Oliko oikea syy tappaa koiransa?

oma lupa lopettaa

Tuttuni lopetti koiransa tästä syystä:

Kun hän oli ystävänsä luona, hänen koiransa yllättäen hyökkäsi ystävänsä kissan kimppuun ja ehti purra tätä kaulavaltimoon niin, että kissa kuoli. Koira ei lopettanut kissan raatelemista, ennen kuin tuttuni puuttui väliin. Minä olin paikalla ja näin tilanteen. Koira teki sen aivan arvaamattomasti.

Se koira oli 3-vuotias weimarinseisojan ja suursnautserin sekoitusuros, joka tuli kyllä oman perheensä kissojen kanssa toimeen.

Mutta nyt sillä tuttavallani on uusi koira, 3-kuinen vehnäterrierin ja walesinterrierin sekoitusuros.

33

435

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä oli

Koirahan oli jo osoittanut arvaamattomuutensa kuten silminnäkijänä kirjoitit. Hyvä asia oli että hän ymmärsi jotta kuta isompi koira sitä isompi vahinko ja hankalampi puuttua asioihin. Kissan sijassahan olisi voinut olla pieni lapsi.

• qetuk

Oli oikea syy lopettaa koira jos se noin arvaamaton on, olisi voinut tulevaisuudessa käydä vauvan/lapsen kimppuun!

• lopetus oikea

Aivan oikein toimi. Jos minun koirani tekisi samoin, lähtisi luottamus siihen lopullisesti. Uuden koiran saa tietysti hyvillä mielin hankkia, jos on ollut järkevä syy luopuo aiemmasta.

• metsästyskoira

Ei ollut oikea syy. Koira on metsästysrotuinen. Omistajan olisi pitänyt älytä ja ymmärtää koiransa saalisvietti, eikä viedä sitä tuollaiseen tilanteeseen.
      Saalisvietti ei kohdistu ihmiseen, joten sellainen on turha pelko, että ihmisen kimppuun kävisi.

Olisi pitänyt korvata vahinko ja vastaisuudessa pitää koiransa erossa pieneläimistä. JOS tuo nyt sitten oli ainoa "ongelma" koiran kanssa.

• oma lupa lopettaa

Koira hyökkäsi kissan kimppuun muristen ja raivoisasti. Ja sisällä. Se ei ollut metsästysviettiä. Kissa oli pitkään sen näköpiirissä ennen tapahtunutta, mutta silti koira tuntemattomasta syystä hyökkäsi äkkiarvaamatta. Se oli yleisesti ottaen ehtinyt tottua kissoihin pennusta pitäen, kissat olivat sen ns. sijaisemoja kun se astui pentuna taloon.

• ...
        oma lupa lopettaa kirjoitti:

Koira hyökkäsi kissan kimppuun muristen ja raivoisasti. Ja sisällä. Se ei ollut metsästysviettiä. Kissa oli pitkään sen näköpiirissä ennen tapahtunutta, mutta silti koira tuntemattomasta syystä hyökkäsi äkkiarvaamatta. Se oli yleisesti ottaen ehtinyt tottua kissoihin pennusta pitäen, kissat olivat sen ns. sijaisemoja kun se astui pentuna taloon.

Mitäköhän muuta tuttusi odotti koiralta, jonka rodut ovat suursnautseri ja weimarin seisoja? Jotenkin itse näkisin varsin luonnollisena noille roduille kyseisen käytöksen ja siksi jos koiraa on tarkoitus pitää vieraiden kissojen lähellä, niin se olisi pitänyt opettaa olemaan vieraiden kissojen lähellä, eikä luottaa, että se luonnostaan ne hyväksyisi.

Suursnautserista en niin tiedä, mutta eikös ole oikein perinteinen periksi antamaton pk-rotu, jolla kai myös vahva puolustusvietti. Ja siihen weimari, jolla on tiedetysti erittäin suuri puolustusvietti..? Totta helkutissa henki lähtee kissoilta ja lähtee myös lapsilta, jos kyseistä koiraa ei ole sosiaalistettu kyseisiin olentoihin ja viedään vain kylmiltään luokse... Ja ettei kuitenkaan tapa oman laumansa kissoja? Voi ihme; miksi se niitä kokisi uhaksi nehän ovat omaa perhettä, se on sosiaalistunut niihin?

• kuula kalloon noille
        ... kirjoitti:

Mitäköhän muuta tuttusi odotti koiralta, jonka rodut ovat suursnautseri ja weimarin seisoja? Jotenkin itse näkisin varsin luonnollisena noille roduille kyseisen käytöksen ja siksi jos koiraa on tarkoitus pitää vieraiden kissojen lähellä, niin se olisi pitänyt opettaa olemaan vieraiden kissojen lähellä, eikä luottaa, että se luonnostaan ne hyväksyisi.

Suursnautserista en niin tiedä, mutta eikös ole oikein perinteinen periksi antamaton pk-rotu, jolla kai myös vahva puolustusvietti. Ja siihen weimari, jolla on tiedetysti erittäin suuri puolustusvietti..? Totta helkutissa henki lähtee kissoilta ja lähtee myös lapsilta, jos kyseistä koiraa ei ole sosiaalistettu kyseisiin olentoihin ja viedään vain kylmiltään luokse... Ja ettei kuitenkaan tapa oman laumansa kissoja? Voi ihme; miksi se niitä kokisi uhaksi nehän ovat omaa perhettä, se on sosiaalistunut niihin?

Sellaiset koirat tuleekin lopettaa, joiden luonne on arvaamatonta ja aggressiivista. Jotain vakavampaa voi sattua, eikä mitään järkeä ole puolustella ihmisympäristössä vaarallista koiraa.

• ...
        kuula kalloon noille kirjoitti:

Sellaiset koirat tuleekin lopettaa, joiden luonne on arvaamatonta ja aggressiivista. Jotain vakavampaa voi sattua, eikä mitään järkeä ole puolustella ihmisympäristössä vaarallista koiraa.

Silloinhan pitäisi lopettaa jokainen eläin; koira kun on eläin ja eläimillä on tarve puolustautua jos tulee jokin odottamaton ja outo tilanne vastaan.

Minulla itselläni on esimerkiksi seisoja, jolla ei ole vahvaa puolustusviettiä. Silti esimerkiksi vanhuksiin se ei ole sosiaalistunut, koska ei ole koskaan tekemisissä vanhusten ja heidän pelottavien apuvälineidensä kanssa. Joten minulle ei tulisi mieleenkään viedä sitä ja laskea irti johonkin vanhainkotiin ja katsoa kuinkas vanhuksille käy. Ei todellakaan, ennekuin olisin opettanut koirani suhtautumaan vanhuksiin ja niiden kaikenlaisiin liikkumisen apuvälineisiin. Koirani ei myöskään ole luonnostaan sorkkaeläinten perään, mutta silti ei tulisi mieleenkään laskea sitä johonkin lampolaan irti ja katsoa kuinka lampaille käy, ei ennekuin olisin sen opettanut olemaan lampaiden kanssa. Sama jos menisimme kylään perheeseen jossa on kissa tai vieraita lapsia; vaikka koirallani ei ole aloituksen koiran tapaan puolustusviettiäkään, niin silti se ensin opetettaisiin olemaan niiden olentojen parissa ja vasta sitten kun näkee että sujuu, se laskettaisiin sinne ilman jatkuvaa valvontaa, eli minua käden ulottuvilla.

Ja tuossa nyt on hysterian makua; jos koira on tappanut kissan se ei välttämättä tappaisi ihmistä, vaan se oletettavimmin tappaa kaiken minkä läsnäoloon sitä ei ole totutettu ja se jostain syystä kokee sen hetkellisesti uhaksi itselleen.

• koirakoulu
        ... kirjoitti:

Silloinhan pitäisi lopettaa jokainen eläin; koira kun on eläin ja eläimillä on tarve puolustautua jos tulee jokin odottamaton ja outo tilanne vastaan.

Minulla itselläni on esimerkiksi seisoja, jolla ei ole vahvaa puolustusviettiä. Silti esimerkiksi vanhuksiin se ei ole sosiaalistunut, koska ei ole koskaan tekemisissä vanhusten ja heidän pelottavien apuvälineidensä kanssa. Joten minulle ei tulisi mieleenkään viedä sitä ja laskea irti johonkin vanhainkotiin ja katsoa kuinkas vanhuksille käy. Ei todellakaan, ennekuin olisin opettanut koirani suhtautumaan vanhuksiin ja niiden kaikenlaisiin liikkumisen apuvälineisiin. Koirani ei myöskään ole luonnostaan sorkkaeläinten perään, mutta silti ei tulisi mieleenkään laskea sitä johonkin lampolaan irti ja katsoa kuinka lampaille käy, ei ennekuin olisin sen opettanut olemaan lampaiden kanssa. Sama jos menisimme kylään perheeseen jossa on kissa tai vieraita lapsia; vaikka koirallani ei ole aloituksen koiran tapaan puolustusviettiäkään, niin silti se ensin opetettaisiin olemaan niiden olentojen parissa ja vasta sitten kun näkee että sujuu, se laskettaisiin sinne ilman jatkuvaa valvontaa, eli minua käden ulottuvilla.

Ja tuossa nyt on hysterian makua; jos koira on tappanut kissan se ei välttämättä tappaisi ihmistä, vaan se oletettavimmin tappaa kaiken minkä läsnäoloon sitä ei ole totutettu ja se jostain syystä kokee sen hetkellisesti uhaksi itselleen.

Kaikenlaista minin kuluttajaa täällä kirjoittelee.

Jos koira tappaa kissan se ei VÄLTTÄMÄTTÄ tapa ihmistä. Hyvä pitää henkissä ja katsoa kuinka käy, vai mitä halusit sanoa

• JOS on viallinen

JOS onongelma oli, siitä tunnetaan jo korkealla tasolla. Näiden tappaijen kanssa ei ole turvallista olla sisätiloissa. JOS on ulkokoira. Halusi näyttää omaa puolustustapaa kaikille mille. Kukapa hullu haluaa olla sen tappajan kanssa.

• Kertakäyttökulttuuria: Olihan se hyvä tekosyy lopettaa kun ei viitsi tehdä töitä koiran kanssa, ja sitten saattoikin shoppaillu uutta...

• ei uutta koiraa

Koirassa metsästys rotuja,joten käyttäytyi odotetusti ja rodunomaisesti vaikkei puhdasrotuinen ollutkaan.Ei syytä lopettaa,omistajan olisi pitänyt varoa,ja estää tuollainen.
      Koira joka hänellä nyt,voi roduista johtuen tehdä ihan samoin.

• kissan vika!

Koira ei ikinä käyttäydy aiheettomasti aggressiivisesti. Kissa varmasti provosoinut koiraa ja aiheuttanut itse tuon hyökkäyksen.

• Joo,

kissat ne vasta ilkimyksiä onkin...

• kkkkkkkkkkkkkkkk2

Oman koiransa saa lopettaa ilman kenenkään sivullisen asiaan puuttumista.. Oliko se tuossa tilanteessa tarpeellista, sen asian harkitseminen kuuluu koiran omistajalle.
      Meillä eräs naapurin koira tappoi meidän omassa pihassamme kissan. He eivät lopettaneet koiraansa.
      Jos tapaus on yksittäinen, katsoisin vielä miten tilanne kehittyy, mutta jos alkaisi tulla tavaksi, lopettaisin koiran. Mutta keneltäkään täältä en toki lupia kyselisi oman koirani kohtalosta.

• iina04

Mielestäni syy oli oikea, sillä ei niin arvaavamatonta koiraa käytännössä voi pitää vaikka se onkin totta kai rakas.

Meilläkin oli koira joka alkoi määräillä siskoani joka myöhemmin kehittyi puremiseksi ja muuksi rähinäksi. Jouduimme myymään sen kun koira oli alle2-vuotta. Muutama kuukausi sen jälkeen se jäi auton alle. En kyllä ottanut sitä enään niin raskaasti kun olin tottunut ilman sitä.

• Gangsta

Hah! Myitte sitten ihmisiä purevan koiran eteenpäin? Oikein rahaa saitte pilatusta koirasta? Enpä tulisi tänne kehuskelemaan noin vastuuttomalla touhulla.

• ooo´ööä

Mitä? Myitte aggressiivisen koiran eteen päin?? Minusta sellaisen myyminen eteen päin on todella itsekästä, siirrät oman "valtavan" vastuusi muiden harteille. Piikille sellaiset koirat mieluummin kuin muiden "riesaksi pelkästä säälistä".

• 2 koiran omistaja
        ooo´ööä kirjoitti:

Mitä? Myitte aggressiivisen koiran eteen päin?? Minusta sellaisen myyminen eteen päin on todella itsekästä, siirrät oman "valtavan" vastuusi muiden harteille. Piikille sellaiset koirat mieluummin kuin muiden "riesaksi pelkästä säälistä".

No tämä iina04 on selkeesti lapsi, huomaa kirjoitusasustakin, syyttäkäämme siis hänen vanhempiaan jotka tyhmän ratkaisun tekivät myymisestä, ei syytetä tätä tytöntylleröä.

• teeeeeeeee

Koiralla pieni dominointi ongelma ja möitte pois :) ?? No kukin tavallaan :).

• Mun puolesta

koira, joka puree lasta voidaan lopettaa viivyttelemättä, mutta toisten eläinten pureminen on jo aivan eri asia.

Meidänkin koira hyökkii varoittamatta myyrien ja hiirien kimppuun, ja kissoista se vaan on pidettävä erillään. Ei ole tullut mieleen päättää lemmikin päiviä tuollaisen takia.

Muuten kyllä kannatan vaarallisten rotujen kieltämistä ja ankaraa kuria niille, jotka aiheuttavat riskitilanteita ihmisille.

• wall_hill_45

Ei ollut hyvä syy lopettaa koiraa!.oman kodin kissat yleensäkin kuuluvat koiran omaan laumaan ja niitä ei tapeta kohdattaessa! mutta vieraat kissat ja elukat ,on sitten jo ihan toinen juttu!koira on edelleen petoeläin oli se iso tai pieni koira.

• gfhyuiyi

Samaa mieltä.

Ei ollut perusteltua..

Itse omasin puolestani lintuja ja kun ne oli vapaana niin koira komennettiin muualle tai jos oli paikalla vahdin huomattavasti tiukemmin ja koira oli käskyn alla ettei mitään satu.

Jos koirani olisi tappanut rakkaan linnun olisi syy ollut minussa ei koirassani. Metsästyskoira kun oli ja ei pitänyt myöskään kissoista..mutta olisiko se syy lopettaa niin ei.

Mutta siis olin yltiövarovainen.

Koira käyttäytyy koiran lailla..

Pitäisikö kissatkin sitten lopettaa jos käy lintulaudalla tappamassa linnun..

• Vapaa kasvatus?
        gfhyuiyi kirjoitti:

Samaa mieltä.

Ei ollut perusteltua..

Itse omasin puolestani lintuja ja kun ne oli vapaana niin koira komennettiin muualle tai jos oli paikalla vahdin huomattavasti tiukemmin ja koira oli käskyn alla ettei mitään satu.

Jos koirani olisi tappanut rakkaan linnun olisi syy ollut minussa ei koirassani. Metsästyskoira kun oli ja ei pitänyt myöskään kissoista..mutta olisiko se syy lopettaa niin ei.

Mutta siis olin yltiövarovainen.

Koira käyttäytyy koiran lailla..

Pitäisikö kissatkin sitten lopettaa jos käy lintulaudalla tappamassa linnun..

Ja täällä myös samaa mieltä! Minulla oli niin riistaviettinen koira, että olisi tappanut kaiken liikkuvan, mutta omat kissat, kanat ja puput jätti rauhaan. Ei sitä tarvinnut edes vahtia, kun se tiesi, että ne kuuluvat meidän laumaan. Naapurin pupun olisi ottanut samantien hengiltä, jos olisi saanut siihen tilaisuuden.

Näinhän tämä nykyaikana menee... kun ei itse osaa/viitsi/jaksa/halua perehtyä riittävästi asiaan (koiraansa) ja tulee ongelmia, niin hankkiudutaan eroon ongelmasta, otetaan uusi ja toivotaan, että se osaa kasvattaa itse itsestänsä "yhteiskuntakelpoisen".

• lovegame2

ei mielestäni ollut oikea syy. tiedän paljon koiria, jotka on ihmisille ja lapsille killttejä, mutta vihaa kissoja valtavasti. tutullani on labbis, joka tappaisi kissan heti, jos vaan pääsisi sen kimppuun, mutta ihmisille se on todella kiltti ja hyvä koira.

• outoa

Minä annoin pihvin kun koirani naapurin kissan popsi:=)Saa tappaa kaikki kissat vaikka en minä jokaisesta mitään filepihviä anna silti.

• jokainenhuolehtiiomt

monilla koirilla herää metsästysvaisto,kun näkevät pakenevan kissan,jäniksen jne.
      eli ei mitenkään poikkeavaa.en koiran taipumusten vuoksi,sitä lopettaisi.
      meidän koira nappaisi heti naapurin kissan pihastamme,jos en silmä tarkkana vahtisi,ettei kissa ole pihassamme kun koirani sinne päästän.
      tietysti pihamme on koiramme reviiriä,ja koira haistaa sen että siellä kissa salaa käy, joten se syy varmasti miksi haluaa tunkeilijan pois pihastamme.
      jos vahinko kävisi,en tosiaankaan lopettaisi koiraani,naapurin vika,kun ei huolehdi omasta eläimestään.
      jokaisella on oma piha,omaa perhettä ja omia lemmikkejä varten,omilla rahoilla ostettu.joillekkin vain tuntuu olevan vaikeata ymmärtää,että kissasta on naapureille myös jatkuvaa kakkahaittaa,ja lisäksi kissan oma henki on vaarassa.

• oma lupa lopettaa

Ei se kissa paennut, vaan kulki kävellen ohitse. Ja sisätiloissa. Koira katseli sitä kissaa pitkään ennen kuin hyökkäsi.

• karvat pystyyn
        oma lupa lopettaa kirjoitti:

Ei se kissa paennut, vaan kulki kävellen ohitse. Ja sisätiloissa. Koira katseli sitä kissaa pitkään ennen kuin hyökkäsi.

Se oli tahallinen omistajan järjestämä ansa. Eräs järjesti mukavan kävelyn ja hyvän päämäärän, mutta matkan varrella hän hyppäsi polulta ja hänen tilalle tuli suunnitelman mukaan se tappajakoira (weimarinseisojan ja suursnautserin), joka on tunnettu rumasti käyttäytyvä hyökkäjä. Kaukaa oli selvä että sillä ei ollut muuta tekemistä tässä kävelyssä kuin päästä kyytiin toisen avulla ja hyökätä, kun se on sen rotuinen. En hyväksynyt sitä tappajaa omaan ympäristöön ja kiltäydyin yhteisestä kävelystä, hyppäsin kyydistä, vaikka se tappajakoira hyökkäsi ja puri niin kovasti, että henkeni oli lähteä. Nyt se tappaja koira koko ajan sisätiloissa metsästämässä muita viattomia. Olen iloinen että en ole siellä pimeässä metsässä, missä kävelee sellaisia tappokoiria ihan työkseen.

• fggfdg

Kaikki syyt, jotka estävät tappamasta koiran, ovat tekosyitä.

• turre ja kaverit

Viedään metsäskoira jonkun toisen kotiin, jossa on kissa. Koira hyäkkää kissan kimppuun ja tappaa sen. Omistaja tappaa koiran.

Älytöntä touhua.

Koiralla on rodunomanen käyttäytyminen. Metsästyskoira metsästää.

Olisi vielä kiinnostava tietää, nautittiinko ihmisseurueessa alkoholia kun koira tappoi kissan. Aloittajahan selitti, että ensin koira näytti hyväksyvän kissan ja sitten myöhemmin koira hyäkkäsi kissan kimppuun.

Minä veikkaan, että omistaja on jaksanut seurata eläimiä ensimmäisten juomien jan, jonka jälkeen hän on heittäytynyt kokonaan viihteelle.

Sitten kävi vahinko, kun koira toimi metsästyskoiralle tyypilliseen tapaan.

Omistajan vika eikä suinkaan mikään syy lopettaa koira

• koira-parka

Jos joku minun ystäväni yhtäkkiä potkaisisi minua, niin en kyllä tappaisi häntä. Älytön syy lopettaa koira. Kukaan ei voi tietää mikä sai sen koiran hyökkäämään, mutta siihen oli varmasti jokin huomaamaton syy. Voi koira-parkaa... :'(

• Sesyyy

Syy oli se että koira halusi päästä toiseen huoneeseen kissan avulla. Mutta kissa oli huoneen ovella ja ei hyväksynyt koiraa. Kun koira ymmärsi että kissa tietää koiran rodun, koira puri kissan. Koira oli vihainen kissalle ja sen takia piri. Koiran omistaja halusi, että koira pääsee toiseen huoneeseen kissan avulla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Raimo laamanen

Onko Raimo siirtynyt yläkerran orkesteriin ? Jos on niin jaksamista Seijalle.
      Puolanka
      23
      3203
    2. Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää

Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos
      198
      2893
    3. Sanna Marin veti posket lommolla röökiä Ruisrockissa

Tai ainakin röökin näköistä, liekö itse käärittyä 🫢
      Kotimaiset julkkisjuorut
      171
      1911
    4. Antin piti riuhtoa Sofia irti pojankIopista

Oli festivaaleilla Iiimautunut johonkin jätkään, niin Antin piti käydä irroittamassa täti ja pelastamassa poikanen. Pah
      Maailman menoa
      258
      1534
    5. Aloitko pelätä siis

Että otan suhun oikeasti yhteyttä
      Ikävä
      111
      1305
    6. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      48
      1201
    7. Olet ollut aika törkeä minua kohtaan

Sillä tavalla ovelasti, ettei mitään "todisteita" ole mistään. Eli niin kuin, että mitään et ole tehnyt, mutta toisaalta
      Ikävä
      46
      1057
    8. Maskuliininen herrasmies

Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      155
      1031
    9. Saisipa sitä palata ajassa taaksepäin

maailmaan jossa oli vielä edes joku järki tallella ja ajatus takana. Sain myös suunnatonta iloa erään henkilön näkemises
      Ikävä
      33
      960
    10. Voi ei kuvitteletkohan sä

Nyt etten ookaan susta kiinnostunut 😿😿 ethän ajattele niin 🥺
      Ikävä
      43
      834
    Aihe