Hakkelin Ernesti oli omana aikanaan 1834-1919 kova poika valmistamaan evoluutioväärennöksiä. Sikiönkehitys on lyhyt ja nopea evoluutiokehityksen toistuminen.
Kun Haeckelin todellisuutta vääristäneet sikiöväärennökset tulivat ilmi Ernst totesi:
Nyt minun pitäisi tämän väärennöksen nöyryyttävän tunnustuksen jälkeen pakottaa pitämään itseäni tuomittuna ja kukistettuna, ellei minulla olisi lohdutusta, että näen kanssani syytettyjen penkillä satoja huomatuimmista biologeista ja tutkijoista. Suuri enemmistö niistä morfologisista, anatomisista, histologeista ja embryologisita kuvioista, jotka ovat yleisesti tunnettuja eivät ole tarkkoja, vaan enemmän tai vähemmän korjattuja, kaavamaisia tai konstruoituja.
Ernest Haeckel
9
93
Vastaukset
- Totuudentorvettaja
Muistaakseni Haeckel paranteli piirroksiaan lähinnä siksi, että sikiöissä olevat yhdenmukaisuudet ovat kyllä olemassa, mutta eivät sellaisina että tavallinen pulliainen niiden merkitystä ymmärtäisi.
Haeckelin toiminta asiassa oli väärin, mutta hänen väärennöksensä eivät poista edes sitä tosiasiaa, että yhdenmukaisuutta on, mikä kuvaväärennösten sanomakin oli.
Evoluution parissa on työskennellyt niin suuri joukko tutkijoita, että muutamat heistä ovat voineet toimia väärin. Tämä ei kuitenkaan vähennä tai poista tutkijoiden valtaenemmistön rehellisen työn tulosten merkitystä ja osoitusvoimaa.
Kreationismi sen sijaan on tietoisista virheistä, vääristelystä ja oikean tieteen mustamaalauksesta kyhätty uskomus niitä varten, jotka eivät voi hyväksyä, että ihmisten kirjoittama vertauskuvallinen kirja ei ole mikään luonnontieteellinen teos.>Evoluution parissa on työskennellyt niin suuri joukko tutkijoita, että muutamat heistä ovat voineet toimia väärin.
Niin, jopa miljoonia itse asiassa vuosien saatossa.
Kreationismin suunnalta samoja asioita pähkäilleitä tieteellisesti koulutettuja ihmisiä on ollut ehkä promille edellisistä, ja heistä 100 % on erehtynyt tai toiminut väärin.
- mette.soderman
Ensinnäkin Haeckelin jälkeen on tullut paljon uutta tietoa sikiönkehitysalalla.
http://cross-section.info/E10/kuvat/sikio_574.jpg
Toiseksi: Haeckelia ei pidä demonisoida yhdestä väärästä kuvasta. Hän oli todella pätevä esimerkiksi meribiologiassa:
http://immelie.files.wordpress.com/2008/01/haeckel_acanthophracta-copy.jpg
http://www.johnchiappone.com/images/humanities/chapter_1/Ernst Haeckel/ernst_haeckel_19.jpg Seuraavaksi aloittaja tekee varmaankion aloituksen Piltdownin kallosta, jos vanhat merkit pitävät paikkansa.
Kuten monesti ennenkin todettua, Ernst Haeckel oli virheistään ja puutteistaan huolimatta tiedemiehenä merkittävämpi kuin yksikään nykymaailman kreationisteista.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10962665- http://www.kp-art.fi
Lukioissa käytetyn biologian oppikirjan "ELÄMÄ" (WSOY/1997) tekijänä tunnettu Juha Valste esittää jumalankielteisen, materialistisen uskonsa ja kehitysopin tueksi oppikirjassaan mm.piirrossarjan, joka perustuu Ernst Haeckelin 1860-luvulla väärentämiin sikiöpiirroksiin.
Tekstinä kirjassa ko. kohdassa mainitaan: "Yhteinen alkuperä näkyy selvästi myös yksilönkehityksessä. Esimerkiksi kalan, sammakkoeläimen, matelijan, linnun ja nisäkkään varhaisalkiot ovat hyvin samanlaisia. Ihmisalkiollakin on jonkin aikaa häntä ja selvät kidusrakojen aiheet, jotka myöhemmin häviävät. Tätä on vaikea selittää muulla kuin sillä, että ihmiselläkin on ollut hännällisiä ja kiduksellisissa kantamuotoja"
Valsten oppikirjan julkaisuvuonna (1997) tunnettu englantilainen sikiöiden erikoistutkija Michael Richardson julkaisi Science-lehdessä lausunnon näistä Haeckelin sikiöpiirroksista. Hän piti piirrossarjaa biologian kuuluisimpina väärennöksinä. Harvardin tunnettu paleontologian professori Stephen J. Gould kutsui Haeckelin piirroksia petoksiksi, joita voidaan akateemisesti verrata murhaan.
Elokuussa 1997 Yhdysvalloissa julkaistiin laaja tutkimus, jossa selvitettiin mm. valokuvaten alkion kehitysvaiheet. Tutkimuksessa selvisi jälleen, että väitetyt samankaltaisuudet ja vakuuttelut mm. hännän ja kidusrakojen aiheiden esiintymisestä ihmisalkiolla perustuvat mielikuvitukseen ja voimakkaaseen haluun tukea kehitysopillisia uskomuksia.
Ilta-Sanomissa 19. elokuuta 2000 tunnettu biologian oppikirjojen kirjoittaja, prof. Anto Leikola kertoo, että ottaessaan ensimmäisen kerran v. 1966 Haeckelin piirrossarjan biologian oppikirjoihin, hän tiesi,että niitä oli muutettu kehitysopin tukemiseksi: "Siitä huolimatta olen sitä mieltä, että kuvassa esiteltyjen lajien alkiot todella muistuttavat toisiaan huomattavasti ja minusta vertailu on hyvä tapa opettaa asioita."
Tämän lausunnon perusteella voimme vetää monia johtopäätöksiä kehitysopin opettamiseen käytetyn aineiston tieteellisyydestä ja kirjan tekijöiden moraalista.Havainnollistavia piirroksia ovat oppikirjat täynnä, ja hyvä niin.
Itse opetettu asiahan pitää täysin paikkansa: noiden selkärankaisten sikiöiden rakenteelliset samankaltaisuudet tietyssä kehitysvaiheessa ovat fakta, samoin kuin muut Valsteen kertomat asiat.
Ja ne eivät käsityksinä suinkaan perustu Haeckelin piirroksiin eikä niillä opeteta Haeckelin virheellistä biogenetiikan lakia.illuminatus kirjoitti:
Havainnollistavia piirroksia ovat oppikirjat täynnä, ja hyvä niin.
Itse opetettu asiahan pitää täysin paikkansa: noiden selkärankaisten sikiöiden rakenteelliset samankaltaisuudet tietyssä kehitysvaiheessa ovat fakta, samoin kuin muut Valsteen kertomat asiat.
Ja ne eivät käsityksinä suinkaan perustu Haeckelin piirroksiin eikä niillä opeteta Haeckelin virheellistä biogenetiikan lakia.Onkohan Pälikkö itse muuten tullut palstalle typerehtimään? Katsopa kretupelleneidin nimimerkkiä.
RepeRuutikallo kirjoitti:
Onkohan Pälikkö itse muuten tullut palstalle typerehtimään? Katsopa kretupelleneidin nimimerkkiä.
En jaksa uskoa. Eiköhän tuo ole vaan sellainen harvinainen poikkeus kretumaailmassa, että kirjoittaja kertoo myös lähteensä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663402Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463222Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1272850- 462579
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391321