Mitä levitettä leivälle?

eukkonen

Verisuonet tukkeutuu, ja kolestrolit heittelee, mikä tekee levitteen valitsemisen vaikeaksi.
Aiemmin käytin kevyt 40% Becel , niin nyt yllyttävät vaihtamaan vähintään 60%.
Ketä tässä uskoo?

31

311

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veitsi toimii hyvin.
      Aamuksi se kannattaa laittaa pakastimeen.
      Mitä enemmän kylmää, sen enemmän kalorit kärsivät.

H.

• Pertta tietää enemmän lihomisesta.

H.

• yhtä hyvää

Jos leivän päälle välttämättä rasvaa tarvitset, niin tee niinkuin Etelä-Eurooppalaiset, ripota kasvisöljyä leivälle.

• voivoivoi

Luulenpa loppujen lopuksi, että ainakin minun leivänsyönnilläni on se ja sama, mitä sen päälle levitän.
      Nyt on pitkään levite ollut Flora kulta, rasvapitoisuus 80%.

Hieman huvittavaa, kun joku lähes 100 vuotias silmät säihkyen kertoo alkaneensa käyttämään Beceliä.

Tottakai myös voita muussa yhteydessä.

• Bregott merisuolalla. Rasvaa ja suolaa, voittamaton yhdistelmä ;)

• kokeile

Rasva ja sokeri olisi vielä tehokkaampaa...

• nälkänen

Mä oon asettanut ylähuulen leivän päälle siitä se on muljahtanut ruokatorveen matkalla peräaukkoon

• yhhyhh!

Ylähuuli ruokatorveen ja siitä peräaukkoon?

• +++
        yhhyhh! kirjoitti:

Ylähuuli ruokatorveen ja siitä peräaukkoon?

Jos on pitkää mallia.

• Tää on varmaan taas joku ICA-skandaali.

H.

• ...

Mieluiten salaatinlehti, tomaattia, meetwurstia tms. Jos rasvaa, sitten oliiviöljyä. Ei leipä tarvitse mitään hiton levitteitä. Suomen yleisin leipä muuten on pitsa, ei siihen laiteta mitään levitteitä.

=DW=

• ...

Ai niin.

Just muuten söin leipää, tavallista paahtoleipää. Sopivasti oli jääkaapissa avattu chilivalkosipuli tölkki, siitä pientä öljyraitaa päälle ja todella hyvää. Mä äytän paljon noita säilykkeiden liemiä, ne oikein monikäyttöisiä. Jotkut kaataa ne aivan suotta menemään, mutta joku etiukkapunajuurien liemi sopii pirun hyvin keittoon, tulee punajuurenmakua, happoa, sokeria.... Siis loistavia mausteita ja sopivat nesteiksi moneen, ei niitä kannata heittää pois, parasta osaa joskus jossain säilykkeessä.

=DW=

• "..."

Kuinkas leveetä salaattia teillä kasvaa?
        Kapeeta kuin puikula?
        Tuo Peruna on etelässä laitonta.
        Minä tuen lapsia alla auringon.
        Avaan usein purkillisen, jossa on Sardiineja.
        Lykopeenisiä terveys-vaikutteita.
        Harmi vaan, että Sardiinit loppuvat ensin.
        Jopa ennen kuin Tomaatit.

H.

• byää hyh
        hunksz kirjoitti:

"..."

Kuinkas leveetä salaattia teillä kasvaa?
        Kapeeta kuin puikula?
        Tuo Peruna on etelässä laitonta.
        Minä tuen lapsia alla auringon.
        Avaan usein purkillisen, jossa on Sardiineja.
        Lykopeenisiä terveys-vaikutteita.
        Harmi vaan, että Sardiinit loppuvat ensin.
        Jopa ennen kuin Tomaatit.

H.

Sillipurkin kiemi perunoitten sekaan vaikka haisee vanhalle v...

• ...
        byää hyh kirjoitti:

Kiemi?

Vaan, just leipää on maukasta kastaa sillipurkinliemessä.Ei ehkä kaikissa, mutta tollanen sipulisillinliemi todella hyvää. Noissa liemissä just imeytettynä kaikki makukin. Just valkosipulisäilykkeen liemi paljon aromaattisempaa, kuin itse valkosipulinkynnet, joista maku imeytynyt liemeen.

=DW=

• byää hyh kirjoitti:

Ihanko tosissaan minulle?

H.

• Jokapizza

Pizzaan laitetaan ketsuppia päälle, hyiiiiiiiii.

• älä usko mainoksiin

eukkonen

Äläs nyt hoppuile vielä. Oletko lukenut "Googlesta" noista rasvoista, mitä ne sisältää?

Itse lopetin tämän iänikuisen laihduttamisen ja aloin syömään, mitä mieli tekee. Kolestrodit eivät olleet nousseet korkeasti, vaikka voita ja juustoja syön paljon.

Mikä ihmeellisintä, paino ei ole noussut ja mitään en ole tehnyt esim. liikunnan suhteen.

Oletan, että saamani rasvan määrä myös hillitsee liikasyömistä, joten nälkä ei tule niin nopeasti, kuin hedelmiä ja porkkanoita syömällä. Ainakin minulla tulee joku himo saada jotain suolaista.

• "älä usko mainoksiin"

Ei saa perttaakaan kiusata.

H.

• hunksz kirjoitti:

"älä usko mainoksiin"

Ei saa perttaakaan kiusata.

H.

Muuten se keikahtaa.

H.

• Mulla samat kokemukset rasvojen käytöstä. Kolesteroli ei ole lisääntynyt ja paino tasaisessa laskussa. Lutunen laittaa voita leivän päälle ja on kevyt kuin keijukainen; en ole saanut sitä lihotettua sitten millään. Siskoni päydässä on kaikki "hyvin kevyttä", kevytlevitettä 30% rasvaa mitähän ne muut prossat olivatkaan?. kevytnakkeja ilman kuorta, rasvatonta piimää, kaikki kevyttäkin kevyempää paitsi rouva itse, jonka paino nousee pikkuhiljaa koko ajan vaikka liikkuu paljon ja syön superhyperkevyesti.
        Olen nyt päättänyt antaa kropan säädellä itse painonsa ja olla syömättä kun ei ole nälkä, käyttää vanhanajan pienikokosia lautasia, syödä monipuolisesti ja tehdä reippaita lenkkejä metsäpoluilla ja joenrannassa. Sokerit sensijaan pidän minimissä.

• ---
        Paloma.se.co kirjoitti:

Mulla samat kokemukset rasvojen käytöstä. Kolesteroli ei ole lisääntynyt ja paino tasaisessa laskussa. Lutunen laittaa voita leivän päälle ja on kevyt kuin keijukainen; en ole saanut sitä lihotettua sitten millään. Siskoni päydässä on kaikki "hyvin kevyttä", kevytlevitettä 30% rasvaa mitähän ne muut prossat olivatkaan?. kevytnakkeja ilman kuorta, rasvatonta piimää, kaikki kevyttäkin kevyempää paitsi rouva itse, jonka paino nousee pikkuhiljaa koko ajan vaikka liikkuu paljon ja syön superhyperkevyesti.
        Olen nyt päättänyt antaa kropan säädellä itse painonsa ja olla syömättä kun ei ole nälkä, käyttää vanhanajan pienikokosia lautasia, syödä monipuolisesti ja tehdä reippaita lenkkejä metsäpoluilla ja joenrannassa. Sokerit sensijaan pidän minimissä.

Ei se laatu vaan määrä.

Tämähän se on se ikuinen riita-asia. Jotkut syö kaikkea, missä kaloreita nolla eikä mitään muutakaan. Ja sentti juustoa leivänpäälle. Noh, ohut siipale mustaleimaa maistuu paremmalle ja tulee syönyt olo. Sama vähän kaikessa.

Kyllä mä syön mieluusti läskiä, mutta rajallinen määrä, mitä sitä voi syödä. Sama monessa muussakin. Minä nyt kylläkään en syö pottuja juuri koskaan. Mutta aivan eri asia syödä kunnollisia uusia pottuja voin, suolan, sipulin ja rasvasillin kanssa, kun samoja pottuja kevytlevitteen kanssa. Voita mä käytän ruuanlaitossa, jos en öljyjä. Ja monesti ruuanlaitossa ei edes tarvi rasvaa, muuta kuin makua antamaan. Ja levitteet ny maistuu lähinnä liivatteelta.

Kohtuus kaikessa. Niin näissä rasvavouhotuksissakin.

Yks mikä risoo. Suola. Sitä käytetään valtavsti, säilyvyYden takia. Maku menee pilalle usein. Joku makkara maistuu lähinnä suolalta, koska muut maut jäävät taakse. Syynä kierto, minkä pitää olla pitempitempisempaa, kuin tuoreilla elintarvikkeilla. Likipitäen kaikissa leivoissä muuten aivan älyttömästi suolaa. Paljon parempaa olisi vaikka ilman, mutta kun se ei säily kaupassa muuten. Aikanaan kotona ei käytetty kaikessa paljoa suoaa. Ok. joku liha suolattiin, mutta se oli sitten suolalihaa. Mutta leipä, se kuivattiin. Ja leivän päälle laittoi, kuka halusi, itse suolaa makunsa mukaan. Mutta itse tuote, se oli erittäin vähäsuolaista.

Sokereista puhuen, vähän sama ongelm kuin suolankin kanssa. Sitä mun mielestä usein sitten liikaa, kun sitä on. On mulla itellä mionenlaista sokeria, erilaisia hunajiakin, mutta käytän niitä todella niukasti, verrattuna kaupan juttuihin. Onhan se sokerikin säilöntäaine. Mutta joku ihan tavallinen nisupulla, se usein kaupassa tai kahvilassa on aivan liian imelä. En viitsi leipoa ite oikein mitään, joskus jotain omenapiirakkaa, ja siinähän maistuu sitten muut maut, kuin sokeri.

Ja mä siis pidän maustetuista ruuista. Pippurit, etikat, chilit, niitä laajasti kaapissa. Mutta just niitten ansiosta, suolaa ja sokeria ei tarvitse paljoakaan. Aikanaan oli vieraita. Tein jotain ruokaa. Yks pikkutyttö alkoi kyselemään suolaa. Pikkutyttö? Noh, ei ollut meillä mitään suolaa, piti lainata naapurista. Positiivista oli, se ei narissut muista mausteista mitään ja söi hyvällä ruokahalulla suolaa saatuaan. makuaisteissa eroja.

=DW=

• Kuka teidän mahaanne vaivaa?
      Niin paljon että sillä pitää vaivata toisiakin...

H.

• henrjii

suomalista koivua, eikun pellavasiemenöljyä.

• hexa

Teen itse levitteen, tässä ohje:
      Voita 80g, rypsiöljyä 170g ja vettä 150g
      Mausteeksi mustapippuria ja valkopippuria.
      Aiemmin käytin Benegolia ja kevytlevitteitä. Kolesteroli on pysynyt hyvissä lukemissa (LDL 2,0)

• Kolesterooli

Keiju laktoositon 7. Vielä nyänmakuistakin.

• Luin äskettäin puolihuolimattomasti jostain tuoreesta tutkimuksesta, jonka johtopäätöksissä todettiin kevytlevitteet vahingollisiksi ja keinotekoiset makeutusaineet suorastaan terveydellelle vaarallisiksi.

Käytin pitkään Benecolia tai Becelliä leivän päällä, mutta luovuin niistä, koska jouduin heittämään suurimman osan pakkauksesta roskiin niiden vanhentumisen ja värimuutosten vuoksi.

Luulen syöväni kohtuullisen terveellisesti, mutta monet kevyttuotteet ovat jääneet kertakokeiluksi niiden vähemmän hyvän maun vuoksi. Esim. kevytrasvaisin Polar-juusto ei maistu mielestäni juustolta ollenkaan..

Nykyisin en enää osta kevytlevitteitä enkä -juustoja. Noudatan linjaa: kaikkea kohtuullisesti. Syön esimerkiksi mieluummin vain viipaleen herkullista ja rasvaista juustoa kuin useampia vähärasvaisia viipaleita. Kaapistani ei löydy enää kevytrasvaisia tuotteita, lukuunottamatta ehkä jogurttia ja piimää.

Voita, kasvisöljyjä ja yhtä rasvaista sulatejuustolevitettä on melkein aina. Voita levitän leivälle äärimmäisen harvoin, silloinkin sulatan sen yleensä paistinpannulla ja laitan ruisleipäviipaleet siihen hetkeksi. Esimerkiksi kananmunan paistamisen jälkeen tuulee usein tehdyksi niin, eikä välipalaksi sitten muuta tarvitakaan kuin kourallinen luumukirsikkatomaatteja.

Siis, kaikkea kohtuullisesti, myös voita ja sokeria!
      Vaikka eläisi vanhaksi, elämä ei tunnu pitkältä, koska se maistuu niin pahuksen hyvältä. ;)

• hesmä

Mitenkä Orvokin arvot -kolestroolit?

• rukiinen

Ruisleivälle avokadoa jonka päälle rouhittua pippuria.

• siinäpä ne.

Voeta ja ylähuuli.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      80
      1542
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      14
      1014
    3. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      79
      912
    4. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      95
      912
    5. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      51
      724
    6. Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia

https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot
      Maailman menoa
      140
      680
    7. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      664
    8. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      48
      651
    9. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      51
      641
    10. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      76
      639
    Aihe