Löysin linkin jossa esitellään Pohjois-Norjan lestadiolaisuuden eri haaroja.
http://web02.tromsfylke.no/Laestadius/artikler/finartikler/fin_nordnorsk.htm
Onkohan Suomessa vastaavaa Luterilais-Lestadiolaisuutta kuin Norjassa on? Edes pienessä mittakaavassa?
Norjan ja Suomen luterilais-lestadiolaisuus ?
52
362
Vastaukset
- teu,
No jotain se linkki selvityti ,,mutta ei sitä miksi niin hirveesti pitää edelleen ,
vieläkin hajaantua ,,ottaen huomioon että Esikoiset ei 1900-1902 eroneet
minnekään , , Eikä LLL:n perustanut mitään uutta uskoa ,hän oli kuolemaan
asti LUTHERILAISEN KIRKON PAPPI (ROVASTI) .
Olen aiemmin lukenut Että Norjassa esikoiset on hajaantunut eniten Linkki
kertoo sen vaikka linkkisanoo ,että on 3 eri LLL:n suuntaa , niin se kertoo
että niistä yksi meni kahtia ,,eikaine toiset mennyt kadotukseen , minusta
siinä tuli 4 porukka , ja kuinka monta sen jälkeen on tullut. ?
Mitä tarkoitti 300-400'000 as./ kaipa maailmassa ,, olen sitä mieltä mieluimmin
kuin Tutkija Talonen , että määrä on lähempänä 200'000 as. joka ei mitenkään
katso vauhdin tällä hetkellä lisääntyvän ,,Johtuen meillä suomessa VL:n Pedof -
iilien poistoista ,, siinä on tapahtunut 2012-2013. poistoa 25000.-30000. Heidän
itsensä ILMOITTAMANA. Ja tämä kertoo jotakin .
Olen muutaman kerran tavannut , Arvid HORN. en ole vielä aivan todellista sijaa
hänen vetämäästä linjasta , välillä on hyvin teatraalista , josta tulee mieleen että
hän ajaa omaa asiaansa enemmän kuin JUMALAN ; no se ei kuulu tähä .
Meillä Suomessa voi olla pienessä mittakaavassa, mutta soisin , että Esikoiset
voisivat vetää enemmän yhteen köyteen , että koko laiva pysyisi Reitillän sen
tietenkin tiedetä'än johtuvan muistakin syistä ..
Aivan sata varmasti erilaisia porukoita Norjassa on pitkäti toista kymmentä
Jos ajatelaan säntillisesti on se liikaa , koska kuitenkin vain joku on sama kuin suomessa ,,,muuten UUsheränneisyys ei voinut erota 1900 tai ennen sillä JR:
kirjoitti vaimonsa kautta ,vähää ennen kuolemaansa , ei yksikään porukka
ole vielä eronnut minnekkään ...
Myäs Joonas Purnu , ilmoitti 1901 lopussa , ei virallisia erotuksia ole tapahtunut
Täällä kerrottiin toisessa ketjussa aiemmin, Että vesisaaren hajaannus oli jonkin
lainen , tässä linkissä oli siitä aika hyvin ks. Kyllä kai Suomen siionissakin on liikehdintää siihen suuntaan, että malli otettaisi nyt Lutherista, ollaan siis radikaaleja, ollaan luterilaisia.
Tämä lestadiolaisuuden kehitys olisi pitänyt ymmärtää puun haaroittumisena eikä eriseuraisuutena, koska ajatusmallit ovat niin erilaiset.
Kun puhutaan eriseuraisuudesta ,. niin se edellyttää seuraavanlaista puutarhanhoitoa: Jos runkoon ilmestyy pientäkin vihreetä niin, että siihen voisi kasvaa oksa, se pitää veistää heti pois.
Onko joku nähnyt omenapuuta, jossa ei ole yhtään oksaa, mutta tuottaa satoa? Oksat kasvavat rungosta poispäin. Jotka kasvavat lähes vaakasuoraan, ne kantavat hedelmää. Jos puuhun kasvaa kilpaileva latvaa, niin silloin on vaara, että se ei kestä sään vaihtelua.- teu,
Tässä on kysymys muustakin ,vihne; Kyllä Suomen siionilla onkin Liikehdintää.
Lutterin suuntaan , Olematta Radikaaleja , Mutta lapin veikot laittaa siinäkin
hanttiin , heillä piträisi olla voima ja valta ,,jota me hankimme Jeesukselta ,
Tämä Lestaadiolaisuus kehitys Olisi vieläkin saatava kohlilleen kuin P-pojan
seurustelu keikka . Siis kun Es/Lesta = kuin Esikoinen ,niin saiinä tahtoo
olla kaikki muut nimet niitä kuivia oksia , mutta ketään ei voi tuomita siksi
että Sen tekee Jeesus /Karitsa . Tämä on totuus. ..
Siellä Linkissä sanottiin "pikkuesikoiset " aika suurelta osin Näyttää olevan
norjassa , mutta jos se sama kuin meidän RS:n on niitä meilläkin Yli 7000as.
Olemme pitäneet Esikoisten määristä lukua.n.
Usa n,15'000, Suomi ,n,14'700 , Kanada 2 Norja 3 Ruotsi3. = yht n.38*000 as.
Muutamia keskierooppa n.20-30-40.
- Taitaa olla 21.
Täälläkin kirjoittajat kuuluvat aivan omaan haaraansa, heillä on aivan omat käsitykset, jotka poikkeavat Lutherin-ja lestadiuksen käsityksistä.
- olemme luterilaisia
Lestadiolaisten panettelijoita täällä on pääasiassa. Mutta me jotka olemme lestadiolaisina täällä olemme jeesuksenuskoisia ja luterilaisen kirkon jäseniä.
Eikö vihne tiedä että esikoislestadiolaiset ovat olleet koko historiansa ajan luterilaisia? Kysymyshän on nyt pelkästään siitä että edesmenneen August Iisaksonin oppisuunta on saanut aivan liian suuren sijan esikoislestadiolaisessa herätysliikkeessä. Jas kun Lutherin oppi on ollut meidän oppimme, niin sitä yritetään nyt tuoda selkeänä esiin yhdessä Raamatun todistusten kanssa, jotta tämä nykyinen ihmisoppeja ja tietyn paikkakunnan ihmisiä korottava lakihenkinen kupla puhkeaisi. Nimittäin jos näin jatketaan, se tietää
liikkeen jäsenmäärän supistumista. Liike on meille monille hengellinen koti, sen tuhoamista ei saisi enää jatkaa. Jeesus on Herra, kun korotamme Jeesus lipun ja seuraamme häntä, se on liikkeelle ja meille sen jäseninä siunaukseksi.
- teu.
"taita olla 21".
Täällä' Kirjoittajat , kuuluttavat hyvin yleisesti Raamatujn sanoja , ja linjaa
Niin on meillä omat käsitykset ne seuraa Raamattua ja Ja Augustrinusta,
Wycliffiä , Huss ,Lutheria ,ja PM:ää , ja niitä n.12 muuta uskonpuhdistajaa
Eräässä kirjoituksessä oli, että Augustus ja Luther oli myöhäsyntyisiä Paavalia
Paavaleita. Isossa kirjassa ei ole mainittu LLL:n lainkaan ..Siksi olen sitä mieltä
että sinun huomautus on ,alaarvcoinen . ..
Ja siksi että kannattaa olla aina rehellinen ., ettei kirta tollasta puppua, - reisiin lyöjä
Paavali sanoo että olkaa minun seuraajiani, ja sillä hän ei tahdo ottaa keneltäkään Jesuksen seuraamista, vaan ilmaisee että hänellä on yhtäläinen oppi Jeesuksen kanssa.
Paavali ei kehoita ketään olemaan lestadiolaisia eikä lutterin seuraajia, eikä hän itse ollut kumpaakaan.
Miksi siis tämä harhainen lutterin laitoskirkko, joka ei mitään sukua Raamatun seurakunnille, on niin tärkeää muutamille, sitä sopii ihmetellä !- teu,
Ajattele sitä ASIAA , että Venäjällä on Nykyään Orttodoksi kirkko JOKA
ON SILLÄ VALTA KIRKKO , KUITENKIN SIELLÄ ON LUTHERUS KIRKKO
HUOMATTAVASTI VETÄNYT KANNATUSTA ,.
MUtta kuitenkin niin että ei missään ole halveerattu sen paremmin Paavalia
kuin Lutheriakaan Tietenkin se Lutherus kirkko siihen aikaan 1521 paikkeilla
Ei ollut Niin filmaattinen kuin nykyään , Mutta se oli satavarmasti puhdas kuin
Katrolinen kirkko , josta Uskon puhdistajat kirkon kehitti.
Kerrataanpa , I Uskonpuhdistaja oli Occamilainen , s. 1290-k.1350 häntä seurasi
Wyliff s.1320. k.1384. sai Herätteitä (Occamilta joka oli Filosofi ja Teologi .)mole -
mmat oli Enklatilaisia , Wyccliff oli tullut 1344. Oxfordiin sai Occamilaisen kriit-
tisestä Filosoviasta , syventyi Raamatrtuun ja lakitieteeseen Toimi Teologian pro-
ffessorina Oxfordissa ja sen ohessa 1361 Pappina ,, Puolusti useissa terävissä
kirjoituksissa (De civili dominio, ) 1378- 77. kansallisia oikeuksia paavin valta vaatrimuksia vastaan ja arvosteli ankarasti katolilaista papistoa vaatien kirkon
omaisuuden peruuttamista . Voimakkailla sanoilla oli paljon kannattajia , mutta
1377. paavi tuomitsi hänen mielipiteensä vcääriksi . Kansallisesta kirkkopolitiikosta tuli VASTUSTUSMIES , joka latinan teksissa "Pyhän Raamatun totuudesta ", "Kirkosta,, "paavin vallasta ,"-77,
"Kuninkaan vallasta -78. ". hyökkäsi Rooman kirkon periaatteita vastaan , vedoten
Raamatun ilmoitukseen . ja Augustinuksen armo oppiin . kerjäläis munkit asettui Wyccliffiä vastaan ja aloittivat kiivaan kiihotus työn häntä vastaan . kautta ENGLANNIN , JOLLOIN wYKLIFFISTÄ TULI uskonnollinern UUDISTAJA .
wYCCLIFFIN jOHDOLLA TOIMITERTTIIN 1780. vulkataAN PERUSTUVA
RAAMATUN KÄÄNNÖS JOSTA TULI eNGL. KIRJALLISUUDEN PERUSTA .
Seuraava , oli Huss hän on s.n. 1370. Tsekki . Valmistui Prahan yo:sta 1396.
ja kun muutman vuoden sai Wyccliffin kirjoitukset , hän saitodella hyvät herätteet
niistä , tosin paavi ei pitöänyt siitä .. Kuninkas antoi pitää Huss,in pitää kun olisaanut pappisvikimysen , oli pitänyt JYTY SAARNAN Pappien maallistunusesta
erinäisien asioiden paavin puoleta 1409. -1414. hänet houkuteltiin Kirkollisko-koukseen jossa hänet vankittiin ja 1415, paavin käskysta (invisiittorin toimesta
poltettiin roviolla .
On , tiedossa että kun hän sia Wyccliffin Raamatun käsiin siitä tehtiin heti.Tzekielinen Raamattu ,,monia asioita , ei voi näin lyhyessä viesti tilassa
laittaa mutta selitän vielä Hussilaisten edesottamuksia, kun Jann,, oli poltyettu
he hakivat toisen vetäjän ja niin he hakivat uuden nimen Joka oli Bööminveljet
se tuli noin 1430, heitä lisääntyi ,ja heitä johtamaan palkattiin Omapiispa.
eikä aikaakaan kun Martti Luther syntyi 1483... 1505 maisteriksi . Hä'n
Tutustui Aukustinolais luostarin veljeskuntaan. Eli veljien Mysteerisaeen Hurskauteen , Ankaran kurin ja ja tieteellisen harrastuksen tunnettu Erfutin
Augustinoluostarissa Lutherille alkoi vuosia kestävä kärsimys ..
Jossakin kohtaa on jonkun tiet kodannut , vähän KOSKA luther valmistui
1507 hän sai pappisvihimyksen . 1509. hänestä tuli Legtor (Raamatun selitysopin
prpffessaori , talvella 1510-11 hän kävi veljeskunnan asoilla Roomassa . , sillä reissulla oppi tuntemaan katolisen kirkon keskusedssa vallitsevan huonon tilan .
1512 hän valmistui Teologian Tohtoriksi .. Valta osa hänen luennoistaan 1513
on vielä luettavissa .
Hän meni 1525 avioon Katariina von Boran kanssa . He perustivat oikenan pappiskodin ,jossa hurskaus ja evangeelinedn vapaus ja ilo yhtyivä't .
Kun opiskelijoita tuli ja Lutherin opiskelijat vaihtoivat työtään Ruokaan
Martin ja Katariinan pöydssä oli usein 30 syöjää.
nyt tahdon siirtää toiseen , mutta ei ole enää tilaa olisi noista Bööminveljistö
ollut vielä pientä , ja sioitä kun he liittyi sen kreivin maa tilalle , joka sai
sittemmin nimen Heerrnhuut ,,se nyt jää toiseen kertaan .
- teu.
Kuinka paljon saa pilkata lutheria , ennenkuin tulee Rangaistuds.
Minusta ei enää paljonenempi voisiko joku selittää asiallisesti
miten tai millai rfeisiin lyöjäasian kuvaa,, Jos me lukisimme oikeasti Paavalin kirjoituksia, niinyksikään wanhin ei olisi ongelma.
Nimittäin Ef 4, kertoo meille siitä mitä seurakunnassa pitäisi tapahtua. Jokainen tarvitsee määrätyssä vaiheessa hengellistä isää ja-äitiä, mutta niiden hengellisten isien pitäisi toimia niin, että niistä lapsista tulee veljioä ja sisaria. Ei kukaan voi olla kenenkään lapsi siinä mielessä maailman tappiin, että vastuu omasta elämästä olisi aina jossain muualla eikä itsellä ja ehkä mahdollisimman kaukana vielä. Tässä on ongelman ydin. Suomalaisten saarnaajien pitäisi ryhdistäytyä ja kasvattaa selkäranka itselleen ja sitten veljeyden hengessä kohdata wanhimpia.Yksi ajatus jäi pois äskeisestä. Suomalaisilla julistajilla ei saa olla hallintoalamaisen orjuuttava henki, se pitää ajaa ulos Jeesuksen nimessä.
- Pysytään Jeesuksessa
vihne kirjoitti:
Yksi ajatus jäi pois äskeisestä. Suomalaisilla julistajilla ei saa olla hallintoalamaisen orjuuttava henki, se pitää ajaa ulos Jeesuksen nimessä.
Näin se on. OLen tuntenut kaksikin saarnaaja jotka näissä kokouksissa ovat olleet, tai itse asiassa kolme. Törmättyään kallioon, puheen vuorot on estetty, ja tukijat ovat haihtuneet ympäriltä. Haarniskoitu vartioi linnaansa tarkasti. Yhtä lukuun ottamatta Raamattuun ja Lutherin oppiin tukeutuneet ovat lähteneet
seuraamaan Jeesusta ilman esikoislestadiolaisuutta. Ulkoa päin on hyvä neuvoa kuinka tulisi toimia. Jotta näin voitaisiin tehdä, se vaatii
aika ison joukon saarnaajia taakse. Yksi "korkea puu", niin kuin he Jeesukseen uskovia nimittelevät, ei tälle joukolle mahda mitään,
kunnes Jumalan aika, jonka hän on meille armossaan tällä tavalla
antanut oppiaksemme tuntemaan Jeesuken Kristuksen tulee päätökseen.
Vamoni jolla on ennalta näkemisen armolahja, ahdistui aivan tavattomasti vähän ennen näitä tapahtumia, (Turun kokousta),
hän sanoi, pahoin pelkään että Eero jää yksin. Näin kävikin, vain
pari tukijaa oli, joista toinen hyllytettiin. Tosin ne purettiin sitten myöhemmin, mutta kehitystä se ei pysäyttänyt. "Alkuperäisen lestadiolaisuuden" palauttajien seurakuntaa hajoittava työ jatkuu edelleen.
Työtä tehdään taustalla toki, mutta saarnaajia ei tule julkisesti samaan rintamaan.
Tässä yhteydessä on heti sanottava, ettei mennä ojasta allikkoon, myöskin tiukemman elämänkatsomuksen omaaville pitää olla seurakunnassa turvapaikka. Veljet ja sisaret hyvin tunrien tiedän etteivät Jeesukseen uskovat, ihmisoppien orjuudesta vapaat kristityt, ole sitä vapautta rajoittamassa. Ehdonvallan asiat ovat vain ihmisiä varten. Jonkun omatunto on pedantti ja tarkka erilaisissa ulkoisissa asioissa, austeissa sun muissa. Toinen kristitty on sellaisista vapaa.
Seurakunnassa tällaista seurakuntaa hajoittavaa rajaa ei saisi sallia lainkaan, koska me pelastumme ARMOSTA, uskomalla Herraan Jeesukseen. Ulkoisesti voi halutessaan erottautua muista ihmisistä jos omatunto sellaista vaatii. Uskonkappalaleita tällaista ei saa rakentaa. - teu.
"vihne !
Vaikka heti lukisimme Paavalia /Paavalin kirjoituksia , ja sanot että yksikään vanhin ei olisi ongelma ? Miksei kyllä minusta ensinnä kuka takaa että he lukevat itse ?.
toiseksi olen havainnut että vanhimmilla ei ole mitään halua ryhtyä keskusteluun .
se voi tietenkin johtua monista tekijäistä , mutta pahin on se ettei heillä ole halua
koko keskusteluun meidän kanssa ..
Johtukoon sitten. vaikka siitä että he pelkää , koska he ovat Ruotija . hyvin voisi
ottaa tulkin ,niinhän he tekee muutenkin .. aikoinaan kaikki Ruotsit puhui suomea
esuimerkiksi se Meän kieli , miksei puhuneet sitä , voihan se sielläkin koulussa
olla vaikeaa , mutta kaikki todella puhui 1985 1990 saakka pitikö se Meön kieli
tyrmätä ,, sehä oli ollut 985-990 lähtien , ollut muuttumatoin , tästä on puhuttu
joskus , se menee aivan samoin tiukkaan ja olisi onkelmia ..
Paavali kehoitaa lukijoitaan valtamaan kutsumuksensa arvon mukaisesti.
eritäinkin säilyttämään Hengn yhteuden : 1-6.,Efessolaisille .
sillä kuitenkin on armoa annettu sen mukaan , ja sen mukaan kun Kristus on lahjojaan jakanut ;7-10 Ja herrra on asettanut erilaisia ,toimimiehiä seurakuntaan , kunnes kaikki ovat pässeet uskon ja tiedon yhteyteen,. 11-16. Paavali kieltää
heitä vaeltamasta pakanain tavoin käskee pukemaan päällensä uuden ihmisen .
17-24. . Ja antaa heille tarkempia ohjeita.25-32.
Jos palataan tuohjon että kohdata veljellisesti Lapin veikko vaikka he ei tiedä kuka sen nimityksen antaa , ei koske he ei keskustele niin se vika mikä on ei
korjaannu meidän tekemänä. joten hyvästi .. - 5+7#
Pysytään Jeesuksessa kirjoitti:
Näin se on. OLen tuntenut kaksikin saarnaaja jotka näissä kokouksissa ovat olleet, tai itse asiassa kolme. Törmättyään kallioon, puheen vuorot on estetty, ja tukijat ovat haihtuneet ympäriltä. Haarniskoitu vartioi linnaansa tarkasti. Yhtä lukuun ottamatta Raamattuun ja Lutherin oppiin tukeutuneet ovat lähteneet
seuraamaan Jeesusta ilman esikoislestadiolaisuutta. Ulkoa päin on hyvä neuvoa kuinka tulisi toimia. Jotta näin voitaisiin tehdä, se vaatii
aika ison joukon saarnaajia taakse. Yksi "korkea puu", niin kuin he Jeesukseen uskovia nimittelevät, ei tälle joukolle mahda mitään,
kunnes Jumalan aika, jonka hän on meille armossaan tällä tavalla
antanut oppiaksemme tuntemaan Jeesuken Kristuksen tulee päätökseen.
Vamoni jolla on ennalta näkemisen armolahja, ahdistui aivan tavattomasti vähän ennen näitä tapahtumia, (Turun kokousta),
hän sanoi, pahoin pelkään että Eero jää yksin. Näin kävikin, vain
pari tukijaa oli, joista toinen hyllytettiin. Tosin ne purettiin sitten myöhemmin, mutta kehitystä se ei pysäyttänyt. "Alkuperäisen lestadiolaisuuden" palauttajien seurakuntaa hajoittava työ jatkuu edelleen.
Työtä tehdään taustalla toki, mutta saarnaajia ei tule julkisesti samaan rintamaan.
Tässä yhteydessä on heti sanottava, ettei mennä ojasta allikkoon, myöskin tiukemman elämänkatsomuksen omaaville pitää olla seurakunnassa turvapaikka. Veljet ja sisaret hyvin tunrien tiedän etteivät Jeesukseen uskovat, ihmisoppien orjuudesta vapaat kristityt, ole sitä vapautta rajoittamassa. Ehdonvallan asiat ovat vain ihmisiä varten. Jonkun omatunto on pedantti ja tarkka erilaisissa ulkoisissa asioissa, austeissa sun muissa. Toinen kristitty on sellaisista vapaa.
Seurakunnassa tällaista seurakuntaa hajoittavaa rajaa ei saisi sallia lainkaan, koska me pelastumme ARMOSTA, uskomalla Herraan Jeesukseen. Ulkoisesti voi halutessaan erottautua muista ihmisistä jos omatunto sellaista vaatii. Uskonkappalaleita tällaista ei saa rakentaa.Pysytään Jeesuksessa 24.1.2014 15:00
Tässä ole kanssasi samaa mieltä. Seurakuntaa ei saa hajottaa.
Tervehdys taas kaikille. Näyttää olevan tilausta luterilaiselle lestadiolaisuudelle.
Aloittajan linkissä sanotaan että Pohjois-Norjan Yykeän luterilais-lestadiolaisuus alkoi jo isojen hajaannusten aikaan, eli kauan sitten ennen Iisaksonia (joka oli esikoislestadiolainen).
Kommentoin tätä hiukan esikoisten ja samalla tietysti omasta näkövinkkelistä.
Jotain mätää esikoisten opissa on siis ollut jo Purnun aikana. Purnu ei kuitenkaan ole tähän yksin syyllinen.
Ja mikä on se mätä joka haisee?
Laestadius ei selittänyt kasteesta paljoakaan, ja jos joskus selittikin, niin hän teki sen horjuvasti - välillä mitätöiden, välillä luterilaisittain. Tämän seurauksena lestadiolaisuuden pääsuunnissa (länsi ja itälestadiolaisuus sekä uusheränneet) ei olla seurattu tarkasti Lutherin oppia. Tämä on mahdollistanut Laestadiuksen ajan jälkeen eksklusiivisen seurakuntaopin, eli vainme-opin. Laestadiushan ei vielä saarnannut vainme-oppia - olihan hän luterilaisen kirkon pappi.
Miten niin kasteen halveksunta on mahdollistanut vainme-opin? Siksi, että jos olisi tunnustettu että kasteessa jo synnytään uudesti (kuten Raamatussa lukee), ei voitaisi mitenkään opettaa "apostolista" uskosta-uskoon jatkumoa, eli hussilaisuus-hernhutilaisuus-lukijaisuus-lestadiolaisuus. Kastehan ei ole sidottu ihmiseen ja tiettyyn seurakuntaan vaan se on Jumalan työ. Siksi kaste Jumalan työnä on pakko mitätöidä, jotta voidaan avaintenvallalla sulkea ihmiset jonkin ihmisten määrittelemän seurakunnan jäseniksi. Lahkolaisuutta esikoisuuskin on, ei sitä voida kieltää. Ei pahinta laatua mutta kuitenkin.
Jo alkulestadiolaisuudessa annettiin suuri paino uusille opillisille virtauksille, joilla ei ollut paljoakaan tekemistä Lutherin kanssa. Uudet sekoittavat opit tulivat aitoluterilaisuudesta 1600-luvulla irtautuneen, speneriläis-pietistisen tunnettavaa kääntymyskokemusta edellyttävän armonjärjestysopin päälle todennäköisesti metodistipastori George Scottin vaikutuksesta jo itse opetusisä Laestadiuksen oppiin. Laestadius myöskin ihasteli baptisteja, eli uudestikastajia - eli Lutherin inhoamia hurmahenkiä.
Luulenpa että moni ihminen tälläkin foorumilla on lähellä tuota Laestadiuksen alkuperäistä ajattelua - opilla ei siis tarkkaa väliä - eikä seurakunnalla ole rajoja kunhan "eläviä" kristittyjä uudestisyntyy. Olenkohan oikeassa? Ongelma on siinä, ettei se ole Lutherin oppia - eikä siis Raamatun mukaista oppia.
En ihmettele yhtään miksi lestadiolaisuus on niin sekavaa. Se on sekoitus, sanoisinko jopa sekasotku reformoitua, baptistista, roomalaiskatolista ja luterilaista perinnettä. Saarnaajat eivät itsekään tiedä mitä opettavat. Väittävät olevansa luterilaisia. Se ei kyllä pidä ihan pilkun tarkkaan ottaen paikkaansa.Naulasitko siis pelastuksen luterilaisuuteen? Onko siinä jotain eroa onna lestadiolainen vainme uskova tai olla luterilainen vain-me uskova?
Nimittäin luterilainen raamatuntulkinta sulkee pois pelastuksesta ehkä suurimman osan maailman uskovista.vihne kirjoitti:
Naulasitko siis pelastuksen luterilaisuuteen? Onko siinä jotain eroa onna lestadiolainen vainme uskova tai olla luterilainen vain-me uskova?
Nimittäin luterilainen raamatuntulkinta sulkee pois pelastuksesta ehkä suurimman osan maailman uskovista.On siinä suuri ero. Toiset uskovat Raamattuun ja toiset eivät.
En tietenkään naulannut pelastusta luterilaisuuteen. Ei Luther naulannut pelastusta itseensä. Hän naulasi pelastuksen Raamatun oppiin. Yksin uskosta, yksin armosta me pelastumme. Kaste on kuitenkin Raamatun mukaan välttämätön pelastukseen.
Luther ei muuten kieltänyt, etteikö myös hänen aikansa roomalaiskatolisuudessa ja hurmahengissäkin olisi yksittäisiä pelastettuja.- kuusiantero
tyhmelin kirjoitti:
On siinä suuri ero. Toiset uskovat Raamattuun ja toiset eivät.
En tietenkään naulannut pelastusta luterilaisuuteen. Ei Luther naulannut pelastusta itseensä. Hän naulasi pelastuksen Raamatun oppiin. Yksin uskosta, yksin armosta me pelastumme. Kaste on kuitenkin Raamatun mukaan välttämätön pelastukseen.
Luther ei muuten kieltänyt, etteikö myös hänen aikansa roomalaiskatolisuudessa ja hurmahengissäkin olisi yksittäisiä pelastettuja.Tyhmeliinillä näyttäisi raja kiristyvän. Tuollakeinoin se Yykeän suuntauskin lienee saanut alkunsa. Onko sellainen tavoitteena?
Kuulin eräältä ystävältäni, että eräs Luther-Säätiön ihminen, joka on tutkinut todella tarkkaan Lutherin käsitystä uudestisyntymisestä, sanoi, että ei se ole niin yksioikoista kun yleensä luullaan. Saman olen itsekin huomannut ihan postilloja lukemalla.
Tunnustuskirjat sisältävät myös politiikkaa, valitettavasti, eikä kaikkea ole Luther kirjoittanut. Muutenkin näin luterilaisena ihmettelen kun unohdetaan Lutherin tärkein sanoma: yksin Raamattu. Ja jos Raamattu ei kaikilta osin sovi omaan kasteoppiin selitetään Raamattu pois nimittämällä hankalia kohtia poikkeustapauksiksi.
No aihe on hankala. Toivoisin kuitenkin, että kaikilla olisi nöyryys odottaa viisautta Herralta, ettei järki ja ihanteet nouse keskiöön.
Esikoislestadiolaisissa, jos missä, pitäisi olla lupa opettaa kuten LLL teki. Vai tarvitaanko muutama hajaannus lisää, että saadaan jokaiselle oma porukka, jonka tunnustuksen kirjaimet ovat oikeassa järjestyksessä. Suosittelen lukemaan LLL:n tarkastussaarnan Sorselessa 1844, siinä on hienosti kuvattu hajaannusten syyt ja siinä on mielestäni oikeat syyt essujenkin nykytilaan.
Jos nähdään kaikki syyt väärässä kasteopissa, olisi syytä pohtia miten on mahdollista, että juuri tuolla väärällä opilla lestadiolainen heräys levisi? Historioita lukemalla en ole löytänyt heräyksen edenneen teologisilla kasteselityksillä.
Laestadius ei ole ihaillut babtismia. Hän ajatteli, että babtisteissa taitaa löytyä enemmän elävää kristillisyyttä kuin luterilaisessa kirkossa. Näin voi hyvinkin olla.
No jokainen näkynsä mukaan. Itse en kuitenkaan usko, että kuollutta kirjainta vääntämällä saadaan meikäläisissä mitään aikaan. Tarvitaan Pyhä Henki ja ilmoitettu sana. - ohhohoo
Ongelma on siinä, ettei se ole Lutherin oppia - eikä siis Raamatun mukaista oppia.
Kyllä tuossa lauseessa kerrotaan jo omasta harhasta. Kyllä saisi Lutherilta korvilleen.. kuusiantero kirjoitti:
Tyhmeliinillä näyttäisi raja kiristyvän. Tuollakeinoin se Yykeän suuntauskin lienee saanut alkunsa. Onko sellainen tavoitteena?
Kuulin eräältä ystävältäni, että eräs Luther-Säätiön ihminen, joka on tutkinut todella tarkkaan Lutherin käsitystä uudestisyntymisestä, sanoi, että ei se ole niin yksioikoista kun yleensä luullaan. Saman olen itsekin huomannut ihan postilloja lukemalla.
Tunnustuskirjat sisältävät myös politiikkaa, valitettavasti, eikä kaikkea ole Luther kirjoittanut. Muutenkin näin luterilaisena ihmettelen kun unohdetaan Lutherin tärkein sanoma: yksin Raamattu. Ja jos Raamattu ei kaikilta osin sovi omaan kasteoppiin selitetään Raamattu pois nimittämällä hankalia kohtia poikkeustapauksiksi.
No aihe on hankala. Toivoisin kuitenkin, että kaikilla olisi nöyryys odottaa viisautta Herralta, ettei järki ja ihanteet nouse keskiöön.
Esikoislestadiolaisissa, jos missä, pitäisi olla lupa opettaa kuten LLL teki. Vai tarvitaanko muutama hajaannus lisää, että saadaan jokaiselle oma porukka, jonka tunnustuksen kirjaimet ovat oikeassa järjestyksessä. Suosittelen lukemaan LLL:n tarkastussaarnan Sorselessa 1844, siinä on hienosti kuvattu hajaannusten syyt ja siinä on mielestäni oikeat syyt essujenkin nykytilaan.
Jos nähdään kaikki syyt väärässä kasteopissa, olisi syytä pohtia miten on mahdollista, että juuri tuolla väärällä opilla lestadiolainen heräys levisi? Historioita lukemalla en ole löytänyt heräyksen edenneen teologisilla kasteselityksillä.
Laestadius ei ole ihaillut babtismia. Hän ajatteli, että babtisteissa taitaa löytyä enemmän elävää kristillisyyttä kuin luterilaisessa kirkossa. Näin voi hyvinkin olla.
No jokainen näkynsä mukaan. Itse en kuitenkaan usko, että kuollutta kirjainta vääntämällä saadaan meikäläisissä mitään aikaan. Tarvitaan Pyhä Henki ja ilmoitettu sana.Kuusiantero kirjoitti: "Laestadius ei ole ihaillut babtismia. Hän ajatteli, että babtisteissa taitaa löytyä enemmän elävää kristillisyyttä kuin luterilaisessa kirkossa. Näin voi hyvinkin olla."
Hyväksyn tuon kommentin. Tuli kirjoitettua liioitellen.
Mitä eriseuran agitointiepäilyysi tulee, en ainakaan minä ole sellaisissa puuhissa mukana. Tai olen sitten vasta jos aletaan pakottaa porukkaa eroamaan evlut kirkosta. Hajaannus on jo ovella, minusta täysin riippumatta.
Sitten tulee mielenkiintoinen kommentti: "Jos nähdään kaikki syyt väärässä kasteopissa, olisi syytä pohtia miten on mahdollista, että juuri tuolla väärällä opilla lestadiolainen heräys levisi? Historioita lukemalla en ole löytänyt heräyksen edenneen teologisilla kasteselityksillä."
Oletko itse pohtinut miksi esim. helluntailaisuus, mormonismi tai jehovantodistajien liike levisi? Liikkeiden leviäminen ei ole mitenkään kiinni siitä onko oppi väärä vai oikea. Leviämisnopeudellako tunnistat ja luokittelet oikean uskon ?
Kasteopin huolimaton ja horjahteleva opetus mahdollisti vainme-opin. Se on tässä väitteeni. Todista se vääräksi.- kuusiantero
tyhmelin kirjoitti:
Kuusiantero kirjoitti: "Laestadius ei ole ihaillut babtismia. Hän ajatteli, että babtisteissa taitaa löytyä enemmän elävää kristillisyyttä kuin luterilaisessa kirkossa. Näin voi hyvinkin olla."
Hyväksyn tuon kommentin. Tuli kirjoitettua liioitellen.
Mitä eriseuran agitointiepäilyysi tulee, en ainakaan minä ole sellaisissa puuhissa mukana. Tai olen sitten vasta jos aletaan pakottaa porukkaa eroamaan evlut kirkosta. Hajaannus on jo ovella, minusta täysin riippumatta.
Sitten tulee mielenkiintoinen kommentti: "Jos nähdään kaikki syyt väärässä kasteopissa, olisi syytä pohtia miten on mahdollista, että juuri tuolla väärällä opilla lestadiolainen heräys levisi? Historioita lukemalla en ole löytänyt heräyksen edenneen teologisilla kasteselityksillä."
Oletko itse pohtinut miksi esim. helluntailaisuus, mormonismi tai jehovantodistajien liike levisi? Liikkeiden leviäminen ei ole mitenkään kiinni siitä onko oppi väärä vai oikea. Leviämisnopeudellako tunnistat ja luokittelet oikean uskon ?
Kasteopin huolimaton ja horjahteleva opetus mahdollisti vainme-opin. Se on tässä väitteeni. Todista se vääräksi." leviäminen ei ole mitenkään kiinni siitä onko oppi väärä vai oikea. Leviämisnopeudellako tunnistat ja luokittelet oikean uskon ?"
Olet oikeassa tässä. Tunnistan oikean opin Pyhän Hengen voimassa, sillä lampaat kuulevat Hänen äänensä.
Minä uskon myös, että se joka vähiten kerskuu oikealla uskonopillaan, taitaa olla eniten oikeassa. Elävä kristillisyys on vapaa ja tekee vapaaksi. Viittaan mainitsemaani saarnaan, jota edelleen suosittelen lukemaan omakohtaisesti.
"Kasteopin huolimaton ja horjahteleva opetus mahdollisti vainme-opin. Se on tässä väitteeni. Todista se vääräksi."
Mielikuvitusta on vaikeaa todistaa. Mutta avauksen linkin takaa löytyvästä jutusta voit lukea, että hajaantuu myös "oikeaopillinen" lestadiolaisuus. Puhumattakaan luterilaisuudesta ylipäätään. Kirkkohistoriaa lukemaan. Pidän naiivina ajatteluna tuollaista kasteoppi=vapahtaja -ajattelua.
Saa olla tarkkana ettei joudu ojasta allikkoon. Jotenkin haisee vainme -oppi.
Kaikissa, missä on pelastuvia, on yksittäisiä ihmisiä, jotka pelastuvat. Ei ole olemassa pelastavaa tunnustusta rikä kollektiivia.
- teu,
*Tyhmelöin "
Vaikka olet Sefui , olet paljon perillä asiopista , allekirjoitan molemmat
viestisi , ja olen samaa mireltä . , ,,
Emme me kai kykene naulaamaan pelastusta Luterilaisuuteen , mutta
voimme olla tukena , siinä jos tarvitaan . .
Sen asian kanssa ,,että siltä täältä joku tulee autuaaksi ,olen samaa mieltä.. Meidän pitäisi vähitellen päästä pois tuosta tuomitsevasta ja poissulkevasta tavasta ajatella pelastuksen asiaa. On kokonaan Jumalan asia ketä Hän ottaa luokseen. Meidät pitäisi oppia kiittämään, että myös me saamme uskoa kuuluvamme pelastettujen joukkoon Jeesuksen tähden.
Pitäisi olla helppoa yhtyä vanhan Raattamaan ajatukseen, että emme näe Herran pellon toista laitaa.- päinvastoin vihne!!
Hengen erottamisen lahja tarvitaan, nimittäin nyt jos koskaan on paljon erilaista hengellistä sontaa tarjolla, joka etsii pelastusta ihmislihasta ja sen erilaisista toiminnoista.
- Toiset etsivät autuutta lihansa kurittamisesta ja maailmasta eristäystymisestä.
- Ja toiset etsivät autuutta lihansa viihdyttämisestä erilaisin psyykeä stimuloivin menetelmin. Voimakas rytmimusiikki, suuret kansanjoukot, savukoneet ja lavalla edestakaisin hyppivä pelle joka huotoo käsillään kuin liikennepoliisi, nämä merkit ovat tunnuksia tälle harhaopille. Rahan kerääminen näille viihde- pelleille on tarkoitus.
Kumpikaan konsti ei johda perille, ja kuluttaa ihmisten aikaa suunnattomasti aivan turhissa temppuiluissa.
On lopun aika.
Lopun aikoina juuri erilaiset eksytykset ovat suuria. Ja nimenomaan ihmislihalle houkuttelevia, koska niiden pohjana on kehon viihtyminen, voimaannuttaminen ja kiihtyminen.Ei ristillä vuoksemme riippuva Kristus, ei viattoman veren vuodastus, ei verellä priiskoitus, ei kärsimystä yhdessä niiden kanssa, jotka kärsivät. Ja kuolema yhdessä Kristuksen kanssa, on viihdepelleille kauhistus. Kristinuskossa nämä viimeksi mainitut ovat välttämättömiä.
OMasta kunniasta riisuutuminen, synnin, ja siitä johtuvien syntien tunnustaminen, ja Jeesuksen verellä puhtaaksi priikoittaminen eli vihmominen.
VEREN EVANKELIUMI, kuten tamperelainen yli 110 vuotta elänyt mamma Hilja Aaltonen julisti. päinvastoin vihne!! kirjoitti:
Hengen erottamisen lahja tarvitaan, nimittäin nyt jos koskaan on paljon erilaista hengellistä sontaa tarjolla, joka etsii pelastusta ihmislihasta ja sen erilaisista toiminnoista.
- Toiset etsivät autuutta lihansa kurittamisesta ja maailmasta eristäystymisestä.
- Ja toiset etsivät autuutta lihansa viihdyttämisestä erilaisin psyykeä stimuloivin menetelmin. Voimakas rytmimusiikki, suuret kansanjoukot, savukoneet ja lavalla edestakaisin hyppivä pelle joka huotoo käsillään kuin liikennepoliisi, nämä merkit ovat tunnuksia tälle harhaopille. Rahan kerääminen näille viihde- pelleille on tarkoitus.
Kumpikaan konsti ei johda perille, ja kuluttaa ihmisten aikaa suunnattomasti aivan turhissa temppuiluissa.
On lopun aika.
Lopun aikoina juuri erilaiset eksytykset ovat suuria. Ja nimenomaan ihmislihalle houkuttelevia, koska niiden pohjana on kehon viihtyminen, voimaannuttaminen ja kiihtyminen.Ei ristillä vuoksemme riippuva Kristus, ei viattoman veren vuodastus, ei verellä priiskoitus, ei kärsimystä yhdessä niiden kanssa, jotka kärsivät. Ja kuolema yhdessä Kristuksen kanssa, on viihdepelleille kauhistus. Kristinuskossa nämä viimeksi mainitut ovat välttämättömiä.
OMasta kunniasta riisuutuminen, synnin, ja siitä johtuvien syntien tunnustaminen, ja Jeesuksen verellä puhtaaksi priikoittaminen eli vihmominen.
VEREN EVANKELIUMI, kuten tamperelainen yli 110 vuotta elänyt mamma Hilja Aaltonen julisti.Päin vastoin!! Ihmisen kilvoitus ei mensty sillä, että haistelee toisten henkeä. Paljon tärkeämpää on tarkkaikka omia asioitaan ja reaktioitaan. Pelkkä henkien haisteleminen ja väärien henkien tuomitseminen ei oikeasti rakenna kenenkään omaa uskonelämää, korkeintaan tuo elämään farisealaisuutta.En ole nuin harhainen kui tuo kiitos Jumalalle ja tunnustuskirjoille.
- pysytään Kristuksess
vihne kirjoitti:
Päin vastoin!! Ihmisen kilvoitus ei mensty sillä, että haistelee toisten henkeä. Paljon tärkeämpää on tarkkaikka omia asioitaan ja reaktioitaan. Pelkkä henkien haisteleminen ja väärien henkien tuomitseminen ei oikeasti rakenna kenenkään omaa uskonelämää, korkeintaan tuo elämään farisealaisuutta.En ole nuin harhainen kui tuo kiitos Jumalalle ja tunnustuskirjoille.
Omaa pieruaan haistelemalla kukaan ei pelastu. Ei kyllä toistenkaan pieruja haistelemalla.
***) Kristityt katsovatkin Kristukseen, ja uskovat YKSIN häneen.
Vaarallista harhaopeissa onkin se, että ne kieltävät kristinuskon perustotuudet murheen synnistä verellä vihmomisen syntien anteeksiaamiseksi ristin häepän tien. He vääristelevät JUmalan sanan lihansa voimaannuttamisen tarpeiksi.
Ja huomaa tärkeä seikka lopun ajan lihavien lampaiden toiminnassa, - he toimivat Hengen nimissä, mutta Jumalan sanan ulkopuolella, saadakseen niillä "voimilla" kerskua toisten edessä.
Mitä me Jumalan armossa ja anteeksiantamuksessa elävät sellaisella kerskuriporukalla teemme? Eikä heistä ole hyötyä niillekään joilla on totinen avun tarve.
ON kuitenkin huomattava tässä yhteydessä, että eri joukossa on myös Jeesukseen uskovia mukana. Ja nämä tutut ristiriidat, jotka neitseellinen Kristus-usko ilman ihmislihan temppuja tuo aina vääjäämättä mukanaan. - teu,
päinvastoin vihne!! kirjoitti:
Hengen erottamisen lahja tarvitaan, nimittäin nyt jos koskaan on paljon erilaista hengellistä sontaa tarjolla, joka etsii pelastusta ihmislihasta ja sen erilaisista toiminnoista.
- Toiset etsivät autuutta lihansa kurittamisesta ja maailmasta eristäystymisestä.
- Ja toiset etsivät autuutta lihansa viihdyttämisestä erilaisin psyykeä stimuloivin menetelmin. Voimakas rytmimusiikki, suuret kansanjoukot, savukoneet ja lavalla edestakaisin hyppivä pelle joka huotoo käsillään kuin liikennepoliisi, nämä merkit ovat tunnuksia tälle harhaopille. Rahan kerääminen näille viihde- pelleille on tarkoitus.
Kumpikaan konsti ei johda perille, ja kuluttaa ihmisten aikaa suunnattomasti aivan turhissa temppuiluissa.
On lopun aika.
Lopun aikoina juuri erilaiset eksytykset ovat suuria. Ja nimenomaan ihmislihalle houkuttelevia, koska niiden pohjana on kehon viihtyminen, voimaannuttaminen ja kiihtyminen.Ei ristillä vuoksemme riippuva Kristus, ei viattoman veren vuodastus, ei verellä priiskoitus, ei kärsimystä yhdessä niiden kanssa, jotka kärsivät. Ja kuolema yhdessä Kristuksen kanssa, on viihdepelleille kauhistus. Kristinuskossa nämä viimeksi mainitut ovat välttämättömiä.
OMasta kunniasta riisuutuminen, synnin, ja siitä johtuvien syntien tunnustaminen, ja Jeesuksen verellä puhtaaksi priikoittaminen eli vihmominen.
VEREN EVANKELIUMI, kuten tamperelainen yli 110 vuotta elänyt mamma Hilja Aaltonen julisti."päin vastoin vihne "
"nm. " olen samaa mieltä.. kanssasi .
- Tässä näin.
Asiasta ensimmäiseen - kiinnosti, missä on Yykeä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Yykeä- teu,
Joskus ole ollut tuossa Lyngensaidsz 1. yön . trulimme etälän suunasta ,
olimme iltakävelyllä satamassa ostimme jonkin laisen hodarin , aivan
kamalaa makkaraa , emäntä heitti roskiin , minä puristin kovaa makkara
lensi pois , ja maistoin miltä semaistuu ilman makkaraa , aivan hyvää ja
sitten ostimme yhdet lisää , puljautimme Makkarat pois , luultavasti myytä
latsoi pitkään mutta mitäs siitä hän sai rahat ja me ruokaa .
Tämä oli joskus 1974,
- teu,
Niin tämä sana sopii hyvin Hernhutilaisten (sen Krivin maatilasan ) hänellä
Oli siellä isotila , siinä ei myös nähnyt ,jos ei Herran pellon toista laitaa ..
Kyn sinne pakkautui 1730 luvulla n.20'000 as, - skiipotin tunnelissa
Jaa miksi ne sinne pakkautui ?
Mutta on se tuo skiipotin seutu ja pykeija moneen kertaan koluttu kalastuksen muodossa.
tuossa pakkautumiskylässä ei ole tullut käytyä, ohi kylläkin on menty moneen kertaan.- että sellaista
Ja olempas ollut yhen norjansaarnaajan kanssa kokoustakin pitämässä !
Hyvin henkemme yhtyi, en sitten tiedä mitä suuntaa hää edusti sikäläisittäin. - semmottia muistoja
Ka niihä tuota on tehty. En tosin kalojen perässä.
Ensimmäistä kertaa kuulen nyt alueen lestadiolaisuudesta.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/1033498
tuossa linkissä kymmenen vuotta vanhempaa tarinaa samasta aiheesta- sivusta seuraaja
Olipa tuttuja nimiä, Eliza, el kirahwi, Hynde, Wibby! Lieneekö vaihtaneet nimimerkkiä, vai muuten lopettaneet? el kirahwi oli minun suosikki kommentoija. Itse enemmän seuraan, kun kommentoin täällä näitä kirjoituksia.Saattaa tosin useita kuukausia mennä, etten edes käy täällä, ja välillä sitten päivittäin! Leeviläinen osui jollain lailla ytimeen tuossa omassa kommentissaan, siltä tämä näin ulkopuolisen silmin näyttää...
Pittäähän sitä vastata. Olen täyttänyt 70 vuotta, joten olen eläkeläinen taloudenpidon puolesta. Olen siis vapaa tekemään mitä haluan ja vaimo sallii. Olen koittanut eläkevuosinani perehtyä tähän it-maailmaan. Tässä onkin tekemistä, kun on aloitettu ysivitosella ja nyt omassa pöytäkoneessani on seiska ja läppärissä meidän huushollissa on kasi. Siinä on ollut opettelua. Kirjottelen vähän blokia ja osallistun joskus kotimaan sivuilla keskusteluun. Melkein joka päivä otan päiväunet, joskus vähän imuroitten ja käytän tiskikonetta. Saunon kahdesti viikossa, kun meillä on oma sauna. Osallistun viikoittain kahteen tai kolmeen hengelliseen tilaisuuteen. Siinä on kokousta ja raamattupiiriä ja rukouspiiriä. Ehkä piisaa.
- muuttis
Pittää kysyjälle vastata. Minä olen eläkemummu ja en kuulu niihin eläkeläisiin, joilla on aina kiire.
Esikoisuus on hengellinen kotini ja tietenkin kaikki mitä siihen kuuluu, eilen, tänään ja mahdollisesti huomenna, kiinnostaa. Arkisten askareiden lomassa käyn päivittäin lukemassa mitä tänne on kirjoitettu. Ja toisinaan osallistun, vaikka usein olisi viisaampaa pysytellä lukulinjalla. Ei tarvitsisi katua sanavalintojaan. Ev.lut kirkon tila huolestuttaa koska olen luterilainen, siellä tapahtuvan luopumuksen takia.
Käyn kirkossa ja seuroissa muutaman kerran kuukaudessa, raamattu- ja rukouspiirissä samoin, kuuntelen Norvantoa ja kahvittelen vanhuksia aina vuorollani.
Meillä isäntä imuroi myös :-) - Leeviläinen
Onnittelen, että olet saavuttanut seitsemänkymmenen ikävuoden virstanpylvään! Keväällähän täytät 71-vuotta. Miksi muuten olet poistanut tietosi rekatusta nimimerkistäsi? Tietotekniikka on kiehtovaa! Jos sille antaa pikkusormen se vie jalatkin! Omalle kohdalleni on käynyt näin. Siunausta saunoittelullesi ja osallistumillesi. Hyvä on, että aktiiviteettia riittää tässä katalassa ja pahassa maailmassa. Rauhaa ja rakkautta!
Leeviläinen kirjoitti:
Onnittelen, että olet saavuttanut seitsemänkymmenen ikävuoden virstanpylvään! Keväällähän täytät 71-vuotta. Miksi muuten olet poistanut tietosi rekatusta nimimerkistäsi? Tietotekniikka on kiehtovaa! Jos sille antaa pikkusormen se vie jalatkin! Omalle kohdalleni on käynyt näin. Siunausta saunoittelullesi ja osallistumillesi. Hyvä on, että aktiiviteettia riittää tässä katalassa ja pahassa maailmassa. Rauhaa ja rakkautta!
No ne jäi avoimeksi alunperin ikäänkuin vahingossa. Eihän se varmaan ollut eduksi, että sheriffi oli nimeä myöten tiedossa. Kun sitten totesin, että ne henkilötiedot ovat siellä suotta, kun ei ole muillakaan ,niin suljin ne pois.
- Leeiläinen
muuttis kirjoitti:
Pittää kysyjälle vastata. Minä olen eläkemummu ja en kuulu niihin eläkeläisiin, joilla on aina kiire.
Esikoisuus on hengellinen kotini ja tietenkin kaikki mitä siihen kuuluu, eilen, tänään ja mahdollisesti huomenna, kiinnostaa. Arkisten askareiden lomassa käyn päivittäin lukemassa mitä tänne on kirjoitettu. Ja toisinaan osallistun, vaikka usein olisi viisaampaa pysytellä lukulinjalla. Ei tarvitsisi katua sanavalintojaan. Ev.lut kirkon tila huolestuttaa koska olen luterilainen, siellä tapahtuvan luopumuksen takia.
Käyn kirkossa ja seuroissa muutaman kerran kuukaudessa, raamattu- ja rukouspiirissä samoin, kuuntelen Norvantoa ja kahvittelen vanhuksia aina vuorollani.
Meillä isäntä imuroi myös :-)Anteeksi uteliaisuuteni. En tahtonut loukata , kunhan tyhmänä kyselin! Hengellinen koti lienee meille kaikille tärkeä? Minulla sitä valitettavasti ei ole. Olen syntinen ja pakana, epäuskoinen ja epätoivoinen maan mato. En jaksa edes enää rukoilla syntisen ja kurjan sieluni autuuden puolesta.
- Leeviläinen
vihne kirjoitti:
No ne jäi avoimeksi alunperin ikäänkuin vahingossa. Eihän se varmaan ollut eduksi, että sheriffi oli nimeä myöten tiedossa. Kun sitten totesin, että ne henkilötiedot ovat siellä suotta, kun ei ole muillakaan ,niin suljin ne pois.
Se on ihan oikein! Miksi jakaa henkilötietojansa sosiaalisessa mediassa! Rauhaa sinulle ja voimia elonpäivillesi!
- armo, ei ansio
Leeiläinen kirjoitti:
Anteeksi uteliaisuuteni. En tahtonut loukata , kunhan tyhmänä kyselin! Hengellinen koti lienee meille kaikille tärkeä? Minulla sitä valitettavasti ei ole. Olen syntinen ja pakana, epäuskoinen ja epätoivoinen maan mato. En jaksa edes enää rukoilla syntisen ja kurjan sieluni autuuden puolesta.
Leeviläinen, älä jää yksin.
"Olen syntinen ja pakana, epäuskoinen ja epätoivoinen maan mato. En jaksa edes enää rukoilla syntisen ja kurjan sieluni autuuden puolesta"
Juuri noin tunteva ihminen on hyvin lähellä Jumalaa ja ja Hänen rakastavaa sydäntään, joka on Jeesuksessa annettu jokaista kurjaa kulkijaa varten. Terveet eivät parantajaa tarvitse ja he ovat siksi kaukana Jumalasta.
Kaikki joilla on usko Herraan Jeesukseen, olemme olleet juuri samassa tilanteessa, aivan hukassa. Vasta kun ei ole enää muuta mahdollisuutta, on sydän valmistettu (Jumalan teko sekin) ottamaan Jeesus Kristus elämän Herraksi.
Joka ainoan ihmisen synnit on jo sovitettu Golgatalla, ei tarvita muuta kuin uskoa se omalle kohdalleen. Tämä koskee myös sinua.
Lue raamatustasi Jumalan ihanat lupaukset ja omista itsellesi. Ja etsi itsellesi seurakunta, jossa saat kasvaa ystävien keskellä. Leeiläinen kirjoitti:
Anteeksi uteliaisuuteni. En tahtonut loukata , kunhan tyhmänä kyselin! Hengellinen koti lienee meille kaikille tärkeä? Minulla sitä valitettavasti ei ole. Olen syntinen ja pakana, epäuskoinen ja epätoivoinen maan mato. En jaksa edes enää rukoilla syntisen ja kurjan sieluni autuuden puolesta.
"Olen syntinen ja pakana, epäuskoinen ja epätoivoinen maan mato. En jaksa edes enää rukoilla syntisen ja kurjan sieluni autuuden puolesta. "
Jos ja kun näin todella ajattelet, olet todella lähellä Taivaan Isän sydäntä, kuten jo sanottu. Kristus on jo vierelläsi. Hän on nimenomaan meidän mitättömien ja kurjien, limaisten ihmisolioiden vapahtaja, ei pullistelevien ja synnittömien "voimakristittyjen" pelastaja!
Ei ole mitään muuta tietä taivaaseen kuin tulla ensin täysin syntiseksi ja mitättömäksi. Olet saanut jo armon tuntea itsesi syntiseksi. Se on jo suurta armoa että tajuaa ettei omin voimin pelastu. Sinut on siis jo huomattu ja alettu valmistaa taivastielle. Huomaatko sen? Ei paatunut puupökkelö pakana ajattele noin.
Tämä mitättömyys, tyhjyys, syntisyyden tunto, on se kuuluisa ahdas portti, se on uskon matkalla myöhemminkin sen vanhan ihmisen tappaminen kasteeseen yhä uudelleen ja uudelleen. Kai sinut on joskus kastettu? Jos on kastettu Kristukseen, niin ei tarvitse muuta kuin huutaa avuksi Herraa, eli rukoilla että hän nostaa sinut pystyyn ja antaa uskonvarmuuden. Muistele samalla kastettasi, sillä silloin sinut on otettu Jumalan lapseksi. Lapseuttasi ei voi kukaan ottaa pois.
Uskonvarmuus tulee varmasti, kun sitä tosissaan pyydät ja jäät sitten kärsivällisesti odottamaan.
Anna vaihtaa syntisi armoon - anna siten pelastaa itsesi.- muuttis
tyhmelin kirjoitti:
"Olen syntinen ja pakana, epäuskoinen ja epätoivoinen maan mato. En jaksa edes enää rukoilla syntisen ja kurjan sieluni autuuden puolesta. "
Jos ja kun näin todella ajattelet, olet todella lähellä Taivaan Isän sydäntä, kuten jo sanottu. Kristus on jo vierelläsi. Hän on nimenomaan meidän mitättömien ja kurjien, limaisten ihmisolioiden vapahtaja, ei pullistelevien ja synnittömien "voimakristittyjen" pelastaja!
Ei ole mitään muuta tietä taivaaseen kuin tulla ensin täysin syntiseksi ja mitättömäksi. Olet saanut jo armon tuntea itsesi syntiseksi. Se on jo suurta armoa että tajuaa ettei omin voimin pelastu. Sinut on siis jo huomattu ja alettu valmistaa taivastielle. Huomaatko sen? Ei paatunut puupökkelö pakana ajattele noin.
Tämä mitättömyys, tyhjyys, syntisyyden tunto, on se kuuluisa ahdas portti, se on uskon matkalla myöhemminkin sen vanhan ihmisen tappaminen kasteeseen yhä uudelleen ja uudelleen. Kai sinut on joskus kastettu? Jos on kastettu Kristukseen, niin ei tarvitse muuta kuin huutaa avuksi Herraa, eli rukoilla että hän nostaa sinut pystyyn ja antaa uskonvarmuuden. Muistele samalla kastettasi, sillä silloin sinut on otettu Jumalan lapseksi. Lapseuttasi ei voi kukaan ottaa pois.
Uskonvarmuus tulee varmasti, kun sitä tosissaan pyydät ja jäät sitten kärsivällisesti odottamaan.
Anna vaihtaa syntisi armoon - anna siten pelastaa itsesi.Heräämätön ihminen ei totisesti tunne noin kun Leeviläinen kuvasi viestissään!
Herääminen on jo Jumalan työtä ja kutsua Jeesuksen luokse.
Vihollinen yrittää rakentaa esteitä monin tavoin. Mutta Pyhä Henki kehoittaa aina katsomaan ylösnoussutta Herraa Jeesusta ja Hänen maksamaansa sovitusuhria koko maailman edestä. Hän on avannut yhteyden Jumalaan, jota ilman olisimme kaikki tuomitut kadotukseen.
"Niin suuresti on Jumala maailmaa rakastanut, että Hän antoi ainoan Poikansa, että jokainen joka uskoo Häneen, pelastuisi ja saisi ikuisen elämän"
Usko Herraan Jeesukseen puhdistaa kaikesta synnistä. Niin suurta syntiä ei ole, etteikö Jeesuksen uhri riittäisi. Se riittää koko maailman syntimäärään ajan loppuun asti. Kiitos, kunnia ja ylistys Herralle Jeesukselle! - Leeviläinen
muuttis kirjoitti:
Heräämätön ihminen ei totisesti tunne noin kun Leeviläinen kuvasi viestissään!
Herääminen on jo Jumalan työtä ja kutsua Jeesuksen luokse.
Vihollinen yrittää rakentaa esteitä monin tavoin. Mutta Pyhä Henki kehoittaa aina katsomaan ylösnoussutta Herraa Jeesusta ja Hänen maksamaansa sovitusuhria koko maailman edestä. Hän on avannut yhteyden Jumalaan, jota ilman olisimme kaikki tuomitut kadotukseen.
"Niin suuresti on Jumala maailmaa rakastanut, että Hän antoi ainoan Poikansa, että jokainen joka uskoo Häneen, pelastuisi ja saisi ikuisen elämän"
Usko Herraan Jeesukseen puhdistaa kaikesta synnistä. Niin suurta syntiä ei ole, etteikö Jeesuksen uhri riittäisi. Se riittää koko maailman syntimäärään ajan loppuun asti. Kiitos, kunnia ja ylistys Herralle Jeesukselle!Kiitos nimimerkeille armo, ei ansio, tyhmelin ja muuttis rohkaisevista sanoistanne. Uskokaa tai älkää, viestinne sai minut vanhan syntisäkin kyyneliin. Kastettu minut on. Rippikoulun olen käynyt ja pyhällä ehtoollisella syntisenä vieraillut.Silloinkin on tuntunut siltä, etten ole syntisenä ehtoollispöydän arvoinen. Jumalaan uskon ja hänen kymmeneen käskyynsä. Ansioita minulla ei ole puolustuksekseni viimeisellä tuomiolla, päinvastoin. Olenkohan se armonvaras joka ei mahdu ahtaasta portista sisällemenemään taivasten valtakuntaan? Mitä minun pitäisi tehdä? Rippi-isä, ehtoollinen, kuljettujen polkujen korjaaminen? Siihen ei tosin elinaikani enää riitä.
Leeviläinen kirjoitti:
Kiitos nimimerkeille armo, ei ansio, tyhmelin ja muuttis rohkaisevista sanoistanne. Uskokaa tai älkää, viestinne sai minut vanhan syntisäkin kyyneliin. Kastettu minut on. Rippikoulun olen käynyt ja pyhällä ehtoollisella syntisenä vieraillut.Silloinkin on tuntunut siltä, etten ole syntisenä ehtoollispöydän arvoinen. Jumalaan uskon ja hänen kymmeneen käskyynsä. Ansioita minulla ei ole puolustuksekseni viimeisellä tuomiolla, päinvastoin. Olenkohan se armonvaras joka ei mahdu ahtaasta portista sisällemenemään taivasten valtakuntaan? Mitä minun pitäisi tehdä? Rippi-isä, ehtoollinen, kuljettujen polkujen korjaaminen? Siihen ei tosin elinaikani enää riitä.
Armonvarkaat eivät kirjoita noin. Sinun ei tarvitse muuta tehdä kuin uskoa itsesi armosta autuaaksi, keskelle taivasta.
Usko kaikki syntisi anteeksi Herran Jeesuksen pyhässä nimessä ja kalliissa sovintoveressä. Ole hyvässä turvassa siunattuna ja lohdutettuna.
Näin meitä on opetettu sanomaan. Tämä on se rippi, todistus syntien anteeksiantamisesta. Autuas vaihtokauppa: synnit vaihdetaan pelastukseen. Yksin Jeesuksen nimi pelastaa. Kristus on vetämässä sinua nyt kääntymyksen ahtaasta portista läpi vaikka väkisin, kunhan annat hänen sen tehdä etkä vastustele. Anna Kristuksen taistella puolestasi. Luota hänen kykyihinsä.
Hyvät teot ja polkujen korjaamiset tulevat myöhemmin. Älä niistä nyt murehdi.
Jos haluat keskustella lisää ja saada uskovia ystäviä joihin voit luottaa, niin lähetä viesti.- Katso Jumalan Karitsa!
Leeviläinen kirjoitti:
Kiitos nimimerkeille armo, ei ansio, tyhmelin ja muuttis rohkaisevista sanoistanne. Uskokaa tai älkää, viestinne sai minut vanhan syntisäkin kyyneliin. Kastettu minut on. Rippikoulun olen käynyt ja pyhällä ehtoollisella syntisenä vieraillut.Silloinkin on tuntunut siltä, etten ole syntisenä ehtoollispöydän arvoinen. Jumalaan uskon ja hänen kymmeneen käskyynsä. Ansioita minulla ei ole puolustuksekseni viimeisellä tuomiolla, päinvastoin. Olenkohan se armonvaras joka ei mahdu ahtaasta portista sisällemenemään taivasten valtakuntaan? Mitä minun pitäisi tehdä? Rippi-isä, ehtoollinen, kuljettujen polkujen korjaaminen? Siihen ei tosin elinaikani enää riitä.
Leeviläinen. Uskot 10 käskyyn. Vaikka ne ovat oikein ja pyhät, ne eivät ikinä tuo sinulle muuta kuin vaivaa, eivätkä voi sinua hädässä auttaa. Syy on se totuus, jonka jo tunnet, että olet syntinen maan mato, etkä pysty pyhään elämään.
Tähän meitä kaikkia koskevaan kuoleman hätään ja ahdistukseen Jumala on antanut toisen lain, se on Rakkauden laki, jota ei ole milloinkaan tulen leiskussa hakattu kivitauluihin. Se kuuluu yksinkertaisuudessaan näin:
Niin on Jumala leeviläistä rakastanut, että antoi ainoan Poikansa, Jeesuksen, ettei leeviläinen, joka Häneen uskoo hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän! - Leeviläinen
tyhmelin kirjoitti:
Armonvarkaat eivät kirjoita noin. Sinun ei tarvitse muuta tehdä kuin uskoa itsesi armosta autuaaksi, keskelle taivasta.
Usko kaikki syntisi anteeksi Herran Jeesuksen pyhässä nimessä ja kalliissa sovintoveressä. Ole hyvässä turvassa siunattuna ja lohdutettuna.
Näin meitä on opetettu sanomaan. Tämä on se rippi, todistus syntien anteeksiantamisesta. Autuas vaihtokauppa: synnit vaihdetaan pelastukseen. Yksin Jeesuksen nimi pelastaa. Kristus on vetämässä sinua nyt kääntymyksen ahtaasta portista läpi vaikka väkisin, kunhan annat hänen sen tehdä etkä vastustele. Anna Kristuksen taistella puolestasi. Luota hänen kykyihinsä.
Hyvät teot ja polkujen korjaamiset tulevat myöhemmin. Älä niistä nyt murehdi.
Jos haluat keskustella lisää ja saada uskovia ystäviä joihin voit luottaa, niin lähetä viesti.Usko kaikki syntisi anteeksi Herran Jeesuksen pyhässä nimessä ja kalliissa sovintoveressä. Ole hyvässä turvassa siunattuna ja lohdutettuna.
Kiitos sinulle tyhmelin. Tähän tahtoisin uskoa ja saada sielulleni rauhan, Vaan onko kaikki ilmaista? Mitä minulta vaaditaan saadakseni kohdalleni tuon ilosanoman? Olen elänyt epäuskossa, tehnyt syntiä taivasta vastaan ja Jumalan kasvojen edessä. Nöyryyttä minulla ei ole ollut, vain kunniaa ja elintason kilpajuoksua joka tällähetkellä tuntuu täysin turhalta. Ohikulkija olen ollut, en ole välittänyt tarpeeksi vähimmistä veljistämme ja sisaristamme. Olen epäillyt, että kuuleeko Jumala rukoukseni? Tosin maailma ja epäusko ovat jopa poissulkeneet jo lapsena oppimani iltarukoukset. Siunausta sinulle. Leeviläinen kirjoitti:
Usko kaikki syntisi anteeksi Herran Jeesuksen pyhässä nimessä ja kalliissa sovintoveressä. Ole hyvässä turvassa siunattuna ja lohdutettuna.
Kiitos sinulle tyhmelin. Tähän tahtoisin uskoa ja saada sielulleni rauhan, Vaan onko kaikki ilmaista? Mitä minulta vaaditaan saadakseni kohdalleni tuon ilosanoman? Olen elänyt epäuskossa, tehnyt syntiä taivasta vastaan ja Jumalan kasvojen edessä. Nöyryyttä minulla ei ole ollut, vain kunniaa ja elintason kilpajuoksua joka tällähetkellä tuntuu täysin turhalta. Ohikulkija olen ollut, en ole välittänyt tarpeeksi vähimmistä veljistämme ja sisaristamme. Olen epäillyt, että kuuleeko Jumala rukoukseni? Tosin maailma ja epäusko ovat jopa poissulkeneet jo lapsena oppimani iltarukoukset. Siunausta sinulle.Sehän tässä hienoa onkin ettei yhtään mitään vaadita kuin uskon tyhjä käsi, johon armo kaadetaan. Taivaan Isä se juoksee innoissaan vastaan kun oma tuhlaajalapsi palaa kotiin. Ajattelepa kuinka onnellinen Hän on.
Minulla on niin samat kokemukset. En voi kerskailla millään muulla kuin Kristuksella.- muuttis
Katso Jumalan Karitsa! kirjoitti:
Leeviläinen. Uskot 10 käskyyn. Vaikka ne ovat oikein ja pyhät, ne eivät ikinä tuo sinulle muuta kuin vaivaa, eivätkä voi sinua hädässä auttaa. Syy on se totuus, jonka jo tunnet, että olet syntinen maan mato, etkä pysty pyhään elämään.
Tähän meitä kaikkia koskevaan kuoleman hätään ja ahdistukseen Jumala on antanut toisen lain, se on Rakkauden laki, jota ei ole milloinkaan tulen leiskussa hakattu kivitauluihin. Se kuuluu yksinkertaisuudessaan näin:
Niin on Jumala leeviläistä rakastanut, että antoi ainoan Poikansa, Jeesuksen, ettei leeviläinen, joka Häneen uskoo hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän!Minua lohdutti ja antoi voimaa uskoa Jumalan armo Jeesuksessa Kristuksessa kun epäilys iski: "Vuoret väistyköön ja kukkulat horjukoon, muttä MINUN ARMONI ei SINUSTA väisty, eikä rauhanliittoni horju, sanoo SINUN armahtajasi". Jumalan sana ei valehtele.
Kirjoitin tuon kohdan paperille ja laitoin näkyvälle paikalle kodissani, usein luin sitä kun vihollinen uskotteli, ettei armahdus minua koske. Se ketku valehtelija. Kun raamattu todistaa että koko maailman synnit on sovitettu, olisiko mahdollista että minä ja leeviläinen olisimme ulkona siitä. Se ei ole mahdollista, joten uskaltaudu luottamaan Jumalan sanan lupauksiin.
Sanassa sanotaan että veriruskeat synnit tulevat villan valkoisiksi Jeesuksen uhrin tähden. Minkä Valo paljastaa, sen Pyhä Veri puhdistaa. - Leeviläinen
tyhmelin kirjoitti:
Sehän tässä hienoa onkin ettei yhtään mitään vaadita kuin uskon tyhjä käsi, johon armo kaadetaan. Taivaan Isä se juoksee innoissaan vastaan kun oma tuhlaajalapsi palaa kotiin. Ajattelepa kuinka onnellinen Hän on.
Minulla on niin samat kokemukset. En voi kerskailla millään muulla kuin Kristuksella.Olen tuhlaajalapsi. Olen hukannut sen perinnön minkä isäni on minulle testamentannut. Kotiportin avaaminen on tuhlarivuosieni jälkeen vaikeampaa kuin poislähtiessäni portin sulkeminen. Mitäpä sanoisi veljeni pellolla ollessaan, kuullessaan laulun ja riemun paluuni johdosta? Ehkä karttaisin niitä juhlia ja tulisin takaportista isäni huoneeseen? Niinkuin armonvaras?
Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2246908Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442907- 442357
- 1022250
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382061Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2321530- 911527
Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää141401Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j71345Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä3901329