Luisteluhiihdon aloitus

hiihtelijä

Olen aloittanut luisteluhiihdon. En ole hiihtänyt 30 vuoteen, mutta kuitenkin olen rullaluistellut jonkinverran. Kysymykseni kuuluukin kuinka kauan pitää hiihtää että se sujuu niinkuin vaivattomasti, tarkoitan sillä että nyt pitää ladun varressa puuskuttaa melkotiheään. Enemmän hiihtäneet melkohelpon näköiseti menee kun niitä kattelee. Joku vanhempi herrasmies sanoi kun kysyin siltä että hänellä menee se 200-300km ja sen jälkeen aina helpottaa. Pitääkö se noin kauan hiihtää.

74

4182

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hmmm....

No minulta meni aikoinaan muutama talvi, että luisteluhiihto alkoi sujua. Mutta lähtökohta oli varsin erilainen.

Jos on sopivat välineet, tietenkin sillä on vaikutusta. Lisäksi lihaskunto ja moni muukin vaikuttaa, joten mahdotonta antaa selkeää vastasta kysymykseen.

• tasamaan tallaaja

Minulla itselläni ei ole into riittänyt, vaikka useamman kerran olen koittanut aloittaa. Vaikka en missään rapakunnossa olekaan, niin aina on tuntunut sen verran työläältä että olen palannut perinteiseen.

Tietysti jos vain sinnikkyyttä riittää niin kyllähän se varmasti jossain vaiheessa alkaa kulkemaankin. Samaa paria sataa kilometriä minullekkin sanoi joku hiihtäjä kun asiaa joskus kyselin, että sen jälkeen alkaa kulkea kunnolla. Tietysti se on aina kiinni siitä että kuinka nopeasti omaksuu kunnon tekniikan, sillä kehnolla tekniikalla se on melkoista pakolla puurtamista, vaikka sitä fyysistä peruskuntoa löytyisikin.

• hiihtelijä

Päätin että periksi en anna, kokeilen tämän talven ja katon miten on kehittinyt tuo luistelu. Nykyään hyvä kun näissä puhelimissa on sportstracker , niin mukava kattoo aina lenkin jälkeen miten on mennyt. Niin ja ostin nyt oikeat sukset ja monot tuohon luisteluun, ei ainakaan niitä voi syyttää jos ei kulje.

• hiihtelijä
        hiihtelijä kirjoitti:

Päätin että periksi en anna, kokeilen tämän talven ja katon miten on kehittinyt tuo luistelu. Nykyään hyvä kun näissä puhelimissa on sportstracker , niin mukava kattoo aina lenkin jälkeen miten on mennyt. Niin ja ostin nyt oikeat sukset ja monot tuohon luisteluun, ei ainakaan niitä voi syyttää jos ei kulje.

Ei se auta kun nyt harjoitella tämä vuosi , niin sitten näkee miten käy. Mukava kun nyt luistellut jonkun verran, niin siihen on jäänyt koukkuun eikä malta olla käymättä joka päivä luistelemassa. Nyt huomannu kun on yli 15 astetta pakkasta niin on vielä raskaampaa luistella. Siinä kuitenkin hyväpuoli että on ainakin tehokasta harjoitusta kun saa lykkiä tosissaan. Minua ei onneksi haittaa vaikka levähtelen siinä ladun varressa kun muut pyyhkii ohi :)

• hiihtäjä
        hiihtelijä kirjoitti:

Eikös sitä muualta näe , miten on mennyt? Kyllä kai ne omat tuntemukset vielä tärkeämmät on. Kyllä ensin pitää saada oikea tekniikka kohdalleen jonka avulla pikkuhiljaa aloittaa. Sitten kun olet muutaman satasen hiihtänyt, voit ottaa elektroniikan mukaan.

• Hmmm....

Tuo "pari sataa kilometriä" kuulostaa kyllä aika pieneltä määrältä, jos aloittaa luisteluhiihdon ihan tyhjästä. Tietty, jos on hiihdellyt vuosia perinteisellä ja on hyvä kunto ja hommaa sitten hyvät luistelusukset ja on päättäväinen, niin se pari sataa voi jopa toteutua, mutta kyllä se luisteluhiihto vaatii paljon harjoitusta, vaikka olisikin rullaluistelua harrastanut.

• hiihtelijä

Ei se auta kun nyt harjoitella tämä vuosi , niin sitten näkee miten käy. Mukava kun nyt luistellut jonkun verran, niin siihen on jäänyt koukkuun eikä malta olla käymättä joka päivä luistelemassa. Nyt huomannu kun on yli 15 astetta pakkasta niin on vielä raskaampaa luistella. Siinä kuitenkin hyväpuoli että on ainakin tehokasta harjoitusta kun saa lykkiä tosissaan. Minua ei onneksi haittaa vaikka levähtelen siinä ladun varressa kun muut pyyhkii ohi :)

• niilo4
      • Hiihtoniilo

300 km on jonkinlainen helpotuksen raja joka talvi. 700 km seuraava ja 1300 kun on mennyt niin jo sujuu varsin kivasti. Yli kympin pakkasilla ja vielä uudella lumella luistelu onkin nihkeämpää kuin perinteinen joten ei sitä puuskuttamista kannata ihmetellä. Kannatta muuten kovilla pakkasilla lyhentää lenkin pituutta, vie paikat jumiin jos hiihtää pitkään......

• Hiihtäjä

Kyllä siihen voi muutama sata kilometriä mennä. Aloittelijan pahimmat virheet on mennä sukset kantillaan ja yrittäen korjata huonoa tyyliä nopealla tempolla, joka vie voimat todella nopeasti. Kaikkein tärkintä on keskittyä laittamaan paino suksen päälle ja saamaan suksi tasapohjalleen ja sitä kautta pitkään liukuun (Tasapainoa voit kokeilla hiihtämällä mahdollisimman pitkän matkaa yhdellä suksella ja toinen ilmassa. Kun näin lykkien pääset 20- 30 metriä niin voi sanoa et paino on hyvin suksen päällä). Kun se alkaa sujua niin saat rauhoitettua hiihdon tempoa ja siitä tulee paljon kevyempää.

Pakkanen vaikuttaa paljon enemmän luisteluhiihtoon, et parin asteen pakkasessa menee sit paljon helpommin. =)

• hiihtelijä

Tutulta tuntuu tuo mitä kirjoitit. ( Aloittelijan pahimmat virheet on mennä sukset kantillaan ja yrittäen korjata huonoa tyyliä nopealla tempolla, joka vie voimat todella nopeasti. )
        Kyllä sitä pitää treenata tosissaan, netissä on kyllä hyviä videoita eri tyyleistä. Vielä tämä tökkii, ( Kaikkein tärkintä on keskittyä laittamaan paino suksen päälle ja saamaan suksi tasapohjalleen ja sitä kautta pitkään liukuun ) Hitto kun ulkona pakkasta 18 astetta niin ei kehtaa lähteä harjoittelemaan, lupas onneksi lauhempaa.

• hiihtomies'

Minä hiihdän normaalitalvina 1000 km:n paikkeille. Keleistä ja terveystilanteesta riippuen vähän yli tai alle. Noin 70 % pertsaa ja loput luistelemalla. Aloitan aina pertsalla ja jatkankin, jos kelejä on, kunnes tulee kevät ja roskaiset ladut. Silloin hiihdän tuon vapaa-osuuden. Lisäksi tykkään luistella (siis suksilla) järven jäällä varsinkin keväällä. Luistelusukset on ollut reilut 10 vuotta, mutta enpä oikeastaan nauti luisteluhiihdosta kuin järven jäällä. Siellä se onkin tosi mukavaa, kun on sopiva hankikanto. Monesti keväällä on. Nytkin pääsee aika kivasti, mutta on jo kiire, sillä viikonloppuna tulee kuulemma lunta.

Ikää 56 v. ja paino sekä kunto normaali.

• luistellenko

Ikää 61 v paino kunto normaali. Pääasiassa luistelen, koska luistelu on vaan niin paljon taloudellisempaa pois lukien yli 10 asteen pakkaet, jolloin mennään pertsaa.

• hihtelijä
        luistellenko kirjoitti:

Ikää 61 v paino kunto normaali. Pääasiassa luistelen, koska luistelu on vaan niin paljon taloudellisempaa pois lukien yli 10 asteen pakkaet, jolloin mennään pertsaa.

Ikää 43 paino ok , kunto kohtalainen. Pitäisköhän sitä sitten alkaa hiihtää pakkasella perinteistä ja alle kympin pakkasella sitten luistelis.

• hiihtomies'
        luistellenko kirjoitti:

Mitä tarkoitat taloudellisella hiihdolla? Kenties jotenkin helpompaako. Minä taas voin omasta puolestani sanoa, että pertsaa jaksan hiihtää vaikka kuinka kauan, mutta luistella en jaksa. Minulle se ei ole taloudellista. Ja mitä olen katsellut hiihtoladuilla, niin eipä näytä olevan monelle muullekaan. Ainakaan täällä Keski-Suomen mäkisissä maastoissa.

Minulla taas on nuo kelit aikalailla eripäin. Kovalla pakkasellahan luisto kärsii, mutta pito on kuin seinää, joten se on pertsan keli. Kuten kaikki muutkin pakkaskelit. Mutta kun lähestytään nolla eli ongelmakelejä, vaihdan luisteluun, koska silloin on pidon kanssa ongelmia.

Minä nimittäin käytän vain kahta voidetta., jotka molemmat sattuvat olemaan Rexin sinisiä. Pidän yksinkertaisista asioista.

• Näkökulmia
        hiihtomies' kirjoitti:

Mitä tarkoitat taloudellisella hiihdolla? Kenties jotenkin helpompaako. Minä taas voin omasta puolestani sanoa, että pertsaa jaksan hiihtää vaikka kuinka kauan, mutta luistella en jaksa. Minulle se ei ole taloudellista. Ja mitä olen katsellut hiihtoladuilla, niin eipä näytä olevan monelle muullekaan. Ainakaan täällä Keski-Suomen mäkisissä maastoissa.

Minulla taas on nuo kelit aikalailla eripäin. Kovalla pakkasellahan luisto kärsii, mutta pito on kuin seinää, joten se on pertsan keli. Kuten kaikki muutkin pakkaskelit. Mutta kun lähestytään nolla eli ongelmakelejä, vaihdan luisteluun, koska silloin on pidon kanssa ongelmia.

Minä nimittäin käytän vain kahta voidetta., jotka molemmat sattuvat olemaan Rexin sinisiä. Pidän yksinkertaisista asioista.

Ihan oikea asenne se yksinkertaistaminen.

Jos kuitenkin haluat hiihtää perinteistä myös lämpimämmillä keleillä, hommaa asialliset pitopohjasukset. Niitä ei juuri tarvitse huoltaa.

• hiihtelijä
        hiihtomies' kirjoitti:

Siskon exmies luistelee sen 30km päivässä, niin meinas ettei se sillä oikeistaan tunnu missään, en tiedä sitten onko niin hyvä tyyli että menee niin sanotusti taloudellisesti. Pyöräilee kyllä kesälläki 80km pyöräilylenkkejä taitaa olla kunto kohillaan. Pitää varmaan siltä kysyä josko opettais vähän luistelutyyliä.

• hiihtomies'
        Näkökulmia kirjoitti:

Ihan oikea asenne se yksinkertaistaminen.

Jos kuitenkin haluat hiihtää perinteistä myös lämpimämmillä keleillä, hommaa asialliset pitopohjasukset. Niitä ei juuri tarvitse huoltaa.

En todellakaan ala välinefriikkeilijäksi.

Kuten jo aiemmin totesin, pystyn hiihtämään nykyisellä kahdella suksiparillani parhaimmillaan noin 1400 km. Silloin täytyy kyllä olla hyvät kelit koko talven ja pysyä terveenä. Tänä talvena jää reilusti alle 1000:n. Minulle kelpaa oikein hyvin luisteluhiihto nollakelin lähellä, jopa pienellä suojalla. En koe siinä olevan mitään harmia.

• luistellenko
        hiihtomies' kirjoitti:

Luistelu on "taloudellisempaa", kympillä minuutti-pari nopeampaa kuin pertsa !
        Tietysti jos ei luistelutekniikka ei ole hallussa, eihän siitä mitään tule ja tietysti päin vastoin.
        Pertsaa hiihdän yleensä vain yli 10 asteen pakkasilla (uusi lumi ), vanhalla lumella menee luistelu viellä yli kympin pakkasissakin.
        Minulla on vain yksi voide Brikon violetti, toimii tarvittavan hyvin joka kelillä.

• hiihtelijä

Minäkin aluksi mietin tuota perinteistä , mutta jotenkin toi luistelu on niin mukavaa, eikä tartte miettiä miten voidella sukset tietyille keleille, jäis minulta tekemättä noi voitelut. onhan kyllä nykyään noita pitoteippejä, mitä ihmiset näyttää käyttävän kun olen kysynyt mitä laittavat pitovoiteeksi. Paljon on muuttunut siitä kun ite pienenä kysyin isältä, mitä voidetta se laittaa minun suksiin niin sano aina että kynttilä on paras luistoon.

• Hmmm....

Kyllä ne kelit pitää osata hallita: perinteistä silloin kun haluaa ja luistelua silloin kun haluaa (mielellään vuoropäivinä niin on monipuolista), jos vain lunta on kylliksi.

Tämä on paitsi kunto- ja tekniikkakysymys, myös toki välinekysymys: kovalla pakkasella pakkaskelin luistelusukset, lauhalla kelillä perinteiselle pitopohjasukset.

Näin siis minä olen ajatellut jo ainakin 20 vuotta.

• nööli

Muuten taisi mennä tuo välinehomma nappiin, paitsi tuo kovalla pakkasella luistelu. Jos nyt hiihtelee sekä luistelua että perinteistä, niin eiköhän se liene parempi niillä kovilla pakkasilla hiihtää perinteistä ja sitten pienemmillä pakkasilla taas luistelua? Ihan vain siitä syystä että kovalla pakkasella luistelusuksissa on huono luisto. Kun taas siinä hinkatussa pertsan urassa on siihen perinteiseen parempi luisto.

Tietysti asia on silloin toinen jos kyseesä on kilpailu. Silloin tietenkin mennään kelistä riippumatta niillä välineillä mitä sarja edellyttää.

• Hmmm....

No äsken kävin hiihtämässä luisteluhiihtoa, pakkasta noin 17, ja luisto oli hyvä, koska latupohja on osittain jäinen.

Pakkaskelille on saatavilla erikoistuneita luistelusuksia, jotka luistavat varsin hyvin myös kireällä pakkasella. Toki kovalla pakkasella on mukavinta hiihtää perinteistä, mutta välillä on kiva hiihtää myös luisteluhiihtoa vaikka olisikin kireä pakkanen. Tänään olisin voinut hyvin hiihtää perinteistä, mutta teki kuitenkin mieli luistella.

• huispas
        Hmmm.... kirjoitti:

No äsken kävin hiihtämässä luisteluhiihtoa, pakkasta noin 17, ja luisto oli hyvä, koska latupohja on osittain jäinen.

Pakkaskelille on saatavilla erikoistuneita luistelusuksia, jotka luistavat varsin hyvin myös kireällä pakkasella. Toki kovalla pakkasella on mukavinta hiihtää perinteistä, mutta välillä on kiva hiihtää myös luisteluhiihtoa vaikka olisikin kireä pakkanen. Tänään olisin voinut hyvin hiihtää perinteistä, mutta teki kuitenkin mieli luistella.

Ei kait sitä raski kaikille keleille suksia ostaa?

• Hmmm....
        huispas kirjoitti:

No ehkä ei. Riippuu vähän harrastuneisuudesta. Periaatteessa yksi pari riittää, tietenkin.

Mutta vaimollakin on kenkiä joka lähtöön.

• hiihtelijä
        Hmmm.... kirjoitti:

No ehkä ei. Riippuu vähän harrastuneisuudesta. Periaatteessa yksi pari riittää, tietenkin.

Mutta vaimollakin on kenkiä joka lähtöön.

Toi oli kyllä hyvä pointti :) (Mutta vaimollakin on kenkiä joka lähtöön. )

• luistellenko
        huispas kirjoitti:

Niin pehmeälle / kovalle aluistalle, lauhan kelin suksi / pakkassuksi. Neljät parit aluksi riittää !!

• Hmmm....
        luistellenko kirjoitti:

Niin pehmeälle / kovalle aluistalle, lauhan kelin suksi / pakkassuksi. Neljät parit aluksi riittää !!

Yleensä plus-sukset ovat enemmän kovalle alustalle ja clod-sukset pehmeämmälle kelille. Näin ollen kaksi paria yleensä riittää melko hyvin.

• Välineoppi hukassa
        luistellenko kirjoitti:

Täytyy todeta, että kaukana on meikäläinen vielä hiihdon alkeista varsinkin tuolla välineopin puolella, vaikka olenkin hiihtoa harrastanut vuosikymmeniä.
        Onhan minulle kertynyt muutama suksipari aikojen myötä, mutta silti on sattunut, että olen koko talven hiihtänyt yhdellä ja samalla suksiparilla.
        Minulla on niin hyvä tilanne, että hyvänä lumitalvena pääsen suoraan kotoani koneladulle. Aluksi on 3-4 kilometriä tasamaata ja sitten tulee melkoisen vaativia nousuja ja laskuja useita kilometrejä ja sen jälkeen palaan tasamaita myöten kotiin.
        Alkumatkan tasaiset hiihdän varsinkin kovalla pakkasella pertsalla latua pitkin. Sitten kun tulee nousut niin ainakin jyrkimmät paikat nousen kuokalla.
        Kelien lauhtuessa alan käyttää luistelua loivemmissakin nousuissa kun en juurikaan pitovoitele suksia. Hyvillä luistokeleillä käytän ainoastaan tasatyöntöä ja luistelua kautta koko lenkin. Siihen mahtuu myös vauhdikasta sauvoitta luistelua.
        Kevättä kohti mennessä kun lumi karheutuu ja jäätiköityy ja tulee plussakelit, jää pertsa lähes kokonaan pois. Saatan hyvällä kelillä hiihdellä 30-40 km lenkkejä.
        Ja kaikki tämä tapahtuu yksillä ja samoilla suksilla ja jokaisella reissulla pertsaan tai luistelen tilanteen mukaan, en sen mukaan onko minulla alla jotkin määrätyt sukset.
        Perinteisen hiihdon tyylit opin jo lapsena ja silloin myöskin luistelua käytettiin kantohangilla. Nykyisen luistelun tyylit olen nähnyt teeveestä ja ne ovat olleet helppoja omaksua. Hiihto ei ole koskaan vaikeaa.

• Hmmm....
        Välineoppi hukassa kirjoitti:

Täytyy todeta, että kaukana on meikäläinen vielä hiihdon alkeista varsinkin tuolla välineopin puolella, vaikka olenkin hiihtoa harrastanut vuosikymmeniä.
        Onhan minulle kertynyt muutama suksipari aikojen myötä, mutta silti on sattunut, että olen koko talven hiihtänyt yhdellä ja samalla suksiparilla.
        Minulla on niin hyvä tilanne, että hyvänä lumitalvena pääsen suoraan kotoani koneladulle. Aluksi on 3-4 kilometriä tasamaata ja sitten tulee melkoisen vaativia nousuja ja laskuja useita kilometrejä ja sen jälkeen palaan tasamaita myöten kotiin.
        Alkumatkan tasaiset hiihdän varsinkin kovalla pakkasella pertsalla latua pitkin. Sitten kun tulee nousut niin ainakin jyrkimmät paikat nousen kuokalla.
        Kelien lauhtuessa alan käyttää luistelua loivemmissakin nousuissa kun en juurikaan pitovoitele suksia. Hyvillä luistokeleillä käytän ainoastaan tasatyöntöä ja luistelua kautta koko lenkin. Siihen mahtuu myös vauhdikasta sauvoitta luistelua.
        Kevättä kohti mennessä kun lumi karheutuu ja jäätiköityy ja tulee plussakelit, jää pertsa lähes kokonaan pois. Saatan hyvällä kelillä hiihdellä 30-40 km lenkkejä.
        Ja kaikki tämä tapahtuu yksillä ja samoilla suksilla ja jokaisella reissulla pertsaan tai luistelen tilanteen mukaan, en sen mukaan onko minulla alla jotkin määrätyt sukset.
        Perinteisen hiihdon tyylit opin jo lapsena ja silloin myöskin luistelua käytettiin kantohangilla. Nykyisen luistelun tyylit olen nähnyt teeveestä ja ne ovat olleet helppoja omaksua. Hiihto ei ole koskaan vaikeaa.

Tuohan kuulostaa ihan hyvältä.

Ei tarvitse hallita välineoppia voidakseen hiihtää. Minäkin vain silkasta mielenkiinnosta olen aikani kuluksi yrittänyt ottaa asioista selvää.

• Sunnuntaihiihtäjä
        Hmmm.... kirjoitti:

Yleensä plus-sukset ovat enemmän kovalle alustalle ja clod-sukset pehmeämmälle kelille. Näin ollen kaksi paria yleensä riittää melko hyvin.

Tai siten, että yksi luistelupari ja muuten hiihdetään peristeistä.

• hiihtelijä.

Olipa jännä kun oli tosi hyvä luistella, vaikka oli satanut lunta melkopaljon. Luisti tosihyvin ja muutenkin nyt jaksoi ihan eri tavalla kun aikaisemmin. Paljon yrittänyt apinoida noita eri tyylejä netistä löytämistäni videoista ja tänään rauhassa niitä harjoittelin. Vieläkin pitää kyllä sanoa , on se hienonnäköistä kun tyylin osaava menee mäetkin ettei vauhti juurikaan putoa.

• hiihtelijä

Kuullostaa hullulta, mutta miten minä nyt jaksoin niin hyvin luistella. Tänään kävin ladulla eikä ollut mitään ongelmia jaksamisen kanssa. Kevyesti menin noin kymmenen kilometriä, täällä vielä on kovia nousujakin matkalla, viikko sitten piti puuskuttaa parin kolmenkilometrin välein. Outoa, mutta mukavaa jos näin alkaa menemään

• hiihtelijä
        hiihtelijä kirjoitti:

Kuullostaa hullulta, mutta miten minä nyt jaksoin niin hyvin luistella. Tänään kävin ladulla eikä ollut mitään ongelmia jaksamisen kanssa. Kevyesti menin noin kymmenen kilometriä, täällä vielä on kovia nousujakin matkalla, viikko sitten piti puuskuttaa parin kolmenkilometrin välein. Outoa, mutta mukavaa jos näin alkaa menemään

Tänään nollakeli ja ei oikein luistanut, mitenhän sitä kannattais tehdä? Liikkeessä pantii luistovoiteet kun ostin sukset. Onko se vaan raskaampaa nollakelillä, ei kait noita suksia tartte jotenkin uudelleen voidella?

• Hmmm....
        hiihtelijä kirjoitti:

Tänään nollakeli ja ei oikein luistanut, mitenhän sitä kannattais tehdä? Liikkeessä pantii luistovoiteet kun ostin sukset. Onko se vaan raskaampaa nollakelillä, ei kait noita suksia tartte jotenkin uudelleen voidella?

On ihan normaalia että joillakin keleillä luistaa paremmin ja joillain huonommin. Yleensä luisto on parhaimmillaan kun on pieni pakkanen. Tosin uusi lumi voi hidastaa silloinkin.

Voiteilla ei ole kovin isoa roolia tässä asiassa. Ilmeisesti muillakin luisti huonommin kuin eilen.

• hiihtelijä
        Hmmm.... kirjoitti:

On ihan normaalia että joillakin keleillä luistaa paremmin ja joillain huonommin. Yleensä luisto on parhaimmillaan kun on pieni pakkanen. Tosin uusi lumi voi hidastaa silloinkin.

Voiteilla ei ole kovin isoa roolia tässä asiassa. Ilmeisesti muillakin luisti huonommin kuin eilen.

Joo, Luistellaan näin, enkä mieti noita voiteluhommia. Minä ajattelin jotta kait se riittää kun kerran talvessa käy jollakin voiteluexpertillä laittamassa sukset iskuun. Riittääkö se että kerran talvessa? Minulla on noi sukset : plus medium nis mitähän tarkoittaa.

• Hmmm....
        hiihtelijä kirjoitti:

Joo, Luistellaan näin, enkä mieti noita voiteluhommia. Minä ajattelin jotta kait se riittää kun kerran talvessa käy jollakin voiteluexpertillä laittamassa sukset iskuun. Riittääkö se että kerran talvessa? Minulla on noi sukset : plus medium nis mitähän tarkoittaa.

Ne ovat plus-kelin sukset, mikä tarkoittaa yleensä sitä, että ne ovat parhaimmillaan, kun lämpötila on noin -5 tai enemmän. Medium viittaa jäykkyyteen, jossa ne eri asteet yleensä ovat soft, medium ja hard. Eli sukset ovat keskijäykät.

Nuo tiedot ovat vain ohjeellisia, eikä niihin voi koskaan ihan luottaa. Eikä tarvitsekaan. Luultavasti ne kuitenkin ovat hyvä kompromissi vähän kaikille keleille.

NIS tarkoittaa, että suksissa on ns. NIS-levy, johon voi kiinnittää siirrettävän siteen.

Älä ota stressiä voitelusta. Sen merkitys on luiston suhteen vain muutaman prosentin verran, ja sen merkitystä on suuresti liioiteltu Suomessa. Jos sinulla on sellainen nylon-harja, harjaa sillä aina joskus niin, että pohjaan tulee kiiltoa.

• hiihtelijä
        Hmmm.... kirjoitti:

Ne ovat plus-kelin sukset, mikä tarkoittaa yleensä sitä, että ne ovat parhaimmillaan, kun lämpötila on noin -5 tai enemmän. Medium viittaa jäykkyyteen, jossa ne eri asteet yleensä ovat soft, medium ja hard. Eli sukset ovat keskijäykät.

Nuo tiedot ovat vain ohjeellisia, eikä niihin voi koskaan ihan luottaa. Eikä tarvitsekaan. Luultavasti ne kuitenkin ovat hyvä kompromissi vähän kaikille keleille.

NIS tarkoittaa, että suksissa on ns. NIS-levy, johon voi kiinnittää siirrettävän siteen.

Älä ota stressiä voitelusta. Sen merkitys on luiston suhteen vain muutaman prosentin verran, ja sen merkitystä on suuresti liioiteltu Suomessa. Jos sinulla on sellainen nylon-harja, harjaa sillä aina joskus niin, että pohjaan tulee kiiltoa.

Jep, Kiitos tiedoista, taas tiedän vähän enemmän. Onpa hyvä että on vähän joka kelille ,niin ei tartte miettiä pitääkö laittaa vielä toiset sukset.

• hiihtelijä
        Hmmm.... kirjoitti:

Tuntuu ihmeelliseltä kun nyt toi luistelu sujuu jo hyvin. Ei oikeistaan paljon väsy vaikka luistelee sen 10km lenkin, miten se on mahollista että näin nopeaa alkaa sujumaan, nyt on tosi mukava hiihdellä kun ei tartte pysähtyä ollenkaan kun ton kympin hiihtää. Nyt menny 150km rikki.

• ev.lut.luistelija

Rakkaat luistelevat Uskonveljet!
      Rikkokaa perinteisen hiihtäjien latu. Tuhotkaa kaikki ylämäkien ladut.
      He ovat noitia, shamaaneita tai myyneet sielunsa Pirulle.
      Muuten ei kukaan pysty voitelemaan suksiaan niin, että pitävät ylämäessäkin. Amen.

• hiihtelijä

Oletkohan väärällä osatolla? Milenterveysosastot on ihan muualla. Aamen

• Hmmm....
        hiihtelijä kirjoitti:

Oletkohan väärällä osatolla? Milenterveysosastot on ihan muualla. Aamen

Se taisi olla huumoria.

• nautiskelija.

Sinuna suosittelisin vaihtamaan lajia kun olet noin suvaitsematon! Suosittelen geokätköilyä ja sinä olisit se etsittävä.

• hiihtelijä
        nautiskelija. kirjoitti:

Sinuna suosittelisin vaihtamaan lajia kun olet noin suvaitsematon! Suosittelen geokätköilyä ja sinä olisit se etsittävä.

Siellä taas yks harhainen huutelee. Oletko jo kauankin tuntenut olevasi etsitty, tule jo pois sieltä piilosta ja käy vaikka hiihtämässä.

• mustavuoren-erkki

Kun vaan ensin muistat ottaa huomioon myös meidät kävelijät.Kaikki ulkoilureitit eivät ole tehty ainoastaan hiihtelijöille,vaikka latu sattuu mennä molemmin puolin tietä ja keskellekin on vielä varattu alue luisteluhiihtoa varten.Joskus kätösessä saattaa olla remmi ja hauveli toisessa päässä.Sopu tilaa antaa

• ulkoiluttaja

Joo kyllä vituttaa noi hiihtäjät talvella. Taluttelen koiriani hiihtoladulla tai luistelubaanalla, koska olen minäkin veroni maksanut kunnalle ja valtiolle siinä missä tiukkapipot hiihtäjätkin, ei heillä ole sen suurempaa oikeutta valloittaa ulkoilureittejä kuin minullakaan.

• rampe1
        ulkoiluttaja kirjoitti:

Joo kyllä vituttaa noi hiihtäjät talvella. Taluttelen koiriani hiihtoladulla tai luistelubaanalla, koska olen minäkin veroni maksanut kunnalle ja valtiolle siinä missä tiukkapipot hiihtäjätkin, ei heillä ole sen suurempaa oikeutta valloittaa ulkoilureittejä kuin minullakaan.

Kysymys ulkoiluttajalle; käyt varmaan ajelemassa polkupyörällä moottoritiellä?
        Ajelet autolla puistossa? Uitat koiraa uimarannalla? Rikot muitakin sääntöjä sillä olethan verosi maksanut ja oikeuden tähän saanut?
        Valitettavasti hiihtoladut on osoitettu talvisin VAIN hiihtäjille.

• Hmmm....
        ulkoiluttaja kirjoitti:

Tänä talvena suurimmassa osassa maata ei latuja ole juuri maastoon vedetty.

Väylät ovat käytännössä olleet vapaina kävelijöitä varten.

Onko näitä veroa ahkerasti maksavia kävelijöitä sitten näkynyt ulkoilureiteillä?

• Tola-Rex
        rampe1 kirjoitti:

Kysymys ulkoiluttajalle; käyt varmaan ajelemassa polkupyörällä moottoritiellä?
        Ajelet autolla puistossa? Uitat koiraa uimarannalla? Rikot muitakin sääntöjä sillä olethan verosi maksanut ja oikeuden tähän saanut?
        Valitettavasti hiihtoladut on osoitettu talvisin VAIN hiihtäjille.

Osta koirallesi sukset ja opeta se hiihtämään perinteistä.
        Myös sinä itse suksille.

• rampe1

Valitettavasti on. mm 05.02 Tapanilan (Lahti) "kilpavitosella" aamulla klo 10.00 tuli naishenkilö koiran kera, tai koira tuli mutkan takaa vapaana, vastaan. Ja tänä aamuna lompsi latupohjaa ruopien mies vastaan. Jos 30 km lenkin heität voit olla varma että näitä löytyy. Ja huvittavinta on se että sitä lunta ei siellä maastossa ole joten hyvin voisi poluilla kävellä. Itellä on aikanaan koira ollut eikä tullut pieneen mieleenkään viedä sitä ladulle. Omistaja kun on maksumiehenä ilman selityksiä jos jotain sattuu....

• hiihtelijä

TÄMÄ OLI ALKUPERÄINEN VIESTINI: .Olen aloittanut luisteluhiihdon. En ole hiihtänyt 30 vuoteen, mutta kuitenkin olen rullaluistellut jonkinverran. Kysymykseni kuuluukin kuinka kauan pitää hiihtää että se sujuu niinkuin vaivattomasti, tarkoitan sillä että nyt pitää ladun varressa puuskuttaa melkotiheään. Enemmän hiihtäneet melkohelpon näköiseti menee kun niitä kattelee. Joku vanhempi herrasmies sanoi kun kysyin siltä että hänellä menee se 200-300km ja sen jälkeen aina helpottaa. Pitääkö se noin kauan hiihtää. NYT TÄMÄ ON MENNYT KAIKENMAAILMAN POLITIKOINNIKSI.

• Hmmm....

No kun riittävä lumi puuttuu suurimmalta osalta hiihdon harrastajista, niin se kai hermostuttaa väkeä.

Kysymykseesi on melko mahdoton vastata. 200-300 km kuulostaa melko vähäiseltä määrältä. Harjoittele hommaa ja sittenpä näet.

• hiihtelijä
        Hmmm.... kirjoitti:

No kun riittävä lumi puuttuu suurimmalta osalta hiihdon harrastajista, niin se kai hermostuttaa väkeä.

Kysymykseesi on melko mahdoton vastata. 200-300 km kuulostaa melko vähäiseltä määrältä. Harjoittele hommaa ja sittenpä näet.

Joka päivä olen käynyt luistelemassa, reidet on kyllä aika hapoilla muutta silti mennyt hiihtelemään. Eilen sports trackerin mukaan menin vähän yli 20 km. Outoa siinä kun en oikein ole väsynyt hiihdon jälkeen, voisin siis jatkaa luistelua ihan helposti vielä pitkään. Minulla kulkee paremmin noilla vähän pehmeillä pinnoilla ei tule sitä sivulle lipsumista niin paljon. Nyt oikein ihmettelen miten alussa oli niin sanotusti vaikeuksia. Hyvä kuitenkin näin.

• hiihtomies'

Mitä sinä itket? Olet saanut ihan kelvollisia vastauksia. Mm. minun 29.1.2014 21:13 kirjoittamani (ketjun 13. kommentti).

Siinä on aika tyhjentävästi selostettu, miltä luisteluhiihto tuntuu melko huonolla tekniikalla, mutta kohtalaisen aktiivisella hiihtoharrastuksella.

• hiihtelijä
        hiihtomies' kirjoitti:

Mitä sinä itket? Olet saanut ihan kelvollisia vastauksia. Mm. minun 29.1.2014 21:13 kirjoittamani (ketjun 13. kommentti).

Siinä on aika tyhjentävästi selostettu, miltä luisteluhiihto tuntuu melko huonolla tekniikalla, mutta kohtalaisen aktiivisella hiihtoharrastuksella.

Älä nyt ole noin tyttömäinen. Hyvät ne sinunkin vinkit ovat. Minähän vain kerron tässä minun edesottamuksia. En vielä ole itkenyt kertaakaan.

• Hiihtoniilo

Ei joka päivä "kannata" hiihtää. Ei kunto nouse hiihtämällä. Se olisikin liian helppoa jos pelkästään jatkuvasti hiihtämällä kunto nousisi. Vanha totuus on että kunto nousee vain levätessä. Ja tähän löytyy monia vaihtoehtoja mikä kellekin sopii.
      2 päivää hiihtoa ja lepo. Sama uudestaan jne..
      3 päivää ja lepo jne...
      2 viikkoa kuutena päivänä ja kolmas viikko tosi kevyt.
      Näistä vaan etsimään itselle sopivaa. Jos reidet on hapoilla ei ne harjoitustakaan ota vastaan. Lepopäivänä ja muutenkin pitää muistaa venytellä vaikkei se kivaa olekaan. Jos ei niin parin kuukauden päästä olet puupökkelö joka ei ota ensimmäistään harjoitusta vastaan !

• hiihtelijä

Kiitoksia hyvistä ohjeista, pitääpi kokeilla noin. Ei vain malttais olla pois tuolta hiihtoladulta:) minulla aina toi venyttely ollut laiskanpuoleista. Pitääpi siihen keskittyä nyt huolella.

• tsimjatov

Juuri noin. Maltti on valttia. Itse treenasin viime talven tarkasti ohjelmaa noudattaen. Oli kyllä vaikeaa pidätellä itseään ladulla kun ohjelmassa oli kevyttä harjoittelua. Mutta pidin pääni ja olipa kunto raju kauden loppu kolmanneksella. Ja kovat viikot jaksoi mennä todella kovaa.
        Tasanen junnaus ei ole kovin kehittävää mitä kuntoon tulee. Ja kaikkein pahinta on vetää joka lenkki naama punaisena sykkeet tapissa. Muutama viikko näin ja enää ei niin tunnukaan niin hyvältä se meno.

• hiihtelijä

Jepulis, kyllä luisteluhiihto on sitten mukavaa, eikä mennyt montaa viikkoa harjoitelessa ja nyt jaksaa jo 20-30km päivässä mennä. Siltikin outoa kun se ei ole yhtään raskasta. Välillä pitää mennä ihan täysillä että alkaa edes vähän väsymään. Varmaan oli apuna tässa se kun kesällä niin kovasti rullaluistelen.

• 3432

Joo hyvällä kelillä ja hyvällä tekniikalla helppoa. Kunnosta tiestysti riippuen. Sitten kun pakkanen alkaa kivuta yli 10 asteen ja lumi narisee kovasti niin eipä enää niin helppoa olekaan.

• diplomiliikkuja
        3432 kirjoitti:

Joo hyvällä kelillä ja hyvällä tekniikalla helppoa. Kunnosta tiestysti riippuen. Sitten kun pakkanen alkaa kivuta yli 10 asteen ja lumi narisee kovasti niin eipä enää niin helppoa olekaan.

Niin justiinsa, ei se nyt haittaa vaikka välillä raskasta onkin, mukavaa se silti on mennä tuolla metsässä, eikä minulla mihinkään nyt ole kiirekkään. Tänään oli huono tuuri kun kävin nilkkoja myöten lumessä luistelemassa niin heti kun olin hypännyt autoon latukone kävi tekasee ladut kuntoon.

• Hmmm....

No hienoa, että jaksat raportoida edistymistäsi.

Moni muukin meistä haluaisi nautiskella niin luisteluhiihdosta kuin perinteisestä, mutta tänä talvena se on suurelle osalle meistä melko vaikeaa.

• hiihtelijä

Täällä Pohjois-pohjanmaalla on hyvin pystynyt hiihtämään. Kodinkin lähelle tehtiin ladut viimeviikolla. Ainoa ongelma on tässä se, kun noi jalkaterien luut menee tosikipeäksi. Kuitenkin sitten helpottaa seuraavana päivänä.

• Hiihtoniilo

Keskity siihen että tuot sen ponnistavan suksen mahdollisimman paljon kropan alle ja vieä niin että paino olisi tasaisesti koko jalkapohjalla. Itse "liioittelen" asiaa välillä niin että kopsautan monot yhteen. Vaikuttaisi siltä että sinulla ei paino ole tasaisesti jalkaterällä. Sama liukuvalla suksella, pitää seistä suksen päällä tasaisesti.

• hiihtelijä

Nyt jo vähän paremmin menee. Pitää kuitenkin tosiaan opetella kunnolla menemään sen suksen päälle, vielä meinaa mennä jalkaterä vähän niinkuin vinossa siihen sukselle. Vaikea selittää sitä. Kyllä se tästä pikkuhiljaa varmaan alkaa menemään. Täytyy varmaan yrittää pitää pari välipäivää kun on reidet jotenkin tukossa, Väsyy helpommin ylämäessä. Tässä kuitenkin luistellut nyt melkein joka päivä sen 15-20 km. Heitin pari lenkkiä 25 ja 29 km. Ei ole vielä lihakset tottuneet tohon hiihtoon. Olen kuitenkin venytellyt jokapäivä.

• hiihtelijä

Ei se millään lopu tuo jalkapöydän luitten kipu. Tänään vaikka millä tyylillä yritin hiihdellä niin kipuilu alkoi melkein heti. Pitää kokeilla laittaa pohjalliset noihin monoihin jos auttais. Ei mukava hiihdon jälkeen kävellä kotona kun käy niin mahottoman kipeää jalkateriin. Onko muilla koskaan ollut samanlaista ja mistä löytyi apu.

• jalkamylly
      • hiihtelijä

Tänään kokeilin laittaa monot vähän löysemmälle, niin auttoi paljon siihen kipuun.Toi faskiitti olis tympee jos tulis, kerran ollut.

• Miten suksi.
        hiihtelijä kirjoitti:

Tänään kokeilin laittaa monot vähän löysemmälle, niin auttoi paljon siihen kipuun.Toi faskiitti olis tympee jos tulis, kerran ollut.

Tai rasitusmurtuma jalkapöydässä. Aika yleinen vika. Ja siihen ei auta kuin lepo.
        Väärä suksen jäykkyys.
        Joudut jännittämään jalkapohjan sisempää lihasta ja isovarpaan aluetta.
        Monon tiukkuus. oli juuri yksi ja monesti se liian tiukka vääränmallinen mono.
        Rasitukseen liittyvät tilat sekä jalkapöydän painopisteen muutokset (kengät, korkeat korot), jotka vaikuttavat suoraan jalkapöydän rakenteisiin.

Jalkapöydän pitkittäisen luiden väliset hermot voivat ahtautua varsinkin jalkapöydänluiden 3-4 välissä, jolloin ahtauma aiheuttaa jomottavaa kipua Pitkäaikaisen rasituksen seurauksena jalkapöytään voi kehittyä myös rasitusmurtuma. Jalkapöydän seutu on säären ohella tyypillisin rasitusmurtuman syntykohta, jossa rasitusmurtuman muutosten syntyminen rtg-tutkimuksella havaittavaksi kestää useita viikkoja, joten sen toteaminen tapahtuu ensi vaiheessa tyypillisten rasitusoireiden perusteella. Tämä tarkoittaa rasitusmurtuman epäilyssä kaikesta ylimääräisestä liikunnasta luopumista. Jalkapöydän kipua voi ennaltaehkäistä riittävällä jalkojen venyttelyllä, liiallisen rasituksen välttämisellä sekä oikeilla jalkinevalinnoilla.

• diplomiliikkuja
        Miten suksi. kirjoitti:

Tai rasitusmurtuma jalkapöydässä. Aika yleinen vika. Ja siihen ei auta kuin lepo.
        Väärä suksen jäykkyys.
        Joudut jännittämään jalkapohjan sisempää lihasta ja isovarpaan aluetta.
        Monon tiukkuus. oli juuri yksi ja monesti se liian tiukka vääränmallinen mono.
        Rasitukseen liittyvät tilat sekä jalkapöydän painopisteen muutokset (kengät, korkeat korot), jotka vaikuttavat suoraan jalkapöydän rakenteisiin.

Jalkapöydän pitkittäisen luiden väliset hermot voivat ahtautua varsinkin jalkapöydänluiden 3-4 välissä, jolloin ahtauma aiheuttaa jomottavaa kipua Pitkäaikaisen rasituksen seurauksena jalkapöytään voi kehittyä myös rasitusmurtuma. Jalkapöydän seutu on säären ohella tyypillisin rasitusmurtuman syntykohta, jossa rasitusmurtuman muutosten syntyminen rtg-tutkimuksella havaittavaksi kestää useita viikkoja, joten sen toteaminen tapahtuu ensi vaiheessa tyypillisten rasitusoireiden perusteella. Tämä tarkoittaa rasitusmurtuman epäilyssä kaikesta ylimääräisestä liikunnasta luopumista. Jalkapöydän kipua voi ennaltaehkäistä riittävällä jalkojen venyttelyllä, liiallisen rasituksen välttämisellä sekä oikeilla jalkinevalinnoilla.

Joo, kyllähän tämä nyt vähän pelottaa miten käy kun on niin mukavasti muuten mennyt tämä luisteluharrastus. Aamulla kun herää, kyllä on vaikea heti kävellä mutta sitten samantien kyllä kipu lakkaa? Ei se oikeistaan jalkapöytään tuo kipu käy, vaan tohon jalkapohjankeskiseutuun onpa vaikea yrittää selittää:) Ei onneksi tuntuis olevan ainakaan faskiitti. Ajattelin jos kävis vaan kympin heittää.

• hiihtelijä
        diplomiliikkuja kirjoitti:

Joo, kyllähän tämä nyt vähän pelottaa miten käy kun on niin mukavasti muuten mennyt tämä luisteluharrastus. Aamulla kun herää, kyllä on vaikea heti kävellä mutta sitten samantien kyllä kipu lakkaa? Ei se oikeistaan jalkapöytään tuo kipu käy, vaan tohon jalkapohjankeskiseutuun onpa vaikea yrittää selittää:) Ei onneksi tuntuis olevan ainakaan faskiitti. Ajattelin jos kävis vaan kympin heittää.

On aivan älyttömän luistavakeli nyt kun pakkasta noin2 astetta. Ei minun luisteluaikana kyllä ole vielä näin hyvin luistanut, tuntuu että oikein lentää tuolla ladulla. Siitä oli kyllä hyvä kun kävin luistelee märällä, niin oli raskasta menoa. Nyt oikein nauttii kun suksi luistaa:)

• Hiihtäjämimmi
        hiihtelijä kirjoitti:

On aivan älyttömän luistavakeli nyt kun pakkasta noin2 astetta. Ei minun luisteluaikana kyllä ole vielä näin hyvin luistanut, tuntuu että oikein lentää tuolla ladulla. Siitä oli kyllä hyvä kun kävin luistelee märällä, niin oli raskasta menoa. Nyt oikein nauttii kun suksi luistaa:)

Olen myös aloittanut tänä vähälumisena talvena luisteluhiihdon. Pertsaa on tullut hiihdettyä silloin tällöin, nuorempana aktiivisemminkin.Kova olen lenkkeilemään eli kuntoa pitäisi olla. Kävin Suomen ladun hiihtokoulun kahtena päivänä jolloin sain perusasiat opeteltua. Jyrkät ylämäet tuottavat edelleen hankaluutta, en saa luullakseni kuokassa vasenta sukset liukumaan kunnolla. Naisihmisenä varmaan käsivoimat ja vartalon voimat huonot. Nyt ongelman on että vasen kylkeni jotenkin revähti ylämäkeä kuokkiessani. Onko kenellekään sattunut tällaista? Liekö rasitusvamma vai mikä lie, mutta nyt en pääse treenaamaan vaikka kuinka tekis mieli. Nimim. Hiihtelijä on varmaan omaksunut tuon tekniikan hienosti, kun pääset jo noin vauhdikkaasti. Ehkä minäkin joku päivä menen nätisti noita ylämäkiä. Onkohan jotain vinkkejä mihin kannattaisi kiinnittää huomiota ja miten suksen pituus vaikuttaa? Tällä hetkellä maksimipituiset sukset pituuteni nähden.

• hiihtelijä
        Hiihtäjämimmi kirjoitti:

Olen myös aloittanut tänä vähälumisena talvena luisteluhiihdon. Pertsaa on tullut hiihdettyä silloin tällöin, nuorempana aktiivisemminkin.Kova olen lenkkeilemään eli kuntoa pitäisi olla. Kävin Suomen ladun hiihtokoulun kahtena päivänä jolloin sain perusasiat opeteltua. Jyrkät ylämäet tuottavat edelleen hankaluutta, en saa luullakseni kuokassa vasenta sukset liukumaan kunnolla. Naisihmisenä varmaan käsivoimat ja vartalon voimat huonot. Nyt ongelman on että vasen kylkeni jotenkin revähti ylämäkeä kuokkiessani. Onko kenellekään sattunut tällaista? Liekö rasitusvamma vai mikä lie, mutta nyt en pääse treenaamaan vaikka kuinka tekis mieli. Nimim. Hiihtelijä on varmaan omaksunut tuon tekniikan hienosti, kun pääset jo noin vauhdikkaasti. Ehkä minäkin joku päivä menen nätisti noita ylämäkiä. Onkohan jotain vinkkejä mihin kannattaisi kiinnittää huomiota ja miten suksen pituus vaikuttaa? Tällä hetkellä maksimipituiset sukset pituuteni nähden.

Minulle oli hyvä vinkki se kun täällä nimimerkillä hiihtoonilo vinkkas näin.
        ( Keskity siihen että tuot sen ponnistavan suksen mahdollisimman paljon kropan alle ja vieä niin että paino olisi tasaisesti koko jalkapohjalla. Itse "liioittelen" asiaa välillä niin että kopsautan monot yhteen. Vaikuttaisi siltä että sinulla ei paino ole tasaisesti jalkaterällä. Sama liukuvalla suksella, pitää seistä suksen päällä tasaisesti.) Tuota nyt tehnyt, niin löytyi itselle hyvä tyyli. Minulla oli 189cm sukset ja nyt jokin aikaa sitten ostin uudet 182cm sukset niin ne tuntuu tosi hyviltä mennä.

• Hiihtäjämimmi
        hiihtelijä kirjoitti:

Minulle oli hyvä vinkki se kun täällä nimimerkillä hiihtoonilo vinkkas näin.
        ( Keskity siihen että tuot sen ponnistavan suksen mahdollisimman paljon kropan alle ja vieä niin että paino olisi tasaisesti koko jalkapohjalla. Itse "liioittelen" asiaa välillä niin että kopsautan monot yhteen. Vaikuttaisi siltä että sinulla ei paino ole tasaisesti jalkaterällä. Sama liukuvalla suksella, pitää seistä suksen päällä tasaisesti.) Tuota nyt tehnyt, niin löytyi itselle hyvä tyyli. Minulla oli 189cm sukset ja nyt jokin aikaa sitten ostin uudet 182cm sukset niin ne tuntuu tosi hyviltä mennä.

Kiitti vinkistä, nyt onkin vähän ollut pakkasta yöllä joten pääsen kokeilemaan vähän liukkaamalle kelille. Kunhan vielä kylki tästä paranisi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4736
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3135
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2609
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2410
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2338
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1549
    Aihe