Rentoniemen rennot kuskit vai miten se menee ..

moppee

Tänää aamulla bussilla (RMK)keskustaan..nousin autoon annoin setelirahan.kuski tuijotti sitä ku ei olis ikinä rahaa nähny..sanoin ettei mulloo muuta.se sano mulle että ensinkään hänen ei olis mikään pakko ees ottaa mua kyytiin jos mulla ei ole kolikoita antaa.Mä sanoin sit että ku ei oo lähellä mitää mis olisin voinu vaihtaa rahaa.No se sano että enkös mä tiedä että pankkiautomaatit antaa myös 20 ja 10 seteleitä. Sanoin että ku ei oo siitä kyse vaan Pekkele ..Se souti ja huopas ..meinas alkaa harmittaa muaki taas tosissaa.no sain mä vaihtorahat sit ja kyydin keskustaa.Sit sain tekopirteet heipat poistuessani.. Arvaa vaan sanoinko takas..en koskaa enää. Että häpeis Ventoniemi kuskeinee ei tää niinku enää oo kivaa..ihmiset on kaikkialla kaikissa duuneissa niin pekkeleen epäystävällisiä.. mikähän on ..

188

4214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paljon matkustava

      Maksoit siis 50e setelillä bussimatkan vai?

      • asiakaspalvelua

        No kait bussitkin varautuvat vaihtorahakassaan. Sen kerran, kun joku matkustaa Ventsikan kaupunkibussilla, onko vara valita asiakkaitaan?
        Helpompi tietysti ajella tyhjää bussia ympäri kaupunkia, mutta tuntuisi sellainen työ melko turhauttavalta.
        Häiritsikö asiakas kenties kuskin köröttelyä tyhjällä bussilla?


      • paljon matkustava
        asiakaspalvelua kirjoitti:

        No kait bussitkin varautuvat vaihtorahakassaan. Sen kerran, kun joku matkustaa Ventsikan kaupunkibussilla, onko vara valita asiakkaitaan?
        Helpompi tietysti ajella tyhjää bussia ympäri kaupunkia, mutta tuntuisi sellainen työ melko turhauttavalta.
        Häiritsikö asiakas kenties kuskin köröttelyä tyhjällä bussilla?

        Eli kaupunkiliikenteen bussin pitää varata tukko 20 eurosia mukaan vain sen takia että ihmiset saa maksaa 3,30e matkansa 50e setelillä!? Just, bussin vika tietenkin. Mitäs jos niitä seteleitä ei ole mukana ja meneekin sitten kivasti kolikoita kun antaa reilut 46e takaisin. Ja sitten tämä matkustaja saa aiheen naputtaa siitä että sai vain kolikoita takaisin. Aina vika siis jossain muussa kuin itsessä.

        Eihän kaupatkaan hyväksy pikkuostoksiin 50e seteliä tai isompaa, miksi siis kaupunkiliikenteen bussien pitäisi? Vähän vois ajatella ennen kuin alkaa valittamaan jostain minkä on kuitenkin itse aiheuttanut.

        Ja uskon että asiakkaat kelpaa, kunhan ovat varautuneet niillä pienemmillä rahoilla. Turvallisuus-syistäkin ei voi olla isoa vaihtokassaa mukana.


      • kannattaako valita?
        paljon matkustava kirjoitti:

        Eli kaupunkiliikenteen bussin pitää varata tukko 20 eurosia mukaan vain sen takia että ihmiset saa maksaa 3,30e matkansa 50e setelillä!? Just, bussin vika tietenkin. Mitäs jos niitä seteleitä ei ole mukana ja meneekin sitten kivasti kolikoita kun antaa reilut 46e takaisin. Ja sitten tämä matkustaja saa aiheen naputtaa siitä että sai vain kolikoita takaisin. Aina vika siis jossain muussa kuin itsessä.

        Eihän kaupatkaan hyväksy pikkuostoksiin 50e seteliä tai isompaa, miksi siis kaupunkiliikenteen bussien pitäisi? Vähän vois ajatella ennen kuin alkaa valittamaan jostain minkä on kuitenkin itse aiheuttanut.

        Ja uskon että asiakkaat kelpaa, kunhan ovat varautuneet niillä pienemmillä rahoilla. Turvallisuus-syistäkin ei voi olla isoa vaihtokassaa mukana.

        Mitkäköhän kaupat eivät "hyväksy pikkuostoksiin 50e seteliä tai isompaa"?
        Ei koskaan ole kohdalleni sattunut moista, pikemminkin päinvastoin. Kun olen ollut vähän anteeksipyytävä antaessani ison rahan pienestä ostoksesta, minulle on oltu ihan kohtelias ja asiallinen.
        Mielestäni se todella on rahastavan puolen vika, jos ei ole antaa tarjotusta rahasta takaisin. Suurimmalla osalla on kuitenkin "sopiva raha" mukanaan.
        Turvallisuussyistä ei kannattaisi olla rahaa mukana lainkaan!


      • paljon matkustava
        kannattaako valita? kirjoitti:

        Mitkäköhän kaupat eivät "hyväksy pikkuostoksiin 50e seteliä tai isompaa"?
        Ei koskaan ole kohdalleni sattunut moista, pikemminkin päinvastoin. Kun olen ollut vähän anteeksipyytävä antaessani ison rahan pienestä ostoksesta, minulle on oltu ihan kohtelias ja asiallinen.
        Mielestäni se todella on rahastavan puolen vika, jos ei ole antaa tarjotusta rahasta takaisin. Suurimmalla osalla on kuitenkin "sopiva raha" mukanaan.
        Turvallisuussyistä ei kannattaisi olla rahaa mukana lainkaan!

        Pienet kaupat eivät hyväksi isoa seteliä pikkuostoksissa. Se nyt on eri asia mennä johonkin prismaan kuin esim pienempään kauppaan. Tämä lukee myös myymälöiden ovissa, ja kaupunkiliikennettä voi verrata tuohon pieneen kauppaan tässä tapauksessa.

        Eli aamulla mielestäsi kaikilla(busseilla, pienillä kaupoilla, kahviloilla yms) pitää olla niin suuri vaihtokassa, että ihmiset saa ostaa 50e setelillä parin euron ostokset.

        Se jos asia tapahtuu kerran tai pari, niin se on ok. Mutta se, että laitetaan asia kuskin syyksi kun pyörittelee silmiään isolle setelille niin se on väärin. Oma vika se on jos ei ole varautunut pienempään rahaa, jos siis tietää bussilla ajelevansa. Tai voisi edes tosiaan pahoitella sitä isoa rahaa ja ottaa tilanteesta opikseen. Mutta jos se oma napa on se tärkein, niin ei sille sit mitään voi.


      • älä jankkaa samaa
        paljon matkustava kirjoitti:

        Pienet kaupat eivät hyväksi isoa seteliä pikkuostoksissa. Se nyt on eri asia mennä johonkin prismaan kuin esim pienempään kauppaan. Tämä lukee myös myymälöiden ovissa, ja kaupunkiliikennettä voi verrata tuohon pieneen kauppaan tässä tapauksessa.

        Eli aamulla mielestäsi kaikilla(busseilla, pienillä kaupoilla, kahviloilla yms) pitää olla niin suuri vaihtokassa, että ihmiset saa ostaa 50e setelillä parin euron ostokset.

        Se jos asia tapahtuu kerran tai pari, niin se on ok. Mutta se, että laitetaan asia kuskin syyksi kun pyörittelee silmiään isolle setelille niin se on väärin. Oma vika se on jos ei ole varautunut pienempään rahaa, jos siis tietää bussilla ajelevansa. Tai voisi edes tosiaan pahoitella sitä isoa rahaa ja ottaa tilanteesta opikseen. Mutta jos se oma napa on se tärkein, niin ei sille sit mitään voi.

        Ei tässä nyt ole kyse omasta navasta, vaan joskus tällaiseen tilanteeseen vain joutuu, ilman että haluaa kenellekään mitää pahaa tai ilkeilymielessä.
        Kyllä niin bussissa kuin pienemmässä kaupassakin pitää varautua heti aamusta vaihtokassan tarpeeseen. Ei kait se ole näillekään mikään uusi ja ihmeellinen asia. Ja jos on, niin kannattaa perehtyä vähän kaupankäynnin ja asiakaspalvelun saloihin.
        Tiedoksi, ettei 50 euron seteli nyt niin kauhean iso ja ihmeellinen raha nykypäivänä ole!


      • Rahaa on
        paljon matkustava kirjoitti:

        Pienet kaupat eivät hyväksi isoa seteliä pikkuostoksissa. Se nyt on eri asia mennä johonkin prismaan kuin esim pienempään kauppaan. Tämä lukee myös myymälöiden ovissa, ja kaupunkiliikennettä voi verrata tuohon pieneen kauppaan tässä tapauksessa.

        Eli aamulla mielestäsi kaikilla(busseilla, pienillä kaupoilla, kahviloilla yms) pitää olla niin suuri vaihtokassa, että ihmiset saa ostaa 50e setelillä parin euron ostokset.

        Se jos asia tapahtuu kerran tai pari, niin se on ok. Mutta se, että laitetaan asia kuskin syyksi kun pyörittelee silmiään isolle setelille niin se on väärin. Oma vika se on jos ei ole varautunut pienempään rahaa, jos siis tietää bussilla ajelevansa. Tai voisi edes tosiaan pahoitella sitä isoa rahaa ja ottaa tilanteesta opikseen. Mutta jos se oma napa on se tärkein, niin ei sille sit mitään voi.

        Sellaista pikku kauppaa ei ole olemassakaan jonne ei raha kelpaa,älä jauha sittiä,paljon matkustava,


      • Niin on
        Rahaa on kirjoitti:

        Sellaista pikku kauppaa ei ole olemassakaan jonne ei raha kelpaa,älä jauha sittiä,paljon matkustava,

        Olet oikeassa. Itse sanon tilanteissa että se on tasaraha sitten. Kyllä niitä pienempiäkin rahoja alkaa sitten löytyä.


      • maatkustaja joka mak
        paljon matkustava kirjoitti:

        Pienet kaupat eivät hyväksi isoa seteliä pikkuostoksissa. Se nyt on eri asia mennä johonkin prismaan kuin esim pienempään kauppaan. Tämä lukee myös myymälöiden ovissa, ja kaupunkiliikennettä voi verrata tuohon pieneen kauppaan tässä tapauksessa.

        Eli aamulla mielestäsi kaikilla(busseilla, pienillä kaupoilla, kahviloilla yms) pitää olla niin suuri vaihtokassa, että ihmiset saa ostaa 50e setelillä parin euron ostokset.

        Se jos asia tapahtuu kerran tai pari, niin se on ok. Mutta se, että laitetaan asia kuskin syyksi kun pyörittelee silmiään isolle setelille niin se on väärin. Oma vika se on jos ei ole varautunut pienempään rahaa, jos siis tietää bussilla ajelevansa. Tai voisi edes tosiaan pahoitella sitä isoa rahaa ja ottaa tilanteesta opikseen. Mutta jos se oma napa on se tärkein, niin ei sille sit mitään voi.

        Mitäs teet, joa pankkiautomaateista ei saa kuin 50 € setelin,niin onhn se otettava ja sillä matka maksettava, kun pummillakaan ei voi kulkea.

        Mikäli kuskilla ei ole antaa rahasta btakaisin, niin voisi kohteliaasti sanoa, että maksa ensikerralla sitten ja tuskin nurinmenee, jos päästää henkilön ilman maksua, jos ei ole antaa rahasta takaisin ja tarkastaja jos tulee voi kuski selittää matkustajan koittaneen maksa, mutta hänellä ei ollut antaa rahasta takaisin.
        Huonoa asiakaspalvelua.'
        50€ ei ole kovin iso raha maksuvälineenä ja usein automaateista 20 euroset on loppu.


      • money talks
        paljon matkustava kirjoitti:

        Eli kaupunkiliikenteen bussin pitää varata tukko 20 eurosia mukaan vain sen takia että ihmiset saa maksaa 3,30e matkansa 50e setelillä!? Just, bussin vika tietenkin. Mitäs jos niitä seteleitä ei ole mukana ja meneekin sitten kivasti kolikoita kun antaa reilut 46e takaisin. Ja sitten tämä matkustaja saa aiheen naputtaa siitä että sai vain kolikoita takaisin. Aina vika siis jossain muussa kuin itsessä.

        Eihän kaupatkaan hyväksy pikkuostoksiin 50e seteliä tai isompaa, miksi siis kaupunkiliikenteen bussien pitäisi? Vähän vois ajatella ennen kuin alkaa valittamaan jostain minkä on kuitenkin itse aiheuttanut.

        Ja uskon että asiakkaat kelpaa, kunhan ovat varautuneet niillä pienemmillä rahoilla. Turvallisuus-syistäkin ei voi olla isoa vaihtokassaa mukana.

        Kyllä kaupat ottaa vastaan 50 euron setelin myös pienissä ostoksista,olen itse nähnyt näin käyvän.Edelläni oli mieshenkilö, jonka ostokset tekivät n.10-15e,mutta hänellä ei ollut pienempää mukana, joten hän joutui maksamaan 50 euron setelillä,eikä kassa siitä mitään äläkkää nostanut, vaan antoi tyynesti vaihtorahat ja toivotti sitten hyvät päivän jatkot.Että kyllä nyt bussikuskissa on vika, jollei ole tarpeeksi vaihtokassaa mukana.


      • samareittijokapäivä
        Niin on kirjoitti:

        Olet oikeassa. Itse sanon tilanteissa että se on tasaraha sitten. Kyllä niitä pienempiäkin rahoja alkaa sitten löytyä.

        Riksun liikenteestä en tiedä, asun Pohjois-Helsingissä ja matkustan lähes joka päivä bussilla. Enkä ole kuski tai kuskin lähiomainen.

        Tässä asiassa olen kyllä bussikuskien puolella:
        Miten aikataulut voi pitää, jos joka toiselle matkustajalle pitää alkaa laskea vaihtorahaa? Ärsyttää jo nyt rahojen kanssa ruuhka-aikana sättäävät, kun matkakortit ja etukäteen ostettavat, myös kännykkä liput on keksitty? Ja kuinka turvallista on satojen eurojen vaihtokassan kanssa?

        Itselläni on ehkä ollut hyvä tuuri; muutaman kerran on unohtunut lippu lataamatta, mutta kuskit ovat päästäneet ilman maksua kyytiin. Mulla ei yleensä ikinä ole käteistä mukana. Osaan puhua, ainakin tervehtiä ja kiittää kuskia.


      • Autoilen nykyään
        paljon matkustava kirjoitti:

        Eli kaupunkiliikenteen bussin pitää varata tukko 20 eurosia mukaan vain sen takia että ihmiset saa maksaa 3,30e matkansa 50e setelillä!? Just, bussin vika tietenkin. Mitäs jos niitä seteleitä ei ole mukana ja meneekin sitten kivasti kolikoita kun antaa reilut 46e takaisin. Ja sitten tämä matkustaja saa aiheen naputtaa siitä että sai vain kolikoita takaisin. Aina vika siis jossain muussa kuin itsessä.

        Eihän kaupatkaan hyväksy pikkuostoksiin 50e seteliä tai isompaa, miksi siis kaupunkiliikenteen bussien pitäisi? Vähän vois ajatella ennen kuin alkaa valittamaan jostain minkä on kuitenkin itse aiheuttanut.

        Ja uskon että asiakkaat kelpaa, kunhan ovat varautuneet niillä pienemmillä rahoilla. Turvallisuus-syistäkin ei voi olla isoa vaihtokassaa mukana.

        Siis kyllähän missä tahansa paikassa, missä myydään jotakin, pitää olla riittävä vaihtokassa varattuna. On se sitten bussi, baari, kauppa.. Ei nyt tietenkään puhuta tuhansien eurojen kassasta, mutta sen verran riittävän kokoisesta, että pystyy antamaan vaihtorahat muutamalle 3-4€ ostoksen viisikymppisellä maksavalle takaisin. Joita kuitenkin varmasti myös julkisen liikenteen busseissa tulee päivittäin vastaan.
        Ja tosiaan ei tuo 50€ seteli vielä niitä älyttömimpiä ole. Sittenhän on eri, jos joku yrittää maksaa parin euron ostoksen 200€ tai 500€ setelillä. Sellaisessa tapauksessa on lisäksi syytä epäillä jo väärennetystä rahasta.
        Niin juu ja aika moni paikkahan on ottanut käytännökseen sen, etteivät huoli 50€ suurempia seteleitä.
        Itsellä kävi muutama vuosi sitten kyllä ihan päinvastaisesti, maksoin bussimatkan pikkukolikoilla. Oli kolikoita(5-20c kolikoita) juuri sen bussimatkan verran ja ajattelinkin, etten viitsi maksaa 2,50€ matkaa viisikymppisellä, mikä oli mulla ainoa käteisraha mukana noiden hilujen lisäksi.
        Bussikuski tiuskaisi oikein mulkkumaisen oloisestikin jo, että hän ennemmin päästä mut ilmaiseksi kyytiin kuin alkaa leikkimään tuollaisten hilukilkuttimien kanssa. Että näin.
        Totesin että ihan miten vain, mutta siinä on tasaraha, enkä mä takaisinkaan noita huoli muutenkaan. Että tällä sitten mentiin.


      • 8+5
        samareittijokapäivä kirjoitti:

        Riksun liikenteestä en tiedä, asun Pohjois-Helsingissä ja matkustan lähes joka päivä bussilla. Enkä ole kuski tai kuskin lähiomainen.

        Tässä asiassa olen kyllä bussikuskien puolella:
        Miten aikataulut voi pitää, jos joka toiselle matkustajalle pitää alkaa laskea vaihtorahaa? Ärsyttää jo nyt rahojen kanssa ruuhka-aikana sättäävät, kun matkakortit ja etukäteen ostettavat, myös kännykkä liput on keksitty? Ja kuinka turvallista on satojen eurojen vaihtokassan kanssa?

        Itselläni on ehkä ollut hyvä tuuri; muutaman kerran on unohtunut lippu lataamatta, mutta kuskit ovat päästäneet ilman maksua kyytiin. Mulla ei yleensä ikinä ole käteistä mukana. Osaan puhua, ainakin tervehtiä ja kiittää kuskia.

        Kun viimeksi matkustin bussilla New Yorkissa ja maksoin rahalla, niin piti olla tasaraha, jos meinasi kyytiin päästä.


      • asssssssss
        Rahaa on kirjoitti:

        Sellaista pikku kauppaa ei ole olemassakaan jonne ei raha kelpaa,älä jauha sittiä,paljon matkustava,

        Saksassa ei kuulemma monin paikoin kelpaa luottokortit.


      • msdöljd
        maatkustaja joka mak kirjoitti:

        Mitäs teet, joa pankkiautomaateista ei saa kuin 50 € setelin,niin onhn se otettava ja sillä matka maksettava, kun pummillakaan ei voi kulkea.

        Mikäli kuskilla ei ole antaa rahasta btakaisin, niin voisi kohteliaasti sanoa, että maksa ensikerralla sitten ja tuskin nurinmenee, jos päästää henkilön ilman maksua, jos ei ole antaa rahasta takaisin ja tarkastaja jos tulee voi kuski selittää matkustajan koittaneen maksa, mutta hänellä ei ollut antaa rahasta takaisin.
        Huonoa asiakaspalvelua.'
        50€ ei ole kovin iso raha maksuvälineenä ja usein automaateista 20 euroset on loppu.

        Jos ei tosiaan saa kuin 50 euron setelin, niin sitten se rikotaan jossain muualla, jossa vaihtokassat ovat isoja. Itse kun ajelin taksia, niin piti koko ajan olla rikkomassa niitä seteleitä kun idiootit eivät osaa nostaa 20 euroisia, vaan pitää valita aina se 100 euroa automaatin valikosta, että varmasti saa kaksi 50 euron seteliä. Seuraavalla kerralla valitkaa vaihtoehto "muu summa" ja näpyttäkää siihen 80 euroa. Arvatkaa kuinka monta 50 euron seteliä tulee.


      • gubbjävel
        paljon matkustava kirjoitti:

        Eli kaupunkiliikenteen bussin pitää varata tukko 20 eurosia mukaan vain sen takia että ihmiset saa maksaa 3,30e matkansa 50e setelillä!? Just, bussin vika tietenkin. Mitäs jos niitä seteleitä ei ole mukana ja meneekin sitten kivasti kolikoita kun antaa reilut 46e takaisin. Ja sitten tämä matkustaja saa aiheen naputtaa siitä että sai vain kolikoita takaisin. Aina vika siis jossain muussa kuin itsessä.

        Eihän kaupatkaan hyväksy pikkuostoksiin 50e seteliä tai isompaa, miksi siis kaupunkiliikenteen bussien pitäisi? Vähän vois ajatella ennen kuin alkaa valittamaan jostain minkä on kuitenkin itse aiheuttanut.

        Ja uskon että asiakkaat kelpaa, kunhan ovat varautuneet niillä pienemmillä rahoilla. Turvallisuus-syistäkin ei voi olla isoa vaihtokassaa mukana.

        Vittuako siitä nipotat, rahaa se on viiskymppinenkin, jos ei kelpaa olkoon ilman. Kai tollasen vitun bussimatkan voi maksaa ku heittää läjän tyhjiä tölkkejä lattialle. kaikesta saatanasta täällä jaksetaan uikuttaa,,, voi vittu mitä porukkaa.


      • onnikkakuski
        kannattaako valita? kirjoitti:

        Mitkäköhän kaupat eivät "hyväksy pikkuostoksiin 50e seteliä tai isompaa"?
        Ei koskaan ole kohdalleni sattunut moista, pikemminkin päinvastoin. Kun olen ollut vähän anteeksipyytävä antaessani ison rahan pienestä ostoksesta, minulle on oltu ihan kohtelias ja asiallinen.
        Mielestäni se todella on rahastavan puolen vika, jos ei ole antaa tarjotusta rahasta takaisin. Suurimmalla osalla on kuitenkin "sopiva raha" mukanaan.
        Turvallisuussyistä ei kannattaisi olla rahaa mukana lainkaan!

        Hyvin monet kaupat eivät hyväksy kovin suurta seteliä pikkuostoksista etenkään kohta avaamisajan jälkeen.
        Vaihtokassa ei ole suuri ja suurella setelillä maksettaessa vaihtokassa voi mennä niin vähiin, ettei pysty ottamaan vastaan edes pienempää seteliä pikkuostoksesta.
        Päivän mittaan kassa lasketaan ja jätetään jälleen vain vaihtokassa


      • Mies asiakas
        älä jankkaa samaa kirjoitti:

        Ei tässä nyt ole kyse omasta navasta, vaan joskus tällaiseen tilanteeseen vain joutuu, ilman että haluaa kenellekään mitää pahaa tai ilkeilymielessä.
        Kyllä niin bussissa kuin pienemmässä kaupassakin pitää varautua heti aamusta vaihtokassan tarpeeseen. Ei kait se ole näillekään mikään uusi ja ihmeellinen asia. Ja jos on, niin kannattaa perehtyä vähän kaupankäynnin ja asiakaspalvelun saloihin.
        Tiedoksi, ettei 50 euron seteli nyt niin kauhean iso ja ihmeellinen raha nykypäivänä ole!

        Express bussi kuskit on ainakin idiootteja. Pit kerran lähtee turusta poriin viimeisellä bussilla ja mulla ei ollut kun satasen seteleitä ja kuski ei huolinut sitä ja jätti mut sinne asemalle. Perkele mä läksin taxilla kotiin ja haastoin sen firman oikeuteen. Oikeuteen asti ei menty kun ne korvas mun taxi kyydin. Kummaa sakkia kun raha ei kelpaa ja ei siinä bussissa liikaa asiakkaita ollut.


      • rahamies.
        8+5 kirjoitti:

        Kun viimeksi matkustin bussilla New Yorkissa ja maksoin rahalla, niin piti olla tasaraha, jos meinasi kyytiin päästä.

        Kerran yhdes hotellis eteläs uima-allas baarissa meil ei ollut pientä rahaa nii saatiin olutta ilmaiseksi kun sil baarissa ei ollut vaihtorahaa.


      • repikää siitä
        kannattaako valita? kirjoitti:

        Mitkäköhän kaupat eivät "hyväksy pikkuostoksiin 50e seteliä tai isompaa"?
        Ei koskaan ole kohdalleni sattunut moista, pikemminkin päinvastoin. Kun olen ollut vähän anteeksipyytävä antaessani ison rahan pienestä ostoksesta, minulle on oltu ihan kohtelias ja asiallinen.
        Mielestäni se todella on rahastavan puolen vika, jos ei ole antaa tarjotusta rahasta takaisin. Suurimmalla osalla on kuitenkin "sopiva raha" mukanaan.
        Turvallisuussyistä ei kannattaisi olla rahaa mukana lainkaan!

        Aikoinaan Jyväskylän Liikenteellä tuli yksi nainen joka aamu 500markan seteli kyytiin, kun ei ollut kuin pohjakassa 37,50mk, loppuhan se sitten viimein kun hain pankista 500mk:lla 5pennisiä poislukien matkan kertamaksu 1mk 80p, olisittepa nähnyt tädin ilmeen, kun sanoin se on sitten tasaraha, lähes 2kilonen rahapatukka.


      • nonii1
        paljon matkustava kirjoitti:

        Eli kaupunkiliikenteen bussin pitää varata tukko 20 eurosia mukaan vain sen takia että ihmiset saa maksaa 3,30e matkansa 50e setelillä!? Just, bussin vika tietenkin. Mitäs jos niitä seteleitä ei ole mukana ja meneekin sitten kivasti kolikoita kun antaa reilut 46e takaisin. Ja sitten tämä matkustaja saa aiheen naputtaa siitä että sai vain kolikoita takaisin. Aina vika siis jossain muussa kuin itsessä.

        Eihän kaupatkaan hyväksy pikkuostoksiin 50e seteliä tai isompaa, miksi siis kaupunkiliikenteen bussien pitäisi? Vähän vois ajatella ennen kuin alkaa valittamaan jostain minkä on kuitenkin itse aiheuttanut.

        Ja uskon että asiakkaat kelpaa, kunhan ovat varautuneet niillä pienemmillä rahoilla. Turvallisuus-syistäkin ei voi olla isoa vaihtokassaa mukana.

        ai ei kaupat hyväksy 50e setelii pikkuseen ostokseen? käyppäs kokkeelemassa neropatti


      • paljon matkustava kirjoitti:

        Eli kaupunkiliikenteen bussin pitää varata tukko 20 eurosia mukaan vain sen takia että ihmiset saa maksaa 3,30e matkansa 50e setelillä!? Just, bussin vika tietenkin. Mitäs jos niitä seteleitä ei ole mukana ja meneekin sitten kivasti kolikoita kun antaa reilut 46e takaisin. Ja sitten tämä matkustaja saa aiheen naputtaa siitä että sai vain kolikoita takaisin. Aina vika siis jossain muussa kuin itsessä.

        Eihän kaupatkaan hyväksy pikkuostoksiin 50e seteliä tai isompaa, miksi siis kaupunkiliikenteen bussien pitäisi? Vähän vois ajatella ennen kuin alkaa valittamaan jostain minkä on kuitenkin itse aiheuttanut.

        Ja uskon että asiakkaat kelpaa, kunhan ovat varautuneet niillä pienemmillä rahoilla. Turvallisuus-syistäkin ei voi olla isoa vaihtokassaa mukana.

        kattonu kans bussikuskien elämää kuorma vittuilee ja huijaa kaik ulkomaalaiset ja virattomat ei oo hetkkua sitton kaik seniilit jotka ei ossaa mennä omal pysäkillää ei kestäis kyl hermot päivääkää


      • ......
        samareittijokapäivä kirjoitti:

        Riksun liikenteestä en tiedä, asun Pohjois-Helsingissä ja matkustan lähes joka päivä bussilla. Enkä ole kuski tai kuskin lähiomainen.

        Tässä asiassa olen kyllä bussikuskien puolella:
        Miten aikataulut voi pitää, jos joka toiselle matkustajalle pitää alkaa laskea vaihtorahaa? Ärsyttää jo nyt rahojen kanssa ruuhka-aikana sättäävät, kun matkakortit ja etukäteen ostettavat, myös kännykkä liput on keksitty? Ja kuinka turvallista on satojen eurojen vaihtokassan kanssa?

        Itselläni on ehkä ollut hyvä tuuri; muutaman kerran on unohtunut lippu lataamatta, mutta kuskit ovat päästäneet ilman maksua kyytiin. Mulla ei yleensä ikinä ole käteistä mukana. Osaan puhua, ainakin tervehtiä ja kiittää kuskia.

        esim. kaupoissa ei saa edes vastaanottaa 50e seteliä vinguttamatta sitä setelitarkastuslaitteen läpi tarkistaakseen, että se on aito. bussit eivät pysty todistamaan, että seteli on aito.


      • paksuja
        ...... kirjoitti:

        esim. kaupoissa ei saa edes vastaanottaa 50e seteliä vinguttamatta sitä setelitarkastuslaitteen läpi tarkistaakseen, että se on aito. bussit eivät pysty todistamaan, että seteli on aito.

        Minä ainakin inhoan 20 euron seteleitä. Niistä tulee liian paksu nippu jos ei halua joka päivä käydä pankkiautomaatilla


      • yrittäjä
        Rahaa on kirjoitti:

        Sellaista pikku kauppaa ei ole olemassakaan jonne ei raha kelpaa,älä jauha sittiä,paljon matkustava,

        Itse asiakaspalvelussa olleena tiedän, että vaihtorahaa heti aamusta ei ole pienessä liikkeessä. Miksi? Turvallisuus syistä. Jos joku maksaisi esim. heti aamusta 50 € setelillä, niin koko vaihtokassa olisi siinä. Ja kun olet yksin liikkeessä, niin et voi lähteä pankista vaihtamaan rahaa. Ja toiseksi, kun yrityksenä menet vaihtamaan rahaa, saat maksaa siitä vaihdosta pankille! Ymmärrän bussikuskin närkästymisen ison setelin kannssa. Hänellä jos kenellä on aina olemassa turvallisuus riski. Kuinka monta bussikuskia on hakattu vaikka esim. 5 € takia? Ja eikö koko rahastuksesta olla luopumassa paikallis busseissa, nimenomaan turvallisuusriskin takia?


      • KALLE KELLO
        Rahaa on kirjoitti:

        Sellaista pikku kauppaa ei ole olemassakaan jonne ei raha kelpaa,älä jauha sittiä,paljon matkustava,

        Kokemuksesta sanon, että nimenomaan pikkukaupat haluaa, että maksat ostoksesi kolikoilla jos niitä vain sattuu olemaan. Käsittääkseni, joutuvat maksamaan pankkin siitä, että vaihtavat seteleitä kolikoihin ja siksi haluavat pikkuhiluja "ilmaiseksi"


      • men bus
        paljon matkustava kirjoitti:

        Eli kaupunkiliikenteen bussin pitää varata tukko 20 eurosia mukaan vain sen takia että ihmiset saa maksaa 3,30e matkansa 50e setelillä!? Just, bussin vika tietenkin. Mitäs jos niitä seteleitä ei ole mukana ja meneekin sitten kivasti kolikoita kun antaa reilut 46e takaisin. Ja sitten tämä matkustaja saa aiheen naputtaa siitä että sai vain kolikoita takaisin. Aina vika siis jossain muussa kuin itsessä.

        Eihän kaupatkaan hyväksy pikkuostoksiin 50e seteliä tai isompaa, miksi siis kaupunkiliikenteen bussien pitäisi? Vähän vois ajatella ennen kuin alkaa valittamaan jostain minkä on kuitenkin itse aiheuttanut.

        Ja uskon että asiakkaat kelpaa, kunhan ovat varautuneet niillä pienemmillä rahoilla. Turvallisuus-syistäkin ei voi olla isoa vaihtokassaa mukana.

        alottajalta on mennyt jauhot ja vellit sekaisin.mene hyvä urpo vaihtaa pikkurahaa seuraavaan bussi matkaan.ei bussi ole mikään kolikko seyeliautomaatti


      • Lipas piilossa
        paksuja kirjoitti:

        Minä ainakin inhoan 20 euron seteleitä. Niistä tulee liian paksu nippu jos ei halua joka päivä käydä pankkiautomaatilla

        Säilytä osa kotona, ei niitä kaikkia tarvitse mukanaan kantaa, sama koskee kolikoita.


      • bbbbfkkxkfklfoflc
        paljon matkustava kirjoitti:

        Pienet kaupat eivät hyväksi isoa seteliä pikkuostoksissa. Se nyt on eri asia mennä johonkin prismaan kuin esim pienempään kauppaan. Tämä lukee myös myymälöiden ovissa, ja kaupunkiliikennettä voi verrata tuohon pieneen kauppaan tässä tapauksessa.

        Eli aamulla mielestäsi kaikilla(busseilla, pienillä kaupoilla, kahviloilla yms) pitää olla niin suuri vaihtokassa, että ihmiset saa ostaa 50e setelillä parin euron ostokset.

        Se jos asia tapahtuu kerran tai pari, niin se on ok. Mutta se, että laitetaan asia kuskin syyksi kun pyörittelee silmiään isolle setelille niin se on väärin. Oma vika se on jos ei ole varautunut pienempään rahaa, jos siis tietää bussilla ajelevansa. Tai voisi edes tosiaan pahoitella sitä isoa rahaa ja ottaa tilanteesta opikseen. Mutta jos se oma napa on se tärkein, niin ei sille sit mitään voi.

        Meilläpäinkin oli tuollainen kauppa. Oli, on nyt konkurssissa. Itsekään en saanut pikkuostoksia 50€ setelillä, joka mielestäni ei ole iso raha. Sanoin että voi mennä lidlidtä hakemaan ja siitä asti olenkin lidlissä asioinut. Sinne kelpaa kaikki laillinen raha!


      • älä puhu paskaa
        Mies asiakas kirjoitti:

        Express bussi kuskit on ainakin idiootteja. Pit kerran lähtee turusta poriin viimeisellä bussilla ja mulla ei ollut kun satasen seteleitä ja kuski ei huolinut sitä ja jätti mut sinne asemalle. Perkele mä läksin taxilla kotiin ja haastoin sen firman oikeuteen. Oikeuteen asti ei menty kun ne korvas mun taxi kyydin. Kummaa sakkia kun raha ei kelpaa ja ei siinä bussissa liikaa asiakkaita ollut.

        Joo, varmaan osasit haastaa oikeuteen, kun suomen kielen taitosikin on täysin perseestä. Haista vittu, valehtelija.


      • pysy kotoan
        älä puhu paskaa kirjoitti:

        Joo, varmaan osasit haastaa oikeuteen, kun suomen kielen taitosikin on täysin perseestä. Haista vittu, valehtelija.

        Missä näitä uusavuttomia urpoja kasvaa.....


      • hah hah haa
        pysy kotoan kirjoitti:

        Missä näitä uusavuttomia urpoja kasvaa.....

        Pysy itse kotona, jos et osaa suomea, pelle.


      • Pistäydyin
        kannattaako valita? kirjoitti:

        Mitkäköhän kaupat eivät "hyväksy pikkuostoksiin 50e seteliä tai isompaa"?
        Ei koskaan ole kohdalleni sattunut moista, pikemminkin päinvastoin. Kun olen ollut vähän anteeksipyytävä antaessani ison rahan pienestä ostoksesta, minulle on oltu ihan kohtelias ja asiallinen.
        Mielestäni se todella on rahastavan puolen vika, jos ei ole antaa tarjotusta rahasta takaisin. Suurimmalla osalla on kuitenkin "sopiva raha" mukanaan.
        Turvallisuussyistä ei kannattaisi olla rahaa mukana lainkaan!

        Espanjasta Suomeen ajaessani Luxemburgissa tankkaamassa koska polttoaine on siellä halpaa ja reittikin rantaan melko suora. Huoltamolle ei käynyt 200€ seteli vaikka ostettu polttoainemäärä teki noin 100€. Iso seteli ei käynyt myöskään kaupan kassalla mutta ostos oli toki pienehkö muutaman kympin arvoinen. Ei oikein selvinnyt että mitä pelkäävät ja onneksi puolisolla oli pienempiäkin seteleitä mukana.


      • Miinuspeukku
        money talks kirjoitti:

        Kyllä kaupat ottaa vastaan 50 euron setelin myös pienissä ostoksista,olen itse nähnyt näin käyvän.Edelläni oli mieshenkilö, jonka ostokset tekivät n.10-15e,mutta hänellä ei ollut pienempää mukana, joten hän joutui maksamaan 50 euron setelillä,eikä kassa siitä mitään äläkkää nostanut, vaan antoi tyynesti vaihtorahat ja toivotti sitten hyvät päivän jatkot.Että kyllä nyt bussikuskissa on vika, jollei ole tarpeeksi vaihtokassaa mukana.

        Kyllä tämä miinuspeukutus näinkin sujuu. Ja luettavuus sen kun paranee :) (sarkasmi)

        Suomi24 ylläpito on poistanut miinuspeukut käytöstä
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12264122

        Kehoitan kaikkia joiden mielestä miinuspeukut olivat toimivia, kopioimaan tätä viestiä vastaukseksi viesteihin joita olisitte halunneet miinuspeukuttaa.

        JOIN THE MOVEMENT


      • Tasaraha Taavi
        8+5 kirjoitti:

        Kun viimeksi matkustin bussilla New Yorkissa ja maksoin rahalla, niin piti olla tasaraha, jos meinasi kyytiin päästä.

        Oliko sekin Ventoniemen bussi siellä Nykissä? Kuski räkien röökillä ovenpielessä...


      • 12+2
        bbbbfkkxkfklfoflc kirjoitti:

        Meilläpäinkin oli tuollainen kauppa. Oli, on nyt konkurssissa. Itsekään en saanut pikkuostoksia 50€ setelillä, joka mielestäni ei ole iso raha. Sanoin että voi mennä lidlidtä hakemaan ja siitä asti olenkin lidlissä asioinut. Sinne kelpaa kaikki laillinen raha!

        Näin on. Ostetaan sieltä minne raha kelpaa, tuskin kukaan ilkeyttään niillä seteleillä maksaa. Näin toimii markkinatalous. Isoille rahoille on saatavissa turvaboxit ja vaihtorahoille kassakaapit.

        Jos meinaa kauppaa käydä kannattaa yleensä varmistaa rahantulo. Maksupäätteitä löytyy kyllä.

        "msdöljd"- taksikuski on hyvä esimerkki palvelualan perisynnistä: unohdetaan kuka saa palkkaa ja kuka maksaa (sen palkankin), Valitettavan usein tuntee itsensä idiootiksi kun taksilla matkustaa kuunnellen taksikuskin tyhjänpäiväistä rökellystä ja maksaa siitä sitten vielä.


    • fgnfgnfgnfgn

      Vähällä pääsit, Lahdessa antavat isosta setelistä kaikki loppurahat valmiiksilaskettuina pikkukolikkoina opetukseksi.

      • kaamea synti

        No mutta sehän on kiva. Rahaa se on kolikotkin, ja mahdollisesti on sitten seuraavalla kerralla antaa oikeat kolikot arvoisan kuskin käpälään.
        Joskus vaan on tullut joissain tilanteissa annettua "käypä raha" niin, ettei sitten seuraavan pikkurahan tarvitsijalle enää löydykään muuta kuin se viimeinen viisikymppinen.


      • antaa tulla vaan

        jos noin antaa , niin vedän kyllä antotilanteessa käden alta pois . tana , jos aletaan tuilemaan sen takia ettei asiallisesti rahoja voi takaisin antaa , niin sitten keräillään porukalla pitkin autoo .


      • bussi kuski

        ja se on oikeata asian käsittelyä..oppivat vaihtamaan rahaa


      • Maan tapa

        Joo,ja mitään pussia ei sitten kuulu kauppaan,tunge vaan kolikot taskuusi...;=D


      • nkflfkdl
        antaa tulla vaan kirjoitti:

        jos noin antaa , niin vedän kyllä antotilanteessa käden alta pois . tana , jos aletaan tuilemaan sen takia ettei asiallisesti rahoja voi takaisin antaa , niin sitten keräillään porukalla pitkin autoo .

        Sinähän ne keräät kun sun rahat ovatkin. Toki jos jätät lattialle, niin kyllä se kuski siitä mieluusti kahvirahat itselleen kerää.


    • paljon matkustava

      Jos aamulla menee bussiin ja maksaa 50e setelillä matkan, niin en todellakaan ihmettele tuota kuskin reaktiota. Tässä vika siis siinä, että matkustajalla AIVAN liian suuri seteli eikä siinä miten kuski käyttäytyi. Ei niillä nyt mitään kauheeta vaihtokassaa mukana ole, kyseessä kuitenkin kaupunkiliikenne eikä mikään kaukoliikenne.

      Olet onnekas kun kyytiin sut otti ja pystyi ison setelisi rikkomaan. Ehkä jatkossa varaat sitä pienempääkin valuuttaa mukaan, edes sen 20e mut mielellään niitä kolikoita.

      • sattuuhansitä

        Siihen aikaan kun isä lampun osti (eli markka-aikana) olin varannut kouraani sopivan rahan ratikkalippuun, oliko se nyt 45 penniä vai mitä, en muista; olin menossa kesäduuniin aamuvarhaisella. Juoksin vaihtopysäkille ehtiäkseni ratikkaan; kompastuin ja rahat putosivat kourasta. Yhtä penniä lukuun ottamatta ne löytyivät ja ehdin vielä ratikkaankin. Rahastaja (niitä oli vielä silloin) näki koko shown ja kun kävi ilmi että penni puuttui, hän ei suostunut tinkimään. Kaivoin sitten kukkarosta satasen, muuta kun ei ollut. Tuo pieni rahastajatyttö...äh, siis tiukkanutturainen vanha ämmä, lateli kouraani ilmeisesti juuri koko aamun vaihtokassan... hip hurraa.


    • tojo4

      Syy epäystävälliseen palveluun löytynee peilistä. Suomalaiset osaavat olla tänäpäivänä niin epäystävällisiä ja töykeitä toisiaan kohtaan että se tarttuu lopulta kaikkiin.

    • tojo5

      Moppee.!!!!! Ootko tosiaan niin idiootti että menet bussiin maksamaan 3,30€ kertamatkan 50€ setelillä. Kaupoissa on laitteet joilla raha tarkastetaan, bussissa ei. Kuvitteletko todella että niillä kuskeilla on tonnin vaihtokassa mukana kaikille imbesilleille viidenkympin seteleillä maksaville. Kuten kaikki tuntuu tietävän autojen kulkevan lähes tyhjänä koko päivän , niin mistä sitä vaihtorahaa kertyy jos aamulla vaikka neljä ensimmäistä tarjoaa viiskyt eurosta. Koitappa mennä siniseen bussiin pääkaupungissa isolla rahalla. Pysäkille jäät. Olisitko ollut tyytyväinen jos kuljettaja olisi antanut sinulle vastakuitin jolla saat hakea palautusrahasi yhtiön konttorilta.
      tojo4:jän kanssa samalla linjalla sitä saa mitä tilaa

      • kaikkia sitä kuulee

        se on asiakaspalvelua . jos sinulla ja edustamallasi yhtiöllä ei sitä ole , niin sitten on syytä katsoa koirjoittajan uutta ammattia . vatipää


      • tosinuija olet

        olet aika köyhä, jos 50€ et takaisin saa annettua.
        Kyllä pitää olla rahaa senverta mukana jotta saa annettua takaisin edes pankkiautomaatista ehkä pienimmästä setelistä takaisin ja se saattaa olla se 50€ seteli.
        Köyhät kuskit pois liikenteestä


    • tojo6

      Moppee !!!!! Ettet vaan oo sama idiootti joka kiukutteli Ilta-Sanomissa kun ei saanut viedä kuumaa kahvia bussiin. Olis se niin mukavaa saada kahvit kanssamatkustajalta syliin jos kuski joutuu jarruttamaan. Mistä teitä pösilöjä sikiää.

    • linja 2

      Mitäs tähän sanotte kun kuskit ei meinaa osata laskea rahasta takaisin...

      • kiva juttu

        Se aiemmin kerrottu Lahden systeemihän on tämänkin syyn takia sitten juuri oikea ja asiakasta palveleva systeemi. Lisää tällaista palvelua!


      • Näin

        Sanon että rahojen vastaanottajan kannattaa aina tarkistaa että saa oikean määrän takaisin...


    • Stadista

      HSL:n kuskeilla ei ole velvollisuutta ottaa vastaan 20 euroa suurempaa seteliä, ja maksimimäärä kolikoita on 50 kpl lippuostosta kohden (tämä on fakta).

      Kyse on bussikuskin turvallisuudesta (ei tarvitse kuljettaa mukanaan suurta vaihtokassaa), eikä kuski pysty tarkistamaan isoja seteleitä).

      • ...

        Näin on. Tämä sääntö on voimassa yleisesti myös muualla paikallisliikenteessä. Toivottavasti lähiliikenne ottaisi käyttöön myös lähimaksun, tällä olisi satunnaismatkailijan helpointa maksaa.


    • jkjk1

      Kuskissahan se vika on jos ei osaa asiaa kertoa asiallisesti asiakkaalle. Ei siinä tarvi kiukutella. Ja ääliöt haukkuu asiakasta...moppee, ei hänen tarvi tietää mitä sääntöjä missäkin on.

    • järki käteen :)

      Ja entäs sitten kun noita Moppeja sattuis matkan varrelle enemmänkin suurine seteleineen. Aikamoinen vaihtokassa pitäis olla. Hyvä kohde olisivat sitten ryöstöyrityksille bussit.

      • asiakas sivuseikka

        Vaikeampi kait bussi on ryöstää kuin taxi. Taxejahan ryöstellään aina silloin tällöin. Taxikuskin nyt vaan on tehtävä työtään oli taxin kassa millainen tahansa. Eikä ole juurikaan vara valita asiakkaitaan ainakaan setelin suuruuden takia. Uhkaava käytös ja umpihumalainen örveltäjä toki voidaan jättää rannalle. Kovin suuri asiakkaiden nirpistely ei taxarille leipää tuo. Bussikuski sen sijaan voi sanella ehdot, kun se palkka tulee samana joka kuukausi. Ja täällä Rixussa ei ole kovin suuria paineita kuskeilla muutenkaan, kun ei ole juuri asiakkaitakaan. Kunhan pörisyttelevät yksikseen ympäri kaupunkia aikataulun mukaan, mikä sekään ei taida kovin tiukka olla, toisin kuin pääkaupunkiseudulla.


      • Bussikuskin vaimo ex
        asiakas sivuseikka kirjoitti:

        Vaikeampi kait bussi on ryöstää kuin taxi. Taxejahan ryöstellään aina silloin tällöin. Taxikuskin nyt vaan on tehtävä työtään oli taxin kassa millainen tahansa. Eikä ole juurikaan vara valita asiakkaitaan ainakaan setelin suuruuden takia. Uhkaava käytös ja umpihumalainen örveltäjä toki voidaan jättää rannalle. Kovin suuri asiakkaiden nirpistely ei taxarille leipää tuo. Bussikuski sen sijaan voi sanella ehdot, kun se palkka tulee samana joka kuukausi. Ja täällä Rixussa ei ole kovin suuria paineita kuskeilla muutenkaan, kun ei ole juuri asiakkaitakaan. Kunhan pörisyttelevät yksikseen ympäri kaupunkia aikataulun mukaan, mikä sekään ei taida kovin tiukka olla, toisin kuin pääkaupunkiseudulla.

        Bussikuskit on kaupunkiliikenteessä köyhiä kaikki.Oletko koskaan nähnyt varakasta bussikuskia.Kaikki korviansa myöten veloissa,niin kiukuttelevat jo senkintakia.
        Heitä suututtaa nähdä jo 20 euronen,kun itsellä ei ole seteleitä taskussa kuin kerrankuussa ja silloin on tilipäivä.


      • Pena6

        Taksikuskina voin kertoa, että n. puolet asiakkaista maksaa kortilla.
        Vaihtokassaa pidän mukana aina sen verran, että voin lyhyestäkin matkasta antaa takaisin isolla setelillä maksavalle asiakkaalle. Ja jos kahden kympin setelit loppuvat, niin kipaisen hakemassa automaatista lisää. Koskaan en ole kiukutellut asiakkaalle ison setelin takia -en edes 200€:n. Ei ole varaa kiukutella.


    • ALIK.

      Jos sulla on alle satkun pohja niin siitähän onkin kiva rupee raapimaan sulle vaihtorahoja kun maksat 50 :sellä ,seuraavaksi itse saa mennä jostain vaihtamaan kolikoita kun kaikki meni eikä riitä ees seuraavalle asiakkaalle. Kyllä asiakkaan pitää varata sopiva tai edes lähelle oleva tasaraha.

      • ldfmöladn

        Jep ja mihis menet sitä vaihtokassaa rikkomaan? Pysäytätkö pysäkille ja juokset S-marketista ostamaan karkkipussin viiskymppisellä, että saat taas vaihtorahaa? Niinpä.


    • YLIK.

      Asiakaspalvelija palvelee asiakasta. En usko, että kukaan tahallaan kiusaa setelillä maksaessaan, mieluummin ne sälät kukkaronpohjalta antaa pois.
      Vielä kerran: joskus saattaa olla niin, ettei ole kuin se viimeinen viisikymppinen käytössä!!!

      • Kysymys 4

        Niinpä,kuski sanoo vaan kohteliaasti kiitos,täytyy tästä lähteä etsimään vaihtorahaa,älkää te muut töihinne kiirehtijät pitkästykö odottamaan..näinkö sitten toimitaan?


    • Seppo Moisio

      Ajoin aikoinaan tuolla "Rentoniemellä" siksi seuraan mielenkiinnolla aina näitä keskusteluita :) Ajoin tosin muillakin yhtiöillä ja myös kaupunkiliikennettä pääkaupunkiseudulla. PK-seudulla ei yhteisestä sopimuksesta muuten oteta lainkaan 50,- seteliä vaikka olisi miljoona € vaihtokassaa, syy on se että setelintunnistuslaitetta ei ole busseissa. Itse ajoin kauko-ja tilausliikenteessä ja kyllähän asia on niin että tuo vaihtokassa on niin pieni että suorastaan kusinen paikka siitä tuli jos aamutuimaan joku tarjosi siitä 2.40-7.20,- matkasta 50,- saatikka että niitä saattoi tulla useampikin.

      Nyt asun täällä espanjassa ja käytän paljon busseja sillä matkustaminen on täällä edullista, laitan vertailun vuoksi hinnan Malaga-Barcelona, autossa saat kaksi paikkaa, joka paikalla on ilmainen wi-fi, matka on 770km, maksaa 88,- suomessa sama matka maksaa 117 ja jotain matkahuollon mukaan. Palataan kaupunkiliikenteeseen. kertamatka maksaa 1,10€, vaihto-oikeutta ei ole, kuljettaja ei ota edes 20,- seteliä! Mutta käytännössä kaikki, joitain turisteja lukuunottamatta ovat varanneet tasa tai hyvin lähelle sitä olevan summan ja kas, itsekkin siihen on niin tootunut että se on aivan luonnollista. Erikoisuus on myös se että kuljetta ei irroittele sinulle lippua rahastuskoneesta vaan otat sen itse, jos et niin hän osoittaa mistä voit sen ottaa. Mutta systeemi on hyvä ja nopea, pysäkki on pian tyhjä. Ihan uutuutena saavat koirat tulla bussiin mutta vain kaupungissa. Vanhukset saavat paikat automaattisesti, jos et älyä nousta kun vanhus tarvitsee paikan niin kuulet siitä erittäin nopeasti!

      Näin meillä täällä, kivaa kesää kaikille ja ollaan joustavia puolin ja toisin ja nautitaan mukavasta linjurikyydistä.

      • Pasi Rautio

        Itsekin olen tuolla kyseisessä firmassa töissä ollut ja jos ja kun pohjakassa on alle 90€ kolikoina niin ei siitä kovin monelle kolikoita riitä jos heti aamusta maksetaan isoilla rahoilla. Itse en ottanut aamusta niitä vastaan vaan pyysin käydä sen rikkomassa jos mahdollista, ja jos se ei ollut mahdollista niin keksimme vaihtoehtoja, esim: pankkikortti, se käy aina, paitsi elektron. Mutta en minä nyt sentään pysäkille jättänyt vaikka olis pitänyt.


      • hyvä Pasi!
        Pasi Rautio kirjoitti:

        Itsekin olen tuolla kyseisessä firmassa töissä ollut ja jos ja kun pohjakassa on alle 90€ kolikoina niin ei siitä kovin monelle kolikoita riitä jos heti aamusta maksetaan isoilla rahoilla. Itse en ottanut aamusta niitä vastaan vaan pyysin käydä sen rikkomassa jos mahdollista, ja jos se ei ollut mahdollista niin keksimme vaihtoehtoja, esim: pankkikortti, se käy aina, paitsi elektron. Mutta en minä nyt sentään pysäkille jättänyt vaikka olis pitänyt.

        Juuri näin pitää toimiakin. Puhumalla ja neuvottelemalla asiat selviävät. Kumpikin osapuoli toimii rauhallisesti ja yhteiseen ratkaisuun pyrkien, ja molemmille jää hyvä mieli.
        Kaavamaisella ja tylyllä käytöksellä ei saa muuta kuin huonon päivän ja pahan mielen.


      • oma auto käytössä

        Olipas todella hieno kirjoitus niin sinulta kuin toiseltakin bussikuskilta. Kiitos, kun osallistuitte asiallisilla kommenteillanne tähän avaukseen.


      • sampo

        Juuri näin :)


      • k-nsdlknsd
        hyvä Pasi! kirjoitti:

        Juuri näin pitää toimiakin. Puhumalla ja neuvottelemalla asiat selviävät. Kumpikin osapuoli toimii rauhallisesti ja yhteiseen ratkaisuun pyrkien, ja molemmille jää hyvä mieli.
        Kaavamaisella ja tylyllä käytöksellä ei saa muuta kuin huonon päivän ja pahan mielen.

        Ja kaikki muut työmatkalaiset odottavat kun bättre folk vähän diskuteeraa maksuehtoja uusiksi.


    • matkustajaX

      Jos bussikuskilla ei ole vaihtorahoja ei hänen tarvitse ottaa maksua vastaan eli matkustaja ei aina pääse kyytiin. Itse olen matkustellut Express busseilla ja olen nähnyt tilanteita joissa matkustaja on otettu tilpapäisesti kyytiin siksi aikaa kunnes bussi ottaa mukaansa rahastajan jolla on isompi vaihtokassa!!!
      Joihinkin pikavuoroihin tulee erillinen rahastaja joltakin väliosuudelta kyytiin eli sama rahastaja voi rahastaa kaksi pikavuoro bussia peräkkäin.
      Ei tämä niin kummallista ole.
      Tämän välttämiseksi matkustaja VOI ostaa lipun Matkahuollosta. Miksi lippu pitäisi ostaa vasta bussissa?

      • ei enää

        Tää oli silloin kun olit Express busseissa oli rahastajat.....eipä enää ole ollut ainakaan 10 vuoteen voi olla pitempikin aika....


    • kyllästynyt kuski

      Nää on näitä elämäänsä kyllästyneitä bussikuskeja.

      Mullekin kävi tossa jokunen viikko sitten sillai, että tarjosin 20€ seteliä ja kuski siinä tuskaili, että eikö oo pienempää? Sitten se pitkin hampain kaivoi vaihtorahoja ja selvästi vittuillakseen anto vaihtorahana läjän viis-, kymmen- ja kakskytsenttisiä

      Pitäs tehä valitus sellasesta "asiakaspalvelusta" mutta annoin olla kun äijä oli tosiaankin selvästi elämäänsä kyllästynyt tapaus.

      • Olisit sanonut

        että tasaraha! Ja olisit saanut niin ystävällisen hymyn ettet ikinä uskoisi bussikuskilta sellaista löytyvän.


      • AlfMelmac

        Hyi haloo, jos asia oli ettei ollut muuta kuin hiluja melonipää = aivojen tilalla vettä ja siemeniä. Laske sitten vaihtoraha niistä, kun ko. henkilö matkalla Pönttövuorelle, mullekiakin tapaamaan- ei osaa edes suomea.


      • cxm,.d- df

        Miksi se on oikein, että sinä maksat liian suurella rahalla ja kuljettajan on se otettava koska fyrkka on fyrkkaa, mutta sitten sinulla on oikeus kiukutella, jos saat vaihtorahan takaisin hiluina? Fyrkka on kuule fyrkkaa ja kyllä 5 snt käy kaupoissakin.


      • kylästynyt kuski
        Olisit sanonut kirjoitti:

        että tasaraha! Ja olisit saanut niin ystävällisen hymyn ettet ikinä uskoisi bussikuskilta sellaista löytyvän.

        Hitto kun ei tullut mieleen antaa tosiaankin vaihtoraha juomarahana kuskille.

        Pidänpä mielessä kun ens kerta tulee.


      • kamelikuski abdul
        AlfMelmac kirjoitti:

        Hyi haloo, jos asia oli ettei ollut muuta kuin hiluja melonipää = aivojen tilalla vettä ja siemeniä. Laske sitten vaihtoraha niistä, kun ko. henkilö matkalla Pönttövuorelle, mullekiakin tapaamaan- ei osaa edes suomea.

        Paskat sillä oli siinä edessä se kolikkoteline täynnä isoja kolikoita ja se alko kaivamaan jotain kukkaroa sivummalta. Muistin, että lipullani olis ollu arvoa jäljellä mutta ei ollutkaan. Koko ikäni olen täällä stadissa asunut ja näissä ruuhkaisissa paikallisdösissä pitäs olla aina antaa rahasta takasin. Matkustin vielä arkipäivänä klo 17. Ymmärrän, että aamuisin tai yöllä kuskilla ei välttämättä ole antaa rahasta takaisin.

        Tietenkin sitä varaa sopivan pikku rahan joka sopii kuskille, mutta ei sitä ihan aina osaa olla nokkela.


    • bussssstoppp

      En koskaan ole pitänyt yleistyksistä ; esim bussikuskit = epäystävällisyys. Täytyy kuitenkin sanoa se , että bussikuskeista ,joiden "palvelua " olen saanut,heistä yli 60 % on ollut täysiä ureapäitä.Ei meinaa seteliraha kelvata yms. Maksan useimmiten kolikoilla ,mutta joskus niitä vain ei ole ja siinä sitten pääsee nauttimaan " palvelusta ". En tiedä ,ovatko ne niin tyhmiä , vai mistä kiikastaa, mutta niin vain on.

      • AlfMelmac

        Ajaneena näen matkustajista ensisilmäyksellä ne ureapäät. Mukavaa matkaa, kun matkustajista niitä on 25 kpl:tta.


    • 11+4

      kerran olen joutunut vastaavaan tilanteeseen,jossa koetin maksaa isommalla rahalla,kun ei ollut tarpeeksi pientä... kuski oli epäkohtelias eikä meinannut huolia... onneksi sukulaiseni avitti mua ja vaihtoi pienempään rahani...kertoi myöhemmin ,että samainen kuski on aiemminkin ollut hieman epäkohtelias...

    • Nähty on

      Eipä ihmiset paljon vaivaudu ajattelemaan kuskin tilannetta, jos eivät ole vaivautuneet katsomaan pikkurahaa valmiiksi bussiin noustessaan. Bussikuskitkaan,eikä muutkaan asiakaspalvelijat voi nykyään pitää suurta vaihtokassaa ,rikollisten vuoksi. Se vaan ikävä kyllä on nykypäivää.
      Isolla setelillä maksava ääliö ei paljon vaivaudu ajattelemaan, jos täytyy bussikuskia vielä alkaa haukkumaan tällä palstalla.

    • pupupöksy

      Muistelisin et jossain bussis olen nähnyt tiedotuksen ettei kuskin tarvii ottaa vastaan yli 20 e seteliä. En oo tästä varma.

      Kerran junassa 2 ei-suomalaista halus maksaa 500 e setelillä konnarille. Kysyivät onks mulla vaihtaa, mietin olisko juoni, että ottavat multa vaihtorahan ja pitävät itellään myös sen 500 e setelin. Vaunus oltiin vaan me kolme. Sanoin ettei oo ja näytin taskunpohjan viimiset hilut.
      En tiedä miten konnari selvitti tilanteen. Nää kaverit jäi pois samassa kuin itsekin jäin ja yrittivät pummata viel kyytiä jonneki 30 km päähän. Sanoin että car not starting canjuu push first... ja kun kaverit työns autoo, hurautin äkkiä veks.
      Ehkä en ollu ihan kiltti mut mua pelotti ne tyypit.

    • åbosta

      Täällä turus päin on suositus että kertalippua maksaessa suurin seteli olisi 20euroa. Mutta jos niitäkin tulee useampi peräkkäin niin alkaa olla vaihtokolikot lopussa,jos on sattunut juuri ennen ajoa tilittämään eikä ole vielä kertynyt pikkurahaa. Toki 50 eurosestakin voi antaa takaisin jos on kassaa kertynyt. Eli jos kuski ei huoli suurta seteliä kyse ei aina ole epäkohteliaisuudesta.

    • bussikuski itekki

      100e pohjakassalla on todella vaikea selvitä ison rahan vaihdosta.

    • Mandy77

      Linja-autonkuljettajilla on todella pieni vaihtokassa, joten kuljettajan harmitus oli varmaankin aiheesta.

    • DeadWoman89

      No minun täytyy myöntään, miksei jotkut ihmiset vain ymmärrä pitää niitä pikkuhiljua eurosia ja kakkosia mukana. Jos tietää menevänsä bussilla, joka tuskin maksaa viittä euroa enempää? Minua nolottaisi jo antaa kymppi kaupunkibussiin, jos kyyti maksaa sen 3,30€ Viiden euron seteli on maksimi.

      Mutta iloisempiin aiheisiin. Sain itse todella hyvää palvelua Hämeenlinnassa. Olin ensimmäistä kertaa siellä, eikä minulla ollut minkäänlaista hajua mikä bussi menee Tiiriöön päin. Kävelin bussin luokse, joka seisoi pysäkillä. Kysyin kuskilta apua. Vanhempi herrasmies, keski-ikäinen. Todella kohtelias ja puhelias. Ei edes kotipaikkakunnallanikaan ole niin hyvää palvelua. Täällä savossa.

    • hei18

      Matikan taitoja hukassa...

    • peräaukon kutina

      mieti nyt vitun moppe jos kaikki maksaisi 50€ setelillä... tai vaihtoehtoisesti jos kaikki antaisi tasarahan, ethän sä paviaani varmaan osaa edes miettiä mutta yritä edes.

    • dollar1

      Sanot vaan jotta vejä ukko kätees sitte. Oo mitää väliä millä rahalla sitä menee maksamaa, jos ei nyt satu olemaa muuta, eikä kerkeä pilkkomaan ni what ever bitches :)

    • KUSKIBUSSISSA

      KYLLÄ KUSKIT VOI SANOO ETTEI OTA KYYTIIN JOLLEI LÖYDY SOPIVAA RAHAA TÄÄKIN ÄÄLIÖ EI TAJUU ETTEI BUSSISSA OLE VAIHTORAHAA HIRVEESTI KOSKA NÄITÄ BUSSI KUSKI RYÖSTÖJÄ ON TAPAHTUNUT MELKEIN HARVASE PÄIVÄ VARSINKIN HELSINKI-ESPOO-VANTAA VÄLILLÄ EI NE OTATA BUSSI FIRMAT SUURTA RISKIÄ ENÄÄN ET KUSKIT HAKATAAN KUN NÄÄ HUUME HÖRHÖT SITÄ TEKEE EIHÄN NIILTÄ MITÄÄN KORVAUKSIA SAA KUN OVAT AINA PERSLÄPI AUKI HYVÄ JOS KUKKAROSTA SATTUMALTA LÖYTYY 5 SENTTII ELI TÄSSÄKIN TAPAUKSESSA KUSKI TOIMI OIKEIN MUT TÄMÄ HÖRHÖ EI TAJUU SITÄ JOKA TÄNNE LAITTO MESOOMIS OTSIKON TERV ENT BUSSI KUSKI

      • HUUTAJAISKILIPAILU

        MISSÄ PILKUT JA PISTEET?? KAS TÄSSÄ SULLE..............,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, OLIT VARMAAN TOSI YSTÄVÄLLINEN KUSKI,AI NIIN OOTKIN ENTINEN KUSKI.CAPS LOCK.


    • rampe1

      Ei ainakaan TKL:n busseissa kuskin tarvitse ottaa 50 eken seteleitä vastaan. Matkustajan velvollisuus pitää pienempää rahaa mukana tai ostaa kortti niin ei tarvii rahaa bussissa.

    • drivemybuss

      Hei , nyt mä keksin.Jos kaikki maksais tonnin setelillä, eikä kuskilla ole antaa vaihtorahaa ja näin ollen hän pitää rahat itsellään, niin hän voi vaihtaa ammattia ja alkaa pankkiiriksi.Kaikkien vaan täytyy antaa se tonni matkasta. Ajatelkaa nyt ; voi vaihtaa ammattia vihatusta bussikuskista pankkiiriksi. Nallen kilpailijaksi. Meidän isi kun ajoi autolla seiniäpäijäijäi, niin äitikii kaasutti ! sanoi pikkupoikani tuossa vieressä just.

    • urpo1

      ihan oikein urpolle

    • kopiopaperi

      Ei 3,30 euron tähden saa millään perusteella kenenkään mieltä pahoittaa. Ohjeetkin on, ellei saa rahaa pienittyä, niin sitten annetaan mennä ilmaiseksi. Ei siitä asiakkaalle saa kiukutella.

      • Joopa joo

        Missäpäin on ohje että pääsee ilmaiseksi, jos kuskilla ei ole antaa isosta setelistä takaisin??? En ole kuullutkaan moista paskaa. ILMAISEKSI EI TARVITSE KETÄÄN LASKEA KYYTIIN. Perätön huhu.


    • öfkölgk

      Pääkaupunkiseudulla bussinkuljettajien ei tarvitse vastaanottaa isoja setelejä. Tiedoksi vaan, kuskilla on aika pieni pohjakassa= 200€

    • 862

      Juu, bussi ja kaupankassa eivät ole rahanvaihtopisteitä. Moni rikollinen yrittää venkslata väärennetyillä seteleillä ja trikkitempuilla. Annetaan bussikuskien tehdä rauhassa työtään mikä on meidän kuljettaminen turvallisesti paikasta toiseen ja hoidetaan itse omat raha-asiamme.

    • örinäää

      Ääliö yrittää maksaa bussin satasella. Aja taxilla, se kyllä vaihtaa sun rahan pienemmäksi.

    • ..ihan tosissas ?

      Jos jokanen puolijauhonen idiootti kuittais sen reilun kolmen euron matkansa viidenkympin setelillä, niin mietippä niillä pähkinän kokosilla aivoillas kuinka hemmetin iso vaihtokassa pitäs kuskilla bussissa mukana olla !

      Tampereella ainakin lukee ihan aikataulukirjassa, että kuski ei ole velvollinen ottamaan vastaan kahtakymppiä suurempaa seteliä.

      Et olisit jääny sinne pysäkilles kierii rahoissas, mee taksilla seuraavan kerran, niille kelpaa vaikka sataset.

    • Näin

      Joissain paikallisbusseissa on erikseen lappu, missä lukee ettei bussimatkaa voi maksaa yli 20€ seteleillä ja jos maksaa vaihtorhat pitää tulla hakemaan erikseen myöhemmin samalta kuskilta.

    • teenaker

      ku mää mee bussii mä näytä mun korttii automaatil siihe korttii o ladattu seutuu ja arvoo ei tarvii maksaa rahaa se o halpaa ja kivaa mä käy lukioo äikkää mä inhoo mä osaa laskee dösä o hine

    • denaheikki

      Jos ei fyrkkaa löydy antaa takas, ni sit vois päästää ilmasiks.
      Kerran matka makso 2.40 ja annoin 2.50, ni ei karpol ollu antaa ees 10 senttiä takas.

    • Jos kyse on 50 e setelistä niin kyllä kaupassa sen verran voi käydä tai kiskalla että saa rahan pienemmäksi. jos itsellä ei oo bussikortissa virtaa niin katson kyllä että että pikkukolikoita löytyy bussiin ja kyllähän niitä löytyy...jos on 50 e seteleitä niin eiköhän niitä kolikoitakin löydy. Hidastaahan se muuten samoin jos on 5 sentin kolikoita. Järki-ihminen on reilu niin kaupassa..baarissa ja bussissa. Joskus oikein laitan vielä niin että toisessa kädessä eurot toisessa sentit jos on epätasapainossa.. Ei tartte hidastaa menoo. Liian pienillä rahoilla tai suurilla seteleillä.

      • yksinkertast

        Onks siel kiskass sit se vaihtokassa riittävä??? Miten helppoo! Viidellkympill patukka kiskast, ni saadaan bussiin sopiva matkaraha!
        Ja sit eri käsis oikein eri rahat! Upeeta!


      • ojidodj
        yksinkertast kirjoitti:

        Onks siel kiskass sit se vaihtokassa riittävä??? Miten helppoo! Viidellkympill patukka kiskast, ni saadaan bussiin sopiva matkaraha!
        Ja sit eri käsis oikein eri rahat! Upeeta!

        Kiskassa en kehtaisi käydä vaihtamassa, mutta tiedoksi sinulle, että yleensä kaupoissa on tilityksen mukana vaihtorahapalvelu eli niille toimitetaan suoraan pankista sinne toimipisteeseen pikkurahaa. Kauppa pitää käytännössä kaikki saamansa kolikot aina itsellään ja tilittää isommat setelit pankkiin. Tilityksen mukana sitten laitetaan tilaus tarvittavasta vaihtorahasta esim. jos tilitetään 2000 euroa, niin siitä voi 1500 mennä tilille ja 500 tulla takaisin kolikkopötköinä. Arvaa kaksi kertaa tuleeko joku tuomaan bussikuskille tai taksikuskille freesejä kolikkopötköjä.


    • no jaah

      Olisit sanonut, että "pidä vaihtorahat". Rahaahan se vain on. Seinästä saa uutta kun jaksaa vaan käydä hakemassa.

    • toope 2

      Kuljettaja ei ole velvollinen antamaan vaihtorahaa takaisin 20e tai enemmän jos asiakas tarjoaa maksuksi 50,100,200 tai 500 e seteliä.Eli annat kuskille 500e setelin maksuksi ja saat 20e takaisin.Näin Turussa

    • lolipop

      Täytyy nyt sanoa että ei oo mitään järkeä antaa 10 isompaa seteliä kuskille. Siinä liikkuu niin pienet hilut, niin monta matkustajaa maksaa 3 euroa tai matkakortilla ja sen kuskin pitää pärjätä sillä kassalla vuoronsa loppuun asti! Ne ei nyhjäse sitä vaihtorahaa mistä sattuu.

      Jos en matkakorttia muista, tarkistan aina että on pientä rahaa mukana ennen kuin nousen bussiin, ettei tuu maksaessa vaikeuksia.
      Ja musta tuntuu että tässä tilanteessa kuski ei ollut ainoa epäystävällinen.

    • jkljljfoisndfoasdfsd

      Tuolleen käyttäytyy s....tana...v...i...tun JUNTTI!

      Ei mene perille näköjään se, että miten se bussimatka tulisi maksaa.
      Sääntönä on hyvin suurelta osin mm. se, että jos maksaa busissa niin pitäisi olla sopiva tasaraha tai enintään se 20 euron setelei.

      Ehkä kannattaisi nyt aloittajan katella sinne peiliin ja miettiä kuka se nyt oikein on sössiny asiat.

      Turha sitä bussikuskia on syyttää ettei hymyile tai oikein pidä jos vedetään maksamiset 50 euron setelillä ja kun ei perehdytä miten oikeasti siellä bussissa maksetaan ja ylipäätään käytäydytään.

      Sinä se epäystävällinen olet ja hyvin epäitsekäs.

      V.....I:::TUN JUNTTI!

    • kuski_rekan

      Itsekäs juntti. Pidä se sopiva tasaraha ja maksa sillä.
      Turhaan kuskeja syyttelet.

      On myös työturvallisuuteen ---> lue myös rikollisuuteen liittyvä asia se, että kuskit ei pidä isoa kassaa siellä mukanaan ja näin ollen ole sopiva kohde ryöstäjille.

      On helppoa maksaa tasarahalla tai pienellä setelillä (esim. 20 ja siitä alaspäin) itse kunkin ja edes auttaa näin matkan sujumista ja sitä, että kuskien ei tarvi pitää isoa kassaa mukanaan.

      Helvetin junttimaista käytöstä nimimerkiltä "moppee" kuten jo edelläkin on todettu.

      Ja samat sanat ---> katso sinne peiliin koska sieltä se syy monesti löytyy.

    • ex-kuski

      Joskus markka-aikana sain kyytiin miehen joka maksoi 4,20 mk:n matkan 500 mk:n setelillä, ajoin ns. vakiovuoroa ja minulla oli vaihtorahaa kyllä. Herra sai takaisin muutaman 10 mk:n setelin ja loput 5 mk:n seteleinä, siitäkin sain kuulla vittuilut, kun ei ollut isompia vaihtorahoja? No, minulla ei pinna palanut ja herra sai kyydin, että hyvin kävi, jos olisi tullut toinen vaikkapa vain 100 mk:n rahalla maksaja, ei olisi enää vaihtokassa riittänyt.... että tällainen tapaus.

    • Voi elämä!

      Toihan on ihan yleisessä tiedossa, että bussikuskin ei tartte vastaanottaa 20e isompaa seteliä!

      Mä en tajua, et mistä sikiää porukkaa, joka maksaa 3e bussimatkan 50e setelillä ja 2e limun 200e setelillä. Siis ihan oikeesti, jotain rajaa. Ei se sen kuskin vika ole, et sille on ne säännöt kerrottu ja firma ne laatinut.

    • lukaisepa tämä

      Jos joka ikisellä kuskilla on hirmuiset satojen eurojen vaihtokassat, niin se tarkoittaa ryöstöjen lisääntymistä. Kuskeilla pitäisi silloin olla myös mahdollisuus tarkistaa seteleiden aitous kuten kaupoissakin, jos isoja seteleitä aletaan vastaanottamaan. Voi myös miettiä sitä, että jos maksaa itse 50 euron setelillä ja samoin tekee pari seuraavaakin, niin kuskilla ei kerta kaikkiaan ole enää sitä rahaa.

      Ainakin meillä automaatti antaa myös 20 euron rahoja. Bussissa voi myös maksaa pankkikortilla. Eiköhän helpompaa olisi myös se, että jokainen pitäisi kukkarossaan esim. 10 euron edestä pikkurahaa, jotta voi maksaa tämän tyyppisiä ostoksia sen sijaan, että bussikuskien, torikauppiaiden, kirppismyyjien yms. pienyrittäjien tulisi varata isoja summia rahaa kassassa makuutettavaksi.

      Ei ihme, että kaikki on niin pirun kallista Suomessa. Halutaan palvelua ja aina vaan parempaa palvelua (esim. tässä tapauksessa sitä, että kuljetusalan yrittäjä makuuttaa rahaa käteisenä rahana jokaisen kuskin vaihtorahana ja että busseissa olisi setelin aitoustunnistimet). Ihmiset (kuten AP) eivät ymmärrä, että tällaiset palvelut johtavat sitten bussimaksujen hintojen korotuksiin. Tässäkin tapauksessa kustannuspaineilta vältytään, kun jokainen bussimatkustaja pitää mukanaan joko pankkikorttia, vähän käteistä rahaa kolikkoina tai vaihtoehtoisesti hankkii matkakortin, johon lataa rahaa ennakkoon.

      Itse en tästä syyttäisi kyllä Ventoniemeä, vaan asiakasta!

    • Ääliö käytä järkeesi, ei kaikki voi maksaa 100 seteleillä bussikyytiä. Mulla on kyllä yleensä aina 500 rahoja. Mut osaan varata kyllä muutaman kolikonkin..Ajattele asioita, tekee elämän hieman helpommaksi kaikille...

    • Hommatoimii50E

      Moro

      Isot setelit on Suomen virallista rahaa, siis kaikkien meidän hyväksyttävä maksuväline. Sen on siis kelvattava kaikille. Sama toisin päin, eli laki ei aseta maksimimäärä kolikoille. Eli voin ostaa mersun euron kolikoilla. Tai jos ei ole liikennöitsijä ei ole varannut linjalle vaihtorahaa niin silloin asiakkaale tarjotaan ilmainen matka tai vaihtoraha voidaan antaa mahdollisimmän lähelle tavalla, jossa asiakas ei häviä.

      Niin, Laki on laki.

      • Kuskinystävä

        a) tämä asiahan ei ole laissa määritelty joten ehkä kannattaisi oikeasti tutustua lakikirjaan kera siitä tietävän ihmisen kanssa eikä tulkita persvaollaan lakia josta ei ole lukenut saati edes ymmärrä asioita tältä kantilta

        b) vastuu maksamisesta on aina asiakkaalla, tähän on bussifirmat tulleet jo vastaan ja määritelty se 20 euron maksimi josta alapäin kelpaa raha ja tämäkin on siis kyseisten firmojen yhteispelillä määrittelemä sääntö jota asiakkaan tulee noudattaa ja jos ei kelpaa niin pysyttelee sitten siellä tien laidalla ja vaikka kävelee matkan

        c) bussifirmalla ei ole velvollisuutta ottaa kyytiin asiakasta joka ei pidä kiinni niistä säännöistä joita on kaikkien turvallisuudeksi ja mukavuudeksi säädetty, on meinaan myös matkan sujumisen kannalta järkevää jos ei maksella 50 euroa ja isommilla seteleillä mikä hidastaa matkaa ja pahimmassa tapauksessa asettaa kuskien terveyden mm. ryöstöjen suhteen alttiiksi jos joutuu pitämään isompaa kassaa mukana

        Ei kannata vedota kirjoituksessaan lakiin tai sen asetuksiin ja pykäliin jos ei ymmärrä niiden sisältöä.

        Hyvin varmaan voit ymmärtää mm. sen, että käteinen ei aina edes kelpaa maksuvälineeksi (esim. itsepalvelu myymälät) joten se siitä sun setelin ja käteisen rahan pakollisuudesta myynnissä.

        Ammatinharjoittajat voivat vapaasti harjoittaa ammattiaan ja laatia niille säännöt joita pitää noudattaa, tämä alue on laista vapaat siltä osin mitä laissa ei ole määritelty ja näin on myös tässäkin asiassa. Laki antaa vapaat kädet yrittäjälle päättää miten asiakas maksaa, joten revi siitä ja ole hiljaa.


      • toope2

        Kuljettaja ei ole velvollinen antamaan vaihtorahaa takaisin 20e tai enemmän jos asiakas tarjoaa maksuksi 50,100,200 tai 500e seteliä.Näin toimitaan turun paikallisliikenteen busseissa.


    • Asiakaspalvelija Its

      Toivon, että joku tulisi sinuakin omassa työssäsi arvostelemaan (kritisoimaan) :'') Keistäisitköhän sitä edes? Tuskimpi vaan. Sehän on selvää, että paikallisbusseissa isot setelit ei käy maksuvälineenä, koska ei ole välttämättä mistä antaa takaisin.

      Nostan hattua asiakaspalvelu työntekijöille, jotka joutuu kuunteleen/katteleen tälläsiä, jotka inisee joka asiasta. Bussikuskikin tekee työtään, jos hänellä ei ole antaa vaihtorahaa, hän ei ilmasena ota ketään kyytiin. Hän toimii vaan säädösten mukaisesti.Sori vaan........

    • Militantti Antti

      Turhaa haukkua Ventoniemen kuskeja! Minä olen aina saanut niiltä hyvää palvelua, mutta enpä ole ollutkaan niin pöljä, että yrittäisin maksaa muutaman euron matkaa viiskymppisellä! Jokainen, joka matkustaa bussilla, tietää varmaan jo etukäteen, että tulee menemään tällä kulkuneuvolla ja syytä olisi varata aikaa hommata pikkurahaa!

    • No huh huh, eihän tota kaikkea jaarittelua jaksa lukeakaan; yhtä ja samaa vatvotaan siitä miten ihmiset eivät osaa lukea ilmaiseksi jaettuja aikatauluja ja ohjeita, nettisivuja, ei niinkun mitään sääntöjä matkustamisesta, sisälukutaito on menneen talven lumia, ja sitten syytetään kaiken pahan alkua, kuskia...?!

    • -bus

      20€ on suurin seteli mikä kuskin vielä täytyy ottaa vastaan, sitä suurempia seteleitä kuskin ei ole pakko ottaa vastaan.

    • Asiakasjjjjjoj

      Osta elämä ja tutustu miten oikeasti tulisi bussissa käyttäytyä ja maksaa se matkansa. Täällä on ja asiasta sulle kerrottu selkeästi suomenkielellä.

    • 49875343

      missä voi nykyään särkeä rahaa? ei missään, kaupat eivät suostu sitä enää tekemään. vain ostamalla jotain pientä saa särettyä sen, mutta entä jos tarvitsee ne rahat?

      "Jokainen, joka matkustaa bussilla, tietää varmaan jo etukäteen, että tulee menemään tällä kulkuneuvolla ja syytä olisi varata aikaa hommata pikkurahaa! "

      ei aina, joskus tulee yllättäviä menoja eikä ole aikaa nostaa pienempää/särkeä rahaa. veikkaan että kaikki nämä negatiiiviset kommentit tässä ketjussa tulevat autoilijoilta joille bussi ei ole ainut keino liikkua pitempiä matkoja!

      yskinkertaisin ratkaisu: jokaiseen bussiin kortinlukija. ei tarvitse valittaa, että joku maksaa seteleillä.

      • AlfMelmac

        Muovikassihan maksaa noin viisi euroa, tulitikkurasia 2 euroa, pastilliaski kymmenen euroa eli ei kannata rikkoa rahaa kaupassa. Riistoa.


    • Setämies666

      Kuten ensimmäinen vastaaja sanoi, ei oo mitään järkee hypätä bussiin 50e setelin kanssa ja etenkään loukkaantua kun kuski alkaa nikotella.

    • iäkäs mummo

      Pari vuotta sitten nousin linja-autoon Espoossa Niipperistä kahden pojan kanssa (6v,7v)en tiennyt ettei 50ege ei kelpaa linja-autossa kuski kuitenkin otti kyytiin ja jätti meidät Kauppakeskukseen jossa voin rikkoa rahan eipä siinä muu auttanut kuin lähteä autosta pojilla kantamukset repuissa kun mummolaan olimme menossa .Ja vielä sitten odottamaan seuraavaa bussia kuumassa kesäsäässä.

    • AlfMelmac

      Joo, minulla oli viidensadan euron seteli. no sovittiin, että kuljen samalla linja-autolla edestakaisin päättäreiden väliä ennen kuin saan vaihtorahan. No tuttu ei ollutkaan kotona, joten punkkua ja juustoa ja kirkastakin nautin koko päivän ja seuraavana päivänä uudestaan. Reitti ja matkustajat tulivat tutuiksi. Suosittelen.

    • Vihane

      Annoin tonnin setelin ja sain pari lanttia takasin. Kuskin ilmekään ei värähtäny. En enää kulje bussilla koskaan!

      • tonsku

        Enpä ole tonnin seteliä nähnyt kuin markka-aikaan.


    • bussilla kulkenut

      Ellei muutosta ole vähään aikaan tapahtunut EI Bussikuskeilla ole kovin suurta vaihtokassaa. Jos jokainen maksaisi 20€ setelillä tai suuremmalla, vain isotellakseen niin kuskin vaihtokassa hupenisi hyvin pian. Eikä kuskilla ole aikataulujenkaan puitteissa etsiä sitten herroille vaihtorahaa. Narinaa sitä kuitenkin syntyisi jos kuski laskisi 20€ tai enemmän kolikkoina ja sanoisi että säästä kolikot seuraavia bussimatkoja varten, joten on sinun velvollisuutesi jo hyvissä ajoin varata liki sopiva summa ihan vain jouduttaaksesi matkaa, ilman marinoita. Se on vain keljuilua tai isottelua jos et viitsi nähdä vaivaa vaihtaaksesi sopivaa matkarahaa

      • kakskyteuroa

        20 euroa on hyväksyttävä. Se on pienen jonka pankkiautomaatti antaa.


    • matkustaja ....

      Kuskilla ei ole välttämättä kovin isoa pohjakassaa josta jaelle vaihtorahaa takaisin jos joka toinen maksaa isolla rahalla

      Yksi mahdollisuu on että kuljettaja ottaa rahan vastaan ja kirjoittaa kuitin että voit hakee konttorilta vaihtorahan takaisin.. (ainakin näin meillä päin )

      MIelellään kaupunki liikenteessä jossa pienet kertasummat niin asiakaalla olis mahdllisimman pieni raha millä todellakin maksaa 3,30 suurusen matkan..

      Linjat pitää kulkee ajallaan eteepäin ... Jos ei niin niin on seuraavana valittaja joka valittaa että auto ei tullut ajallaan ...

      Asiakaspalvelijana kuljettajan pitäisi osata ilmoittaa asia asiallisesti matkustajalle...

    • 15+4000000000000000

      En tiedä että miten siellä susirajan takana, mutta täällä sivistyksen parissa se on ihan yleistä tietoa, että kuskin ei tarvitse hyväksyä 50 euron seteliä. Se perustuu ihan logiikkaan, katsos.

      • paska palvelu

        Älä välitä. Maksoin 5 euron setelillä ja sain 5 centtisinä takaisin. Seuraavalla kerralla vedän ne päin näköä. Uusi Guessin lompsa meni pilalle siitä liasta.


    • Jätä se

      Sika !

    • Bussitta paras!

      Yks eestiä länkyttävä tätibussinkuljettaja rutisi 20 ecun setelistä, jonka olin juuri nostanut automaatista, eikä meidän kaupungissa löydy yhtään automaattia edes, josta sain kympin seteleitä. "Widuttaa" todella oikein kunnolla, kun sitten samat bussikuskit kaahailee 2cm päästä 60km/h nopeudella ohi, kun olen fillarilla liikkeellä.

      Pitäis kai meikänkin sitten mennä siivouskurssille. Työpaikat, elämänlaatu, kotimaa, isänmaa ja suomineito ovat kaikki työttömiä. Niin tai ei Suomineito, muttei sillle kukaan mitään maksakkaan. Tekee vaan temnput ja lähtee taas menee.

      • Tietty.

        Se automaatista nostettu kakskymppinen sitten rikotaan vaikka kiskalla sopivammaksi...


    • nii ootkohan ollu ekaa kertaa bussissa vai.mikään ihme jos kuski tykkää kyttyrää jos isoo setelii tarjoot.kyä ny järki sanoo et varaa suurinpirtein tasarahan mennessää dösään.

    • Aina sopiva raha

      aloittajalle,olet ääliö. Kuskeilla ei ole joka ääliölle antaa vaihtorahaa niiden vaihtokassa on tosi pieni ja hyvä niin. Ryöstäjiä on jo ihan tarpeeksi niin että jos sulla ei ole sopivaa rahaa niin jäät pysäkille. Sillä selvä äläkä täällä valita.

    • oppia ikä kaikki

      Olen itsekin joutunut samaan tilanteeseen ja vit.... silloin, mutta mietipä nykysin kaikenlaista roistoa liikkeellä, kuski voi tulla ryöstetyksi, kun tietävät että hänellä on rahaa.
      Varaa ensi kerralla lähelle sopiva raha, se on paras. ei ne kuskit ilkeyttään tee.
      Minäkin opin siitä kun ymmärtää tilanteen kokonaisuutena eikä ole liian itsekäs.

    • liian iso seteli

      Just joo.. Jollain 20e setelillä nyt voi vielä hätätapuksessa maksaa, mutta jos käteisellä pitää maksaa niin mielellään tasaraha kolikoina. Ymmärrän hyvin jos kuski ei halua ottaa jotain 50 euron seteliä, niillä ei ole aina maksaa takaisin sellaisista rahoista.

    • resfdfsdfsd

      Liian hidasta alkaa antamaan vaihtorahoja tai niitä ei ole tarpeeksi. Ei bussiin mennä mitään isoja seteleitä särkemään.

      Jos sinun on oikeasti pakko päästä kyytiin niin voithan aina sanoa kuskille, että pitää itse loput.

      Nyt olet taas hieman viisaampi ja varaudut maksamaan kyydin asianmukaisella summalla.

    • ese1

      yö junassa kemiin tuli useasti vähemmistön edustaja matkalla haaparannalle työntäen 500mk matka maksoi jotain 5mk,eli tilttasi heti kassa,pohja 400mk.

    • PrkleenBussit

      Itse maksoin joskus 7 euron bussimatkan kahdenkympin setelillä. Bussikuskilla ei ollut varaa antaa setelistä takaisin ja linja oli vielä yön viimeinen. Kotiin oli pakko päästä, joten oli hienoa istua matka josta "jouduin" maksamaan 20 e.

      Kyllä paikallisbussiyhtiöt on pääosin niin perseestä kuin vaan voi olla, joku roti tuohonkin pitäisi saada.

      Olen myös itsekin jäänyt kerran rannalle ruikuttamaan kun koitin kyseistä 7 euron lippua ostaa 50 euron setelillä, siinä vaiheessa ei enää viitsinyt jättää vaihtorahoja bussiyhtiölle.

    • temppu

      Typerä kun valitat moisesta. Olisit käynyt vaihtamassa jossain muualla pienempään. Vain ilkeyttäsikö tuon teit että voit vaahdota ja valittaa kuljettajasta.
      Tuollaista ei tee kukaan järkihemmo.

    • mä en tartte bussia

      Mitähän työnantaja tuumaisi jos sanoisin että bussikuskin mielestä minun ei "tarvitse" päästä töihin...
      Juu, auto pitäisi käyttää huollossa, taidanpa ottaa sitten suosiolla sijaisauton kun bussikyyti on kerran mennyt noin epävarmaksi...

    • erthehwgw

      Parempi olisi jos mentäisiin täälläkin Tukholman malliin. Siellä ei voi enää edes maksaa kuskille vaan on oltava matkakortti tai sitten kertalippu etukäteen kioskista hankittuna.
      Tajuatteko minkälainen turvallisuusriski kuskille on kun hän joutuu käsittelemään rahaa ja etenkin jos pitäisi olla monien kymmenien - satojen eurojen vaihtokassa.
      Jos kuski ei käsittelisi rahaa lainkaan, ei tapahtuisi ryöstöjä.

    • HSL Liikuttaa meitä

      HSL( Helsingin)-alueella jopa aikataulussa lukee siellä alussa " Varaa sopiva summa, mieluiten tasaraha" kyytiä varten

    • keijopanumaa

      Onneks on Opel kadett ja 70-luku

    • pikkurahalla

      entä jos sieltä tulee 10 asiakasta jotka maksaa kaikki 50 euron setelillä? saattaa vaihtokassa käydä vähiin

    • Bussikuskeilla on pienet pohjakassat. Vaihtorahat viisikymppisestä aamuvarhaisella tyhjentää koko kassan. Mitä sille seuraavalle kyydittävälle on enää käteen laittaa kun repussa on vai yksi seteli??? Vaikka tilanne ei ollutkaan sinulle mukava niin haukuit silti väärää puuta.

    • varata kannattaa ...

      Kun tietää matkustavansa, niin voi varata pienempää rahaa jo paljon aikaisemmin, kuin siinä matkustuspäivänä.

      Onhan se selvä, että alkukuussa tulee 20 ekusia joka ukolta, ja loppukuussa kolikoita.

      Tiedän aikoinaan myös sen, että vaki matkustaja aina maksoi isolla, kunnes sai riittävän pienenä takaisin. Ymmärsi, ettei kannata tahallaan leikkiä asian äärellä.

      Mutta, liikkuvan liikennevälineen kassan vaihtorahoja ei voi pitää suurena, sillä mikään liikennöitsijä ei anna pohjakassoja jokaukon mukaan, kuin minimin.
      Olkoon se VR- tai muu. Siinä on sitten tekemistä palveluhommissa.

      Eli tilipäivänä voi varata sopivampaa pussiinsa, ettei tule ongelmia.

    • Bussikuski

      Eiköhän tästäkin tilanteesta olisi selvitty molemmin puolin ihan fiksusti puhumalla. Bussikuski on asiakaspalvelija, kyllä, mutta pohjakassa on oikeasti pieni eikä siitä kaikille riitä. Ehkä ensi kerralla varaat pienemmän setelin (kymppikin riittää jo ihan hyvin) tai varmistat, että kukkarossa on kolikoita. Varmasti myös jossain muualla olisi voinut vaihtaa rahan pienemmäksi ja mennä seuraavalla bussilla.

      Joustavuus molemmin puolin on kaiken a ja o.

    • bussikuski

      Mulla oli kun Turussa ajoin paikallisliikennettä pohjakassa 115euroa. Siinä kun heti aamusta pari maksaa sillä 50euron setelillä kertamaksun 3euroa onkin pohjakassa mennyt eli ihan ymmärrettävää etenkin tajuttava asia pitäis olla ettei sinne bussiin mennä kyytiin 50euron setelillä. Melkein joka kulmalla on joku kioski tai kauppa missä sen voi käydä vaihtamassa pienemmäks.

    • mitä pitää

      Mitä pitää pientä pohjakassaa täh ja ei prkl vastaus ole että ryöstetään.Alkakaa kaikki maksaan 50eur setelillä ni eiköhän tule muutosta rahastukseen.

    • Samaan olen törmänny.Etes kolikot ei tunnu kelpaavan."Ai sinä maksat rahalla..?"Ja sitte niillä ei oo antaa vaihtorahaa etes kolikoille!!Pitäs hommata joku kuukausikortti vaikka tarvit bussikyytiä(täällä maalla) ehkä kaks kertaa kuussa!

      • Niittipallero

        Tiedätkös miksi niillä ei ole vaihtorahaa kolikoille? Koska ihmiset ei enää tahdo maksaa kolikoilla joten ne kolikot loppuu kesken niiden kaikkien suurten setelien keskeltä.

        Itse olen maalaisena todennut, että jos mä hyppään bussiin ja mene sillä vaolla Tampereelle kerran kuussa niin kyllä mä voin ennen sitä sitten hankkia sen tasarahankin vaikka sitten kolikkoina ja laskea sen valmiiksi ettei kuskin tarvitse nähdä turhaa vaivaa. Minulla on kuitenkin miltein koko kuukausi aikaa pieniä se raha sopivasti tasarahaksi.


    • Se oli tumma

      Kerran jouduin itse laskemaan rahat kun bussikuski ei osannut. Annoin setelin tiskille. Kuski kysy, että eikö minulla ole pienempää. Ei ollut ei. Sitten Kuski kysyi, että paljon pitää antaa takaisin. Huoh!

    • Niittipallero

      Se on hienoa lukea tälläistä keskustelua joka on täynnä aikuisia jotka luulee että se pohjakassa on loputon ja kuinka se on muiden vika jos syntyy ongelmia kun maksavat 5 e lippunsa 50 e seteleillä. Jopa minulle on kakarana opetettu miksi pikkuraha on tärkeää kun asioidaan paikoissa joissa ihmiset tahtoo maksaa suurilla seteleillä.

    • You too

      Voidaan me alkaa puhumaan sitä oikeaa toista suojelijan kieltäkin ja sillä on muistissa sellainen verinen sunnuntai.

    • Maksaja

      Varaa bussiin tasaraha, niin sujuu muillakin matkustajilla matka nopeammin. Kuljettaja ei voi turvallisuussyistä pitää isoa vaihtokassaa, eikä ole autossa kassakaappiakaan takahuoneessa, jonne vois viedä isot setelit ja hakea uutta vaihtokassaa, kuten kaupoissa. Sinun käytöksesi ei ole kivaa kenellekään. Älä nosta pankista tai automaatista isoja setelejä, jos et aio tehdä isoja ostoksia. Sitä paitsi nykyään maksetaan kortilla. Aikuiset käyttävät Visa Debit, Visa Credit tai MasterCardia. Lapset ja koululaiset ym. joilla ei ole vakituisia tuloja, käyttävät Visa Electronia. Sille on ominaista usein toistuvat käyttökatkot viikonloppuisin ja öisin, kun pankit tekevät huoltotöitä. Silloin virka-ajan ulkopuolella on syytä varata käyteistä, jos ei ole muuta maksuvälinettä kuin Visa Electron eli "sippivisa".

      • sdfvdsvdsv

        Kuten alempi kommentti sanoo... Miksi bussit ei sitten hyväksi sitä korttia


    • KunnonKusipää

      Mä aina ihan vaan vittuillakseni käyn pankissa vaihtamassa kaikki hilut mahdollisimman suureen seteliin ennen bussissa matkustamista :-) Kuljettaja ei nimittäin voi vedota mihinkään kieltäytyäkseen. Laissa ei ole määritelty tiemmä maksun suuruutta kuin kolikoille. ;-)

      Muistan vieläkin sen yhden bussikuskin kauhunsekaisen ilmeen kun löin violetin setelin kouraan :-D Sitten vasta kaivoin sen 3,70 taskustani :-D

      • Kaisu.

        "Mä aina ihan vaan vittuillakseni käyn pankissa vaihtamassa kaikki hilut mahdollisimman suureen seteliin ennen bussissa matkustamista :-) "
        Joo, tuo on hyvä tapa nostaa omaa heikkoa itsetuntoaan. Taas pärjää paremmin yhden päivän, jos sitäkään.


    • Malay

      Noh ainakin Malaysia voit maksaa seteleilla mut vaihtorahoista turha unelmoida. Miten siella, ei mun bisnes ;)

    • KALLE KELLO

      No tuskinpa siellä on vaihtorahaa busseissa tarpeeksi.. Mistä ne sitä saisi kun ei ole asiakkaitakaan. Itse kerran Tampereella ei ollut kun 20 ekee rahaa, niin pääsin ilmatteeksi, kun ei ollut vaihtorahaa. Hieno ele minusta bussikuskilta ja tuskin heilautti firman taloutta, enkä usko että niitä ilmaismatkoja joka iikalle tarjotaan, sattu varmaan bussikuskille hyvä päivä, kiitos siitä hänelle, auttoi tavallaan vierapaikkakuntalaista. Mutta mistä automaatista saa kympin seteleitä?

    • kortilla?

      Mites kun rikastuneen näköset ryssät näyttää maksavan aina ja kaikkialla kaiken
      500Euron setelillä vaikka olis miten aivan pikku ostos?
      Ps, heillä vaikuttaa olevan aina nippu viisisatasia mukana.
      Kassajonossa oon nähnyt.

    • kalakukkok

      moppe..ootko ihan dille?? eihän niillä mitään Cittarin vaihtokassaa siellä ole

    • fdvdfvfdfvdfg

      Jos ei raha kelpaa bussikuskille, silloin pitäisi:

      A: lyödä asiakkaalle käteen pankkikorttikone ja antaa maksaa kortilla (kuten kaupatkin tekee)

      B: antaa 0,00€ lippu

      • b-kuski

        Itse valitsen vaihtoehdon C: asiakas ei nouse kyytiin.
        SE on oikeuteni.


    • wessukuski

      Pääkaupunkiseudulla moni taktikoi suurien setelien kanssa,toivossa että pääsis ilmaseksi.Epäilen että jotkut kuskit päästävät ilmaiseksi.Ruoholahti Espoon suuntaan on yksi paikka jossa paljon tyrkytään setelirahaa.Ei tarvitse kovin viisas olla ymmärtääkseen ettei tarvitse kovin montaa rahanvaihtoa tehdä niin pohjakassa on tyhjä.Suurin syy mielestäni on jotkut kuskit jotka päästää ilmaiseksi se on vain fakta.Minulla aikoinaan oli oma lompsa täynnä vitosia ja kymppejä,neuvon teitäkin tekemään niin.

    • Hei

      Bussikuskien vaihtokassa on rajallinen.
      Mieheni pitää vaihtokassan lisäksi omaa rahaansa kiinni laukussa, jotta näille isoilla rahoilla jatkuvasti maksavilla olisi antaa takaisin.
      Pääsääntöisesti kuskin pohjakassa koostuu pelkistä kolikoista n. 80€ arvosta. Siinä sitten tulee kaksi idioottia maksamaan 50 ja hups ei enää pohjakassaa olekkaan. Ja sitte kiukutellaan, kun saadaan niitä kolikoita takaisin.

      Itse tein kirppiksellä ihan samaa. Jos tulet maksamaan 20€ sitä euroon tinkattua ostosta niin ihan turhaan odottaa seteliä takas. PRKL omaan napaan tuihottajat. Voitaisiin teitä melkein kutsua niiksi pummilla matkustajiksi ja ilmaismatkojen kärkkyjiksi.

      • tregereg

        Miksi bussikuski ei anna sitä korttikonetta asiakkaan käteen, ja pyydä näppäilemään tunnuslukua :)


      • Olen minä huomannut siellä myös 50€:n seteleitä.


    • Muuta lappiin

      On teilä etelän variksila vaikiaa sitten tuo matkustaminen.

    • Ihan normaalia

      Ihan normaalia, yli 20 euron seteliä ei hyväksytä. Eihän se kuski voi miljoonia siellä bussissa kuljettaa eikä myöskään antaa sinulle koko vaihtokassaansa!

      • KysynVaan-76

        "Ihan normaalia, yli 20 euron seteliä ei hyväksytä. Eihän se kuski voi miljoonia siellä bussissa kuljettaa eikä myöskään antaa sinulle koko vaihtokassaansa! "

        Jos kerran 20 euron setelit hyväksytään, niitä myös tulee tasaisesti kassaan. 50 euron setelistä pitää antaa tavallisimmin takaisin se 2 kpl 20 euron seteleitä ja pari kolikkoa. Mikä tässä yhtälössä on niin mahdotonta?
        Tuskin niitä 50 euron setelillä maksavia kuitenkaan on lopulta kovin paljon vaan lähinnä vain pakottavissa tilanteissa.


    • Sitä ku ei joka paikassa ajatella, et asiakaski on ihmine. Mä oon kyä omassa duunissa koittanu päivvastoi olla joka asiakkaalle niin perkaleen ystävälline.

    • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

      VENTONIEMELLÄ on voimaa. On aina.

    • lipunostaja

      Onko joku vielä niin tyhmä ettei osaa ostaa lippuja Matkahuollosta?

    • Meillä ei kelpaa ?

      Mitä sanoo tähän itse keksittyyn "lakiin" matkalipyntirkistäjä?
      Euhan moiseen ole mitään laillista oikeutta.
      Vaikka ois miten hankala antaa rahasta takas.
      Monessa muussakin paikassa ompi moisia "omia" sääntöjä?
      Ovatko Sumaliset niin palikoita jotta noudattavat moisia huu-haasta temmattuja neuvoja ja ohjeita?
      Mutta miten useassa makkarakijoskissa käy kortit?
      Usassa ei pärjää ilman korttia..

    • ewrfweferwrf

      Jos setelit tuntuu liian isolta, niin:

      A Pankkikorttikone asiakkaan käteen

      B tulostetaan 0,00€ lippu, ei se 80kg matkaaja montaa pisaraa auton kulutusta nosta

    • Höh

      Miks mun koneella ei voi antaa kun peukkua.

    • kuski5

      Bussikuski saa ottaa korkeintaan kaksikymppisiä vastaan, koska kuskilla ei ole vaihtokassaa ja yli 20 setelistä vastaa kuski, jos se on väärennetty,
      Lähiliikenteessä.

      Mutta jos ei tarvitse vaihtorahoja takaisin niin saa antaa vaikka kuinka suuren setelin.

    • 50eur kehiin

      50eur kehiin vaan ni eikö ala tuleen muutosta rahastukseen,kuka hölmö nyt bussin rahat veisi höh voi teidä idiootteja.
      Riitatilanteita tulee helposti kuljettajaa kohtaan jos ei prkl raha käy.Turhat sönkkäykset pois ja sillä sipuli.

    • Anonyymi

      nostin OP automaatista 500 € jotka vein S-Markettiin , sanoin kassalla tahtovani
      laittaa ne tililleni , kassa vastasi ettei voi ottaa vastaan niin paljon rahaa , pelkästään
      turvallisuussyistä , nykyään on niitä veitsien kanssa heiluvia rosvoja kaikkialla , en
      yhtään ihmettele ettei bussissa pidetä suurta rahasummaa , kuskien laskutaito voi
      olla heikentynyt laskemisen puutteessa , myös vaihtorahan laskemisessa menee turhaan aikaa , kuski voi kuvitella että kulkija piruuttaan antaa suuren setelin , eiköhän joka automaatista löydy kymppejä , nostaa sitten 30 tai 60 € tai 110 € niin siinä saa kympin

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      133
      3752
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      88
      3458
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      324
      2006
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      92
      1487
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1306
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1175
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      146
      918
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      908
    9. 46
      803
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      787
    Aihe