KAHVIPIRTTI 88 / 2014

Taas huomenet, onhan uusi aamu ja päivä edessämme.
Pakkanen hyvissä lukemissa, kahdensan on mittarissa ja tänne sisälle ei tuuli käy, en tiedä miten paljon säätä viilentää.
Pakkaslunta heittelee, siitä se vähän lumikerroskin lisääntyy, nyt on varmaan jo hyvä routa maassa.
Vienkin kaikki tekstiilit ulos ja annan tuulen tehdä töitä, raikkaana sitten sisään kannan, samat verhot saapi kelvata, pöytäliinat vaihdan puhtaisiin.
Tulppaanien aikaa elämme, komiat punaiset kimput pöytiin, valkeat paksut kynttilät seuraksi ja taas on niin siisti pirtti.
Vaihdan vähän noita pöytiä toisiin paikkoihin, noin ja pirtti saa aivan uuden ilmeen;)
Kahvi vahvana tuoksuu, kaulin on niin mairean näköisenä, että varmasti kaikki kirjoittajat tervetulleeksi toivottaa, takkaan vielä tuli, valmista on, no kissoillekin vähän herkkuja.

Katselin Anne Frankin päiväkirjan ja surulliseksi veti, kaikkien tiedossa nämä kauheudet ja eikun samaa rataa mennään, milloin kärsivinä mikäkin maa ja kansa.
Viisautta jaetaan, tietoa tulvii media, mikään ei muutu, ihminen on peto pahimmasta päästä.
Eläin tappaa ravinnokseen, ihminen ahneudessaan ja vallan halussaan, eikö kakkua riitäisi kaikille, kun se oikein jaettaisiin?
No turha ihmetellä, eihän tämä rauha ja hyvä tahto toteudu edes 70 :kaan.
Ohhoijaa, sitä saamme mitä anomme.
Ynnämuulta hyvä viesti tuolla ketjussa, ehkä tämä toiminta rauhoittaisi palstan.

Tuo kasvatus tai sen puuttuminen näkyy maailmalla, mutta mitenkäs vanhemmat kasvattaa, kun joutuvat joka pienenkin nipistyksen jälkeen käräjille.
Mihin onkaan terve järki näissäkin asioissa hävinnyt?
Pahoinpitely ja pieni kurin palautus on aivan eri asioita, kyllä minäkin kerran selkääni sain ja ei tuo pahempia straumoja jättänyt, ei edes arpia;)
Piiskalla vähän äiti pyllylle antoi, liekö edes koskenut, häpeä siinä pahantekijällä suurin harmi.
Voimaton on nykyvanhempi ja kasvattaja, jos ei puhe auta, koulumaailma sitten vielä ihan toinen juttu, siellä ei opettajan kunnioitus ole kovin korkealla.
Mikä siellä onkaan se keino, millä ongelmat ratkotaan, eihän se ruumiillinen kuritus siellä ole mahdollinen, mutta mikä muu?
Näitä kasvatuksen puutteen jälkiä voimme sitten seurata milloin mistäkin, onko ihmismieli muuttunut, eikö enää kohtuuden rajoja tunneta missään?
Nyt pienestä pitäen psykiatrit tarvitaan, rauhoittavia napsitaan, onko tämä oikea suunta, pitäisikö terve maalaisjärki tuoda kuvioihin?

Jopas nyt saarnaan ryhdyin, kysymyksiä heitin, löytyiskö vastauksia joiltakin?
Onnekseni tuo kasvattajan rooli on kohdaltani ohi ja mitä olen huomannut omieni kasvatuksen toteutuksessa ihan oikein ovat toimineet, heillä puhe tepsii, miten se onnistuu en tiedä.

Taidankin tällä kertaa jättää tähän pohtimiseni, ei taida sanomani kovin etäälle lentää, mutta sainpa purettua mieltäni ja te joudutte sen lukemaan;)

Asiaan, pirtin katto on korkealla, seinä leveinä ja kynnys olematon, astukaa sisään;)

200

905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heippa pirttiin, sainpa kerrankin laittaa oman viestini ihan aloituksen SkillaN'in jälkeen
      Hyvää kuluvaa vuotta oonkohan toivotellut mut tässä se tuli ja kaikille leppoisia tammikuun viimeisiä päiviä.
      Olen niin tiiviisti ollut tuolla blogini puolella ja selaillut siellä toisten kästöitä. Siinä kuluu ilta mukavasti, en tänne pirttiin ole paljoakaan ehtinyt poikkeemaan, piskilläkin on toinen lenkkireissu, kait on pirtin pielen viestit jo moneen kertaan luettu ja onhan täällä uusia kirjoittajia juttuineen:)
      Poiketaan myö välil tänne, ettei ihan reitti umpeen kasva, kuhan tulee noita laskiaisjuttuja, jospa silloin olis kiva taas retkeillä.
      Terveeks kaikille.
      Hei hei

    • Päivää! Lumi pöllähtelee oikein kunnolla. Eihän sade suurta ole, mutta tuulenpuuskat lennättelevät niin, että jäisiltä kaduilta, jalkakäytäviltä ja katoilta lumi siirtyy ihan pieniksi kinoksiksi. Hyväpä oli silti siinä seassa kävellä ja ryppyiset kasvoni saivat punerrustakin. Puoltusinaa vain pakasta, joten eihän tuo mahdoton keli ollut.

      SillanN esitti kysymyksiä, joihin en vastausta tarkkaan löydä. Meneillään olevista kähinöinnnistä ja neuvotteluista on vain ne julkiset tietoni. Sitkeä on kamppailu myös suomalaisten suosimassa lomamaikassa, Thaimaassa. Erikoista on, että oppositio ei hyväksy uusia vaaleja, vaan haluaa johtoon oman "kansallisneuvoston." Ymmärrä nyt sitten tällaista demokratiaa.

      Niinpä ne tietoni on lähes kokonaan lehdistä myös kouluelämää koskien. Tunnen tosin yhden erityisopettajan, jonka kanssa olen vähän jutellut. Hän on juuri näitä hankalampia oppilastapauksia kouluttamassa. Kyllä hänkin on sanonut, ettei ongelmia ole liioiteltu, mutta kun hän kerran on tehtävään asettunut, siinä on vain pärjättävä.

      Vanhempien tehtävistä lasten kasvattelussa ovat myös kokemukseni vanhoja. Muistan joskus vastanneeni kyselijöille, että kasvaa ne lapset kasvattamattakin, kunhan on katto päällä, ruokaa ja rytkyjä tarpeen mukaan. Eihän se niin tietysti ollut. Jöötähän sitä väliin täytyi olla ja pahat tavat karsittava ihan alkuun. Saattoipa olla, että nykylakeja muutaman kerran rikoinkin, ennen kuin asia meni perille.
      Eivätpä ole jälkeenpäin valittaneet, vaikka varmasti uskaltaisivat. Onhan niitä joskus leikkimielisesti käsiteltykin. Myös sellaista menoa, josta minulla ei aikanaan ollut edes mitään tietoa. Ei kuitenkaan mitään järin suurta koiruutta. Eikä aikuisiässäkään ole ongelmia ollut ja aikuisille en tietenkään neuvoja tuputtanut. Jos kysyttiin, vastasin jos pystyin.

      Tälleenpä sain "kirjoituspaperia" tuhlattua. Sitten taas uusiksi, kunhan keretään. Hyvää jatkoa uusiutuneessa Pirtissä!

      • miranda ..,

        ynnämuu ja kaikki toisetkin.

        Kuka teistä muistaa nämä lumipyryt, kuten minä, kun koululaisia varoiteltiin, että suksisauvoilla ei saa sohia sähköjohtoja?

        Joku pätkä muistissa oli, kun linja-auton kattokin oli alempana, kuin "meidän" lumi-penkat? ja entäs ne "urhoolliset" yritykset, kuka uskalsi pisimpään olla linja-auton tullessa, että ei jäänyt alle?

        Muistan myös, kun meidän navetan luokse tuli valtava lumi kasauma ja isä teki meille oikean "lumilinnan". Mutta kyllä minä muistan myös nuo "jää" ajot, joita nykyisin harrastetaan, koska on ollut pakkasta ja ei lunta.

        Toivottavasi en vienyt liikaa paperia ja muste tuntuu riittävän paremmin, kuin minun printterissä?


      • Aurinko paistaa!
        Nyt on hyvä muistella parin sukupolven kurittamista.
        Meillä oli oven päällä äidin kasvatusyhteistyökumppani, koivuniemen herra.
        En ole katkera, enkä pahalla muistele, mutta en muista kertaakaan, jolloin pikkusisko olisi saanut risua. Ihan totta, että hän oli kiltti ja siisti ja tottelevainen. Ladya äiti hänestä kasvatti ja onnistuikin siinä.
        Minun piti isonasiskona käydä maalaistaloissa kysymässä, saisiko talosta ostaa maitoa. Tuntui siltä kuin kerjuulla olisin.
        Kun joskus marisin, että aina minä, vetosi äiti siihen, että pikkusisko oli pienempi ja minä iso ja ronski. Ronskilan Hilimahan minusta sillä kasvatuksella tuli.
        Totuuden nimessä on sanottava, että pikkusisko oli minua kaksi ja puoli vuotta nuorempi, joten olihan äiti oikeassa. Eri asia on sitten se, että viiden vanha kyllä toimitti asian, mutta kauhun paikka se oli.
        Omilla mukuloillani on vajaat kaksi vuotta ikäeroa, ja he olivat sellainen parivaljakko, ettei tullut mieleenikään passittaa jompi kumpi yksin asioille.
        Olen huvikseni seurannut telkusta huippulastenhoitajaa ja
        lapsia, jotka olivat todella kauhukakaroita, joita omat vanhemmatkin pelkäsivät.
        Lastenhoitaja tuli, näki ja voitti noin vain suit sait.
        Arvatkaa, olenko onnellinen siitä, että meidän mukulamme olivat
        ihan tavallisia ja enimmäikseen kilttejä hurjapäitä, joista on tullut kunnon kansalaisia.
        Ihan rehellisesti sanottuna en muista, että meidän oven päällä olisi asustanut koivuniemen herra. Niskatukkaan olen varmaankin joskus tarrannut.


      • hurskainen
        Venlastiina kirjoitti:

        Aurinko paistaa!
        Nyt on hyvä muistella parin sukupolven kurittamista.
        Meillä oli oven päällä äidin kasvatusyhteistyökumppani, koivuniemen herra.
        En ole katkera, enkä pahalla muistele, mutta en muista kertaakaan, jolloin pikkusisko olisi saanut risua. Ihan totta, että hän oli kiltti ja siisti ja tottelevainen. Ladya äiti hänestä kasvatti ja onnistuikin siinä.
        Minun piti isonasiskona käydä maalaistaloissa kysymässä, saisiko talosta ostaa maitoa. Tuntui siltä kuin kerjuulla olisin.
        Kun joskus marisin, että aina minä, vetosi äiti siihen, että pikkusisko oli pienempi ja minä iso ja ronski. Ronskilan Hilimahan minusta sillä kasvatuksella tuli.
        Totuuden nimessä on sanottava, että pikkusisko oli minua kaksi ja puoli vuotta nuorempi, joten olihan äiti oikeassa. Eri asia on sitten se, että viiden vanha kyllä toimitti asian, mutta kauhun paikka se oli.
        Omilla mukuloillani on vajaat kaksi vuotta ikäeroa, ja he olivat sellainen parivaljakko, ettei tullut mieleenikään passittaa jompi kumpi yksin asioille.
        Olen huvikseni seurannut telkusta huippulastenhoitajaa ja
        lapsia, jotka olivat todella kauhukakaroita, joita omat vanhemmatkin pelkäsivät.
        Lastenhoitaja tuli, näki ja voitti noin vain suit sait.
        Arvatkaa, olenko onnellinen siitä, että meidän mukulamme olivat
        ihan tavallisia ja enimmäikseen kilttejä hurjapäitä, joista on tullut kunnon kansalaisia.
        Ihan rehellisesti sanottuna en muista, että meidän oven päällä olisi asustanut koivuniemen herra. Niskatukkaan olen varmaankin joskus tarrannut.

        Hurskainen oli pienenä vaikea kersa. Täitä ja saivareitakin tais löytyy. Pituutta ehkä 79sm. Epätoivoiset vanhemmat lahjoivat sukulaisia ottamaan sen edes päiväksi pois.
        Niin se ajettiin sedän tykö viikonlopuksi. Hurskainen uskoi, että sen vaimon nimi oli kulttuuri, kun sillä vaimolla niin kurttuiset posket.
        Aamulla setä kysyi, hyvinkö nukuit poika, huonosti sanoin en osannut vielä smool tookii. Mamman poika setä nuhteli. Tuntui huonolta ja että kotona olis parempi.

        Isoveli sanoi, että olis pitäny tuo santtu mustalaisille tai sakemanneille myydä kun vielä kahvipakettia tarjottiin maksuksi.

        Ei sitä olisi uskonut, että tiekkaria vielä näpyteltäisiin. Ei niin maailman kumma kun ddr:läistä Erika konettakin osasin käyttää.

        Tämä kaikkein Kallein päivä 28.1 oli jotenkin sukkela. päikkärit kuin päivällinenkin jäi väliin Reissusta palatessaaan sit kaatui petiin, heräs äsken.
        Uskoo, että huomenna on Waldemarin päivä, juomanakin jalo ja tuhdinoloinen.

        Kun palsta oli vähän aikaa pienessä turbulenssissä, kahvipirtti se vaan eli tukevaa nostettaan. Ei sitä jäsentenväliset hetkauttaneet.


    • Hyvää hämärtyvää iltaa uuteen pirttiin,kyllä se on mahtavaa tulla valmiiksi uudistettuun pirtiin. Tänään olin terveyskeskus reissulla,kun luiden vahvistus piikkipäivä oli -yksi vielä jäljellä ja saatu kuuri loppuun.
      Koira-asiaa mielessäni on,että julmempi on ihminen,kuin koira- voihan käsitykseni johtua siitä,kun Lapratori koira on meillä lemmikkinä ja paras kaveri mitä ihmisellä voi olla.. Imiset tekevät siinä virheitä ,kun vapaina juoksevia koiria tuovat ulkomailta,mutta ei niitä kannattais yhdistää. Ne ovat joukossa erikois tapauksia......Tänään aurinko näkyi ja 22 asteta pakkasta , piti kävellä niin nopeasti ,kuin kintuista pääsin lämpimään. Kyllähän meiltä vanhemmilta lenkit vähäisiksi jääpi,jos pakkaset jatkuvat. Kaikille hyvää tulevaa kevättä....

    • Hei, pirttiläiset! - Vieraani lähdettyä äsken tulen käymään
      kahvilla itsekseni, jossain välissä hiukan yhdessäkin palstaa lueskeltiin.
      Mukavalta ja hiukan vanhanaikaiselta tuntuu nykyisin yövieraiden käynnit, mutta ennen kun ei ollut kaikkia näitä yhteydenpitovälineitä niin paljon kuin nykyisin, olikin
      luonnollista, että enemmän kyläiltin.

      Kaadanpa sievän kupillisen kahvia ja istahdan sen juomaan pirtin hämärässä, rauhallisessa tunnelmassa.
      Hyviä illanjatkoja, hei vaan!

    • Noinhan se on, ettei maailma ole miksikään muuttunut. Sota ja entistä julmemmat keinot, niillä joilla on valta ja valuutta vallassaan. Missähän sellainen kuin rauha ja inhimllisyys on ?

      Muuttunut on tosiaan tuo lasten kasvatuskin. Meidän sukupolvi sai vielä
      Vitsaa-ainakin meillä. Pitihän se suuri poikajoukko jotenkin saada kasvatettua, minä siinä mukana.
      Omat lapset eivät ole tutustuneet koivuherraan ollenkaan, Puheilla ja asioiden perustelulla - miksi ei jotain saa tehdä- on selvitty hyvin.
      Ainahan pitää asiat perustella että lapsi ymmärtää mikä on väärin.
      Ihan kunnon ihmisiä hekin, työnsä tekevät ja veronsa maksavat. Ja omat lapsensa ovat ihmisiksi kasvattaneet.
      Noin myös eräs sukulaisäiti itseäni vanhempi, sanoi aikoinaan :eihän lapsia tarvitse kasvattaa. Olin erimieltä.
      Sitähän se kasvatus on että vastaan tulevissa tilanteissa ohjataan oikein toimimaan Ottamaan muutkin huomioon ja keskustelemaan asiasta.
      Eihän mikään ole itsestään selvyys pienelle lapselle

      Lapsuudesta muistan , kun kotitöitä tai kasvimaan kitkemisiä
      jaettiin meille lapsille , tekemiset oli aina yhtäsuuret kaikille.
      Ei pojat päässeet lintsaamaan tiskivuoroista eikä mistään.
      Oli muuten aika tasa-arvoista , kun nyt ajattelen. Oli kuitenkin
      1940 lukua, silloin jo lasten työt jaettiin tasan. Meillä.
      Vanhemmilta viisaasti tehty.
      Ainoa mihin ei veljeni osallistuneet sitten vähän myöhemmin 50luvulla,
      oli lehmien lypsy.

      Olen varmaan kertonut nämä jo niin monesti- kai saan anteeksi ?
      Tai harpata yli voi hyvinkin- jos nyt kuka lukeekaan............

      Nythän on jonkin verran kurinpalautusta kouluihin saatu. Ope voi ottaa kännykät pois ,katsoa repun, aseet ja puukot tietenkin pois, ja saiko laittaa ulos luokasta?
      Onkin se vähän kuin villissä lännessä tuo touhu ollut.

      Siisti kaunis uusittu raikkaalle tuoksuva pirtti, mikäpä on sisään
      astuessa . Kahvia kaapista otetun terästyksen kanssa. Sopii näin pakkaspäivänä- lämmittää kummasti. Kiitos ! ja Heippa.

    • Ehtoota uuteen pirttiin.
      Niin on korreeta että.
      Ihanaa tuo takkatuli.

      Minulla on ollut KAMALA päivä.
      Sain viimeviikolla kutsun täksipäiväksi,tuonne keskussairaalaan.Paksusuolen tähystys.Olihan kokemus,ei tee mieli ihan heti uusintaan,pääsinhän sentään tv-tähdeksi;)
      Hyvä kun tutkivat.

      Sain minäkin kerran risusta ja se koivuniemen herra oli keittiön oven päällä.

      Koulussa opettaja antoi tukkapöllyä kun Hänen mielestää kirjoitin liian pientä(höh).

      Omiani en ole tarvinnut vitsoitella.uskoivat puheen,kun selitin asiat.

      Päivä on ollut vaikka minkälainen,on satanut ja paistanut ja karmee tuuli.

      Voikaatten hyvin ,en jaksa enempää.
      näkyillään...

    • SkillaN*

      Huomenet seitsemäntoista asteen pakkasesta, hyvä ja lämmin olo kuitenkin tässä koneen ääressä on, ei palele;)
      Valtterin päivä tänään ja tammikuu loppujaan vetelee, vielä ehdimme Irjaa ja Allia tässä kuussa onnitella.
      Minusta vanhempi sisko, joka kuoli kaksi ja puoli vuotiaana oli Alli.
      Siihen aikaan tautia nimitettiin kuristaja taudiksi, en tiedä millä nimellä sitä nyt kutsutaan, sellainen hänet hautaan vei.
      Voin kuvitella äidin tuskaa, kaksi lastaa menetti, toinen kaksi viikkoisena kuoli.
      Minä sitten hännän huippu, kovin oli äiti sillä mielellä näiden pettymyksien jälkeen ollut, että minä myös kuolen, mutta tässäpä vaan kirjoittelen 76- vuotiaana;)
      Kummia nuo elämän polut.

      Katsoin eilen elokuvan viime sodan lopusta, raakaa on sotiminen, silti sitä vaan aina jossakin käydään, ei viisastu maailma.
      Minun kotona kohdeltiin myös lapsia hyvin tasapuolisesti, muistan äitini sanoneen, että puraisenpa mitä tahansa sormea, yhtä kovasti koskee, näin kuvaillen lapsiin kohdistuvaa tasa-arvo ajatusta.
      Olen varmaan tämänkin kertonut sata kertaa, mutta pakosti tulee uusintoja, niin tapahtuu TV:kin;)

      Tuo yö kylässä käyminen on todella harvinaista, ei paljon muutenkaan kylään ehditä, se on tuo puhelin millä yhteyttä pidetään.
      Koiria on ollut, kissoja myös ja kyllähän ne perheenjäseniksi muuttuvat ja jopa parhaiksi ystäviksi.
      Hoitajan vika useinkin nämä äksyt koirat, huono kohtelu ne vihaisiksi saa, no onhan jokunen myös luonnevikainen.
      Muistelen että tyttäreni poika pienenä oli sellainen terhakas lapsi, kyllä hänen kanssa väsyi vanhemmat, jos mummitkin, mutta poika on hyvin leiviskänsä hoitanut ja vastuu on kasvanut työtehtävissään.
      Itsellään nyt kolme poikaa ja sivusta katsoen hyvin on silläkin saralla mennyt, kaikkeahan ei minulle kerrota, ei tarvitsekaan, olen oman osani tehnyt.
      Sivusta katselen näiltäkin osin, niin kuin muutakin maailman menoa.

      Kiva wiiwidear, että joskus muistat meitä pirtissä kävijöitä.
      Kyllähän tämä koneen selaaminen vie aikaa, jos todella blogeja ja muutakin ylläpitää.
      Minun tulee hyvin vähän lueskeltua mitään tämän palstan lisäksi,(huonosti tätäkin)
      facebookissa joskus käyn lukemassa tuttujeni viestejä, muuten en sielläkään jaksa osallistua.
      Työstä käy tämä vähäinen kirjottelu;)

      Tuo lasten kasvatus, ei sitä ennen siksi edes puhuttu, kai se kasvatus oli sitä, että esimerkki oli se ohjenuora, millä yritettiin ohjailla.
      Olihan ne kaikki asiat toisenlaisia ennen, lumikinoksetkin, vaikka ei runsaasti rikkautta, niin silti paremmin kuin tänä päivänä, näin ne muistot kultaantuu.
      Hyvin lastenhoitaja niissä sarjoissa selviää ja ehkä oikeanlaiset keinot onkin käytössä, ei väkivaltaa, ohjeita ja kunnioitusta, onko sitten lopputulos se mitä annetaan ymmärtää, tuskin sittenkään.

      Voi muori rassu, kyllä varmaan oli KAMALA kokemus, olen aina kauhulla kuunnellut noita samoja kokeita, kunpa ei tarvitsisi koskaan niihin joutua.
      Pelkuri tunnustan olevani.

      Nyt tämä pelkuri lopettaa tämän novellin kirjoituksen ja aloittaa päivän tuhoomisen, kaikkea kivaa teillekin.

    • Huomenta.
      Näin maa makaa tänään:
      Maailmaa piirittää leveä, tumma rinki, jonka alapuolella on kahdenlaisia valopisteitä: haalean oransseja ja kirkkaita.
      Kummatkaan eivät näytä valaisevan, kunhan nyt puhkovat reikiä pimeyteen.
      K-kaupan takapihalla on käynyt kaksi rekkaa, ja juuri nyt tuli kolmas. Pimeydessä ne näyttävät aivan junilta, kun niiden lavaa kiertää valopisteitten vyö, ainakin meidän oloissamme tuiki tarpeellinen varoitusmerkki. Ei kai niin sokeaa kuljettajaa olekaan että laskisi sivusta varoitusmerkein koristellun rekan kylkeen.
      Muistuu mieleeni se, kun pidettiin hirveää eipäs-juupas sotaa siitä, kun säädettiin, että päivänvalollakin pitää ajaa valot päällä. Nyt se on itsestäänselvyys. Kyllä se niin on että oppia ikä kaikki. Oppivathan ne Jukolan veljeksetkin lukemaan.

      Nopeasti nämnä aamut kuluvat. Kello oli juuri kuusi ja maailma pimeä. Nyt on tumma rinki haalennut, ja aurinko valaisee Pietarin suunnassa olevat koivut. Kello on 9:09 ja pakkasasteita on melkein sama lukema - 9,9.

      Oikein ihanaa ja valoisaa päivää kaikille.

    • Ramoona*

      Olipa viehättävä tuo Skillanin äidin vertaus lapsista sormina, yhtä tärkeitä kaikki, erikokoisia ja erilaisia , vaikka samassa kädessä ovatkin. Kaikilla on myös erilaiset sormenjäljet, jopa identtisillä kaksosilla. Mieleen tulee myös pienokaisia vieläkin ihastuttava loruleikki Harakka huttua keittää. Siinä harakkaemo lähtee vettä kaivolta hakemaan, kun ei viimeiselle pojalle puuroa riittänytkään, lopuksi nauraa kiherretään, kun kaivo löytyy kainalosta.

      Tasapuolisuus sisarussarjassa ei olekaan helppo tehtävä, kun lapset ovat eri-ikäisiä ja jollain voi olla erityistarpeita. Sisaruskateus on vahva vaikuttaja, valitettavan usein perinnön jaossa mitataan vielä vanhempien rakkautta, ei niinkään omaisuuden arvoa. Kasvoin isossa sisarussarjassa toiseksi vanhimpana, ja tärkeissä asioissa oltiin samassa asemassa, koulua saatiin kaikki käydä, ei ollut lellikkejä eikä syntipukkeja. Kaikkia kuunneltiin, sai puolustautua, sai anteeksi ja anteeksi piti myös opetella pyytämään. Joskus tuntui, että pojat saivat olla vapaammin, mutta kyllähän sekin perusteltiin . Jokaisen harrastuksiakin koetetiin tukea, jos oli lahjakkuuutta ja intoa. Yleensä sana tehosi, varsinkin kun isä jyrähti, joskus pieni tukkapölly palautti ruotuun. Meitä lähetettiin myös riidan tuoksinasta "miettimään" eri huoneeseen, ja samaa konstia on omillekin lapsille käytetty. Muistin vielä mainita, että ajatelkaas, että teillä on omat huoneet, joissa voitte rauhassa ja syvällisesti miettiä käytöstänne.

      Rakkautta ja rajoja tarvitsevat nykylapsetkin. Kunpa kaikilla olisi kasvurauhakin,
      oikeus olla lapsi , kehittyä ja kypsyä omaan tahtiinsa ilman paineita ja häiriöitä. Suorastaan pelottavaa, mitä media lapsen silmiin ja korviin syytää, ei kaikesta voi varjella ja eristää. Tuo Putous on yksi esimerkki lastenkin katseluaikaan lähetettävästä ja jopa perheohjemana mainostetusta. Siinä ihmisiä pilkataan ja räävitään, matkitaan puhetapaa ja ulkoista olemusta. Ei vetoa minunkaan huumorintajuuni tai tajuttomuuteeni. Siitä toistellaan joka välissä katkelmia, vaikka itse ohjelmaa ei seuraisikaan.

      Pakkanen pureskeli eilen nenää ja poskia, itäkaakkoinen tuuli tuntui työntyvän hihansuista ja myssyn reunoista luihin ja ytimiin, aurinko armas yritti vähän lohdutella tuulta päin puskijaa. Pian saakin viettää mieluisa nimipäiviä, helmikuu alkaa rakkaan Riitta-siskoni nimppareilla, seuraavina päivinä kirjoitetaan aamu ja valo isolla kirjaimella.

      Valoa aamuun, päivään ja mieleen tänäänkin !

      • fundtsija

        Kauhea kuunnella TV:stä kuuluvaa MOT-ohjelmaa.

        Maailman suurin määrä koiria Suomessa! 650 000 koiraa.
        Ihan kuka vain voi ottaa koiran, laki ei kiellä.

        Nyt taas koira hyökännyt lapsen kimppuun, n. 60 kg painava koira oli hyökännyt 8-vuotiaan pikkutytön kimppuun, tytön paino vain 25 kg, ja se oli raadellut tytön pahoin.

        Miten tyttö koskaan paranee saamistaan henkisistä vammoista,
        vaikka nyt useilla leikkauksilla häntä on kehonsa vammoista korjailtukin.


    • katleijanen!

      Huomenta, tässä tuli tuo aamukahvikin nautittua ja samalla ystävän kanssa puhelimessa jutusteltua. Hyvin päivä lähtenyt käyntiin täällä palstallakin. Näkymä on eilisestä lähtien muuttunut, mitä lie tapahtunut.
      Aamulla on jo niin valoisaa kun päivä on viittä minuuttia vailla kaksi tuntia pitempi.
      Tänään ja huomena vielä pakkasasteita tossa kymmenen pinnassa, mutta sitten lauhtuu. Forecan mukaan ensi viikolla enää alle viisi astetta täällä meidän nurkilla.
      Työväen opiston mainiot 'luennot' taas alkaneet. Ei ole muuta vaivaa kun saada itsensä bussiin ja mennä sinne istumaan ja kuuntelemaan.
      Tänään kerrotaan sota-ajan korvikeruoista. Ainakin kahvinkorvikkeen kaikki muistavat, mutta oli niitä monta muutakin.
      Tänä yltäkylläisyyden aikana on hyvä palata noihi puutteen aikoihin jolloin ihmisten kekseliäisyys kukki ja puutteen keskelläkin toivo eli paremmasta. Ei ollut silloin uusavuttomuudesta tietoakaan.

    • Huomenia kaikille ja jokaiselle erikseen ;)

      Kun ei tarttis enää milloinkaan joutua siihen rääkkin,missä eilen olin.

      Tämä aamu on pitänyt minut vilkkaana;)
      Onneksi on tuo klosetti lähellä ;)
      Ne sanoikin ;että voi olla kiireinen aamu ja sitä se on.
      Vihreää teetä lipittelen.
      Seuraan tuota Sydämen asialla sarjaa.

      Aurinkoinen on aamu näköjään,paistaa illottaa tähän koneelle vähän aikaa.

      Hauskoja nuo lasten suusta kuullut jutut.
      Muistan tyttären pojan jotain 3v,olimme saunassa kolmestaan,herra tuli luokseni kun olimme riisuutuneet,kumartui
      ja katseli minua,sanoi sitten;sinullapa ei olekaan samanlainen kuin minulla ja isillä.Enkä voinut nauraa kun toinen oli niin tosissaan.

      Jatketaanpa puuhasteluja.
      näkyillään...

    • "Sydämen asialla"-uusinnat katselen minäkin useimmiten,
      ja voi miten se David osasi hyvin esiintyä siinä koulukiusaamisjaksossa, joka toissapäivänä esitettiin, sitä en ollutkaan aikaisemmin nähnyt.
      Iloitsin sen jakson hyvästä lopusta ja Davidin aurinkoisesta ilmeestä, kun hän viimeinkin tunsi sen kiusaamisen tuskallisen muiston hellittävän otteensa hänestä.

      Tänään on ollut aurinkoista, -9° C, ulkonakin olisi voinut käydä, mutta meikämamma on pesupäivän pitänyt sisällä.
      Illaksi vielä siliytystä, se onkin TV:n kanssa sopivaa touhua.

      Huomenna sitten ulos taas uusin voimin.

    • Hyvä juttu muorilta. Tarkkanäköinen herra!
      Nyt ei ollut hyvä päiväni. Kirjoitin pitkän sepustuksen, mutta yllättäin se karkasi. Näin ei ole pitkään aikaan tapahtunut. Virheeni ja hosumisenihan siihen oli syynä. Määrään itseni toistaiseksi pois näppäimiltä. Se miettimiseni on jo auttanut: tarkemmin harkittuani
      joutikin mennä!

      Ehkäpä tulen vielä jonkinlaiseen toimintakuntoon. Heippa nyt!

    • Täällä oon kun mikäkin haamu näin aikaisin. Jotain flunssaa vissiin kun kurkku niin karhea että piti kuumaa juotavaa laittaa. Unikin katkesi siinä samalla.
      Ei kannata vielä termoskannuun kahvia keittää, ei se ole enää tuoretta kun tänne ehditte. Korvapuustit pakastimesta toin sulamaan, sitten mikroon vaan niin saatte ihan tuoretta pullaa.

    • SkillaN*

      Huomenta, täällä pirtissä jo aikaisin ollut liikettä, laitan kahvin tulemaan, korvapuustit terveisinä katleijaselta, tuoksutellaan mikron kautta, jopa kelpaa päivä aloittaa.
      Heräilin minäkin neljän jälkeen, mutta ei kerennyt nukkumatti karkuun, sain vielä otteen takin liepeestä;)
      Katsoin taas illalla telkkaria tapani mukaan ja tuli oikein tyhmä olo kun kakkoselta katsoin jotakin sarjaa, Jälkilämpö oli sen nimi.
      Ei ymmärtänyt mummo mitä sillä tarkoitettiin, ei ainakaan mieltä mitenkään piristänyt, miten nämä kotimaiset tämmöseksi menee.
      Itsemurha ja lääkkeiden kanssa siinä elettiin, onhan itsemurhat lisääntyneet, senkö vuoksi tämäkin ohjelma on tehty, no ei ainakaan tunnu oloa parantavan.
      En oikein käsitä miksi synnytyksestäkin tehdään niin paljon sarjoja ja nekin asiat niin vaikeina koetaan.(pian se vaiva unohtuu)
      No onhan se todettu, mikään ei ole niin kuin ennen ja omassa mielessä se vika varmaan, taas kerran.

      Oikeassa olet Ramoona, kyllä media hyvät opetukset antaa siitä miten elellä ja olla, ei tarvitse huomioida kenenkään tunteita, voi lyödä kuin vierasta sikaa, vaikka en edes sitä hyväksyisi.
      Miten juuri Putouskin saa noin suuret katsoja määrät ja kuitenkin siellä ratsastetaan toisten kustannuksella, harmitonta kai joidenkin mielestä, olisiko enää, kun oma minä kohteena olisi.
      Missä onkaan ne sarjat joita joskus ennen vanhaan saatiin katsoa, ( Venlastiina niitä myös kaipaili), nauruakin riitti, kohteena ei henkilö tai ainakin niin hyvin piilossa, että ei tunnistanut.
      Miksi ei näitä vanhoja voisi näyttää nykyväellekin, uusitaan noita ohjelmia tuoreempiakin jatkuvasti.
      Voisihan se olla niinkin, että ei ne enää niin hyviltä minustakaan näyttäisi, kuin silloin;)

      Tuo viestin karkaaminen harmittavan usein minullekin sattuu, ja yleensä sitten kun pitkä juttu on loppu rivillä, itse siinä kaiketi jotakin nappulaa painaa, en vain ole keksinyt mitä.
      Sydämen asialla on hyvä sarja, kuten monet muutkin Englantilaiset sarjat.

      Tuo koira asiakin on saanut mittavat luvut, koiria otetaan miettimättä mikä on koiran pitäjän velvollisuus.
      Koira on koulutettava ja isojen koirien kohdalla se onkin vaativa homma, useimmiten koiran tekemät vahingot johtuvat sen narun toisessa päässä olevasta.
      Olen seurannut tuolla koiria kuljettavia omistajia ja heistäkin jo näkee, miten hyvä ote koiraan onkaan.
      Koirat heijastavat omistajiaan aika monesti, vastuullinen koiran omista hoitaa ja valvoo, ettei koirasta tule vahinkoa muille eläjille.
      Kiusattu tai luonnevikainen täytyy koiran olla, jos se ihmisen kimppuun käy.

      Lasten suusta totuus tulee ja huomiointi kyky usein yllättävän hyvä näillä pienilläkin, kuten muori kerroit;)

      Pakkanen parissa kymmenessä, ei suurempaa halua ulos, vaikka kyllä hyvin kestäisin tämän lukeman.
      On niin mukava ikkunasta katsella liukkaasti liikkuvia ihmisiä, ei tarina porukoita juurikaan näy;)

      Kerro mulle Irja rakkahin,,,, ei peity silmät kyyneliin vaan ilosta tänään, kun onnittelut Irjoille sataa.
      Viesti jo minultakin lähti ja tässä onnittelen pirtin Irjaa ja kaikkia muitakin.
      Olkoon päivänne onnellinen, ehkä aurinko siitä onnellisemman tekee;)

    • Huomenta. Jospa minä vaikka aluksi kiittelisin onitteluista, ja onnittelen
      myös kaikkia irjoja.
      Tuon suuren lakkakermakakun kaikkien nautittavaksi ja lohipiirakkaa suolaiseksi palaksi. Kermakakku siksi kun maa on niin puhtaan valkoinen ,sopii hyvin, ainoastaan nuo punertavat ruusut tuossa kakun päällä antavat väriä.
      Korvapuustit Katleijanen toikin jo,säästyin siltä.
      Olkaapa hyvät, päivän mittaan voi nautiskella, nurkkakaapissa on vahvempaa jos joku sellaista kaipaa- myös kuplivaa näkyy löytyvän sieltä.Kippis !

      En minäkään näe tuossa Putouksessa enää mitään hauskaa.
      Paras hahmo on Imatralt, Mansikkalast......mie romahan...
      Pilkka ja nälvimisohjelma muuten. Onneksi on kanavan vaihto tai sulkemis mahdollisuus aparaatissa.

      Tässäpä nopea ilmoittautuminen 21:asteen pakkasessa.
      Heippa.

      • Kaikille iloisille Irjoille onnitteluni:D
        Sopivastihan nyt onkin iltapäiväkahvin aika. Nyt sitten vedellään alkaen lohipiirakkaa ja kuppi kahvia. Toinen kupillinen kerman kera, ja korvapuustista nautiskellen. Ah,...nyt kolmas kuppi mustana, ja pala kermakakkua marsipaaniruusulla, (osui kohdalleni;) sen nuolaisen kermasta puhtaaksi ja säästän, vaikkapa jäätelöannokseeni sunnuntaina:D

        Nyt kiittäen mahtavista kekkereistä, toivotan nimpparisankareille hauskan päivän jatkoa ~ ~ ~ ~ ~


      • Klassinen OK

        Miekii mieluummin torkahan kun katson tölläputoust, aitoo vielä katsoisin ja suihkun ottaisin. On tuo ikärajoitus, hömppä ei hemppaa.
        Sama yleradioon, siihen Suomi. Ne 50.000 kertaa esitetetyt biisit saavat sapen kiehumaan, silmät päästä raivosta pullistumaan. Mut onhan Puhe ja 1.


    • Tammikuun viimeisiä päiviä vietämme,päivät on pdentyneet mukavasti.
      Minusta aivan tuntuu,että kevät se tulee,jossain vaiheessa tuntui en kerkeä kevättä nähdä,mutta mieli on muuttunut..
      Intoa on täynnä,kun eilen jo kukan ja tilli siemeniä ostelin kaappiin muistuttamaan kevään tulosta...
      Tämä asia on selvinnyt aina paremmin,mitä enemmän ikää tulee ja elämän-
      kokemusta. Huomaa kuinka paljon asenne merkitsee. Hän on aloitteellinen
      ja selviää tehtävästä,kuin tehtävästä- ennenkaikkea omaa positiivisen luonteen
      ja on halua auttaa kanssaihmisiä.
      Iloinen sydän on hymyä täynnä.

      • hulluruoho

        Heissulivei pirttiin! Kun teillä on siellä niitä innokkaita kasvattajia, niin kertoilkaa ihmeessä mitä kasvatatte, ja mitä siemeniä ostelette, ja muitakin kokemuksia olisi kivaa lukea. Kun minäkin olen kasvatushullu, vaikka ei oikein taitoa olekkaan.


    • Hintriika*

      Pakkaslunta taivaalta hipelöitsee. Aurinko piiloutunut pilvien taa, mutta silti valoisuuden lisääntymisen huomaa. Päivä harppoo pitkin askelin kohti kevättä.

      Minun on pakko tunnustaa, että olen katsonut Putousta viimeksi vuosia sitten, kun taisi olla ensimmäinen kerta koko formaatille. Silloinkin vain yhden kerran, koska huumorintajuni ei yltänyt samalle tasolle. Täytyisi kai kerran taas katsoa ja sitten vähän rääpiä sen sanomaa omilla julkisuuskanavilla.

      SkillaN ei varmaan huomannut, että hänen katsomansa Jälkilämpö oli 2. osa 3-osaisesta näytelmästä. Ei ihme, ettei hän eilisestä tajunnut mitään, jos ei ollut nähnyt 1. osaa. Näytelmää on kehuttu. Viimeisen osan jälkeen vasta osaan sanoa, onko minun mieleeni, 3. osan pitäisi nivoa yhteen kaksi ensimmäistä. Tähän asti olen mielenkiinnolla seurannut erilaisten ihmistyyppien edesottamuksia.

      Nyt olisi korkea aika pistää nokkansa ulos. Kokeilla, puraiseeko pakkanen tuulen yllyttämänä siitä heti. Eipä kai, onhan tässä jo sen verran talveen karaistunut. Pohojosen tyttö ei pelekää!

      Irjalle nimpparionnea ja muille onnea muuten vaan! Halataan ja palataan...

    • Nea*

      Irjalle parhaimmat onnittelut myös minulta!
      Toin naapuriin kauniin keltaisen tulppaanikimpun onnitteluiksi ja samanlaisen tuon tänne Pirtin pöydälle,
      laitan SkillaniN punaisten tulppaanien viereen. Kaunis on!

      Aurinkoa ja pakkasta, tosi hyvä siivouspäivä.
      Viikonvaihteessa lupailtiinkin lumisateita, täytyy mennä jo sukset
      hakemaan valmiiksi, jos pysyisi vielä niillä pystyssä.
      Oikein mäkinen maasto ei kyllä houkuttele, täytyy lampsia
      vain helpompia latuja.

    • Tänään on ollut oikein mainio ilma rempata ulkonakin. Aurinko paistaa ja pakkasta sen verran, ettei rapa roisku.

      Enpä tule kovin ahkerasti telkkaria töllöttäneeksi. Ykköseltä, kakkoselta tai Teemasta katselen ja valikoin kohteet. Sarjat jäävät vähiin, koska enhän aina tiedä, voinko olla tölläämässä jatkoa. Tosin voisihan niitä paikkailla netistä, mutta vain harvoin olen Areenastakaan katsellut. Siispä kun tulee keskusteluja joistain roolihenkilöistä täällä netissä, olen heti "ulalla." Tottahan nyt nimeltään tunnen Forresterin muotihuoneen, mutta sen toiminnasta ja henkilöpolitiikasta en tiedä juuri mitään. Eikä niistä kerro päivälehdetkään. Salatut elämätkin ovat minulle säilyneet edelleen salattuna. Enkä ole pudonnut Putoukseenkaan.

      Vaan mitäpä näistä! Tietoa ja ohjelmaa tulee joka tuutista niin paljon, että jostakin jää vajaaksi. Toisenlaistakin kaipaisi, mutta kaipa päättäjät tutkivat ja haistelevat, mitä kansa janoaa. Ainahan jotkut sitten syrjäytyvät, jos ei satu mielihaluistaan uimaan valtavirran mukana. Olen kyllä löytänyt valikoiden ihan hyviäkin tärppejä tv- tarjonnastakin.

      Ehkäpä pitää silpaista vielä pieni lenkki ennen auringon laskua, koska ikkunastani katsottuna niin houkuttelevalta näyttää. Että hei vaan!

      • Hienolta ilma näyttää, ei taida tuulikaan tuulla. Joten ulos vaan ja lenkille, Tämä nyt sellainen yleinen kehoitus, ei ilma paljon parane. Minäkin usein jätän väliin vaikkei pitäisi.
        Eilen tuli ajeltua Järvenpäässä, Aino korvaklinikalla, sain viimein kuulolaitteen korvaani, 10 kuukautta prosessi kesti, pitkät jonot, paljon huonokuuloisia. Siellä laitetta kokeiltiin, ja opetettiin sen käyttöä.
        Nyt eilen iltapäivällä, ja tänään kotona kokeillut, selvästi paremmin kuulen, ainakin saan selvää paremmin telkkarinkin puhe jutuista. Laite on ilmainen, paristot pitää itse ostaa, mukaan sain kuusi paristoa, paristo kestää kaksi viikkoa.
        Piti vielä sanoa, Irjalle onnittelut nimmarin johdosta,ja kiitos lakkakakusta.
        Nyt kai pitää sanoa: Kuulemiin. Late Vaan.


    • Liisa S.

      Pilvilinnoista ja lapsuuden ystävyydestä, luottamuksesta,
      joka oli niin täydellistä, että kaikki kerrottiin toisilleen,
      kertoo Kauko Käyhkö tuossa laulussa, jonka Skillan mainitsi viestissään. Laitan sen soimaan, ja sen mukana Merikukalle onnea nimipäivän johdosta sekä kiitokset ihanan lohipiirakan ja lakkakakun maistiaisista, kylläpä hyviä ovatkin. Hyviä illanjatkoja pirttiin! hei vaan!

      http://www.youtube.com/watch?v=j3ahwUIvy5c

      .....

    • ...

      .

    • merikukka...1

      Oi;kiitos paljon kaikille, onnittelijoille ja laulun laittajille. Sitä elämän onnea me kaikki tarvitsemme.
      Eihän niitä nimppareita pidetä eikä juhlita, mutta kivaa on saada soittoja ja viestejä tutuilta ja ystäviltä.
      Oliskohan tuo joulun jälkeinen aika ikäänkuin pian ohi ,helmikuu alkaa,
      valostuu. On ikäänkuin talven taitos kohta.
      Nyt hyvää yötä jokaiselle sitten kun kukin yöpuulle laittautuu.

      • Ehtoota!

        Tiältäkii Valakeekoskelta oekeer roppakaapalla nimpparionnitteluja!!!! On ollu iham mahottoman kommee päevä. Ja ilta-aarinko laski värikkäästi , tietää kaanista huomista päevee. Kaekkee hyvvee Merikukalle ja terveesijä kämppikselle! paulamaria ja Ylikypsä


    • SkillaN*

      Huomenta, niin jäi taakse eilinen, nimipäivä ja monet synttärit myös, vuodet vierii.
      Tämäkin vuosi jo yhden kuukauden tuhonnut kohtsillään ja aloitamme tuisku kuukauden, hyvin alkaakin niissä merkeissä, lumipyry tulossa.
      Vielä pakkanen paukkuu, mittarissa kaksikymmentäkaksi astetta, matot kiikutin jo parvekkeelle haistelemaan raitista ilmaa.
      Ehkä vähän liikana joku pitää joka viikkoista mattojen ulos kantamista, mutta imurointi onnistuu helpommin ja pölyä kertyy viikon aikana paljon, kun noiden lankojen kanssa pöllyyttelen.

      Tuossa joku kaipaili kukkasasiaa, nyt toivotaan Marja-Liisa kertoilemaan siemenistä ja niiden nimikkeistä, minä vaan noiden pelarkoonioiden kanssa touhuilen, kohta ne taas kellarista haen päivänvaloon.
      Kukkivat viime kesänä niin komeasti, että en raaski niitä pois heittää, kai sitä minäkin jotakin, tai ainakin tilaan taimina.
      Varmaan meille mummoille kaikillekin innostus taas iskee mullan ja siementen kanssa, ei kun kokemuksia jakamaan.
      Aina jotakin vinkkiä saamme toisten tekemisistä.

      Jalka rupesi kummasti vippasemaan, kun Irja humppaa kuuntelin, kiitos Liisa.sal.
      Kiva noita musiikki linkkejä on pirtissäkin kuunnella.
      Latelle onnea kuulolaitteiden johdosta, nyt sitten ei auta vedota huonoon kuuloon, kun vaimon puoli jutustelee, jos ei niin kuin aina kuulemansa miellyttäisi;)

      En todella nähnyt eka osaa siitä sarjasta, ei pitäisi keskeneräistä arvostella, mutta minuun ei tämä osa kyllä purrut, pitänee katsoa se viimeinen, jos käsitys muuttuisi.
      Elämän kokemuksesta merihuisku puhut, no on sitä jotakin koettu, onko sitten mitään viisautta jäänyt mieleen, mutta luonto kyllä aina vaan selkeämmäksi tulee ja sitä osaa ihastella.

      Minä katson paljon telkkaria, yksi syy siihen on tuo käsillä tekeminen , kiva siinä on katsella ja hyödyllinen samalla olla ja onhan se mahdollisuus matkatakin telkkarin avulla.
      Se vaan on harmillista, kun alkaa katsomaan jotakin, huomaa heti kohta, että tämän olen jo nähnyt, luonto ohjelmiakin paljon uusitaan.
      Keltainen tulppaani kimppu toi auringon sisälle, kiitos Nea*;)
      Ansku on valon pilkahdus, totta meri-kukka.

      Tulipas meri-kukan lohipiirakasta mieleen, että lohi on tarjouksessa, jospa siitä suunnittelisi sunnuntai aterian, useammalle päivällekin, kiitos muuten ihanista tarjouksista Irjaseni;)

      Radiota tulee vähemmän kuunneltua, pitäisikö siirtyäkin Yle 1:lle, Kuopion alueradiota olen kuunnellut.
      Radio Novakos se oli suosituin, minä en koskaan sitä kuuntele, kai olen joskus kurkannut ja huuto oli kovaa.
      En nyt muista oliko se tuo Nova sen suositun nimi, näin se pätkii;)
      Laita nyt vähän enemmän viestiä sinä piste, ei noin tutustuta;)

      Nyt alkaa tämä tosi elämä ja kone menee mykäksi, jos oikein tylsäksi päivä muuttuu, voin avata ja käydä kurkkaamassa.
      Muuten onko koneenne auki koko päivän ja viekö se paljon sähköä, olen kuullut että saman kuin pakastin?
      Hyvää viikonlopun aloittelua ystävät;)

    • Päevee vuan ;)

      Kyllä niin on kirkasta tuolla ulkona,silmät vuotaa ihan purona;)

      Mihin lie eilinen hukkuna;)Johonkin on voimat hävinneet.

      Minulla on tuo käsitöiden teko jäänyt,kun teloin yks kesä tuon vasurini,se ei tykkää edes puikkojen vatkauksesta ,)

      Eilen kävi siistijä tyttö,toinen oli sairaus lomalla,mutta nyt on kuiteski huusholli jonkin laisessa kondiksessa;)

      Mennään päivä kerrallaan.
      näkyillään...

    • - Jaksamista toivottelen, muori 67!
      Näillä nurkilla on lumisade ollut melkein koko päivän.

      Eilinen minultakin livahti karkuun, oikeastaan koko tammikuu.
      Jumpparyhmäni siskot tuolittomasta tammikuusta puhuivat, tuoliton melkein minullakin, mutta ei sohvaton kuiteskaan, sanoin.

      Synttäreitäkin mahtui tammikuuhun ja yhdet kaksinkertaiset
      5-kymppiset ilman pönötystä, ilman maljakoita. Kyllä hauskuus nousee silloin, kun suuri joukko ystävyksiä kokoontuu.

      Tänään kun tulin kotiin kuorosta klo 13.15 aikoihin, aloin laitella ruokaa ja samalla avasin TV 1:n tietämättä yhtään, mitä oli menossa
      Siinä puuhastellessani olin eläytynyt kuulemaani juttuun ja nauroin, tuli tunne, että nyt on mestari käsikirjoittajana. Menin katsomaan ja löysin nimen, Arto Paasilinnan Natasia oli menossa. Huumoria oikein tosi hauskasti.

      Matkustimme kerran Sotsiin lomallamme syyskesällä, ja jonain iltana siellä illallisen aikaan ravintolassa lomalla oleva venäläinen kuoro lauloi niin upeasti laulun toisensa jälkeen, että olimme aivan ihastuneita, miten se tunnelma oli niin täyteläisen kaunis, venäjän kieli sointuu lauluissaan. Unohtumatonta. "Samettinen syyskuu" onkin Sotsin parhaita lomakuukausia. Sinne tekisi vieläkin mieli, haluaisin kiivetä uudelleen Ahun-vuorelle.

      Vanhoista muistoistahan vanhus puhuu, ne eivät katoa. Toivottavasti.

      Kertokaahan niistä meille muillekin!

    • PH.

      Kun valitetaan yövalvomisistaa nii ei pydä valittaa jos nukkuu päiväunet eihä sillo yöuni tule. tai jos tulee pian herää uudelleen.
      minä en nuku päivisin ikinä ja silti herään keskellä yötä ja sillon surut ja nämä palstailkeilyt tulevat mieleen.

      • hurskainen

        Olihan huisi yksityiskohta tämänpäivän pakinoitsijalla. Joku tunnettu toimittaja tai joskus professorikin tuon aamupakinan pitää.
        Pakinan esittäjä haastatteli myös Brysselin herraa, Olli Rehniä. Joku asia siinä kääntys savolaiseen sutkaukseen. Homma oli aloittamista vailla valmis.


      • P.Hein.

        Ps. Ei Kahvipirtissä ei ikinä ole ikäviä viestejä onkin ainoo paikka seitenkymppisissä missä ei ole pahoja nälvimisiä.
        Joku syytti minuakin tuolla .


    • "ph"

      Ahaa, onkos meitä "ph":ta useampiakin liikkeellä?
      Nyt kuitenkin se vanha ph ilmoittelee olevansa elossa. Työtä ja nälkää riittää, pakkasiakin. Ilmanpaine laskee, mutta tavoistaan poiketen elohopeakin laskee. Liekö maailmankirjat sekaisin? Tuulen kanssa tuo -22°C:ta on turhan kylmää.
      Unesta, jotta se unirytmi pruukaa muuttua, on itsekunkin otettava se lepo silloin kuin nukuttaa. Toiset kertovat, että aamuyöstä parhaiten ja unta kuuluu riittävän kymmeneen asti. Mitäs tuosta, kun on oman itsensä herra, tai rouva. Nukkuu, kun nukuttaa. Kunhan ei ala elää kokonaan eri vuorokaudenaikaa ja jää sosiaalisista kontakteistaan.
      Elän toivossa, että olisin virkeä vielä reilun vuoden lähtemään aamuisin tien päälle. Sitten on anottava leetille jäämistä, pakko ainakin siinä vaiheessa.
      Kaikille pirttiläisille, entisille ja uusille, toivotan talven kestävyyttä ja pirteitä auringonpaisteita. Kyllä se kevät taas kirkastaa mielet!

    • Hyvää iltaa! Tänään täällä tuprautti lunta enemmän kuin tämä talven tapaisena aiemmin yhteensä. Ei silti vielä kummoisia nietoksia, vaikka tuuli kasojakin kuivasta lumesta väsää.

      SkillaN kyseli tietokoneen virtalähteen kytkettynä pitämisestä. Minulla on läppäri, joka ei ole kytkettynä operaattorin johtoihin. Näin on helppo kanniskella paikasta toiseenkin.Kytken sähkön päälle silloin kun tarvitsee. Koneen akku kestää muutaman tunnin käytön ja kun virta vähenee, kone antaa varoituksen montako minuuttia vielä on tehoa jäljellä. Jos ei tottele, värkki pimenee. Vain joskus jätän koneen "lepotilaan", yleensä pistän poikki. Tietoa ei minulla ole, mutta varsinkin lepotilassa sähkön menekki on vähäinen. Eikä sentään missään vaiheessa jääkaapin kulutuksen veroinen. Niin luulen.

      Minä kyllä vetäisen päivänokoset joka päivä. Se kuuluu rutiiniini. Silti en ole koskaan kokenut haitaksi asti yöunieni häiriintyvän. Nämä ovat henkilökohtaisia tottumuksia. Luulen kyllä, että sitäkin voi harjoittelulla muuttaa, kun tekee selväksi itselleen, että mitä yleensä kannattaa yökaudet miettiä, josta kuitenkaan ei tule mitään tulosta. Mielestäni nämä kirjoituspalstat, siellä esiintyvät tapahtumat eivät ole sen arvoisia, jotta kannattaa yöunensa tuhria. Sairaudet ja kivut ovat sitten eri asia, nehän saattavat kiusata ja joille ei aina mahda mitään.
      Nuorena tietysti oli eri tyyli, silloin jäivät päiväuneni pois, mutta kun ikää tuli, vetäisin työmaallakin nokoset ruokatunnilla jos se oli mahdollista. Ainahan näin ei ollut.

      Eipä tässä enempää. Suksia en ala voitelemaan, vaikka kovalla innolla kelit alkaisi kelvata. Taitaa suksilleni tulla välivuosi. Hyvää, touhukasta tai touhutonta jatkoa teille!

    • Olen koko työikän i ollut asiakas palvelija, tuli silloin selväksi lemmikki -villitys 1990vuonna.....Jälkeen päin olen tullut siihen tulokseen,että se lama teki sen.
      Ihmiset kaipasivat jonkun läheisyyttä ja turvaa ,kyllähän lemmikki on paras
      ei äksyile eikä murjota..
      Tosi hellyttävää, kun käyn päiväunille kissa tulee vierelle ja kehrää,että minäkin heikkokuulinen kuulen hyvin. Otimme yhtaikaa pentuna mustia molemmat,
      arvelimme ,että voi olla vaikeaa sopeutua. Hyvin sopeutuivat,nyt nuoleskelevat
      toisiaan.. Aivan mukavaa katsella niiden hellyyden osoituksia toisilleen...

    • SkillaN*

      Huomenta, helmikuu alkoi tuiskulla ja niin on aina ollut, helmikuu tuiskuaa.
      Pakkanen pudonnut kymmeneen ja onnittelemme Riittoja.
      Tänään menen juhlimaan ammattiin valmistunutta pojan tytärtä, kai se sitten selviää, mikä on se nimike, missä työssä alkaa elantoaan hankkimaan, sosiaalipuolella kuitenkin.

      Kiitos Katleija, sinulta aina apu löytyy moneen asiaan.
      Ei tuo kamalaa ole tämä läppärin sähkönkulutus.
      Onneksi ei ole mitään kuivausrumpua, sehän olisi kova kuluttamaan sähköä ja vaatteita myös.
      Pyykit kuivaa narulla ihan vanhan aikaisesti.
      Olen nähnyt minäkin miten vanha koira ja kissa tottuvat uusiin pentuihin, meilläkin aina se vanhempi otti emon roolin, hellyttävää.
      Päiväunet on vielä jääneet, "torkahdan" istuessani pienen tovin ja virkeä olo siitä seuraa, mutta illalla sitten uni tulee.

      Pitkästä aikaa "pelkkää hyvää" tullut pirttiin, kiva kuulla sieltä Pohjosestakin kuulumisia.
      Äkkiä se vuosi vilahtaa ja sittenpä ne loppuu aamu lähdöt sinultakin, näin toivon.
      Mukavaa tämä elämä on näin itsensä herrana/rouvana, hyvänen aika joko sitä on kestänyt liki viisitoista vuotta.
      Onneksi on tuo ilkeily pirtin kiertänyt, jos joku on joskus yrittänyt, on sivuutettu ilman mainintaa;)
      Ihan alussa uhkasin pestä jokaisen suun mäntysuovalla, joka pirttiin ilkeyksiä aikoo tuoda ja se uhkaus tepsi;)
      Ikäviä on nuo henkilöön menevät jutut palstalla, joskus joku niitä kyllä kerjääkin.

      Natasia lehmän kiertoajelu oli kyllä hauska, tämän tyyppinen huumori puree meikäläiseen, harmitonta virasto toiminnan arvostelua.
      Kohta varmaan saamme ihastella myös Sotsin maisemiakin.
      Joskus savolaiset sutkaukset pelastaa tilanteita, tulee mieleen Pakarisen elokuvat.

      Minulla kävi myös sellainen mummo siivoamassa eilen ja sanonpa että hyvin siivosi, vuodevaatteet koko päivän pakkasessa, nukkumaan mennessä vielä tuoksuivat ulkoilmalle.
      Nyt tämä samainen mummo alkaa valmistella ensi viikon ruokia pakkaseen, on kiva ottaa annos valmista ruokaa, kun noilta reissuiltaan kotiin tulee.
      Minusta on kiva tehdä enemmän ruokia kerrallaan, rasioihin valmiiksi, tänään teen ainakin kasvispadan ja lohikiusauksen, saattaapa syntyä makaroni laatikkokin.

      Touhuilua toivottelen teille toisillekin, ai niin pyykkikone myös laulamaan, eikös siinä jo yhdelle päivälle hommaa olekin;)

      • hurskainen

        Sää ennusteet menevät hiukan ristiin, meinaan Ilmatieteen laitoksemme ja Forecan. Iltauutisten säätoimittaja näytti maanantain 3.2 käyvän plussan puolella, Foreca vain 0.
        Suojasäätä ei olla nähtykään sitten loppiaisen.
        Koettiin vahva kylmäjakso, sillä ankara hintansa, ihmisiä paloi asuntojensa mukana.

        Pitkäaikaisen keskiarvon taulukoissa helmikuun 10 päivän seutu on tilastollisesti Suomen talven kylmintä aikaa. Sitten lähtee lauhtumaan pohjoisesta päin.

        Muistan kuitenkin helmikuun 9 päivän 24v. sitten, v. 1989. Monipäiväiset vesisateet nostivat vettä mm. VT-7, niin että eteläistä Suomea tää koski.

        Lämmitän osaksi puilla, niin että palomuuri pysyis lämpimänä, puita kului rutosti. Kuitenkin pakkastalvi vasta ehkä puolessa välissä.

        Ai niin se tinttijuttu. Laiton auringonkukansiemeniä muoviset syöttötörpö täyteen. Sosiaalisihteeri talitintti oli lempannut joka siemenen maahan.
        Teen saman tempun, minkä eräs samasta syystä suivaantunut naisihminen, lopetan noiden törppöjen täyttämisen tältä talvelta.
        Jyrsijöitä varten en kalliita auringonkukansiemeniä en ostanut. Ei talitintti pahuuttaan tätä tyhjentämistä tee vaan purkaa näin toimintatarmoaan.


    • Kiva oli tosiaan tuo elokuva natasha lehmästä. Erikoinen ja aidon tuntuinen. Mikä parasta, oli vähän eri näyttelijät, kuin mitkä ovat tavallisesti jokapaikassa.
      Kysymyshän alussa kuului: miksi suomella ja venäjällä (silloin oli venäjä)
      on hyvät välit keskenään ? Sehän selvisi elokuvasta !
      Diplomaattikunta oli Natashaa vastaan ottamassa palautushetkellä.
      Oikeat "pukuherrat" kiitospuheineen.

      Minä aina matti myöhäisenä pohdiskelen.. kun ei aikanaan ehdi- siitä se johtuu.

      Pitäisi meilläkin "sellaisen mummon" käydä siivoamassa. Eihän se imurointi koskaan korvaa raikkaita ulkona pidettyjä vuode ym. vaatteita.
      Raikkaus puuttuu. Mutta oottakeehan, kyllä ne vielä kyytiä saavat kun tulee oikea hetki.

      Pitää tunnustaa että siemenpusseja tarttui jo aika nippu käteen.
      Kun hoksasin että mitä ihmettä, niitähän on jo myytävänä.
      Kaikki oli kasvimaan tuotoksia,erilaisia ,ei kukansiemeniä yhtään.

      Sen verran kuljin kiertotietä pirttiin, että kävin tullessa valokuvanäyttelyssä.
      Ajatelin jo että pitääkö tässä itsekin mennä kameran eteen
      seisomaan, mutta vielä se jäi. Nuo kukat ovat niiiiin paljon kauniimpia katsella. Pidetään harkinta-aikaa yllä.

      Kaikille kivaa sauna-iltaa tai jotain muuta, iltaa kuitenkin.
      Heippa!

    • tarkkana porkkanat

      Liisa.sal aloitti Natashan, ja muut seuraa! Venäläisen lehmän ja Filmin nimi on Natalia.

    • Iltapäevee! Lunta rytkäytti aikatavalla. Sainpa hiukan lapiohommia kun putsailin kuluvälineeni esille ja siirrettyä pois paikalta, jotta sain tehdä kunnolla homman loppuun. Aika moni oli samoissa puuhissa. Näyttivät ottavan huvittelun kannalta ja mikäs sen mukavampaa työskentelyä ja tulihan siinä huultakin heiteltyä.

      Katleijasen linkki oli hyvä. Siitäpä sai osviittaa, miten sähköä kuluu. Vähänpä kerrostaloasukkaana ainakin minulta löytyy näistä säästökohdetta. Kyllä soittoja tulee jakelufirmoista, jotka kehuvat tarjouksiaan. En ole vaihtanut, koska merkittävää hyötyä tuskin tulisi.

      Muutoin on aikani mennyt nuhjottaessa, jos sitä sanaa käyttäisi. Tarkoitan, että yritän tehdä yhtä ja kun siitä tule mitään, siirryn toiseen. Sekään ei sitten kunnon innostuksella lähde käyntiin. Olisikohan se vanha muisti selkärangassani. Eihän lauantai olekaan työpäivä! Eikä huominen. En kuitenkaan valita joutilaisuuttani. Hyvä väliin näin, teenpä sitten ensiviikolla kun arki koittaa. Niinhän se menee kuin vuotavan katon paikkaajalla. Kun on pouta, katto ei vuoda kun sataa, niin kukas nyt sateessa viitsii katolle kiivetä.

      Menipäs minulta ohi se Paasilinnan lehmätarina, josta on täällä kirjoitettu. Varmaankin on sattunut olemaan silloin muita kiireitä. Siirrynpä nyt jatkamaan niitä entisiä hommiani - en tiedä vielä mitä. Kunhan jahkailen. Hyvää loppuillan kuluttamista teille!

    • No onneksi ei pahemmin haitannut- samasta mansikista puhuttiin kuitenkin.
      karhun kaatajat vaan tekivät plättyjä Natalian maidosta keskellä metsää.
      Jauhoista ei puhuttu mitään, mutta se nyt oli taas sivuseikka.........

      • Pimeeksi on mennyt, vaikka luntakin tuli aika paljon, alle metrin kuitenkin. Oli aamulla niin tasaisen valkoista. auto kyllä seisoo vielä lumesssa, jospa lumi huomenna sulaisi pois.
        Minäkin kiitän katleijasta1, kun antoi linkin siitä sähkönkulutuksesta. Minä oikein tulostin, nyt voi seurata tarkemmin mitä härveliä vähemmin käyttää. eihän meidän sähkölasku mielestäni kovin kallis ole, jos vertaan Mujejärven mökin neljän kuukauden laskua, siellä ei käy kukaan kuukasiin silti sähkön siirto maksaa tuossa ajassa 75 €.Siirto ja verothan ne laskusta suurimman osan vie kotonakin.

        Nataliaahan minäkin katselin, Paasilinnan kirjat ovat hauskoja luettunakin, ja kun tehdään elokuva ja löytyy sopivat näyttelijät, siitä nauttii koko rahan edestä. Olen tainut lukea kaikki Paasilinnan kirjat.
        Viimevuosi meni lukemisen osalta pommiin kun sairastelin alkuvuoden, vasta nyt olen lukenut sitä kirjaa joka jäi tammikuussa 2013 kesken. Florinda Donnerin SHABONO (viidakon sydän). Mielenkiintoinen kertomus viidakoissa elävien mustien elämästä.
        Voisinhan enemmänkin kirjoittaa, mutta kun en mitään ole oikeastaan tehnyt, niin paras lopettaa. Latehan minä.


    • kissan päivät

      Jaa että työpäiväkirjako tämä saitti sitten onkin,paras etten minä eläkeläinen tulekaan kirjoittamaan,miten mukavia kissapäiviä ymmärrän viettää.Oli hyvin laukaistu Latelta,ei mikään tyhmä mies olekaan.

      • Älä, hyvä kissanpäiväilijä, jätä tulematta Kahvipirttiin!
        Olet varmasti lukenut, että täällä on katto korkealla, seinät lavealla ja maailman paras kahvi.
        Kuria ja järjestystä valvoo lempeäluontoinen ja elegantti Kaulin.
        Hänen olonsa tekee kodikkaaksi kaksi pankolla kehräävää kissaa.Niitä saa kaikessa rauhassa silittää, jolloin ne kehräävät entistä uutterammin aitoa villalankaa, ettei ahkerien kutojiemme tarvitse vähän väliä käydä lankakaupassa.

        Me eläkkeestämme nauttijat saamme siis ihan rauhassa nautiskella eläkkeestämme, ja voimme kannustaa himoduunareita keksimällä kaikkea mukavaa ikään kuin kannustukseksi. Sen lupaan heti, etten rupea lauleskelemaan muualla kuin nurkantakana. En myöskään maalaa enkä sävellä, mutta olen vakuuttunut siitä, että tällaiset laiskanpulskat peukalo keskellä kämmentä syntyneet ovat ihan tervetulleita tänne.

        Niin että terveisiä Pirttiin, että kai täältä tullaan!


      • kissa kiitoksella
        Venlastiina kirjoitti:

        Älä, hyvä kissanpäiväilijä, jätä tulematta Kahvipirttiin!
        Olet varmasti lukenut, että täällä on katto korkealla, seinät lavealla ja maailman paras kahvi.
        Kuria ja järjestystä valvoo lempeäluontoinen ja elegantti Kaulin.
        Hänen olonsa tekee kodikkaaksi kaksi pankolla kehräävää kissaa.Niitä saa kaikessa rauhassa silittää, jolloin ne kehräävät entistä uutterammin aitoa villalankaa, ettei ahkerien kutojiemme tarvitse vähän väliä käydä lankakaupassa.

        Me eläkkeestämme nauttijat saamme siis ihan rauhassa nautiskella eläkkeestämme, ja voimme kannustaa himoduunareita keksimällä kaikkea mukavaa ikään kuin kannustukseksi. Sen lupaan heti, etten rupea lauleskelemaan muualla kuin nurkantakana. En myöskään maalaa enkä sävellä, mutta olen vakuuttunut siitä, että tällaiset laiskanpulskat peukalo keskellä kämmentä syntyneet ovat ihan tervetulleita tänne.

        Niin että terveisiä Pirttiin, että kai täältä tullaan!

        Kiitosta vaan tervetulosta,olen minä jonkin sanan laittanut vaikka lukenut olen jo pari vuotta silloin tällöin.
        Hauskoja on juttunne olleetkin,miten sitten tulinkin kissanpäivistäni maininneksi,tuon teidän Laten maininnan jälkeen.En sitä pahalla kirjoittanut,mutta pieni ilkikurisuus otti vallan.Totuus on etten suuriakaan aikaansaa,kun ei ole tarvis, tuli näes tehtyä yli normienkin aikanaan.Nyt sitten korjaan satoa työelämästäni,pojat jatkavat isäukon ollessa vähän kuin muka valvojana.Se lienee ainoa virkani tätä nykyjään. Sahurina silloin aikanaan toimeentuloni olen hankkinut.Mitäpä tässä tämän enempää.


    • SkillaN*

      Sitä sunnuntai aamun rauhaa toivottelen, viisi astetta pakkasta, ei sada, vähän lunta kuitenkin eilinen toi.
      Keskellä tätä pientä kaupunkia elelen ja tämä hiljaisuus aina näin aamuisin, eritoten sunnuntaina on onnellista.
      Arkena tuo liikenne vilkasta, kun näitä katuja ohi kulkevat.

      Ei nyt pelkästään työpäiväkirja ketju ole, et varmaan ole huomioinut miten paljon elämään muuta liittyvää kertoilemme.
      Kyllä se kuitenkin tavoistamme elää tämä ketju kertoo, siivoamme, laitamme ruokaa, kasvatamme kukkia, mutta myös ihan vaan muista kivoista ja vähemmän kivoista kertoilemme.
      Joskus kulttuuri, politiikka tai maailmalla tapahtuvat, keskustelua herättää, mitään pakkoa ei ole kirjoittaa jonkun teeman alla.
      Tule toki kirjottamaan kissan päivistäsi, mukava sellaisestakin olisi kuulla, niitä sitä mekin joskus vietämme;)
      Viisashan Late on, kuten kaikki pirtin miehet,,,, naisetkin;)

      Noin se oli, Natalia se lehmä oli, mutta aika tietämätön kumminkin aikaan saannoksistaan.
      Tuo vehnäjauhojen mukana olo käväisi minun mielessäni myös meri-kukka, mutta lienee mielikuvituksen mahdollista kirjailijalla, niin se on meilläkin, kun pirtin herkkuja nautimme;)

      Hurskaisen talitintti teki tuhman tempun, mutta harmillista muiden lintujen puolesta jos ruokkimisen lopetat, osta kauranjyviä, ei niin kalliiksi tule.
      Sama ongelma kyllä siitäkin seuraa, maahan tippuvat ja muistikuvani mukaan esimerkiksi keltasirkut haluaa ne maasta syödäkin.
      Niitä lieve ilmiöitä aina vaan tulee, yrittipä vaikka vaan hyvää tehdä.

      Kerran vaihdoin sähkönmyyjä ja tulipa hankala homma, siihen on jäänyt vaihtelun haluni, sama pätee myös puhelimen ja tietokoneen kanssa, en vaihda, vaikka ehkä enemmän maksankin kuin toiset..

      Nyt on olkapäästä alaspäin käteni kovasti kipeä, jokohan se puikkojen kilistely alkaa vähenemään, en kyllä vielä anna tähänkään vaivaan harrastukseni loppua, miten sitten aikani kulutan.
      No tosi taitaa olla se, että itse en sitäkään asiaa päätä, no jospa vaan vaiva säikyttelee, muistuttaa mitä on jos paikat rupeaan kulumaan.

      Eilen juhlittiin sosionomin/ sosiaalikasvattajan valmistumista ammattiin, työpaikka on jo löydetty, mielestäni oikea valinta tälle nuorelle.
      Tänään kolmen henkilön yhteiset synttärit Kuopiossa, sinne matkaamme, kiva juhlia isän ja lasten yhteisesti juhliaan, eri päivinä on tapahtumat, mutta samalla kertaa juhlat.
      Kiva tavata perheen uusin tulokas labradorinnoutaja, valkoinen söpöläinen.

      Lepoa ja nautintoa päiväänne, lepopäivä on vanhojen perinteiden mukaisesti, siinä ynnämuu oikeassa.
      Taitaa vaan suurella osalla olla yhtä arkea koko viikko.
      Ei taida palstan tila muuksi muuttua, yksi häipyy toinen tilalle, no eipä haittaa, sopiihan maailmaan turinoita;)

      • hurskainen

        Tulin katumapäälle talitinttiongelmassa. Laitan vaan sen päiväannoksen verran syöttötörppöön a-kukan siemeniä.
        Pihassa käy fasaaneja, joille kelpaavat kauran lisäksi myös auringonkukansiemenet.
        Isompi pyry sekottaa lintujen einehtimistä. Paikka on keltasirkuille hiukan rauhaton.

        Onneksi muutaman viikon päästä etenkin keltasirkut sanovat, pidä sinä pappa vaan akanasi, pärjäillään nyt omillamme.

        Oli erikoista, että pakkasilla hiukan paletunut korvanlehti ei kestänyt tänäistä -5 C vaan sitä nipisteli ja kuumotti, Ja eikun pipoa syvemmälle päähän.


    • Hyvä päivähän tässä on aluillaan ja mittarikin lähentelee jo nollaa.

      "Kissan päivät ...". Tulipa ihan ajatuskatkokseni. Onhan muutama nuoremman polven työnsankari sanonutkin, että hyvähän sinun on kissanpäiviä elellä. tili tulee, eikä tarvitse muuta kuin kattoon syljeskellä.
      Vertaus kai tulee syntymästään asti paapottuun kotikissaan. Kyllähän sekin sentään pallon perässä juoksee ja jahtaa olevinaan saalista. Näistä Pirtin kissoista en tiedä, mutta heti kuitenkin tervehtimään hyppäävät.

      Työhän se on pilannut minunkin...tai miten sen nyt ottaa. Ehkä vain muuttanut. Kun on ikänsä jahdannut murenta, niin tottahan se jälkensä jättää. Niitä sitä vain tulee kerrattua, olemattoman "pallon" perässä hyörittyä ja mitenkään kovin arvokasta tekemättä. Pitääpä niistä vielä kertoakin. Jostain sitä ansiolistaa on koetettava väsätä, nimittipä sitä vaikka "työpäiväkirjaksi." Ei se minustakaan huono asia ole. Tosin sanotaan, että laiskahan töitään luettelee. Eihän se pidä paikkaansa. Johan se, kirjoittaa ja kertoo, on täyttä ahertamista. Ohittaa se pelkän peukalojen pyörittämisen.

      Asiaan en ehdi tälläkään kertaa. Kyllähän SkillaN aina asioitakin esille nostaa, hyvin usein tulee jätettyä huomiotta. Ei hyvä, mutta kun nekin kissanpäivät hoidettava. Mitä tänään ansiolistaani kertyy, jää nähtäväksi.
      Oikein hyvää jatkoa päivälle sellaisena kuin haluatte!

    • Olen huomioinut tulevani siihen ikään,että maistuu uni päivällä,illalla-sekä yöllä.
      Eikä ole enää kaamostakaan,mut minuun on iskenyt kevätväsymys.
      Pakotin piristymään itseni ja lueskelin taas maailman menoja ja vanhusten hoitoa,kyllä se laittaa ajatukset juoksemaan. Uskottava on ,ettei kaikilla niin hyvin asiat ole..
      Kaikkea eihän kannata uskoa, voihan siellä olla satujen kirjoittajiakin. Mutta
      tulipahan luettua näin ajatuksille saa uutta kyytiä.
      Elämän syksyn tullessa ainoa todellinen asia on-Tuntea läheiseksi ystäväksi
      toinen ihminen sanoitta.

    • Tämä eläkkeellä olo on elämänvaihe joka poikkeaa oleellisesti siitä työssäkäyntiajasta.
      Silloin palkan eteen oli tehtävä työtä. Vaikka olisi edellisen yön valvonut ja aamulla oli pimeää ja räntää satoi tai pakkanen kipristeli, töihin oli mentävä seitsämäksi siitä se palkka maksettiin.

      Nyt saamme nauttia siitä ettei ole pakko aamulla mennä mihinkään silti eläke tulee pankkitilille kuin Manulle illallinen. Tänä 17 vuotena olen moninkerroin käyttänyt sen mitä palkastani itse eläkemaksuja maksoin.
      Hyvin oomme vakuutetut. Toinen nostaa eläkettään kauan toinen ei ehdi nostaa sitä kertaakaan jos elämänlanka katkeaa niin varhain.

      Nyt on täysi vapaus tehdä ja touhuta mitä itse haluan. Poissa on pakko siinä tämä ihanuus. Joka aamu nautin tästä että saan päivän rauhassa aloittaa.
      Kuitenkin tulisi tylsäksi ihan kissanpäiviä viettää, siis maata ja kehrätä koko päivän ja välillä ruokakupilla käydä.

      Kyllä semmoinen tunne tulee lukiessa, että se mitä touhuamme ja missä kuljemme antaa meille iloa ja tarpeellisuuden tunnetta.
      Vaikka sananlasku sanoo että ajatellessa ei mene aika hukkaan, niin mieluista tekemistä olemme jokainen itsellemme keksineet. Ajatuksilla on nimittäin ominaisuus alkaa kiertää samaa rataa.
      Olen huomannut että tässä maailmankaikkeudessa kaikki pyörii napansa ympärillä :))
      Pyörimisliike kuuluu kaikkeen olevaiseen alkaen protoneista ja neutroneista, niistä pienimmistä käsittämättömiin taivaankappaleisiin.


      Tästä me täällä palstallakin kirjoittelemme. Yksineläjän arki kyllä poikkeaa pariskuntien elämästä, näin luulen en tiedä.
      Ilman ihmiskontakteja elämän ei pitäisi kellään olla, siitä ei hyvää seuraa. Näinkin luulen.

      Olenko vanha?
      Missä se kännykkä soi? Ei yhdellä korvalla äänen suuntaa erota. Etsin huoneesta huoneeseen, jäiköhän se takin taskuun.
      Unohdin ne ostaa ne kahvin suodatinpaperit,
      pitää panna ne tuonne muistilappuun.
      Ai klocka onkin jo noin paljon. Mitä minun pitikään tekemään.
      Aamulehti on lukematta, ainiin toiset silmälasit päähän sitä varten.
      Hyvää sunnuntaipäivän jatkoa muille kuitenkin.

    • Näistä "kissanpäivistä" pitää jokaisen osata nauttia juuri niin kuin itselle on sopivaa. Siis milloin mitenkin , välillä tekemällä ja liikkumalla, toiste taas laiskottelemalla.
      Tuntuu kuin tuo kaulin olisi entistä ryhdikkäämpi. Rusettiaankin on oikaissut ja suorassa seisoo koko kapistus- ai jaa, onkohan sen korvat vähän höröllään kuullakseen paremmin...
      Vai misujen kehräystäkö se kuuntelee ?

      Katsoin tuon sähkölinkin minäkin. Meillä tämä "sähkömies "on pitänyt minut tarkasti ajan tasalla, mitä mikäkin maksaa ja kuluttaa.
      Energia lamppuja on vaihdeltu tiuhaan- alkaa olla jokapaikassa.
      Samalla aina seuraa "luento" aiheesta.
      Siksi toisekseen, jos on jonkun vempeleen hankkinut, tottakai sitä käyttää, maksoi minkä maksoi.
      Tulostan valokuvia aika paljon, kun ostin uuden Canonin tulostimen entisen tilalle. Tulee hyviä ja oikean värisiä kuvia.
      Tiedetään tarkkaan että halvemaksi tulisi teettää liikkeessä. Haluan kuitenkin tehdä itse. Kuvan käsittely yleensäkin on kivaa ja luovaa puuhaa. Kaikien isovanhempien kuvat olen suurentanut A 4 kokoon seinälle. Ja paljon muuta. (en sanonut ym. )
      Sama jos auton omistaa ja seisottaa sitä talissa, ettei auto kulu eikä maksa bensa. Onko järkevää !
      Kaikenlisäksi joka sentti menee kuitenkin, hautaan emme niitä vie.
      Ne sähkösentit on sitten jostain muusta pois.
      Sähkön siirto se eniten maksaa- kuten Late sanoi.
      Jos kilpailuttaa ,kohta hinta nousee ja taas liittymää vaihtamaan.
      Menen Skillanin kanssa samaan kuppikuntaan. Jos kaikki toimii ,mitä niitä vaihtelemaan. Samaa sähköä myyvät- hinnatkin aina vaihtelee.
      On meidänkin tuttavapiirissä henkilöitä jotka hyppäävät sähköliittymästä toiseen, kun hinta nousee siirrytään taas halvempaan- hetkeksi.
      Toki niin saa tehdä, voi olla että ajankuluksi tai harrastukseksi tekevät.
      Riittää kun kaikki toimii moitteettomasti. Ainahan sitä sähköä
      yritetään käyttää järkevästi- sehän on selvää !

      Nyt on sunnuntai ja sähköpuheet poikki . Pyhän vietto aloitettava välittömästi, ennenkuin ehtii mennä ohi.
      Viettäkää toisetkin oikein lutuinen sunnuntai räntäsateesta huolimatta.

    • Hintriika*

      Jo parin vuoden ajan olen pystynyt katsomaan netistä sähkönkulutukseni vaikka tunnin tarkkuudella (yhden päivän viiveellä). Suurin piikki kulutuksessa on, jos pistää saunan päälle. Se helposti tuplaa vuorokauden energiankäytön. Seuraavaksi suurin piikki tulee, jos käyttää uunia. Ja kyllä hellan levyjenkin kuumentaminen näkyy käyrässä. Sitten tulevat pyykkikone ja koneista piheimpänä astianpesukone.

      Kulutuksessa näkyy myös telkkarin vaihto kuvaputkilaitteesta lediin, vaikka niin harvoin pidän koko vekotinta auki. Ja kun se ei ole auki, niin myös valmiustila on pois päältä, eli tv on jatkojohdossa, jossa on katkaisija. (Kuten tietokonekin kaikkine lisälaitteineen.)

      Sen olen aina tiennyt, että pöytätietokone kuluttaa sähköä enemmän kuin läppäri, mutta kun vanha koneeni kuoli pois, niin uusi kone on huomattavasti energiapihimpi. Ja litteä näyttö kuluttaa varmaan huimasti vähemmän kuin se iso kuvaputkimollukka (sen aikana ei vielä ollut etäluettavaa/nettiluettavaa mittaria).

      Minulla on tietokone auki aamusta iltaan, paitsi jos lähden kotoa johonkin. Nykyisessä näppäimistössä on "torkkunappi", josta on helppo laittaa kone lepotilaan aina, kun poistuu sen äärestä. (Helpompaa kuin käynnistysvalikon kautta.) Sen homman tekee jo automaattisesti, ja se on varmasti hyvä tapa säästää energiaa.

      Liekö tuon seuraamismahdollisuuden ansiota, että sähkönkulutukseni on vähentynyt huimasti takavuosista. Tietenkin osansa säästöön tuovat uudet laitteet. Enää en sähkölaskua juurikaan pienemmäksi pysty saamaan, sillä laskusta alkaa puolet olla siirtomaksuja, joihin ei voi vaikuttaa, vaikka eläisi miten.

      Pimeässä en ala asumaan muutaman euron takia. Olen hämäräsokea ja tarvitsen valoa! Tarkka saa olla mutta saituruus on sairautta. Ekologisuus ei tarkoita, että pitäisi pukeutua säkkiin ja pyöriskellä tuhkassa.

      Tässäpä sitä tuli luentoa. Pakkanenkin meinaa loppua, saisi kyllä muutama miinusaste jäädä vielä helmikuun ajaksi. Viettäkää kissanpäiviä ilman koiranilmaa!

      • näin teemme


      • a b c

        Mistä Hintriika olet kennu ton sähkönkulutuksen netin kautta. Enemmän se kiinnostaa, miten toimitaan , et voi seurata omalta koneelta?


      • katleijanen!
        a b c kirjoitti:

        Mistä Hintriika olet kennu ton sähkönkulutuksen netin kautta. Enemmän se kiinnostaa, miten toimitaan , et voi seurata omalta koneelta?

        Tuollaisen palvelun voisi sähköyhtiö tarjota, se olisi kiinnostava.


      • katleijanen! kirjoitti:

        Tuollaisen palvelun voisi sähköyhtiö tarjota, se olisi kiinnostava.

        Nykyään kun on etäluettava mittari, niin se yhtiö joka sinulle laskun lähettää voi antaa tietoja kulutuksesta, Sähkölaskussa on tarvittavat tiedot jolla voit kirjautua sisälle seurantaan.
        Sähköyhtiön nimi, Asiakasnumero ja Käyttöpaikan numero riittää. Sieltä löytyy ohjeet. Kokeilin niin löytyi. Terveisin Late.


      • kundi 5
        LateVaan kirjoitti:

        Nykyään kun on etäluettava mittari, niin se yhtiö joka sinulle laskun lähettää voi antaa tietoja kulutuksesta, Sähkölaskussa on tarvittavat tiedot jolla voit kirjautua sisälle seurantaan.
        Sähköyhtiön nimi, Asiakasnumero ja Käyttöpaikan numero riittää. Sieltä löytyy ohjeet. Kokeilin niin löytyi. Terveisin Late.

        Näillä Laten neuvoilla kokeilen tätä päiväkulutuksen tarkkailua. Näkyyhän ne numeroina mittaristakin,
        Lasku sisältää sähkönsiirtokulut ja veron KWH-lukeman lisäksi. Laskusta selviää sähköyhtiö, asiakasnumero ja käyttöpaikan, liekö mittarinkin numero mukana.

        Nyt kun pakkaslukemat ovat pudonneet neljännekseen, etäluettavakin raksuttaa vähemmän KWH-lukemia.

        Kun mittari vilkuttaa kiivaasti, merkinneekö tuo kasvaneen kulutuksen piikkiä sillä hetkellä? Eipä ainakaan enää tarvi ilmoitella sähköyhtiölle mittarilukemia.


      • kundi 5 kirjoitti:

        Näillä Laten neuvoilla kokeilen tätä päiväkulutuksen tarkkailua. Näkyyhän ne numeroina mittaristakin,
        Lasku sisältää sähkönsiirtokulut ja veron KWH-lukeman lisäksi. Laskusta selviää sähköyhtiö, asiakasnumero ja käyttöpaikan, liekö mittarinkin numero mukana.

        Nyt kun pakkaslukemat ovat pudonneet neljännekseen, etäluettavakin raksuttaa vähemmän KWH-lukemia.

        Kun mittari vilkuttaa kiivaasti, merkinneekö tuo kasvaneen kulutuksen piikkiä sillä hetkellä? Eipä ainakaan enää tarvi ilmoitella sähköyhtiölle mittarilukemia.

        Tässä lyhyesti vastaan kundi 5. Kerrostaloissa mittarit eivät ole asunnossa. Kellarissa oma komero jossa mittarit, asukas ei pääse itse katsomaan, ehkä yleisavaimella, mutta niitä on vain hallituksen puheenjohtajalla, ja isännöitsijällä, varmaan myös huolto virmalla.


    • Pakkanen on hellittänyt meilläkin päin. Viitisen miinusastetta mittarissa. Huolimatta säätilan lauhtumisesta, minä neulon edelleen. Teen puseroa ja huivia, mutta kun ystäväni kysyi mihin niitten kaikkien kanssa joudun kun aina sanon neulovani, niin oli pakko myöntää, ettei valmista kovin paljon tule, sillä puran . Puran ja neulon. Siinä aika kuluu mukavasti:)

    • Ehtoota.¨¨

      nyt tämä riivatun kone ryösti minun kirjoitukseni,mikähän elukka siellä on joka rohmuaa;))

      Piti kirjoittamani siitä Putouksesta,ei ole minun ohjelmaa EI.
      Ennemin vaikka luen jotain.¨¨ ¨

      Pakkanen humpsahtanut melkein nollaan.

      En jaksa enempää.
      näkyillään...

    • SkillaN*

      Arki taas edessä, elämisen kuviot sen mukaiset, vaikka ei työhön menoa olekaan, on
      rutiinit muodostuneet arjen muotoiseksi eläkkeellä olevallekin.
      Valon päivä ja on sitä valoa tullutkin jo aika lailla, onnea vaan Valoille.
      Pakkasen puolella pari astetta ja lunta hiukan satanut, ei kuitenkaan runsaasti.

      Hyviä neuvoja taas annettu ja saatu, voi jos halua on, säästää tai yrittää säännöstellä sähkön kulutusta, kiitos vaan vinkkejä antaneille.
      Kohde valaisimet ovat hyviä valon antajia, kun illat istun neuloen, vain lamppu vieressä palaa, riittää hyvin, sammuttelen kaikki tarpeettomat.
      Pyrin olemaan tarkka kaikessa, mutta silti aika tavalla kulutan, näin yhden ihmisen tarpeissa ei voi määrättömästi tinkiä, siinä se menisi kahdenkin ihmisen elämä samoissa raameissa.
      Voin olla väärässä, kun ajattelen esimerkiksi tuota remonttietua, yksi ihminen saa, jotain 2500 verohelpotusta, kahden etu 5000, kumminkin sama asunto kohteena, eikö se pitäisi olla asunto kohtainen?
      No en kade ole, joskus vaan tuntuu, että tätä yksin eläjää rokotetaan rankemmin.

      Olemme onnellisia tämä ikäpolvi, eläkettä saamme nauttia, miten käyneekään tulevaisuudessa, tuo että olemme saaneet enemmän mitä olemme maksaneet, pitää paikkansa.
      On monta sellaista, esimerkiksi sisareni yli neljänkymmenen vuoden työelämästä ei eläkettä ehtinyt yhtään saada, kuoli puolta vuotta ennen eläkkeelle pääsyä.

      Olet taitava meri-kukka, on se hienoa kun saa tuollaista aikaan, kyllä minäkin aion kuvan tekoa opiskella.
      Olen vaan niin äärettömän huonomuistinen, että ei meinaa mikään oppi päässä pysyä.
      Pitäisi ohjeita lukea ja siihen ei minulla ole kärsivällisyyttä, kaikki pitäisi pian tapahtua.

      Oikein naurattaa tämä yrittelyni "keskustelun" pohjaksi, eipä taida minun höpinäni tarttuvia olla, joten en ihmettele jos ei intoa sytytä, mutta yritys hyvä kymmenen;)
      Minä kyllä luen aika tavalla tarkkaan kaiken ja aina jotakin sanottavaa löydän, onko se sitten sitä "keskustelua" mitä palstalla kaivataan, tuskin.
      No eipä pirtissä mitään vaatimuksia olekaan, kiva vaan on sananen joka paikkaan tyrkätä.
      Olen livenäkin sellainen, että pitkä hiljaisuus porukassa tuskan nostaa;)

      Sitä minä ajattelinkin hurskainen, että et raaski ihan ilman lintuja jättää, on niitä kiva seurailla, palkita niitä pitää.
      Nyt on ollutkin hyvä talvi, kun sulana niin kauan piti maaston.
      Vielä tämä kuukausi on sitä talvea, tuiskua ja pakkasta, sitten jo pälviä alkaa ilmestyä, aurinko päivällä lämmittää, vaikka on ne maaliskuun yöt usein hyvinkin kylmiä, ne niitä hankiaisia tekee.
      Eiköhän ne paleltumat joskus hankalia olekin?

      On se hyvä olla sellainen päälle päsmäri/tarkastaja, antaa neuvoja, toppuutella, välillä innostaa jälkikasvuaan työn tekoon "kissa kiitoksella", käyppäs useammin "ilkikuria" meille antamassa;)
      Venlastiina oikeilla sanoilla tervetulleeksi toivotti, minä yhdyn hänen viestiinsä.

      Mutta nyt, päivä on valennut ja tehtävää olisi ennen kerhoon lähtemistä, tänään paistan vohveleita porukalle, voinpa paistaa teillekin, mukavaa viikonalkua.

    • Olihan hauska katsella Ice cross menoa aamun uutisissa siinä kahvitellessa. 4 luistelijaa laskee 270 metristä jääkourua alas kaarteineen ja hyppyineen, huimaa vauhtia!
      Siinä vauhdissa joutuu ottamaan toisetkin huomioon mutkien lisäksi. Tosin loukkaantumisiakin tapahtuu, onneksi lievempiä.

      Hauskaltahan tuo näyttää, joskin uskalikko pitää siihen vauhtiin olla!
      Nyt pakkanen menee pyllylleen vaihteeksi, lyhytaikainen muutos tuo kai, eipä tullut kovin tarkaan kuunneltua säätiedotusta, tässä aamuaskareiden keittiössä.

      Kahvittelen vielä hetken kanssanne, paksu on täällä pilvipeite ja tasaisen harmaa. Lähdettävä on asioillekin aamupäivällä, harmi etten samalla saa tilaamaani kirjaa, mutta onhan tässä aikaa odottaa.

      Pientä painonpudotusta saatuani aikaan 3 kg, teen minäkin tuota kaalikeittoa pakastimeen, selleriäkin siihen kait laitettiin, nestettä ajamaan:D Kuitenkin vähärasvaista jjauhelihaa haluan joukkoon. ihan kasvisperäistä en suosi tuon valkuaisen tarpeen takia. Iäkkäillä kun sen tarve kuulema nousee. Ihme juttu vaikka työt vähenee.

      Morron poron nyt sitten, nenät kahviporoissa.:D

    • -- Hauskaa huomenta, toivotteli muuan mukava mieshenkilö tullessaan asioimaan työpaikallani. Hän tuli aina iso pullapitko kainalossaan. Selityskin sille lentivehnäselle oli: meille ei kehdannut tulla likaisin käsin, joten hän oli leiponut.
      Meidän Saksan demokraattinen paimenkoiramme oli nimeltään Niilo, mutta tietysti nimi vääntyi Nipaksi. Yllä mainitun mieshenkilön nimi oli Niilo, ja tietysti sekin oli suomennettu Nipaksi.
      Meidän Nipamme oli kerran yrittänyt aterioida miniäkokelaamme talvilenkkarit, ja tytön äiti lähetti tyttärelleen nimipäivälahjaksi uudet jalkineet ja toimitti ne perille sen isomman Nipan kautta. Paketin päälle hän oli kirjoittanut: -
      NIPA EI SAA SYÖDÄ NÄITÄ.
      Lähetti kirjoitti pakettiin oman viestinsä:
      EN SYÖNYT, TODISTAA NIPA K.

      Mitähän varten minä näihin Nipoihin eksyin?
      Tarkoitukseni oli osallistua sähkökeskusteluun ja erityisesti niihin uutuuslamppuihin, jotka kuulemma säästävät sähköä.
      Meillä on olohuoneen katossa kaksi plafondia, ja vuorotellen niistä palaa lamput, eikä mistään saa enää niitä vanhoja, kunnon lampppuja.

      • Kävin tuolla ylempänä, asia sähkon kulutuksesta, ja sen seuraamisesta.
        Late Vaan.


    • Oikein hyvää alkanutta vuotta teille kaikille, niin tutuille kuin tuntemattomillekkin.
      Skillan vain jaksaa viedä tätä kahvipirttiä, on se hienoa. Minä en paljon enää täällä kirjottele, on kunto pikkasen niinkuin heikennyt, mutta silloin tällöin piipahdan lukemassa, on kiva katsella teidän kuulumisia, tai siis lueskella. Hyvää jatkoa ;)

      • Niin jäi äsken mainitsematta että olen entinen anu1, mutta en päässyt enää sillä nimimerkillä.


      • ile38 kirjoitti:

        Niin jäi äsken mainitsematta että olen entinen anu1, mutta en päässyt enää sillä nimimerkillä.

        Hämärtyvää iltapäivää!!

        Aika mukavia ennusmerkkejä tulevasta keväästä!! Kun kävimme Tokmannilla, kuulimme aivan selvästi veden lorisevan räystäältä, oikein sykähdytti, ainakin minua. Ja plussan puolella on mittarikin, jippii! Ihan pilvessä on ollut koko päivän. Nyt olisi jo vähän enemmän lunta kadulla, vaan kun ovat heti tämänaamuisen aurauksen jälkeen kylväneet sepeliä, niin eipä mennä potkuttelemaan. Toivon mukaan vielä sellainenkin keli tulee ennen kesää, että voi potkurilla hujuutella tuolla kevyen liikenteen väylillä.

        Mutta ette ikinä arvaa, kuinka upeassa konsertissa saimme eilen iltapäivällä olla. Paikallinen Rotaryklubi juhli 65-vuotistaivaltaan tarjoamalla paikkakuntalaisille"Tähtisumua"-konsertin lukiolla. Ja mitkä esiintyjät!!!! Solistina mahtavaääninen, erittäin kaunis Angelika Klas, säestäjänä ja juontajana tuttuun tapaansa Seppo Hovi, Pentti Lasanen ja Pekka Sarmanto panivat omalta osaltaan parastaan. Saimme paikat ensimmäiseltä riviltä, aitiopaikoilta. Niin, koko konsertin aloitti meidän uusi kirkkoherra Markku Antola, lauloi säestäen itseään kitaralla, Jaakko Löytyn kappaleella, nimeä en enää muista. Ja sitten nuo edellä mainitut taiturit. Voi kuinka monta kertaa hurahti iho kananlihalle, ja teki mieli "ääneen" ihailla.Eilen illalla viimeisenä muistelin tuota tapahtumaa ja aamulla se tuli ensimmäisenä mieleen. Kirjoitin tänään paikalliseen lehteen kiitokset mahtavasta elämyksestä. Lisää tällaista!!!!!

        Hiljalleen heittelee lunta, ei tuosta paljoa kerry entisen lisäksi, ainakaan vielä. Kaupungilla näkyi jo muutamia lumikasoja, mutta en ole huomannut lumikuormi a ajettavan tuonne pellon taakse lumen kaatopaikalle, lieneekö juurikaan koko talvena käyneet siellä, ei varmaan vielä ole ollut tarvetta.

        Mukavoo illan köllykkätä kaekille!!!! paulamaria


    • No voi sentään, On Paula- Maria ollut hienossa ja arvokkaassa tähtisumu konsertissa. Merkittäviä nimiä, kun parastaan laittaa, voin kuvitella ,että nautittavaa on !

      Sen verran vielä sähköstä että joulun alla laitettiin meillekin etäluettava mittari mökille, Voi seurata vaikka tunneittain mitä kulutus on milloinkin.
      (Niin jos mielenkiinto riittää sellaiseen ja on tekemisen puute)) Mutta mahdollista on.
      Kulutustahan se ei kylläkään vähennä.
      Mutta halutessaan on hyvin ajan tasalla.
      Ihan kuin sairaus- ja lääkeasioissakin. Voi reaaliajassa seurta kaikkea itseen liityvää.
      Onhan se maailma mennyt eteenpäin monessa suhteessa. Pitää vaan yrittää rimpuilla mukana jotenkin ettei ihan tyystin "putoa kelkasta".

      Suotta Skillan vähättelee omia juttujaan. Paljon tarinaa syntyy hänen
      tarinoiden pohjalta. Enemmän keskustelua on pirtissä kuin muualla vaikka sitäkin aina vähätellään.
      Sitäpaitsi kannattaako kaikkeen odottaa vastausta. Ainakin minä,
      höpisen milloin mitä höpisen ja se siitä.

      anu1, muistan sinut kyllä, joskus kirjoittelit ihan ahkerasti.
      Tässä ikääntymisessä ei olisi mitään pahaa, ellei tulisi kaikenlaisia lieveilmiöitä ja väsymistä kaikkeen. Toivottelen sinulle jaksamista ja hyvää jatkoa, poikkea toki pirtissä vaikka kahvilla- se virkistää kummasti.
      Nyt kahvittelen minäkin ja poistun sitten pirtin ovesta ulos.
      heippa !

    • Hintriika*

      Joku kysyi siitä netistä luettavasta sähkömittarista. En tiedä, kuinka moni energialaitos sellaiseen on lähtenyt. Meillä mukana on "Pohjoista voimaa" -nimikkeen alla kai jo kaikki Perämeren kaaren paikalliset energialaitokset.

      Se on kyllä hyvä palvelu, Kemi oli ikään kuin pilottipaikkakuntana, taisi olla v. 2012, kun pääsimme mukaan.

      Joku sanoi, että voi sen mittaristakin katsoa. mutta ei meillä ainakaan. Kerrostaloissa on sähkökaappi jossakin piilossa. Ei sinne pääse asukkaat, eikä omassa mittarissa näy numeron numeroa.

      Nyt en ehdi enempää lätistä. Moikka!

    • SkillaN*

      Huomenta jälleen, leuto on ilma, ei esteitä ulkoiluunkaan, minäkin tuon pikku matkan laulamaan kuljen, kunhan päivä ehtii.
      Armin päivä, vieläköhän missi Armimme elää?

      Sähköstä vielä, minulla on eteisessä laatikko missä on sähkömittari, en kyllä ole koskaan mitään sieltä katsonut, en vaihtanut edes sulaketta.
      On niin pahassa paikassa, että jää kurkistamiset, nuorempia on apuun pyydettävä jos tarvis tulee.
      Euro viiskytä senttiä jäin plussalle ,kun veron korotus oli huomioitu, nousuahan se on, johan sillä kummasti ostaa entiseen eläkkeeseen verratessa;)

      Mukava ile38 (anu) kun pirtin muistit ja elon merkit vieraskirjaan jätit, niin se elämä meitä koettelee, vaivat lisääntyy.
      Hyviä oloja sinulle toivotan ja pistäydy, kun voimat riittää, mukava aina viesti tutuilta nähdä.
      Päivä kerrallaan sitä vaan mennä pyristellään.

      Elämyksiä on kaikki nuo tarjolla olevat kulttuuri annit, kuka sitten mistäkin nauttii, hyvä on, että jokaiselle jotakin tarjolla.
      Musiikista löytyy varmasti useammalle nautittavaa.

      Hauskoja kommelluksia sattuu "Nipojen" kanssa, naurun aiheita ei liika ole, kiva tuokin Venlastiinan juttu;)
      Kommelus tahattomasti aiheutettu.

      Tuosta kelkasta putoamisesta meri-kukka mainitsit, pakosti on myönnettävä, että aika usein kömmähdän nurin, eli uutta tulee joka päivä, joutuu ajattelemaan oisko jotakin minunkin tehtävä.
      Uudistukset pankeissa ja muissakin yhteyksissä ei ole ihan kaikille helppoja.
      Suu pyöreänä aina lueskelee, että olisiko minun jotakin muutettava, vielä on kaikki päähän jotenkin mennyt, mutta kerkeääkö aivot vastaanottamaan kaiken tulevan?
      Onnea painon putoamisen vuoksi sini-sirkku, vettä olen minäkin yrittänyt ruuan lisänä juoda, jos se täytöstä kävisi, ei niin paljon ruokaa mahdu;)
      Heikoin tuloksin kuitenkin, pitäisi saada joku jouluinen kilo pois, varustautua sitä ulkomaan täysylös pitoa varten, painon oikeaa pudotusta en usko koskaan tavoittavani.
      Näin on menty näillä kiloilla ja ehkä loppuun mennään, terveenä kuitenkin ja vielä kävelen reippaasti omasta mielestäni.
      Kiire vaan Hintriikalla jatkuu, no se on yksi elon merkki sekin.

      Päivä valkenee harmaana, hyvä niinkin, kyllä se aurinko vielä paistaa, siinä toivossa, hyvää päivää kaikille.

    • Ramoona*

      Suojasääksi on täälläkin muuttunut, sain lumilyhdynkin eilen tehtyä. Pakkasessa tepastelu onnistui, mutta tämä lauha keli on vaihteeksi ihan mukava, vaikka ei timantti- kuurakoristeita luonto nyt tarjoakaan. Melkein kaikesta löytää mukavat puolensa, kun sillä silmällä katsoo. Elämä on ihanaa, kun sen oikein oivaltaa...näissä sanoissa on perää. Jatko "ja kun lentää siivin valkein niinkuin joutsen", onkin sitten jo tulkintakysymys, mutta siivillään varis ja varpunenkin lentää.

      Armi Kuuselasta piti ihan käydä kuukeloimassa, hän ei ole juuri julkkislööpeissä esiintynyt. Hän elää toisen puolisonsa kanssa Kaliforniassa, lapset perheineen eri maissa. Armi sai 2012 Suomen Valkoisen Ruusun ritarikunnan 1.luokan ritarimerkin, ja valokusissa hän näyttää vielä oikein freesiltä. En ole vuosikausiin missikisoja seurannut eikä montaa missin nimeä ole edes muistissa. Jokunen tulee tietoisuuteen esim. tähtitanssien yhteydessä. Anne Pohtamo ja Riittä Väisänen, Pirkko Mannola ovat pintansa pitäneet , taitaa joku olla kuuluttajanakin telkkarissa ja tietysti Lola erilaista väriä tuoden. Kun vilkaisee lööppejä, nämä nykymissikandidaatit ovat samannäköisiksi meikattuja ja stailattuja, painoindeksit alakantissa, ihan nättejä tyttöjä toki kakki. Onhan sekin jo hyvä, että vaikka ei ole kauneudesta palkittu, epä ole rumuudestakaan sakotettu.

      Yhtään Armia ei ole lähipiirissä, nyt on lisätty myös Ronja tälle päivälle, ja sen niminen tyttövauva löytyy lasten serkulta.
      Leppoisaa, ihoa hellivää kosteansumuista ulkoilupäivää !

      • Piti minunkin katsoa sitä Armin ikää, kun Olympiavuonna 1952 kruunattiin miss Mailmaksii. Saman ikäinen minun kanssani, ei nyt päivälleen, mutta kesällä 34 syntynyt niinkuin minäkin. Sopisi vielä tänne 70 vuotiaiden palstalle, ensivuonna minunkin siirryttävä 80 joukkoon jos näitä elonpäiviä riittää.

        Aamulla tosiaan oli lämpöasteen puolella, lunta saattaa olla 10 sm, lämpöisiä ilmoja lupailevat. nytkin karvanverran plussaa.
        Tuo paino, minulla putosi viimevuonna lähes 20kg syy oli sairaus. nyt olen saanut takausin painostani toistakymmentä kiloa. Kevyeltä olo tuntuu, liikkuminen kuitenkin aika vähäistä, laiskuus vaivaa, ja ikä painaa.
        Kyllä miänä jokapäivä ulkona käyn, jos en muuten niin vien roskapussin. Tänäänkin suunnittelen ulosmenoa, en vielä tiedä tarkkaa aikaa. Postiin pitäisi mennä, pari kirjettä vietävä.
        No täytyy edetä varovasti päivä kerrallaan Terveisin Late.


      • marja-liisa....
        LateVaan kirjoitti:

        Piti minunkin katsoa sitä Armin ikää, kun Olympiavuonna 1952 kruunattiin miss Mailmaksii. Saman ikäinen minun kanssani, ei nyt päivälleen, mutta kesällä 34 syntynyt niinkuin minäkin. Sopisi vielä tänne 70 vuotiaiden palstalle, ensivuonna minunkin siirryttävä 80 joukkoon jos näitä elonpäiviä riittää.

        Aamulla tosiaan oli lämpöasteen puolella, lunta saattaa olla 10 sm, lämpöisiä ilmoja lupailevat. nytkin karvanverran plussaa.
        Tuo paino, minulla putosi viimevuonna lähes 20kg syy oli sairaus. nyt olen saanut takausin painostani toistakymmentä kiloa. Kevyeltä olo tuntuu, liikkuminen kuitenkin aika vähäistä, laiskuus vaivaa, ja ikä painaa.
        Kyllä miänä jokapäivä ulkona käyn, jos en muuten niin vien roskapussin. Tänäänkin suunnittelen ulosmenoa, en vielä tiedä tarkkaa aikaa. Postiin pitäisi mennä, pari kirjettä vietävä.
        No täytyy edetä varovasti päivä kerrallaan Terveisin Late.

        Sepä se! Varovaisesti tässä täytyy itsekunkin edetä. Varsinkin, kun pelkää kaatumista, niinkuin minä. Onneksi tämä talvi on ollut hyvä siinä suhteessa, että lunta on ollut niukanlaisesti. En ole suurempia lenkkejä minäkään tehnyt koko talvena, juoksen kesällä sitten enemmän.
        Minulle jäi se liukastumisen pelko siitä kun kaaduin ja katkaisin jalkani, ja kun sitä sitten virheellisesti hoidettiin, laitettiin kävelemään, vaikka ei ollut yhtään luutunut.
        Meni tosi pahaksi, ja kolme vuotta kompuroin yhden jalan varassa pari veritulppaakin siinä hoideltiin, ja rotanmyrkkyjä syötettiin. . Nyt on kuitenkin jo parantunut niin että pystyn sillä liikkumaan. Mutta liukkaille teille en lähde, muuta kuin pakko asioille, odottelen kevättä niihin juoksulenkkeihin.

        Keväästä puheenollen. Taimikasvatus on alkanut. Pelargoniat tuli viimeyön aikaan jo taimelle. Olen myös kylvänyt jo Elefanttiheinää, Keijunmekkoa , kaksiväristä Japanin akijeijaa, Lumihiutaletta ja kahta väriä Tarhaneilikkaa. Näistä on aina aloitettava, ovat sen verran hitaita, että eivät ehdi kukkaan, tai edes nupulle, kun istutusaika tulee.
        Seuraavat on sitten Orvokit, yhden kipposen niitäkin jo kylvin, että saan aikaisin kukkivat johonkin pyttyyn edes rapulle! Orvokki on siitä kiva kasvi, että se kestää kovankin yöpakkasen. Taimi voi olla aamulla ihan kovana jäässä, mutta iltapäivällä jo kukkii, niikuin ei mitään olisi tapahtunut.
        Samanlaisia on nuo alppiruusut. Nyt kun täällä oli ne kovat pakkaset, niin alppiruusujen lehdet oli ihan kurttuiset ja kuivat, ja roikkuivat niinkuin olisivat kuolleet, ja kuivaneet paikoilleen. Ja nyt kun on suoja, niin kyllä on lehdet jo terhakkaana, aivan kuin kasvukaudella. Ne on niitä luonnon ihmeitä.

        Skillanille vielä! Kyllä sinä olet muutakin, kun reippaasti kävelevä. sinähän olet oikea energiapakkaus. Ja muutenkin joka lähtöön henkilö, joka osaa piristää muidenkin päivän. Toivottavasti jaksat tätä pirttiäkin luotsata eteenpäin.
        Minullakin aamu alkaa kupilla kahvia, ja sitten katson mitä pirtin väki on puuhannut, ja kirjoitellut. Olette tärkeitä kaikki, että koittakaahan pärjäillä!


    • anlis3 ek

      Marja-Liisan kanssa sikäli kohtalotovereita olemme, että minäkin olen telonut nilkkani ja siinä on nyt rautaa: Yksi metallilevy ja muutama ruuvi.
      Varovaiseksi on täytynyt tulla, sillä sitä pyörätuolilla ajelemista ja kyynärsauvoilla konkkaamista en haluaisi enää kokea.

      Voi kuinka ihanalta kuulostaa taimikasvatuksen aloittaminen. En tosin aio laittaa vielä kohtakaan siemeniä ikkunalaudoille itämään. Niistä tulee ainakin minun "opeillani" liian honteloita. Menestymisvyöhyke on meillä kakkosen ja kolmosen rajoilla.

      • Liisa S.

        Taimien kasvattaminen saa innostuneena heti kevättä toivomaan, hyvältä tuntuu siemenpussien valkkaaminenkin.

        Marja-Liisam ja Anlisin kohtalotoveri olen minäkin, niin pahasti lensin päin katua kerran.
        Monta vuotta sitten tulin kaupasta raskas reppu selässäni,
        ja kun lunta oli koko ajan tullut päivän aikana, niin
        jäinen katu oli paksun lumikerroksen peitossa, - taisi olla talvi 2008.

        Kaukana näyttivät liikennevalot vaihtuvan vihreiksi,
        aloin juosta täysillä ehtiäkseni, silloin lensin vauhdista katuun vatsalleni ja loukkasin vasemman olkapääni pahasti.

        Menin kotiin ja laitoin ostokset jääkaappiin,
        ja muutkin järjestykseen, sitten lähdin autohalliin, mutta
        istuuduttuani en pystynyt sulkemaan auton ovea vasemmalla
        kädelläni. Kipu oli niin kova, että kyynelet tippuivat,
        sain kuitenkin oikealla kädelläni suljettua oven.

        Terveyskeskuksessa hoitaja katseli minua ja sanoi:
        "Ei ole olkapää pudonnut."
        En muista mitä muuta siinä tutkittiin ja sanottiin,
        mutta ajan kanssa olkapää parani omia aikojaan.

        Mitä opin siitä?

        En juokse enää, kun näen vihreät liikennevalot.
        Maltti on valttia.

        Ja liike on lääke, voimistelu auttoi paljon parantumisessa.


    • Iltaa! Sen verran on lämmintä, että hiukan loska lentää. Eikä ole kesäkelin veroista kävelykään, koska loskanuhjussa jalka hiukan lipeää. Menettelee se tämäkin.

      Jos olisin taikauskoinen, koputtelisin puuta. Tällä hetkellä ei ole mitään erikoista vaivaa ja kolotusta. Hetkessähän sekin voi muuttua. Kun rehellinen on, kyllä yleisen hiipumiseni huomaan. Ainahan voi itselleen todistella, että kun kesäkeli tulee, kyllä töppönen entiseen tahtiin nousee. Saa nähdä. Muistini ainakin pätkii keleistä riippumatta.

      Tänään olinkin tosi hommissa. Aamulla yritin vilkaista telkkaria. Eipä suostunut yhteistyöhön. Onhan se jo ronklannut pitemmän aikaa. Vanha, kuutiometrin kokoinen möykkyhän se olikin ja painava.
      Kävin hakemassa uuden, olihan se kevyt. Mukana oli hyvä opaskirja, käyttöasennus kävi helposti.

      Toisen keikan tein kun palautin vahan möykyn. Joskus nuorempana olin hankkinut viinakärrin Tallinnan tuliaisia varten. Siihen sidoin telkkarin ja pääsipähän kärrykin pitkästä aikaa tositoimiin. Kun sain homman tehtyä, tuli mieleeni, että uudenpana olisin murto-osassa puuhasta selvinnyt. Niin se vain on, vaikka selkäni vaikuttaa olevan kunnossa, syytä on pitää varansa ja siinä ei katsota aikaa.

      Uutisia olen katsellut. Eipä järin yllättävää. No se, että Perussuomalaiset vaihtoivat ryhmänsä johtajaa. Käsitykseni mukaan Soini kannatti entistä, Lehneriä. Yllätys olikin se, että ryhmä toisin päätti. Tuskinpa sillä on suurta merkitystä.

      Ja nytpä siirryn ihailemaan hankkimaani uutta tuotetta. Jatkellaan!

    • Onnea ynnämuulle uuden telkkarin johdosta!
      Meillä katsellaan eniten Euro Sporttia. Minä innostuin tyttären kehoituksesta katsomaan sellaista tositeevee sarjaa kuin Farmi.
      Saa nähdä mihin suuntaan se kehittyy! Kaikenlaista ennenvanhaista maalaistalon elämää siinä yritetään toteuttaa. Vielä ei ole oikein minun kohdallani kolahtanut, vaikka maalaiselämästä ja vanhoistakin työkaluista luulen jotain tietäväni.
      Taitaa olla jonkinlainen pudotuspeli, kuten monet ohjelmat nykyisin.

    • SkillaN*

      Aamua, keskellä viikkoa taas aloitellaan uutta päivää, sää samanlainen kuin eilen.
      Mitään erinomaista, mainittavaa ei ole tapahtunut, ei edes telkkarista mitään kimmoketta jutusteluun.
      Laulaa loilotimme eilen ja tuntui, että se vähäinen laulutaitoni oli karkuteillä, ei millään meinannut jaksaa laulaa, joko se vaihe elämässä, tämä harrastus on jätettävä.
      Jospa oli vaan joku ohimenevä juttu.

      Noista misseistä on jäänyt mieleen nuo Ramoonan mainitsemat, nykyisistä en edes nimeä tiedä.
      Tuo kauneuskin on katoavaista ja yleensä nuori ihminen aidoimmillaan on kaunis, nykyinen kauneus useinkin kovan työn takana, misseiltä vaaditaan paljon.
      Useasti tosi kauniit ei näihin kisoihin edes lähde.

      Mitenkähän tulee ajatus, että kehuja aina vaan kerjäisin, ainakin näin joku ajattelee, mutta niinpä asia ei ole, ihan aidosti tunnen olevani se pienistä pienin ahertaja.
      On niin helppo luetella tekemisiään, kun kukaan teistä ei pysty tekeleitäni arvioimaan, vaikka olen yrittänyt vakuutella keskenkertainen olevani, kiitos Marja- Liisa kuitenkin mielipiteestäsi.
      Nyt sitten minä sanon, että toiseksi tai vaikka kolmanneksi jään jälkeesi, sen olen omin silmin nähnyt, näin tapaamisen jälkeen ajattelenkin, että oliko se ihan totta, mitä kaikkea näin;)
      Nyt sitten alkaa se pihan kunnostus puuhat, ollaan tarkkoina, kun neuvoja annat.
      Samoin tahtoo minullakin ne taimet heikoiksi jäädä, vaikka valoa on runsaasti, missä vika?

      Aikamoinen painon pudotus Latella, hyvä että on tasaantunut, muistan, että et mikään liikapainoinen ollut tavatessamme.
      Kyllä nuo kaatumiset vahingoksi voi kääntyä, olen sitä minäkin usein kupsahtanut, mutta kai nämä kilot on suojanneet, että ei mikään ole vioittunut, kestäisi vaan loppuun asti.

      Sellainen kauhea laatikko oli minullakin edellinen telkkari, kun maalle sitä hilattiin, oli monta henkilöä kantamassa.
      Nyt sellainen ohut levy paikan täyttää, mitenkä onkaan mahdollista , että samat toiminnat noin pieneen mahtuu.
      On se vaan kumma miten kaikki vaan hidastuu ja käsissäkään ei meinaa mikään pysyä, vähän päästä saa puikkoja lattialta noukkia, ei kai se vanhuutta ole;)

      Nautitaan nyt vaan tästä mikä on tallella ja mahdollista, joka aamu voi iloiten huomata hengissä olevansa ja siitä sitä päivän touhuiluihin noustaan, ehkä ei aina niin tehokkaana, mutta kuitenkin eteenpäin elävän mieli.
      Oikein mukavaa heräämistä ja sitten päivän viettoa teille lukijat ja kirjottajat.

    • fundtsija

      Tuli kirjoitusvirheitä nopsasti kirjoittamaani oikaisuun tuolla "toisaalla", joten korjailen niitä hiukan vähemmäksi täällä.

      Tunnen Liisa S:n, Satu*aikaisemmin, ja tiedän, että nämä kaikki keksityt syytökset mitä nyt tuolla toisaalla keksivät ,ovat vääriä.
      Nyt näyttää Sinisirkkukin littyneen Susmorsiamen ja Katleijan klikkiin, en sano siitäkään enempää, syyn arvannette.

      Ei näistä kannata välittää.

      1)Sen tiedän että hän ei ole ikinä käynyt chatissa! ( niinkin tuo yksi väitti) .

      2)Toinen tekaistu väite oli luotsius. Siihenkään hän ei ole ryhtynyt ikinä.

      3)Satu* nikkinsä hän vaihtoi Liisa S.-nikkiin juuri noiden kahden alkaman hyökkäilyn jälkeen toivoen siten saavansa olla heiltä rauhassa.
      Hän ei ole mennyt heidän ketjuihinsa, mutta he hyökkäävät aina uudelleen jonkin pakkomielteensä vallassa.
      Nyt teidät tunnetaan tällä palstalla lopullisesti.

      Oikaisuni toivottavasti selventää tilanteen.

      Ulos lähdössä, mukavaa päivää kaikille tämän palstan hyville
      kirjoittajille, kaikki muut kuin nuo kaksi ilkeilijää ovat
      palstan tervehenkisiä mukavia kirjoittajia.
      Ja erityisesti Kahvipirtissä on lämmin ja rento tunnelma.
      Tännekinhän he kerran tulivat Liisan perässä ilkeillen kahdella viestillä, mutta Liisa ei siihen reagoinut mitenkään.

      Hyvää jatkoa Kahvipirttiin!

    • ps.

      Susmorsian ja Katleija alkoivat,
      yrittivät saada mukaan muitakin, mutta kukaan muu ei niin alas halunnut mennä. EI kukaan muu.

    • Tuohan on jatkunut jo pitkään, kaikkeen minkä sanon,
      on yritetty jotain ilkeillä, mutta se kai on heidän häpeänsä,
      en välitä.
      Sainhan itsekin noita viestejä omaan osiooni,
      viestejä joihin en ole mennyt mukaan.

      Ikävää jos yritetään klikkejä perustaa kuten koulukiusaajat, heillehän se on ominaista.

      Eipä siitä sen enempää.


      Runsas sipulisilppu tekee lohikiusauksen vastustamattomaksi mielestäni, muita mausteita vain suola lähinnä, sitäkin maltillisesti.

      Tänään päivän kunniaksi tuon pirttiin Runebergin torttuja,
      niitä näytti aamuTV:ssäkin pöydällä olevan melko suuri joukko.
      Kisuliineillekin kermatilkka, moi Hessa Hippiäinen ja MiukuMauku! Jälkimmäinen nimi oli Hintriikan keksimä.

      Hyviä päiviä pirttiläisille!

    • anlis3 ek

      Eilen odotin ystävätärtäni päiväkahville ja olin ostanut Runebergin torttuja.
      Pettymyksekseni ystävätär soitti aamupäivällä jasaaneensa saaneensa kuumetta ja kurkkukipua, joten söimme ukkoni kanssa tortut ja ilmoitin, että osaisin minä näitä itsekin leipoa. Osaisinkohan?
      Runebergin kirjallista tuotantoa siteeraan sitten tänään, kuten kulloisenakin teemapäivänä, tai merkkipäivänä on tapana sen henkilön tai asian tiimoilta, minkä tai kenen merkeissä päivää vietetään.

      Maaliskuun ensimmäisenä sunnuntaina keitän hernekeittoa. Jos en mäenlaskuun laiskuuttani viitsi mennä niin periaatteessa kuitenkin: "Pitkiä pellavia"!
      Muuten, lippu jäi panematta tänään salkoon!:( Voi himskatti!

    • Ei raatelija ainakaa

      Kun tuolla palstalla toine noista kahdesta syyttelee lähimmäistää pelkuruudesta,niin omasta puolestani sanon ettei tarvi olla pelkuri jos koettaa väistää hyökkääjää. Itse olen sitten jos valita pitää mieluummin pelkuri kuin lähimmäisteni raatelija.
      Enkä mene minäkään niin alas että kiusaaja-klikkiin menisin mukaan,kouluajoilta muistan niittä. Miksi mahtaa Susmorsian niin usein olla vaihtanut paikkakuntaa eri työpaikkoihin,tuli mielee tuon viimosen jutu jälkee.

    • fundtsija

      Oikein sanot, "ei raatelija ainakaan", tottakai hyökkäyksen kohde väistää laukausta, se on terve reaktio!

      Ja sekin on totta, että mieluummin minäkin olen noista vaihtoehdoista pelkuri kuin lähimmäisteni raatelija, (jos valita pitää.) Onnekseni ei tarvitse. Sanon suoraan mitä ajattelen!.

    • Heipä hei toverit, olen ollut luovalla taoalla terveyteni vähän reistaillu.
      Tässä iässä eivät päivät aina mene niinkuin toivoisi,kun niinkin olotila nuukahtaa.
      Konetta ei edes mieli tee avata, mutta jopa se siitä lueskelin ensin miten täällä jaksellaan. Kaikki ovat ennallaan on uutta ja vanhaa asiaa,sekä kirjoittajaa.
      Kirjoittelen taas jahka alkaa järki juoksemaa. heta.

    • Kaksi nikkiä, fundtsija ja fundsija kaksi eri henkilöä. Fundsija on nyt nimetty seriffiksi, luotsiksi, kumpaa nimeä nyt käyttää. Toivoa pitää menestystä luotsille! Mitään näitä kärhämöitä en ala vatvomaan. Jo riittää minulle, jos jollekin ei riitä, tehköön mitä haluaa.

      Aika roima tosiaan Laten painon heilahtelu. Saman tapainen oli joskus minullakin. Tosin minä sairastaessani sain painoa lisää. Kun kipu jauhoi selkääni, syöminen tuntui helpottavan jopa yölläkin. Onhan tuo painoni nyt pysynyt hallinnassa, vaikka kyllä sitä joutuu vahtimaan.

      Hallituksen tiedonantokeskustelua seurailin. Eipä se juurikaan poikennut merkittävästi aikaisemmista. Ongelmia riittää, ratkaisut ovat kovasti hakusessa. Enpä sen enempää ala tässä mielipiteineni ruotimaan. Onhan siellä ministereillä ja kansanedustajillakin melkoinen joukko avustajia ja asiantuntijoita voivat tilata tarpeen mukaan. Ja lobbarit valistavat etujensa hoitamisessa. Voihan siinä joukossa olla sisäänpäin lämpiämisen vaarakin.

      Vaan eipä muuta kuin etiäpäin päivä kerrallaan. Vielä en ryhdy ajattelemaan, mitä keväällä ja kesällä teen. Siihen on vielä aikaa.
      Jatkellaan kunhan kirjotuttaa, voikaa hyvin tilanteennne mukaan!

    • Ehtoota.

      Olen myöhässä;)

      Kävin päivällä markkinoilla ja toin pirttiin ISON rinkelin,pistäkää poskeen ;)

      Oli oikein hyvä ilma ja porukkaa oli ihan mukavasti.

      Kylmäsavu loheen taas kerran sorruin,nammm...

      Näkyillään...

    • Hintriika*

      Yötä, hyvät ystävät! Täällä on niin monta kertaa pohdittu muistia ja sen mahdollisia ongelmia, että täytyy laittaa teillekin linkki tänään Yle uutisten nettisivuilla olleeseen juttuun (eivät varmaan ainakaan kaikki ole käyneet lukemassa):

      http://yle.fi/uutiset/vanhusten_muisti_temppuilee_koska_kovalevy_on_taynna/7043202?origin=rss&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

      Olen tuota samaa hokenut monta vuotta, että vanhana "kovalevyllä" alkaa olla jo ahdasta ja siksi muisti välillä pätkii. Nyt ovat oikein tutkineet jutun. Hyllyvertaus jutussa on mainio. Nuorena hyllyillä on niin paljon tyhjää, että helposti sieltä nappaa tarvitsemansa, mutta kun hyllyt alkavat olla täysiä, niin kestää hetken, ennen kuin etsimänsä löytää.

      Ei siis mitään hätää niin kauan kuin pystyy asiansa hoitamaan. Ja jos pystyy tänne rustaamaan juttua, välillä pitkiäkin tarinoita, niin pää on justiinsa niin hyvässä kunnossa kuin sen pitääkin olla. Nimien unohtelut ja pikku seikat ovat normaali-ilmiöitä.

      Se vaan on harmi, että ihminen ei voi kovalevyltään poistaa mitään tarpeettomaksi käynyttä tietoa kuten tietokoneelta voi. Se delete-nappula puuttuu.

      Mutta olkaamme ylpeitä, että meillä on niin mahtava arkisto päässä - vaikka jjotakin on tullut arkistoineeksi niin huolimattomasti, että sitä saa etsiä kuin neulaa heinäsuovasta.

      Lopetan aivoitukseni tähän ja sammutan kovalevyni. Mukavia unia!

    • SkillaN*

      Taas on päivä valkenemassa, kahvit on juotu, otsikot lehdestä luettu, vähän tarkemmin ne, joiden otsikko on kiinnostanut.
      Näin se tämä torstai alkaa ja eilen jäi Runebergin päiväkin huomioimatta.
      Tuossa oiva selostus Hintriikalta, miten luonnollista on unohtelu;)

      Runpergin tortut kerhossa tarjottiin kahvin kyytipoikana ja hyvin kauppansa tekivät, kaksi ja puolisataa tehtiin, eipä jäänyt ostettavaksi montakaan, kerholaisia kahvikuppien mukaan sata kahdeksan kymmentä, vilkasta liikettä emännillä piti.
      Illalla tunsi jotakin tehneensä;)

      Toivottelen Luotsin tervetulleeksi minäkin, tuo yhden kirjaimen ero näkyy teettävän virhearvioita, tarkkuutta nikkien lukemiseen.
      Olen niin vähän seurannut palstan ilkeilyjä, en edes tiedä mistä tämä liisa.salin kiusaaminen on alkanut, joskus kun luen noita viestejä, huomaan, että en saa selvyyttä, en pysy mukana ollenkaan.
      Onko väärinkäsityksiä, vai peräti ilkeyttä, en ota kantaa suuntaan en toiseen, toki sen verran totean, että henkilöön kohdistuvat puheet olisi pois kitkettävä.
      En ymmärrä noitakaan viestejä, joissa hyvästelyjä jätetään ja sitten kuitenkin palataan, olisko viisautta olla vaan pois jonkun aikaa ja palata ilman sen suurempia ilmoitteluja.
      Luulenpa, että kirjoittajia löytyy lähtevien tilalle, ei palsta mihinkään poistu, vaikka muuta kirjottaja poistuisikin, korjaahan kuolemakin kirjoittajia ja pian unohduksiin jäävät.
      Toivotaan nyt, että tuo jahtaaminen palstalla loppuu Luotsin myötä (uskallan epäillä) jätän kuitenkin ne ikävyydet tuonne pirtin ulkopuolelle, pelkuri en ole, mutta en tahallani lähde sotaa jatkamaan.
      Hyvä että löytyy fundtsijan laisia puolustuksen sanojia, silloin kun on lausuttu vääriä todistuksia lähimmäisestä.
      Jatketaan me pirtissä edelleen rauhaa rakastaen, iloksi olen toisille, samalla hyvä mieli tulee itsellekin.

      Tämä päivä ihan suunnittelematon, kai ne puikot ainakin kilisee, käsivarren kivut hävisivät Mobilaatilla;)

      Katselin kalenteria, kun anlis3 mainitsi laskiaisesta, ensikuun alussa laskiaista vietetään, etsikäähän liukurit valmiiksi;)
      Rattoisaa päivää teille palsta ystävät.

    • Hyvää huomenta! Näin on ainakin ilmojen puolesta.
      Aika vilskepä on SkillaNilla ollutkin kerhoillessaan. Siinäpä aika mennä hurahtaa mukavasti, vaikka puuhaakin lie.

      Luin myös Hintriikan antaman linkin. Onhan siinä pohtimistakin. Voinee hyvinkin olla niin, että vanhimmiten päähän on ehtinyt sulloutua niin paljon kokemuksia ja niiden mukana tietoakin, että ei ole ihme, jos arkistojen kaivaminen kestää. Ja kun vielä on tukuttain niitä vaihtoehtojakin. Nuorena onkin varma asioistaan, ainakin omasta mielestään. Voi kyllä olla vanhanakin, jos jäänyt päähän tyrkylle luutuneitakin ajatuksia, joista ei pysty millään irtautumaan.

      Kun ikää tulee, tulee kriittiseksi sekä itse, että ulkopuoliset tarkkailijat.
      Moni vähäpätöinen moka tai muistivirhe turhan paljonkin korostuu. Jos sama sattuu nuoremmille, sille vain naureskellaan ja pistetään leikiksi. Annappas olla vanha, heti se samakin menee höppänen, ellei peräti dementikon tiliin. Tällaista olen ollut huomaavinani jo pitemmän aikaa. Vaikeaa on tietysti sekin, että jo todella muistisairas ei enää pysty arvioimaan itseään. Mutta jo se, että jos pystyy kutakuinkin tolkuissaan tännekin kirjoittelemaan, on se merkki, ettei ihan kaikki ole ainakaan vielä toivottomaksi mennyt.

      Tällaista pohdintaani, jolla ei tietenkään ole asiantuntijan painoa. Nytpä ryntäänkin ulos pikku pakkaseen ja muonan hakuun. Hei vaan!

    • Itse tunnustaudun muistini puolesta melkoiseksi höppänäksi.
      Yksi esimerkki on kahvin unohtaminen kuppiin kun lähden kesken kaiken toimittamaan jotain, vaikka päästämään kissan ulos tai sisään. Mies sitten sanookin, että jätit kahvisi juomatta.
      Tämän kaltaisia lähimuistiin kuuluvia mokia.
      Näin pakkastalvena olen lämmittänyt leivinuunia tai varaavaa takkaa ja usein on ollut siinä ja siinä, ettei koko lämpö ole mennyt harakoille. saatan innostua jostain neulemallista, eikä ajatuksiin mahdu muuta:)

      • vanha hukka

        Muistihäröjen lisääntyminen kyllä huolestuttaa, niillä on nouseva trendi. Ikätoverit ovaavat antaa tilaa omille muistikatkoilleen, mutta huonolta näyttää.
        Ja mikä surkeinta, "neuvoa antavat" eivät auta tätä harmitukseen, pitää vaan yrittää jättää ne muistihölmöydet vähemmälle.

        Avaimet, lompakko, valot, ovet,laskut ajallaan, muistettavaa riittää.


    • Kiva kuulla, pitääkin heti kokeilla miten näpyttely sujuu.
      Luin tuon H:n linkin ja olen samaa mieltä. Paljon on kovalevyllä asiaa -
      sillähän on hyvä puolustella välillä katoavia nimiä.
      Jostain ne sitten putkahtaa useinmiten- kai siellä täyden hyllyn perältä.
      Mukavasti ja hyvin tajuttavasti kerrottu tuossa linkissä.

      Näitä sattuu, että unohtuu osa kahvista juomatta ja muuta vastaavaa.
      Naisilla on useimmiten niin monta hommaa menneillään. Loput ajatuksena mitä sitten seuraavaksi.. kyllähän siinä kahvitkin välillä unohtuu.
      Varsinkin kun pitää hoitaa joitain soittoja ja asioita, unohtuvat ellei heti ryhdy toimeen.
      Selvennykseksi; onhan toki niitäkin aikoja että syö ja juo ihan raposen rauhassa, eihän se aina sellaista matalaa lentoa ole.
      Ehkä tuo päivien erilaisuus tekeekin ne mielenkiintoiseksi.

      Minäkin toivottelen uuden palstaSeriffin Tervetulleeksi !
      Sellaista tarvitaan, Hyvää onnea toivottelen työlle.
      Vaikea sarka on edessä.
      Helpompi ja kivempi olisi olla lasten hiekkalaatikolla.
      Olen joskus harvoin vilkaissut palstaa- ei paljon asiaa sinne ole.

      Ulkoilma on jo testattu. Muutaman kilometrin verran. Kuntosalin välineet samoin- kunnossa ovat.
      Nyt ryhdyn saalistamaan sitä päiväkahvia. Varmuuden vuoksi hörppään kupillisen jo pirtissä, kaulimen valvonnan alla,,
      aaH, että olikin hyvää. Varmaan tuo korvari lisäsi makua, nam, nam,
      Onkohan nämä Laten tuomia kun rusinoita näkyy olevan....
      Oli niin täi näin,kiitos. ja MOi.

    • Aloinpa hieman virkistyä,otin pakasteesta lakkoja ja kerman kanssa syödä napostelin.. Kyllä on mukavaa,kun talvellakin marjat tuoreina saa syödä.
      Ohjelmaa alkaa olla yllinkyllin TV olympialaiset kun alkaa.Hyvältä alku näyttää...

      Terveyttä kaikille...

    • SkillaN*

      Huomenta viikonlopun alkuun, pilvisenä alkaa, vesisadetta luvattu, mittarissa vielä neljä astetta pakkasella.
      Katselin eilen telkkarista, kun puhuttiin tuolittomasta kuukaudesta, ihan totta, nyt ei sitten istumista enää hyvänä pidetä.
      Rakentelivat kaikenlaisia korokkeita, että voivat seisaallaan tehdä töitä.
      Mietinpä tuota omalle kohdalle, päivän jaloillani olin, kyllä se istahtaminen ihanalta tuntui.
      On puhuttu ja parannettu istuma mahdollisuuksia, ergonomisesti työ istuimet rakennettu, mutta nytpä pitääkin seisten työt tehdä.
      Istuminen on pahasta, nyt sitten vaan seisomaan ja kävellen neulomiset tekemään.
      Voi,voi, vieläkö tuo nojatuoliin romahtaminen on unohdettava, taidan tässäkin asiassa tehdä oman hyväni mukaisesti, tutkimuksista huolimatta;)

      Lakkoja en omista, mutta mansikoita minä myös mielelläni syön ja mahdolliset vitamiinit säilön, kai niitä vähän on tähteellä pakasteissa.
      Kaupasta en osta marjoja.
      Olen usein ihmetellyt naisten kykyä tehdä monta asiaa yhtä aikaa, kun miehillä menee jo puuhan valmisteluun muutama tovi.
      Olen itsessäni huomannut sellaisen taidon, että suunnittelen töitä tehdessäni, että paikasta toiseen siirtyessä vien myös vietäviä ja tuotavia samoilla askeleilla, tuliko hankalasti kerrottua?
      Siis aivoissa raksuttaa jotakin tehdessä, että tuon sitten vien, kun menen tuonne ja tuon jotakin tuotavaksi tarkoitettua takaisin, ei taida sen selvemmäksi tulla, olkoon;)
      Ihmeellinen on kuitenkin nainen;)

      Helppoa kun olisikin tuo muistamattomuus jättää, mutta kun mokoma vaiva vaan lisääntyy.
      Lohduttavaa tietää, että ei ole yksin tämän vaivan kanssa, ehkä vielä huonompi muistisiakin löytyy.
      Sellaisen ilmiön olen itsessäni huomannut, kun kotoa lähden käsi jo oven rivassa, vielä juoksen katsomaan keittiöön, että kaikki on hyvin, no ei vara venettä kaada, eikö vaan;)

      Olen pannut merkille, että säälien hymyilevät minun perilliseni, kun johonkin yritän kantaa ottaa, mielestäni ihan oikein, mutta näen ilmeistä, että tuo mummi nyt taas höpsii.
      Onko sitten ajatuksen juoksu niin poikkeava, että ei edes ymmärrä sanovansa väärin, ihan viisaasti aisaan liittyen yritän sanontani ulos tuoda.
      No vuoro tulee heillekin "höpöttää" aikanaan.

      Parempi kuitenkin se, että et liian aikaisin peltejä kiinni pane, voisi olla, että et sen jälkeen neuleita tutkisi anlis3;)
      En ole paljon joutunut lämmitys mestariksi, aina olen keskuslämmitys asunnossa asunut, lapsena ei tarvinnut, melko mustakaksi olen pesän antanut palaa, jos joskus olen tuon homman joutunut tekemään.

      Mutta, nyt sitten tätä päivää kuluttamaan ja muutahan sitä ei voi sanoa, kuin, hyvää päivää teillekin;)

    • Päivää ja tosi hämyinen, sumuinen päivä onkin ollut. Aurinko ei jaksanut tänään nousta edes näyttäytymään. Näkipä tuolla hyvin kävellä ja enempi tavan kuin tarpeen vuoksi marketissakin pistäytyä.

      Sen verran vielä muistihäiriöistä, että kyllähän niitä minullekin tulee. Tarkistuksen tarkistustakin käytän, jossain lähentelee pakkomielteistä hommaa. Avaimet varmasti tarkistan vielä oviaukossa onko mukana, ennen kuin läväytän oven kiinni. Eipä suurempia vahinkoja ole sattunut muistin takia. Jos pientä tulee, niin opiksihan sekin on, vaikkapa jättämällä avaimet ja silmälasit aina tiettyyn paikkaan. Muiden kamojen kanssa olen huolettomampi ja saahan niitä sitten joskus etsiäkin.

      Katselin senkin "istumattomuus"- ohjelman. Työelämässähän on ammatista riippuen istumatyöt ja jaloillaan tehtävät työt ääripäissä ovat erikseen. Jaloillani olen tottunut olemaan vieläkin, vaikka eläkeläinen voipi vapaasti valitakin. Kyllä pitkähkö, yhtenäinen istuminen alkaa rasittaa selkäänikin. Jos istun tämän koneen ääressä pitempään, pomppaan välillä pystyyn, vaikka ei olisi asiaa. Lukuhommat ja telkkarinkin katsomisen teen mieluummin pitkällään rojottaen. Eihän tuossa ohjelmassakaan tavaksi täydellistä seisoskelua esitetty, vaan vaihtelun hakemista.

      Jaa...kunhan saunassa pistäydyn, tulee Sotsin kisojen avajaiset. Täytyyhän niitä vilkaista. Voi olla, että muu katseluni jää perinteisten vanhojen lajien katseluksi. Taitaa olla huonolle penkkiurheilijalle liian suuri tehtävä kaikki katsella.
      Jaksellaan ja palaillaan kun sopiva hetki kohdalle tulee. Hei vaan!

      • Rva Ylikypsä

        Terve vaan, hämyisen päivän illansuussa!

        Koko armaan päivän on ollut ihan sumuista ja tyyntä.Keisarin suvun viiri tuossa lipputangossa hyvin laiskasti heiluu, välillä "lurottaa" ihan tankoa myöten. Pakkasta ihan muutama aste.

        Terveisiä saunasta! Pitikin näin aikaisin saunoa, että voi sitten ihan rauhassa töllöttää avajaisia. Kovathan siellä ovat suojaukset, vaan minun veikkaukseni mukaan jotain rähinää siellä vielä on ootettavissa. Hartaasti toivon olevani väärässä. Naishiihtäjiltä ja noilta nuorilta "lautailijoilta" tekee mieli odottaa hyviä suorituksia, melkeinpä mitaleita!

        Tuonkohan sumuisen sään vuoksi pikkulinnut ovat olleet melkein piilossa koko päivän?Joka päivä sitä jotain noista luonnon eläimistä näkee ja miettii. Meillä tässä on sen verran iso tontti, että eläväisiä liikkuu, tai ainakin jättävät jälkiänsä. Ja kyllä nyt jo kuuluu ihan selvästi keväisiä viserryksiä ulkona, äsken huomioin puistellessani pikkumattoja ulkoportailla.

        Ruokaa on valmiina eiliseltä päivältä, sen kun vaan lämmittää, pienen rasian ostin mämmiä, sitä voi sitten illan aikana maistella vaniljakastikkeen kanssa. NAMI, NAMI!!

        Jännätään nyt kaikkien suomalaisten puolesta koko kisojen ajan, jookos! Mukavoo alakavoo viikov vaehetta itek kullekkii!!! paulamaria


    • Saunaterveisiä ;)

      Niin on harmaa päivä ollut.
      Mittarissa -2c.Kertovat nuo kaupoilla kävijät,että siellä oli jotain suhnua ilmassa.Minä en nenääni ole ulos pistänyt.

      Nyt pitää nhtävästi ruveta katsomaan noita kisa juttuja.
      näkyillään...

    • Nea*

      Elämä on kaunis, kaunis, kaunis,
      elämä on kaunis onhan niin,
      tietäni mä kuljen, kuljen, kuljen...ja niin edespäin!

      Tämä laulu jäi päähäni tullessamme autolla kotiin,
      oli niin ihana, tuota voisi kuunnella vaikka viikon syömättä!

      Taitaisi ollakin hyvä konsti, laittaa levy soimaan vaan kun nälkä kurnii masussa.
      Minulla jää helposti kaunis laulu mieleen. Vaikka olisi ennen kuulematonkin, jos se on kaunis, niin kyllä "uppoaa"!

      Muuten, kuraiset oli kelit, rekka kun tuli vastaan, oli tuulilasi
      täysin pimeä ennenkuin pyyhkijät ja vesi teki tehtävänsä.
      Oli hyvä tulla kotiin taas pimeyden keskeltä!
      Hyvää viikonvaihdetta kaikille, ja lämpöisiä saunanlöylyjä!

      • Talviolympialaisten avajaiset katsottu,
        Aija hyvä kolmen tunnin ohjelma. Ainakin paljon vaivaa ja aikaa vievä, ja rahaa tietenkin.
        Aionpa katsoa joitain kilpalajejakin. Jääkiekkoa esm.
        En ole erikoisemmin kiinnostunut urheilusta, mutta ehkä se innostus tarttuu. Veikkaankin , että Suomi tuo kotiin yhden kullan, yhden hopean ja kolme pronssia.
        Mistäkö lajeista? En minä sitä pysty veikkaamaan:)


      • olumpiahuumoo
        anlis3 kirjoitti:

        Talviolympialaisten avajaiset katsottu,
        Aija hyvä kolmen tunnin ohjelma. Ainakin paljon vaivaa ja aikaa vievä, ja rahaa tietenkin.
        Aionpa katsoa joitain kilpalajejakin. Jääkiekkoa esm.
        En ole erikoisemmin kiinnostunut urheilusta, mutta ehkä se innostus tarttuu. Veikkaankin , että Suomi tuo kotiin yhden kullan, yhden hopean ja kolme pronssia.
        Mistäkö lajeista? En minä sitä pysty veikkaamaan:)

        Eilisen Hesarin pilapiiros oli kyllä kuvaava. Jokaisesta olympiarenkaasta katsoi Putin. Loisteliaita avajaisia katsoin minkä nyt aikaa oli.Maksullisilta kanavilta tuli näitä huikeita lumilautaesityksiä.
        Sen karsinnan voitti suomalainen.

        Kisaisäntien harteilla lepää valtavat odotukset. Ikäänkuin lajeihin, joihin osallistutaan tulisi menestystä ja mitalikin tulla. Suomalaisia tuo asetelma on tunnetusti kipsannut.
        Huh sanoo huh - 18 päivää näitä etelän talvikisoja. Sohvapuutumista voi esiintyä siellä täällä.


      • olumpiahuumoo kirjoitti:

        Eilisen Hesarin pilapiiros oli kyllä kuvaava. Jokaisesta olympiarenkaasta katsoi Putin. Loisteliaita avajaisia katsoin minkä nyt aikaa oli.Maksullisilta kanavilta tuli näitä huikeita lumilautaesityksiä.
        Sen karsinnan voitti suomalainen.

        Kisaisäntien harteilla lepää valtavat odotukset. Ikäänkuin lajeihin, joihin osallistutaan tulisi menestystä ja mitalikin tulla. Suomalaisia tuo asetelma on tunnetusti kipsannut.
        Huh sanoo huh - 18 päivää näitä etelän talvikisoja. Sohvapuutumista voi esiintyä siellä täällä.

        Tervetuloa vain pirttiin, yhteydet vissiin ollu poikki. Olympikisat sekoittaa ihmisten koneet ja mielen. Iltakahville kutsun, laitoin tepselin seinään ja nappikahvit saatavana, lisäksi tuolla kylmiössä oli rusinapullaa. Hiukan itselleni lämmitin mikrossa. Varasin myös kuohuvaa tonne nurkkakaappiin, siellä viileässä saa olla, ei tarvinnut korkata. Jos joskus joku mitalli tulee, otetaan sitten esiin.
        Lähden odottamaan huomista päivää, jospa se Mäkäräinen osuisi tauluun.


    • Mitä ihmettä ! olenko minä sekaisin vai pirttin kalenteriko heittää keikkaa....
      Eikös nyt ole 8.2 lauantai?
      Aamukahvit keittämättä ja päivän avaus tekemättä. No nyt kahvit on napin alla voi halutessaan tiputtaa.- olkoot vaikka kisakahvit.
      Oli muuten nerokasta ottaa tuo Ville H. mukaan kisatarinoihin. Hän hyvin kielen ja venäjän kulttuurin tuntevana on oikea ratkaisu !

      Hienot olivat avajaiset eilen.
      Suuret summat euroja ja viisaat päät laitettu yhteen toteutuksen aikaan saamiseksi ja hyvin on onnistuttu.
      Toivotaan että hyvä meininki jatkuu hamaan loppuun.
      Mitaleiden kimallusta ei vielä tänään nähty- mutta ans kattoo ny.....jatkoja.
      Mäkikarsinta vielä edessä ,, nyt siirryn tään kahvikupin kanssa pois kynän varresta. kaikille mukavaa ehtoota.

      • Laten takin liepeet vilahti ,juuri ja juuri en ehtinyt tarttua kiinni, 3 minuuttia myöhästyin. Jotain elon merkkiä sentään.....
        Nyt sitten on kahvia tulossa. Eikä ilman rusinapullaa pirtissä kahvia nautita- sehän on selvää !
        Heti käväisenkin pullakaapissa- eihän täällä nyt ole kukaan näkemässä
        siis yhden otan nam, nam,,


      • hei mk

        joko siellä Venäjälläkin eurot käytössä ?


    • Päiväni onkin jo piloille mennyt - tai ainakin käytetyksi tullut. Olen "osallistunut " niin moneen kilpailuun Sotsissa. Nyt jatkossa täytyykin tehdä karsintaa, eihän hommistani tule mitään, jos aina kisailen.
      Eipä suomalaisilla mäkimiehilläkään hyvältä näytä. Rimaa hipoen pääsivät karsinnassa jatkoon, viidenkymmenen joukkoon.
      Avajaiset olivat kyllä loistavat.
      Enemmittä puheittani - huomiseen.

      • hurskainen

        Joitain pätkiä näin näitä Sotsin kisoista. En suostu päiväkatseluun, koska kaikki tulee illalla uusintoina. Maksullisilla kanavilla vielä varmaan ensi kuun puolellakin.

        Aika kovaa tekstiä näkyi olevat tuolla palstan keulilla. En uskaltanut mukaan. Nyt tulee huoli jo mutkamäkiyrittäjille; minne meitin talvi hupenee. Säätoimittaja sanoi, ettei pakkasia ole ihan lähellä tulossa.


    • Hyvää aamua,ken muistaa pirttiin kurkistaa. Hyvin nukuttu yö ei tartte enää
      aamua jatkaa sängyssä.
      Nämä ovat niitä niitä parhaita öitä,ettei pyörimiseksi koko yö mene.
      Ktselin uutisia netistä,kun Pultin hyväntekijä oli Olympialaisiin vierelleen naisen,joka oli suuret toiveensa saanut toteutettua. Nimittäin Hän oli sairastellut paljon ja toivonut katsomaan,joten etuoikeutetusti se tapahtui..
      Meillekin tuo ohjelmat vaihtelua tämän meidän vanhojen vaivojen lomaan.

      Parhainta Sunnuntaita!

    • SkillaN*

      Sunnuntai se taas on, viikot vierii ja päiväaika pitenee, miten ei sitäkään enää huomaa niin kuin ennen vanhaan, kiirekö vai höppänyyskö syynä.
      Tänään lepopäivä, eilinen olikin pitkä ja kaiken lisäksi harmillinen, väkeä ei ostoksille ehtinyt myyjäisiin, arvelivat noista kisoista johtuneen.
      En urheilun vastustaja ole, mutta rajansa kaikella, että annetaan koko päivä kisojen seuraamisille, en ehkä ole ainoa joka sitä ihmettelee.
      Olisipa kaikki maailmassa tuollaisen huomion kohteena.
      Mitalilla on kaksi puolta, loisto ja rikkaus, puute ja kurjuus, toivoisi näiden asioiden kohtaamista myönteisellä tavalla.
      No tämäpä nyt purkaantui eilisen heikon myyjäistuloksen vuoksi, liittyikö sitten asiaan, vai muutenko vaan ihmisiä ei meidän tekeleet kiinnostaneet, joku sanoi, että jos siellä pääkaupungissa olisi myyntipöytä ollut, olisi pian näillä hinnoilla tyhjentynyt.
      Täällä on paljon meitä eläkeläismummoja, joilla puikot kilisee;)
      Eipä lannistuta, kohteeksi otamme vasta syntyneet, heille jo laatikollisen myssy, tossu ja lapas settejä lähetimme.
      Joten murheet pois ja kukka rintaan;)

      Hieno teko Putinilta, näitä lisää, tarvetta varmaan olisi tämän tapaiseen, mistä merhuisku kerroit.
      Hyvät yöunet ja siitäpä se päivällä vaan paranee elämä, hyvin nukuin minäkin.
      Lehdestä luin, että Saarinen onnistunut ja onnellinen, mäkikarsinnat ei Suomen osalta kai loistoa antanut, mutta kaikki mukana vielä, sen verran minäkin seurasin, valiten katson, kun tässä elämässä muutakin, kuin tämä palsta ja kisat;)

      Eilinen meni "harakoille" ihan täysin, ennen seitsemää jo piti myyjäispaikalle joutua, näin jäi kirjoittelut ja sitten päivällä ei enää mitään vetoa löytynyt.
      Kiitettävästi viestejä olette muistaneet laittaa, toivottavasti sen verran aikaa jatkossakin, ettei kisat kirjoittelustakin verota.

      Oikein mukavaa sunnuntaipäivää, vaikka sitten kisoja katsellen, katsoin TV ohjelmia on vähän muutakin mitä katsellen voi päivän viettää;;)

      • marja-liisa...

        Huomenta!

        Minäkin eilen aamulla ihmettelin, kun ei ollutkaan mitään aamunavausta. Ja sitten illalla kävin uudelleen, ja vieläkään ei kukaan ollut käynyt, niin ajattelin jo kummia. Kirjoitin sitten pitkän sepustuksen, ajattelin että nostan pirttiä edes ylös. Ja kun yritin sitä lähettää, niin tuli vaan teksti, että väärinkäytösten takia olen nyt käyttökiellossa. Voi minua tuhmaa, mitähän olen taas tehnyt? Täytyy koittaa olenko tänään kiltimpi!Olenkin pitkään elänyt ihmisiksi, viime kesänä olin viikkokaupalla karanteenissa.
        Nyt lähden laittamaan tosi ison kaalin kiehumaan, ostin sen eilen. Tänään ei varmaan vieraitakaan tule, kaikki katsoo kisoja. Niin on hyvä päivä keittää kaalia, ja tehdä kaalikääryleitä iso satsi. Laitan niitä pakasteeseen, ja vähitellen herkuttelen. Mukavaa sunnuntaita kaikille!


      • Huomentapäivää kahvipirttiin! Terttu Arajärven viisasta, hienoa haastattelua kuuntelin mielelläni, hän on aina puhunut hyvin.

        Hups! Hessa Hippiäinen sekä perässään juokseva MiukuMauku hypähtivät syliini, käyhän se kirjoitteleminen ja kehrääminen hyvin näinkin. Pirtin turvallisessa tunnelmassa kisuliinit näyttävän viihtyvän yhtä hyvin kuin me kaksijalkaisetkin. Täällä ei tarvitse pelätä mitään.

        Meidän nurkilla on tänään hiukan enemmän valoa kuin eilen, vaikka edelleenkin on pilvistä. Mittarissa on 2°C, - tai oli aamulla, kun kävin parvekkeella.

        Hyää jatkoa Kahvipirtille!


    • Taas on pimeys ja loska menneillään. 2 mittarissa ja teillä rapa lentää.
      Kun nyt tosiaan pysyisi nuo lumet kisa alueilla, sitähän sitä toivoisi.

      Eiköhän ruplat venäjällä ole, ajattelinkin asiaa suomen valuutan mukaan, että paljon on euroja mennyt.
      Hyvä kuva maailmalle annettava. Sen kyllä tekevätkin.

      Nyt on ryhdyttävä seuraamaan kisoja ja sunnuntaita viettelemään. tehkää muutkin samoin.
      Hyvää sunnuntaita kaikille !

    • Kiitos samoin!

      Minäkin kuuntelin tuota Terttu Arajärven haastattelua, jonka päätyttyä osuin lumilautailun hauskaan lajiin.

      Kun katseli ja kuunteli T.Arajärven asiallista tietämystä, toivoi monen nuoren äidin ja isänkin kuunnelleen. Niin lämmin persoona jo itsessäänkin, tervehenkisine ajatuksineen, niin vapaasta kasvatuksesta, kuin atotatiivisestäkin ( tulikohan oikein) kasvattamisesta. Ihan hyvää teki kuunnella.

      Nyt kuopponen kahvia aterian päälle, -no kävihän ne kissatkin hivelemässä jalkojani:)
      Silitykset molemmille söpönenille!

      Kiitos, ja nyt pienelle lukuhetkelle, heippaa

    • No niin ! nyt Laten tuoma kupliva auki ja Enni Rukajärven hopelle lasiliset ! Hieno suoritus ! missäs se väki oikein on.?.........Kippis. Ja Onnea paljon Ennille !

      • SkillaN*

        Kippis vaan meri-kukka ja onnea Ennille.
        Satuin kääntämään kanavaa juuri siihen aikaan, että innostuin seuraamaan tätä lajia ja jännitin ja iloitsin Ennin onnistumista, niin epäurheilullinen olenkin.

        Jospa tämä intoa lisäisi toisillekin, käynnissä oleva hiihto ei meidän hiihtäjille hyvää lupaa, mitä tuolta kuuluu telkkarista.


      • Ramoona*

        Täältä tullaan, lasin laitan alle, iloisesti pirskahtelee ja kuplii, juoma pirtsakkaa kuin hopeamitalin voittajakin. Nainen avasi mitalitilin, nyt miehet perässä vaikka hiihtäen ! Koppasin mukaan konvehtirasian, saa suun makeaksi , makea on tämä Ennin saavutuskin. Onnea Enni , iloa meille kaikille !


      • Ramoona* kirjoitti:

        Täältä tullaan, lasin laitan alle, iloisesti pirskahtelee ja kuplii, juoma pirtsakkaa kuin hopeamitalin voittajakin. Nainen avasi mitalitilin, nyt miehet perässä vaikka hiihtäen ! Koppasin mukaan konvehtirasian, saa suun makeaksi , makea on tämä Ennin saavutuskin. Onnea Enni , iloa meille kaikille !

        No nyt avataan se kuohuva siektä nurkkakaapista. Oli hieno saavutus lipunkantaja Rukajärveltä, "kippis" Niin se näytti Skillankin innostuvan urheilusta.
        Emmehän me eläkeläiset voi paljon vaikuttaa Suomen tai mailmankaan politiikkaan, yksi ääni jokaisella, ja taitaa moni meidänikäinenkin jättää äänensä käyttämäti.
        Itse olen ollut politiikassa mukana, paljonkin, nyt se aika on ohi,
        Urheilua olen harrastanut nuoresta pojasta asti, jopa kilpaillutkin. Nyt sekin aika on ohi. Kuitenkin innokas penkkiurheilija, ja seuraan mielellään urheilukilpailuja. Voi välillä jäädä nämä pirtinkin asiat sivuun.
        Toivotankin Suomen urheilijoille menestystä.
        Tulen pirttiin taas kunhan saamme jälleen mitallin.


    • Liisa S.

      Hei , kaadahan minullekin skumppaa! Iloista hetkeä pitää hiukan aina korostaa! Kippis!

      HS kirjoittaa: >> Kotimainen punk siivitti toivonsa menettäneen Rukajärven hopealle.
      Kipeytynyt polvi on vaivannut Rukajärveä, joten olympiahopea oli hänellekin melkoinen yllätys.

      "Olin jo menettänyt toivoni tämän kisan suhteen. Koko viikko on ollut ylä- ja alamäkeä. Polvi oli turvoksissa,", Rukajärvi sanoi.

    • Lukija 2

      Suksissa oli Mäkäräisellä jotain häikkää.

    • SkillaN*

      Huomenta, viikko alkaa pilvisenä ja nolla kelillä, katuja jyrräävät lanoilla tai mitä liekin nämä nimeltään?
      Ei tuota lunta ole kuin nimeksi, mutta kai aiheellista tuo homma on, kai mahdolliset jäät pois saavat ja kävely turvallisempaa.
      Yhteen mitaliin se jäi eilinen päivä, epäonnea mäkimiehillä ja myös Kaisalla, aina ei voi onnistua ja kai se suksien voitelukin voi pieleen mennä.
      Ei saata mieltä nostattaa kovan harjoittelun jälkeen epäonnistuminen, mutta elämää tämä vaan on, ja tulevaisuudessa onnikin voi kääntyä ja kaikki sattua nappiin.
      Ei varmaan urheilijat "tervettä" päivää näekään, tapaturma altista on urheilu, ihmeesti vaan jaksavat vaivojenkin kanssa yrittää.

      Älä nyt pirtissä käyntiä jätä Late, voi olla ettei mitaleja enää saadakaan, ollaan nyt toivossa kumminkin.
      Ehkä kippistelyjen aiheita aina löytyy;)
      Kovin herkkiä on nämä meidän urheilijat saamaan paikallisia nuha ja muita vaivoja.

      En katsonut liisa.salin mainitsemaa ohjelmaa, kasvatus varmaan hyvä aihe tänäkin päivänä.
      Aihe varmasti hyvin ajankohtainen, sen mitä nyt noita median viestejä katselee ja kuuntelee.
      Olen katsellut useasti noita synnyttäviä äitejä, heidän selviytymistään tapahtumasta, isätkin nykyään mukana tukemassa ja se onni mikä kuvastuu uuden tulokkaan maailman tulosta on koskettava.
      Niin ihania vauvoja, mikä sitten saakin muutoksen aikaan, kun isoiksi tulevat, monesti ikävään suuntaan.
      Onko syynä kasvatus, vai sen puute, eipä taida tähän kysymykseen yhtä vastausta löytyä.

      Nämä meidän kisulit ovat niin viisaita ja kilttejä, elävät mukana vaikka aina ei muista edes silittää;)
      Eurohan se on aika yleinen maksu väline Euroopassa, euroiksi ne rahavirrat suomalainen muuttaa.
      Oppitunti pitäisi eri maiden maksuvälineistäkin ottaa;)

      Noin sopii ajatella, kun tuollaisen kiellon saa, kuten Marja-Liisa, on noin käynyt joskus minullekin, kyllä siinä sadattelut syntyy.
      Tuo kaalikääryleiden teko tuntuu niin suuritöiseltä, mutta loppujen lopuksi ihan näpsäkkäästi sujuu, kun alkuun pääsee.

      On se vaan aloitettava tämäkin viikko ja maanantaita kun eletään, käsityökerho kutsuu.
      Mielen myrtyminen on jo ohi ja päässä pyörii jo suunnitelmia uusien tekeleiden synnyttäminen.
      Saapa nähdä muiden mielipiteet esityksiini, voi olla että ovat keksineet vielä mukavampia mahdollisuuksia myyjäisten tuotteiksi.
      Seuraavat myyjäiset toukokuun alussa, silloin voi villaiset unohtaa.

      Rupean nyt suunnitelmiani kypsyttelemään, mietintä myssy on päässä;)
      Näyttä vähän siltä, että vettä sataa, voi sentään, se on lumen surmaa, no vielä se lisää sataa näin uskon.
      Reipasta viikon alkua.

    • Lukija xyz

      Hyvää huomenta Kahvipirttiin kaikille kävijöille!

      haluan kiittää SkillaN-emäntää näistä aamunavauksista, jotka positiivisuudessaan avaavat ihmisten mielet uudelle päivälle.

      Omista töistäänkin puhuessaan voi tsempata muitakin puuhailemaan myönteisesti kodeissaan, ja nämä omista töistä tai itsestä kirjoittelut ovat niin irti itsestään kuitenkin, ei yhtään liiaksi omissaan, ne tuntuvat yhteisiltä asioilta.

      Hyvää jatkoa pirttiläisille!

    • Päivää! Vähiin alkavat lumet sulaa, 3. Kevätkeliltä vaikuttaisi, mutta aurinko pysyy piilossa. Hyvä näinkin.

      O-kisoissa kyllä paljon aikaani hupenee. Itselleni lupasin, että karsin rankasti kisaohjemaani, mutta tuleepa tuota töllötettyä. Onhan suomalaisten mitalisaalistus aluillaan. Tiukassa taitavat olla, selvähän se.

      Eipä minulla mitään uutta kerrottavaa löydy. Taidanpa välipalana katsoa Matlock'in. Ja eikun eteenpäin ajassa!

    • Lukijana

      Muuten tuo muu palsta on tyhjentynyt
      ei yhtään mitään lukemista.

      • Onneks tuo ynnämuu kirjoitti, minä vain ilmoitan, että pimeetä, ja märkää on, kura lentää, ja rapa roiskuu.
        Uskokaa pois, kyllä Suomi vielä mitallin saa.
        Korkataan silloin uusi pullo.


      • vähä nynny
        LateVaan kirjoitti:

        Onneks tuo ynnämuu kirjoitti, minä vain ilmoitan, että pimeetä, ja märkää on, kura lentää, ja rapa roiskuu.
        Uskokaa pois, kyllä Suomi vielä mitallin saa.
        Korkataan silloin uusi pullo.

        Tai koskataan kaks pulloo murheeseen jos ei mitaleitä enää tule.


    • SkillaN*

      Huomenta jälleen, tällä kertaa lumisadetta, aika kosteaa varmaan on, kun nollassa mittari.
      Taitaa ne nuo olympialaiset (oliko oikein kirjoitettu) vaan vaikuttaa pirtin kirjoitteluun, mutta kai se on ymmärrettävä, urheilukansaan lukeudutaan, vaikka vaan penkiltä;)

      Ei kai nyt kahta pulloa kuitenkaan, riittäisi varmaan kippistelyyn yksi lasillinen siitä eka pullosta, vaikka mikä minä olen tietämään kenenkään tarpeita.
      Jos puhutaan nurkkakaapista, asia muuttuu, sieltä noin mielikuvituksen voimasta voi useammankin ottaa;)

      Kiitos Lukija xyz, on se mukava saada mukavaa palautetta, on sitä joskus tullut muutakin, tosin ei pirtissä.
      Tuosta omien tekemisien luettelosta olen samaa mieltä, kuinka monta kertaa olekaan kipinän pirtin kirjoituksista saanut minäkin.
      Minulla ei nyt mitään niin ihmeellistä kerrottavaa ole, tätä omaa arkea vaan ja monesti samat jututkin toistuu, kiitettävästi olette suhtautuneet vuodatuksiini;)
      Ehkä se johtuu siitäkin, että pirttiin on osunut saman henkisiä kirjoittajia, sopu ja ymmärtäminen kohtaa.
      Jatketaan kirjoittelua, tule sinäkin joukkoon Lukija xyz;)

      Tuo palstan tilanne on nyt rauhoittunut, ainakin vähän, ehkä se pieni kinastelu, vai sanoisiko mielipide eroiksi saattaisi väriä antaa, lukijoille mielenkiintoisemmaksi, mutta kun ihmisistä on kysymys se menee aina henkilön moittimiseen.
      Vanhoja asioita nostetaan ja niistä riidellään, ei sekään mukavaa lukemista ole, mielipide eroja voi olla ja tietysti onkin, mutta ne pitäisi perustellen esittää.
      Vaikea sarka kynnettäväksi;)

      Kyllähän sitä väliin tulee katsottua kisojakin, kun muu anti ei miellytä, ääntä sieltä ainakin tulee, joskus liian kanssa ja ne mielipiteitään ja ennustuksiaan jutustavat selostajat yrittävät parhaansa.
      Tuleepa vaan mieleen, miltä tuntuukaan niistä ihmisistä, jotka kotinsa tälle urheilulle saivat tyhjentää.
      Kaikki ei yhtä loistoa ole, on toinenkin mitalin puoli, näinpähän se on joka asiassa, rikkautta ja hyvinvointia, puutetta ja kurjuutta, aina on ollut ja ei ainakaan poistumassa tämäkään eriarvo ole.
      Tietoa tulee mediasta, mutta asiat ei vaan muutu, mielestäni vain huononee,
      taas menin sille saralle, mihin en voi vaikuttaa, vaikka tahtoa olisi.

      Laten uskoon yritän minä myös virittäytyä, mitaleita vielä tulee;)

      Nyt sitten päivä jo valkenee ja riennot kutsuvat, Talvikin päivää vietämme, talvesta ei voi oikein puhua, mutta onnittelut nimipäivä sankarittareille kuitenkin;)
      Katsotaan kisoja tai tehdään muuta mieltä ylentävää, pääasia, että elossa ollaan;)

    • Iltaa! Loskaista oli tänään, yöllä oli luntakin rivauttanut ja sehän suli.
      Tuotti vaikeuksia päästä Kahvipirttiin. Tie katkesi välille vai liekö tulva katkaissut. Kävi jo hiukan mielessäni, että onko pistetty jäähylle.))

      Olympialaisiin osallistuin penkkiurheilijana tänäänkin ihan urakalla. Kyllähän kilpailujakin katselee. Suomalaisten suksi ei kuitenkaan kovin hyvin luistanut. Pahoin pelkään, että se taitaa osoittaa myös jatkon olevan tiukassa. Onhan niitä näytön paikkoja vielä runsaasti jäljelläkin.

      Eipä nytkään ole suuria uutisia - on kyllä, mutta tuskinpa aikakaan on sovelias. Katsellaan tulevaa, josko vielä reipastuisin kirjoittelemaankin.
      Sitä odottelemaan jääden...terveiseni teille. ynnämuu.

      • Ei se suksi luista vapaalla, odottakaas kun tulee perinteistä, sitä Suomessa osattu jo satoja vuosia. Hakulinenkin dooppasi mustikkasopalla, hyvin luisti suksi.
        Kyllä asiat tosiaan on sillälailla, turha puhua nyt politiikkaa, urheilu menee kaiken edelle.
        Eihän eduskuntakaan muuta tee, kun vanhoja moneenkertaan seliteltyjä juttuja siirtelee tuonemmaksi.
        Opposiittio samanlainen, välikysymys aina samoista asioista.
        Palataan polittiselle puolelle maaliskuussa, siellä siintelee eurovaalitkin.
        Minäkin penkkiurheilija, kuitenkin etupäässä vaakaasennossa katselen.
        Jokupäivä se aurinko paistaa vielä risukasaankin. Silloin kippis.


    • Lueskelin salinpuolen kirjoituksia jatkoin matkaani ja arvelin muutaman rivin
      kirjoittaa. Ei aina voi voittaa, tyytyväinen silti oltava. Mietiskelly tuota Putinin
      valtaa, tuossakin rakennus puumissa,kodit alta ja olympia alue ja suurta ja
      kaunista. Onkohan omatunto kadonnut taivaan tuuliin,kova on rajan takana
      monen kohtalo,kyllä näytettäväksi rahaa löytyi.
      Olen lukenut joskus miten sillä Johtaja nopeasti rahaa repii,mutten voi paperille kertoa. Miettiä ja sisällään saan pitää.

    • SkillaN*

      Huomenta, merihuisku jo ehti ensin pirttiin eloa tuomaan, oikein kiva, tuo kahvin tuoksukin saa silmät auki revähtämään;)
      Taas ollaan puolessa viikossa, kyllä viikot vierivät, vuodetkin, huomaa noiden lasten kasvusta, että vanhenevat varmaan vuodessa kaksi vuotta, kun en ehdi luvussa mukana pysyä.
      Oletin että nuorin kuusi vuotta täytti, eikö mitä kahdeksan jo tuli täyteen.
      Iso-mummilta jää vuosia väliin;)

      No toivossa sitä olla viimeiseen asti, kyllä mitali jostakin lajista tulee.
      Katselin naisten mäen ja täytyy sanoa, että rohkeita tyttöjä, kauniita hyppyjä, sama tuolla laudalla laskun kanssa, mihin vielä pystyneetkään.
      Minusta oikea asenne Julialla, onhan se voitto jo päästä kisoihin, turvallisia lentoja vaan hänelle.
      Elämää edessä kisojen jälkeenkin, silloin voi taas kertoilla maailman tapahtumiakin.
      Loskaista oli eilen tuolla kaduilla, tuli kevät mieleen, kunhan ei vaan tee pitkää kevättä meille.
      Routa mikä vihdoin saatiin, tällä vauhdilla pian on poissa, mitähän siitä luonto tykkää.
      Täällä meillä valittelevat huonoja hiihtolatuja, no miten niitä latuja tekee, kun lunta niin kamalan vähän.

      Palstan tila ei näytä korjaantuvan, olipa sheriffi tai ei, minun mielestä tuo vanhojen ketjujen nosto noissa määrissä olisi saatava loppumaan, siellä yksi henkilö itsensä kanssa riitaa haastaa, vanhoja kaivelee.
      Myös kilpailu jostakin palstan kuningas ajattelusta, on hiekkalaatikkoon kuuluvaa, kirjoittajia olemme kaikki ja sitä pitäisi kunnioittaen toisia toteuttaa.
      "Sumppikahvila" on väliin myös hampaissa, hymyllä sen voi kuitata ja huomata, että ärtyneisyyttä aiheuttaa;)
      Vanhuuskaan ei tuo viisautta, lapsellisuutta kylläkin ja niinhän sanotaankin, että uutta lapsuutta näillä kymmenillä elämme.

      Pirtin sisällä voimme rauhassa viestejämme kirjoitella, olla nyt sitten vaikka joku suljettu "klikki" näin olen kuullut jostakin, mikä ei kuitenkaan paikkaansa pidä, tervetulleita ovat kaikki kirjoittamaan.

      Vapaa päiviä edessä monta, miten ne viettäisikään, ei ainakaan yksin kisoja katsellen, muuta on keksittävä.
      Ilosta mieltä kuitenkin ihan kaikille toivottelen, ei maailma kaadu, jos mitaleita ei tulekaan;)

      • Tariksen kamu

        Se on hyvä asia, että kahvipirtin ulkopuoleltakin pirttiin piipahtaneet saavat vakituisen asiakaskunnan lisäksi pistäytyä kupposelle ja vaihtaa ne kalpeat aamupäivän tervehdykset.

        Ulkolämpömittari näyttää 2 C. Ikkunahan voi hiukan fuskia, mutta suojan puolella kuitenkin. Vein lapapaistin uunista parvekkeelle alumiinikuvun alle.
        Tuttu varis nimeltään taris oli nostanut sitä kevyttä alu kupua ja alkoi nokkimaan suojapaperia. Ehdin hätiin vain sen takia, että olin nukkunut jo tarpeeksi.

        Taris katseli läheisestä puusta haikeana aamu eineensä pois siirtoa. Leikkaan sen nahkan ja siivutan sen Fiskarsin kalasaksilla Tariksen päivälliseksi.
        Tontilla sitä en ruoki, mutta taris tuntee hahmoni jo kaukaa ja seuraa mukana silloin kun sillä on kova nälkä.


      • Närhi fani
        Tariksen kamu kirjoitti:

        Se on hyvä asia, että kahvipirtin ulkopuoleltakin pirttiin piipahtaneet saavat vakituisen asiakaskunnan lisäksi pistäytyä kupposelle ja vaihtaa ne kalpeat aamupäivän tervehdykset.

        Ulkolämpömittari näyttää 2 C. Ikkunahan voi hiukan fuskia, mutta suojan puolella kuitenkin. Vein lapapaistin uunista parvekkeelle alumiinikuvun alle.
        Tuttu varis nimeltään taris oli nostanut sitä kevyttä alu kupua ja alkoi nokkimaan suojapaperia. Ehdin hätiin vain sen takia, että olin nukkunut jo tarpeeksi.

        Taris katseli läheisestä puusta haikeana aamu eineensä pois siirtoa. Leikkaan sen nahkan ja siivutan sen Fiskarsin kalasaksilla Tariksen päivälliseksi.
        Tontilla sitä en ruoki, mutta taris tuntee hahmoni jo kaukaa ja seuraa mukana silloin kun sillä on kova nälkä.

        Hei taris! Minua nauratti kun luin. Minäkin leikkaan Fiskarsin saksilla broilerin nahkat, ja vien ulos, kun minulla on kuusi lemppari närheä, jotka käy säännöllisesti ruokaa vahtaamassa. Kyllä nuo linnut oppii vahtimaan ruokapaikkojaan.


      • taris varis
        Närhi fani kirjoitti:

        Hei taris! Minua nauratti kun luin. Minäkin leikkaan Fiskarsin saksilla broilerin nahkat, ja vien ulos, kun minulla on kuusi lemppari närheä, jotka käy säännöllisesti ruokaa vahtaamassa. Kyllä nuo linnut oppii vahtimaan ruokapaikkojaan.

        Olisin otettu jos närhin saisin pihavieraaksi. Ne kaverit eivät talvellakaan ole pulassa ravinnon suhteen. Varislinnut muutenkin lemppareitani, mutta närhi ja korppi ovat lemppareitani.
        Kun alueella on paljon vaahteroita, närhillä riittää syksyllä varastointi puuhaa, eihän nuo terhot ole edes syötäviä. Korppeja näkee vaan ilmavoimina. Ne lentävät kaatikselle joka aamu, illan suussa palailevat kertaillen päivän tapahtumista siinä lentää lekutellessaan. Harakat enemmän riesat kuin kivat. Moi siull närhi fani.


    • Huom.

      Eihän toki ole Kahvipirtti mikään "klikki", päinvastoin
      turvapaikkana monille klikkien kohteiksi joutuneille
      hyville kirjoittajille on toiminut vuosikymmenen!

      Ja meille kaikille jotka emme hyökkäyksiä halua ja jotka olemme riitoihin perinjuurin kyllästyneet.

      • samaa mieltä

        tuosta Huom.-nikin kirjoitelmasta, pelastus on ollut varsinkin
        jos joku on alkanut oikein muitakin tuekseen hakea
        silloin kun kiusaamiseen jotakuta nikkiä kohtaan on ryhtynyt. Ikävää on ollut sekin että joku miespuolinen aina kehaisee jotakuta naista, ihan vain saadakseen kateuden kukkimaan ja voidakseen paistatella siinä että minusta ovat naiset mustasukkaisia!
        Kyllä Kahvipirtissä on ollut parempi kirjoittamiskulttuuri.


    • Jollani päätyi Kahvipirtin laituriin. Täällä lie paljon olympialaisten seuraajia. Minulta on jäänyt aika vähiin. Teksti Tv:stä tuloksia tulee katsottua.
      Saamme ilmeisesti tyytyä yhteen mitaliin elleivät kiekkopoikamme onnistu lisäämään saldoamme.
      Tänään täältä lähden kuuntelemaan prof. Timo Soikkasen luentoa 'Sortovuosista ensimmäiseen maailmansotaan'. Kuulee millaiseen aikaan omatkin vanhempani ovat syntyneet ennen kuin maamme itsenäistyi.
      Olenkin ollut pokkeuksellisen ahkera tällä viikolla kun maanantaina olin lapsenlikkana, eilen kuntosalissa ja nyt tämä meno. Mitähän tästä seuraa, valon lisääntyminen herättää talviunesta vissiin.

      • lisäys ed.
        Koska en piilottele kerron vaikka jo olette arvanneetkin että entinen K (katleijanenhan) olen. Toivon saavani vaatimattomalla purrellani seilailla näillä vesillä. Luotsi meitä kaikkia ohjailkoon.


      • optimisti-j
        optimisti-jolla kirjoitti:

        lisäys ed.
        Koska en piilottele kerron vaikka jo olette arvanneetkin että entinen K (katleijanenhan) olen. Toivon saavani vaatimattomalla purrellani seilailla näillä vesillä. Luotsi meitä kaikkia ohjailkoon.

        Olipa antoisaa kerrontaa noilta ajoilta. Ne oli paikallistettu Turun silloisiin oloihin ja hyvinkin yksityiskohtaista ja kiinnostavaa tietoa saimme kuulla.
        Suomessa on ollut selainenkin aika kun tienviitat ja katukilvet olivat ruotsiksi, suomeksi ja venäjäksi.
        Siitä me emme hyvää tykänneet, siksi yöaikaan miehet kävivät tervaamassa niitä vieraskielisiä. Luennoitsija tiesi Kekkosenkin sitä tehneen (hyvä Kekkonen!)


    • SkillaN*

      Pilvistä aamua ja jotakin kosteaa taitaa sataakin, aurat jyryävät tiellä, mitä aurailevat, kun luntakaan ei ole.
      Ehkä määrärahat on kulutettava niidenkin;)
      Ei vaan mitaleita kerry, silti toivorikkaina jaksamme odottaa, katsoin eilen naisten jääkiekkopelin, lopulta voiton saivat, miten jatkossa niissä ratkaisevissa peleissä sitten pärjäävät?
      En voi sanoa, että kiinnostuksesta katsoin, ei vaan tullut muutakaan katsottavaa, uusintoja aina vaan.
      Virkkasin huivia samalla ja se kostautui, kun väliin piti katsoa ruutuun, tein virheitä ja jouduin purkamaan.
      Koko aamupäivän työ meni uusiksi, eipä lopu työ tänäänkään;)

      Kivan nimen oletkin keksinyt optimisti-jolla ( katleija ) en olisi ainakaan ensi hätään keksinyt yhdistää.
      En muutenkaan ole mikään salapoliisi kykyinen, en rivien välistä lukija, mieluummin rautalangasta toivon kirjoittajien vääntävän.
      Suoraa puhetta (ei tarkoita epäkohteliasta) rehellisiä kysymyksiä, vastauksia, ei vihjailuja, siinä minun tapani.
      Luin jostakin taisi olla Aamun ajatuksia, missä joku sanoi fundsijan käyneen pirtissä, minä muistan vain fundtsijan käyneen, harvoin hänkin, ei siis Luotsi ole pirtissä käynyt.
      Tämä ei mikään tärkeä tieto ole, mutta noin ne väärin käsitykset leviävät.
      Palstan tila ei selkiinny, mielipiteistä ei pitäisi loukkaantua, jos ne pysyvät vain mielipiteinä.
      Herkkähipiäisiä ollaan, oikeassa ja väärässä olevia en osaa nimetä, niin vähän olen sieltä täältä lukenut, selkeää "syyllistä" en löydä.
      Ehkä viesti, ennen esille tuomista olisi hyvä lukea, laskea kymmeneen ja sitten palstalle;)
      Hyvä että pirtin koette mukavaksi ketjuksi kirjoitella, sellaisena tämä on ollut jo kymmenisen vuotta, ei ole muistini mukaan montakaan poikki teloista sanaa kuulunut, porukka tosi kivaa.

      Olen pohtinut onko linnuilla hajuaisti, vai miten ne ruokansa löytävät,
      tyhmä kysymys varmaan, pitäisi tietää.
      Sen olen huomannut, että ainakin harakat löytävät ekana kissan ruokien pariin.
      Olipa hyvä että taris sai aterian, vaikka meinasi omin luvin sen hankkia.
      Tuossa puistossa noita naakkoja on vaikka muillekin antaa, sopivathan ne siinä olemaan, kyyhkysten kanssa ruuasta kilpailemassa.
      Närhiä ja korppia maalla näkee, ei juuri kaupungissa ole näkynyt.
      Korppi kuulemma ilmoittaa hirvimiehille, missä hirvet liikkuu, varmaan ruuan toivossa nekin, kun aina jää hirvistä suolisto metsään. (kai)

      Mihinkäs meri-kukka on kadonnut, taasko matkoilla, vai kisojako katsoo, niin taitaa moni muukin tehdä, reilu viikko ja elämä muuttuu "normaaliksi"
      Tuonne telkkarin ääreen minäkin käsityöni kanssa menen, virkkaan ja puran, siinäpä päivä vierähtää, mukavaa päivän viettoa pirtissä kävijöille ja lukijoille, moi!

    • Heipä taas pirttikaverit, kävinpä tähän vähän lepäämään siivoukseni lomassa,
      kun välillä on tuota rättiäkin heilutettava. Toivossa auringon alkavan esittämään,miten paljon niitä villakoiria tässä perhessä on ja tuohan se itselle hyvää mieltä puhtauden tuoksu..
      Hitaasti meille palkinnot rajan takana onnistuvat,vaan toivossa eletään.
      Pidetään vaan mielemme korkealla,niin ehkäpä onnikin vielä potkaisee.
      Jos on huono päivä,pitää vain ajatella,että joskus on varmasti ollut vielä huonompi..
      Tulossa on lupauksia pienestä pakkasesta,mutta sais tulla vaikka heti40astetta-
      kuolisi flunssa bakteerit,kun en piikillä käynyt. On muita piikkejä joutunut ottamaan,niin jätin sen väliin. Kevään Odotusta Meille kaikille....

    • Hämärää aamua taas, mutta juuri nyt näyttäisi pilvet harvenevan. Täytyykin pikapuolin aamukävelyni ja markettireissu heittää. Ja sitten tuttuun työhöni, olympialaisiin. Tosin jo nyt tässä vaiheessa alkaa merkkejä tulla kisaväsymyksestäni.

      Kyllähän pastan sekava tilanne vaikuttaa, ettenpä sanoisi hiukan masentavastikin. Joskus voisin ottaa osaa keskusteluunkin, mutta...mutta. Niin, ja onhan urheiltavakin vaikka penkiltä.

      Kyllä funtsija kirjoittanut tänne Kahvipirttiinkin. Se yhden kirjaimen ero vaan sotkee. Tarkistin mm. 77/2013 jakson, 25.5. 2013. Siellähän se. On myös muutamia muitakin viestejä "funtsijalta." Voi olla pikkumaista puuttumiseni tähän, mutta tulinpahan kirjoittaneeksi.

      Hyvää päivän jatkoa teille! Niin hidas olen kirjoittamaan, että ilmakin näyttää jo selkenevän

      • Olis pitänyt minun lukea viestisi ynnämuu ennen omaani. Ethän sinä pikkumainen ollut, väärinkäsitykset aiheuttavat turhaan sekaannusta.


    • Skillan
      Voi sinua SkillaN, nyt minä virkistän muistiasi. Etkö muista kivaa fundsijan tyyliä, millä hän kahvipirttiä virkisti ja viimevuoden keväällä useaan otteeseen. Siis tuo meidän Luotsi.

      fundsija
      14.4.2013 18:32

      Heippa Skillan! Toki tiedän eron lääkkeeksi otettavan lusikallisen ja itselle muuten tärkeäksi todistelun perusteella juotavan konjamiinin tai vastaavan aineen nauttimisen välillä. Asetuin noiden itselle todistaijen asemaan juttua kirjoittaessani ja teksti sen mukaista. Oikeastaan voisin väittää tuollaisen konjakkitilkan omaavan lähinnä placebo-tehon, samanlaisen kuin kahvinjuonnin ja unettomuuden välinen yhteys.
      Yhdysvalloissa tehtiin viime vuosisadalla melko laaja tutkimus. Satoja ihmisiä, jotka väittivät iltakahvin haittaavan selvästi nukahtamista. Näistä
      tutkintaan osallistuneista muodostettiin kaksi samankokoista ryhmää.
      Toinen ryhmä joutui edelleen kärsimään unettomuudesta, koska kokeen toteutumisen vuoksi he joutuivat nauttimaan iltakahvit. Toisen ryhmän edustajat kertoivat nukahtavansa oikein hyvin illalla nautitun kuuman maitoannoksen jälkeen. Siitäkin huolimatta, että maitoon oli lisätty kahvikupilliseen verrattuna viisinkertainen annos kofeiinia. Lisäyksestä vain ei kerrottu osallistujille.
      Kirjoitin oman juttuni tietoisena krapulan ja ärtyneisyyden pyhästä allianssista.Joissain kirjoituksissa uskon löytäneeni viitteitä tästä liitosta. Mutta kirjoitus aiheuttaa usein monenlaisia tulkintoja, ellei muualla niin ainakin runoudessa.

      • 1+2

        Ei rekattuna tuo fundsija ollut silloin. Mustalla nikillä.


      • Muistan
        1+2 kirjoitti:

        Ei rekattuna tuo fundsija ollut silloin. Mustalla nikillä.

        hä rekkautui vasta fundtsijan jälkeen, fundtsijahan tarkoittaa täällä Helsingissä ajatella taikka miettiä ja sitä käytetään paljon täkäläisessä murteessa.


    • SkillaN*

      Voi minua, enhän niin pitkälle muista, katsoin vaan joulun aikaiset viestit.

      Anteeksi, anteeksi, tälläinen höppänä minä olen.
      Nyt ei sitten tuo sana tälläinenkään onnistu, vaikka miten yritän, punakynä alleviivaa.
      Ymmärtäkää ihmiset sanan merkitys;)

      Jostakin luin myös Fundtsijan luvanneen vaihtaa nikkinsä, olenko tässäkin väärässä.
      Hyvä että oikaisit ynnämuu, samoin optimisti-jolla.
      Nyt katsomaan loppua tuosta jääkiekosta, Teemu loukkaantui, mutta hyvällä mallilla peli on.

      • Olet oikeassa,

        SkillaN, fundtsija tosin nyt kyllä erottuu muutenkin, kun
        luotsin leimaa ei ole hänen nikillään, mutta varmuudeksi
        hän lupasi olla sillä nikillään kirjoittamatta
        ainakaan tällä 70 plus-palstalla.
        Ja lupauksensa on pitänyt.


    • Voi että oli jännittävä naisten 10 km kilpailu! Täytyy kahvinappia painaa nyt, mutta onhan tyttö tuo Anna Kaisa Saarinen sentään, noin kovassa seurassa jäi vain 2 sekunttia pronssista:D Jännäksi meni,...

      Kyllä on nyt seurattu kisoja aamupäivän, miesten freestyle/slopestylen lentojen kieppuessa kuin heliopterit suksineen. Riemastuttava tuo laji nuorille huimapäille:D

      Upean sininen taivas taustalla kieppujalla, ja alastulo, juuri oman tumman varjon kohdalle, haa mikä herkullinen kuvakulma :D

      Kiitos kahvituokiosta, moi

      • hurskainen

        En katsonut hiihtoa kun oli tärkempää tekemistä. Kuulin radiosta tuloksen ja Anna Kaisan haastattelun. Herkkä paikka tuntui olevan päivän hyvä suoritus. Studiossa sanottiin; olipa hyvä haastattelu.
        Niin nais- kuin mieshiihdoissakin taso on erityisen kova. Nyt ei laitettu virallista mitalitavoitetta, mutta 6:sta toivoa ylläpidettiin. Tällä kertaa saattaa kolmekin olla tiukassa.


    • Ramoona*

      Mukavaa oli nähdä voitokkaat maalilukemat jääkiekossa, mutta tosi koitokset ovat edessäpäin. Aikkua minäkin jännäsin, hilkulla oli pronssimitali. Latuhiiihdossa on sellaista kamppailun ja voitontahdon makua, voimien äärirajoille mennään. Kunnioitettavaa on, kun jaksaa aina vain yrittää kirvelevistä tappioista huolimatta, esikuvallisia Suomen naisia nämä hiihtäjätyttömme. Nuo laskettelu- temppuilulajit ovat näyttäviä enkä yhtään väheksy niissä tarvittavia taitoja enkä rohkeutta. Lajeja on jo niin monia ja nimet osaksi englanninkielisiä, ettei perässä pysy. Ennen puhuttiin pujottelusta, nyt se on laskettelua ja siinä kumparelasku yksi erikoisuus. Ihan pahaa tekee katsoa, eikö se ryskytys koettele polviniveliä kohtuuttomasti.

      Ihailin aina Telemark-hiihtoa ja sen tyylikästä pujottelua käännöksineen. Mikä nautinto puhtailla luonnon lumilla kiivetä suksilla tuntureita, hiihtää välillä ja sujutella rauhallisesti käännöksiä tehden alaspäin. Naisten perinteiset norjalaiset asut olivat kauniita, koristellut verkahameet ja kirjoneuleiset villapaidat...oi kun olisin nauttinut ! Jonkin verran olen itse harrastanut slalomia, se taisi olla silloin yleinen nimitys, mutta vain kotimaan rinteissä.

      Kyllähän me penskoina taiteiltiin suksilla jos jonkinlaisista omatekoisista hyppyreistä ja nyppylöistä , tultiin välillä alas ilman sauvoja ja välillä yhdellä suksella. Miehestäni on vanhaa kaitafilmiä kylän mäkihyppysankarina, tyylikkäästi kädet ylhäällä etuviistossa kuin Helmut Recknagelilla. Sittenhän kädet täytyi pitää kiinni housujen sivusaumoissa ja suksetkin oli vielä yhdessä. Voi miten hauskaa on muistella niitä omia talviurheiluja. Suksia katkeili ja isä paikkasi pellillä, uudet sai vasta seuraavana talvena. Y-siteet pitivät sälesuksen kiinni monoissa, monoihin poltettiin reiät. Kas kun kukaan ei keksinyt lyhyttä leveää suksea kiinnittää poikittain monoihinsa, siinähän olisi lumilauta ollut. Mäkiä ja lumipenkkoja tultiin alas jos jonkinlaisilla liukumavälineillä seistenkin, taisi olla tynnyrin kaareva lautakin jollain ja katkenneiden suksien kärkiosista kyhätty alusta, pojat olivat kovia näyttämään taitojaan likoille. Me likat taas muka rikottiin poikien hyppyrit ja lumirakennelmat. Ulkona rymyttiin oikeastaan koko vapaa-aika koulun jälkeen ja kouluunkin hiihdettiin.

      Harmi, ettei päästy mitalikahveita pirtissä juomaan, olisin pronssistakin täytekakun leipassut tai ainakin kääretortun.

    • Minusta oikein hyvä, "optimisti - jolla", että olet tullut tänne seilaamaan.

      Käsitykseni mukaan, A-K Saarinen teki loistavan hiihdon. Enpä olisi ennakkoon tätäkään odottanut. Pienestä ne mitalit on kiinni. Sehän se onkin katsojille parasta antia.

      Ramoonan kirjoituksesta tuli mieleen, että kyllähän sitä vaatimattomissakin oloissa urheiltiin. Mäkeäkin laskea nujuttiin, silloin kun kotitöiltä sai vapaata. Mäkiennätykseni pystyssä pysyen oli 13 metriä. Mielestäni hyvä saavutus ilman valmentajia ja muita hienouksia omatekoisesta, lumesta kasatulta hyppyristä.

      Enpä pysy oikein mukana noissa uusissa lajeissa. Laudallakin mennään monessa muodossa. Kieltämättä huikeaa temppuiluahan näkee. Enpä ota kantaa siihen, onko turhan paljon lajeja, koska ajattelen "vanhalla päälläni." Sen ymmärrän, että maailma on muuttunut. Kuitenkin keskityn enemmän vanhoihin, perinteisiin lajeihin, joista nyt olen jotenkin "jäljillä." Kyllä se myös lajien arvostukseni myös suuntautuu samalla tavalla. Mitalin arvostus esimerkkinä: lautalija ja kelkkailija on samassa arvossa mitalitaulukossa kuin jääkiekkojoukkue. Voipipa arvailla ja katsella työmäärää vertaillen mitalien saamiseksi.

      • "Late Vaan"

        Läheltä piti ettemme joutuneet korkkaamaan uutta pulloa, se on vain parin metrin päässä, kyllä harmittaa. Saarinen tehnyt pitkän päivätyön hiihdon hyväksi. Uskon kuitenkin yhä, Saarisen johdolla mitalli tulee ainakin viestissä.
        Lajivalikoima on suuri ja uusia lajeja aina vaan lisätään. Ei siellä kuitenkaan jaeta mitalleja helpolla, työtä on tehtävä joka lajissa, vaarallisiakin ovat loukkaantumisia tapahtuu usein.
        Jos minulta kysytään, niin turhin laji on kelkkailu.

        Mäenlaskua minäkin kokeilin poikaporukan itserakennetussa mäessä. Huom: ynnämuu, ennätykseni 19 m pystyssä, ei ollut v-tyyyli.

        Lopettelen tähän, pitää kuoria perunoita, meinaan tehdä muusia, karjalanpaisti muhii jo.


      • "Late Vaan" kirjoitti:

        Läheltä piti ettemme joutuneet korkkaamaan uutta pulloa, se on vain parin metrin päässä, kyllä harmittaa. Saarinen tehnyt pitkän päivätyön hiihdon hyväksi. Uskon kuitenkin yhä, Saarisen johdolla mitalli tulee ainakin viestissä.
        Lajivalikoima on suuri ja uusia lajeja aina vaan lisätään. Ei siellä kuitenkaan jaeta mitalleja helpolla, työtä on tehtävä joka lajissa, vaarallisiakin ovat loukkaantumisia tapahtuu usein.
        Jos minulta kysytään, niin turhin laji on kelkkailu.

        Mäenlaskua minäkin kokeilin poikaporukan itserakennetussa mäessä. Huom: ynnämuu, ennätykseni 19 m pystyssä, ei ollut v-tyyyli.

        Lopettelen tähän, pitää kuoria perunoita, meinaan tehdä muusia, karjalanpaisti muhii jo.

        Kumma juttu, minä tuon kirjoitin ja olin kirjautunut. Tunnustan tuon nimimerkin.


    • Tervehdys kaikille ! Onhan se harmi Saarisen puolesta että parilla sekunnilla hävisi pronssin. Olisi niin kovin suonut hänelle sen ihan ansaitusti.
      Hyvä hiihto oli, olisi voinut olla vielä 3 sek.parempi.

      Kyllähän tuota "urheilua" pentuna tuli harjoitettua. Kun syntyi poikien keskelle ,kaikenlaista urheilulajia keksivätkin.
      Oli pituushyppyä, seiväshyppyä,juoksukilpailua. "Puujaloilla" oli jossain vaiheessa muotia kävellä. Tiedättehän; seipäisiin laitettiin kapulat jollekin korkeudelle, niihin jalat ja pituutta tuli lisää sen varran missä palikat olivat. ½ tai metri tai missä palikat olivat.

      Talvella oli hyppyrimäki. Minutkin vietiin mäkeen, ensin laski veljeni tyylikkäästi mallia näyttäen. Sitten tyrkättiin minut mäkeen. Lensin huitoen ja lopuksi pyllylleen lentäen kuin mikäkin sätkynukke
      naama lumeen upoten.Ja kaikilla muilla oli niin mukavaa paitsi minulla.
      Paljon kivempaa oli laskea mäkeä pahvilaatikossa. Tosin olin silloin pienempikin vielä.
      Koulussakaan en loistanut urheilutunneilla. Kukaan ei olisi halunnut minua omaan pesäpallo joukkueeseen, olin niin nolo tapaus.
      Joten ainakaan urheilijaa minusta ei tullut-
      Vaikka nyt käynkin kuntosalilla tämän peruskunnon ylläpitämiseksi.
      Liikuntaa ulkonakin sen verran ettei kasaan käperry. Sen aikaa kun siihen kykenee.
      Päivät ovat taas kiitäneet ohi vinhaa vauhtia. Mistähän sitä aina löytyy tuota puuhaa ja tekemistä ,kysyn vaan.
      Huomenna on kutsu ystävänpäivä juhliin. Ja illalla olisi "vanhojen tanssit"
      Varmuuden vuoksi toivottelenkin jo nyt:
      huomeseksi HYVÄÄ YSTÄVÄNPÄIVÄÄ kaikille, niin pirtissä, sen ulkopuolella ,kotona ja kylässä !
      Heippa !

    • Oho! Jopas Late yllätti. Tietysti en epäile tulosta. Harakkatyyliä ne hypyt olivat siellä kumpareella. Sellaisiakin kun Meri-Kukka kertoi.

      Mutta kun mäkihypyssä kärsin täydellisen tyrmäyksen Laten tuloksiin verrattuna, yritän hiukan paikata mainettani. Hiihtoni sujui paremmin.
      Kansakoulujen välisissä kilpailuissa pääsin sentään pronssille. Osanottajia oli yli 20 koulusta n. 60. Toivottavasti kehumiseni ei mene liian pitkälle, mutta kukas se nyt kissanhännän....varsinkin kun juuri mäessä kärsin roiman tappion.

      Seurataanpa suurten tekijöiden kisoja. Voi hyvinkin olla mahdollista, että naisten vietissä mitali tulee. Voittoon en usko, kyllä sen Norja vie.
      Silti ei paha, jos arvioni pettää.
      Hyvää illan jatkoa!

      • Ehtoota.
        nythän tämä koen ryppyilee tosissaan.

        Kirjoitin jonkinlaisen litanian,niin ei mokoma huolinut .
        JOhtuneeko kun en ole pariin päivään käynyt.

        Olen kyllä käynyt pirtin kahvetta nauttimassa ja viestit lukenut,en vain ole jaksanut kirjoitella.

        Katsotaan lähteekö tämä nyt.
        näkyillään...


    • SkillaN*

      Huomenta Ystävänpäivään, kaikille ystäville tarkoitettuna;)
      Pirtin ystävyys onkin jotakin aivan ihmeellistä.
      Nollassa mittari viihtyy, liian aikaisin näitä keväisiä säitä nyt pitää, voipa vielä yllättää pakkaset ja tuiskut.

      Hienosti venyi Saarinen, harmi ettei siihen mitaliin yltänyt, olisi sen hänelle suonut.
      Vanhoja mäenlaskuja näytettiin, minun silmään oli tuo sukset yhdessä ja kädet housun saumoissa kauniimpi, nyt räpiköivät kuin linnut, tässä oikein urheilun taitaja arvostelee;)
      En ole suksin mäkeä edes yrittänyt, pienissäkin mäissä nurin menin, vähän hiihtelin joskus minäkin.
      Luistelu jäi myös vähäiseksi, tanssimaan sitä luistin radalle mentiin.
      Oikeastaan en mitään urheilua harrastanut, nyt kumminkin tunnustan, että urheilua tulee kuitenkin katsottua, jääkiekko, missä suomalaiset pelaa pitää jännittää.
      Pyllymäkeä laskettiin, oli selliset puiset kelkkamäet tehty ja siellä ne illat mäkeä laskettiin, kai siellä niitä poikia jo sillä silmällä katseltiin, voi miten viatonta olikaan.
      Nykyiset nuoret jo kokeneet kaikenlaista siinä murrosiän kynnyksellä.

      Hyvä, että jotakin olen oikein ymmärtänyt, kuin nyt tuon fundtsijan nikin vaihdon, kiva olisi tietää millä nyt kirjoittaa?
      Minusta on uhkarohkeita nuo lautailu hypyt, ihan katsoessa huimaa, rohkeita poikia ja tyttöjä, syöksylaskutkin vauhdilla mennään.
      Useita vammautumisia varmaan tulee näissä lajeissa, mutta niinhän on sanottu, että urheilija ei tervettä päivää näe.

      Hurskaisen arveli kolme mitalia tulevan, voipa olla mahdollista, vaikka en tiedä mitä lajeja suomella vielä on mahdollisuus voittaa.
      Olisiko yksi jääkiekossa?

      Laten tavoin kuorin minä myös perunat ja muusi, porkkanat ja kyljys oli ateria;)
      Toivotaan että ne mitalikahvit vielä juodaan pirtissäkin Ramoona, jos ei mitalia tule, juodaan vaan hyvän yhteisen kirjoittelun ilosta;)
      Löytyihän meri-kukkakin, kiireinen olet, myönnän kyllä, että jotain harastaen ei meinaa aika riittää.
      Minulla polttelee nuo kesken eräiset käsityöt.
      Harmillista tuo muorin jaksaminen, eikö ne keksi mitään voimia lisäävää hoitoa?

      Taas on päivä valennut tässä koneen ääressä ja harmittaa, kun aikaa menee toista tuntia, kun yrittää kaikki tärkeimmät viestit läpi käydä.
      Olenkin hyvilläni noista linkeistä, mitä joskus esiin tulee, en millään malta itse etsiä tietoja mistään.

      Iloista ystävien päivää, hymyllä jo ystävän ilahduttaa;)

    • Tämän omistan =SkillaN" palveluista meitä kaikkia kohtaan,kun Hän on aina tasa-
      pulinen meille kaikille. Toiveeni olisi,että kaikki päivät olisi YstävänPäiviä..

      Suuri on ihminen ,joka ei milloinkaan menetä lapsensydäntään.

      Rakastava sydän säilyy iäti nuorena.= SOPII sinulle.

      Jokaiselle Hyvää ystävänpäivää..

    • Hintriika*

      Hyvää ja ystävällistä päivää pirtin ystäville!

      Olette kaikki niin olympialaisten lumoissa. Tunnustan, etten ole katsonut tähän mennessä vielä mitään muuta kuin avajaiset. Ja M.O.T:n ohjelman kisojen nurjasta puolesta. Siihen ei ole olympiahenkeä riittänyt, suorastaan järkyttävää kuultavaa oli.

      Hiihto ei ole koskaan ollut minun lajini ainakaan kilpailumielessä. Häntäpään pitäjänä olin kaikissa kilpailuissa. Yhden lusikan taisin taloyhjtiön lasten kisassa saada joskus alakoululaisena.

      Urheiluseuran puitteissa harrastin ensin tyttöjen voimistelua, sitten lento- ja koripalloa ja suunnistusta. Muussa järjestötoiminnassa liikunnaksikin kulttuurin ohella on laskettava tanhuaminen, jota tuli harrastettua melko pitkä tovi. Se oli ehdoton lemppari harrastuksistani.

      Tänään pitäisi saada itsensä taas kuntosalille. Viikon liikuntaohjelmassa näin talvisin vesijumppa keskiviikkoisin ja ainakin kerran kuntosali, yritys on kahteen kertaan, mutta ei se joka viikko onnistu.

      Nyt liikutan itseni aamupalalle. Viettäkää antoisaa ystävänpäivää!

      • Hyvää ystävänpäivää, pirtissä poikkeaville, meillä onkin ystävyys tuttu, aina ystävällisesti kirjoittelemme.
        Tänään taas odottelemme mitallia, voi kun Kaisa osuisi tauluun, niin mitalli olisi melko varma.
        Miehetkin hiihtää 15 km luulisi jonkun sijouttuvan kymmenen joukkoon.
        Peukalot pystyyn Mäkäräisen puolesta!


    • Päivää vaan...no, liitetään siihen sekin "ystävän." Kyllä se on ihan hyvin täällä Kahvipirtissä sopiva.
      Nyt on kiire, en ehdi enempää turinoida.

    • Samat sanat, että joutua pittää eteenpäin, MUTTA ohikulkiessa hihkaisen kaikille:
      OIKEIN HYVÄÄ YSTÄVÄNPÄIVÄÄ !
      (ja Skillanille kiitos, kyllä mieltä lämmittää kovin, kun muistat aina kaipailla pirtiin, ettei käynti unohtuisi liian pitkäksi aikaa.))))) ! Nyt valmistautumaan ystävänpäivä rientoihin.

    • Ramoona♥

      Sen verran on aikaa aina, että ystävyyden viestikapulan ehtii Kahvipirtissä vaihtamaan. Ystävällismielisiä lauluja on tänään minulla ohjelmassa ja sydämen muotoisia levoksia , niitä pirtin pöydällekin jätän maistiaseksi.

      ♥ ♥ ♥

      Hyvää ystävänpäivää !

    • Oikein hyvää Ystävänpäivää kaikille! Jos olemme saaneet ystävän,niin siitä kannattaa pitää kiinni kaksin käsin.. Tuttavia on aina,mutta oikeita ystäviä, tosi harvassa.. Keitän tässä kahvit kaikille ja olisi sydämernmuotoinen kakku..koristeltu marmelaadi-sydämillä ja suklaanapeilla.. Tulkaahan juomaan!
      Minulla on tavanomaista: kudon, luen,käyn eläkekerhossa..ym..ei tule aika pitkäksi koskaan. Tänään menen Tapiolaan,kun kirjoitteleva Mummeli on taas saanut aikaan näytelmän. Tulee hieman kiire,pitää esittää jo ensiviikon lauantaina..Toivottavasti ei ole pitkää juttua keksinyt.On se hauskaa,kun ihmiset ovat energisiä.. Tämäkin kirjoittaja on jo 85-vuotias.Osaako kukaan suositella,jotain hyvää kirjaa. Kävin eilen kirjastossa,enkä oikein keksinyt mitään lainattavaa..No,luen jonkun vanhan,mitä löytyy kirjahyllystäni.Ilmat ovat olleet surkeita. Aurinko,missä ihmeessä se on,ei ole näkynyt pitkään aikaan.Valoa ihminen kaipaa. Pitää kertoa hyvä asia teille: Jorin asuntolassa kerran juttelin,että jos keksisivät jonkun,joka myisi vanhan pianon Jorille.. Asia järjestyi ja pianonvirittäjäkin kävi.. Nyt Jori soittelee onnellisena.. Hän ei tykännyt Casiosta,kun oli ,hänen mielestään väärä ääni..Hän löytää hyvin säveleet,jos joku vaikka laulaa,että pääsee nuotinpäästä kiinni.. Minusta ,Jori on hyvä esimerkki: Vaikka ei ole sitä näkökykyä,niin hän iloitsee kaikista pienistäkin asioista.Minullakin on aina aihetta iloon.. Toivon teillekin ILOA päivään! t.Irkku

    • HYVÄÄ YSTÄVÄNPÄIVÄÄ!

      Me tulimme eri teitä
      samalle laiturille.
      Pentti Saarikoski

    • JIII HUUUUU.

      Minusta on tullut 3.6kg painavan tytön Iso mummi ;DDDDDD

      voisko olla parempaa ystävän päivää.;)))

      Kaikille pirttiläisille oikein iloista ystävänpäivää !!!!!

      näkyillään...

      • Voi kun ihanaa, monesko oli? Saman olen kokenut kaksi kertaa. Veikkaan että sulla ensimmäinen, olethan nuorempi.


    • Onneksi olkoon, onnellisesta perhetapahtumasta isomummi!

      Säilyköön pirtin alati ystävällinen ilmapiiri, meidän kaikkien iloksi niin kirjoittajien kuin lukijoidenkin!

      Hyvää Ystävänpäivää!

    • Onnea muori67. Tosi ihanaa.. Minulla on vain yksi lapsenlapsen lapsi. Hän on jo 7v. Toiset lapsenlapset eivät ole mitään saaneet aikaseksi..Eivät huomaa että aika rientää.. Vanhin lapsenlapsenikin on jo 32v ja nuorinkin jo 26v.. ai ai.. :)

      • marja-liisa...

        Hyvää ystävän päiv'ää teille kaikille!

        Minäkin leivoin tässä koko aamupäivän kaikenlaista, ja hyvä niin, kun yllätys vieraita poikkesi ystävänpäivän merkeissä. Niin olipa kaikkea hyvää tarjottavaa. Tein vielä lopuksi uuniin marjapaistoksen eilisellä, mitäs tänään syötäisiin ohjeella, ja tulipa hyvää. Sitä tarjosin vielä kahvitusten jälkeen jätskin kanssa, ja hyvin näkyi kaikille maistuvan.

        Onnea vaan Muorille, mukavaa on saada jälkikasvua. Sitähän minäkin olen odottanut. Mutta ei niillä ole muuta kun pieniä koiria, ja puhuvia papukaijoja. No ihaniahan ne on nekin. Varsinkin koirat on niin onnessaan kun tulevat tänne meille, että juoksevat alkuun itsensä näännyksiin. Niille on se vapaana olo niin ihanaa, kun kotona aina ollaan remmin päässä.
        Minä kun pistäydyn siellä niin papukaija sanoo minulle kolkolla äänellä, että mene kauppaan!Joka kerta sama komento, mistä lienee sen saanut päähänsä.

        Lintuja tässä on muutenkin seurailtu. Isäntä on saanut verkoilla käydessään myös pieniä lahnan läppänöitä, joita ei ole ruuaksi käytetty, niin on kerännyt ne säkkiin ja haudannut sitten maahan kun maat sulaa. Sanoin, että nyt ne voi viedä metsään, eläimillä on ruuasta puutetta. Ja vedettiin ne pulkalla tuohon metsä aukkoon isolle kivelle, johon näkee hyvin tästä keittiön ikkunasta. Päivän oli hiljaista, mutta sitten ei. Tänään siellä on ollut yhtä aikaa kahdeksan korppia ja liuta harakoita ruokailemassa. Korpit ajaa aina harakat pois, mutta sitkeästi ne tulevat aina uudelleen. Närhitkin koittavat jostain välistä kurkkia, mutta arempia ovat. Ei siellä enää varmaan ole mitään jäljellä, säästyi hautaamisen vaiva.
        Tosi isoja lintuja on nuo korpit, kun ne siivet levällään lentävät, katsoin oikein lintukirjasta, painaa 1.6 kiloa aikuisena, onhan siinä aika ero, jos talitinttiin vertaa.
        Tämmöstä täällä. Lintuja vaan vahtaillaan. Ei ole naapureita kytättäväksi.

        Kasveja ole pikkuhiljaa kylvänyt. Eilen koulinkin jo pelargoniat, ja pari laatikollista orvokkeja. Huomenna kylvän jo ahkeraliisat, ja sitten pian jo tomatitkin ym. Ja vielä yksi hyvä uutinen Elefanttiheinätkin on itäneet, viime vuonnakin yritin, mutta ei yhtään tainta tullut. Nyt täytyy vaan hoitaa niitä hyvin, että saan ne kaksimetrisiksi , ja komeaksi.
        Toivossa on hyvä elää, onnistuu, tai sitten ei!


    • SkillaN*

      Toisen kerran pirttiin tulin, kiittelen Marja-Liisa kivasta lahjaideasta, ei ole tuollaista keksitty, korttikin oli kaunis.
      On sinun elämä rikasta, aina jotakin puuhaa, sisällä ja ulkonakin, nyt tarkenee sielläkin puuhastella.

      Minä katsoin myös sen piirakan teon ja ajattelin, että siinäpä oiva ohje marjojen käytölle, kokeilen pyhän aikaan.

      Ystävänpäivää vielä jäljellä, muistetaan vaikka soitolla ystäviä;)
      Ambulanssi hujahti ikkunan ohi, jossakin apua tarvitaan, nyt jo paloautokin ohi ajoi.

      Ai niin, onnea muori, minulla jo kuusi lapsenlapsen lasta, aina se yhtä ihana uutinen tuo lapsen maailmaan tulo.

      • mitenkähän on

        niinkö, kuusi lapsenlapsen lasta? ja olet kirjoittanut, että sinulla on vain kaksi lasta itselläsi, tyttö ja poika.


    • SkillaN*

      Lauantai aamua, matot jo parvekkeenkaiteella roikkuu ja kaikki muukin irtain tuulettumassa.
      Miten ihmeessä sitä siivoamista vaan riittää, yksin asun, korjaan jälkeni, mutta viikon lopulla jo tuntuu tunkkaiselta ja halu avata ikkunat ja ovet on suuri.
      Tuleehan sitä availtua joka päivä nuo ulkoilman tulo reiät, mutta silti vaan siistimistä kaipaa, onko sekin joku päähän pinttymä;)
      Aihe on tämäkin ( hyvin tuttukin) aloitella päivänsä ja vielä kertoa se toisillekin;)
      Puolissa on tämä helmikuu ja eipä pakkaset ole pelotelleet, mittarissa vaan nolla jollottaa jatkuvasti.
      Pitääpä onnitella pojan tytärtä, 25 vuotta täyttää.
      Pitäisi sähkölaskussa näkyä, kellä sähkölämmitys on.

      Olipa iloinen asia tuo Jorin soittimen saanti, kyllä musiikki ja sen toteuttaminen päivälle iloa antaa, paljosta on Jori saanut ilman olla.
      Samoja juoksuja irkku sinulla kuin minullakin ja kiva että jaksamme, iältämme melkein saman ikäisiä olemme.
      Virkeitä mummeleita;)
      Eihän nyt kaikkia avuja yhdelle sovi antaa, Hintriika* sinulla nuo hengen tuotteet ja sen oheiset taidot mittavat, yhdelle ihmiselle riittävät;)
      Se tanhuaminen oli minullakin nuorena mieleinen. kilpailtiinkin siinä ja monessa muussa joukko ryhmässä.

      Merihuisku kiitos kauniista viestistäsi, toivon todella minäkin, että sydän kultaa olisi, ei vaan taida useinkaan näin olla, mutta lapsi osittain olen hautaan asti:;)
      Eipä suuria onnistumia eilen kisoissa, Niskanen koki Ainon kohtalon ja Kaisa ei taaskaan onnistunut nappiin, jääkiekossa kumminkin hyvin meni, kovat koitokset vielä edessä.

      Monesta suusta on ylistetty pirtin ystävyyttä, helppo on siihen yhtyä, ollaan ystäviä kirjoittelun merkeissä edelleen, tiedä vaikka joskus nokakkainkin;)
      Palstalla ei voi sanoa hiljaista olevan, aloituksia paljon, pirtin saa kohta alanurkasta hakea, rauhakin taitaa olla odotettavissa, hyvä niin.

      Nyt imuri laulamaan, kivaa päivää teille toisillekin, lenkeille, kauppa reissuille, siivouksille, mille vaan;)

    • Hyvää lauantaita kaikille pirtissä pyörähtäville. Aamu sujahti,kun leivoin kluteenittoman vuokaleivän. Titysti ähkyksi lämmintä leipää söin,kyllä minä olen liian vaativainen tuon leivän suhteen,kun kaupan leipä on,kun tyroksia. Natinaa kuulen
      asuntokaverilta,kun hän on sitä mieltä kaupasta saa sitäkin.--Tietysti minun parasta hän ajattelee,mutta kun kranttu olen just sattuu voimat riittää,kun Suomalaista sisua Luoja suonut..
      Salin puolikin taitaa palata asilinjalle ,lueskelin siellä ja piipersin nimeni myös.
      Alamme hiekkalaatikko iässä olemaan,niin ainahan sinne joku hakarist saattaapi tulla ennen kellari vaihetta.
      Talodellinen tilanne heikentynyt Suomessa,niin lukiessani tuolla vanhusten osiossa,
      Koiviston A nja kertoilee tulvasta kolhoosi asumisesta loppuelämän aikana,mut sehän on jo nyt. Terveyskeskukset on viimeinen vanhusten saattohoito paikka,niin siellä on jopa 3-4 henkeä samassa huoneessa. Anoppi ainakin nukkui sinne -kaksi vuotta kävin katsomassa häntä. Ei paras mahdollinen,mutta nykyään se on totista totta,...,

      • Puskasuleima

        Päivää vaikkei paistakka.
        En tiärä, pitäskö minun nauraa vai itkee, ku juur ja juur onnistuin pelastamaa yhren miähen kaatumaisillaa olevan ottomatin alta.
        Se ukko oli aika tuiskeessa menossa ostamaa Koskisen korvalääkettä tulevien kultamitaleittev varalta. Oli luvannuk koko remmille kunnon tujaukset. Sanahat tiätysti lähti kiärtämään, ja se ukko oli ihmeissään, ku se ei ollu tiännykkää, et sillä on pual kilometrii pitkä jono ystävii.
        Ny oli vaa semmonen onkelma, et rahaa ei ollu. Joku muisti kuulleensa, että rahaa voi repii seinästä, ja hyvään asiaal löyty talkoolaisia. Kukaa ei ollu ennen repiny rahaa simmottis, mutta ripeesti tarttu toimeen kaikki ne, ku ei lähteny käpälämäkee.
        Kaukaa nimittäin rupi kuulumaa piipaa piipaa, ja sillo ulkokuntalaiset vaihto maisemaa. Neet ei tiänny, et piipaa-auto on meitin kunnassa ampulanssi. Paloauto ulvoo leipärattaat ja mustamaija huutaa suaraa huutoo.
        Neet iurhoolliset paikkakuntalaiset, ku olivatten ottaneet rohkasuryyppyjä, jäivätten kiskomaan rahakonetta seinästä.
        Yhteistyähä ov voimaa, ja laite oli jo vakavasti irtoomassa, kun sain kiskottuu pari selvempää irti ottomatista. Joku lähti juur hakemaar rautakankee ja sorkkarautaa. Samaan aikaan paikan ohi pyyhälsi muutama pojannassikka ulvoen täyttä kurkkua. Paikkakuntalaisille tuli hoppu. Se ulina oli juur ku poliisiautosta lähtösin.
        Toiminnan alkuunpanija oli tarttunuj johonki vipusee, ja minult meni hetki ennen ku sain miähen irti.
        Eikä hetkeekää liika aikasin. Olim päässy nakkikioskin nurkan taa, kun rupi poliisiauton ääni kuulumaa ja lähenemää.
        En jääny kattomaa mityen ukon kävi. Ostiv vaa yhren porilaisej ja tallustelin Kaffepirtin kautta kotii kohti.


    • Ehtoota.

      Ompas Suleimalla ollut melkoinen kokemus.

      Minä kävin katsomassa sitä 4-polven tulokasta,kyllä on immeisen laps ihana pienenä;)suorastaan syötävän ihana;)
      Mistähän ne " hirmut" oikein tulee.

      Meillä nollan keli.

      Kyllä minua nyt taas ihan henkästyttää,kun luen noita teitin siivouksia;DD
      Kyllä minäkin sentään eilen tiskasin;)

      Nyt pitää mennä mäki hyppyjänkatsomaan.
      näkyillään...

    • Kuljin täällä Pirtti-Kahvilan suunnalla ja ajattelin pistäytyä iltakahvilla. En olekaan käväissyt moneen päivään ja huomaan, että "vieraskirjassa" on monen hyvän , mukavan pirttiläisen nimi. Ramoona sanoi kivasti, että ystävyyden viestikapulan voi käydä heittämässä, tässä siis minun kapulani. Sana viesti toi johdonmukaisesti mieleeni suomalaisten naishiihtäjien tämän päiväinen viesti hopean.
      En ole urheilufriikki, mutta siitä oikein innostuin ja ahneuden kipinä pani toivomaan lisää mitalleja, jopa kultaisia.

    • Urheilua seuratessahan "vapaa-aikani" kulahti. Naisten viestijoukkue teki huikean suorituksen! Mäessäkin, joka juuri päättyi, Koivuranta selvisi oikein kunnialla. Jättiyllätys oli japanilaisen, yli 40 v. hopea mäessä. Siinäpä sitä on tavoitetta nuoremmille riittää.
      Enpä enempää, nyt on painuttava pehkuihin. Toiste sitten paremmalla ajalla.

      • Kyllä se penkkiurheijan elämä on mukavaa, saa selällään katsoa kilpailuja melkein koko päivän. Mitallisaalis vain parani, tavoite lähenee. enään neljä saamati, kyllä ne vielä tulee. Pullot kyllä kaapissa riittää lajeista en tiedä mutta lukumäärä on oikea.Ottakaa nyt tujauset, jos ette tänään ehtineet, minä jo päivällä korkkasin.
        Ynnämuukin noin lyhyesti, ajattelin rivin enemmän. Saihan se Japanilainen mitallin, jo setsemänsissä olympialaisissa ollut mukana.
        Paha takaisku, unohdin tuon Japanilaisen nimen. No humena kerron. Huomiseen Late.


    • Työstä tämä istuminenkin käy, mutta täytyy sannoo et kyllä oli kutkuttavan jännittävä naisten viesti. Niiin hilkulla oli kulta, mutta sitäkään ei nyt kannata surra koska niin oli mahtava taistelu ennen maaliviivaa hopeasta.
      Mäkihyppykilpailukin oli ihan katsottava. On se aika herkkä laji kun se tuuli kun tuulee mistä tuulee ja tuurin kauppaakin se on. Kuitenkin se kärki sieltä erottuu. Ihme mies se japanilainen Noriaki Kasai.
      Huomenna on sitten sunnuntai, pian tässä nukkumaan tulee mentyä kun en päivänokosiakaan ole ottanut. Kunatt!!

      • Late Vaan*

        Sinähän sen sanoit ei minun tarvi muistella Kiitos.


    • SkillaN*

      Huomenta, pitkäksi meni tämä aamu, nukuin puoli kahdeksaan, oikein säikähdin herätessäni.
      Sunnuntai aamun hiljaisuus sen kai teki, kun katurit ei kadulla jyrrää.
      Kyllä luulisi nyt jaksavan torkkumatta koko päivän, kahdeksan tuntia untenmailla.;)

      Nyt sitten alkoi mitalien vuoro, lisää tulee, näin Late ennustaa, voipa tullakin, naiset ja jääkiekkoko ne mitalit tuo?
      Minulta jäi katsomatta melkein kaikki eiliset kisat, oli puuhaa, kun kaiken yhdelle päivälle järjestin, mutta nyt pyykit puhtaina, ruuat koko viikolle pakkasessa ja siistiäkin on.
      Innostuin katsomaan illalla vielä vanhoja elokuvia kaseteilta, pojalta sain kassillisen kasetteja, hänellä ei videot enää käytössä, kai sellaiset uudemmat laitteet mistä katselee.
      Nähtyjä kuvia useammat, mutta on tässä tottunut uusintoihin telkkarissa, joten hyvä vaan, kun saa muutakin katseltavaa.

      Kummasti sitä innostuu noita kisojakin katsomaan, kuten anlis3 myös kertoi, harmi että juuri keskiviikkona olen pullan paistossa, ei sitä naisten hiihtoa voi katsoa, pidän peukut pystyssä.
      Ikä ei sitten ratkaise, kun kunto on kova, kuten tällä mäki hyppääjällä, ei vaan onnistunut Ahosella.
      Onhan hänenkin mitalisaalis jo sitä luokkaa, että riittää.

      Puskasuleimalle sitä sattuu ja tapahtuu, hyvä että kunnialla selvisit, rohkea nainen olet;)
      Merihuisku arvelit että palstalla rauhoittuu, no enpä sanoisi, nyt käydään sotaa puolesta ja vastaan, ollako luotsia vai ei.
      Hyvä kuitenkin että nuo vanhojen ketjujen nostelu laantuu, mielestäni uusia aloituksia ihan riittävästi palstalla.
      Jospa kirjoittajat oppisivat oikean tavan jopa kiisteltyihin aiheisiin, asiasta vaan mielipiteensä laukoisivat, no mitäpä tässä neuvomaan, täysi työ olla selkeä itsenikään;)

      Nyt kuitenkin sunnuntai päivän viettoon, taitaa olla sellainen lepopäivä, niin kuin sunnuntain tulee ollakin.
      Sää vähän muuttunut, lunta hiljalleen sataa, mutta mittarissa nollan lukema, mukavaa päivää, ulkoilen, urheilen, tai muuten vaan;)

    • Päivää, hämärää, mutta kuitenkin sen verran, että päiväksi tunnistaa.
      Joo...kyllä urheilu sen verran puoleensa vetää minua, että melko totisesti otan osaa. Vähän samaan malliin kuin Late, pitkällään rojotellen. Ohjelmaa olen kuitenkin karsinut, että ehdin hommani hoitaa. Ne mitä "kissanpäivien" viettämiseeni kuuluu. On siinä taka-ajatuskin, seuraavat tällaiset kisat ovat neljän vuoden kuluttua. Katsonpa nyt kun siihen on mahdollisuus.

      Harmillista vai eikö, ettei SkillaN ehdi katselemaan. Toisaalta onhan se hyvä vaihtoehto, kun tekee yleishyödyllistä puuhaa.

      Puskasuleimalta todella eläväinen kirjoitus näitä puuhamiehistä, joita kai voisi nimittää "laitapuolen" kulkijoiksi. Tili tulee ja menee, mistäpä sen muistaa, mikä on saldo, kun kutsun lähettää.

      No niin, nyt kun murkinata suuhuni heittelen, alkaakin miesten kisa. Enpä usko, että suomalaiset kovin hyvin menestyvät. Katsottavaa se kisa on, voittipa kuka tahansa. Palaillaan tänne, kunhan aika koittaa!

      • talvilomaSothsissa

        Näiltä näppäimltä vaikuttaa siltä, että me suomalaiset koemme talviolympiahistorian tylyintä saldoa mitaleilla mitattuna.
        Seuraan vasta illalla joitain uusintapätkiä päivän kilpailuiden ratkaisuhetkistä.

        Eilisiltainen mäkikisa näytti ekakierroksen jälkeen hyvältä. Pitikin yllättäen lähtee auttamaan velipoikaa.
        Kun tulin kotiin, näin tekstitv:n tylyn tekstin, Koivuranta 11:s. Oikeastaan hyvä tuo viestin 6.sija. On joskus kai huonomminkin mennyt?

        Suomen 103 henkisellä kisajoukkueella on vielä aikaa petrata mitalisaldoa paremmaksi. Tosin puolethan joukkueesta on pälliköitä ja toimittajia.


      • hurskainen
        talvilomaSothsissa kirjoitti:

        Näiltä näppäimltä vaikuttaa siltä, että me suomalaiset koemme talviolympiahistorian tylyintä saldoa mitaleilla mitattuna.
        Seuraan vasta illalla joitain uusintapätkiä päivän kilpailuiden ratkaisuhetkistä.

        Eilisiltainen mäkikisa näytti ekakierroksen jälkeen hyvältä. Pitikin yllättäen lähtee auttamaan velipoikaa.
        Kun tulin kotiin, näin tekstitv:n tylyn tekstin, Koivuranta 11:s. Oikeastaan hyvä tuo viestin 6.sija. On joskus kai huonomminkin mennyt?

        Suomen 103 henkisellä kisajoukkueella on vielä aikaa petrata mitalisaldoa paremmaksi. Tosin puolethan joukkueesta on pälliköitä ja toimittajia.

        Vielä viikko olympiakisoja. Päättäjäiset ovat ensi sunnuntaina 23.2. Ihmiset, jotka eivät katso minkään kilpaurheilun olevan viihdettä, voivat katsella muita kanavia.

        Kronkelimmaksi urheilun seuraaminen on käynyt. Enemmän jokakeväiset lätkän MM-kisat meikää kyllä kiinnostavat, on surku kyllä todettava. Syynä Suomen talviurheilutason romahtaminen piirikunnalliselle tasolle.

        Oikeat urheilufanit nauttivat toisten maiden kisamenestyksestä yhtä lailla Mielestäni näiden kisojen seuraaminen vaatisi hitusen masokistisiakin ominaisuuksia


      • talvilomaSothsissa kirjoitti:

        Näiltä näppäimltä vaikuttaa siltä, että me suomalaiset koemme talviolympiahistorian tylyintä saldoa mitaleilla mitattuna.
        Seuraan vasta illalla joitain uusintapätkiä päivän kilpailuiden ratkaisuhetkistä.

        Eilisiltainen mäkikisa näytti ekakierroksen jälkeen hyvältä. Pitikin yllättäen lähtee auttamaan velipoikaa.
        Kun tulin kotiin, näin tekstitv:n tylyn tekstin, Koivuranta 11:s. Oikeastaan hyvä tuo viestin 6.sija. On joskus kai huonomminkin mennyt?

        Suomen 103 henkisellä kisajoukkueella on vielä aikaa petrata mitalisaldoa paremmaksi. Tosin puolethan joukkueesta on pälliköitä ja toimittajia.

        Kyllä se urheilijoiden määrä on tuo 103, tulee niitä mitalleja vieläkin, luulen luvun olevan kuusi. Viikonpäästä nähdään.


    • SkillaN*

      Viikonalku taas, lunta on satanut sen verran, että jalan jäljet hyvin näkyy, paljasta yö kylässä käyneet;)
      Niin suuresti en utelias ole, että lähtisin rappujen edustoja tarkastelemaan, tuli vaan mieleen Niskavuoren Aarne, jonka suksien jälkiä tutkittiin.
      Tuskinpa enää näinä päivinä tuollaista uteliaisuutta ilmenee, ei ehdi enää puhelin yhdistäjät jalanjälkiä seurata, kaikki tapahtuu varmaan ilman sentraali Salleja.
      Kaikesta sitä pitää kirjoittaakin, sellaista se on, yksi ajatus johtaa toiseen, niin tapahtuu myös livenä puhe siirtyy aiheesta toiseen, varpaita palelee, mutta loppua ei tule;)

      Lähellä oli miesten voittokin viestissä, alku oikein onnistunut, mutta siihenpä tyssäsi, olisiko toiset valinnat auttanut.
      Jääkiekossakin hyvin pelasivat, mutta ei vaan riittänyt, en katsonut sitä neljä minuuttista, mutta joku kertoi voiton menneen, vieläpä pelejä jäljellä.
      No ollaan myönteisin ajatuksin Laten tavoin, viikko aikaa vielä onnistua.

      Tarvitaanko todella tuota huoltoporukkaa niin runsaasti mukaan, mitä nytkin on, selostajiakin kaksin joka paikassa, no tämä puhetta asiaa ymmärtämättömän suusta.
      Aika poikkeuksellinen tämä selostaja Kai joku, en muista suku nimeä, en varma etu nimetäkään, ottakaapa nyt selvä tästäkin, hih,hih.
      Kyllä olisi osattava iloita muidenkin onnistumisista, , minulta kyllä jäisi vähäinenkin katselu, jos ei suomalaisia olisi mukana.

      Luulen että keskiviikko kerhossa voi kato käydä, ainakin mies puoliset loistavat poissa olollaan, on se niin jännä kisa naisilla.
      Mitäpä tässä nyt enää keksimään jutun juurta, käsityökerhoon väki tulee, ei kisat pidättele, taikinan tekoon kohta ryhdyn, hillopullia ajattelin.
      Tuoretta pullaa ahkerille uurastajille, kiva aina yllättää porukka erilaisilla tekeleillä.
      Aina niin iloisesti kiittelevät, paljonkos sitä meikä mamma tarvitsee, että jaksaa touhuta, yllytys hulluksi voi joku vaikka sanoa.
      Se nyt on vaan niin kiva saada ihmiset hymyilemään, nyt sitten riittää tältä aamulta, heippa.

    • Tarjolla haukottelevaa aamukahviseuraa. Tervetuloa juomaan kupponen tai pari kuumaa. Yksin ei kahvi maistu, ja Puskis nukkuu vielä. Hän oli varmuuden vuoksi kiertänyt hautausmaan ja kellotapulin kautta kotiin jälkensä peittääkseen.
      Moisen lenkin jälkeen maittaa uni!

      Siinä on, kuulkaa, ihminen, joka sotkee pelkästä avuliaisuudesta itsensä monenmoiseen liemeen. Tai kai niihin kohelluksiin osasyynä on seikkailumieli ja uteliaisuuskin.
      Ystävät saavat sitten pelastaa Puskasuleiman pulasta. Sitä vartenhan ystävät ovat, ja meitä ystäviä hänellä riittää.
      Olemme joskus pelko sydämessä miettineet porukalla, pystymmekö jatkuvasti suojelemaan Puskasuleimaa sellaiselta hellyydenpuuskalta, että sen jälkeen hänestä tulee Putkasuleima.
      Jos on tarjolla hyviä ehdotuksia, älkää lähettäkö niitä. Todennäköisesti kaikki on jo kokeiltu ja tehottomiksi havaittu.

      Jos menette tästä ohi, suorittakaa ohitus mahdollisimman hiljaa, ettei Puskasuleima herää.
      Oikein hyvää ja rauhallista päivää teille kaikille!

      • Täytyy sanoa, kyllä Suomen urheolujoukkueen lukumäärä on 103 kuten tuolla ylempänä sanoin, huoltojoukot, js selostajat päälle. Tuo Skillsnin ihmettelemä selostaja on tosiaan Kai, sukunimi Kunnas. Ykkösaamun urheiluasiantuntija, värikästä kieltä käyttää, mutta tietää paljon asioita.
        Uskokaa minua, kyllä miehetkin vielä mitallin tuovat, naisista puhumatikaan.
        Venlastiinalle, vie puskasulemalle terveiset ja käske hänen olla oma itsensä.
        Late täältä Venlantieltä.


    • Olisin kaikkein eniten Ahosen pääsevän palkinnoille,mutta ei onni potkinut.
      Jokainen urheilija on kilpailunsa eteen työtä paljon tehnyt,mutta ei aina voi voittaa.

      Tytöt onnistuiva ja koko Suomi on onnellinen.

      Meidän ketjuilla voisi olla omilla nimimerkeillä,shän olisi kohtelias ele.
      Kukaan ei kuitenkaan silti tiedä taustaasi ellet lepertele,niinkuin minä omani..
      Täällä pääkatu on sulanut, mut ei kävelykadut talvenmerkit vielä näkyvät.
      Sohjoa on, joten vanha jalka väsyy lenkillä, innolla odotan kesän tuloa ja
      multiin sormet peuhaamaan...

    • Heippa pirttiläisille:)

      Märkä keli pimeä päivä, mikäs sen mielenkiintoisempaa, kuin mainita päivän säätila. Säästähän monet ihmiset alkavat puhumaan, kun puheen aiheet on vähissä, vaan siitä se juttu alkaa luistamaan.
      No vähän tällä kertaa aiheita, kirppiksellä olen käynyt niikuin tapanani on ja piski on taas pojan perhettä vahtimassa. Heillä on kohta nuorimmaisen lapsen rippijuhlat ja nythän on hiihtolomakin parhaillaan.
      Sulho voi yhtä paksusti kuin minäkin ja loikoillaan sohvalla vuorotellen, mie vähän istuksin kun teen jottain kästyötä.
      Näin leppoisasti päivät kuluu
      Hyvvää kevään odotusta kaikille.
      Hei hei

      • Rva Ylikypsä

        Huoliiko, ei huoli. kokeilen taas. PPM


      • Rva Ylikypsä
        Rva Ylikypsä kirjoitti:

        Huoliiko, ei huoli. kokeilen taas. PPM

        No johan nyt. Ainakin tuo pieni viesti lähti. Kuinkahan mones päivä tätä samaa harmaata, en edes muista, Välillä sataa vettä vähemmän , välillä enemmän. Pikku linnut laulelee melkein sydämensä kyllyydestä, skillat ovat tätä menoa pian nupuilla, lehdet kyllä ovat selvästi kärsineet kylmästä.

        Vaan eihän toki ole oikea aikakaan mihinkään kevään kasvuun. Mutta kyllä pahalle näyttää, ellei pian tule lunta tuolta yläilmoista, meiläkin murmikot pian paljastuvat kokonaan. Millainen kesä tästä vielä tulee, vähän hirvittää. No sehän nähdään aikanaan. Aurinkoa ootellessa!!! paulamaria


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      3
      1744
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      215
      1367
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      239
      1336
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      44
      1189
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      98
      1167
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      11
      1099
    7. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1073
    8. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      151
      1068
    9. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      256
      1036
    10. Trallalaa kesä on

      Helteinen ja kuuma. Hyvää huomenta. ☀️😊🫶🏼🍍❤️🐦‍⬛
      Ikävä
      189
      883
    Aihe