Miten selvitä vatsatautikammoisuudesta?

Mamma_27

Olen 3-vuotiaan tytön äiti ja aina ollut hyvin vatsatautikammoinen. Jo ennen lapseni syntymää pelkäsin tautia lähes hysteerisesti, mutta nyt lapsen myötä koko homma on korostunut entisestään, jos mahdollista.

Lapseni on päivähoidossa, mutta ei ole vielä koskaan sairastanut minkäänlaista vatsatautia. Olen itse hyvin vastustuskykyinen kaikenlaisille oksennustaudeille, sairastun hyvin harvoin, vaikka lähipiirissä tautia liikkeellä olisikin, enkä ole aikuisiällä ollut kertaakaan kunnolla vatsataudin kourissa. Myöskin oksennuskynnykseni on hyvin korkea, en oksenna todellakaan helposti. En hysterisoi niinkään pelkkää ripulia aiheuttavista taudeista, mutta oksentaminen pelottaa minua. Ei sekään niin paljon, että itse oksentaisin, vaan muiden oksentaminen. Pystyn kyllä oksentamaan sitten, kun se tilanne vastaan tulee, esimerkiksi joskus juhlissa liikaa viiniä juoneena paha olo tulee helpostikin. En tässä tilanteessa kammoksu oksentamista, kun tiedän, ettei kyse ole vatsataudista. Mutta ajatus sairastumisesta tai jonkin läheisen sairastumisesta saa minut hysteeriseksi ja ahdistuneeksi. Pelkään jokaikinen päivä, että lapseni sairastuu ja oksentaa esim. tulevana yönä. Päiväkodeissa on paljon pöpöjä liikkeellä, joten jossain vaiheessa tämä varmasti tapahtuu. Tyttäreni on 3-vuotiaaksi saakka säästynyt lähes kaikilta taudeilta, mutta en usko voittoputkeni jatkuvan koko loppuelämäämme. Vaikka selvästi tyttärelläni on yhtä hyvä vastustuskyky kuin minulla, vain muutamia lenssuja sairastanut koko ikänsä aikana, niin silti luulen, että pian ensimmäiset yrjötaudit tulevat kylään meillekin.

Huolestuin tästä pelostani nyt entisestään, kun huomasin, etten uskalla viedä lastani enää tiettyihin paikkoihin sairastumisen pelossa. En uskalla mennä ystäväperheille kylään, jos siellä on muita lapsia, koska pelkään heidän tartuttavan lapseni. Välttelen julkisia leikkipaikkoja, koska niissä voi olla pöpöjä. Välttelen kutsumasta ihmisiä meille, koska he voivat tuoda mukanaan bakteereja ja tartuttaa meidät. Töissä hinkkaan käsiäni niin, että ne kuivuvat korpuiksi ja lapsenikin kädet ja jopa vaatteet pesen aina heti, kun tulemme kotiin mistä tahansa. Pidemmän päälle aika raskasta. Joka ilta ennen nukkumaanmenoa toivon, ettei lapseni sairastu yön aikana. Mietin, että mitäköhän sitten teen, kun niin joskus käy? Menenkö sekaisin vai pystynkö toimimaan kuten äidin siinä tilanteessa kuuluu?

Onko täällä muita, jotka kärsisivät tästä samasta pelosta? Miten olette voittaneet pelon vai oletteko edes voittaneet?

Onko vinkkejä ihmiselle ja etenkin äidille, joka tästä pelosta kärsii, miten tehdä elämästä helpompaa ja kenties päästä pelosta yli?

En voi pelätä tätä loppuelämääni tai elämä tulee olemaan hyvin vaikeaa. En halua sen etenkään vaikuttavan lapseeni. Toivon, ettei lapseni koskaan alkaisi pelätä samalla tavalla, koska tuokin tarttuva tauti kuuluu vain ikävänä osana elämään, eikä järjellä ajateltuna ole edes kovin kamala asia. Pahempaakin tässä maailmassa on. Mutta eipä sitä järjen ääntä osaa kuunnella, jos on jokin fobia. Se on järjetöntä.

Haluaisin oppia elämään tämän asian kanssa, enkä aina vain pelätä ja panikoida.

0

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Tärkeä kysymys!

        Haluatko sinä, mies, minut?
        Ikävä
        91
        1505
      2. Asiallinen lähestyminen

        Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
        Sinkut
        170
        1203
      3. En tiedä..

        Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
        Ikävä
        104
        1060
      4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

        Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
        Suomalaiset julkkikset
        15
        947
      5. Mitäs nainen

        Meinaat tehdä viikonloppuna.
        Ikävä
        82
        870
      6. Suhde asiaa

        Miksi et halua suhdetta kanssani?
        Ikävä
        66
        793
      7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

        Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
        Ikävä
        40
        777
      8. Vedalainen metafysiikka

        Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
        Hindulaisuus
        289
        743
      9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

        Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
        Ikävä
        107
        738
      10. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

        tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
        Ikävä
        59
        725
      Aihe