Mökkihankinta kaduttaa?

Mökit tuleen!

Huomaa tältäkin palstalta, että montaa henkilöä
harmittaa, kun tuli mökki hankittua.

- home
- rahareikä
- mökkislummi
- koti kerrostalossa
- mökki jopa sadan kilometrin päässä
- remontit
- alkoholismi

166

8751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerro lisää

      Eikö Vouti muuta.

    • näillä mennään :)

      voihan se noinkin olla. Tosin noita kaikkia vaihtoehtoja löytyy myös kerrostaloista ja ok-taloista. Terveisin remonttiyrittäjä.

      - home, ei ole mökillä ei myöskään ok-talossamme. Kaikki paikat on tutkittu ja rempattu ja moderniksi korjattu.

      - rahareikä. Toisille on ja toisille ei. Meillä on varaa pitää mökki sähköineen ja laitteineen, varaa käydä myös etelän reissuilla jos pimeys ahdistaa. Lomat määrätään itse.

      - mökkislummi. Varallisuudesta johtuen pystyimme valitsemaan mökin riittävän suurella rannalla ja tontilla.

      - koti kerrostalossa. Ollaan asuttu useissa kerrostaloissa, ei ole meidän juttu. Nyt on ok-talo ja hyvä niin.

      - mökki jopa sadan kilometrin päässä. Matkaa on ehkä enemmänkin mutta hyvä moottoritie ja todella lyhyt hiekkatie, joka on hyvässä kunnossa.

      - remontit. Remontit ei ole meille sen vaikeampia kuin jollekin toiselle soppakattilan hämmentäminen.

      - alkoholismi. Olen joskus seurustellut alkoholistin kanssa ja vältän tällaisia ihmisiä oltiin sitten mökillä tai kaupungissa.

      --kateus. Koitan aina iloita toisten onnellisuudesta. Jos haluan itse jotain niin mietin, miten voisin saavuttaa sen. Jos taas en välitä toisten valinnoista niin en käytä siihen turhia tunteita tai ajatuksia. Pysyy mielenterveys kunnossa.

      --heikko itsetunto. Koitan rakentaa oman itsetuntoni muutoin kuin toisia pilkkaamalla ja keksimällä näille ongelmia, joita ei ole.

      • mökkiläinen

        Enpä haluaisi sinua mökkinaapuriksi.


      • ärsyttävä!

        "näillä mennään :)" = vitun porvari


      • Mökkiläinen
        ärsyttävä! kirjoitti:

        "näillä mennään :)" = vitun porvari

        Siinä entisen kommunismin kannattaja noituu,kun tuli juotua kaikki rahat!


    • Vouti lisää

      hiiret ja rotat

      • Voudisti

        Lisätään vielä:

        - ilmaston tuhoaminen
        - laskevat hinnat


      • hermolepoa

        onpa tyhmä kirjoitus.hiiret ja rotat viihtyvät kaupungeissa ja komposteissa jotka on huonosti tehty.ja niistä pääsee eroon rotanmyrkyllä.itse hankin tontin ja siihen tehtiin rantasauna omista tielinjalta kaadetusta hirsistä.sitten tehtiin itse pää huvila yli satavuotiaista hongista.aittarakennus parivuotta myöhemmin.rakennettiin peltihalli autolle josta tulikin traktorihalli.viime kesänä veistin hirsiaitan lapsenlapselle.mikä on rauhoittavampaa aivolepoa kun saa puuhastella omaksi ja lapsen ja lapsenlapsen kanssa.hermo lepää ja oikein odottaa sinne pääsyä metsälle ja kalalle.jos joku ei osaa nauttia elämästä pysyköön osakelokerossaan.aikaa löytyy harrastukselle jos haluaa vaikka viikolla.se onkin eri juttu jos joutuu ajamaan 15 minutin sijasta,5-6 tuntia ennen kuin on siellä ihanassa huvilassaa.itse olen viettänyt jouluja ja uusia vuosia huvilalla ja raketteja poksittu jäällä taivaalle.kyllä hermo lepää ja kun työt koittaa on hienoa palata työhön levänneenä ja hermot levänneenä.ja mikä vielä hienoa moottorikelkalla pilkkiretkeä varten polkee tien valmiiksi ja kairaa reijätkin valmiiksi sitten vain jakkara mukaan ja onkimaan saalista jään alta


      • Anonyymi
        hermolepoa kirjoitti:

        onpa tyhmä kirjoitus.hiiret ja rotat viihtyvät kaupungeissa ja komposteissa jotka on huonosti tehty.ja niistä pääsee eroon rotanmyrkyllä.itse hankin tontin ja siihen tehtiin rantasauna omista tielinjalta kaadetusta hirsistä.sitten tehtiin itse pää huvila yli satavuotiaista hongista.aittarakennus parivuotta myöhemmin.rakennettiin peltihalli autolle josta tulikin traktorihalli.viime kesänä veistin hirsiaitan lapsenlapselle.mikä on rauhoittavampaa aivolepoa kun saa puuhastella omaksi ja lapsen ja lapsenlapsen kanssa.hermo lepää ja oikein odottaa sinne pääsyä metsälle ja kalalle.jos joku ei osaa nauttia elämästä pysyköön osakelokerossaan.aikaa löytyy harrastukselle jos haluaa vaikka viikolla.se onkin eri juttu jos joutuu ajamaan 15 minutin sijasta,5-6 tuntia ennen kuin on siellä ihanassa huvilassaa.itse olen viettänyt jouluja ja uusia vuosia huvilalla ja raketteja poksittu jäällä taivaalle.kyllä hermo lepää ja kun työt koittaa on hienoa palata työhön levänneenä ja hermot levänneenä.ja mikä vielä hienoa moottorikelkalla pilkkiretkeä varten polkee tien valmiiksi ja kairaa reijätkin valmiiksi sitten vain jakkara mukaan ja onkimaan saalista jään alta

        ... mutta kirjoitustaito jäi hankkimatta.


    • myyn mökkini

      Lisää huonoja puolia :

      -Joutuu ajamaan veneellä Heinolaan kauppaan ja kahville. Voisi mennä myös autolla.
      -Kuumalla ilmalla joutuu menemään uimaan, kotona riittäisi kylmä suihku.
      -Juhannuksena joutuu menemää yhteiselle kokolle, kotona saisi katsella telkkaria.
      -Syksyllä joutuu menemään marjaan, kotona marjat saa marketista.
      -Kalat joutuu itse ottamaan järvestä, kotona ne haetaan supermarketista.

      Näistä syistä johtuen en myy mökkiäni.

      • näinmeilläentäteillä

      • en myy huvilaani jep

        kylmällä ilmalla joutuu kantamaan puut ja lämmittämään huvilan,samoin saunanlämmitys,vedenkanto jos ei ole juoksevaa vettä niinkuin on meillä.sitten metsään kaatamaan tukkeja aitan hirsiä varten,ja veistämään aittaa.joutuu ajamaan moottoriveneellä verkoheittoon ja mikä vielä myös hakemaan.ja marjat joutuu hakemaan metsästä.samoin sienet.ja kun syksy saa joutuu hirvimetsälle kantamaan ja vetämään hirven metsästä pois ja nylkemään.ja pupujussijahtiin monta päivää ja sitten pujussin kanto ja nylkeminen.joutuu jatkuvasti tekemään lumityöt traktorilla talvella.mikä kauheinta moottorikelkalla pakksella veroille olipa sitten pakkasta vaikka 38 astetta ja sitten kalojen siivous.siksi en myy mökkiä kun saa pakkoliikuntaa ja pysyy terveenä ruumiillisesti.ja mikä tärkein mieli lepää ja latautuu,on henkisesti 100 prosenttia paremmassa kunnossa kuin kivipetoniseinien sisällä,vain kaljakuppilat seurana.


      • Anonyymi

        Kaikki aina ihannoivat mökkielämää minä en enää kun ostin mökin. Kamala kiire olevinaan sinne, tekemään en mitään. Sisällä hiton kuuma tai kylmä , ulkona miljardi itikkaa pyrkimässä sisään , ulos kun menee niin hampaiden välit täynnä hyttysiä. Sateen jälkeen maasta nousee pieniä kärpäsiä niin että aurinko hämärtyy, niitä on joka paikassa. Luulisi että iänikuinen tuuli veisi itikat ja pörriäiset Venäjälle mutta aina niitä riittää. Hiton vesikin on seisonutta ja tunkkaista , aina pitää raahata löylyvedetkin kupasta.
        Nuo hiton päästäiset ja hiiret repivät eristeet ja jyrsivät sähköjohdotkin. Liesituuletin on täynnä linnun täitä. Minkä hiton tähden pitikin ostaa mökki, ja kun varkaat käyvät viemässä kaiken mitä löytävät, PuuCeen kannenenkin olivat vohkineet vaikka ovi oli lukossa, rälläköity lukko poikki ja viskattu pusikkoon. Savupiipun hattu oli kelvannut ja lipputanko. Miksi ihminen menee ja ostaa mökin, siksi että varkaille riittää varastettavaa. Naapurit kihertävät vielä että taidat olla uusi tällä alalla, tekisi mieli livauttaa.


    • Siat!!!!?

      Mökkeilyyn pitäisi määrätä haittavero! Saastuttajat!

      • Joku vaan

        Miten on Thaimaan lomalentojen laita. Ne vasta saastuttavat, ja ovat käytännösssä ihan turhia. Mökkeilijöistä on suurikin hyöty nykyisin melko autioissa kylissä. Joupuneista thimaa-lomailijoista sen sijaan...


      • huvilan omistaja

        kateellisen löpinää.tyhjätaskun ja vellihousun turahtelua.hanki huvila ja elämää


      • mä lähden dupai

        minulla on 240 neliöinen tiilitalo.suuri hirsi huvila erillinen hirsisauna pukuhuoneella terassilla rannalla.on aitta hirrestä.peltihalli traktorille jos sattuu satamaan lunta niin saa aurattua tien kun on pois lähdössä.on moottorivenettä.moottorikelkkaa.ja mikä parasta olen lähdössä dupaihin hakemaan nelivetoauton että pääsee huristelee talvellakin huvilalle.


      • näin on näreet
        Joku vaan kirjoitti:

        Miten on Thaimaan lomalentojen laita. Ne vasta saastuttavat, ja ovat käytännösssä ihan turhia. Mökkeilijöistä on suurikin hyöty nykyisin melko autioissa kylissä. Joupuneista thimaa-lomailijoista sen sijaan...

        Tyhjänpäiväiselle lentelylle sellainen vero että loppuu rällästäminen.

        Jos joku niin lentokoneet saastuttavat.

        Pysyköön köyhät kotimaassa.


      • *********
        mä lähden dupai kirjoitti:

        minulla on 240 neliöinen tiilitalo.suuri hirsi huvila erillinen hirsisauna pukuhuoneella terassilla rannalla.on aitta hirrestä.peltihalli traktorille jos sattuu satamaan lunta niin saa aurattua tien kun on pois lähdössä.on moottorivenettä.moottorikelkkaa.ja mikä parasta olen lähdössä dupaihin hakemaan nelivetoauton että pääsee huristelee talvellakin huvilalle.

        "mä lähden dupai"

        Tulipa iskettyä tarinaa olemattomasta ommaisuudesta.


      • ei kade
        Joku vaan kirjoitti:

        Miten on Thaimaan lomalentojen laita. Ne vasta saastuttavat, ja ovat käytännösssä ihan turhia. Mökkeilijöistä on suurikin hyöty nykyisin melko autioissa kylissä. Joupuneista thimaa-lomailijoista sen sijaan...

        Taalla ei pahemmin juopppoja ole,sossu ei teille anna litteroita,meiksi on taalla puolivuotta,ja maksan silti verot suomeen kokovuodesta,en ajele autolla ,en lammittele mokkeja en pyyhi paperilla persetta ym .Toisekseen ei ole vara asua suomessa elakelaisen,taalla parjailee hienosti.Siella 5 miljoonan lintukodossa ei ole monellakaan minkaanlaista tajua elon hienouksista,mokki on yksi niista


    • rakastan elämää

      Mullahan nyt on huonot tavat. On mökki ja on ok-talo liian suuri ja lisäksi käydään Thaimaassa tai jossain muualla lämpimässä paikassa talvisin.
      Voivoi. Toisaalta kun jonottaa siellä lentokentällä niin huomaa, että tuhannet muutkin matkustaa. Koneita nousee ja laskee yhtenään.

      Menkää sinne kentälle pitämään palopuheita saastuttamisesta. Ei taida viitsiä tai uskaltaa. Mieluummin räksytetään netissä. Negatiiviset ihmiset syö energiaa toisilta. Nyt kertakaikkiaan hymy pyllyyn ja mökkeilkää ja matkustelkaa ja käykää harrastuksissa ja pitäkää mieli korkealla.

    • mie.

      "Huomaa tältäkin palstalta, että montaa henkilöä
      harmittaa, kun tuli mökki hankittua.

      - home
      - rahareikä
      - mökkislummi
      - koti kerrostalossa
      - mökki jopa sadan kilometrin päässä
      - remontit
      - alkoholismi "


      Home: Eipä tuolla niin väliä ole ainakaan minulle. Tuskin sitä edes on.

      Rahareikä: Talvella kalliimpaa käyttää, mutta riippuu miten lämmittää. Puut saa ilmaiseksi metästä ja sähköä tarpeen mukaan.

      Mökkislummi: Eipä näy pahemmin naapureita, oikein rauhallinen paikka joen äärellä, toista se on järvirannoilla.

      Koti kerrostalossa: Vaimo pitää pystyssä. Minä asun mökillä. Vaimo tulee ja menee miten tahtoo. Hyvä näin.

      Mökki jopa sadankilometrin päässä: Se on vaan hyvä asía. Pääseepähän luonnonrauhaan kauas pois synnyinseudulta. Ja kun meikä viihtyy kuukaudet putkeen muutenkin mökillä. OMa tupa ja oma lupa rauha.

      Remontit: Kivaa päästä nikkaroimaan, sen mitä osaa sen tekee, loput opettelee jos jaksaa.

      Alkoholismi: Ei ole minun ongelmani.

      Kateus: Eipä tarvinne olla kateellinen kun omistaa täydellisen paikan.

      Heikko itsetunto: Ei vaan vahva itsetunto-

      • Huomenna matkaan jesh!

        Hyvää Joulua LamaSaariHöpsölle, mites lääkitys näin talvella puree.
        Niin joo, minun Mökille on 1000 kilometriä matkaa, ja voi pojat että maisemat vaihtuu ja huolet haihtuu.
        Joulutsemppiä vain ja koeta sinnitellä.


    • neuvonen

      Oletko kääntynyt noiden ongelmiesi vuoksi asiantuntijoiden puoleen?
      Ensimmäiseksi sinuna lopettaisin ryyppäämisen ja muuttaisin pois kerrostalosta.
      Siitä se alkaa nousu.

    • JeshMiesOnVanhaHomo

      Valitettavasti suurin osa mökkiläisistä on alkoholisteja. Mökin omistaminen luo ahdistusta.

      • Ei jahtaa kuin sheepaa

        Mökkiläisten kissatkin o ihan toivottomia 23 tuntia vuorokaudessa nukkuvia karvapalloluusereita


      • jioixnxi

        "Valitettavasti suurin osa mökkiläisistä on alkoholisteja"

        Mihin perustat tuon väitteesi ?


      • Kyllä se siitä lutviutuu
        jioixnxi kirjoitti:

        "Valitettavasti suurin osa mökkiläisistä on alkoholisteja"

        Mihin perustat tuon väitteesi ?

        LamaSaariHassu eli vouti on vähän vajaa vammainen, älä kiihota sitä lisää.


      • omakoti huvila

        tunnen monia petonielementtilokero asukasta,juoppoja renttuja ja muuten vaan hukassa.mutta en tunne yhtään huvilan omistajaa juoppoa,renttua,tai muuten vaan hukassa.ovat suomen yritteliäimpiä ihmisiä.hankkivat omakotitalot,huvilat ja mikä vielä maksavat verotkin,että siti juop pulituurilaisille olisi veromarkkoja ryypiskellä ja pierekellä


      • Piilopullo1
        jioixnxi kirjoitti:

        "Valitettavasti suurin osa mökkiläisistä on alkoholisteja"

        Mihin perustat tuon väitteesi ?

        Tää vaan on tosi. Sun ukkoskin piilottelee puteleita siellä sun täällä. Anteeks että paljastin.


      • piilojuoppo
        jioixnxi kirjoitti:

        "Valitettavasti suurin osa mökkiläisistä on alkoholisteja"

        Mihin perustat tuon väitteesi ?

        Pullot halkopinojen koloissa,saunassa ei voi olla ilman kaljaa,makkaraa ei voi nauttia ilman huikkaa,ym ym


    • PÖLLÖ VASTAA

      Jaa, hometta ehkä voi olla, mutta on ihan kesämökki ja ostettiin purkukuntoisena, on ihana rantasauna, mökki niemenkärjessä n. 100 km matkan päässä. Löytyy se soutuvene. Ihan tavallinen biolan käymälä ja perennapenkit yms. Ai niin, grillimajakin on ja suhteellisen iso saunanterassi jossa kaasugrilli. Kyllä kelpaa rauhoittua. Eikä naapuria ihan vieri vieressä. Nautimme ja teemme klapeja, ajamme ruohoa, lämmitämme saunaa ja käydään soutelemassa ja järvikin on koko alueen ainoa, joka saa arvosanan erinomainen. Voiko enempää pyytää. Niin ja asutaan ok-talossa, jossa osaksi samat hommat, mutta eipä tuo haittaa. Naatiskellaan kun pystytään. Hyvää joulu ja onnellista uutta vuotta. Menemmekin sinne kesämökille hiihtolomalla, kyllä se lämpiää sinne 22 asteeseen, kun pistää kaikki patterit päälle. Ollaan oltu joulukin. IHANA!

      • Mies Itäsaariston

        PÖLLÖ VASTAA
        Kiitos olen myös tyytyväinen mökkeiliä .Mökki ,sauna ,aitat ja huusi rakennettiin itse vuosina 1988-1991. Paikka ulkosaaristossa, autolla ensin 156km ja veneellä 12km . Ei kaduta vaikka on klabihommat puulämmitykset kantovedet öljylamput sun muut jutut . Saa kalastaa ,kerätä marjat metsästä ja parasta näkee kevääntulon muuttolintuineen. Talvella kuljetaan moottorikelkalla ja hiihdellään kunto säilyy.Olen tyytyväinen eläkeläinen.


    • Vode..

      heh heh heh

      Joulu mökillä - uusi vuosi putkassa

      heh heh heh

    • köyhyys on sairaus.

      Köyhät ja kateelliset purnaavat, kun ei ole varaa.

      • ja nykytutkimusten

        ja valitettavasti nykytutkimusten mukaan jopa periytyvä... pitäisiköhän siihen suhtautua vakavasti..


    • mies ja vaimo

      Kannattaa jos vaan on rahaa. Itse ostin mökin ja laitin kerralla kaiken kuntoon eli remppasin mökin. Ainahan pientä hommaa on mökillä mutta mitään isomaa ei, kun laittaa kerralla kaiken kuntoon. Vaimokaan ei valita kun ei ole koko aikaa jotain naulaamassa.

      • Mökkimullistus

        Hmm.Parhaat lomatilat hankitaan vesistöjen ääreltä jotta perheenpäät voisivat kaksinkertaistaa.Hmm.Tulonsa ja kasvattaa helpommin lapsensa ja kun tämä on saavutettu tilat autioituvat ja ränsistyvät käyttökelvottomiksi, jollei niitä joku osta ja ota taasen.Hmm.Uusiokäyttöön.


    • Alanyaan!

      Kaikki ei sovi kaikille. Toinen loma-asunto voi olla ihan kiva, mutta omalla kohdalla mieluummin loma-osake jossain kohtuullisen lentomatkan päässä kuin mökki samalla ajomatkalla. Tekee millaisen investointipäätöksen tahansa, niin lienee paras vaihtoehto aina vuokrata pidemmäksi aikaa sen tapainen, mitä haluaa. Pääasia, että pitää siitä itse eikä kohde aiheuta taloudellista riskiä - kyse on kuitenkin vapaa-ajan asunnosta.

      • näin sopii meille

        Meillä on mökki, mutta myöskin loma-osake ja asumme kerrostalossa. Kaikki kohdillaan, sillä olemme eläkkeellä ja nautimme mökillä työn tekemisestä ja kerrostalossa pääsee paljon vähemmällä. loma-osakkeella nautimme liikunnasta, sukuloinnista ja mukavasta, tilavasta osakkeesta ja kylpylän nautinnoista.


    • mek

      EI mökki homehdu jos se on tehty kunnolla ja pidän äittini mökkiä kunnossa ja on jo melkein 40v vanha ja rakenteiltaan kunnossa. Siellä olisi tekemistä vaikka millä mitalla mutta ne tehdään fiiliksen mukaan ja on kerittävä rentoutumaan siellä olessa. Vkl ei paljon kerkiä tehdä mutta fiiliksen mukaan mennään. Kun .70 luvulla rakennettu mökki ja pikkuhiljaa eristetään kunnolla ja kun sähköt tuli -90 luvulla niin häyttöaika piteni parilla kuukaudella eli maalis/huhtikuussa loka/marraskuuhun el isiihen saakka kun järvi on sulana eikä hirveesti ole lunta satanut niin hyvä tulee.
      Sitä mökkiä huolletaan rahavarojen mukaan ei kä tarpeen mukaan ja iaknsa kutakin. Talvella on se huonopuoli ettei mökille pääse kun ei ole taviasuttava mökki ja se siitä.

    • tyytyväinen mörkö

      Minä en ole katunut mökkihankintaa ja miksi sen pitäisi olla, jossain
      hevon kuusessa asti ja ei kannata hommata mitään rähjäistä
      tönöä, jos mielii ehtiä siellä oleilemaan, ilman jatkuvaa remppaa.

      Naapurit on mukavia, eikä ole koskaan kuulunut mitään öykkäröintiä,
      siksi otinkin vähän selvää ennen ostoa, että minkälaista porukkaa
      niillä rannoilla oleilee.

      Pyydän joskus ystäviä käymään, mutta he tietää minun tapani,
      etten ole mikään vieraita höösäävä, enkä kylä luuta muutenkaan, niin
      eivät tunge itseään ex tempore kylään.

      Tuolla joku laukoi, että mökin omistajat on juoppoja, no kyllä ne
      suurimmat tenut on sulloutuneet kaupunkiin. Itse otan harvoin
      alkoholia.

    • verokommunismia

      Mökkiä ei kannata ostaa, eikä oikein myydäkään, jos sellaisen omistaa, syy ahneen verottajan.

      Moni mökin myyjä on todennut jälkikäteen, että verottaja ryösti mökkikaupassa, inflaation mukana nousee mökkien hinnat vuosien saatossa paljonkin, tuosta näennäisestä arvonoususta, joka johtuu rahan arvon heikkenemisestä, menee 32% vero, koska samanlaista veroetua ei ole, kuin jos myisit oman asunnon. Ostajakin maksaa kovan varainsiirtoveron, päälle kiinteistövero jäteverot.

    • Mökkikiinteistö

      Ei harmita mökin hankinta n. 15 v. sitten muutaman hehtaarin palstalla kun sen arvo on noussut suomalaishinnoillakin n.20 kertaiseksi. Silti en mökistä unelmarantoineen luovu ainakaan näillä näkymin.
      Toisekseen mökkielämä antaa vaihtelua normaali arkeen jolloin "omat akut" saa ladattua toisessa maanpäällisessä elämässä. Mökkiympäristön hoitaminen ja luonnon liikkuminen on parasta terapiaa nykyihmiselle.

    • Olisi ihanaa kun olisi varaa mökkiin ja sen suomaan rauhaan......vaan ei ole.

      • kokemusta on

        Onhan niitä vuokramökkejä. Kaikki valmiina ,ei tarvii stressata.


      • jep 16

        alk. 190€/vk www.siirtolapuutarha.com


    • oma mökki löytyy

      Myy pois jos sulla ylipäätään mökkiä ees on!

    • pussineiti

      Elikkä:

      Hankkikaa vene, paljon helpompaa ja nauttii ilman isompia huolia.

      • Todellakin

        Venettä ei kerkiä muuta kuin nostaa ja laskea vesille, sisustukset homehtuu ja aika pian alkaa ne samat saaret ja rannat tympiä johon sillä käytännössä kerkeää ajella. Ja vaikka on hinnaltaan jo aika öky niin tilat on pienet ja ahtaat, leikkimökkikokoa. Siksi multa läks vene uudelle omistajalle.


    • Mökitön nyt ja aina

      Minä vuokrasin mökin heti alkukeväästä alkaen loppuvuodeksi,taisi olla vuosi 1996 menossa. Opinpahan sen etten ole mikään mökki ihminen joka nautti löhöilystä. Oppirahat maksoin, mutta sittenkin pääsin halvemalla kuin jos olisin lähtenyt ostamaan omaa. Suosittelen kaikille jotka ovat asian suhteen epävarmoja. Toiset tykkää mökkilöhöilystä, ja minulta tietysti puuttui se etten voinut panostaa vuokramökissä remppaan enkä juuri muuhunkaan ehostamiseen. Ja siitä touhusta kyllä tykkäisin, en sen sijaan niistä hyttysistä joita sinä vuonna oli normaaliakin enemmän.

      • Nisse-setä

        Mielenkiintoista, sinä siis vuokrasit kesäksi mökin lähes 20 vuotta sitten. Huomasit jo silloin, ettet ole mikään mökki ihminen. Hyvä niin.... Kyllä sen itse huomaa, mistä tykkää ja mistä ei...
        Saat minut pikkasen ymmälleni, miksi siis liikuskelet näillä sivuilla, jos sinulla ei ole kuin negatiivisiä kokemuksia ja käsityksiä tämäntyyppisestä vapaa-ajan vietosta?
        Jos asiaa haluaa pikkasenkin kärjistää.... umpiheterona miehenä minulla ei kävisi mielenvieressäkään tuppaantua esim gay- (luoja ties, jos niitä yleensäkään on olemassa, ...), neuletyö-, tuppervare-, marttaliiton- jne sivustoille kirjoituksineni, pitäköön tunkkinsa....


    • ei uskottavaa

      Kyllä se alkoholismi iskee, jos kerrostalolokerossa asuu ilman mökkiä. Kerrostalossa tuntuu olevan enemmän remontoitavaa metelistä päätellen. Tai sitten ei ole muuta tekemistä kuin porata seinää.

      Helppo se mökki on myydä, jos siltä tuntuu. Keksikää jotakin järkevämpää.

    • vtrvgbs

      Ei harmita yhtään. Mökki ei ole kummoinen mutta ajaa asiansa. Matkaa sinne on 20 minuuttia ja järven rannalla. Mukavat naapurit, joita näkee vain juhannuksena :) Hometta en ole huomannut, omasta suvusta löytyy remppareiskat, mutta kenenkään ei ole pakko tehdä mitään, mutta yleensä joku jotain kuitenken puuhastelee. Rentoa meininkiä luonnossa ja alkoholia siellä ei käytä juuri kukaan. Lapset tykkää läträtä järvessä ja aika kuluu kuin siivillä... Tulisipa jo kevät niin pääsisi taas :)

      • urfnfkkf

        Siis kuka täysjärkinen tekee mökillä jotain muuta kuin juo alkoholia? :D:D ei teillä vissii ihan kaikki muumit oo laaksossa. Eihä tommosille tissiposkille sais mökkiä myyäkkää/antaa käyttöön.


      • vtrvgbs.
        urfnfkkf kirjoitti:

        Siis kuka täysjärkinen tekee mökillä jotain muuta kuin juo alkoholia? :D:D ei teillä vissii ihan kaikki muumit oo laaksossa. Eihä tommosille tissiposkille sais mökkiä myyäkkää/antaa käyttöön.

        Ei meillä tosiaan muumit ole laaksossa. Et muuten ole eka jonka mielestä on varsin kummallista ku me ei alkon kanssa läträtä :) Joten tämä lauma tissiposkia mökkeilee vaan....


      • kohtuullinen
        urfnfkkf kirjoitti:

        Siis kuka täysjärkinen tekee mökillä jotain muuta kuin juo alkoholia? :D:D ei teillä vissii ihan kaikki muumit oo laaksossa. Eihä tommosille tissiposkille sais mökkiä myyäkkää/antaa käyttöön.

        Juo ittes tainnoksiin,puhutaan aamulla lisää ?


    • mara2112

      Omakotiasuja ei tarvitse kesämökkiä.
      Asutaan kerrostalossa ja puolen hehtaarin kesömökille on 50 kilometriä suuntaansa.Riittää klapihommia ja ruohon leikkuuta kesäksi.On savusauna ja aurikoinen paikka.Vesiosuuskunnan vesi ja aurinkosähkö.Ei naapureita liian lähellä.Kelpaa vietää aikaa huhtikuusta lokakuulle.
      Ei silti viihdytään kaupungissa. Kesälläkin monta päivää viikossa menee kaupungissa.

      • makeapossu

        No onhan se hyvä kun on kakku,ja voi sen syödäkin.Molemmat puolet elämästä.


    • rauhan löytäjä

      Monella suomalaisella ei ole varaa omistaa mökkiä, eikä ole myöskään sitä kaivattua vapaa-aikaa viettää sielä aikaansa. Kiire ja stressi on pahin vihollinen ja joka paikassa näkee vain mörköjä. Voin vain sanoa, että jos tuon oman mökkinsä pitää kunnossa ja siistinä, niin eihän siellä ole minkäänlaisia home-, hiiri sun muita ongelmia. Lähtiessään siistii paikat siihen kuntoon, että sinne on taas sitten joskus kiva tulla. Siksipä tuo mökki on pysynyt omalla asumisella uudenveroisena vuodesta toiseen ja sinne on aina ihana paeta suurkaupungin rauhattomutta. Ei pidä ottaa paineita siitä, että mökillä on pakko käydä ja miettiä sitä tuleeko kalliiksi vai ei. Siksipä ei raaski tuosta ihanuudesta luopua, missäs sitä sitten pääkaupunkiseudulla asuvana akkunsa tankkaisi virtaa täyteen. Ei tuo mökkimatkakaan ole koskaan ottanut niskalenkkiä, Suomessa on valtavasti kaikkea näkemisen ja kokemisen arvoista. Eihän noissa kesän taidetapahtumissakaan kaikissa ehdi käydä, jää oikein harmittamaan. Pitää osata pysähtyä ja stopata ennen kuin sterssi ottaa ylivallan.

      Juuri tuota rauhaa ja pysähtymistä ihminen kaipaa eheytyäkseen, ei ikiainaista suorittamista ja paremman ihmisen näyttämistä. Tuo viikkokin omalla mökillä voi eheyttää pahimmastakin työstressistä, kuunnellen kosken kohinaa, heräten aamulla joutsenten lauluun jne. ja se on sitä jotain sanoisin lääkettä. Ei tarvitse popsia pillereitä, ei syödä masennuslääkkeitä ja mökillä punkittomassa pedissä uni astmaatikollekin maittaa iki-ihanien mäntyjen keskellä. Mikä parasta ei tarvitse esittää tuntemattomilla parempaa ihmistä, kuin on? Ei tarvitse olle tittelinkipeä? Miksi sitä pitää koko ajan suorittaa ja saalistaa sitä jotain mitä itsekkään ei tiedä? Tuolla Thaimaassakin miehet saalistavat koiraiden tavalla thainaisia ja naisetkin ovat levottomina miesten perään aivan, kuin olisivat eläneet ikuisessa puutteessa.

    • Niin työleirejähän ne on mitä isompi tontti sen pahempi pakkotyö. Nytkin myrskyjen jälkeen puuta nurin niin kun tulitikku laatikko olisi levitetty. Mökki on saaressa, niin metsäyhtiöt ei huoli edes ilman puita. Metsäala on kolmisen hehtaaria, niin sen takia sinne ei koneita raahata. Sähköt poissa ties kuinka kauan. Pakasteet sulaneet, putket jäässä. Siis mökit on syvältä p………..tä.

      • Työnvieroksunta

        Jos miehellä pysyy moottorisaha kädessä ja työkykyisenä osaa sitä vielä taitavasti käyttää sitä, niin mökkiympäristön ja tien pohjat sekä muutaman hehtaarinkin alan pystyy harventamaan maisemallisestikin mielensä mukaan. Lisäetuna se vielä, että ainakin minulla on muutama ylimääräinen virkamiesuran aikainen kilo lähtenyt vyötäröltä viikossa. Ajatukset ovat virkeät eikä jonninjoutavalle ole jäänyt aikaa.
        Itse asiassa jos mökkikiinteistöäni joskus myisin, niin en myisi sitä sikariportaan näköiselle pomo tyypille tai sitten uusavuttoman näköiselle klopille.


      • Hökkimökkiläinen

        Lyhytnäköisyys kostautuu pahasti,ja maksaa rahaa.Pitääkö pakasteetkin jättää epävarmaan tilanteeseen.ei kuulosta järkevältä,meillä kaadetaan palovesipuntutkin nurin talven jäätymisen estämiseksi.Olis aika lukea "mökkiläisen käsikirja ennen mökin hankkimista",heheh


      • hirsikehikko nainen

        anna jollekkin paikalliselle puut sopimuksen mukaan.niistähän voi tehdä vaikka hirsiaittoja,ja myyt ne valmiina kehikkoina pois saat neljä viisikertaisen voiton.puut voi vetää sähköperämoottorilla rantaan saaresta ja hiabilla auton lavalle.eikun ostamaan moottorisahaa teräketjuöljyä ja kaksitahtibensaa ja kirves ja kohta on kunto kuin mietaan jusulla,sitten hiihtokilpailuun hakemaan kultamitalia.


    • SonYa2

      Itse perin alta parikymppisenä suvun mökin. Se oli ja on minulle tärkein paikka maailmassa. Hyvin oppi kaupunkilainenkin polttopuuhommat ja muut. Tykkään kovasti hiljaisuudesta ja syksyn pimeydestä. Pienituloisena vakuutukset ja verot ja muut on toki raskaita maksaa, mutta mökistä luovun vain kuolleen ruumiini yli.

      • Samaa sukua ollaan.
        Ei mikään voita suomalaisen luonnon suomaa hyvinvointia! 40v asuin eri Euroopan metropoleissa aina palaten pieneen perintölautamökkiin Suomessa koskaan hylkäämättä unelmaani saada asua näissä uskomattomissa maisemissa.

        Nyt 70- vuotiaana ja asuntovelka niskassa tunnen olevani todella onnellinen ihminen, kun elän omin käsin rakentamassani talossa rakastamassani ympäristössä. Mökki on nyt rantasauna ja moottorisaha pärisee edelleen samalla ilolla kuin ennen , vaikka olenkin nainen. Työtä olen tehnyt todella paljon unelmani eteen.

        Nuoremmalle sukupolvelle sanoisin, että TYÖ ON ILO, ei rasitus, ja ilo palkitsee aina itsensä, jos se on aitoa eikä pullosta otettua.


    • yksinhuoltaja

      minä möin perintönä saamani kesämökki ranta palan kun minä en olisi rakentanut ja lapset ei kiinostuneita,,,,,,,,,,,,,,,,joten nyt pankissa rahat ,,tie perille sain hyvän hinnan,,, ei kaduta yhtään ,täältä kotoa matkaa 400km sinne olisi ollut ,enkä itse ole remontti reiska enkä maan kuoputtaja parvekkeella kasvatan yrttejä ja muutaman kukan vien kesäksi ,,,,,,,se siitä

    • perttimennnander

      Jopa sadan kilometrin päässä :D
      Et se ei voi kauempana olla

    • Pitääpä myöntää, että rantasauna olisi oikein mukava. En minä siinä hyisessä vedessä viitsisi monta kertaa suvessa pulikoida, kun olen vilukissa ja hyväksynyt itseni sellaisena. Eräällä ystävälläni on mökki, jossa poikkean heitä tervehtimässä ohi purjehtiessani ja jossa olen mielelläni käynyt talkoilemassa. Näkyyhän tuosta vaivaakin olevan, mutta puuveneen omistajana alan ymmärtää, miksi ihmiset mökkeilevät. Ei se kunnossapidon vaiva nyt niin valtava näytä olevan. Rahaseikkoihin en ota kantaa. Itselläni ei ole varaa hankkia mökkiä ja vene riittää. Välimatkat nyt ovat hiukan suhteellinen kysymys. Sata kilometriä ei ole aikuiselle kummoinenkaan matka, mutta pienten lasten kanssa reissatessa tilanne voi olla toinen. Ensinnäkin naisilla näyttää olevan tarpeena kuskata mukaan syöttötuolia myöden kaikki mahdollinen ja toisekseen, ovathan pitkät automatkat lapsille tylsiä ja raskaita.

      Satunnaismökkeilijänä näkökulmani on toki hiukan sivullinen ja ulkokohtainen, mutta arvostan suomalaista mökkikulttuuria. Minä en viitsisi kantaa vastuuta omasta mökistä, vaikka talkoilen mielelläni. Niin muodoin totean vain, että mökki näyttää olevan monelle henkireikä jopa kuluineen ja vaivoineen. Eipä siis muuta kuin morjestellaan iloisesti kun seilaan ohi!

      • Satuteini taas

        Nytky seilailet, eikö ole hyistä vettä. Hahah


    • renlund6

      kannattaa

    • Mökkiläiset

      Olemme vuokranneet kesämökkiämme työkiireiden vuoksi kolmena vuonna ja vuokra-aika on aina vuosi. Kaksi vuokralaista kolmesta on sanonut. Onneksi kokeiltiin vuokrausta, ei meistä ole mökkiläisiksi. Kannattaa kokeilla vuokrausta ja vuodessa saa jo tarkan käsityksen siitä, viihtyykö mökkielämässä, vaiko ei

      • naisnikkaroitsija

        On ollut omistusmökkiä,vuokramökkejä ja nytkin pieni kaupunkimökki.Mutta ei se ole mökkeilyä jos naapurit on 10 m päässä,siksipä jälleen etsin vuokramökkiä vaikka koko kesäksi,ja sen pitää olla maaseudulla kaukana asutuksesta ja naapureista.

        Jossain korvenkätkössä,hiekkatien päässä,ei läpi-eikä ohiajoa kellään.
        Liianko suuri unelma,taitaa olla.

        Kun on juuttunut suurkaupunkiin,vastapainoksi täysi hiljaisuus olisi pumpulia sielulle,saisi kerrankin nukkua vailla minkäänlaista kolinaa,häiriötä,kerrostalossa ja vielä kaupungissa,se lienee suoraansanoen mahdotonta,ihmiset ei vaan sopeudu siihen että naapuritkin pitäisi ottaa huomioon.Aina on niitä jotka näkee vaan oman nenänsä päähän.


      • nappuri naku tyttö
        naisnikkaroitsija kirjoitti:

        On ollut omistusmökkiä,vuokramökkejä ja nytkin pieni kaupunkimökki.Mutta ei se ole mökkeilyä jos naapurit on 10 m päässä,siksipä jälleen etsin vuokramökkiä vaikka koko kesäksi,ja sen pitää olla maaseudulla kaukana asutuksesta ja naapureista.

        Jossain korvenkätkössä,hiekkatien päässä,ei läpi-eikä ohiajoa kellään.
        Liianko suuri unelma,taitaa olla.

        Kun on juuttunut suurkaupunkiin,vastapainoksi täysi hiljaisuus olisi pumpulia sielulle,saisi kerrankin nukkua vailla minkäänlaista kolinaa,häiriötä,kerrostalossa ja vielä kaupungissa,se lienee suoraansanoen mahdotonta,ihmiset ei vaan sopeudu siihen että naapuritkin pitäisi ottaa huomioon.Aina on niitä jotka näkee vaan oman nenänsä päähän.

        on siellä kiva kellistellä auringossa nakusena.naapurin mökki isäntä käy voitelemassa selän ja muun kivan paikan hieromassa päivittäin.jos on sadepäivä silloin on naapurimökin isännällä enemmän aikaa hieroo minun lemmen kipeitä paikkoja,molemmat ollaan oltu tyydytettyjä tyytyväisiä mökkinaapureita jo 1988 asti.toivottavasti molemmilla on vuosia vielä edessä on mahottoman hauskaa ja antaa naapurin viekoiteltavaksi ja kellistettäväksi.


      • mökki naapuri
        naisnikkaroitsija kirjoitti:

        On ollut omistusmökkiä,vuokramökkejä ja nytkin pieni kaupunkimökki.Mutta ei se ole mökkeilyä jos naapurit on 10 m päässä,siksipä jälleen etsin vuokramökkiä vaikka koko kesäksi,ja sen pitää olla maaseudulla kaukana asutuksesta ja naapureista.

        Jossain korvenkätkössä,hiekkatien päässä,ei läpi-eikä ohiajoa kellään.
        Liianko suuri unelma,taitaa olla.

        Kun on juuttunut suurkaupunkiin,vastapainoksi täysi hiljaisuus olisi pumpulia sielulle,saisi kerrankin nukkua vailla minkäänlaista kolinaa,häiriötä,kerrostalossa ja vielä kaupungissa,se lienee suoraansanoen mahdotonta,ihmiset ei vaan sopeudu siihen että naapuritkin pitäisi ottaa huomioon.Aina on niitä jotka näkee vaan oman nenänsä päähän.

        minulla on huvila järven rannalla.naapuriin muuti kolmen naisen porukka.meillä on hyvät välit naapurien kanssa tulevat meille saunomaan,tosin kyllä ovat estottomia misuja pesevät kyllä selänkin,ja kyllä niillä kädet vähän lipsuu pestessä etupuolellekkin.usein jäävät kyllä yökylään.ovat raittiita mitä nyt tupakkia vähän tupruuttelevat.lomat on yritetty saada yhtä aikaa.käyn myös heillä kyläilemässä kun asuvat saman kaupungin asutusalueen lähellä.meillä ainakin hermo lepää ja vartalokin voimistuu pinten juppahetkien kera.odotan kovasti saunailtoja ja illan istutus hetkiä


    • OOooo x)

      Ai Suomessa on pulaa asunnoista? JA melkeen jokasella mökki... *juuh*

      • Mulla olis vuokrattavana mökki, missä sisällä sama lämpötila kuin ulkona ympäri vuoden. Ei varmaan ainoa Suomessa. Voisko ehdottaa tällaista pakkosiirtoa asunnottomille, niin päästäis niistäkin yhteiskunnan moraalisista rasitteista?


    • oppia ikä kaikki

      Olihan tuo mökki, mutta mökkielämä (lue työ siirtola) ei ollut mielekästä joten hukkasin sen. Sain noin puolet sitä mitä olin maksanut ja laittanut kunnostukseen.... Ompahan tullut kokeiltua.

      Nyt hankinnassa loma-osake jostain lämpimästä.....

      • Siirtolainen

        Palmurantoihinkin kyllästyy,ainakin kuumuus on rasittavaa,kun sitä ei pääse karkuun,on niinkuin saunassa asuisi.Vuodenajat ne on poikaa.Ihminen kaipaa uudistusta keväällä,kun kaikki kraakut nostaa päätään mullasta,ja ruoho tuoksuu niin taivaalliselta,jopa räkättirastaatkin ovat tevetulleita pitkän talven jälkeen.Suomalaiselle Suomi on paras maa.


      • 234:()

        Et taida olla penaalin terävin kynä?Loma osake,no mitäs se mulle kuuluu!


    • maksoihan se vähän

      Itse ratkaisin tuon ongelman siten että myin vanhan mökin ja rivitalo-osakkeen pois ja ostin talon ja vähän enempi maata järven rannalta, nyt jäi kahdessa paikassa tuusaaminen pois ja ihan hyvä näin.

      • Heheh.

        Ja onhan se, vouti, se kivitalo järven rannassa saaressa. Heheh.


    • Vaivan arvoinen paik

      Hei Kyllä vapaaajan asunnosta aina rahansa saa pois.Ne ovat nousseet hinnoiltaan muita nopeammin.Itse en kyllä myy mökkiäni.Kun tulee se aika jolloin jää eläkkeelle myyn mieluimmin omakotitaloni ja ostan pienen osakkeen missä olemme kirjoilla ja olen sitten suurimman osan mökillä.Meillä on pieni mökki ja rantasauna,vierasmaja 3900m2 tontti.Pientä korjausta tehty.Katot piiput ja kuiva wc.omakolmen renkaan kaivo vintturilla.Järvestä pumppu jotta vedet menee hanoihin ja saunaan ja kuivawc:hen. Maalattu on kerran mökkiä ulkoa 30 v aikana.Tällaista pystyy patämään näin eläkkeelläkin.Ei ole tiemaksutkaan kalliit.Kun ostimme mökin se sijaitsi niin lähellä ettävain 20km on kotoa.Sinne saa postinkin omaan laatikkoon.Miksi mökin pitää olla luksus.Sellaisessa en viihtyisi.Kotonakin on siivoamista kyllä.Mökille mennään alkeellisimpaan vaihtelun vuoksi.Mökkimme on kylmillään koko talven.Niin sähkö siellä on kun saimme sen saarasta 4 mökkiä edullisesti.Kadut jos myyt.harkitse vaikka jostain muusta tinkimistä.Vapaaaika vaan lisääntyy ja mökki on silloin henkireikä sinulle.

    • mummapumma54

      Itse olen kesäni viettänyt kesähuvilalla kaikki lapsuuteni kesät. sitä aurinkoa ja peltotyötä ja uimista ja marjojen keruuta ei koskaan unohda. Kaupungissa emme viettäneet yhtäkään kesää. Myöhemmin , aikuisena, muutin itse maalle, koska maalla on mukavaa, eikä Helsingin meteli kiinnosta. Viime kesänä, vaikean vuoden jälkeen , vietin aikani mieheni mökillä saimaan saaressa. Lähdevesi haettava mantereelta, myrskylyhdyt iltojen valona, kivikkoinen saari , ja hyinen saimaan vesi, parempaa paikkaa ei omien voimien keräämiselle ole, minulle.
      Elämä tarpeeksi kaukana autojen metelistä ja pieniä askareita siinä, auringon kiertoa seuraillen ulapalla, on parasta mitä tiedän.

      • happeahengittävä

        Yksinkertaiset nautinnot parhaita,mutta ne eivät sovi kaikille.Moni kaljajuoppo istuu pubissa mieluimmin ja haalii itselleen makuukaveria.Kaupunkilaisista monet eivät voi elää ilman meteliä,ja pakokaasu on heille herkkua.Onhan se hyvä asia etteivät tuppaa mun naapuriksi.


    • Arkinen ajatus

      Mitä valitat, myy mökki!

    • Eiköhän se ole itsestä kiinni millaisen mökin hankkii ja mistä ja miten siellä oloon asennoituu.

    • EI KUULU SULLE!

      polttele sinä vaan niitä omia mökkejäsi! eipä taida kokkoa syntyä! sinä jatkat aina vaan näitä KATEELLISEN ja KATKERAN ihmisen turhia jorinoita eri avauksinesi! HOMMAA OMA ELÄMÄ!

      • loma on laiffii

        LOL


    • jjj62

      näin sanoo mökin omistaja ja vuokraaja.

      mutta,ainoa kunnon sjoitus suomesa on kiinteistö.
      ja kesä mökki järven tai meren rannalla on aina sijoitus josta saa rahansa takaisin korkroineen.

      kuivna maan mökki ei kannata kuin..huviksi.

      oma mökki on aina oma.
      ja ranta.

    • wake

      On olemasssa mökkejä, sekä myös huviloita ; )
      Sitä voi tehdä itse koivu klapeja, tai sitten poltaa niitä : )
      Voi itse myös tehdä tiettömän tien päähän lumitöitä, tai käydä laskettelemassa tai hiihtämässä sillä aikaa : )
      Voi autaa vuokratuotolla mökinpitoa, tai maksaa ihan ite ; ))

      http://www.aurinkosaaga.com/huvilat

    • dfbgg

      ei todellakaan kannata ostaa..vuokraa aina mökin kesällä..ei remontti eikä muitakaan huolia...tulee loppupeleissä halvemmaks ja kaikki huoli pois

      • sammalparta

        Mitenkä paljon maksaisi mun kämppäni vuokra,10 hehtaarista,missä on savusauna,hirsisauna,kesäasuttava mökki parvineen,sekä ilman naapureita.Nakuna voit kuivatella itseäsi ulkona saunan jälkeen.ja jos uimaan haluat niin jääkylmä taimenpuro on sadan metrin päässä metsässä.Taitaisi tulla liian kalliiksi vuokrata.Perillinen voi sen myydä,kun meistä vanhuksista aika jättää,jos ei halua sitä paikkaa pitää.Se on kuin rahaa pankissa.Ainakin 300 tuhannen arvoinen,varovasti arvioiden,ja kasvaa joka vuosi.Nyt sitä en voisi ostaa edes rahallakaan.


    • on siinä vaivaa

      -aja katsomaan pitkin talvea mitä tuhoja myrskyt/varkaat/hulikaanit/eläimet on saanut aikaan
      -jos on ok-talo muutenkin niin työtä riittää.
      -meri kylmä, vähäiset uimakelpoiset päivät
      -ruoppaus

    • oma tupa oma lupa

      Mökki on parhaita hankintojani eläissäni. Ostin sen suoraan edelliseltä omistajalta ilman välittäjäkäsiä sopuhintaan. Kotoa matkaa pihalta pihalle 50 km ja koko matkan pääsee autolla. Saimaan rantatontilla on 0,2 ha tilukset mutta eipä tuossa ole toisella puolella kuin metsäinen nimi (johon ei saa rakentaa) ja toisella puolella hyväsopuinen naapuri kuusikon takana. Siis semmoinen naapuri, joka tulee Eino-myrskyn jälkeen oma-aloitteisesti moottorisahan kanssa jeesamaan mökin päälle kaatuneen puun pois (mökille ei onneksi käynyt kuinkaan)
      Pienen saunamökin, aitan ja huussin rakennukset ovat hyväkuntoisia, rantaan kesäkeittiön viereen lapset laittoivat oleskelulaiturin. Siinä vieressä on hyvä hiekkaranta, minne on saunalta matkaa 15 metriä. Sähköt hommasin eka vuonna kun en tykkää säilytellä ruokia maakuopassa ja lukea kynttilänvalossa.
      Puuveneellä on kiva soudella ja jos ei jaksa, ajella sähkömoottorilla.
      Kaloja ja rapuja saa omasta rannasta.
      Mitään ruohonleikkuuta ei ohjelmassa ole, marjoja ja sieniä saa lähimaastosta kerätä mielin määrin, siellä on mustikkaa, vattua, puolukkaa ja karpaloita.
      Kurjet, joutsenet , kuikat ja koskelot pesivät lähivesillä ja niitä on kiva seurata ja kuvailla.
      Jos möisin mökin, saisin ostohinnan ainakin kolminkertaisena kiinteistöalan arvion mukaan. Mutta eipä ole ollut suunnitelmissa.
      Mökin omistaminen ei ole ollut esteenä matkusteluun ja asumiseen omakotitalossa.

      • eränkävijä72

        Kuullostaa maalliselta "taivaalta",meitin mökki on metsässä,kilometrin päässä rannasta,mutta ei se haittaa,ei ainakaan pääse rosvot rikkomaan rauhaa.Naapuri monen sadan metrin päässä,ja majailee siellä vain syksyllä metsästysaikaan.Niin on hiljaista että oma verenkierron pulssin voi kuulla korvissaan kun painaa pään tyynylle.
        Villieläimiä riittää kavereiksi,karhujakin joskus tulee pihalle morjestamaan.Eletään sovussa kaikkien kanssa.


    • 5+4

      Eikö kyse ole kuitenkin siitä, että ihminen pyrkii saavuttamaan tyytyväisyyttä ja onnellisuutta? Saavuttaako hän niitä hankkimalla kesämökin? Jos kiinnostaa tietää, mistä aito tyytyväisyys ja onni tulee, voin suositella tutustumaan Alkuajatukseen. Se ei anna valmiita vastauksia, se auttaa löytämään omat. Googlaamalla löytyy.

      • Löytämäsi pelastus on asiallinen, mutta vähän oikokertainen, tykkään. Itse yritän toteuttaa kaikkia elämän suomia mahdollisuuksia. Siihen kuuluvat myös fyysisen ympäristön suomat ilon lähteet, kuten luonnon linnut, puutarha, Suomen mökkimaisemat etc. Luonnon rauha ja saunan lauteet ovat mielestäni paras ympäristö toteuttaa henkisiä harjoituksiani ja hyvä vaihtoehto urbaanisiin ryhmäkokoontumiisiin.


    • KALLE KORKKI

      Ei tulis mieleenkään nalkkiutua 1 eikä 2 ranalle.. ei tartte veroja maksaa viel ainakaa (No joku saatanan veronilkki lukee tämän voi olla et ens vuonna apukoulun ope U tai J K tekee aloiteen ) että verolle.. Lautan ja siihen sopivan iso juttu 12 m muoviputkien 3 kpl ja uretaani levyistä vaikka 5mlevee 8 pitkä terassit ympäriinsä niin voi pyöriä miten haluaa ja jos akka ruikutaa jätää johonkin rantaa ja ajaa paremalle rannalle.. Ei moist pikku järville kanata laitaa ja mieluummin sileen jot pääsee useampaan isoon vesistöön.. On kokemusta ja se varmaa jot kaveeita riitää kun seilailet.. Päihitää pikku paatit eikä ole hirveen kallis rakentaa ,no äveriään miehen tasoisen kun tekee ja haluaa näytää silloin hintaa tulee..

      • Kalle...

        on jo korkannut.


    • Viisas

      Mökis ei oo mitää järkee.

    • Nauttiva mies

      Ei ikinä mökkiä. Meillä rakastellaan senkin aikaa kun te mökkiläiset raadatte työtä aamusta iltaan ja sitten olette jo niin rättiväsyneitä, kireitä ja hermostuneita ette jaksa enää seksitellä. Seksi on maailman hauskinta hommaa lämpimän ja mukavan vaimon kanssa.

    • se on 50/60

      Kannattaako ostaa vai ei riippuu henkilöstä. Jos on vaikka yli 5-kymppinen ja on mökillä muutaman viikon vuodessa niin ei ainakaan rahallisesti itselle kannata perillisille kylläkin. Toisaalta jos tykkää käydä viikonloppuisinkin puuhastelemassa niin onhan jonkinlaisella pakopaikalla muutakin kuin rahallinen arvo.

    • sadsa

      Iso mökki vuokralle suht, kähelä. Sauna, moottoriveneet, karaoket, alkoholia ja kaikkea muuta kivaa jne... 20-30 tuttua ja bileet käyntiin. Sitä se mökkeily on!
      Eihän mökille mummoilemaan mennä.

      • Suomalainen mies

        Joillekin se mökki on vain status,eli halutaan esitellä vieraille että heilläkin on mökki. Itse he eivät juuri käy kesää viettämässä ja yötä olemassa. Toisille se on vielä tyhjempänä. Veroja ja tontin vuokria siitä joutuu maksamaan. No se on jokaisen oma häpeänsä. Se on kallis investointi.Vieraiden takia mökkiin ei kannata rahaa laittaa senttiäkään.


    • Näinkin päin

      Minä käyn mökillä täällä Helsingissä ja asun muutoin järven rannalla yli 200 km päässä täältä mökiltä (siis Hesasta). Maalla on vähemmän alkoholisteja kuin täällä mökilläni.

      Rahaahan tähän kuluu, mutta ei sitä mukaansa hautaan saa...

    • KALLE KORKKI

      Ei ole Kalle korkannut.. 'Kyllä jos laittaisin S-posti osoiteen olis varmaa tiulijoita ens kesäksi.. aurinko hoitaa sähköt ja ei sillä kiirettä pidetä antaa tuulen viedä ym. ei liioin halonhakuuta ja niitä voi kerätä rannoilta sauna vesi jutuun Vesikin lämpenee auringolla.. ei pihahommia kalaa tulee kun pyytää vaikka nukkuessa . katisko verkko onki pitkäsiima onha näitä,, Ei ikinä kalalupia kysytty.. Ei rekisteriin kun pieni kone .. Eikä joka vehjettä kanata ilmoitaa kelekään sen jos suomessa teet olet ennenkuin mitää saat tehdä verottajan kynsissä.. joka lupalappu on halu maksaa veroja.. Valtion kassa niin tyhjä et kumma kun jouluun päästiin et ei suomi oy joutunut Kreikka kaartiin , ennen pääsiäistä kyllä on.. Naisille tämä mökki vaihoehto on ihanne , ei tartte jatkuvastiolla päälään jossain pusikossa.. tervetuloa 48-55 vuotiaat niset...

    • ogjsigi

      Ei ainakaan tuollaista, kuin tuossa viestimainoksessa. Tzunami vie.
      kesämökistä tulee helposti vankila.

    • ikuinen elämä

      On se mukava, kun ihmisen toiveet toteutuu, nauttii elämästään ja on tyytyväinen.
      On minullakin mökki. Tosiasiassa ajattelen ja pidän kuitenkin tärkeämpänä sitä, koska uskon ikuseen elämään, että tahdon olla kerran taivaassa Jumalan valtakunnassa.

      • siivetönmaanmato

        Mitenkäs sellaisen tavoitteen luulet saavasi toteutettua.Taitaa se taivaallinen lukumäärä jo olla täynnä,onhan tästä jo kulunut parisen tuhatta vuotta siittä kun se kirjoitettihin.Maan päälä minä aion asua ihan tuliterä-maapallolla kunhan sen pinta on ensi tulella poltettu puhtaaksi.Nöyrät perivät "MAAN" sanoo minun Raamatussani,sinun raamattusi taitaa olla Kuningas Jaakon käännös,heheheh. Hyvää lentomatkaa sulle.


      • Joo, teitä jehovalaisia on kuultu kylliksi: elämä on kyllä tässä ja nyt . Mitä sitä pakoilemaan, kun se vaan on kohdattava sellaisena kuin se on. Miksi valita taivaan tai maan välillä, kun meillä on molemmat?


    • KALLE KORKKI

      Vielä jatkuu.. No saimaalla voi veto käydä ja jos niin tuulee että ei 56 metriset porakaivot enää pystyssä pysy silloi hopusti suojaan mentävä, ankkuri kettingit tuski kestää.. tuuligeneraattori sillä voi tehdä sähköä (Savonius roottori guuglesta ) piruvi kun tuohon edeliseen jutuun noita virheitä tullu.. Naisia tarkoitineikä nisiä..

    • Työleiriläinen

      Meidän mökki on 700 km päässä joten sinne ei lähdetä hetken mielijohteesta. Amikset rakentanu sen joskus 50-luvulla ja siinä on vielä orkkis laudoitus eikä ole edes laho. Valitettavasti se on tavallaan pilattu eli maalattu lateksilla, sisäseinät liian tiivistä paneelia, ei piipunhattua (ei vielä) eikä myöskään ollut tuuletusräppänöitä seinissä ennen viime kesää. Se on siis vähän tunkkainen sisältä ja nenä vuotaa kun menee sisälle. No onneksi sentään rakenteet on ehjät ja saunakammarissa ja teltassa voi nukkua. Molempien rakennusten terassit on lahot, tontti umpeen kasvanut ja puskutraktoria kaivataan pihaa oikaisemaan eli hommaa piisaa.

      Parasta tässä on se että tontti on hienolla paikalla saaressa jokisuistossa ja kesällä todella kiva paikka saunoa, juoda kaljaa, käydä uimassa, juoda kaljaa, kalastaa, rillata, juoda lisää kaljaa jne.

    • en ymmärrä...

      En ymmärrä mökkeilyä. Miksi ihmeessä joku haluaa kotiin ankeampiin oloihin viettämään lomiaan!?!

      Käyn appivanhempien mökillä kerran vuodessa, siksi että sitä on hyvä pitää tukikohtana, kun käyn kerran syksyssä metsästämässä. Periaatteessa voisin asua tuon viikon vaikka hotellissakin, mutta sitten matkat metsästysmaille olisivat pidempiä.

      • en ymmärrä....

        Piti kirjoittaa että "Miksi ihmeessä joku haluaa kotiiaan ankeampiin oloihin viettämään lomiaan!?!"


      • pihamies pikkarainen
        en ymmärrä.... kirjoitti:

        Piti kirjoittaa että "Miksi ihmeessä joku haluaa kotiiaan ankeampiin oloihin viettämään lomiaan!?!"

        No et varmasti ymmärrä, mutta monella on ns. mökki hienompi kuin se luukku kaupungissa. Ymmärtäisit jos olisit nähnyt vaikka työn puolesta kuten minä.
        Moni aikoo nääs viettää eläkepäivät siellä luonnon rauhassa. Kyllä tuollaisessa
        500 000 mökissä jo kelpaa asustella.


    • Alumnai-bummi

      Mikään ei ole ilmaista.Kaikki on suunnittelusta sekä varoista kiinni.Kyllä kesämökki voi olla hieno ulospääsy kaupunkiriesasta.Maaseudun rauha pidentää ikää.Kaupunkilaisten stressi tappaa ennen aikojaan.Alkholismia on enemmän kaupungeissa kuin kesämökeillä.Alkoholistin mökki palaa maahan asti helposti.Mökkielämää kaipaavat eniten tasapainoisemmat ihmiset,sekä oppineemmat.

    • Mökki on historiaa

      Mökkiä ei kannata edes ottaa ilmaiseksi. Yksikään järjissään oleva ei halua vapaaehtoisesti mennä korpeen. Siksi mökkejä lahjoitetaan pois lähivuosina, varmaan romanialaisille ja muille syrjäytyneille.

      • TuunariRynderi

        Minä voin kyllä ottaa ne kaikki mökit jotka lahjana saapi. Ei siinä mitään:) Kerrot vaan mistähän sen ensimmäisen lahjamökin saisin??:)


    • jussi5

      vuokraa mökki jos olet laiska

    • strhetherhyerhyety

      Mitä mitä,

      - homejuusto
      - rahareikä oli kolikoissa sota-aikana
      - mökkislummit Afrikassa
      - koti kerrostalossa tai omakotitalossa
      - mökki sadan kilometrin päässä on hyvä etäisyys
      - putkiremontit vanhoissa taloissa
      - alkoholismi, anoreksia, bulimia, pelihimo.... näitä riittää

    • lähdössä oon

      Eka kesäpaikkani oli saunamökki, ulkohuusilla ja ilman sähköä.
      Juomavesi haettiin lähimmän talon kaivosta. Tätä aikaa
      kesti reilut 20 vuotta ja oli kovassa käytössä. Se hiljaisuus,
      mikä ympärillä oli, vain lintujen laulua, ei moottoriveitä, ei autojen
      ääniä, kaipaan sitä.

      Nyt on talviasuttava, valmistui viime syksynä synnyin seudulleni.
      Paikka on kaunis, mutta ei ole sellaista omaa rauhaa ja sitä
      omanlaista tunnelmaa, mitä oli entisellä mökillä.

      Mökki elämä on osa minua ja voi olla, että muutan kokonaan
      asumaan joku päivä sinne.

    • Mental health care

      Mökki voi auttaa mielenterveyden ylläpidossa. Masennus iskee kun nököttää jossain kerrostalokämpässä vuoden ympäri. Säästetään verovarojakin, siis.

    • Sinäpä se varsinainen sankari olet. Turha ostaa mökkiä jos: on liian tyhmä ostaakseen homs mökkiä, ei ole rahaa, pitää ostaa mökkislummi, haluaa pysyä 4 seinän sisällä, joutuu jopa liikkumaan, on perus toppahousu joka ei tunne edes vasaraa ja hölmöilee ja kännää jo siellä kerrostalossaankin.

      Tämän kirjoittaja lienee varsinainen aivopieru.

      • Tykkäätaiei

        Taitaa olla aikoinaan hankitut roposet olla mökissa paremmassa tallessa kun pankissa,ja oisko nuo enää pankissa?Saahan sitä viisastella jos huvittaa.


    • Mökkeröinen

      Ei kannata ostaa ainakaan alueelta jossa Lapeco hoitaa jätekuljetukset. Sen touhut ovat pelkkää rahastusta.
      Parista muovipussillisesta ruokapakkauksista syntyneistä jätteistä joudut maksamaan melkein 90€.
      Tosin jotkut valitut maksavat omakotitalon sekä kesämökin jätemaksua yhteensä 30€.

    • -ikkunaprinsessa-

      Mä ostin hiljattain mökin ja olen oikein tyytyväinen :)
      Ja on vain 50km päässä kotoa...

    • Monet vaihtoehdot

      Niinpä.
      Mut se nyt on miten sen ottaa..
      Joillekin sopii mökki, jotkut ostavat mieluummin matkailuauton(sinänsä ihan fiksu hankinta, vaikka ovatkin äkkiä tuollaisen mökin hintaisia).
      Tuo myöskin on aika näppärä(itselle ainakin sopii kuin nenä päähän), että vuokrataan mökki kesällä milloin sit mistäkin.
      Ei juuri tartte stressata muuta kuin sen, että maksaa sen lomaviettoajan ajallaan ja nautiskelee olostansa.
      Ei ole tosiaan paineita rempoista, alkoholismista ynnä muista.

    • minä muslimi

      Tiiä niistä mökeistä!
      Mutta olen sitä mieltä ,että jouluhössötys on heitettävä pois .
      Sehän ilmiselvästi loukkaa muita uskontoja,varsinkin muslimeja.

      • Mitä uskonnollisella suuntauksella on tekemistä suomalaisen mökkeilyn kanssa? Maassa maan tavalla. Vähän perspektiiviä,pls.


    • mökin tahtoisin...

      Täytyy ensin maksella vähän juuri rakennettua ok-taloa ja sitten jonkun vuoden päästä katsella josko oma mökki olisi meidän perheen juttu. Vuokramökeillä ollaan tähän asti oltu, eikä valittamsita löydy :-)

      • rfkhmcgiosmgbmorb

        Oma mökki hankittu lokakuussa. Pari kertaa kuussa käyty viikonloppua viettämässä. Lähes 10 vuotta säästetty ja haaveiltu mökistä. Unelmamme toteutui, vaikka epäilin välillä sitä itsekin. Kesää jo kovasti odotamme mökillä.


    • ei ikinä enää

      Turha sitä mökkielämää on hehkuttaa, etenkin jos

      -mökki on homeinen ja vanha lautatönö, jossa hiiret haittana
      -lähin naapuri 20 metrin päässä
      -huussi pihan perällä haisee kuvottavalle
      -sauna vanha ränsistynyt pimeä loukko
      -vesi otetaan järvestä ja tiskit pestään pihan perällä
      -piha hoitamaton rämeikkö

      Erehdyin kerran menemään tuttujen tällaiselle, oli karmein viikonloppu ikinä.

    • ulos luontoon

      Luonto on aivan eri asia kuin vanha tölli, jossa pinkopahvit kupruilee seinissä, lattiat vinossa ja sisällä vanhan kellarin haju. Miksi sellaiseen pitäisi sopeutua, räjäyttää sellaiset mörskät pitäisi.

      Luonto on aivan eri asia. Mielummin vaikka telttailen Lapissa kuin pelleilisin jollain mökkirähjillä leikkimässä "mökin omistajaa".

    • Just.

      "Turha sitä mökkielämää on hehkuttaa, etenkin jos

      -mökki on homeinen ja vanha lautatönö, jossa hiiret haittana
      -lähin naapuri 20 metrin päässä
      -huussi pihan perällä haisee kuvottavalle
      -sauna vanha ränsistynyt pimeä loukko
      -vesi otetaan järvestä ja tiskit pestään pihan perällä
      -piha hoitamaton rämeikkö

      Erehdyin kerran menemään tuttujen tällaiselle, oli karmein viikonloppu ikinä. "



      Sellaisiahan nuo pääosin juuri ovat, sinä vain muotoilet sanoilla asian kuvottavaksi mitä se ei todellakaan oikeasti ole.
      Taisit vaan tulla kateelliseksi.

      • ..................

        Itse otan veteni joesta. Järvessä se on p*skaisempaa.


      • että niinpä niin
        .................. kirjoitti:

        Itse otan veteni joesta. Järvessä se on p*skaisempaa.

        "Köyhät ja kateelliset purnaavat, kun ei ole varaa. "


        Itse en ainakaan ole kateellinen luksusmökille, joka on sama asia kuin omakotitalo.
        Olisin ennemmin kateellinen perusmökille joka on vanha puinen tönö ja naapuriin pitkä matka. Siellä puusauna ja tunnelma.
        Ihmettelen muutenkin miksi jotkut ostaa sadallatonnilla talon lähiöstä jossa kaikki näkee toistensa pihoille. Yäk.

        Omaa rauhaa ja luontoa kaipaava on onnellinen ja ei käy kateeksi.

        eikä se varoista se mökin saaminen ole kiinni. Hinnat vaihtelevat todella paljon.

        Itse asun ympäri vuoden mökilläni, en tarvi vesivessaakaan ja hyvin menee.


      • Mökin Omistaja
        että niinpä niin kirjoitti:

        "Köyhät ja kateelliset purnaavat, kun ei ole varaa. "


        Itse en ainakaan ole kateellinen luksusmökille, joka on sama asia kuin omakotitalo.
        Olisin ennemmin kateellinen perusmökille joka on vanha puinen tönö ja naapuriin pitkä matka. Siellä puusauna ja tunnelma.
        Ihmettelen muutenkin miksi jotkut ostaa sadallatonnilla talon lähiöstä jossa kaikki näkee toistensa pihoille. Yäk.

        Omaa rauhaa ja luontoa kaipaava on onnellinen ja ei käy kateeksi.

        eikä se varoista se mökin saaminen ole kiinni. Hinnat vaihtelevat todella paljon.

        Itse asun ympäri vuoden mökilläni, en tarvi vesivessaakaan ja hyvin menee.

        Olipa hyvä sauna. Nyt pirtinpöydän ääreen ja kahvit päälle. Jaksaa taas kohta Jouluruokien kimppuun.
        Pakkasta -1,5 astetta ja hanget hohtelee pihatuikkujen loisteessa.
        Mikä onni ja autuus että mökki on kaukana Stadista.


      • -ikkunaprinsessa-
        Mökin Omistaja kirjoitti:

        Olipa hyvä sauna. Nyt pirtinpöydän ääreen ja kahvit päälle. Jaksaa taas kohta Jouluruokien kimppuun.
        Pakkasta -1,5 astetta ja hanget hohtelee pihatuikkujen loisteessa.
        Mikä onni ja autuus että mökki on kaukana Stadista.

        sauna on kaikista parasta mökkeilyssä... mukavaa joulua sinne :)


    • betonilähiö.

      ensi vuonna minäkin menen mökille.
      tänä jouluna ei enää kerkiä. pitää vaan kestää.

    • LiisaTeiniritsa

      Kannattais ostaa vaikka se asuntovene ennemmin. tollaset mökit on pelkkää turhaketta. Tai sit tälläne, ei ainakaan mee kaikki rahat, on varaa matkustella myähemmin vaikka: http://tinyurl.com/Parasostos

      • Mökkiläinen

        Matkusteleminen on maailman turhinta touhua. Paljastaa vain kuinka pettynyt matkustaja on omaan elämäänsä ja kotimaahansa.
        Tosiaan säälittää nuo matkailijat. Samaa "rahat pois idioottituristeilta" - se on jo joka puolella maailmaa turistislummeissa.
        Asuntovene ja lauttasauna ihan kivoja varmasti kun rahaa on niukalti mutta mites niiden käyttö talvella, eikö vähän hankalaa.


    • Eläkeläinen

      Mökki on maailman paras taloudellinen ja elämänlaadullinen sijoitus. Tuntureita ja meren rantaa ei tule lisää. Olen etuoikeutettu: kalastajatila meren rannalla, metsästysmaja keskisen suomen korvessa ja hiihto/ laskettelu mökki lapissa. Sijoittakaa te muut Nokian ja Talvivaaran osakkeisiin.

    • nyt säälittää

      "polttele sinä vaan niitä omia mökkejäsi! eipä taida kokkoa syntyä! sinä jatkat aina vaan näitä KATEELLISEN ja KATKERAN ihmisen turhia jorinoita eri avauksinesi! HOMMAA OMA ELÄMÄ! "

      "Sellaisiahan nuo pääosin juuri ovat, sinä vain muotoilet sanoilla asian kuvottavaksi mitä se ei todellakaan oikeasti ole.
      Taisit vaan tulla kateelliseksi."

      Hahhah, osuinpas arkaan paikkaan.
      Kateellista ja katkeraa minusta ei saa millään, huomaisitte, jos näkisitte kuinka asun: järven rannalla, isossa, hyvin varustetussa ok-talossa.
      Eihän se minulta ole pois, jos mökkirähjillänne viihdytte, minusta ei vaan ole ala-arvoisissa ja alkeellisissa paikoissa lomailemaan. Toki ymmärrän senkin, ettei kaikilla ole varaa parempaan ja on tyydyttävä siihen, mitä on onnistunut vähillä varoillaan saamaan.

      • Saimaanrannalla

        Miksikäs mökin pitäisi olla alkeellinen, ala-arvoinen tai rähjäinen? Monet kuitenkin arvostavat sellaista liikuntaa, mitä saa vaikka saunavettä kantamalla tai puita pilkkomalla. Se ei välttämätä ole kiinni varallisuudesta vaan aktiivisuudesta.
        Pelkkä löhöäminen ei ole kaikkien mieleen vaikkei mökillä nyt tehtäisikään sen kummempaa kuin mitä liittyy ruuan laittamiseen ja saunomiseen. Grillaus ja savustaminen ovat hauskoja puuhia, eivät ikävää raatamista. Minusta on myös kiva kalastaa ja marjastaa mökillä. Harrastusta, ei työtä. Henkisen työn tekijälle mökin tarjoamat puuhat ovat erinomaista vaihtelua.
        Arvostan kyllä sellaista mukavuutta mitä sähkö tuo. Voin kuitenkin kuvitella monien viihtyvän ilman sitäkin.
        Minulla on kyllä keskellä kaupunkia hieno talo, josta aukeaa järvinäköala vaikka on se mökkikin rannalla.
        Olisi ikävä vuokrata kesäasuntoa, eihän sinne voisi itse rakennella mitään, ei laittaa muuriin omia keramiikkalaattoja, ei rustailla mieleisiään lauteita saunaan.
        Pihaankaan ei voisi istuttaa kukkia ja yrttejä. Yhteen paikkaan sidottu loma-osake olisi kamalin vaihtoehto.
        Kesällä mökki on paratiisi. Talvella voi sitten lomailla etelän paratiiseissa katselemassa maailman ihmeitä.


      • ei ikinä enää
        Saimaanrannalla kirjoitti:

        Miksikäs mökin pitäisi olla alkeellinen, ala-arvoinen tai rähjäinen? Monet kuitenkin arvostavat sellaista liikuntaa, mitä saa vaikka saunavettä kantamalla tai puita pilkkomalla. Se ei välttämätä ole kiinni varallisuudesta vaan aktiivisuudesta.
        Pelkkä löhöäminen ei ole kaikkien mieleen vaikkei mökillä nyt tehtäisikään sen kummempaa kuin mitä liittyy ruuan laittamiseen ja saunomiseen. Grillaus ja savustaminen ovat hauskoja puuhia, eivät ikävää raatamista. Minusta on myös kiva kalastaa ja marjastaa mökillä. Harrastusta, ei työtä. Henkisen työn tekijälle mökin tarjoamat puuhat ovat erinomaista vaihtelua.
        Arvostan kyllä sellaista mukavuutta mitä sähkö tuo. Voin kuitenkin kuvitella monien viihtyvän ilman sitäkin.
        Minulla on kyllä keskellä kaupunkia hieno talo, josta aukeaa järvinäköala vaikka on se mökkikin rannalla.
        Olisi ikävä vuokrata kesäasuntoa, eihän sinne voisi itse rakennella mitään, ei laittaa muuriin omia keramiikkalaattoja, ei rustailla mieleisiään lauteita saunaan.
        Pihaankaan ei voisi istuttaa kukkia ja yrttejä. Yhteen paikkaan sidottu loma-osake olisi kamalin vaihtoehto.
        Kesällä mökki on paratiisi. Talvella voi sitten lomailla etelän paratiiseissa katselemassa maailman ihmeitä.

        Saimaanrannalla, kerroin tuolla edellä kuinka jouduin viettämään pari päivää aivan järkyttävällä mörskällä ja jotkut ääliöt intoutuivat sössöttämään, että olen vain kateellinen. :D

        Olin siis rumalla mökkirähjällä, joka oli ollut asuintalo joskus 1930-luvulla tai jotain, kuntokin sen mukainen. Edes keittiötiloja ei ollut vaan tiskit hoidettiin pihamaalle kyhätyssä rakennelmassa. Rahaa ei ollut löytynyt edes kompostivessaan, sillä huussi oli karmea haiseva hökötys. Näin jopa rottia pihalla, koska jätteet keräiltiin liiterin nurkkiin. Ei edes mukavaa oleskelupaikkaa ollut koko tontilla, nekin harvat kalusteet, joita pihalle oli raahattu oli halvimpia mitä honkkarin alennusmyynnistä löytyy.

        Eikä siellä tehty mitään, istuttiin vain muovituoleissa ja puhuttiin pjaskaa. Se oli varsinaista "kesälomaa", huhheijaa.


    • DuunariRynderi

      Mulla on hirsimökki. Saan siitä vuokratuloja puhtaana käteen joka kuukausi 500 euroa. En myy sitä. Ollut vuokralla jo noin 10 vuotta. Makso alle satatuhatta markoissa kun itse rakensin käsin vuollusta pyöröhirresta, niemessä ja 20 metriä rantaan kuistilta. Sisävessa ja lattialämmöt ym mukavuudet. Ostin viime kesänä muutaman hehtaarin saaren jossa 150 vuotias tukkimetsä päällä. Rakennan sinne uuden mökin.. kokonaan itselleni ja perheelleni. Saaressa on hirret valmiina, pitää vaan kaataa ja kuoria. Eivät lopu kesken. Saa lankutkii samalla omista tarpeista kun käyttää sahuria saaressa.Tämä vanha mökki maksaa sen uuden mökin kustannuksista suurimman osan hiljakseen pois. Ja jos tulee pikkurahan puutetta joskus niin pistän sen saarimökinkii vuokralle, hieman suuremmalla vuokralla tosin:) Vuokralaiset pitää vaan valita itse keskustelujen jälkeen, eikä mitä tahansa juoippoa porukkaa eikä eläintarhan omistajia sun muita sottapyttyjä. Omakotitalokii on keskellä kylää puolen hehtaarin tontilla ja järveen matkaa noin 100 metriä. En myy sitäkää...:) Verovähennyksiäki saapi aika mukavasti kun osaa pyytää.. ja joskus vaikka ei pyytäskää:) Velkaa pitää olla sen verran että siitä on hyötyä.

      • nyt ei säälitä

        Siinä on kunnon meininkiä. Kunhan vain itsekin muistatte nauttia joskus mökillänne olosta. Nostan hattua!
        Hirsimökki se miehellä olla pitää.


      • nyt ei säälitä

        Siinä on kunnon meininkiä. Kunhan vain itsekin muistatte nauttia joskus mökillänne olosta. Nostan hattua!
        Hirsimökki se miehellä olla pitää.


    • hahhah.

      "Hahhah, osuinpas arkaan paikkaan.
      Kateellista ja katkeraa minusta ei saa millään, huomaisitte, jos näkisitte kuinka asun: järven rannalla, isossa, hyvin varustetussa ok-talossa."

      Minun isäni asui Kymijoen varrella oikeasti isossa ok-talossa ja hyvin varustetussa ja oli kaupungin kallein talo ja voi olla vielä nytkin kalleimmasta päästä.

      "Eihän se minulta ole pois, jos mökkirähjillänne viihdytte, minusta ei vaan ole ala-arvoisissa ja alkeellisissa paikoissa lomailemaan. Toki ymmärrän senkin, ettei kaikilla ole varaa parempaan ja on tyydyttävä siihen, mitä on onnistunut vähillä varoillaan saamaan. "

      Eihän se minultakaan pois ole, jos sinä viihdyt ok-talossa ja me muut mökillä. Ok-talohan ei ole mökki ja minä en ainakaan haluaisi järven tai joen rannalle isoa ok-taloa, koska ei se enää ole mökki. Mökkitunnelmaa tässä haetaan, eikä mitään taloa missä kaikki toimii sähköllä tuosta vaan nappia napsauttamalla.

      Usein se on vaan niin että niillä vähillä varoilla onnistuu saamaan just sellaisen unelmapaikan.
      Ja minä taas viihtyisin ennemmin vanhassa puutalossa pellon laidalla kuin jossain ahtaassa slummissa kalliissa tiilitalossa.

      Ja onpa minulla mökkikin joen varrella.
      taitaa itseäsi vaan harmittaa kun varoillasi kerätty torppa ei kaikkia sittenkään kiinnosta tai ei ole edes kaikkien unelma.

      Onhan se nyt typerän näköistä kun vesistön äärellä on joku iso kivitalo kuin että siinä voisi olla ennemmin se perinteinen hirsimökki jonka pihalla iltaisin loistavat öljylamput....

      Se on ihan oikein sulle leveäp*rseiselle rehapellelle että haaskasit rahasi nykyaikaiseen kivi yms taloon kun sen pitäminen vielä maksaakin.
      Halvemmissa torpissa on ne lapsuusajan mökkipäivät monella vietelty.

      • .............

        "Mulla on hirsimökki. Saan siitä vuokratuloja puhtaana käteen joka kuukausi 500 euroa. En myy sitä. Ollut vuokralla jo noin 10 vuotta. Makso alle satatuhatta markoissa kun itse rakensin käsin vuollusta pyöröhirresta, niemessä ja 20 metriä rantaan kuistilta. Sisävessa ja lattialämmöt ym mukavuudet. Ostin viime kesänä muutaman hehtaarin saaren jossa 150 vuotias tukkimetsä päällä. Rakennan sinne uuden mökin.. kokonaan itselleni ja perheelleni. Saaressa on hirret valmiina, pitää vaan kaataa ja kuoria. Eivät lopu kesken. Saa lankutkii samalla omista tarpeista kun käyttää sahuria saaressa.Tämä vanha mökki maksaa sen uuden mökin kustannuksista suurimman osan hiljakseen pois. Ja jos tulee pikkurahan puutetta joskus niin pistän sen saarimökinkii vuokralle, hieman suuremmalla vuokralla tosin:) Vuokralaiset pitää vaan valita itse keskustelujen jälkeen, eikä mitä tahansa juoippoa porukkaa eikä eläintarhan omistajia sun muita sottapyttyjä. Omakotitalokii on keskellä kylää puolen hehtaarin tontilla ja järveen matkaa noin 100 metriä. En myy sitäkää...:) Verovähennyksiäki saapi aika mukavasti kun osaa pyytää.. ja joskus vaikka ei pyytäskää:) Velkaa pitää olla sen verran että siitä on hyötyä. "


        Ja mitä tähän nyt sitten pitäisi kommentoida vai halusitko muuten vain kertoa elämäntarinasi ?

        Sinuna möisin sen ok-talon pois jos kerran mökin jo omistat. Mitä sillä enää tekee ? Velasta ei ole mitään hyötyä, se vaan harmittaa.
        Toki sitä saa eri mieltä olla mutta liialla omaisuudella ei tee muuta kuin velkaa.

        Itselle riittää 1 mökki ja eipä ole velkaa mutta rahaakin riittää sen edestä :)


      • Mökkimies.
        ............. kirjoitti:

        "Mulla on hirsimökki. Saan siitä vuokratuloja puhtaana käteen joka kuukausi 500 euroa. En myy sitä. Ollut vuokralla jo noin 10 vuotta. Makso alle satatuhatta markoissa kun itse rakensin käsin vuollusta pyöröhirresta, niemessä ja 20 metriä rantaan kuistilta. Sisävessa ja lattialämmöt ym mukavuudet. Ostin viime kesänä muutaman hehtaarin saaren jossa 150 vuotias tukkimetsä päällä. Rakennan sinne uuden mökin.. kokonaan itselleni ja perheelleni. Saaressa on hirret valmiina, pitää vaan kaataa ja kuoria. Eivät lopu kesken. Saa lankutkii samalla omista tarpeista kun käyttää sahuria saaressa.Tämä vanha mökki maksaa sen uuden mökin kustannuksista suurimman osan hiljakseen pois. Ja jos tulee pikkurahan puutetta joskus niin pistän sen saarimökinkii vuokralle, hieman suuremmalla vuokralla tosin:) Vuokralaiset pitää vaan valita itse keskustelujen jälkeen, eikä mitä tahansa juoippoa porukkaa eikä eläintarhan omistajia sun muita sottapyttyjä. Omakotitalokii on keskellä kylää puolen hehtaarin tontilla ja järveen matkaa noin 100 metriä. En myy sitäkää...:) Verovähennyksiäki saapi aika mukavasti kun osaa pyytää.. ja joskus vaikka ei pyytäskää:) Velkaa pitää olla sen verran että siitä on hyötyä. "


        Ja mitä tähän nyt sitten pitäisi kommentoida vai halusitko muuten vain kertoa elämäntarinasi ?

        Sinuna möisin sen ok-talon pois jos kerran mökin jo omistat. Mitä sillä enää tekee ? Velasta ei ole mitään hyötyä, se vaan harmittaa.
        Toki sitä saa eri mieltä olla mutta liialla omaisuudella ei tee muuta kuin velkaa.

        Itselle riittää 1 mökki ja eipä ole velkaa mutta rahaakin riittää sen edestä :)

        "Kesällä mökki on paratiisi. Talvella voi sitten lomailla etelän paratiiseissa katselemassa maailman ihmeitä. "


        Niin, kunhan töiltäsi ehdit :(
        MInulla taas eläkkeellä olevalle nuorella miehellä vapaata riittää :)
        Nautin enemmän suomen luonnosta niin kesäisin kuin talvisinkin. Joskus sitten kun on hynää omilla bisneksillä keräilty niin voisi vaikka lähteä ulkomaille naisia naurattamaan, kun on tuota ulkonäköäkin ja sitä vapaa-aikaa :) Aijai pojat :)


      • nyt säälittää

        Hahhah vaan itsellesi.

        Taidatkin olla aika pelle. Miten tämä asia tähän keskusteluun kuuluu:
        "Minun isäni asui Kymijoen varrella oikeasti isossa ok-talossa ja hyvin varustetussa ja oli kaupungin kallein talo ja voi olla vielä nytkin kalleimmasta päästä."
        Tuo nyt oli lapsellisin juttu ikinä.
        Oikein isukin omaisuuksilla pitää yrittää leveillä, kun itsellään ei ole.

        En viitsinyt edes kaikkea kertoa, kun tämä näyttää olevan kovin kateellisten palsta.
        En ole missään sanonut, ettei minulla mökkiä ole ;).
        Ihmettelin vain kuinka jotkut tyytyvät kaikenlaisiin mörskiin, joita sitten mökiksi kutsuvat ja surkeita oloja kutsuvat "maalaisidylliksi". Ja vielä yrittävät kuvitella, että joku niille oloille olisi kateellinen. Pah!


    • J&A

      Huomenna mennään taas sinne homeiselle mökille, satojen kilometrien päähän:-)
      Pitäisköhan ihan harmittaa...?

    • asian ytimeen :)

      Niin mökille satojen kilsojen päähän.

      Sehän teitä mökittömiä taitaa kiukuttaa kun toiset menee ja toiset ei :)

      heh heh heh.

      • Viuti

        Ja asumismuotonne on kerrostalo eli luuserilokero?


      • Oma rauha ja luonto
        Viuti kirjoitti:

        Ja asumismuotonne on kerrostalo eli luuserilokero?

        Täällä mökillä pakkasessa ja korkeiden kinosten keskellä on kivaa kodikkaassa ja lämpöisessä mökissä. Terkkuja sinne tuhannen kilometrin päähän koiranpaskavellin ja mölinämamujen sekaan.


    • simpura

      Hel'vetin kateellisia ihmisiä täälläkin. Ei sais omistaa mitään, varsinkaan
      mökkiä, niin silloin olis hyvä mieli.

    • Tapio 1

      Mökki on ratkaisu vapaa-ajan ongelmiin 52 viikkoa vuodessa. Toimii juuri silloin kun sitä tarvitsee takuuvarmana hermolepona. Olin juuri viisipäivää mökillä ,eikä sitä aikaa korvaa mikään .Eilen laitoin taas paikat kuntoon, jotta mökille voi mennä koska tahansa. Mökillä on elämyksiä ympäri vuoden : Mönkkäri, kalastus ,veneily,metsästys ,sienet ja marjat ja puuhommiakin muutama päivä vuodessa. Luontoretket ja luonnontarkkailu on juuri sitä mikä rauhoittaa. Tekevälle ihmiselle tulee mökillä hyötyliikuntaa ettei tarvitse halleissa hikoilla. Maailma pelastuisi jos koko vuoden voisi elää kuten mökillä. Ei tarvita sähköä, ei kunnallista vesijohtoa eikä viemäriä ,ei jätehuoltoa, vain metallin ja lasin keräys tarvitaan. Kuluu vähemmän kokolihaa kun kalaa saa omiksi tarpeiksi. Kun rakennukset tekee itse laadukkaasti niin ei homeongelmia voi olla. Vaikka naapurit on mökillä kaukana niin kaikki muutkin mökkiläiset on hyvin motivoituneita elämäänsä mökillä. Alkoholi ongelma on toisilla mökistä riippumatta. Eli mökki on tärkeä osa koko elämää.

      • 18 + 3

        Tuo on niin täyttä tuubaa kuin vain voi olla. Jos koko muu yhteiskunta romahtaisi, niin voi sinua kuvittelet että mökillä asuessasi voisit olla oma herrasi ja elää kenestäkään riippumatta. Mönkijä tarvitsee polttoainetta, mistäs sen aikoisit hankkia? Ja autotkin kulkee polttoaineella valtaosa nykyään vai meinasitko puukaasuautoa käyttää? Sähköä tarvitaan kyllä, mistäs saisit virrat tietokoneeseesi että pääset kirjoittamaan nettiin? Kissaako meinasit hangata sähköntarpeen täyttääksesi? Todellisuus mökillä on usein ihan toista mitä haaveissa ja kuvitelmissa. Jos mökin saisi ostettua halvalla, voisin ehkä itsekin ostaa, mutta nykyisillä hinnoilla en osta kun hinnat eivät ole järkeviä ja remontteihin menee kymppitonneja vaikka itse tekisi. Autoilukin maksaa eikä pitkiä lomia ole vuodessa paljon, joten kovin kaukana mökkikään ei siksi voi sijaita. Kun mökit maksavat yhtä paljon kuin omakotitalot, niin ei ole mitään järkeä laittaa rahaa ainakaan vanhaan mökkiin. Usein mökit on vielä "persoonallisesti" koristeltuja satumökin näköisiä, joten ei kiitos! Jos mökkiä hankin, teen kokonaan uuden.


      • 18 + 3

        Tuo on niin täyttä tuubaa kuin vain voi olla. Jos koko muu yhteiskunta romahtaisi, niin voi sinua kuvittelet että mökillä asuessasi voisit olla oma herrasi ja elää kenestäkään riippumatta. Mönkijä tarvitsee polttoainetta, mistäs sen aikoisit hankkia? Ja autotkin kulkee polttoaineella valtaosa nykyään vai meinasitko puukaasuautoa käyttää? Sähköä tarvitaan kyllä, mistäs saisit virrat tietokoneeseesi että pääset kirjoittamaan nettiin? Kissaako meinasit hangata sähköntarpeen täyttääksesi? Todellisuus mökillä on usein ihan toista mitä haaveissa ja kuvitelmissa. Jos mökin saisi ostettua halvalla, voisin ehkä itsekin ostaa, mutta nykyisillä hinnoilla en osta kun hinnat eivät ole järkeviä ja remontteihin menee kymppitonneja vaikka itse tekisi. Autoilukin maksaa eikä pitkiä lomia ole vuodessa paljon, joten kovin kaukana mökkikään ei siksi voi sijaita. Kun mökit maksavat yhtä paljon kuin omakotitalot, niin ei ole mitään järkeä laittaa rahaa ainakaan vanhaan mökkiin. Usein mökit on vielä "persoonallisesti" koristeltuja satumökin näköisiä, joten ei kiitos! Jos mökkiä hankin, teen kokonaan uuden.


      • kuus
        18 + 3 kirjoitti:

        Tuo on niin täyttä tuubaa kuin vain voi olla. Jos koko muu yhteiskunta romahtaisi, niin voi sinua kuvittelet että mökillä asuessasi voisit olla oma herrasi ja elää kenestäkään riippumatta. Mönkijä tarvitsee polttoainetta, mistäs sen aikoisit hankkia? Ja autotkin kulkee polttoaineella valtaosa nykyään vai meinasitko puukaasuautoa käyttää? Sähköä tarvitaan kyllä, mistäs saisit virrat tietokoneeseesi että pääset kirjoittamaan nettiin? Kissaako meinasit hangata sähköntarpeen täyttääksesi? Todellisuus mökillä on usein ihan toista mitä haaveissa ja kuvitelmissa. Jos mökin saisi ostettua halvalla, voisin ehkä itsekin ostaa, mutta nykyisillä hinnoilla en osta kun hinnat eivät ole järkeviä ja remontteihin menee kymppitonneja vaikka itse tekisi. Autoilukin maksaa eikä pitkiä lomia ole vuodessa paljon, joten kovin kaukana mökkikään ei siksi voi sijaita. Kun mökit maksavat yhtä paljon kuin omakotitalot, niin ei ole mitään järkeä laittaa rahaa ainakaan vanhaan mökkiin. Usein mökit on vielä "persoonallisesti" koristeltuja satumökin näköisiä, joten ei kiitos! Jos mökkiä hankin, teen kokonaan uuden.

        Olihan selittettelyä, huh huh. Kateus se vie perunatkin pellosta...jos sulla ei oo massia mökkiiin niin onko se sulta pois jos muilla on?


    • Anonyymi

      Tullimaksut mökkeilijöille ja ympäristömaksu sekä kunnon korotus kiinteistöveroon!

    • Anonyymi

      Ankara näyttää olevan tässä vaiheessa kateellisen vitutus. Vuokraluukun seinää tuijotettu jo 10 vuotta ja vaihtelua tarttis?

      Huoli pois! Rinneonnettumuuden hallitus jakelee pian katteettomia vappusatasia, jolloin sossuneläteiltäkin köyhyys lähtee!

      • Anonyymi

        Onneksi en omista SUOMESTA enää mitään.....itselle riitti vajokit mökkinaapurit jo 10 vuotta sitten suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi en omista SUOMESTA enää mitään.....itselle riitti vajokit mökkinaapurit jo 10 vuotta sitten suomessa.

        Ei muuta , kuin hyvää terveyttä sinne missä oletkin. Älä vaan sairastu tulee helvetin kalliiksi. Vai tuletko silloin raapimaan Suomen ovia viimeisillä rahoilllasi?


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1933
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1496
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      23
      1412
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe