Nordic -79 ohjauskajuutta menossa uusiksi. Ajattelin kuumailmalla puhaltaa vanhat lakat pois, hioa puun ja sen jälkeen...? Kenties jokin kyllästysaine ja lakka? Lieneekö tuo veneeni hytti edes mahonkia? Onko jollain tietoa?
Mahongin lakkaus Nordic -79
9
591
Vastaukset
- MitaanTietamaton
Tietoa ei ole, mutta mielipiteitä. En osaa sanoa yhtä ainoaa oikeaa tapaa. Lisää hyviä ajatuksia löytyy http://www.puuvene.net/keskustelu/ foorumista.
Meidän mahonkiosista on lakka poistettu kuumailmapuhaltimella ja lastalla. Sopivasti tohottamalla saa pinnan mustumaan, mutta äkkiä oppii näkemään, milloin lakka on lastalla poistettavissa.
Puupinnasta riippuen taisin aloittaa hiomisen 80-100 karkeudella 150mm laikoilla epäkeskolla. Nauha- tai tasohiomakonetta en suosittele. Imuri on hyvä olla. Pinnasta lähtee uv:n syömä vaalea pinta pois ja sen siloitin hienommilla papereilla.
Myös sellainen pieni kolmiomallinen päristin on kiva reunoissa ja nurkissa. Sopukoihin pääsee, jos päristimessä on tarrapaperit leikkaamalla tarrapapereista liuskoja ja laittamalla ne reilusti yli. Kun paperia painaa lakansekoitustikulla tms. ja antaa koneen päristää, niin aika hyvin pääsee sisäkulmiin.
Nykyisin olen pessyt pinnan rasvanpoistajalla, niin näkee suurinpiirtein pinnan virheettömyyden. Lakalla ja maalilla ei huonoa pohjatyötä peitä.
Puun huokosten täyttö eli kyllästys vaatii kylmäpuristettua pellavaöljyä, homemyrkkyä ja ohennetta (Oulutärpättiä, ei mineraalitärpättiä). Puuveneen puolelta löytynee, mitä kaupallisia purkkeja on saatavilla nykyisin.
Kun ei enää ime kyllästettä, niin alkaa ne lukuisat vaihtoehdot, joita kannattaa tutkailla. Joku taisi sulkea kyllästeen vernissalla, minä annoin kuivua muutaman viikon.
Itse lakkasin ensin 30% ohennetulla lakalla ja sitten ohennetta vähentäen seuraavat kerrokset. Välillä pyyhkäisin siklillä pinnasta nypyt pois ja toisinaan tein välihionnan. Ensimmäisiin kerroksiin lisäsin Hempelin mahonkipetsiä tasoittamaan värieroja ja antamaan syvemmän väripinnan. Mutta tässä ollaan jo alueella, jossa on eri mielipiteitä paljon ilman, että keskustellaan oikean merkkisestä lakasta.
Lakan levittämisessä olen käyttänyt pientä telaa ja välittömästi tasoittanut siveltimellä. Lämpötila on ollut siinä 10 asteen paikkeilla, niin lakka ehtii tasoittua, jos siihen uskoo. Itse uskon siihen, että lakan pintaan vedossa ei värkkäillä pitkään, vaan pinta nopeasti ja antaa kuivua.
Toki voi käsitellä mahongin Owatroleilla, mutta niilläkin periaate on aika sama.
Pienet kolot saat kitattua hiomapölystä ja lakasta tehdyllä tahnalla. Suurilla tasaisilla pinnoilla sellainen puolen metrin hiomapalikka on aika poika tasoittamaan.- Lakkaa satamasta
Tosi iso käsi!
Tässähän oli asiaa jo valtavasti. Itse netistä hieman asioita tutkineena, vahvisti monta käsitystä. Tää jatkaa nyt kuumailmapuhaltimella ja scrapalla touhuumista. =) Ei lisättävää, täydellinen toimintamalli.
Lakkana olen itse käyttänyt Rylardia tai Spinnaker Goldia. Rylardi kiiltää paremmin ja helpompi vetää. Toimii rungon yläpuolisissa osissa. Vesirajassa ei tahdo kestää UV:tä- MitaanTietamaton
vanhami kirjoitti:
Ei lisättävää, täydellinen toimintamalli.
Lakkana olen itse käyttänyt Rylardia tai Spinnaker Goldia. Rylardi kiiltää paremmin ja helpompi vetää. Toimii rungon yläpuolisissa osissa. Vesirajassa ei tahdo kestää UV:täMulla on ollut Spinnaker Gold, kun sillä sai kerrospaksuutta sen aikaisen tiedon mukaan. Rylardista ei kokemusta, mutta nettitietojen perusteella varsin suosittu. Nyt tein huoltolakkauksen kokeeksi Spinnakerin vihreällä, jos vaikka ei kasvattaisi kerrosta niin nopeasti kuin Gold. Kuinkahan paljon tuossakin on uskon asiaa...
Originaali kysyjälle piti mainita, että ei yritä tehdä mahdollisimman paksuja kerroksia. Lakkaa vaan riittävän monta kertaa ja hioo/tasoittaa siklillä väillä, kunnes on tyytyväinen. (Tästä saa itselle sairasta mielihyvää, kun tietää, että kuitenkin vetelee isosti hirveen hiomisen tuskan jälkeen, kun haluaa saada äkkiä hienon pinnan...) - Lakkaa satamasta
MitaanTietamaton kirjoitti:
Mulla on ollut Spinnaker Gold, kun sillä sai kerrospaksuutta sen aikaisen tiedon mukaan. Rylardista ei kokemusta, mutta nettitietojen perusteella varsin suosittu. Nyt tein huoltolakkauksen kokeeksi Spinnakerin vihreällä, jos vaikka ei kasvattaisi kerrosta niin nopeasti kuin Gold. Kuinkahan paljon tuossakin on uskon asiaa...
Originaali kysyjälle piti mainita, että ei yritä tehdä mahdollisimman paksuja kerroksia. Lakkaa vaan riittävän monta kertaa ja hioo/tasoittaa siklillä väillä, kunnes on tyytyväinen. (Tästä saa itselle sairasta mielihyvää, kun tietää, että kuitenkin vetelee isosti hirveen hiomisen tuskan jälkeen, kun haluaa saada äkkiä hienon pinnan...)Kiitti vinkistä. Netistä olen saanut tutkittua sen verran että paksukerros on pahasta. Ohentelen 50/50, 30/70 ja 10/90 suhteessa ekat kerrokset. Sitten pari kolme kerrosta kutakuinkin ilman ohennetta. Hyviä ja asiallisia neuvoja täältä tosiaankin saa. Kiitos vaan kaikille. =)
- Lakkaa Satamasta
MitaanTietamaton kirjoitti:
Mulla on ollut Spinnaker Gold, kun sillä sai kerrospaksuutta sen aikaisen tiedon mukaan. Rylardista ei kokemusta, mutta nettitietojen perusteella varsin suosittu. Nyt tein huoltolakkauksen kokeeksi Spinnakerin vihreällä, jos vaikka ei kasvattaisi kerrosta niin nopeasti kuin Gold. Kuinkahan paljon tuossakin on uskon asiaa...
Originaali kysyjälle piti mainita, että ei yritä tehdä mahdollisimman paksuja kerroksia. Lakkaa vaan riittävän monta kertaa ja hioo/tasoittaa siklillä väillä, kunnes on tyytyväinen. (Tästä saa itselle sairasta mielihyvää, kun tietää, että kuitenkin vetelee isosti hirveen hiomisen tuskan jälkeen, kun haluaa saada äkkiä hienon pinnan...)Päädyin Owatroliin. Vetelen Owatrol 1 kyllästettä kunnes ei puu enää ime (tai kyllästyn) ja siihen sitten owatrol 2. Näin muutaman Owatrol pinnan ja se tuntuu ja näyttää lakalta. kuolto vain lienee jatkossa helpompaa kuin lakkapinnan.
- Lakkaa_Satamasta
Pari vuotta mennyt. Nyt harkitsen uusintakäsittelyä huoltotoimena. Eli Owa 1 kanssa kevythionta ja päälle 2 kierrosta OWA 2.
- MitaanTietamaton
Meillä tehdään huoltolakkaus joka kevät, jotta kaikki hiushalkeamat menee kiinni, ennen kuin vesi pääsee läpi. Owa saattaa olla joustavampi.
Tänä vuonna huiskasin epäkeskolla 180 paperilla tasaiset pinnat läpi. Sitten hioin Mirkan 180 softilla, jossa on ohut vaahtomuovi paperin taustalla. Softi ei syö kulmia niin helposti rikki. Ahtaammat paikat hienolla hiomahuovalla vai mikä karhunkieli se lienee nimeltään.
Pölyjen puhdistus ja pesu ohenteella, jonka jälkeen vedin ohuen lakan Anza Elite pikkutelalla eikä pensseliä tarvittu kuin yksityiskohdissa. Niitä on kuitenkin riittävästi.
Joskus kun aika on ollut kortilla, niin tumpulla vain mataksi joko ohenteen kanssa tai ilman ja lakkaus perään.
- Helppohyvä
Tärpättipella kyllästys,ja Le-tonkinois lakkaus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1639646Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde503095Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja422861- 612659
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2012065- 1091986
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251903Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä541470Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121286- 281251