Ongelmia kotona

Masentunutyksilö

Eli siis minä nykyisin lähes vihaan kotona olemista. Olen lähes jokaisen arki-illan ykšin kun vanhempani ovat töissä. Huolehdin siis lähes kaikista kotitöistä yksin(talon lämmitys, lemmikkien hoito, tiskaus, talon siistiminen, omat vaatteeni ja kaiken) tämä itsessään ei ole minulle ongelma, mutta joskus tunnen itseni kamalan yksinäiseksi. Olen kuopus ja vanhemmat sisarukseni ovat muuttaneet pois kotoa jo joitain vuosia sitten. Kodin huolehtimisen lisäksi hoidan myös omat kouluasiani. Minua inhottaa kun vanhempani lupasivat tukea minua kouluasioissa ja auttaa läksyissä jos jäisin vielä kotoakäsin käymään tuppukylämme lukiota. Mutta varmaan yllättäen tulee etten ole saanut koko vuonna yhtään apua kummaltakaan vanhemmaltani. Lisäksi isäni on minulle ja sisaruksilleni lähes kokoajan törkeä. Hän huutaa, resuaa ja haukkuu. Äiti on aika stressaantunut kun hänellä on tosi paljon töitä. Arki-iltana en välttämättä tunne yksinäisyyttä kun illat ovat sellaista minuutti peliä kun on niin paljon hommaa. Tunnen yksinäisyyden viikonloppuisin kun tajuan perjantai iltana, ettei minulla ole juuri lainkaan kavereita, sisarukset eivät ole tulleet viikonlopuksi kotiin ja istun yksin ja tuijotan ikkunasta ulos. Silloin olo on todella masentunut. Lisäksi koska asun tuppukylässä ei täälä ole juuri mitään tekemistä. Keskustaan on matkaa reilut 10km ja täällä ei kuje julkinen liikenne juuri lainkaan. Minulla ei ole koskaan rahaa joten mitäpä minä siellä "keskustassa" tekisin? Keskustassa on yksi kahvila, yksi vanha vaatekauppa sekä kaksi ruokakauppaa. Lisäksi isäni on minulle välillä tosi törkeä. Hän juo viikonloppuisin itsensä känniin ja sitten häntä saa milloin siirtää lattialta sohvalle nukkumaan ja milloin estää ryömimästä ulko-ovesta ulos. Sitten hän haukkuu minut säännöllisesti pystyyn "sinusta ei koskaan tule mitään" "siellä sinä sitten sossun leipäjonossa seisoskelet työttömänä ja kodittomana" "minun pitää itse tehdä kaikki kun sinä et osaa tehdä minkään kun olet niin helvetin laiska!" Ja yleensä tämä huuto tulee juuri kun olen siivonnut ja minulla on jokin pikkujuttu tekemättä. Isälleni ei saa sanoa vastaan kun siitä se suuttuu vielä enemmän. Minä tosin sanon ja se on laskenut "asemaani" kotona. Sitten seuraavana päivänä isäni mielistelee minua etten muistaisi. On niinkuin mitään ei olisi koskaan tapahtunut. Ei voi pyytää koskaan mitään anteeksi. Tiivistettynä haluan pois kotoa, muttei minulla ole rahaa ja opintoni ovat täällä kesken joten joudun jäämään tänne vielä 2 vuodeksi. Vanhempani ovat joskus mukavia, mutta välillä saavat oloni tuntumaan pelkältä säälittävältä paskalta. Kuitenkin pidän vanhemmistani enkä halua heille pahaa koska tiedän että meillä on taloudellisesti vaikeaa juuri nyt. Onko kellään vastaavia kokemuksia?

1

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moi!

      Kurjalta kuulostaa kokemuksesi... Pystytkö puhumaan isällesi silloin, kun hän on selvinpäin? Jos voisit rauhallisesti jutella hänen kanssaan siitä, miltä hänen juomisensa ja käytöksensä sinusta tuntuu. Voisit myös kertoa vanhemmillesi, että toivoisit heiltä enemmän tukea kouluasioihin. Jos puhuminen tuntuu vaikealta, voit kirjoittaa vanhemmillesi vaikkapa kirjeen.

      Ilmeisesti sinulla on kuitenkin joitain kavereita, voisitko yrittää viettää viikonloppuisin enemmän aikaa heidän kanssaan? Ehkä voisit tutustua myös uusiin ihmisiin koulussa tai harrastuksissa. Onko kylälläsi mitään edullisia harrastusmahdollisuuksia (esim. kansanopiston kurssit)? Entä nuorisotaloa tai seurakunnan nuortentoimintaa? Niiden kautta voi löytää uusia kavereita ja saada mukavaa ajanvietettä. Yksinäisyydestä ja kurjasta olosta kannattaa jutella paitsi kotona, myös vaikkapa koulun terveydenhoitajalle, kuraattorille tai jollekin mukavalle opettajalle tai nuorisotyönohjaajalle.

      Omasta jaksamisesta kannattaa pitää huolta, joten ota aikaa itsellesi rentoutumiseen silloin kun se on mahdollista. Mieti, mistä nautit ja saat energiaa ja tee sellaisia asioita niin usein kuin voit. Aurinkoista kevättä, muista että olet arvokas ja ainutlaatuinen!

      -Johanna NettiSaapas Helsinki-

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      110
      1189
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1014
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      127
      917
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      775
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      287
      722
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe