Linuxin asennus windows koneeseen.

töttöröö

Kun asentaa Linuxin esim miniläppäriin niin kannattako se asentaa täysin puhtaana asennuksena, eli entinen käyttöjärjestelmä kokonaan pois vai rinnalle?

Mitenkäs tuo puhdas asennus edes onnistuu?

17

2475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ea_69

      Asennusvaiheessa määritellään mille osio(i)lle se linux asennetaan. Siinä vaiheessa voi sen Windows-osion poistaa jos haluaa, ja käyttää senkin tilan linuxille.

      Valinta riippuu ihan siitä, meinaatko jatkossa tarvita sitä Windowsia vai et, ja paljonko tilaa ajattelit tarvita sille linuxille.

    • U1404

      Ainakin Ubuntun asennusohjelma antaa vaihtoehdoiksi mm. rinnalle, päälle, jokin muu. Valitse asennus windosin rinnalle ja osioiden kooksi 50/50, taikka anna asennusohjelman itse valita koot.
      Puhdas asennus meinaa että et päivitä edellistä versiota, vaan asennat siis puhtaasti uuden.

    • ======

      Puhdas asennus tehdään koko kiintolevyyn, jolloin Linuxin asennus jyrää Windowsin alta pois kokonaan. Eli Windowsin poistoa erikseen ei tarvita.
      Rinnalle asennuksessa Linuxille tehdään oma kiintolevyosio.
      Sen jälkeen koneen käynnistyksessä grub-valikosta valitaan, kumpi käyttöjärjestelmä käynnistetään.

      • _:_:_:_:_

        Perusasennus tuo koko kiintolevyn käyttäminen on, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Toki asentuu puhtaasti, mutta yleisesti puhutaan puhtaasta asennuksesta, kun mietitään päivittääkö versio vaikko sitten asentaa uusi ja puhdas, eli jyräten se vanha asennus.


    • puhdas asennus

      Niin juuri miten se onnistuu, varmasti kannatta opiskella vielä hieman että se onnistuisi.

      Täällä saa vaan vinkkiä mikä Linux-jakelu on "hyvä".

      Minusta kun nuo Linuxet olisi tehtävä (kasattava) kone ja malli kohtaisiksi, eikä kuten ne nyt on.

      On jo lähes miljoona erilaista jakelua, silti eivät toimi hyvin edes aivan tavallisissa pc-koneissa ?

      Mutta, kun ottaa tämän touhun harrastuksena niin pysyy pois nakkikioski jonoista, aivan varmasti.

      • ea_69

        "Minusta kun nuo Linuxet olisi tehtävä (kasattava) kone ja malli kohtaisiksi, eikä kuten ne nyt on."

        Jos koneessa on rautaa, mitä linux ei (ilman erillistä ajuria) tue, on tuon eksoottisen rautapalasen valmistajan murhe tuottaa ajuri, jolla se linuxissa toimii. Jos tuollaista ajuria ei tuoteta, ei linux-jakelun paketoija voi asialle mitään, eikä tuollaiselle koneells sitten ole toimivaa linuxia. Valmistaja halunnee, että koneessa käytetään jotain muuta käyttöjärjestelmää, esim. Windowsia tai OS X:ä.

        Jos halutaan käyttää linuxia, hankitaan sellainen rauta, jolla linux pyörii. Ei tämä eroa mitenkään vaikka siitä, että jos halutaan käyttää Windowsia ei osteta Macciä.


      • puhdas asennus
        ea_69 kirjoitti:

        "Minusta kun nuo Linuxet olisi tehtävä (kasattava) kone ja malli kohtaisiksi, eikä kuten ne nyt on."

        Jos koneessa on rautaa, mitä linux ei (ilman erillistä ajuria) tue, on tuon eksoottisen rautapalasen valmistajan murhe tuottaa ajuri, jolla se linuxissa toimii. Jos tuollaista ajuria ei tuoteta, ei linux-jakelun paketoija voi asialle mitään, eikä tuollaiselle koneells sitten ole toimivaa linuxia. Valmistaja halunnee, että koneessa käytetään jotain muuta käyttöjärjestelmää, esim. Windowsia tai OS X:ä.

        Jos halutaan käyttää linuxia, hankitaan sellainen rauta, jolla linux pyörii. Ei tämä eroa mitenkään vaikka siitä, että jos halutaan käyttää Windowsia ei osteta Macciä.

        Niin siis mitä tuossa sinun sepustuksessa nyt oli uutta mitä yritin kertoa ?

        Noinhan ne valmistajat toimivat, myös autojen moottoreiden kanssa kun asentavat niihin esim. ruiskun jossa on siihen sopiva elektroniikkakortti.
        Mee nyt siinä sitten vääntämään uutta harrastusohjelmaa, joten aivan samasta asiastahan nyt on kyse.


      • poropeukalo
        ea_69 kirjoitti:

        "Minusta kun nuo Linuxet olisi tehtävä (kasattava) kone ja malli kohtaisiksi, eikä kuten ne nyt on."

        Jos koneessa on rautaa, mitä linux ei (ilman erillistä ajuria) tue, on tuon eksoottisen rautapalasen valmistajan murhe tuottaa ajuri, jolla se linuxissa toimii. Jos tuollaista ajuria ei tuoteta, ei linux-jakelun paketoija voi asialle mitään, eikä tuollaiselle koneells sitten ole toimivaa linuxia. Valmistaja halunnee, että koneessa käytetään jotain muuta käyttöjärjestelmää, esim. Windowsia tai OS X:ä.

        Jos halutaan käyttää linuxia, hankitaan sellainen rauta, jolla linux pyörii. Ei tämä eroa mitenkään vaikka siitä, että jos halutaan käyttää Windowsia ei osteta Macciä.

        En osannut asentaa Lubuntua. Ostan vanhan XP-läppärin tilalle Macin tai Win 7:n.


      • puhdas asennus
        poropeukalo kirjoitti:

        En osannut asentaa Lubuntua. Ostan vanhan XP-läppärin tilalle Macin tai Win 7:n.

        Eihän tuo Linuxien asennus ole vaikeata. Se siinä vaan on että mihin tarpeisiin tarvit tuota miniläppäriä. Jos pelkkään nettikäyttöön, niin asentaisin siihen itse Puppy Linuxin.

        Tuossa on suomenkieliset asennus ohjeet Puppy Linuxin.

        http://keijos.arkku.net/install.html

        Ite toisin asentaisin noilla ohjeilla Slacko Puppyn, mut onhan tuolla suomennetulla Puppy versiolla hyvä aloittaa, niin notta se tulee tutuksi, koska kyllä ne kaikki puppyt ovat ulkoisesti ja sisäisesti melkein samanlaisia.

        Eikä ne muuten poikkea muistakaan jakeluista, muuten kun ovat parempia ja tosi nopeita.

        Itse olen jo kuusi vuotta käyttänyt PuppyLinuxia kovalevyltä, toisin kun täällä palstalla väittävät sen olevan jokin pelkkä live Linux ? .. noinhan voi sanoa kaikista niistä jakeluista joissa on tuollainen mahdollisuus.


      • 18+15
        ea_69 kirjoitti:

        "Minusta kun nuo Linuxet olisi tehtävä (kasattava) kone ja malli kohtaisiksi, eikä kuten ne nyt on."

        Jos koneessa on rautaa, mitä linux ei (ilman erillistä ajuria) tue, on tuon eksoottisen rautapalasen valmistajan murhe tuottaa ajuri, jolla se linuxissa toimii. Jos tuollaista ajuria ei tuoteta, ei linux-jakelun paketoija voi asialle mitään, eikä tuollaiselle koneells sitten ole toimivaa linuxia. Valmistaja halunnee, että koneessa käytetään jotain muuta käyttöjärjestelmää, esim. Windowsia tai OS X:ä.

        Jos halutaan käyttää linuxia, hankitaan sellainen rauta, jolla linux pyörii. Ei tämä eroa mitenkään vaikka siitä, että jos halutaan käyttää Windowsia ei osteta Macciä.

        Miksi ei osteta maccia jos halutaan käyttää Windowsia? Minulla se ainakin oli nimenomaan yksi syy ostaa macci, että saan siinä Windowsinkin toimimaan täysin natiivisti.


      • 17+8
        18+15 kirjoitti:

        Miksi ei osteta maccia jos halutaan käyttää Windowsia? Minulla se ainakin oli nimenomaan yksi syy ostaa macci, että saan siinä Windowsinkin toimimaan täysin natiivisti.

        Macit on ylihintaisia, raudan hinta/teho suhde luokattoman huono. Miksi ei vaan voi ostaa PC:tä ja asentaa siihen OS X:ää jos siitä pitää?


    • Drupal

      Ei ole mitään takeita muuten siitä että lähteekö se Windows-järjestelmä päälle vaikka Linux asennetaan ohjeiden mukaisesti sen rinnalle. Minulla useimmiten on Windowsit (XP, Vista ja W 7) lähteneet päälle mutta kerran kävi sitten niin että Vista-läppärissä olikin ilmeisesti sellaiset asetukset päällä että Vista-pahus ei käynnistynytkään. No, ei siinä paljon vahinkoa tapahtunut sillä koneen omistaja ei pitänyt tuosta Vistasta sen hitauden takia eikä hänellä ollut mitään sellaisia "Windows-only"-sovelluksia joita hän ehdottomasti tarvitsi. En ylipäätänsäkään ota vastuuta siitä jos Windows kieltäytyy käynnistymästä näissä dualboot-koneissa. Samalla asennuksella ja samoilla käyttöjärjestelmillä voi näet tulla erillainen lopputulos laitteesta riippumatta.

      • Faktat selviksi

        Esimerkiksi Windows saattaa olla asennettuna RAID-levyille, jolloin linuxjakelun asennus saattaa hyvinkin sotkea Windows-asennuksen. Siispä kannattaa huolellisesti selvittää faktat ennen linuxjakelun asennusta, jos haluaa sen jälkeen käyttää myös Windowsia.


    • Jos loikkaa suoraan XP:stä linuxiin, kannattaa jättää win vielä koneelle, paitsi jos on kaksi konetta, kun ekana piti hakea ohjeet mokkulaan ja nettiin yhditämiseen, se on pikkasen vaikeeta, ilman nettiä, mä sohasin unbutun sinne vain winin sekaan, ja tein alkukäynnistysvalikon, nyt voi valita kumman käynnistää, kohta saa kyllä xp lähdön, senverran tää ubuntu pelaa hyvin. Ja vähitellen pääsee tähän uuteen ympäristöön, joka alkuhankaluuden jälkeen alkaa sujumaan.
      Yleensä vanhat ja uudetkin ns.merkkikoneet ovat tapauskohtaisia, ja olen joskus törmännyt sellaisiinkin, joissa taas win ei pelaa, ja joskus piti tehdä siltauksia ennenkuin pelas. Kannettavat ovat vielä ihan oma luokkansa, koska niiden windowskin on räätälöity vain sellaiseen koneeseen. Vanhat merkittömät peltilaatikot taas pelittävät useasti vaikka mitä, vähitellen tulee varmaankin oikein myyntiin linux-koneita, sellainen ryntäys on xp-maailmasta nyt tulossa linuxin puolelle.

      • 3,14

        On se vaan kumma, kun minulla vuosien mittaan on ollut ja on vaikka minkä merkkisiä ja tyyppisiä koneita eri ikäkausilta, mutta kertaakaan ei ole tullut vastaan sellaista, mihin Ubuntu, Xubuntu tai Mint ei olisi asentunut.
        Ainoa koneen arvo, jonka olen varmistanut etukäteen on keskusmuistin määrä, ja tarvittaessa olen lisännyt 1 Gt asti.
        Jopa 64 Mb:n integroitu näytönohjain pyörittää Linuxin distroja.


      • M-Kar fani
        3,14 kirjoitti:

        On se vaan kumma, kun minulla vuosien mittaan on ollut ja on vaikka minkä merkkisiä ja tyyppisiä koneita eri ikäkausilta, mutta kertaakaan ei ole tullut vastaan sellaista, mihin Ubuntu, Xubuntu tai Mint ei olisi asentunut.
        Ainoa koneen arvo, jonka olen varmistanut etukäteen on keskusmuistin määrä, ja tarvittaessa olen lisännyt 1 Gt asti.
        Jopa 64 Mb:n integroitu näytönohjain pyörittää Linuxin distroja.

        Distroja ei pyöritetä integroiduissa näytönohjaimissa.


      • 1+14
        3,14 kirjoitti:

        On se vaan kumma, kun minulla vuosien mittaan on ollut ja on vaikka minkä merkkisiä ja tyyppisiä koneita eri ikäkausilta, mutta kertaakaan ei ole tullut vastaan sellaista, mihin Ubuntu, Xubuntu tai Mint ei olisi asentunut.
        Ainoa koneen arvo, jonka olen varmistanut etukäteen on keskusmuistin määrä, ja tarvittaessa olen lisännyt 1 Gt asti.
        Jopa 64 Mb:n integroitu näytönohjain pyörittää Linuxin distroja.

        Kyllä minulla on sellaisiakin ollut, useitakin. Osittain toki johtui siitä, että mitään Ubuntua ei ollut olemassakaan silloin 90-luvun lopulla...

        No, niihinkin saatiin kyllä Linuxit sisään, mutta X:n joutui käytännössä konffaamaan aina käsipelillä jos halusi käyttää jotain muutakin kuin konsolia. Jotkut ihan perus-näytönohjaimet saattoi jopa mennä xf86configillakin suoraan toimintakuntoon. Yleensä ei.

        Voi niitä aikoja... Ja silloinkin jo uhottiin, että kyllä se linuxi ihan kohta on kaikkien työpöydillä... :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      322
      3353
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      209
      2749
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      143
      2495
    4. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      109
      2005
    5. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      15
      2002
    6. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1662
    7. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      10
      1536
    8. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      20
      1536
    9. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      122
      1266
    10. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      246
      1221
    Aihe