Miten palauttaa unirytmi normaaliksi? Viikkoja valvonut yöt ja vasta aamuyöstä tai aamulla saa nukuttua. Vakava sairaus aiheutti unettomuuden ja nyt en saa rytmiä palautettua. Jos pakottaa aikaiseen aamuherätykseen ja yrittää väkisin pysyä iltaan asti hereillä, nukahtaa vaikka lattialle!! (Bonuksena ärtymys ja kiukuttelu) kaikkea mahdollista yrittänyt. Ei auta vaikka herätyskelloja ympäriinsä aamulla pirisemässä. Miten vuorotyöläiset saa rytmin vaihdettua? En voi kuin ihmetellä...
Unirytmi sekaisin
65
6124
Vastaukset
- Unelias
Täällä 10-vuotias tyttö joka kärsii samasta häiriöstä...Yöllä kaikki vain pahenee esim: levottomuus,kuumuus jne.Päivän mittaan olisi hyvä käydä lenkkeilemässä tai jotain miuta urheiluun liittyviä harrastuksisissa käydä.Aina vaikka urheilisikin ,niin uni vain ei tule.
- Nukun oikein hyvin!
Älä sä, pentu huolehdi moisia. Lapset nukkuvat myös samalla tavalla, vaikka toisin luulisi.
Silloin, kun itsekin olin vielä 3-4 vuotias poikanen lama-ajan Suomessa, en tietänyt nukkumisesta mitään. Kun äiti pisti yhdeksän jälkeen sänkyyn, luulin raakkuneeni kaikki yöt valveilla. Ja kun faija lähti aamu viideltä töihin, olin aina jo heräillä. Tosin, leikin nukkuvaa.
Luulin itsekin että en osaa nukkua. Pidin nukkumista vanhempien typeränä rituaalina. Kunnes kouluikä alkoi ja herätykset, huomasin että nukunhan minä sittenkin.
- 19 v mies
Sama vika tääläkin. Illalla ja yöllä ei saa nukuttua, aamuyöstä saa ja aamulla vaikka kaikki mahdolliset herätyskellot soittaisi täysillä volyymeilla yhtä aikaa, todennäköisesti en herää, tai jos herään asiaa varsinaisesti tiedostamatta sammutan kellot ja jatkan unia pitkälle iltapäivään. Joskus olen koittanut valvoa sitten koko seuraavan yön ja päivän ja illalla nukkumaan, mutta univaje on taas silloin jo turhan suuri, ja seuraavana aamuna taas nukkuu liikaa eikä saa illalla nukuttua. En oikein innostu näistä unilääkkeistä, ettei sitten jää niihin koukkuun ja unen saaminen vaadi aina jotain pillereitä.
- Uneton
Olen tähän asti pärjännyt ilman unilääkkeitä enkä mielelläni myrkyttäisikään kehoani turhilla lääkkeillä mutta tarttis saada unirytmi kohdalleen..
- Uneton
Taidan kyllä päätyä unilääkkeisiin.. Ikinä aiemmin ei ole tällaisia univaikeuksia ollut!! Pikemminkin vaikeuksia pysyä hereillä!!
- Unimuisti
Onks sillä mitään välii milloinka nukkuu jos ei ole kipee eikä käy töissä pääasia että saa nukkuu edes 4h tunnin unet vrk.
- uneton5
Taas valvonut koko yön. Alkaa olla aika häiritsevää..
- gbn8ik
Kello on noin puoli kolme yöllä ja hereillä ollaan! Tämä on niin hauskaa, että oikein vituttaa.
- gyyyyyyyyyy
melatoniini voi auttaa rytmittämisessä, kysy lisää lääkäriltä ja nimenomaan pyydä reseptiä pitkävaikutteiseen melatoniiniin, jonka otat sitten aina samaan aikaan, esim klo 23. ja sen jälkeen alat hipsimään petiin
Mirtatsapiini 1/4 osa viidentoista mg tabletista auttoi mulla vähän aikaa, saattaisit ehtiä päästä takaisin rytmiin :) tämä siis väsyttävä masennuslääke mut toi annostus on huomattavasti pienempi kuin masennuksen hoidossa, ja nimenomaan unen tuo paremmin pienempi kuin isompi annostus, outoa kyllä.
unilääkkeillä on se huono puoli että lyhytaikaisessa käytössäkin kerkeää tulla ainakin psyykkinen riippuvuus ja sen jälkeen ei saakkaan unta ilman niitä.. - Yksi ehdotus;
Illalla ottaa seuraavan annoksen, kaikki tai vain osan;
- melatoniinia pitkävaikutteista 1-5mg
- tryptofaania 100-500mg
- l-teaniinia 50-200mg
- lisäksi teetä jossa sekoitteena vihreää teetä kamomillateetä.
Noilla pitä suni tulla, eikä noihin tule kemiallista riippuvuutta, koska ne ei tuhoa elimistön omaa unimekanismia.
Tuon satsin ottaa 0,5-1h ennen nukkumaanmenoa.
Mulle tulee uni n.15 minuutissa tuolla paketilla, joskus kaikki, joskus vain melatoniini teetä.
Suosittelen. - entinen yökyöpeli
Hei
Itsellä ollut samat ongelmat nukkumisen kanssa. Työ uuvutti ja sai rytmin sekaisin... Työterveyslääkäri antoi minulle imovanea (7,5 mg). Kehoitti tekemään "lukujärjestyksen" johon laadin päiväni ohjelman. 2 -3 tuntia ennen nukkumaan menoa ei raskasta syöntiä, tietsikalla olemaan tai jotakin raskasta lenkkiä tekemään, miettimään asioita tms touhua. Vartti ennen sänkyyn menoa aluksi 1 imovane, otin muutamina peräkkäisinä iltoina imovanen ja sain nukahdettua "pakolla" eli lääkkeen voimalla ja nukuin aamuun asti.. Sitten otin puolikasta imovanea tietyn pätkän ja sitten omin voimin kun rytmi löyty uudelleen. Ta - Narkolepsia selvitä
Narkolepsia aiheuttaa kyseisen laista unihäiriötä. Nyt kun elimistön hälytystila on jatkunut pitkään, voi sanoa, että normaali nukkumisrytmi voi olla vain ihme. Välillä valvon pari vuorokautta putkeen ja sitten nukkumisjakso voi olla vuorokausi, ei meinaa ylös päästä kuin pakolla. Tuli mieleen tuo rokotteen ottaminen, oli se on pahentanut omalla kohdallani tilannetta. Sen jälkeen myös on ollut koko ajan kaikenlaisia tulehduksia, ja antibioottikuurejakin on syöty varmaan yhteensä 30 kpl viimeisten vuosien aikana.
Tilanne on aika toivoton lääkkeiden suhteen 9 mg unihormoniakaan ei auta nukahtamaan, ja sitten nukahtaa taas monta kertaa kun tulee jostain heti syötyään että ei voi olla paikallansa missään. Tietokoneelle, autonrattiin, jos sattuisi ajamaan pitempää matkaa. Ja lääkitys hereillä pysymiseen on tapissa oltava, eikä siitä huolimatta tehoa, jos syö päivällä. Että on tässä huumoria kerrakseen selviämisen kanssa. Lääke jota käytetty viisi vuotta johti lopulta psykoosiin. Sitten taas toinen lääke isoina annoksina vie silmien tarkennuskyvyn eli määrä on yli kaksi kertaa kuin reseptiin laitettu. Elämää tämä vain on, ei sen enempää. Ilmeisesti rokotus pahensi jo olemassa olevaa sairauttakin, kun on tullut tällaiseen tilaan.- Jotain apua sinullek
Tuo hermostuminen eli ettet voi olla paikallaan... Syötkö Tenoxia? Minulle se teki tuota. Meitä kuulemma on hyvin harvoja joille tekee sellaista. Lääkäri vaihtoi Imovaneen ja sillä olen nukkunut yli 20 vuotta vaikka se on tarkoitettu lyhytaikaiseen käyttöön. Ensimmäiset 10-15 v pärjäsin puolikkaalla, nyt pitää illalla ottaa koko tabletti ja yöllä noin 4 tunnin kuluttua kun herään vessaan, niin puolikas.
Melatoniini ei toiminut ollenkaan. Ei siitä muuta haittaakaan ollut kuin hinta: euron kappale...
Noihin flunssiin. Ota joka aamu heti herättyäsi hörppy Möllerin kalanmaksaöljyä. Sillä minun flunssakierre loppui pian 30 vuotta sitten. Usko tai älä, mutta näin kävi. Saattaa se auttaa muuhunkin raihnauteen koska siinä on muutakin tarpeellista kuin D-vitamiinia. - Larin.
Jotain apua sinullek kirjoitti:
Tuo hermostuminen eli ettet voi olla paikallaan... Syötkö Tenoxia? Minulle se teki tuota. Meitä kuulemma on hyvin harvoja joille tekee sellaista. Lääkäri vaihtoi Imovaneen ja sillä olen nukkunut yli 20 vuotta vaikka se on tarkoitettu lyhytaikaiseen käyttöön. Ensimmäiset 10-15 v pärjäsin puolikkaalla, nyt pitää illalla ottaa koko tabletti ja yöllä noin 4 tunnin kuluttua kun herään vessaan, niin puolikas.
Melatoniini ei toiminut ollenkaan. Ei siitä muuta haittaakaan ollut kuin hinta: euron kappale...
Noihin flunssiin. Ota joka aamu heti herättyäsi hörppy Möllerin kalanmaksaöljyä. Sillä minun flunssakierre loppui pian 30 vuotta sitten. Usko tai älä, mutta näin kävi. Saattaa se auttaa muuhunkin raihnauteen koska siinä on muutakin tarpeellista kuin D-vitamiinia.Melatoniini ei auta, jos unettomuuden taustalla on jokin sairaus. Jos unettomuus johtuu lähinnä väärästä unirytmistä, melatoniinilla voidaan korjata unirytmi nopeammin oikeaksi. Ite käytin vuosi sitten mirtazapinia nukahtamiseen ja nukuinkin niiden avulla kuin tukki. Ainut vain, että saatoin aamulla herätessäni olla aika kiukkuinen. Tällä hetkellä kärsin enää lievästä univaikeudesta, enkä käytä lääkkeitä tai valmisteita. Näinä iltavuoroina yritän nukkua sitten pidempään, mitä unta tulis. En tiedä, onko se järkevää, mutta jotenkin tuntuu, ettei kuuden tunnin yöunet mulle oikein riitä. Jos sais nukuttua vähän pidemmät unet, niin voisi ehkä tuo lanttukin leikata paremmin!
- Kiitos.
OLETTEKO KOKEILLEET SEURAAVAA SATSIA;
- 500-1000MG TRYPROFAANIA
- 100-300MG TEANIINI-KAURANVERSOUUTETTA (esim. VIDA)
- 2-5MG NOPEAA MELATONIINIA
- 2-5MG HIDASTA MELATONIINIA
n. 0,5h ennen nukkumaanmenoa.
Jos ette ole kokeilleet, älkää puhuko että ongelma on voittamaton.- Uni_Maija
Hidas melatoniini 3mg tabletti ainakin pitää ottaa n. tuntia ennen nukkumaanmenoa.
Mä laitan aina sellaisen ohuehkosta kankaasta tehdyn tyynyliinan silmille jotta ei edes piha- ja katuvalot pääse häiritsemään eikä päivänvalo, kun alkaa aamu sarastaa. Siis pimennän silmät täysin, jotta omaakin melatoniinia alkaa erittyä.
Kaupassahan myydään oikein unimaskejakin, mutta tuo tyynyliina silmillä ja kiedottuna pään taakse, on toiminut ihan hyvin. Mulla on 2 kpl, niitä ja pesen kerran viikossa. En tiedä kuinka pestäviä ne kaupan unimaskit ovat.
Kai niitäkin voi pestä käsin varovasti. Mutta jos aina olis sama unimaski pesemättömänä silmillä niin luulis että aiheuttaa jotain silmätulehdusta yms. Sellaisiahan vois itsekin askarrella kankaanpaloista jos vain viitseliäisyyttä riittää:)
https://www.google.com/search?q=Unimaski&rls=org.mozilla:fi:official&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=-FXcUviEMsPMygPGqoKYBA&ved=0CCUQsAQ&biw=1173&bih=757
http://punanaamio.fi/tuote/8250/unimaski-9-eri-vaihtoehtoa - -----.
Uni_Maija kirjoitti:
Hidas melatoniini 3mg tabletti ainakin pitää ottaa n. tuntia ennen nukkumaanmenoa.
Mä laitan aina sellaisen ohuehkosta kankaasta tehdyn tyynyliinan silmille jotta ei edes piha- ja katuvalot pääse häiritsemään eikä päivänvalo, kun alkaa aamu sarastaa. Siis pimennän silmät täysin, jotta omaakin melatoniinia alkaa erittyä.
Kaupassahan myydään oikein unimaskejakin, mutta tuo tyynyliina silmillä ja kiedottuna pään taakse, on toiminut ihan hyvin. Mulla on 2 kpl, niitä ja pesen kerran viikossa. En tiedä kuinka pestäviä ne kaupan unimaskit ovat.
Kai niitäkin voi pestä käsin varovasti. Mutta jos aina olis sama unimaski pesemättömänä silmillä niin luulis että aiheuttaa jotain silmätulehdusta yms. Sellaisiahan vois itsekin askarrella kankaanpaloista jos vain viitseliäisyyttä riittää:)
https://www.google.com/search?q=Unimaski&rls=org.mozilla:fi:official&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=-FXcUviEMsPMygPGqoKYBA&ved=0CCUQsAQ&biw=1173&bih=757
http://punanaamio.fi/tuote/8250/unimaski-9-eri-vaihtoehtoaIhmiset ovat yksilöitä, toisilla toimii 0,5h, toisilla 1h. Molempi parempi. Kiitos.
- ..............
Ootteko kokeillu urheilua vetää itsensä ihan piippuun niin kyllä uni maittaa.
- Heikki Sinsemilla
Täällä eräs jolla on synnynnäisesti juuri samanlaiset oireet. Muutaman kerran hain apua, sain paljon reseptejä ja turhia testejä, vikaa ei löydetty. Olen tullut siihen tulokseen että ei sille mitään voi. Kuuluisin eläkkeelle mutta en jaksa taistella Kelaa vastaan. Töihin minusta ei silti koskaan ole (tulihan sitäkin vuosien ajan yritettyä).
- lempeä rytmin siirto
Eihän se uni väkisin ajoissa illalla tule jos on nukkunut puoleen päivään ja stressaa asiasta. Itse tekisin (ja olenkin tehnyt) niin, että ekana aamuna herätys vaikka klo 10, seuraavana 9.30 jne.. ja jos oikein sietämättömäksi menee päivällä väsymys, niin sallin 30min- 1h torkut, ei missään nimessä pidempiä päiväunia.
- huonoaunihiekkaa
Mitään ei ole tehtävissä. Täytyy vain tottua ajatukseen, että enään ei saa nukuttua ja sillä siisti. Itse olen nukkunut vuodesta 2008 2-3h yössä ja nekin katkonaisesti. Unilääkkeillä kyllä nukahtaa, mutta olo on herätessä kaikkea muuta kuin levännyt.
- Hiivaongelma
Taustalla saattaa olla nestevajaus, joka aiheuttaa elimistön kuivumista. Useimmiten uni tulee vaikeasti, heräilee yöllä hikoiluun useita kertoja. Ihminen on ilmajäähdytteinen, jos ei hengitys toimi normaalisti yöllä niin kehon lämpö nousee.
Tämä on taas yleensä aiheutunut jostain, yleisin syy on ruuansulatusongelmat. Yleisin ongelma on sokerin liikakäyttö, joka aiheuttaa hiivojen liikakasvua ja tämä useasti johtaa siihen että vessassa käynnit lisääntyy jne. Normaalioloissa ruuassa olevien hiivojen pitäisi poistua jos syö riittävästi kuituja, suositeltu kuitujen päiväannos on 25g.
- fallingstars
Itse olen huomannut että kun herään aamulla kuuden jälkeen ja päivän rumba alkaa: töissä kiire, illalla hikilenkki kuuden aikoihin niin olen niin rättiväsynyt että olen jo puoli nukuksissa kun kymmeneltä raahaudun sänkyyn. Mutta lomalla: kun muutama päivä on kulunut lomaa ja väsymys alkaa hellittää niin olen sitten iltaisin pirteä kuin peipponen. Ehkä kolmen aikoihin tulee se oikea uni ja nukunkin sitten yhdeksään-kymmeneen aamulla. Kun väsyttää itsensä oikein kunnolla niin itselläni ainakaan ei tarvitse unta houkutella.
Ennen keskityin valveilla pysymiseen... Tekemistä ja energiajuomaa..
Melatoniinin avulla sain unirytmin normalisoitua ja nyt jaksaa päivällä, eikä tartte mitään torkkuja iltapäivällä.
Ihan ruokakaupan hyllyltä löytynyttä melatoniinia... ei tuu nukkuminen kalliiksi :)- Jotain järkeä
Unirytmiä ei koskaan korjata siten että yritetään mennä aikaisemmin nukkumaan, tai että pakotetaan heräämään aikaisemmin kellon avulla.
Unirytmiä korjataan aina eteenpäin, koska silloin ihminen pysyy virkeänä eikä keho pyri korjaamaan univajetta.
Sinulla on tällä hetkellä ns. 25 tunnin vuorokausi, eli sinun pitäisi mennä nukkumaan tuntia myöhemmin ja herätä joka aamu aina tunnin myöhemmin. Silloin unirytmi kääntyy yön kautta sellaiseksi että heräät lopulta ajoissa ja menet myös nukkumaan ajoissa.
Tiedän että tuo saa soraääniä taas aikaiseksi, mutta jos haluat korjata rytmisi kahdessa viikossa, tuo on ainoa keino joka ei väsytä sinua.- pöllöjensukua
Olin kirjoittamassa jokseenkin saman vastauksen! Olen itse herkkäuninen ja aiemmin tekemäni vuorotyö oli elimistölleni silkkaa myrkkyä. Mutta meillä työvuororytmi tehtiin juuri näin, eteenpäin siirtäen, jolloin yövuoroista toipuminen oli paljon helpompaa.
Tuo 25 tunnin vuorokausi on se, mihin koehenkilöitten elimistö asettuu eristetyissä, kellottomissa tiloissa, joissa elimistö ei saa mitään vihjettä vuorokauden ajankohdasta. Se on ilmeisesti jonkinlainen geeneihimme koodattu juttu. Nyt vaan työnnät nukkumaanmenon hetkeä tunnin kerrallaan eteenpäin, heräät aina hiukan myöhemmin, kunnes pääset samaan tahtiin muun maailman kanssa.
Itselläni unirytmi keikahti taas joulun aikaan, kun pimeällä unet venyvät aamusta. Käänsin kelloni järjestelmällisesti, tunti pari eteenpäin. Pääsin kiinni oikeasta vuorokausirytmistä nopeammin, kun nukun päiväunia - sain aamukuuden yöunillemenon jälkeen päiväunien hetken siirtymään iltakymmeneen, jonka sitten venytin täysiksi yöuniksi.
- Katinka
Unettomalle,
Vuosia sitten menetin uneni. Taustalla äidin sairaus/kuolema ja sen jälkeiset asiat kaatuivat päälleni. Puuhaa riitti niin paljon, etten osannut enää pysähtyä. Oma erokin pasahti samaan saumaan.
Sain apua nukahtamislääkkeistä (Imovane). Päivittäinen liikunta varmasti olisi avuksi. Lisäksi kaikki aktiviteetti kannattaa lopettaa parisen tuntia ennen suunniteltua nukkumaanmenoa.
En suosittele torkkuja mutta silloinkin max 30min ja se riittää.
Lääkettä käytin alle kuukauden. - kokemusta on
Omalla naisella on kanssa sama ongelma. Syynä mielenterveysongelmat ja vaikea lapsuus. Nyt minusta on sitten tullut syntipukki kun yritän saada toista puhumalla saamaan unirytmeistä kiinni. Alkaa usko menemään että hän voi siitä parantua. Ei auta mikään kun oma-aloitteisuutta ei ole ja millään voi edes pistää niitä herätyskelloja päälle. Suunnittelemaankaan unirytmiään hän ei pysty, eli menemään ajoissa nukkumaan ja sitten aamulla heräämään normaalisti.
Pienenä vinkkinä kaikille parisuhdetta miettiville. On hemmetin rankkaa elää edes pienistä mielenterveysongelmista kärsivän ihmisen kanssa. Kannattaa miettiä kaksi kertaa onko suhde se arvoinen ja jaksaako siinä sitten vierellä elää. On sanomattakin selvää, että harkitsen oikeasti suhteen lopettamista. Vuosia olen yrittänyt kestää ja tuntuu näin jälkikäteen ihan turhalle.- 6+15
Itse en edes haluaisi kenellekkään taakaksi. Monet ovat ihastuneet ja yrittäneet tehdä alotteitakin, mutta olen kieltäytynyt. Olen tunnustanut, että minusta tulisi varsin huono puoliso. Ei auta edes uskottelut, kun mulle sanotaan, että hyvähän sinä olet. Olet hyvä piristämään, olet avoin, luonnollinen, sosiaalinen jne. En ole viitsinyt niille enempää itteäni avata. Tiedän, että tulisin olemaan rasitteeksi parisuhteessa.
Olen itse tehnyt päätöksen, että haluan elää yksin, vaikka itsekin saatan valitettavasti ihastua vastakkaisen sukupuolen edustajiin. Silloin annan järjen äänellä tilaa. Joudun takomaan itelle, että minun elämässäni se on poissuljettu juttu minkäänlaiset parisuhteet. Osani on olla sinkkuna. Ystävät riittävät minulle!
- reegploi
Unirytmin takaisin muuttaminen onnistuu parhaiten lomalla. Valvo joka ilta kaksi tuntia myöhempään kuin edellisenä iltana ja nuku vastaavasti kaksi tuntia pitempäänaamulla. Väliää siis nukut päivällä ja valvot aamuyöllä. Lopulta menet taas nukkumaan joko jo iltapäivällä kuudelta ja heräät aamulla neljältä. Sen jälkeen päätä oma nukkumaanmeno aika ja pidät siitä unirytmistä kiinni.
- reipas70v
Kahvin juonti vaikuttaa monelle sillä kofeiini vaikutusaika ainakin 9tuntia ja
kokis juoma ja virkistysjuomat myös vaikuttaa unen saantiin itse en juo kahvia enää klo 15.00jälkeen .Unilääke jos kauan käyttää niin teho vähenee .Lievä masennuslääke Mirtatsapiini auttoi minun uni ongelmaani otan sitä tarvittaessa eli en käytä säännöllisesti vaan sillointällöin ja se ei lääkärin mukaan "koukuta" mitä unilääkkeet tekee lyhyenkin käytön jälkeen.Imovaane on todettu "myrkyksi". - Mikä auttaa
Mitenkähän on ennen vanhaa hoidettu näitä nukkumisongelmia ja onko niitä ollut niin paljon kuin nykyisin? Joskus tuntuu niinkin, että mitä avoimemmin tuodaan esille ihmisen psyyken häiriöitä ja muita arjen ongelmia sitä enemmän ne vaikuttaa myös muihin ihmisiin. Onko psyyken ylikuormitus negatiivisilla asioilla yksi syy vaikka tässä nukkumishäiriössäkin? Auttaisko se, jos vain kylmästi sulkisi silmänsä ja korvansa asioilta, joihin ei voi oikeasti vaikuttaa? Keksisi tilalle asioita, jotka tuovat hyvää omaan elämään.
- herkkärytminen
Minua vaivaa aina talviaikaan saman tyyppinen tila, illalla virkistyn vaikka olisin ollut vuorokausien ajan vähällä unella. Aamulla on zombimainen tunnelma eikä koko päivästä tule mitään, olene kuin sumussa. Johtuu minulla ainakin pimeästä ja kylmästä vuodenajasta, kesällä olen aivan "normaali" ja rutkasti energisempi. Tuntuu kuin tällainen horrosaika varastaisi puolet elämästä pois. Ostin juuri kirkasvalolaitteen, sellaista en ole aiemmin kokeillut ja aion yrittää, sillä mitään muutakaan en ole saanut toimimaan, en unikuria eikä d-vitamiinitankkausta ei urheilua tai mitään muutakaan. Kyseessä on se kuulu viimeinen oljenkorsi, vaiva kun tuntuu vain pahenevan ikää myöten. :(
- herkkärytminen
Joo ja noilla kofeiineilla ja nukahtamislääkkeillä tai muilla vastaavilla konsteilla sitten en lähde pelleilemään, aion pitää aivot kirkkaana jatkossakin. Uskon että kemialliset mömmöt vaikuttaa pysyvästi kropan tasapainoon että joku raja konsteillakin, te jotka olette saaneet niistä apua niin onnea vaan valitsemallenne tielle.
- uni tulee lopulta
Kuolemansairas tuttu nukkui pois.
- huolet vaivaa
Ei mikään muu kuin unilääke auta, jos on samanlainen probleema kuin minulla. Onneksi olen saanut niitä lääkäriltä tähän asti. Kokeilin kaikkea muuta kuten melatonia vuosia sitten turhaan.
Otan vain puoli tablettia joka toinen ilta. Ilman pilleri yötä toisinaan nukun aika hyvin toisinaan ehkä tunnin.
Näin olen pärjännyt 10 vuotta vaikka elän jatkuvassa stressissä.
Juon vain yhden kahvikupin aamulla, myöhemmin vain kahvitonta kahvia. - Apnaakka
Ongelma on nukahtaminen cpap-laitteen kanssa, se kun työntää virkistävää ilmaa pakkosyötöllä, stten aamulla tukehtuu räkään.
- kimmo2
Yökyöpelistä aamuvirkuksi
Projekti kesti minulla 4-6 kk ja noudatan perusohjeita edelleen ettei lipsahda rytmi takaisin.
Huomaa että jos olet masentunut, sihen on sitten omat lisäjuttunsa (m. lisää rutiineja sekä lääkkeet).
Valmistelut
Sopiva lämpötila, mielellään pari astetta vähemmän kuin muissa tiloissa.
Makuuhuoneeseen pimennys verhot.
Puhtaat lakanat jne.
Tyyny joka ei hiosta ja on niskalle/päälle sopiva (minulla 5 erilaista tyynyä joista valita).
Peitto vuoden ajan mukaan. Talvella paksumpi, kesällä ohuempi.
Perusrutiini
Vain lyhyet päikkärit jos väsyttää töiden jälkeen (kokeilemalla selviää sopiva pituus).
Ruokailu ja juominen ajoissa, eikä vatsaa pömpölleen.
2-4 h: illan viimeinen kahvi/tee kupillinen.
2 h: fyysistä vireystilaa nostattavat toimet pois (lenkit, siivous... paitsi s**xi) .
1-2 h: mielen vireystilaa nostattavat toimet minimiin (kahvi, kola, alkoholi, jännät kirjat, töllö, netti, riitely..).
Jos käytössä unilääkkeitä, melatoniinia jne, ota ohjeiden mukaan.
Säännöllinen nukkumaanmeno aika ( /- 30 min.). Ja tästä ei kannata tinkiä.
S**xyllä saa mukavat unet, suosittelen.
Kun alkaa väsyttämään ota lasi vettä ja mene nukkumaan.
Jos ei nukuta, pois sängystä ja vaikka kevyttä hömppä lukemista kunnes väsyttää taas. Tämä on tärkeää kehon/mielen "opettamisen" kannalta.
Muutoin opetat itsellesi että sängyssä saa valvoa!
Jos tulee yöllä nälkä/jano, saa käydä tankkaamassa. Mutta ei vatsaa pömpölleen, sitten ei tule ainakaan uni.
Säännöllinen herätysaika. ja tästä ei tingitä arkisin. Viikonloppuina vapaasti.
Keholle paremmat edellytykset valmistautua lepoon.
Keholle hyvä paikka levätä.
Rutiineilla/säännöllisyydellä opetat kehoasi vanhoista tavoista uusiin.
Riittävä ja laadukas uni vähentää känkkäränkkä oloa ja jaksat päivälle paremmin.
Ja huomaa että kehosi opettaminen uusille tavoille ei tapahdu hetkessä. Minulla meni 3-4 kuukautta. - laatokka
suosittelen harrastamaan onanointia exponentaalisessa mittakaavassa.
- pouiyy
juot viikon ja rapulaa otat imovania vitun urpo
- inha_unettomuus
Itse monta vuotta 3- ja 4-vuorotyötä tehneenä ja ajoittain melko vaikeista unettomuusviikoista kärsineenä voisin sanoa myös muutaman vinkin.
- Jätä kofeiinituotteet hetkeksi kokonaan. Monet sanovat, ettei kofeiini vaikuta heidän nukkumiseensa. Kofeiini kuitenkin on piristävä aine, ja jos se ei vaikuta unensaamiseen, niin se vaikuttaa unenlaatuun. Kahvinjuojat ovat yleensä paljon väsyneempiä ja nuutuneempia päivisin kuin kahvia juomattomat. Ei siis kahvia, virvoitus- ja energiajuomia eikä mitään kofeiinipitoista teelaatua (esim. musta & vihreä tee).
- Jos sinulla ei ole päivittäisiä velvollisuuksia, joissa täytyy olla skarppina, kuten työpaikka tai vastaava, niin tämä on helpompaa. Sinun täytyy ehdottomasti lopettaa stressaamasta siitä, saatko unta vai et. Stressi vie viimeisetkin unen ryppeet ja siitä syntyy kierre, että alat stressata nukahdatko vai et ja silloin et ainakaan nukahda. Itse valvoin kerran melkein viikon putkeen ja nukahtaminen ei vain tullut kysymykseenkään, kun elimistö kävi niin ylikierroksilla. Keksi tekemistä yön tunteina ja lue jotain hyviä kirjoja tai katso leffoja, jotka eivät ole liian stimuloivia.
Itse katsoin suomalaisia mustavalkofilmejä ja sain aina unettomuusaikoina järjestettyä kaapit ja lipastot. Olen myös jo tottunut, että unettomuusaikoja tulee silloin tällöin enkä jaksa enää stressata siitä. Kyllä sitä selviää muutamasta työpäivästäkin ilman unia, - ei siihen kuole. Lopuksi on niin naatti, että nukahtaa varmasti jossain vaiheessa.
Olen itsekin huomannut, että unirytmi toimii paremmin kesäaikoina ja talvella kääntyy helpommin unettomuuteen. Jatkuva pimeys sotkee elimistön unikeskuksen.
- "Jos pakottaa aikaiseen aamuherätykseen ja yrittää väkisin pysyä iltaan asti hereillä, nukahtaa vaikka lattialle!!"
Tuossa nyt on vain kyse siitä, että sinulla ei ole tarpeeksi itsekuria. Jokainen vuorotyöläinen tietää, että yövuorosta päivävuoroon vaihdettaessa on kaksi keinoa päästä äkkiä toiseen rytmiin - joko valvoa koko vuorokausi putkeen, ja pitää itsensä niin aktiivisena, ettei pääse nukahtamaan. Tai sitten nukkuu vain pari tuntia yövuoron jälkeen, ja kirjaimellisesti -repii- itsensä sängystä ylös. Se on todella vaikeaa, mutta kun on pakko niin kyllä sitä herää. Itse suosin sitä vaihtoehtoa, että koittaa valvoa iltaan saakka. Se tarkoittaa sitä, että kotoa on lähdettävä ja kenties tavattava ihmisiä, niin pysyy hereillä. Totta kai nukahdat lattialle tai sohvalle, jos sinä vaan istut siellä koko päivän.
- Lopuksi vielä liikunta. Huomaan heti, etten nuku koko yönä jos olen ensinnäkin juonut paljon kofeiinia ja jos jätän liikkumatta. Ihmisen pitää kuluttaa energiansa. Hikitreenit on hyvä keino varmistaa unen tulo. Harmi, että sellaiset rääkit tuntuu poikkeuksellisen voimakkaana unen tarpeena vielä seuraavanakin päivänä yleensä. Meinaa nukahtaa mihin vaan. Mutta kyllä nukuttaa! Sitten vaan kelloja soimaan ajoissa ja vaikka pyydät jotain kaveria (soittamaan ja) herättämään.
Itse olen kova stressaaja ja jotkin asiat säilyvät tietoisessa tilassa vaikka olisi syvimmässä unessa. Jos tietää, että aamulla on oltava jossain tärkeässä paikassa niin sitä herää automaattisesti. Jos on vapaapäivä eikä velvollisuuksia minnekään, niin yleensä sitä sitten helpommin jää sängynpohjalle makaamaan. Pitää vaan päättää lujasti, että minähän en nuku iltaan asti. - Vinkki.
Mene nukkumaan klo 02 ja herätys klo 06. Seuraavana yönä nukkumaan klo 01 ja herätys klo 06 ja näin etenet ilta illan jälkeen, mutta aamulla aina herätys klo 06. Päikkäreitä ei ollenkaan, eikä sängyssä löhöilyä. Reipasta liikuntaa päivittäin ja terveelliset elämän tavat. Uni tai nukahtamislääkkeitä ei tarvita.That`s it !
Vaikea neuvoa toista. Itse kärsin samasta ongelmasta mutta saamani neuvo, joka myös tepsi oli, täytyy päästä unettomuuden pelosta. Ajattelin, että nyt se on sitten vain näin enkä yrittänyt väkisin saada unta koska en minä saa taaskaan nukuttua ensi yönä.
Itselläni toimi niin, että töiden jälkeen noin puolen tunnin unet ja väkisin ylös, telkkarin katselun lopetin 2-3 tuntia ennen nukkumaan menoa.
Siitä se alkoi ja vähitellen ja 3-4 kuukautta oltiin jo lähellä pitkiä yö unia. Tinnitys vähän joskus sään vaihdelessa vaivaa mutta sekin kumma kyllä ei häiritse tuolla, se on nyt vain näin ja sillä siisti.
Mutta kuten sanoin, vaikea toista on neuvoa. Toivottavasti löydät jotain apua.- 9+18
Vaimoni on saanut apua melatoniinista. Sen pitäisi olla joku ihan luonnollinen aine, ja ainakin hänellä auttanut. Hänellä tosin ongelma oli se, että heräsi aina aikaisin aamulla, vaikka oli mennyt kuinka myöhään nukkumaan. Tuon avulla pystyy nukkumaan siihen aikaan kuin haluaa.
- sober
Mulle ei sopinut melatoniini. Ei edes se apteekista ilman reseptiä saatava. Mulla melatoniini teki liian rentoutuneen olon, tuntui kuin selkäranka olisi mennyt välillä tunnottomaksi, tai lihaksisto rentoutui liikaa. Sitten parin tunnin jälkeen tuli hirveän tuskaisen väsynyt olo, mutta samalla levoton. Tuntui kuin välillä olisi nukahtanut, mutta sitten joku taas herätti ja sydän hakkasi satasta.
Luulen, että syy oli liiallinen melatoniini elimistössäni. Oma tuotantoni varmaan pelaa, ja sitten kun siihen heitetään vielä tablettina lisää, niin liika on liikaa. Hmmmm, mikä sitten esti minua nukahtamasta. Niinpä niin, kilpirauhanenhan se siellä aktivoituu aina jostain syystä ajoittain liikatoimintaan, ja tekee olosta levottoman, sydän hakkaa jne, eikä uni tule vaikka väsyttää. Siihen ei melatoniini tepsi.
Tätä kilpirauhasen yliaktiivisuutta voisi hoitaa, mutta kun se on satunnaista, niin ei jaksa ravata kokeissa, ja etsiä oikeanlainen lääke. Ennemmin vain kestää satunnaiset kilpirauhasen yöjuoksut, ja nukkuu sitten seuraavana yönä. Joskus vain jää yö nukkumatta, ei se sen kummempaa ole. Ja päivällä en nuku, siitä menisi vielä enemmän sekaisin. En edes yövuoron jälkeen kun tulen klo 7 kotiin, ja menen sänkyyn, niin en nuku klo 9 kauemmas.
- mkjbjgyg6t867
kokeile kiertää kello ympäri valvomalla aina 2h joka yö enemmän, sitten voi kokeilla kanssa laitaa aikaisin nukkumaan ja vaikka vaan meditoida pedissä tunteja ennen unta
- Zab
Samasta ongelmasta kärsinyt itsekkin pidemmän aikaa. .Tuntuu että täysikuu vielä sekoittaa jo mekein olemassa olevan "rytmin". Viimekuukausina olen saanut jotenkin rytmin kuntoon, että menen illalla nukkumaan ja herään aamulla/päivällä, mutta jälleen kerran, oli täysikuu ja valvoin useammat yöt ja nukuin päivät.
Välillä vain tuntuu että päivisin saan muutenkin nukuttua rauhallisemmin.
Välillä myös kokeillut unilääkkeitä yms. Parhaaksi on osoittautunut ketipinor. Mulla ainakin auttaa nukkumaan yllättävän hyvin ja rauhallisesti. Tosin kyllä siitä tuleekin ihan pöljä olo. Kerran olin lähettäny kaverille ihan kummallisia viestejä kun yöllä tuon lääkkeen alaisena heräsin :D - Mental trainer
Yksi keino on ehdollistaa nukahtaminen johonkin; yhdelle sopii musiikki (aina sama levy), rentoutuslevy, kirja, tv-ohjelma (vaikka kaikki varoittelevatkin ettei tv:ta saisi olla makuuhuoneessa, joillekin tämä vaan toimii). Jos herää yöllä, tämä sama ehdollistuminen käyttöön. Tärkeintä on, että esim. levy on koko ajan sama eli ehdollistuminen tapahtuu juuri siihen levyyn ja niihin kappaleisiin siinä järjestyksessä, mitä ne levyltä tulevat. Ehdollistuminen tapahtuu vähitellen, kun jaksaa joka ilta nukahtaessaan laittaa esim. levyn päälle.
Nukahtaminen on jokaiselle luonnollinen tapahtuma, joka on jostain syystä häiriintynyt.
Googlaa tietoa myös Ultradian rhythm. Tuo on jokaisella meillä oleva biologinen rytmi, jota voi käyttää apuna, kun haluaa löytää sen parhaimman hetken nukahtaa. - UnirytmiFix
Minulla itselläni unilääkkeet heiksensi mun unen lahjoja. Eli alunperin mulle unilääkkeet määrättiin, koska oli masennuslääke, jonka sivuvaikutuksena mä en pystyny nukkumaan. Nyt puol vuotta sen jälkeen oon nukkunu unilääkkeiden kanssa. Jotenkin kuitenkin päätin lopettaa ne enkä alkanut kyselemään niiden perään enempää kun vaihtui lääkärit ja asuin kaupunki ja kaikki.
Itse olen työtön ja sain unirytmin siten kuntoon, että valvoin niin pitkään kuin pystyin. Tähtäsin joka päivä, että valvon 3h aina pidempään kuin edellisenä päivänä. Tuota kuin jatkui niin unirytmi alkoi mennä koko ajan parempaan päin. Melatoniinia saa apteekista ilman reseptiä. Toiminu mulle aika hyvin ja ei o liian vahva tai väsytä seuraava päivänä. Sitä tuottaa rauhanen vartalossa kun alkaa oleen pimeetä ja pitäs nukuttaa.
Se mitä saa ilman reseptiä on 1mg ja niitä voi ottaa parikin jos ei meinaa riittää. Itelläni on reseptillä 3mg mutta otan vaan puolikkaita. Hmm niin ja tietenkin se vaikuttaa paremmin eka enneku siihen tottuu eli se yks (1mg) varmaan riittää.
Ne on imeskelytabletteja ja pitäs vaikuttaa jonku tunnin sisällä.- terri1
Ota 0.5-1L taskulämmintä Jaloviinaa n.tunti ennen nukkumaan menoa jos tämä vaan pierettää lisää annos n.puolella ja vaihda se Koskenkorvaan johan luulisi unen ja rytmin muuttuvan normaaliksi.
- piip piip
Ihmisillä ojn liian paljon virikkeitä ja liian vähän ruumiillista rasitusta eli TYÖTÄ suomeksi sanottuna, jossa tulee hiki ja väsy.
ENne muinoin kun ei muut aollutkaan kun sitä työtä, ei puhuttu mitään unettomuuksista, nyt ei kukaan saa nukuttua kun aina jokin piippari vilkuttaa ja houkuttaa vielä yhden asian katsmiseen.
ja lapsilla jatkuvat sokerihumalat ja pelit vie loputkin elämän luonnoliset alementit. - huuuuuuuuuuuuuuuuuuu
Tässä sinulle linkki uniklinikalle. Ota sinne yhteyttä saat sieltä varmaan opastusta mitä tehdä. Luontaisterveyslehdessä oli joskus artikkeli uniklinikasta ja siellä haastateltiin lääkäriä joka hoitaa asiakkaita myös homeopatialla.
http://www.uniklinikka.fi/www/
Uniklinikka etsii parhaillaan uuteen tutkimukseen aikuisia narkolepsiaa sairastavia potilaita- huuuuuuuuuuuuuuuuuuu
Lisään viellä, että tämä lääkäri Homeopaatti on Susan Pihl. Hänellä saattaa olla muuallakin kun uniklinikalla.
- unnukki
Toi tutkimus sopiivain niille.joilla on jo todettu narkolepsia!!
Harmittaa,sillä olisi ollut mulle tarpeen...
- höyhensaari
AP:lle ja muille samoin kokeville.
"Unihygienia" on tärkeää. Erityisesti, jos podet jotain mielenterveydenhäiriötä tai -sairautta. Yöllä "akut" latautuu jne. Aivot tarvitsee lepoa. (Myös ellet halua vanheta ennen aikojasi, huolehdi siitä, että NUKUT HYVIN, ja on muutenkin terveelliset elintavat kuten ravinto, liikunta ja ihmissuhteet).
Itse sairastan kaksisuuntaista mielialahäiriötä, onnekseni sitä lievempää eli tyyppiä 2. Yhdellä sisikoistani ja veljistäni on tuon sairauden graavimpi muoto. Kerronpa erään valaisevan tapauksen: Muistan kun pikkuveli oli 15-kesäisenä kesätöissä mansikoita poimimassa Leppävirralla. Ja siellä oli hänellä tainnut eka kertaa "karata mopo käsistä", kun ei ollut tullut oikein nukuttua. Kun NUORISOHAN TYKKÄÄ VALVOA. KAIKILLE SE EI VAAN YKSINKERTAISESTI SOVI. No, sitten kesätöiden loputtua paluumatkalla kesätöistä kotiin pohjoiseen pojalla oli varmaan melkoista maniaa päällä, kun oli hölpötellyt tuntamattomille ihmisille siellä junassa sitä sun tätä. Itse kertoi tuolloin, muistan sen, että ihmiset olivat luulleet hänen olevan joissakin "aineissa". Eli siis vs. päihtynyt tila (voi olla ulkopuolisen tietämättömän tulkinta tuollaisessa tilanteessa).
No, kun perheessämme on tuollaisia kokemuksia, näistä on ollut tarpeen keskustella. Nyrkkisäännöksi ollaan sovittu meidän perheessä keskenämme, kun on alttiutta mielenterveys(sairaus)oireiluun, että IHMINEN VOI KOLME YÖTÄ KATSELLA TUOTA UNETTOMUUTTA, SITTEN HOITOON JA KIIREESTI. SIIS "vaikka vaan" TK:HON HAKEMAAN APUA UNOTTOMUUTEEN esim. UNILÄÄKKEIDEN MUODOSSA. Mut tämä on subjektiivinen kokemus. Itse aattelisin, että jos AP ja te muut ootte liian pitkään katelleet tilannettanne ("läpi sormien" ja ymmärtämättä), niin ei ihme että olette tuossa tilanteessa. Suosittelisin kääntymään jonkun avun puoleen. Ja mahd. johonkin terapiakontaktiin, jos on joku syy mikä valvottaa eikä saa unta. Kätevä matalan kynnyksen ensikontakti on esim. terveysaseman psyk. sairaanhoitaja. Ihminenhän on kokonaisuus, ja sitä pakettia tulee kokonaisuutena hoitaa.
Tuosta 3 yön "säännöstä" meidän perheessä: kun on sisko tai veli, jolla on useamman kerran mopo karannut nuoruusvuosien aikana käsistä, tilanne kannattaa ottaa vakavasti. Yö on nukkumista varten, ja ilman unta herkillä ja oirehtivilla ihmisillä (toki geeneistä riippuen) on suuri riski mennä jopa PSYKOOSIIN.
En halua pelotella, mut jotku asiat on hyvä tiedostaa. Hyvään unihygieniaan kuuluu myös, et ei esim. hakkeroi tietsikalla monta tuntia ennen nukkumaan menoa. Aivot nääs voi jädä alitajuisesti kelaamaan asioita ja estää näinollen unen tuloa. Myös huoneen tuulettaminen, ilman raikastaminen ,sopiva viileys ym. hyvä huomioida. Voisi jatkaa, hyvä sänky, hyvä tyynyt, tuuletetut vuodevaatteet säännöllisin väliajoin (ite oon kyl maailman huonoin tuossa viimeisessä :D).
Etttä näin. Tsemppiä! - viherlehto
Jää sairaslomalle ja sit sairasloman aikana on mahdollista ja aikaa korjata unirytmi, tarvittaessa lääkäriltä vaikka unilääkkeet
- 1+20
Jos ajatukset pyörivät iltaisin, on todella vaikea saada unen päästä kiinni, eli ongelma on sisäisellä puolella. Minulla oli uniongelmia myös, mutta kun aloin tutkimaan ja selkeyttämään ajatuksiani, niin ongelma katosi ja nyt nukahdan melkein kuin napista painamalla.
Käy tutustumassa Alkuajatukseen, siitä löysin toimivaa tietoa miten lähestyä sisäistä puoltaan ja selkeyttää mieltä/ajatuksia. Löytynee googlaamalla. - kysymyss
Mikä sairaus?
Sairauksia nääs voi parantaa, ja en nyt tarkoita teollisilla lääkkeillä parantamista. Ne eivät paranna yhtään mitään (antibiootteja lukuunottamatta, jotka tuhoavat kuitenkin samalla vastustuskykyä).
Teolliset lääkkeet helpottavat oireita, mutta niitä ei ole suunniteltu parantamaan. Lääkeyhtiöt menettäisivät melkoisesti rahaa jos ihmiset alkaisivat syömään luonnollisia ja oikeasti parantavia lääkkeitä. - Nadddrrrr
Suosittelen Tenoxia. Mulla ollu pitkän ajan nukahtamisvaikeuksia. Uni ei meinaa tulla ja pyörin sängyssä. Jopa puolikas Tenoxia niin jo saa unta ja hyvin.
- Piip PIip oikeassa
Komppaan kirjoittajaa Piip Piip. Tuossa on varmaan totta toinen puoli. Nykyaan ihmiset (niin kuin minakin juuri nyt!!...) viettavat niin paljon aikaa netissa ja muiden elektroonisten vehkeiden parissa, etta se vaikuttaa pakostikin hermostoomme ja sita kautta unirytmeihin. Tosin kirjoittaja Piip Piip kuullostaa vahan vanhemmalta henkilolta, jolla ei valttamatta ole esim. ns Ruuhkavuodet ja kova tyorytmi paalla. Ne nimittain ovat omiaan lisaamaan univaikeuksia. Itse jain toista 1/2 vuotta sitten hyvin hektisen useamman vuoden tyorupeaman jalkeen ja olen huomannut sen jalkeen kuinka olen taas sama vanha itseni, saan jopa nukuttua normaalisti ! Kun ensi kuussa taas palaan toihin, tama on lisatyn liikunnan ja vahan kevyemma ruokavalion lisaksi niita juttuja joissa minun pitaa olla itseni kanssa tosi tarkkana. Kun ko ongelmista karsin, olin jopa Diacorin testissa, jossa kannoin ns. "tarkkailuvyota" kahden viikon ajan joka rekisteroi kehossani tapahtuvat muutokset ja unen laadun. Samaan aikaan pidettiin paivakirjaa, mita olin paivan aikana tehdyt asiat (mm. saannolliset lounaat, liikunta, mita teki illallla 3-4 h ennen nukkumaan menoa). Havainnot olivat itsestaanselvia (ja sinansa maalaisjarjella ajateltuina hyvin simppeleita): Illat, joilloin olin esim. kaynyt iltalenkilla & saunassa ja lukenut lapselleni iltasadut nukuin kuin tukki. Taas ne (holmot, myonnetaan!) illat jolloin esim hoisin tyoasioita sahkopostilla klo 20-21 ("ihan vaan tan pikkujutun taalta hoidan pois" itselleni valehdellen), nukuin huonosti. Ko. kokeilun jalkeen jatin myos television katselun klo 21 jalkeen pois ja korvasin sen hyvan kirjan lukemisella. Ja muuten tehosi. Joskus pienet elamanmuutokset saavat aikaan suuren muutoksen! En halua kuullostaaa "taydelliselta" (koska en todellakaan sita ole), mutta halusin vain jakaa ko tarinan koska itselleni se oli tosi silmia avaava kokemus. Ja muuten, nykyaan kun nukun paremmin, kilotkin (ne lapsien saannin mukana hiipien kertyneet) ovat alkaneet kuin itsestaan karista pois. Vasyneena syo helpommin kaikenlaista roskaruokaa. Joten suosittelen kaikille uni-paivakirjan pitamista & itsensa tarkkailua laakkeiden sijaan. Ja varmaan Piip Piip olisi kanssani samaa mielta siita, etta jos halkopinon eteen huhkimista iltaruuan jalkeen ei ole helposti lahipiirissa tarjolla, pieni iltalenkki hyvassa seurassa sopii yhta hyvin ! :-) Lykkya pyttyyn kaikille laadukkaan unen metsastyksessa !
- 55-65
Uniongelma taitaa olla kansan tauti, mikä siihen on johtanut. Siinäpäs kysymys, itse en pysty tuohon tyhjentävästi vastaamaan, mutta itselläni on tiaknosoitu keskivaikea uniapnea joka sotke yö unet tehokkaasti. Nukun keskimäärin yössään noin 4-5 tuntia heräillen välillä, ja lisäki kun on kovia särkyjä onnettomuuksissa hajoinneista jäsenistä , kaularangan murtumasta. Mutta siitä huolimaata pilleriä poskeen ja menoksi sitä tässä on tullut arrastettua jo 20 vuotta viellä reilu 5vuotta sitten koitta eläkeelle jäänti jos ei eduskunnan pellet nosta eläke ikää ennen sitä. Tai jos ei pumppu petä ennen, titähän ei voi tietää mutta kaikesta huolimatta yrittäkää jaksaa niin minäkin yritän, t. 55-65
- urts
Eduskunnassa on kyllä liikaa kansanedustajia kun edustaja pystyy olemaan isyyslomallakin 9 kuukautta asian vaikuttamatta mitenkään hänen työskentelyynsä. Eli jos pystyy olemaan lähes vuoden poissa työpaikaltaan ilman sijaista niin tällöin ei tarvita tällaista henkilöä lainkaan. 100 kansanedustajaa riittää mainiosti ja jopa siinäkin on liikaa.
- Rukous voimaa
Isä meidän, joka olet taivaissa.
Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
Tulkoon sinun valtakuntasi.
Tapahtukoon sinun tahtosi,
myös maan päällä,
niinkuin taivaassa,
Anna meille tänä päivänä meidän,
jokapäiväinen leipämme.
Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
niinkuin mekin annamme anteeksi niille,
jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
Äläkä saata meitä kiusaukseen,
vaan päästä meidät pahasta.
Sillä sinun on valtakunta,
voima ja kunnia iankaikkisesti.
Isän, Pojan, ja Pyhän Hengen nimessä, Amen.
Siunattuja ja rauhallisia unia Jeesuksen nimessä kaikille! - Omia keinojani
Hei.
Itse käänsin joulun jälkeen unirytmini ihan vain valvomalla koko yön ja seuraavan päivän iltaan asti.
Ei todellakaan ole mukavaa koska syke nousee ja väsymys vastaa myös päihtymistilaa, mutta toimii.
Varsinkin työpäivä oli tuskainen kun meinasi nukahtaa työpöydän ääreen, mikään ei huvittanut, ruoka ei maistunut ja oli huono olo. Kotiin päästyä vain odotteli että kello lähenisi iltaan jotta saa mennä nukkumaan.
Kerran se vaan kirpaisee ja saa unirytmin kuntoon.
Eli päivä, ilta, yö ja seuraava päivä johonkin klo 15 asti kofeiiniä (kahvi, tee, energiajuoma) ja jotain tekemistä jotta pysyy hereillä, mieluiten pois kotoa lähteminen. Kofeiniin juominen on lopetettava hyvissä ajoin, mieluusti ainakin 6h ennen tavoiteltua nukkumisaikaa. Istumista ja makoilua on hyvä välttää jottei pääse nukahtamaan vahingossa. Tietty keskellä yötä vähän ikävä lähteä mihinkään, itse luin mielenkiintoisen kirjan yöllä joka piti mielen virkeänä ja vahvaa teetä mukissa kokoajan. Väsymys iski vasta n. klo 5 aamuyöstä.
Muita vinkkejä unirytmin ulläpitämiseksi ilman lääkkeitä jos nukahtamisvaikeuksia:
- Kesäisin pimennysverhot ja talvisin kirkasvalolamppu auttavat myös todella paljon, samoin korvatulpat jos on äänille herkkä.
- Rentoutumislevyt on myös ihan hyödyllisiä tai itse voi tehdä jonkun mielikuvaharjoituksen tai lihasten rentouttamisharjoituksen. Helpoin varmaan on kuvitella etenevänsä sisällä putkessa. Vaatii jonkin verran keskittymistä mutta on ihan toimiva. Lihaksille helppo rentoutus: käy mielessä kaikki ruumiinosat läpi oikein ajatuksella ja tarkistaa että ovat rentoina. Otsalihakset ja kasvot muutenkin on hyvä muistaa myös, tuppaavat olemaan aina jännityksessä.
- Kaikki mahdolliset uni- ja nukahtamislääkkeet olen aikoinaan kokeillut kun ongelmat oli pahempia, nyt löysin tuon apteekin melatoniinin ja otan sellaisen silloin tällöin jos on kovin levoton olo ennen nukkumaanmenoa.
- Myös tylsät kirjat ovat hyvää unilääkettä, siis sellaiset missä ei tarvitse ajatella mitään. Eikä saisi varsinkaan opiskella tai ratkoa pulmia, ne ovat ihan vihoviimeisiä koska vain virkistävät.
- Kofeiiniton tee, esim rooibos ja viileä suihku. Kesällä kuumalla myös lakanoiden kostuttaminen takaa viileät unet.
- Tuuleta makuuhuonetta ennen nukkumaanmenoa tai laita petivaatteet pihalle hetkeksi.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .17710224Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523445Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja493203- 642845
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2032199- 1162173
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252003Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671618Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221396Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121366