Maailman paras keksintö, muovikassi.

Nyt sitten EU on kieltämässä, tai ainakin rajoittamassa tämän verrattoman tuotteen käyttöä.
Millä muulla voi ostokset kantaa niin siististi kaupasta pois kun muovikassilla. Sen jälkeen sitä voi uusiokäyttää monenlaisiin tarkoituksiin. Sillä voi viedä roskat pois, sitä voi käyttää kalapussina, jos tarvii kuljettaa likaisempia tavaroita, niin mikä se parempi kun sujauttaa ne muovikassiin.

Toinen asia, mikä suuresti harmittaa, kun oluet purkitetaan säilykepurkkiin. Pelti siinä maistuu.
Saunakaljat joutuu hakemaan Alkosta, nelosta vielä saa pullotettuna.

177

3862

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -.,,.-

      Monikertaisesti käytettävä kangaskassi on maailman öljyvaroja hävittävän muovikassin parempi ratkaisu.

      • Kangaskassia joutuu pesemään, ja yhtäkaikki se on nuhjuisen ja epäsiistin näköinen.
        Vesisateessa ostokset kastuvat.
        Moninkertainen muovimäärä on eri tuotteiden pakauksisa siellä muovikassin sisällä, kaupasta ulostullessa muovikassiin verrattuna.


      • |<>|
        k-kotton kirjoitti:

        Kangaskassia joutuu pesemään, ja yhtäkaikki se on nuhjuisen ja epäsiistin näköinen.
        Vesisateessa ostokset kastuvat.
        Moninkertainen muovimäärä on eri tuotteiden pakauksisa siellä muovikassin sisällä, kaupasta ulostullessa muovikassiin verrattuna.

        Tekee sitten avatuista pahvipakettien muovikuorista ikikäyttöisen kauppakassin.
        Passaa pestä ja suihkuttaa.


      • lat. huom.
        |<>| kirjoitti:

        Tekee sitten avatuista pahvipakettien muovikuorista ikikäyttöisen kauppakassin.
        Passaa pestä ja suihkuttaa.

        Kahvi. |>


      • sitroen.
        lat. huom. kirjoitti:

        Kahvi. |>

        Minä olen käyttänyt kauppakassina joskus 1960 -luvulla olevaa kassia. Tehty jostakin muovitetusta kankaasta. Ja on vetoketjullinen. Pohjalla aaltopahvista leikattu pohjallinen. On luja, ei haittaa sade ja joskus kyllä joutuu pesemään ja pohjallisen uusimaan kun piimäpurkki tms vuotaa...
        Useimmiten käytän kylläkin vanhaa kaupan muovikassia. Mieluiten kilpailevan kaupparyhmän kassia. Sitten kun menee rikki tai likaantuu liikaa, niin tapauksesta riippuen roskapussiksi tai suoraan lämpövoimalan polttojätteeksi.

        Kielto koski kylläkin niitä ohuita pikkukasseja, mihin hedelmät yms pakataan. EUvostoliitolle tyypilliseen tapaan syihin ei puututa direktiiveillä mitenkään vaan seurauksiin. Jossakin deekumaissa kun nämä pussit heitetään luontoon ja etenkin vesistöön, missä tekevät tuhojaan. Tähän väärinkäyttöön ei puututa mitenkään vaan tehdään keinotekoinen pula järkevästä pakkausmateriaalista.
        Näin toimii Uuden Siionistisen Maailmanjärjestön perustama EUvostoliitto!


      • nnfnfnfkcbgklflgflfn

        Muovipussi on ekologisin vaihtoehto!
        http://www.uusisuomi.fi/ymparisto/48203-jattiyllatys-ekoteon-tekeekin-muovipussin-ostaja

        Nykyinen jätteenpolttokaan ei onnistuisi, ellei jätehakkeessa olisi muovipussin palasia. Eli kielto aiheuttaa sen, että sekajäte joudutaan dumppaamaan kaatopaikalle.

        Mutta ostetaan sitten luontoa kuormittava puuvillakassi joka kauppareissulla, jos eu niin haluaa. Ja heitetään kotona roskiin kun ei sitä kauppareissulle kuitenkaan muista ottaa..


      • älä käytä
        k-kotton kirjoitti:

        Kangaskassia joutuu pesemään, ja yhtäkaikki se on nuhjuisen ja epäsiistin näköinen.
        Vesisateessa ostokset kastuvat.
        Moninkertainen muovimäärä on eri tuotteiden pakauksisa siellä muovikassin sisällä, kaupasta ulostullessa muovikassiin verrattuna.

        miten kassi vaikuttaa olise muovia tai kangasta. pakattuja tuotteen on kumminkin.


      • jepulis jee

        kyllä ostoksien kannossa kangas on hyvä.mutta muovisäkki on paras roskien vientiin.en itse ainakaan ostaisi kangasäkkiä roskien vientiin yhteisroskikseen.musta jätesäkki on siihen paras.ja keittiössä roskaämpäriin käy parhaiten muovipussi joita saa kaupasta vaikka ostoskassi käy siihen parhaiten.lajittelukeskuksessa menee poltettaviin ja hyötykäyttöön,ei sillä kohdalla tarvitse ostaa kallista öljyä.


      • mummeli*mammeli

        Taitaa tämäkin keskustelu olla viritetty siksi, että kääntyy huomio pois Natoon liittymisestä, mitä kansa ei halua. Silti viedään väkisin. Näinhän juuri EU ja Suomen valtaapitävä media toimii. Uutisetkin on sitä mitä niiden käsketään olla, ei lainkaan totuuksia. EUssa muutenkin asiat on tällätasolla, joista mepit ja komissaarit valtaisilla palkkioilla päättää ihan turhista asioista. Jos asiana on poistetaanko rintaimplanteista syöpää aiheuttavat ainesosat niin sitäkin vastustaa suuri määrä Suomen meppejä. Kysyn vaan mitä iloa heille on siitä että ne rintaimplantit sitten aiheuttaa syöpää. Katsokaa "miten meppi äänesti". Jos jossain maassa muovipussiasia ei ole kunnossa, niin eikös sen voisi laittaa kuntoon ennenkun käskytetään että ne pussukat poistetaan. :))


      • * * * * *
        nnfnfnfkcbgklflgflfn kirjoitti:

        Muovipussi on ekologisin vaihtoehto!
        http://www.uusisuomi.fi/ymparisto/48203-jattiyllatys-ekoteon-tekeekin-muovipussin-ostaja

        Nykyinen jätteenpolttokaan ei onnistuisi, ellei jätehakkeessa olisi muovipussin palasia. Eli kielto aiheuttaa sen, että sekajäte joudutaan dumppaamaan kaatopaikalle.

        Mutta ostetaan sitten luontoa kuormittava puuvillakassi joka kauppareissulla, jos eu niin haluaa. Ja heitetään kotona roskiin kun ei sitä kauppareissulle kuitenkaan muista ottaa..

        Mulla on kyllä aina taskusssa puuvillakassi. Kestävä on ja aina mukana.
        Pestähän sellainen joskus tarvii, mutta meneehän se muiden pyykkien mukana.

        No okei on mulla noita pari-kolme, mutta en tosiaan osta joka kauppareissulla uutta. En edes joka vuosi.

        Ainoa haitta on, että mulla on sit roskapusseista vähän pulaa, mutta en mä kyllä kovin paljoa sekajätettä tuota, joten kyllähän muovipussinkin nyt voi parin viikon välein ostaa.


      • * * * *
        jepulis jee kirjoitti:

        kyllä ostoksien kannossa kangas on hyvä.mutta muovisäkki on paras roskien vientiin.en itse ainakaan ostaisi kangasäkkiä roskien vientiin yhteisroskikseen.musta jätesäkki on siihen paras.ja keittiössä roskaämpäriin käy parhaiten muovipussi joita saa kaupasta vaikka ostoskassi käy siihen parhaiten.lajittelukeskuksessa menee poltettaviin ja hyötykäyttöön,ei sillä kohdalla tarvitse ostaa kallista öljyä.

        Muovikassit menee vielä yleensä hajalle ostosten pakkausten terävien kulmien takia, joten yleensä ne joutaa roskikseen saman tien.


      • Eräs mummeli
        sitroen. kirjoitti:

        Minä olen käyttänyt kauppakassina joskus 1960 -luvulla olevaa kassia. Tehty jostakin muovitetusta kankaasta. Ja on vetoketjullinen. Pohjalla aaltopahvista leikattu pohjallinen. On luja, ei haittaa sade ja joskus kyllä joutuu pesemään ja pohjallisen uusimaan kun piimäpurkki tms vuotaa...
        Useimmiten käytän kylläkin vanhaa kaupan muovikassia. Mieluiten kilpailevan kaupparyhmän kassia. Sitten kun menee rikki tai likaantuu liikaa, niin tapauksesta riippuen roskapussiksi tai suoraan lämpövoimalan polttojätteeksi.

        Kielto koski kylläkin niitä ohuita pikkukasseja, mihin hedelmät yms pakataan. EUvostoliitolle tyypilliseen tapaan syihin ei puututa direktiiveillä mitenkään vaan seurauksiin. Jossakin deekumaissa kun nämä pussit heitetään luontoon ja etenkin vesistöön, missä tekevät tuhojaan. Tähän väärinkäyttöön ei puututa mitenkään vaan tehdään keinotekoinen pula järkevästä pakkausmateriaalista.
        Näin toimii Uuden Siionistisen Maailmanjärjestön perustama EUvostoliitto!

        Mielestäni paras vaihtoehto hedelmille, perunoille jne. on paperipussi. Tuotteet säilyvät paremmin, kuin hiostavassa muovipussissa, Kaiken lisäksi on kyse uusiutuvasta luonnonvarasta.


      • Ei muoville

        Pian niitä saa ilmaiseksi Tampereella. Tulee kuulemma postitse kotiin.


      • kauppakasseilija
        k-kotton kirjoitti:

        Kangaskassia joutuu pesemään, ja yhtäkaikki se on nuhjuisen ja epäsiistin näköinen.
        Vesisateessa ostokset kastuvat.
        Moninkertainen muovimäärä on eri tuotteiden pakauksisa siellä muovikassin sisällä, kaupasta ulostullessa muovikassiin verrattuna.

        No makuasioita. Mulla on kangaskasseja, eivätkä ole nuhjuisen näköisiä vuosienkaan jälkeen. Valitse materiaali oikein! Itse pidän 100% enemmän kangaskasseista, ne eivät hajoa mistään kun terävä kulma osuu johonkin. Minulla ainakin iso osa muovipusseista (jos sellaiseen joskus joudun turvautumaan) on monesti reikäisiä käytön jäljiltä, eikä niillä silloin oikein tee mitään. Pesukone pyörii muutenkin, joten mikä ihmeen ongelma voisi olla heittää kassi kerrallaan pyykin joukkoon. Tai on, jos siitä tekee sellaisen.

        Autoa ei ole ja kyllä sitä kauppareissut on tehtävä niin sateessa kuin paisteessa. Eipä ole ostokset kastuneet, joten minkään maailman luokan ongelma se ei tässä taloudessa ole. Lisäksi melkein kaikki on pakattu muoviin, joten jos kastuu, niin so?


      • nnfnfnfkcbgklflgflfn kirjoitti:

        Muovipussi on ekologisin vaihtoehto!
        http://www.uusisuomi.fi/ymparisto/48203-jattiyllatys-ekoteon-tekeekin-muovipussin-ostaja

        Nykyinen jätteenpolttokaan ei onnistuisi, ellei jätehakkeessa olisi muovipussin palasia. Eli kielto aiheuttaa sen, että sekajäte joudutaan dumppaamaan kaatopaikalle.

        Mutta ostetaan sitten luontoa kuormittava puuvillakassi joka kauppareissulla, jos eu niin haluaa. Ja heitetään kotona roskiin kun ei sitä kauppareissulle kuitenkaan muista ottaa..

        Tuosta linkistä; "Kangaskassi on hyvin ekologinen vaihtoehto, mutta sitä pitää käyttää keskimäärin 53 kertaa, jotta se olisi ilmaston kannalta parempi kuin jatkuva muovikassien käyttö."

        53 kertaa on todella vähän. Niitä käyttää satoja kertoja. Toiseksi ilmasto on eri asia kuin ympäristö. Muovikassit ovat ihan ympäristöhaitta. Roskapusseina voi käyttää erillisä kasseja, joissa on paljon vähemmän muovia kuin muovikasseissa ja ovat vielä halvempia. Lisäksi homma on kätevämpää.


      • Minulla on vielä
        nnfnfnfkcbgklflgflfn kirjoitti:

        Muovipussi on ekologisin vaihtoehto!
        http://www.uusisuomi.fi/ymparisto/48203-jattiyllatys-ekoteon-tekeekin-muovipussin-ostaja

        Nykyinen jätteenpolttokaan ei onnistuisi, ellei jätehakkeessa olisi muovipussin palasia. Eli kielto aiheuttaa sen, että sekajäte joudutaan dumppaamaan kaatopaikalle.

        Mutta ostetaan sitten luontoa kuormittava puuvillakassi joka kauppareissulla, jos eu niin haluaa. Ja heitetään kotona roskiin kun ei sitä kauppareissulle kuitenkaan muista ottaa..

        T-kaupan (muistaako joku..?) ostoskassi, joka on käytössä... Tosin se on surkean pieni eli se ei ole suosikkikassini.
        Eli ei ne muutamassa vuodessa hajoa!
        Minä heitän ostoskassit valmiiksi takaisin auton peräkonttiin niin sieltä löytyy kun kauppaan menee.

        Hieno juttu, että muovikasseista yritetään päästä. Eivät ne kuitenkaan kokonaan käytöstä häviä eli opettaa ihmisille uudelleenkäyttöä.
        Näinhän se yleensä menee; jos ei hyvällä niin sitten pahalla.


      • ami-go

        Näin se menee, ei tarvitse ostoksia kantaa muovikassilla. Kangaskassi on kaikista paras, se pitää olla aina mukana. Jos ihminen on viisas niin hänellä on kassi aina mukana kun kulkee kaupoissa. Pitää vain opetella elämään sillai, niin kuin kaiki fiksut tekee, eikä niin kuin hölmöt. Hyvää kevättä.


      • Minulla on vielä
        * * * * * kirjoitti:

        Mulla on kyllä aina taskusssa puuvillakassi. Kestävä on ja aina mukana.
        Pestähän sellainen joskus tarvii, mutta meneehän se muiden pyykkien mukana.

        No okei on mulla noita pari-kolme, mutta en tosiaan osta joka kauppareissulla uutta. En edes joka vuosi.

        Ainoa haitta on, että mulla on sit roskapusseista vähän pulaa, mutta en mä kyllä kovin paljoa sekajätettä tuota, joten kyllähän muovipussinkin nyt voi parin viikon välein ostaa.

        Meillä käytetään roskapusseina hedelmä- ja perunapusseja sekä muissa tuotteissa olevia muovipusseja.
        Niitä pusseja kertyy uskomattomat määrät lapsiperheeseen!

        Tosin jos pussien käyttöä rajoitetaan tulevaisuudessa (hyvä!) niin tuskin esim. vaatteitakaan enää pusseihin pakataan.


      • hyvä kassi
        älä käytä kirjoitti:

        miten kassi vaikuttaa olise muovia tai kangasta. pakattuja tuotteen on kumminkin.

        Minä olen tenyt,vidoista kassin ja on kätevä kauppakassi


      • Ei huolita
        mummeli*mammeli kirjoitti:

        Taitaa tämäkin keskustelu olla viritetty siksi, että kääntyy huomio pois Natoon liittymisestä, mitä kansa ei halua. Silti viedään väkisin. Näinhän juuri EU ja Suomen valtaapitävä media toimii. Uutisetkin on sitä mitä niiden käsketään olla, ei lainkaan totuuksia. EUssa muutenkin asiat on tällätasolla, joista mepit ja komissaarit valtaisilla palkkioilla päättää ihan turhista asioista. Jos asiana on poistetaanko rintaimplanteista syöpää aiheuttavat ainesosat niin sitäkin vastustaa suuri määrä Suomen meppejä. Kysyn vaan mitä iloa heille on siitä että ne rintaimplantit sitten aiheuttaa syöpää. Katsokaa "miten meppi äänesti". Jos jossain maassa muovipussiasia ei ole kunnossa, niin eikös sen voisi laittaa kuntoon ennenkun käskytetään että ne pussukat poistetaan. :))

        Eipä sinne Natoon edes huolita riesaksi semmoisia maita, joiden kansa ei liittymistä halua.


      • ilhuyb
        k-kotton kirjoitti:

        Kangaskassia joutuu pesemään, ja yhtäkaikki se on nuhjuisen ja epäsiistin näköinen.
        Vesisateessa ostokset kastuvat.
        Moninkertainen muovimäärä on eri tuotteiden pakauksisa siellä muovikassin sisällä, kaupasta ulostullessa muovikassiin verrattuna.

        Kangaskassi on miljoona kertaa kätevämpi, paremman näköinen ja mukavampi kantaa. Hyvä että noi nykyaikaset haperot muovipussit selviävät ylipäätään ehjänä kotiin asti. Käytin niitä aikaisemmin roskapusseina mutta joku paketti harmillisen usein rikkoo ne ja sitten sillä ei tee mitään.


      • muovikassigangsteri
        hyvä kassi kirjoitti:

        Minä olen tenyt,vidoista kassin ja on kätevä kauppakassi

        Muovikassi = Elintasokassi


      • Banaanin säilyvyys
        Eräs mummeli kirjoitti:

        Mielestäni paras vaihtoehto hedelmille, perunoille jne. on paperipussi. Tuotteet säilyvät paremmin, kuin hiostavassa muovipussissa, Kaiken lisäksi on kyse uusiutuvasta luonnonvarasta.

        Itse olen testannut säilyvyyttä banaaneilla, ja huomasin että jos muovipussin aukaisee kunnolla auki, niin banaanit alkoivat tummua nopeammin kuin että jos muovipussin pitää kiinni...
        Luulin aluksi että asia olisi juuri toisinpäin, mutta tuo testi kyllä yllätti.

        Uskon että suljettu muovipussi luo hedelmälle sellaisen kasvihuoneen tapaisen pienen mikroilmaston, joka on hieman lähempänä hedelmän luontaista kasvu-ilmastoa, ja tämän takia hedelmä pilaantuu hitaammin...
        Banaanit ostan aina Lidlistä, koska myyjä kertoi että heidän hedelmien pinnassa on normaalia vähemmän niitä säilöntäaineita, ja sen takia ne pilaantuvatkin hieman nopeammin kuin ne myrkyillä päällystetyt hedelmät.


      • kbfbnfnfnfbbfnfnfnnf
        Eräs mummeli kirjoitti:

        Mielestäni paras vaihtoehto hedelmille, perunoille jne. on paperipussi. Tuotteet säilyvät paremmin, kuin hiostavassa muovipussissa, Kaiken lisäksi on kyse uusiutuvasta luonnonvarasta.

        Ja ehdottomasti leiville ja pullille! Paperipussissa ne vanhenevat pikkuhiljaa kuivumalla, kuten viljatuotteiden kuuluukin. Siksi ostan leivät lidlistä, kun siellä saa itse laittaa paperipussiin. Ja ovat myöskin edullisia ja hyviä siellä!


      • k-kotton kirjoitti:

        Kangaskassia joutuu pesemään, ja yhtäkaikki se on nuhjuisen ja epäsiistin näköinen.
        Vesisateessa ostokset kastuvat.
        Moninkertainen muovimäärä on eri tuotteiden pakauksisa siellä muovikassin sisällä, kaupasta ulostullessa muovikassiin verrattuna.

        "Vesisateessa ostokset kastuvat.
        Moninkertainen muovimäärä on eri tuotteiden pakauksisa siellä muovikassin sisällä"

        Vastasit jo itse ongelmaasi. Kun kaikki on nykyään niin moneen kertaan paketoitua, niin tarvitseeko ne vielä ulkopuoleltakin muoviin kietoa (ja kuinka usein kävelet kaatosateessa kaupasta kotiin ilman sateenvarjoa)? Minusta on erittäin hyvä ja pitkänäköinen ratkaisu rajoittaa muovikassien käyttöä. Ne kun eivät läheskään aina löydä tietään ihmisen kädestä roskikseen, vaan esim. maantien varsille.

        Muovikassien myyntiä voisi edelleen jatkaa, mutta niin suolaiseen hintaan, että vain suurimpaan pakkoon ihmiset ostaisivat niitä. Kahvipakkauskassien suosio varmasti nousisi.


      • ei pidä olla tyhmä
        kbfbnfnfnfbbfnfnfnnf kirjoitti:

        Ja ehdottomasti leiville ja pullille! Paperipussissa ne vanhenevat pikkuhiljaa kuivumalla, kuten viljatuotteiden kuuluukin. Siksi ostan leivät lidlistä, kun siellä saa itse laittaa paperipussiin. Ja ovat myöskin edullisia ja hyviä siellä!

        Paperipussi leiville ja pullile kehitettiin nimenomaan siksi että ne kuivuvat NOPEAMMIN.Tällöin kuiva käntty ei maistu ja mummo kipittää kauppaan hakemaan tuoreen ja vanha lentää roskiin.

        Muovipussissa se leipä säilyy kosteampana pitempään ja on kaikkea ei tarvitse syödä samana päivänä kun sen ostaa..


      • Luonnonhenkuli.
        k-kotton kirjoitti:

        Kangaskassia joutuu pesemään, ja yhtäkaikki se on nuhjuisen ja epäsiistin näköinen.
        Vesisateessa ostokset kastuvat.
        Moninkertainen muovimäärä on eri tuotteiden pakauksisa siellä muovikassin sisällä, kaupasta ulostullessa muovikassiin verrattuna.

        Onhan se hyvä että aletaan vähän rajottamaan. Voitaisiin tuoda joku muovikassipassi jolla sais viisi muovikassia per kuukausi ostettua. Nykyään menee uskomattomia määriä öljyä noiden valmistukseen ja valtameret ovat täynnä muovipusseja. Miettikääs sitä!

        http://1i.fi/fitsit


      • Banskut
        Banaanin säilyvyys kirjoitti:

        Itse olen testannut säilyvyyttä banaaneilla, ja huomasin että jos muovipussin aukaisee kunnolla auki, niin banaanit alkoivat tummua nopeammin kuin että jos muovipussin pitää kiinni...
        Luulin aluksi että asia olisi juuri toisinpäin, mutta tuo testi kyllä yllätti.

        Uskon että suljettu muovipussi luo hedelmälle sellaisen kasvihuoneen tapaisen pienen mikroilmaston, joka on hieman lähempänä hedelmän luontaista kasvu-ilmastoa, ja tämän takia hedelmä pilaantuu hitaammin...
        Banaanit ostan aina Lidlistä, koska myyjä kertoi että heidän hedelmien pinnassa on normaalia vähemmän niitä säilöntäaineita, ja sen takia ne pilaantuvatkin hieman nopeammin kuin ne myrkyillä päällystetyt hedelmät.

        Hedelmien kypsyminen ja pilaantuminen nopeutuu paperipussissa.
        Itse käytän kauppakassina kangaskasseja, ne on ekoloogisia.


      • yh-isä123
        k-kotton kirjoitti:

        Kangaskassia joutuu pesemään, ja yhtäkaikki se on nuhjuisen ja epäsiistin näköinen.
        Vesisateessa ostokset kastuvat.
        Moninkertainen muovimäärä on eri tuotteiden pakauksisa siellä muovikassin sisällä, kaupasta ulostullessa muovikassiin verrattuna.

        Kuinka useasti peset kangaskassia...10 vuoden välein? Perus kangaskassi maksaa Prismassa yhden euron ja kestää monta vuotta. Muovikassi maksaa noin viidesosan siitä mutta menee roskiin yhden kauppareissun jälkeen. Mä en ainakaan jää vesisateeseen kun käyn kaupassa.


      • Kassi-Alma
        Banskut kirjoitti:

        Hedelmien kypsyminen ja pilaantuminen nopeutuu paperipussissa.
        Itse käytän kauppakassina kangaskasseja, ne on ekoloogisia.

        Muovikassien kappalehinta on vuosia pyritty pitämään nippanappa alle kahdenkymmenen sentin, yleensä 18-19 senttiä / kpl. Jos hinta nousisi, niistä tulisi herrasväen kasseja, ja köyhä väki laittaisi ostoksensa toisenlaisiin kasseihin.


      • Katto-Kassinen1
        Kassi-Alma kirjoitti:

        Muovikassien kappalehinta on vuosia pyritty pitämään nippanappa alle kahdenkymmenen sentin, yleensä 18-19 senttiä / kpl. Jos hinta nousisi, niistä tulisi herrasväen kasseja, ja köyhä väki laittaisi ostoksensa toisenlaisiin kasseihin.

        Kassinsa kullakin, sanoi keinosiementäjä, kun sonnin kasseja kokeili.
        Olen jo pitkään käyttänyt kaupan muovikassit kahteen tai kolmeen kertaan
        kauppareissuilla, ennen kuin ne päätyvät keittiöön roskiksen roskapusseiksi.
        Siihen eivät jäykät jöpökät paperipussit taipuisi, ainakaan sateisilla ilmoilla.


      • kerettitytto kirjoitti:

        "Vesisateessa ostokset kastuvat.
        Moninkertainen muovimäärä on eri tuotteiden pakauksisa siellä muovikassin sisällä"

        Vastasit jo itse ongelmaasi. Kun kaikki on nykyään niin moneen kertaan paketoitua, niin tarvitseeko ne vielä ulkopuoleltakin muoviin kietoa (ja kuinka usein kävelet kaatosateessa kaupasta kotiin ilman sateenvarjoa)? Minusta on erittäin hyvä ja pitkänäköinen ratkaisu rajoittaa muovikassien käyttöä. Ne kun eivät läheskään aina löydä tietään ihmisen kädestä roskikseen, vaan esim. maantien varsille.

        Muovikassien myyntiä voisi edelleen jatkaa, mutta niin suolaiseen hintaan, että vain suurimpaan pakkoon ihmiset ostaisivat niitä. Kahvipakkauskassien suosio varmasti nousisi.

        Kuinkahan moni, joka tässäkin ketjussa jeesustelee muovikasseista, otaa puhtaalla omallatunnolla kissoille tai koirille yhden ateria pakkauksia, jotka on muovia tai alumiinia.
        Kyllä minulla löytyy muovikasseille hyvin paljon käyttöä sen jälkeen kun on ostokset kotiin kannettu.
        Hinta muodostuu valmistuskuluista vapaassa markkinataloudessa.


      • Ei usein
        k-kotton kirjoitti:

        Kangaskassia joutuu pesemään, ja yhtäkaikki se on nuhjuisen ja epäsiistin näköinen.
        Vesisateessa ostokset kastuvat.
        Moninkertainen muovimäärä on eri tuotteiden pakauksisa siellä muovikassin sisällä, kaupasta ulostullessa muovikassiin verrattuna.

        Ei kumminkaan kovin usein, kun kumminkin sinne laitetut tuotteet on paketoitu.


      • sdgdfhfgjs
        mummeli*mammeli kirjoitti:

        Taitaa tämäkin keskustelu olla viritetty siksi, että kääntyy huomio pois Natoon liittymisestä, mitä kansa ei halua. Silti viedään väkisin. Näinhän juuri EU ja Suomen valtaapitävä media toimii. Uutisetkin on sitä mitä niiden käsketään olla, ei lainkaan totuuksia. EUssa muutenkin asiat on tällätasolla, joista mepit ja komissaarit valtaisilla palkkioilla päättää ihan turhista asioista. Jos asiana on poistetaanko rintaimplanteista syöpää aiheuttavat ainesosat niin sitäkin vastustaa suuri määrä Suomen meppejä. Kysyn vaan mitä iloa heille on siitä että ne rintaimplantit sitten aiheuttaa syöpää. Katsokaa "miten meppi äänesti". Jos jossain maassa muovipussiasia ei ole kunnossa, niin eikös sen voisi laittaa kuntoon ennenkun käskytetään että ne pussukat poistetaan. :))

        Saatat olla oikeassa. Suomen itsenäisyys on jo menetetty. Vain kansa voi korjata sen asian, jos tahtoo ja jos oppii toimimaan yhtenä miehenä.

        Muovipussiasiasta nyt kuitenkin: voihan niitä pusseja jemmata nyt, että niitä sitten riittää, kun niitä ei enää kaupasta saa. Miten muuten ostetaan hedelmiä ja punnitaan ne ilman pusseja? Joissakin maissa viedään siihenkin tarkoitukseen oma kangaspussi - jonka tietysti tulee olla mahdollisimman kevyt. Jätteethän voi laittaa suoraan sankoon ja siitä suoraan roskikseen. Aiheuttaahan se haju- ja likahaittoja, mutta pestään sitten jäteastioita, kunnes vetemmekin rosmotaan ja laitetaan kortille.

        EU on kaikkea muuta kuin demokraattinen organisaatio. Sinne pääsee vain mainostamalla, eli täytyy olla rahaa, että olisi mahdollisuuksia edes siihen. Eikä edustajuus takaa mitään; päätökset tehdään pienessä klikissä. Rahalla ostetaan hyötyjä itselle ja myydään kunniansa ja maansa. Onko tärkeämpää äänestää marionettia EU:iin, vai marionettia Eduskuntaan? Minä äänestän vain itsenäistä, tai puoluetta, joka on ottanut vahvasti kantaa itsenäisyytemme palauttamsieen ja on sitoutunut toimimaan sen eteen. EU, organisaatio, joka on tehnyt itsensä arvostelemisesta rikoksen. Laki on jo voimassa, tiedätte kai? Odottaa siellä, kunnes sitä aletaan käyttää meidän nujertamiseemme "laillisin keinoin".

        Erotaan EU:sta ja aletaan elää paikallisissa yhteisöissä. Tehdään talkootöitä ja autetaan toisiamme. Tuotetaan luomuruokaa itsellemme ja naapureillemme. Lopetetaan kerskakulutus. Kompostoidaan, kierrätetään, keskitytään ihmissuhteisiin ja hyvinvointipolitiikkaan, ei suuryritysten rahalliseen tukemiseebn sokeasti kuluttamalla, mitä muoti määrää.


      • Oeyutta

        Terve. Ihan mielenkiinnosta kysyn, että millä kuskaat roskat ulos? Ostatko sitä varten keittiöroskikseen 10l mustia roskasäkkejä? Eikös sekin ole vähän hullua? =)


      • Hyvä kate
        Kassi-Alma kirjoitti:

        Muovikassien kappalehinta on vuosia pyritty pitämään nippanappa alle kahdenkymmenen sentin, yleensä 18-19 senttiä / kpl. Jos hinta nousisi, niistä tulisi herrasväen kasseja, ja köyhä väki laittaisi ostoksensa toisenlaisiin kasseihin.

        Joskus kuullut että kaupan muovipussit ei maksa kauppiaalle mitään.


      • k-kotton kirjoitti:

        Kuinkahan moni, joka tässäkin ketjussa jeesustelee muovikasseista, otaa puhtaalla omallatunnolla kissoille tai koirille yhden ateria pakkauksia, jotka on muovia tai alumiinia.
        Kyllä minulla löytyy muovikasseille hyvin paljon käyttöä sen jälkeen kun on ostokset kotiin kannettu.
        Hinta muodostuu valmistuskuluista vapaassa markkinataloudessa.

        "Kuinkahan moni, joka tässäkin ketjussa jeesustelee muovikasseista, otaa puhtaalla omallatunnolla kissoille tai koirille yhden ateria pakkauksia, jotka on muovia tai alumiinia."

        Varmaan aika moni. Mutta luulisin että suuri osa muovikassien säännöstelijöistä ajattelee jäteasioita laajemminkin ja ostaa kissan- ja koiranruuat kuivaruokana isoissa säkeissä (arvaa kuinka paljon kulutat rahaa veden ostamiseen märkäruuan muodossa?) tai peräti tekee ruuat itse. Mutta toki on niitäkin, jotka fokusoituvat aina yhteen "muotiongelmaan" eivätkä näe muita olemassa olevia ongelmia...

        "Kyllä minulla löytyy muovikasseille hyvin paljon käyttöä sen jälkeen kun on ostokset kotiin kannettu."

        Niin minultakin, silloin harvoin kun sellaisia kotiini kulkeutuu. Ongelma, jota ylempänäkin selitin on se, etteivät kaikkia halua/ymmärrä käyttää muovipusseja säästeliäästi. Uudelleenhinnoittelu voisi lisätä muovikassin "arvostusta".

        "Hinta muodostuu valmistuskuluista vapaassa markkinataloudessa."

        Miksi joitain asioita verotetaan enemmän kuin toisia? Kyllähän tuotteissa muukin maksaa kuin tuotantokulut, riippuu tietysti kuinka monen portaan kautta pääsevät myyntiin. Ymmärtääkseni esim. makeisissa on korkeat verot, kun ihmisten ostostottumuksia halutaan ohjailla pois epäterveellisyyksistä (liekö sama tupakassakin?). En kyllä ole ihan varma tästä tiedostani, että saa vinkata jos tietää paremmin ;)


      • kerettitytto kirjoitti:

        "Kuinkahan moni, joka tässäkin ketjussa jeesustelee muovikasseista, otaa puhtaalla omallatunnolla kissoille tai koirille yhden ateria pakkauksia, jotka on muovia tai alumiinia."

        Varmaan aika moni. Mutta luulisin että suuri osa muovikassien säännöstelijöistä ajattelee jäteasioita laajemminkin ja ostaa kissan- ja koiranruuat kuivaruokana isoissa säkeissä (arvaa kuinka paljon kulutat rahaa veden ostamiseen märkäruuan muodossa?) tai peräti tekee ruuat itse. Mutta toki on niitäkin, jotka fokusoituvat aina yhteen "muotiongelmaan" eivätkä näe muita olemassa olevia ongelmia...

        "Kyllä minulla löytyy muovikasseille hyvin paljon käyttöä sen jälkeen kun on ostokset kotiin kannettu."

        Niin minultakin, silloin harvoin kun sellaisia kotiini kulkeutuu. Ongelma, jota ylempänäkin selitin on se, etteivät kaikkia halua/ymmärrä käyttää muovipusseja säästeliäästi. Uudelleenhinnoittelu voisi lisätä muovikassin "arvostusta".

        "Hinta muodostuu valmistuskuluista vapaassa markkinataloudessa."

        Miksi joitain asioita verotetaan enemmän kuin toisia? Kyllähän tuotteissa muukin maksaa kuin tuotantokulut, riippuu tietysti kuinka monen portaan kautta pääsevät myyntiin. Ymmärtääkseni esim. makeisissa on korkeat verot, kun ihmisten ostostottumuksia halutaan ohjailla pois epäterveellisyyksistä (liekö sama tupakassakin?). En kyllä ole ihan varma tästä tiedostani, että saa vinkata jos tietää paremmin ;)

        Minua vaan tällainen jurppii, jos jokin tuote on halpa ja siitä tulee ns. "koko kansan" käyttöesine., siitä tehdään jotenkin paheksuttava.

        Et Sinäkään voi kieltää, etteikö muovikasi ole hyvä ja kätevä tuote.
        Suhteessa siihen, mitä niitä kuluu, vähän niitä luonnossa näkee.
        Eikä se hinta niin halpa ole, jos parinkymmenen sentin luokkaa on. Ei sitä mitättömien ostosten vuoksi kannata ostaa.
        Minulla on isot kourat, normiostokset saa kuljetettua ilman kassia.
        Täällä kun on auto välttämätön, lähimpään kauppaan on yli kakskymmentä kilsaa.

        Jotenkin sellainen tuntuma, että eniten luontoa kuormittavat naiset ja vähemmän järkevät miehet.
        Naiset vaan kehittää pienestä asiasta sädekehän päänsä ympärille, ja muu toiminta on sitten mitä sattuu.
        No menee naisten kulutuksesta iso osa kauneuden piikkiin, suotakoon se heille.
        Tuleehan siinä silmäniloa meille miehillekin.


    • ...

      Aika uusi keksintö.

      Ennen oli kauppakassit, sitten, joskus -60 luvulla tuli muovikassit. Muovi-uusi ja ihmeellinen materiaali. Muistan, kun ne tuli hikiälle, niitä sai ilmaiseksi. Kylän eukot keksivät alkaa kutomaan niistä mattoja. Vieläkin mökillä muutama jossain, sellaisia pyöreitä. Kauppias tuskastui, kun eukot haki kaupasta niitä oikein isoja kasoja, koska niitä sai ilmaiseksi. Sittten niille tuli hinta ja homma rauhottui.

      Itänaapurissa muovikassi oli arvostettu statussymboli neuvostoliiton loppuvuosina. Eukot minkkiturkeissaan kantoi ylpeänä anttilan muovikasseja. Oli niillä jotain kasseja, mutta ei värikkäitä mainoksia. Kaitpa sekin on rauhoittunut.

      Jotkut tosiaan ostaa valtavasti muovikasseja, kertakäyttöisesti. En raaski, kangakassissa muutama mukana, elikkäs kassin laajennusvarana, jos paljon ostoksia. Ne kestää monet käyttökerrat. Itellä tapana ottaa kassi taskuun, jos lähen pikaisesti ostaan sitä keppanaa pienen määrän, joskin kangaskassi on mukavampi kantaa, eikä naapuritkaan hokaa.

      Pikkupussit nyppii, tosiaan olevinaan jotain asiakaspalvelua, kun marketon jono seisoo ja kass pakkaa pakastekalaa pikkupusiin, vieläpä kaikkien asiakkaitten piikkiin. Pikkupusseille pitää laitttaa hinta, rauhoittuu sekin homma.

      On kasseille käyttöä, kun niihin tottunut, mutta perkkeleellisiä saastuttajia ne on. Onneksi nykyisin kerätään muovia, ainakin poltettavaksi. Asiasta vois kirjoittaa pitkästikin, mutta miks mun täytyy maksaa siitä, että lajittelen roskani moniin roskiksiin ja maksan jätefirmalle siitä, että käyvät ilmaiseksi hakemassa arvokkaita materiaaleja rikastuakseen. Mun mielestä jätefirmat pitäisi kilpailuttaa niin, että se joka eniten maksaa, saa kerätä materiaalit talteen.

      keskikalja kannattaa juoda mukista, ei maistu pellille. Maku johtuu siitä, että huulet koskettavat peltiä, joka sinällään ei maistu miltään, mutta mun mielestä mukista juotuna kalja erinomaista. Pitääpi muistaa, hanakaljat kaikki metallitynnyreissä paareissa, ei kalja tuopissa metallilta maistu. Sitäpaitsi, kun juo kopallisen keskaria tölkistä ja sen jälkeen tyhjentää tölkit lasiin, eipä tahdo yksi lasi riittää, valtavasti menee haaskiin. Tölkit kivempia kantaa takaisin kauppaan, eikä ole nykyisin niin paljon lasinsirpaleitakaan jokapaikassa.

      =DW=

      • Mutta kun se kolmanneksen kaljapullo on sopiva pakkaus hurauttaa saunan jälkeen kurkusta alas.
        Eikö ne lapset juo kaakaota mukista.
        Ja ne tölkit on pakattu muovikelmulla yhteen, ja siinä on enemmän muovia kun paljon parjatussa muovikassissa.


      • kapea ja korkea

        Olutlasi on vielä parempi juoma-astia oluelle kuin muki tai tuoppi.


      • * * * * *
        k-kotton kirjoitti:

        Mutta kun se kolmanneksen kaljapullo on sopiva pakkaus hurauttaa saunan jälkeen kurkusta alas.
        Eikö ne lapset juo kaakaota mukista.
        Ja ne tölkit on pakattu muovikelmulla yhteen, ja siinä on enemmän muovia kun paljon parjatussa muovikassissa.

        Ei kaikkiä tölkkejä kelmuteta. Osa on pahvilaatikoissa. Kannattaa äänestää ostamalla vähän tuon pakkausmateriaalinkin mukaan.

        Pullot on kyllä muuten kivoja, mutta korkkeja heitetään järkyttävä määrä luontoon, ja lasipullon panttihinta on ihan liian pieni.


      • bjbkfjfjfjkfkffkkfjf
        * * * * * kirjoitti:

        Ei kaikkiä tölkkejä kelmuteta. Osa on pahvilaatikoissa. Kannattaa äänestää ostamalla vähän tuon pakkausmateriaalinkin mukaan.

        Pullot on kyllä muuten kivoja, mutta korkkeja heitetään järkyttävä määrä luontoon, ja lasipullon panttihinta on ihan liian pieni.

        Ja pullot on olevinaan niin painavia, ettei niitä jaksa palauttaa. Jännää kun ne täytenä jaksaa silti kotiin roudata. Viimeksi kun muutin, en voinut muuta kuin viedä yli 70 euron edestä pulloja jätekatokseen. No tunnin päästä ne olikin sieltä jo joku hakenut. Sai kivan tilin.


    • kotkotkoot

      muovikassit pitäisi kieltää kokonaa.

      • Mitä sitten tilalle.
        Epäilen, että hinta ja haitat moninkertaistuvat, jos muovikassien tilalle kehitetään korvaava tuote.


      • Pussi!
        k-kotton kirjoitti:

        Mitä sitten tilalle.
        Epäilen, että hinta ja haitat moninkertaistuvat, jos muovikassien tilalle kehitetään korvaava tuote.

        "Kehitetään"!
        Eikö paperipussi ole ikiaikainen keksintö?


    • turhuus...

      Muistan kun muovikassit yleistyivät -60 luvun lopussa. Ne olivat spurgujen vakiovaruste. Kun en halua näyttää spurgulta, en käytä muovikassia;)

      • ...

        Kirjoitinkin ylemmäs, pitkä kirjoitus, laitan kohdan,

        Itänaapurissa oli vielä -90 luvun alussa mainoksilla koristeltu muovikassi kallis statusesine. Arvokkaat rouvat käveliskelivät ylpäköinä ympäriinsä anttilan muovikassi mukanaan. Neuvostoliitossa oli kyllä muovikasseja (joista pula), mutta yksivärisiä ja kehnolaatuisia. Suomesta sai värikkäitä ja laadukkaita kasseja, joista sai pimeässä kaupassa enemmän, kuin sukkahousuista.


        =DW=


      • Martin Saarikangas oli joskus muinoin ehdolla presidentiksi.
        Hän esitteliomaa kauppakassiaan, kulunut nuhjuinen, villalangalla harsittu kangaskassi.
        Ajattelin, että tuota ainakaan en äänestä.


      • Tosi on
        k-kotton kirjoitti:

        Martin Saarikangas oli joskus muinoin ehdolla presidentiksi.
        Hän esitteliomaa kauppakassiaan, kulunut nuhjuinen, villalangalla harsittu kangaskassi.
        Ajattelin, että tuota ainakaan en äänestä.

        Annoit hyvän esimerkin siitä, miten tähän on tultu. Äänestetään tunteella ei tiedolla.


    • Alter ego

      Maitokin oli välillä muovipusseissa, sinisissä ja punaisissa. Niille tarkoitetut kannutkin olivat muovista. Tekstiilien sekaan kudottiin muovin aineosia ja kudotaan yhä.

      Maailma pyörittää kemianteollisuutta ja muovikassit ovat vain pienen pieni osa sitä. Mutta se on tuote, joka on niin näkyvä, se on helpoin kiellettävä. Pelkkää poliittista propagandaa, ei mitään oikeaa asiaa. Kuten ei niissä aiemmin esiin tuoduissa vaippavuorissakaan.
      Katsokaapa kotinne käyttöesineitä, vaikkapa nyt hiirtä jota liikutatte. Katsokaa näyttönne valmistumateriaalia, istuintanne - onko pehmusteita? - ja vaikka mitä muutakin. Kahvinkeittimenne, silitysrautanne, vedenkeittimenne, kattiloiden korvat, paistinpannun varret, kauhat, vispilät jne.

      Niin kauan kun ei vaihtoehtomateriaalia, siis luontoa säästävää, ei ole, tyydymme näihin ja katseemme ovalasti kiinnitetään vain muovikasseihin.

      • sitroen.

        Minulla on ollut keittiön ja apukeittiön mattoina lähes 30 vuotta muovikuteista kudotut räsymatot. Aivan ehdottoman hyviä! Värit säilyneet uudenkirkkaina eikä juurikaan muutu pölyksi paitsi loimet ehkä sitten joskus. Kun likaantuu niin ei muuta kuin pesukoneeseen ja puhdasta tulee ja helposti. Jos joskus loppuu, niin onpa erinomaista polttoainetta jätevoimalaan.
        Oikeassa paikassa muovi on erinomaista, väärässä paikassa ja väärä muovi pelkkää p*skaa.
        Joskus kaasusta muoviakin tehneenä: sitroen.


      • ...

        Tavallaan noin.

        Mutta muuta muovia kierrätetään aika hyvin. Muovikassit luonnonkannalta ongelmallisia. Niitä kulkeutuu luontoon paljon. Yksi paha on meri, se täynnä muovia, muun saasteen lisäksi tietenkin. en muista tarkemmin, joku arvio oli, että suurinpiirtein ihme, jos joissain paikoissa voi pyydystää kalan, joka ei ole syönyt muovia. Lisäksi muovi kertyy pohjaan kerrokseksi, joka estää kaikenlaisen normaalin elämän kiertokulkuun kuuluvan toiminnan siellä.

        Sen verran täsmennystä. Muovi erittäin helppoa korvata muilla aineilla. Kyse ainoastaan hinnasta. Toki muovi helppoa muotoilla ja käsitellä, mutta se osa halpaa hintaa. Kyllä tietokoneet voi ihan hyvin pakata puukuoriin. Kuoret voisi jalostaa kierrätyksessä vaikka biopolttoaineeksi. Mutta saman voi tehdä muovillekin, mutta muoviset tietokoneen kuoret paljon halvempia. Montako satasta olisi valmis maksamaan lisää perusläppäristä, jos kuoret olisivat kalliimpaa materiaalia?

        =DW=


      • Olen aivan samaa mieltä.
        Muovikassien kieltämisellä ei maailma pelastu.
        Ensin kannattaisi aloittaa muovikassin sisällöstä.
        Siellä on liha pakattu muovirariaan.
        Jogurteissa on hyvin pieniä annosrasioita.
        Sattuneesta syystä kävin tutustumassa kissanruokatarjontaan.
        Siellä se tuhlaus rehotti. Kissoille oli umpiopakattuja kertakäyttöpussena ja alumiinirasioita.Ja hintaakin oli annoksella viiskytä senttiä.


      • Tosi on
        ... kirjoitti:

        Tavallaan noin.

        Mutta muuta muovia kierrätetään aika hyvin. Muovikassit luonnonkannalta ongelmallisia. Niitä kulkeutuu luontoon paljon. Yksi paha on meri, se täynnä muovia, muun saasteen lisäksi tietenkin. en muista tarkemmin, joku arvio oli, että suurinpiirtein ihme, jos joissain paikoissa voi pyydystää kalan, joka ei ole syönyt muovia. Lisäksi muovi kertyy pohjaan kerrokseksi, joka estää kaikenlaisen normaalin elämän kiertokulkuun kuuluvan toiminnan siellä.

        Sen verran täsmennystä. Muovi erittäin helppoa korvata muilla aineilla. Kyse ainoastaan hinnasta. Toki muovi helppoa muotoilla ja käsitellä, mutta se osa halpaa hintaa. Kyllä tietokoneet voi ihan hyvin pakata puukuoriin. Kuoret voisi jalostaa kierrätyksessä vaikka biopolttoaineeksi. Mutta saman voi tehdä muovillekin, mutta muoviset tietokoneen kuoret paljon halvempia. Montako satasta olisi valmis maksamaan lisää perusläppäristä, jos kuoret olisivat kalliimpaa materiaalia?

        =DW=

        Eihän se kassi ole se ongelma, vaan sen idiootti käyttäjä. Eihän ne kassit itsekseen sinne mereen mene. Kaikki turhanpäiväisyyshän johtuu nimenomaan idiooteista joita pitää ohjailla, tekemällä ihmisten elämä kalliiksi ja hankalaksi. Siitähän hyötyvät pyrkyrit ja päällepäsmärit, kuten EU edustajisto.


      • muovipaska
        Tosi on kirjoitti:

        Eihän se kassi ole se ongelma, vaan sen idiootti käyttäjä. Eihän ne kassit itsekseen sinne mereen mene. Kaikki turhanpäiväisyyshän johtuu nimenomaan idiooteista joita pitää ohjailla, tekemällä ihmisten elämä kalliiksi ja hankalaksi. Siitähän hyötyvät pyrkyrit ja päällepäsmärit, kuten EU edustajisto.

        Kaikki kertakäyttöinen muovitavara tulisi kieltää. Aivan kaikki. Samaten kaikenmaailman tilpehöörin tuottaminen. ne on roskaa.
        Toinen juttu on muovituotteet, joilla pidempi elinkaari ja ovat selkeitä käyttöesineitä.
        Ajan mittaan toteutuu. :)

        Meiän kulttuuri on mätä.


      • saastepaska
        k-kotton kirjoitti:

        Olen aivan samaa mieltä.
        Muovikassien kieltämisellä ei maailma pelastu.
        Ensin kannattaisi aloittaa muovikassin sisällöstä.
        Siellä on liha pakattu muovirariaan.
        Jogurteissa on hyvin pieniä annosrasioita.
        Sattuneesta syystä kävin tutustumassa kissanruokatarjontaan.
        Siellä se tuhlaus rehotti. Kissoille oli umpiopakattuja kertakäyttöpussena ja alumiinirasioita.Ja hintaakin oli annoksella viiskytä senttiä.

        Niin, että ei muoviin käärityt elintarvikkeet enää tarvitse suojakseen muovista pussia kotiinviedessä. vaikka se kankainen kassi kastuu, niin ruoka kyllä pysyy kuivana pakkauksensa sisällä.

        että näin.

        Mutta ratkaisu saasteongelmiin on poistaa saasteen aiheuttaja. Saastuttava ihminen.


      • * * * * *

        Muistatteko sellaisen suomalaisen dokkarin, jossa perhe eli kokeiluluontoisesti ostamatta mitään missä ei ole muovia.

        Kyllä se onnistui, mutta tuli siitä yllättäviäkin asioita, kuten että hammastahna oli pakko tehdä itse, koska sitä saa ostettua ainoastaan muoviputkiloissa.

        Muovia on tosiaan joka paikassa, ja ainoa miten muovinkäyttöä voi saada oleellisesti vähennettyä, on asettaa vaatimukset teollisuudelle. Kuluttajat on pikkuhippuja.


    • mitäkä mies

      Kyllä se on niin että turha sitä muovikassia on syyttää kaikesta pahasta.
      Oikein käytettynä muovikassi on oivallinen keksintö eikä kurmita luontoa.

      Mun muovikassin elinkaari on pitkä ja jopa niin pitkä että mainokset on haalistuneet pussin kyljessä.

      Kun tuota muonaa ja ennen kaikkea juomaa täytyy raahata kaupasta kovasti niin tietenkin laitan ruokaostokset muovikassiin,siihen vähän käytettyyn ja kaljat visusti kangaskassiin että naapuri ei näe minkä merkkistä olutta ostin..Eikä myöskään saa kimmoketta kun näkee olut tölkit tai pullot..Täten todistan että teen myös raittiustyötä muovikassin kustannuksella,sillä sieltä paistaa ja pullistelee vain hedelmiä ja vihanneksia iloisesti kuluneen muovikassin läpi.

      Kun muovikassi on tiensä päässä,elikkäs on ollut monia kauppareissuja mukana ja toinen sankakin jo on poikki ja tietenkin pussi jo haisee kun pari pilkkimääni kiiskeä kuskasin mirrille tuossa paheellisessa muovipussissa.

      Loppusijoitus on aina onnistunut täydellisesti ja joko olen polttanut pussit isolla ja kuumalla tulella tai käyttänyt roskapussina.

      Ompa yksi kalastuspussi kelvannut vielä pyörän istuimen suojaksi kaupan edessä kun näin neidon puristelevan pyörän rikkinäistä penkkiään..Sehän oli kuin pesusieni ja eihän sellaiseen voi miellyttäväti istua..Varjopuolena on tietysti se että ukko saattaa mainita alapesun tarpeesta.

      Muta enyvei,tarkkaan sen voi käyttää..

      • Järkipuhetta.
        Kyllä minun olis aika vaikeeta kuvitella elämää ilman muovikassia.
        Kun tällainen omatarve kalastaja, niin muovikassi on paras tapa tuoda kalat kotiin.
        Jos siihen sankon ottaa, niin sitä kun monen veden ja pesuaineen kanssa pesee, ettei se ala haista, niin aikaa kuluu, eikä maailma tule yhtään paremmaksi.


    • Ongelmajäte

      Minä en edes muista koska olisin ostanut muovikassia.Minulle on sellaisia kankaisia
      kookoontaitettavia ja kevyitä kasseja.mahtuu jopa käsilaukkuun.
      Raskapussit on muovisia.Jotain uusiomuovia,siis tehty jostain vanhasta jo kerran käytetyista pusseista.
      Tuskin muovipusseista koskaan päästään eroon kokonaan.

    • Tosi on

      Aina kun perustetaan iso organisaatio, syntyy tyhjänpäiväisiä kuluja. Paljon kaikenlaisia neropatteja, joilla ei ole muuta tehtävää kuin tärkeillä sanomisillaan. Kuinkakohan monta korkeapalkkaista paperinpyörittäjää sinne EU:hunkin oikein mahtuu, jos ei vielä niin ainakin tulevaisuudessa? Eihän Suomalaisilla ole mitään hätää, kun olemme nettomaksajia. Emmeköhän pääse myöskin Natoon nettomaksajaksi?

    • Miksi Vestia rahastaa vaikka ei ole edes jätehuolto sopimustakaan koko firmaan,vaan paikalliseen roskan kuljetus yrittäjään.

    • Juu,u..

      Käytä hyvä ihminen KANGASKASSIA!!!! Saisivat rajoittaa myyntiä Alkoissakin, jotta örveltäminen rauhoittuu näin kesän kynnyksellä. Kuka kaipaa puluja puiston penkille haisemaan kun siellä voisi olla perheensä kanssa.. Anniskelu voisi rajoittua vain ravintoloihin ja ihmiset joisivat siellä. Olisiko siitä apua jos ravintolat olisivat pidempään auki? Ei olisi kotibileitä ja työntekijöillä palkka juoksisi.. Mutta tuo kangaskassijuttu on ehdoton, säästää luontoa ja saa hyvän mielen.

    • näin on näreet

      Suomen muovipussit ei päädy meriin...nitä käytetän ensin monta krtaa eri tarkoituksiin kaupasta tuonnnin jälkeen...ennen kuin poltetaan muovi- tai sekajätteenä tai joskus haudataan maahan.
      EU kuritaa jälleen niitä malliooppilaitaan, jotka toimii oikein ja fikususti ilman EU:ta ja ne tuhmat viis veiss vaikka Eu kieltäis vaikka mitä.

      • plööp

        Siksi, koska me ollaan esimerkkin niille kiinalaisille. ja mekin voisimme ottaa jossain asioissa esimerkkiä myös sieltä. Ja monesta muusta paikasta.


    • eu landia

      tyypillistä euta kärpäsestä tulee härkänen ja härkäsestä kärpänen.

    • nyrjähtänyt nilkka

      eu-on yhtäkuin suomi,eli suomi on kieltämässä muovipussit,aina sanotaan että eu-on kieltämässä,suomiki on kieltämässä,monessa asiassa osuu omaan nilkkaan,helpposanoa eu-määrää.mitämeidän mepit on saaneet aikaan eimitään muutako venäjän poikotin joka osui omaan nilkkaan

    • EiEuVaanVirkamiehet

      Eivätköhän ne kantele edelleen muualla Euroopassa muovipusseilla tavaransa. Suomi nyt vain ainoana maana toteuttaa kirjaimellisesti noi direktiivi-pykälät.

      Odotan mielenkiinnolla, milloin tässä maassa toteutuvat autoveron ja viinan tullauksen kohdalla kirjaimellisesti eu-direktiivit. Ei kannata varmaankaan pidättää hengitystä odotellessa...

      • * * * * *

        Autovero on muuten "väliaikainen autovero". Tais tulla joskus 60- tai 70-luvulla, mutta väliaikaiseksi sitä silloin väitettiin.

        Nykyään kun mulla ei ole autoa, niin kertokaa, peritäänkö vielä tuota "väliaikaista käyttömaksua"?


      • RS1963

        VÄÄRIN!Suurimassa osassa eu-maita ollaan paljon pidemmällä jätehuollossa.Esim kaikista kaupoista ei edes saa muovikassia.
        Monessa maassa on jopa kaatopaikat lopetettu kokonaan.
        Eli yhteenvetona: Suomi on todella jälkijunassa koko tässä touhussa.


      • RS1963 kirjoitti:

        VÄÄRIN!Suurimassa osassa eu-maita ollaan paljon pidemmällä jätehuollossa.Esim kaikista kaupoista ei edes saa muovikassia.
        Monessa maassa on jopa kaatopaikat lopetettu kokonaan.
        Eli yhteenvetona: Suomi on todella jälkijunassa koko tässä touhussa.

        Missä maissa ollaan noin edistyksellisiä että kaatopaikatkin lopetettu? Ois tosi mielenkiintoista kuulla ihan mielenkiinnosta.


      • RS1963
        kerettitytto kirjoitti:

        Missä maissa ollaan noin edistyksellisiä että kaatopaikatkin lopetettu? Ois tosi mielenkiintoista kuulla ihan mielenkiinnosta.

        kerettityttö: Googlella löytyy...mutta vinkkinä keskieurooppa ja useampi valtio.Eli ihan vieressä.


      • still rebel
        * * * * * kirjoitti:

        Autovero on muuten "väliaikainen autovero". Tais tulla joskus 60- tai 70-luvulla, mutta väliaikaiseksi sitä silloin väitettiin.

        Nykyään kun mulla ei ole autoa, niin kertokaa, peritäänkö vielä tuota "väliaikaista käyttömaksua"?

        Autovero tuli 1958 ja kun se täytti 50 vuoden iän, jokin taho teetätti juhlavuoden kunniaksi tarroja. Niitä sitten monikin liimasi autoihinsa, minullakin oli.
        Autovero tuli jäädäkseen, ei sitä poisteta sillä vanha sananlaskukin jo sanoo ettei hyvää lypsylehmää kannata surmata jos haluaa maidon virtaavan jatkossakin.


    • mie vaan

      Parilla eurolla saa kaupasta muovisia roskapusseja, taitaa olla 25 kpl per pakkaus. Mikäli käyttää ostospusseja, sama määrä maksaisi 25*0,18 €=4,5 €, jos viet roskia kerran viikossa, maksat kaupan kasseista liki 10 euroa per vuosi ja roskapusseista puolet siitä. Lisäksi kaupan ostoskasseissa mainostat ilmaiseksi kauppaa.

      • * * * * *

        Toi mainostus on kyllä kaksipiippuinen juttu. Toisaalta mulle pitää maksaa siitä että mainostan (tai mainostuotteen pitää olla vähintään ilmainen), mutta toisaalta muovipussien hinnan voisi vaikka nyt aluksi tuplata. Ja muovin hinnan ylipäätään, myös teollisuudessa.
        Josko muovin käyttö vähenis kun siitä joutuu maksamaan ihan tuntuvastikin.


    • Kertakäyttö

      Normaaleja kappakasseja saa ostaa kaikista laukkuliikkeistä ja toreilta. Vuosiin ei juuri ole tarvinnut muovikasseihin senttejään tuhlata, siisti kauppakassi mukana voi liikkua missä tahansa arkitilanteissa.
      Nykyisin on muotiin tullut kassojen kysymys: "Haluatko nämä pakasteet pussiin?"
      Ihan turhaan kannamme kotiin pienen muovipussin, sillä ei pakasteherneet tai jäätelö tarvitse mitään erillistä paketeerausta kotimatkalle. Siistille pikkupussille löytyy ehkä käyttöä jälkikäteen, mutta kyllä niitä myös kertyy laatikon pohjalle kymmeniä ajan kanssa.

      Muovi ei katoa. Siitä on paljon haittaa ja sen valmistamiseen tarvitaan öljyä, joka on katoava luonnonvara.

      • * * * * *

        Hedelmät ja vastaavat tarvii kyllä laittaa pusseihin, mutta itse keräilen niitä usein erilaisiakin samaan pussiin, koska ei jokainen yksittäishedelmä nyt omaa pussia tarvitse.
        Punnaan ne sit ilman pussia, ja hedelmäpussissa saattaa olla iloisesti viisikin punnitustarraa kassalle mennessäni.

        Mut näin siis yksinasuvana.


    • heheheh

      muovipussi on maailman turhin keksintö. Ilman sitä pärjäisi vallan mainiosti.
      Ihmiset suorastaan himoitsee niitä, ainakin kaupoista joista saa ilmaseksi....karkkipussikin halutaan pakattavan vielä muovipussiin. No kertoo älykkyysosamäärästä

    • mooses2

      Täytyyhän turhanpäiväisillä EU-johtajille töitä keksiä. Siksi on liiankin paljon turhanpäiväisiä direktiivejä yms. EU potaskaa.

      • Turhempia direktiivejä?

        Esim. kasvihuonekurkku-direktiivi, kuinka käyrä 1. luokan kurkku saa olla...


    • hypätkööt järveen

      Luulen että EU:n tärkein tehtävä on tehdä ihmisten elämästä hankalaa.

      Luulen että kohta tulee direktiivi, joka kieltää ihmisiltä vaatteiden pidon..

      Naurettava touhua...

      • xcvcbcvnvbmnbmm

        Paremminkin pakottaa ihmiset, hygieenisyyssyistä tietysti, ostamaan uudet vaatteet joka vuosi. Tai kuukausi. EU:n tarkoitus on tukea globaaliyrityksiä, ei kansalaisia.


    • suominen 21 v

      on omakokeilu, hautasin muovikassin 1993 ja viime keväänä, katsoin mitä on tapahtunut, kassi oli hapertunut niin, että tuli vain paloja ja kun kokosin palat se oli täysin kokonainen. Tuli mieleen ettei Öljy katoa vaikka onki luonnosta peräisin, kannan tavarat kotiin kahvipusseista tehdyssä kopassa, MUOVI EI HÄVIÄ ja on iso ONGELMA

    • luontoystävän

      Minä olen jo vuosikaudet kantanut ostokseni kangaspusseissa, todella siistiä, halpaa ja luontoa säästävä tapa. Kauppojen muovikassit ovat todella kalliita, tulee roskapussille kova hinta.

      • * * * * *

        Sais olla kalliimpiakin. Rumia ne ainakin on.


    • mmmjjjkll

      Voi pässit ku ei täällä kukaan tiedä mistä puhuu. EU on rajoittamassa ohuiden muovipussien käyttöä. Siis niiden joihin esimerkiksi hedelmät pakataan kaupoissa ja joihin esim jogurtit laitetaan haluttaessa kassalla. Ei se normaaleja muovisia kauppakasseja koske. Lukisitte uutiset kunnolla

    • i Chat T

      monessa banaanivaltiossa on muovipussit kielletty jo aikoja sitten.

    • ekowoman

      minä olen tälläinen ympäristöä ajatteleva 24v nainen ja minulla on auton sisärenkaasta valmistettu kassi joka on todellakin hieno ja kestävä:) edes sade ei luonnollisesti haittaa.

      • EcoWhat???

        Ehheh. Ketä luulet kiinnostavan vanhan auton sisäkumen kanssa liikkuvan naisen, jolla on luultavasti vielä vihreät rastat ja jotain omituista rekvisiittaa päällään, kuten itsevärjättyjä batiikkikangasvaatteita?

        Tällaisia luonnonsäästäjä-bag ladyjä ei nää kaduilla sen enempää Puolassa, Ranskassa kuin Italiassakaan. Tuntuu olevan suomalainen spesialiteetti, joiden ulkomuotoa sitten pitää aina selitellä ulkomaisille vieraille, jotka kyselevät, että miksi suomalaiset naiset pukeutuvat tuolla tavalla. Tavallinen kysymys; where are all the ladies? These look like trolls... ne huonosti pukeutuvat suomalaismiehet eivät ole olleet enää pitkään ihmettelyn aihe.


      • OletOksettava
        EcoWhat??? kirjoitti:

        Ehheh. Ketä luulet kiinnostavan vanhan auton sisäkumen kanssa liikkuvan naisen, jolla on luultavasti vielä vihreät rastat ja jotain omituista rekvisiittaa päällään, kuten itsevärjättyjä batiikkikangasvaatteita?

        Tällaisia luonnonsäästäjä-bag ladyjä ei nää kaduilla sen enempää Puolassa, Ranskassa kuin Italiassakaan. Tuntuu olevan suomalainen spesialiteetti, joiden ulkomuotoa sitten pitää aina selitellä ulkomaisille vieraille, jotka kyselevät, että miksi suomalaiset naiset pukeutuvat tuolla tavalla. Tavallinen kysymys; where are all the ladies? These look like trolls... ne huonosti pukeutuvat suomalaismiehet eivät ole olleet enää pitkään ihmettelyn aihe.

        Katso peiliin OTUS ja mieti, josko sinäkin voisit osallistua ympäristön suojelemiseen sen sijaan että vain katsot maailman tuhoutuvan ympärilläsi.

        Niillä jotka eivät välitä planeettamme hyvinvoinnista, ei pitäisi olla oikeutta asua täällä. Sinä joka paskot omalle pihallesi, paskot myös minun pihalleni. Tämä planeetta on meidän jokaisen oma takapiha, ja jokaisella pitäisi olla velvollisuus pitää siitä huolta. Ja jokaisellahan on se velvollisuus, mutta kaikkia asia ei kiinnosta, ja moni ei vaan yksinkertaisesti välitä.

        Mikä sinä olet ihmisenä?


    • * * * * *

      Kaljaa saa kyllä ruokakaupoistakin lasipulloissa, perushalpiskaljoja tosin harvemmin. Siwa taitaa olla tässä poikkeus.

      Saunakaljana paras on kyllä jääkylmä ykkönen, ja se taitaa olla joka paikassa yleensä pulloissa.

      • asd1

        On tämä lapsellinen ketju. Onko oikeasti aikuisten kirjottama...


    • fgh1

      Paljon tärkeämpää olisi kiinnittä huomio raoskien lajitteluun, viimeistään tämän asian yhteydessä. Ohut muovi palaa ja voidaan hyödyntää lämpönä, kun se vaan lajitellaan poltettaviin jätteisiin. Eniten minua ihmetyttää helsinkiläisten käytös. Siellä ei lajitella. Koko roskakuttuuri on 50-luvun tasolla. Kaikki vaan sekaisin biojätteitä myöten. Pienemmillä paikkakunnilla lajittelu sentään pelaa.

      Se, että pusseja lojuu meressä johtuu yksinkertaisesti siitä, että niitä ei osata panna koska-astiaan. Kohta muovien lisäksi siellä lojuu jotain muuta ellei lajittelua tehosteta.

      Kaikkien roskien lajitteluun pitää kiinniittää entistä suurempi huomio. Yksillä muovipusseilla ja niiden kieltämisellä ei tätä maailmaa pelasteta. Ne ovat pienin riesa. Isommista siivoaminen ja maailman pelastaminen on aloitettava.

      Onko kukaan kuullut, mitä muovipussien sijalle tarjotaan?

    • Kierrätys

      Taskussa on mukana kangaskassi. En osta isoja muovipusseja. Pieniä läpinäkyviä käytän roskapusseina. Niitä tulee kaupasta mukaan silloin jos ostan kerralla enemmän esim. perunoita. Onneksi meillä on poltettava jäte.

      • vbbn

        Onpa täällä harvinaisen yksimielistä porukkaa. Aihe taitaa olla sellainen, että jokaisella on siitä kokemuksia, mutta muuten aihen ei valtaosaa kiinnosta ainkaan siltä kantilta, mitä muovin sijaan.


    • oikea kierto

      Kalja pitääkin olla peltipurkeissa,säästytään niiltä lasinsiruilta joita kännipäiset
      mielenhäiriössä tekee. Muovikassi on hyvä keksintö kauppakorin lisäksi,sitä pitää vaan kierrättää
      niin kauan kuin kestää ja viimeisenä se toimii roskapussina ,päätyen jätteenpolttoon. Näin se meillä menee,

    • jassoo joo

      Muovipussin voipi helposti korvata vaikka vahvempaan Muovi/kangas kassilla, mutta se vaatii että niitä on sopivasti piilotettu taskuu, autoon, polkupyörän koriin, jotta kassi on mukana aina kun liikuskelee kauppojen lähellä. Juuri omakotitalon valmiiksi saaneena, tuoreessa muistissa on tuo muovijätteen määrä, ihan käsittämätön määrä pakkausmuovia. En käsitä miksi esimerkiksi harko/tiilet yms. pitää pakata muoviin ja vielä sen päälle kelmuttaa, sitte ne muurataan rakenteisiin missä ne on kumminkin säälle alttiina jos joku nyt sitten ajattelee jotta sehän pitää sen tiililäjän kasassa kuljetuksen ajan... on sitä muutakin tapaa hoitaa kiinitys kun tuo älytön kelmuttaminen??? no sama toistuu eri rakennusmateriaalien kanssa. Pakkausjäteet periaatteessa saisi palauttaa kauppiaalle joka nykylainsäädännön mukaan on velvollinen ne hoitamaan asianmukaisesti kierrätykseen, mutta kyllä kaupias kattoo kieroon kun ajaa jäteläjän kanssa kaupanovelle kyselee minne nuo pakkausjätteet voi kipata.
      Samaanen ilmiö on jokapäiväisessä ruokatavara touhussa "Kummelithan joskus teki vitsin tuosta makkara paketin aukaisemisesta" KUN SUOMALAINEN PAKKAA NIIN PITÄÄ OLLA VÄHINTÄÄ KULMAHIOMAKONE JOTTA SAA PAKETIN AUKI. pitää vieläkin paikkansa.
      En ole viherpipertäjä, mutta kyllä nuo asiat jo kummastuttaa normaalia kuluttajaakin

    • alle 50 v

      Noissa kaupoissa on myytävänä kestokasseja, s-ryhmällä on todella hyvät ainakin joihin saa helposti ostokset pakattua. Samoin kangaskasseja saa myös. Roskapussitkin tulee halvemmaksi ostaa erikseen rullassa kuin yksitellen niitä muovipusseja.

      En juo olutta niin et ota kantaa, muuta kuin siihen, että lasinsiruja on vähemmän kuin ennen tölkkejä.

    • Hullut päivät

      Oudointa tässä muovisäkki puijauksessa on se että, nykyään ruokakaupassa asijakas
      joutuu Suomessa maksaan yleensä melkein 20senttiä tai jotain (melkein markan vanhassa rahassa) siitä ilosta jotta saa mainostaa..
      kauppaa.
      Eiköhän sen pitäisi mennä niin että, kauppias maksaa asijakkaalle mainostamisesta
      eikä päinv..
      Joissain erikoisliikkeissä kassin saa sentään "ilmaiseksi", vaikka sekin on kyllä hinnoissa huomijoitu.

    • SilmänlumettaSulleki

      Mepit ehkä haluaa pusseista rahastuksen lähteen ? Ja itselleen tuotatuonempanakin tekemistä muovipussien tähden. Tyhjänjauhanta sokaisee, eikä pöljä kansa huomaa mitä tärkeämpää tekeillä.

    • maailman pelastaja

      mainoskassia joita saa messuilta, olen käyttänyt ainakin parisenkymmentä vuotta jo kauppakassina.
      Olen tainnut joutua ostamaan vain kerran tai pari muovikassin kun olen unohtanut kangaskassin kotiin. Aina autossa sellainen tai pari kulkee mukana.
      Joku tuolla jo siitä kassin pesusta mainitsikin, laitan sen muiden vastaavien pyykkien kanssa koneeseen.
      Ja maailma pelastuu!

    • Käykääpä tutustumassa kaatopaikkaan. Siellä näkyy se valtava muovikassien määrä. Muovikasseja lentelee pitkin kaatopaikkaa. Silloin tulee mieleen se, onko se kaikki muovikassien käyttö todella tarpeen, vai voisiko sitä muovikassien määrää vähentää?

      • MeniköTaasMetsään?

        Jos muovi ei maadu, veikkaanpa, että se muovikassijäte on teille vihreille pienin ongelma. Oletkos sattunut vilkaisemaan, mistä se sun kännykkä on tehty, jolla näitä viestejäsi tänne lähettelet? Tai ylipäätään, mihin materiaaliin kaikki kulutuselektroniikka on voittopuolisesti kääräisty... ei ole metallia vaan muovia, muovia, muovia. Ei siinä paljoa jokin muovipussidirektiivi merkkaa.

        On taas lähdetty ihan väärästä jutskasta liikkeelle aivan kuten energiansäästölamppujen kanssa, joista huomattiin, että säästävät energiaa vain kesäisin, muuten hehkulamppu toimii osana lämmitystä. Vihreille tuli myös yllätyksenä kulman takaa se, että näissä lampuissa on aika korkea "loisvirtaelementti" sekä että ne sisältävät luonnolle myrkyllisiä raskasmetalleja. Taisi näidenkin kohdalla se vihreä hössötys mennä metsään vai miten se vanha sanonta menikään... suo siellä, vetelä täällä.


    • peltiä vai lasia

      Jos kaadat oluen olutlasiin tai tuoppiin, ei tarvitse suudella peltipurkkia.

    • meikki maikki

      Sulla ei ole asiasta tietoa,kuka sitten lienetkin.EU ei ole kieltämässä muovipusseja.Ainoastaan ohuet muovipussit joihin typeryksen tunkee banaane yms,ne korvataan paperipusseilla ja se on ihan jees juttu.

    • carrefour

      EU tekee kerrankin oikean päätöksen. Muovikassien korvaaminen ei-kertakäyttöisillä kasseilla on ollut jo kymmenkunta vuotta menossa tuolla muualla euroopassa, vähitellen. Viime vuosina se on laajentunut tännekin. Kaikki eivät osaa ajatella asioita itse ja sen takia täytyy säätää näitä "lakeja" jotka muuten ovat ihan turhia.

    • kaljalaatikkoon mahtuu ainakin yhden ihmisen ostokset. eikä maksa mitään.

    • Eco

      monet sinun muovikasseiksi luulemasi kassit ovat tehty tärkkelyksestä. ovat näinollen maatuvia ja edelleen suojaavat ostoksia sateelta. muun muassa zaran alepussit on valmistettu kierrätysmateriaalista ja stockmannin kirkkaat salaattirasiat palvelutiskillä ovat tärkkelystä.

      • Jozelle

        Bax Kassit voi tehdä kauppiaille tarjousta oxo-bio -maatuvista kasseista, jotka kestävät normikäytön, mutta maatuvat vuodessa parissa - eli ne voi heittää suoraan kaatopaikalle!

        Baxilta myös ekologiset kuitukangaskassit!

        http://www.bax.fi/


    • muovikassi päähän

      Lähes kaikki muovi tuotteet saisi kieltää, kun niistä ei ole tietoa mitä niistä liukenee tai ei kerrota, ja jos katsotte millainen muovi rojulautta kelluu meressä, mitä siitä on tuleville sukupolville haittaa.
      Muovi ei ole tuonut muuta hyvää kuin "laiskuutta" ????

      • ihminen on saastetta

        Tyynen meren jätepyörteessä on 333 000 muovinkappaletta neliökilometrillä.

        Kyllä vaan kapitalismi ja öljyteollisuus on hieno asia, sekä vajaat ihmiset.

        Samanlainen jätepyörre on myös Atlantilla.


    • kangaskassi1

      olen tässä asiassa eu:n kanssa samaa mieltä. itse käyttänyt jo vuosia kangaskasseja. ne on kätevä pestä esim. pyyhepyykin seassa. kestävät myös pitkään. käytin juuri yhtä kassia yli 300 kertaa, reilun 2 vuoden aikana. joten kyl kangaskassit on parempia kuin muoviset. ja säästävät luontoa enemmän.

    • kaverixxxx

      Joo, oikke hyvä asia niin jonnin joutava tuo muovikassi ei häviä luonnos turha saaste. Muistan jo lapsena muovikassin vaaran kun naapurin kissan kaulanympäri oli kassin sanka olis varmaan tukehtunut jos, en olis ottanut sitä pois. Joten muovipussit pois käytöstä toivoopi yks kansalainen täält eu-n takamailta.

    • EEEuuuuPellet

      Siirrytään kaikessa parisataa vuotta taaksepäin niin maailma pelastuu.
      Loppuu otsonikato jne.
      Muovi on esimerkiksi parempi kuin lasi.
      Muovi sentään joskus häviää luonnossa.
      Maailma on muovia täynnä ja ihmiset sen päättävät minne se päätyy aikanaan.
      Olisiko nyt jonkin EU jäpikän huvijahdin jäähdytyssysteemiin mennyt muovikassin pala?
      Eivät ne muuten mitään asioille tee ennenkuin ne tulevat omakohtaisiksi.

    • sitä ne haluaa. . .

      pakatkaa jätteet 24packkiin....

    • Roskaton

      Ehkä kerran kuussa ostan muovipussin ? auton käsilokerossa aina viisipussia ? josta otan kun menen kauppaan,lopulta kun tuo muovipussi on reikiitynyt tarpeeksi laitan sen roskapussiksi,alkokossakin kun käyn otan tuon kaupanpussin,ja sen liikkeen pussit päätyy saman tien roskapussiks,jos joskus olen ostanut tuolta pussin.

    • Momboliitti

      Ei noi muoviset kauppakassit mitään hirveitä jätemääriä synnytä.
      Paljon enemmän muovipusseja kertyy leipäpusseista ja hedelmäpusseista.
      Yksi muovinen kauppakassi on kestänyt useamman kymmenen kauppareissun, vaikka muutamia reikiä muovikassin kylkeen tuleekin, niin ei ne mitään haittaa ja kun laittaa kirkasta pakkausteippiä reikien päälle, niin muovikassista tulee vieläkin kestävämpi.
      Sitten, jos muovikassissa alkaa olemaan isompia halkeamia, niin sitten se joutaa roskapussiksi ja voihan niitä isoimpia halkeamia teipata, niin kestää polttojätepussina viimeisenä palveluksena.

      Kyllä hedelmäpusseina muovipussit on parhaita ja korvaamattomia.
      Vai aletaanko siihen, että punnitaan joka ikinen hedelmä erikseen, niin johan siinä kassalla lisääntyisi työ ja ihmiset saisivat jonottaa kassajonossa, kun asiakkaan 20 mandariinimäärästä jokaisen viivakoodi erikseen luetaan.
      Sitten siinä aikaa meneekin, kun asiakas niitä mandariineja alkaa keräämään sieltä hihnan päästä kauppa kassiinsa.

      Sitä vain ihmettelen, että jotkut ostaa joka kauppareissulla uuden muovikassin ja heittää kerran käytetyn muovikassin heti roskiin.
      Se vasta tuhlausta on, ken sellaista harrastaa.

      • Muovikasseista ja pusseista puhuttaessa toivottavasti puhutaan niiden yhteismäärästä, vaivaamatta päätä sillä, onko kyse hedelmäpussista vai muovikassista. Ja jos et ole huomannut, valtamerillä seilaavista muovilautoista on puhuttu jo vuosia. Jos et usko, käypä kuljeksimassa meren rannalla. Yksin itämerikin kuskaa rannoilleen melkoista jätemäärää. Muovikassi on kohtalaisen tavallinen näky meren rannalla.

        Hedelmiä on saatu ostettua ennenkin, ennen kuin niitä pusseja oli. Sinäkin voit ostaa pienen verkkopussin, joka ei paina monta grammaa, ja pakata hedelmäsi siihen ja punnita. Tai jopa punnita hedelmät, pakata ne pussiin ja läiskästä hintalapun mihin parhaaksi näet. Itse suosisin otsaa.

        Asia on niin, että jos jatkamme nykymenoa, emme joudu palaamaan 200, vaan 20 000 vuotta taakse päin. Jos ajattelemme edes hiukan nenäämme pitemmälle, voimme todeta monen asian olleen ennen paremmin. Yksi niistä oli pestävä kauppakassi ja toinen se, että joka saakelin asiaa ei tarvitse pakata erikseen eikä varsinkaan moneen sisäkkäiseen pakkaukseen. Aika monessa asiassa pakkaus lienee tuotannossa suurempi kustannus kuin itse tuote, tai ainakin merkittävä osa tuotteen kokonaishinnasta.

        Kehityksessä on kyse siitä, että joku uskaltaa ajatella toisin kuin muut, esitellä ideansa ja kokeilla, toimiiko se. Aina joskus jokin uusi idea toimii. Niin on yleistynyt muovipussikin. Nyt siitä pussista on kuitenkin tullut ongelma. Me olemme pärjänneet muovipusseitta 1950- tai 60-luvulle. Ja nyt joku luulee sellaista korvaamattomaksi. Se taas ei ole kehitystä, se on tyhmyyttä.


    • turhuur harmittaa

      Meillä on taloyhtiössä ja koko asuntoalueella ohje/määräys, että jätteet pitää laittaa muovipussiin, biojätteet myös. Eli yhden hengen taloudessakin tulee 2x365 muovikassia vuodessa, jos ei halua haisevia jämiä pitää keittiön kaapissa. Ostoksiin ei edes tarvitse noin paljon kasseja, joten niitä joutuu ostamaan lisää.

    • reppulainen

      Minulla on vaarivainajan savottareppu joka on 1940 luvulta ja poikani poika kinuaa sitä koulurepuksi mutta en vielä anna!

    • ...

      Koska aihe vaihteeksi herättänyt keskusteluakin, kirjoitan vielä vähän.

      Syntyisin pöndeltä, ihan agraaliyhteiskunnan oloista. Ei meillä ollut mitään jäteongelmaa aikanaan. Kaikki käytettiin niin tarkkaan, kuin olla ja voi. Melkoista luomutaloutta, kun nykyisin ajatellaan. Paljoa ei ostettu kaupasta, vaatteita ja sen sellaista, koska ei ollut enää lampaita. Tottakai oli teollistakin tavaraa, vieläkin tallessa jotain isoisänaikaisia työkaluja jne. Mutta korostan,. ei ollut jäteongelmaa.

      Van sitten alkoi tulemaan. Kaikenlaista alkoi kertymään, mitä ei voinut kierrättää, eikä maatuneet luontoon. Yks tympein esimerkki muoviset apulantasäkit. Vieläkin, kun mökillä kaivelee, niitä tulee vastaan. Ongelma lisäänti vuosi vuodelta. Ei ollut mitään jätteenkeräystä, kunnassa kai aikanaan ollut oikein edes kaatopaikkaakaan. Epämääräisiä monttuja kokapaikka täynnä, minne haudattu, ties mitä ihmettä.

      Jaa nykyisin. Meitsi kesämökkiläisenä rikollinen, koska poltan pääsiäiskokossa roskia, Keirrrätän kaiken mahdollisen, olen joutumassa ilmeisimmin laittamaan kymppitonnin jätevesijärjestelmän muutamiksi kuukausiksi, joita mökillä vuodessa vietän. Lisäksi paikallinen jätemafioso jatkuvasti kimpussa jäteastian vuokrauksineen. Hah, hommasin oman jäteastian ja ilmoitin, että soitan sitten, kun se on täynnä :DD Joku kunnan ukko alkli hiostamaan biojätteistä, ilmoitin, että kompostori. Kas, suuri rikos olisi hetttää omenanjämä metsään, lintujen riokintakin kunnassa kielletty...

      Niin, meitsi siis nykyään ympäristörikollinen. Vaan seuraillut nykyajan maataloutta. Se on muuten uskomaton määrä kemikaaleja, mitä peltoon tungetaan vuosittain. rekoilla niitä ajetaan. Just apulantaa kaikenmaailman"kasvinsuojeluaineet" ja ties mitkä korrenvahvistajat. Mennyt usko "puhtaaseen suomalaiseen ruokaan" kyllä täydellisesti. Sitäpaitsi maatalous pahin saastuttaja kaikkinensa, tuhoaa vesistötkin ympäristön ja muun luonnon lisäksi.

      Eipä se pieni ihminen paljoa voi maailmaa pelastaa muovipusseillaan. Mutta totta on, turha laittaa panaaneita muovipussiin, harvempi syö kuoret, jos dyö, ne pitää pestä kuitenkin. Sitäpaitsi elintarpeet mätänevät mainiosti jääkaapissa, jos ne jättää pusseihin. Just elintarpeissa pakkaamisen järjettömyys korostuu. OK- vaaditaan pakkauksia säilymisen takia, suojakaasuineen jne. Mutta syynä kyllä asiakas itse. Pitää olla valtavat valioimat, vaikkapa eineiksi. makkaroita jne. Jos valikoima olisi suppeampi, kierto olisi nopeampaa, eikä tarvitsisi väkisellä pidentää elintarpeiden luontaista säilymisaikaa.

      Niettä ihminenhän maapallon ihan itse tuhoaa, loppujen lopuksi se ja sama muovikasseillekin. Maapallo suljettu järjestelmä, ei mikään täältä häviä, se vaan muuttaa muotoaan ja olemustaan. Oletan, vielä nykyisen ihmisrodun aikana kaatopaikkojen aarteet tulevat todella halutuiksi, sitten kun puhtaat luonnonvarat on tuhlattu.

      =DW=

    • zapata1

      Muovikassi on paras keksintö hehkulampun kanssa ja näitä
      ollaan hävittämässä.Hehkulamput meni jo ja nyt ollaan muovikassien
      kimpussa.Eikö näillä EU-hörhöillä ole muuta tekemistä palkkansa eteen.
      Onneksi hamstrasin kaapin täyteen hehkulamppuja,niitä riittää moneksi
      vuodeksi ja muovikasseja ostan aina ja jos ne loppuu,niin sitten kaapit
      täyteen niitä.Tässä koitetaan taas luonnonsuojelun varjolla auttaa
      rikkaita saamaan enemmän rahaa.Viherpiiperotkin ymmärtää kapitalismin
      päälle.Esim.kodinkoneet on niin huonolaatuisia,että ne ei kestä kuin muutaman
      vuoden ja tämäkään ei kiinnosta luonnonsuojelijoita,jos laitteet olisi hyviä,niin
      jätettäkin olisi vähemmän,mutta taas yritysten voitot vähenisi,ja sehän kirpaisee.
      Saasteet ei tunne rajoja,niin että miksi suomalaisten pitäisi leikkiä
      maailman pelastajaa.Ei voisi vähempää kiinnostaa,sillä maailma hukkuu
      paskaan muutenkin.EU on hanurista toivottavasti päästään siitä pian eroon.

    • miten jätteet?

      Vahingossa luin tämän viestiketjun. Jäi tosiaan askarruttamaan: jos kaupasta ei enää tule muovikasseja ruoan mukana, niin miten laitan energia- ja sekajätteet. Biojätteille ostan aina biohajoavat muovipussit. Pitääkö minun sitten alkaa ostaa muovikasseja jätteitä varten erikseen. Tosin kylpyhuoneen ja vessan roskiksiin teen jo tämän eli käytän brabantian jätekasseja. Keittiössä olen käyttänyt kaupan ostoskasseja. Eihän roskiksiin voi raahata jätteitä ilman muovipusseja...siitähän tulisi kauhea sotku.

    • muoviaikana syntynyt

      Minä olen säästellyt ostoskassit roskapusseiksi mutta kun tuli joka kauppareissulla ostettua aina uusi muovipussi niin niitä pääsi kertymään kaappiin valtava määrä. Nyt olen jo toista vuotta käytellyt varastossa olevia pusseja kauppareissuille ja roskapusseiksi enkä ole ostanut uutta muovipussia paitsi jos olen unohtanut ottaa kotoa mukaan.

      Nyt on menossa jo viimeinen pussillinen muovipusseja, pitää varmaan kohta alkaa taas ostelemaan useammin muovipusseja mutta jos EU kieltää ne niin sitten pitää varmaan ostaa jotain erillisiä roskapusseja roskisten vuoksi ja käyttää kangaskassia kauppareissuilla jollainen multa myös löytyy muttei ole tullut käytettyä.

      Miten ihmiset hoiti tuon roskispuolen ennen muovipussiaikaa?

      • Kummasti kirjoittelu painottuu vaan ruokakauppaan.
        Tarviihan sitä käydä rautakaupassa tai huoltoasemilla.
        Jos maalia ostaa, tulee maalipurkki, pensselit, ohennin, plus ym. muuta tarviketta.
        Kyllä nekin pitää kaupasta ulos kantaa, eikä niitä voi ruokatarvikkeiden sekaan laittaa.
        No olihan ennen pahvilaatikot, ja paperinaruilla vedettiin kiinni, että sai kannettua.
        Onko ne sitten yhtään parempia, epäilen.


    • Takkulas

      Oma mielpitteen koko eu:sta on että kaekemualima turhuuksille pittää jossai turvapaikka olla ja korkeepalakkasille herroille joilla kotimuasa politiikassa kannatus lopuu hyväpalakkane suojatyöpaikka siellä.Sen enemmä ite tienoovat mitä hankalammaks kaeke yrittämise ja työntekemise esimerkiks suomessa suavat ja mitä enemmä korruptiovaltioille rahhoo työnnetää,viimestää virroo tää kolhoosi laajenemine ois pitänä loppua ja aina paremp jos ei ois keksitty ollenkaa.Petokiintiöihi pesäpaika tästä pohjolasta tekköövät,kohta kesämökiltää tae pelloltaa immeese ite lähettävä enneku sieltä räkseekää poes saes ajjoo.Vientiteollisuuve varassa elävie kaupunkie ja haja-asutusalueihi eli maaseuvu alasajo ja meijä hyvivointipalveluje leikkaukset kyllä minu nähäksen aika pitkälti eu laajenemise ja rajoje aukiimise kanssa käsikäissä kulukena.

    • Eko- nainen78

      Eu-kielto on todella hyvä asia parempaan suuntaa koko Euroopassa.
      Muovipussit ovat turhinta mitä maailmassa on keksitty.Ja ylipäätänsä muovin keksiminen raaka-aineena oli todella virhe koko yhteiskunnalle.
      Muovi ei maadu, kun 100-vuoden päästä, jos sillonkaan.
      Se luikenee vesistöön alkuaineiksi. Kalat ja muut eliövät syövät ne luulevat planktoniksi.Ja me ihmiset syömme sitten muovia kalojen mukana.
      Asiasta on paljon fakta tietoa.Emme voi olla niin tyhmiä, ettemmekö ymmärrä tosiasioita.

      Kangaskassi käyttöön kauppareissuille!
      Ja kätevät ihmiset osavat tehdä niitä lisää.

      • Tänä päivänä ne kätevät ihmiset on toisella poulen mapalloa, ja tekevät kangaskasseja riistopalkalla.joita täällä, omatunto puhtaana kanneksitaan sen jälkeen kun laivat on piippu paksua savua tupruten pitkin valtameriä ne tänne tuoneet.


    • fgh1

      Ennen muovikassia roskapussina oli likasankko. Siitä vaan!

    • saasteet

      Jos näkisit ihan muutaman metrin oman saunakaljalla marinoidun napasi ulkopuolelle, voisit lukea uutisia joiden mukaan mereen heitetyt muovikassit ovat tuhonneet jo suuria määriä merta ja mereneläviä muualla maailmassa. Jos katsot pellonpientareita, näet runsaasti muovipussiroskia. Se, että SINÄ heität aina käytetyt kassit huolella energiajätteeseen, ei pelasta maailmaa sillä sieltä löytyy satamäärin piittaamattomia jotka viskovat ne kassit mihin sattuu.
      Parasta on hankkia kunnon suuri nailoninen selkäreppu, jolla kulkee ja joka säilyy, väri joku musta tai ruskea niin ei edes likaa huomaa.

      • Se nailoninen selkäreppu on tehty kauko-idässä, epämääräisissä olosuhteissa.
        Mutta ei sen väliä, maailma on raaka, on aina ollut.


      • Saareneukko

        Tosi hygieeninen kun ei edes likaa huomaa :)))
        Meidän mökkirantaan ajelehtii eniten muovipulloja, styroxin paloja, nailonköysien jämiä joskus myös muovipusseja, tosin aika harvoin.
        Lauantaina löytyi 3 muovipulloa, yksi sateenvarjo ja joku verkkokassihässäkkä.


    • Minä teen ostoskassini tekstiilivahakankaasta joka on ainakin jyskissä aika edullista. Sen voi pestä käsin tai koneessa tarpeen vaatiessa. Maltanristi tai rammsteinlogo koristavat mun kauppakasseja.. =)

    • Euroopan Untuvikot

      Niiden pitäisi kaikkien sieltä EU:sta tulla käymään täällä Suomessa pienellä tutustumiskäynnillä, niin voisivat ehkä oppia miten jätteet pitäisi käsitellä ja kierrättää.
      Sen jälkeen varmasti sallisivat Suomen jatkaa muovipussien käyttöä, mutta sen sijaan keski-euroopan maihin se kielto sopii vallan mainiosti, kun he eivät edes tiedä mikä on roska-astia, vaan luulevat sitä paikallista jokea sellaiseksi.

    • muovikassit voi

      jokainen korvata kangaskassilla, ja kangaskassia voi käyttää satoja kertoja.

    • mummapumma54

      Eihän kauppakasseja olla lopettamassa, vaan ilmaiset ohuet hedelmäpussit. Ja niiden tilalle ehdotetaan maatuvaa muovikassia tai paperipussia. Eli ei mikään katastrofi. Nailonkuidulla vahvistettu kangaskassi on kaikkein kestävin kauppakassi , eikä se juurikaan kastu sateen sattuessa.
      Ennenaikaan jätepussi tehtiin sanomalehdestä. onnistuisikohan sen tekeminen myös mainoksista. Kuka muistaa kuinka se jätepussi taiteltiin ?
      Eko-ihmisillä on hedelmiä varten verkkokassit mukanaan, olisiko siinä se ekologisin ratkaisu peruna-juures-ja hedelmäpussiksi ?

    • todellinen syy

      Kangaskassi tai iso selkäreppu(yli 43l) kelpaa hyvin muovikassin korvaajaksi. Laadukas kangaskassi kestää useampia käyttökertoja kuin monet muovikassit.

      Muovikassien kieltämisen todellinen syy on siinä, että suuri määrä muovikasseja aiheuttavat ympäristöön päästessään suuria ympäristöongelmia:
      -Tukkivat viemäreitä/kaivoja.
      -Tappavat eläimiä (kalat mukaanlukien) koska moni eläin luulee muovipussia ruoaksi.
      -Hajoaa ympäristömyrkyksi.

      Kangaskassi ei vaaranna ympäristöä kuin muovikassi koska kangaskassi maatuu eikä sisällä myrkkyä tai ainakaan ei sisällä niin paljoa myrkyllisiä raaka/valmistusaineita. Muovipussi ei maadu.

    • postori

      Laitetaan vähän asian vierestä, mutta asiaa on sivuttu tässä ketjussa: Ns. biohajoavat "kompostipussit" EIVÄT KELPAA kompostoriin, ainakaan ns. tavallisille ihmisille. Vielä useiden vuosien jälkeenkin niitä riekaleita on kompostin seassa, eikä kompostia voi sen takia käyttää, ellei ota niitä riekaleita pois.

      • ...

        Toisekseen

        Kun ei tule paljoa biojätettä, ne alkavat hajoamaan jo keittiössä. Eli eivät kestä mitään, mutta eivät tahdo maatua lupausten mukaisesti.Eikä kestä painoa, useampi levinnyt pois ottaessa.

        Joku viisaus tuli, taloyhtiön biojäte menee kompostiksi, ei saa käyttää kuin paperisia tai biopusseja. Noh, tilanne kuin ennenvanhaan. Jokin astia keittiön päydällä, minne kerätään biojäte. Sitten se kipataan biopussiin ja kiikutetaan biojäteastiaan. Jäteastiaan kun ei saa haju jne haittojen takia laittaa pakkaamatonta jätettä...

        =DW=


    • eu on rahan viejä

      Eu kieltää kaikki kohta .Ei se saisi lain mukaan puuttua meidän sisäisiin asioihin.Mikään muu maa ei tottele Euta kuin Suomen maa. Tyhmi'ä ollaan. IRTI EUSTA JA HETI

    • häh

      voiks joku oikeesti olla noin tyhmä, et tommosii kehtaa kysellä? missä olet ollut, kun et ole kuullut sanaa maatuminen, lahoaminen, mullaksi muuttuminen, ekologinen, ruoka , leipä, vilja....? jne. tai kangaskassi.

    • dwmpd

      EU tekee ihan oikein muovipussien suhteen. Myös tupakan voisi vetää pois markkinoilta kokonaan. Lihan hintaa tulee nostaa, ettei se ole kuin "harvinaista herkkua" kuten muinoin.

      • suomalainen roskaa

        Aivan. Ja hiljattain oli uutinen, että suomen meren rannoilta löytyy eniten kaikenlaista roinaa, etupäässä muovia? Siis suomalaiset ovat niin hölmöläisen junttia kansaa, että kaikki roskat ja jätteet jätetään luontoon ja nakataan vesistöön??

        Olisi ihan oikein, että muovikasseille tulisi jokin rajoitus ja kaikelle maatumattomalle jollain tapaa rajoituksia tai sääntöjä jotta emme huku muoviin ja jätteisiin.

        Toiseksene , joku valitti että kangaskassia pitää pestä? Sekö on isokin vaiva?
        Itse ompelin yli kymmenen vuotta sitten nipun tuulipukukankaasta kauppakasseja ja jaoin niitä ystävilleni myös. Kangas ei maksanut monta euroa ja oli vielä joku kilotarjous eurokankaassa.

        Samat kassit ovat edelleen käytössä ja jokaisella eikä ole menneet rikki.
        Pesen omani ajoittain tumman pyykin seassa. Hylkivää kangasta ovat muuten, ettei likakaan tartu helpolla. Jos laskee, että kaupan muovikassi maksaa n 0,20e /kpl ja otat kassin joka kerran kun käyt kaupassa. Tuot kaupasta viikottain vähintään viisi kassillista tavaraa. Se tekee euro/ viikko. Vuodessa vähintään 52 euroo... kymmenessä vuodessa 520e... jne...

        Toki muovikasseja voi käyttää roskapusseina mutta nekin saa halvemmalla kun ostaa isoja rullia tarkotusta varten tehtyjä roskapusseja.


    • Tavallinen tallaaja

      Kyllähän ne muovipussit voisi ottaa pois käytöstä. Samaten naudan, porsaan sun muut lihat. Tupakka ja alkoholi pois. Paketit pitää olla ekologisia, jotka hajoaa heti kun viimeinen käyttöpäivä paketin kyljessä on mennyt umpeen, vaikka olisi vielä jääkaapissa. Autot pitää hävittää kanssa ja vaihtaa pyörään tai hevoseen. Sama lentokoneiden, junien ja muiden julkisten välineiden suhteen. Sitten kun kaikki hajoaa ekologisesti voidaan siirtyä kaatopaikkojen lakkauttamiseen ja jokainen asuintalo kerää tiettyyn kompostiin roskat tai syö ne. Tuuli ja aurinkoenergia vain lailliseksi energia muodoksi. Hiuslakat ym. kosmetiikka tuotteet pois markkinoilta.

      Hieno maailma tulisi, toivottavasti en ole elossa kun nämä kaikki ovat totta.

      • Tavallinen tallaaja

        Toisaalta, eikö se olisi ihan sama että hävitetään ihtemme maapallolta että ei häiritä elämisellämme maapalloa ja eläimiä. Tosin siinä maatumisessa saattaa muodostua liikaa kaasuja kerralla että ei onnistuisi varmaankaan...


    • Ole kantanut ostokseni kaupasta jo vuosien ajan biokasseilla,ne ovat vastoin yleistä käsitystä kestäviä ja ajavat saman asian kuin muovipussi-paitsi maatuvat 200 000 vuotta nopeammin.. Biokassi täynnä koiran ruokatölkkejä painaa melko lailla eikä saumat haoja kuten vielä 10 vuotta sitten.
      Sama ilmiö näkyy kauppojen hedelmä-ja vihannesostastolla:biokasseja on tarjolla muovisten vieressä mutta ihmiset pakkaavat hedelmänsä muovipussiin,miksi ihmeessä? Nämä hevi-pussit kun eivät maksa mitään vaikka valitsisit sen ympäristöystävällisimmän vaihtoehdon.
      Vittu miten tyhmä kysymys,suorastaan Viikon Tyhmin Kysymys:millä mä ostokset sit kaupasta ulos kannan.. Voi pyhä tyhmyys olkoon sun kanssas

    • ,.--.,

      Liekö noin?

      Koko muovi tappaa meren eläjiä pian sukupuukkoon, pullot ja muu muovijäte.

      • Nyt oli tarkoitus kirjoitella muovikassista, mutta Suomessa heitetään ruokaa roskiinvaltavia määriä, ja kaikki pakattu muovirasiaan tai muovikääreisiin.
        Joten muovia menee jo silloin hukkaan suuria määriä.
        Miksi siihen ei puututa.
        Nyt nipotetaan vain muovikassista, jossa on muovia ostosten meerästä murto-osa.


      • ,.--.,
        k-kotton kirjoitti:

        Nyt oli tarkoitus kirjoitella muovikassista, mutta Suomessa heitetään ruokaa roskiinvaltavia määriä, ja kaikki pakattu muovirasiaan tai muovikääreisiin.
        Joten muovia menee jo silloin hukkaan suuria määriä.
        Miksi siihen ei puututa.
        Nyt nipotetaan vain muovikassista, jossa on muovia ostosten meerästä murto-osa.

        Tiedetään.

        Eikö täällä voi hiukka siirtyä sivuun annetusta aiheesta, eipä täällä mitään ruuhkaa ole vuosiin ollut.
        Tuo ruoka-asia on minun aivoihini mahtumaton. Käsittämätöntä useimmiten nuorten talostelu.

        http://yle.fi/uutiset/suomalaiset_heittavat_rekka-autolasteittain_ruokaa_roskiin/6922891


    • fgh1

      Niin muovit kuin muuttkin raaka-aineet oikein käsiteltynä eivät ole haitta vaan rikkaus.
      EU:n pitää vaatia järjestystä ja jätteiden lajittelua eikä käytön rajoitusta.

      Yleinen siisteys on kaiken elämisen a ja o. Jos porsastellaan millä asialla tahansa siitä ennen pitkää seuraa katastrofi.
      Valtamerien jätelautat ovat esimerkki juuri tällaisesta osamattomuudesta ja piittaamattomuudesta. Ne lautat eivät poistu eivät edes pienene EU:n toimenpiteillä eikä muovikassien tai -pussien käytön rajoittamisella.

      Yleismaailmallinen käyttäytymisen muutos pitää tapahtua. Suurimpia saastuttajia ovat väkirikkaat Aasian ja Amerikan valtiot.

      • vbn1

        Monet "kangaskassit", ainakin kestävimmät, ovat tehty nailonista tai ainakin tekokuiduita tai niillä vahvistettu. Kestävimmät tekokuidut taas ovat muovi- eli öljypohjaisia niin kuin nyt puheena olevat muovipussit eli eivät ole yhtään sen ekologisempia päinvastoin eivät maadu tuhannessa vuodessakaan.


      • heheheh
        vbn1 kirjoitti:

        Monet "kangaskassit", ainakin kestävimmät, ovat tehty nailonista tai ainakin tekokuiduita tai niillä vahvistettu. Kestävimmät tekokuidut taas ovat muovi- eli öljypohjaisia niin kuin nyt puheena olevat muovipussit eli eivät ole yhtään sen ekologisempia päinvastoin eivät maadu tuhannessa vuodessakaan.

        mutta niitä ei tarvitse ostaa joka kauppareissulla uutta:)kestää vuosia


      • fghfjhfghf
        vbn1 kirjoitti:

        Monet "kangaskassit", ainakin kestävimmät, ovat tehty nailonista tai ainakin tekokuiduita tai niillä vahvistettu. Kestävimmät tekokuidut taas ovat muovi- eli öljypohjaisia niin kuin nyt puheena olevat muovipussit eli eivät ole yhtään sen ekologisempia päinvastoin eivät maadu tuhannessa vuodessakaan.

        Pellavakassi kestää. Hedelmäpusseiksi vaikka kevyestä puuvillasta ommellut pussukat tai vaikka ohuesta puuvillasta virkatut verkkopussit. Ostoskoreja voi tehdä monesta materiaalista.


    • SuomiOLIhyvämaa

      Suomalainen roskaa kirjoitti:
      "Ja hiljattain oli uutinen, että suomen meren rannoilta löytyy eniten kaikenlaista roinaa, etupäässä muovia? Siis suomalaiset ovat niin hölmöläisen junttia kansaa, että kaikki roskat ja jätteet jätetään luontoon ja nakataan vesistöön?? "

      Suomen kansalaiset varmasti suosivat kierrätystä joten jos Suomen meren rannoilta löytyy maailman eniten muovia niin minusta tuntuu että joku myöhempi taho jäteketjussa viskaa ne sinne mereen eikä käsittele jätteitä kuten mainostavat.
      Onhan Suomessa tapahtunut sellaistakin että ongelmajätteitä kipattiin jonnekin järveen ihan yrityksen toimesta mitä ei kyllä olisi uskonut Suomessa tapahtuvan.

      Moraali on tästä maasta kyllä kadonnut 80-luvun jälkeen lähes kokonaan joten ei olisi mikään ihme jos joku todellakin kippaa muovit mereen eikä toimita niitä asialliseen loppukäsittelypaikkaan, voiton maksimointi tuntuu olevan nykysuomessa tärkeintä oikeudenmukaisuudenkin kustannuksella.

    • järjellä

      Muovikassi tai pussi on hyvä ja huono. Totta maar on erinomainen siinä, jos pitää eristää muista ruokatarpeista esim kala, mutta miltei kaikkeen muuhun käy kangaskassi tms ja jopa paperikassi tai pussi. Esim tuore leipä on parhaimmillaan paperipussissa, mutta jos laittaa lämpimän leivä muovipussiin rapeus häviää.

    • Haiseva roskis

      Muovikassit ovat hyviä roskapusseina. Meinaavatko nuo jotka ovat poistamassa muovikasseja että pitäis ruveta ompelemaan roskakasseja vai?

      Hei mä ainakin alan kippaamaan roskat suoraan roskaämpäristä roskikseen niin kuin 50-luvulla tehtiin!!! Sekö on sitten hyvä vai???

    • ainakin yritän...

      itse käytän kangaskassia kauppakassina, ja laukun pohjasta löytyy aina myös se vähän tilaa vievä pakattava kauppakassi.

      Olen alkanut ostamaan luonnossa hajoavia muovipusseja. Onhan niillä ikävästi hintaa, mutta jos se auttaa edes vähän säilyttämään luontoa niin hyvä! Kyllä kaapin pohjalta löytyy myös muutama muovikassi, kaiken varalta jos täytyy saada jotain hyvin eristetty tai pakattu.

      Talonyhtiön pihasta onneksi löytyy omat jäteastiat paperille, pahville ja metallille erikseen, niille ei sijaa löydy bioskan pussista.

    • tarkkailija10

      Eu kieltää muovikassit, joo, mutta kukaan ei puutu maanviljeliöiden luontoon jättämistä muovin riekaleista.

      Näitä traktorinmunia eli isoja pyöröpaaleja on pilvin pimein ympäri maata peltojen laitamilla, ne tehdään loppukesästä ja varastoidaan peltojen laidoille, suojana olevan muovi jäätyy kiinni maahan ja aina kun maanviljelijä hakee paaleja maatilalleen käyttöön jää muovinriekaleita jäätyneeseen maahan kiinni ja tällaisessa muovin riekaleessa on keskimäärin enemmän muovia kuin yhdessä muovikassissa. Myös sulanmaan aikana noudetuista paaleista jää riekaleita jos muovi roikkuu paalista ja katkeaa esim jäädessään traktorin renkaan alle.

      Täällä Keskisuomessa sen verran laiskoja maanviljeliöitä että eivät viitsi nousta traktorista ja kerätä muovin riekaleita pois, tuuli sitten riepottelee niitä pitkiä ojia ja metsiä ja loput menee maan sisään peltoa muokattaessa.

      Pellon laitamilla voi olla satoja metrejä näitä paaleja rinnan ja esim 50 metrin matkalle mahtuu noin 40 paalia ja jos jokaisesta paalista jää riekale muovia luontoon niin se on keskimäärin 50:nen muovikassin verran muovia ja voi olla enemmänkin.

      Jos minä esim heittäisin luontoon vaikkapa 1000 muvoikassia niin se katsottaisiin ympäristörikokseksi mutta maanviljelijät kun jättää saman muovimäärän luontoon niin siihen ei puututa mitenkään.

      • vastatarkkailija

        Kun maanviljelijät vedettiin tähän keskusteluun niin samalla voisi kieltää kuplamuovin käytön pakettien siellä täytteenä/pehmusteena.. saman asian ajaa ekologisempi pakkauspaperit.


      • vastatarkkailija kirjoitti:

        Kun maanviljelijät vedettiin tähän keskusteluun niin samalla voisi kieltää kuplamuovin käytön pakettien siellä täytteenä/pehmusteena.. saman asian ajaa ekologisempi pakkauspaperit.

        Tuskin se kielloilla mikään asia korjaantuu.
        Tässä egologisuudessa kannattaa olla rehellinen itselleen.
        Jos minä lopettaisin muovikassien käyttämisen, ja siirtyisin kangaskassiin, ei se oikuttaisi minua ottamaan sädekehää pään päälle, suurempiakin syntejä on..
        Niin on varmaan kaikilla muillakin, mutta harvempi myöntää, tai edes huomaa.


    • muoviruusu

      Olipas pitkä ketju, enpä jaksanut lukea kokonaan...mutta faktaa:
      - muovin valmistamiseen käytetään vain 4 % öljystä, 96 % menee polttoaineiden valmistukseen (se siitä että öljy loppuu muovin takia )
      - sekin 4 % öljystä on tuon polttoineen valmistuksen sivutuotetta (joka muuten menisi hukkaan )
      - mm. muovikasseja valmistetaan kierrätysmuovista tai esim. sokeriruo'osta (vilkaiskaapa kerrankin sinne muovikassin pohjaan )
      - muovi ei hyppää itse esim. sinne valtameriin, kyllä se syy on ihmisessä
      - muovia käytetään yhä enemmän kierrätyskäsitöissä

      terv. muovikäsityöope (joka ei ota kaupasta sitä muovikassia, mutta arvostaa muovia materiaalina periaatteella "oikea materiaali oikeaan paikkaan "" ;)

      • Ruusun pitää kuitenkin olla ruusu, aito, joka hehkuu annettaessa, ja kuihtuu sitten pois.


    • tyttö...

      Ostokset olen kantanut kotiin jo pitkään kangaskassissa/puukorissa mutta jos muovikasseja ei saisi enää käyttää niin mitä käyttäisi roskapussina? Jos joku ekologisempi vaihtoehto on niin ottaisin käyttöön mielellään.

    • muovi on hyvä

      Kielto on seuraus siitä kun ihmiset ei osaa hävittää jätteitään asianmukaisesti. Jos muovit kerättäisiin joka paikassa talteen, eikä viskottaisi pitkin metsiä ja rantoja, niin muovista ei olisi mitään ympäristöongelmaa.

      • TOSIrealisti Kokkola

        Kerrankin järkevä päätös. Muovikassit on lailla kiellettävä. Olen tätä ajanut yli 10 vuotta. Vihdoinkin. Aivan kuten esitin tupakan kieltämistä yleisillä paikoilla liki 10 v sitten (2006). Ja sekin toteutui. Joka sekunti menee maailman meriin 6 tonnia (6000 kiloa) pääosin pelkkää muovijätettä.
        Paras kauppakassi on lasikuituvahvisteinen, joka kestää isältä pojalle. Samoin käytämme kangaskasseja ja appiukon tekemiä pärekoreja.
        Olemme siinäkin suhteessa säästäneet perheessämme 40:ssä vuodessa 4000 euroa. Ja kun kumpikaan emme tupakoi, olemme vaimoni kanssa säästäneet omakotitalomme arvon - 300 000 euroa...!!!


      • kassirakas
        TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:

        Kerrankin järkevä päätös. Muovikassit on lailla kiellettävä. Olen tätä ajanut yli 10 vuotta. Vihdoinkin. Aivan kuten esitin tupakan kieltämistä yleisillä paikoilla liki 10 v sitten (2006). Ja sekin toteutui. Joka sekunti menee maailman meriin 6 tonnia (6000 kiloa) pääosin pelkkää muovijätettä.
        Paras kauppakassi on lasikuituvahvisteinen, joka kestää isältä pojalle. Samoin käytämme kangaskasseja ja appiukon tekemiä pärekoreja.
        Olemme siinäkin suhteessa säästäneet perheessämme 40:ssä vuodessa 4000 euroa. Ja kun kumpikaan emme tupakoi, olemme vaimoni kanssa säästäneet omakotitalomme arvon - 300 000 euroa...!!!

        Kerropas minulle ymmärtämättömälle, miten teet ostoksesi muovipussin vihollisena elintarvikemymälässä ? Punnitsetko jokaisen porkkanan, sipulin, perunan, banaanin ym. ym. erikseen, laitatko jokaisen päälle oman hintalapun ja vietkö koko kokoelman pärekorilla kassalle ja pärekorilla kotiin?


      • mitäkä mies
        TOSIrealisti Kokkola kirjoitti:

        Kerrankin järkevä päätös. Muovikassit on lailla kiellettävä. Olen tätä ajanut yli 10 vuotta. Vihdoinkin. Aivan kuten esitin tupakan kieltämistä yleisillä paikoilla liki 10 v sitten (2006). Ja sekin toteutui. Joka sekunti menee maailman meriin 6 tonnia (6000 kiloa) pääosin pelkkää muovijätettä.
        Paras kauppakassi on lasikuituvahvisteinen, joka kestää isältä pojalle. Samoin käytämme kangaskasseja ja appiukon tekemiä pärekoreja.
        Olemme siinäkin suhteessa säästäneet perheessämme 40:ssä vuodessa 4000 euroa. Ja kun kumpikaan emme tupakoi, olemme vaimoni kanssa säästäneet omakotitalomme arvon - 300 000 euroa...!!!

        Voi vinetto!! Olisinko talollinen jos olisin ymmärtänyt kantaa kestikassissa kaljat ja ruat kaupasta.
        Nyt kyllä käyp kateeksi kun vielä olen tupakoinut yleisellä paikallakin..Mutta vielä ehdin ehkä jotain saavuttaa jos lopetan polttamisen,edes yleisillä paikoilla..

        Vastapainoksi voin nostaa sisälämpötilan 23c Ja ajella yksin suurehkolla maasturilla töihin kumit sauhuten..

        Kuin se tv:tähti sanoi,ei se maailma kuule pyöri muovipussin ympärillä ja oikein hävitettynä son kuin kärpäsen kakka valtameressä jos vertaa viherpiipertäjien muihin ihme keksintöihin,esimerkiksi autojen hiukkasloukut sun muut pakokaasun kierrätys laitteet.. Nekun ei nimittäin toimi ja luulisin että niihin menee energiaa ja muovia paljon.

        Ihmettelen suuresti sitä että sellaiset päättävät asoista jotka siitä vähiten ymmärtävät.

        Esimerkkinä:Kaksi täysin saman tehoista ruotsalais.valmisteista moottoria..4l kuusi sylinterinen,ilman saastelaitteita ja kulutus 6.3L/h Sama moottori saastelaitteilla ja kulutus 11.2L/h Viisaus ei asu aina joka paikassa jos lähes puolet isommalla kulutuksella on muka "ekomoottori"

        Sama koskee ihan kaikkea turhaa kulutusta,myös muovipusseissa,mutta oikein käytettynä tämä parjattu muovipiru ei uhkaa maapalloa vaan väärityneet käsitykset ja huolimattomuus..


    • Juhani A.

      Olen kuljettanut erärepulla ostokset jo useamman vuoden, joten eipä niitä muovikasseja jää millään tavoin kaipaamaan. Ostokset ei kastu, ja kulkee paljon kätevämmin selässä kuin käsissä.

    • puurot ja vellit

      EU:han aikoo puuttua niihin todella turhiin läpinäkyviin minimuovipusseihin, mihin kaupankassat haluavat aina työntää pakasteesi. Oikeisiin muovipusseihin ei olla puuttumassa, ainakaan vielä.

    • Sananvapaus?

      Oma EU:ta arvosteleva kommentti/kannaotto on poistettu. Taas näkee kuinka illuminati raivaa kaikki toisinajatteliat pois. Mitään muuta syytä tuon kommentin poistoon en keksi. Se ei ollut luokkaava ellei sitten ole pankkiiri/illuminati joka koittaa myrkyttää kansan rokotteilla yms. geenimanipulaatio ruoalla

      Nyt on sananvapauskin mennyttä. Tämä paska suomi24 jättää monesti monta epäasiallista komenttia poistamatta, mutta nyt menee ja poistaa todellisen EU:n vastaisen manifestin.

    • kaikkea sitä kuulee

      vai et mummo kauppaan kipittää, ei nyt sentään, mummo syö kuivanakin pullan..

    • reppuriika

      Ostanenko edes joka vuosi muovikassia. Reppu on yleisin kantovälineeni ostoksille tai sitten reilu kauppakassi. Käytän kyllä myös puuvillakasseja ja seurakunnassa käsityökerholaiset väsäävät kahvipusseista kestäviä kasseja.
      Vihaan kaduille heitettyjä särkyneitä olutpulloja, jotka rikkovat polkupyörän kumeja. Saatanpa joka itse keräillä ja harjata sirut ennen kuin epähuomiossa ajelen paikan ohi ja rikon fillarin kumin.
      Olen niin ekologinen, että kuljetan lenkillä, kylläkin muovipussia, taskussa ja keräilen litistyneitä ja ehjiä metallitölkkejä. Ehjät menee palautukseen ja littanat metallikeräykseen.
      Nähdessäni lehtikierrätyspisteessä kartonkipussin, otan sen ja vien sen kirpparille jollekin ostoskassiksi. Mikäli itse olen vuorossa, niin pakkaan siihen venäläisen ostokset, koska siellä jätehuolto on vielä lapsen kengissä. Muovipullot ja -pussit päätyvät tienvarsiin ja luontoon. Karjalaiskylissä paperipussit päätyvät useimmin takkaan tai saunan sytykkeeksi.

      • Osta vaan kultapieni hyvällä omallatunnolla aina välillä muovikassi, On se niin kätevä ja monikäyttöinen.
        Tämä yhteiskunta on kulutusyhteiskunta, joka muuta yrittää, niin ei siinä saa kun itelleen kärsimystä.
        Tuosta olen samaa mieltä, että pullojen särkeminenkadulle tai luontoon on hyvin vastuutonta, niin kuin muukin roskaaminen..
        Kerään minäkin oluttölkit ja muutkin roskat pois tien varrelta tässä lähistöllä.
        En minä mikään ekologinen ole, mutta turha tuhlaaminen jurppii. Niin kuin tuo öljylämmitys, sehän pitäs kieltää. Öljy on niin arvokas polttoaine, että se pitäs säästää auton moottorissa poltettavaksi, Sitä mennään vielä hevosaikaan tällä menolla.


    • Muuvitmuovi

      Oikeastaan sellaiset entisvanhat verkkokassit olisivat toimivia tänäänkin.
      Kestävät pitkään, vievät vähän tilaa ja ne voi huuhtoa puhtaaksi jos likaantuvat.

      Tai sitten "muovia" pitää alkaa valmistamaan uusiutuvasta materiaalista. Jotain maissitärkkelystä jo lie kokeiltu...

    Ketjusta on poistettu 27 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 152
      4361
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      3960
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2681
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1891
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1757
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1551
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe