hauskaahan oli ja kaipailee jo takaisin kanarian lämpöön. Mutta katsotaan Suomen kesä ensin.
Kävin talven aikaan Gran Canarialla kolme kertaa. Loka-marraskuussa kaksi viikkoa, tammikuussa viikon ja maalis-huhtikuun vaihteessa olin kolme viikkoa siellä, Puerto Ricossa. Siellähän mä aina, sieltä on helppo lähteä toisaalle saareen. Ja tuo apartamentos niin mahtava, etten sitä vaihda.
Tuosta matkan kestosta ensin.. Neljäs kerta oli se kolmen viikon reissu, se ihan jees, mutta aika käy jo pitkäksi, jos ei touhuile muutakin kuin aurinkoa ottaa. Kannattaa jo kierrellä saarta ja käydä ehdottomasti sisämaassa ja Las Palmasissa. Niin pieni saari ja n paljon nähtävää. Ja tietenkin kannattaa se saarikierros touhuta myös. Mä olen kaveriporukalla hankkinut vuokraamosta auton ja ollaan kierretty saari. Kuusi henkilöä, maksoi 20€/nokka.
Puerto Ricosta lähtee aamuisin niitä paatteja atlantille bongaamaan delfiinejä. Kannattaa miettiä, mihin paattiin lähtee. Jossain on tarjoilua ja retki kestää merellä turhan kauan ja maksaa turhan paljon. Itse kävin nyt huhtikuun alussa paatilla katsomassa delfiinejä. Matka kesti jotain 2-3 tuntia ja delfiinit tuli veneen viereen hyppimään ja sain hyviä valokuvia. Se kuvanotto on niin tuurissaan, koska aurinko paistaa mereen, laiva liikkuu ja delfiinit ui nopeesti. Sain hyviä kuvia kuitenkin ja niiden vapaiden delfiinien näkeminen on todella herkkää.
Uinti meressä on yksi mahtavin kokemus, mitä voi olla. Keväisin kanarialla merivesi saattaa tuntua kylmältä, mutta mikä fiilis, kun hyppäät mereen. Järkyttävän hyvä fiilis ja aurinko lämmittää heti kun nouset merestä. Syksyisin merivesi on niin lämmintä, että täytyy viihtyä siellä kauemmin.
Matkamuistoja ja tuliaisia? Näiden katukauppiaiden kanssa saa tingattua kellon tai korun viiteen euroon, vaikka pyytävät enempi. Ei se femma paljon ole ja saat hyvän kopion jostain kellosta, feikin kaverille jostain merrkikellosta. Eihän niitä katukauppiaita pitäis kannustaa, mutta pienellä rahalla hekin tekee työtään. Sitten näihin merkkiliikkeisiin, niitä todellakin on ja sielläkin tinkaamalla saa edullisesti kelloja ja koruja. Itse ostin aidon Casion 300 euroa maksavan kellon puolen tunnin tinkaamisen jälkeen satasella. Huhtikuussa kun loppuu pohjoismaisten matkailijoiden sesonki, alet jokapaikassa on todella hyvät ja tinkaamalla saa edullisesti elektroniikkaa, koruja ja kelloja. Muistaa vaan pitää, mitä todella haluaa.
Puerto Ricon ostarilla kävin katsomassa eräässä liikkeessä Samsungin 3.10 tablettia, hinta oli jotain 50 euroa. Ihan aito sanpan tabu oli, mutta kun kyselin enempi, siinä ei ollut SIM-kortin paikkaa. Hinta nousi jo sim-kotti-paikan kanssa kolmeen sataan. Sain sen tingattua 120 euroon, mutta jäi ostamatta, hieman jäi kaivelemaan. No syksymmällä ehkä samaan liikeeseen.
Ruokapaikoista Puerto Ricossa.. Yleensä jokapaikassa on hyvä ruoka, mutta kyllä siellä pettymyksiäkin kokee ruokapaikoissa. En ole nirso, mutta tulipahan testattua yksi huono ruopkapaikka. Hyvä neuvo on mennä syömään paikkaan, missä ei ole sisäänheittäjiä. Ravintolan nimiä en laita, etsitte ne itse. Ne löytyy helposti ja jos löydätte paikallisen ravintolan, niin eiku paranee.
Mitä vielä? Gran Canaria on vain pien suurii saari, mutta mikä saari se on.. Se on onnellisten ihmisten saari.
Sinne taas syksymmällä... Puerto Ricoon. Ja Montecarlo
https://www.youtube.com/watch?v=EOY38NeVsiU
Nonnih, tämä sesonki finaalissa, mutta...
38
1970
Vastaukset
Kesällähän mennään tietysti mannerespanjaan,aurinkorannikolle,mutta kauas Fugesta. Syksyn kolme viikkoa on jo varattu.
- fani1
Kyllähän mennään tietysti mannerespnjaan... Niin olen ollut täällä noin 2,5 kk ja kyllä täytyy sanoa, että hyvä täällä on olla. 1000e asuu ja syö jo täällä ihan komiasti. Vuokrat on täällä nykyisin tosi halpoja. Jopa alle 300,00e saa jo asuntoja vaatimattomia tietenkin, mutta lämmin ilmasto korvaa tai korjaa pitkälti näitä puutteita. Miksiköhän muuten kelalle on eläkelläiset turistit eri arvoisessa asemassa kuin muut, sillä eläkelläinen menettää oikeutensa sosiaali etuuksiin jos on täällä yli kuusi kuukautta vuodessa. Muut eivät menetä mitään sosiaali etuuksia. Tosin kelakaan ei voi mitään jos eläkelläinen saa vain ne lakisääteiset eläkkeet kuten työ eläke, kansaneläke vanhuuseläke. Lääkkeet on täällä halpoja. Jopa halvempia kuin suomen KELA korvattavat lääkkeet. Eurooppalainen sairaanhoito kortti toimii Espanjassa hyvin. Mikään ei luulisi estävän ihmistä olemasta turistina vaikkapa nyt Espanjassa vaikka vuoden. Suomen KELA tosin yrittää panna kapuloita eläkelläisten täällä olon rattaisiin, joskus tuntuu kuin KELAN menettely olisi ihan valtiolliselle tasolle ulottuvaa kateutta. Mutta sen on muutettava väkisin lakejaan ja menettelyään Eurooppalaiseen lakiin ja menettely tapoihin. Täällä jo on ihmisiä eläkelläisiä jotka elävät täällä turistina vuodesta toiseen, kela ei voi heille mitään hego hego heh heh. Joskus ihmettelen, että miks siellä eläkelläiset on suomessa jos ovat vielä joltisenkin kunnossa.
- Tiukennusta vaan
fani1 kirjoitti:
Kyllähän mennään tietysti mannerespnjaan... Niin olen ollut täällä noin 2,5 kk ja kyllä täytyy sanoa, että hyvä täällä on olla. 1000e asuu ja syö jo täällä ihan komiasti. Vuokrat on täällä nykyisin tosi halpoja. Jopa alle 300,00e saa jo asuntoja vaatimattomia tietenkin, mutta lämmin ilmasto korvaa tai korjaa pitkälti näitä puutteita. Miksiköhän muuten kelalle on eläkelläiset turistit eri arvoisessa asemassa kuin muut, sillä eläkelläinen menettää oikeutensa sosiaali etuuksiin jos on täällä yli kuusi kuukautta vuodessa. Muut eivät menetä mitään sosiaali etuuksia. Tosin kelakaan ei voi mitään jos eläkelläinen saa vain ne lakisääteiset eläkkeet kuten työ eläke, kansaneläke vanhuuseläke. Lääkkeet on täällä halpoja. Jopa halvempia kuin suomen KELA korvattavat lääkkeet. Eurooppalainen sairaanhoito kortti toimii Espanjassa hyvin. Mikään ei luulisi estävän ihmistä olemasta turistina vaikkapa nyt Espanjassa vaikka vuoden. Suomen KELA tosin yrittää panna kapuloita eläkelläisten täällä olon rattaisiin, joskus tuntuu kuin KELAN menettely olisi ihan valtiolliselle tasolle ulottuvaa kateutta. Mutta sen on muutettava väkisin lakejaan ja menettelyään Eurooppalaiseen lakiin ja menettely tapoihin. Täällä jo on ihmisiä eläkelläisiä jotka elävät täällä turistina vuodesta toiseen, kela ei voi heille mitään hego hego heh heh. Joskus ihmettelen, että miks siellä eläkelläiset on suomessa jos ovat vielä joltisenkin kunnossa.
Toivottavasti viihdytte siellä silloinkin kun olette hoidon tapeessa. Saattaa tulla kiire yhteiskunnan maksamaan kalliiseen laitoshoitoon Suomeen takaisin kun kunto heikkenee.
- soy canario
fani1 kirjoitti:
Hei vaan kaikille lukijoille.
Kyllä espanjaan muuttava eläkeläinen saa KELAsta, E121-lomakkeen, jolla voi anoa espanjan Tarjeta Sanitariaa, ja syntyvät kulut maksaa KELA.
Olin itse juuri kuukauden Suomessa ja tein kyseisen hakemuksen.
Kävin ennen päätöksen saamista postin kautta KELAn sivuilla ja huomasin, että kielteinen päätös on tulossa postin kautta. Oli sunnuntaipäivä ja lähetin kyseisestä kielteisestä päätöksestä s-postia seuraavalle sivustolle:
http://europa.eu/youreurope/citizens/index_fi.htm
Sain vastauksen vielä samana päivänä, vaikka oli sunnuntai, että kyllä minun kuuluu saada E121-todistus. Lähetin tämän vastauksen KELAan.
Seuraavana päivänä menin KELAan, ja tiedustelin, miksi sain kielteisen päätöksen. Yllätyin, kun virkailija sanoi, että on tehty uusi, myöntävä päätös.
Pyysin häntä printtaamaan päätöksen, joka sitten tuli myös postitse liitteenä päätös E121, kahtena kappaleena, jotka piti toimittaa paikalliseen KELAan.
Sen tein viime perjantaina 04.07.2014.
Olen nyt sitä mieltä, että asiaan vaikutti yhteydenottoni "sinun eurooppasi"-organisaatioon.
Mutta yllätys, yllätys. KELAssa kansainvälinen osaston ja paikallisten osaston välillä ei ole mitään yhteistyötä, koska eilen 7.7.2014 sain tänne Gran Canaraille kirjeen KELAsta, jossa taas sanotaan, että minulla ei ole oikeutta Suomen sosiaaliturvaan.
Kansaneläkelain mukaisten etuuksien maksamisesta ulkomaille annetaan päätös erikseen.
Mainitaan myös, että edellytysten täyttyessä KELA voi myöntää E121-todistuksen. Lisäksi Teillä voi olla oikeus KELAn myöntämään eurooppalaiseen sairaanhoitokorttiin.
Voi yhden kerran mitä sähellystä. Minulla on jo E121-todistus.
Puhelimessa puhumani virkailija sanoi, että eurooppalainen sairaanhoitokortti lähetetään espanjan osoitteeseen - soy canario
Tiukennusta vaan kirjoitti:
Toivottavasti viihdytte siellä silloinkin kun olette hoidon tapeessa. Saattaa tulla kiire yhteiskunnan maksamaan kalliiseen laitoshoitoon Suomeen takaisin kun kunto heikkenee.
Hei, sinä tunnut olevan henkilö, joka on omasta mielessä aina oikeassa.
Ihmettelen, miksi olet sitä vastaan, että eläkeläiset, jotka ovat maksaneet veronsa ja sosiaaliturvamaksun Suomeen, eivät ansaitsisi sosiaaliturvaa Espanjassa Suomen kustannuksella. Lain mukaan heillä on siihen kuitenkin mahdollisuus.
Itse sairastan MS-tautia ja taudin kulkuun hidastava pistoshoito on lopetettu, koska se ei enää tehoa.
Täällä Gran Canarialla minun on helpompi olla, juuri ilmaston vuoksi.
Toivon sinun muuttavan asennettasi, sillä sinäkään et tiedä, mitä sairauksia tulee vastaan ja ehkä haluaisit viettää eläkepäiväsi paikassa, jossa on hyvä olla.
Täällä Canarialla sairaanhoito myönnetyn E121-päätöksen jälkeen on yhtä hyvää kuin Suomessa.
Täällä myös arvostetaan/kunnioitetaan eläkeläisiä aivan eri tavalla, kuin Suomessa.
Itse olen "nuori" eläkeläinen, 56-vuotias MS-taudista johtuen.
Kun tämä tulee esille, minua kohdellaan kuin VIP.
Me gusta Gran Canaria.
Saludos
KS
- aitocasio
Jos ostit sen "aidon Casion" Puerto Ricosta jostain intialaisen mafian kaupasta, niin ei se ole aitoa nähnytkään. Ricossa ei ole ainuttakaan aitoa kellokauppaa.
Huijareita ovat kaikki. Valitettavasti.- myös käynyt
Kyllä oli mukava kirjoitus Puerto Ricosta. Myös Montecarlo on suosikkihotellini ja Tino koko kohteen ystävällisin persoona.
- GC:n kävijä
myös käynyt kirjoitti:
Kyllä oli mukava kirjoitus Puerto Ricosta. Myös Montecarlo on suosikkihotellini ja Tino koko kohteen ystävällisin persoona.
Moikka. :) Montecallo on hotellina/apartamentoksena paikka, johon aina uudelleen menee, jos siellä on kerran käynyt. Henkilökunta niin ystävällistä ja huomaavaista. Paikan johtaja Francisco ja muu paikan henkilökunta ovat kuin yhtä perhettä turistien kanssa ja tekevät kaikkensa, että siellä viihtyy.
Tino onkin sitten jo asia erikseen. :) Paljasjalkaisena kanarialaisena hän on oppinut suomenkielen ja on mies paikallaan allasbaarin pitäjänä. Tinon jäynät ja taikatemput ei jätä ketään kylmäksi. Niin sydämellinen ja hauska heppu. Olen tutustunut Tinoon niin hyvin, että soitellaan toisillemme viikoittain. Soiteltiin eilen viimeksi ja jo kaipailee suomalaisia turisteja sinne, he kun ovat Tinon mielestä parasta kansaa maailmassa heti kanarialaisten jälkeen.Tammikuussa hän olisi lainannut omaa autoaan, että pääsen saarella reissaamaan, mutta jätin väliin. Tino on Montecarlon sielu, sen tietää kaikki siellä käyneet. Tino tulee näillä näkymin vuoden kuluttua Suomeen ja aikoi poiketa kylässä. Tino on käynyt Suomessa aikaisemminkin moikkaamassa tuttuja, tänä kesänä ei pääse tulemaan kiireiden vuoksi.
Sijainniltaan tuo Montecarlo on aivan ehdoton, ostarille matkaa se tien ylitys ja taksitolpalle matkaa jotain 200-300 metriä. Eikä se bussiasemakaan kaukana ole, ei m,yöskään satama ja uimaranta.
Olispa Suomen kesä nyt lämmin ja aurinkoinen, sitten voi pidentää kesää parilla viikolla siellä Puerto Ricossa. taas loka-marraskuussa.
- Green Field, Ingles
Samaa mieltä edellisen kirjoittajan kans, tuli mukava olo aloittajan kirjoituksesta ja tekee mieli taas Canarialle. Aloittajalla huokuu tyytyväisyys omaan elämäänsä koska ei kysellyt mistä saa halvalla tabuja vetääkseen pää sekaisin tai minne voi piiloutua pahaa maailmaa pakoon. Myöskään ei esittänyt olevansa feikkisissiluutnantti!!!! Hyvää Vappua kaikille toivoo.....
- taxitaxi
Ihan mukavaa ja valoisuutta huokuva kertomusta GC:n kävijältä.
En minäkään aitoa kelloa viitsisi Puerto Ricosta ostaa.
Itsellä vain noin 30 vuoden kokemus Kanarialla matkustamisesta.
Älä don luis turhaan mollaa Fuengirolan seutua. Aivan oiva paikka. Samoin kuin Benalmadena ja Torremolinos. Lentokentän läheisyys hyvä pointti.
Fuengirola näistä kolmesta tasaisinta ja sopii esim. liikuntarajoitteisille oikein hyvin.
Suomalaisten viikkoturistien ei tarvitse osallistua siellä vakituisemmin asuvien suomalaisten jäsentenvälisiin otteluihin.
Lukekaa Aurinkorannikon suomalaismedioita hieman suodattavat lasit silmillä.
Nämä kylät ovat siinäkin mielessä helppoja paikkoja, että suomenkielistä palvelua saa lähes kaikissa asioissa.
Toivota arvoisalle don luisille antoisia lomia sinne Malagan itäpuolelle! - 5+2
taxitaxi kirjoitti:
Ihan mukavaa ja valoisuutta huokuva kertomusta GC:n kävijältä.
En minäkään aitoa kelloa viitsisi Puerto Ricosta ostaa.
Itsellä vain noin 30 vuoden kokemus Kanarialla matkustamisesta.
Älä don luis turhaan mollaa Fuengirolan seutua. Aivan oiva paikka. Samoin kuin Benalmadena ja Torremolinos. Lentokentän läheisyys hyvä pointti.
Fuengirola näistä kolmesta tasaisinta ja sopii esim. liikuntarajoitteisille oikein hyvin.
Suomalaisten viikkoturistien ei tarvitse osallistua siellä vakituisemmin asuvien suomalaisten jäsentenvälisiin otteluihin.
Lukekaa Aurinkorannikon suomalaismedioita hieman suodattavat lasit silmillä.
Nämä kylät ovat siinäkin mielessä helppoja paikkoja, että suomenkielistä palvelua saa lähes kaikissa asioissa.
Toivota arvoisalle don luisille antoisia lomia sinne Malagan itäpuolelle!Luulenpa että don luisia jurppii enemmän suomalaiset kuin Fuengirolan seutu. Pysyttelee kertomansa mukaan myös Inglesissä pois suomalaisalueilta. Jäsentenvälisiin saa hyvän tuntuman menemällä kotona vaikka taloyhtiön kokoukseen tai pihatalkoisiin. Viikkoturistit on sitten ihan oma lukunsa, don luisit ja muut. Matkustetaan usein isonkin suomalaisköörin kanssa mutta ollaan niin kansainvälisiä, että kierretään suomalaiskeskittymät kaukaa. Eikä nämä tyypit osaa mennä mihinkään muualle kuin aina samaan paikkaan Inglesiin tai Puerto Ricoon, mitkä molemmat on parhaat päivänsä nähneet jo aikoja sitten.
Jurppii,Fuengirolan kesämeininki,vaeltavia brittinuoria,kaduilla markkinameininki,jopa Inglesiin verrattuna turistihelvetti.Voi olla talvella parempi,mutta yleensä viileä.Kanaria voittaa .Reilun puolen vuoden sisällä olen käynyt 2 kertaa ranskan rivieralla ja osin italiassa.Osaan siis mennä muuallekin Itseasiassa välimeren pohjoisrannikko on käyty,pois laskien ent. Jugoslavian nykyiset valtiot,jopa Albaniassa on poikettu,en siis mene aina samaan paikkaan,vaikka usein Inglesissä käynkin.Suomalaisten kanssa voin kaveerata kotimaassakin.
- GC:n kävijä
Olipas mukava lukea myönteistäkin palautetta, kiitos niistä. :)
Kait Kanariansaarissa on joku hotho, kun sinne aina uudelleen mieli tekee. Ei ehdi matkalaukkua purkamaan, kun täytyy jo katsastella uutta matkaa. Suht kallis harrastus, mutta niin hauska. Menee sitä rahaa turhempaankin. Suomen kesähän on ehdoton, mutta kun syksy tulee, niin taas takajalka taputtaa lattiaa ja mielessä kanaria.
Moni varmaan ihmettelee, miksi menen aina Gran Canarialle? Olihan tuo viime reissu viiden vuoden sisällä jo 11. Se johtuu vaan siitä, että Gran Canarian saarella on vielä niin paljon käymättömiä paikkoja ja sellaisia paikkoja, jossa voi käydä aina uudelleen ja uudelleen. Ja tuo apartamentos, jossa aina majoitun, se on kuin minun toinen koti, sinne hyvä mennä aina uudelleen ja uudelleen. Kyllä vielä toisienkin saarien vuoro tulee, mutta katotaan ensin tuo Gran Canaria.
Puerto Rico, aika kiistelty paikka keskusteluissa. Onhan se turistikylä, mutta ihan hyvä selainen. Sieltä pääsee niin helposti lähtemään muualle saarelle joko taksilla tai bussilla.. Ingles on niin laaja paikka, ettei se iske oikein, mutta tulee siellä käytyä. Puerto Ricossa kaikki on niin lähellä, eikä se ostari niin kulahtanut ole. Nytkin sitä rempataan ja fiksaillaan. Mielestäni ihan siisti paikka.
Auringon palvojana tykkään olla Puerto Ricossa, se on todellakin aurinkovarma paikka. Sataahan sielläkin, mutta todella harvoin.
Yksi vinkki vielä Puerto Ricossa matkaileville. Shopping Centerin "kellarikerroksessa" on pesula. Jos ei viitsi itse pestä vaatteitaan, sinne kannattaa ne viedä. Saa vaatteet kuivana ja siistiksi viikattuina parin tunnin kuluttua, maksoi 9 euroa. Todella suosittelen. Pesulan sijainti on Montecarloa vastapäätä, Spar-kaupan alapuolella. Kylttejä seuraamalla se löytyy helposti.
Mitäs vielä? Ei tule mieleen, mutta jos tulee, ni kirjoittelen. Saa kysyäkkin, jospa osaisin vastata.
Ai niin, yksi juttu vielä. Tuolla ketjussa oli juttua aidoista kelloista ja feikeistä. Kyllä Puerto Ricon ostarilla on myös liikkeitä, missä myydään ihan oikeesti alkuperältään aitoa tavaraa. Niitä liikkeitä löytyy muutama Shopping Centerin katutasolta. Ne liikeet ja katukaupustelijat ovat aivan eri juttu. Liikeet ovat kuitenkin syynissä, eikä siellä voi merkkituotteita feikkinä myydä, muuten liike menee kiinni aika pian. Tuo itselleni hankittu Casio on kyllä aito, mutta katupojilta ostetut kellot on feikkejä, vaikka aikaa näyttävätkin. Täytyi vaan näitäkin perheensä elättäjiä jotenkin kannustaa ja tuoda tuliaisena kavereille hauskat feikkikellot. En kannata piratismia, mutta joskus tuo katukauppiaiden tilanne laittaa miettimään. Saivatpahan jonkun euron elämiseen ja minun kaverit fiksut feikit ranteeseen. :) - GC nähty ja koettu30
Kokeile tulevana talvikaukana muitakin saaria niin yllätyt positiivisesti.
- GC:n kulkija
Kiitti vinkistä. Tarkoitus oliskin laajentaa näitä matkakokemuksia muillekkin saarille.
Sattui vaan niin, että mä innostuin tuosta aurinkomatkailusta vasta viisi vuotta sitten. No sen jälkeen olenkin aika aktiivisesti ollut Gran Canarialla, mutta muutkin saaret kiinostaa, jotenkin La Palma lukiessani sen luonnosta. Teneriffa myös kiinnostaa ja kaikki saaret kanarialla. Kun vaan aika riittäisi elämässä, niin tarkoitus olis käydä ne kaikki saaret läpi. Mikäpä ettei näinkin nuorella pojalla., mutta olis voinu aloittaa tää lysti jo muutama vuosi aikaisemmin.
Kyllä toisetkin saaret kiinnostaa, ehkä ensin Teneriffa ja sitten La Palma. Tai toisinpäin.
Otan vastaan ehdottomasti vastaan hyviä vinkkejä, minne mennä seuraavaksi. - hauenjölli
GC:n kulkija kirjoitti:
Kiitti vinkistä. Tarkoitus oliskin laajentaa näitä matkakokemuksia muillekkin saarille.
Sattui vaan niin, että mä innostuin tuosta aurinkomatkailusta vasta viisi vuotta sitten. No sen jälkeen olenkin aika aktiivisesti ollut Gran Canarialla, mutta muutkin saaret kiinostaa, jotenkin La Palma lukiessani sen luonnosta. Teneriffa myös kiinnostaa ja kaikki saaret kanarialla. Kun vaan aika riittäisi elämässä, niin tarkoitus olis käydä ne kaikki saaret läpi. Mikäpä ettei näinkin nuorella pojalla., mutta olis voinu aloittaa tää lysti jo muutama vuosi aikaisemmin.
Kyllä toisetkin saaret kiinnostaa, ehkä ensin Teneriffa ja sitten La Palma. Tai toisinpäin.
Otan vastaan ehdottomasti vastaan hyviä vinkkejä, minne mennä seuraavaksi.kiva lukea GC kulkijan juttuja.olen ollut 2 kertaa kanarialla ja kolahti heti.toi monte arlo kiinnostais kovasti ku on lähellä ostaria,ite kun olen yöeläjä.
mutta nyt on muut menot rahalle ,ja katsotaan sitte kun massi kunnossa.
jatka vain raporttien kirjoittelua.
Itsellänikin tuo Palma on ollut harkinnassa jo pitkään. Sinne vain ei saa edullisia äkkilähtöjä, joten olen odottanut äkkirikastumista. :)
Palmalla pitää varustautua liikkumaan. Pääkaupunkia Santa Cruzia lähin isompi ranta-alue on 5 kilometrin päässä sijaitseva Los Cancajos. Itse pääkaupungin rannat ovat pieniä ja vaatimattomia eikä pääkaupungin harvoissa hotelleissa taida olla ainakaan isoja allasalueita, jos lainkaan? Los Cancajoksessa taas on pieni ja rauhallinen hotellialue. Tosin sieltä pääsee linja-autolla pääkaupunkiin ja toisinpäin eikä taksitkaan ole kalliita.
Muutenkin Palman kauniiseen luontoon pääsee paremmin käsiksi vuokra-autolla. Linja-autoverkosta minulla ei ole käsitystä mutta täältä varmaan löytyy Palmaa paremmin tuntevia.
Itse puhun vain muutaman kerran vajaan vuorokauden siellä viipyneen kokemuksella. Pari kertaa olen kiertänyt kauniin saaren Kristina Cruisesin retkellä.
Itse Santa Cruz on kiva pieni kaupunki.
Toki Palmalla on muitakin pieniä lomakohteita mutta niitä en tunne lainkaan.- Hirvimies
Mielestäni Puerto Rico on pilattu rakentamalla. Trappuja trappujen jälkeen ja tyylittömiä hyttejä vuoren riteessä. Siinä lähellä on tyylikäs paikka Mogan. Pajon hyviä ravintoloita. Ja markkinat Moganissa on elämys. Jos ostat nahkavyön, pyynti on 25 e. Lopulta kauppa syntyy 5 eurolla.
Ulkoilun ja lenkkeilyn kannalta on paras Maspalomas. Mutta en kehu enempää, sillä vuosien mittaan suomalaisten määrä siellä on hälyttävästi lisääntynyt...;-)- taxitaxi
"Ja markkinat Moganissa on elämys".
Juurii siksi kierrän kaikki markkinat mahdollisimman kaukaa. Miksi menisin kuuntelemaan mustalaismuijien suomeksikiroilua ym. höpötystä ja tinkimään kakkatavarasta?
Mieluummin ostan kympillä hyvän nahkavyön jostain aidosta kaupasta.
Samasta syystä en ole yli 20-vuoteen käynyt missään muuallakaan arabien basaareissa. Inglesissäkin kierrän kaukaa kaikki näihin viittaavat ostoskeskukset.
Itse matka joihinkin "ählämimaihin" Turkki mukaanlukien olisi hirvittävä rangaistus.
Puerto de Mogan on varmaan muuten ihan kiva paikka rauhallista elämää haluaville. - GC:n kulkija
Moikka Hirvimies.Mä kävin ekan kerran Puerto Ricossa n. 5 vuotta sitten. Paikkahan on laakossa ja siksi niitä portaita löytyy laakson molemmin puolin. Voihan sieltä valita apartamentoksen vai onko se apartamentosin laakson pohjalta, kuten minä Montecarlon. Ei ole portaita kuin joku parikymmentä allasalueelta, kun olen jo ostarilla. Tosin Montecarloon menisin, vaikka olisi ylhäällä laaksosta.
Näistä mainitsemisista tyylittömistä hyteistä olen hieman eri mieltä, Tuolla kun myös taistellaan matkailijoista, jokainen hotelli/apartamentos pitää huolen siitä, että paikassa viihdytään.
Puerto de Mogan on hieno paikka, aina mä siellä käyn. Se on kanarian venetsia kanavineen ja kukkaloistoineen. :)
Eipä tosiaankaan kannata kehua liikaa omia suosikkipaikkoja, saattaa nimittäin hinnat nousta ja ei saa paikkoja. No tulihan nyt illalla maksettua matka sinne Puerto Ricon Montecarloon, sinne siis syksyllä.
Nyt nautitaan Suomen kesästä ja syksyllä sitten kanarialle. :) - GC:n kulkija
taxitaxi kirjoitti:
"Ja markkinat Moganissa on elämys".
Juurii siksi kierrän kaikki markkinat mahdollisimman kaukaa. Miksi menisin kuuntelemaan mustalaismuijien suomeksikiroilua ym. höpötystä ja tinkimään kakkatavarasta?
Mieluummin ostan kympillä hyvän nahkavyön jostain aidosta kaupasta.
Samasta syystä en ole yli 20-vuoteen käynyt missään muuallakaan arabien basaareissa. Inglesissäkin kierrän kaukaa kaikki näihin viittaavat ostoskeskukset.
Itse matka joihinkin "ählämimaihin" Turkki mukaanlukien olisi hirvittävä rangaistus.
Puerto de Mogan on varmaan muuten ihan kiva paikka rauhallista elämää haluaville.Moikka taxitaxi. Itse en ole käynyt kuin Arquinequinin markkinoilla, en Moganissa. Joku kertoi, että liikaa ihmisiä pienellä alueela, siksi olen jättänyt käymättä.
Mutta en tosiaankaan jättäisi suosittelematta paikallisia markkinoita, oli ne sitten Arquineqinissa tai Puerto de Moganissa. Siellähän on myös paikallisia, siis kanarialaisia kauppiaita, jotka myyvät paikallisia tuotteita. Aina sieltä jotain tulee ostettua, ihan vaikka kannatuksen vuoksi. Fiilis siellä on kivaa ja menen edelleenkin.
Tuosta nahkavyöstä, tuli myös ostettua sellainen. Femmalla minäkin, kävi vaan niin, että se alkoi purkautumaan ja mitään se ollut nahkavyö. Huijattiin, mutta vaan sillä femmalla.
Puerto de Mogan on upea paikka, suosittelen sitä ehdottomasti rauhallista lomaa haluaville. Kaunis paikka ja pääsee nopeaan vaikka Las Palmasiin.
- keihäsmatkat
Puerto de Mogan on myyntiesitteissä aika kallis pieneläkeläiselle. Ingles tuntui suurelta ja hieman sekavalta käydessäni. Muutaman kerran käynyt Las Palmasissa, joka on ihan kiva paikka vieläkin, vaikka parhaat muistot nuoruudesta 70-luvulta.
Jonnekin täytyis kehittää syksyksi parin-kolmen viikon matka.
Aurinko on kiva seuralainen lomalla, ja olen ajatellut Tenerifan eteläpuolta, jossa ei ole tullut käytyä, kun taas Puerto del Cruzissa pari kertaa, joka on rehevä, mutta se aurinko tahtoo lymyillä pilvien takana.- EkuKu
Meille uudet saaret kutsuu --> Lanzalle ollaan menossa 2014 pariksi viikoksi Loka-Marraskuussa. Samalla reissulla käydään päivämatkalla Fuertolla. Juuri oltiin viikko Granilla ja viime syksynä pari viikkoa Tenellä jolloin käytiin samalla La Gomeralla päivämatkalla. Granille palataan taas joskus 2016 (ollaan oltu siellä viime vuosien aikana 5 kertaa ja minä itse 7 kertaa jos kaikki reissut sinne lasken mukaan) sitä ennen jo kerrotun lisäksi on tarkoitus käydä parin viikon reissuilla Madeiralla 2015 - 2016 ja Firenzessä.
- !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Parsa avaa ricoon baarin ja ennustaa samalla.
- paco
Onko Parsalla paa suurentunut?
- Ieva
Tulin juuri Anttolasta , ja pian mennään Puumalaan, josta myöhemmin Taipalsaarelle, tosin ensin koukataan Kyläniemessä, josta poiketaan Rasilan kautta Imatralle.
Mietisaaressa vietetään viikonloppu, josta Lauritsalaan Lindin Arvia moikkaamaan.
Kohokohta on käydä Lappeenrannassa syömässä tori-grillillä Atomit.
Sitten pakko mennä potz lojo. - Canarian*
Nyt erehdyit palstasta. Täällä keskustellaan kanaran matkailusta, ei kotimaan matkailusta.
Aistinko katkeruutta viestissäsi?- Perdone.
Ihan hyvä vastakehuhan tuo on viitaten siihen litaniaan, joka ylempänä esitettiin.
Harva alkaa Kanarian palstalla luettelemaan kaikkia tekemiään ja suunnelmissa olevia matkojaan. D
Onhan mullekkin jo viisasteltu kertoessani saarten retkeilymahdollisuuksista teltan kanssa.
Jossain kyllä kysyttiin mihin kaikialle on matkoja tehnyt; sinne kuuluu luettelot!
Vaihtelu virkistää! - auta tietämätöntä
Käärmeet ja ystäväsi: Nyt viikon ajan on ollut jokaisessa Kanarian lehdessä kertomuksia näistä melkein valkoisista käärmeistä. Jospa ystäväsi ei lue minkäänlaisia lehtiä?? Tässä tämänpäiväinen juttu, saksaksi käännettynä.
http://www.comprendes-grancanaria.de/news/newsdetails/datum/2014/05/09/schlangenplage-auf-gran-canaria/
Jos menee suoraan comprendes-lehden sivuille, on se tietysti espanjaksi. Minulla on automaattinen käännös kaikille teksteille.- Siis eniten niitä on Valsequillon ja Galdarin barrancoissa, mutta myöskin Teldessä ja Las Palmasissa.
Kiitos GC. Itsekin toivoisin, että mahdollisimman moni uskaltaisi kirjoittaa tänne kokemuksistaan. Joku sattaa toki aina kommentoida ilkeästi mutta se heille sallittakoon. Kannattaa muistaa, että valtaosa lukijoista odottaa positiivisella mielellä uusia kokemuksia saarelta. Siksihän meistä valtaosa näitä sivuja lukee. Yhtä ilkeää kommenttia vastaan on kymmeniä kiitollisia lukijoita.
Jos joku nauttii väittelystä se heille sallitaan mutta ei meidän muiden tarvitse siitä päiväämme pilata.
Ei nuo minun juttunikaan aina niin fiksuja ole mutta niillä pelataan mitä ollaan saatu. :)- Normal_brother
Kenenkäs jutut ne aina olisi "niin fiksuja", edes bluusbratörin, mutta kyllä niitä luetaan. Jatka samaan malliin. Olet oikeassa siinä että Kanarian saarilla kannattaa lomailla syksyllä, talvella ja keväällä. Kesällä Suomesta en lähde minnekään, Mielestäni Suomen kesä on ylivoimaisesti virkistävin ja monipuolisin kaikista kokemistani. Minulle Välimeren alueella kesällä on liian kuumaa. Ilmasto Kanarialla on minulle mukavan leutoa, kuin Suomen parhaimmilla kesäsäillä. Luultavasti ne suomalaiset, jotka ylistävät kaakkois-Aasian maita, erityisesti Thaimaata, ovat vain viehtyneet alhaiseen hintatasoon ja suomalaisesta vesisateesta ja kesän viileistä päivistä äärimmäisen poikkeavaan ilmastoon ja vaihteluun, eivätkä luultavasti liian kuumaan ja liian kostean ilmastoon, joka on ehdottomasti esim. ikääntyvälle, Suomessa syntyneelle ja työelämänsä viettäneelle äijälle, niin kuin minulle, liian kuuma ja kostea, koska en voi harrastaa siellä niin kuin viileämmissä maissa. 70-90 luvulla lomailin pääasiassa Kanarialla, 2000-luvun alkuvuosina Thaimaassa ja nyt olen palannut Kanarian ja Madeiran talviasujaksi. Ja hintatasoon olen tottunut Suomessa.
Mitenkähän minusta tuntuu, että monet Kanariaa haukkuvat ja kauempana lomailevat kokevat, että kun lentää takamus puutuneena kauemmaksi, on se vaan niin paljon hienompaa? Kyllä lähihoitaja ja huoltoyhtiön laitosmies voivat lomailla lähempänäkin, vaikka naapurin rivitalossa asuvat kaava-arkkitehti ja oikeustieteen tohtori "vahingossa" kertovatkin koulun vanhempainillan kahvitilaisuudessa lomailevansa ensi talvena Balilla.
Tämä saarna oli vain oma käsitykseni Kanarian saarista. Menen sinne taas ensi talvena.
Voin kertoa joskus omakohtaisiin kokemuksiin perustuvan jutun vaikkapa jonkin G Canarian paikan/elämän muuttumisesta 70-luvun ja 2010 luvun välillä, tai vaikkapa jonkun.
Yksi mukavia muistoja mieleen tuova juttu on se miachibändi, jonka kolme jäsentä ovat mukavasti harmaaantuneet 80-luvun jälkeen. Soittelevat baareissa ja ravintoloissa. Kerron joskus kun on aikaa.
- peseta-auro
Kanarialla yksi baari-gubbe on niin nuuka että varasteli ja pyysi naisystävän
tekemään samaa.. siis wc-papereita muiden baarien vessoista. - .-.
Syksyllä mennään pitkästä aikaa Las Palmasiin, jossa on viime käynnistä vierähtänyt 10 vuotta. Liekö kaupunki ja turismi muuttunut?
Puerto Ricossa olemme käyneet päiväreissumla, mutta ne raput siellä rinteessä!!!
Minä vielä liikun, mutta miehelleni vaikeampaa.
Nyt menemme joulukuussa San Agustiniin neljäksi viikoksi.- ,,..
Millainen paikka San Agustin on juuri eläköityneelle pariskunnalle?
- Oma mielipide
,,.. kirjoitti:
En tiedä tuosta San Agustinista, mutta jos itse olisin juuri eläköitynyt, viettäisin talvet Teneriffalla los Cristianosissa!
- gggggggggggggg4
,,.. kirjoitti:
Ei siellä ole juurikaan mitään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti14520064Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...
Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel2462882Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?
Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori912411Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos292311Kulkeeko rumuus ja tyhmyys?
Käsi kädessä?Enkä tarkoita nyt pelkästään ulkoista..jos ihminen ei osaa kuin väännellä naamaansa ja irvistellä sekä saks142275- 991558
Pyydän yhteydenottoja kiusatuilta
Hei, pyydän, että laitat mulle sähköpostia, jos sua on kiusattu palstalla tai jopa tuolla oikeassa elämässä jollakin tav1821542Elon Musk jakoi ja julkaisi erittäin järkyttävän raiskausrikostilaston Suomesta.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010944944.html?fbclid=IwY2xjawHowCJleHRuA2FlbQIxMAABHW3j9H5mtzuitMIUEdaZ-5hPybOXgZVj_2401313Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!
Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta221277- 541266