Synti

totta 1

Onko niin että jos ei ymmärrä mikä on synti silloin ei ymmärrä mistä on kysymys.
Kannattaisi ensin selvittää synti käsitteenä jotta voi muodostaa käsityksen mistä on kysymys.

59

311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OttoPetteri

      >>...selvittää synti käsitteenä...

      • Parasta on olla ja elää ihan synnittömänä.Ei ole mahdollista. Yhden ainoan ihmisen teko toi maailmaan synnin ja synnin mukana kuoleman. Näin on kuolema saavuttanut kaikki ihmiset, koska kaikki ovat tehneet syntiä. Room 5:12

        Vain siitä puusta, joka antaa tiedon hyvästä ja pahasta, älä syö, sillä sinä päivänä, jona siitä syöt, olet kuoleman oma."1.Moos 2:17

        Nainen näki nyt, että puun hedelmät olivat hyviä syödä ja että se oli kaunis katsella ja houkutteleva, koska se antoi ymmärrystä. Hän otti siitä hedelmän ja söi ja antoi myös miehelleen, joka oli hänen kanssaan, ja mieskin söi. 1.Moo 3:6
        Otsa hiessä sinun on hankittava leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinut on otettu. Maan tomua sinä olet, maan tomuun sinä palaat.jae 19
        Otto Petteri


      • OttoPetteri
        kuulija1 kirjoitti:

        Parasta on olla ja elää ihan synnittömänä.Ei ole mahdollista. Yhden ainoan ihmisen teko toi maailmaan synnin ja synnin mukana kuoleman. Näin on kuolema saavuttanut kaikki ihmiset, koska kaikki ovat tehneet syntiä. Room 5:12

        Vain siitä puusta, joka antaa tiedon hyvästä ja pahasta, älä syö, sillä sinä päivänä, jona siitä syöt, olet kuoleman oma."1.Moos 2:17

        Nainen näki nyt, että puun hedelmät olivat hyviä syödä ja että se oli kaunis katsella ja houkutteleva, koska se antoi ymmärrystä. Hän otti siitä hedelmän ja söi ja antoi myös miehelleen, joka oli hänen kanssaan, ja mieskin söi. 1.Moo 3:6
        Otsa hiessä sinun on hankittava leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinut on otettu. Maan tomua sinä olet, maan tomuun sinä palaat.jae 19
        Otto Petteri

        Höpö höpö.
        Katsos kun minä en usko tuohon uskonnolliseen höpötykseen ja tarinoihin.
        Ja minä elän edelleenkin ihan synnitöntä elämää. Ja juuri mainitsemastani syystä, jonka kertaa vielä Sinullekin:
        Synti on kulloisenkin uskonnollisen porukan määrittelemä asia. Se EI OLE yleinen totuus tms, sillä jopa eri uskonnolliset porukat käsittävät synniksi ihan eri asioita. Ja jokainen kuolee viimeistään vanhuuttaan, ei siksi, että jossain lahkon kirjassa väitetään omenoiden syömisen niin vaikuttavan. Ja kun se kirjakin on ko. porukan ihan itsensä kirjoittama. Se on kuulemma pyhä, koska se on Jumalan sanaa ja siksi pyhä. Ja Jumalan sanaa koska se on ainoa kirja, jossa Jumalaa nimitetään sanalla Herra. Näin tämä asia on täälläkin selitetty.
        Kaikkien päätä ei ole sekoitettu uskonnollisella höpinällä.


      • OttoPetteri kirjoitti:

        Höpö höpö.
        Katsos kun minä en usko tuohon uskonnolliseen höpötykseen ja tarinoihin.
        Ja minä elän edelleenkin ihan synnitöntä elämää. Ja juuri mainitsemastani syystä, jonka kertaa vielä Sinullekin:
        Synti on kulloisenkin uskonnollisen porukan määrittelemä asia. Se EI OLE yleinen totuus tms, sillä jopa eri uskonnolliset porukat käsittävät synniksi ihan eri asioita. Ja jokainen kuolee viimeistään vanhuuttaan, ei siksi, että jossain lahkon kirjassa väitetään omenoiden syömisen niin vaikuttavan. Ja kun se kirjakin on ko. porukan ihan itsensä kirjoittama. Se on kuulemma pyhä, koska se on Jumalan sanaa ja siksi pyhä. Ja Jumalan sanaa koska se on ainoa kirja, jossa Jumalaa nimitetään sanalla Herra. Näin tämä asia on täälläkin selitetty.
        Kaikkien päätä ei ole sekoitettu uskonnollisella höpinällä.

        >Katsos kun minä en usko tuohon uskonnolliseen


      • OttoPetteri
        kuulija1 kirjoitti:

        >Katsos kun minä en usko tuohon uskonnolliseen

        >> Raamatusivulla olvat kirjoitukset eivät ole uskonnolista höpinöitä.


      • OttoPetteri kirjoitti:

        >> Raamatusivulla olvat kirjoitukset eivät ole uskonnolista höpinöitä.

        niillä kiroilla ei ole mitään tekemistä Raamatun sanakassa,heidän kijansa sana ei tuo pelastusta kuten Raamatun sanomalla,siinä on se ero.

        >Kun on täysin tieteellisesti ja aukottomasti todistteu evoluutiotoria oikeaksi.Raamatun kertomusten mukaisen luomissadun olevan totto> Ei tänmä luonto ole itsestään,syntynyt se alkusa kerran saanyt,josta mainitaa 1.Moos 1:1
        Se tosi aisia ei muutuu tässä maaiman kaikeudessa.
        Hyväksyät sen teide taihi ei.
        OttoPetteri


      • OttoPetteri
        kuulija1 kirjoitti:

        niillä kiroilla ei ole mitään tekemistä Raamatun sanakassa,heidän kijansa sana ei tuo pelastusta kuten Raamatun sanomalla,siinä on se ero.

        >Kun on täysin tieteellisesti ja aukottomasti todistteu evoluutiotoria oikeaksi.Raamatun kertomusten mukaisen luomissadun olevan totto> Ei tänmä luonto ole itsestään,syntynyt se alkusa kerran saanyt,josta mainitaa 1.Moos 1:1
        Se tosi aisia ei muutuu tässä maaiman kaikeudessa.
        Hyväksyät sen teide taihi ei.
        OttoPetteri

        >>...tuo pelastusta kuten Raamatun sanomalla,...Hyväksyät sen teide taihi ei.


      • OttoPetteri kirjoitti:

        >>...tuo pelastusta kuten Raamatun sanomalla,...Hyväksyät sen teide taihi ei.

        >Sinut!" "Jos et tee kuten lahkossa käsketään, niin joudut ikuiseen helvettiin!" < Minä en ole sidoksissa minkään lahkon käsiteisiin,olen jumlan sanaan sidoksissa. Sen aikaisessa maaimassa,joka on ollut kun maaima on syntynyt ovat olleet toiselata aika kaudelta,joka sitten on pois pyyhitty, dinosaulukse jura aikakaudelta,kun manteree olivat likempänä toisiaan.
        En ole väittänyt sitä asiaa ettei kö olisi ollut fossiilien perusteella on ollut niidn aika kausi,jolloin ihmistä ei ole ollut maapallolla vielä silloin.


      • mimmimumminen
        OttoPetteri kirjoitti:

        >> Raamatusivulla olvat kirjoitukset eivät ole uskonnolista höpinöitä.

        Miten ihmeessä Nooan arkkikaan voi olla totta. Kuinka Nooa sai senaikaisilla kulkuneuvoilla haettua eri maanosista eläimiä. Sitäkin ihmettelen kuinka hän sai vastahakoisen sarvikuonon menemään arkkiin. Kaksi kaikkia eläimiä sekä Nooa perhekuntineen. Eli, kaikki eläimet ovat sen mukaan sisäsiittoisia, samoin koko maailman väestö polvetuu Nooasta, sisäsiittoista sekin. Kuten jo ensimmäinen pariskunta, he saivat lapsia, mistä heillekään puoliso, jos ei omista sisaruksista.
        Ottaako ihan oikeasti joku nämä jutut tosissaan.


      • mimmimumminen kirjoitti:

        Miten ihmeessä Nooan arkkikaan voi olla totta. Kuinka Nooa sai senaikaisilla kulkuneuvoilla haettua eri maanosista eläimiä. Sitäkin ihmettelen kuinka hän sai vastahakoisen sarvikuonon menemään arkkiin. Kaksi kaikkia eläimiä sekä Nooa perhekuntineen. Eli, kaikki eläimet ovat sen mukaan sisäsiittoisia, samoin koko maailman väestö polvetuu Nooasta, sisäsiittoista sekin. Kuten jo ensimmäinen pariskunta, he saivat lapsia, mistä heillekään puoliso, jos ei omista sisaruksista.
        Ottaako ihan oikeasti joku nämä jutut tosissaan.

        Ei hakenut eri maanosista,mitään eläimiä,et tunnen Jumlan suunitelmiä lainkaan.
        Eläimet meni aivan sulassa sovulla ja järjestyksessä,arkkiin. Ei kaikia eläimiä vain kustakin lajista parit.
        Väestö poveutui Aadamista ei Nooasta. Lukemalla se viää on vatko oikieta,näin on kerran tapahtunut,ennä ei vesi hukuta koko maailmaa,siitä on liiton merri taivaalla,se sateen kaari näkyvissä sateiten jälkeen kun auriko sopivassa kulmassa paistaa. Siinä miettimistä tämän ajan ihmiselle.
        mimmimumminen


      • OttoPetteri
        kuulija1 kirjoitti:

        Ei hakenut eri maanosista,mitään eläimiä,et tunnen Jumlan suunitelmiä lainkaan.
        Eläimet meni aivan sulassa sovulla ja järjestyksessä,arkkiin. Ei kaikia eläimiä vain kustakin lajista parit.
        Väestö poveutui Aadamista ei Nooasta. Lukemalla se viää on vatko oikieta,näin on kerran tapahtunut,ennä ei vesi hukuta koko maailmaa,siitä on liiton merri taivaalla,se sateen kaari näkyvissä sateiten jälkeen kun auriko sopivassa kulmassa paistaa. Siinä miettimistä tämän ajan ihmiselle.
        mimmimumminen

        Minä uskon joulupukkiin! Joulupukki asuu Korvatunturilla. Joulukilla on siellä työpaja, jossa valmistetaan ihan kaikki lahjat, jotka joulupukki ihan itse jakaa lapsille.
        On ihan turha väittää vastaan, koska minä USKON joulupukkiin. En ole koskaan käynyt Korvatunturilla, en ole koskaan nähnyt oikeaa jolulupukkia, mutta minä USKON joulupukkiin. Ja sen tähden se on olemassa.

        Joulupukin olemassaolo on todistettu sadoissa kertomuksissa ja saduissa. Siksi se on totta ja minä siihen USKON!

        Jotenkin kuulostaa tutlta höpinältä, kun vertaa uskonlahkolaisten juttuihin - eikös?


      • Hae ihan oikeaa apua
        kuulija1 kirjoitti:

        Ei hakenut eri maanosista,mitään eläimiä,et tunnen Jumlan suunitelmiä lainkaan.
        Eläimet meni aivan sulassa sovulla ja järjestyksessä,arkkiin. Ei kaikia eläimiä vain kustakin lajista parit.
        Väestö poveutui Aadamista ei Nooasta. Lukemalla se viää on vatko oikieta,näin on kerran tapahtunut,ennä ei vesi hukuta koko maailmaa,siitä on liiton merri taivaalla,se sateen kaari näkyvissä sateiten jälkeen kun auriko sopivassa kulmassa paistaa. Siinä miettimistä tämän ajan ihmiselle.
        mimmimumminen

        --- se sateen kaari näkyvissä sateiten jälkeen ---
        Sateenkaari ei näy sateen jälkeen, vaan silloin kun auringonvalo heijastuu sadepisaroista. Eikä sateenkaari ole mikään merkki tai ilmoitus tai uskonnollinen symboli. Se on ihan yksinkertainen fysikaalinen ilmiö, jonak voi tehdä ihan itse esim. puutarhaletkulla.

        Oletko niin uskonnolla sekoiotettu, että sateenkarikin on mielestäsi jokin uskonnollinen ilmestys?
        Voisi olla hyvä käydä näitä keskustelemassa ihan psykiatrin kanssa...


      • Hae ihan oikeaa apua kirjoitti:

        --- se sateen kaari näkyvissä sateiten jälkeen ---
        Sateenkaari ei näy sateen jälkeen, vaan silloin kun auringonvalo heijastuu sadepisaroista. Eikä sateenkaari ole mikään merkki tai ilmoitus tai uskonnollinen symboli. Se on ihan yksinkertainen fysikaalinen ilmiö, jonak voi tehdä ihan itse esim. puutarhaletkulla.

        Oletko niin uskonnolla sekoiotettu, että sateenkarikin on mielestäsi jokin uskonnollinen ilmestys?
        Voisi olla hyvä käydä näitä keskustelemassa ihan psykiatrin kanssa...

        Kun annan pilvien nousta taivaalle ja sateenkaari näkyy pilvissä. 1.Moos9:14

        Kaari näkyy pilvissä, ja kun minä sen näen, muistan ikuisen liiton, jonka olen tehnyt kaikkien elävien olentojen, kaikkien maan päällä elävien kanssa."1.Moos 9:16
        >fysikaalinen ilmiö, jonak voi tehdä ihan itse esim. puutarhaletku


      • Hae ihan oikeaa apua
        kuulija1 kirjoitti:

        Kun annan pilvien nousta taivaalle ja sateenkaari näkyy pilvissä. 1.Moos9:14

        Kaari näkyy pilvissä, ja kun minä sen näen, muistan ikuisen liiton, jonka olen tehnyt kaikkien elävien olentojen, kaikkien maan päällä elävien kanssa."1.Moos 9:16
        >fysikaalinen ilmiö, jonak voi tehdä ihan itse esim. puutarhaletku

        Taidat uskoa ihan täysin noihin juttuihin?
        On se uskonnollinen aivopesu mennyt syvälle...


      • - - Timo - -
        kuulija1 kirjoitti:

        Ei hakenut eri maanosista,mitään eläimiä,et tunnen Jumlan suunitelmiä lainkaan.
        Eläimet meni aivan sulassa sovulla ja järjestyksessä,arkkiin. Ei kaikia eläimiä vain kustakin lajista parit.
        Väestö poveutui Aadamista ei Nooasta. Lukemalla se viää on vatko oikieta,näin on kerran tapahtunut,ennä ei vesi hukuta koko maailmaa,siitä on liiton merri taivaalla,se sateen kaari näkyvissä sateiten jälkeen kun auriko sopivassa kulmassa paistaa. Siinä miettimistä tämän ajan ihmiselle.
        mimmimumminen

        Kun Nooa oli sulkemassa luukkua, häneltä kysyttiin, että missäs raumalaiset on?

        "Ei niitä tarvitse odottaa. Miehet on merellä laivoissa ja muilla on omat paatit".


      • Hae ihan oikeaa apua kirjoitti:

        Taidat uskoa ihan täysin noihin juttuihin?
        On se uskonnollinen aivopesu mennyt syvälle...

        Jutut ovat juttuja,tapahtumat ovat eri asioita,meilipiteillänne ei mulle ole mitään mekitystä. Raamatun osat ovat vertauskuvia,etenkin uuden testmentin puolella.
        Vanha testamentti on mitä on tapahtunut.
        Heissä käy toteen tämä Jesajan ennustus: -- Kuulemalla kuulkaa älkääkä käsittäkö. Katsomalla katsokaa älkääkä nähkö

        Hän on sokaissut heidän silmänsä ja paaduttanut heidän sydämensä, jotta he eivät silmillään näkisi eivätkä sydämellään ymmärtäisi, jotta he eivät kääntyisi enkä minä parantaisi heitä. Joh 12:39,40 tälläisiako olette


      • - - Timo - - kirjoitti:

        Kun Nooa oli sulkemassa luukkua, häneltä kysyttiin, että missäs raumalaiset on?

        "Ei niitä tarvitse odottaa. Miehet on merellä laivoissa ja muilla on omat paatit".

        Tämä sukupolvi on samanlainen kuin Nooanaikana, Niin kuin kävi Nooan päivinä, niin on käyvä silloinkin, kun Ihmisen Poika tulee.
        Vedenpaisumuksen edellä ihmiset söivät ja joivat, menivät naimisiin ja naittivat tyttäriään aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin
        -Timo--


      • maya o

        Etpä voisi OttoPetteri enää enemmän väärässä olla :)

        Jumalan armo kyllä yltää syntiseenkin, jos ihminen katuu ja pyytää syntejään anteeksi.

        Lain ja käskyjen tarkoituksena on osoittaa ihmisen syntisyys, että hänessä heräisi synnintunto. Ilman lakiahan ei olisi syntiäkään.

        Raamatulla on helppo hakata itseään päähän jos vetää omat johtopäätökset tutkimatta.


      • Luojalle kiitollinen

        Jos pidämme Raamattua ohjenuoranamme, niin sieltä ei löydy sellaista
        rangaistusta kuin polttaminen helvetin kiirastulessa. Se todellakin sotii
        Jumalan vallitsevaa rakkauden- ominaisuutta vastaan. Ihminen on itse
        aikojen saatossa itselleen tällaisen kauhukuvan luonut, jota on alkanut
        käyttää väärässä tarkoituksessa.

        Sana ”helvetti” esiintyy monissa raamatunkäännöksissä. Toiset käännökset käyttävät samoissa jakeissa sanoja ”hauta”, ”tuonela” jne. Toiset taas
        pidättäytyvät kääntämästä näitä alkukielen sanoja, koska niille ei löydy
        oikeanlaista sanaa suomenkielestä, joka kuvaisi niiden merkityksen oikein.

        Mitä Raamattu sanoo kuolleista:

        Saar 9:5:"Sillä elävät tietävät, että heidän on kuoltava, mutta kuolleet eivät tiedä
        mitään"

        Saar 9:10:" Tee kaikki, mitä voimallasi tehdyksi saat, sillä ei ole tekoa, ei
        ajatusta, ei tietoa eikä viisautta tuonelassa, jonne olet menevä."


        Ps 146:4:" Kun hänen henkensä lähtee hänestä, niin hän tulee maaksi jälleen;
        sinä päivänä hänen hankkeensa raukeavat tyhjiin."

        Kuolema on Raamatun mukaan elämän vastakohta. Ei silloin ole mitään
        tietoisuutta mistään olemassa enää kun kuolee. Ruumis maatuu ja
        elämänhenki, jonka olemme Luojalta saaneet palaa hänelle takaisin.
        Emme mene henkiolentona edes mihinkään taivaisiin "leijailemaan"
        kuten usein opetetaan.

        "Synnin palkka on kuolema" (Room 6:23).
        Jos kerran kuolemme sen tähden että olemme syntisiä, niin miksi meitä
        enää pitäisi kiduttaa jossain helvetissä näiden syntiemme tähden. Mehän
        olemme jo siitä rangaistuksen kertaalleen saaneet. Room 6:7:" sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä. " Ei meitä ole tarpeen enää
        rangaista mistään.

        Tällaisen Jumalan minä olen Raamatun sivuilta oppinut tuntemaan.

        Mitä muuten "helvetistä" Raamattu sanoo, mitä sille tullaan tekemään?

        Ilm 20:14:"Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen
        kuolema, tulinen järvi." ( Kirkkoraamattu 33/38)

        Ilm 20:14:" Ja kuolema ja helvetti heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen
        kuolema." ( Biblia 1776 )

        Kuolleet siis menevät Raamatun mukaan hautaan ( Tuonelaan,Helvettiin)
        ja lopulta Jumala tulee hävittämään kuoleman ja haudat tarpeettomana.

        Tulijärvi on vertauskuva siitä kun poltetaan jotakin, niin siitä ei jää mitään
        jäljelle, sitä ei siis ole enää olemassa, se on ikuisesti poissa. Ei mikään
        kidutuspaikka, vaikka jostain syystä ihmiset niin haluavat yhä edelleenkin
        uskoa. Miten kauhistuttava ajatuskin. En haluasi edes sellaista Jumalaa
        tuntea, joka noin rakkaudettomasti toimisi. Jumalahan olisi julmempi
        kuin ihmiset. Kuka meistä rankaisee lapsiaan istuttamalla kuuman lieden
        päällä - en usko että kukaan. Miksi siis Jumala tekisi ihmislapsilleen ikuisen
        piinan paikan?

        Onneksi on sinunlaisiasi ihmisiä jotka vielä kyseenalaistavat tällaiset kauheat
        opetukset. Ikäväkseni olen huomannut että tällainen opetus on saanut ihmiset
        epäilemään koko Raamattua. Onko kuitenkaan Raamatun vika että sitä käytetään väärin?

        http://www.jw.org/fi/video-miksi-tutkia-raamattua/

        Jumalan sana on todella vaarallinen "ase", jos sitä käytetään väärin. Me näemme koko ajan ympärillämme sen väärinkäyttöä, ei ihme että
        luottamus siihen on noin yleisesti menetetty.


      • kuulija1 kirjoitti:

        Parasta on olla ja elää ihan synnittömänä.Ei ole mahdollista. Yhden ainoan ihmisen teko toi maailmaan synnin ja synnin mukana kuoleman. Näin on kuolema saavuttanut kaikki ihmiset, koska kaikki ovat tehneet syntiä. Room 5:12

        Vain siitä puusta, joka antaa tiedon hyvästä ja pahasta, älä syö, sillä sinä päivänä, jona siitä syöt, olet kuoleman oma."1.Moos 2:17

        Nainen näki nyt, että puun hedelmät olivat hyviä syödä ja että se oli kaunis katsella ja houkutteleva, koska se antoi ymmärrystä. Hän otti siitä hedelmän ja söi ja antoi myös miehelleen, joka oli hänen kanssaan, ja mieskin söi. 1.Moo 3:6
        Otsa hiessä sinun on hankittava leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinut on otettu. Maan tomua sinä olet, maan tomuun sinä palaat.jae 19
        Otto Petteri

        Aadam-parka - vai oliko se Eeva, jonka kautta synti tuli maailmaan? Ja kaikki ovat syntisiä sen takia. Voi sentään... Jos tuota tarinaa ei olisi otettu Raamattuun, ei kukaan tietäisi mitään koko syntiinlankeemuksesta. Mitenkäs Aadamin ensimmäinen vaimo Lilith, hänhän oli demoni, ja hänen ja Aadamin suhteesta syntyivät demonit. Olikos joku näistä demoneista sitten viettelemässä Eevaa ottamaan kielletyn hedelmän eli siis yksi Aadamin lapsista? Mutta Lilith oli myös Jumalan luoma - eli kaikki on lähtöisin Jumalasta.

        No niin, onhan niitä kaikenlaisia taruja olemassa, mutta tarvitseeko niitä kaikkia uskoa? Tietenkin saa uskoa jos elämä sillä tavalla tulee paremmaksi, mutta järkeäänkin sopisi käyttää ja ottaa yleensäkin selvää asioista. Ehkä sitten ei tarvitsisi uskoa ja pelätä turhia.


      • alondra kirjoitti:

        Aadam-parka - vai oliko se Eeva, jonka kautta synti tuli maailmaan? Ja kaikki ovat syntisiä sen takia. Voi sentään... Jos tuota tarinaa ei olisi otettu Raamattuun, ei kukaan tietäisi mitään koko syntiinlankeemuksesta. Mitenkäs Aadamin ensimmäinen vaimo Lilith, hänhän oli demoni, ja hänen ja Aadamin suhteesta syntyivät demonit. Olikos joku näistä demoneista sitten viettelemässä Eevaa ottamaan kielletyn hedelmän eli siis yksi Aadamin lapsista? Mutta Lilith oli myös Jumalan luoma - eli kaikki on lähtöisin Jumalasta.

        No niin, onhan niitä kaikenlaisia taruja olemassa, mutta tarvitseeko niitä kaikkia uskoa? Tietenkin saa uskoa jos elämä sillä tavalla tulee paremmaksi, mutta järkeäänkin sopisi käyttää ja ottaa yleensäkin selvää asioista. Ehkä sitten ei tarvitsisi uskoa ja pelätä turhia.

        Käärme oli kavalin kaikista eläimistä, jotka Herra Jumala oli luonut. Se sanoi naiselle: "Onko Jumala todella sanonut: 'Te ette saa syödä mistään puutarhan puusta'
        Silloin Herra Jumala sanoi naiselle: "Mitä oletkaan tehnyt!" Nainen vastasi: "Käärme minut petti, ja minä söin."
        Eeva söi ja antoin
        Nainen näki nyt, että puun hedelmät olivat hyviä syödä ja että se oli kaunis katsella ja houkutteleva, koska se antoi ymmärrystä. Hän otti siitä hedelmän ja söi ja antoi myös miehelleen, joka oli hänen kanssaan, ja mieskin söi. 1.Moos 3:6

        Siitä tuli synti maailmaan joka alaisina kaikki ovat,koko ihmiskunta.


      • kuulija1 kirjoitti:

        Käärme oli kavalin kaikista eläimistä, jotka Herra Jumala oli luonut. Se sanoi naiselle: "Onko Jumala todella sanonut: 'Te ette saa syödä mistään puutarhan puusta'
        Silloin Herra Jumala sanoi naiselle: "Mitä oletkaan tehnyt!" Nainen vastasi: "Käärme minut petti, ja minä söin."
        Eeva söi ja antoin
        Nainen näki nyt, että puun hedelmät olivat hyviä syödä ja että se oli kaunis katsella ja houkutteleva, koska se antoi ymmärrystä. Hän otti siitä hedelmän ja söi ja antoi myös miehelleen, joka oli hänen kanssaan, ja mieskin söi. 1.Moos 3:6

        Siitä tuli synti maailmaan joka alaisina kaikki ovat,koko ihmiskunta.

        Siis Eeva oli se suurin syyllinen, niinhän taisi Paavalikin syyllistää Eevan ja siinä samalla kaikki muutkin naiset. Tuossa syntiinlankeemustarinassa todellakin sanotaan, että syntiin viettelijä oli ELÄIN, käärme. Sitä ei kuitenkaan taida kukaan uskoa? Niinhän asia yleensä selitetään, että paholainenhan se siinä oli käärmeen muodossa houkuttelemassa ihmistä. Mistähän se paholainen muuten ilmestyi, sitä ei taideta Raamatussa kertoa. Heenokin kirjassa tai jossain muussa Raamatun ulkopuolella olevassa kirjassa taitaa olla tuo tarina enkeleiden lankeamisesta. Eihän nimeä Lucifer tietääkseni mainita Raamatussa. No tämä on nyt sivuseikka, mutta siis aluksi oli vain yksi ihmispari, ja heidän lapsensa tekivät lapsia keskenään eli koko ihmissuku on saanut alkunsa sukurutsauksesta? Kainille ilmestyi vaimo jostakin, vaikka muita ihmisiä ei vielä ollut kuin Aadam ja Eeva sekä Kain, Abel oli jo kuollut. Kain myös "perusti kaupungin", mitä se sitten tarkoittaneekin kun oli vain kolme ihmistä olemassa. Vasta myöhemmin Aadam ja Eeva saivat ensin Seetin ja sitten vielä poikia ja tyttäriä, ja tästä on saatu selitys Kainin vaimolle: hän otti vaimokseen yhden sisaristaan, asioita ei vain ole kerrottu aikajärjestyksessä. Olisi ollut fiksumpaa luoda vaikka kaksi ihmisparia niin ei olisi tarvinnut sisareensa sekaantua. Se ei siis aluksi ollut synti ja jossain vaiheessa muuttui synniksi. Taisipa vielä Abrahamkin naida sisarpuolensa Saaran vai muistankohan väärin. No mitäpä näistä, tarinoita on monenlaisia, ja mielenkiintoista kyllä on lukea ihmisten uskomuksista eri aikoina.


      • alondra kirjoitti:

        Siis Eeva oli se suurin syyllinen, niinhän taisi Paavalikin syyllistää Eevan ja siinä samalla kaikki muutkin naiset. Tuossa syntiinlankeemustarinassa todellakin sanotaan, että syntiin viettelijä oli ELÄIN, käärme. Sitä ei kuitenkaan taida kukaan uskoa? Niinhän asia yleensä selitetään, että paholainenhan se siinä oli käärmeen muodossa houkuttelemassa ihmistä. Mistähän se paholainen muuten ilmestyi, sitä ei taideta Raamatussa kertoa. Heenokin kirjassa tai jossain muussa Raamatun ulkopuolella olevassa kirjassa taitaa olla tuo tarina enkeleiden lankeamisesta. Eihän nimeä Lucifer tietääkseni mainita Raamatussa. No tämä on nyt sivuseikka, mutta siis aluksi oli vain yksi ihmispari, ja heidän lapsensa tekivät lapsia keskenään eli koko ihmissuku on saanut alkunsa sukurutsauksesta? Kainille ilmestyi vaimo jostakin, vaikka muita ihmisiä ei vielä ollut kuin Aadam ja Eeva sekä Kain, Abel oli jo kuollut. Kain myös "perusti kaupungin", mitä se sitten tarkoittaneekin kun oli vain kolme ihmistä olemassa. Vasta myöhemmin Aadam ja Eeva saivat ensin Seetin ja sitten vielä poikia ja tyttäriä, ja tästä on saatu selitys Kainin vaimolle: hän otti vaimokseen yhden sisaristaan, asioita ei vain ole kerrottu aikajärjestyksessä. Olisi ollut fiksumpaa luoda vaikka kaksi ihmisparia niin ei olisi tarvinnut sisareensa sekaantua. Se ei siis aluksi ollut synti ja jossain vaiheessa muuttui synniksi. Taisipa vielä Abrahamkin naida sisarpuolensa Saaran vai muistankohan väärin. No mitäpä näistä, tarinoita on monenlaisia, ja mielenkiintoista kyllä on lukea ihmisten uskomuksista eri aikoina.

        >ELÄIN, käärme. Sitä ei kuitenkaan taida kukaan uskoa? Niinhän asia yleensä selitetään< niin tosiaan selitellään paholainen oli käärmeen mudossa.
        Ei kerrota mutta mutta taivaassa se alunperin majaili,ylpistyi omaan loistoonsa se kerrotaan myös Raamatun sivulla halusi tulla Jumlan vertaiseksi.

        Niin sai alkunsa mutta sukurutsausta ei siihenaikaan ollut mahdollista vielä,keenit eivä olleet vielä niin muuttuneita vasta Moosekse aikaa tuli kielto ettei lähisukulaiset enään voineet mennä keskenään naimisiin.


      • kuulija1 kirjoitti:

        >ELÄIN, käärme. Sitä ei kuitenkaan taida kukaan uskoa? Niinhän asia yleensä selitetään< niin tosiaan selitellään paholainen oli käärmeen mudossa.
        Ei kerrota mutta mutta taivaassa se alunperin majaili,ylpistyi omaan loistoonsa se kerrotaan myös Raamatun sivulla halusi tulla Jumlan vertaiseksi.

        Niin sai alkunsa mutta sukurutsausta ei siihenaikaan ollut mahdollista vielä,keenit eivä olleet vielä niin muuttuneita vasta Moosekse aikaa tuli kielto ettei lähisukulaiset enään voineet mennä keskenään naimisiin.

        Missä kohden Raamatussa kerrotaan tuosta paholaisen ylpistymisestä ja halusta tulla Jumalan vertaiseksi? Olen lukenut Raamatun muutaman kerran läpi mutta en ole löytänyt tuota tarinaa.


      • alondra kirjoitti:

        Missä kohden Raamatussa kerrotaan tuosta paholaisen ylpistymisestä ja halusta tulla Jumalan vertaiseksi? Olen lukenut Raamatun muutaman kerran läpi mutta en ole löytänyt tuota tarinaa.

        Tuonelaan on syösty sinun loistosi ja mahtisi, sinun harppujesi helkytys. Sinun allasi ovat vuoteena madot, sinun ylläsi peitteenä toukat.


        12 Voi, sinä putosit taivaalta, sinä Kointähti, sarastuksen poika! Alas maahan sinut survaistiin, sinä kansojen kukistaja."


        13 Etkö juuri sinä sydämessäsi sanonut: "Minä tahdon nousta taivaisiin! Minä pystytän valtaistuimeni Jumalan tähtiä korkeammalle, minä tahdon istua jumalten vuorella kaukana pohjoisessa,


        14 minä nousen pilviä ylemmäksi, olen korottava itseni Korkeimman vertaiseksi."


        15 Mutta tuonelaan sinut on syösty, sen pohjimmaiseen kuiluun.
        Jes 14:11-15





        Taivaassa syttyi sota. Mikael ja hänen enkelinsä kävivät taisteluun lohikäärmettä vastaan. Lohikäärme enkeleineen teki vastarintaa jae7
        mutta kärsi tappion, eikä sille ja sen joukolle ollut enää sijaa taivaassa. jae 8
        Tuo suuri lohikäärme, tuo muinaisaikojen käärme, jota kutsutaan Paholaiseksi ja Saatanaksi, tuo koko ihmiskunnan eksyttäjä, syöstiin maan päälle, ja samoin syöstiin alas sen enkelit. jae 9


      • kuulija1 kirjoitti:

        Tuonelaan on syösty sinun loistosi ja mahtisi, sinun harppujesi helkytys. Sinun allasi ovat vuoteena madot, sinun ylläsi peitteenä toukat.


        12 Voi, sinä putosit taivaalta, sinä Kointähti, sarastuksen poika! Alas maahan sinut survaistiin, sinä kansojen kukistaja."


        13 Etkö juuri sinä sydämessäsi sanonut: "Minä tahdon nousta taivaisiin! Minä pystytän valtaistuimeni Jumalan tähtiä korkeammalle, minä tahdon istua jumalten vuorella kaukana pohjoisessa,


        14 minä nousen pilviä ylemmäksi, olen korottava itseni Korkeimman vertaiseksi."


        15 Mutta tuonelaan sinut on syösty, sen pohjimmaiseen kuiluun.
        Jes 14:11-15





        Taivaassa syttyi sota. Mikael ja hänen enkelinsä kävivät taisteluun lohikäärmettä vastaan. Lohikäärme enkeleineen teki vastarintaa jae7
        mutta kärsi tappion, eikä sille ja sen joukolle ollut enää sijaa taivaassa. jae 8
        Tuo suuri lohikäärme, tuo muinaisaikojen käärme, jota kutsutaan Paholaiseksi ja Saatanaksi, tuo koko ihmiskunnan eksyttäjä, syöstiin maan päälle, ja samoin syöstiin alas sen enkelit. jae 9

        Tuossa Jesajan kirjan tekstissä puhutaan Babylonin kuninkaasta, toinen samantapainen teksti on Hesekielin kirjassa, jossa puolestaan puhutaan Tyroksen ruhtinaasta/kuninkaasta. Mitä tekemistä näillä on paholaisen kanssa? Viimeinen mainitsemasi lainaus taitaa olla Ilmestyskirjasta. Ei näistä kyllä selkeää kuvaa saa siitä, mistä se paholainen oikein ilmestyi. On muuten hyvä, että uusimmassa Raamatun käännöksessä Perkele on korvattu Paholaisella. Perkelehän oli eräs muinaissuomalaisten jumalista, ukkosenjumala, jolla ei ole mitään tekemistä Raamatun paholaisen kanssa.

        En ole vakuuttunut paholaisen olemassaolosta. Kyllä ihmiset osaavat tehdä pahaa ihan itsestään, ja ovathan ihmiset Raamatunkin mukaan vastuussa tekemisistään. Mihin paholaista tarvitaan?


      • alondra kirjoitti:

        Tuossa Jesajan kirjan tekstissä puhutaan Babylonin kuninkaasta, toinen samantapainen teksti on Hesekielin kirjassa, jossa puolestaan puhutaan Tyroksen ruhtinaasta/kuninkaasta. Mitä tekemistä näillä on paholaisen kanssa? Viimeinen mainitsemasi lainaus taitaa olla Ilmestyskirjasta. Ei näistä kyllä selkeää kuvaa saa siitä, mistä se paholainen oikein ilmestyi. On muuten hyvä, että uusimmassa Raamatun käännöksessä Perkele on korvattu Paholaisella. Perkelehän oli eräs muinaissuomalaisten jumalista, ukkosenjumala, jolla ei ole mitään tekemistä Raamatun paholaisen kanssa.

        En ole vakuuttunut paholaisen olemassaolosta. Kyllä ihmiset osaavat tehdä pahaa ihan itsestään, ja ovathan ihmiset Raamatunkin mukaan vastuussa tekemisistään. Mihin paholaista tarvitaan?

        Ei paholista tavise missä koska sen hallinnassa on tämä maaima.
        Juuri sydämestähän lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, siveettömyys, varkaudet, väärät todistukset ja herjaukset.Matt 15:19
        Sen vuoksi kerran vedenpaisumus hävitti sen aikaisen ihmiskunna.


      • juhygthjkl

        ja samat teot jatkuvat tämän aikaisessa seurakunnassa..ei paljon ole ihminen oppinut.


    • Hei nimimerkki "totta1",

      Synti on todella laaja käsite, joka on vuosien varrella muuttunut ja kehittynyt. Kuitenkin jotain samaa on säilynyt ja tulee varmasti säilymään aina. Synnillä tarkoitetaan montaa asiaa, synti voi olla teko, jolla rikotaan Jumalan käskyjä vastaan, toista ihmistä vastaan tai luomakuntaa vastaan. Synti on siis asia, joka rikkoo meitä ihmisiä, mutta myös yhteyttä.

      Mutta yleisemmin synnistä puhuttaessa puhutaan asenteesta, joka perisynnin, eli syntiinlankeemuksen seurauksena tuli maailmaan ja koskettaa kaikkia. Asenne, jossa ihminen haluaa olla kuin Jumala. Asenne, jossa ihminen haluaa itse hallita kaikkea. Synti on lopulta Jumalasta erossa.olemista, ja sehän on silmin nähden totta.

      Synti on siis olemassa,vaikka eläisimme kuinka. Syntiä tai taipumusta itsekkyyteen, ahneuteen, vallanhimoon ei voi selittää pois, vaan se näkyy kaikkialla. Se on aina näkynyt ja tulee varmasti näkymään.

      Syntiä voi siis määritellä, mutta parhaiten meidän tehtävä on määritelty.rakkauden kaksoiskäskyssä ja kultaisessa säännössä. Kun elämäämme ohjaa nuo ohjeet, tiedämme että kaikki mikä rikkoo tuota rakkautta vastaan on syntiä (kärjistetysti sanottuna). Rakkaus ei nimittäin satuta tai riko.

      -KaisaK, pappi

      • OttoPetteri

        Arvoisa pappi KaisaK,

        Olet aivan oikeassa. Asiassa on sellainen ominaisuus, että eri uskonnolliset porukat ovat ottaneet käsitteen "synti" aseekseen lyödä, tuomita tai palkita yksittäiset ihmiset. On keksitty kaikenmaailman kiellettyjä asioita ja "syntejä", joiden rikkominen johtaa joko todellisiin ( puhuttelu, erottaminen, kivitys, ruoskinta ) tai kuvitteellisiin rangaistuksiin ( Helvetin kiirastuli yms. ). Näin saadaan ihminen nöyräksi vallanpitäjille.

        Minut on täälläkin mm. tuomittu juopoksi. Syynä tähän on se, että juon alkoholia; Olutta saunan jälkeen tms., viiniä ruoan kanssa ja joskus snapsia. Keskustelin asiasta joulun alla- tullessani viinakaupasta - erään papin kanssa, joka "päivysti" ostarin käytävällä.
        Hän sanoi, että ei Jumala ole kieltänyt eikä synniksi sanonut nautintoja, jotka ilahduttavat ihmistä ja jotka tekevät vaikkapa hyväntuuliseksi. Mutta lahkot ovat - siis maalliset "tuomioistuimet".
        Ja tässäpä tämä asian ydin onkin! Erilaiset kirkkokunnat ja lahkot ovat ottaneet itselleen oikeuden ja jopa velvollisuuden määrätä ihmisen asioista ja tuomita hänet, jos ei tee määräysten mukaan. Jos tottelee - pääseekin taivaaseen. Ja tälle asialle on annettu nimi SYNTI.
        Väitän edelleenkin, että Jumala ei kyttää ketään pilvenreunalla ja ylöskirjaa tekemisiä.
        Vai onko joku todella sitä mieltä, että verenluovutus, sianlihan syönti, varusmiespalvelu, rakastelu, ehkäisy yms. lahkojen synnit johtavat minunkin teloittamiseen ja polttamiseen? Ja näistähän on kysymys - ei siitä, onko ihminen Jumalan yhteydessä vai ei.
        Ja asiaan liittyy kiinteästi erilaiset lahkojen sisällä tapahtuvat rikokset, mm. lapsenraiskaukset, joita lestadiolaiset tekevät ja salaavat ja piilottelevat - kaikki uskonnon varjolla.

        Uskontoon, uskomiseen, uskovaisuuteen ja syntikäsitteeseen liittyy tuomitsemista, syyttelyä, rikoksia, vallankäyttöä jne. kuten muuhunkin elämään. Valitettavasti näitä käytetään törkeästi hyväksi ja toimet kohdistetaan suurimmaksi osaksi heikoimpia yksilöitä kohtaan. Ja henkisen väkivallan avulla.
        En väitä, etteikö muussa yhteiskunnassa tätä esiinny. Mutta sitä ei perustella Jumalakäsitykseen nojautuen. Jumalaan, jota kukaan ei ole nähnyt ja jonka olemassaolosta on vain aihetodisteita. Ja asia todistetaan itse kirjoitetun kirjan avulla, joka on pyhä, koska se on Jumalan sanaa ja siksi pyhä. Näin tälläkin on asia kerrottu.

        Minä elän synnitöntä elämää. En tee rikoksia, elän ihan tavallista elämää. Välitän lähimmäisistä, rakastan avovaimoani ja lapsiani. Luovutan verta, käytän ehkäisyä. En yhtään välitä vaikka rikon jonkin uskonnollisen porukan sääntöjä, ne eivät koske minua, sillä en ole ko. yhdistysten tms. jäsen.
        En ole yhtään huonompi ihminen kuin ne ulkokultaiset lahkolaiset, jotka tuomitsevat jumalisuudessaan muita.

        Lukekaapas mitä Väinö Linna kirjoittaa Pohjantähdessä Kivivuoren Annan puhuvan miehensä Oton kuolinvuoteen ääressä! Siinä on erittäin hyvä elämänohje.

        Ystävällisesti

        - Timo -


      • no_niinpä

        He KaisaK, voisitko hieman avata asiaa. Kirkon syntikäsitys on parhaimmillaankin hyvin ympäripyöreä joten sitä voi tulkita aina tilanteen mukaan. Uskonnon 10:tä käskyä vastaan rikkominen on varmaan selkeydessään parhaasta päästä, mutta tietänet varmaan että alkuperäiset käskyt olivat hyvinkin tarkkaan viilattuja Israelin kansan tarpeisiin

        Raamatun perisyntihän taitaa tosiaan liittyä Jumalan hyväksymiseen maailman ylimpänä olemtona. Tähän liittynee myös sivutarina Luciferista joka haastoi Jumalan ja pudotettiin ylimmän enkelin sijalta pois. Tähän käsitykseen liittyen ihmisen kyky haastaa Jumala millään tasolla kuulostaa absurdilta - miten ihminen voisi kilpailla kaikkivaltiaan kanssa millään tasolla?

        Uskontojen käsitykset synnistä liittyvät yleensä hallitsevan luokan pelkoihin alemman luokan kansannoususta - itsekkyys, ahneus ja vallanhimo kielivät yksilöiden oma-aloitteellisuudesta jotka on koettu vaarallisiksi. Tässä mielessä valtioiden hallinnot ja uskonto ovat nähneet vaarat yhteisiksi. Synergiaedut ovat olleet ilmeisiä.

        Ekumeenisten kirkolliskokousten päätöksille täytyy antaa tunnustus: Uuteen Testamenttiin ei hyväksytty sellaisia kirjoituksia mitä voitaisiin tulkita kirjaimellisesti -> Vanhan testamentin uskottavuus kärsii pahasti kirjoituksista tai ennustuksista mitkä eivät toteutuneet niille tarkoitettuna aikana. Jopa Johanneksen ilmestyskirja on niin epätarkka ennustuksiltaan että sitä voidaan soveltaa käytännössä mihin ajanjaksoon thansa.

        Itselläni ei ole mitään uskontoja vastaan kunhan niitä ei tuputeta väkisin. Käsitän uskovaisuuden lähinnä eräänlaiseksi 'tukijalaksi' tilanteessa jossa omat henkiset voimavarat eivät joko riitä kantamaan vastuuta omista teoista tai tarvitaan muuten ulkopuolista apua elämäntilanteen hallintaan. Uskonto, jos se pysyy järkevällä tasolla, on todennäköisesti kemiallista hoitoa parempi vaihtoehto. Normaalisti ihminen pystyy hyväksymään tekonsa 'ulkoistamatta' niitä jollekin ulkoiselle taholle.


      • totta 1

        -KaisaK,pappi
        Kiitos vastauksestasi en yritä puheitasi kumota mutta esittäisin uuden näkökulman.
        Voiko ajatella niin että jos ei ole uskoa ei ole hengellisesti ymmärrettävää rakkautta eikä syntiä. Olisiko synti käsitteenä hengellisyydestä kumpuava sekä ymmärrettävä.


    • Mr. Rehellinen

      Synti on satua ja hööpöötyystää. Ei mitään muuta.

      • Sellaista astua joka,jotaa itsekyyteen omaan ahneuteen,väkivallan tekoihin.
        Sitä nimität saduksi. Joka rehoitta kunin ruusupuska kukkiessaan.
        Mr. Rehellinen


      • OttoPetteri
        kuulija1 kirjoitti:

        Sellaista astua joka,jotaa itsekyyteen omaan ahneuteen,väkivallan tekoihin.
        Sitä nimität saduksi. Joka rehoitta kunin ruusupuska kukkiessaan.
        Mr. Rehellinen

        Sinä väität aivan älyttömiä: Väität, että jos joku ei noudata kirkkokunnan tai lahkon määräyksiä ( = syntikäsitystä ) on itsekäs tai väkivaltainen!
        Vain uskonnolla sekoitettu lahkonjäsen on kunnollinen ja elää hyvää elämää?
        Millä perusteella? Siksikö, että lahkon määräyskokoelma eli lahkon pyhä kirja näin käskee? Ja muuta ei elämässä tarvita?
        Koeta hyvä mies saada apua mielenterveyteesi!


      • OttoPetteri kirjoitti:

        Sinä väität aivan älyttömiä: Väität, että jos joku ei noudata kirkkokunnan tai lahkon määräyksiä ( = syntikäsitystä ) on itsekäs tai väkivaltainen!
        Vain uskonnolla sekoitettu lahkonjäsen on kunnollinen ja elää hyvää elämää?
        Millä perusteella? Siksikö, että lahkon määräyskokoelma eli lahkon pyhä kirja näin käskee? Ja muuta ei elämässä tarvita?
        Koeta hyvä mies saada apua mielenterveyteesi!

        >Väität, että jos joku ei noudata kirkkokunnan tai lahkon määräyksiä< en tiedä lahkojen määräyksitä mitään,kirkkokunta joku järjestö.
        Ei ole mitään tekemistä sillä asialla mitä on kirjoitettu Raamatun sivulle synnistä ja sen tekemisestä. Sekö on hyvä elämää että tekee mitä haluaa,välittämättä mitä sana opettaa.
        Uskonto ja usko ovat eri asioita,miksi ne sekoitatte keskenään.
        Otto Petteri


      • OttoPetteri
        kuulija1 kirjoitti:

        >Väität, että jos joku ei noudata kirkkokunnan tai lahkon määräyksiä< en tiedä lahkojen määräyksitä mitään,kirkkokunta joku järjestö.
        Ei ole mitään tekemistä sillä asialla mitä on kirjoitettu Raamatun sivulle synnistä ja sen tekemisestä. Sekö on hyvä elämää että tekee mitä haluaa,välittämättä mitä sana opettaa.
        Uskonto ja usko ovat eri asioita,miksi ne sekoitatte keskenään.
        Otto Petteri

        >>..tiedä lahkojen määräyksitä mitään,kirkkokunta joku järjestö......välittämättä mitä sana opettaa.


      • OttoPetteri kirjoitti:

        >>..tiedä lahkojen määräyksitä mitään,kirkkokunta joku järjestö......välittämättä mitä sana opettaa.

        Ne mitä mainitset kiellettyksi,on ihmisen itsensä keksimiä asioita,toinen voi tehdä toinen eivoi tehdä,esim lihan syömisestä,joka ei syö olkoon syömättä,ei hän ole sen parempi jumalan edessä kuin se joaka syö.
        Synnin tekomuoton on menlaisia,joka tapausessa on ero Isästä.
        Elämä on ainoastaan jeesuksessa,ei se ole ihmisen määriteltävissä,on hyvä vai huono,maailmassa teillä on ahdistuksia jo Jeesuskin siitä mainitsee,se ahdistus on väli aikainen ijankaikkisuudeen varrattavissa.


      • OttoPetteri
        kuulija1 kirjoitti:

        Ne mitä mainitset kiellettyksi,on ihmisen itsensä keksimiä asioita,toinen voi tehdä toinen eivoi tehdä,esim lihan syömisestä,joka ei syö olkoon syömättä,ei hän ole sen parempi jumalan edessä kuin se joaka syö.
        Synnin tekomuoton on menlaisia,joka tapausessa on ero Isästä.
        Elämä on ainoastaan jeesuksessa,ei se ole ihmisen määriteltävissä,on hyvä vai huono,maailmassa teillä on ahdistuksia jo Jeesuskin siitä mainitsee,se ahdistus on väli aikainen ijankaikkisuudeen varrattavissa.

        >>...ihmisen itsensä keksimiä asioita..


    • varis1

      Mielestäni on synti tappaa toinen ihminen ja synti on käyttää lapsia seksuaalisesti hyväkseen.Muu on elämää.

    • Kuoleman pistin on synti, ja synnin voimana on laki. 1.Kor 15:56
      Vain siitä puusta, joka antaa tiedon hyvästä ja pahasta, älä syö, sillä sinä päivänä, jona siitä syöt, olet kuoleman oma."1.Moos 2:17

      Nainen näki nyt, että puun hedelmät olivat hyviä syödä ja että se oli kaunis katsella ja houkutteleva, koska se antoi ymmärrystä. Hän otti siitä hedelmän ja söi ja antoi myös miehelleen, joka oli hänen kanssaan, ja mieskin söi. 1.Moos 3:6

      Rikkoi sanaa ja söi, tekivät synnin.

      • OttoPetteri

        Onko Sinulla yhtään omaa mielipidettä tai ajatusta, vai pystytkö vain ja ainoastaan kopioimaan lahkosi kirjan juttuja tänne?
        Kuvitteletko, että asiasi on uskottavampi, mitä enemmän niitä kopioita tänne listaat?


    • On minulla omia mielipiteitä,sanassa paremmin selitetty kuin mielipiteeni.
      En kuuluu lahkon piiriin,sanassa kyllä mainitaan siitäkin voit kasoa sen Gal 5:20,21 kopiot ovat Raamatua sivuilta se on uskottava,Jeesus viitta variseuksiin myös Heissä käy toteen tämä Jesajan ennustus: -- Kuulemalla kuulkaa älkääkä käsittäkö. Katsomalla katsokaa älkääkä nähkö Matt 13:14
      Jesajan jo teisi satoja vuosia sitten millainen on kansa koskien Israelin kansaa,suonessa toisuus samat asiat.

      OttoPetteri

      • OttoPetteri

        >>...sanassa paremmin selitetty...>...suonessa toisuus samat asiat.


      • OttoPetteri kirjoitti:

        >>...sanassa paremmin selitetty...>...suonessa toisuus samat asiat.

        Tuo esille paremminkun mun sanallisen kiroitukseni.Raamatussa.

        OttoPetteri


    • Netpunk

      Perisynti: Puhuva käärme houkutteli kaksi alastonta ihmistä syömään jonkin hedelmän, jonka syömisen jokin (fiktiivinen) henkiolento olisi kieltänyt. Jos tämä henkiolento on kaikkitietävä, niin henkiolennon olisi pitänyt etukäteen tietää, että nämä kaksi alastonta ihmistä tulevat noudattamaan puhuvan käärmeen houkutuksia. Tällöin synti olisi looginen mahdottomuus.
      Synti: Myöhemmin joku/jotkut kirjoittivat listan asioista, jotka ovat kiellettyjä vedoton em. henkiolennon ilmoitukseen. Sitten nämä kirjoittajat vetoavat kirjoitustensa "totuuteen" vetoamalla siihen, että ko. henkiolento on ilmoittanut asioiden olevan niin (tai näin). Hieman myöhemmin nämä kirjoitukset julistetaan "pyhiksi" totuuksiksi ja jne. Kehäpäätelmä jatkaa kehänsä ihan omia aikojaan ilman henkiolennon mukama välttämätöntä olemassaoloa.
      Johtopäätös: sama kuin perisynnin osalta. Jos henkiolento tietää etukäteen syntisten ihmisten listan, niin aivan turhaa laatia listaa synneistä, jotka tekevät ihmisistä syntisiä. Henkiolento tietää kaiken jopa syntisinä pidetyt ajatukset.
      Melkoinen tyranni ja varsin iljettävä tyyppi tämä henkiolento.
      Tämän henkiolennon ihmsten kirjoittamia määräyksiä seuraavat saattavat väittää, että ihmisellä on vapaa tahto. Mitään vapaata tahtoa ei voi olla, jos premissinä on henkiolennon kaikkitietävyys. Jotkut ihmiset siis vain ovat syntisiä riippumatta siitä mitä nämä syntiä koskevat määräykset sanovat.
      Tämän henkiolennon toiminta niin sekavaa häröilyä, että siihen ei voi suhtautua muuten kuin huvittuneesti.

    • Netpunk

      Pitää vielä lisätä: mikään pelustuskaan ei ole mahdollista. Kaikkitietävä henkiolento tietää kaikki maailman ihmisten syntisyyden etukäteen. Samoin tämä henkiolento tietää etukäteen kaikkien ihmisten tekemiset (esimerkiksi oletettuun helvettiin joutuvien ihmisten henkilöllisyyden). Sitten jostain ilmestyy hahmo, joka lupaa ihmisille pelastuksen. Eikä henkiolento tiedäkään etukäteen kadotettujen ihmisten henkilöllisyyttä? Koomiseksi asian tekee se, että tämä tyyppi, jota Jeesuksi kutsutaan, ilmoittaa olevansa henkiolennon poika, joka taas tarkoittaa samaa kuin itse henkolento ja jokin henki.
      Johtopäätös: Henkiolento on varsin tietämätön tai taitamaton, kun samanaikaisesti tietää kaiken, mutta lupailee myös pelastusta itseltään.

      • :::::::

        Ihmistä, kaltaistasi koskee jumalattomuutesi.
        Tosiaan synti täytyy ensin oivaltaa mitä se on. Mistä kaveri tulee pahoinvoivaksi, et tahdo sitä. Sama asenne yläkertaan.


      • Netpunk
        ::::::: kirjoitti:

        Ihmistä, kaltaistasi koskee jumalattomuutesi.
        Tosiaan synti täytyy ensin oivaltaa mitä se on. Mistä kaveri tulee pahoinvoivaksi, et tahdo sitä. Sama asenne yläkertaan.

        Voisitko hieman täsmentää viestiäsi? Mihin yrität vastata?
        Tietenkin olen jumalaton, koska en usko jumalaan enkä mihinkään yliluonnolliseen. Oletetaan nyt kuitenkin, että jumala on olemassa. Minulla on pari kysymystä tälle hahmolle: 1) Kuka olet, allah, jahve, brahma, zeus vai joku muu? 2) Miksi minun pitäisi olla kiinnostunut yhtään mistään mitä puuhailet?
        Siis mikä asenne yläkertaan? Jos tämä henkiolento tulee pahoinvoivaksi siitä, että esitän relevantteja kysymyksiä, niin silloin tämä henkiolento on: a) suvaitsematon b) katkera c) pitkävihainen d) harvinaisen tyhmä e) kykenemätön vaikuttamaan yhtään mihinkään.
        Edelleen jos henkiolento on kaikkitietävä, niin hänen olisi tullut tietää etukäteen, että juuri minä täällä kirjoittelen näitä kommenttejani. Henkiolento on siis: a) kykenemätön, b)välinpitämätön ja pahin kaikista c) kateellinen pohdiskeluistani hänen ominaisuuksistaan.
        Ihmisten kritiikittömyys omien perusteettomien uskomustensa suhteen on niin typerää, että näitä uskomuksia voi vain pilkata ja osoittaa niiden naurettavuus. Jos tämä henkiolento siitä kovin luokkaantuu, niin onpa pikkusieluinen tyyppi.


    • totta 1

      Kysymyksen alulle panemana vastaan siihen oman käsitykseni.
      Jeesus sanoi kaikki se mikä ei ole uskosta on syntiä. Tämän ymmärtäminen on monelle erittäin vaikeaa että ymmärtäisi pitäisi olla uskossa että ymmärtäisi ensin mikä on usko. Käsitys uskosta antaa siis eväät ymmärtää synnin olemusta. Tässä oli vihjettä miten vastauksen voisi oivaltaa Raamatullisesti.
      Epäuskoinen voisi ajatella synnistä vaikka niin että moraalittomuus tai kaikkinainen pahuus joka maallisesti ymmärretään pahoiksi teoiksi on syntiä. Tähän lisäisin vielä maallisen lainsäädännön mikä on laissa kielletty voisi olla syntiä pääsääntöisesti.
      Uskon kyllä että kaikki tunnistaa mikä on väärin tai oikein sitä voisi myös uskonnottomat käyttää kriteerinä.
      Eikö muuten ole hyvä että muistutetaan myös yhteiskunta kelpoisuudesta että olisi joitakin pidäkkeitä pahuuden torjuntaan.
      Ehkä ei kannata liikaa takertua sanaan"synti" vaan olisiko yrittää huomata milloin teen väärin muita kohtaan ja pyytää anteeksi Jumalalta että ihmiseltä.

    • OttoPetteris

      Nyt on tullut julkisuuteen oikein hyvä synnin määritelmä. Jehovalaiset pitävät syntinä sitä, että lahkon jäsen ei noudata kaikkia lahkon laatimia määräyksiä. Ja synnistä rangaistaan.
      Siispä synti on jälleen kerran todistettu ihan pelkäksi lahkon sisäiseksi määräyksiksi, joilla hallitaan jäseniä ja heidän elämäänsä.
      Jumalalla ja jumalaan uskomisella näissä lahkojen hallinnoissa ei ole mitään tekemistä.

      Paras tapa olla synnitön, on pysyä kokonaan erossa ihan kaikista lahkoista. Näin niiden määräykset, "oikeudenkäynnit" ja rangaistukset eivät vaikua normaaliin elämään. ja elämä on paljon onnellisempaa.

      • totta 1

        OttoPetteris
        Mitä mieltä olet Jeesuksen määritelmästä mitä synti on. Määritelmä olisi silloin Kolmiyhteisen Jumalan määritelmä johan meistä moni myös uskoo.

        Etkö tiennyt että yksikään ihminen ei ole synnitön sillä perisynti seuraa meitä koko elämän ajan ja tekosyntimme tekomme sanamme ja ajatuksin syntimme ovat määrältään kuin rannan hiekka kuvaannollisesti niin miten voit olla siten synnitön.
        Ei hätää synnistä kun vilpittömin mielin pyytää Jumalalta synnit anteeksi nekin joita ei tunnista. Tähän sanoisin "anokaa niin teille annetaan".


      • OttoPetteris
        totta 1 kirjoitti:

        OttoPetteris
        Mitä mieltä olet Jeesuksen määritelmästä mitä synti on. Määritelmä olisi silloin Kolmiyhteisen Jumalan määritelmä johan meistä moni myös uskoo.

        Etkö tiennyt että yksikään ihminen ei ole synnitön sillä perisynti seuraa meitä koko elämän ajan ja tekosyntimme tekomme sanamme ja ajatuksin syntimme ovat määrältään kuin rannan hiekka kuvaannollisesti niin miten voit olla siten synnitön.
        Ei hätää synnistä kun vilpittömin mielin pyytää Jumalalta synnit anteeksi nekin joita ei tunnista. Tähän sanoisin "anokaa niin teille annetaan".

        Minulle on ihan sama mitä Jeesus on ~2000v sitten kuulemma sanonut. Kun minä en usko niihin juttuihin. "...johon meistä moni myös uskoo. " , Te voitte uskoa - minä en usko. Mutta teidän uskominen EI OLE mikään fakta tai totuus. Se on teidän USKO. Siis samalla tavalla kuin lapsenlapseni uskoo joulupukkiin. Perustuu pelkkään kerrottuun satuun, jota väitetään todeksi eri tavoin.
        Ja onko Jeesus määritellyt synniksi esim. verenluovutuksen, kahvinjuonnin, ehkäisyn, alkoholin juomisen, avoliiton jne.? Kun nämä on eri porukoissa syntiä.
        Ja onko Jeesus antanut luvan pikkupoikien raiskauksiin ( katoliset papit ) tai lestadiolaisten harjoittamaan insestiin ja palsenraiskauksiin, kun ne on lahkjossa olleet hyväksyttyjä?
        Ja millä perusteella Jehovat tuomitsevat lahkosta eronneen luopioksi ja täysin kelvottomaksi ihmiseksi? Syntisenä? Ei - vaan lahkon määräysten rikkojana, eli henkilönä, joka ei alistu lahkon määräyksiin, vaan haluaa ihan its eelää omaa elämäänsä.

        Minä olen täysin synnitön. En kuulu yhteenkään lahkoon tai kirkkokuntaan, joten heidän määräyksensä ja syntikäsityksensä ei minua koska, eikä minuun liity mitenkään. Ei mitenkään - vaikka kaikki uskonlahkoon höyrähtäneet yrittävät omia merkillisiä käsityksiään tuputta yleisenä totuutena.

        Vai oletko sitä mieltä, että joku Jumala kyttää ihmisiä ja päättää raadella minut, kun pidän esim. haitarimusiikista ja soitan sitä itsekin? Sehän on "pirunkeuhko" eräässä lahkossa.
        Ja mitään perisyntiä ei ole olemassakaan. Vai mitä se on? Jonkin porukan kirjoittaman kirjan väite jostain pahasta asiata, jota ei saa tehdä. Ja jos joku tekee, niin seurakunta tuomitsee kadotukseen. Ja kadotuksesta pelastuu kun tekee seurakunnan määräysten muakisesti. Sitäpä se vallan ja henkisen väkivallan käyttö on.

        Kuinka monta ihmismieltä on rikkoutunut ja järkkynyt eri uskonlahkojen syntisaarnaamisten takia?


    • totta 1

      -KaisaK,pappi
      Hyvä sanonta Raamatullisesti Jumalassa erossa olemista. Ilmeneekö Jumalassa erossa oleminen taisteluna Jumalaa vastaan ja epäuskona Jumalaan.
      Tästä tuleekin mieleen kuinka pitkämielinen ja armollinen Jumala voikaan olla meitä syntisiä kohtaan. Kun Jumala kaiken lisäksi haluaa löytää meidät kadonneet lampaat ja auttaa meitä kaikin tavoin vieläpä kuolemamme jälkeenkin silloin herää kysymys miksi pyristelisimme eroon Hänestä jota me tarvitsemme. Miksi kysymys on varmaan paikallaan ja löytää siihen uskottava vastaus. Raamatusta löytyy siihenkin vastaus mutta emmekö lue sitä siten että muistaisimme sen miksi.
      Erossa Jumalassa olemisen aikana ehkä meistä tuntuu että menettäisimme jotain liikaa josta ihmisinä emme voisi luopua kun erityisesti lihamme kaipaa jotain sellaista jota me kuitenkin kadumme. Olemmeko tietynlaisessa harhassa siinä mikä olisi hyvää ja arvokasta jonka me jotenkin hämärästi oivallamme mutta emme aina voi vastustaa. Katuminen aina osoittaa että emme me ole aivan ettemmekö jotain ymmärrä. Tarvitsisiko laittaa asiat toisenlaiseen tärkeysjärjestykseen ettei tarvitsisi usein katua olisiko se tie rakkaudellisempi.
      Onko niin että kaipaamme moniin asioihin muutosta mutta emme saa aikaan muuntautumista. Ajattelemmeko tässäkin asiassa että saavutettuja etuja en voi muuttaa etuja tosiaan.

    • turha asia

      synti on sana joka kuuluu uskoville, eli aivan turha hömpötys.

      • totta 1

        turha asia
        Suvaitsevaisina ihmisinä suotakoon kristikunnalla sana synti pidettäväksi käytössä ja muistutuksena siitä että sortuessaan siihen on aina pyydettävä anteeksi. Kovaa on monelle mutta palkitsevaa kun voi tunnustaa olevansa väärässä ja sille jota on loukannut hän varmaan arvostaa pyytäjää että ymmärtää tehneensä väärin.
        Eikö ole hienoa sosiaalisuutta kun ristiriidat on näin helposti ja enemmälti vaivaa näkemättä sopia hieman nöyryyttä ja muita arvostaen elämässä eteenpäin.
        Tätä tapaa kannattaa toteuttaa mielestäni kun katson kirjoitustani niin sehän vaikuttaa aivan mukiinmenevältä tavalta.
        Illalla viimeistään kannattaa pyytää anteeksi .aviopuolisolta niin huomaatte miten ihanalle olo tuntuu kun ei ole taas kerran mitään mieltä vaivaamassa ja läheisyys on aivan erinomaisen nautinnollista ja lopuksi voisi sanoa kyllä minä rakastan sinua nyt ja aina olet tärkein ihminen minulle ja tarvitsen sinua. Eikö ole hienoa päästä synneistä eroon, kokeilkaa jos ette ole koskaan aikaisemmin syntiä anteeksi pyytäneet. En opeta mutta kuitenkin. (Romantiikkaa kaikki tarvitsevat).


      • Otto Petteris
        totta 1 kirjoitti:

        turha asia
        Suvaitsevaisina ihmisinä suotakoon kristikunnalla sana synti pidettäväksi käytössä ja muistutuksena siitä että sortuessaan siihen on aina pyydettävä anteeksi. Kovaa on monelle mutta palkitsevaa kun voi tunnustaa olevansa väärässä ja sille jota on loukannut hän varmaan arvostaa pyytäjää että ymmärtää tehneensä väärin.
        Eikö ole hienoa sosiaalisuutta kun ristiriidat on näin helposti ja enemmälti vaivaa näkemättä sopia hieman nöyryyttä ja muita arvostaen elämässä eteenpäin.
        Tätä tapaa kannattaa toteuttaa mielestäni kun katson kirjoitustani niin sehän vaikuttaa aivan mukiinmenevältä tavalta.
        Illalla viimeistään kannattaa pyytää anteeksi .aviopuolisolta niin huomaatte miten ihanalle olo tuntuu kun ei ole taas kerran mitään mieltä vaivaamassa ja läheisyys on aivan erinomaisen nautinnollista ja lopuksi voisi sanoa kyllä minä rakastan sinua nyt ja aina olet tärkein ihminen minulle ja tarvitsen sinua. Eikö ole hienoa päästä synneistä eroon, kokeilkaa jos ette ole koskaan aikaisemmin syntiä anteeksi pyytäneet. En opeta mutta kuitenkin. (Romantiikkaa kaikki tarvitsevat).

        >>...pyytää anteeksi .aviopuolisolta...>...lopuksi voisi sanoa kyllä minä rakastan sinua nyt ja aina...


    • Tutki Raamatusta

      äläkä kysele tyhmiä ja osoita omaa tyhmyyttäsi.

    • käskyt

      synti on äitini opetuksen mukaan sydämen luopumista jumalasta eli toisin sanoen tottelemattomuutta jumalaa ja jumalan sanaa vastaan. se ei aina ole nähtävissä selvästi, mutta jokainen itse tietää, missä meni harhaan ja mitä olisi korjattava. kun itse lukee raamattua, niin ei tarvitse kysellä muilta ja kun ottaa selville, mitä raamattu sanoo synnin olemuksesta eli siitä mitä synti on. luen kymmenen käskyä vanhan raamatun mukaan. näin uskon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2896
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2450
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      19
      2049
    5. 171
      1862
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1856
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      134
      1546
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe