Noin vuoden olen C :lla koodannut, ja haluasin tehdä graafisia ohjelmia. SDL:ää olen jo käyttänyt, mutta en haluasi niinkään tehdä pelejä, vaan jotain "hyötyohjelmia".
Millähän (grafikka)kirjastolla sellaisia voisi koodata?
Softakoodaus
32
303
Vastaukset
- Öäöä
Tekstieditori olis varmaan ekana tarkoitus koodata.
- juups1
No vaikka QT:llä. Varmasti avoimen koodin tekstieditorejakin on, joiden koodia voi tutkia jos ei jaksa itse vääntää kaikkea.
- revi siitä
Tekstieditoreja on miljoonia tusinassa.
- arvaankinvain
Mutta jos hän haluaa harjoitella, varmaankin visual studion kanssa C-kielen syntaksit ja assemblykään ei kai ole pahaksi osata, sekä MFC sitten, luulen, en tiedä mitään.
- dfsjru
Kukaan ns. normaaleja windows- tai linux -sovelluksia tekevä ei tarvitse tietää assemblystä mitään, eri asia jos lähtee matalan tason C-ohjelmointiin tekemään ajureita tai bootloadereja. Nykyään kääntäjät on niin hyvin viritettyjä, että ihmisen käsin tekemä assembly-koodi jää helposti kakkoseksi kääntäjälle.
Ja tuo MFC-ehdotus on niin täyttä soopaa että huhhuh. Kenenkään - toistan, EI KENEKÄÄN - pidä koskea MFC:hen enää tänäpäivänä pitkällä tikullakaan.
C ympäristössä olennaisimmat kirjastot ovat mielestäni boost sekä Qt. C on hyvä osata, mutta tuottavuudeltaan korkeammalle pääsee C#/.NET ympäristössä jo pelkästään sivistyneemmän muistinhallinnan ansiosta. Windowsympäristöön ohjelmoidaan C#:lla, Microsoftia ei hirveästi kiinnosta C enää. MFC on oikeastaan legacyä.
C harjoitteluun ja graafisiin ohjelmiin Qt on yleensä paras vaihtoehto, mutta tosiaankin Red Hat/CentOS ympäristöissä suositaan GTK 3:sta, vaikka Qt:tä voi käyttää sielläkin.- kyllä muuten kiinost
M-Kar kirjoitti:
Windowsympäristöön ohjelmoidaan C#:lla, Microsoftia ei hirveästi kiinnosta C enää. MFC on oikeastaan legacyä.
C harjoitteluun ja graafisiin ohjelmiin Qt on yleensä paras vaihtoehto, mutta tosiaankin Red Hat/CentOS ympäristöissä suositaan GTK 3:sta, vaikka Qt:tä voi käyttää sielläkin.>Microsoftia ei hirveästi kiinnosta C enää.
Jaa Microsoftia ei kiinnosta pelibisnes ja pelien tekeminen? Ihmeen isot rahat siinä vain pyörii! - hehe.
dfsjru kirjoitti:
Kukaan ns. normaaleja windows- tai linux -sovelluksia tekevä ei tarvitse tietää assemblystä mitään, eri asia jos lähtee matalan tason C-ohjelmointiin tekemään ajureita tai bootloadereja. Nykyään kääntäjät on niin hyvin viritettyjä, että ihmisen käsin tekemä assembly-koodi jää helposti kakkoseksi kääntäjälle.
Ja tuo MFC-ehdotus on niin täyttä soopaa että huhhuh. Kenenkään - toistan, EI KENEKÄÄN - pidä koskea MFC:hen enää tänäpäivänä pitkällä tikullakaan.
C ympäristössä olennaisimmat kirjastot ovat mielestäni boost sekä Qt. C on hyvä osata, mutta tuottavuudeltaan korkeammalle pääsee C#/.NET ympäristössä jo pelkästään sivistyneemmän muistinhallinnan ansiosta.Jos käyttää MFC-luokkakirjastoa, sitten on sama hypätä vielä pari askelta taaksepäin, asentaa Borland C ja käyttää OWL-kirjastoa.
- back to basics
hehe. kirjoitti:
Jos käyttää MFC-luokkakirjastoa, sitten on sama hypätä vielä pari askelta taaksepäin, asentaa Borland C ja käyttää OWL-kirjastoa.
Miksei saman tien koodata suoraan Win32 API:a? Tulee nolla overheadia ja nuo kaikki MFC:t ja OWL:t sun muut on pelkkiä wrappereita sille.
back to basics kirjoitti:
Miksei saman tien koodata suoraan Win32 API:a? Tulee nolla overheadia ja nuo kaikki MFC:t ja OWL:t sun muut on pelkkiä wrappereita sille.
Win32 API: a ajetaan hyvää vauhtia alas, ei sille kannata tehdä sen enempää kuin DOS:lle. Natiiveille Windows sovelluksille on WinRT rajapinta, jota on parasta ohjelmoida C#:lla.
kyllä muuten kiinost kirjoitti:
>Microsoftia ei hirveästi kiinnosta C enää.
Jaa Microsoftia ei kiinnosta pelibisnes ja pelien tekeminen? Ihmeen isot rahat siinä vain pyörii!Niitä varten Microsoftilla on C# ja WinRT rajapinta.
Tarvittaessa sitä WinRT:täkin pääsee ohjelmoimaan C /CX:llä, mutta pääpaino on tietystikin C#:ssa kun ei sitten tarvitse välittää siitä prosessorin arkkitehtuurista.- haloo?
M-Kar kirjoitti:
Niitä varten Microsoftilla on C# ja WinRT rajapinta.
Tarvittaessa sitä WinRT:täkin pääsee ohjelmoimaan C /CX:llä, mutta pääpaino on tietystikin C#:ssa kun ei sitten tarvitse välittää siitä prosessorin arkkitehtuurista.Nyt ei puhuta mistään indie-palikkapelistä, vaan peleistä, joiden ympärillä pyörii miljoonabisnes. Lue: Skyrimit, Crysikset, Call of Dutyt yms. Eikä niitä millään hypetekniikoilla koodata, vaan C :lla, joka on pelimoottoreiden ykköskieli. Toki voit osoittaa väitteeni vääräksi paljastamalla jonkun ison pelistudion pelin, joka on tehty C#:llä...
haloo? kirjoitti:
Nyt ei puhuta mistään indie-palikkapelistä, vaan peleistä, joiden ympärillä pyörii miljoonabisnes. Lue: Skyrimit, Crysikset, Call of Dutyt yms. Eikä niitä millään hypetekniikoilla koodata, vaan C :lla, joka on pelimoottoreiden ykköskieli. Toki voit osoittaa väitteeni vääräksi paljastamalla jonkun ison pelistudion pelin, joka on tehty C#:llä...
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Unity_Engine_games
Unityllä pyörivät pelit tehdään aika pitkälti C#:lla, ehkä jotain skriptiä lisäksi.
WinRT on niinikään toimiva alusta peleille: https://www.halowaypoint.com/en-us/games/halospartanassault/mediadetail?title=halo-spartan-assault-debut-trailer&id=21d8b999-dadb-4502-bb59-3d15c663935a&category=media#
Edelleenkin, ohjelmointikieli ei yleensä vaikuta siihen itse peliin vaan pelin yhteensopivuuteen, jatkuvuuteen, kuinka pitkään kestää hajoamatta, tuntuuko toimivan saumattomasti muun ympäristön kanssa, ohjelmiston jakeluun/asennukseen.- hmhmhm
haloo? kirjoitti:
Nyt ei puhuta mistään indie-palikkapelistä, vaan peleistä, joiden ympärillä pyörii miljoonabisnes. Lue: Skyrimit, Crysikset, Call of Dutyt yms. Eikä niitä millään hypetekniikoilla koodata, vaan C :lla, joka on pelimoottoreiden ykköskieli. Toki voit osoittaa väitteeni vääräksi paljastamalla jonkun ison pelistudion pelin, joka on tehty C#:llä...
Kyllä peleissä käytetään nykyään aika paljon skriptikieliäkin siellä missä mahdollista, se nopeuttaa kehitysproessia huomattavasti, kun jatkuva kääntäminen jää pois. Se helpottaa myös pelin modattavuutta, joka joissakin tapauksissa on tavoiteltu asia.
C :aa käytetään toki myös, etenkin siellä, missä suorituskyky on erityisen kriittinen asia.
Grafiikka ja fysiikkamoottorit voidaan suorituskykykriittisiltä osiltaan tehdä C :lla, (silloin kun niitä pelikohtaisesti edes tehdään, yleensähän samaa perus osaa käytetään monessa pelissä, eikä koko grafiikkamoottoria koodata uusiksi joka peliin), jolloin se yksittäisen pelin kehitys sisältääkin aika paljon C#, tai Lua, tai jotain muuta skriptikieltä.
Sitten, ei nuo palikkapelitkään ole ihan pieni bisnes, Suomesta alkunsa saaneista peliyrityksistäkin taitaa olla niin, että noilla palikkapeleillä tehdään isompi liikevaihto tällä hetkellä kuin perinteisllä. :/
Palikkapelejä pelataan enempi kuin varsinaisia pelejä, mutta tietysti yksittäisen pelin myyntihinta on paljon pienempi, ehkä jopa ilmainen, jos peli rahoitetaan mainoksilla.
Kaksi vaihtoehtoa:
1. Qt, mikäli haluat tehdä siirrettäviä graafisia ohjelmia (Mac/Ubuntu/Windows jne.), tai mikäli työympäristösi on KDE tai Unity.
2. Alustan natiivikirjastot: Tehdessäsi ohjelmia vain Red Hat/CentOS ympäristöihin, valitaan GTK 3. Puhtaasti Windowsympäristössä toimiviin ohjelmiin ei valita C :aa vaan C#.- lkjgot
"Puhtaasti Windowsympäristössä toimiviin ohjelmiin ei valita C :aa vaan C#. "
Jos et lopeta tuon mutuhöpinän suoltamista niin tulen ja kusen bensatankkiisi!
Syitä valita C on edelleen lukuisia:
- Paljon nopeampi kuin C# tai mikään muu .NET-ympäristön kieli
- Valtavasti hyviä kirjastoja (OpenSource) mitä ei yksinkertaisesti C#:lle löydy. Suurin osa OpenSource-projekteista on edelleen C :lla.
- Laitteisto on paljon lähempänä koodailtaessa C :lla, monesti tästä on pirun paljon etua etenkin sitä nopeutta haettaessa ja joitain asioita ei vain pysty tekemään C#:llä vaan pitää turvautua pirun hitaaseen P/Invokeen.
- Yllyttää luovempaan ajatteluun ja tarjoaa muitakin ratkaisumalleja kuin OOP-paradigma, joka ei vain kaikissa tilanteissa ole paras
- C tekee aina koodaajasta isomman gurun kuin muut vaihtoehdot ;)
C# on toki ihan OK (niin kuin oppi-isänsä Delphi), mutta en lähtisi sillä esim. pelejä tai tieteellisiä sovelluksia rakentamaan. - 14111111
lkjgot kirjoitti:
"Puhtaasti Windowsympäristössä toimiviin ohjelmiin ei valita C :aa vaan C#. "
Jos et lopeta tuon mutuhöpinän suoltamista niin tulen ja kusen bensatankkiisi!
Syitä valita C on edelleen lukuisia:
- Paljon nopeampi kuin C# tai mikään muu .NET-ympäristön kieli
- Valtavasti hyviä kirjastoja (OpenSource) mitä ei yksinkertaisesti C#:lle löydy. Suurin osa OpenSource-projekteista on edelleen C :lla.
- Laitteisto on paljon lähempänä koodailtaessa C :lla, monesti tästä on pirun paljon etua etenkin sitä nopeutta haettaessa ja joitain asioita ei vain pysty tekemään C#:llä vaan pitää turvautua pirun hitaaseen P/Invokeen.
- Yllyttää luovempaan ajatteluun ja tarjoaa muitakin ratkaisumalleja kuin OOP-paradigma, joka ei vain kaikissa tilanteissa ole paras
- C tekee aina koodaajasta isomman gurun kuin muut vaihtoehdot ;)
C# on toki ihan OK (niin kuin oppi-isänsä Delphi), mutta en lähtisi sillä esim. pelejä tai tieteellisiä sovelluksia rakentamaan.Onpa taas turhaa juupas jaapas väittelyä jossa puolustellaan omia mieltymyksiä sen kummemmin faktoista välittämättä. Sekä C#:lle että C :lle on paikkansa. Ei taloakaan kannata rakentaa pelkästään pinoamalla samanlaisia tiiliä. Väliin on hyvä käyttää laastiakin
lkjgot kirjoitti:
"Puhtaasti Windowsympäristössä toimiviin ohjelmiin ei valita C :aa vaan C#. "
Jos et lopeta tuon mutuhöpinän suoltamista niin tulen ja kusen bensatankkiisi!
Syitä valita C on edelleen lukuisia:
- Paljon nopeampi kuin C# tai mikään muu .NET-ympäristön kieli
- Valtavasti hyviä kirjastoja (OpenSource) mitä ei yksinkertaisesti C#:lle löydy. Suurin osa OpenSource-projekteista on edelleen C :lla.
- Laitteisto on paljon lähempänä koodailtaessa C :lla, monesti tästä on pirun paljon etua etenkin sitä nopeutta haettaessa ja joitain asioita ei vain pysty tekemään C#:llä vaan pitää turvautua pirun hitaaseen P/Invokeen.
- Yllyttää luovempaan ajatteluun ja tarjoaa muitakin ratkaisumalleja kuin OOP-paradigma, joka ei vain kaikissa tilanteissa ole paras
- C tekee aina koodaajasta isomman gurun kuin muut vaihtoehdot ;)
C# on toki ihan OK (niin kuin oppi-isänsä Delphi), mutta en lähtisi sillä esim. pelejä tai tieteellisiä sovelluksia rakentamaan."- Paljon nopeampi kuin C# tai mikään muu .NET-ympäristön kieli"
Ei ole merkittävästi nopeampi, eikä sillä ole muutenkaan väliä nykypäivänä kun se on kuitenkin riittävän nopea, ja nopeutuu kaiken aikaa sekä toimii ilman uudelleenkääntämistä eri prosessoriarkkitehtuureilla.
"- Valtavasti hyviä kirjastoja (OpenSource) mitä ei yksinkertaisesti C#:lle löydy. Suurin osa OpenSource-projekteista on edelleen C :lla."
Nykyiset Windows sovellukset tehdään WinRT rajapinnalle, se karsii aika paljon niitä kirjastoja mistä on jotain hyötyä tämän kanssa.
"- Laitteisto on paljon lähempänä koodailtaessa C :lla, monesti tästä on pirun paljon etua etenkin sitä nopeutta haettaessa ja joitain asioita ei vain pysty tekemään C#:llä vaan pitää turvautua pirun hitaaseen P/Invokeen."
Täysin epäolennaista ja edelleenkin näet jotain kummallisia suorituskykyongelmia C#:ssa. Nykypäivänähän Javascriptikin on aivan riittävän nopea melkein mihin tahansa vaikka on selvästi hitaampaa kuin C#. Katsos kun yleensä ei tarvita sitä nopeinta mahdollista laskinta vaan jotain paljon olennaisempia asioita.
Olennaisin yksittäinen ominaisuus ohjelmiston teknisessä mielessä on koodin hallittavuus, sillä se tämän optimointi parantaa tyypillisesti kaikkia ominaisuuksia ohjelmistossa.
"- Yllyttää luovempaan ajatteluun ja tarjoaa muitakin ratkaisumalleja kuin OOP-paradigma, joka ei vain kaikissa tilanteissa ole paras"
C# kyllä huomioi erilaisia ohjelmointiparadigmoja paremmin kuin C .14111111 kirjoitti:
Onpa taas turhaa juupas jaapas väittelyä jossa puolustellaan omia mieltymyksiä sen kummemmin faktoista välittämättä. Sekä C#:lle että C :lle on paikkansa. Ei taloakaan kannata rakentaa pelkästään pinoamalla samanlaisia tiiliä. Väliin on hyvä käyttää laastiakin
Juu, C on oikein hyvä kun tehdään natiivikoodilla sovelluksia. Tätä käytetään tavallisesti Qt:llä. C /Qt valitaan silloin kun halutaan tehdä työpöytäympäristöjen välillä siirrettävää natiivikoodia. Jos sitten siirrettävyys jätetään vähemmälle painoarvolle niin Ubuntussa tuo sitten on se tekniikka jolla tehdään natiivisovelluksia.
Mac OS:llä sitten käytetään ObjectiveC:tä, Androidilla Javaa, Windowsilla C#:a ja Red Hat/CentOS:lla sitten Qt:n sijasta natiivirajapinta on Gtk .- öyvöyvöyvygwg4
M-Kar kirjoitti:
Juu, C on oikein hyvä kun tehdään natiivikoodilla sovelluksia. Tätä käytetään tavallisesti Qt:llä. C /Qt valitaan silloin kun halutaan tehdä työpöytäympäristöjen välillä siirrettävää natiivikoodia. Jos sitten siirrettävyys jätetään vähemmälle painoarvolle niin Ubuntussa tuo sitten on se tekniikka jolla tehdään natiivisovelluksia.
Mac OS:llä sitten käytetään ObjectiveC:tä, Androidilla Javaa, Windowsilla C#:a ja Red Hat/CentOS:lla sitten Qt:n sijasta natiivirajapinta on Gtk .DirectX on hyvä, jos käyttää C :aa, mutta jos tekstieditoria haluaa kirjoitella, niin, ehkä QuickC olisi siihen hyvä sellaisen tekemiseen.
- hömppä1313
M-Kar kirjoitti:
"- Paljon nopeampi kuin C# tai mikään muu .NET-ympäristön kieli"
Ei ole merkittävästi nopeampi, eikä sillä ole muutenkaan väliä nykypäivänä kun se on kuitenkin riittävän nopea, ja nopeutuu kaiken aikaa sekä toimii ilman uudelleenkääntämistä eri prosessoriarkkitehtuureilla.
"- Valtavasti hyviä kirjastoja (OpenSource) mitä ei yksinkertaisesti C#:lle löydy. Suurin osa OpenSource-projekteista on edelleen C :lla."
Nykyiset Windows sovellukset tehdään WinRT rajapinnalle, se karsii aika paljon niitä kirjastoja mistä on jotain hyötyä tämän kanssa.
"- Laitteisto on paljon lähempänä koodailtaessa C :lla, monesti tästä on pirun paljon etua etenkin sitä nopeutta haettaessa ja joitain asioita ei vain pysty tekemään C#:llä vaan pitää turvautua pirun hitaaseen P/Invokeen."
Täysin epäolennaista ja edelleenkin näet jotain kummallisia suorituskykyongelmia C#:ssa. Nykypäivänähän Javascriptikin on aivan riittävän nopea melkein mihin tahansa vaikka on selvästi hitaampaa kuin C#. Katsos kun yleensä ei tarvita sitä nopeinta mahdollista laskinta vaan jotain paljon olennaisempia asioita.
Olennaisin yksittäinen ominaisuus ohjelmiston teknisessä mielessä on koodin hallittavuus, sillä se tämän optimointi parantaa tyypillisesti kaikkia ominaisuuksia ohjelmistossa.
"- Yllyttää luovempaan ajatteluun ja tarjoaa muitakin ratkaisumalleja kuin OOP-paradigma, joka ei vain kaikissa tilanteissa ole paras"
C# kyllä huomioi erilaisia ohjelmointiparadigmoja paremmin kuin C .Kyllä sillä nopeudella tietyissä sovelluksissa on väliä.
Tai tosiasiassahan se menee niin päin, että kun rauta ja alustat kehittyy, se mahdollistaa uudenlaisia sovelluksia.
On monia idean tasolla olevia asioita, mitä on mahdotonta toteuttaa suorituskykyrajoitusten vuoksi. - napapaita
hömppä1313 kirjoitti:
Kyllä sillä nopeudella tietyissä sovelluksissa on väliä.
Tai tosiasiassahan se menee niin päin, että kun rauta ja alustat kehittyy, se mahdollistaa uudenlaisia sovelluksia.
On monia idean tasolla olevia asioita, mitä on mahdotonta toteuttaa suorituskykyrajoitusten vuoksi.Tässä nyt ei oltu kilpailemassa Googlen kanssa koko Internetin indeksoinnissa tai laskemassa ydinräjähdyksen hiukkassirontaa vaan tekemässä tekstieditoria.
Internetin suosituimmat sovellukset joilla on miljoonia tai jopa miljardeja käyttäjiä on kuitenkin koodattu javascriptillä, PHP:llä ja muilla vastaavilla huomattavan korkean tason kielillä. AP:lle on tuskin C#:n nopeus muodostumassa ihan heti ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi. hömppä1313 kirjoitti:
Kyllä sillä nopeudella tietyissä sovelluksissa on väliä.
Tai tosiasiassahan se menee niin päin, että kun rauta ja alustat kehittyy, se mahdollistaa uudenlaisia sovelluksia.
On monia idean tasolla olevia asioita, mitä on mahdotonta toteuttaa suorituskykyrajoitusten vuoksi."On monia idean tasolla olevia asioita, mitä on mahdotonta toteuttaa suorituskykyrajoitusten vuoksi."
Yleensä tarvitaan 10x eroja suorituskyvyssä ennen kuin se mahdollistaa jotain uudenlaista. Sama se tehdäänkö se raudalla, algoritmilla, erilaisella ohjelmointikielen implementaatiolla vai millä.
Näin ollen sillä ei ole väliä käyttääkö C#:a vai ei. Ohjelmointikieltä vaihtamalla ei saa 10x suorituskykyeroa. Ainoa tapa millä voi saada softatasolla 10x suorituskykyeron C#:n nähden olisi jotkut innerloopit assemblerilla.öyvöyvöyvygwg4 kirjoitti:
DirectX on hyvä, jos käyttää C :aa, mutta jos tekstieditoria haluaa kirjoitella, niin, ehkä QuickC olisi siihen hyvä sellaisen tekemiseen.
Helpoin tapa tehdä tekstieditorin käyttöliittymä olisi varmaan kirjoittaa HTML:llä se formi.
Parin riviä PHP:tä riittää tekstin tallennukseen.- hmhmhm
Qt on kyllä hyvä systeemi.
Sillä itse olen opetellut tätä puolta ja kokenut sen helpoksi päästä alkuun.
Qt:ssa on myös webkit, ja sitä kautta voinee jotakin käyttölittymän osia tehdä myös nettisivutekniikalla.
Saman ohjelman tekeminen windowsille ja linuxille on sillä myös aika helppoa, vähän tapauskohtaisesti.
- pixelikerrallaan
Jos haluaa itse koodata tekstieditorin, niin pitää myös huomioida tekstifontitkin, että miten niitä pikseli kerrallaan piirretään ruudulle, jne...
- pixelikerrallaan
Niin tietystikin pitäisi olla 3d-animoidut kirjaimet, tottakai.
- voisiollaideakin
Niin MFC on näissä, directx taas tuo nämä grafiikkakiihdyttimet ja vapaan videomuistin käsittelyn mukaan, toki directdraw:kin myös, ehkä jos käytät directdraw-toimintoja, silloin et tarvitsisi directx:n juttuja, jotka olisivatkin kai turhia tuollaisessa käytössä.
Löytyy varmaankin ainakin Visual Studion esimerkeistäkin miten käyttää DirectDraw:ta. - eipelkkäkursori
mietin että joo varmaankin directdraw olisi hyvä, saa kuvioita, direct3d, ei kannata, jos 3d-juttuja haluaa niin directx-hommat suoraan peliin.
directdraw, joo tuo, include tuohon on "ddraw.h"... saa ne perusjutut.
Voi tulla hauskan näköinen tekstieditori jos laitat kuvia :) - l24gh21l4g21l4g1
Tuosta tosiaan tuli mieleen, että käytä tuota directdraw-kirjastoja/juttuja graafisiin, kun et tarvitse mitään directx:n 3d-juttuja kuitenkaan.
- 4234234234234234234
directdraw ja includena "ddraw.h" :) Ihan hyviä saa tehtyä, ei tarvitse mennä 3D-DirectX .juttuihin.
- Nikkari
Qt ylivoimaisesti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä912900Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991686Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461557- 871391
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4021374Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3981292Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21079Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329874Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden257855