Valo on varsin tärkeä ja näkemisenkin ensimmäinen ehto. Turha on silmiä rasittaa ja elämisen mukavuutta huonontaa kun valoa saa aikaan halvalla.
Kyseessä on led-valo, joka on japanilaisen kehittämä ja teholtaan lähes uskomaton.
Kun on öljylamput, kaasuvalot sun muut petromaxit nähnyt niin on äimänä.
Hehkulampun aikaan käytin 50- tai 100 watin lamppuja. Nyt hankkimani lampun teho on 6,3w !!!
Lampun kestoikä on 25 000 tuntia ja kulutus siis 6,3 kWh tuhannessa tunnissa.
Jos sähkön hinta on 10c/kWh tulee hinnaksi 10e 42 vuorokaudessa yhtämittaista valaistusaikaa.
Lampun myyntipaikkaa en voi kertoa, mutta eräs ruotsalainen huonekalukauppa on kyseessä.
Valoa kansalle
11
95
Vastaukset
Asuin pikkutyttönä isovanhempieni luona. he olivat erittäin säästäväisiä, että en sanoisi peräti nuukia.
En tiedä oliko sähkö silloin kallista, vai pitikö kaikessa olla taloudellinen, mutta muistan aina ne "hämäräjuhlat", eli illan tultua istuttiin puolipimeässä, koska säästettiin sähköä. Voi kauhistus miten tylsiä nuo "juhlat" pikkutytön mielestä olivat!
Siitäköhän juontuu, että itsekin sammuttelen lamppuja kun siirryn huoneesta toiseen , ja arvostelen tuhlaavaisia naapureita, joilla palaa ulkovalot kaiken iltaa.
Taidan alkaa siirtyä ukkoni kannalle joka naureskelee aina minun säästäväisyyttäni.Enpä taidakaan olla ihan ajan tasalla tässä Led-lamppuasiassa. Minulla on kaikki lamput vaihdettu energiansäästölampuiksi.
Led- lamppuina olen pitänyt sellaisia pikkuisia lamppuja kuten jouluvaloissa ja sisustuksessaja esim keittiön työpöydän nauhamainen valosarja, joka koostuu pikkuisista valoista.
Nyt vaan pitääkin kysyä ovatko nuo energiansäästölamput led- lamppuja?
Ruuneperi varmaan jaksaa vastata.Ruuneperi kirjoitti:
K!yllä minä vastasin, mutta Lähettämättä jäi!
Kiva kun nyt vastasit. Mukavaa lauantaita!
- anlisek
No niin minäkin olen pitänyt keittiön työtason pikkulamppuja led-valona, jopa antanut palaa koiran ja kissan takia läpi yön, vaikka muuten säästänkin sähköä. Kun se valosarja laitettiin keittiörempan yhteydessä, niin muistan sähkömiehen sanoneen, että ne vievät hyvin vähän sähköä.
Ohhoh! kovat on hommat kun joutuu heti "sähkötöihin kun herää.
En ole noita lamppuasioita niin tarkkaan seurannut, mutta energiansäästölamppuja olen kyllä käyttänyt.
Perstuntumani on ollut, että hehkulamppu kuluttaa ehkä kolme kertaa sähköä verrattuna säästölamppuun.
Kun keittiöni valaisimesta paloi lamppu, jonka valoteho oli ehkä 50 Watin hehkulamppua vastaava, pyysin kummityttäreni poikaa tuomaan niitä led-lamppuja.
Käteeni sain lampun, jonka kyljessä luki 6,3 W ja vähän ihmettelin moista tuikkua.
Valoa lähtee kuitenkin yli odotusten ja E27 kantakin käy suoraan.
Nykyään valoteho ilmoitetaan valovirtana, eli lumeneina. tässä lampussa se on 400 lm ja värilämpötila 2700K. Nuo kelvin- (K) asteet kertovat valon valkoisuudesta eli siitä, että mitä enemmän kelvineitä sen valkoisempaa???.
Kyllä oli viisas mies se japanilainen, joka ledin keksi. Sai kyllä suomalaisilta kuin Nobel-palkinnon keksinnöstään.
Tämä keksijä on vielä viisaampi kuin vanha japanilainen tuttavani, Natisuta Hetekata, josta lienen kertonutkin.Hei Ruuneperi, kiva että tuo tyylisi on säilynyt noin hyvänä ja meitä edelleenkin hauskuuttavana.
Hyvää perjantaipäivää sinulle!
Ruuneperi.
Kysyin, "ovatko nuo energiansäästölamput led- lamppuja?"
Luin tarkkaan vastauksesi ja hieman epävarma olen edelleen asiasta.
Pitää vaan itse päätellä että eri lampuista on kysymys, sillä energiasäästölampuissa on lyijyä, mutta Led-lampuissa ei. Sillä on merkitystä mihin jätteisiin lamput pitää laittaa.
Energiasäästölamput ovat ongelmajätettä.Näyttää siltä, että Led ja Energisäästölamput ovat kaksi eri asiaa.
Led lamppuja on myös saatavana erilaisiin valaisimiin, ovat kuitenkin huomattavasti kalliimpia kuin Energialamput. Itse olen vaihtanut Energialampuiksi kaikki valaisimet.
Tuota sähkön kulutusta pitäisi voida seurata suoraan, kun on nuo etämittarit, mutta kerrostalossa mittarit suljetussa komerossa joten ei käy. Ainoa keino katsoa sähkölaskusta. Sähkönkulutus lähes puolittui kun kaikki valaisimet vaihdoin Energialampuiksi.
Led valo meillä on parvekkeella joulunaikaan, sellainen nauhavalaisin. Kosketin on sellainen ajastimella varustettu. Vedät illalla palaa aamuun.
- tietoa löytyy
Eikös Katleijanen ole kokenut googlettaja ?
http://www.yhteishyva.fi/koti-ja-puutarha/sisustus/lamput--ostajan-opas/0218010-76852Guugelista löytyy tottakai. Kun on 15 vuotta tietsikoita käyttänyt niin onhan tullut tietysti googleloituakin, helpoin homma sillä vehkeellä.
Nyt vaan asiantuntija- Ruuneperilta halusin kysyä. Onhan se aina aloittajasta kiva jos saa kiinnostuneilta viestejä ketjuunsa.
Kiitos guugeloijalle hyvästä linkistä!
ps. kyllä siirtyminen energiasäästölamppuihin näkyi aikoinaan sähkölaskussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?1466354Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell1964002PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä
Toivottavasti on s i n i v u o k k o nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w4852807- 312761
- 2012375
- 1862089
Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale1471512- 581334
Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi
Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.371304Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?891074