienokainen tai aikuisena voitelun kautta ortodoksiseen kirkkoon otettu. Ja kuinka toisin voisikaan olla! Eihän kirkko ole meidän omaisuuttamme. Se on Herran kirkko ja kaikki sen jäsenet ovat Herran omat. Kaikki elämme samasta Jumalan Hengen voimasta ja toistamme samaa publikaanin rukousta: "Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!"

Ottaen huomioon kaikki tässä esitetyt näkökohdat ei kirkkoon liittyneistä suinkaan tarvitse muodostua mitään ongelmaa kirkkokuntaamme. Ongelma on sen sijaan meillä kaikilla yhteinen: olemmeko me tiedostaneet vakavasti kukin oman "kääntymyksemme", joka tapahtui jo pyhässä kasteessa: olemmeko todella "kääntyneet pois kiusaajasta ja asettuneet Kristuksen puolelle". Tässä on meillä kaikilla ortodokseilla kylliksi tietämistä itse kullakin, ja jos tämän unohtaen kerskaamme ortodoksisuudellamme, niin Kristus nöyryyttää meidät kuten juutalaiset, jotka kehuivat olevansa Aabrahamin lapsia, ja sanoo, että "Jumala voi kivistä herättää lapsia Aabrahamille". Ja todella niin tapahtuu: Jumala "poistaa kivisydämen ja antaa liha-sydämen" ja "hän antaa uuden hengen heidän sisimpäänsä", ja niin "monet tulevat idästä ja lännestä ja aterioitsevat Aabrahamin ja lisakin ja Jaakobin kanssa taivasten valtakunnassa. . ." (Mt 3:9; Hes 11: 19; Mt 8:11).

http://www.ortodoksi.net/index.php/Kirkkoon_liittynyt_-_"käännynnäinen"

• Anonyymi
        Aito_vai_käännynnäinen kirjoitti:

Edesmennyt P Arkkipiispa Paavali on asiasta kirjoittanut näin.

Uutta testamenttia seuraten emme tänäkään päivänä käytä nimitystä "käännynnäinen". itsestämme, jotka olemme liittyneet kirkkoon pienokaisina, emmekä niistä, jotka ovat sen tehneet aikuisina. Sen jälkeen kun pienokainen tai aikuinen on pyhän sakramentin kautta otettu kirkon jäseneksi, ei hänestä ole paikallaan käyttää sävyltään vierasta ja muukalaista tarkoittavaa ”käännynnäinen”-nimitystä. Kun tästä luonnollisesta ja korrektista tavasta poiketaan ja aikuisina ortodoksiseen kirkkoon liittyneitä nimitellään käännynnäisiksi, on se joko ymmärtämättömyyttä tai - mikäli se on tahallista kirkon jäsenten luokittelua - ortodoksisen kirkon hengelle vierasta rakkaudettomuutta ja Itsensä korostamista.

Se, joka itse pyrkii aidosti elämään ortodoksista hengellistä elämää, ei voi muuta kuin iloita jokaisesta kirkkoon liitetystä uudesta jäsenestä, olipa hän kastettu pienokainen tai aikuisena voitelun kautta ortodoksiseen kirkkoon otettu. Ja kuinka toisin voisikaan olla! Eihän kirkko ole meidän omaisuuttamme. Se on Herran kirkko ja kaikki sen jäsenet ovat Herran omat. Kaikki elämme samasta Jumalan Hengen voimasta ja toistamme samaa publikaanin rukousta: "Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!"

Ottaen huomioon kaikki tässä esitetyt näkökohdat ei kirkkoon liittyneistä suinkaan tarvitse muodostua mitään ongelmaa kirkkokuntaamme. Ongelma on sen sijaan meillä kaikilla yhteinen: olemmeko me tiedostaneet vakavasti kukin oman "kääntymyksemme", joka tapahtui jo pyhässä kasteessa: olemmeko todella "kääntyneet pois kiusaajasta ja asettuneet Kristuksen puolelle". Tässä on meillä kaikilla ortodokseilla kylliksi tietämistä itse kullakin, ja jos tämän unohtaen kerskaamme ortodoksisuudellamme, niin Kristus nöyryyttää meidät kuten juutalaiset, jotka kehuivat olevansa Aabrahamin lapsia, ja sanoo, että "Jumala voi kivistä herättää lapsia Aabrahamille". Ja todella niin tapahtuu: Jumala "poistaa kivisydämen ja antaa liha-sydämen" ja "hän antaa uuden hengen heidän sisimpäänsä", ja niin "monet tulevat idästä ja lännestä ja aterioitsevat Aabrahamin ja lisakin ja Jaakobin kanssa taivasten valtakunnassa. . ." (Mt 3:9; Hes 11: 19; Mt 8:11).

http://www.ortodoksi.net/index.php/Kirkkoon_liittynyt_-_"käännynnäinen"

tiedän joitakin ent. helluntailaisia jotka liittyneet myöhemmin ortodoksisuuteen.

itsekin lukenut, ortodoksisuus olisi lähimpänä "oikea"- (oppisuutta, tms.)

• Anonyymi

"Athoksen isät neuvovat seuraavanlaisesti: 'Jokaisessa aikakaudessa, jona ihmiset elävät, on sellaista, mikä auttaa pelastukseen ja sellaista, mikä estää sitä. Kaikki, mikä estää meidän pelastustamme, on antikristillistä. Olkoon se salattua tai näkyvää.'"

- Arkkimandriitta Efraim, Pyhän Andreaan skiitta, Athosvuori

• Anonyymi

Hulluntalaisten palsta on toisaalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jätä se helluntalaisuus: naispappeus ja hurmanhenkisyys ja tee parannus.

Kirkossamme ei nytkähdellä, maahan vajota tai kouristella eikä karsimaattisiin ilmiöihin kuulu eläinelliset äänet eikä sätkiminen tai hihittely. Kirkko on pyhä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jätä se helluntalaisuus: naispappeus ja hurmanhenkisyys ja tee parannus.

Kirkossamme ei nytkähdellä, maahan vajota tai kouristella eikä karsimaattisiin ilmiöihin kuulu eläinelliset äänet eikä sätkiminen tai hihittely. Kirkko on pyhä.

Tarkoitan soita papille ja kerro että haluat tehdä parannuksen huonosta kristillisyydestä. Se kuultavasti hyväksyy sen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hulluntailaisten palsta on toisaalla, siis missä ?

• Anonyymi

Tämä keskustelu on mielestäni turhaa. Eikö tärkein ole Jeesus ja Hänen ristintyö. Hänen kuolema ja kärsimys meidän takia johon Aatami ja Eeva sortui.
      Jumala loi maan ja taivaan , kuun , tähdet, avaruuden ja Ihmisen.
      Raamattu on Pyhän Hengen johdattamana kirjoitettu Sana meille.
      Jeesus sanoi , joka uskoo minuun ei ikinä kuole. Minä olen tie totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isäni luo muuten kuin minun kauttani.
      Matt.7, lukekaa. Älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi
      sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan. Lukekaa . Minusta kirkko isillä on paljon viisautta, olen helluntaiseurakunnan jäsen, luen Filokaliaa jossa on myös paljon heidän viisautta. Muistakaa rakkaat veljet ja siskot Kristuksen kirkkautta. Minusta Jeesuksen vuorisaarna on kaiken kattava opetus meille. On totta että tämä maailman aina lisääntyvä pahuus sokeuttaa meitä kaikkia uskovia helposti.
      Ottakaa siis yllenne Jumalan taisteluvarustus, niin että kykenette pahan päivän tullen
      tekemään vastarintaa ja selviytymään taistelusta pystyssä pysyen. Seiskää lujina!
      Kiinnittäkää vyöksenne totuus, pukeutukaa vanhurskauden haarniskaan (Ef. 6:14)

• Anonyymi

Helluntailaiset ovat mustalaisia. Ortodoksit ovat ryssiä. Olen katolilainen.

• Anonyymi

Opilliset kysymykset ovat oma lukunsa. Vaikeaksi asian tekee se, ottavatko ortodoksit tulokkaan joukkoonsa vai eivät. Kumpikin näistä on täysin mahdollista eli 100 %:sta mahdollisuus on 50/50%. Onnea yrityksellesi.

• Anonyymi

Ortodoksit ovat ryssiä. Katolinen kirkko on apostolinen.

• Anonyymi

Kirkko on yksi pyhä katolinen ja apostolinen. Ortodoksit ovat venäläisiä.

• Anonyymi

Luterilaiset sitten harhaoppi. Homoavioliitot ja naispappeus. Yöök!! Noloa.

• Anonyymi

Ortodoksit ovat uskovaisia ja helluntailaiset ovat lahkolaisia.

• Anonyymi

Juurikin niin! 👍

• Anonyymi

Heillä ei ole Raamatun sana hallinnassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Heillä ei ole Raamatun sana hallinnassa.

Ei ole Raamatun sana hallinnassa.

Kuuntelin TV seiskasta Helluntai pastoreiden keskustelua Paavo Järvisen johdolla. Heitä oli neljä koolla. Heille tuli sapatista keskustelua. Martti Ahvenainen mainitsi: Uuden Liiton sapatti ei ole edes lauantai. He olivat samanhenkisiä.

Raamatusta luemme: Lakiin ja todistuksiin, elleivät he näin sano, ei heillä aamun koittoa ole.

1234567---

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole Raamatun sana hallinnassa.

Kuuntelin TV seiskasta Helluntai pastoreiden keskustelua Paavo Järvisen johdolla. Heitä oli neljä koolla. Heille tuli sapatista keskustelua. Martti Ahvenainen mainitsi: Uuden Liiton sapatti ei ole edes lauantai. He olivat samanhenkisiä.

Raamatusta luemme: Lakiin ja todistuksiin, elleivät he näin sano, ei heillä aamun koittoa ole.

1234567---

Maailmaan lähetetty eksytys !

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      113
      2943
    2. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2405
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      23
      2369
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      2006
    5. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1650
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      171
      1368
    7. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      288
      1198
    8. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      1057
    9. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1044
    10. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      80