"Minun jumalani"

Thronos

Aika usein kuulee uskovaisen sanovan kun Raamatun Jumalan julmista teoista tulee puhe että "minun Jumalani ei ole sellainen". Muistaakseni jopa pappi on sanonut näin tällä palstalla, en kyllä ole ihan varma.

Sitten kuitenkin käy ilmi että se "minun Jumalani" on hämmästyttävän samanlainen kuin Raamatun Jumala, Jeesuskin on mukana kuvioissa.

Kysyisin nyt näiltä "minun Jumalaani" uskovilta että miksi se sinun Jumalasi antoi kirjoittaa Raamatun ihan väärästä hepusta?

Eikös olisi kaikkien etu että Raamattu olisi kirjoitettu siitä oikeasta, hyvästä Jumalasta?
Eikö se hyvä Jumala olisi voinut vaikuttaa asiaan?

Ja jos kerran tiedät että se "sinun Jumalasi" eroaa Raamatussa kuvaillusta juuri niiltä osin ettei ole julma eikä verenhimoinen niin miten hän sattuu muuten olemaan paljolti Raamatussa kuvaillun kaltainen? Sekin on minusta aika outoa ja kumma sattuma.

Minusta olisi jotenkin uskottavampaa että se henkilökohtainen jumala on todella henkilökohtainen eikä sattumalta niin samanlainen kuin ihan olematon jumala.

23

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Naispapit viljelee usein tätä itserakennettua "minun jumalaani". Kyseessä on ihmisen omassa päässä keksitty jumala jossa idea on sama kuin aikoinaan oli israelilaisilla näitä "kotijumalia". Kotijumala oli joku patsas ja sille sitten annettiin samoin kuin nykyään omia ominaispiirteitä. Nykyään tällä "minun jumalalla" on hyvin tiukat toimintarajat - lähinnä sen on oltava "hiljainen ja nöyrä", "armoatäynnä", armahtaminen on ainut tehtävä, …. On hyvä joskus kuunnella jonkun naispapin saarnaa kuinka hän kuvailee tätä jumalaansa moninkin erittäin kauniiden sanakäänteiden kautta.

      Ihmisen taipumus tällaiseeen epäjumalan palvontaan on pohjaton ja keinot tähän ovat käytännössä rajattomat. Takana tälle kaikille on tietenkin itse paholainen loputtomine ideavarastoineen.

      • ....

        Hmm. Millaiseen jumalaan sinä uskot?


      • .... kirjoitti:

        Hmm. Millaiseen jumalaan sinä uskot?

        Uskon Israelin Jumalaan - Jahveen - joka on luonut taivaan ja maan. Amen


      • ateistix
        tt11 kirjoitti:

        Uskon Israelin Jumalaan - Jahveen - joka on luonut taivaan ja maan. Amen

        Miksi palvot tuollaista epäjumalaa, koska eihän sellaisaita ole pystytty todistamaan todeksi?


      • foksmalder

        Olet sinäkin muistaakseni sanonut johonkin tekstiin, ettet usko moiseen jumalaan (kun on kuvailtu Raamatun jumalan toimia vanhassa testamentissa).


      • kristitty1
        ateistix kirjoitti:

        Miksi palvot tuollaista epäjumalaa, koska eihän sellaisaita ole pystytty todistamaan todeksi?

        ei ole myöskään todistettu etteikö jumalaa olisi.


      • zyrt
        kristitty1 kirjoitti:

        ei ole myöskään todistettu etteikö jumalaa olisi.

        Vaikeaahan on todistaa suuntaan tai toiseen, koska sellaisista ei ole minkäänlaisia havaintoja.


    • Raamatusta löytää kyllä juuri sellaisen Jumalan kuin tahtoo. Toisen Jumala keskittyy rakastamaan, toisen kostamaan ja tappamaan.

      Minulle se ei tietenkään kerro mitään Jumalasta vaan ihmisestä. Mutta onhan se hiukan pelottavaa jos joku pitää ylimpänä auktoriteettina olentoa joka järkkäilee maanjäristyksiä ja kostaa kansakunnille kun joukossa on homoja. Ja vieläpä kritiikittä palvoo tuollaista.

    • Oikea alkuperäinen

      Tämä olisikin kiva kuulla. tt11, olen sinun kirjotuksia seuranneena tullut siihen tulokseen että sinä uskot siihen ainoaa ja oikeaan jumalaan?

      Kertoisitko muillekkin millainen on oikea jumala?
      Ottakaa tapauskikset mallia tt11 kertoo asioiden oikean laidan - jooko?

      • Jumala itse määrittää itsensä Raamatussa. Ei siihen ihmisiä tarvita.


      • Sivulla tuodaan esiin miten Jumala itse kuvaa itseään …

        http://www.gotquestions.org/Suomi/Jumalan-ominaispiirteet.html

        Aika hyvän yhteenvedon antavat seuraavat Raamatun kohdat …

        "Jumalan nimistä voi olla hyötyä yrittäessämme selvittää, millainen Jumala on. Jumalan nimiä ovat esimerkiksi seuraavat:

        Elohim - Vahva, jumalallinen (1 Moos. 1:1)
        Adonai – Herra; ilmaisee herran ja palvelijan suhdetta (2 Moos. 4:10,13)
        El Elyon - Korkein, Vahvin (1 Moos. 14:20)
        El Roi – Vahva, joka näkee (1 Moos. 16:13)
        El Shaddai – Kaikkivaltias Jumala (1 Moos. 17:1)
        El Olam – Ikuinen Jumala (Jes. 40:28)
        Jahve – HERRA ”Minä olen”; tarkoittaa ikuista, itsestään olemassa olevaa Jumalaa (2 Moos. 3:13,14)."


      • law and order
        tt11 kirjoitti:

        Sivulla tuodaan esiin miten Jumala itse kuvaa itseään …

        http://www.gotquestions.org/Suomi/Jumalan-ominaispiirteet.html

        Aika hyvän yhteenvedon antavat seuraavat Raamatun kohdat …

        "Jumalan nimistä voi olla hyötyä yrittäessämme selvittää, millainen Jumala on. Jumalan nimiä ovat esimerkiksi seuraavat:

        Elohim - Vahva, jumalallinen (1 Moos. 1:1)
        Adonai – Herra; ilmaisee herran ja palvelijan suhdetta (2 Moos. 4:10,13)
        El Elyon - Korkein, Vahvin (1 Moos. 14:20)
        El Roi – Vahva, joka näkee (1 Moos. 16:13)
        El Shaddai – Kaikkivaltias Jumala (1 Moos. 17:1)
        El Olam – Ikuinen Jumala (Jes. 40:28)
        Jahve – HERRA ”Minä olen”; tarkoittaa ikuista, itsestään olemassa olevaa Jumalaa (2 Moos. 3:13,14)."

        tt11
        Sulla ei ole osaa eikä arpaa juutalaisten Jahveen! Kristittyjen Jumala inkarnoitui Jeesusksessa ja millaiseksi hänet kuvataan, sellaisena Hän sinuakin käsittelee!
        Vanhan liiton kertomukset ovat toki arvokkaita, Paavalin mukaan ne kuitenkin ovat vain esikuvia, symboleita jostain todellisemmasta ja paremmasta liitosta.
        Siinain torvi on poissa käytöstä.


    • kristitty1

      meidän kristittyjen jumala on sama jumalla kuin juutalaisten jumala. jeesuskin käytti ilmaisua itsestään minä olen.

      Joh. 8:24
      Siksi sanoin teille, että te kuolette synteihinne. Ellette usko, että minä olen se joka olen, te kuolette synteihinne.

      ja kuten tt11 meille kertoi: Minä Olen viittaa israelilaisten jumalaan Jahveen.

      • kornelius

        kristitty!

        Kerronpa vertauksen: Jällivaarassa, rautakaivoksessa voi olla mies, jolla on raudanpuutosanemia, Ja rautaahan on ympärillä vaikka miten! Muttei siinä muodossa, että se hyödyttäisi miestä!
        Samoin on Jahven ja Jumalan=Jeesusksen suhteen. Se Jumala, joka ilmestyi Jahvena, ilmestyi yksinomaan juutalaisille ja vielä Jeesuskin teki niin. Pakanoilla ei ollut tämän kanssa mitään tekemistä,
        Vielä Pietarille jeesusksen kuoleman jälkeen oli epäselvää, pitikö pakanoille julistaa evankeliumia ja periaatteessa hän aluksi kieltäytyikin.
        Jahve inkarnoitui Jeesuksessa ja tuli kaikkien vapahtajaksi, ja myös kaikille "nautittavaan! muotoon. Lakiuskonto ei pelastanut ketään. Ihmiset eivät voineet sitä täyttää.
        Jos Jahven ominaisuuksia haikailee, suljettua ovea hakkaa, Se, mitä Jumala tahtoo olla meille, on kerrottu siinä, mitä Jeesus on, siis Uuden Liiton " Minä olen"!


      • kristitty1
        kornelius kirjoitti:

        kristitty!

        Kerronpa vertauksen: Jällivaarassa, rautakaivoksessa voi olla mies, jolla on raudanpuutosanemia, Ja rautaahan on ympärillä vaikka miten! Muttei siinä muodossa, että se hyödyttäisi miestä!
        Samoin on Jahven ja Jumalan=Jeesusksen suhteen. Se Jumala, joka ilmestyi Jahvena, ilmestyi yksinomaan juutalaisille ja vielä Jeesuskin teki niin. Pakanoilla ei ollut tämän kanssa mitään tekemistä,
        Vielä Pietarille jeesusksen kuoleman jälkeen oli epäselvää, pitikö pakanoille julistaa evankeliumia ja periaatteessa hän aluksi kieltäytyikin.
        Jahve inkarnoitui Jeesuksessa ja tuli kaikkien vapahtajaksi, ja myös kaikille "nautittavaan! muotoon. Lakiuskonto ei pelastanut ketään. Ihmiset eivät voineet sitä täyttää.
        Jos Jahven ominaisuuksia haikailee, suljettua ovea hakkaa, Se, mitä Jumala tahtoo olla meille, on kerrottu siinä, mitä Jeesus on, siis Uuden Liiton " Minä olen"!

        matteus 5: jakeet 17 ja 18

        17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. [Luuk. 24:44; Room. 3:31]
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

        eli laki on edelleen voimassa. tietänet että juutalaiset uhrasivat eläimiä jumalalle mm. syntiuhrina. uhraus perustui siihen että, synnin palkka on kuolema ja kun uhrattiin niin siinä viaton eläin kuoli ja sovitti synnit kuolemallaan. Samoin Jeesus kristus kuoli viattomana meidän syntiemme tähden ja jeesus oli täydellinen uhri. hänhän kuoli ristillä meidän syntiemme tähden. vanhassa testamentissa jo ennustettiin jeesuksesta esim jesajan kirjan 53. luku

        http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1388315967472

        jeesus ja juutalaisten jumala ovat yhtä. johanneksesen evankeliumin 8 luvun jakeessa 42 sanotaan:
        Tähän Jeesus sanoi: "Jos Jumala olisi teidän isänne, te rakastaisitte minua, sillä minä olen lähtöisin Jumalasta ja tulen hänen luotaan. Minä en edes päättänyt tulostani itse, vaan hän lähetti minut.

        ja 1. moos 1:26 Jumala sanoi: "TEHKÄÄMME ihminen, TEHKÄÄMME hänet KUVAKSEMME, KALTAISEKSEMME, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja, karjaeläimiä, maata ja kaikkia pikkueläimiä, joita maan päällä liikkuu.

        yllä oleva jae ilmaisee, että Jahve ei ollut yksin.


      • kornelius
        kristitty1 kirjoitti:

        matteus 5: jakeet 17 ja 18

        17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. [Luuk. 24:44; Room. 3:31]
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

        eli laki on edelleen voimassa. tietänet että juutalaiset uhrasivat eläimiä jumalalle mm. syntiuhrina. uhraus perustui siihen että, synnin palkka on kuolema ja kun uhrattiin niin siinä viaton eläin kuoli ja sovitti synnit kuolemallaan. Samoin Jeesus kristus kuoli viattomana meidän syntiemme tähden ja jeesus oli täydellinen uhri. hänhän kuoli ristillä meidän syntiemme tähden. vanhassa testamentissa jo ennustettiin jeesuksesta esim jesajan kirjan 53. luku

        http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1388315967472

        jeesus ja juutalaisten jumala ovat yhtä. johanneksesen evankeliumin 8 luvun jakeessa 42 sanotaan:
        Tähän Jeesus sanoi: "Jos Jumala olisi teidän isänne, te rakastaisitte minua, sillä minä olen lähtöisin Jumalasta ja tulen hänen luotaan. Minä en edes päättänyt tulostani itse, vaan hän lähetti minut.

        ja 1. moos 1:26 Jumala sanoi: "TEHKÄÄMME ihminen, TEHKÄÄMME hänet KUVAKSEMME, KALTAISEKSEMME, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja, karjaeläimiä, maata ja kaikkia pikkueläimiä, joita maan päällä liikkuu.

        yllä oleva jae ilmaisee, että Jahve ei ollut yksin.

        kridstitty!

        Minähän EN ole missään väittänyt, että edellinen Jumala olisi hävinnyt ja toinen tullut tilalle. Halusin sanoa, että meille kristityille on vain Jeesus jumalana merkitsevä.
        Mihinkäs se lakien piirto olisi hävinnyt?. Jeesushan täytti täydellisesti lain vaatimukset siinä, missä se ei meiltä onnistu.
        Luulet siis, että meillä on mitään mahdollisuuksia, jos laki on voimassa koskien meidän sen täyttämistämme? Silloinhan Kristus olisi kuollut turhaan - me vain täyttäisimme lakia-.
        Jeesus ei sanonut, että hän on juutalaisten Jumala, vaan lähtöisin Jumalasta!
        En aio enempää ruveta väittelemään! Toivon Sinulle Jumalan siunausta ja Hyvää Uutta Vuotta!


    • Hei Thronos ja muut keskustelijat,

      Nykyään on tapana, että Jumalasta otetaan ne osat, jotka itselle sopii. Jumalalta riisutaan usein tuomarin rooli pois ja Hänestä tehdään Isä, unohtaen samalla, että Jumala on Pyhä. Ei kuitenkaan ole olemassa Jumalaa, joka ei samalla olisi täydellisen Pyhä Tuomari ja ihmistä rakastava Isä. Raamatun lehdiltä.saa.usein käsityksen, ettei Uuden ja Vanhan testamentin Jumala olisi sama, mutta kyllä vain ovat. Vanhasta testamentista me voimme lukea.sen, kuinka paljon tarvitsemme Jeesusta. Eihän meistä olisi noudattamaan Jumalan säädöksiä. Todellisuudessa meillä ei ole mitään mahdollisuutta pelastukseen, jos Jeesus ei olisi avannut meille tietä. Meidän puolesta on tehty siis kaikki. Ei tarvitse uhrata tai yrittää elää täydellistä elämää, sillä.Kristuksen uhrin kautta me saamme armon. Jumalan Pyhyys ei ole lakannu olemasta, mutta Kristuksen.takia me näymme Jumalan silmissä puhtaina ja Pyhinä, siis Jumalalle erotettuna. Jumala ei edelleenkään siedä syntiä.edessään, mutta Kristuksen uhraaminen, Hänen valmistamansa sovinto muutti kaiken. Ja siihen sovintoon tarttuen meilläkin on toivo ja mahdollisuus.

      -KaisaK, pappi

      • "Todellisuudessa meillä ei ole mitään mahdollisuutta pelastukseen, jos Jeesus ei olisi avannut meille tietä. Meidän puolesta on tehty siis kaikki. Ei tarvitse uhrata tai yrittää elää täydellistä elämää, sillä.Kristuksen uhrin kautta me saamme armon."

        Jotenkin näin papit nykyään kuvailee tätä riisuttua "minun jumalaani", joka ei välitä mistään - ei vaadi mitään - on vain jotain outoa armoa täynnä.

        Mutta kristinuskossa Jumala ei ole mikään impotentti pappien neutraloima jumala, vaan Isrealin Jumala on yhä se sama kiivas ja pyhyyden täyttämä Jumala, joka meille esitellään sekä vanhassa että uudessa Testamentissa.

        Tämä ei Jumala ei ole armoa täynnä, vaan tuomitsee kaikki, jotka eivät Jeesuksessa Kristuksessa ole ja elä. Ei Jeesus tullut armahtamaan, vaan Jeesus tuli että me Hänessä eläen saamme armon koska me elämme ja olemme Jeesuksessa Kristuksessa tehden Herramme tekoja maan päällä. Ja koska olemme Jeesuksessa, niin me yhtä Hänen kanssaan ollen menemme sinne minne Hänkin menee.


      • ymmällä

        Mutta minä en koskaan ole tuota uhria ymmärtänyt. Miksi uhri? Ihmisuhri vielä. Tätä en voi enkä osaa hyväksyä. Ehkä minun ei pitäisi olla kristitty.


      • olisiko syy tämä?
        ymmällä kirjoitti:

        Mutta minä en koskaan ole tuota uhria ymmärtänyt. Miksi uhri? Ihmisuhri vielä. Tätä en voi enkä osaa hyväksyä. Ehkä minun ei pitäisi olla kristitty.

        Jatkettiin vain uhraamisen perinnettä uudessakin uskonnossa?


    • Miksi uhri ?

      Jumala laati rangaistuksen jokaiselle joka rikkoo Hänen yhtä käskyään. Adamille ja Eevalle oli annettu vain YKSI käsky - Älä syö tuosta puusta !!! Jumala vaatii rikkomatonta synnittömyyttä - maailmankaikkeudessa ei saa olla minkäänlaista virhettä, koska sitä mitätöntä rikkomusta seuraa aina toinen ja siitä generoituu katkoamaton pahuuden kierre, joka tuhoaa kaiken.

      Siksi on Jumalalle niin tärkeää, että AINA tapetaan se joka pientäkin määräystä rikkoo. Hänen täytyy kuolemalla kuolla. Rikkojaa ei saa olla olemassa täydellisessä maailmassa.

      Ja Aadam ja Eeva rikkoi tämän Jumalan antaman yhden käskyn. Ja Jumalan on pakko siis tuomita Aadam je Eeva kuolemaan - heitä ei saa olla olemassa enää ikinä olemassa.

      Mutta koska Jumala on myös armahtava Jumala, niin Hän päätti, että Hänen poikansa ottaakin kantaakseen tämän kuolemantuomion, mikä kuuluu Aadamille ja Eevalle ja heidän jälkeläisilleen. Ja Jeesus itse tähän suostui vaikka koville se otti - lues Jeesuksen rukous Getsemanen puutarhassa. Hän on niskoilleen sen kuolemantuomioon, mikä kuuluu meille ihmisille. Meidän pitäisi olla siellä ristinpuussa jokaisen roikkumasa alastomana ja kaikkien pilkattavana ja rääkkäämänä.

      Mutta tarina ei päätykään tähän Jeesuksen kuolemaan kitumalla. Vaan Jumala nosti Hänet uudessa ruumiissa ylös kuolemasta.

      Ja tästä syystä jokainen ihminen, joka suostuu ihmisten edessä kuolemaan Jeseuksen tavoin lihassa, niin nousee ylös Hengessä yhdessä Jeesuksen kanssa sitten eläen - ei enää elämää lihassa - vaan elämää Hengessä yhdessä Jeessuksen kanssa toimien kuten Jeesus toimisi täällä maanpäällä. Ja koska meitäkään ei enää ole olemassa, vaan on olemassa vain se uudestisyntynyt henkiolento (lihan ruumis kyllä on vielä ristinämme) ja olemme Jeesuksessa niin toimimme ja menemme sinne minne Jeesus menee ikäänkuin Hänessa roikkuen koko ajan.

      Tässä näin karkealla kansankiellellä ja melko vapaasti selostettuna tämä kristinuskon ydin.

      • ymmällä

        Kaikkivaltias, armahtava Jumala ei siis pysty armahtamaan ilman tuota uhria?

        Oikeastaan, olkoon kuinka hyvänsä. Onnellista uutta vuotta 2014!


      • ymmällä kirjoitti:

        Kaikkivaltias, armahtava Jumala ei siis pysty armahtamaan ilman tuota uhria?

        Oikeastaan, olkoon kuinka hyvänsä. Onnellista uutta vuotta 2014!

        Pystyis kyllä - mutta moni asia menisi ihan uusiksi. Uskon että tämä on iankaikkisuuden kannalta paras ratkaisu. Toinen olisi ollut että ihmiskunta olisi tuhottu heti syntiinlankeemuksen jälkeen eikä asiaan olisi enää palattu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      452
      2295
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      238
      2056
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1582
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1561
    5. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1341
    6. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      53
      1335
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      151
      1326
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      51
      1208
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      68
      1095
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      100
      1058
    Aihe