Suomalaista vanhustenhoitoa

En ollut uskoa silmiäni kun luin, että täysin toimintakyvyttömäksi mennyt vanhus voidaan toimittaa yksityiseen hoitokotiin ja hänelle annetaan 2700 euron hoitoseteli kouraan.

Seteli tulee yhteiskunnalta eli meiltä. On tietysti hyvä asia, että vanhuksista huolehditaan, mutta kallista on "virtsassa ja kakkeluurissa makuuttaminen".

Ei kuvaamani hoitotapa voi olla noin kallista vaan sillä rikastutetaan noita hoitolaitoksia ja vielä ansiottomastikin.

28

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      ...

    • Makriina ek

      Eikö vanhus voi määrätä itse, mitä sillä hoitosetelillä korvataan?
      Moni vanhus tulee toimeen kolmasosalla tuosta summasta, ihan omin avuin.
      Antaisivat setelit kotona asuvalle. Monet hoivahenkilötkin työllistyisivät, kun apua tarvitsevat voisivat palkata heidät hoivatyöhön kotiinsa.

    • Kokonaiskustannuksia on "kadunmiehen" lähes mahdotonta arvioida, eiväthän kaikki "toiminta kyvyttömät" ole edes vuodepotilaita!
      Osa hoidokeista pääsee vapaasti liikkumaan, kuka minkin apuvälineen ja avustajan/valvovan henkilön seurassa. Mahdollisuus voimisteluun ja ryhmäuimiseen saunomiseen mm.

      Ei summa minusta kovin suuri ole, eikä ilmeisesti päättäjistäkään, joiden päätökseen on liittynyt esitettyjen laskelmien arviointi ja tarkastus.

      Täysihoito henkilökuntineen, keittiöstä pesulaan kiinteistöhuoltoineen, koostuu noista varoista.

    • Kyllä tuollaisessa vaan viedään tuhkatkin pesästä. Kynitään vielä hoidokin viimeiset pennitkin!

      • lopeta jo !

        Meinasitko ottaa ruune viimiset pennisi käärinliioihin vai mitä ruikutat ? Onko sinulla edes perillisä rahaa kärkkymässä ?
        Täällä on moni yhteiskunnan hoidokkina kehdosta hautaan, laske välillä sille hinta !


      • lopeta jo ! kirjoitti:

        Meinasitko ottaa ruune viimiset pennisi käärinliioihin vai mitä ruikutat ? Onko sinulla edes perillisä rahaa kärkkymässä ?
        Täällä on moni yhteiskunnan hoidokkina kehdosta hautaan, laske välillä sille hinta !

        Kysymys: Miten viestisi liittyy viestin aiheeseen?


    • Huomioikaa vanhus ollut toimintakyvytön. Häntähän valvotaan jatkuvasti
      sillä se on kallista,lukekaa tarkoin aloitus.
      Toinen juttu jos ihmisellä on rahaa se on aivan oikein ,että halutessaan hänet hoidetaan...
      Minä sillä rahalla ostaisin eutanasia -avun vaikka ulkomailta......

      • Hoitomaksu riippuu eläkeläisten tuloista, kunnallinen laitos ottaa noin 800 jos tulot on noin1000 euroa kuussa, loput jää hoidokille. Kyllä kunnallinen hoito maksaa enemmän kuussa kuin tuo 800, ainakin kolminkertaisesti. Yksityiset ottavat vielä enemmän, ja sentakia niitä hoitoseteleitä annetaan. Yksityiset ovat liikelaitoksia. Usein ei kunnallisia palvelulaitoksia ole tarpeeksi, sitten ostetaan palvelut yksityisiltä. Näitä hoitolaitoksia tarvitaan, ei kaikki tule toimeen kotona, varsinkin yksinäiset jäävät usein huonolle hoidolle, Ja kuka niitä yölläkin valvoo. Ei siitä pankkitileistä lisämaksua oteta, jos et itse halua yksityisesti maksaa.


      • LateVaan kirjoitti:

        Hoitomaksu riippuu eläkeläisten tuloista, kunnallinen laitos ottaa noin 800 jos tulot on noin1000 euroa kuussa, loput jää hoidokille. Kyllä kunnallinen hoito maksaa enemmän kuussa kuin tuo 800, ainakin kolminkertaisesti. Yksityiset ottavat vielä enemmän, ja sentakia niitä hoitoseteleitä annetaan. Yksityiset ovat liikelaitoksia. Usein ei kunnallisia palvelulaitoksia ole tarpeeksi, sitten ostetaan palvelut yksityisiltä. Näitä hoitolaitoksia tarvitaan, ei kaikki tule toimeen kotona, varsinkin yksinäiset jäävät usein huonolle hoidolle, Ja kuka niitä yölläkin valvoo. Ei siitä pankkitileistä lisämaksua oteta, jos et itse halua yksityisesti maksaa.

        Ei se loppuunkuluneen hoidokin makuuttaminen kuvaamissani olosuhteissa voi niin kallis olla!


      • Ruuneperi kirjoitti:

        Ei se loppuunkuluneen hoidokin makuuttaminen kuvaamissani olosuhteissa voi niin kallis olla!

        Hoitopaikan ylläpito sen hinnan määrää.


      • lopeta sinäkin

        hevat se eutanasiasta höpinä. Ei tuo aloitus sen paremmaksi muutu vaikka tarkoin lukisi.
        Jokainen täällä maassa hoidetaan, ja voi sitä vastuuta antaa lapsillekkin. aavat perintöään vastaan jotain tehdäkkin.


      • merihuiskulle

        Pitääkö jonkun lääkärin tappaa sairaista rahasta, siis kun joillakin on varaa maksaa ? Kyllä itsensä saa pois päiviltä niin, ettei se siirry jonkun toisen tehtäväksi eikä varsinkaan jonkun toisen tunnolle.
        Lääkärin vala sitoo suojelemaan elämää kaikissa olosuhteissa.
        Kipuja pitää lievittää niin tehokkaasti kuin mahdollista ja siihen on kyllä lääkkeet.


      • LateVaan kirjoitti:

        Hoitopaikan ylläpito sen hinnan määrää.

        Noin toki on. Ei hoidokkien tarvitse kuitenkaan kaikkia kustannuksia maksaa, yhteiskunnankin on osansa maksettava. Itsekin tuon sanoit.

        Kyllä terveyskeskustenkin maksut/hoitokerta, ovat yksityisiä kalliimmat. Edelliset ovat kuitenkin ilmaisia, niin kuin eräs naistuttavani sanoi. "Ei maksanut pennin hyrrää" hän asian ilmaisi.


    • Laskeehan Valtio siinä keskiverto summan kaikkien tarvitsevien mukaan!.
      Joku voi hoidon kannalta olla paljon enemmän vaativa, kuin taas toinen on paikallaan maaten. Jokin summa pitänee olla kattamaan kaikkien tarpeet hoitoon hyväksytyillä asukeilla, niin yksityisillä kuin kunnallisilla ymmätääkseni.

      Ei valtiolla ole mahdollisuutta mitoittaa jokaisen yksityisen hoidokin kustannuksia, eri aikoina jos on vuodepotilas ja taas pääsee parin kk sisään tallustelemaan rollillaan!

      Herttinen jee, miten suoraviivaisesti nyt ajattelet :D, vaan nyt pitää jo lähteä leikkauttamaan kuontalonsa, moikka :)

    • lopeta jo

      Ilmaiseksiko tuo työ pitäisi tehdä vieraille vanhuksille ? Jos joku on huolissaan, niin palkatkoon 3 hoitajaa vuorotytöhön, vapaapäiville ja lomiin tietysti myös.
      Ulostejutut on kyllä huhupuhetta, joskus voi tietysti vähän aikaa joutua vaipan vaihtoa odottamaan kuten vauvatkin.
      Harva vanhus tarvitsee koskaan vaippaa, moni 100 v käy omin avuin vessassa.

      • fiiuliin*

        Ollessani kunnallisessa hoitokodissa joka yht'äkki'ä muuttui minun kohdallani täydenpalvelun hoitokodiksi kynittiin kyllä potilaita sekä kuntaa.
        Eipä kannata enempää kertoa kuin tuntuu että muutkin lukevat kirjoituksiani kuin minä itse.
        Joka tapauksessa hintana oli ruokineen ja hoitoineen suurinpiirtein 1100€.
        En pärjännyt siellä , sillä kaikki maksut otettiin, tarvitsi ja käytti niitä ta ei'
        Pääsin mukavasti tähän rivitaloon ja kun itse hoidan toistaiseksi itseni, pääsen ainakin puolet halvemmalla. vuokrakin on vain400.€paikkeilla,
        Ja muutahan en tartte kuin lääkkeet ja ruoan
        Lääkkeitä ei edellisestä paikasta saanut, ne piti siellä korvata itse.


      • Jo 15 v. sitten kun olin vielä työelämässä, kävi vaippa-edustajia osastolla esittelemässä uutuuksiaan. Jo silloin:vaipat pitivät niin hyvin kosteutta ja tuntuivat kuivilta, Että vaihtoa tarvittiin kerran vuorokaudessa. (heidän sanojen mukaan )
        Vaihdettiin silti monesti vuorokauteen ja tarpeen ja tilanteen mukaan tietenkin.Kuten tosiaan lapsillekin tehdään.

        Siksihän laitoksia yksityistetään että saadaan ihmiset
        itse maksumiehiksi. kaikessa hoitoon liittyvässä. Mitä enemmän apuja tarvitset sitä enemmän maksaa, kaikki erikseen.
        Tuskin tuo 2700 on paljon , jos ei itse mihinkään pysty ja syö kalliita lääkkeitä. Kaikki tarpeet hinnoitellaan yksilöllisesti.
        Maksaahan se kotona hoitaminenkin, mitä kaikkea sitten tarvitsee se ratkaisee. Joku voi olla kotona yksin hyvin yksinäinen. Vaikka hoitaja pari kertaa päivässä kävisikin.
        Mielenkiintoista, että negatiivisiin huhuihin on helppo yhtyä ja uskoa, ja suurennella, ottamatta selvää mikä on totta ja mikä ei.
        Yleensä huhuilla on suuret siivet.
        Sanottakoon että on tietenkin monen tasoisia hoitokoteja. Kuitenkin enimmäkseen hyviä. Joissa valvonta pelaa.


      • meri-kukka98 kirjoitti:

        Jo 15 v. sitten kun olin vielä työelämässä, kävi vaippa-edustajia osastolla esittelemässä uutuuksiaan. Jo silloin:vaipat pitivät niin hyvin kosteutta ja tuntuivat kuivilta, Että vaihtoa tarvittiin kerran vuorokaudessa. (heidän sanojen mukaan )
        Vaihdettiin silti monesti vuorokauteen ja tarpeen ja tilanteen mukaan tietenkin.Kuten tosiaan lapsillekin tehdään.

        Siksihän laitoksia yksityistetään että saadaan ihmiset
        itse maksumiehiksi. kaikessa hoitoon liittyvässä. Mitä enemmän apuja tarvitset sitä enemmän maksaa, kaikki erikseen.
        Tuskin tuo 2700 on paljon , jos ei itse mihinkään pysty ja syö kalliita lääkkeitä. Kaikki tarpeet hinnoitellaan yksilöllisesti.
        Maksaahan se kotona hoitaminenkin, mitä kaikkea sitten tarvitsee se ratkaisee. Joku voi olla kotona yksin hyvin yksinäinen. Vaikka hoitaja pari kertaa päivässä kävisikin.
        Mielenkiintoista, että negatiivisiin huhuihin on helppo yhtyä ja uskoa, ja suurennella, ottamatta selvää mikä on totta ja mikä ei.
        Yleensä huhuilla on suuret siivet.
        Sanottakoon että on tietenkin monen tasoisia hoitokoteja. Kuitenkin enimmäkseen hyviä. Joissa valvonta pelaa.

        Minä en suurentele en vääristele vaan pysyn niissä tiedoissa, jotka lain mukaan ovat voimassa.

        Fiiulin tuossa viestissään vähän raoitti tosiasioita kun kirjoitti: Vain osa käyttää, mutta kaikki maksavat. Ihmiset ovat kuitenkin yksilöitä ja se pitäisi huomioida maksuissakin, ei ainoastaan laitos ja hoidon nimi.


      • fiiuliin* kirjoitti:

        Ollessani kunnallisessa hoitokodissa joka yht'äkki'ä muuttui minun kohdallani täydenpalvelun hoitokodiksi kynittiin kyllä potilaita sekä kuntaa.
        Eipä kannata enempää kertoa kuin tuntuu että muutkin lukevat kirjoituksiani kuin minä itse.
        Joka tapauksessa hintana oli ruokineen ja hoitoineen suurinpiirtein 1100€.
        En pärjännyt siellä , sillä kaikki maksut otettiin, tarvitsi ja käytti niitä ta ei'
        Pääsin mukavasti tähän rivitaloon ja kun itse hoidan toistaiseksi itseni, pääsen ainakin puolet halvemmalla. vuokrakin on vain400.€paikkeilla,
        Ja muutahan en tartte kuin lääkkeet ja ruoan
        Lääkkeitä ei edellisestä paikasta saanut, ne piti siellä korvata itse.

        Kokemukset paljastavat totuuden, ei päättäjiltä saadut tiedotkaan

        Mukavaa, että naapurissa menee noin hyvin. Onko noita 400 euron asuntoja vaikka minulle?


      • aliasFiiuli/Liena/me
        fiiuliin* kirjoitti:

        Ollessani kunnallisessa hoitokodissa joka yht'äkki'ä muuttui minun kohdallani täydenpalvelun hoitokodiksi kynittiin kyllä potilaita sekä kuntaa.
        Eipä kannata enempää kertoa kuin tuntuu että muutkin lukevat kirjoituksiani kuin minä itse.
        Joka tapauksessa hintana oli ruokineen ja hoitoineen suurinpiirtein 1100€.
        En pärjännyt siellä , sillä kaikki maksut otettiin, tarvitsi ja käytti niitä ta ei'
        Pääsin mukavasti tähän rivitaloon ja kun itse hoidan toistaiseksi itseni, pääsen ainakin puolet halvemmalla. vuokrakin on vain400.€paikkeilla,
        Ja muutahan en tartte kuin lääkkeet ja ruoan
        Lääkkeitä ei edellisestä paikasta saanut, ne piti siellä korvata itse.

        Taidatkin asua naapurissani? Meillä on vuokra 260,-/kk/yksiö sähkö. Kunnallinen terveyden/sairauden huolto pelaa hyvin, sillä lääkäri ja terveydenhoitaja käy kotona tarvittaessa ja reseptien uusinnan hoitaa apteekki.

        Ruokahuolto pelaa joka arkipäivä, kuten pyykin pesut ja kaikki toimitetaan kotiin, tietenkin "pientä" maksua vastaan. Samoin saunotus on tarvitsijoille, mutta me omatoimiset voimme käydä perjantaisin saunassa.

        Siinä kunnan palvelijat saivat hieman nuhteita (vain mielessäni), kun naapurin nainen oli kutsunut 8-v tytöntytön mukaansa saunaan. Hän on yli lihava ja huonosti liikkuva, joten olisi ollut joku "turva", mutta ei, ei, ei. Se ei sopinut kunnalle, koska he halusivat rahansa saunottamisesta, olisiko joku 8,-€??

        Tylysti oli tullut ilmoitus, että ulkopuolisia ei voi kutsua saunaan!!

        Saa nähdä, kuinka itselleni käy, sillä oma lapseni asuu lähellä ja lapsenlapsenikin kasvaa tuotapikaa huolehtivaisiksi, että, josko ja kuinka täällä tyrmätään omaisten apu?

        Minun apuni on ainakin tyrmätty naapureille, koska se kuulema kuuluu kunnalle! No, hieman kärjistin asiaa.

        Jaa. Lisäänkin vielä, että asiat muuttuu. Nythän minulla on vielä mahdollisuus vaikuttaa kunnan päätöksiin ja tuoda epäkohdat esiin.


    • jOKAINEN SAA ,JOS JÄRISSÄÄN ON PÄÄTTÄÄ ,KITUUKO VAI HALUAKO POI NOPEASTI. Ajattelen omilla aivoilla ja te omillanne.. KIITOS.......

      • hieman käytöstä

        Hetkinen "merihuisku"

        "Toinen juttu jos ihmisellä on rahaa se on aivan oikein, että halutessaan hänet hoidetaan..."

        Noin kirjoitit, mutta minä uskon edelleen, että Suomessa kaikki hoidetaan, olipa heillä rahaa tai ei.

        Hoidon tasossa voi olla hieman puutteita rahasta riippuen, sillä joku voi rahoillaan kustantaa vaikka kuninkaallisen kohtelun, kun jonkun on pakko tyytyä perus terveyden hoitoon.

        En uskoisi sinusta, että täällä huutelet isoilla kirjaimilla?


      • minä uskoisin
        hieman käytöstä kirjoitti:

        Hetkinen "merihuisku"

        "Toinen juttu jos ihmisellä on rahaa se on aivan oikein, että halutessaan hänet hoidetaan..."

        Noin kirjoitit, mutta minä uskon edelleen, että Suomessa kaikki hoidetaan, olipa heillä rahaa tai ei.

        Hoidon tasossa voi olla hieman puutteita rahasta riippuen, sillä joku voi rahoillaan kustantaa vaikka kuninkaallisen kohtelun, kun jonkun on pakko tyytyä perus terveyden hoitoon.

        En uskoisi sinusta, että täällä huutelet isoilla kirjaimilla?

        tuo merihuisku vai mikä hevatti lienee, on niin rääväsuinen ettei ole täällä nähty ennen. kirjoittaa kahvipirttiin lipeviä ja siellä kaikki imartelijat ottaa emäntä vastaan ilman mitään kritiikkiä. Kaikesta huomaa että siellä kuitenkin luetaan tarkkaan tämä raadoollinen palstan puoli. Rehellisyyttä !!!


    • fiiuliin*

      Meneppäs Ruuneperi sieltä oman kaupungin sosiaalitoimistosta kysymään tuota asumis asiaa, sillä Raisiohan nämä meidänkin sosiaalitoimet hoitaa..

      #Rikkaassa Raisiossa, oli joskus joku sanaloru #

      Minun rivitalo asunto on oman kunnan palvelutalo asunto ja hoitaa ylläpidon. Raisio
      korjaa vuokran..
      Luulen että näissä asuu vain omia kuntalaisia, Tuossa missä ensin olin, on luullakseni suurin osa raisiolaisia..

      Miten lie kunnat aikanaan tuollaisia hölmöjä päätöksiä laatineet.

    • mitenkähän on

      Yleensä kartoitetaan hoidon tarve, ja rastitaan valinnat, joiden mukaan maksut peritään asukkailta. Palvelutaloissa muissa kunnissa ei joudu maksamaan palveluista joita ei käytä !

      • ,,,,

        Sehän on ensinnäkin kiinni siitä, onko palvelutalo kunnallinen vai yksityinen.
        Yksityisessä joka ainoa asia maksaa.


    • u.m****

      Tietoa oikeuksistaan Vanhustenhuollosta saa näistä osoitteista.

      www.valvira.fi/ohjaus_ja_valvonta/vanhustenhuolto

      • sama u.m****

        P.S ja helposti myös

        Kun kirjoittaa hakukoneeseen ( GOOGLE) esm.

        Vanhustenhuolto valvira


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      67
      2013
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      79
      1367
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      80
      1295
    4. 50
      1217
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      1012
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      999
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      930
    8. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      41
      891
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      888
    10. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      883
    Aihe