Suurperheessä kasvaminen - saa tulla jakamaan kokemuksia!

katoavainen

Täällä kirjoittelee 20v nuori nainen Etelä-Suomesta. Perheessämme on tällä hetkellä yhdeksän lasta, kymmenes syntyy toukokuussa.
Olen perheen toiseksi vanhin. Me kolme vanhinta olemme syntyneet aika nopeaan tahtiin, sillä isoveljeni on minua 14 kuukautta vanhempi ja pikkuveljeni 11 kuukautta nuorempi kuin minä.
Me ollaan asuttu koko lapsuuteni aika ahtaasti. Asuimme minun jälkeeni syntyneen pikkuveljen syntymään saakka kaksiossa, kaksi aikuista kaksi lasta. Monta vuotta asuimme kolmiossa ja sitten neliössä, kerrostalossa.
Äidilläni ei vieläkään ole mitään ammattia, hän oli jossain (kaupassa ja tehtaassa) töissä ennen kuin isoveljeni syntyi, mutta ei ehtinyt olemaan kauaa. Olihan hän vain 19-vuotias tuolloin. Sen jälkeen hän on ollut valtaosan ajasta kotona lasten kanssa. Välillä hän on ollut jossain kursseilla ja aloittanut jonkun aikuisopiskelun, mutta ei hänellä koskaan mitään suurta halua ole ollut työskennellä muualla kuin kotona. Hänellä on ollut myös masennusta ja muita ongelmia niin fyysisen kuin henkisen terveyden kanssa.
Minä aloin joskus 12-vuotiaana viettää kesät ja jotkut viikonloputkin isäni serkun perheen luona noin 40 km päästä kotoa. Heillä oli vain yksi lapsi, minua vuotta vanhempi tyttö, joka oli ja on paras kaverini edelleen. Siellä sai omaa rauhaa mitä kotona ei saanut. Vanhempana ja vielä nykyäänkin minulla on heidän luonaan oma huonekin ja olen aina tervetullut.
Muutin kotoa pois 17-vuotiaana, kun lähdin opiskelemaan toiseen kaupunkiin. Vaikka välimatkaa on vain se 40km, en käy usein kotona. Olen niiden viikonloppujen jälkeen ihan poikki kun olen ollut kotona käymässä.
Vanhemmat hokevat minulle etten pärjää elämässä, lyttäävät minua, syyllistävät minua siitä kuinka kiittämätön olen kun en käy usemmin. Vanhemmillamme ei koskaan ollut oikeasti aikaa eikä rahaa meille kaikille lapsille. Ruokaa riitti juuri ja juuri ja jokaisesta ylimääräisestä leipäpalasta mäkätettiin. Vaatteita kierrätettiin lapselta toiselle niin kauan kun ne olivat edes suurinpiirtein ehjiä, ei ollut väliä oliko ne tytön vai pojan vaatteita. Viikkorahasta ei puhettakaan ja sukulaisilta ja tuttavilta saadut synttäri- ja joululahjarahatkin olisi pitänyt suoraan ojentaa äidille.
Muistan vieläkin äidin lukemattomat, viikottaiset raivokohtaukset. Yleensä syitä olivat muunmuassa oven laittaminen kiinni liian kovaa, kenkien väärä paikka, tervehtiminen väärällä äänensävyllä jne jne.
Ja tuo pärjäämiseni arvosteleminen ja lyttääminen on alkanut suurilta osin vasta sen jälkeen kun vajaat kaksi vuotta sitten erosin kirkosta.

En halua yleistää enkä ajatella että kaikki suurperheet ovat tälläisiä. Minun kuitenkin oli, eikä se todellakaan ollut onnellinen perhe. Saarnaus jumalasta, uskomattomat säännöt kotona, vanhempien huoli ja stressi rahasta ja elämästä, vanhempien masennus, liian paljon lapsia voimavaroihin nähden...

2

202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusioperheen äiti

      Lapsuutesi ei vaikuta sellaiselta, mistä pitäisi esim. osoittaa kiitollisuutta vanhemmilleen - ethän pyytänyt syntyä tänne. Toivottavasti he eivät edellytä kiitollisuutta antamastaan kodista?

      Olet jo päässyt hyvään alkuun omassa elämässäsi. Kunhan muistat ettet ole mitään velkaa heille, et edes käymistä laspuudenkodissasi. Meidän vanhempien on syytä aina muistaa, että lapset ovat lahja meille, he ovat meille annettu vain lainaksi ja tehtävämme on huolehtia että nämä lahjat pääsevät omilleen.

      Toivotan sinulle onnellista elämää :)

    • uiytfuytf

      "Vaatteita kierrätettiin lapselta toiselle niin kauan kun ne olivat edes suurinpiirtein ehjiä..."
      Niin pitäisi muutenkin tehdä.

      "Yleensä syitä olivat muunmuassa oven laittaminen kiinni liian kovaa, kenkien väärä paikka, tervehtiminen väärällä äänensävyllä jne jne."

      Miksi ovia pitäisi paukutella?
      Kengät on todellakin hyvä laittaa niille varattuun paikkaan.
      Toisen ihmisen huomioon ottaminen ja ystävällinen kohtelu, äänensävyä myöden, on hyvinvoinnin perusjuttuja.

      "Viikkorahasta ei puhettakaan ...."

      Lapsien pitää saaada kaikki tarvitsemansa kotoa. Sen lisäksi lpasella olisi hyvä olla "mikrotalous", joka opettaa häntä ymmärtämään jaaikanaan omaksumaan terveen talouden. Siksi lapsi voi pienillä askareilla "tienata" omaa rahaa. Viikkoraha on typerä ja tarpeeton keksintö.

      "Vanhemmat hokevat minulle etten pärjää elämässä, lyttäävät minua, syyllistävät minua siitä kuinka kiittämätön olen kun en käy usemmin."

      Miksi he sinun mielestäsi niin tekevät? Vai onko niin, että koet kannustamisen lyttäämisenä...?

      Minä olen suurperheestä (ei lestadiolas -tms.) ja minulla oli onnellinen lapsuus vaikka talous oli tiukka.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2784
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      517
      2624
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1835
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      31
      1739
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1713
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1649
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1252
    8. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1072
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      54
      1067
    10. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      66
      1063
    Aihe