Kirkkohistorian opetus kouluissa

Veke vaan

Kirkkohistoria on olennainen tekijä historiassamme. Miksi siitä vaijetaan ja sitä ei opeteta kouluissa?

23

182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *Faith*
    • Riippuu opettajasta

      Kyll sitä opetetaan yhä. Painopiste vain on muuttunut. Enää ei puhuta Lallista ja Turun tuomiokirkosta, vaan pohditaan sitä, miten ja miksi kristinusko on luotu. Tärkeä asia tuntui olevan myös se, miksi Rooman valtakunnassa haluttiin muodostaa yhtenäinen uskonto juutalaisuuteen perustuen. Kirkolliskokoukset ovat myös opittavassa aineksessa mukana. Näin siis ai akin oman tyttäreni koulussa. Ymmärtääkseni uskonto on kuitenkin aine, jonka sisältö vaihtelee suuresti ihan opettajakohtaisesti. Jos opettaja on ns. tosiuskovainen, on häneltä turha odottaa puolueetonta ja totuuteen pyrkivää opetusta.

      • *Faith*

        Mitä ihmettä sinä höpötät!?!

        Sinulla ei kyllä ole mitään tytärtä koulussa.


      • näinhän

        "Ymmärtääkseni uskonto on kuitenkin aine, jonka sisältö vaihtelee suuresti ihan opettajakohtaisesti."

        On olemassa opetussuunnitelma, jonka mukaan kaikkia aineita opetetaan. Lukiossa opetusta ohjaa vahvasti myös yo-koe. Suuresti opetus ei vaihtele, vaikka opettajilla voi olla hieman eri painotuksia. Tämä koskee kaikkia aineita.


      • *Faith*
        näinhän kirjoitti:

        "Ymmärtääkseni uskonto on kuitenkin aine, jonka sisältö vaihtelee suuresti ihan opettajakohtaisesti."

        On olemassa opetussuunnitelma, jonka mukaan kaikkia aineita opetetaan. Lukiossa opetusta ohjaa vahvasti myös yo-koe. Suuresti opetus ei vaihtele, vaikka opettajilla voi olla hieman eri painotuksia. Tämä koskee kaikkia aineita.

        Juuri näin.


      • Opettaja Pk-seudulta
        näinhän kirjoitti:

        "Ymmärtääkseni uskonto on kuitenkin aine, jonka sisältö vaihtelee suuresti ihan opettajakohtaisesti."

        On olemassa opetussuunnitelma, jonka mukaan kaikkia aineita opetetaan. Lukiossa opetusta ohjaa vahvasti myös yo-koe. Suuresti opetus ei vaihtele, vaikka opettajilla voi olla hieman eri painotuksia. Tämä koskee kaikkia aineita.

        On olemassa valtakunnallinen opetussuunnitelma, jossa saatetaan todeta esim. "tutustutaan eri uskontoihin". Joka tapauksessa se on hyvin laveasti kirjoitettu. Jokainen kunta tekee omat opetussuunnitelmansa ja viime kädessä koulut vielä omansa. Erot voivat olla suuria. Uskonnonopetuksessa on varmasti paljon vaihtelua.


      • Riippuu opettajasta
        *Faith* kirjoitti:

        Mitä ihmettä sinä höpötät!?!

        Sinulla ei kyllä ole mitään tytärtä koulussa.

        Luimme juuri yhdessä tyttäreni kanssa uskonnon kokeeseen pari viikkoa sitten. Tuollaisia asioita siellä vihkossa oli. Ilman muuta uskonnon opetuksen painopiste muuttuu, kun tieedämme aina vain enemmän kristinuskon historiasta. Enää ei voida uskonnontunneilla todeta, että kristinusko on Jumalasta lähtöisin, vaan kyllä pitää oppia uskon historian perusteet. Minun mielestäni koulussa oli hienosti otettu huomioon kristinuskon luomisen poliittiset syyt sekä Rooman valtakunnan ja hellenismin suuri vaikutus. Ei tullut llaista olisi varmaan saanut ei s opetta omana kouluaikanani!


      • ....................
        Riippuu opettajasta kirjoitti:

        Luimme juuri yhdessä tyttäreni kanssa uskonnon kokeeseen pari viikkoa sitten. Tuollaisia asioita siellä vihkossa oli. Ilman muuta uskonnon opetuksen painopiste muuttuu, kun tieedämme aina vain enemmän kristinuskon historiasta. Enää ei voida uskonnontunneilla todeta, että kristinusko on Jumalasta lähtöisin, vaan kyllä pitää oppia uskon historian perusteet. Minun mielestäni koulussa oli hienosti otettu huomioon kristinuskon luomisen poliittiset syyt sekä Rooman valtakunnan ja hellenismin suuri vaikutus. Ei tullut llaista olisi varmaan saanut ei s opetta omana kouluaikanani!

        Jotakin tuollaista meilläkin oli kirkkohistorian kurssilla lukiossa (vuonna 2006 suunnilleen). Kirjakin taitaa olla vielä tallella, koska tykkään historiasta.


      • Korjaus
        Riippuu opettajasta kirjoitti:

        Luimme juuri yhdessä tyttäreni kanssa uskonnon kokeeseen pari viikkoa sitten. Tuollaisia asioita siellä vihkossa oli. Ilman muuta uskonnon opetuksen painopiste muuttuu, kun tieedämme aina vain enemmän kristinuskon historiasta. Enää ei voida uskonnontunneilla todeta, että kristinusko on Jumalasta lähtöisin, vaan kyllä pitää oppia uskon historian perusteet. Minun mielestäni koulussa oli hienosti otettu huomioon kristinuskon luomisen poliittiset syyt sekä Rooman valtakunnan ja hellenismin suuri vaikutus. Ei tullut llaista olisi varmaan saanut ei s opetta omana kouluaikanani!

        Lopun piti olla: ei tuollaista olisi varmaan edes saanut opettaa omana kouluaikanani!


      • *Faith*
        Opettaja Pk-seudulta kirjoitti:

        On olemassa valtakunnallinen opetussuunnitelma, jossa saatetaan todeta esim. "tutustutaan eri uskontoihin". Joka tapauksessa se on hyvin laveasti kirjoitettu. Jokainen kunta tekee omat opetussuunnitelmansa ja viime kädessä koulut vielä omansa. Erot voivat olla suuria. Uskonnonopetuksessa on varmasti paljon vaihtelua.

        Ei niissäkään raameissa mitä tahansa saa opettaa. Aihepiirit on määritelty valtakunnallisesti ja ylioppilaskirjoituksia varten kaikilla lukiolaisilla pitää olla samantasoiset "eväät".


      • Ei tasa-arvoa
        *Faith* kirjoitti:

        Ei niissäkään raameissa mitä tahansa saa opettaa. Aihepiirit on määritelty valtakunnallisesti ja ylioppilaskirjoituksia varten kaikilla lukiolaisilla pitää olla samantasoiset "eväät".

        Olisi hyvä, jos eväät olisivat samantasoiset kaikikka. Totuus on kuitenkin se, ettei uskova opettaja kenties mainitse lainkaan sitä, että kristinuskon kehittämiselle oli todellisuudessa poliittiset syyt. Onkin hieman kornia, että uskovan opettajan antamat eväät ovat ylioppilaskirjoituksia ajatellen kaikkein laihimmat.


      • kysynnytvaan
        Ei tasa-arvoa kirjoitti:

        Olisi hyvä, jos eväät olisivat samantasoiset kaikikka. Totuus on kuitenkin se, ettei uskova opettaja kenties mainitse lainkaan sitä, että kristinuskon kehittämiselle oli todellisuudessa poliittiset syyt. Onkin hieman kornia, että uskovan opettajan antamat eväät ovat ylioppilaskirjoituksia ajatellen kaikkein laihimmat.

        Kuinka monen uskonnonopettajan opetuksen oikeasti tunnet?


    • kirpputaluttaanorsuu

      Ussa on nykyisen lukiolin mukaa pakollinen aine toinen on terveystieto. Nyt kaavaillaan että ei olis kenties pakko lukea lukiossa lainkaa hissa ja bilsaa, eikä juuri muutakaan.

      Onko siis kreationismin opettminen tärkeempää kuin evoluution?

      Hissa pakolliseksi ja ussa kokonaan vapaaehtoiseksi, sen optus kun kuluu vanhemmille ja kirkolle.

      Hissan opetuksessa uskontojen historia on luonteva osa opetusta. Kaikkien historian tapahtumien yhteydessä käydään läpi myös onko uskonnoilla ollut asiassa merkittävä rooli, hyvässä tai pahassa. Ja suuret maailmanuskonnot ja monet uskonnottomatkin maailmankatsomukset, (vaikkapa Bertrand Russellin ajatukset), voidaan esitellä pääpiirteisään, tunnustuksettomasti.

      Ei voi ajatellakaan että ussan opetuksen "sivujuonteena" käytäis läpi koko maailmanhistoria!

    • *Faith*

      Painukaan helkuttiin täältä, mä en kestä teitä hölmöjä enää.

      • *Faith* (se aito)

        Ai jaa, foksmalder päätti jälleen lainata nikkiäni. Siitä vaan. Kyllä sitä lainata voi, mutta et saa varastettua sitä rekisteröimällä, kuten kävi alkuperäisen faith-nikkini kanssa (ilman tähtiä). Olitko sinä ehkä silloinkin asialla?

        Toinen lainailija täällä on multinikki "lukija", mutta hän ei ole nyt palstalla. Erikoinen juttu sekin, ettei yhdelläkään uskovalla ole ollut tarvetta lainailla tai varastella toisten nikkejä!


    • Yks.Opiskelija

      Minua kiinnostaisi kirkon järjestämä noitavaino ja kidutus menetelmät. Kirkollahan on pitkä historia näiden osalta. Uskoisin että kirkko on kidutuksen mestari.

      • vinkix

        Tuollaisesta itsellesi tärkeästä asiasta löydät kyllä tietoa yllin kyllin, jos viitsit hiukan vaivautua. Lue ensi hätään vaikka ranskalaisen Le Roy Ladurien Montailloun kylä.


      • Eero T.
        vinkix kirjoitti:

        Tuollaisesta itsellesi tärkeästä asiasta löydät kyllä tietoa yllin kyllin, jos viitsit hiukan vaivautua. Lue ensi hätään vaikka ranskalaisen Le Roy Ladurien Montailloun kylä.

        Miksi tämä on kouluissa kielletty aihe? Kouluissa vain kaunistellaan kirkon veristä historiaa.


    • jepjep6

      uskonto pois kouluista!! Samat asiat voi opettaa historian tunnillakin..uskonto on yksityisasia eikä kuulu kouluun!

    • Kirkkohistoria oli pääaineeni yliopistossa! Suosittelen siihen perehtymistä kaikille! Erittäin mielenkiintoinen ja sivistävä aine. Jotta voi ymmärtää nykyisyyttä on tunnettava historia.
      Kaisa-pappi

      • Nasse.

        "Kirkkohistoria oli pääaineeni yliopistossa! Suosittelen siihen perehtymistä kaikille! Erittäin mielenkiintoinen ja sivistävä aine. Jotta voi ymmärtää nykyisyyttä on tunnettava historia.
        Kaisa-papp"

        Sit vaan sisäistämään mitä on tullut luettua :)


      • arbeit macht frei

        Yliopistosta valmistuu yli-ihmisiä. En luota natseihin.

        Totuus vapauttaa, ei työ tai vaivannäkö!


      • Kuis tuo luetun ymmärtäminen, kun kuitenkin olet pappina luterilaisessa kirkossa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

      (Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      124
      5201
    2. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

      Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      181
      4925
    3. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

      Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      69
      3379
    4. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

      Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      107
      2966
    5. Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta

      Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan
      Maailman menoa
      24
      2292
    6. Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?

      Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua
      Maahanmuutto
      237
      1728
    7. Muistatko vielä minä vuonna tavattiin ekan kerran?

      Sun katse sulatti mut...
      Ikävä
      99
      1289
    8. Toivottavasti odotat minua

      Koitan järjestellä asiani niin, että voin olla kanssasi. On valtava ikävä sinua.
      Ikävä
      78
      1270
    9. Huomenta naiselle

      Toivottavasti tiedät, etten ole koskaan tuntenut ketään kohtaan näin voimakkaasti. Olen tietenkin meistä epävarma silti.
      Ikävä
      74
      990
    10. Hurraa! Oon vihdoin vapaa J:stä

      Poistin numerosi, poistin chattimme. En halua sua enää enkä odota sulta mitään.
      Ikävä
      96
      927
    Aihe