Lohduttavatko kissat?

idiootti.

Tyhmä kysymys, mutta olen ajatellut jo pitkään.

Joskus, kun itken yksin sängylläni, kissani tulee luokseni ja alkaa puskemaan naamaani, nuolemaan minua tai käpertyy viereeni nukkumaan.
Samoin vaikka en itkisi, vaikuttaa kuin kissa aistisi pahan oloni ja tulisi lohduttamaan.
Eli onko kissalla jonkinlainen empatiakyky vai hakeutuuko se muuten vain luokseni juuri tuollaisina hetkinä? :D

24

4880

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä minusta

Kyllä kissat ja koirat hakutuvat omistajan luo,jos omistaja näyttää jotenkin normaalista poikkeavalta,tai käyttäytyy erilailla kun normaalisti.Osaavat lohduttaa niinä huonoina päivinä.

• Osaavat juu:)

Osaavat kyllä. Meilläkin on jokainen koira ja kissa, joita tässä on ollut vuosien mittaan, olleet aina vieressä "hyysäämässä" silloin, kun itsellä on ollut paha olo.
      Eli kyllä ne sen surunkin huomaa siinä missä ilonkin ja osaavat erottaa ne toisistaan.

• Jotain osaa

Ihan sama juttu meilläkin, sekä kissat että koirat ovat osanneet jostain syystä tulla juuri silloin, kun suru alkaa vallata mieltä.

• kamut

Jos tunnette toinen toisenne niin totta kai

• Saa Mari

Ei kissa tietoisesti lohduta, mutta sinä saat kissastasi lohdutusta ja se lienee hyvä asia, varsinkin kun saadessasi hyvää kiität kissaasi silittelemällä ja paijaamalla, jolloin sekin saa hyvää. Kaiken kaikkiaan kissa on sosiaalinen eläin joka tykkää ihmisen (tai lajitoverin, tai koiran, tai..) läheisyydestä.

• Kissa ihmisen paras

Omat kissat jo ihan pentuina ainakin tekivät juuri näin. Kissat on paljon herkempiä eläimiä mitä voisi kuvitella, niitä oppii lukemaan kun niiden kanssa asuu ja niiden viestintäkin on niin hienovaraista että taatusti menee monelta ohi.

Kieltämättä tuntui hyvältä kun kissa tuli sängylle viereen maukumaan ja leipomaan kun itketti ekan kerran kissojen oton jälkeen, toinen aluksi säikähti ja vaan katsoi etäämmältä(pentuja kuitenkin). Tuli sellainen tunne että huolestuivat mikä nyt on ja ihan vastavuoroisesti jos huomioin kollejani niin nekin osoittavat minulle omaa huolehtimistaan. Herkästi myös nolostuvat tai suutahtavat kun käy joku kömmähdys tai toinen saa erityishuomiota. Jos ihmisenä reagoi näihin empaattisesti niin taatusti saa samalla tavalla takaisin!

Kissani on joskus myös mököttänyt minulle viikon niin ettei saanut ollenkaan paijata kun en yhden kerran tervehtinyt kunnolla kotiin tullessani (kissa tulee aina vastaan).

Päinvastoin mitä kuvittelin niin hyvin sosiaalisia eläimiä. Kokoajan mielellään seuraavat toimintaa, harmistuvat kun menee töihin tai ei saa huomiota, jos menee päiväunille niin tulevat viereen köllimään vaikka muutoin eivät nukkuisikaan.

Perustunteet elukoillakin on vaikka vähän vähäisempi kapasiteetti älylliseen toimintaan... :)

• riippuu vähän

Sisäkissat enemmänkin kaipaavat lohdutusta kuin antavat sitä, koska niillä on niin onneton ja virikkeetön elämä. Vankina elävä sisäkissa ymmärrettävästi vihaa omistajaansa ja ei edes haluaisi lohduttaa tätä. Toista on onnellisella kissalla, joka saa ulkoilla vapaana. Hän lohduttaa omistajaansa, joka tosin harvoin lohtua kaipaa, koska on järkevä ja tasapainoinen ihminen. Siksi hän ymmärtää kissansa kaipaavan vapautta ja suo sen sille.

• roikkuu-siitä

Voi höh. Kissani on ihan aina olleet sisällä ja ei koskaan ulkona. Osaavat tuo lähestymisen taidon kyllä. Kissani eivät vihaa minua. Heillä on sisällä paljon virikettä, kiipeilytelineitä ja muuta. Pidän laiskoina ja vastuuttomina ihmisiä, jotka laittaa kissansa ulos ovesta, eikä jaksä häntä sisällä aktivoida, eikä huolehtia.

• sidaidfajdfsa

Kissa mm. kantaa huolta omistajastaan, mikäli on tähän kiintynyt, kuten esim. pennuistaan ja tulee pääasiassa kai siksi, kun omistaja itkee. Kissa tunnistaa itkusta, että omistajalla on hätä. Läheisyydestä kissa taas hakee pääasiassa itselleen mielihyvää, mutta eihän se mitään haittaa. Puskemisilla kissa myös hajumerkitsee.
      Kissa ei oikein pidä itkemisen äänestä, varsinkaan äänekkäästä sellaisesta, mutta kiintymys saa tulemaan paikalle hädän hetkellä.

• Sannnnnnni

Kissakohtaista, olen tuntenut sekä ääritunteikkaita kissoja jotka ahdistuvat kovasti jos omistaja ei ole onnellinen, ja sitten toisaalta aika kylmiä hiirenpyydystäjiä. Kissasta saa aika pitkälti sen mitä siihen panostaa; huolella ja empatialla hoidettu kissa kyllä tuntee tarvetta huolehtia siitä minkä se kokee perheeksi. (Älykkyyttähän niillä ei ole niin että fysiikkaa osaisivat, mutta tunteista vastaavat aivojen osat ovat hyvinkin samanlaiset).

• ON NIILLÄ HYVÄ TUNNETILOJEN AISTIMISKYKY.

• Kissaystävä

No meillä ainakin kun olen ollut flunssassa niin kissanpentu on tullut viereen haistelemaan nassua ja kehräämään. On vierellä paljon useammin kun on omistajalla jokin hätä, koska kissa on tavallaan riippuvainen omistajastaan.

• dfghjkiolpöåä

Kissaan tutustuu juuri parhaitsen viettämällä sen kanssa aikaa.Samoin kissa oppii omistajansa tavat,ja oikeasti tuntee omistajansa.Niin ei käy, jos kissa on ns, ulkokissa.Ulkokissan kanssa ei vietetä koskaan sellaista yhteistä elämää, jotta niitä edes tuntisi, tai että ne niin hyvin tuntisi omistajansa.Se varmaan myös syy kissojen hylkäämisiin.En usko että ihminen oikeasti vois hylätä kissaansa jos sen hyvin tuntisi.

• Rfrix

Oman kokemuksen mukaan -ainakin- kissat, koirat ja papukaijat lukevat aika tarkkaan "omistajansa" mielentilaa.
      Tulevat törkkimään, leipomaan ja nokkimaan "maassa makaavaa" kaveriaan;)

Tosin vaatinee sen, että on aiemmin luonut luottamuksellisen suhteen kyseisiin eläimiin. Jos kissa tulee lohduttamaan, niin silloin voi jo sanoa tehneensä jotain oikein)))

• kisoimnhgh

Meidän kissa tuli lapsena aina luokse jos oli murhetta.Lisäksi se kiersi aina ammeen reunaa ja puski siellä olijaa.Muuten se ei mennyt vettä lähellekkään.
      Äitini,joka on 88-vuotias kertoi,että hänen koiransa tulee aina nuolemaan ohimoa jos tämän päätä särkee ja usein se vie säryn pois.

• kissa_on_terapeuttinen

Olen (mielestäni) aika miehekäs mies ja lujaa sorttia henkisesti. Perheessämme oli
      tapahtuma joka oli suistaa minut henkisesti. Vuosi meni huonosti nukkuessa. Meillä
      oli vanha kissa, joka tuli joka yö pääni viereen nukkumaan, oli lähelläni ja kehräsi hiljaa. Olen varma että Iida-kissa tunsi jotain. Kissa on terapeuttinen eläin.
      Ihana eläin.

• kyllä mua ainakin kissat on jotenkin lohduttanut kun ollut joskus surullinen...vaikea sitä on selittää

• kyllänetietää

oma kissa reagoi tosi herkästi mikäli käyttäydyn jollakin tavoin poikkeavasti.

Kerran olin loukannut käteni töissä. Tai oikeastaan asiakas loukkasi sitä. Ei kuitenkaan niin pahoin ettenkö töihin mennyt. Kun hiukan pahalla ololla olin lähdössä töihin seuraavana aamuna, kissa tuli nuolemaan sitä kipeää kättä. Kyynel tuli ..mutta lohdutti.

• kyllä munkin mielestä kissat aistii jotain....varmaa niin kuin jotkut muutkin eläimet

• 15v

Itselläni oli penskana vaikeaa kun vamhempien alkoholin käyttö ahdisti. Itkin sängylläni ja kissani hyppäsi sängylle katsomaan mikä minulla on. Kun en lopettanut itkemistä, alkoi tämä maukumaan ja kehräämään minkä pystyi. Tunki ihan viereen ja nuoli käsiä sekä kasvoja. Kun en lopettanut vieläkään itkemistä, kissa tarttui sitten yhä kehräten kevyesti hampaillaan kädestäni kiinni. Siinä vaiheessa rauhoitun, se tuntui jotenkin tosi lohdulliselta.
      Tämä sama kissa toi aina ulkoa minulle ruuaksi myyriä ja saalisti paljoa muutakin, kantoi ne sitten huoneeni parvekkeele ja vinkui niin kauan, että tulin katsomaan. Harmi vain, etten sellaisia syö.
      Toimi muutenkin tavallaan "vara äitinä", joka auttoi tosi paljon sen hetkisessä elämäntilanteessa.
      Se oli muille ihmisille ja perheenjäsenilleni hieman töykeä ja kylmä, eikä tykännyt koskettelusta, mutta antoi minulle kaiken hellyydensä ja kerjäsi ainoastaan minulta huomiota.
      Sekin auttoi jonkun verran, tunsin itseni spesiaaliksi ja tärkeäksi, edes sille kissalle.

• kisunimun

Lohduttavat! Viime yönä menetin rakkaan kissani :( , 2 muuta kissaa aikansa etsivät toveriaan, myöhemmin mennessäni nukkumaan nämä kissat kävivät puskemassa ja lohduttamassa minua samalla tavalla kuin tämä menehtynyt kisu joka nukkui aina lähelläni.

• Nnn

Rakas koirani menehtyi toissa päivänä ja itkin sitä illalla sängyssä ja kyllä kissa tuli viereen lohduttamaan.

• Kyllä kissat ja koirat ainakin lohduttavat.
      Tosin en tiedä, onko se varsinaista empatiaa ja sen kautta sitten juuri tuota lohdutusta.
      Mutta kyllä ne huomaavat, kun jotain ovat vialla ja tulevat katsomaan että mikä on ja huolehtimaan toisesta.

• ihmisenei

kaikki eläimet ovat viisaita ja yllätys heillä on jopa tunneäly!!!se muuton puuttuu nykyihmiseltä?ja haemme ja ihmettelemme???voisko se olla mun kissillä?on se.enempi ku nykyihmisellä.näin ne miljoonienvuosien kehitykset kulkee.on ajalemme tyypillistä kommunikoida tietokoneilla.mut kauanko.kissamme .tunneäly on säilyny kuin jokaisen muunkin eläimen.mut ihmisen ei.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkä nimistä naista

Täällä kaipailet?
      Ikävä
      119
      3106
    2. Minkä nimistä miestä

Täällä kaipailet🤔
      Ikävä
      116
      2411
    3. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      26
      2206
    4. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      23
      1996
    5. Mietitkö tosissasi..

..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole
      Ikävä
      4
      1995
    6. Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"

Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol
      Maailman menoa
      241
      1974
    7. Mitä ajattelit hänestä

Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen
      Ikävä
      100
      1616
    8. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      105
      1404
    9. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      73
      1237
    10. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      135
      1126
    Aihe