Kun jonkun koira käyttäytyy aggressiivisesti, muut koiraihmiset väittävät kaiken olevan omistajan syytä, eikä koiran. Kun jonkun koira käyttäytyy kiltisti, muut koiraihmiset kehuvat vain koiraa, eivätkä koskaan omistajaa koiran luonteesta. Jos vihaisten koirien omistajat ovat vain itse syypäitä koiriensa luonteeseen, niin kai kilttien koirien luonne on myös vain omistajan ansiota? Onko siinä muka jotain eriskummallista, että kehuu ihmistä hyväksi koiranomistajaksi, jos hänen koiransa käyttäytyy hyvin? Vai onko se koiran itsensä ansiota, jos se käyttäytyy hyvin? Tai koiran omaa syytä, jos se käyttäytyy huonosti?
Koiranomistajia vain mollataan, mutta unohdetaan kehua
42
206
Vastaukset
- kumma juttu
Se suomalaisissa usein onkin omituista. Muita ihmisiä moititaan helposti, mutta harvoin ketään kehutaan. Menee nyt vähän sivuun aiheesta, mutta saman tapainen ilmiö on havaittavissa urheilussakin. Jos joku urheilija voittaa kisan, vouhkataan siitä, että suomi voitti. Mutta jos urheilija häviää, huudetaan täyttä kurkkua, että kyseinen urheilija hävisi. Voitot ovat kansakohtaisia, häviöt henkilökohtaisia.
Sama juttu näyttää olevan koirien kanssa. Jos koira käyttäytyy hyvin, koiraa kehutaan, mutta jos koira käyttäytyy huonosti, omistaja saa moitteet.
Miksi suomalaisten on niin vaikea kehua ketään? - ui5rtjhf8
Jotkut käytösasiat ovat luonne-eroja, jotkut taas opittua käytöstä.
Esim. aggressiota opetetaan hillitsemään, se on selvää että pureva koira on kouluttamaton.
Kyllä mielestäni mukavakäytöksinen koira on aina omistajansa tuotos. Harva koira tulee itsestään hyväkäytöksiseksi. En allekirjoita aloittajan väitettä ollenkaan.- Ei ole
Pureva koira ei ole aina kouluttamaton. Kilttikin koira voi ja saa purra, jos se kokee uhaksi jonkun henkilön, joka siis oletettavasti ON oikea uhka. Jos murtovaras tulee minun kotiini ja uhkaa henkeäni, olen koirastani pelkästään ylpeä jos puolustaa minua puremalla tyyppiä. Tai kadulla jos joku vieras käy minuun kiinni, sama juttu. Valitettavasti koirani on vaan niin kiltti ja herkkä luonteeltaan, ettei todennäköisesti edes tuossa tilanteessa käy kenenkään kimppuun.
- seropi62kg
Olen saanut kuulla kehuja koirastani, ompas kiltti koira ja heti perään, oletpas kouluttanut sen hyvin :))
- mie vaan
Hienoa, jos joku on saanut kehuja itselleenkin. Ei se ennenkuulumatonta sentään ole, mutta harvinaista kuitenkin.
- hirveää on
Youtubessa omistajat antavat rakkien repiä pikkulapselta leluja käsistä ja nuoleskella puruleluja tartuttaen ties mitä tauteja. Kuvaaja ei ehtisi tehdä yhtään mitään jos rakki yks kaks purisi. Esim. yksi video otsikoitukin, että hysku tappelee lelusta lapsen kanssa ja rakkihullut vaan kehuu miten kiltti kora.
Raatelukuvat olisi todella tarpeen muistuttamaan, ettei rakkeja pitäisi koskaan laskea pikkulasten lähelle. Tuollaislta pitäisi ottaa lapset huostaan tai antaa rakkienpitokielto.
Tässäkään viestissä ei ole mitään laitonta, luotsin kannattaa lukea säännöt uudestaan.- annnu-
ihan kammottavaa tosiaan. Minua kun on lapsesta asti pidetty sekä hevosten että koirien kanssa, altistuen kuolalle, karvoille ja hilseelle, en ole allerginen millekään, en ole juuri koskaan sairaana ka minusta ei ole tullut kuplan sisällä asuvaa hömelöä. Älä suotta pelkää koiria:) Meilläkin ystävän vauva nukkui kopassaan suuren koirani vieressä :) Niin aion myös omat lapseni kasvattaa, koirat ja hevoset ovat osa elämää, parhaita ja uskollisimpia ystäviä mitä voi saada. Koirani on myös fiksumpi kuin monet ihmiset, mutta siihen nyt ei hirveästi vaadita jos katselee tätä tasoa täälläkin:)
Myös sinun kannttaisi lukea säännöt uudestaan. Viestin ei tarvitse olla laiton joutuessaan poistetuksi. Poistoon riittää myös epäasiallinen, provosoiva ja negatiivinen kirjoitus, jolla on tarkoitus vaan herättää vastarintaa.
Lue nämä;
"Jokaisen käyttäjän vastuulla on, että keskustelua ja muuta vuorovaikutusta käydään palvelussa hyvien tapojen mukaisesti ja rakentavassa hengessä.
Jotta keskustelupalstojen ilmapiiri säilyisi miellyttävänä ja kaikille sopivana, on kaikkien kirjoittajien noudatettava palstoja koskevia sääntöjä.
Keskusteluissa noudatetaan sananvapautta, mutta keskustelut pyritään myös pitämään mahdollisimman asiallisina ja siisteinä."
Toistaiseksi kirjoituksesi eivät juurikaan täytä näitä edellytyksiä. Voit siis miettiä ensin omaa kirjoitustyyliäsi ja sitä, mitä haluat kirjoituksellasi tuoda esille.
Vaikka kirjoituksessa mainitut asiat pitäisivätkin paikkansa (tuossa oli esimerkiksi muutama oikea pointti), niin asian voi myös ilmaista rakentavasti, asiallisesti ja hyvässä hengessä.- Amores perros
Määrittelisitkö "rakkihullun"?
Itselläni on 2 sakutyttöä, ja ovat _tärkeitä_ perheenjäseniä. Koko lapsuutenikin ajan olen "kasvanut" koirien kanssa.
Siksi ja silti pidän itseäni hyvinkin täysijärkisenä, tasapainoisena ja fiksuna, koirani ovat koulutettuja persoonapaketteja. Varsinkin vanhemmasta ollut paljon hyötyä, toiminut hypokoirana, pelastanut mut, avokkini ja hänen lapsensa vihaisen koiran hyökkäykseltä ja dementoitunut sukulaiseni avullaan päässyt 80-vuotisesta sakupelostaan ja ollut hänelle muutenkin terapeuttinen.
Olenko hullu? Rakittelu sinänsä ei närästä, mutta hullunleimaa en otsaani ota. Sanavalintaasi en ymmärrä -en haluakaan ymmärtää.
Hieman harkintaa, kiitos. - Amores perros
Amores perros kirjoitti:
Määrittelisitkö "rakkihullun"?
Itselläni on 2 sakutyttöä, ja ovat _tärkeitä_ perheenjäseniä. Koko lapsuutenikin ajan olen "kasvanut" koirien kanssa.
Siksi ja silti pidän itseäni hyvinkin täysijärkisenä, tasapainoisena ja fiksuna, koirani ovat koulutettuja persoonapaketteja. Varsinkin vanhemmasta ollut paljon hyötyä, toiminut hypokoirana, pelastanut mut, avokkini ja hänen lapsensa vihaisen koiran hyökkäykseltä ja dementoitunut sukulaiseni avullaan päässyt 80-vuotisesta sakupelostaan ja ollut hänelle muutenkin terapeuttinen.
Olenko hullu? Rakittelu sinänsä ei närästä, mutta hullunleimaa en otsaani ota. Sanavalintaasi en ymmärrä -en haluakaan ymmärtää.
Hieman harkintaa, kiitos.Lisään vielä, että koiriani on kehuttu älykkäiksi, komeiksi, hyvin opetetuiksi ja kilteiksi.
Negatiivistakin palautetta olen saanut, kaikki kun eivät ymmärrä että tyttökoira pissaa kyykyllään eikä nosta jalkaa. Moikka!-haukutkin käsitetty väärin, ei ole katsottu hurjasti heiluvaa häntää ja litteitä selkäkarvoja.
Onhan se vallan kummallista, että mustiin pukeutuva lähes nelikymppinen poikatyttö taluttelee hirrrveitä sussareita. :D
Love love teille kaikille, pussasin kamalia kuolaisia koiriani, nyt teitä! ;) - ???!!!!
harpyija kirjoitti:
Myös sinun kannttaisi lukea säännöt uudestaan. Viestin ei tarvitse olla laiton joutuessaan poistetuksi. Poistoon riittää myös epäasiallinen, provosoiva ja negatiivinen kirjoitus, jolla on tarkoitus vaan herättää vastarintaa.
Lue nämä;
"Jokaisen käyttäjän vastuulla on, että keskustelua ja muuta vuorovaikutusta käydään palvelussa hyvien tapojen mukaisesti ja rakentavassa hengessä.
Jotta keskustelupalstojen ilmapiiri säilyisi miellyttävänä ja kaikille sopivana, on kaikkien kirjoittajien noudatettava palstoja koskevia sääntöjä.
Keskusteluissa noudatetaan sananvapautta, mutta keskustelut pyritään myös pitämään mahdollisimman asiallisina ja siisteinä."
Toistaiseksi kirjoituksesi eivät juurikaan täytä näitä edellytyksiä. Voit siis miettiä ensin omaa kirjoitustyyliäsi ja sitä, mitä haluat kirjoituksellasi tuoda esille.
Vaikka kirjoituksessa mainitut asiat pitäisivätkin paikkansa (tuossa oli esimerkiksi muutama oikea pointti), niin asian voi myös ilmaista rakentavasti, asiallisesti ja hyvässä hengessä.Saanko kysyä, että miksi täällä eivät jotkut saa bannauksia millään vaikka kuinka jatkuvasti rikkovat sääntöjä ja levittelevät asiattomuuksia, lukuisia eri kertoja, ja vielä todella räikeästi? Mitä muuta siihen enää tarvitaan, kun kaikkea on jo rikottu?
Kiitos että olet nyt ottanut ohjat omiin käsiisi, tämä palsta tarvitsee kipeästi asiallistumista! Jatka samalla linjalla, kiitos. - joopa joo
annnu- kirjoitti:
ihan kammottavaa tosiaan. Minua kun on lapsesta asti pidetty sekä hevosten että koirien kanssa, altistuen kuolalle, karvoille ja hilseelle, en ole allerginen millekään, en ole juuri koskaan sairaana ka minusta ei ole tullut kuplan sisällä asuvaa hömelöä. Älä suotta pelkää koiria:) Meilläkin ystävän vauva nukkui kopassaan suuren koirani vieressä :) Niin aion myös omat lapseni kasvattaa, koirat ja hevoset ovat osa elämää, parhaita ja uskollisimpia ystäviä mitä voi saada. Koirani on myös fiksumpi kuin monet ihmiset, mutta siihen nyt ei hirveästi vaadita jos katselee tätä tasoa täälläkin:)
Ei varmasti saa allergiaa jos kuolee rakin puremana tai verenmyrkytykseen.
Varmasti rakkisi on fiksumpi kuin sinä, sehän pitää sinua palvelijanaan, taidat jopa pitää sitä jumalana. - Narsisti
annnu- kirjoitti:
Tässä viestiketjussa oli kyse myötätunnosta muita koiraihmisiä kohtaan. Sinä tunnut vain jumaloivan itseäsi.
- annnu-
joopa joo kirjoitti:
Ei varmasti saa allergiaa jos kuolee rakin puremana tai verenmyrkytykseen.
Varmasti rakkisi on fiksumpi kuin sinä, sehän pitää sinua palvelijanaan, taidat jopa pitää sitä jumalana.Minua ei ole koskaan purrut koira :D Olen kuitenkin omistanut 3.
On erittäin harvinaista saada verenmyrkytys koiranpuremasta, se on paljon todennäköisempää saada ihmisen tai kissanpuremasta.
"Varmasti rakkisi on fiksumpi kuin sinä, sehän pitää sinua palvelijanaan, taidat jopa pitää sitä jumalana. "
En itsestäni tiedä, mutta aivan varmasti ainakin sivistyneempi kuin sinä ;) Koirani pitää minua palvelijanaan , sori.. mun koiralla on käyttötarkoitus, siitä treenataan vepe koiraa. En suinkaan pidä sitä jumalana, olen ateisti. Perheenjäsenenä kylläkin.. Ja ennenkuin vastaat tähän että olen yksinäinen niin höpöhöpö siihenkin, minulla on paljon ihmisiä ympärilläni :)) Kaikki tosin ovat eläinrakkaita, ihmiset jotka eivät pidä eläimistä ovat jotenkin vinksahtaneita. - Puluilli
harpyija kirjoitti:
Lue nämä;
Vaikka kirjoituksessa mainitut asiat pitäisivätkin paikkansa (tuossa oli esimerkiksi muutama oikea pointti), niin asian voi myös ilmaista rakentavasti, asiallisesti ja hyvässä hengessä.Millä tavalla tämä on epäasiallinen?
- silmätkäteen
Puluilli kirjoitti:
Millä tavalla tämä on epäasiallinen?
Missä väitetään tämän ketjun olevan epäasiallinen?
Puluilli kirjoitti:
Millä tavalla tämä on epäasiallinen?
Nimim. Puluilli: Ei tällä hetkellä mitenkään. Ilmeisesti et ole seurannut "yleistä koirista"-palstaa kovin kauan? Osiossa on ollut todella törkeitä kirjoituksia jotka ovat yllyttäneet koirien tappamiseen tai fantasioinut sillä tai lietsonut koiravihaa puheilla ja linkeillä joissa esitellään kuvia koirien raatelemista ihmisistä, ja kielenkäyttö on ollut kaiken kaikkiaan täysin ala-arvoista.
Luotsi on hoitanut hommansa kiitettävästi ja poistanut mainitunlaiset viestit, ja sitten siitäkin on noussut meteli, kun eräät ovat kapinoineet 24:n sääntöjä vastaan vaikka ne on lueteltu suomeksi aivan selkeästi. Se on johtanut uusiin törkeyksiin jotka myös on poistettu. Tästäkin ketjusta on muistaakseni hävitetty useampikin viesti mainituista syistä, ja jäljelle ovat jääneet viestit joissa noita asiattomuuksia harmitellaan ja joita ei siis enää täällä ole. Siitä johtuu tuo havaitsemasi ristiriita.- joopa joo
annnu- kirjoitti:
Minua ei ole koskaan purrut koira :D Olen kuitenkin omistanut 3.
On erittäin harvinaista saada verenmyrkytys koiranpuremasta, se on paljon todennäköisempää saada ihmisen tai kissanpuremasta.
"Varmasti rakkisi on fiksumpi kuin sinä, sehän pitää sinua palvelijanaan, taidat jopa pitää sitä jumalana. "
En itsestäni tiedä, mutta aivan varmasti ainakin sivistyneempi kuin sinä ;) Koirani pitää minua palvelijanaan , sori.. mun koiralla on käyttötarkoitus, siitä treenataan vepe koiraa. En suinkaan pidä sitä jumalana, olen ateisti. Perheenjäsenenä kylläkin.. Ja ennenkuin vastaat tähän että olen yksinäinen niin höpöhöpö siihenkin, minulla on paljon ihmisiä ympärilläni :)) Kaikki tosin ovat eläinrakkaita, ihmiset jotka eivät pidä eläimistä ovat jotenkin vinksahtaneita.Verenmyrkytykset tulevat juuri rakkien puremista, muut kotieläimet purevat hyvin harvoin ja rakeilla eniten bakteereja. Muutama ihminen kuolee luultavasti joka vuosi, täällä on ollut linkkejä ja tietoa, etsi niistä.
Vepe-rakeistakin taitaa olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Luullaan ettei olekaan hukkunut kun ei rakki haista, mutta myöhemmin kuitenkin ruumis nousee pintaan tai ei välttämättä edes löydetä. Maallakaan eivät usein haista. Joulun alla etsivät 20m päästä ja saattoi olla vielä elossa, mutta sinne kuoli. Parempi etsiä naaraamalla, sukeltamalla ja suurella määrällä etsijöitä. - annnu-
joopa joo kirjoitti:
Verenmyrkytykset tulevat juuri rakkien puremista, muut kotieläimet purevat hyvin harvoin ja rakeilla eniten bakteereja. Muutama ihminen kuolee luultavasti joka vuosi, täällä on ollut linkkejä ja tietoa, etsi niistä.
Vepe-rakeistakin taitaa olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Luullaan ettei olekaan hukkunut kun ei rakki haista, mutta myöhemmin kuitenkin ruumis nousee pintaan tai ei välttämättä edes löydetä. Maallakaan eivät usein haista. Joulun alla etsivät 20m päästä ja saattoi olla vielä elossa, mutta sinne kuoli. Parempi etsiä naaraamalla, sukeltamalla ja suurella määrällä etsijöitä.no eivät varmasti tule, nimim. voisin väittää aiheesta jotain tietäväni, suurin osa verenmyrkytyksistä johtuu sairaalabakteereista. "muut kotieläimet purevat hyvin harvoin" minua on purrut kissa, varsa, poni ja kilpikonna mutta ei yksikään koira. Kävin tuossa viime viikolla uusimassa jäykkäkouristusrokoitteen, lääkärin mielestä se oli ehdottoman tärkeää koska minua puri kissa joka aiheuttaa enemmän infektioita kuin koira :D mä ymmärrän että sua pelottaa, voit tulla harjoittelemaan meidän koirien kanssa omien tunteiden ja pelkojen hillintää. On hyvin inhimillistä pelätä jotain johon ei ole tottunut tai jos on ollut traumoja lapsena:)
- Tietoisku.
annnu- kirjoitti:
no eivät varmasti tule, nimim. voisin väittää aiheesta jotain tietäväni, suurin osa verenmyrkytyksistä johtuu sairaalabakteereista. "muut kotieläimet purevat hyvin harvoin" minua on purrut kissa, varsa, poni ja kilpikonna mutta ei yksikään koira. Kävin tuossa viime viikolla uusimassa jäykkäkouristusrokoitteen, lääkärin mielestä se oli ehdottoman tärkeää koska minua puri kissa joka aiheuttaa enemmän infektioita kuin koira :D mä ymmärrän että sua pelottaa, voit tulla harjoittelemaan meidän koirien kanssa omien tunteiden ja pelkojen hillintää. On hyvin inhimillistä pelätä jotain johon ei ole tottunut tai jos on ollut traumoja lapsena:)
Rakeilla enemmän bakteereja ja purevat paljon useammin, täysin sivullisiakin. En ole ikinä kuullut kissan hyökkäävän kadulla kenenkään kimppuun, vain kiusatessa puolustautuvat. Rakit purevat ruokkivaa kättäkin, kuten vanha sanonta kuuluu.
"Eläinten puremista 80 prosenttia on koirien ja lopuista valtaosa kissojen aiheuttamia
Noin 5- 15 prosenttia koirien puremahaavoista tulehtuu
Pelätyin koiranpureman ja joskus kissanpureman levittämä bakteeri on Capnocytophaga canimorsus, joka 2-8 vuorokauden aiheuttaa rajun, usein kuolemanvaarallisen verenmyrkytyksen, yleistyneen hyytymishäiriön, aivokalvon-, nivel- tai keuhkopussin tulehduksen
Capnocytophaga canimorsus -bakteeri löytyy joka viidennen koiran syljestä, ja puolella koirista on jokin Capnocytophaga-laji suussaan, yleisimmin pienillä koirilla, uroilla ja leikatuilla yksilöillä.
Kuopion yliopistollisessa sairaalassa hoidettiin viime vuonna kolmea hyvin vakavaa koiran pureman aiheuttamaa infektiota. Yksi hoidetuista kuoli ja toinen sai vakavat pysyvät vammat.
Koiran syljessä kasvaa valtava määrä bakteereja. Näiden joukossa on myös Capnocytophaga canimorsus -bakteeri, joka voi aiheuttaa tietyille ihmisille hengenvaarallisen infektion. Kyse on hyvin harvinaisesta infektiotaudista.
Verenmyrkytyksessä kuume nousee korkeaksi, eri puolille kehoa voi syntyä kuolioita, munuainen voi pettää ja aivojen toiminta heiketä.
Vakavasti vammautuneen potilaan tapauksessa KYSIssä jouduttiin tekemään amputaatioita ja munuaisen vaikeata vajaatoimintaa hoidettiin dialyysillä.
Koira on näissä tapauksissa merkittävässä roolissa, koska infektion aiheuttaa bakteeri, jota löytyy vain koiran syljestä. Allergioilla ei ole mitään tekemistä tämän kanssa. Eikä jäykkäkouristusrokote suojaa infektiolta
http://yle.fi/uutiset/pienikin_koiran_purema_voi_johtaa_vakavaan_infektioon/7054077
"Uudet tutkimusmenetelmät ovat kuitenkin osoittaneet, että bakteeri on hyvin yleinen koiran suun limakalvoilla. Japanilaisessa tutkimuksessa vuodelta 2010 C. canimorsum todettiin 74 %:lla tutkituista 325 koirasta ja 57 %:lla 115 kissasta. Lähisukuinen bakteeri, C. cynodegmi todettiin lähes kaikilla koirilla ja kissoilla. C. cynodermi voi aiheuttaa paikallisen tulehduksen puremahaavassa, mutta sen ei ole todettu leviävän yleisinfektioksi."
http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/elainten terveys ja elaintaudit/elaintaudit/lemmikkielaimet/usein kysyttya lemmikkien taudeista/
"Yleensä kerrottu vain, että sairastuivat vakavasti, tuosta jutusta näkee mitä se teki, jalat ja sormet amputoitu, vammoja joka puolella.
http://www.seiska.fi/Viihdeuutiset/Markku-sai-koiran-nuolaisusta-infektion-nain-karmeasti-kavi-ei-herkille/1021979
"Koiran pussaileminen tai se, että antaa koiran nuolla ihmisen suuta, voi johtaa suun bakteerien siirtymiseen koiralta ihmiselle. Tästä voi seurata ientauti, asiantuntijat varoittavat.
Hoitamattomana ientauti voi johtaa parodondiittiin eli suun kudosten tulehtumiseen. Pahimmillaan leukaluu saattaa mädäntyä, ja hampaat pudota pois.
Useimmat koirat sairastavat parodondiittiä, vaikka vain viidelle prosentille koirista tulee reikiä hampaisiin."
http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288507003218.html
Vieläkö väität vataan? Hauskoja pussailuhetkiä, mutta älkää antako rakkienne nuolla lapsia tai lelujaan. - Voi jehna vaan
Tietoisku. kirjoitti:
Rakeilla enemmän bakteereja ja purevat paljon useammin, täysin sivullisiakin. En ole ikinä kuullut kissan hyökkäävän kadulla kenenkään kimppuun, vain kiusatessa puolustautuvat. Rakit purevat ruokkivaa kättäkin, kuten vanha sanonta kuuluu.
"Eläinten puremista 80 prosenttia on koirien ja lopuista valtaosa kissojen aiheuttamia
Noin 5- 15 prosenttia koirien puremahaavoista tulehtuu
Pelätyin koiranpureman ja joskus kissanpureman levittämä bakteeri on Capnocytophaga canimorsus, joka 2-8 vuorokauden aiheuttaa rajun, usein kuolemanvaarallisen verenmyrkytyksen, yleistyneen hyytymishäiriön, aivokalvon-, nivel- tai keuhkopussin tulehduksen
Capnocytophaga canimorsus -bakteeri löytyy joka viidennen koiran syljestä, ja puolella koirista on jokin Capnocytophaga-laji suussaan, yleisimmin pienillä koirilla, uroilla ja leikatuilla yksilöillä.
Kuopion yliopistollisessa sairaalassa hoidettiin viime vuonna kolmea hyvin vakavaa koiran pureman aiheuttamaa infektiota. Yksi hoidetuista kuoli ja toinen sai vakavat pysyvät vammat.
Koiran syljessä kasvaa valtava määrä bakteereja. Näiden joukossa on myös Capnocytophaga canimorsus -bakteeri, joka voi aiheuttaa tietyille ihmisille hengenvaarallisen infektion. Kyse on hyvin harvinaisesta infektiotaudista.
Verenmyrkytyksessä kuume nousee korkeaksi, eri puolille kehoa voi syntyä kuolioita, munuainen voi pettää ja aivojen toiminta heiketä.
Vakavasti vammautuneen potilaan tapauksessa KYSIssä jouduttiin tekemään amputaatioita ja munuaisen vaikeata vajaatoimintaa hoidettiin dialyysillä.
Koira on näissä tapauksissa merkittävässä roolissa, koska infektion aiheuttaa bakteeri, jota löytyy vain koiran syljestä. Allergioilla ei ole mitään tekemistä tämän kanssa. Eikä jäykkäkouristusrokote suojaa infektiolta
http://yle.fi/uutiset/pienikin_koiran_purema_voi_johtaa_vakavaan_infektioon/7054077
"Uudet tutkimusmenetelmät ovat kuitenkin osoittaneet, että bakteeri on hyvin yleinen koiran suun limakalvoilla. Japanilaisessa tutkimuksessa vuodelta 2010 C. canimorsum todettiin 74 %:lla tutkituista 325 koirasta ja 57 %:lla 115 kissasta. Lähisukuinen bakteeri, C. cynodegmi todettiin lähes kaikilla koirilla ja kissoilla. C. cynodermi voi aiheuttaa paikallisen tulehduksen puremahaavassa, mutta sen ei ole todettu leviävän yleisinfektioksi."
http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/elainten terveys ja elaintaudit/elaintaudit/lemmikkielaimet/usein kysyttya lemmikkien taudeista/
"Yleensä kerrottu vain, että sairastuivat vakavasti, tuosta jutusta näkee mitä se teki, jalat ja sormet amputoitu, vammoja joka puolella.
http://www.seiska.fi/Viihdeuutiset/Markku-sai-koiran-nuolaisusta-infektion-nain-karmeasti-kavi-ei-herkille/1021979
"Koiran pussaileminen tai se, että antaa koiran nuolla ihmisen suuta, voi johtaa suun bakteerien siirtymiseen koiralta ihmiselle. Tästä voi seurata ientauti, asiantuntijat varoittavat.
Hoitamattomana ientauti voi johtaa parodondiittiin eli suun kudosten tulehtumiseen. Pahimmillaan leukaluu saattaa mädäntyä, ja hampaat pudota pois.
Useimmat koirat sairastavat parodondiittiä, vaikka vain viidelle prosentille koirista tulee reikiä hampaisiin."
http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288507003218.html
Vieläkö väität vataan? Hauskoja pussailuhetkiä, mutta älkää antako rakkienne nuolla lapsia tai lelujaan.Maailmassa monia paljon vaarallisempia asioita, paljon todennäköisempää on vammautua kolarissa, sen verran tuota liikennekäyttäytymistä tullut seurattua, kuin saada joku infektio koiran syljestä/puremasta. Ihan ilman pelkoa saa mun koirat mua pussailla, mutta dog hateria varon niin liikenteessä kuin lenkkipolullakin ;)
- Voi jehna vaan
Voi jehna vaan kirjoitti:
Maailmassa monia paljon vaarallisempia asioita, paljon todennäköisempää on vammautua kolarissa, sen verran tuota liikennekäyttäytymistä tullut seurattua, kuin saada joku infektio koiran syljestä/puremasta. Ihan ilman pelkoa saa mun koirat mua pussailla, mutta dog hateria varon niin liikenteessä kuin lenkkipolullakin ;)
Mitenkäs sattuikaan, puhuin aiemmin kolarissa vammautumisesta. Kuinkas ollakaan, jouduin muutama tunti tuon sanomisen jälkeen pieneen ketjukolariin ilman omaa syytäni. Ja vieläkään ei ole yksikään koira purrut minua, auto kuitenkin kävi takaapäin kimppuun:D
- rellun nokkaan
Voi jehna vaan kirjoitti:
Mitenkäs sattuikaan, puhuin aiemmin kolarissa vammautumisesta. Kuinkas ollakaan, jouduin muutama tunti tuon sanomisen jälkeen pieneen ketjukolariin ilman omaa syytäni. Ja vieläkään ei ole yksikään koira purrut minua, auto kuitenkin kävi takaapäin kimppuun:D
Minullakin meinasi tänään käydä köpelösti! Kääntymässä olin, kun vasemmalta ilmestyi lenkkeilijä chihuahua flexissä, vihreät oli hänellekin. Etenin kävelyvauhtia, lenkkeiliä nyökkäsi ilmeisesti tarkoituksena, että voineen mennä ensin? Samassa chihu ryntäsi suoraan eteenpäin auton eteen, onneksi oli jalka jarrulla. Väistämisvelvollisuushan minulla, kuten annoinkin heidän mennä sitten. Mutta jos antavat auton mennä ensin niin ei parane koiraa päästää eteen. Chihukin niin pieni, että ennemmin kiinnitän huomioni ihmiseen, kun on näkyvämpi. Mutta onneksi ei sattunut mitään! Minun moka olisi ollut ilmanmuuta, mitä sitä kiistämään!
- Puluilli
silmätkäteen kirjoitti:
Missä väitetään tämän ketjun olevan epäasiallinen?
Käyttäjän harpyija kommentin perusteella niin päättelin.
- ei nouse jalka
Hei, mäkin olen saanut sitä palautetta, että "kerääppäs sit ne paskat!!!" kun tyttökoirani on kyykistynyt pissalle. :DDD Olen vain huutanut takaisin, etten näe mitään paskoja, voinee tulla itse näyttämään.
- Amores perros
Noille besserwissereille toivoisi enemmän tietämystä koirista...
Vaikka näinkin yksinkertaisesta asiasta alkaen...
Hermo meinaa palaa, mutta seuraavalle rääpöttäjälle kerron _pokeri pitäen ja asiallisesti_ eron tyttö- ja poikakoiran pissimisestä.
Ja kakathan hoitamattomilta alueilta kerään, vaikka toisinaan yököttää. :P - sakot sitten
Saahan ihmisetkin sakot jos pissaa julkisella paikalla ja rakit tuhoaa metalliset lyhtypylväätkin kusellaan.
- olet naurettava dh
sakot sitten kirjoitti:
Saahan ihmisetkin sakot jos pissaa julkisella paikalla ja rakit tuhoaa metalliset lyhtypylväätkin kusellaan.
Olet ihan naurettava kun vertaat kookajan koiria ja ihmisiä. Se tarkoittaa siis, että koirat ovat mielestäsi ihmistenveroisia, tai sitten että ihmiset ovat koiranveroisia. Tosin sinun juttujasi katsellen kyllä siltä tuntuukin, ei ole sinulla paljoa enemmän älliä kuin 3-vuotiaalla ihmislapsella.
- sakot sitten
olet naurettava dh kirjoitti:
Olet ihan naurettava kun vertaat kookajan koiria ja ihmisiä. Se tarkoittaa siis, että koirat ovat mielestäsi ihmistenveroisia, tai sitten että ihmiset ovat koiranveroisia. Tosin sinun juttujasi katsellen kyllä siltä tuntuukin, ei ole sinulla paljoa enemmän älliä kuin 3-vuotiaalla ihmislapsella.
Juuri sen takia, koska rakit eivät ole ihmisen arvoisia, niiden omistajia pitäisi sakottaa. Ihmisillä on tarve liikkua ja pissahätä voi yllättää, mutta rakkeja ei kaupungeissa pitäisi edes olla.
- niinpä niin
sakot sitten kirjoitti:
Juuri sen takia, koska rakit eivät ole ihmisen arvoisia, niiden omistajia pitäisi sakottaa. Ihmisillä on tarve liikkua ja pissahätä voi yllättää, mutta rakkeja ei kaupungeissa pitäisi edes olla.
Aina löytyy vessat ihmisille, jotka voivat jopa pidätellä kauemmin kuin koira.
Mutta Dh, entäs kaikki linnut ja villieläimet, kuka niitä sakottaa? Linnutkin syövyttävät ulosteillaan auton maalipintaa, levittävät tauteja ja loisia jopa sulissa ja höyhenissäkin, ja ulostavat ihmisten paikoille, esim metroasemilla. Linnut eivät ole ihmisten arvoisia. Keneltä saan korvauksia ja ketä sakottaa?? - Heii dh ota iisisti
niinpä niin kirjoitti:
Aina löytyy vessat ihmisille, jotka voivat jopa pidätellä kauemmin kuin koira.
Mutta Dh, entäs kaikki linnut ja villieläimet, kuka niitä sakottaa? Linnutkin syövyttävät ulosteillaan auton maalipintaa, levittävät tauteja ja loisia jopa sulissa ja höyhenissäkin, ja ulostavat ihmisten paikoille, esim metroasemilla. Linnut eivät ole ihmisten arvoisia. Keneltä saan korvauksia ja ketä sakottaa??...hei meilläkin on pellolla jäniksen ja kissojen papanoita, enemmän kuin koirien, minuakin ärsyttää ne niin vietävästi. kuka on kouluttanut kissansa ja pupunsa noin huonosti kun kakkivat minne sattuu!!!....
- ai kauheeta
Heii dh ota iisisti kirjoitti:
...hei meilläkin on pellolla jäniksen ja kissojen papanoita, enemmän kuin koirien, minuakin ärsyttää ne niin vietävästi. kuka on kouluttanut kissansa ja pupunsa noin huonosti kun kakkivat minne sattuu!!!....
...puhumattakaan hirvistä, peuroista, ketuista, mäyristä, supikoirista ja kaikenlaisista näätäeläimistä joita näkee meidän pelloilla ja joskus jopa pihassa.
- niinpä . .
ai kauheeta kirjoitti:
...puhumattakaan hirvistä, peuroista, ketuista, mäyristä, supikoirista ja kaikenlaisista näätäeläimistä joita näkee meidän pelloilla ja joskus jopa pihassa.
Niitähän näkyykin usein kaduilla. Linnut voi lennellä missä tahansa, mutta uloste pieni eikä taida pahemmin aiheuttaa vaaraa, harvemmin edes autoille.
Naisilla tuo logiikka ei ole vahvin puoli, rakin omistajilta puuttuu kokonaan. - mies = kuin siittiö
niinpä . . kirjoitti:
Niitähän näkyykin usein kaduilla. Linnut voi lennellä missä tahansa, mutta uloste pieni eikä taida pahemmin aiheuttaa vaaraa, harvemmin edes autoille.
Naisilla tuo logiikka ei ole vahvin puoli, rakin omistajilta puuttuu kokonaan.Ja miehillä puolet aivoista sijaitsee jalkojen välissä. Kun molemmat päät seisovat yhtaikaa, miesten suusta on turha odottaa mitään järkevää sanottavaa. Ja vaikka se toinen pää ei seisoisikaan, niin käytössä olisi siltikin vain puolet aivokapasiteetista. Joku voisi sanoa, että sekin on enemmän kuin mihin naiset pystyvät, mutta toisaalta naisten järjenkäyttö on aina samalla tasolla, miehillä se loistaa poissaolollaan suurimman osan aikaa, sillä sehän on tunnettu tosiasia, että miehet ajattelevat enimmäkseen niillä aivoillaan mitkä heillä on jalkojensa välissä.
- femakkopropagandaa
mies = kuin siittiö kirjoitti:
Ja miehillä puolet aivoista sijaitsee jalkojen välissä. Kun molemmat päät seisovat yhtaikaa, miesten suusta on turha odottaa mitään järkevää sanottavaa. Ja vaikka se toinen pää ei seisoisikaan, niin käytössä olisi siltikin vain puolet aivokapasiteetista. Joku voisi sanoa, että sekin on enemmän kuin mihin naiset pystyvät, mutta toisaalta naisten järjenkäyttö on aina samalla tasolla, miehillä se loistaa poissaolollaan suurimman osan aikaa, sillä sehän on tunnettu tosiasia, että miehet ajattelevat enimmäkseen niillä aivoillaan mitkä heillä on jalkojensa välissä.
Todellisuudessa asia on juuri päinvastoin. Tutkimuksessa testattiin miesten ja naisten kiihottumista, kaikki naiset kiihottuivat kaikesta alastomuudesta ja jopa eläinten parittelusta, miehet vain aikuisista naisista.
Väittely naisten kanssa on jokseenkin hyödytöntä. Naiset toistavat päättömiä väitteitään, miehet puhuvat faktaa. Kun naiset eivät pärjää väittelyssä, alkavat huutaa ja käyvät jopa päälle. Tutkitusti naiset ovat parisuhteessa ja lapsia kohtaan huomattavasti väkivaltaisempia kuin miehet.
Älykkykkyysosamäärä miehillä keskimäärin viisi pistettä korkeampi ja ohittavat tytöt jo 14-vuotiaana. - kaikkea kanssa
femakkopropagandaa kirjoitti:
Todellisuudessa asia on juuri päinvastoin. Tutkimuksessa testattiin miesten ja naisten kiihottumista, kaikki naiset kiihottuivat kaikesta alastomuudesta ja jopa eläinten parittelusta, miehet vain aikuisista naisista.
Väittely naisten kanssa on jokseenkin hyödytöntä. Naiset toistavat päättömiä väitteitään, miehet puhuvat faktaa. Kun naiset eivät pärjää väittelyssä, alkavat huutaa ja käyvät jopa päälle. Tutkitusti naiset ovat parisuhteessa ja lapsia kohtaan huomattavasti väkivaltaisempia kuin miehet.
Älykkykkyysosamäärä miehillä keskimäärin viisi pistettä korkeampi ja ohittavat tytöt jo 14-vuotiaana.Noinhan miehet mielellään kuvittelevat.
- aktiiviurheilija
Omista kokemuksistani täytyy kyllä sanoa, että olen minäkin usein juuri saanut ihmetystä ja kehuja, kun olen kouluttanut koirani niin hyvin. Usein juuri kysytäänkin, että miten olen osannut kouluttaa noin hyvin? Ja sekä koiraani, että myös minun koulutustaitojani kehutaan, ja ehkä sen takia moni haluaa tuoda minulle omansakin koulutukseen.. ;)
Meilläkin on narttukoirien kanssa juuri tuo, että kun koirani pissii, ja jatkan matkaa niin kerrankin yksi vanhempi rouva tuli heti vihaisena huutamaan, että pitää siivota jätökset, no minä aikani sanoi, että koirani vain pissi, mutta eipä rouva sitä ymmärtänyt. Joten mentiin sitten yhdessä katsomaan tätä pissipaikkaa, ja aikansa pällisteltyään rouva lähti vaivautuneena paikalta, kun ei löytänyt mitään. :D
Ja en todellakaan anna omien koirieni pissiä taloja, lyhtypylväitä, aitoja, postilaatikoita yms. vasten, enkä myöskään ihmisten pihojen reunoille, vaan me vaikka sitten juoksemme metsään asti, että sinne vasta saa tehdä tai ojanvarsille. Ja jokaisen läjän korjaan, vaikka se tehtäisiin metsään. Ja pissitkin voisin siivota, jos joku näyttää sellaisen laitteen, jolla ne saa siivottua ;) Näin sanon nykyään, jos joku valittaa pissimisestä :D - Elämä on
Aina on mollattu ja aina tullaan mollaamaan. Samalla tavalla kuin nuorten lasten äitejäkin aina arvostellaan kaikesta. Ne huonosti käyttäytyvät elukit ja lapset aina huomataan mutta ne lukuisat joilla mitään suurempia ongelmia ei ole sulautuvat sopivasti maastoon eli ei huomata koskaan.
- 16 + 13
Minulla on nyt toinen aikuisiän koira. Ensimmäinen oli ja nyt tämä toinen koira on erittäin tottelevainen ja ihmisrakas. Olen laiska kouluttaja, mutta mutta molemmat tuntuvat ymmärtävän puolesta sanasta. Kehuja hyvätapaisuudesta on tullut paljon. Rodut ovat kyllä suhteellisen "helppoja".
Tässä jonakin päivänä aloin vain aprikoimaan, että olisiko minussa jotain ansioita koirieni hyvätapaisuuteen. Yleensä olen vain kehunut rotua ja hyvää tuuria, että on tullut fiksu yksilö valittua. - koirarakasss
Ei ole pahaa koiraa luontojaan,vaan ihmisten pilaamia koiria.Koirien mielisairauksia ei juuri ole havaittu.
Jotkut rodut vain ovat hieman vaikeampia kasvattaa.
Aina kun olen tavannut hyvätapaisia,rentoja koiria,ovat omistajatkin olleet perusluonteeltaan sellaisia.
Millainen koira,sellainen isäntä. Tämä sanonta pitää paikkansa täydellisesti.
Jos koirassasi tai sen käytöksessä on jotakin ongelmaa niin missä siis vika??
Asiat asioina ja pitää tunnustaa tosiseikat jos tilanne niin vaatii.
Onko siis enemmänkin vaikeaa tunnustaa että metsään meni ja hakea apua?
Vaiko ei?? Joskus kun näinkin menee ja joskus ulkopuoliset kärsivät saatuaan pureman.
Aivojen käyttö on sallittua. Ja jopa toivottavaa,onhan kyseessä koira,suden
sukua.- ei mielisairaus
Tappaminen ja raatelu on petoeläimille aivan luontaista käyttäytymistä. Suurin osa lemmikeistä sentään tajuaa olla käymättä ihmisten kimppuun, rakit ei.
- 5+12
ei mielisairaus kirjoitti:
Tappaminen ja raatelu on petoeläimille aivan luontaista käyttäytymistä. Suurin osa lemmikeistä sentään tajuaa olla käymättä ihmisten kimppuun, rakit ei.
Ei ne käy ilman syytä....... ja syy on yleensä omistajassa, turhaa koiraa syyttää.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysynkin sinulta nyt...
Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä474824Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet1163758Nainen, vaikka kaikki on
ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.141914Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m391885- 1061823
Onko Marilyn Monroe mielestäsi maailman kaunein nainen kautta aikojen?
Marilyn Monroe sai sekaisin naisten ja miesten päät kurvikkailla muodoillaan ja keimailevalla asenteellaan. Monroe onkin1341643HH En uskalla enää ottaa sinuun yhteyttä
Enkä tiedä miltä sinusta tuntuu nyt. Itsellä tosi tyhjä olo, harmittaa kun kaikki levällään. Toivottavasti sulla kaikki91541- 841335
- 1091186
- 521091