Mahongin lakkaus Nordic -79

Lakkaa satamasta

Nordic -79 ohjauskajuutta menossa uusiksi. Ajattelin kuumailmalla puhaltaa vanhat lakat pois, hioa puun ja sen jälkeen...? Kenties jokin kyllästysaine ja lakka? Lieneekö tuo veneeni hytti edes mahonkia? Onko jollain tietoa?

9

772

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MitaanTietamaton

      Tietoa ei ole, mutta mielipiteitä. En osaa sanoa yhtä ainoaa oikeaa tapaa. Lisää hyviä ajatuksia löytyy http://www.puuvene.net/keskustelu/ foorumista.

      Meidän mahonkiosista on lakka poistettu kuumailmapuhaltimella ja lastalla. Sopivasti tohottamalla saa pinnan mustumaan, mutta äkkiä oppii näkemään, milloin lakka on lastalla poistettavissa.

      Puupinnasta riippuen taisin aloittaa hiomisen 80-100 karkeudella 150mm laikoilla epäkeskolla. Nauha- tai tasohiomakonetta en suosittele. Imuri on hyvä olla. Pinnasta lähtee uv:n syömä vaalea pinta pois ja sen siloitin hienommilla papereilla.

      Myös sellainen pieni kolmiomallinen päristin on kiva reunoissa ja nurkissa. Sopukoihin pääsee, jos päristimessä on tarrapaperit leikkaamalla tarrapapereista liuskoja ja laittamalla ne reilusti yli. Kun paperia painaa lakansekoitustikulla tms. ja antaa koneen päristää, niin aika hyvin pääsee sisäkulmiin.

      Nykyisin olen pessyt pinnan rasvanpoistajalla, niin näkee suurinpiirtein pinnan virheettömyyden. Lakalla ja maalilla ei huonoa pohjatyötä peitä.

      Puun huokosten täyttö eli kyllästys vaatii kylmäpuristettua pellavaöljyä, homemyrkkyä ja ohennetta (Oulutärpättiä, ei mineraalitärpättiä). Puuveneen puolelta löytynee, mitä kaupallisia purkkeja on saatavilla nykyisin.

      Kun ei enää ime kyllästettä, niin alkaa ne lukuisat vaihtoehdot, joita kannattaa tutkailla. Joku taisi sulkea kyllästeen vernissalla, minä annoin kuivua muutaman viikon.

      Itse lakkasin ensin 30% ohennetulla lakalla ja sitten ohennetta vähentäen seuraavat kerrokset. Välillä pyyhkäisin siklillä pinnasta nypyt pois ja toisinaan tein välihionnan. Ensimmäisiin kerroksiin lisäsin Hempelin mahonkipetsiä tasoittamaan värieroja ja antamaan syvemmän väripinnan. Mutta tässä ollaan jo alueella, jossa on eri mielipiteitä paljon ilman, että keskustellaan oikean merkkisestä lakasta.

      Lakan levittämisessä olen käyttänyt pientä telaa ja välittömästi tasoittanut siveltimellä. Lämpötila on ollut siinä 10 asteen paikkeilla, niin lakka ehtii tasoittua, jos siihen uskoo. Itse uskon siihen, että lakan pintaan vedossa ei värkkäillä pitkään, vaan pinta nopeasti ja antaa kuivua.

      Toki voi käsitellä mahongin Owatroleilla, mutta niilläkin periaate on aika sama.

      Pienet kolot saat kitattua hiomapölystä ja lakasta tehdyllä tahnalla. Suurilla tasaisilla pinnoilla sellainen puolen metrin hiomapalikka on aika poika tasoittamaan.

      • Lakkaa satamasta

        Tosi iso käsi!
        Tässähän oli asiaa jo valtavasti. Itse netistä hieman asioita tutkineena, vahvisti monta käsitystä. Tää jatkaa nyt kuumailmapuhaltimella ja scrapalla touhuumista. =)


      • Ei lisättävää, täydellinen toimintamalli.

        Lakkana olen itse käyttänyt Rylardia tai Spinnaker Goldia. Rylardi kiiltää paremmin ja helpompi vetää. Toimii rungon yläpuolisissa osissa. Vesirajassa ei tahdo kestää UV:tä


      • MitaanTietamaton
        vanhami kirjoitti:

        Ei lisättävää, täydellinen toimintamalli.

        Lakkana olen itse käyttänyt Rylardia tai Spinnaker Goldia. Rylardi kiiltää paremmin ja helpompi vetää. Toimii rungon yläpuolisissa osissa. Vesirajassa ei tahdo kestää UV:tä

        Mulla on ollut Spinnaker Gold, kun sillä sai kerrospaksuutta sen aikaisen tiedon mukaan. Rylardista ei kokemusta, mutta nettitietojen perusteella varsin suosittu. Nyt tein huoltolakkauksen kokeeksi Spinnakerin vihreällä, jos vaikka ei kasvattaisi kerrosta niin nopeasti kuin Gold. Kuinkahan paljon tuossakin on uskon asiaa...

        Originaali kysyjälle piti mainita, että ei yritä tehdä mahdollisimman paksuja kerroksia. Lakkaa vaan riittävän monta kertaa ja hioo/tasoittaa siklillä väillä, kunnes on tyytyväinen. (Tästä saa itselle sairasta mielihyvää, kun tietää, että kuitenkin vetelee isosti hirveen hiomisen tuskan jälkeen, kun haluaa saada äkkiä hienon pinnan...)


      • Lakkaa satamasta
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Mulla on ollut Spinnaker Gold, kun sillä sai kerrospaksuutta sen aikaisen tiedon mukaan. Rylardista ei kokemusta, mutta nettitietojen perusteella varsin suosittu. Nyt tein huoltolakkauksen kokeeksi Spinnakerin vihreällä, jos vaikka ei kasvattaisi kerrosta niin nopeasti kuin Gold. Kuinkahan paljon tuossakin on uskon asiaa...

        Originaali kysyjälle piti mainita, että ei yritä tehdä mahdollisimman paksuja kerroksia. Lakkaa vaan riittävän monta kertaa ja hioo/tasoittaa siklillä väillä, kunnes on tyytyväinen. (Tästä saa itselle sairasta mielihyvää, kun tietää, että kuitenkin vetelee isosti hirveen hiomisen tuskan jälkeen, kun haluaa saada äkkiä hienon pinnan...)

        Kiitti vinkistä. Netistä olen saanut tutkittua sen verran että paksukerros on pahasta. Ohentelen 50/50, 30/70 ja 10/90 suhteessa ekat kerrokset. Sitten pari kolme kerrosta kutakuinkin ilman ohennetta. Hyviä ja asiallisia neuvoja täältä tosiaankin saa. Kiitos vaan kaikille. =)


      • Lakkaa Satamasta
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Mulla on ollut Spinnaker Gold, kun sillä sai kerrospaksuutta sen aikaisen tiedon mukaan. Rylardista ei kokemusta, mutta nettitietojen perusteella varsin suosittu. Nyt tein huoltolakkauksen kokeeksi Spinnakerin vihreällä, jos vaikka ei kasvattaisi kerrosta niin nopeasti kuin Gold. Kuinkahan paljon tuossakin on uskon asiaa...

        Originaali kysyjälle piti mainita, että ei yritä tehdä mahdollisimman paksuja kerroksia. Lakkaa vaan riittävän monta kertaa ja hioo/tasoittaa siklillä väillä, kunnes on tyytyväinen. (Tästä saa itselle sairasta mielihyvää, kun tietää, että kuitenkin vetelee isosti hirveen hiomisen tuskan jälkeen, kun haluaa saada äkkiä hienon pinnan...)

        Päädyin Owatroliin. Vetelen Owatrol 1 kyllästettä kunnes ei puu enää ime (tai kyllästyn) ja siihen sitten owatrol 2. Näin muutaman Owatrol pinnan ja se tuntuu ja näyttää lakalta. kuolto vain lienee jatkossa helpompaa kuin lakkapinnan.


    • Lakkaa_Satamasta

      Pari vuotta mennyt. Nyt harkitsen uusintakäsittelyä huoltotoimena. Eli Owa 1 kanssa kevythionta ja päälle 2 kierrosta OWA 2.

      • MitaanTietamaton

        Meillä tehdään huoltolakkaus joka kevät, jotta kaikki hiushalkeamat menee kiinni, ennen kuin vesi pääsee läpi. Owa saattaa olla joustavampi.

        Tänä vuonna huiskasin epäkeskolla 180 paperilla tasaiset pinnat läpi. Sitten hioin Mirkan 180 softilla, jossa on ohut vaahtomuovi paperin taustalla. Softi ei syö kulmia niin helposti rikki. Ahtaammat paikat hienolla hiomahuovalla vai mikä karhunkieli se lienee nimeltään.

        Pölyjen puhdistus ja pesu ohenteella, jonka jälkeen vedin ohuen lakan Anza Elite pikkutelalla eikä pensseliä tarvittu kuin yksityiskohdissa. Niitä on kuitenkin riittävästi.

        Joskus kun aika on ollut kortilla, niin tumpulla vain mataksi joko ohenteen kanssa tai ilman ja lakkaus perään.


    • Helppohyvä

      Tärpättipella kyllästys,ja Le-tonkinois lakkaus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      149
      1461
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      563
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      37
      453
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe