Mikä minua vaivaa?

Valuvika

Olen jo 25-vuotias nuori nainen ja opiskelen yliopistossa unelma-alaani. En kuitenkaan näe itsessäni tai tilanteessani mitään hyvää. Tiivistetysti:

en saa ollenkaan opintopisteitä kasaan, mutta se ei johdu siitä etten osallistuisi kursseille. Jostain syystä en pysty keskittymään ollenkaan tentteihin lukemiseen. Minulta on jo kerran katkaistu opintotuki, mutta sain juuri ja juuri vaadittavat pisteet kasaan ja tuki jatkui. Nyt tuki taitaa taas katketa. Minulla ei ole ainuttakaan kaveria tai ystävää, enkä ole koskaan seurustellut.

Minulla oli jo lukiossa ongelmia kurssien suorittamisessa ja kävin puoli vuotta lukiopsykologin luona. Lopulta hän varasi minulle ajan nuorisopsykiatrilta, mutta jänistin ja peruin ajan.
Ongelmani alkoivat hieman lukion alkamisen jälkeen, kun kaikki paska tuntui kasautuvan muutamassa kuukaudessa. Kaikki tutut menivät muihin lukioihin, ainoan ystävän kanssa meni välit poikki ja yhteydenpito ainoaan kaveriin loppui. Tähän vielä päälle lemmikkin kuolema. Koko lukioaikana en saanut ainuttakaan kaveria. Ajattelin, että lukion jälkeen helpottaisi ja yliopistossa asiat muuttuisivat. Mutta ei, sama jatkuu täälläkin.

Purkaudun täällä, sillä en pysty kertomaan näistä asioista kenellekkään. En ole täällä yliopistossakaan saanut edes sellaista tuttua jota tervehtisi käytävällä. Kursseilla työpariksi tuntuu aina valikoituvan se jota ei kiinnosta puhua, keskustella tai tutustua. En halua antaa kuvaa, että syyllistäisin muita sillä täällä on todella mukavia ihmisiä, mutta siinä se. Joskus harvoin olen osallistunut opiskelijatapahtumiin, mutta en biletä. Vanhempiini minulla on hyvät välit, mutta heille en silti uskalla kertoa tilanteestani mitään. Urheilen säännöllisesti, harrastan liikuntaa useamman kerran viikossa ja syön hyvin... Mutta jestas miten vihaan itseäni sanoinkuvaamattoman paljon.

Jos joku jaksaa kaiken lukea ja vastata niin se olisi tietysti hienoa. Mikä minua vaivaa? Eikai tämä ihan normaalia ole? Mitä minun pitäisi tehdä?

3

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhempi valuviallinen

      Välität itsestäsi kuitenkin sen verran, että haluat tilanteen paranevan, eikö niin? Hienoa, että kirjoitit tänne.Varaisitko ajan lääkärille ja kerro tilanteestasi. Välitse jo tuttu lääkäri, mikäli mahdollista. Sellainen, jolle uskallat tunteistasi huoletta puhua. Ja jos lääkäri ei tunnu sinua auttavan, etsi uusi lääkäri. Jokainen meistä tarvitsee ihmisen, joka kuuntelee huoliamme edes hetken. Kuulostat yksinäiseltä, uupuneelta ja jopa masentuneelta eikä silloin voi olettaa, että jaksaisi kerätä opintopisteitä. Lääkärintodistuksen avulla voit neuvotella opintotuen maksamisesta huolimatta puuttuvista pisteistä. On tärkeää, ettet joudu kärsimään enää taloudellisista huolista kaiken muun lisäksi.
      Voitko kenties puhua vanhemmillesi myös? Voit ehkä sanoa, että olet huolissasi itsestäsi, kun et näe mitään hyvää missään. Ehkä he voivat tulla tueksesi tavalla tai toisella, jos et enää itse jaksa.
      Hyvän psykologin juttusilla kannattaa käydä. Kaikkien kanssa ei heti synkkaa, mutta jos ja kun löydät sen sinulle sopivan, voit avata niitä mielesi solmuja.
      Voi tuntua vaikealta hakeutua johonkin harrastukseen, mutta sieltä voisi löytyä joku jonka kanssa jutella. Jos et jaksa harrastaa vielä, niin kerää voimia jostain mistä saat edes pientä iloa. Pidätkö luonnosta? Rauhoittaako lenkkeily? Käy katselemassa eläimiä vaikka eläinkaupassa. Kirjaa ylös asioita joista ilahduit. Saatat oppia itsestäsi enemmän. Jonain päivänä asiasi ovat paremmin, ja haluat ehkä toisia samoista asioista kärsiviä. Meitä valuvikaisia on muitakin.

      • vanhempi valuviallinen

        Siis haluat ehkä auttaa toisia samoista asioista kärsiviä...


    • jokke

      Hei! Luin juttusi ja huomasin heti, että kärsit samantapaisesta ongelmasta kuin itse olen kärsinyt tosin vähän helpottanut jo parin vuoden aikana. Mulle kehittyi armeijasta päästyäni samanlainen "vaiva" ns. tiedostamaton jännitys , joka poiki mahavaivat mukaan ja elämä tuntui helvetiltä välillä. Tuli isona yllärinä, koska olin aina ollut tosi sosiaalinen ja mene mutta kun tuli aika kohdata arjen haasteet jotka elämään kuuluu niin koko mies muuttui. Opiskelu tuntui pahalta , kokoajan jännitin asioita ja uusia ihmisiä. Pelotti mennä ruuhkaseen bussiin ja maha oli aivan kauhea . Loin itselleni kroonisen vatsavaivan. Mutta aiheeseesi liittyen itse olen huomannut että puhuminen on paras lääke. Itse aloin vaan kertomaan vanhemmilleni kaikki asiat mitkä jännitti ja pelotti ja he kuuntelivat ja auttoivat selviämään . Myös asioiden näkeminen eri kannalta on tärkeää ja opiskelu ja lukeminen kannattaa ottaa sillä asenteella , että tämä on tärkeää , mutta ei saa pilata elämääni ja lukea vähemmän kerralla mutta useita kertoja päivässä. Ja kun luin, että sinulla ei ole ollut hetkeen kavereita, tulin kyllä surulliseksi! Itse olen saanut nauttia hyvistä ja uskollisista kavereista ja haluan nykyään tavata uusia ihmisiä ja kavereita ja auttaa ihmisiä huoliensa kanssa. Ja se että ei ole seurustellut elämänsä aikana kertaakaan tuon ikäisenä se ei ole vaarallista, enkä usko että teet mitään väärin! Se paikka ja päivä tulee kyllä vielä kun tapaat jonkun ja alat solmimaan ihmissuhteita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      246
      2379
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      170
      1510
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1376
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1085
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1079
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      970
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      218
      967
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      865
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      699
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      690
    Aihe