En tiedä oikein mihin osastoon tämä kuuluisi. Miten ihmiset pärjäävät normaalissa elämässä, sitä ihmettelen.
Monet vuosikymmenet seurustelin, opiskelin, harrastin baareja, röökasin, elin melko vilkkaasti, sitten pysähdyin vakavaan suhteeseen. Tuli lapsi, ero, äidin alkoholiongelma, ja nyt olen ollut yksinhuoltajana (nyt jo 17v. pojalle) viimeiset 7 vuotta. Välillä tuntuu etten jaksaisi vastuuta enää.
10 vuotta ilman kumppania, sitten lyhyt todella voimakas rakkaussuhde vajaat 2 vuotta sitten, joka katkesi kuin seinään (minut hylättiin yllättäen). Olen toipunut siitä hyvin hitaasti. Sitä ennen ennen 10 vuotta ilman kumppania. Pari vuotta sitten lopetin tupakoinnin ja puolitoista vuotta sitten kaiken tissuttelunkin.
Olen siis tällä hetkellä 50v. Ei työtä, ei juuri sosiaalisia suhteita, ei kodin ulkopuolisia harrastuksia, tietsikalla värkkään kaikenlaista, luen, pelaan ja katson elokuvia.
Pelkään jollakin tavalla kaikkia sosiaalisia tilanteita, kun koetan mennä ulos, masennun tavallisesti ensimmäisen ihmisen nähtyäni. En ryhdy erittelemään tähän nyt fobioitani yms., selvitys olisi liian pitkä. Olen koettanut puhua tästä terveyskeskuksessa, mutta tuntuu että heillä on jotain tärkeämpää tekemistä kuin kiinnittää huomiota minun mitättömiin ongelmiini.
Ongelma on siis se, että mistään ei saa iloa, enkä odota mitään kivaa tapahtuvaksi. OIkeastaan ainoa mitä odotan on, että koskahan tuo kissa kuolee tai koska eräät iäkkäät lähisukulaiseni.
En odota perjantaita, en viikonloppua, en kesää, en nukkumaanmenoa, en ystävien soittoa, en kenenkään tapaamista, en minnekään menoa, en känniä, en seuraavaa tupakkaa, oikeastaan ateriat vain ovat jonkinlainen kohokohta päivässä. Pidin peleistä joskus, en enää. Lukeminen oli tärkeätä, nyt se on melko yhdentekevää. Elokuvatkin ja musiikki tuntuvat täydellisen merkityksettömiltä ja tyhjiltä.
(Piti kirjoittaa ihan lyhyesti mutta tämä nyt venyi, anteeksi. En haluaisi hirveästi itkeä täällä, mutta ajattelin nyt kerran kokeilla jos tulee mielipiteitä.)
Onko tämä siis normaali, toivottava tapa elää? Näinkö kuuluu tuntea ihmisen, joka ei tee mitään erityistä, vaan elää "ihan tavallista" elämää? Onko elämä oikeasti näin ilotonta?
Tai pitäisihän minun tietää.. parisuhteessa mitkä vain arkisetkin vaivat olivat jotenkin ok, jaettua. Ei enää. Katselen ikkunasta lastenvaunuja työntäviä ihmisiä, ulkona käveleviä ihmisiä, enkä ymmärrä miten he kestävät.
Siis tavallaan ymmärrän ja toisaalta en. Minun on vaikea myös suhtautua tähän ikään... kuuluuko asiaan että toiveikkuus ja ilo loppuu?
Ja kyllä, ulkoilen useasti viikossa, käyn kävelyllä yleensä aamuvarhain.
Ilottomuus
26
1783
Vastaukset
- tor2k3
Niin, anteeksi, poistin edellisen viestin ja laitoin toisen nimimerkin koska joku jonka en halua löytävän viestiäni, saattaisi osata hakea oikealla.
Liian myöhään huomasin että olin jo saanut vastauksen, minun on varmaan hyvä liittää se tähän, ettei kirjoittaja olisi tuntenut vaivansa menneen hukkaan:
On ikävää, että et ole tullut kuulluksi hakiessasi apua terveyskeskuksessa. Kiireitähän niillä on kun on paljon avuntarvitsijoita.
Ainakaan minun mielestä ei sinun murheesi ole vähäpätöisiä kun rajoittavat noin elämääsi.
Kirjoituksen perusteella tulee tuntuma, että olen masentunut ja turhautunut ja silloin ei oikein saa otetta ja iloa asioista, joista aikaisemmin on pitänyt.
Onko sinulla ollut jo pitkään tuo ilottomuus? Onko se tullut pikkuhiljaa?
Onko sinulla sukulaissuhteita ja perhettä? Et kirjoittanut yhtään liian pitkästi.
Olet hyvä kirjoittamaan. Älä masennu jos saat negatiivisiakin vastauksia. Näillä palstoilla riittää kaikenlasita sanojaa. Kirjoittaminenkin on hyvä tapa kästiellä tuntemuksiaan. Suoittelen jatkossa.
- Nimim. palstaa seuraileva - käytä aikaasi
Tekstistäsi loistaa "minä, minitse ja vain minä" - ei sinäänsä lainkaan paha, mutta voisitko ajatella ihan pikkuisen muita ihmisiä? Muuten kuin haaveilemalla heidän kuolemaansa?Ja pönkittämällä haluttomuutasi auttaa muita - ennenkaikkea itseäsi.
Voisitko kokeilla esimerkiksi auttavasi avun tarpeessa olevaa - tarjota lukuääntäsi lukemalla sokealle, jalkojasi ja terveitä käsiäsi liikuntavammaiselle, nuorta (50v ON nuori ) voimaasi heikentyneelle vanhukselle, jakamalla aikaasi asunnostaan liikuntakyvyttömälle joka haluaisi sinun seuraasi, oppimaan poikasi suosikkipelistä - pisteeseen jossa pelata hänen kanssaan, tarjoutumalla poikasi kanssa lumen luontiin/pihan siivoukseen heikommalle naapurillesi, jakamaan tietojasi ja taitojasi poikasi ja hänen kaveridensa kanssa.... listaa voi jatkaa hamaan tulevaisuuteen.
Kuulostat suht terveeltä. On todennäköistä että elät vielä reilut 30 vuotta. Haluatko todella käyttää ne lahoten asuntoosi?
Sinulla on paljon annettavaa yhteiskunnalle, mutta eniten sinulle itsellesi.
Raota tuota -minä, minäitse ja vain minä- verhoa ja tirkistä miten voit olla vaikka ihan pikkuisen muille avuksi!
Kuka siinä voittaa? Sinä itse tietenkin.- Anonyymi
Sinä voitat itsellesi puukon kurkkuusi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä voitat itsellesi puukon kurkkuusi.
Vittu mee vankimielisairaalaan, mielisairas psykopaatti.......... Säälittävää uhota verkossa pusi pusi........... 😉😁😅😅😝
- tor2k3
Niin, en tosiaan "haaveile" isäni tai äitini kuolemasta (he ovat tosiaan vielä elossa molemmat), vaan pelkään sitä. Ilmaisen itseäni huonosti.
Minäkeskeisyydestä pitäisi päästä eroon, se on totta. Syyllisyys osallistuu kierteen vahvistamiseen. Auttanut olen ainakin lastani, osallistunut hänen harrastuksiinsa, auttanut isääni, ja lapseni äitiä hänen ollessaan pitkään asunnottomana ja mielenterveysongelmissa. Ilmeisesti se sitten ei riitä. En osaa arvioida itsekkyyteni määrää, mutta tuntuu vain että ylimääräisiä voimavaroja ei ole. - tor2k3
50-vuotias ei ole "nuori" nykyään. 50-vuotias on pahempaa kuin kuollut, sillä hän jatkaa liikkumista, rasitukseksi kauniille ja nuorille, jotka saavat kaikki seurustelukumppanit, kaikki työt, kaikki paikat missä voi työntää pärstänsä mainokseen.
- Ikää on täälläkin
Minun mielestäni viisikymppinen on vielä melko nuori.
Itse olen yli kuusikymppinen ja minäkin olen vielä elämässä kiinni. Työelämässä tiiviisti. Harrasteita silloin tällöin. Ja käyn teatterissa joskus, muissakin kulttuuritilaisuuksissa, matkustelen jos rahat suovat.
Minulla on kaksi psykiatrista ja yksi neurologinen diagnoosi. Toisinaan oireet haittaavat suunnattomasti (ei työssä juurikaan). Mutta on myös parempia aikoja ja niistä otan ilon irti. Sitä suosittelen sinullekin eli jos tuntuu vähänkin paremmalta, niin vaikkapa ulos lenkille, kirjastoon tai muuhun mikä ei maksa mitään.
En suosittele tukihenkilöksi rupeamista, kun itse on veto poissa. Mutta entä kouluttautuminen perushoitajaksi (voi olla ihan tyhmä idea), sanoin siksi, että siinä ei ikä rassaa. Myös puhelinmyynnissä ei työnä ole ikärajaa, jos luulisit kestäväsi sitä (minä en kestäisi).
Älä kuitenkaan vaadi itseltäsi liikoja. Yritä iloita vähästäkin ja ajatella, että hitaasti hyvää tulee. Elämä ei ole vielä eletty, voit löytää vaikka uuden kumppanin, on monia miehiä, jotka eivät välitä nuoremmista. Naisista tosin on ylitarjontaa ja miehet kovin kranttuja. Mutta ei sitä koskaan tiedä.
- Särkynyt85
Minä olen vajaa kolmekymppinen nainen, ja koen paljon samalla tavalla. Olen naimisissa, ei lapsia. Olen sairastanut masennusta useita kertoja elämässäni, mutta nyt on menossa erittäin syvä ja pitkä jakso. Minäkin katselen ihmisiä ihmetellen miten he jaksavat ajaa autolla paikasta toiseen, kärrätä lapsia vaunuissa, käydä kaupassa, laittaa ruokaa... nousta sängystä...
Nimim. käytä aikaasi ei näytä ymmärtävän, että masentunut ihminen ei välttämättä jaksa auttaa muita. Masennus on oikea sairaus ja uskon, että sinulla ap on ainakin jonkinlainen masennustila. En osaa sinua muuten auttaa, kun en osaa itseänikään. Hyvin pieni lohtu on kirjoitella täällä netissä muiden vertaisten kanssa. Minä sentään jaksan vielä vähän pelata videopelejä, mutta siinä onkin sitten kaikki. - siili1
"OIkeastaan ainoa mitä odotan on, että koskahan tuo kissa kuolee tai koska eräät iäkkäät lähisukulaiseni."
Olipa kummallista lukea tuokin miete jonkun toisen kokemana. Tiedän hyvin mitä tarkoitat "odottamisella" - tarkoitat pikemminkin valmistautumista eli olet koko ajan varuillasi sen suhteen, että jotakin surullista tapahtuu. Vai pitäisikö sanoa _milloin_ jotakin surullista tapahtuu, koska totuus on se, että ne tapahtumat ovat hetkenä minä hyvänsä edessä.
Minäkin näen nykyään elämässä vain kuolemaa, kuten näki Juice Leskinenkin todetessaan, että elämä on kuolemista. Katselen koiriani ja mietin, että ne ovat niin lämpimiä, elämää sykkiviä ja terveitä, kunnes jonain päivänä valo sammuu silmistä ja kaikki on poissa. Sitä on vaikea ymmärtää.
Olen miettinyt, onko minun kohdallani käynyt jotenkin niin, että tuskan odottamisesta on tullut pahinta? Tavallaan toivon, että kaikki tuskalliset asiat elämässä olisivat jo ohi, koska en kestä elää tietoisuudessa, että ne ykskaks ovat käsillä.
Tuosta itsekkyydestä: masentuneen ajatukset kyllä pyörivät tiiviisti itsen ja oman elämän ympärillä, mutta yleensä kai on kyse siitä, että ennen sairastumistaan masentunut on elänyt yksinomaan muille. Ennen pitkää voimavarat loppuvat, koska jokaisen tulisi ajatella myös itseään. Masennus keikauttaa vaa'an toiseen suuntaan eli pakottaa keskittymään itseensä. Toisten auttaminen tuo merkitystä tavanomaiseen merkityksettömään elämään, mutta masentunutta se ei auta. Ihmisen pitäisi löytää terve balanssi itsensä ja muiden huomioimisen välillä - siihen ei auta se, että lähtee väkisin mekaanisesti hakemaan elämäänsä tarkoitusta vanhuksia ulkoiluttamalla.- Anonyymi
Erittäin hyvin kirjoitettu, se on juuri näin 👍
Onpas täällä paljon samoja ajatuksia kuin minunkin päässäni ... Juurikin tuo vanhempien menetyksen "odottaminen", tai siis pelko.. Ja tuo, että katselee ihmisten arkista menoa, kuinka ne oikein jaksavat? Mistä ihmeestä ne ammentaa voimaa jokapäiväiseen elämäänsä, kun itse ei tiedä yhtään mistä sitä repisi? Siellä ne vaan menee, ahkerat muurahaiset, niin onnellisen näköisinä... Miksi? Eikö ne todellakaan näe sitä samaa mustaa kuin minä?
Elämä tuntuu niin kovin tyhjältä. Olen vieraalla paikkakunnalla kaukana kotoa. Minulla ei ole yhtään ystävää. Koetan opiskella, täyttää vapaa-aikaani lähes maanisesti edes jollain mielekkäällä, että aika vaan kuluisi jotenkin. En yhtään tiedä mitä odotan! Välillä huomaan miettiväni, että kunpa sairastuisin vakavasti ja voisin antaa periksi, kuolla pois... Ei tämä kovin normaalia voi olla.- niinpä.
Sairastunut ihminen miettii itseään paljon, se ei tarkoita ettäkö ihminen olisi persoonaltaan jotenkin itsekeskeinen. Tavallaan se itseensä keskittyminen on tervettä koska miten muuten sä paranet jos et huomioi pahaa oloasi ja tee sen parantamiseksi jotain? On totta että ei ole terveellistä koko ajan miettiä itseä mutta en minä ainakaan aloittajan tekstiä kokenut itsekeskeiseksi. Ainakin lievältä masennukselta kuulostaa..
- Henkinen kasvu
Uskon, että ilottomuus lähtee siitä että ei voi toteuttaa omaa tarkoitustaan. Oman tarkoituksen löytäminen on mielestäni tärkein tehtävä mikä ihmisellä on. Sen jälkeen kaikki on selvää. Voi tulla edelleen vastoinkäymisiä, mutta ne eivät ihmistä pysäytä. Tarkoituksen löytäminen sytyttää kipinän ja intohimon tunteen elämää kohtaan.
Itse löysin tarkoitukseni, mutta sairastuin vakavassti enkä voi enään toteuttaa itseäni ja se tulee vaivaamaan minua lopun ikäni. Lähtekää henkisen kasvun polulle niin kaikki ongelmat ratkeavat. Tässä pari kirjailijaa, jonka kirjoista voi olla hyötyä: Wayne Dyer, Osho!- siili1
Minä en oikein tiedä, onko oman persoonani katoaminen ihan vain oma taipumukseni vai onko dominoivilla vanhemmilla ja dominoivalla isosiskolla ollut vaikutusta asiaan. En enää tiedä, mikä on minua ja onko sitä koskaan ollutkaan. Jos sitten joskus teenkin jotain näiden elämääni hallinneiden ihmisten näkemysten vastaista, tunnen häpeää ja syyllisyyttä enkä kykene tekemisistäni nauttimaan.
Oma persoonallisuus kun on jäänyt kehittymättä, niin sitä omaa tarkoitustaankaan on vaikea löytää. - niinpä.
siili1 kirjoitti:
Minä en oikein tiedä, onko oman persoonani katoaminen ihan vain oma taipumukseni vai onko dominoivilla vanhemmilla ja dominoivalla isosiskolla ollut vaikutusta asiaan. En enää tiedä, mikä on minua ja onko sitä koskaan ollutkaan. Jos sitten joskus teenkin jotain näiden elämääni hallinneiden ihmisten näkemysten vastaista, tunnen häpeää ja syyllisyyttä enkä kykene tekemisistäni nauttimaan.
Oma persoonallisuus kun on jäänyt kehittymättä, niin sitä omaa tarkoitustaankaan on vaikea löytää.Itse tiedän mitä se on kun oma persoona tai minä katoaa lähes pysyvästi. Se tappaa kaiken ilon ja kaiken merkityksen elämässä.. Mutta siihen voi saada muutoksen, esim. terapiassa. Itse olen joutunut taistelemaan ja joudun edelleenkin taistelemaan saadakseni oman minän takaisin. Minulla se oma minä oli aika kauan tallella kunnes jossain vaiheessa jouduin luovuttamaan kun vanhat traumat juurikin painoivat sitä koko ajan alemmas ja alemmas. Nyt olen siitä alistuneesta tilasta nousemassa. Se on mahdollista.
- elämä on
Sen tiedän masennuksesta ja jouten olosta, että se poistaa ihmiseltä kyvyn johtaa itseä ja omaa toimintaa. Tässä elämässä ei ole kyse siitä, että joka päivä tulisi katsella ulos ikkunasta ja miettiä miten muut ihmiset jaksavat elämissään, se ei ole normaalia. Aloittaja voi olla masentunut, koska tavalliset arkiset asiat vaikuttavat liian raskailta, yhdentekeviltä ja ilmeisesti myös vastenmielisiltä.
Ja elämä ei oikeasti ole ilotonta. Elämä voi olla toisinaan ilotonta, mutta tällaisen olotilan jatkuvuus olisi kenellä tahansa raskasta. Toisaalta täällä Suomessa ympäristö voi olla joskus toivoton ja iloton, itse olen vaihtanut elämässäni toiseen ympäristöön, koska muiden ilottomuus ei voi eikä saa ottaa minulta pois asioita.
Olen huomannut itsestäni sekä muista tutuista masentuneista kavereista, että heiltä (ja itseltäni) katoaa kyky johtaa ja organisoida omaa toimintaa arjessa tavalla, että myös psyykkinen vointi kulkisi mukana. Ei riitä, että liikkuu fyysisesti, myös psyykeen on liikuttava mukana ja sitä varten tarvitaan toisia ihmisiä ja suhteita, joissa on jokin arvo ja voimaannuttava vuorovaikutus. Tämäkin voi olla toisinaan haastava tehtävä, mutta elämä on.
Tuo "odotan toisten ihmisten pois lähtemistä ja kuolemaa" -asenne on itsellänikin. Se on karmiva asenne ja erittäin paljon voimavaroja kuluttava olotila. Olen huomannut omalta osaltani, että se on täysin peritty piirre vanhemmiltani, isäni ja hänen isoäitinsä olivat (ovat) mestareita asioiden odottamisessa, mutta ovat ihmeissään kun jotain tapahtuu. Suvussani kiertää siis vanhoillinen tapa miettiä jatkuvasti toisten hyvinvointia, terveyttä ja jaksamista, mutta myös kykenemättömyys tehdä sille mitään; se on välittämistä joka kuluttaa kaikkia.
Oletko muuten käynyt milloin lääkärissä? Esimerkiksi iässäsi testosteronitasot voivat laskea hyvin lyhyessä ajassa tasolle, joka aiheuttaa myös psyykkisiä oireita, kuten voimattomuutta ja ilottomuutta. Suosittelen tutustumaan myös ikäsi ja siitä johtuviin biologisiin muutoksiin kehossa, sitä kautta voi saada tehokasta apua ongemiin, jotka eivät ehkä johtuneetkaan siitä, mistä alunperin luuli.- Anonyymi
Onneksi tänäänkin kuolee ihmisiä.
Minä työnnän jonkun junan alle. Jonkun pukumiehen.
- tor2k3
Luen näitä... olen käynyt lääkärissä mittauttamassa ja läpivalaisemassa jo vaikka mitä, fyysisesti olen niin terve kuin voi olla. Mutta pistänpä vielä tuon testosteronin kyselylistalle, luullakseni sitä ei ole vielä mitattu.
Sen lisään että aivan kaikki päivät eivät ole pahoja, toisinaan lähden ulos kohtalaisen paljon säästä nauttien ja onnistun jopa palaamaan kotiinkin asti niin että mikään ei masenna matkalla.
Jokin hyvin merkillinen seikka liittyy muihin ihmiin, on kuin hajoaisin mieleltäni kun olen heidän kanssaan tekemisissä. Mikään mitä sanon tai teen ei ole oikein, en saa sanoja suustani, en välillä uskalla sanoa mitä ajattelen oman poikani kuullen, pelätessäni alkavani sössöttää. On kuin kaikki mielenliikkeet toimisivat jotenkin hirvittävän jähmeästi.
Monta vuotta kyllä oli minulla yksin vastuu lapsen kasvattamisesta, ja lisäksi jatkuva huoli exän - joka on yhä vieläkin paras ystäväni, jota ilman elämää on vaikea kuvitella - hyvinvoinnista. Ehkä ne tosiaan kuluttivat lopulta.- niinpä.
Kannattaa lukea sellaisesta sairaudesta kuin epävakaa persoonallisuushäiriö. Siihen liittyy identiteettiongelmat. Se minä ei ole jotenkin kokonaan kehittynyt silloin lapsuudessa ja nuoruudessa.
- elämä on
Seuraava on artikkelista, joka käsittelee häpeälamaannusta. Liitin sen viestiin, koska sinulla voi olla myös häpeästä johtuvaa oirehtimista.
"Kun vastavuoroisuuspyrkimyksen ilmaiseminen törmää toisen taholta vastavuoroisuuden puutteeseen, joka voi ilmetä tämän välinpitämättömyytenä, vähättelynä, rankaisuna ja ymmärtämättömyytenä tai joka saattaa johtua vastavuoroisuuteen pyrkivän kömpelyydestä tai väärinarvioinnista, seurauksena on välitön romahdus. Minän vitaliteetti häviää, innokkuus sammuu ja voimattomuus valtaa olemuksen. Toiminta pysähtyy ja kääntyy vetäytymiseksi ja piiloutumiseksi. Häpeän tunnetila pukeutuu sellaisiin ilmaisuihin kuin "kunpa maa minut nielisi", "minä kuolen häpeästä", "mikä typerys olenkaan", "tätä en ikinä anna itselleni anteeksi". Täysimittainen häpeä on tunteista kaikkein sietämättömimpiä, siksi olemme taipuvaisia ajattelemaan "ennemmin kuolema kuin häpeä"."
"Häpeän fenomenologiaan kuuluu houkutus identiteetin luovuttamiseen. Sen pyrkimyksenä on saavuttaa ristiriidattomuus toisen kanssa ja kelvata toiselle. Häpeä liittyy itsestä luopumiseen; häpeästä taas paetaan itsen korostamiseen ja toisen mitätöintiin."
Sinulla on jo ikää ja kokemusta, joten sinun pitäisi kyllä saada palautettua itsellesi käsitys siitä, mikä ja kuka sinä olet. Kaikki vanha vastuu painaa ilmeisen vahvasti tai ainakin se on jättänyt sinut "käyntitilaan", jossa kaikki on sekavaa. Sinun rajapintasi on ehkä kadonnut masennuksen myötä.
Koet interpersoonalliset suhteet myös vaikeasti hahmotettavaksi ja tämä voi johtua liiasta yksinolosta, ajatusten kiertämisestä kehässä ja ihan puhtaasti kliinisestä masennuksesta. Suosittelen tutustumaan kirjallisuuteen, jossa käsitellään ihmisten sosiaalisen vuorovaikutuksen dynamiikkaa.
Tämä ei ole huuhaata eikä tähtitiedettä, vaan tietoa siitä, miten ihmiset kommunikoivat keskenään. Kun löytää sanat joillekin oireille, käytökselle ja tunteille, voi löytää kultajyvän esimerkiksi kirjallisuudesta. Kokeile hakukoneella etsiä esimerkiksi häpeälamaannuksesta tietoa ja artikkeleita, jos se tuntuu yhtään oikealta suunnalta. Voit mennä niiden kanssa vaikka lääkäriinkiin.
http://www.healingeagle.net/Fin/Txt/Solmu1.html
Tuolta löytyy erittäin hyvää tekstiä sosiaalisten suhteiden dynamiikasta. Olen itse lukenut paljon sivujen tekstejä ja tietyllä varauksella ne sisältävät aivan erinomaista informaatiota siitä, mitä on olla ihminen. Suosittelen.
- siili1
"Jokin hyvin merkillinen seikka liittyy muihin ihmiin, on kuin hajoaisin mieleltäni kun olen heidän kanssaan tekemisissä. Mikään mitä sanon tai teen ei ole oikein, en saa sanoja suustani, en välillä uskalla sanoa mitä ajattelen oman poikani kuullen, pelätessäni alkavani sössöttää. On kuin kaikki mielenliikkeet toimisivat jotenkin hirvittävän jähmeästi."
Tuokin on niin tuttua. Minä mietin koko ajan puhuessani samalla sitä, miksi oikeastaan kerron koko juttua, olenko pitkästyttävä, mitä järkeä missään on, onko puhetapani ärsyttävä, sanonko jotain loukkaavaa. Vähemmästäkin se koko juttu hajoaa käsiin, ajatus katkeaa ja annan varmaan ihan omituisen vaikutelman. Tämä ei ainakaan tuo onnistumisen tunteita ihmissuhteissa.
Olen käynyt hiljaisuuden retriiteissä, joissa saa kokea yhteisöllisyyttä ilman että tarvitsee puhua mitään kenellekään. Ei tarvitse olla yksin, muttei myöskään tarvitse hävetä omaa kyvyttömyyttään sosialisoida. - tor2k3
Ok... tässä tulossa jotain keskusteluja tulossa psykiatrisen klinikan kanssa, toivottavasti jotakin selkiää. Ihan sama minulle todistetaanko minut itsekeskeiseksi, luulosairaaksi, dementikoksi, rajatilaiseksi tai miksi tahansa, kunhan saan jonkin kosketuspinnan teidän muiden todellisuuteen.
Menneisyydessä olen harjoittanut mietiskelyäkin joskus, jopa ollut jonkinlaisella retriitillä. Myönnän sen tyyppisen hiljentymisen filosofian (pohjimmiltaan buddhalaisuuden) perinpohjaisen tervejärkisyyden. Mutta siitä on aikaa...
Tosiaan tässä iässä pitäisi pystyä palauttamaan käsitys siitä kuka tai mikä olen, mutta nyt ei onnistu. Olen käytännössä koko elämäni murrosiästä lähtien elänyt vaihtelevanlaisten sivullisuuden- ja erillisyydentunteiden vallassa, oikeastaan "normaalia" vakaata elämää ei ole ollut koskaan. Samasta syystä olen vaihtelevassa määrin tutustunut filosofioihin ja kirjallisuuteen, apua etsiessäni.
Mutta nyt muistaakseni ensimmäistä kertaa minulla ei ole myöskään mitään positiivista tulevaisuuden tavoitetta tai toimintaa joka kantaisi minua. Kuvaisin tilaa lähinnä niin että hajaannus on vanha tuttu, mutta nyt puuttuu jokin voima tai liike joka ennen piti kaleidoskooppia kasassa.
Ihmiset ovat niin vieraita ettei ole yhtään ystävää, ei perheenjäsentä, ei sukulaista johon voisi luottaa. Saati tuntemattomia. Uudet ystävyydet tai edes hyvänpäivän tutut ovat perinpohjainen mahdottomuus. Vain hetkittäin tunnen juttelevani vapautuneesti, sitten ahdistus, etten sanoisi joskus kauhu, palaa.
Ainoa joka rohkaisee minua on se, että takuulla tämäkin vaihe menee joskus ohitse - tavalla tai toisella - ja se, että tämä elämä ei loppujen lopuksi (näköjään) koskaan muuta olekaan kuin tuskaa vaihtelevassa määrin.- filosohvi
Mielestäni olet tavallista syvällisempi ja kuten itse kirjoitat elämässä on erilaisia vaiheita. Niitä on mahtunut omalle taipaleellenikin. Koska poikasi on jo 17 v on sinulla nyt ehkä ylimääräistä aikaa enemmän ja elämä rupeaa tuntumaan tyhjältä. Kun vastuu jälkeläisestä on vähentynyt, et ehkä tunne itseäsi niin tärkeäksi. Sinun on opittava nauttimaan uudesta vapaudesta. Sinulla, kuten minullakin on jälkeläinen vanhemmat ja he välittävät sinusta. Se on enemmän kuin monella muulla. Oma filosofiani on, että yksin tänne tullaan ja yksin täältä lähdetään, joka iikka. Niin monet elävät parisuhteessa, mutta aivan yksin. Harva meistä voi hurrata kuinka auvoista elämä on päivä toisensa jälkeen.
Kuulostaa siltä, että sinulla ei ole taloudellisia huolia tai ainakaan ne eivät ole päällimmäisenä. Sinulla ja lähimmäiselläsi ei ole myöskään suuria terveysongelmia, ei kai ole mahdollista, että asiasi olisivat liian hyvin ?Kun ensimmäinen oikea huoli ilmaantuu (ja kyllä se tulee) niin nuo tylsistymisen aiheuttamat ongelmat hälvenevät. Nauti niin kauan kun voit.
Hyvää kevättä!
- tor2k3
Ei vaan.. elämä on matkaa mielen ansasta toiseen. Juuri kun edellisestä pääsee ulos, putoaa seuraavaan. Taas on keksittävä ratkaisu arvoitukseen, tyhjästä keinot ulospääsyyn, ja ne eivät muistuta mitään aiemmista.
- Anonyymi
Minullakin oli ennen seksiä. Nyt ei sitäkään. Autistisen lapsen yh äitinä aika menee ja välillä töissä. Olisi miehiä mutta enpä ehi nähä heitä.
- Anonyymi
Hyppää junan alle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo768992Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per593331- 422718
- 272241
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto372200Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj182195- 131937
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151773- 681705
- 181649