Satutin itseäni ensimmäistä kertaa elämässäni

ennenlopunalkua

Kaikista pahinta kipua on mielen kipu.
Sanat voivat satuttaa niin hirveästi.Niistä tämäkin ahdistus taas lähti liikkeelle ja paisui taas uskomattomiin mittasuhteisiin.
Jostain syvältä kumpuaa sellanen ahdistus, kuin ihon alla olisi suuri musta möykky joka tuntuisi todella pahalta, ahdistavalta, joka tekisi sinut niin hulluksi että haluaisit huutaa ja repiä sen irti.

Eilen sitten tein sein. Satutin ensi kertaa elämässäni itseäni.
Tiedän, että en ole ollut moneen vuoteen enää terve. Välillä kyllä tuntuu, etten ole koskaan ollut terve. Mutta en ole koskaan ennen satuttanut itseäni.

Nyt arvet todistavat ahdistuksestani. Fyysistä kipua on helpompi ymmärtää kuin henkistä, mielestä kumpuavaa. Se peittää alleen kaiken muun. Oloni on kummallisella tavalla helpottunut.

Yksi askel taas lähempänä sekoamista. Ja helvettiä.

2

164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ennenlopunalkua

      Asun yksin. Olen aina ollut yksin. Tai tuntenut itseni ulkopuoliseksi ainakin. Olen aina ollut ns. "kiltti tyttö" ja mikä viimeisimmän ahdistuskohtauksen aiheutti se, että olin käymässä kotona ja isoveljeni haukkui minut huoraksi juopoksi muun perheeni edessä ja ihmetteli miksi edes käyn enää kotona. En ymmärrä, miksi ihmeessä hän sanoi sellaista, ja vielä tosissaan, koska en ole koskaan tehnyt mitään sen tapaistakaan joka tekisi minusta huoraa tai juoppoa.

      Luulin myös, että edes kotiini olisin tervetullut. Kukaan muista ei puolustanut minua, joten kai se on sitten yleinen mielipide myös porukoilla minusta.

      Olen minä ennenkin saanut näitä ahdistukohtauksia ja kärsinyt masennuksesta, mutta jotenkin tuo viimeisin oli ns. se "viimeinen tippa."

    • SOS-kriisikeskus vastaa:

      Hei,

      Hyvä että päätit kirjoittaa tilanteestasi tänne, sillä toivottomalta tuntuvan elämäntilanteen pohtiminen yksin on usein liian raskasta. Tällaisessa tilanteessa ulkopuolinen tuki on tärkeää. Asioista keskusteleminen auttaa jäsentämään omia ajatuksia ja tarjoaa uusia näkökulmia, mikä usein helpottaa jaksamista.

      Yksi vaihtoehto on soittaa Valtakunnalliseen kriisipuhelimeen. Valtakunnallisen kriisipuhelimen numero on 010 195 202. Puhelin päivystää arkisin klo 9-07, viikonloppuisin ja juhlapyhinä 15-07. Puhelun voi soittaa nimettömänä ja se maksaa operaattorin veloittaman puhelumaksun verran.

      Jos taas haluat jutella kasvotusten, ympäri Suomea toimii kriisikeskuksia, joihin voit varata ajan ja tulla keskustelemaan paikan päälle. Kriisikeskusten yhteystiedot löytyvät osoitteesta:
      http://www.mielenterveysseura.fi/sos-kriisikeskus/kriisikeskusverkosto/alueelliset_kriisikeskukset.
      Käynnit eivät maksa mitään.

      Jos haluat mieluummin kertoa ajatuksistasi ja tuntemuksistasi kirjoittamalla, voit ottaa meihin yhteyttä Tukinetin kautta (www.tukinet.net). Tukinetissä pääset keskustelemaan kahden kesken tukihenkilön kanssa. Tukinet -live päivystää joka arkipäivä 15-19. Tukinetissä on myös foorumeita, joista on mahdollista löytää vertaistukea ihmisiltä, jotka voivat ymmärtää tilannettasi omien kokemuksiensa kautta.

      Kiireellisessä tilanteessa voit ottaa yhteyttä paikkakuntasi psykiatriseen päivystykseen. Lähimmän psykiatrinen poliklinikan yhteystiedot löydät etsimällä netistä hakusanalla "psykiatrinen päivystys paikkakuntasi" tai "psykiatrinen poliklinikka paikkakuntasi".

      Lämpimin terveisin
      SOS-kriisikeskus

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      59
      4444
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      48
      2982
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      137
      2263
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      1926
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      71
      1479
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1187
    7. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      1090
    8. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1076
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      87
      1068
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1052
    Aihe