Talvi yllätti kitkarenkailla ajavat

kitkuttajat..

52

399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En tiedä stadista, mutta täällä oli tänään erittäin liukasta. Onneksi oli pätevät kitkat alla ja etenemien oli taattua. Kiva nähdä lähiseudun ainoassa oikasti haastavassa ylämäessä, miten siihen asti perseessä roikkunut nastakuski jäi ruopimaan itseään ylöspäin... Tuli se about kilsan jälkeen taas perää nuuskimaan toki.

      Kyllä nastoillakin pärjää, älä hätäile.

      • Kitka best

        Missä sanotaan että kitkat?

        Minä ajoin komeasti motarilla nastapelleistä ohi


      • ei rotan sukua

        Mitä enempi rotan raapustuksia lukee sitä vakuuttuneemmaksi muodostuu käsitys siitä ettei rotalla ole vielä minkäänlaisia kokemuksia autoilusta.


      • Jooormaa Petterii

        niin huonot ja kuluneet ovat huonot, ihan riippumatta kummat ovat.
        Hyväkuntoiset nastarenkaat ovat kuitenkin paremmat kuin hyväkuntoiset kitkarenkaat kun tulee se tosi liukas keli, sitä totuutta ei pysty kukaan miksikään muuttamaan. Kitkoillakin pärjää jos ajelee varovaisesti, mutta pikku ylläreitä tulee varmasti ja tuurista kiinni osuuko vai ei. Ihan turhaa kirjoitella, että ikäni olen kitkoilla ajanut ja pärjännyt, ei se poista kuitenkaan nastarenkaan paremmuutta.


      • Jooormaa Petterii kirjoitti:

        niin huonot ja kuluneet ovat huonot, ihan riippumatta kummat ovat.
        Hyväkuntoiset nastarenkaat ovat kuitenkin paremmat kuin hyväkuntoiset kitkarenkaat kun tulee se tosi liukas keli, sitä totuutta ei pysty kukaan miksikään muuttamaan. Kitkoillakin pärjää jos ajelee varovaisesti, mutta pikku ylläreitä tulee varmasti ja tuurista kiinni osuuko vai ei. Ihan turhaa kirjoitella, että ikäni olen kitkoilla ajanut ja pärjännyt, ei se poista kuitenkaan nastarenkaan paremmuutta.

        > Hyväkuntoiset nastarenkaat ovat kuitenkin paremmat
        > kuin hyväkuntoiset kitkarenkaat kun tulee se tosi liukas keli

        Totta kyllä, mutta suurin osa kilometreistä ajetaan kuluneilla renkailla. Nytkin jos osti uudet nastarenkaat siinä vaiheessa kun ne alle piti laittaa, ovat ne jo auttamatta kuluneet...

        Kitka ei menetä yhtä paljoa ominaisuuksiaan kuluessaan. Itse asiassa jarrutusteho jopa paranee muutaman sata ensimmäistä kilometriä.


      • yllätys näköjään
        The_Rat kirjoitti:

        > Hyväkuntoiset nastarenkaat ovat kuitenkin paremmat
        > kuin hyväkuntoiset kitkarenkaat kun tulee se tosi liukas keli

        Totta kyllä, mutta suurin osa kilometreistä ajetaan kuluneilla renkailla. Nytkin jos osti uudet nastarenkaat siinä vaiheessa kun ne alle piti laittaa, ovat ne jo auttamatta kuluneet...

        Kitka ei menetä yhtä paljoa ominaisuuksiaan kuluessaan. Itse asiassa jarrutusteho jopa paranee muutaman sata ensimmäistä kilometriä.

        onko yllätys, että renkaat kuluu? Ja kuluessaan ominaisuudet heikkenevät. Nastarenkaiden ominaisuudet kuluvat nekin ja ylivoimaisuus vähenee vuosien myötä. Monelle kitkakuskille näyttäisi näiden kirjoitusten perusteella olevan epäselvää, että renkaiden kuluminen koskee myös kitkoja. Kitkat kuluvat vieläpä nopeammin kuin nastat. Jopa kaksi kertaa nopeammin jonkin vanhan tm-testin mukaan.


      • Kitkaiset Nastat

        Miten totesit takana ajaneen olleen nastarenkailla liikenteessä?


      • Kitkaiset Nastat kirjoitti:

        Miten totesit takana ajaneen olleen nastarenkailla liikenteessä?

        Sen kuulee.


      • Kitkerä
        yllätys näköjään kirjoitti:

        onko yllätys, että renkaat kuluu? Ja kuluessaan ominaisuudet heikkenevät. Nastarenkaiden ominaisuudet kuluvat nekin ja ylivoimaisuus vähenee vuosien myötä. Monelle kitkakuskille näyttäisi näiden kirjoitusten perusteella olevan epäselvää, että renkaiden kuluminen koskee myös kitkoja. Kitkat kuluvat vieläpä nopeammin kuin nastat. Jopa kaksi kertaa nopeammin jonkin vanhan tm-testin mukaan.

        "Jopa kaksi kertaa nopeammin jonkin vanhan tm-testin mukaan."

        Laita linkkiä tuohon tietoon, kun nykyään kaikki sanovat, ettei kuluminen
        vaikuta kitkarenkaaseen samalla lailla. Johtuu kitkarenkaissa käytetystä lamellitekniikasta.


      • Kitkerä kirjoitti:

        "Jopa kaksi kertaa nopeammin jonkin vanhan tm-testin mukaan."

        Laita linkkiä tuohon tietoon, kun nykyään kaikki sanovat, ettei kuluminen
        vaikuta kitkarenkaaseen samalla lailla. Johtuu kitkarenkaissa käytetystä lamellitekniikasta.

        Minä en ole testejä nähnyt, mutta kyllä minulla kitkarengas kestää sen kaksi talvea, minkä nastarengaskin. Kitkalla toki vielä yhden kesän voi sen päälle ajella.


      • The Jyrsijä
        The_Rat kirjoitti:

        Sen kuulee.

        Ikkunat kiinni ajaessa et todellakaan kuule mitkä renkaat takana-ajavalla on! Niin ylivoimaiset kyvyt sinullakaan sentään ei ole se on aivan varma!


      • The Jyrsijä kirjoitti:

        Ikkunat kiinni ajaessa et todellakaan kuule mitkä renkaat takana-ajavalla on! Niin ylivoimaiset kyvyt sinullakaan sentään ei ole se on aivan varma!

        Kyllä sen kuulee, jos ei radio pauhaa. Huomaahan sen talossa sisällä istuessakin, onko ohiajavassa autossa nastat alla vai ei. Ja vähän paremmat kuitenkin äänieristykset omakotitalossa.


      • näkö > kuulo
        The Jyrsijä kirjoitti:

        Ikkunat kiinni ajaessa et todellakaan kuule mitkä renkaat takana-ajavalla on! Niin ylivoimaiset kyvyt sinullakaan sentään ei ole se on aivan varma!

        Kaikki aistit ovat hyödyllisiä, mutta liikenteessä tärkein on näköaisti.

        Kitka- ja nastarenkaiden eron huomaa päivittäin helposti käyttämällä silmiä havaintovälineinä. Tunnettu tosiasia on, että nastarengas pitää kaikissa olosuhteissa paremmin kuin kitkarengas, joten nastarengaan kitkakerroin on isompi kuin kitkarenkaan.

        Siis kitkakerroin: nastarengas > kitkarengas

        Tästä seuraa se, että nastarenkailla on mahdollista saavuttaa suurempi kiihtyvyys. Tottakai joka suuntaan, eli hidastuvuus ja sivuttaispito ovat myös paremmat Newtonin lakien mukaisesti.

        Hidastuvuudesta sellainen sivumaininta, että Venäjällä pitää auton taakse laittaa merkki nastarenkaista, jotta kitkarenkailla perässäajavat ymmärtävät pitää riittävän isoa turvaväliä.

        Suomessa kitkarenkaat voitaisiin kieltää kokonaan niiden vaarallisuuden vuoksi, joten vastaavaa varoitustapaa ei tarvita.

        Palataan varsinaiseen aiheeseen, eli rengastyypin määrittelyyn kitkakertoimen avulla näköaistia hyödyntämällä kiihdytystilanteessa.

        Lähtötiedot ovat kertauksena, kitkakerroin: nastarengas > kitkarengas

        Kaksi autoa, mutta eri rengastyyppi.

        Tilanne, jossa etummaisella kiihdyttävällä on turvalliset nastarenkaat ja jälkimmäisellä turvattomat kitkarenkaat -> etummainen kiihtyy nopeammin, eli kuljettajien välille ei teoriassakaan synny konfliktia, koska ajoneuvojen välimatka kasvaa.

        Tilanne, jossa etummaisella kiihdyttävällä on vaaralliset kitkarenkaat ja takaa lähtevällä turvalliset nastarenkaat -> takimmainen joutuu hakemaan jatkuvasti ohituspaikkaa edellämenevän hidastelun vuoksi, mikäli haluaa hyödyntää täydellisesti renkaidensa pitopotentiaalin.

        Käytännössä nastarenkailla ajava jättää riittävän turvavälin ja toteaa edessä rimpuilevalla olevan huonot renkaat - kitkarenkaat.


    • tylsät piikit...

      Tota se teettää, kun ajelee loppuun kulutetuilla nastoilla, joiden pito on hävinnyt taivaan tuuliin alkutalven lumettomilla, ja jäättömillä teillä.......

    • syy kolareihin.

      Moni ajaa vanhalla autolla jossa on huonot nastarenkaat.

      • nuukuus teettää

        Eikös se Tojokin vaihdeta aina samanlaiseen uuteen Tojoon, niin ei tarvitse uusia kalliita talvirenkaita ostaa.


    • kit1
      • kitekat

        Eivät sovi kesäkäyttöön ollenkaan nastattomat talvirenkaat. Järki taitaa olla sulla hieman jäässä.


      • nastoitta tänäänkin

    • Nastapelle

      Kaks kuukautta on nastat rohissu ja lennellyt oisko aika tarkistuttaa nastojesi määrä

      • Kitkapelle

        Eipä näkynyt yhtään puuttuvan. Nastat teräviä, kulmikkaita, uudenveroisia.
        Tarkistaisin myös kitkojen kunnon. Onko kulutuspintaa vielä jäljellä, monetkaan vaihtoivat kitkat jo syyskuussa. Onko lamellit joustavia ja poistaisin kivet lamellien välistä. Kivet kannattaisi muutenkin poistaa säännöllisin väliajoin, niin takanatulevien tuulilasit säästyisivät tai ainakin asentaa roiskeläpät. Täälläkin muutama kirjoittelija on jo valittanut tuulilasiensa vahingoitTuneen.


      • nastoitta tänäänkin
        Kitkapelle kirjoitti:

        Eipä näkynyt yhtään puuttuvan. Nastat teräviä, kulmikkaita, uudenveroisia.
        Tarkistaisin myös kitkojen kunnon. Onko kulutuspintaa vielä jäljellä, monetkaan vaihtoivat kitkat jo syyskuussa. Onko lamellit joustavia ja poistaisin kivet lamellien välistä. Kivet kannattaisi muutenkin poistaa säännöllisin väliajoin, niin takanatulevien tuulilasit säästyisivät tai ainakin asentaa roiskeläpät. Täälläkin muutama kirjoittelija on jo valittanut tuulilasiensa vahingoitTuneen.

        "Nastat teräviä, kulmikkaita, uudenveroisia."

        Oli nuo lehtien testitulokset minullekin yllätys, eli vaikka nastat repisivät jäähän jälkiä niin silti kitkarengas voi pysähtyä paremmin. Ja tuo tulos voi päteä aivan uusiinkin renkaisiin.

        Mutta ihan kuin veitsissäkin, ei teroituksen tarvetta aina näe paljaalla silmällä. Teknikens Värld kertoi että nastan kiinnityskohtakin kuluu, eli nasta voi hölskyä sen sijaan että pysyisi jämäkästi asennossaan.

        Kun käy kävelyllä näkee aika usein Hakkapelitta 2 ja 4:sia, eli ihmiset luulevat ajavansa turvarenkailla. Nyt heillä pitäisi olla jo Nokianin 5:set tai 7:t alla jotta luulo olisi tiedon väärti.


      • On uskomatonta
        nastoitta tänäänkin kirjoitti:

        "Nastat teräviä, kulmikkaita, uudenveroisia."

        Oli nuo lehtien testitulokset minullekin yllätys, eli vaikka nastat repisivät jäähän jälkiä niin silti kitkarengas voi pysähtyä paremmin. Ja tuo tulos voi päteä aivan uusiinkin renkaisiin.

        Mutta ihan kuin veitsissäkin, ei teroituksen tarvetta aina näe paljaalla silmällä. Teknikens Värld kertoi että nastan kiinnityskohtakin kuluu, eli nasta voi hölskyä sen sijaan että pysyisi jämäkästi asennossaan.

        Kun käy kävelyllä näkee aika usein Hakkapelitta 2 ja 4:sia, eli ihmiset luulevat ajavansa turvarenkailla. Nyt heillä pitäisi olla jo Nokianin 5:set tai 7:t alla jotta luulo olisi tiedon väärti.

        Onko sinulle tosiaan ollut yllättävä uutinen, että markkinoilla on huonojakin nastarenkaita? Minä olen sen aina tiennyt. Tiedän myös, että markkinoilla on huonoja kitkarenkaita ja huonoja kesärenkailla. Niitä ei ole pakko ostaa, mutta jos ostaa niin toivottavasti ymmärtää niiden olevankin huonoja.

        Toinen juttu, joka näyttää monille olevan iso yllätys, on että löytyy autoja vanhoilla renkailla varustettuina. Joka hyvinkin vanhoja ja jopa laittomiksi kuluneitakin. Missä ihmeen 'pullossa' jotkut elävät, kun tosielämän reaaliteetitkin on noin hukassa?
        Ja että yllätys näyttää olevan renkaiden kuuleminenkin ja sen myötä niiden ominaisuuksien heikkeneminen. Voi hyvänen aika tätä uusavuttomuuden nousua. Mitähän tästäkin seuraa jatkossa, ei hyvältä näytä, ei.


      • nastoitta tänäänkin
        On uskomatonta kirjoitti:

        Onko sinulle tosiaan ollut yllättävä uutinen, että markkinoilla on huonojakin nastarenkaita? Minä olen sen aina tiennyt. Tiedän myös, että markkinoilla on huonoja kitkarenkaita ja huonoja kesärenkailla. Niitä ei ole pakko ostaa, mutta jos ostaa niin toivottavasti ymmärtää niiden olevankin huonoja.

        Toinen juttu, joka näyttää monille olevan iso yllätys, on että löytyy autoja vanhoilla renkailla varustettuina. Joka hyvinkin vanhoja ja jopa laittomiksi kuluneitakin. Missä ihmeen 'pullossa' jotkut elävät, kun tosielämän reaaliteetitkin on noin hukassa?
        Ja että yllätys näyttää olevan renkaiden kuuleminenkin ja sen myötä niiden ominaisuuksien heikkeneminen. Voi hyvänen aika tätä uusavuttomuuden nousua. Mitähän tästäkin seuraa jatkossa, ei hyvältä näytä, ei.

        "Onko sinulle tosiaan ollut yllättävä uutinen, että markkinoilla on huonojakin nastarenkaita?"

        Kyllä minä uskoin ennen kuin luin testin että nastarengas pysähtyisi sileällä jäällä paremmin kuin nastaton kitkarengas. En tiennyt että BF Goodrich on niin huono että se ei edes nastoilla pärjää Pirellille tai Bridgestonelle.

        "löytyy autoja vanhoilla renkailla varustettuina."

        Kyse lienee enemmänkin siitä ymmärtävätkö vanhojen renkaiden käyttäjät että he ajavat huonoilla renkailla. Monihan perustelee nastoja turvalla, eikä sitä renkaan vanhetessa ole.

        "yllätys näyttää olevan renkaiden kuuleminenkin"

        Taas on kyse siitä että nastarenkaan ollessa ihan ok (6 mm) ei se pärjää kitkarenkaalle jarrutuksessa. Silti moni perustelee nastoja turvallisuudella.

        "Voi hyvänen aika tätä uusavuttomuuden nousua."

        Tuo kertoo enemmän ihmistuntemuksestasi. Ei Tekniikan maailma ole mikään ilmaisjakelu, eikä kerran myönnetyltä B-luokan ajokortilta edellytetä mitään kertauskursseja. Jos itse olet rengasalalla ymmärtänet että suinkaan kaikki eivät saa sitä tuotekoulutusta jonka itse joudut käymään.


      • on uskomatonta
        nastoitta tänäänkin kirjoitti:

        "Onko sinulle tosiaan ollut yllättävä uutinen, että markkinoilla on huonojakin nastarenkaita?"

        Kyllä minä uskoin ennen kuin luin testin että nastarengas pysähtyisi sileällä jäällä paremmin kuin nastaton kitkarengas. En tiennyt että BF Goodrich on niin huono että se ei edes nastoilla pärjää Pirellille tai Bridgestonelle.

        "löytyy autoja vanhoilla renkailla varustettuina."

        Kyse lienee enemmänkin siitä ymmärtävätkö vanhojen renkaiden käyttäjät että he ajavat huonoilla renkailla. Monihan perustelee nastoja turvalla, eikä sitä renkaan vanhetessa ole.

        "yllätys näyttää olevan renkaiden kuuleminenkin"

        Taas on kyse siitä että nastarenkaan ollessa ihan ok (6 mm) ei se pärjää kitkarenkaalle jarrutuksessa. Silti moni perustelee nastoja turvallisuudella.

        "Voi hyvänen aika tätä uusavuttomuuden nousua."

        Tuo kertoo enemmän ihmistuntemuksestasi. Ei Tekniikan maailma ole mikään ilmaisjakelu, eikä kerran myönnetyltä B-luokan ajokortilta edellytetä mitään kertauskursseja. Jos itse olet rengasalalla ymmärtänet että suinkaan kaikki eivät saa sitä tuotekoulutusta jonka itse joudut käymään.

        "Kyllä minä uskoin ennen kuin luin testin että nastarengas pysähtyisi sileällä jäällä paremmin kuin nastaton kitkarengas. En tiennyt että BF Goodrich on niin huono että se ei edes nastoilla pärjää Pirellille tai Bridgestonelle."

        Hyvä, että realismia sinuunkin tarttuu. Markkinat ovat semmoisia, että huonojen renkaiden myyminen ei ole kiellettyä. Sen sijaan niitä ei kannata ostaa. Tämä sama pätee myös kitka- ja kesärenkaisiin. Suomessa myydän myös lähinnä keskieuroopan sadekeleille tarkoitettuja (kitka)renkaita, joissa ei juuri kesärenkaita kummempia suomalaisen normaalitalven talviominaisuuksia edes ole. Ei näidenkään näidenkään liukkaankelin ominaisuuksia kannata verrata parhaiden nastarenkaiden ominaisuuksiin talviolosuhteiden osalta. Miksi siis parhaiden kitkarenkaiden vertailua tehdään heikompien nastarenkaiden ominaisuuksiin vetäen sitten muka yleistäviä johtopäätöksiä kitka-nasta -keskusteluun?

        "Kyse lienee enemmänkin siitä ymmärtävätkö vanhojen renkaiden käyttäjät että he ajavat huonoilla renkailla. Monihan perustelee nastoja turvalla, eikä sitä renkaan vanhetessa ole."

        Ongelma on tietysti, jos vanhoilla ja huonoilla renkailla ajavat eivät miellä renkaiden turvallisuuden heikenneen. Sillä, ajaako nastoilla, kitkoilla tai kesärenkailla ei ole eroa tämän suhteen. Se on totta, että moni hankkii nastarenkaat nimenomaan paremman turvallisuuden vuoksi mikä tietysti onkin järkevää.

        "Taas on kyse siitä että nastarenkaan ollessa ihan ok (6 mm) ei se pärjää kitkarenkaalle jarrutuksessa. Silti moni perustelee nastoja turvallisuudella"

        Tässä viittaat varmaankin taas kerran siihen vanhaan ja ainoaan v 2010 TM:n testiin, jossa vertailtiin v 2006 nastarengasta v 2008 kitkarenkaaseen. Vieläköhän kymmenenkin vuoden päästä tähän palataan.. :-) .
        Ainoa ero, jossa kitka taisi olla hieman parempi olikin muistaakseni tuo jarrutus, mutta alustaa en siinäkään muista eli jää vai lumi. Kitkarengas oli siis 2 vuotta vanha ja nastarengas oli 4 vuotta vanha. Voi tietysti kysyä miksi tilanne oli tuollainen eli kitkoista valittiin tuoreemmat. Tiedämmehän, että rengas vanhetessaan kovettuu ja ominaisuudet heikkenee. Ymmärrän tuosta, että kitkat kuluvat nopeammin, tämä mukaan siis kaksi kertaa nopeammin, pehmeämmän seoksen vuoksi. Eli neljän vuoden vanhat nastat olisivat suunnilleen kaksi vuotta vanhojen kitkojen veroiset.
        No olipa miten tahansa, niin nyt elämme v 2014 ja renkaat ovat kehittyneet kovasti 6-8 vuoden aikana.

        ""Voi hyvänen aika tätä uusavuttomuuden nousua."

        Tuo kertoo enemmän ihmistuntemuksestasi."

        Ihmistuntemuksestani??? Ei tarvi olla alan ammattilainen, että ymmärtää renkaiden kuluvan käytettäessä ja ominaisuuksien heikkenevän. Ammattilaisuutta ei edellytä (vaan normaali ihmistuntemus riittää) myöskään sen ymmärtäminen, että jotkut ajavat turvallisuudesta välittämättä vanhoilla, jopa loppuunkuluneillakin, renkailla ja että se ei ole turvallista. Näillä ei ole mitään tekemistä nastarenkaiden, kitkojen tai kesärenkaidenkaan ominaisuuksien tai järkevyyden kanssa. Ihan tavallisen B-korttilaisenkin voi edellyttää ymmärtävän tämän.


      • on uskomatonta
        on uskomatonta kirjoitti:

        "Kyllä minä uskoin ennen kuin luin testin että nastarengas pysähtyisi sileällä jäällä paremmin kuin nastaton kitkarengas. En tiennyt että BF Goodrich on niin huono että se ei edes nastoilla pärjää Pirellille tai Bridgestonelle."

        Hyvä, että realismia sinuunkin tarttuu. Markkinat ovat semmoisia, että huonojen renkaiden myyminen ei ole kiellettyä. Sen sijaan niitä ei kannata ostaa. Tämä sama pätee myös kitka- ja kesärenkaisiin. Suomessa myydän myös lähinnä keskieuroopan sadekeleille tarkoitettuja (kitka)renkaita, joissa ei juuri kesärenkaita kummempia suomalaisen normaalitalven talviominaisuuksia edes ole. Ei näidenkään näidenkään liukkaankelin ominaisuuksia kannata verrata parhaiden nastarenkaiden ominaisuuksiin talviolosuhteiden osalta. Miksi siis parhaiden kitkarenkaiden vertailua tehdään heikompien nastarenkaiden ominaisuuksiin vetäen sitten muka yleistäviä johtopäätöksiä kitka-nasta -keskusteluun?

        "Kyse lienee enemmänkin siitä ymmärtävätkö vanhojen renkaiden käyttäjät että he ajavat huonoilla renkailla. Monihan perustelee nastoja turvalla, eikä sitä renkaan vanhetessa ole."

        Ongelma on tietysti, jos vanhoilla ja huonoilla renkailla ajavat eivät miellä renkaiden turvallisuuden heikenneen. Sillä, ajaako nastoilla, kitkoilla tai kesärenkailla ei ole eroa tämän suhteen. Se on totta, että moni hankkii nastarenkaat nimenomaan paremman turvallisuuden vuoksi mikä tietysti onkin järkevää.

        "Taas on kyse siitä että nastarenkaan ollessa ihan ok (6 mm) ei se pärjää kitkarenkaalle jarrutuksessa. Silti moni perustelee nastoja turvallisuudella"

        Tässä viittaat varmaankin taas kerran siihen vanhaan ja ainoaan v 2010 TM:n testiin, jossa vertailtiin v 2006 nastarengasta v 2008 kitkarenkaaseen. Vieläköhän kymmenenkin vuoden päästä tähän palataan.. :-) .
        Ainoa ero, jossa kitka taisi olla hieman parempi olikin muistaakseni tuo jarrutus, mutta alustaa en siinäkään muista eli jää vai lumi. Kitkarengas oli siis 2 vuotta vanha ja nastarengas oli 4 vuotta vanha. Voi tietysti kysyä miksi tilanne oli tuollainen eli kitkoista valittiin tuoreemmat. Tiedämmehän, että rengas vanhetessaan kovettuu ja ominaisuudet heikkenee. Ymmärrän tuosta, että kitkat kuluvat nopeammin, tämä mukaan siis kaksi kertaa nopeammin, pehmeämmän seoksen vuoksi. Eli neljän vuoden vanhat nastat olisivat suunnilleen kaksi vuotta vanhojen kitkojen veroiset.
        No olipa miten tahansa, niin nyt elämme v 2014 ja renkaat ovat kehittyneet kovasti 6-8 vuoden aikana.

        ""Voi hyvänen aika tätä uusavuttomuuden nousua."

        Tuo kertoo enemmän ihmistuntemuksestasi."

        Ihmistuntemuksestani??? Ei tarvi olla alan ammattilainen, että ymmärtää renkaiden kuluvan käytettäessä ja ominaisuuksien heikkenevän. Ammattilaisuutta ei edellytä (vaan normaali ihmistuntemus riittää) myöskään sen ymmärtäminen, että jotkut ajavat turvallisuudesta välittämättä vanhoilla, jopa loppuunkuluneillakin, renkailla ja että se ei ole turvallista. Näillä ei ole mitään tekemistä nastarenkaiden, kitkojen tai kesärenkaidenkaan ominaisuuksien tai järkevyyden kanssa. Ihan tavallisen B-korttilaisenkin voi edellyttää ymmärtävän tämän.

        Niin ja vielä tarkennus.

        En ole rengasalalla enkä käy enkä ole käynyt mitään tuotealan kursseja.

        Olen ihan tavallinen ABeC-kortillinen, enkä ole liikenne tai kuljetusalalla. Autolla ajan kuitenkin n 30.000 km/v, lähinnä pk-seudulla ja Etelä-Suomessa. Lomamatkoja kauempanakin.

        Ajatukseni perustuvat vain satunnaisiin lehtiartikkeleihin (luen kyllä TM:ää säännöllisesti, satunaisesti muitakin vastaavia) ja omaan ajatteluun ja kokemuksiin sekä nastoista että kitkoista.


    • nastakuski

      Nythän vasta kitkat alkaa pitääkkin kun päästiin pakkaskeleihin. Märällä jäällä sen sijaan oli vähän pitovaikeuksia mutta tiellä pysyi hyvin kun otti kelin huomioon.
      Kuivalla jääpinnalla kitkarenkaan pito jopa parempi kuin muistan misukan nastoilla olleen.

      Kuskissa vika jos kolareita ajaa.

      Kauheasti on tiet kuluneet kun märällä asfaltilla ajettu nastoilla. Auton värikin vaihtuu pitkillä matkoilla, niin paljon asfalttipölyä ilmassa. Olisi korkea aika kieltää nastarenkaat kokonaan kun talvet on näin leutoja.

    • 24442242442

      Lumi ei ollut syyllinen vaan ihmisten liian kova tilannenopeus tai liian lähellä ajaminen. Jokaisen ihmisen pitäisi se asia tajuta mutta joillekin se tuntuu kuitenkin olevan liian haastava asia sisäistää.

    • qwsxxx3233323
    • urputus

      Vaippahousunastapellet jaksaa pelätä ja urputtaa.. Ajelin pääkaupunkiseudulla. En löytänyt sitä liukasta.. Kitkat piti ja äänettömästi!

    • A4 quattro

      Kitkapellet ei pääse liikkeelle risteyksissä, sutivat vaan paikoillaan. Jääkää urpot kotiin, älkää tulko tukkimaan teitä.

      • kero kusipää missä?

        Tulen moista siikaa..


    • Yök

      Jos joku "keskustelu" on turhaa niin tämä kitkanasta pasianssi.

      • nastoitta tänäänkin

        => Jos joku "keskustelu" on turhaa niin tämä kitkanasta pasianssi.

        Kerro edes oma rengasvalintasi, ja kerro miksi siihen päädyit.

        Itse olin valmis jo vuonna 1999 ostamaan uuteen autooni kitkarenkaat, mutta Seinäjokinen autoliike tarjosi vain nastoja. Niillä sitten ajoin vuoteen 2006 jolloin möin auton pois.

        Seuraavan rengaskaupat tein autoon jolla vaimo ajaa, eli siihen tuli ne kelierojen tasoittajat Hakkapeliitta 4:set.

        Kun ne alkoivat olla vaihtokunnossa ja -iässä, eli 5-6 mm pintaa, niin kotona oli sopivasti nalkutusta jolloin ostin vihdoin sellaiset jotka itse halusin, eli kitkat. Vaimo kulkekoon bussilla jollei pärjää ilman nastoja.

        Mutta sittenhän mä vasta hokasin. Kitkat eivät suinkaan ole sellaiset että niistä on vain jätetty nastat pois, vaan ne on alunperin suunniteltu toimimaan ilman nastoja. Ja sen jälkeen en ole suostunut nastoja omissa autoissani käyttämään. Nastarenkaiden "korjaaminen" maksaa, mutta vähemmän kuin se että keulassa komeilisi premiumtähti.

        En kaivannut tänäänkän nastoja, eli harmittaa kyllä ne talvet jolloin ei edes tehnyt mieli ajella kun tietää ettei nastoilla ajo ole mikään ekoteko.


      • kitkakuski..
        nastoitta tänäänkin kirjoitti:

        => Jos joku "keskustelu" on turhaa niin tämä kitkanasta pasianssi.

        Kerro edes oma rengasvalintasi, ja kerro miksi siihen päädyit.

        Itse olin valmis jo vuonna 1999 ostamaan uuteen autooni kitkarenkaat, mutta Seinäjokinen autoliike tarjosi vain nastoja. Niillä sitten ajoin vuoteen 2006 jolloin möin auton pois.

        Seuraavan rengaskaupat tein autoon jolla vaimo ajaa, eli siihen tuli ne kelierojen tasoittajat Hakkapeliitta 4:set.

        Kun ne alkoivat olla vaihtokunnossa ja -iässä, eli 5-6 mm pintaa, niin kotona oli sopivasti nalkutusta jolloin ostin vihdoin sellaiset jotka itse halusin, eli kitkat. Vaimo kulkekoon bussilla jollei pärjää ilman nastoja.

        Mutta sittenhän mä vasta hokasin. Kitkat eivät suinkaan ole sellaiset että niistä on vain jätetty nastat pois, vaan ne on alunperin suunniteltu toimimaan ilman nastoja. Ja sen jälkeen en ole suostunut nastoja omissa autoissani käyttämään. Nastarenkaiden "korjaaminen" maksaa, mutta vähemmän kuin se että keulassa komeilisi premiumtähti.

        En kaivannut tänäänkän nastoja, eli harmittaa kyllä ne talvet jolloin ei edes tehnyt mieli ajella kun tietää ettei nastoilla ajo ole mikään ekoteko.

        Hienoa lukea edes joku uskaltaa siirtyä kitkoihin ja vielä myöntää niiden olevan ihan jees renkaat myös suomen kelehin.

        Itsekään en enää aijo palata nastoihin sillä siihen ei ole mitään tarvetta.

        Miksi ajaa nastoilla jos ei pidossa ole normaalikelillä mitään eroa kitkoihin.


      • kuittaan
        kitkakuski.. kirjoitti:

        Hienoa lukea edes joku uskaltaa siirtyä kitkoihin ja vielä myöntää niiden olevan ihan jees renkaat myös suomen kelehin.

        Itsekään en enää aijo palata nastoihin sillä siihen ei ole mitään tarvetta.

        Miksi ajaa nastoilla jos ei pidossa ole normaalikelillä mitään eroa kitkoihin.

        Jo viidestalvi kitkoilla ja hyvin pelaa..


      • katurakki
        kuittaan kirjoitti:

        Jo viidestalvi kitkoilla ja hyvin pelaa..

        Ensimmäiset oikeat kitkat ostin oisko ollut -85 tai -86 (misukan sataset) Nastarenkaita ollut alla satunnaisesti kun autonvaihdon yhteydessä ovat mukana tulleet kas kun köyhällä ei ole ollut varaa ihan uuteen autoon. Allekirjoittaneen ajossa nastarenkaiden, jotka kieltämäti uusina määrätyillä keleillä pesevät kitkat mennentullen, ongelma on kulutuskestävyys, kun täällä etelässä tiet ovat pääsääntöisesti paljaina niin ensimmäisten parin kuukauden jälkeen(allekirjoittaneella n.10.000tkm)nastarassu on kulunut pyöreäksi ja pito pudonnut radikaalisti. Jäljellä on lähinnä ääni, toki äänestä on myös hyötyä, äänitaso muuttuu kun tienpinta muuttuu jäiseksi. Kitkarenkaan pito muuttuu renkaan kuluessa huomattavasti maltillisemmin, edelliset kitkat(misukan x ice 2) vaihdoin uusiin viimeviikolla jolloin noihin oli tullut kilometrejä kunnioitettavat 101.286 vajaan neljän talven aikana. Huolimatta siitä että pinnat olivat ennemmin alle kuin yli laillisen(2-3mm) noissa oli vielä jonkinlainen pito, toki loskakelillä nuo kieltämäti ominaisuuksiltaan muistuttivat enemmän suksia. Nyt otin kokeeksi Cr renkaan pinnoittaman Green Diamontin, (rungot misukka) ensivaikutelma on positiivinen lukuunottamatta vierintävastusta joka misukkaan verrattuna on järkyttävän paljon suurempi. Kitkojen ominaisuudet ovat kehittyneet radikaalisti näiden vuosikymmenten aikana vaan jos ajat vähän osta nastat, jos paljon niin kitkat. Vaan muista, oli alla mitä vaan ei se kesäkeliä tee! Jk. jääratarenkaat JÄÄLLÄ pitävät paremmin kuin kesärengas asfaltilla vaan son toinen juttu, ja toisaalta jääratarengas ja jäinen mukulakivi, "mielenkiintoinen" kokemus:D


      • eikö kitkat riitä?
        kitkakuski.. kirjoitti:

        Hienoa lukea edes joku uskaltaa siirtyä kitkoihin ja vielä myöntää niiden olevan ihan jees renkaat myös suomen kelehin.

        Itsekään en enää aijo palata nastoihin sillä siihen ei ole mitään tarvetta.

        Miksi ajaa nastoilla jos ei pidossa ole normaalikelillä mitään eroa kitkoihin.

        "Miksi ajaa nastoilla jos ei pidossa ole normaalikelillä mitään eroa kitkoihin"

        No ei tietenkään olisi tuolloin mitään väliä, jos noin olisi.
        Mutta kun ei ole. Nasta on ylivoimaisen hyvä talviolosuhteissa. Joka ainoa talvirengastesti on sen todennut ja joka ainoa vuosi. Yksiselitteisesti.

        Turhaa jauhamista noilla perusteilla, kun asia on päivänselvä eikä näköpiirissä ole mitään tilannetta muuttavaa.

        Kitkoilla kyllä pärjää, kun sovittaa ajotapansa sopivaksi. Se on AINOA selvä turvallisuuteen liittyvä peruste, joita kitkoilla voi käyttää. Miksi et keskity niihin, vaan tuollaista puutaheinää jatkuvasti suoltaa. Ei se ketään/mitään vakuuta, kun jokainen tietää asian oikean laidan.
        Miksi siis ei kitkahemmot keskity kitkojen ominaisuuksiin, vaan nastojen ominaisuuksiin yrittäen väittää niiden olevan myös kitkojen ominaisuuksia.?

        Nastoilla voi sovittaa ajotapansa aivan samanlaiseksi kuin kitkoilla vaaditaan ja sinnä tapauksessa nastat ovat jälleen ylivoimaiset talvirenkaat.


      • vajakkipelle
        eikö kitkat riitä? kirjoitti:

        "Miksi ajaa nastoilla jos ei pidossa ole normaalikelillä mitään eroa kitkoihin"

        No ei tietenkään olisi tuolloin mitään väliä, jos noin olisi.
        Mutta kun ei ole. Nasta on ylivoimaisen hyvä talviolosuhteissa. Joka ainoa talvirengastesti on sen todennut ja joka ainoa vuosi. Yksiselitteisesti.

        Turhaa jauhamista noilla perusteilla, kun asia on päivänselvä eikä näköpiirissä ole mitään tilannetta muuttavaa.

        Kitkoilla kyllä pärjää, kun sovittaa ajotapansa sopivaksi. Se on AINOA selvä turvallisuuteen liittyvä peruste, joita kitkoilla voi käyttää. Miksi et keskity niihin, vaan tuollaista puutaheinää jatkuvasti suoltaa. Ei se ketään/mitään vakuuta, kun jokainen tietää asian oikean laidan.
        Miksi siis ei kitkahemmot keskity kitkojen ominaisuuksiin, vaan nastojen ominaisuuksiin yrittäen väittää niiden olevan myös kitkojen ominaisuuksia.?

        Nastoilla voi sovittaa ajotapansa aivan samanlaiseksi kuin kitkoilla vaaditaan ja sinnä tapauksessa nastat ovat jälleen ylivoimaiset talvirenkaat.

        Paahdan kitkoilla menee täysillä.


      • eikö kitkat riitä?
        vajakkipelle kirjoitti:

        Paahdan kitkoilla menee täysillä.

        No sen uskon.
        Johan nimimerkkisikin kuvaa ajatusmaailmaasi ja asennettasi oikein hyvin


      • hyvinpitää
        eikö kitkat riitä? kirjoitti:

        No sen uskon.
        Johan nimimerkkisikin kuvaa ajatusmaailmaasi ja asennettasi oikein hyvin

        En koskaan ajattele, että ajan kitkoilla.. Mennään kelin ja pidon mukaan, ja kusetaan nastarunkkuja aina valoissa!


    • Neliveto ei

      Nastoja tarvitse.
      Turvavälin kun pitää riittävänä niin hyvin menee.

    • psykolog. tohtori

      Kitkarenkaat ovat välinpitämättömän ja sairaan ihmisen valinta. Heissä jokaisessa piilee psykopaatti ja narsisti.

      • pelerunkku tuli esii

        Periytyykä lahopäisyys suvussasi? Olet idiootti!


    • Yök

      "Kerro edes oma rengasvalintasi, ja kerro miksi siihen päädyit."

      Kyllähän minä tuon kertoa voin. Valintani on viimeiset viisi vuotta ollut kitkarengas. Köyhä kun olen, en ole aiemmin omistanut sellaista autoa johon tuollaisia olisi kannattanut harkita. Mielessä asia on pyörinyt jo varmaan 10 vuotta aiemmin.

      Syy valintaan on selkeä: En yksinketaisesti enää ymmärtänyt nastan merkitystä koko renkaassa. Mielestäni tämä epäilys on osoittautunut oikeaksi, koska myös kitkarenkaalla on talvessa pärjätty. Ei ehkä paremmin mutta ainakin yhtä hyvin. Lisäksi tiestön turha kuluminen on mielestäni meidän kaikkien veronmaksajien asia. Tämä "talvi" osoittaa sen todella hyvin. Nastarengas on laite, joka vain havittelee lisää pitoa jäällä, ja yleensä pelkän rapisevan äänen kera. Monelle nastan rahinat ja rapinat toimivat vain indikaattorina pidon menetykselle. Aivan kuin sitä ei muuten huomaisi.

    • Olipa nastat tai kitkat niin tärkeää on se, että renkaat ovat tarpeeksi uudet. Näillä jäisillä tienpinnoilla kyllä paremmin nastat tuntuu pitävän kun molemmilla tulee ajettua. Nopeus ja turvaväli ovat kuitenkin ne kaikkein ratkaisevimmat tekijät. Periaatteessa voi ajaa vaikka kesärenkailla kun pitää turvaväliä ja suhteuttaa nopeuden alla olevien renkaiden mukaan.

      • nastakuski

        "Kitkoilla kyllä pärjää, kun sovittaa ajotapansa sopivaksi. Se on AINOA selvä turvallisuuteen liittyvä peruste, joita kitkoilla voi käyttää. Miksi et keskity niihin, vaan tuollaista puutaheinää jatkuvasti suoltaa"

        Ei todellakaan mitään "puutaheinää" kertoa silkkoja faktoja kitkoilla ajosta eikä myöskään painottaa sitä että nopeus kannattaa sovittaa keleihin sopivaksi sillä se herkimmin unohdetaan varsinkin ensiliukkailla tai kun keli äkkiä muuttuu. Koskee myös nastarenkailla ajavia. Silkkaa faktaa tämäkin.


      • eikö kitkat riitä?
        nastakuski kirjoitti:

        "Kitkoilla kyllä pärjää, kun sovittaa ajotapansa sopivaksi. Se on AINOA selvä turvallisuuteen liittyvä peruste, joita kitkoilla voi käyttää. Miksi et keskity niihin, vaan tuollaista puutaheinää jatkuvasti suoltaa"

        Ei todellakaan mitään "puutaheinää" kertoa silkkoja faktoja kitkoilla ajosta eikä myöskään painottaa sitä että nopeus kannattaa sovittaa keleihin sopivaksi sillä se herkimmin unohdetaan varsinkin ensiliukkailla tai kun keli äkkiä muuttuu. Koskee myös nastarenkailla ajavia. Silkkaa faktaa tämäkin.

        Nytpä et tainnut ymmärtää kirjoitustani alkuunkaan. Luepa se uudelleen.

        Mikä kohta oli mielestäsi ristiriidassa tuohon mitä kirjoitit?


      • nastakuski
        eikö kitkat riitä? kirjoitti:

        Nytpä et tainnut ymmärtää kirjoitustani alkuunkaan. Luepa se uudelleen.

        Mikä kohta oli mielestäsi ristiriidassa tuohon mitä kirjoitit?

        En ole kirjoittanut sitä mitä kutsut "puutaheinäksi". Sen kirjoitti "kitkakuski"!

        Minä vain kommentoin vastaustasi ja kerroin olevani samoilla linjoilla kitkakuskin kanssa.
        Anteeksi kun vastaus viipyi. Tämä "kasi" takkuaa todella paljon.


    • Uskomatonta, kuinka tyhmä väittely alkaa heti, kun ensilumi on maassa. Miten olet selvinnyt näin pitkälle talvea, kun et ole voinut aloittaa tyhmää väittelyä kitkat, katkat, nastat.

      Ei yllättänyt talvi, olen jo vuodesta 1996 lähtien ajanut kitkoilla kesät talvet. Oletan, että jatkossakaan ei ensilumi yllätä.

    • turva-auto

      On huonoja renkaita ja huonoja kuskeja. Molempien yhdistelmä on huonoin yhdistelmä. Moni mittaa ulos renkaansa ajamalla liian lähellä ja jättämättä kelivaraa. Kiire on helpoiten voittettu kun lähtee ajamaan talvella 10 minsaa aikaisemmin.

      Kitkarengas sopii kyllä niihin raskaisiin ajoneuvohin ja varauksella neliveto henkilöautoihin, muuten ne on liikenteen vaarantajia kuten nämä vanhat takaveto autotkin joissa ei ole luistonestoa. Suolausta pitäisi vähentää. Nykyään nastarenkaassa on vähän pieniä nastoja joten niiden virka ei ole se mitä ennen oli ja tiet kuluvat paljon vähemmän. Asfaltin laatukin on Suomessa huonoa.

      Amerikassa jopa suljetaan teitä jos lunta tulee kerralla liian paljon. Siellä ei ole Skodia ja Volkkareita juurikaan, vaan kunnon 2-4 tonnin painoisia autoja.

      Suomessa ei voi ajaa turvallisesti edes pahimmalla lumimyrsyllä kun kohta on Skoda tai Volkkari kärkkymässä ohi vaikka tie olisi paljasta jäätä ja lunta. Näitä vajakkeja näkee joka päivä ajavan pää punaisena hienolla "premiumillaan".

      • nastoitta tänäänkin

        => "Kitkarengas....muuten ne on liikenteen vaarantajia"

        Minkälaisia henkilökohtaisia kokemuksia sinulla on näistä liikenteen vaarantajista?

        Itse alan pikkuhiljaa kolmannen talven jälkeen unohtamaan minkälaista oli ajaa nastarenkailla. Mutta kyllä nastarenkailla saa luistoneston aktivoitua, eikö saakin?

        Liikenteen vaarantamisella ei tarkoiteta nastattomia (eko-)talvirenkaita, vaan sillä tarkoitetaan useimmiten rikoslain 23 luvun mukaan:

        "Joka tienkäyttäjänä tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tieliikennelakia tai ajoneuvolakia taikka niiden nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä tavalla, joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle, on tuomittava liikenneturvallisuuden vaarantamisesta " (lainaus finlex)

        Eli turvarenkaillakin (ns. nastat) voi vaarantaa toisen liikenneturvallisuuden - tahallaan tai huolimattomuudella.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      219
      5016
    2. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      191
      2705
    3. Nimikirjaimet

      Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      67
      1582
    4. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      52
      1480
    5. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      9
      1292
    6. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

      Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      99
      1268
    7. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      132
      1247
    8. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      155
      1185
    9. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      109
      1184
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

      Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      82
      1163
    Aihe