Navionics kartan virheellisyys

kuluttajansuojaa?

Luin venelehdestä jutun Navionics karttojen vaarallisesta toimintalogiikasta. Arvelen nyt ostaneeni virheellisen Navionics-tuotteen johon maahantuoja tarjoaa päivitystä 99 euron hintaan. Mielestäni virheellinen tuote pitäisi vaihtaa turvalliseen, vaikka sen ostamisesta on kulunut yli vuosi?

115

4669

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luit

      Mikä siinä on?

    • srr

      Ei väylien ulkopuolella ole turvallista mennä millään plotterilla ja jos mennään, on paperikartta oltava silmien alla myös. Ei jokainen kivi ja matalikko väylien ulkopuolella ole kohdallaan.

      • 7+20

        Eikä siinä paperikartassakaan jokaista kiveä ole, aina löytyy uusia.


      • PaperiPlotteri
        7+20 kirjoitti:

        Eikä siinä paperikartassakaan jokaista kiveä ole, aina löytyy uusia.

        Ja vaikka joku olisikin, niin ei välttämättä sekään ole oikeassa paikassa. Ei se paperkartta ole ainoa autuaaksi tekevä. Ennen plottereita yms. ihmiset olivat eksyksissä ja kivillä, mutta nyt melkein kaikki tietävät missäovat ja kivilläkin käydään paljon vähemmän vaikka veneilymäärät ovat lisääntyneet.


      • luottamus plotteriin
        PaperiPlotteri kirjoitti:

        Ja vaikka joku olisikin, niin ei välttämättä sekään ole oikeassa paikassa. Ei se paperkartta ole ainoa autuaaksi tekevä. Ennen plottereita yms. ihmiset olivat eksyksissä ja kivillä, mutta nyt melkein kaikki tietävät missäovat ja kivilläkin käydään paljon vähemmän vaikka veneilymäärät ovat lisääntyneet.

        Ennen gps- ja plotteriaikaa saaristonavigointi perustui näköhavaintoihin ja luodoista, saarista yms otettuihin suuntimiin sekä lokiin. Epävarmoissa tilanteissa edettiin pienellä nopeudella, koska paikanmääritys ei ollut tarkka ja kartoissakin oli enemmän luotaamattomia alueita.
        Väitän omien sekä muiden ikäisteni purjehtijoiden kokemusten perusteella, että plotteri on muuttanut saaristonavigoinnin "liian turvallisen" tuntuiseksi. Plotterikarttaan luotetaan liikaa, jopa sokeasti, ja siksi uskalletaan painella hyvää vauhtia väylien ulkopuolella. Kun sitten kolahtaa tai rysähtää, se tapahtuu kunnolla.


        Vakuutusmaksut ovat nousseet ja taitavat olla nousussa edelleen. Eiköhän se heijasta kalliiden korjausten lisääntyvää määrää. Tavallisin vahinko on pohjakosketuksessa syntynyt (=rysäytetty kiville).


    • siellä juuri

      Plotterikartat on kuitenkin tehty samasta lähdedatasta kuin paperikartatkin, joten yhtälailla väärillä paikoilla ovat kivet molemmissa. Paperikartalla navigoidessakin käyttää pienimmässä saatavilla olevassa mittakaavassa oleva karttaa. Samoin kannattaa tietenkin tehdä myös plotterin kanssa. Plotteri kyllä kertoo, koska zoomaus ylittää kartan resoluution. Väylän ulkopuolella hyöty plotterista on suurin.

      Tuntuu muuten aika ilkeältä mennä täsmälleen karttaan merkityn kiven yli. Ja niin teen liki vuosittain, aiemmin linjaa seuraten, nykyään yhtä hyvin vanhaa trackia pitkin. Lähes poikkeuksetta kuitenkin kiven yli tähtäämällä osuu siihen kiveen.

    • 11+12

      Ei taida luetun ymmärtäminen olemaan vahvimpia puoliasi. N:n vastineessa kerrotaan melko selkeästi Alandian korruptoituneisuudesta testissään.
      Kokonaan toinen asia on tuotteiden käytön vaikeus. N:n käyttö Raymarinen plottereissa on ehkä joillekin käyttäjille liian vaikeaa. Niinkään ei saisi olla.
      Minä olen perehtynyt N:n karttojen toiomintaan kiven kautta. Kannattaa valita kulloisellekin alueelle sopiva skaala. Niin ja käyttää myös paperikarttaa vierailla seuduilla ja väylienb ulkopuolella.

      • Apinaa koijataan

        Alandialla on oma lehmä ojassa, kun joutuu maksamaan turhat haverit. Navionics kartan zoomauksen logiikka on muutettu turvattomaksi. Navigoinnin kannalta olennaiset asiat tulevat näkyviin vasta kun "zoomataan pohjaan". Tämän virheen myyjä myöntää ja vaatii korjaamisesta 99 euron maksun.


      • sailori

        " Kokonaan toinen asia on tuotteiden käytön vaikeus. N:n käyttö Raymarinen plottereissa on ehkä joillekin käyttäjille liian vaikeaa"

        Juuri näin , kun ei osata niin ei osata . Mielestäni ulospäin zoomatessa yksityiskohtien väheneminen on pikemminkin , selkeyttää yleisnäkymää. Katsoppa paperikarttaa vaikka vain metrin päästä ,suttua ja sekundaa ,siinä käytetään ns. jalka zoomia kun tuodaan se lähemmäs silmiä.


      • ei sekoiteta asioita
        Apinaa koijataan kirjoitti:

        Alandialla on oma lehmä ojassa, kun joutuu maksamaan turhat haverit. Navionics kartan zoomauksen logiikka on muutettu turvattomaksi. Navigoinnin kannalta olennaiset asiat tulevat näkyviin vasta kun "zoomataan pohjaan". Tämän virheen myyjä myöntää ja vaatii korjaamisesta 99 euron maksun.

        Karttapäivitys on eri asia kuin laitteen ohjelmistopäivitys.
        Karttapäivityksellä saa nimensä mukaisesti käyttöön kartat, joissa on muutetut merkit oikeilla paikoillaan kuten kaikki muutkin uudet tiedot väylistä ym.

        Ohjelmistopäivitys puolestaan liittyy tapaan, jolla plotteri käsittelee ja näyttää tietoja. Tietojen näkyminen zoomatessa on plotterin ominaisuus, ei kartan. Plotterin päivityksestä vastaa valmistaja.

        Karttapäivitys ei muuta plotterin käyttäytymistä.

        Mitä niihin kivien paikkoihin tulee, ne voi olla useita kymmeniä metrejä pielessä koska jo kiven merkki on useamman metrin kokoinen eikä paikkaa ole alkuperäisellä tekniikalla pystytty määrittämään pilkulleen.

        Vaikka ajaisi millilleen kartan mukaan oikeassa kohtaa kuinka tarkalla plotterilla tahansa, voi silti osua kiveen siksi koska sen paikkatiedossa on eniten epätarkkuutta.


      • Fiksuus on taidetta
        sailori kirjoitti:

        " Kokonaan toinen asia on tuotteiden käytön vaikeus. N:n käyttö Raymarinen plottereissa on ehkä joillekin käyttäjille liian vaikeaa"

        Juuri näin , kun ei osata niin ei osata . Mielestäni ulospäin zoomatessa yksityiskohtien väheneminen on pikemminkin , selkeyttää yleisnäkymää. Katsoppa paperikarttaa vaikka vain metrin päästä ,suttua ja sekundaa ,siinä käytetään ns. jalka zoomia kun tuodaan se lähemmäs silmiä.

        Just näin, vain idiootit ajelevat karikkoisella vedellä zoomilla Hanko-Tukholma.


      • Bossu
        sailori kirjoitti:

        " Kokonaan toinen asia on tuotteiden käytön vaikeus. N:n käyttö Raymarinen plottereissa on ehkä joillekin käyttäjille liian vaikeaa"

        Juuri näin , kun ei osata niin ei osata . Mielestäni ulospäin zoomatessa yksityiskohtien väheneminen on pikemminkin , selkeyttää yleisnäkymää. Katsoppa paperikarttaa vaikka vain metrin päästä ,suttua ja sekundaa ,siinä käytetään ns. jalka zoomia kun tuodaan se lähemmäs silmiä.

        Kysymys Navionicsissa on varmaan zoomausalgoritmista. Järkevästi toteutettuna se zoomattaessa ulos valitsisi tärkeimmät näytettävät asiat tarkemmalta tasolta. Merenkulussa tärkein asia on karikot ja merimerkit. Navionicsissa zoomausalgoritmi ei tässä mielessä ole järkevä. Ehkäpä tietorakenne ei tue tätä hyvin, jolloin tuo operaatio veisi liian kauan.


      • sailori
        Bossu kirjoitti:

        Kysymys Navionicsissa on varmaan zoomausalgoritmista. Järkevästi toteutettuna se zoomattaessa ulos valitsisi tärkeimmät näytettävät asiat tarkemmalta tasolta. Merenkulussa tärkein asia on karikot ja merimerkit. Navionicsissa zoomausalgoritmi ei tässä mielessä ole järkevä. Ehkäpä tietorakenne ei tue tätä hyvin, jolloin tuo operaatio veisi liian kauan.

        Jos tuntemattomilla vesillä seilaat (väylien ulkopuolella) et kai sitä paperikarttaakaan katso 2-3m päästä !! Jos väylillä , kai sitä ihan omilla silmilläkin ne reimarit näkee !
        Jo pelkästään yhteentörmäyksien välttämiseksi olisi syytä katsella välillä ympärilleenkin , Saaristoluonto on kaunista , katselkaapa . Tutuilla vesillähän härpäkkeitä ei tarvitakkaan ? Vai onko näillä zoomaajilla sellaisia vesiä ollenkaan ?
        Kädettömille kaikki on uutta ja outoa.


      • Älä tee näin
        Bossu kirjoitti:

        Kysymys Navionicsissa on varmaan zoomausalgoritmista. Järkevästi toteutettuna se zoomattaessa ulos valitsisi tärkeimmät näytettävät asiat tarkemmalta tasolta. Merenkulussa tärkein asia on karikot ja merimerkit. Navionicsissa zoomausalgoritmi ei tässä mielessä ole järkevä. Ehkäpä tietorakenne ei tue tätä hyvin, jolloin tuo operaatio veisi liian kauan.

        Nyt tunnustan erään pahan mokan valtameripurjehdukseltani. Olin lähdössä eräältä Karibian saarelta valtameren ylitykselle ja skaalasin plotterin näytön niin, että eräs Azorien saari oli näytön koilisnurkassa ja lähtösaari näkyi vielä lounaisnurkassa. Olin ajellut pari vuorokautta autopilotin ohjaamana kohti Azoreja, kun ajankuluksi muutin plotterin skaalausta. Ja kas kummaa yhtäkkiä tuli näytölle, takavasemmalle näkyviin pieni saari, jonka olin ohittanut edellisenä yönä täysin tietämättämänä koko saaren olemassaolosta. Pikkusen kylmäsi, vaikka lämpöä oli vielä shortsikeleille asti.


      • skipperi
        sailori kirjoitti:

        Jos tuntemattomilla vesillä seilaat (väylien ulkopuolella) et kai sitä paperikarttaakaan katso 2-3m päästä !! Jos väylillä , kai sitä ihan omilla silmilläkin ne reimarit näkee !
        Jo pelkästään yhteentörmäyksien välttämiseksi olisi syytä katsella välillä ympärilleenkin , Saaristoluonto on kaunista , katselkaapa . Tutuilla vesillähän härpäkkeitä ei tarvitakkaan ? Vai onko näillä zoomaajilla sellaisia vesiä ollenkaan ?
        Kädettömille kaikki on uutta ja outoa.

        Juuri tuon takia plotterin näyttö ja sen resoluutio pitää olla riittävän iso. Pieni näyttö ja oikeastaan sen huono resoluutio on vaikea yhtälö, kun zoomataan. Silloin näytölle mahtuu liian vähän aluetta veneen keulan ympäriltä, näkyy vain viereinen karikko, mutta ei se kauempana oleva viitta, minne pitäisi ohjata.

        Jos näytön resoluutio on se tavallinen 480 x 640, ruudun info ei yleensä ole zoomatessa enää navigointiin riittävä, siksi se pidetään turhan suurella skaalalla ja karikko voi jäädä näyttämättä.

        Uudemmissa hiukan isommissa plottereissa resoluutio on usein 800 x 600, jolloin ruudulle mahtuu jo noin kolminkertainen määrä infoa ja riittävästi zoomattunakin se on jo edes auttavasti myös navigointiin riittävä.

        On kummallista, että nykyään jo parin satasen kännykän tai tabletin näytön resoluutio voi lähennellä 2000 pikseliä, mutta 1500 euron plotterissa se on vain 800. Vaikka juuri tämä tekee plotterista riskialttiin käytettävän, kännykässä taas 800 res. ei juuri haittaisi.


      • Bossu
        sailori kirjoitti:

        Jos tuntemattomilla vesillä seilaat (väylien ulkopuolella) et kai sitä paperikarttaakaan katso 2-3m päästä !! Jos väylillä , kai sitä ihan omilla silmilläkin ne reimarit näkee !
        Jo pelkästään yhteentörmäyksien välttämiseksi olisi syytä katsella välillä ympärilleenkin , Saaristoluonto on kaunista , katselkaapa . Tutuilla vesillähän härpäkkeitä ei tarvitakkaan ? Vai onko näillä zoomaajilla sellaisia vesiä ollenkaan ?
        Kädettömille kaikki on uutta ja outoa.

        Kyllä välillä katson karttaa kauempaakin, jos se on vaikka jonkun muun käsissä. Kädettömät joutunevat katsomaan karttaa pelkästään plotterista, vaikken kyllä ymmärrä, miten se aiheeseen liittyy. Itse joka tapauksessa käytän monia välineitä turvallisuuden varmistamiseen. Ajelen esimerkiksi väylättömillä karikkoisilla vesillä. Kareista on varmaan useimmat merkitty karttaan, mutta plotterin avulla saa helposti tietää, missä itse on.


      • Seppomartti
        Älä tee näin kirjoitti:

        Nyt tunnustan erään pahan mokan valtameripurjehdukseltani. Olin lähdössä eräältä Karibian saarelta valtameren ylitykselle ja skaalasin plotterin näytön niin, että eräs Azorien saari oli näytön koilisnurkassa ja lähtösaari näkyi vielä lounaisnurkassa. Olin ajellut pari vuorokautta autopilotin ohjaamana kohti Azoreja, kun ajankuluksi muutin plotterin skaalausta. Ja kas kummaa yhtäkkiä tuli näytölle, takavasemmalle näkyviin pieni saari, jonka olin ohittanut edellisenä yönä täysin tietämättämänä koko saaren olemassaolosta. Pikkusen kylmäsi, vaikka lämpöä oli vielä shortsikeleille asti.

        Vastaava moka sattui minulle toisella ja hyvin luonnolliselta tuntuneellla skaalalla. Kanarian pohjoispuolella Navionics näytti matalikkoja muttei mitään pinnan päällistä. Miehistö herätti nukkumasta ja väitti näkevänsä maata. Hetken kinasin, ettei voi horisontissa olla muuta kuin iso tankkeri. Huomattavasti zoomaamalla löytyi kartalle matalikolta Salvagem saari.


      • Kerran siellä käynyt
        Seppomartti kirjoitti:

        Vastaava moka sattui minulle toisella ja hyvin luonnolliselta tuntuneellla skaalalla. Kanarian pohjoispuolella Navionics näytti matalikkoja muttei mitään pinnan päällistä. Miehistö herätti nukkumasta ja väitti näkevänsä maata. Hetken kinasin, ettei voi horisontissa olla muuta kuin iso tankkeri. Huomattavasti zoomaamalla löytyi kartalle matalikolta Salvagem saari.

        No tuosta voi jo sanoa, että kävi mahtava tuuri. Saarten ympärillä on karikkoja ja väylä Selvagen Grandelle on tarkkaan ohjattu. Selvagem Pequenan ympäristö on vielä vaarallisempi eikä sinne yleensä purjeveneellä poiketa.


      • iiPatti
        Fiksuus on taidetta kirjoitti:

        Just näin, vain idiootit ajelevat karikkoisella vedellä zoomilla Hanko-Tukholma.

        Jos mennään niin korkealle taivaalle, etta Hanko ja Tukholma näkyy samalla silmäyksellä, ei silloin voida enää nähdä mermerkkejä eikä edes kaikkia luotoja. Kannattaa siis pitää plotterin soomaus järkevissä mitoissa.......


      • IiPatti
        Bossu kirjoitti:

        Kyllä välillä katson karttaa kauempaakin, jos se on vaikka jonkun muun käsissä. Kädettömät joutunevat katsomaan karttaa pelkästään plotterista, vaikken kyllä ymmärrä, miten se aiheeseen liittyy. Itse joka tapauksessa käytän monia välineitä turvallisuuden varmistamiseen. Ajelen esimerkiksi väylättömillä karikkoisilla vesillä. Kareista on varmaan useimmat merkitty karttaan, mutta plotterin avulla saa helposti tietää, missä itse on.

        Paperikartassa on se huono puoli, että siinä ei silmäyksellä nää omaa sijaintiaan, mutta Plotteristi pieni vilkaisu antaa tarkan paikkatiedon.


      • Järkeä navikointiin
        Seppomartti kirjoitti:

        Vastaava moka sattui minulle toisella ja hyvin luonnolliselta tuntuneellla skaalalla. Kanarian pohjoispuolella Navionics näytti matalikkoja muttei mitään pinnan päällistä. Miehistö herätti nukkumasta ja väitti näkevänsä maata. Hetken kinasin, ettei voi horisontissa olla muuta kuin iso tankkeri. Huomattavasti zoomaamalla löytyi kartalle matalikolta Salvagem saari.

        Ootte te tavallisen tyhmiä veneilijöitä ja vielä kehtaatte sen täällä tunnustaa! Hävetkää molemmat "älä tee näin" ja "Seppomartti".


      • itse? ikinä?
        Järkeä navikointiin kirjoitti:

        Ootte te tavallisen tyhmiä veneilijöitä ja vielä kehtaatte sen täällä tunnustaa! Hävetkää molemmat "älä tee näin" ja "Seppomartti".

        Et ilmeisesti itse ole koskaan tehnyt navigointivirhettä? Vai onko yhdenlainen virhe tyhmempi kuin toisenlainen?


      • älä tee näin
        Järkeä navikointiin kirjoitti:

        Ootte te tavallisen tyhmiä veneilijöitä ja vielä kehtaatte sen täällä tunnustaa! Hävetkää molemmat "älä tee näin" ja "Seppomartti".

        Joo mä romahan nyt!


      • itse? ikinä? kirjoitti:

        Et ilmeisesti itse ole koskaan tehnyt navigointivirhettä? Vai onko yhdenlainen virhe tyhmempi kuin toisenlainen?

        Maakravut keskustelevat keskenään, eli rampa taluttaa toista rampaa :/


      • Navigeeraaja
        Järkeä navikointiin kirjoitti:

        Ootte te tavallisen tyhmiä veneilijöitä ja vielä kehtaatte sen täällä tunnustaa! Hävetkää molemmat "älä tee näin" ja "Seppomartti".

        Pää kii, jos ei oo asiaa! Toisekseen, täällä puhutaan navigoinnista eikä mistään navikoinnista.

        Peukut vaan asiantuntijoille!.


      • Vanhat tietävät
        Navigeeraaja kirjoitti:

        Pää kii, jos ei oo asiaa! Toisekseen, täällä puhutaan navigoinnista eikä mistään navikoinnista.

        Peukut vaan asiantuntijoille!.

        Vanha sanonnan mukaan on kahdenlaisia veneilijöitä. Ensimmäiseen ryhmään kuuluvat ne jotka ovat käyneet kivillä ja toiseen ne jotka eivät vielä ole.
        Eli jokainen kunnon veneilijä sen joskus kokee...


      • dapl
        IiPatti kirjoitti:

        Paperikartassa on se huono puoli, että siinä ei silmäyksellä nää omaa sijaintiaan, mutta Plotteristi pieni vilkaisu antaa tarkan paikkatiedon.

        "Paperikartassa on se huono puoli, että siinä ei silmäyksellä nää omaa sijaintiaa"

        Paperikartalla navigoi koko ajan, niin sijanti on koko ajan tiedossa.


    • 34ft

      Raymarinilla tuli uudessa Light II ohjelmistopäivityksessä (ilmainen) uusi ominaisuus jossa kuvaruudn voi jakaa kahteen osaan. Toiseen voi laittaa laajempaa kuvaa ja toiseen zoomatin jossa näkyy kaikki karttamerkit. En muista että olisi kyseistä ominaisuutta aikasemmissa verisoissa nähnyt. NÄytön sai jaettua mutta vaihtoehtona oli Data/Kartta (malli E7)

    • Aina jonkun toisen

      vika! Plotterin käynnistettäessä kuvaruutuun tulee varoitusteksti. Lue se ja toimi sen mukaisesti. Ei tule mitään ongelmia, niin helppoa se on. Ongelmia ei myöskään tule, kun suunnistus tapahtuu paperikartan avulla ja paikannus plotterilla. Siihen Plotteri on ylivoimaisesti paras laite. Jos ajat pelkästään plotterin avulla, pysy väyläalueella, mutta älä aja sitä viivaa pitkin, sillä silloin törmäät toiseen avuttomaan.

      • Muiden vikA

        Purjeveneilijä ei tee virheitä.
        Jos tavara putoaa aallon takia, se ei johdu huonosta kiinniittämisestä vaan moottoriveneestä.


      • niinpä onkin
        Muiden vikA kirjoitti:

        Purjeveneilijä ei tee virheitä.
        Jos tavara putoaa aallon takia, se ei johdu huonosta kiinniittämisestä vaan moottoriveneestä.

        Kun soppakattila tulee kardaaniripustetulta hellalta ja pidikkeiden välistä syliin, se on todella moottoriveneen vika. Normaalia meren aallokkoa ja tuulta se soppakattila kyllä sietäisi. Satamassa pitäisi vähemmänkin varautumisen riittää, mutta ei aina riitä.


      • Oman elämän riesa
        niinpä onkin kirjoitti:

        Kun soppakattila tulee kardaaniripustetulta hellalta ja pidikkeiden välistä syliin, se on todella moottoriveneen vika. Normaalia meren aallokkoa ja tuulta se soppakattila kyllä sietäisi. Satamassa pitäisi vähemmänkin varautumisen riittää, mutta ei aina riitä.

        Tarkoitatko sitä, että et ota huomioon kuin sellaiset asiat, mitä luonto saa aikaan?
        Miten autolla ajaessa, otatko huomioon sen, että edessä ajava voi jarruttaa ja pakottaa sut hidastamaan enemmän kuin luonnolisesti hidastuisi?

        Jois otat autoillessa muut huomioon, niin mitä sun päässä tapahtuu, kun nouset veneeseen?

        Normaaliin aallokkoon kuuluu myös muiden bveneiden aiheuttamat aallot.
        Sen tosiasian kieltäminen tekee sun elämäsi varmasti vaikeaksi, osaanottoni.


      • en tarkoita
        Oman elämän riesa kirjoitti:

        Tarkoitatko sitä, että et ota huomioon kuin sellaiset asiat, mitä luonto saa aikaan?
        Miten autolla ajaessa, otatko huomioon sen, että edessä ajava voi jarruttaa ja pakottaa sut hidastamaan enemmän kuin luonnolisesti hidastuisi?

        Jois otat autoillessa muut huomioon, niin mitä sun päässä tapahtuu, kun nouset veneeseen?

        Normaaliin aallokkoon kuuluu myös muiden bveneiden aiheuttamat aallot.
        Sen tosiasian kieltäminen tekee sun elämäsi varmasti vaikeaksi, osaanottoni.

        Mitenkäs sellainen aalto otetaan huomioon? Nimenomaan kaikki ollaan valmiina ottamaan vastaan, mitä luonto saa aikaan. Ison laivan aallotkaan eivät ole mikään ongelma. Eikä normaalisti käyttäytyvän moottoriveneen aallot sen enempää. Mutta jos iso moottorivene ajaa liian läheltä ohi, ovat kiihtyvyydet sellaiset, että mikään ei auta sopan kattilassa pysymiseksi. Mitä teet?


      • en ole idiootti
        en tarkoita kirjoitti:

        Mitenkäs sellainen aalto otetaan huomioon? Nimenomaan kaikki ollaan valmiina ottamaan vastaan, mitä luonto saa aikaan. Ison laivan aallotkaan eivät ole mikään ongelma. Eikä normaalisti käyttäytyvän moottoriveneen aallot sen enempää. Mutta jos iso moottorivene ajaa liian läheltä ohi, ovat kiihtyvyydet sellaiset, että mikään ei auta sopan kattilassa pysymiseksi. Mitä teet?

        Ai mitä teen?
        Otan olosuhteet huomioon enkä rupea tekemään ruokaa väylällä, en ole ihan idiootti


      • taidat olla
        en ole idiootti kirjoitti:

        Ai mitä teen?
        Otan olosuhteet huomioon enkä rupea tekemään ruokaa väylällä, en ole ihan idiootti

        Entä jos et ole edes väylällä? Tai purjehdit pitkän päivän pitkin väyliä, oletko koko päivän syömättä? Eikä puhuta edes siitä hra Ahtaan väylästä. Idiootti on se moottoriveneen kuljettaja, joka ajaa miten sattuu.


      • 657892
        taidat olla kirjoitti:

        Entä jos et ole edes väylällä? Tai purjehdit pitkän päivän pitkin väyliä, oletko koko päivän syömättä? Eikä puhuta edes siitä hra Ahtaan väylästä. Idiootti on se moottoriveneen kuljettaja, joka ajaa miten sattuu.

        On se kiva kun HE löytävät toisensa !


    • Luit lehdestä, että Navionics kartta on vaarallinen? Kävikö mielessä, että mikä tahansa tuote väärin käytettynä on vaarallinen? Kaikki lehteen painettu datahan on aina pelkkää totuutta?

      Ålandian ns. "testin" alkuunsaama ryöpytys mediassa on aika heppoisilla perusteilla aikaansaatu mediakohu. Totta on se, että tietyillä zoomaustasoilla digitaaliset kartat vähentävät aineistosta pois dataa. Mainitsematta jäi, että niin tekevät kaikki, JOPA se kehuttu rasteriaineisto, jota ei toki "testin" (minkä testin?) voittaneesta Garminin aineistosta löytynyt. Sensijaan rasterikartat olisi löytyneet ainoana karttatoimittajana C-Mapin 4d aineistosta. Miksi sitä ei mainittu?

      Suurinta on helppo puukottaa selkään. Navionics on tehnyt paljon aineistonsa eteen ja kehittänyt sitä enemmän kuin kukaan muu.

      Kaikkea digitaalista aineistoa pitää lukea harkinnalla.

      • Aki_

        Totta tämä. Mutta kyllä hieman itseäni häiritsee kun joutuu erikseen skaalaamaan jokaisen matalamman veden alueen, koska "normaalizoomitasolla" näkyy vain yksi syvyysmerkintä joka ei ole matalin. Esim plotteri osoittaa 6m syväyttä pieneltä matalan alueelta, mutta zoomattaessa saattaa näyttää esim 1,5m. Miksei tämä matalin lukema voisi olla suoraan näytössä ensimmäisenä lukemana?
        Ja saakohan tästä nyt mitään selvää.....


    • Itse itseäni tarkentaen. Ålandian nk. 'karttaplotteritestissä" oli Furunon TZ touch, joka tukee rasterikarttoja. Furunon käyttämät rasterikartat ei ole C-mapin vaan toisen valmistajan, mapmedian karttoja. Lisäksi NAVICO:n laitteisiin saa vielä NV verlagin rasterikarttoja. Nämä kaikki sivutettiin ihan ohimennen.

      Tuossa hommassa vakuutusyhtiö lähti aika kauas omalta tontiltaan.

      • Alandia avasi jutun

        Alandian plotterijuttu taisi sittenkin olla tarpeellinen, koska se avasi julkista keskustelua (esim. tämän) ja kenties lisäsi tietämystä huviveneiden plotterikarttojen ongelmista!

        Ehkäpä Alandian avaus käynnistää myös "oikeat" plotteritestaukset?


      • Ruorinainen
        Alandia avasi jutun kirjoitti:

        Alandian plotterijuttu taisi sittenkin olla tarpeellinen, koska se avasi julkista keskustelua (esim. tämän) ja kenties lisäsi tietämystä huviveneiden plotterikarttojen ongelmista!

        Ehkäpä Alandian avaus käynnistää myös "oikeat" plotteritestaukset?

        Raymarinin c80-plotteriin viime kesänä hankittu Navionics-karttakortti
        todella jättää kiviä ja matalikkoja pois, mutta niin häviää myös väyläviitat!
        Vain suurimmilleen zoomatulla asetuksella ilmestyvät karttanäkymään.
        Soitettaessa hankintapaikkaan John Nurmiselle heinä-elokuun vaihteessa kaveri ilmoitti, ettei heille ole kukaan moisesta ilmoittanut. Eikä he voi mitään kortit tuodaan Italiasta, joten voi, voi!


      • näin mennään
        Ruorinainen kirjoitti:

        Raymarinin c80-plotteriin viime kesänä hankittu Navionics-karttakortti
        todella jättää kiviä ja matalikkoja pois, mutta niin häviää myös väyläviitat!
        Vain suurimmilleen zoomatulla asetuksella ilmestyvät karttanäkymään.
        Soitettaessa hankintapaikkaan John Nurmiselle heinä-elokuun vaihteessa kaveri ilmoitti, ettei heille ole kukaan moisesta ilmoittanut. Eikä he voi mitään kortit tuodaan Italiasta, joten voi, voi!

        Kukaan ei ole huomannut, mutta ei se haittaa heitä.


      • seaclearillä
        näin mennään kirjoitti:

        Kukaan ei ole huomannut, mutta ei se haittaa heitä.

        Moottoriveneessäni oli seaclear karttaohjelma asennettuna tietokoneeseen. Hyvyys oli siinä, että merikortit on samat paperisena sekä sähköisenä, silloin kaikki karit sekä merkit näkyvät aina kaikilla skaaloilla.
        Harmi ettei tietokone sovellu purjevenekäyttöön.


      • ainaollut
        Ruorinainen kirjoitti:

        Raymarinin c80-plotteriin viime kesänä hankittu Navionics-karttakortti
        todella jättää kiviä ja matalikkoja pois, mutta niin häviää myös väyläviitat!
        Vain suurimmilleen zoomatulla asetuksella ilmestyvät karttanäkymään.
        Soitettaessa hankintapaikkaan John Nurmiselle heinä-elokuun vaihteessa kaveri ilmoitti, ettei heille ole kukaan moisesta ilmoittanut. Eikä he voi mitään kortit tuodaan Italiasta, joten voi, voi!

        Mutta noinhan Se on aina ollut ja nyt vasta huomasit? Ongelma on sama kuin autokorjaamolta autoa hakiessa. Ollaan korva höröllä ja löydetään uusia vikoja, jotka on "varmasti" tullut korjaamolla, vaikka ne on ollut siinä autossa aina.


      • Sps
        seaclearillä kirjoitti:

        Moottoriveneessäni oli seaclear karttaohjelma asennettuna tietokoneeseen. Hyvyys oli siinä, että merikortit on samat paperisena sekä sähköisenä, silloin kaikki karit sekä merkit näkyvät aina kaikilla skaaloilla.
        Harmi ettei tietokone sovellu purjevenekäyttöön.

        Miten päättelet, ettei tietokone sovellu venekäyttöön?


      • siitä päättelen
        Sps kirjoitti:

        Miten päättelet, ettei tietokone sovellu venekäyttöön?

        Sanottiin "purjevenekäyttöön" ja siitä olen samaa mieltä. Karttapöydällä voisi vielä läppäriä pitää, mutta sen virrankulutus on liki sietämätöntä. Ulkona siitä ei tihruamallakaan näe mitään ja käyttöaika omilla akuilla jotain olemattoman ja niukan välillä. Varsin kalliita versioita lukuunottamatta eivät kestä edes satunnaista roisketta.


      • Ruorinainen kirjoitti:

        Raymarinin c80-plotteriin viime kesänä hankittu Navionics-karttakortti
        todella jättää kiviä ja matalikkoja pois, mutta niin häviää myös väyläviitat!
        Vain suurimmilleen zoomatulla asetuksella ilmestyvät karttanäkymään.
        Soitettaessa hankintapaikkaan John Nurmiselle heinä-elokuun vaihteessa kaveri ilmoitti, ettei heille ole kukaan moisesta ilmoittanut. Eikä he voi mitään kortit tuodaan Italiasta, joten voi, voi!

        Yksittäisen kaupan puotipuksu ei paljon pysty asialle tekemään. Tuote tulee tehtaalta sellaisena kun on, eikä siihen myymälä pääse kiinni tai muuttelemaan kivien paikkoja tai karien näkymisiä.

        Ihan sama koskee vaikka esimerkiksi matkapuhelimia. Jos joku sen ominaisuus ärsyttää, ei se myyjäliike pysty sitä ominaisuutta muuttamaan. Tehdas sen tekee, jos katsoo tarpeelliseksi.

        Tottakai valmistajalle annetaan palautetta kentältä ja he mahdollisuuksien mukaan siihen reagoivat. Navionicsin tehtaan edustaja oli messuilla juuri HBL jutun aikaan ja juttu on heidänkin tiedossa.

        Navionicsin kartan virheistä ja puutteista voi tehdä raportin Navionicsin sivuila. Jos kartassa on selkeitä virheitä ja puutteita tulee raportit tehdä nimenomaan tuota kautta. Silloin se menee suoraan sinne oikeassa muodossa ja he voivat puuttua siihen.

        http://navionics.force.com/PlugPlay

        Edelleenkin ihmettelen tätä asiasta noussutta haloota. Navionicsin karttoja on ollut iät ja ajat ja nyt yhtäkkiä asiasta on alettu mellastamaan. Yhtenä syynä voi olla itseasiassa tarkemmat monitoiminäytöt. Aikaisemmat plotterit olivat näyttötarkkuudeltaan enemmän vähemmän kuin tetristä pelaisi. Kartan piti olla tosi liki zoomattu, että siitä sai selvää. Kyseistä sisällön raivaamista ei silloin ole huomattu. Nykyisissä plottereissa on isommat ja suuremmat näytöt, jollon zoomaus voidaan ottaa paljon ulommas ja sisällön raivaus tulee herkemmin esille.


      • Sps
        siitä päättelen kirjoitti:

        Sanottiin "purjevenekäyttöön" ja siitä olen samaa mieltä. Karttapöydällä voisi vielä läppäriä pitää, mutta sen virrankulutus on liki sietämätöntä. Ulkona siitä ei tihruamallakaan näe mitään ja käyttöaika omilla akuilla jotain olemattoman ja niukan välillä. Varsin kalliita versioita lukuunottamatta eivät kestä edes satunnaista roisketta.

        Käyttöaika on tunteja esim 4h. ja jos pistää ruudun alas niin nukahtaa. IPadilla voi avomerellä toimia pari päivää. Eli suomalaisen purjehduspäivän taitaa toimia latailematta. Roisketta ei kestä näppäimistö laisinkaan mutta vesitiiviin saa halvalla tai sitten täytyy peittää tuorekelmulla näppis. Eli ei tavallinen Pc ole ihan kelvoton veneväline. Astetta parempi on Panasonic Toughbook.


      • (IR
        vanhami kirjoitti:

        Yksittäisen kaupan puotipuksu ei paljon pysty asialle tekemään. Tuote tulee tehtaalta sellaisena kun on, eikä siihen myymälä pääse kiinni tai muuttelemaan kivien paikkoja tai karien näkymisiä.

        Ihan sama koskee vaikka esimerkiksi matkapuhelimia. Jos joku sen ominaisuus ärsyttää, ei se myyjäliike pysty sitä ominaisuutta muuttamaan. Tehdas sen tekee, jos katsoo tarpeelliseksi.

        Tottakai valmistajalle annetaan palautetta kentältä ja he mahdollisuuksien mukaan siihen reagoivat. Navionicsin tehtaan edustaja oli messuilla juuri HBL jutun aikaan ja juttu on heidänkin tiedossa.

        Navionicsin kartan virheistä ja puutteista voi tehdä raportin Navionicsin sivuila. Jos kartassa on selkeitä virheitä ja puutteita tulee raportit tehdä nimenomaan tuota kautta. Silloin se menee suoraan sinne oikeassa muodossa ja he voivat puuttua siihen.

        http://navionics.force.com/PlugPlay

        Edelleenkin ihmettelen tätä asiasta noussutta haloota. Navionicsin karttoja on ollut iät ja ajat ja nyt yhtäkkiä asiasta on alettu mellastamaan. Yhtenä syynä voi olla itseasiassa tarkemmat monitoiminäytöt. Aikaisemmat plotterit olivat näyttötarkkuudeltaan enemmän vähemmän kuin tetristä pelaisi. Kartan piti olla tosi liki zoomattu, että siitä sai selvää. Kyseistä sisällön raivaamista ei silloin ole huomattu. Nykyisissä plottereissa on isommat ja suuremmat näytöt, jollon zoomaus voidaan ottaa paljon ulommas ja sisällön raivaus tulee herkemmin esille.

        Jos vakuutusyhtiöllä on tietoa, että tietyillä plottereilla/kartoilla vahinkoja sattuu useammin, niin kyllähän asiasta varoittaminen on paikallaan. Vaikea ottaa kantaa Alandian "testin" puolueettomuuteen, mutta keskustelu aiheen ympärillä on joka tapauksessa hyödyllistä. Se onko tilanne kaikin puolin Navionicsin kannalta reilu, on sitten toinen asia. Joka tapauksessa pisteet Alandialle tärkeän asian esille tuomisesta.

        Itse en ole Garminin karttojen kohdalla törmännyt vaaralliseen virheeseen (esim. kivien katoamiseen), mutta joskus zoomatessa lähemmäksi paljastuu alempia syvyyslukemia, kuin isommassa skaalassa. Muutenkin tapana on väylien ulkopuolella koittaa purjehtia valkoisella vedellä, ja jos on matalampia paikkoja, niin ne tsekataan zoomaamalla lähemmäksi, jottei ole yllätyksiä vaanimassa. Paperikartan ja plotterin yhteiskäyttö on varmasti turvallisin tapa edetä väylien ulkopuolella.


      • Jäsen 36
        vanhami kirjoitti:

        Yksittäisen kaupan puotipuksu ei paljon pysty asialle tekemään. Tuote tulee tehtaalta sellaisena kun on, eikä siihen myymälä pääse kiinni tai muuttelemaan kivien paikkoja tai karien näkymisiä.

        Ihan sama koskee vaikka esimerkiksi matkapuhelimia. Jos joku sen ominaisuus ärsyttää, ei se myyjäliike pysty sitä ominaisuutta muuttamaan. Tehdas sen tekee, jos katsoo tarpeelliseksi.

        Tottakai valmistajalle annetaan palautetta kentältä ja he mahdollisuuksien mukaan siihen reagoivat. Navionicsin tehtaan edustaja oli messuilla juuri HBL jutun aikaan ja juttu on heidänkin tiedossa.

        Navionicsin kartan virheistä ja puutteista voi tehdä raportin Navionicsin sivuila. Jos kartassa on selkeitä virheitä ja puutteita tulee raportit tehdä nimenomaan tuota kautta. Silloin se menee suoraan sinne oikeassa muodossa ja he voivat puuttua siihen.

        http://navionics.force.com/PlugPlay

        Edelleenkin ihmettelen tätä asiasta noussutta haloota. Navionicsin karttoja on ollut iät ja ajat ja nyt yhtäkkiä asiasta on alettu mellastamaan. Yhtenä syynä voi olla itseasiassa tarkemmat monitoiminäytöt. Aikaisemmat plotterit olivat näyttötarkkuudeltaan enemmän vähemmän kuin tetristä pelaisi. Kartan piti olla tosi liki zoomattu, että siitä sai selvää. Kyseistä sisällön raivaamista ei silloin ole huomattu. Nykyisissä plottereissa on isommat ja suuremmat näytöt, jollon zoomaus voidaan ottaa paljon ulommas ja sisällön raivaus tulee herkemmin esille.

        Tämä keskustelu osittaa, että asian tuominen esille on tärkeää. Kaikki eivät ole tuota ominaisuutta tiedostaneee. Kyse on turvallisuudesta, ja jos vakuutusyhtiössä on tuollainen havaittu, on se huuri omalla tontillaaan jos tuosta varoittavat.

        Toiseksi kukaan ei varmaan voi väittää, että tämä (huono) ominaisuus olisi puolusteltavaa tai osoitus hyvästä suunnittelusta. Ilman muuta ohjelmistoa on muutettava, ja toivottavasti Navionics tekeekin sen pian.


      • mericeedee
        Sps kirjoitti:

        Käyttöaika on tunteja esim 4h. ja jos pistää ruudun alas niin nukahtaa. IPadilla voi avomerellä toimia pari päivää. Eli suomalaisen purjehduspäivän taitaa toimia latailematta. Roisketta ei kestä näppäimistö laisinkaan mutta vesitiiviin saa halvalla tai sitten täytyy peittää tuorekelmulla näppis. Eli ei tavallinen Pc ole ihan kelvoton veneväline. Astetta parempi on Panasonic Toughbook.

        Juu, ja tuohon vielä sitten 15 vuotta vanhat kirjastosta lainatut meri CD: kartat, niin täydellisyys on huipussaan ja kaikki väylät sekä kivet on kohillaan. Ei nää nykyajan höpötykset pääse edes liki nouhin mericd tarkkuuksiin, vielä kun ne kartat häkkää seacleariin, ne ikäänkuin vähän paranee ja tuoreentuu...


      • Karttanäkymät
        mericeedee kirjoitti:

        Juu, ja tuohon vielä sitten 15 vuotta vanhat kirjastosta lainatut meri CD: kartat, niin täydellisyys on huipussaan ja kaikki väylät sekä kivet on kohillaan. Ei nää nykyajan höpötykset pääse edes liki nouhin mericd tarkkuuksiin, vielä kun ne kartat häkkää seacleariin, ne ikäänkuin vähän paranee ja tuoreentuu...

        Paperikartasta PC:n kautta ja Navionics iPadista. Eipä jälkimmäinen heti taipunut kuvaruutukaappaukseen...

        Onko kivet kohdillaan?

        http://www67.zippyshare.com/v/3114917/file.html
        http://www67.zippyshare.com/v/70172544/file.html



      • kumman kaa
        vanhami kirjoitti:

        Mikäs kartta tuossa pädissä oikein on? Näyttää ihan oudotla, eikä ainakaan Gold materiaalilta, mikä on se täydet ominaisuudet sisältävä aineisto.

        Tuossa olis kuvaruutukaappauksia Sailmatesta ja Navionicsistä , päätelköön jokainen kumman kaa seilais . Sailmaten zoomaus tapissa mutta mutta ,,,

        http://rinnekasin.kuvat.fi/kuvat/SEKALAISET/kartat/


      • Karttanäkymät
        vanhami kirjoitti:

        Mikäs kartta tuossa pädissä oikein on? Näyttää ihan oudotla, eikä ainakaan Gold materiaalilta, mikä on se täydet ominaisuudet sisältävä aineisto.

        Neljänkympin EuropeHD ilman vitosen lisäkilkkeitä...


      • 34ft
        kumman kaa kirjoitti:

        Tuossa olis kuvaruutukaappauksia Sailmatesta ja Navionicsistä , päätelköön jokainen kumman kaa seilais . Sailmaten zoomaus tapissa mutta mutta ,,,

        http://rinnekasin.kuvat.fi/kuvat/SEKALAISET/kartat/

        Varaplotterina veneessä on ipad isailor ohjelmalla varustettuna. Huono tai ei niin ihan passeli varalla. Samisesta turun seudun kaappaus kuin tuossa yläpuolella
        https://www.dropbox.com/s/livcrn3bwwph8cx/Photo 10.3.2014 18.44.44.png

        Kivistä en tiedä onko enemmän tai vähemmän kun en ole tuolla seudulla mennyt. Zoomaten ei tule yhtään kiveä lisää.


      • (IR
        vanhami kirjoitti:

        Mikäs kartta tuossa pädissä oikein on? Näyttää ihan oudotla, eikä ainakaan Gold materiaalilta, mikä on se täydet ominaisuudet sisältävä aineisto.

        Joo, kieltämättä näyttää oudolta Navioinicsin kartaksi, mutta taitaa olla asetuksissa google overlay päällä ja turvasyvyys asetettu 3 m. Itseäni hämäisi navigoida kartalla, jossa kaikki yli 3 m alueet ovat valkoista vettä, mutta kaipa tämäkin on tottumiskysymys.


      • Karttanäkymät
        (IR kirjoitti:

        Joo, kieltämättä näyttää oudolta Navioinicsin kartaksi, mutta taitaa olla asetuksissa google overlay päällä ja turvasyvyys asetettu 3 m. Itseäni hämäisi navigoida kartalla, jossa kaikki yli 3 m alueet ovat valkoista vettä, mutta kaipa tämäkin on tottumiskysymys.

        Jep, samalla rahalla maanäkymät, näkyy nimet, mökit ja tiet. Reittiä selventää valkoinen vesi kolmella metrillä, kun nuo Navionicsin syvyyskäyrät on aina samaa viivaa.

        Kivet ja luodot mielestäni kummassakin samassa järjestyksessä - uusia etsimään!


      • Europe HD
        Karttanäkymät kirjoitti:

        Neljänkympin EuropeHD ilman vitosen lisäkilkkeitä...

        Vitosen lisäkilkkeillä tarkoitat ilmeisesti "Advanced Map Options" -lisäosaa, jonka saa iPad Navionics Europe HD:hen ostettua reilun viiden euron lisähintaan?

        Piti kokeilla tuota, kun sain vanhana Europe HD-käyttäjänä mainossähköpostin.
        Tuo lisäominaisuus tuntuu äkkiseltään hyvältä. Syvyysalueet erottuvat toisistaan selkeämmin. Myös "Easy View" -näkymä vaikuttaa havainnolliselta.

        Saa nähdä milloin Navionicsin karttoja käyttäviin plottereihin tulee vastaavat ominaisuudet.

        Eihän nämä paperikarttaa täysin korvaa.


      • Karttanäkymät
        Europe HD kirjoitti:

        Vitosen lisäkilkkeillä tarkoitat ilmeisesti "Advanced Map Options" -lisäosaa, jonka saa iPad Navionics Europe HD:hen ostettua reilun viiden euron lisähintaan?

        Piti kokeilla tuota, kun sain vanhana Europe HD-käyttäjänä mainossähköpostin.
        Tuo lisäominaisuus tuntuu äkkiseltään hyvältä. Syvyysalueet erottuvat toisistaan selkeämmin. Myös "Easy View" -näkymä vaikuttaa havainnolliselta.

        Saa nähdä milloin Navionicsin karttoja käyttäviin plottereihin tulee vastaavat ominaisuudet.

        Eihän nämä paperikarttaa täysin korvaa.

        Kiitos, ihan syvyysnäkymien parempaan erottuvuuteen kannattaa satsata se 5 e.

        Vitosta peliin:-)


    • elämän kokemus

      """ Oikea "purjehtija" """ ei myönnä ajavansa kiville edes sinne haaksirikkoutuneenakaan.

    • aasiaa

      (IR puhuu asiaa. Juuri noin meilläkin toimitaan. 27

    • Omia havaintoja

      Meillä on konkreettista kokemusta tästä karttaongelmasta. Toivottavasti seuraava valaisee asiaa ja korjaa väärinkäsityksiä.

      Veneessämme on karttaplotterina Raymarine C80 vuodelta 2008 ja siihen sopiva Navionics Gold -sarjan Itämeren kattava kartta. Ostimme vuonna 2011 uuden kartta-aineiston ja siir-simme vanhan kartan käsiplotteriin. Tähän asti kaikki oli kunnossa. Uuden kartta-aineiston hintaan sisältyi ilmainen päivitysoikeus vuoden kuluessa, ja tätä mahdollisuutta me valitetta-vasti käytimme. Päivityksen seurauksena suuri osa oleellista tietoa saadaan kartasta esille enää vain kohtuuttoman suurta mittakaavaa käyttäen. Kaikki tieto on sinänsä olemassa, mut-ta karttaa joutuu zoomaamaan ja siksi myös karttakuvaa siirtelemään merkittävästi enemmän kuin aikaisemmin. Kartan käytettävyys laski niin paljon että palautimme varsinaiseen plotte-riimme vuoden 2008 kartan.

      Karttakuvan puutteet tulevat toistettaessa esille aina samalla tavoin. Virheen sattumanvarai-suus kohdistuu siis pelkästään siihen, että kartasta näkyvä tieto on epäjohdonmukaisesti vali-koitunutta. Kysymys ei ole pelkästään syvyystietojen ja karien näyttämisestä, vaan se koskee myös viitoitusta. Esimerkiksi vierekkäisistä kardinaalimerkeistä fyysisesti selvästi pienempi muoviputki voi näkyä 3 mpk:n skaalalla, mutta sen naapurina oleva massiivinen jääpoiju vasta 1 mpk:n skaalalla. Vuoden 2008 karttaversio näyttää vastaavat kohdat ongelmitta. Paikoitel-len uusi karttaversio ei näytä linjatauluja edes 1 mpk:n skaalalla, vaikka vanhalla kartalla ne näkyvät täysin selkeästi vielä 3 mpk:n skaalalla.

      Ongelmat tulivat esille välittömästi Navionicsin kartan päivittämisen jälkeen vuonna 2012. Yri-timme selvittää asiaa kartan ja aikoinaan myös plotterin myyneen yrityksen kautta. He avusti-vat ystävällisesti plotterin ohjelmiston päivittämisessä, mutta se ei poistanut ongelmaa. Myös-kään plotterin asetusten (selkeytys, karttakuvan piirron asetukset) muuttamisesta ei ollut hyö-tyä. Ongelman selvä kohdistuminen kartan ohjelmistopäivitykseen poisti myyjäliikkeen mie-lenkiinnon asian ratkaisemiseen.

      Otin asian esille jo esillä olleen venealan julkaisun päätoimittajan kanssa, ja hän kertoi tietä-vänsä ongelmasta. Lähetin hänelle myös kuvamateriaalia omista havainnoistani eli muun muassa vertailukuvia plotterin näytöstä uudella ja vanhalla kartta-aineistolla. Pari kuukautta myöhemmin soitin ja tarkistin, että viesti oli mennyt perille. Juttua kuulemma valmisteltiin. Tämä tapahtui syksyllä 2012.

      Outoa on se, ettei ongelma ole ilmeisesti ollut esillä julkisuudessa missään muussakaan jul-kaisussa. Samat virheet tulivat nimittäin selvästi esille myös Ruotsin rannikolla. Mielestäni on hienoa, että vakuutusyhtiö on vihdoin saanut asian korjaamiseen vauhtia.

      • Omia havaintoja

        Sorry, kirjoitin tekstin WP:llä ja tavutus oli päällä. Ylimääräiset viivat hankaloittavat lukemista, mutta myöhäistä korjata.


      • tärkeä havainto!

        Kiitos mielenkiintoisesta raportista! Tuntuu oudolta, että monia plottereihin liittyviä karttaongelmia on havaittu, mutta venelehdet ovat pysyneet hiljaa. Onkohan siihen kaupallisia syitä?

        Karttapäivityksiin liittyvästä ongelmasta en ollut kuullutkaan. Oman plotterini karttoja en ole päivittänyt kertaakaan, mutta tärkeimmät paperikarttani olen koettanut pitää ajan tasalla. Niinkin pärjään mainiosti.


    • Vain Navionics?

      Kiitos valaisevasta kirjoituksesta. Meillä on käytössä Garmin ja Blue Chart. Uskaltaakohan ottaa päivityksiä, jos siinäkin ilmenee jotain vastaavaa?

    • Tro

      Koska mahtaa luvattuja päivityksiä tulla? Itsellä loppui juuri pari päivää aikaa freshest data lisenssi. 10 tuumaisella näytöllä tosiaan riittäisi zoomia pidellä vähän loitommallakin. Olen koko edellisen vuoden manannut kyseistä ominaisuutta navionicsin kartoista. Kokonaiset saaret katoaa näkyvistä, vaikka zoomaus taso muuten vaikuttaisi hyvältä ajella vähän kovempaakin. Vanhalla lowrancella ei mitään vastaavaa tiedon häviämistä esiintynyt. Isompi näyttö tuli tarkoituksena laajemman alueen katselu mahdollisuutta ajatellen kalapaikkoja etsiessä, mutta pieleen meni valittuani väärän kartta valmistajan. Kaiken lisäksi päivitys lisenssi maksaa 180€ ,ensimmäisen vuoden lisenssin loputtua juuri sopivasti korjaavan päivityksen kynnyksellä.

      • 2+16

        Navionics päivitys kortti maksaa 125e jolla saa sitten vuoden päivitykset. Itsellä vanhempi lowrance ja tuoreempi. Vanha lowrance ei hukkaa mitään tuoreella kartallakaan. Uudempi sen puoleen hukkaa väylä poijujakin jollakin zoomaus tasolla. Joten en ihan kaikkea kaataisi navionicsinkaan pikkiin sillä osa ongelmista voi johtua plotteristakin.


      • Tro
        2+16 kirjoitti:

        Navionics päivitys kortti maksaa 125e jolla saa sitten vuoden päivitykset. Itsellä vanhempi lowrance ja tuoreempi. Vanha lowrance ei hukkaa mitään tuoreella kartallakaan. Uudempi sen puoleen hukkaa väylä poijujakin jollakin zoomaus tasolla. Joten en ihan kaikkea kaataisi navionicsinkaan pikkiin sillä osa ongelmista voi johtua plotteristakin.

        Navionics update ohjelma antaa päivitys hinnaksi 180€. Gold version saa 125.een, mutta omani on platinum . Plotteriakaan en heti syyttäisi, sillä simradin vehje tekee vastaavaa. Kyllä nämä merkittävät päivitykset tuotteen ollessa jo alkujaan selvästi viallinen tulisi olla maksuttomia. Voivat jättää kartta päivitykset pois, mutta yleiseen ohjelman käyttöön liittyvät viat, ja niiden korjaukset voisivat sisältyä maksuttomaan päivitykseen...


      • 18-7
        Tro kirjoitti:

        Navionics update ohjelma antaa päivitys hinnaksi 180€. Gold version saa 125.een, mutta omani on platinum . Plotteriakaan en heti syyttäisi, sillä simradin vehje tekee vastaavaa. Kyllä nämä merkittävät päivitykset tuotteen ollessa jo alkujaan selvästi viallinen tulisi olla maksuttomia. Voivat jättää kartta päivitykset pois, mutta yleiseen ohjelman käyttöön liittyvät viat, ja niiden korjaukset voisivat sisältyä maksuttomaan päivitykseen...

        Just joo. Hankkikaa te vaan päivityksiä plotterikarttoihin. Minulla on Navionics Gold vuodelta 2007 niin kauan kuin Plotteri vuodelta 2007 toimii. Paperikartat hoitavat päivityksen. Jos joku on niin typerä, että luottaa plotterin kuittausilmoituksesta huolimatta pelkästään plotterin, niin kärsiköön typeryydestään.


      • 2+16
        Tro kirjoitti:

        Navionics update ohjelma antaa päivitys hinnaksi 180€. Gold version saa 125.een, mutta omani on platinum . Plotteriakaan en heti syyttäisi, sillä simradin vehje tekee vastaavaa. Kyllä nämä merkittävät päivitykset tuotteen ollessa jo alkujaan selvästi viallinen tulisi olla maksuttomia. Voivat jättää kartta päivitykset pois, mutta yleiseen ohjelman käyttöön liittyvät viat, ja niiden korjaukset voisivat sisältyä maksuttomaan päivitykseen...

        Niin kuin kirjoitin vanha lowrance näyttää kaiken ja sitten tuoreempi lowrancen hds-srj laite sitten hukkailee mm osan lateraaliviitoista, että lienee laiteissakin jotain eroa.

        En minäkään aja pelkän plottereiden varassa. Kyllä veneilyalueeni merikartta sarjat löytyvät veneestä ja niitä käytetäänkin. Parhaimmillaan odottelen että alueen tuore merikartta srj. julkaistaan että saa sen hankittua.

        Varalaitteena on 10" tabletti taskuloistolla. Mielessä ollut että vaihdan tabletin toisen lowrancen plotterin tilalle.


    • Tro

      Kuka tässä nyt on väittänyt ajavansa pelkän plotterin avulla? Oma käyttöni on tehdä reittivalinta paperikartalla, ja käyttää plotteria apuvälineenä. Plotterin karttaa ei kuitenkaan ole mielekästä verrata paperikarttaan jatkuvasti kalapaikalta toiseen juostessa lähinnä väylien ulkopuolella. Vanha kone oli ensimmäinen lowrancen värinäytöllinen malli, jonka ostin myyjältä hänen saatua sen mallikappaleeksi. Ja jos siinä kartta toimi kaikkiaan loogisesti, niin miksi näissä uusissa ei? Virhe tuli tehtyä kun annoin vanhan navionicsin kortin koneen mukana ostaessani uuteen koneeseen myös uuden kartan. Kalassa tulee juostua lähinnä kylmän veden aikaan, jolloin varusteiden toimivuus olisi erityisen tärkeää. Kivet ja kaikki tiedot löytyy kyllä kartalta, mutta jos zoomia loitontaa edes saadakseen sadan metrin päässä olevat rannat näkyviin häviää kartalta jo kivet ja pienet luodot näkyvistä. Platinum päivitys hinta on puolet uuden kartan hinnasta, joka varmistui soittamalla jälleenmyyjälle. Myöskään myyjällä ei tietoa navionicsin päivitysten sisällöstä ollut, eikä niistä taida ketään muukaan mitään tietää. Jos ostaa liki 200€ päivitys paketin, saattaisi jopa haluta tietää mitä sillä saa? Seuraava laite toimii pommin varmaan joillakin muilla kuin Navionicsin kartoilla...

    • seadog

      Eikös siinä lue kun käynnistät plitterin että "ei saa käyttää navigointiin", että se siitä.

    • Paska navionix

      Itse hankin viime vuonna uuden e7d plotterin Navionics kartoilla.
      Siinä on täsmälleen tämä ominaisuus että kaikki viitat ei näy.
      Pitää zoomata 1 Nm aluelle, jolloin taas yleiskuva häviää.

      Ei siis juurikaan ollu hyötyä suuremman plotterin hankinnasta.

      8 vuotta vanhoilla navoinic kartoille ei ole tätä ongelmaa.

      Kuinkahan tuon Navionicsin saisi muuttamann tuon toimintalogiikan ???

      Pitää varmaan soittaa toimarille.

      • 65490

        Kiva nähdä mikä on seuraava kädettömien ongelma , ai niin , sehän on se , jos keulapotkuri ei toimikkaan hui hui ;-)


      • Ruudun jako avuksi

        Eikös tuohon Reiskan e7-malliin saa ruudun jaettua kahtia ja kartan yleisnäkymän toiselle puolelle ja zoomatun lähialueen toiselle. Mielestäni ihan käyttökelpoinen juttu.


      • Paska navionix
        Ruudun jako avuksi kirjoitti:

        Eikös tuohon Reiskan e7-malliin saa ruudun jaettua kahtia ja kartan yleisnäkymän toiselle puolelle ja zoomatun lähialueen toiselle. Mielestäni ihan käyttökelpoinen juttu.

        No saahan sen e7d ruudin jaettua mutta sitten on ruudut jo aika pienet.

        Ei ole muuten Navionicsin sivuilla mitään support/valituskanavaa. Eikä toimarin puhelin numeroa. Tai aniakin ne on hyvin piilotettu.

        Navionicsin Android appissa voi zoomata nelinkertaiselle alueelle ennen kuin se rupeaa hävittämään tikkuja näytöstä.
        Samaa haluaisin reiskalta.
        Täytyy kai ensin päivittää viimeisin reiskasofta ja uusimmat Navionics kortit.
        Saa nähdä paraneeko vai huononeeko tilanne.


      • itkumuurix
        Paska navionix kirjoitti:

        No saahan sen e7d ruudin jaettua mutta sitten on ruudut jo aika pienet.

        Ei ole muuten Navionicsin sivuilla mitään support/valituskanavaa. Eikä toimarin puhelin numeroa. Tai aniakin ne on hyvin piilotettu.

        Navionicsin Android appissa voi zoomata nelinkertaiselle alueelle ennen kuin se rupeaa hävittämään tikkuja näytöstä.
        Samaa haluaisin reiskalta.
        Täytyy kai ensin päivittää viimeisin reiskasofta ja uusimmat Navionics kortit.
        Saa nähdä paraneeko vai huononeeko tilanne.

        Navionicsin itkumuuri löytyy aika yllättävästä paikasta. Vasemmasta alakulmasta "contact us" se on valitettavasti Enklanniksi, samoin kuin palautekaavakekkin.

        http://navionics.com/en/customers

        Ensisijaisesti pitää kumminkin mennä venetarvikeliikkeeseen valittamaan, koska ne puhuvat suomea ja pitäähän niiden jotain asialle tehdä. .


      • Paska navionix
        itkumuurix kirjoitti:

        Navionicsin itkumuuri löytyy aika yllättävästä paikasta. Vasemmasta alakulmasta "contact us" se on valitettavasti Enklanniksi, samoin kuin palautekaavakekkin.

        http://navionics.com/en/customers

        Ensisijaisesti pitää kumminkin mennä venetarvikeliikkeeseen valittamaan, koska ne puhuvat suomea ja pitäähän niiden jotain asialle tehdä. .

        Kiitos, en heti löytänyt.

        Pitää tehdä keissi sinne.


      • Utelias kädellinen
        65490 kirjoitti:

        Kiva nähdä mikä on seuraava kädettömien ongelma , ai niin , sehän on se , jos keulapotkuri ei toimikkaan hui hui ;-)

        Voisitko kertoa, mitä kommentillasi tarkoitat?


      • C/R
        Utelias kädellinen kirjoitti:

        Voisitko kertoa, mitä kommentillasi tarkoitat?

        En ole 65490, mutta kerron oman käsitykseni hänen tarkoituksestaan. Plotteri näyttää melko tarkkaan veneen sijainnin. Kun vertaa sitä, kaiun lukemia ja silmähavaintoja ympäristöstä paperikarttaan, on navigointi PAPERIKARTAN avulla hyvin helppoa. On ihan sama mitä Navionicsin karttapohja näyttää, sillä plotterin avaus edellyttää OK-näppäimen painallusta. Navionicsin karttaa ei tule PELKÄSTÄÄN käyttää navigointiin. Uusavuttomat eivät ymmärrä OK-näppäimen painalluksen merkitystä, hehän painavat aina tätä näppäintä, koska kartta eihän muuten avaudu. Sitten he joutuvat ylipääsemättömiin ongelmiin, joihin VIISAAT veneilijät eivät hevillä joudu. Sitä tarkoittaa maininta kädettömistä.
        Keulapotkuri maininta tulee siitä, että jossain näissä vieteissä kerrottiin ruotsalaisveneestä, joka ei uskaltanut tulla satamaan ilman merivartioston apua, koska keulapotkuri ei toiminut. Suomessakin purjehtijat ovat soittaneet hinausapua purjeveneelle, koska moottori ei ole toiminut. Purjehtiminen on siis vaikeutunut liikaa, kun ei ole toimivaa moottoria. Tuollaista voisi sanoa jo kädettömyyden tasoiseksi avuttomuudeksi, vai oletko eri mieltä?


      • Utelias kädellinen
        C/R kirjoitti:

        En ole 65490, mutta kerron oman käsitykseni hänen tarkoituksestaan. Plotteri näyttää melko tarkkaan veneen sijainnin. Kun vertaa sitä, kaiun lukemia ja silmähavaintoja ympäristöstä paperikarttaan, on navigointi PAPERIKARTAN avulla hyvin helppoa. On ihan sama mitä Navionicsin karttapohja näyttää, sillä plotterin avaus edellyttää OK-näppäimen painallusta. Navionicsin karttaa ei tule PELKÄSTÄÄN käyttää navigointiin. Uusavuttomat eivät ymmärrä OK-näppäimen painalluksen merkitystä, hehän painavat aina tätä näppäintä, koska kartta eihän muuten avaudu. Sitten he joutuvat ylipääsemättömiin ongelmiin, joihin VIISAAT veneilijät eivät hevillä joudu. Sitä tarkoittaa maininta kädettömistä.
        Keulapotkuri maininta tulee siitä, että jossain näissä vieteissä kerrottiin ruotsalaisveneestä, joka ei uskaltanut tulla satamaan ilman merivartioston apua, koska keulapotkuri ei toiminut. Suomessakin purjehtijat ovat soittaneet hinausapua purjeveneelle, koska moottori ei ole toiminut. Purjehtiminen on siis vaikeutunut liikaa, kun ei ole toimivaa moottoria. Tuollaista voisi sanoa jo kädettömyyden tasoiseksi avuttomuudeksi, vai oletko eri mieltä?

        Kuten aikaisemmista viesteistä ja myös Vene-lehdestä olet voinut lukea, Navionicsin karttoihin on ilmestynyt vuonna 2012 konkreettisesti niiden käytettävyyttä heikentävä virhe. Valmistaja on vasta tänä vuonna myöntänyt ongelman ja aikoo ilmeisesti laatia korjaavan päivityksen. Kukaan ei kuitenkaan tunnu tietävän, milloin se julkaistaan.

        Vene-lehdessä julkaistu Navionicsin vastine oli monelta osin arveluttava. Esimerkiksi väite, että kansainväliset standardit ”ohjeistavat käyttämään aina parasta saatavilla olevaa zoomausnäkymää” on epärealistinen. Edellä on tullut esille, että esimerkiksi linjataulujen näkemiseksi näyttö pitää paikoitellen zoomata yhteen meripeninkulmaan. Tämä tarkoittaa sitä, että plotteri näyttää eteenpäin vajaat 0,7 mpk. Navionics sivuuttaa vastineessaan myös sen, että virhe heidän karttoihinsa on tullut vasta viime vuosina.

        En ota kantaa keulapotkuriin ja sen käyttöön, koska se ei mitenkään liity Navionicsin kartan ongelmiin. On varmasti hyödyllistä, että tämä karttaongelma tulee mahdollisimman monen käyttäjän tietoon kunnes virhe on asiallisesti korjattu. Siksi on epäasiallista, että keskustelua yritetään suunnata plotterin käyttäjien syyllistämiseen.


    • Paska navionix

      Normaali tapaus on että venetarvikeliike ei mitään tiedä.

      Viittavat valmistajaan. Ja valmistaja viittaa tietenkin myyjän suuntaan.

      Mutta myyvät kyllä innolla taas uusia laitteita :-)

      • mikaongelma

        Oletko raportoinut ongelmasta valmistajalle? Minkä vastauksen sait?


      • että näin,
        mikaongelma kirjoitti:

        Oletko raportoinut ongelmasta valmistajalle? Minkä vastauksen sait?

        Minä olen Navionicsille matalikkojen zoomauksesta itkenyt vuosia sitten, mutta eipä ole tehonnut.

        Vaikkapa Lauttasaaren Särkiniemen lounaispuolella / länsiviitan puolessa välissä oleva matala näyttää hieman uloszoomattuna 6m aluetta, siinä onkin alle 2m vettä tarkemmalla tasolla.


      • No problem
        että näin, kirjoitti:

        Minä olen Navionicsille matalikkojen zoomauksesta itkenyt vuosia sitten, mutta eipä ole tehonnut.

        Vaikkapa Lauttasaaren Särkiniemen lounaispuolella / länsiviitan puolessa välissä oleva matala näyttää hieman uloszoomattuna 6m aluetta, siinä onkin alle 2m vettä tarkemmalla tasolla.

        Jostakin syystä zoomauksen toimintalogiikka on minulle itsestään selvä. Niinhän paperikortitkin toimivat. Ei yleiskortissakaan kaikkia matalikkoja tai viittoja ole. Vieraisiin satamiin tullaan yleensä jopa erityisten satamaoppaiden avulla.


      • Ei ihan
        No problem kirjoitti:

        Jostakin syystä zoomauksen toimintalogiikka on minulle itsestään selvä. Niinhän paperikortitkin toimivat. Ei yleiskortissakaan kaikkia matalikkoja tai viittoja ole. Vieraisiin satamiin tullaan yleensä jopa erityisten satamaoppaiden avulla.

        No tuo on vähän huono vertaus, ei paperikarttojen puutteita kannata kopsailla kun on käytössä ihan eri työkalut. Mutta toki zoomatessa yksityiskohdat häipyvät luonnostaan, toteutus vain pitäisi olla sellainen että se ei pääse yllättämään. Tietyltä osin vanhan version toteutus oli informatiivisempi.


      • että näin,
        Ei ihan kirjoitti:

        No tuo on vähän huono vertaus, ei paperikarttojen puutteita kannata kopsailla kun on käytössä ihan eri työkalut. Mutta toki zoomatessa yksityiskohdat häipyvät luonnostaan, toteutus vain pitäisi olla sellainen että se ei pääse yllättämään. Tietyltä osin vanhan version toteutus oli informatiivisempi.

        Pari viikkoa sitten ladatussa versiossa on parannuksia. Nyt keskellä syvempää (


    • Onko tietoa?

      Onko kellään tietoa tai peräti kokemuksia uusista päivityksistä, joilla Navionicsin virheellisen toiminnan saisi korjattua? Niitähän lupailtiin jo ennen helmikuun venemessuja.

      • purjehtija 57

        On tietoa. Päivitin oman karttakorttini nyt toukokuun alussa ja ensimmäisellä purjehduksella havaitsin, että homma on mennyt pahasti reisille. Ihmettelin aluksi, että onpa paljon merkejä hävinnyt taleven jäljiltä, kun porteista ei näkynyt mitään ja zuumatessa tuli ensikis esiin toinen merkki ja myöhemmin lisää zuumatessa tuli esille toinenkin merkki. Käytössä on reiskan C12 W ja sen ohjelmisto on viimeisin saatavilla oleva.

        Itse haluaisin perua karttapäivityksen, koska pidän päivitettyä karttaversiota suorastaan vaarallisena.


    • Cruiseri

      Turha toivo: Keskustelin juuri tunnetuimman karttakauppiaan kanssa:
      En pysty nyt päivittämään vuoden vanhaa korttia, koska minulla sattuu olemaan koneessa linux-käyttöjärjestelmä. Päivitys liikkeessä maksaisi 35 euroa ja ei kauppiaan mukaan vastaa vaivaa koska "ei sinne mitään merkittäviä päivityksiä ole tullut. Sitten kun rulee uudet merikorttisarjat, kannattaa harkita".

      Hmmm.. Vuoden ilmainen päivitys on mahdollinen JOS sinulla on Mac tai Windows. Ja siitä ei ole mitään hyötyä.
      Paketissa lukee näyttävästi: "one year FREE updates delivered every day.. FRESHEST DATA Navionics.com."
      Kasvoillani on lämmin tunne ja silmiä kirvelee.
      Heh...
      PS:
      Niin ja sivuseikkana: Käyttöjärjestelmärajoituksesta ei missään mainintaa.

      • Cruiseri

        Lisäys edelliseen:
        Minua kiinnostavat nimenomaan karttadataan tulevat päivitykset. Varmin keino on siis jatkaa edelleen niiden siirtämistä huolella käsin tiedonantoja merenkulkijoille-läpyskästä paperikarttaan. Kynällä.


      • seilori
        Cruiseri kirjoitti:

        Lisäys edelliseen:
        Minua kiinnostavat nimenomaan karttadataan tulevat päivitykset. Varmin keino on siis jatkaa edelleen niiden siirtämistä huolella käsin tiedonantoja merenkulkijoille-läpyskästä paperikarttaan. Kynällä.

        Harrastushan se on sekin :-)


      • u8uhh
        seilori kirjoitti:

        Harrastushan se on sekin :-)

        ja järkevä sellainen Itämerellä ja sen saaristoissa kulkijoille. Paljon järkevämpi kuin digikartan käyttö ja digikartan päivitys.


      • pleikkarimies

        Pitäisihän se päivitys ehdottomasti saada ladatuksi myös Playstationillä, tai vaikka Samsungin telkkarilla, niissä on USB töpseli ja nettiselain.

        Paska firma kun eivät anna ILMAISIA päivityksiä juuri minun valitsemalleni käyttöjärjestelmälle. Vaihdan merkkiä, ai mutta ei niillä muilla ollutkaan samanlaista palvelua satavissa. Kenellekköhän voisin valittaa siitä?

        Mutta totta tosiaan, kyllä venekauppiaan pitäisi se tehdä ilmaiseksi, pitäähän sen nyt kuulua ihan peruspalveluun. Eihän niillä ole mitään muutakaan tekemistä näin kauden kynnyksellä.

        Niiden kauppiaiden vikako se on ettei sulla ole Wintoosaa tai Mäkkiä?


      • 9-7
        pleikkarimies kirjoitti:

        Pitäisihän se päivitys ehdottomasti saada ladatuksi myös Playstationillä, tai vaikka Samsungin telkkarilla, niissä on USB töpseli ja nettiselain.

        Paska firma kun eivät anna ILMAISIA päivityksiä juuri minun valitsemalleni käyttöjärjestelmälle. Vaihdan merkkiä, ai mutta ei niillä muilla ollutkaan samanlaista palvelua satavissa. Kenellekköhän voisin valittaa siitä?

        Mutta totta tosiaan, kyllä venekauppiaan pitäisi se tehdä ilmaiseksi, pitäähän sen nyt kuulua ihan peruspalveluun. Eihän niillä ole mitään muutakaan tekemistä näin kauden kynnyksellä.

        Niiden kauppiaiden vikako se on ettei sulla ole Wintoosaa tai Mäkkiä?

        Osuit harvinaisen naulan kantaan. Jos pitää itselleen liikaa reunaehtoja, voi ajautua periaatteidensa kanssa uskomattomiin vaikeuksiin ihan yksinkertaisten asioiden kanssa.


      • navikoni

        Navionicsin Freshest data on tarkoitettu asiakkaan itse tekemäksi päivitystyöksi. Ihan vastaavanlaisesti kuin mikä tahansa muukin ohjelmistopäivitys. Yhdenvertaisuus voidaan vetää vaikka tietokoneliikkeeseen. Jos haluat viedä tietokoneesi ohjelmistopäivitykseen, siitä veloitetaan huoltomaksu. Ihan samanlailla Navionics myyjällä on oikeus ottaa veloitus työstä joka tehdään asiakkaan puolesta.

        Monet asiakkaat kokevat, että kartta PITÄÄ päivittää vuoden aikana. Ei ei sitä ei ole pakko päivittää. Navionicsin kartta sisältää kahden kuukauden aikana ostopäivästa rekisterölityneille asiakkaille päivitysmahdollisuuden karttoihin. suurin osa asiakkaista ei tee asialle mitään, vaan käyttävät ihan tyytyväisenä.

        Etenkin jos asiakkaalla on suunnattomia teknisiä ja taidollisia vaikeuksia toteuttaa päivitys, on suositeltavaa ostaa siihen palvelu tai vaihtoehtoisesti jättää homma tekemättä. Todennäköisesti elämä rullaa helpommin ja kevyemmillä verenpaineilla, kun antaa asian olla.

        Sitten on tietenkin asia erikseen, kun mikään ei käy ja mikään ei onnistu. Se voi ollakkin sitten jo vaikeampi tapaus.

        Elämässä ON suurempiakin asioita.

        -Muistaavaihtaa talvirenkaat ajoissa
        -Harjata hampaat aamuin illoin
        -Katsoa oikealle ja vasemmalle tietä ylittäessä
        -Muistaa pysähtyä suojatien eteen pysähtyneen auton rinnalle.

        jne.


    • xklo90

      Minulla on Loisto-ohjelma ja sen kartoista on kommentti:

      Veneillessä navigointiohjelmat eivät korvaa painettuja karttoja tai ECDIS/ENC-järjestelmää ja -karttoja.
      Tämä tuote ei korvaa virallista merikarttaa. Liikennevirasto ei vastaa mahdollisista alkuperäisen merikartta-aineiston ja lopputuotteen välisistä eroista. Aluksella tulee aina olla virallinen paperille painettu merikartta tai virallisella ENC-aineistolla varustettu tyyppihyväksytty ECDIS-järjestelmä.

      Mitenkä näissä muissa ohjelmissa?

      • Cruiseri

        Kyllä. Kaikkihan nämä huomauttavat käynnistyessään että tätä ei pidä käyttää ensisijaisena navigointivälineenä. Viihde-elektroniikkaan rinnastettavia leluja siis.

        Tämän keskustelun pointti on kuitenkin se, täyttääkö tuote kuluttajasuojan osalta valmistajan lupaukset. Onko markkinointi totuudenmukaista?
        "One year FREE updates delivered every day.. FRESHEST DATA Navionics.com"


      • jkllpöå09
        Cruiseri kirjoitti:

        Kyllä. Kaikkihan nämä huomauttavat käynnistyessään että tätä ei pidä käyttää ensisijaisena navigointivälineenä. Viihde-elektroniikkaan rinnastettavia leluja siis.

        Tämän keskustelun pointti on kuitenkin se, täyttääkö tuote kuluttajasuojan osalta valmistajan lupaukset. Onko markkinointi totuudenmukaista?
        "One year FREE updates delivered every day.. FRESHEST DATA Navionics.com"

        Kai olet aloittanut virallisen prosessin oikeuksesi puolesta?
        Jos et niin, niin tämä on tyhjänpäiväistä keskustelua.


    • Kysymys tietäjille

      Tässä keskustelussa on useampaan otteeseen viitattu siihen, että plotteria käynnistettäessä sen käyttäjä joutuu kuittaamaan varoitusilmoituksen. Kukaan tuskin kyseenalaistaa sitä, että kyseisen varoituksen ensisijainen tarkoitus on vapauttaa plotterin ja kartta-aineiston toimittajat kaikesta virhevastuusta. Silti eräät kirjoittajat esittävät asian ikään kuin käyttäjä luopuisi varoituskuittausta tehdessään oikeudesta arvostella tuotteen virheellisyyttä.

      Olen monien muiden tapaan sitä mieltä, että navigoidessa pitää käyttää ajantasaisia paperikarttoja, ja plotteri on vain apuväline. Silti en ymmärrä sitä, miksi Navionicsin kartta-aineiston ilmeisen virheellinen ja sen tarkoituksenmukaista käyttöä merkittävästi haittaava ominaisuus pyritään toistuvasti esittämään hyväksyttävänä seikkana. Samalla siihen tyytymätön käyttäjä pyritään syyllistämään sillä perusteella, että itsehän kuittasit varoitustekstin.

      Koska ainakin eräät kirjoittajat ovat ilmeisesti sidoksissa kyseiseen toimittajaan, voisitteko kertoa milloin kartta-aineisto korjataan toimimaan yhtä ongelmattomasti kuin vielä kolme vuotta sitten?

    • -Mika-

      En tiedä mitä muut tekee, muttä minä äänestin lompakollani: Ostin uuden, erimerkkisen plotterin Lowrancen tilalle ja siihen C-mapin kartat.
      ei kai tässä kuluttaja muuta voi tehdä.
      Suomi ja pohjoismaat on niin pieni markkina-alue, ettei joku Navionicsin kokoinen firma ala tekemään mitään muutoksia tuotteisiinsa pelkästään täältä saadun palautteen perusteella.

      • 23+2

        Minun ei tarvinut käyttää penniäkään. Netistä löytyi ilmaiseksi navionics europe. Siispä ei ole mitään syytä valittaa navionicsia, hyvä se on avomerellä ja sumussa saaristossa paperikartan tukena.


    • Opettelua

      Tässä on ilmeisesti tapahtumassa sukupolvenvaihdos. Nuoret, jotka ovat tottuneet zoomaamaan kännykällä sivuja nipistämällä, ymmärtävät, että mitä kauempaa katsoo, sitä vähemmän on yksityiskohtia.

      Painettun median aikakauden ihmisille on vaikea hyväksyä, että osa tiedosiat tulee näkyviin suurentaessa ja katoaa loitontaessa.

      Jokainen on varmaan samaa mieltä siitä, että kun plotteria loitontaa niin, että ruudulla on koko Eurooppa, ei yksittäisiä kiviä voi olla näkyvissä. Kysymys onkin siitä, missä vaiheessa mikin tieto jää pois.

      Ongelmaa ei ole, jos plotteria katsoo samalla suurennoksella kuin karttaa. Silloin kaikki on näkyvissä. Sen sijaan, jos haluaa zoomata pois, niin kaikki tieto ei enää mahdu ruudulle. Oikeasti ongelma on mitätön, koska sopivan tason löytää helposti kokeilemalla ellei sitten ole hyvin epävarma tekniikan käytössä.

      • Utelias kädellinen

        Et ole ilmeisesti lukenut aikaisempia kirjoituksia? Kartta-aineistoon liittyvä tekninen ongelma on valitettavasti olemassa, ja Navionics on sen myös myöntänyt. Kukaan ei jostain syystä vaan suostu informoimaan, milloin kevääksi luvatut oikein toimivat kartat olisivat saatavilla. Kellään ei myöskään tunnu olevan käytännön kokemuksia siitä, onko virhe todella korjattu. Kesä lähestyy, ja asia on muuttunut monelle ajankohtaiseksi.

        Jos et todellakaan viitsi lukea kaikkea aikaisemmin aiheesta kirjoitettua, katso edes 22.3.2014 20:04 kirjoittamani teksti sekä siihen liittyvä keskustelu. Se auttanee ymmärtämään, että vika ei ole käyttäjässä, jos ohjelmisto toimii virheellisesti.


      • Opettelua vaan
        Utelias kädellinen kirjoitti:

        Et ole ilmeisesti lukenut aikaisempia kirjoituksia? Kartta-aineistoon liittyvä tekninen ongelma on valitettavasti olemassa, ja Navionics on sen myös myöntänyt. Kukaan ei jostain syystä vaan suostu informoimaan, milloin kevääksi luvatut oikein toimivat kartat olisivat saatavilla. Kellään ei myöskään tunnu olevan käytännön kokemuksia siitä, onko virhe todella korjattu. Kesä lähestyy, ja asia on muuttunut monelle ajankohtaiseksi.

        Jos et todellakaan viitsi lukea kaikkea aikaisemmin aiheesta kirjoitettua, katso edes 22.3.2014 20:04 kirjoittamani teksti sekä siihen liittyvä keskustelu. Se auttanee ymmärtämään, että vika ei ole käyttäjässä, jos ohjelmisto toimii virheellisesti.

        Olet hiukan metsässä ajatuksesi suhteen. Ymmärrän täydellisesti mitä tarkoitat, mutta pidän itsestään selvänä, että eri zoomauksella näkyy eri tiedot. Aivan samalla tavalla kuin kännykällä zoomaamalla näkyy eri tiedot. Kun alue tulee 10 kertaiseksi samalla ruudulla, ei ole mahdollista sisällytää samaa tietomäärää jo pelkästään fonttien koon takia.

        Juuri tätä tarkoitan sukupolvien eroilla. Karttasukupolvi olettaa, että he voivat poimia kaikesta tiedosta heille oleellisisen samaan tapaa kuin Otavan iso tietosanarirja kertoi koko totuuden aiheistaan ilman, että siinä olisi sijaa näkemyksille. Yhden totuuden sukupolven ongelma oli tiedon löytäminen.

        Informaatiosukupolvelle tietoa on rajattomasti saatavana. Heidän ei ole tarvinnut kierrellä kirjastoja tai käydä kortistoja läpi sen löytämiseksi. Heille tärkeämpi asia on tiedon suodattaminen rajattomasta virrasta heidän tarkoitustaan varten.

        Siksi he osaavat ihan selkäytimellä zoomata kartan eri tasoja ja käyttää sitä tietoa, mitä kulloinkin tarvitsevat. He eivät oleta, että kaikki tasot palvelevat juuri heidän tarpeitaan bvaan he ymmärtävät oman vastuunsa tiedon prosessoijina.

        Jos alueen yleinen syvyys on 6 metriä, niin 2 m kohtaa ei tarvitse erikseen merkitä sillä zoomauksella. Eihän koko Euroopan zoomauksellakaan näy pelkästään minimisyvyys. Kyse on prosessin ymmärtämisestä ja siihen kasvamisesta. Paperisukupolvelle se on vaikeaa.


      • Ohhoh
        Opettelua vaan kirjoitti:

        Olet hiukan metsässä ajatuksesi suhteen. Ymmärrän täydellisesti mitä tarkoitat, mutta pidän itsestään selvänä, että eri zoomauksella näkyy eri tiedot. Aivan samalla tavalla kuin kännykällä zoomaamalla näkyy eri tiedot. Kun alue tulee 10 kertaiseksi samalla ruudulla, ei ole mahdollista sisällytää samaa tietomäärää jo pelkästään fonttien koon takia.

        Juuri tätä tarkoitan sukupolvien eroilla. Karttasukupolvi olettaa, että he voivat poimia kaikesta tiedosta heille oleellisisen samaan tapaa kuin Otavan iso tietosanarirja kertoi koko totuuden aiheistaan ilman, että siinä olisi sijaa näkemyksille. Yhden totuuden sukupolven ongelma oli tiedon löytäminen.

        Informaatiosukupolvelle tietoa on rajattomasti saatavana. Heidän ei ole tarvinnut kierrellä kirjastoja tai käydä kortistoja läpi sen löytämiseksi. Heille tärkeämpi asia on tiedon suodattaminen rajattomasta virrasta heidän tarkoitustaan varten.

        Siksi he osaavat ihan selkäytimellä zoomata kartan eri tasoja ja käyttää sitä tietoa, mitä kulloinkin tarvitsevat. He eivät oleta, että kaikki tasot palvelevat juuri heidän tarpeitaan bvaan he ymmärtävät oman vastuunsa tiedon prosessoijina.

        Jos alueen yleinen syvyys on 6 metriä, niin 2 m kohtaa ei tarvitse erikseen merkitä sillä zoomauksella. Eihän koko Euroopan zoomauksellakaan näy pelkästään minimisyvyys. Kyse on prosessin ymmärtämisestä ja siihen kasvamisesta. Paperisukupolvelle se on vaikeaa.

        Jestas mitä tekstiä!


      • Utelias kädellinen kirjoitti:

        Et ole ilmeisesti lukenut aikaisempia kirjoituksia? Kartta-aineistoon liittyvä tekninen ongelma on valitettavasti olemassa, ja Navionics on sen myös myöntänyt. Kukaan ei jostain syystä vaan suostu informoimaan, milloin kevääksi luvatut oikein toimivat kartat olisivat saatavilla. Kellään ei myöskään tunnu olevan käytännön kokemuksia siitä, onko virhe todella korjattu. Kesä lähestyy, ja asia on muuttunut monelle ajankohtaiseksi.

        Jos et todellakaan viitsi lukea kaikkea aikaisemmin aiheesta kirjoitettua, katso edes 22.3.2014 20:04 kirjoittamani teksti sekä siihen liittyvä keskustelu. Se auttanee ymmärtämään, että vika ei ole käyttäjässä, jos ohjelmisto toimii virheellisesti.

        Minuakin alkoi kiinnostaa. Missä mediassa ja milloin Navionics on myöntänyt minkään ongelman olemassaolon?

        Missä mediassa ja milloin on luvattu päivitystä ja minkä tyyppistä päivitystä on luvattu?

        Kun tiedätte, kertokaa minullekkin.

        Olen kyllä nähnyt perustellun raportin, jossa todetaan, että Navionicsin kartta pystyy olemaan monessa tapauksessa tarkempi, kuin esim. tuo kuuluisa höhöpö Ålandian testin voittanut kartta. Mutta sitähän ei kukaan halua täällä julistaa.


      • Myös kiinnostunut
        vanhami kirjoitti:

        Minuakin alkoi kiinnostaa. Missä mediassa ja milloin Navionics on myöntänyt minkään ongelman olemassaolon?

        Missä mediassa ja milloin on luvattu päivitystä ja minkä tyyppistä päivitystä on luvattu?

        Kun tiedätte, kertokaa minullekkin.

        Olen kyllä nähnyt perustellun raportin, jossa todetaan, että Navionicsin kartta pystyy olemaan monessa tapauksessa tarkempi, kuin esim. tuo kuuluisa höhöpö Ålandian testin voittanut kartta. Mutta sitähän ei kukaan halua täällä julistaa.

        Missä tuo mainitsemasi raportti on julkaistu? Kovasti kiinnostaisi lukea.


      • Pelottavaa asiaa
        Ohhoh kirjoitti:

        Jestas mitä tekstiä!

        Joo,
        aika pelottavaa, että täällä on oppineita ihmisiä.
        Toisaalta ihan kivaa vaihtelua tavallisen haukkumisten ja kiroilujen sekaan.


      • Bossu
        Opettelua vaan kirjoitti:

        Olet hiukan metsässä ajatuksesi suhteen. Ymmärrän täydellisesti mitä tarkoitat, mutta pidän itsestään selvänä, että eri zoomauksella näkyy eri tiedot. Aivan samalla tavalla kuin kännykällä zoomaamalla näkyy eri tiedot. Kun alue tulee 10 kertaiseksi samalla ruudulla, ei ole mahdollista sisällytää samaa tietomäärää jo pelkästään fonttien koon takia.

        Juuri tätä tarkoitan sukupolvien eroilla. Karttasukupolvi olettaa, että he voivat poimia kaikesta tiedosta heille oleellisisen samaan tapaa kuin Otavan iso tietosanarirja kertoi koko totuuden aiheistaan ilman, että siinä olisi sijaa näkemyksille. Yhden totuuden sukupolven ongelma oli tiedon löytäminen.

        Informaatiosukupolvelle tietoa on rajattomasti saatavana. Heidän ei ole tarvinnut kierrellä kirjastoja tai käydä kortistoja läpi sen löytämiseksi. Heille tärkeämpi asia on tiedon suodattaminen rajattomasta virrasta heidän tarkoitustaan varten.

        Siksi he osaavat ihan selkäytimellä zoomata kartan eri tasoja ja käyttää sitä tietoa, mitä kulloinkin tarvitsevat. He eivät oleta, että kaikki tasot palvelevat juuri heidän tarpeitaan bvaan he ymmärtävät oman vastuunsa tiedon prosessoijina.

        Jos alueen yleinen syvyys on 6 metriä, niin 2 m kohtaa ei tarvitse erikseen merkitä sillä zoomauksella. Eihän koko Euroopan zoomauksellakaan näy pelkästään minimisyvyys. Kyse on prosessin ymmärtämisestä ja siihen kasvamisesta. Paperisukupolvelle se on vaikeaa.

        Höpö höpö. Zoomausalgoritmi voidaan vallan mainiosti kirjoittaa sellaiseksi, että se poimii näytettäväksi ne tärkeimmät tiedot, eli karit ja merimerkit. Kuka tahansa järkevä koodari tekisi näin. Se nyt on vaan ohjelmointivirhe, että zoomaus toimii miten sattuu. Onneksi ongelman korjauksen ei pitäisi olla kovinkaan hankalaa, mutta se saattaa vaatia hieman lisää prosessoriaikaa.


      • koodari
        Pelottavaa asiaa kirjoitti:

        Joo,
        aika pelottavaa, että täällä on oppineita ihmisiä.
        Toisaalta ihan kivaa vaihtelua tavallisen haukkumisten ja kiroilujen sekaan.

        Pelottavaa on se, että ei ymmärretä pointtia: jos toteutus voi aiheuttaa käyttäjälle fataalin tulkintavirheen, on vika lähtökohtaisesti toteutuksessa. Tällöin se vaatii korjausta. Näitä on nähty esimerkiksi ilmailussa paljonkin. Onneksi sillä puolella joskus sentään asioita korjataankin. Eikä kyse ole sukupolvi- vaan kokemus- ja ymmärrystasosta. On tyhmää hyväksyä noin vain korjattavissa olevia puutteellisia ratkaisuja (vaikka perinteisesti palvommekin esivaltaa ja tsaaria).


    • 0.2nm

      Navionicsin kartta ei kaipaisi mitään mutta kuin sen, että kaikki detaljit saisivat tulla näkyviin jo pienemmällä zoomilla kuin nyt. Nyt kaikki informaatio ilmestyy vasta noin "0.05nm" kohdalla. Olisi paljon parempi jos kaikki näkyisi jo "0.2nm" kohdalla.

    • 15+13

      Tilannetietoa asiasta tältä päivältä.

      Kävin Marineassa Sörnäisissä kyselemässä asiasta, mutta eipä tuosta paljoa kostunut. Todettiin myyjän kanssa vian olemassaolo (verrattiin samassa plotterissa siinä esiasennettuna ollutta v. 2011 Navionicsia suoraan uusimmasta myyntipaketista avattuun muistikorttiversioon) ja myyjäkin totesi, että kyllähän tuo uusi versio hölmösti toimii zoomatessa (näyttää esim. viittoja, mutta ei vieressä olevaa jääpoijua tai reunamerkkiä..).

      Eivät kuitenkaan osanneet sanoa milloin tuota oltaisiin korjaamassa ja usuttivat vain päivittämään omat kartat viiimeisimpään versioon josko vaikka sattuisi lykästämään. Lisäksi kertoivat, että Navionicsin www-sivuilla olevalla kartalla (http://www.navionics.com/en/webapp) voi käydä katsomassa miltä uusimmat datat näyttävät. Tuolla kun katselin, niin vialliseltahan tuo vielä näyttää.

      Helppo paikka todeta tuo vika on esim. Helsingin edustalla Melkin eteläpuolella olevat kolme kardinaalimerkkiä. Viallisella kartalla zoomatessa niistä ilmestyy ensin näkyviin pohjois- ja eteläviitat ja vasta lisää zoomatessa luonnossa selvästi isoin pohjoisjääpoiju. Vanhassa Navionicsissa nuo kaikki tulevat näkyviin samaan aikaan.

      Joku mainitsi ketjussa käyttävänsä C-MAP:in karttoja. Toimivatko ne Navionicsia järkevämmin zoomatessa? Omaan B&G:n plotteriin kun voisi noita C-MAP:ejakin laittaa..

    • äänestä jaloillasi

      Tab käyttäjät siirtykää käyttämääm Seapilottia ja lopettakaa valitus

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      149
      8841
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2609
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      28
      2397
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      43
      2381
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      196
      1823
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1817
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1693
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      41
      1219
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1187
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1126
    Aihe