Eli omistan tälläsen koiran joka on kohta 4kk eikä ole vielä sisäsiisti mutta kun menen esim. Vessaan, ulos tai minne vaan missä se ei voi nähdä minua niin se alkaa melkeinmpä heti inistä ja vinkua niinkuin se itkisi.. samaan aikaan se menee heti pissaamaan ja kakkaamaan vaikka se olisi tullut juuri lenkiltä ja tehnyt sinne tarpeensa, tänäänkin olin vain alle 5min vessassa niin tultuani sieltä pois minua odotti kolme sontaläjää ja yksi pissa lätäkkö siivottavana. Se ei edes tee niin paljon kun en ole kotona esim. 2-5h. Mikä koirallani on? Eroahdistus, vai tuleeko sille hätä?
pentu hädissään?!
3
104
Vastaukset
Kokeile jättää vessan ovi raolleen niin että pentu näkee sinut vaikka ei pääse luoksesi. Voit myös kokeilla antaa sille jotakin virikkeitä siksi aikaa. Vaikka jokin namiluu tms jonka sisään voi laittaa jotain raksuja. Meillä sellaisia ei ole koskaan tarvittu, mutta se voisi toimia sinun koirallasi.
Yksinoloa kannattaa harjoitella ihan systemaattisesti. Vaikka niin, että menet ovesta ulos, suljet oven ja tulet heti takaisin ennen kuin pentu ehtii aloittaa konserttinsa. Äläkä hössötä sen ympärillä palattuasi, vaan käyttäydy rauhallisesti kuten missä tahansa arkipäivän puuhassa.
Ja leiki sen kanssa. Anna sille jotakin fyysistä tekemistä niin että se saa purettua ylimääräisen energiansa leikkimiseen, niin se todennäköisesti on rauhallisempi muulloinkin. Peuhaa sen kanssa itse, Hanki sille erilaisia leluja (ellei sillä jo ole) ja leikitä sitä niillä. Ja opeta se myös rauhoittumaan. Opeta sille, että "riittää" tai jokin muu vastaava sana tarkoittaa, että mitä se onkin tekemässä, se loppuu ja sitten ollaan rauhallisesti paikallaan. Pentusi on jo siinä iässä, että sitä voi ja kannattaakin alkaa jo kouluttaa. Sekin antaa sille rauhallisuutta, kun se tietää miten missäkin tilanteessa tulee käyttäytyä eikä se pura epävarmuuttaan turhaan sättäämiseen.- ...
Eroahdistus. Oletko miten koulutanut sitä olemaan yksin vai oletko vain luottanut tuuriisi ja jättänyt kouluttamatta? Niin tai näin, niin ei ollut tuuria tai valittu keinokaan ei ole koiralle toiminut.
Opetuksen tärkein asia, että koira ei saa keretä hätääntyä koskaan yksinolosta. Jos hätääntyy vaikka kolmantena päivänä kun teette ahkerasti harjoittelua, olet nollannut koko kolmen päivän työn.
Teillä on jo melko paha tilanne, joten minä lähtisin näin liikkeelle. Tee vessapaperi rullasta möttönen, johon sisälle vaikka lihapullia. Anna koiralle ja anna sen raadella. Leiki sellaisten kanssa muutamia kertoja koiran kanssa, kunnes huomaat että koira niistä innostuu ja tykkää ja osaa myös sellaisen kanssa toimia; raadella ja syödä pullan sisältä. Kun onnistuu mene vaikka sinne vessaan, heitä ovelta möttönen koiralle ja kun koira siitä kiinnostuu, sulje ovi, odota sekuntti tai kaksi ja avaa ovi, sano jotain koiralle, eli kiinnitä sen huomio siihen asiaan, että sinä tässä palasit. Tee samaa monissa eri ovissa ja tilanteissa; eli koira ei edes huomaa, että sinä olet poistunut, mutta koira huomaa sen että sinä palasit; tee itsestään selvyys koiralle siitä, että sinä aina tulet takaisin.
Minulla ei ole ollut koiralla eroahdistusta, koska sitä ei ole koskaan annettu sille kehittyä. Mutta koska poistumistani ja lähtöäni on sen kanssa harjoiteltu ihan pennusta saakka, niin koira yhä edelleen jo aikuisena saa joka kerta kun lähden jonkun vähän pidempään kaluttavan makupalan, eli pois lähtöni jää koiralta ikään kuin huomaamatta edelleen. Ja kun se aika kasvaa pikkuhiljaa mitä olet poissa ja koira tietää, että aina ovien sulkeuduttua olet tullut takaisin, niin ei ole mitään hätää myöskään sitten kun se makupala on loppunut. - joobax1
Ihmiset tekevät yleensä sen virheen, että ne vastaavat koiran ininöihin ja vinkunoihin. Jo yksi kerta riittää toiminnon vahvistamiseksi.
Jos koira ahdistuu, kun se ei näe sinua, aloita ihan helposta. Hanki portti ja jätä koira portin toiselle puolelle. Jätä sille sinne puuhasteltavaa. Mene lattialle lukemaan vaikka lehteä heti portin läheisyyteen. Älä huomioi koiraa millään tavalla, jos se on rauhaton. Mene portin toiselle puolelle RAUHALLISESTI huomioimatta koiraa sen koommin, kun pentu on rauhallinen. Koira oppii, ettei se aina voi olla kiinni sinussa, vaikka olisitkin kämpässä, ja se on ihan ok olla välillä erossa.
Mene aina kauemmas portista lukemaan lehteä. Ole poissa erimittaisia aikoja ja käyttäydy lähtiessä sekä palatessa aina neutraalisti. Ole neutraali myös aina kotiintullessa, ja lähdössä.
Lopulta voit mennä nurkan taakse koiran näkymättömiin.
Sitten suljetun oven taakse (vessaan).
Pieni tarkennus tehtävä tuohon, että koira ei saisi hätääntyä tai metsään menee. Pieni ininä tai rauhattomuus ei ole hätääntymistä. Menemällä paikalle (=vastaamalla koiran kutsuun) vain ruokit sitä käytöstä. Jos koira menee paniikkiin niin se on vähän eri asia. Jätösten tekeminen kertoo kyllä jo vähän suuremmasta hädästä, eli sun pitää nyt itse arvioida se tilanne siellä ja edetä sen mukaisesti. Harppomalla liian suuria askelia et pääse eteenpäin.
kannattaa korjata käytös NYT, eikä odottaa ihmeitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 523301
Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil212510- 232418
- 402361
- 322318
Sanna Marin ja lähestymiskielto
No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.1382267- 402070
- 281981
- 1081822
- 361795