Hei, haluaisin kuulla asiallisia mielipiteitä ja kokemuksia aiheesta vanheneminen. Miltä vanheneminen on teistä tuntunut ja onko se ollut sitä mitä odotitte? Olen itse 2 v., aika nuori siis vielä elämän mittakaavassa kai. Lapsien hankintaa en ole miettinyt enkä seurustele tällä hetkellä. Nyt olen alkanut miettiä paljon vanhenemista, ikäkriisistä ei nyt sentään kai ole kyse. TUntuu vain niin oudolta, että vanhenee, ei osaa kuvitella että itse olisi joskus 50 v.Tosin eihän joskus osannut ajatella 15 vuotianaana, että olisin joskus 27 v. No mutta, olen muutenkin liian kova ajattelemaan asioita liian syvällisesti :/ Työpaikan kahvihuoneen naiset (40-60 v) puhuvat elämästä kuin se olisi ohi, elämässä ei ole mitään iloa tuovaa, avioliittokin on perseestä, osa puhuu että elää vain lapsilleen. Todella masentavaa kuunneltavaa. Yleensäkin tuo lapsiasia mietityttää, jotkut (esim. naiset) kun eivät ole enää lapsien saamisen jälkeen kuin äitejä, ekö heidän edelleen pitäisi olla naisia, ystäviä, puoliso? SItten taas toisaalla tunnen ihmisiä, jotka ovat hyvinkin elämäniloisia ja haluisia, oli ikää sitte 60 tai enemmän tai vähemmän. Onko kaikki sitten kiinni asenteesta? Jos elämä oikeesti olisi niin perseestä 10 v päästä, niin eikö se olisi sitten ihan sama heittää itsensä narun jatkeeksi jo nyt. Tämä nyt on vain pohdintaa ja olisin tietysti iloinen jos saisi positiivisia(kin) kommentteja.
Miltä vanheneminen tuntuu? (Positiivisessä mielessä..)
5
91
Vastaukset
- Keskivertotäti?
Olen juuri täyttämässä 52 ja minusta on tuosta 30-vuotiaasta eteenpäin tuntunut, että jokainen vuosi on edellista parempi. Olen koko ajan itsevarmempi, sinut itseni kanssa. Nautin monista asioista ja osaan monia asioita. Olen ammatissa, josat nautin erittäin paljon ja uskon olevani siinä aika hyvä. Lapsuus oli minulle **** ja nuoruus samoin.
Vielä ei ole kehollisia kremppoja ja monet asiat kiinnostaa ja innostaa. Olen iloisempi, kuin koskaan; moni asia naurattaa ja oma iste ei yhtään vähiten!. Lapset ovat juuri aikuistumassa; toisella on ongelmia koulun kanssa. Tavallaan kyllä odotan, että lähtisivät vielä enemmän itsenäistymään. Toivon lasten menestyvän (tarkoitan perusduunia ja hyvää ihmissuhdetta) ja elävän omaa elämäänsä..en odota heidä roikkuvan helmoissani minusta huolehtimassa. Näyttävät fiksumpia olevan kuin minä, mikä on hyvä asia. Arvostan heitä kovasti.
En minäkään osannut nuorena ajatella, että mitä se vanheneminen on, mutta nytkään en sitä jotenkin tiedä. Ikä kulkee mukana ja aina siihen sopeutuu ..vuosi kerrallaan tulee vuosi lisää. Ei elämä ole sontaa missään kohdassa elämää automaattisesti eikä kai auvoistakaan. Minulla on hyvä parisuhde. Ystäviä minulla ei ole ollenkaan. Se saattaa yllättää tuon edellä olevan perusteella, mutta olen senkin asian kanssa vihdoin sinut. Olen tajunnut, että olen aika erakko ja viihdyn hyvin yksinkin. Harrastukset on sellaisia aika yksin harrastettavia ja pienimuotoinen, turvallinen elämä tuntuu hyvältä.
En haikaile, että jotain olisi jäänyt kokematta. Uskon, että paljon on vielä edessä, jos itse vain haluan. Seksikokemuksia minulla on vain muutaman miehen kanssa ja olen aina ollut suhteissani uskollinen. Arvostan itseäni tällaisena ja tykkään itsestäni. Kuolemaa mietin joskus. Tuntuu hassulta, että olen sitä lähempänä kuin koskaan. En oiekastaan pelkää kuolemaa, vaan pitkää sairastamista, kitumista. Tätä joskus mietin, mutta en ainakaan vielkä murehdi. - siili1
"Olen itse 2 v., aika nuori siis vielä elämän mittakaavassa kai. Lapsien hankintaa en ole miettinyt enkä seurustele tällä hetkellä."
Nuoret aloittaa kaiken aina vain aikaisemmin. :)
Minä aina nuorena ajattelin, etten varmaankaan elä pitkälle aikuisuuteen, koska en ole osannut kuvitella vanhenevani. No, niin sitä vain hengissä ollaan ja vanhennutaan, mutta tilanne ei ole kovin ruusuinen, koska tuosta ajattelutavasta johtuen en ole oikein asettanut mitään tavoitteita tulevalle. Parisuhdekin katkesi ja nyt olen yksin 37-vuotiaana. Minulla on akateeminen tutkinto, mutten koskaan oikein ajatellut mitä sillä teen. Opiskelin vain sitä mikä kiinnosti. Työllistyin kaupan alalle toimistotyöhön ja kyllähän tuo vaivalla tehdyn tutkinnon hukkaan meneminen harmittaa.
Kyllä se mielestäni on niin, että nainen muuttuu yli kolmekymppisenä jotenkin turhaksi yhteiskunnan silmissä, etenkin jos ei ole lapsia eikä edes minkään alan erikoisosaamista. Kyllähän sitä itsensä pystyy tarpeelliseksi tekemään jos haluaa, mutta se muuttuu taas helposti muille elämiseksi. Toisaalta naisen oletetaankin elävän muille, olevan toisille kuuntelevana korvana sekä hoivaavan lapsiaan ja myöhemmin omia ja appivanhempiaan.
En nyt osannut sinulle positiiviseksi vastaukseksi muuttua, mutta ota tästä opiksi ja suunnittele tulevaa, vaikka koetkin ettet haluaisi vanheta. Itse haluaisin kipeästi aloittaa alusta ja toimia järkevämmin.- Keissa
Olen pian kuusikymppinen. Koviakin menetyksiä ja koettelemuksia liittyy vuosikymmeniini. Olessani kaksikymppinen olin täissä firmassa, jossa oli kymmneniä, suurin osa 40.- 60-vuotiaita naisia. Ajattelin silloin, että kyllä nuo tädit voat sitten vanhoja ja rumia. No siihen aikaan keski-ikäiset työläisnaiset pukeutuivat tanttamaisesti ja kampauksetkin myötäilivät perinteistä tätilinjaa. napakoita permanennentteja lyhyisiin hiuksiin. Hiusvärejäkään eivät monet käyttäneet. Ennen myös kuoltiin nuorempina ja kukaan ei tosissaan odottanut elävänsä 85 - 90- vuotiaaksi.
Nyt olen itse jo tässä iässä. Olen mielestäni nuorekkaampi, vaikka en nuorelta näytä. Takana on lapseton pitkä avioliitto joka päättyi eroon. Koen eläväni erittäin seesteistä ja onnelista aikaa ja odotan eläkkelle pääsyä.
Kuolemaa en pelkää koska kristittynä se ei ole muuta kuin ovi Elämään. Jotenkin on kyllä hieman haikea mieli, kun parhaimmillaankin on enää vain kolmannes ajasta maan päällä elämättä. Tässä iässä aika suorastaan laukkaa. Onneksi terveys on vielä hyvä ja ei ole rajoitteita siinä suhteessa.
Sinun iässä' sitä mietti tulevaisuutta, jopa pelkäsi ajoittain, mutta nyt huomaa että ajatukset suuntautuvat yhä usemammin menneisyyteen, nuoruuteen ja jopa lapsuuteen. Sen myötä onkin tullut uusi harrastus: sukututkimus ja halu tallentaa omaa tietoa lapsuuden maisemista ja henkilöistä tuleville sukupolville.
- harmaantuja
Olen 41 v nainen ja eniten vituttaa vanhenemisessa kaikki.
- uhgoh
Tähän 40 ikävuoteen mennessä on enempivähempi pänninyt miten oma elämä on tavallaan lipunut ohi, katsoessa miten kaikki ympärillä pariutuu ja lisääntyy mutta itseltä moinen ei vaan yksinkertaisesti ole onnistunut. Olen edelleen jotenkin se sama poika joka olin vielä 20v sitten koska eteen ei ole tullut sellaista elämäntilannetta (naista) joka olisi "pakottanut" kasvamaan ihmisenä. Ja vielä jos toiset 40v samaa, argh.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial11566Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras911468Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221041Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva194916- 123822
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2777Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29750Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks42741- 7704
- 60683