Synnytys pelottaa. Voinko saada keisarileikkauksen?

En vaan kestä

Odotan toista lasta mun miehen kanssa ja mua vaivaa tosi paha synnytyspelko.
Ensimmäinen synnytys oli todella kaoottista ja sekavaa, jona takia tää toinen raskaus on ollut aika sekavaa aikaa omien tunteiden kanssa.
Esikoinen on 2,5v ja tottakai olen onnellinen tästäkin raskaudesta mutta se pelko on vaan ihan kamala.
Onko mahdollista, että voisin saada keisarileikkauksen?

5

239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kamalaaaaaa

      Tuskin saat :( Laittavat sinut pelkopolille puhumaan asiasta ja sitten sinä synnytät alakautta, koska se on turvallisempaa. Näin ainakin minulla :(

      • Ei pidä paikkaansa

        Älä viitsi pelotella noin typerästi. Olet itse suostunut alatiesynnytykseen (painostuksen alaisena varmasti, mutta joka tapauksessa), joten et voi sanoa, että "laittavat synnyttämään sinut alakautta". Jos synnyttäjä itse pitää päänsä ja vaatii sektiota, hän saa sektiolupauksen siinä rv 36-37 tienoilla.


    • älehäsrljh

      Kyllä sen sektion saa, mutta ei sitä helposti kyllä irtoa!!

      Itse aloin heti puhumaan neuvolassa omasta synnytyspelostani ja toiveestani sektioon.. ensin eivät ottaneet kantaa suunnilleen juuta eikä jaata, saako sitä sektiota vai ei, vaan alettiin hirmuinen käännytystyö..
      Pitkien keskusteluiden jälkeen sanottiin ettei ketään pakoteta alateitse synnyttämään..

      Loppuen lopuksi juoksin seitsemällä eri ihmiselle puhumassa synnytyspelosta, jokainen rivien paistoi syyllistäminen... samat saarnat kuulin kerta toisensa jälkeen ja sen pahempi olo/mieli asiasta oli, puhumattakaan siitä kuinka ahdistunut olin ja ahdistuneemksi kävin, mitä enemmän asiasta jouduin puhumaan, se pahemaksi pelko ja ahdistus kävi. Pelko oli niin suurta että koko raskausaika oli suoranaista "helvettiä", enkä osannut muuta ajatella..

      Pelkäsin toki hyvin paljon myös sitä sektiota, mutta en lähimailleenkaan niin paljon kun alatie synnytystä...
      Koin myös että minua ja pelkoani ei juurikaan kuunneltu =( vaan päinvastoin, pelkoani vähäteltiin. Kaikilla oli se sama tyyli... kysyivät mikä siinä pelottaa, aloin vastaamaan, niin alettiin päälle puhumaan ja paasamaan... ihmettelen miksi asiaa edes kysyttiin, kun vastausta ei haluttu kuulla?

      Loppuen lopuksi sain ajan sektioon... viimeiseen asti sitä pantattiin... ja siinä vaiheessa vasta ahdistus helpottui ja rauhotuin, ja nautinkin jo pikkasen raskaudesta ja ensimmäistä kertaa ajatus ei koko ajan pyörinyt synnytyspelon ympärillä, sekä aloin miettimään uutta tulokasta... kuitenkin pikku tyttömme päätti tulla maailmaan aiemmin =)
      Mikä oli oikeastaan todella hyvä minun kannaltani.. kun supistukset ja vedet menivät yht´äkkiä, viikko ennen suunniteltua sektiota, en suoraan sanoen enää kerinnyt jännittämään sektion yksittäisiä vaiheita... kaksi tuntia siitä kun vedet menivät yhtäkkiä olikin tyttö jo maailmassa.

      Ja sanoo mitä kuka tahansa, olen itse tyytyväinen ja tyttökin sai täydet 10 pistettä. Tuskin siitä yhtään sen rikollisempi tulee "synnytinkö" sektiolla vaiko alateitse.

      Senkin myönnän suoraan että ne muutamat supistukset jotka koin, oli minulle jo ihan riittävästi tietämään ettei minussa ole niin paljon "munaa" synnyttämään alateitse. Kaikki kunnia ja hatun nosto niille jotka siihen pystyvät!!!!

      Tietenkin sektiosta toipuminen vie pitkään... itselläni on nyt n. kuukausi sektiosta, ja edelleen olen aika "katki keskeltä".. mahan iho on ihan hemmetin kipeä osittain tunnoton, ja sellaita vaatetta ei ole jota pystyn kivuitta pitämään (hankaa kipeää ihoa). Myös suolisto otti nokkiinsa aikamoisen pahasti... Eli ei tämäkään tapa ihan kivuton ole.

      Ystäväni taasen samoihin aikoihin synnytti omansa alateitse... synnytys kesti 46 tuntia ja eipä hänkään ole kuukaudessa toipunut... kipeämpiä vaivoja hänellä on.. Toisaalta synnytys olisi hänellä voinut mennä paremminkin... Mutta mistäs sitä meistä kukaan tietää kummalla tavalla kivuttomammin pääsee... On minulla pari tuttua jotka ovat synnyttäneet kolmessa tunnissa, ilman mitään vaurioita...

      Käsittääkseni kun olet yhden jo alateitse synnyttänyt, niin pääset sektioon helpommin kun ensisynnyttäjä.

      Mutta varaudu tosiaan siihen käännyttämiseen, syyllistämiseen yms. Ja myös siihen että muut ihmiset katselevat kulmakarvojen alta ja laukovat omia mielipiteitä sektiosta. Itse sain omasta tuttavapiiristäkin aikamoisen kovia kommentteja ja ymmärtämättömyyttä. =(

      Ainakin paksu nahka koko touhusta kasvoi, enkä kuuntele enää kenenkään tuputtavia neuvoja siitä miten päin sitä tuttipulloa pidetään, minulla on muutama ihminen joilta neuvoja kyselen, muut saa mielipiteineen painua hiiteen.

      Tsemppiä ja jos sen sektion haluat, niin pidä vaan pintas, kyllä sen saa.

    • kati3

      Itse sektioon joutuneena (vauva perätilassa) en kyllä suosittele leikkausta ellei ole ihan pakko. Toipuminen oli ainakin minulla hidasta ja tuskaista. Synnärillä minulla ehti olla kolme eri huonekaveria ennenkuin pääsin itse pois. Jaloilleni pääsin vasta vuorokauden päästä leikkauksesta, kun alatiesynnyttäjät kävelivät itse huoneeseen suoraan synnytysvastaanotolta. Monta viikkoa piti elää tulehduskipulääkkeiden voimalla ja siitä huolimatta liikuin viimeistään alkuillasta kumarassa kiristävän ja kipeän leikkaushaavan vuoksi. En koe synnyttäneeni, enkä tänä päivänäkään pysty puhumaan lapseni syntymästä vaan kierrän sen sanomalla esim. silloin kun T tuli maailmaan. Nyt harkitsen sterilisaatiota, että en enää ikinä joutuisi uuteen sektioon. Vauva täytti tänään neljä kuukautta ja en pysty vieläkään käyttämään muita housuja kuin äitiyshousuja, koska kaikki "tavalliset" housut painavat leikkaushaavaa.

      • Oma kokemukseni

        Kuule: sekä sektiosta että alatiesynnytyksestä toipuminen voi olla hidasta ja tuskallista - tai sitten se voi olla helppoa ja vaivatonta. En itsekään suosittele kenellekään sektiota, koska siinä kuitenkin on korkeammat komplikaatioriskit kuin alatiesynnytyksessä, mutta en myöskään halua pelotella leikkauksella. Itselleni tehtiin kiireellinen sektio, koska synnytys ei edennyt. Toki haava oli kipeä alussa ja itsekin nousin kävelemään vasta vuorokauden kuluttua leikkauksesta, mutta hampaat irvessä suoristauduin kävellessä, vaikka tuntuikin että vatsa repeää kahtia. Ihmettelen, jos sinulle ei ole sanottu, että kumarassa liikkuminen voi jättää arven kireäksi ja aiheuttaa kiinnikkeitä. Liikkuminen oli alkuun todella tuskallista, mutta helpottui parissa päivässä. Itse en kotona enää olisi tarvinnut kipulääkkeitä ja olin sairaalassa neljä vuorokautta, eli vain vuorokauden kauemmin kuin alateitse synnyttäneet ensisynnyttäjät keskimäärin. Omalla kohdallani siis toipuminen meni varsin sujuvasti.

        Suosittelen kyllä noihin tuntemuksiisi hakemaan apua neuvolasta, sinun pitäisi selvästi käydä synnytystä läpi ammatti-ihmisen kanssa. Sektio on synnytystapa, joka voi pelastaa äidin ja lapsen hengen tiukassa tilanteessa ja itse olen kiitollinen, että siihen mahdollisuus oli. Jossain alkeellisemmassa maassa tilanne olisi ollut aivan erilainen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      85
      4550
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3958
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2521
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      197
      1535
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1243
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1198
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1153
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1065
    Aihe