Miten kykenette uskomaan?

uteliaasti ymmällään

Minua on oikeastaan jo parin vuoden ajan todella alkanut hämmästyttää miten aikuiset, koulunsa käyneet ihmiset todella kykenevät uskomaan jumaliin tai jumalaan. Haluan siis painottaa että ihmettelen vain uskossa pysymistänne, en ole itse pisaraakaan kiinnostunut uskovaiseksi tulemisesta.

Omalla kohdalla jumalusko olisi käytännössä mahdotonta. En vain pystyisi pakottamaan itseäni uskomaan jotain niin järjen ja todisteiden vastaisia sepityksiä kuin mitä uskontojen opetukset sisältävät. Ja juuri siksi hämmästelenkin mikä saa päällisin puolin ihan fiksun oloisen ihmisen hylkäämään järjen kun tullaan ns. suurten kysymysten äärelle.

Kerro omin sanoin, mikä pitää sinut kiinni uskonnossa. Olen aidosti kiinnostunut siitä.

92

1030

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AOAOAOAOAOAOAOAOAO

      Jumala.

      Jumala on Se, joka pitää kiinni. Ihminen ei siihen pysty.


      Minä itse taas en pystyisi olemaan uskomatta.

      Mainitsit nuo "todistukset", ne kaikki, joka ainoa, pysytytään todistamaan epätosiksi.


      Jos ihminen tosissaan pyytää Jumlalta uskoa, pelastusta, niin kyllä Jumala vastaa ajallaan.


      Heitä sinä nuo kysymykset Jumalalle, käy "keskustelua" Hänen kanssaan, niin voit yllättyä.

      • jollet tiennyt

        Uskovaisten asema Euroopassa 1/2
        Uskonnonvapaus on uhattuna Euroopassa. Raamattuun uskovat kristityt ovat menettämässä oikeutensa olla olemassa.

        Katolisen vastauskonpuhdistuksen aikaan 1500-luvulla Raamatun hallussapito oli laitonta. Joukko salaisia protestantteja kuitenkin salakuljetti Raamattuja katoliseen Itävaltaan. Alppien vuoristossa sijannut reitti tunnetaan edelleen Raamattupolkuna.

        http://www.tv7.fi/vod/player/?program=22006



        Seurakunnan työntekijät, kirjailijat sekä toimittajat Herti ja Tomas Dixon johdattavat meidät keskiaikaiselle Raamattujen salakuljetusreitille ja kertovat sekä vanhoista että uusista raamatunvastaisista laeista ja suuntauksista. www.myfathershouse.se


      • jos et tiennyt
        jollet tiennyt kirjoitti:

        Uskovaisten asema Euroopassa 1/2
        Uskonnonvapaus on uhattuna Euroopassa. Raamattuun uskovat kristityt ovat menettämässä oikeutensa olla olemassa.

        Katolisen vastauskonpuhdistuksen aikaan 1500-luvulla Raamatun hallussapito oli laitonta. Joukko salaisia protestantteja kuitenkin salakuljetti Raamattuja katoliseen Itävaltaan. Alppien vuoristossa sijannut reitti tunnetaan edelleen Raamattupolkuna.

        http://www.tv7.fi/vod/player/?program=22006



        Seurakunnan työntekijät, kirjailijat sekä toimittajat Herti ja Tomas Dixon johdattavat meidät keskiaikaiselle Raamattujen salakuljetusreitille ja kertovat sekä vanhoista että uusista raamatunvastaisista laeista ja suuntauksista. www.myfathershouse.se

        Toinen osa sarjasta Raamattupolku

        http://www.tv7.fi/vod/player/?program=22007


      • Anonyymi

        Usko on sillä, jolle Jumala itse sen lahjoittaa, ei sitä saa itse tekemällä, vain pyytämällä Jumalalta sinäkin voit uskoa. Usko on Jumalan lahja ihmiselle.


    • 123123

      Menee vähän toivomustesi vastaisesti, kun en itse kuulu mihinkään uskontoon. Mutta jos olet kiinnostunut, niin jotain ajateltavaa tai pohdittavaa.
      Psykologiasta:
      1) Kun et ole itse "vastuussa" kaikesta, se saattaa helpottaa.
      2) Ihmisellä on luontainen taipumus nähdä syitä ja seurauksia. Jos emme ymmärrä syytä, meillä on myös taipumus rakentaa hypoteesi jonkin selitykseksi.
      3) Edelliseen liittyen:mysteerit. Kaikelle ei löydy vaikkapa tieteellistä selitystä tai tieteellinen selitys ei vastaa kaikkiin ihmisen kysymyksiin. Tai selitys ei tyydytä jotain syvempää tarvetta.
      4) Elämänhallinta. On helpompaa hyväksyä jokin annettuna kuin yrittää muuttaa ja kontrolloida sitä.
      5) Kuvat, äänet ja kokemukset, erityisesti uskonnolliset, saattavat olla merkittävämpiä kokemuksia ihmiselle kuin ns. intellektuelli ymmärtäminen.
      6) Yhteisöllisyys. Kuuluminen johonkin on merkittävä osa ihmisen omakuvaa.
      7) Merkitys. Identifoitumalla johonkin itseään suurempaan tai johonkin omalta kohdalta merkitykselliseen ideaan ihmisen on helpompi kohdata oma itsensä.
      8) Tavoite. Seuraamalla uskonnollisen hahmon tai opetuksen antamaa esimerkkiä on mahdollista saada selkeyttä omaan kuvaansa tai epätietoisuuteen mitä minun tulisi tehdä elämässä.
      9) Ei tarvitse välttämättä ymmärtää tai selittää kaikkea. Voi vain "antaa mennä".
      10) Ihmissuhteet. Uskonto voi olla loistava väline tavoittaa toinen ihminen itselle merkityksellisellä tavalla.
      11) Pelon hallinta. Kokemalla merkitystä elämälleen tai uskomalla vaikka kuolemanjälkeiseen elämään, tietyt ihmisille aika yleiset pelot ovat helpompia käsitellä tai painaa pois mielestä.
      12) Identifoituminen. Kuuluminen tiettyyn eriityiseen ryhmään tai saamalla vastakaikua samankaltaisiin ajatuksiin, ihminen rakentaa minäkuvaansa.

      Ja noita tietysti löytyy lisääkin, ja kullakin on varmaan myös yksilöllisiä syitä omalle uskonnolleen ja siinä pysymiselle. Tiedostettuja tai tiedostamattomia.

      Mutta jos joku lukee listaa, niin huomaathan, että nuo pätevät usein myös ei-uskonnolliseen ihmiseen. Kysymyksessä voi olla luonnonsuojelu, politiikka, ateismi tai mikä tahansa ihmisen toiminta. En henk.koht. ihan aina ymmärrä, miksi uskonnosta tehdään jokin erityislaatuinen tai poikkeuksellinen asia ihmisten kesken. Samat motiivit ja psykologiset tarpeet määrittävät monia muitakin asioita elämässä. Ratkaisu vain on erilainen.

      • Anonyymi

        Usko on hyvin henkilkohtainen asia,jota ei voi ojentaa toiselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usko on hyvin henkilkohtainen asia,jota ei voi ojentaa toiselle.

        Tosi moni uskovainen käännytystyötä kuitenkin tekee. Kouluissa tuputetaan uskontoa jne.


      • Anonyymi

        Psykologeista ja professoreista muuten melkein kaikki on uskonnottomia. Sattuneesta syystä heihin ei aivopesut ja tunteisiin vetoamisen tepsi ja satuolento ja tarinakirjat tunnistetaan sepitteiksi hyvin kaukaa.


    • 1213

      Itse ihmettelen sitä miten jotkut voivat uskoa evoluutioteorian mukaiseen lajien syntyyn tai siihen, että nykyihminen olisi ollut olemassa jo n. pari sataa tuhatta vuotta.

    • saanko luvan?

      Ymmärrän hämmennyksesi, sillä ilman Pyhää Henkeä ihminen ei voi uskoa Jumalaan tosin uskon ja Jumalan paikalla voi olla epäjumala tai uskonto. Kun pohdit, miksi sivistynyt, oppinut ja fiksukin voi uskoa, niin syy löytyy itsessään Jumalassa. Jumala on kutsunut puoleensa ja ihminen on vastannut tuohon kutsuun.
      Saanko esittää sinulle haasteen? Annatko luvan, että saan rukoilla, että Jumala ilmestyisi myös sinun elämääsi. Jos et usko, niin ei sinulla pitäisi olla mitään pelkoa riskeerata elkämääsi tässä suhteessa?

      • Anonyymi

        Eihän ihminen ole muokkaantunut mistään apinasta, kun niitä on vieläkin olemassa, ihan kokonaisia apinoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän ihminen ole muokkaantunut mistään apinasta, kun niitä on vieläkin olemassa, ihan kokonaisia apinoita.

        Ihminen on tehty maasta ja nainen kylkiluusta 5078 vuotta sitten.


    • uteliaasti ymmällään

      Olette nyt pahasti ymmärtäneet väärin kysymykseni. Pyysin kertomaan miksi juuri Sinä uskot. Minä en usko, mutta sillä ei ole väliä. Haluaisin tietää kuinka analysoitte ja perustelette itsellenne uskontonne sisältämät väitteet todellisuudesta.

      Lisäksi huomautan, että kyse on kyllä uskonnosta jos uskoo kristinuskon jumalaan. Ehkä sinulla on vain oma yksityinen lahkosi mutta uskonto se silti on.


      Ja nimimerkille "saanko luvan" sanoisin että ihan vapaasti, rukoile nin paljon kuin ikinä haluat. Olen 100% varma että sillä ei ole mitään vaikutusta minun elämääni.


      Mutta nyt... jäsentele ja tutkaile kirjoitelmasi kautta miksi juuri SINÄ uskot. Kiitos.

      • sain luvan

        Lapsuuden koti ei ollut mitenkään uskonnollinen, mutta silloin 60-luvulla radio oli auki aamusta iltaan ja sieltä tuli hartausohjelmia. Esivanhemmissani on ollut uskovaisia ja he ovat rukoilleet jälkeläistensä ja tulevien sukupolvien puolesta ja varmaan on rukousten tulosta, että jo aivan pienenä aloin kaipaamaan Jumalan puoleen. usein kyselin äidiltä, että mikä on henkimaailma, mitä tapahtuu kun ihminen kuolee, minne silloin mennään. Minua kiehtoi kaikki taivaallinen; enkelit, Jeesus-aiheiset kuvat ja taulut, Jumala. Äitini ei osannut antaa vastausta noihin kysymyksiin ja vastasi ympäripyöreitä (hän oli ateistihenkinen). Olisin varmaan tullut jo viisivuotiaana uskoon, jos joku olisi osannut opastaa.
        Sitten teini-iässä kiinnostuin yhä enemmän henkimaailmanasioista ja koin konkreettisesti pimeyden voimien toimivan. Se säikäytti ja aloin tosissani etsiä Jumalaa. Myös kuolemanpelko oli valtava.
        Tulin uskoon noin 15-vuotiaana. Olen kokenut Jumalan johtavan ja toimivan elämässäni yli 40 vuoden ajan hyvinkin seikkaperäisesti.
        En tiedä miksi tapahtui viime sunnuntai-iltana eräässä tupaseuroissa tämä merkillinen asia. Eräs iäkäs mies antoi haasteen kun kohtaat henkilön, joka jaksa uskoa Jumalaan. Kysy häneltä lupa rukoilla, että Jumala alkaa kutsua ja tehdä työtä tuon henkilön elämässä. No jo seuraavana päivänä kohtaan sinut tällä nettipalstalla ja esitin tuon kysymyksen. Sinä annoit luvan rukoilla ja minä alan tuumasta toteen. En teidä miten Herra tähän vastaan ja miten Hän aloittaa työnsä sinussa. Tietenkin sinulla on mahdollisuus myös kieltää ja kääntää selkäsi kun hän alkaa toimia. Väkisin Jumala ei kenenkään el
        eämään tuppaudu.
        En usko että tuon veljen puhe on satumaa. Saattaa mennä aikaakin, mutta Jumala toimii ajallaan ja tavallaan.


      • Anonyymi

        Minä tulin uskoon kun Jumala lahjoitti uskon minulle. Olen ateistisesta perheestä jossa uskovaisia väheksyttiin.


    • satujahannevain

      Lapsesta asti alkanut aivopesu mahdollistaa tämän. Vähän niinkuin fyysisesti pahoinpidelty lapsi, traumat on ikuiset.

      Ilman ruusuisia laseja, ei kauaa tarvitse raamattua lukea ymmärtääkseen että vanhan testamentin jumala on narsistinen, moraaliton, paha, sadistinen, murhanhimoinen psykopaatti.

      Maailmassa on satojatuhansia uskontoja ja jumalia. Jokaisen uskonnon omat kannattajat uskovat olevansa 100% varmoja ja he ovat usein saaneet ohjausta jumalaltaan.

      • eräs elämäntarina

        Kivusta, kuolemasta ja rakkaudesta
        Pikkusisko kertoo helsinkiläisen pariskunnan, Lotan ja Mikan tarinan. Se on kuvaus tuskan kehästä, kuolemasta ja lopulta elämän Herrasta, joka kohtaa itsetuhoisen päihderiippuvaisen aivan viimeisellä reunalla. Kotimainen dokumentti.

        Pikkusisko kertoo samalla myös kadun todellisuudesta ja siitä, miten elämän Sana on tänäänkin tarjolla kadunkulkijalle, jos hän vain uskaltaa pysähtyä.
        Pikkusiskon on ohjannut Antti Pekki.

        Pikkusisko kertoo helsinkiläisen pariskunnan, Mikan ja Lotan dramaattisen tarinan.

        http://www.tv7.fi/vod/player/?program=15422


      • Anonyymi

        Jumalan rakkaus muuttaa jopa sen pahoinpidellyn ja kaltoin kohdellunkin lapsen, kun hän uskoo.


    • olet jo työn alla

      Ajatella ihminen herää aamulla noinkin varhain ja pohtii Jumalan olemassaoloa ja uskoa? Eikö sitten ole aamuvarhaisella mitään muuta päänvaivaa kuin aloittaa päivä uskonasioilla.

    • uteliaasti ymmällään

      Olette uskovaiset valitettavasti taas tuottaneet pettymyksen. Sen asemasta että suostuisitte pohtimaan sitä mitä kysyin, alatte pohjustelemaan käännytystyötä. Oletteko tahallanne epärehellisiä keskustelijoita vai ettekö vaan ymmärrä kysymystä?

      Voin luvata, että en ole alkamassa uskomaan sen paremmin tonttuihin kuin jumaliinkaan. Minulla on perustelut maailmankuvalleni, mutta se ei ole tämän keskustelun aihe.

      Voisitko sinä puolestani rukoilija vaikka rukoilujen välissä kertoa miksi uskot raamatun hassuihin väitteisin? Mitä teet kun järkesi sanoo eri tavalla kuin raamattu?

      • rukoilen puolestasi

        Raamattu on Jumalan kirje syntiselle ihmiselle ja sen punainen lanka on Jeesuksen sovitustyö että langennut ihminen pääsee takaisin Luojansa yhteyteen. Raamatun pointti ei ole opettaa ensisijaisesti historiaa, biologiaa ym. asioita. Henkimaailamassa on ei ole esim. aikasuuretta; menneisyys, tämä hetki ja tulevaisuus, niin kuin täällä materiaalisessa olotilassa ymmärretään. On myös muita ulottuvuuksia kuin leveys, pituus ja syvyys.
        Raamtussa sanotaan että Jumalan ymmärryksessä on yksi päivä niin kuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta niin kuin yski päivä. Ja tämäkin suhde on vain kuvaannollinen.
        Ne jotka ovat saaneet kokea kehosta poistumisen kertovat että he ovat voineet kulkea hetkessä jopa toisella puolella maapalloa tai valovuosien päässä, taivaassa kaikki ymmärtävät samaa kieltä, ja eivät ole niin yhteen paikaan sidoksissa kuin täällä ollaan.
        Jumala on Kaikkivaltais, maailmankaikkeus on ääretön ja laitoja ei koskaan saavutetaan vaikka kuljetaan iankaikkisesti valovuoden nopeuksilla.
        Sinulla itselläsi on hvyin rajallinen käsitys. Vain se minkä pystyt rajallisilla aivoillasi ymmärtämään.
        Oikeastaan et itsekkään tiedä mistä kysyttai halauta teitää. Pyysit omin sanoin kertomaan, mikä saa pysymään uskossa. Minähän vastasin oman kokemukseni perusteella. Jumala toimii, elää ja johdattaa ja sitä olen saanut kokea vuosikymmneiä.
        Miksi mietit toisten uskoa jo aamuvarhain. Olet tehnyt aloituksen aamulla, aikaan jolloin vetelen veilä sikeitä. Kyllä sinua täytyy rassata uskonasiat.


      • .......

        Usko on Jumalan lahjaa, kuten kaikki muukin, mistä ajattelemme, tästä voimme kiittää.
        Raamatussa on joku maininta "hyökkääjät tempaavat sen itselleen väkisin", mitään ei oikeasti ole Jumalan valtakunnassa, jonka voisi vain ottaa väkisin.
        Tavoitteita ja ihanteita riittää, voimakas ihminen saanee sen mitä haluaa, se on kuitenkin maallista.
        Kuten ei kenenkään rakkauttakaan voida pakottaa, ei myöskään armoa, me pyydämme sitä.
        Järki ei ole sen kanssa ristiriidassa, mutta on silti kysymys ihmisen kannalta ylivoimaisesta ponnistuksesta, kuten Luther koki. "Vanhurskas on elävä uskosta".


      • video on
        rukoilen puolestasi kirjoitti:

        Raamattu on Jumalan kirje syntiselle ihmiselle ja sen punainen lanka on Jeesuksen sovitustyö että langennut ihminen pääsee takaisin Luojansa yhteyteen. Raamatun pointti ei ole opettaa ensisijaisesti historiaa, biologiaa ym. asioita. Henkimaailamassa on ei ole esim. aikasuuretta; menneisyys, tämä hetki ja tulevaisuus, niin kuin täällä materiaalisessa olotilassa ymmärretään. On myös muita ulottuvuuksia kuin leveys, pituus ja syvyys.
        Raamtussa sanotaan että Jumalan ymmärryksessä on yksi päivä niin kuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta niin kuin yski päivä. Ja tämäkin suhde on vain kuvaannollinen.
        Ne jotka ovat saaneet kokea kehosta poistumisen kertovat että he ovat voineet kulkea hetkessä jopa toisella puolella maapalloa tai valovuosien päässä, taivaassa kaikki ymmärtävät samaa kieltä, ja eivät ole niin yhteen paikaan sidoksissa kuin täällä ollaan.
        Jumala on Kaikkivaltais, maailmankaikkeus on ääretön ja laitoja ei koskaan saavutetaan vaikka kuljetaan iankaikkisesti valovuoden nopeuksilla.
        Sinulla itselläsi on hvyin rajallinen käsitys. Vain se minkä pystyt rajallisilla aivoillasi ymmärtämään.
        Oikeastaan et itsekkään tiedä mistä kysyttai halauta teitää. Pyysit omin sanoin kertomaan, mikä saa pysymään uskossa. Minähän vastasin oman kokemukseni perusteella. Jumala toimii, elää ja johdattaa ja sitä olen saanut kokea vuosikymmneiä.
        Miksi mietit toisten uskoa jo aamuvarhain. Olet tehnyt aloituksen aamulla, aikaan jolloin vetelen veilä sikeitä. Kyllä sinua täytyy rassata uskonasiat.

        ViaDia

        Pohjois-Savo Ry toimii
        Päihteettömän elämäntavan ja elämänhallinnan järjestö.

        http://www.tv7.fi/vod/player/?program=26278


      • sitten kun kuolee...
        ....... kirjoitti:

        Usko on Jumalan lahjaa, kuten kaikki muukin, mistä ajattelemme, tästä voimme kiittää.
        Raamatussa on joku maininta "hyökkääjät tempaavat sen itselleen väkisin", mitään ei oikeasti ole Jumalan valtakunnassa, jonka voisi vain ottaa väkisin.
        Tavoitteita ja ihanteita riittää, voimakas ihminen saanee sen mitä haluaa, se on kuitenkin maallista.
        Kuten ei kenenkään rakkauttakaan voida pakottaa, ei myöskään armoa, me pyydämme sitä.
        Järki ei ole sen kanssa ristiriidassa, mutta on silti kysymys ihmisen kannalta ylivoimaisesta ponnistuksesta, kuten Luther koki. "Vanhurskas on elävä uskosta".

        Häivähdys ikuisuutta : Ian McCormacin todistus

        Ian McCormack oli sukeltelemassa Mauritiuksella, kun viisi kuutiomeduusaa pisti häntä.

        Ian kuoli sairaalassa ja oli kuolleena 15-20 minuuttia. Tuona aikana hän koki sekä helvetin että taivaan - ja tuli takaisin maanpäälle kertomaan niiden todellisuudesta. Häivähdys ikuisuutta on Ianin tositarinaan perustuva tarina, joka koskettaa ja antaa vastauksia syvimpiin kysymyksiimme.

        http://www.tv7.fi/vod/player/?program=15567


      • .....
        sitten kun kuolee... kirjoitti:

        Häivähdys ikuisuutta : Ian McCormacin todistus

        Ian McCormack oli sukeltelemassa Mauritiuksella, kun viisi kuutiomeduusaa pisti häntä.

        Ian kuoli sairaalassa ja oli kuolleena 15-20 minuuttia. Tuona aikana hän koki sekä helvetin että taivaan - ja tuli takaisin maanpäälle kertomaan niiden todellisuudesta. Häivähdys ikuisuutta on Ianin tositarinaan perustuva tarina, joka koskettaa ja antaa vastauksia syvimpiin kysymyksiimme.

        http://www.tv7.fi/vod/player/?program=15567

        Ei ole ihmiselle mahdollista käväistä h elvetissä eikä taivaassa elinaikana, älkää uskoko valheita tai unimaailmaa.


      • Anonyymi

        Sinä: Voin luvata, että en ole alkamassa uskomaan sen paremmin tonttuihin kuin jumaliinkaan. Minulla on perustelut maailmankuvalleni, mutta se ei ole tämän keskustelun aihe.

        Minä: Mene sitten kyselemään,missä niitä tonttuja on nähty.


      • Anonyymi
        ..... kirjoitti:

        Ei ole ihmiselle mahdollista käväistä h elvetissä eikä taivaassa elinaikana, älkää uskoko valheita tai unimaailmaa.

        Ei ole ihmiselle mahdollista käväistä h elvetissä eikä taivaassa elinaikana, älkää uskoko valheita tai unimaailmaa.

        Ymmärrän, mutta tajuatko sinä mitä se tarkoittaa kun sanotaan, että se mikä on ihmiselle mahdotonta, on mahdollista Jumalalle, ja Hän voi näyttää helvetin tai taivaan kenelle niin hyväksi katsoo...!


      • Anonyymi
        rukoilen puolestasi kirjoitti:

        Raamattu on Jumalan kirje syntiselle ihmiselle ja sen punainen lanka on Jeesuksen sovitustyö että langennut ihminen pääsee takaisin Luojansa yhteyteen. Raamatun pointti ei ole opettaa ensisijaisesti historiaa, biologiaa ym. asioita. Henkimaailamassa on ei ole esim. aikasuuretta; menneisyys, tämä hetki ja tulevaisuus, niin kuin täällä materiaalisessa olotilassa ymmärretään. On myös muita ulottuvuuksia kuin leveys, pituus ja syvyys.
        Raamtussa sanotaan että Jumalan ymmärryksessä on yksi päivä niin kuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta niin kuin yski päivä. Ja tämäkin suhde on vain kuvaannollinen.
        Ne jotka ovat saaneet kokea kehosta poistumisen kertovat että he ovat voineet kulkea hetkessä jopa toisella puolella maapalloa tai valovuosien päässä, taivaassa kaikki ymmärtävät samaa kieltä, ja eivät ole niin yhteen paikaan sidoksissa kuin täällä ollaan.
        Jumala on Kaikkivaltais, maailmankaikkeus on ääretön ja laitoja ei koskaan saavutetaan vaikka kuljetaan iankaikkisesti valovuoden nopeuksilla.
        Sinulla itselläsi on hvyin rajallinen käsitys. Vain se minkä pystyt rajallisilla aivoillasi ymmärtämään.
        Oikeastaan et itsekkään tiedä mistä kysyttai halauta teitää. Pyysit omin sanoin kertomaan, mikä saa pysymään uskossa. Minähän vastasin oman kokemukseni perusteella. Jumala toimii, elää ja johdattaa ja sitä olen saanut kokea vuosikymmneiä.
        Miksi mietit toisten uskoa jo aamuvarhain. Olet tehnyt aloituksen aamulla, aikaan jolloin vetelen veilä sikeitä. Kyllä sinua täytyy rassata uskonasiat.

        Raamattu-kirje on todella sekava vuodatus. Johtuisiko siitä, että ihmiset ovat sen kirjoittaneet ja valinneet sinne valitut palat.


    • uteliaasti ymmällään

      Kiitos että selkeästi yritit vastata. Vastapalvelukseksi voin valottaa miksi kysyn.

      Ensinnäkin, mitä tulee aloitusajankohtaani... oletteko koskaan ajatelleet että on ihmisiä jotka tekevät vuorotöitä ja elävät erilaista elämänrytmiä tästä syystä. Entäs jos olenkin aamulla juuri tullut töistä ja rentoudun hetken ennen kun käyn nukkumaan? Entäs jos asunkin tai lomailen jollain toisella aikavyöhykkeellä? Jos silloin olikin jo minun kelloni iltapäivän puolella? Ei tuo kellonaika lisää asiaan mitään erikoista.

      Kysyn siksi, että olen aidosti ymmälläni erään tuttavani kohdalla. Hän on uskossa. Hän on kuitenkin siitä huolimatta älykäs ja johdonmukainen. Usko toisinaan vääristää hänen arvostelukykyään joissain yksittäisissä asioissa (joihin en mene tässä) mutta muuten hän on sangen esimerkillinen. Hän poikkeaa paljon siitä, millaisia kaikki muut tuntemani uskovaiset ovat (usein koulutamattomia tai käyneet jonkun raamattuopiston taikka sitten muuten vaan ajattelua vieroksuvia ja lapsellisia).

      Minun on vaikea käsittää mikä pitää älykkään ja koulutetun ihmisen kiinni uskossa, joka on epälooginen, epämoraalinen ja sisältää todellisuutta koskevia väitteitä jotka on osoitettavissa vääräksi. Hän luottaa raamattuun, vaikka tietää itsekkin siellä olevan ristiriitoja ja virheitä. Hän ei suostu keskustelemaan kun kysyn tarkemmin.

      Siksi käännyinkin tämän palstan puoleen.

      Toivoin että joku täällä osaisi pukea sanoiksi miltä kognitiivinen dissonanssi tuntuu. Selittäsi minulle miten uskovainen järkeilee oikeutuksen uskolleen sillon kun tieto ja järki osoittaa selvästi eri suuntaan.

      Valitettavasti yksikään vastaus ei ole tätä valottanut vielä yhtään. Kiitos kuitenkin että edes yritit.

      • 890000

        Sori kun sanon suoraan, mutta kysymyksesi on hieman hölmö. Käytännössä pyydät vastausta kysymykseen: Miltä tuntuu teeskennellä olevansa oikeassa, vaikka tietää olevansa väärässä? Miten siihen voisi vastata?

        Kognitiivinen dissonanssihan tarkoitaa esim. tiedon ja asenteiden välistä ristiriitaa. Sinun kysymyksesi olettaa, että uskovaisella ihmisellä täytyy olla tuollainen ristiriita.

        Ensiksi, sellaista ei välttämättä ole tai jos on, se on niin syvällä ihmisessä että harva kykenee sitä käsittelemään. Vaikkapa kristinusko on (tätä et varmaan usko) hyvin pitkälle looginen uskonto, jos on valmis hyväksymään sen pohjalla olevat olettamukset (siis käytännössä Jumalan). Kristitylle tuollaista ristiriitaa ei siis ole välttämättä edes olemassa. Ja huomaathan,että kognitiivinen dissonanssi ei välttämättä toimi tiedolliseen suuntaan. Jos ihminen muokkaa uskomustaan tiedon takia, se ei tarkoita, että hän hyväksyisi tiedon vaan saattaa kääntää uskomustaan vain yhteensopivammaksi (ja kenties epäloogisempaan suuntaan).

        Toiseksi, "rukoilen puolestasi" vastaa jo kysymykseesi omalla, persoonallisella tavallaan. Ihminen ei rakenna maailmankuvaansa pelkästään sen pohjalta, mikä on on älyllisesti tai tiedollisesti yleisesti hyväksyttyä. Vaan myös sen pohjalta, mikä on hyödyllistä tai toimivaa hänelle itselleen. Tai minkä hän kokee merkityksellisenä itselleen tietyssä elämäntilanteessa tai -vaiheessa.

        Kolmanneksi, uskontoja on kaksi. On järjestäynyt, opillinen uskonto ja on yksittäisen uskovan henkilökohtainen uskonto. Suurimmalla osalla tapaamistani uskovaisista on jonkilainen "miksaus" noista kahdesta. Suhde vaihtelee vaikka kristityillä kirjaimellisesta Raamatun tulkinnasta täysin symboliseen lukemistapaan. Luomiskertomus on kreationistille pilkulleen noin, symbolisena se avatuu toiselle henkilökohtaisella tasolla ihan jonain muuna.

        Jos aidosti haluat ymmärtää ystävääsi, niin sen sijaan että pyrit osoittamaan hänen logiikkansa tai uskonsa epäkohtia sinun lähtökohdistasi ja olettamuksistasi, voisit vain pyytää kertomaan omasta uskostaan ja kuunnella. Kun toinen kyseenalaistaa ja esittää omat mielipiteensä totuutena, se saa kenet tahansa kieltäytymään keskustelusta, kuten uskovaisille "saarnaajille" usein käy. Homma toimiii kahteen suuntaan.


      • kohti lopun aikaa

      • Anonyymi

        Usko on saatu Jumalalta lahjaksi, sen takiase yleensä myös sillä ihmisellä pysyy.


    • positive

      Oma uskoni taitaa olla aika vahvasti painottunut henkilökohtaisen uskonnon suuntaan, järjestäytyneillä uskovaisilla tuntuu usein olevan turhan mustavalkoinen ja me-vs-he suhtautuminen uskontoon/uskomiseen.

      Mutta vastatakseni kysymykseen, miksi uskon? Koska koen että rukouksiini vastataan, esim. rahani ovat loppu ja tuntuu että tilanne on täysin toivoton... yllättäen sukulaiseni lähettää minulle rahaa melkein tuulesta temmatulta vaikuttavasta syystä (tässä tapauksessa ystävänpäivä lähestyi, sukulaiseni ei ollut ikinä ennen antanut rahaa sen johdosta). Tai mikroni hajoaa, n. viikon päästä siitä puolituttu naapuri tarjoaa minulle uutta (käytettyä). Kummassakaan tapauksessa en ollut edes maininnut ongelmistani kenellekkään. Miten monta kertaa tällaista voi tapahtua ennen kuin täytyy olla kyseessa jotain muuta kuin puhdasta sattumaa? "Sattumat" tuntuvat paljon yleisemmiltä kuin mitä niiden minkään todennäköisyyden perusteella pitäisi olla.

      En ole lukenut Vanhaa Testamenttia, ja Uudesta olen lukenut pääasiassa vain evankeliumit. Jeesuksen opetukset ovat mielestäni täysin järkeviä, ja jos kaikki toimisivat niiden mukaisesti maailma olisi parempi paikka. Jeesus ei ole ainut joka on tuonut näitä oppeja ihmisille, samanlaisia ajatuksia löytyy esim. buddhalaisuudesta.

      Eräs kirja herätti haluni uskoa voimaan joka vaikuttaa elämäämme ja jolle kaikki on mahdollista, Power of Positive Thinking, kirjoittaja Norman Vincent Peale joka on pappi tmv. ja auttanut useita ihmisiä muuttamaan elämänsä paremmaksi.

      Tieteen alalta löytyy ainakin kvanttifysiikka joka näin maallikon silmin vaikuttaa melkein uskomattomalta, etenkin http://en.wikipedia.org/wiki/Double-slit_experiment, entä miten tietoisuus voi olla olemassa, tai ylipäätään elämää?

      Tämä ei nyt ehkä ihan liity aiheeseen... Uskon evoluutioon mutta uskon myös että vanhempien (tai isovanhempien?) elämänkokemukset vaikuttavat syntyvien jälkeläisten ominaisuuksiin, jolloin evoluutio ei ole täysin sattumanvaraista, vaan se ohjautuu yksilöiden tarpeiden perusteella.

    • Ihana Fantasti

      Rehellisen yliampuva kuvaus tai luulo itsestäni:
      Älykäs ja koulutettu ihminen. Älyä on riittävän pitkälti yli sadan ja korkeakouluja ja eri tiedekuntia pitkälti toistakymmentä vuotta. Likipitäen s24:n monipuollisimmat luonnontieteelliset tiedot ja perusteellinen tietämys teologiasta ja kirkkohistoriasta.

      Päälle neljäkymmentä vuotta syvenevää uskonelämää.

      Ja kysyt, miksi uskon näillä eväillä?

      Raamatun ilmoittaman Jumalan olemassaolo ja Hänen jokapäiväinen toimintansa omassa elämässäni on aivan ehdottoman varmaa.

      Raamattu on ihmismielelle käsittämättömän yhtenäinen ja kokonaislooginen taideteos vailla vertaa.

      Jumala pyörittää tätä maailmanpolitiikkaa ja maailmanhistoriaa omalla suvereenilla tavallaan. Eivät kaikki palaset tietenkään aina heti näytä loksahtavan minunkaan silmissäni paikoilleen Hänen suuressa palapelissään, mutta aika paljon jälkeenpäin arvioituna kuitenkin.

      Kaikki maailmankaikkeuden todisteet puhuvat Jumalaan uskomisen järkevyyden puolesta.

      Kristinusko on ylimoraalinen, eli Jumalan Raamatussa ilmoittama moraali on ajattoman ylivertainen. Jumala on sitoutunut noudattamaan ilmoittamaansa moraalia läppi aikakausien. Ihmiskulttuurien moraalikäsitykset heilahtelevat ja ailahtelevat tolkuttomissa määrin.

      • satujahannevain

        Moraaliton jumalasi murhasi, murhautti kehotti raiskaamaan ja ottamaan orjia. Uuden testamentin pelastusoppi missä raiskaajat, pedofiilit ja murhaajat pääsevät taivaan iloihin uskomalla jeesukseen on kuvottavaa.


      • kumpi olet???
        satujahannevain kirjoitti:

        Moraaliton jumalasi murhasi, murhautti kehotti raiskaamaan ja ottamaan orjia. Uuden testamentin pelastusoppi missä raiskaajat, pedofiilit ja murhaajat pääsevät taivaan iloihin uskomalla jeesukseen on kuvottavaa.

        Moraaliton jumalasi murhasi, murhautti kehotti raiskaamaan ja ottamaan orjia. Uuden testamentin pelastusoppi missä raiskaajat, pedofiilit ja murhaajat pääsevät taivaan iloihin uskomalla jeesukseen on kuvottavaa.

        Oletko sinä sika vai muuten tyhmä???

        Ihminen ei ole Jumalaan verrattuna yhtään mitään, eikä Jumala ole moraaliton vaan esimerkikisi itse olet.


      • satujahannevain
        kumpi olet??? kirjoitti:

        Moraaliton jumalasi murhasi, murhautti kehotti raiskaamaan ja ottamaan orjia. Uuden testamentin pelastusoppi missä raiskaajat, pedofiilit ja murhaajat pääsevät taivaan iloihin uskomalla jeesukseen on kuvottavaa.

        Oletko sinä sika vai muuten tyhmä???

        Ihminen ei ole Jumalaan verrattuna yhtään mitään, eikä Jumala ole moraaliton vaan esimerkikisi itse olet.

        Lue vanhatestamenttisi. Jumala on moraaliton, narsistinen, murhanhimoinen p*skiainen. Niin moraalittomia ihmisiä ei nykyään edes ole kuin tämä vanhan testamentin fiktiivinen jumala oli.


      • Ihana Fantasti
        satujahannevain kirjoitti:

        Lue vanhatestamenttisi. Jumala on moraaliton, narsistinen, murhanhimoinen p*skiainen. Niin moraalittomia ihmisiä ei nykyään edes ole kuin tämä vanhan testamentin fiktiivinen jumala oli.

        Aikakauden oikeuskäsitysten mukaista puhuttelevaa moraalia.

        Esimerkiksi vaikka Egyptin esikoisten surmat.

        Pojansurma pojansurmasta (Hammurabin laki samoilta ajoilta).

        Faaraon tuplakäsky, ensin kätilöille ja sitten koko kansalle 2.Moos 1:
        "Jos lapsi on poika, tappakaa se"
        "Niin farao antoi koko kansalleen käskyn, että kaikki heprealaisille syntyneet pojat oli heitettävä Niiliin."

        Jumala varoitti Mooseksen suulla:
        2. Moos. 4:22-23 "'Näin sanoo Herra: Israel on minun esikoispoikani. Päästä minun poikani palvelemaan minua. Mutta jos kieltäydyt päästämästä häntä, niin katso, minä tapan sinun esikoispoikasi.'"

        Toteutus:
        2. Moos. 12:29 Ja puoliyön aikana tapahtui, että Herra surmasi kaikki Egyptin maan esikoiset.

        Eikö se ole yksinkertaisen selkeää ja ymmärrettävästi puhuttelevaa?

        Missä on moraalitajusi?


      • Anonyymi

        Jumala ei ole ihminen vaan henki,joka loi ihmiset ja tälle aivot ja älyn rajat


      • Anonyymi
        satujahannevain kirjoitti:

        Lue vanhatestamenttisi. Jumala on moraaliton, narsistinen, murhanhimoinen p*skiainen. Niin moraalittomia ihmisiä ei nykyään edes ole kuin tämä vanhan testamentin fiktiivinen jumala oli.

        Sori vaan, mutta silloin et voi puhua jumalasta edes pirusta jumalanasi, koska eiväthän ne ole ukkeleita ja ihmisiä.


    • usko on armoa

      Usko on ihmiselle armoa jonka Jumala antaa, sen takia se pysyy eikä sitä voi selittää sinulle ihan noin vain.

      • siellä sanotaan näin

        Pilkkaajia tulee Raamatun mukaan olemaan vielä paljon enemmänkin kuin tämä uskon pilkkaaja, mutta Raamatun mukaan he saavat mennä jumalattomuudessaan niin pitkälle kuin menevät, ja sika saa edelleen rypeä rapakossaan, ja uskoa omistava saa uskoa edelleen...!


      • pilkkaa jotain muuta
        siellä sanotaan näin kirjoitti:

        Pilkkaajia tulee Raamatun mukaan olemaan vielä paljon enemmänkin kuin tämä uskon pilkkaaja, mutta Raamatun mukaan he saavat mennä jumalattomuudessaan niin pitkälle kuin menevät, ja sika saa edelleen rypeä rapakossaan, ja uskoa omistava saa uskoa edelleen...!

        Raamatussa myös sanotaan että älä heitä helmiä sikoja eteen, koska he vain talloisivat ne sorkkiinsa ja sitten he vielä yrittäisivät käydä sinun itsesi kimppuun, joten en viitsi kirjottaa sulle enempää.


      • et saa revityksi irt
        pilkkaa jotain muuta kirjoitti:

        Raamatussa myös sanotaan että älä heitä helmiä sikoja eteen, koska he vain talloisivat ne sorkkiinsa ja sitten he vielä yrittäisivät käydä sinun itsesi kimppuun, joten en viitsi kirjottaa sulle enempää.

        Tuli vielä mieleen että uskoon on todellakin tullut professoreja, opettajia ja niin edelleen ja heillä heidän uskonsa myös pysyy.


      • uskoon tulleita
        et saa revityksi irt kirjoitti:

        Tuli vielä mieleen että uskoon on todellakin tullut professoreja, opettajia ja niin edelleen ja heillä heidän uskonsa myös pysyy.

        Koska et ole kiinnostunut miten tulin uskoon niin en sitä sulle kerro, mutta kun monien muiden täytyy saada tietää.

        Tämä sivusto esittelee sinulle konkreettisia, henkilökohtaisia todistusvideoita siitä, miten eri ihmiset ovat kokeneet Jumalan toimivan heidän elämässään Jeesuksen Kristuksen sovitustyön ja Pyhän Hengen voiman kautta.

        Antti Tevaniemi asuu Rääkkylässä, Pohjois-Karjalassa, aiemmin hän työskenteli Voikkaan paperitehtaalla Kuusankoskella sen sulkemiseen saakka. Siellä esimerkiksi läheisen työtoverin tapaturmainen kuolema sai Antin ajattelemaan iäisyysasioita.

        https://sites.google.com/site/todistajat/


      • lyhyesti
        uskoon tulleita kirjoitti:

        Koska et ole kiinnostunut miten tulin uskoon niin en sitä sulle kerro, mutta kun monien muiden täytyy saada tietää.

        Tämä sivusto esittelee sinulle konkreettisia, henkilökohtaisia todistusvideoita siitä, miten eri ihmiset ovat kokeneet Jumalan toimivan heidän elämässään Jeesuksen Kristuksen sovitustyön ja Pyhän Hengen voiman kautta.

        Antti Tevaniemi asuu Rääkkylässä, Pohjois-Karjalassa, aiemmin hän työskenteli Voikkaan paperitehtaalla Kuusankoskella sen sulkemiseen saakka. Siellä esimerkiksi läheisen työtoverin tapaturmainen kuolema sai Antin ajattelemaan iäisyysasioita.

        https://sites.google.com/site/todistajat/

        Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

        Joh 3:16


      • on niitä syitä...!
        lyhyesti kirjoitti:

        Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

        Joh 3:16

        Vapaaksi kivusta ja huumeista.
        Lääkärin selkävämmaan määräämät lääkkeet johtivat Pasin käyttämään huumeita ja se johti rikoskuvioihin, joissa olisi voinut käydä huonosti, mutta Jeesus otti niin kivut kuin huumehimonkin pois ja antoi kokonaan uuden elämän.

        https://sites.google.com/site/todistajat/


      • videossa kertoo
        on niitä syitä...! kirjoitti:

        Vapaaksi kivusta ja huumeista.
        Lääkärin selkävämmaan määräämät lääkkeet johtivat Pasin käyttämään huumeita ja se johti rikoskuvioihin, joissa olisi voinut käydä huonosti, mutta Jeesus otti niin kivut kuin huumehimonkin pois ja antoi kokonaan uuden elämän.

        https://sites.google.com/site/todistajat/

        Kari Salo kertoo olleensa lapsena mukana seurakuntakuvioissa, mutta alkoholisti-isän kuolema silmiensä edessä ja nyrkkeilyaharrastuksen sivussa mukaan tuleet huumekuviot olivat viedä nuoren miehen tuhoon. Jeesus tuli ja muutti kaiken; miten ja mitä sitten, sen kuulet videolta.

        https://sites.google.com/site/todistajat/


      • kertoo tarinansa
        videossa kertoo kirjoitti:

        Kari Salo kertoo olleensa lapsena mukana seurakuntakuvioissa, mutta alkoholisti-isän kuolema silmiensä edessä ja nyrkkeilyaharrastuksen sivussa mukaan tuleet huumekuviot olivat viedä nuoren miehen tuhoon. Jeesus tuli ja muutti kaiken; miten ja mitä sitten, sen kuulet videolta.

        https://sites.google.com/site/todistajat/

        Lääkäri Hanna Väyrynen todistaa Jumalan johdatuksesta omassa elämässään mm puolison- ja ammatinvalinnassa. Hanna tie johti Pohjanmaalta Ruotsiin ja sieltä Tansaniaan, Jeesusta seuraten.

        https://sites.google.com/site/todistajat/


      • miten tuli uskoon
        kertoo tarinansa kirjoitti:

        Lääkäri Hanna Väyrynen todistaa Jumalan johdatuksesta omassa elämässään mm puolison- ja ammatinvalinnassa. Hanna tie johti Pohjanmaalta Ruotsiin ja sieltä Tansaniaan, Jeesusta seuraten.

        https://sites.google.com/site/todistajat/

        Mies (syntyisin Jämsästä, nykyisin asuu Kiteellä) on kokenut sekä Jumalan uudestisynnyttävän, että auttavan ja parantavan voiman elämässään.

        https://sites.google.com/site/todistajat/


      • ihminen ja todistus
        miten tuli uskoon kirjoitti:

        Mies (syntyisin Jämsästä, nykyisin asuu Kiteellä) on kokenut sekä Jumalan uudestisynnyttävän, että auttavan ja parantavan voiman elämässään.

        https://sites.google.com/site/todistajat/

        Mies kyllä kunnioitti uskonasioita, mutta koki etteivät ne olleet häntä varten. Nyt asiat ovat kuitenkin toisin, kun jymytarjous on vastaanotettu; kaikki synnit Jeesus on antanut anteeksi.

        https://sites.google.com/site/todistajat/


      • katso videona
        ihminen ja todistus kirjoitti:

        Mies kyllä kunnioitti uskonasioita, mutta koki etteivät ne olleet häntä varten. Nyt asiat ovat kuitenkin toisin, kun jymytarjous on vastaanotettu; kaikki synnit Jeesus on antanut anteeksi.

        https://sites.google.com/site/todistajat/

        Suonenjokelainen mies kertoo oman tarinansa suhteestaan Jumalaan. Jo nuorena oli jumalsuhde löytynyt, mutta musiikki vei omille teilleen, kunnes laulut vaihtuivat.
        Nyt voi lastenlasten kanssa puhella Jeesuksesta ja enkeleistä.

        https://sites.google.com/site/todistajat/


      • miten tuli uskoon
        katso videona kirjoitti:

        Suonenjokelainen mies kertoo oman tarinansa suhteestaan Jumalaan. Jo nuorena oli jumalsuhde löytynyt, mutta musiikki vei omille teilleen, kunnes laulut vaihtuivat.
        Nyt voi lastenlasten kanssa puhella Jeesuksesta ja enkeleistä.

        https://sites.google.com/site/todistajat/

        Kari B. kertoo miten hän tuli uskoon nuorena miehenä, jolla kaikki oli hyvin. Kari on kokenut Jumalan todellisuude myös monien parantumisihmeiden kautta.

        https://sites.google.com/site/todistajat/


      • linkistä löydät
        miten tuli uskoon kirjoitti:

        Kari B. kertoo miten hän tuli uskoon nuorena miehenä, jolla kaikki oli hyvin. Kari on kokenut Jumalan todellisuude myös monien parantumisihmeiden kautta.

        https://sites.google.com/site/todistajat/

        Ester Aili H. (osa 2) kertoo Leena katajalle taivaskokemuksestaan ja koomasta heränneen naisen ihmeen, sekä rukoilee Suomen puolesta.

        https://sites.google.com/site/todistajat/


      • tuli uskoon
        linkistä löydät kirjoitti:

        Ester Aili H. (osa 2) kertoo Leena katajalle taivaskokemuksestaan ja koomasta heränneen naisen ihmeen, sekä rukoilee Suomen puolesta.

        https://sites.google.com/site/todistajat/

        Niilo : Rukouksen voima 18 vuotias Niilo oli viettämässä lauantai iltaa ryyppäämällä ja pelamalla korttia, kun samaan aikaan saarnaaja-isänsä sai voimakkaan kehotuksen rukoilla poikansa puolesta. Sinä yönä Niilon elämä muuttui ja muutos on kestänyt jo vuosikymmenet -Jumalan voimasta.

        https://sites.google.com/site/todistajat/


      • kertovat itsestään
        tuli uskoon kirjoitti:

        Niilo : Rukouksen voima 18 vuotias Niilo oli viettämässä lauantai iltaa ryyppäämällä ja pelamalla korttia, kun samaan aikaan saarnaaja-isänsä sai voimakkaan kehotuksen rukoilla poikansa puolesta. Sinä yönä Niilon elämä muuttui ja muutos on kestänyt jo vuosikymmenet -Jumalan voimasta.

        https://sites.google.com/site/todistajat/

        Videot kestävät viisi minuuttia, joten katso vaan ei se ole sinulta pois!


      • kyllä kestää
        kertovat itsestään kirjoitti:

        Videot kestävät viisi minuuttia, joten katso vaan ei se ole sinulta pois!

        On aivan toista kestää ja säilyttää rohkeus niin kauan kuin on vielä toivoa muutoksesta parempaan. Mutta entä silloin, kun edessä on se ainoa, mikä ihmisen elämässä on lopullista – sairaus, tuho ja kuolema. Toki tämä lopullinen voi tuntua, jonkun kohdalla myös vapauttavalta. Vihdoinkin!

        Mutta näin ei ole silloin, kun koemme, että kaikki jää niin kesken. Ei vielä pitänyt olla aika. Se onnettomuus tuli yllättäen ja repi rikki liian syvältä. Se sairaus, jonka toivoin paranevan, olikin lopullista maallisen majan hajottamista. Ei enää täyttä terveyttä tässä ajassa. On kannettava nämä vauriot, tämä vammaisuus loppuun asti.

        Jeesus sanoi: ”Joka kestää loppuun asti, pelastuu” (Matt 24:13). ”Pysykää lujina, niin voitatte omaksenne elämän” (Luuk 21:19). Miten kestää ja pysyä lujana, jos monenlaiset vaikeudet, ahdistukset ja kärsimykset on tarkoitettu uskovalle? Eikö Jumala olekaan kaikkivaltias rakkaus, joka voi välittömästi parantaa ja auttaa kaikessa ja aina? Miksi sitten joudumme vaikeroimaan vaikeiden elämänkohtaloiden musertamana kuten Job: ”Mistä saan voimaa, että vielä kestän? Mistä päämäärän, että vielä jaksan? Onko minun voimani kuin kiveä, ovatko lihakseni rautaa? Ei. Minä olen lopussa, kaikki on toivotonta” (Job 6:11-13).

        Miten kestämme loppuun asti? Se on tänäänkin mitä tärkein kysymys. Siinä ei ole kyse kirjaviisaudesta, vaan arkielämästä, siitä, mikä valtaa ajatuksemme ja kiinnostuksemme, miten käytämme aikaamme, miten teemme työmme, miten elämme keskellä ihmissuhteita ja ennen kaikkea, miten asennoidumme siihen, mikä meitä kohtaa.

        Eräs syvän masennuksen ja itsetuhon kiusauksen kanssa kamppaillut Jumalan valtakunnan työntekijä kertoi, että hän kesti, koska kaksi Raamatun jaetta kannattelivat: ”Älkää iloitko, minun viholliseni, minusta: jos minä olen langennut, niin minä nousen; jos istun pimeydessä, on Herra minun valkeuteni” (Miik 7:8). Ja toinen: ”Miksi murehdit, minun sieluni, ja olet minussa niin levoton? Odota Jumalaa. Sillä vielä minä saan häntä kiittää hänen kasvojensa avusta” (Ps 42:6). Niissä hän kuuli Jumalan äänen. Toki hän sai myös lääkäriltä sitä apua, mitä nykyaikaiset lääkkeet voivat antaa masennuksen kanssa kamppailevalle.

        http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/teemat/Mitenkestan.htm


      • videoksi
        et saa revityksi irt kirjoitti:

        Tuli vielä mieleen että uskoon on todellakin tullut professoreja, opettajia ja niin edelleen ja heillä heidän uskonsa myös pysyy.

        Lähimmäinen : Uuden alku
        Samaria lähimmäisen asialla.

        Jumalan kosketuksia alkoholistien ja narkomaanien elämässä. Tuotantokaudet 2007-2008.

        Ohjelma kuvaa Jumalan kosketuksia alkoholistien ja narkomaanien elämässä.

        Ohjelman on tuottanut KAN-kodit ry, joka tekee Kristillistä alkoholisti- ja narkomaanityötä.

        http://www.tv7.fi/vod/player/?program=5465


    • jospa sinullekin

      Raamattu sanoo, että sanoma rististä on hullutusta niille jotka kadotukseen joutuvat,mutta meille jotka pelastumme se on Jumalan voima. Ja Siellä myös sanotaan, että hullu sanoo sydämessään: ei ole Jumalaa, turmiollinen ja iljettävä on heidän menonsa.
      Vain Pyhä Henki voi avata ihmissydämen Jumalalle.

    • 1+1

      Yritän vastava kysymykseesi. Toivottavasti luet vielä aloittamaasi ketjua.

      Ihmiskunnan suurin ongelma on jokaisen nähtävillä: Ihminen on itsekeskeinen ja ahne olento, surmannut mitä mielikuvituksellisimmilla tavoilla toisia ihmisiä koko historiansa ajan, kiinnostuneempi omasta hyvinvoinnistaan kuin naapurin kohtalosta. Raamattu paljastaa meille tämä järisyttävän totuuden ihmisluonnosta. Meitä varoitetaan myös helvetin tulesta, iankaikkisesta rangaistuksesta uloimmassa pimeydessä, jossa on oleva itku ja hammasten kiristys. Meidän jokaisen on aikanaan tehtävä Jeesukselle tili jokaisesta turhasta sanastakin [Matt. 12:36]. TÄMÄ HUOLESTUTTAA MINUA. SIKSI USKON, tartun pelastuksen mahdollisuuteen Vapahtajassa Jeesuksessa Kristuksessa.

      Moni uskottelee olevansa ns hyvä ihminen. On kuitenkin erittäin epäjohdonmukaista kieltää Jumalan olemassaolo ja käyttää sitten teismin termejä saadakseen ihmiset elämään oikein. Kaikenlainen järkeily etiikasta ja moraalista pitää selvänä totuutena asioita, joita se yrittää kieltää. Jos Jumalaa ei ole olemassa ei meillä ole mitään anteeksi pyydettävää eikä sellaisia sanoja kuin vastuullisuus tai syyllisyys. Tällöin todella viisain koiras tai naaras apina olisi se joka kaikkein häikäilemättömimmin ajaisi omia etujaan - "Survival of the fittest" eikös juu?

      Raamatussa on kyllä paljon vaikeatajuista mitä epävakaat vääristelevät omaksi kadotuksekseen, mutta mitä ovat nämä mainitsemasi ristiriidat ja virheet? Itse en ole sellaisiin törmännyt. Voisiko taustalla olla tietämättömyys siitä mitä Raamattu todella sanoo?

    • 234rttg

      Jos tähän viestiketjuun tulleiden "todistus"-videoihin on luottaminen, näyttäisi siltä että suurin syy uskoontuloon on päihteiden pitkäaikainen liikakäyttö. Addiktio korvataan toisella.

      • Tavallaan juu

        Monella viina lienee todellakin se kaikkein näkyvin turmeltuneisuuden ilmenemismuoto, vaan onhan niitä muitakin paheita. Sanoisitko olevasi itse hyvä ihminen? Testataampas se nyt: Oletko koskaan käyttänyt Jumalan nimeä kirosanana? Oletko koskaan valehdellut? Oletko koskaan himoinnut tai anastanut toiselle kuuluvaa? Etkö tosiaan ole koskaan juonut itseäsi humalluksiin? Lisäksi Jeesus näkee himoiten katsomisen haureutena [Matt. 5:28] ja vihan murhana [1. Joh. 3:15]. Raamattu kertoo Jumalan tutkii mielet ja sydämet, minkään jäämättä salaisuudeksi. Jos Raamatun Jumala on olemassa niin olisitko tällöin tuomion päivänä syyllinen? Näkisikö Jumala sinut pilkkaajana, valehtelijana, varkaana, juomarina, sydämeltään huorintekijänä ja murhaajana? Huolestuttaako se sinua?


      • Roskakuski
        Tavallaan juu kirjoitti:

        Monella viina lienee todellakin se kaikkein näkyvin turmeltuneisuuden ilmenemismuoto, vaan onhan niitä muitakin paheita. Sanoisitko olevasi itse hyvä ihminen? Testataampas se nyt: Oletko koskaan käyttänyt Jumalan nimeä kirosanana? Oletko koskaan valehdellut? Oletko koskaan himoinnut tai anastanut toiselle kuuluvaa? Etkö tosiaan ole koskaan juonut itseäsi humalluksiin? Lisäksi Jeesus näkee himoiten katsomisen haureutena [Matt. 5:28] ja vihan murhana [1. Joh. 3:15]. Raamattu kertoo Jumalan tutkii mielet ja sydämet, minkään jäämättä salaisuudeksi. Jos Raamatun Jumala on olemassa niin olisitko tällöin tuomion päivänä syyllinen? Näkisikö Jumala sinut pilkkaajana, valehtelijana, varkaana, juomarina, sydämeltään huorintekijänä ja murhaajana? Huolestuttaako se sinua?

        Pakko kiteyttää vielä tälläinen lyhyt yliopisotutkintoa omaamattoman kaikinpuolin keskiverto ihmisen näkemys.
        1.Olen kasvanut vähitellen uskoon. Varsinkin jälkeenpäin katsottuna on elämässäni ollut niin useita tilanteita, missä Jumala on minua johdattanut, että mielestäni olisi epäloogista kuvitella niiden aiheuttajaksi sattumaa tai tähtien asentoa.
        2.Mitä enemmän olen raamattua lukenut ja sieltä asioita oivaltanut, sitä loogisemmalta kaikki tuntuu. En ole kertaakaan saanut sellaista kokemusta tosissani, että onpa tämä järjetöntä
        3.Olen seurannut useampaa eri ihmisten aloittamaa keskustelua, netissä ja oikeassa elämässä, missä joku on alkanut arvostella tai väheksyä kristinuskoa. Tilanteet ovat olleet varsin mieleenkiintoisia. Useimmista keskusteluista on noussut esiin valtava määrä ymmärtämättömyyttä ja tietämättömyyttä. Yleensä nämä keskustelut ovat tuntuneet toisten ihmisten ja itsensä psyykkaamiselta siihen, että eihän meidän tarvitse murehtia mitä Jumala sanoo. Olen kokenut turhaksi sanoa tällaiseen keskusteluun mitään. Uskonnosta avoimen keskustelun aikaansaaminen vaatii osallistujilta oikeasti avoimen mielen. Uskalluksen avata itsensä ja kyseenalaistaa omat käsityksensä. Olen kyseenalaistanut uskomiani asioita satunnaisesti. Aina olen päätynyt siihen, että on paljon loogisempaa uskoa Jumalaan. Lisäksi on se omituinen voimakas tunne minkä usko saa aikaan johonkin sisuksiin.

        Olen aikanaan myös ihmetellyt ja kyseenlaistanut narkomaanien ja alkoholistien ym. ongelma ihmisten uskoontulon. Jossain vaiheessa aloin tajuta, että ihmisen ollessa heikko, on hänen mielensä avoimimmillaan. Jumala on heikkojen puolustaja. odellisuudessa me kaikki olemme heikkoja ja sen myöntäminen tuntuu hyvältä. Jos kovettaa itsensä ja kokee, että minä itse johdan itseäni ja selviän mistä vain, niin ei anna tilaa Jumalalle. Itse en ole tullut uskoon minkään yksittäisen ongelmani tai kriisin kautta. Olen kokenut Jumalan avun ja kosketuksen usein myös asioiden mennessä hyvin.

        Siksi mielestäsi kysymyksesi on minulle varsin erikoinen. Minun kokemukseni ja tunteeni on se, että mitä enemmän ymmärrän ja ajattelen, sitä vahvemmin uskon.

        Tiedän, että epäloogisuuksia löydät varamsti. Moni niistä kuitenkin aukeaa, kun ei lue Raamattua, kuin tiedekirjaa. Kyse on kuitenkin uskonnosta, joka ei anna valmista vastausta moneenkaan asiaan. Uskonto haastaa ihmisen ajattelemaan ja kasvamaan. Kun saa kokea riittävän voimakkaita tunteita ja ahaa-elämyksiä uskonnosta, voi hyvillä mielillä luottaa siihen, että sama pätee muuhunkin mitä Jumala meille kertoo. Kaikkea ei tarvitse erikseen todistaa.


    • uteliaasti ymmällään

      Iso kiitos nimimerkille "1 1". Ylivoimaisesti paras ja kiinnostavin vastaus tähän kysymykseeni.

      Arvostan näkemystäsi mutta sallinet esittää oman kommennttini tuohon vastaukseesi. Kirjoitat:

      "Jos Jumalaa ei ole olemassa ei meillä ole mitään anteeksi pyydettävää eikä sellaisia sanoja kuin vastuullisuus tai syyllisyys."

      Itse olen tästä kohdasta ja oikeastaan koko sen ympärille rakentuvasta kappaleesta radikaalisti eri mieltä. Juuri sen ymmärtäminen (siis minun mielestäni) etttä jumalia ei ole olemassa, luo moraalisen velvollisuuden jokaiselle huolehtia muiden hyvinvoinnista. Sitä ei vaadi mikään järjestelmän ulkopuolinen tarkkailija, jollaiseksi jumalan voisi ajatellan. Eihän sitä vaadi kukaan eikä siitä saa pisteitä tai papukaijamerkkejä, mutta se on silti moraalisesti oikein siinä miten me itse moraalin määrittelemme sen pohjalta kuin se tässä asiassa empatian kautta meille jäsentyy henkilökohtaisen kokemuksen myötä.

      Riitaakin haastava vastakkainasettelu olisi seuraava: ateisti toimii enemmän moraalisesti oikein auttaessaan tuntematonta kuin kristitty, koska häne tekee sen ilman, että kuvittelee saavansa siitä plussaa jumalan kirjanpidossa.


      Mutta vielä kiitos että vastasit kysymykseeni. Se on todella harvinaista että näillä palstoilla saa asiallisen vastauksen. Toivottavasti kritiikkini ei jää harmittamaan.

      • Roskakuski

        Korjaanpa käsitystäsi heti. Kristitty ei saa mistään teostaan yhtäkään papukaija merkkiä. Taivaaseen ei pääse pisteitä keräämällä tai aneita maksamalla. Islamissa puhutaan käsittääkseni jotain hyvien ja huonojen tekojen tasapainosta. Kristitty pelastuu yksin armosta. Jokainen ihminen, kristitty tai ei, on syntinen. Hän ei ansaitse paikkaa taivaassa. Taivaaseen pääsee Jumalan armosta, kun uskoo Jeesuksen sovitustyöhön.


    • sekoileva

      Pahoittelen minulla oli väärä nikki käytössä täällä aiemmin.
      En ole tämän keskustelun aloittaja niinpä poistin kirjoitukseni !
      Ja teen sen uudestaan nyt piilotan nikin!
      Keksinpähän sitten typerän nikin !
      Piti pitää sitä vain omissa aloituksissa, mutta kun sitä innoissaan unohtaa.
      Sitä ei näemmä muista piilottaa, niin kuin oli tarkoitus !
      Pitää keksiä uusi nikki!

      Pahoittelen mutta laitan sen saman kommenttini uudestaan :
      Pahoittelen myös hänelle joka vastasi minulle, en poistanut sinun takiasi.
      ___________________________________

      Niin että pro gradu on ihan kesken ja tahtoisit siihen hyvän uuden näkemyksen, mitä kukaan ei ole aiemmin keksinyt, ja vielä kirjoittaisit sen kuin olisit sen ihan itse keksinyt. Vai?

      Miksi jankutat? Uskovat kertoi ja sinä kynit kynittyä, tahdot saada väkisin uuden ihmeellisen idean gradusi huipentumiseksi Jumalan vereksi ja lihaksi.
      Keksipä itse, sehän sitä viisautta ihmisen tekee että kykenee itse keksimään annettujen totuuksien pohjalta uutta.
      Ei se viisaus sillä kasva että käyt täällä tenttaamassa uskovaisilta vastauksia pro graduusi.

      Ihan sama kysymys olisi miksi olet mies ja halua pysyä miehenä?
      Haluan siis painottaa että ihmettelen vain miehenä pysymistänne, en ole itse pisaraakaan kiinnostunut mieheksi tulemisesta.

      Omalla kohdalla miehenä oleminen olisi käytännössä mahdotonta. En vain pystyisi pakottamaan itseäni olemaan mies . Ja juuri siksi hämmästelenkin mikä miehenä olemisessa on niin tärkeää.
      Kerro omin sanoin, mikä pitää sinut kiinni miehenä olemisessa . Olen aidosti kiinnostunut siitä.
      uteliaasti ymmällään 25.11.2013 06:41

      Oikeesti niinkun Häh? näitä vastauksia on teille annettu, ne vaan ei kelpaa teille miksi?

      Toisaalta miksi ihmeessä olisit aidosti kiinnostunut?
      Mikä ihme siinä kiinnostaa?
      Onko se totta että siitä puhe mistä puute?

      Toisaalta miksi ateisti on ateisti? Mieti siihen vastaus niin luultavasti about saman suuntainen on uskovaisenkin tunne. Tosin uskovainen on rehellisempi ja kiltimpi ateistin ateismi perustuu pahuuden ihannointiin, kun taas kristitty ihannoi hyvyyttä.

      No voin antaa sinulle yhden hyvän vastuksen Lue Ateismin lyhyt historia teologi Alister McGrathin vuonna 2004 ilmestynyt kirja, sen saa jopa kirjastosta.

      Lyhyestä virsi kaunis :
      ateismi tappaa maailman siksi tarvitsemme kristinuskoa sen ateistisen pahuuden, julmuuden ja tappamisen vastapainoksi, jotta elämä voisi olla olemassa, ateismista huolimatta.

      Minulle sen kirjan kirjoittajan sanoma oli ettei Jumalan olemassa olemisen merkitys ole tärkeintä, mutta on parempi uskoa Jumalaan ja kristinuskoon kuin ateismiin, sillä ilman kristinuskoa ateismi yksin tuhoaisi maailman pahuuteen julmuuteen ja tappamiseen. Ilman kristinuskoa maailma ei yksinkertaisesti olisi elossa.
      Olen sen kanssa samaa mieltä, Jumalaan ei tarvi uskoa kunhan uskot hyvyyteen, että ateismin pahuus ei pääse tuhoamaan maailmaa.

      Hyvä kirja suosittelen, omituisesta nimestä huolimatta.
      ___________________________________
      Terkuin sekoileva "aloittaja" vaihtaa kyllä nikin !
      Ps kiitos kummallekin jotka jaksoivat vaivautua miinustaa mielipiteeni.
      Arvostan viitseliäisyyttänne ;)

    • Anonyymi

      Miten kykenette uskomaan?

      Helppoa,kun Rakastaa Isää luojaa ja Kristusta !
      Elämässä sen näkee,kun teet sen?

    • Anonyymi

      Se tuntuu !! Ihan v.xxx hyvältä!

    • Anonyymi

      Kaikki tulee ajallaan,kuten minulle.Olin sotilas lähi-idässä ja myöhemmin kolahti.
      Elämä on Rakkaus ! Rakkaus Jumalaan on oikein!

    • Anonyymi

      Vanha cherokee-intiaani kertoi eräänä iltana lapsenlapselleen ihmisten sisällä tapahtuvasta taistelusta. Hän sanoi: ”Poikani, meidän kaikkien sisällä taistelee kaksi ’sutta’.”

      ”Toinen on Paha. Se on kiukku, kateus, mustasukkaisuus, suru, katumus, ahneus, ylimielisyys, itsesääli, syyllisyys, inho, alemmuudentunne, valheet, väärä ylpeys, ylemmyydentunne ja ego.

      ”Toinen on Hyvä. Se on ilo, rauha, toivo, tyyneys, nöyryys, lempeys, hyvänsuopuus, empatia, anteliaisuus, totuus, myötätunto ja usko.”

      Lapsenlapsi ajatteli asiaa hetken ja kysyi sitten isoisältään:

      ”Kumpi susi voittaa?”

      Vanha cherokee vastasi yksinkertaisesti:

      ”Se, jota ruokit.”

    • Anonyymi

      Miten kykenette uskomaan?

      Sota,lähi-itä,Rakkaus,eläimet,turva/sheltteri,Via Dolorosa,pahan oleminen,ihmisten pahuus,sota-alue teki minun uskontoni.
      Alue missä ei ollut Rakkautta vaan pahuutta !

    • Anonyymi

      Miten kykenette uskomaan?

      Mielenkiintoinen kysymys,mutta kysyn sinulta miksi et usko,että meitä korkeampi voima on alulle laittanut kaiken?

      • Alkuperäinen aloittaja tuskin vastaa, mutta vastaan omasta puolestani.

        "miksi et usko,että meitä korkeampi voima on alulle laittanut kaiken?"
        Siksi että tuollaisesta ei ole mitään näyttöä.


      • Anonyymi
        Michelarkangelo kirjoitti:

        Alkuperäinen aloittaja tuskin vastaa, mutta vastaan omasta puolestani.

        "miksi et usko,että meitä korkeampi voima on alulle laittanut kaiken?"
        Siksi että tuollaisesta ei ole mitään näyttöä.

        > "miksi et usko,että meitä korkeampi voima on alulle laittanut kaiken?"
        Siksi että tuollaisesta ei ole mitään näyttöä.

        Maailman olemassaolo ja se, että sinäkin elät, on näyttöä Jumalan olemassaolon puolesta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        > "miksi et usko,että meitä korkeampi voima on alulle laittanut kaiken?"
        Siksi että tuollaisesta ei ole mitään näyttöä.

        Maailman olemassaolo ja se, että sinäkin elät, on näyttöä Jumalan olemassaolon puolesta.

        "Maailman olemassaolo ja se, että sinäkin elät, on näyttöä Jumalan olemassaolon puolesta."

        Voihat nyt sentään, unohdit kokonaan perustella väitteesi? Miten maailman olemassaolo ja minun elämiseni todistavat Jumalasn olemassaolosta? Ja miksi ne todistavat juuri siitä jumalasta, johon sinä uskot, eivätkä jostain muusta?


      • Anonyymi
        Michelarkangelo kirjoitti:

        "Maailman olemassaolo ja se, että sinäkin elät, on näyttöä Jumalan olemassaolon puolesta."

        Voihat nyt sentään, unohdit kokonaan perustella väitteesi? Miten maailman olemassaolo ja minun elämiseni todistavat Jumalasn olemassaolosta? Ja miksi ne todistavat juuri siitä jumalasta, johon sinä uskot, eivätkä jostain muusta?

        > Voihat nyt sentään, unohdit kokonaan perustella väitteesi? Miten maailman olemassaolo ja minun elämiseni todistavat Jumalasn olemassaolosta?

        Aiemmn oli puhetta siitä, onko näyttöä Jumalan puolesta, se on hiukan eri asia kuin todiste. Jumala loi maailman, me voimme nädä maailman, joten on näyttöä siitä, että Jumala on. Jos maailmaa ei olisi, sitten voisi sanoa, ettei Jumalaakaan luultavasti ole.

        Lisäksi, jos elämä voisi syntyä itsestään, me pystyisimme kokeellisesti sen osoittamaan.

        > Ja miksi ne todistavat juuri siitä jumalasta, johon sinä uskot, eivätkä jostain muusta?

        Kuka muu Jumala on sanonut luoneensa maailman?


      • Anonyymi kirjoitti:

        > Voihat nyt sentään, unohdit kokonaan perustella väitteesi? Miten maailman olemassaolo ja minun elämiseni todistavat Jumalasn olemassaolosta?

        Aiemmn oli puhetta siitä, onko näyttöä Jumalan puolesta, se on hiukan eri asia kuin todiste. Jumala loi maailman, me voimme nädä maailman, joten on näyttöä siitä, että Jumala on. Jos maailmaa ei olisi, sitten voisi sanoa, ettei Jumalaakaan luultavasti ole.

        Lisäksi, jos elämä voisi syntyä itsestään, me pystyisimme kokeellisesti sen osoittamaan.

        > Ja miksi ne todistavat juuri siitä jumalasta, johon sinä uskot, eivätkä jostain muusta?

        Kuka muu Jumala on sanonut luoneensa maailman?

        "Jumala loi maailman, me voimme nädä maailman, joten on näyttöä siitä, että Jumala on. "

        Tuollaisella kehäpäättelyllä voi todistaa ihan mitä tahansa: Ilman Impi muodosti lahdet ja niemet Väinämöistä odotellessaan, me voimme nähdä lahdet ja niemet, joten on näyttöä, että Ilmatar on. Päteekö oma logiikkasi Ilmattareen? Jos ei, miksi se kuitenkin pätee jumalan kohdalla?

        "Lisäksi, jos elämä voisi syntyä itsestään, me pystyisimme kokeellisesti sen osoittamaan. "

        Miten niin? Onko ihmiskunta mielestäsi saavuttanut asioista kaiken saatavilla olevan ja lopullisen tiedon, kun pidät tuollaista julistusta mahdollisena. Ja vaikka elämää ei voisi syntyä itsestään, se ei olisi todiste, että elämän synnyttäjä on juuri se jumala, johon sinä uskot.

        "Kuka muu Jumala on sanonut luoneensa maailman?"

        Aika moni: egyptiläisten Ptah, hindujen Brahman, muslimien Allah jne.

        Onko sinulla tarjota jumalastasi mitään sellaista todistetta tai näyttöä, joka ei jo valmiiksi vaadi uskoa Jumalan olemassaoloon?


      • Anonyymi
        Michelarkangelo kirjoitti:

        "Jumala loi maailman, me voimme nädä maailman, joten on näyttöä siitä, että Jumala on. "

        Tuollaisella kehäpäättelyllä voi todistaa ihan mitä tahansa: Ilman Impi muodosti lahdet ja niemet Väinämöistä odotellessaan, me voimme nähdä lahdet ja niemet, joten on näyttöä, että Ilmatar on. Päteekö oma logiikkasi Ilmattareen? Jos ei, miksi se kuitenkin pätee jumalan kohdalla?

        "Lisäksi, jos elämä voisi syntyä itsestään, me pystyisimme kokeellisesti sen osoittamaan. "

        Miten niin? Onko ihmiskunta mielestäsi saavuttanut asioista kaiken saatavilla olevan ja lopullisen tiedon, kun pidät tuollaista julistusta mahdollisena. Ja vaikka elämää ei voisi syntyä itsestään, se ei olisi todiste, että elämän synnyttäjä on juuri se jumala, johon sinä uskot.

        "Kuka muu Jumala on sanonut luoneensa maailman?"

        Aika moni: egyptiläisten Ptah, hindujen Brahman, muslimien Allah jne.

        Onko sinulla tarjota jumalastasi mitään sellaista todistetta tai näyttöä, joka ei jo valmiiksi vaadi uskoa Jumalan olemassaoloon?

        > Aika moni: egyptiläisten Ptah, hindujen Brahman, muslimien Allah jne.

        Mihin tuo väite perustuu, mistä keksit, että nuo olisivat sanoneet mitään?


      • Anonyymi kirjoitti:

        > Aika moni: egyptiläisten Ptah, hindujen Brahman, muslimien Allah jne.

        Mihin tuo väite perustuu, mistä keksit, että nuo olisivat sanoneet mitään?

        "Mihin tuo väite perustuu, mistä keksit, että nuo olisivat sanoneet mitään?"

        Ihan samaan kuin sinun väitteesi siitä, että Jumala on sanonut olevansa luoja: noihin liittyvien uskontojen pyhissä kirjoituksissa väitetään että he ovat luojia ja ainakin Koraanissa Allah väittää moneen kertaan olevansa luoja
        https://www2.nau.edu/~gaud/bio301/content/iscrst.htm
        Vedat tai Kuolleiden kirja tms. eivät ole niin helpossa muodossa netissä että niistä voisi helposti etsiä jumalten sanomia. En siis tiedä onko niissä suoria "lainauksia" jumalien väitteistä, mutta joka tapauksessa niissä toisessa väitetään Brahmania luojaksi, toisessa Ptahia. Kumpaakin teosta pidetään jumalallista alkuperää olevina.

        Unohdit vastata kysymyksiin:
        Päteekö oma logiikkasi Ilmattareen? Jos ei, miksi se kuitenkin pätee jumalan kohdalla?

        Miten niin elämän synty olisi kokeellisesti osoitettu, jos se olisi syntynyt itsestään? Onko ihmiskunta mielestäsi saavuttanut asioista kaiken saatavilla olevan ja lopullisen tiedon, kun pidät tuollaista julistusta mahdollisena?


      • Anonyymi
        Michelarkangelo kirjoitti:

        "Mihin tuo väite perustuu, mistä keksit, että nuo olisivat sanoneet mitään?"

        Ihan samaan kuin sinun väitteesi siitä, että Jumala on sanonut olevansa luoja: noihin liittyvien uskontojen pyhissä kirjoituksissa väitetään että he ovat luojia ja ainakin Koraanissa Allah väittää moneen kertaan olevansa luoja
        https://www2.nau.edu/~gaud/bio301/content/iscrst.htm
        Vedat tai Kuolleiden kirja tms. eivät ole niin helpossa muodossa netissä että niistä voisi helposti etsiä jumalten sanomia. En siis tiedä onko niissä suoria "lainauksia" jumalien väitteistä, mutta joka tapauksessa niissä toisessa väitetään Brahmania luojaksi, toisessa Ptahia. Kumpaakin teosta pidetään jumalallista alkuperää olevina.

        Unohdit vastata kysymyksiin:
        Päteekö oma logiikkasi Ilmattareen? Jos ei, miksi se kuitenkin pätee jumalan kohdalla?

        Miten niin elämän synty olisi kokeellisesti osoitettu, jos se olisi syntynyt itsestään? Onko ihmiskunta mielestäsi saavuttanut asioista kaiken saatavilla olevan ja lopullisen tiedon, kun pidät tuollaista julistusta mahdollisena?

        >...jumalien väitteistä, mutta joka tapauksessa niissä toisessa väitetään Brahmania luojaksi, toisessa Ptahia. ...

        Ok, seuraava vaihe olisi sitten miettiä, miksi uskoa väitettä. Itse uskon Raamatun väitteen, koska Raamatussa annetaan tarkka ja hyvä selitys sille, miksi maailma on sellainen kuin me sen nyt näemme.

        > Päteekö oma logiikkasi Ilmattareen? Jos ei, miksi se kuitenkin pätee jumalan kohdalla?

        Periaatteessa kyllä. Jos väitetään, että on luoja, ja voidaan nähdä luotu, meillä on näyttöä väitteen puolesta. Mutta, seuraava kysymys on sitten, millä perusteella joku olisi juuri se oikea luoja. Allahin tapauksessa voi olla niin, että Allah on oikeasti sama kuin Raamatun Jumala. Ainakin sen perusteella mitä tiedän, Muammed uskoi niin. Islam on periaatteessa samaa kuin Juutalaisuus ja kristinusko, mutta heillä on vain joitan erimielisyyksiä opista, ei varsinaisesti Jumalasta.

        Ilmatar ei osoita minkäänlaista älykkyyttä tai tietoa tulevasta tai menneestä, siksi en pidä Ilmatarta vaihtoehtona. Yhtä hyvin voisit sanoa, että sinun vasemman jalan saapas on luoja.

        > Miten niin elämän synty olisi kokeellisesti osoitettu, jos se olisi syntynyt itsestään?

        Jos kuolleella materiaalilla olisi kyky syttyä elämään, se olisi mahdollista havaita luonnossa tai laboratoriossa. Ei tarvitse olla lopullista tietoa kaikesta, jotta voi havaita mitä kykyjä materiaalilla on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        >...jumalien väitteistä, mutta joka tapauksessa niissä toisessa väitetään Brahmania luojaksi, toisessa Ptahia. ...

        Ok, seuraava vaihe olisi sitten miettiä, miksi uskoa väitettä. Itse uskon Raamatun väitteen, koska Raamatussa annetaan tarkka ja hyvä selitys sille, miksi maailma on sellainen kuin me sen nyt näemme.

        > Päteekö oma logiikkasi Ilmattareen? Jos ei, miksi se kuitenkin pätee jumalan kohdalla?

        Periaatteessa kyllä. Jos väitetään, että on luoja, ja voidaan nähdä luotu, meillä on näyttöä väitteen puolesta. Mutta, seuraava kysymys on sitten, millä perusteella joku olisi juuri se oikea luoja. Allahin tapauksessa voi olla niin, että Allah on oikeasti sama kuin Raamatun Jumala. Ainakin sen perusteella mitä tiedän, Muammed uskoi niin. Islam on periaatteessa samaa kuin Juutalaisuus ja kristinusko, mutta heillä on vain joitan erimielisyyksiä opista, ei varsinaisesti Jumalasta.

        Ilmatar ei osoita minkäänlaista älykkyyttä tai tietoa tulevasta tai menneestä, siksi en pidä Ilmatarta vaihtoehtona. Yhtä hyvin voisit sanoa, että sinun vasemman jalan saapas on luoja.

        > Miten niin elämän synty olisi kokeellisesti osoitettu, jos se olisi syntynyt itsestään?

        Jos kuolleella materiaalilla olisi kyky syttyä elämään, se olisi mahdollista havaita luonnossa tai laboratoriossa. Ei tarvitse olla lopullista tietoa kaikesta, jotta voi havaita mitä kykyjä materiaalilla on.

        ” Ok, seuraava vaihe olisi sitten miettiä, miksi uskoa väitettä. Itse uskon Raamatun väitteen, koska Raamatussa annetaan tarkka ja hyvä selitys sille, miksi maailma on sellainen kuin me sen nyt näemme.”

        Raamatun tarkkuus maailman suhteen kompastuu jo heti alussa siihen, kun luomiskertomuksessa paljastuu, että sen kirjoittajat jakoivat muinaisessa Lähi-Idässä yleisen harhakäsityksen että auringonvalo ei ole sama asia kuin päivänvalo.

        Ja mielestäni esim. kreikkalainen mytologia olisi paljon uskottavampi kuvaus sille, miksi maailmassa on pahuutta ja epäoikeudenmukaisuutta: ihmiset ovat ailahtelevien jumalten armoilla ja he suosivat ketä haluavat tai ovat suosimatta, eikä jumalilla ole rajatonta valtaa. Sen sijaan hyvä kaikkivaltias on paljon hankalampi yhdistää maailmaan ja teodikean ongelmaa on pohdittu jo ennen kristinuskon syntyä.

        ” Mutta, seuraava kysymys on sitten, millä perusteella joku olisi juuri se oikea luoja.”

        Tämä on oleellinen kysymys. Kun yhdestäkään luojasta ei ole mitään näyttöä, kyseessä on loppujen lopuksi sokea usko johonkin vaihtoehtoon.

        ” Ilmatar ei osoita minkäänlaista älykkyyttä tai tietoa tulevasta tai menneestä, siksi en pidä Ilmatarta vaihtoehtona. Yhtä hyvin voisit sanoa, että sinun vasemman jalan saapas on luoja.”

        Okei, mutta jos kansanperinteessä häneen olisi liitetty tällaisia määreitä, pitäisitkö Ilmatarta vaihtoehtona?

        ’”Jos kuolleella materiaalilla olisi kyky syttyä elämään, se olisi mahdollista havaita luonnossa tai laboratoriossa.”

        Aivan. Mutta muista, että väitit, se olisi jo havaittu. Mäkin olen sitä mieltä, että jos aineella on tuollaisia kykyjä, ne on mahdollista havaita. Se on sitten eri asia, onko meillä tarpeeksi tietoa, jotta voimme ne havaita, vai että meillä tarpeeksi tietoa, että voimme sulkea ne varmuudella pois.

        ”Ei tarvitse olla lopullista tietoa kaikesta, jotta voi havaita mitä kykyjä materiaalilla on.”

        Niin, mutta jotta voi sanoa, että materialla ei voi olla tiettyä kykyä, se tarkoittaisi, että alemme saanet lopullisen tiedon materian kyvyistä.


    • Anonyymi

      > Miten kykenette uskomaan?

      Niinpä, miten kukaan kykenee uskomaan, että ihmiset olisivat kehittäneet Raamatun ilman Jumalaa.

    • Anonyymi

      Miten kykenette uskomaan?

      Jos minä näen ja tunnen sekä koen.
      Tiedän,että enkeleitä on. Tiedän,että henkiä on,koska tunnen osin heidät,kun koskettavat,näen osin..
      Se tai tämä maailam on ihmeellinen..
      Rakkaus on heidän tavoite ja tieto siitä,elämä jatkuu.

    • Anonyymi

      Helppo uskoa Jumalaan. Vaikka olenkin kouluja käynyt. Jumala on paljon armollisempi kuin me ihmiset. Tehdään uskominen niin vaikeaksi eri kirkkoineen. Ja riidellään siitä ketkä ovat oikeassa.
      Onneksi armo on Jeesuksen ristin työn perusteella. Eikä me, onneksi, päätetä kuka perille pääsee. Jos meillä olisi nyt tuomiovalta, niin ketkä pääsis seulan läpi? Oma itsekö ja perhe? Ja kadotukseen kaikki jotka ovat eri mieltä tai muutenkin ärsyttäviä?

    • Anonyymi

      Miten kykenette uskomaan?

      Niin,en kuulu kirkkoihin en lahkoihin silti uskon!
      Kun näet,niin se tuo uskon myös!

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tupakoitsijat joutuu täällä suomessa kestämään raskaita vainoja kuten se että ne ei pääse taivaaseen toinen vaihtoehto en tietenkin helvetin kadotus tupakoin itse paljon ja olen uskonut jumalaan lapsesta asti raskasta aina kuunnella noita kadotustuomioita.

      • Anonyymi

        Raamatussa on että esivaltaa ei ole kuin jumalasta kaikki varmaan haluaa tavata kaikessa loistossaan esim. gestapon ym. ihmisiä hellinneet esivallat.


    • Anonyymi

      Uskonto on ollut aina tapa hallita ja alistaa, ei mitään muuta.

    • Anonyymi

      Vastavuoroisesti voisin kysyä aloittajalta, kuinka ylipäätään joku voi usko evoluutioon, vaikkei hän nyt tekstissään siitä mitään maininnutkaan ? Jos hiemankin syventyisimme kiireisen elämänrytmimme edessä elämän suurten peruskysymysten ääreen miettimään kaikkea sitä kaunista ja suunnitelmallista fyysisyyttä = elämää, voisimme ehkä huomata selviä todisteita siitä, että kaikella täytyy olla joku suunnittelija.
      Koko elämä planeetallamme on erittäin tarkkojen lakien mukaan hienosäädetty. Se on täydellisesti toimiva kokonaisuus ellei miinuksena kuvaan vedetä mukaan ihmisen kyvyttömyyttä pitää huolta ekosysteemistämme . Kokonaisuutena olemme aiheuttaneet luonnolle korvaamatonta vahinkoa jo nyt.

      Ei universumissa planeetat ja tähdet törmäile toisiinsa. Maailmankaikkeus ei ole kaaos vaan järjestyksellinen ja toimiva kokonaisuus. Kaikilla taivaankappaleilla on selvät ratansa ja paikkansa siellä, mihin joku on ne asettanut paikoilleen. Maapallo on juuri oikealla etäisyydellä ja kulmassa aurinkoon nähden. Jos olisimme hitusenkin kauempana, täällä olisi pakkasta joidenkin arvioiden mukaan 200-300 astetta. Luuletko, että elämää voisi silloin olla tällä telluksella? Jos taas maapallomme olisi hitusenkin lähempänä aurinkoa, täällä ruihonjuurirasolla vallitsisi 200-300 asteinen kuumuus, jolloin kaikki elämä ja elollisuus kärventyisivät hetkessä eläviltä. Joten jo nämä muutamat kertomani esimerkit riittävät mijulle todistamaan, että on olemassa viisas, älykäs Jumala, joka tietää mitä tekee, koska niin meidän tuntemassa universumissa ja muualla kaikki toimii täydellisesti niitä ohjaavien fysiikan ja kemian lakien mukaan.

      Ainetta eli elämän rakennusaineita ei aina ole ollut olemassa tutkijoiden mukaan. Heitä hämmentää ajatus, mistä ja miten aine, siis maanalkuaineet jaksollisine järjestelmineen ovat tulleet olemassaoloon sekä saaneet alkunsa mahdollistaen kaiken elämän monimuotoisuuden maapallolla?

      Niille jotka epäilevät Jumalan olemassa oloa Raamatun teksteihin on sisällytetty seuraava Jumalan itsensä henkeyttämä lausunto joka kuuluu seuraavasti:

      ”20 Jumalan näkymättömät mutta järjellä käsitettävät ominaisuudet, hänen ikuinen voimansa ja jumaluutensa, ovat maailman luomisesta asti näkyneet hänen teoissaan. Siksi ihmisillä ei ole mitään sanottavaa puolustuksekseen. ”

      Kehotan sinua lukemaan tuon Roomalaiskirjeen 1:18 ajatuksen vakavasti. Et voi puolustaa itseäsi juridisesti Jumalan edessä aikanaan, kun tuomion aika tottelemattomalle ihmiskunnalle saapuu. Se on tulossa. Voit olla täysin varma tästä.
      Kuten lainaamassani jakeessa todetaan soveltaen se aikaan jota elämme, tutki ympäröivää todellisuutta , sitä ihmeellistä elämää eri muotoineen joka maailmaa ympäröi. Se ei ole tullut sattumalta olemassaoloon, kuten ruokakaan ei ilmesty jääkaappisi hyllylle sattumalta. Kyllä sinä joudut kauppaan menemään.
      Ja mikä ihmeellisintä, kaiken takana olevalla elämän alkuunpanijalla on ikuinen tarkoitus luomalleen ihmiskunnalle. Kaikkeen tähän ja paljon muuhunkin elämän suuriin kysymyksiin Raamattusi, kirjekokokoelma sinulle Luojaltasi elämäsi oppaaksi pystyy tyhjentävästi vastaamaan.

    • Anonyymi

      En minäkään usko kirkkojen tai amerikkalsen 1900luvun roskaan,en ikinä !
      Nämä ovat ihmisen sumuttamista missä pelko on läsnä aina.
      Lahko 1900 luvun on NIIN sekaisin,joten oudolta tuntuu,että joku harrastaa ..
      Ev.lut on pride täysin,naispapit..sillekö kertoisin suruni,en ikinä kerro kylkiluulle.
      En maksa kirkkolisveroa,olin ev.lut mutta rahoittavat SETAA.
      Ev lut on Saksan roskaa,kuten lahkot sairaat on amerikan.Miksi pitäisi heitä seurata,kun on vain pelko minkä he antavat?
      Kuten Suomalaisissa lahkoissa lestaadiolaisuus,eri muodot x 3.

      Uskon ilman näitä ahdistavia rahan kerääjiä Isään,pokaan ja pyhään henkeen !
      Kolme yhdessä !

      Uskoni on niin hyvä,ettei tarvitse pelätä kenenkään tuomitsemista tai ohjausta.
      Sillä sitä ohjaa aina Rakkaus ja empatia !

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1796
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1714
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      1564
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1531
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1508
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1395
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1387
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1135
    Aihe