tätä(kin) ihmettelen
Kuka keksi ensimmäisen joulun, eihän sellaista olekaan ainakaan Raamatussa ..
Mistä ollaan niin varmoja että Jumala tykkää.. ties vaikka syntinä pitäis..jne. Missä se paljon puhuttu Raamattuun pitäytyminen..? Siis kuka kertoi että joulua voi viettää vaikka siitä ei Raamatussa puhutakaan, oppiko - johon on totuttu ja kasvettu, mutta kenen oppi?
Joulunviettäjä
Ensimmäinen joulu
9
120
Vastaukset
Hei Kui22,
ensimmäisestä joulusta kerrotaan kyllä Raamatussa Luukkaan evankeliumissa 2:1-20.
Me nimenomaan juhlimme Jeesuksen syntymää seimeen ja jouluevankeliumissa siitä juuri puhutaan.
-KaisaK, pappi- kui22
Kyllähän minä tuon tiedän, Kaisa-pappi - uskon kyllä että tajusit mitä tarkoitin vaan miksi väistit ytimen sillä lailla kuin tapana niin monesti on.
IHMISET OVAT PÄÄTTÄNEET JÄLKEEN PÄIN ETTÄ NOISSA JAKEISSA PUHUTAAN JOULUSTA MIKSI SITÄ EI VOI SUORAAN SANOA VAAN TÄYTYY NARRATA KUIN PIKKUKERSAA???????????? MIKSI??Onko synti jos sen toteaa.
Eihän siinä mitään ole, kyllä jouluu voi juhlia mutta miksi pitää muutamien asioiden kohdalla kierrellä ja narrata? Mä en vaan tykkää, mikä siinä menis pilalle jos ois itselleen ja muillekin rehellinen silloin kun kysytään jotain tuonkaltaista asiaa vai eikö teillä ole lupaa sanoa miten asia on??
Ei joulusta puhuta Raamatussa mitään samalla lailla kuin pääsiäisestä mutta silloinkaan ei puhuta kyllä pääsiästipuista ja trulleista mitään.
Kyllä sinun piti ymmärtää mitä toi kysymys tarkoitti mutta sinä vain kiersit koska nykyään on kai ihan PAKKO? ajatella että Jeesuskin vietti joulua ihan oikeesti sillä tavalla kun joulu nyt ymmäretäänkin? Niin syvälle se on juurrutettu tuo ettei siitä suostuta ajattemaan mitään muuta? Eikös? vastaa nyt Kaisa-pappi tai joku pappi!
Joulukirkossa käynyt - Nasse.
No kerrohan kun oet meidän varoilla loitsutietellisen käynyt, miksi jessenne syntymä sijoitettiin jouluunvaikkei se mytologianne mukaan silloin tapahtunut?
Nasse. kirjoitti:
No kerrohan kun oet meidän varoilla loitsutietellisen käynyt, miksi jessenne syntymä sijoitettiin jouluunvaikkei se mytologianne mukaan silloin tapahtunut?
Nasse,
Oikeastaan tämä kirjoitus vastaa kysymykseesi aika hyvin.
http://www.areiopagi.fi/onko-joulu-sittenkin-alunperin-kristillinen-juhla/
Tiivistetysti, varhaiset kristityt perivät rabbiinisesta juutalaisuudesta ajatuksen, jonka mukaan merkittävien ihmisten synnyin- ja kuolinpäivä ovat samoja. Varhaiset kristityt olettivat Jeesuksen sekä siinneen että kuolleen maaliskuun 25. päivänä. Ja kun sikiämispäivästä lasketaan yhdeksän kuukautta, päädytään jouluun.
Vilppu H.
pappi- Balttis
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Nasse,
Tiivistetysti, varhaiset kristityt perivät rabbiinisesta juutalaisuudesta ajatuksen, jonka mukaan merkittävien ihmisten synnyin- ja kuolinpäivä ovat samoja. Varhaiset kristityt olettivat Jeesuksen sekä siinneen että kuolleen maaliskuun 25. päivänä. Ja kun sikiämispäivästä lasketaan yhdeksän kuukautta, päädytään jouluun.
Vilppu H.
pappiTämä Vilppu H. väittämähän on täyttä pötypuhetta eikä sille löydy mitään vahvistusta Raamatusta, ja Jeesuksen syntymän todennäköisenä aikana pidetään paremminkin syksyä ja jouluaikana ei enää ollut suinkaan paimenia kedoilla laumojaan paimentamassa, sillä lampaatkin oli jo siirretty talvisuojiin. Muutenkaan ei voida osoittaa mitään sellaista kristittyjen perinnettä, joka osoittaisi heidän viettäneen yleensäkää Jeesuksen syntymän muistojuhlia, tai puhumattakaan että: kristityt olisivat itse valinneet roomalaisten yleistä juhlapäiviä: "Saturnalia" sekä "Dies navitas Sol Invicti" juhlia eli siis itseasiassa auringon syntymäjuhlaa yhdistäen siihen pakanajuhlaan myös Jeesuksen syntymän juhlinnan. Tämän uuspakanuuden muodon vakiinnutti Rooman piispa Julianus I (337-352) joka julisti "Voittamattoman auringon" syntymäpäivän eli joulun myös Kristuksen syntymäpäiväksi, jolloin hän tietysti vaati kaikkia roomalaisia viettämään tällaiselta perustalta sekauskonnollista sikasotkujuhlaa, jonka me tunnemme nimellä joulu tai Christmas juhla; jolloin myös valejeesus uudelleenuhrataan jouluyön saatanallisessa uhrimessussa öylättinä Roomassa, joka helvetin kirkkovuoden avaavassa pakanajuhlassa Pietarinkirkossa.
- Nasse.
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Nasse,
Vilppu H.
pappiVoi vilppu sinua, on sääli että oma kritiikki on täysin unohtunut mietittäessä taikauskosi syntyä ja siihen vaikuttaneita asioita.
Vai todellako ne suomalaisissa yliopistoissa ihan pokkana kertovat tuon totena eivätkä käsitele muita näkemyksiä?
Uskomatonta!
- tv121
Voihan sitä monia asioita viettää vaikka sitä ei Raamatussa luekaan.
Joulu on ihan hyvä ajankohta viettää Jeesuksen syntymän muistoksi eikä haittaa vaikka joka päivä viettäisi samalla perusteella. Tässä tapauksessa tarkoitus pyhittää kaiken. - agnus Dei
Kristillisen joulun vietto alkoi 300-400-luvulla jKr kirkolliskokouksen päätöksestä.
- kui22
agnus Dei
Noinhan se taisi olla, juu. En ymmärrä mitä 'pahaa' on selkeästi ymmärtää että joulu on ihmislähtöinen keksintö.
Jospa se ei olisi niin veriin iskostunut jo ja sitä vaikka lanseerattaisiinkin nyt tai äskettäin oppiin tai kristillisyyteen , niin mitä arvellaan täällä olisiko ihan ok juttu vai löytyisikö sellaisia jotka vastustaisivat että mitä ihmeen uutta sisältöä Raamattun teksteihinä nyt koitetaan ängetä.
Entä mitä mieltä Jeesus olisi nykyajan markkinatouhusta notkuvista jouluherkku pöydistämme ym. klitteristä (hänenkö kunniakseen) sitä ajatusta vasten että hyvästä tahdostamme huolimatta suuret massat ihmiä maailmassa kuolevat nälkään ja puutteeseen.
Haluaako Jeesus todella että järjemme hänelle tälläiset syttärijuhlat vai järjestämmekö me ne sittenkin vain itseämme varten.
Entä se toinen joulu, missähän Jeesus silloin..mahtoi juhlia entä kolmantena.. jne.
mm. tämä juhla puhuu siitä että me ihmiset ihan itse päätämme mitä pidämme ja mitä emme, eli kaikki käy kun päätämme että se on ok, Raamatusta sitä ei tarvitse löytyä..osaamme kyllä seli selitellä
Näitä ihmettelee joulun viettäjä ja joulukirkossa kävijä yms.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta354592Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692331Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532197- 1642056
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171653
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601651Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131622M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279