Huolet syö minut

19v murehtija

Mitä pitäisi tehdä, kun alkaa jo yksinkertaisesti olemaan niin paljon huolia ettei enää tunnu mikään miltään? Kaikki alkaa jo olemaan niin harmaata etten enää tiedä mitä pitäisi tehdä, en enää saa mistään piristystä kun ei mitään saa tapahtumaan HETI.

Huolia on tällä hetkellä (prioriteetittäin järjestyksessä):

-Ammattikorkeakouluun pääsy (todella paljon aineistoa luettavana pääsykokeeseen)
-Liikunta, pohjelihas on tulehduksissa ja juokseminen on todella hankalaa eikä ole varaa mennä käymään hakemassa sairauslomaa koska olen juuri ollut pari viikkoa sitten jo kipeänä kuumeessa.
-Parisuhde ei oikein kukoista, olen kyllästynyt naisen sairaalloiseen riippuvuuteen minuun (haluaa minun kanssa olla joka ikinen hetki, HETI kun työt loppuu sitten joko skypellä tai viikonloppuna on PAKKO olla hänen kanssaan, muuten alkaa itsemurha uhkailu yms masennus jne. koska hänellä ei ole muita kavereita/ystäviä/mitään kuin minä, koska kaiken muun jättänyt aloitettuaan suhteen minun kanssa)
-Oman vapaa-ajan vähyys, olen toimistotöissä ja työmatkoihini menee 1,5 tuntia junalla matkustaessa, yhteensä siis 3 tuntia työpäivä 7 h 45 m
-Haluaisin ostaa jotain itselleni, tai asua omassa asunnossa, mutta minulla menee ainakin vielä kolme vuotta kun joudun menemään opiskelemaan vielä kolmeksi vuodeksi, joten ansaitut rahat menevätkin sitten siihen, pakko säästää kaikki.
-Kukaan ei ota minua tosissaan, koskaan.
-Tyttöystävän kova halu sitoutua, itse haluaisin vain olla itseni herra enkä ketään muuta palvoa.
-Elämän tyhjyys

Oikeasti en enää jaksaisi tätä taakkaa kantaa, tuntuu kuin minulta vietäisiin kaikki ja minun elämäni valuisi hukkaan. :(

Olen tosin TODELLA onnellinen ainoastaan siitä että juuri viime talvena sain armeijani suoritettua joka oli jo lapsesta asti ahdistanut minua, en missään nimessä menisi ajassa takaisin päin koska joutuisin käymään sen helvetin uudestaan läpi, edelleen kärsin sen aiheuttamista traumoista, en vieläkään luota keneenkään.

Kumpa pääsisin taas opiskelemaan, silloin ei ollut mitään huolia eikä murheita...

6

209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Normaali

      Olet luuseri.

      • 19v murehtija

        :'(


    • Ei mitään hätää

      Sinuna lähtisin liikkeelle siitä, että tuo suhde tyttöystäväsi kanssa ei toimi. Keskustele hänen kanssaan siitä, että et halua noin intensiivistä suhdetta. Jos päädyt katkaisemaan suhteen, se on todennäköisesti tyttöystävällesi kova paikka, mutta toisaalta tarjoat hänelle kasvun mahdollisuuden. Hänellekään ei ole hyväksi elää noin kiinni toisessa ihmisessä. Olin itse tuollainen tyttöystävä aikoinaan, joten tiedän mistä puhun.

      Elämässäsi ei ole mitään mahdottoman rankkaa tällä hetkellä (suuria velkoja, vakavaa sairautta tms.), joten selviät kyllä kaikesta kunnialla. Sinun kannattaa koettaa hengähtää hiukan ja muistaa myös se, että pärjääminen riittää. Koko ajan ei tarvitse olla hankkimassa suuria saavutuksia. Tuossa iässä suurin osa ihmisistä joutuu elämään kädestä suuhun, sinulla on runsaasti aikaa toteuttaa haaveitasi myöhemmin. On myös toisaalta hyväkin, että on tavoitteita ja unelmia, jotka vievät eteenpäin.

      Olet jotenkin omassa päässäsi saanut asiat kasvamaan mahdottomiin mittasuhteisiin - olisiko sinulla joku jolle jutella tuosta tunteesta? Voisiko sinua ahdistaa taustalla jokin ihan muu, joka saa kaiken näyttämään toivottomalta?

      Aina kun tuntuu, ettet selviydy, hengitä muutama kerta rauhallisesti vatsaan asti ja rentouta vatsa ja hartiat. Älä vaadi itseltäsi liikoja, sinulla on oikeus vain olla ja hengähtää, kun siltä tuntuu. Toivottavasti asiasi kääntyvät pian paremmalle tolalle!

      • 19v murehtija

        Pitää yrittää puhua, vaikkakin tyttöystävälle aina on niin helvatan vaikea puhua mistään kun pillastuu/suuttuu niin helposti jos aletaan puhumaan suhteesta tälläisessä sävyssä ja käyttää kaikki mahdolliset korttinsa minua vastaan jotta mikään ei muuttuisi. Mutta pitää yrittää, pelottaa todella paljon koska hän on muuttamassa lähelleni asumaan (olemme olleet tähän asti kaukosuhteessa) kun hän nyt valmistuu oppilaitoksestaan... Jos hän pääsee muuttamaan siis, olettaen että saa jostain täältä päin töitä niin tästä keskustelusta tulee ennennäkemättömän vaikea, en tiedä pystynkö edes siihen. :/

        En halua elää kuten muut, tuntuisi niin kunniattomalta elää niin että kaikki rahani kuluisivat johonkin humputteluun (en ole koskaan ollut seura-ihmisiä, en ole edes ikinä "bilettänyt" enkä tulekaan bilettämään) vaan haluan korkeasti kouluttautua ja saavuttaa elämässä jotain, josta vanhempanikin olisivat ylpeitä ja isovanhemmat ja muutenkin suku, koska sukumme on aina ollut hyvin köyhää kastia. Haluan tehdä jotain joka jättäisi sukumme historiaan, vaikka sitten kovalla opiskelulla, mutta se tuntuu juuri tällä hetkellä niin pitkältä matkalta. :(

        En osaa sanoa mikä päässäni aina saa minut "lyömään itseäni", olen aina ollut sellainen ihminen joka rankaisee itseään jokaisesta virheestä ja epäonnistumisesta, tuntuu muutenkin että olen aika turha ihminen kun en ole saavuttanut tähän mennessä juuri mitään.. Enkä todellakaan viihdy missään seuroissa. Töistä puhuminen on minulle todella helppoa ja rakastan töistä puhumista tosin. Tai sitten koulusta puhumista.

        Yritän noudattaa tätä viimeisintä neuvoa, tuota en ole kokeillut. :)


    • nainen 38

      Olet todella esimerkillinen nuori!! Haluat opiskella kunnon ammatin. Käyt töissä ja kaikin puolin otat vastuun elämästäsi. Älä ole niin ankara itsellesi! Olisiko hyvä välillä katsoa itseään peiliin ja antaa itselleen sitä hyvää palautetta. Riität juuri sellaisena kuin sinä olet :)

      Tyttöystäväsi on jarru elämässäsi. Hän on kuin musta-aukko, joka vie kaiken voiman sinusta. Parisuhteen pitäisi olla se voimavara elämässä. Hyvä kumppani kannustaa, tukee ja antaa sinulle voimaa. Hyvä kumppani haluaa sinulle vain parasta. Hän ei estä sinua etenemästä ja ei myöskään takerru epätoivoisesti. Tyttöystäväsi on läheisriippuvainen. Sinä olet hänelle koko elämä. Se ei ole hyväksi teille kummallekaan. Jos haluat jatkaa hänen kanssaan, niin tee hänelle omat rajat selväksi.. ota se tila ja aika jonka tarvitset. Jos hän ei sitä pysty sinulle antamaan, niin teet kummallekin teille palveluksen, kun katkaiset suhteen.

      Sinun olisi hyvä opetella rentoutumaan ja ottamaan elämä lunkimmin. Kaikki tulee järjestymään, asia kerrallaan. Tällä hetkellä tuo kolme vuotta tuntuu ikuisuudelta, mutta se on oikeasti lyhyt aika. Kai voit käyttää rahaa johonkin mikä ilahduttaa sinua. Ehkä vanhempasi ja isovanhemmat haluavat hiukan auttaa sinua antamalla silloin tällöin rahaa. He ovat varmasti iloisia ja ylpeitä, kun olet noin ahkera ja aikaansaava.. ja haluavat tukea sinua sinun pyrkimyksissäsi.

      Ehkä sinua lohduttaa se, että monet asiat helpottuu ikää myöten. Kun ihminen tulee vanhemmaksi, elämänhallinta paranee ja monet asiat sujuvat helpommin. Vanhempana sitä ei tule otettua stressiä samalla tavalla kuin nuorena. Itse koen muuttuneeni ikää myöten itsevarmemmaksi ja elämä tuntuu kaikin puolin paremmalta ja rennommalta kuin nuorena.

    • Hei 19v murehtija

      Oletkin jo saanut hyviä vastauksia.
      Itse haluaisin vielä lisätä, että ikäsi on myös sellainen vaihe, jossa aikuisuutta vasta pitäisi alkaa ottaa haltuun, mutta vielä kuitenkin olla 'nuori'. Vaikuttaa siltä, että seurusteluun sitoutuminen ei ole tässä elämänvaiheessa vielä ajankohtaista. Se ei tarkoita missään nimessä sitä, että et olisi kykenevä antoisaan parisuhteeseen myöhemmin. Ripustautuminen ja riippuvuus tosin eivät koskaan ole terveen parisuhteen elementtejä kuvailemassasi määrin.

      Opiskelu- ja työsuunnitelmat kertovat myös siitä, että pyrit mielekkään elämän löytämiseen, mutta olet siinäkin vielä 'kynnyksellä'. Rohkaisisin sinua ajattelemaan, että olet vielä elämän alussa ja MITÄÄN (opiskelu, työ, asunto jne) ei tarvitse vielä lyödä lukkoon. Rentoutumista ja vaatimisen lopettamista minäkin sinulle suosittelisin. Sinulla on nyt aikaa hengailla, kokeilla, maistella maailmaa, miettiä mikä ala kiinnostaa, sinun ei tarvitse vaatia vielä itseltäsi valmiita vastauksia kaikkeen.

      Voisit ehkä hyötyä keskusteluavusta, saisit tuuletettua tuntemuksiasi ja otettua etäisyyttä omiin ajatuksiisi ammattilaisen kanssa. Paikkakunnallasi saattaa olla hyviä palveluita nuorten aikuisten keskusteluavun hakemiseen, minun on tässä vaikea neuvoa, mutta esimerkiksi seurakuntasi diakoniatyöntekijältä/mahdolliselta nuorten aikuisten papilta voit vaikka kysyä myös keskustelumahdollisutta.

      Anna itsellesi tilaa olla, tuulettaa ajatuksiasi, lupaa olla epävarma ja keskeneräinen ja myös lupaa epäonnistua ja tehdä virheitä. Perfektionismi on kahle, huolettomuus voisi olla se tila, jota kohti pyrkiä. Keskusteluavun kanssa voi myös pohtia sitä, mistä ne 'itsensä lyömisen' vaatimukset ovat tulleet, ja miten niiltä voisi tukkia suun.

      Valoisaa elämää toivottaen
      diakoni Meiju

      T

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      332
      2868
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      106
      2164
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1620
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      934
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe