Diakoniatt:t/papit ja sielunhoito

dfheth

Kotimaa24.fi_ssä joku teol. proffa oli huolissaan. Jossain seurakunnassa diakoniatyöntekijät hoitivat 90 sielunhoitotapausta, papit vai 14.

Muutenkin pappien rooli, todellinen merkitys taitaa olla kutistumaan päin, ne on vaan patsastelevat keulakuvina, eivätkä, poen tikkua ristiin, käsiään saveen etteivät vain kädet ja nuttu likaannu.

9

127

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Höh!

Mikä on sielu? Miten sitä hoidetaan?

• "Jossain seurakunnassa diakoniatyöntekijät hoitivat 90 sielunhoitotapausta, papit vai 14. "

Siis vähän reilu sata sielunhoitoa per vuosi …. vai ?

Vähemmän kuin Jalovaaran tilaisuudessa yhden illan aikana …hmmm

Tarve sielunhoitoon on valtava. Kyllä kirkonkin pitäisi tulla tähän mukaan, kun kerran tuhansille maksetaan palkkaakin tästä. Ei kaikki tällainen hyväntekemminen pitäisi aina olla vapaaehtoisten varassa.

• htawbqrn

Se jalovaaran puolen minuutin rukous ei ole vielä sielunhoitoa. Se on rukous. Sielunhoito on jotakin aivan muuta.

• htawbqrn kirjoitti:

Se jalovaaran puolen minuutin rukous ei ole vielä sielunhoitoa. Se on rukous. Sielunhoito on jotakin aivan muuta.

Rukous on eri asia kuin sielunhoito. Jalovaaran kutsumus on rukoilla ihmisten puolesta ja sitten avustajat, joita nyt tässä ollaan peräänkuulutettu, hoitaa sen sielunhoidon. Kaikki eivät edes halua sielunhoitoa taikka keskustelua, mutta kyllä sitä aina satakunta ihmistä on tällaisiakin jotka tätä pyytävät.

• htawbqrn olet oikeassa, sielunhoito on ihan jotain muuta, kuin puolen minuutin rukoilu. Ja tällä en väheksy rukoilun merkitystä mitenkään. Rukous on yksi merkittävä osa ihmisen hengellistä elämää ja sen hoitamista. Ja joillekin myös Jalovaaran kokouksissa tapahtuu jotain merkityksellistä, vaikka kaikki hänen toimintansa ei ole millään tavoin puolustettavaa.

Sielunhoito voi sisältää mm. keskustelua, rukousta ja ripin tai vain yhden elementin eli osan näistä. Osa meistä liittää tähän myös öljyllä voitelun osaksi sielunhoitoa. Myös yksityisehtoollisen yhteydessä tapahtuu sielunhoitoa, samoin kuolevien kohtaamisessa.

Useinmiten se tapahtuu kahden keskisessä kohtaamisessa. Joskus on vaikea sanoa, mikä on sielunhoitoa mikä ei. Se voi tapahtua paikkanaan melkein mikä vaan, nettikin.

Joskus se on yksi kohtaaminen, joskus sarja useampia kohtaamisia. Kirkossa varmaan papit, diakoniatyöntekijät ja nuorison-ohjaajat, mutta myös lapsi- ja perhetyöntekijät käyvät näitä keskusteluja.

Vaikka pappien toimituskeskusteluja ei lasketa sielunhoitokeskusteluiksi, usein niissäkin on sielunhoitokeskusteluja tai piirteitä niistä. Pappi siis tapaa kirkollisten toimitusten yhteydessä kuhunkin toimitukseen liittyviä henkilöitä, vanhempia, lapsen, joskus kummeja, vihkiparin, heidän läheisiään, vainajan lähiomaisia jne.

Paljon tapahtuu tätä työtä näkymättömissä, niistä ei huudela kylänraitilla.

Diakoniatyöntekijää voi, jonkun seurakuntalaisen näkökulmasta, olla helpompi lähestyä, kuin pappia. Vieläkin on heitä, jotka pitävät pappia jalustalla, ihan väärällä tavalla.

Olen törmännyt päivystävän papin työssä siihenkin, että diakoniatyöntekijä hoitaa kyllä taloudellisen avustamisen, mutta asiakkaan tarvitessa apua hengelliseen hätäänsä, diakoniatyöntekijä tuo asiakkaan, seurakuntalaisen päivystävän papin luo, eikä käy tätä keskustelua itse, vaikka se kuuluisi hänen työnönsä.

Sielunhoitokeskustelussa keskustellaan paljon hengellisistä kysmyksistä, mutta myös mistä tapahsa elämään kuuluvasta asiasta.

Seuyrakunnassa on siis useita työntekijöitä joiden puoleen voi asiainsa kanssa kääntyä ihan rohkeasti. Ja olemme käytettävissä näihin keskusteluihin. Tervetuloa kirkolle ja aitovierille tapaamaan sekä taitavia diakoniatyöntekijöitä että pappeja.

Tuula -pappi

• pettynyt7

"Olen törmännyt päivystävän papin työssä siihenkin, että diakoniatyöntekijä hoitaa kyllä taloudellisen avustamisen, mutta asiakkaan tarvitessa apua hengelliseen hätäänsä, diakoniatyöntekijä tuo asiakkaan, seurakuntalaisen päivystävän papin luo, eikä käy tätä keskustelua itse, vaikka se kuuluisi hänen työnönsä."

Taitaa olla aika harvinaista. Aika ikävää, että puolustaudut asialla, mikä on todennäköisesti kohtuullisen harvinaista, palstalaisten hyökkäystä vastaan.

• Tuula-papillekin nyt senverran, että kyllä kirkon papinkin pitäisi osata erottaa rukoilun ja sielunhoidon toisistaan. Nämä eivät ole samoja asioita.

Rukous tarkoittaa sitä, että rukoillaan Jumalaa Jeesuksen nimessä ja tähän riittää vaikka vain yksi lause. Luther muistaakseni piti syntisen rukousta kaikkein tehokkaimpana joka menee suunnilleen näin "Jeesus Kristus - Jumalan poika. Armahda minua syntistä ! Amen".

Sielunhoito on taas keskustelua jossa ollaan rukouksen hengessä ja tämä voi kestää pitkäänkin. Terapia on taasen ammattilaisten asia - siinä keskustelllaan ja voidaan antaa jopa ohjeita. Sielunhoidossa ei yleensä anneta ohjeita, mutta kuin voidaan kehoittaa rukoukseen ja uskoon Jeesukseen.

• tt11 enkö juuri sanonut, että rukous ja sielunhoito on kaksi eri asiaa. Rukoukseen riittää ääneton huokauskin.

Kirjoitat sielunhoidosta ihan hyvin. Paitsi, että joskus ohjeita annetaan joissain asiosissa, mutta ei pyritä ratkaisemaan toisen puolesta mitään. Toki pyritään olemaan , ettei ohjeitakaan anneta, kun korkeintaan käytännön asiosissa esim. mistä saa talousapua jne. ja vaikka tuota terapiaa, jos tuntuu, että se on tarpeen. Joskus voi olla tarpeen tehdä vaikkapa rikosilmoitus ja siihen voi olla hyvä rohkaista jne.

usein rukoilen keskustelun kuluessa mielessäni.

Hyvä pettynyt7 , ymmärrän, jos olet pettynyt. Ehkä minun ei olisi pitänyt kirjoittaa tuota, että diakoniatyöntekijät lähettävät papin puheille. Olin kahden vaiheilla kirjoitanko siitä vai en. Vaikka ihan aidosti olen siihen törmännyt monta kertaa.

On totta että on pappeja, jotka eivät käy paljonkaan sielunhoitokeskusteluja ja toisia, jotka käyvät paljonkin.
      Tuula -pappi

• "tt11 enkö juuri sanonut, että rukous ja sielunhoito on kaksi eri asiaa. Rukoukseen riittää ääneton huokauskin. "

Et sanonut - halusit näpäyttää Pirkko Jalovaaraa. Ja siksi samaistit nämä kaksi asiaa vähäksi aikaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6010
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4107
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2064
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2004
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      43
      1817
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1795
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe