mikä on hyvä lomapaikka senioreille

autolla

Jossa on nähtävää

106

512

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitroen.

Aina joku netistä löytyy. Yhteistä niille, että kaukana olet kaikesta ja väärään aikaan liikkeellä. Ja majoittuminen maksaa hirveästi.
      Paljon auttaisi jo kun olisi hiljainen paikka, missä saisi yönsä rauhassa halvalla nukkua ja suihkussa käydä. Leirintäalueita luulin sellaisiksi, mutta aina siellä on rakki yökauden räkyttämässä, aikuiset tai keskenkasvuiset juopot mölyämässä. Harvoin löytyy hiljaista. Monta monituista kertaa olen joutunut kesken yön lähtemään pois ja yöpymään auton penkillä kippurassa tiepuolessa.
      Eikä edes sitä suihkuakaan aina ole ollut olemassa vaikka receptionissa niin vakuutettiin.

• bessie*

Miten voi olla mahdollista, että "kaukana olet kaikesta ja aina väärään aikaan liikkeellä", Sitroen?

Majoittua voi halvallakin, mutta kaikkein edullisimmissa vaihtoehdoissa ei sitä suihkua välttämättä ole, 'omaa' ainakaan.
        Tilanne ei kuitenkaan ole toivoton, Suomessa nimittäin on jokunen järvi ja lampi, kyllä niillä suihkun korvaa. Myös uimahalleja ja kylpylöitä on.

Tapanani on tehdä vain suuntaa antava reittisuunnitelma, Suomen maanteiden yleiskartta riittää siihen hyvin. Netistä voi sitten katsoa valitun reitin varrella olevien paikkakuntien sivuja ja vaikka printata kiinnostavimpia matkalukemisiksi.

Itselläni alkaa olla jo aika hyvät automatkailijan tarvitsemat tiedot ja yksi todella hyvä vanha matkailuopas. Vaikka sen tieto on vanhentunutta joiltakin osin, niin suurin osa on käyttökelpoista, luontokohteet ja paikkakuntien 'erikoisuudet' ja historia ja sen sellainen. Lisäksi on mappi jossa erilaisia tarkempia karttoja kaupunkien keskustoista tai muista paikoista ja tosiaan kaikenlaista tarpeellista itse tulostettua, ajo-ohjeita yms..
        Ilmankin pärjäisi, mutta näiden kanssa lomasta nauttii ja saa enemmän.

Olisi varmaan hyvä jos olisi joku jonka kanssa jakaa kokemukset ja kustannukset ja vaikka sadetta pitää, mutta kiva on yksinkin autoilla Suomessa. Joka paikassa on jotain mielenkiintoista nähtävää ja kielikään ei ole ongelma jos juttuseuraa joskus kaipaa.

• sitroen.
        bessie* kirjoitti:

Miten voi olla mahdollista, että "kaukana olet kaikesta ja aina väärään aikaan liikkeellä", Sitroen?

Majoittua voi halvallakin, mutta kaikkein edullisimmissa vaihtoehdoissa ei sitä suihkua välttämättä ole, 'omaa' ainakaan.
        Tilanne ei kuitenkaan ole toivoton, Suomessa nimittäin on jokunen järvi ja lampi, kyllä niillä suihkun korvaa. Myös uimahalleja ja kylpylöitä on.

Tapanani on tehdä vain suuntaa antava reittisuunnitelma, Suomen maanteiden yleiskartta riittää siihen hyvin. Netistä voi sitten katsoa valitun reitin varrella olevien paikkakuntien sivuja ja vaikka printata kiinnostavimpia matkalukemisiksi.

Itselläni alkaa olla jo aika hyvät automatkailijan tarvitsemat tiedot ja yksi todella hyvä vanha matkailuopas. Vaikka sen tieto on vanhentunutta joiltakin osin, niin suurin osa on käyttökelpoista, luontokohteet ja paikkakuntien 'erikoisuudet' ja historia ja sen sellainen. Lisäksi on mappi jossa erilaisia tarkempia karttoja kaupunkien keskustoista tai muista paikoista ja tosiaan kaikenlaista tarpeellista itse tulostettua, ajo-ohjeita yms..
        Ilmankin pärjäisi, mutta näiden kanssa lomasta nauttii ja saa enemmän.

Olisi varmaan hyvä jos olisi joku jonka kanssa jakaa kokemukset ja kustannukset ja vaikka sadetta pitää, mutta kiva on yksinkin autoilla Suomessa. Joka paikassa on jotain mielenkiintoista nähtävää ja kielikään ei ole ongelma jos juttuseuraa joskus kaipaa.

Siten, että kun jostakin sattumalta löydän mielenkiintoisen kohteen, se on monen sadan kilometrin päässä. Tai olen väärässä paikassa - tulin just sieltä enkä tiennyt kohteesta mitään.

Olen minäkin kerännyt tietoja mielenkiintoisista kohteista, mutta sinne ne ovat hukkaan jääneet, kun johonkin olen lähtenyt.
        Nuorempana ajelin minne nokka näytti ja katselin, mitä näkyi. Yövyin auton penkillä makuupussissa, keitin kahvini kaasulla ja söin mitä kaupasta olin ostanut. Näin kaikissa Pohjoismaissa, Saksassa, Hollannissa, Belgiassa. Suihkuun pääsin Suomessa leirintäalueilla ja muualla Euroopassa yövyin teltassa leirintäalueilla.
        Näinköhän pitäisi vanhoja muistoja alkaa elvyttämään taas?

Yksin olen melkein kaikki matkani tehnyt. Vaikka toisen kanssa kaikki olisikin paljon paremmin, mutta mistä sen toisen otat?

• bessie*
        sitroen. kirjoitti:

Siten, että kun jostakin sattumalta löydän mielenkiintoisen kohteen, se on monen sadan kilometrin päässä. Tai olen väärässä paikassa - tulin just sieltä enkä tiennyt kohteesta mitään.

Olen minäkin kerännyt tietoja mielenkiintoisista kohteista, mutta sinne ne ovat hukkaan jääneet, kun johonkin olen lähtenyt.
        Nuorempana ajelin minne nokka näytti ja katselin, mitä näkyi. Yövyin auton penkillä makuupussissa, keitin kahvini kaasulla ja söin mitä kaupasta olin ostanut. Näin kaikissa Pohjoismaissa, Saksassa, Hollannissa, Belgiassa. Suihkuun pääsin Suomessa leirintäalueilla ja muualla Euroopassa yövyin teltassa leirintäalueilla.
        Näinköhän pitäisi vanhoja muistoja alkaa elvyttämään taas?

Yksin olen melkein kaikki matkani tehnyt. Vaikka toisen kanssa kaikki olisikin paljon paremmin, mutta mistä sen toisen otat?

Utelias ja tiedonhaluinen, lähtökohtaisesti melkein kaikesta kiinnostunut luontainen asenteeni on varmaan eniten vaikuttanut siihen ettei minulle juurikaan ole kertynyt tuollaisia kokemuksia. Aika paljon myös tuo jo aiemmin mainitsemani vanha (30 v.) Suomen matkailuopas. Luontokohteet vetävät minua eniten, joten siksikään ei tule pettymyksiä.

Laitanpa tähän tuosta kirjastani kohdan "Liljendahl".

"As. 1431, Puh. 915-
        i Bagarstugan, puh. 66266.
        Kunnantoimisto, puh. 66401.

Liljendahl on Itä-Uudenmaan pienin kunta vt. 6 tuntumassa. Kunta on saanut nimensä 1630-luvulla eläneen mahtinaisen mukaan. Asukkaista 88 % on ruotsinkielisiä.

NÄHTÄVYYDET: Kirkko on A. Bomanin ja Th. Deckerin suunnittelema vuodelta 1886, alttaritaulu Jeesuksen hautaaminen (Ida Silfverberg, jäljennös Andreas del Sarto D'agnolon alkuperäistyöstä). Andersbyssä on erittäin suuri siirtokivilohkare ja Falkbergetillä (Haukkakalliolla) hiidenkirnuja, jotka on rauhoitettu vuodesta 1925 lähtien. Eskilomin kylässä on luola "Bombergsgrottan", johon johtaa useita käytäviä. Paikka on niinikään rauhoitettu ensimmäisen luonnonsuojelulain perusteella v. 1924. Kunnan keskustassa Sävträsk-niminen matala heinäjärvi on keväisin ja syksyisin satojen joutsenten suosima levähdyspaikka. Garpomin kotimuseo on sijoitettu mäkitupalaisen tölliin. Bagarstugan (leipurintupa) on 1700-luvulla rakennetussa leipurinpuodissa, joka kuului Liljendahlin kartanolle. Itä-Uudenmaan suurin seurantalo on Liljendahlgården.

MATKAILUPALVELUT: Viihtyisä ruokapaikka Bagarstugan."

Tämä oli näin lyhyt, samalle sivulle on mahtunut myös Liminka ja vielä aika iso Limingan kunnan mainos vaakunoineen, Värminkosken leirintäaluetta siinä mainostetaan. Joistakin paikkakunnista on koko aukeama ja enemmänkin.
        Tällaisista minä poimin itseäni kiinnostavat kohteet, tässä tapauksessa siirtokivilohkare, hiidenkirnut ja luolat. Kirjassa on käytetty lihavointia fiksusti, se helpottaa poimimista. Sitten vain hilppaisen niitä katselemaan jos siltä tuntuu jos ja kun siellä päin joka tapauksessa olen ajelemassa. En pety, vaikka en luolansuita löytäisikään tms..
        Nämä kohteet muuten ovat edelleen käymättä, vaikka on ollut suunnitelmissa hyvinkin 25 vuotta. En tee 'sitovia' suunnitelmia, ja hienoja paikkoja olen löytänyt myös aivan sattumalta. Että tällaisella taktiikalla.

Vasta vähän vanhempana olen itse ajellut mihin nokka näyttää tyylillä, autossakin yöpyen. auto oli kyllä farmari ja olin sitä vähän sisustellut yöpymisiä ajatellen. Voisin vieläkin yön silloin tällöin nukkua autossa, yleensä otankin kesäreissuilleni miniäni farmariauton varmuuden vuoksi.

Eihän se helppoa ole se kaverin löytäminen, mutta voisin kuvitella että 'pelkän' matkakumppanin voisi löytääkin. Jos toiselle jo pelkkä henkilöautolla matkustamisen tuoma valinnan vapaus on 'ylellisyyttä' niin jo siitä saa paljon iloa itselleenkin, ei haittaa vaikka niitä kustannuksia ei ihan puoliksi laitettaisikaan.

• sitroen.
        bessie* kirjoitti:

Utelias ja tiedonhaluinen, lähtökohtaisesti melkein kaikesta kiinnostunut luontainen asenteeni on varmaan eniten vaikuttanut siihen ettei minulle juurikaan ole kertynyt tuollaisia kokemuksia. Aika paljon myös tuo jo aiemmin mainitsemani vanha (30 v.) Suomen matkailuopas. Luontokohteet vetävät minua eniten, joten siksikään ei tule pettymyksiä.

Laitanpa tähän tuosta kirjastani kohdan "Liljendahl".

"As. 1431, Puh. 915-
        i Bagarstugan, puh. 66266.
        Kunnantoimisto, puh. 66401.

Liljendahl on Itä-Uudenmaan pienin kunta vt. 6 tuntumassa. Kunta on saanut nimensä 1630-luvulla eläneen mahtinaisen mukaan. Asukkaista 88 % on ruotsinkielisiä.

NÄHTÄVYYDET: Kirkko on A. Bomanin ja Th. Deckerin suunnittelema vuodelta 1886, alttaritaulu Jeesuksen hautaaminen (Ida Silfverberg, jäljennös Andreas del Sarto D'agnolon alkuperäistyöstä). Andersbyssä on erittäin suuri siirtokivilohkare ja Falkbergetillä (Haukkakalliolla) hiidenkirnuja, jotka on rauhoitettu vuodesta 1925 lähtien. Eskilomin kylässä on luola "Bombergsgrottan", johon johtaa useita käytäviä. Paikka on niinikään rauhoitettu ensimmäisen luonnonsuojelulain perusteella v. 1924. Kunnan keskustassa Sävträsk-niminen matala heinäjärvi on keväisin ja syksyisin satojen joutsenten suosima levähdyspaikka. Garpomin kotimuseo on sijoitettu mäkitupalaisen tölliin. Bagarstugan (leipurintupa) on 1700-luvulla rakennetussa leipurinpuodissa, joka kuului Liljendahlin kartanolle. Itä-Uudenmaan suurin seurantalo on Liljendahlgården.

MATKAILUPALVELUT: Viihtyisä ruokapaikka Bagarstugan."

Tämä oli näin lyhyt, samalle sivulle on mahtunut myös Liminka ja vielä aika iso Limingan kunnan mainos vaakunoineen, Värminkosken leirintäaluetta siinä mainostetaan. Joistakin paikkakunnista on koko aukeama ja enemmänkin.
        Tällaisista minä poimin itseäni kiinnostavat kohteet, tässä tapauksessa siirtokivilohkare, hiidenkirnut ja luolat. Kirjassa on käytetty lihavointia fiksusti, se helpottaa poimimista. Sitten vain hilppaisen niitä katselemaan jos siltä tuntuu jos ja kun siellä päin joka tapauksessa olen ajelemassa. En pety, vaikka en luolansuita löytäisikään tms..
        Nämä kohteet muuten ovat edelleen käymättä, vaikka on ollut suunnitelmissa hyvinkin 25 vuotta. En tee 'sitovia' suunnitelmia, ja hienoja paikkoja olen löytänyt myös aivan sattumalta. Että tällaisella taktiikalla.

Vasta vähän vanhempana olen itse ajellut mihin nokka näyttää tyylillä, autossakin yöpyen. auto oli kyllä farmari ja olin sitä vähän sisustellut yöpymisiä ajatellen. Voisin vieläkin yön silloin tällöin nukkua autossa, yleensä otankin kesäreissuilleni miniäni farmariauton varmuuden vuoksi.

Eihän se helppoa ole se kaverin löytäminen, mutta voisin kuvitella että 'pelkän' matkakumppanin voisi löytääkin. Jos toiselle jo pelkkä henkilöautolla matkustamisen tuoma valinnan vapaus on 'ylellisyyttä' niin jo siitä saa paljon iloa itselleenkin, ei haittaa vaikka niitä kustannuksia ei ihan puoliksi laitettaisikaan.

Joo. Taas toisella puolella Suomea.
        Liljendalin lähellä asuin yli 40 v, nyt muutin kauas pois. Kun ei ollut tuota kirjaa, niin kiertelemättäpä jäi useimmat paikat.
        Liminka on nyt tuossa melkein vieressä. Mitään näkemisen arvoista en ole sieltä koskaan löytänyt. Nuorenakin asuin niillä main, mutta mitään kiinnostavaa en siellä nähnyt. Maisema peltoja ja ryteikköjä, soita ja vesijättömaata siellä missä sattuu pääsemään meren rantaan. Muutama vanha talo "Vanhassa Limingassa".
        Joku taiteilija tai runoilija on ollut, mutta niistä minä en ymmärrä mitään.
        Värminkosken leirintäalueella yhden yön vietin noin vuonna 1984. Oli ihan OK paikka.
        Yksi näkemisen arvoinen paikka on Lapissa Pyhä-Nattanen. Huipulla mahtavia kallioita, kuin muinaisen linnan raunioita. Kannattaa ehdottomasti käydä, vaikka ei mainosteta. Vuotsosta heti jokipahasen jälkeen lähtee tie itään. Siitä sinne mennään... Kahdesti on tullut käytyä...

• bessie*
        sitroen. kirjoitti:

Liljendalin lähellä asuin yli 40 v, nyt muutin kauas pois. Kun ei ollut tuota kirjaa, niin kiertelemättäpä jäi useimmat paikat.
        Liminka on nyt tuossa melkein vieressä. Mitään näkemisen arvoista en ole sieltä koskaan löytänyt. Nuorenakin asuin niillä main, mutta mitään kiinnostavaa en siellä nähnyt. Maisema peltoja ja ryteikköjä, soita ja vesijättömaata siellä missä sattuu pääsemään meren rantaan. Muutama vanha talo "Vanhassa Limingassa".
        Värminkosken leirintäalueella yhden yön vietin noin vuonna 1984. Oli ihan OK paikka.
        Yksi näkemisen arvoinen paikka on Lapissa Pyhä-Nattanen. Huipulla mahtavia kallioita, kuin muinaisen linnan raunioita. Kannattaa ehdottomasti käydä, vaikka ei mainosteta. Vuotsosta heti jokipahasen jälkeen lähtee tie itään. Siitä sinne mennään... Kahdesti on tullut käytyä...

Voi jäädä nähtävyydet nenän katveeseen jos liian läheltä katselee. Kirjani mukaan "Alue lienee Suomen tasaisinta seutua; Limingan niityt ja seitsemän kirkon näkymä ovat tuttuja käsitteitä."
        Minulle sekin näkymä oli hyvin vaikuttava elämys, ja ehdottomasti olisin valmis mutkankin tekemään sen takia ellen olisi jo nähnyt. Mutkaakaan ei muistaakseni tarvinnut tehdä, kasitieltä tuo taisi näkyä. Ei tarvinnut edes kaasujalkaa nostaa tai erikseen katsoa, mutta hämärästi muistan kirkon torneja jossain vaiheessa tähyilleeni ja en ihan seitsemää mutta aika monta kerralla nähneeni.
        Perinnehalli näkyisi olevan perustettu 1977, siellä säilytetään vanhoja maatalouskoneita ja työkaluja. Myös Niittäjäpatsas on pystytetty Limingan niityillä uurastaneiden sukupolvien työn muistolle 500-vuotisjuhlavuonna 1977. Ehkä kävisin, ehkä en, mutta tuo Pyhä-Nattanen, varsinkin nyt kun kerroit millaisia kallioita, tosiaan on ehdottomasti nähtävä, suorastaan palvon kiviä ja kallioita. Kaukanahan tuo on, mutta varmasti reissun väärti, samallahan sitä näkee ja kokee niin paljon muutakin.

Oulusta kirjassani on neljä sivua, kirkkoja ja patsaita ja museoita ja ulkomuseoita ym. ym., mutta saattaa olla että siellä kävisin vain Merikosken voimalaitoksen rakennelmia vilkaisemassa, torilla ja kauppahallissa ja ehkä Ainolassa jos kirjassa mainittu vanha koristeellinen puusilta vielä on olemassa.

Jokunen vuosi sitten katselin ja kyselin kirjakaupasta jotain uudempaa matkailuopasta, mutta ei tämän vanhan kirjan veroisia ollut, lähinnä yrityshakemiston tapaisia olivat. Tätä kirjaa voi ihan muuten vain lueskella, ainakin minä.

• sitroen.
        bessie* kirjoitti:

Voi jäädä nähtävyydet nenän katveeseen jos liian läheltä katselee. Kirjani mukaan "Alue lienee Suomen tasaisinta seutua; Limingan niityt ja seitsemän kirkon näkymä ovat tuttuja käsitteitä."
        Minulle sekin näkymä oli hyvin vaikuttava elämys, ja ehdottomasti olisin valmis mutkankin tekemään sen takia ellen olisi jo nähnyt. Mutkaakaan ei muistaakseni tarvinnut tehdä, kasitieltä tuo taisi näkyä. Ei tarvinnut edes kaasujalkaa nostaa tai erikseen katsoa, mutta hämärästi muistan kirkon torneja jossain vaiheessa tähyilleeni ja en ihan seitsemää mutta aika monta kerralla nähneeni.
        Perinnehalli näkyisi olevan perustettu 1977, siellä säilytetään vanhoja maatalouskoneita ja työkaluja. Myös Niittäjäpatsas on pystytetty Limingan niityillä uurastaneiden sukupolvien työn muistolle 500-vuotisjuhlavuonna 1977. Ehkä kävisin, ehkä en, mutta tuo Pyhä-Nattanen, varsinkin nyt kun kerroit millaisia kallioita, tosiaan on ehdottomasti nähtävä, suorastaan palvon kiviä ja kallioita. Kaukanahan tuo on, mutta varmasti reissun väärti, samallahan sitä näkee ja kokee niin paljon muutakin.

Oulusta kirjassani on neljä sivua, kirkkoja ja patsaita ja museoita ja ulkomuseoita ym. ym., mutta saattaa olla että siellä kävisin vain Merikosken voimalaitoksen rakennelmia vilkaisemassa, torilla ja kauppahallissa ja ehkä Ainolassa jos kirjassa mainittu vanha koristeellinen puusilta vielä on olemassa.

Jokunen vuosi sitten katselin ja kyselin kirjakaupasta jotain uudempaa matkailuopasta, mutta ei tämän vanhan kirjan veroisia ollut, lähinnä yrityshakemiston tapaisia olivat. Tätä kirjaa voi ihan muuten vain lueskella, ainakin minä.

Oulun nähtävyydet suunnilleen tiedän. Hupisaarilla eli Ainolan puistossa on montakin kaunista puusiltaa. Torilla on jotain elämää vain kesällä, talvella vain kylmää ja tuulta. Kauppahallissa kallista niinkuin muuallakin vastaavissa.
        Varmaan Suomen paras pyörätieverkosto.

Sitä siinä kirjassa ei varmaankaan kerrota, että kirjasto ja teatteritalo on rakennettu mereen täyttömaalle ja syväsatama kuivalle maalle? Eikä sitä, että keskustan alueesta osa pidetään sulana kaupunkilaisten maksamalla kaukolämmöllä. Samoin kaupungintalon piha. Ja sen portaitten kaukolämmitys vasta korjattiin eikä maksanut kuin 120 000 €. Ilmankos veroäyri on korkealla...
        Tuskin myöskään kerrotaan mitä kaikkea Arinalle (SOK) kustannetaan verorahoilla. Eikä kaupunginpoliitikkojen vuotuisia perinteisiä riemulomia maapallon ääriin veronmaksajien rahoilla. Niin, ja kaupungin virkailijoille verorahoista maksettavia bonuksia, jotka muualla katsottaisiin kavallukseksi.

• ????
        sitroen. kirjoitti:

Oulun nähtävyydet suunnilleen tiedän. Hupisaarilla eli Ainolan puistossa on montakin kaunista puusiltaa. Torilla on jotain elämää vain kesällä, talvella vain kylmää ja tuulta. Kauppahallissa kallista niinkuin muuallakin vastaavissa.

Sitä siinä kirjassa ei varmaankaan kerrota, että kirjasto ja teatteritalo on rakennettu mereen täyttömaalle ja syväsatama kuivalle maalle? Eikä sitä, että keskustan alueesta osa pidetään sulana kaupunkilaisten maksamalla kaukolämmöllä. Samoin kaupungintalon piha. Ja sen portaitten kaukolämmitys vasta korjattiin eikä maksanut kuin 120 000 €. Ilmankos veroäyri on korkealla...
        Tuskin myöskään kerrotaan mitä kaikkea Arinalle (SOK) kustannetaan verorahoilla. Eikä kaupunginpoliitikkojen vuotuisia perinteisiä riemulomia maapallon ääriin veronmaksajien rahoilla. Niin, ja kaupungin virkailijoille verorahoista maksettavia bonuksia, jotka muualla katsottaisiin kavallukseksi.

"verorahoista maksettavia bonuksia" Mitähän ne lienevät?

• sitroen.
        ???? kirjoitti:

"verorahoista maksettavia bonuksia" Mitähän ne lienevät?

Kyllä täällä taannoin paikallinen valtalehti kirjoitti, että kaupungin palkkalistoilla oleville oli maksettu bonuksia kun tekivät työnsä. Mistä luulet niitten bonusrahojen tulleen muualta kuin veronmaksajien kukkaroista?

• bessie*
        sitroen. kirjoitti:

Kirjassa mainitaan Kaupunginteatteri (1972) ja Kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto (M. ja M. Jaatinen 1982) ja niiden sijainti, mutta ei täyttömaata. Ne mainitaan myös pitkähkössä alkuesittelyssä, joka alkaa hyvien liikenneyhteyksien ansiosta muodostuneesta tärkeästä kauppapaikasta. "Pohjolan valkean kaupungin kasvot ovat viime vuosina suuresti uudistuneet. Kaupunkikuvaan ovat tulleet mukaan uusi teatteritalo, kirjasto, yliopisto, yliopistollinen keskussairaala, uimahalli, jäähalli ja uudet viihtyisät asuntoalueet."
        Syväsatamaa ei erikseen mainita."Oulu on Pohjois-Suomen suurin satamakaupunki. Tervakaudella sen purjelaivasto oli maamme suurin, tänään sen neljän sataman kautta kulkee n. 1,5 miljoonaa tonnia tavaraa."

Eihän nuo lämmittämiset ja sulana pitämiset nyt niin paljon tule maksamaan per hölö, ja tilathan ovat kai kaikkien kaupunkilaisten käytössä. (Asukkaita 95890 n. 30 v. sitten.)
        Bonusten ja riemulomien maksaminen verovaroista kuulostaa kyllä aika pahalta.

• bessie*
        bessie* kirjoitti:

Kirjassa mainitaan Kaupunginteatteri (1972) ja Kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto (M. ja M. Jaatinen 1982) ja niiden sijainti, mutta ei täyttömaata. Ne mainitaan myös pitkähkössä alkuesittelyssä, joka alkaa hyvien liikenneyhteyksien ansiosta muodostuneesta tärkeästä kauppapaikasta. "Pohjolan valkean kaupungin kasvot ovat viime vuosina suuresti uudistuneet. Kaupunkikuvaan ovat tulleet mukaan uusi teatteritalo, kirjasto, yliopisto, yliopistollinen keskussairaala, uimahalli, jäähalli ja uudet viihtyisät asuntoalueet."
        Syväsatamaa ei erikseen mainita."Oulu on Pohjois-Suomen suurin satamakaupunki. Tervakaudella sen purjelaivasto oli maamme suurin, tänään sen neljän sataman kautta kulkee n. 1,5 miljoonaa tonnia tavaraa."

Eihän nuo lämmittämiset ja sulana pitämiset nyt niin paljon tule maksamaan per hölö, ja tilathan ovat kai kaikkien kaupunkilaisten käytössä. (Asukkaita 95890 n. 30 v. sitten.)

1300-luvulta lähtien tuo tärkeä kauppapaikka.

• .--.
        bessie* kirjoitti:

Oulun asukasluku nykyisin 193 902 asukasta.

• sitroen.
        .--. kirjoitti:

Oulun asukasluku nykyisin 193 902 asukasta.

Niin, kun melkein kaikki ympäristökunnat ovat nyt Oulua ja niitten palvelut kuulemma ajettu alas. Yhtään virkailijaa ei ole vähennetty.

Siinä kirjasto/teatteritalon paikalla oli vielä 1960 -luvulla pieni ja rapainen Vänmannin saari, jossa joskus joku hupiteltta vieraili. Sai maksua vastaan ampua ilmakiväärillä narusta roikkuvien keksipakettien narut poikki ja paketit palkinnoksi. Paremmin katkesi kun pani luodin takaperin piippuun...

Yhden tietolähteen mukaan sitä teatteritaloa on jouduttu jo kahdesti tunkkaamaan ylemmäs, kun pohja painuu. Japanilaiset turistit kuvaavat sitä ydinvoimalana keskellä kaupunkia...

Yliopisto tehtiin kaupungin ulkopuolelle suolle, että on pitempi matka ryyppäämään kaupungille. Nyt siinä on Arina vieressä ja taisipa olla Alkokin.
        Urheiluhalleihin ja -paikkoihin rahaa riittää, mutta terveyskeskuksessa ei lääkäriin, kertovat. Onneksi ei ole vielä tarvista. Keskussairaalan työn laadusta kertoo tuttavani vaivaisenluun leikkaus. Vuosi sitten tehtiin 14. korjausleikkaus. En tiedä tuliko kuntoon vieläkään.

Paljon on kaupunkikuva tosiaan muuttunut. Melkein kaikki vanhat talot on tuhottu ja enimmäkseen rakennettu harmaita betonikolosseja DDR -malliin tilalle. Kun ei saatu muuten purkaa, järjesti grynderi pultsareille makkaraa ja juomaa taloihin ja niitä makkaroitahan ne sitten taloissa nuotiolla alkoi paistamaan...Uudet kerrostalot on nättejä ulkoa, mutta sisustan suunnittelu on jätetty pois - täyttä sutta! Samoin sateelta suojaus, Monet homeessa jo valmistuttuaan.

Kaikkien on käytössä lämmitetty katu vaan kuka tarvitsee? Viereen rakennettava Arinan kolossi? Samoin kuin kallioparkkikin, joka näivettää keskustan lopullisesti. Nyt on jo tuhottu ainakin kaksi puistoa sen takia. Ja monta pysäköintipaikkaa. Loputkin harvat ilmaiset pysäköintipaikat muuttuvat maksullisiksi jolloin asiakkaat kaikkoavat peltomarketeihin ja keskusta näivettyy kokonaan.

Jos tänne tulet(te), niin kyllä opastan.

• ...
        sitroen. kirjoitti:

Sivusta.

Pikkukylien "nähtävyydet" nopeasti nähty. Ne usein aika pienimuotoisia ja liittyvät paikallishistoriaan. Kandee muistaa kuitenkin yks juttu. Liminka vanha pitäjä ja iso,Käsitti aikanaan suunnilleen kokonykyisen oulun läänin, Siitä aikoinaan eronnut sellainen pikkukylä kuin Oulu. Mainiten, ainoa pitäjä suomessa, missä oli erillisrauha punaisten ja valkoisten välillä sodissa...

On siellä nähtävää, mutta ei varsinaisesti niitä nähtävyyksiä. Liittyvät historiaan, eikä niin prameitakaan. Paikkakunnassa esim baari nimeltä "Hannu Krankka". Noh, ei paarissa mitään näkemistä ole, mutta sen niminen tyyppi ollut jokin sotapäällikkö nuijasodassa :D On sillä nykyisin jokin patsaskin jossain. Ja sieltä kotoisin paljon tunnettuja henkilöitä muutenkin. Ja linnukkapatsas just historiallinen muistomerkki.

Enenpi tapahtumapohjaista. Pakolliset valkosipuliyöt jne. Useita amatööriteattereita, paljon musiikkia, taidekoululla näyttelyitä jne. Kulttuuria siis paljon, mutta se ei näy katukuvassa. Erilaisia tapahtumia, pienimuotoisia, mutta kulttuurissa kyllä löytyy.

Pikkukylät mielenkiintoisia, mutta nähtävää niissä ei tosiaan useinkaan ole juuri mitään satunnaiselle turistille.

=DW=

• sitroen.
        ... kirjoitti:

Sivusta.

Pikkukylien "nähtävyydet" nopeasti nähty. Ne usein aika pienimuotoisia ja liittyvät paikallishistoriaan. Kandee muistaa kuitenkin yks juttu. Liminka vanha pitäjä ja iso,Käsitti aikanaan suunnilleen kokonykyisen oulun läänin, Siitä aikoinaan eronnut sellainen pikkukylä kuin Oulu. Mainiten, ainoa pitäjä suomessa, missä oli erillisrauha punaisten ja valkoisten välillä sodissa...

On siellä nähtävää, mutta ei varsinaisesti niitä nähtävyyksiä. Liittyvät historiaan, eikä niin prameitakaan. Paikkakunnassa esim baari nimeltä "Hannu Krankka". Noh, ei paarissa mitään näkemistä ole, mutta sen niminen tyyppi ollut jokin sotapäällikkö nuijasodassa :D On sillä nykyisin jokin patsaskin jossain. Ja sieltä kotoisin paljon tunnettuja henkilöitä muutenkin. Ja linnukkapatsas just historiallinen muistomerkki.

Enenpi tapahtumapohjaista. Pakolliset valkosipuliyöt jne. Useita amatööriteattereita, paljon musiikkia, taidekoululla näyttelyitä jne. Kulttuuria siis paljon, mutta se ei näy katukuvassa. Erilaisia tapahtumia, pienimuotoisia, mutta kulttuurissa kyllä löytyy.

Pikkukylät mielenkiintoisia, mutta nähtävää niissä ei tosiaan useinkaan ole juuri mitään satunnaiselle turistille.

=DW=

Taidekoulun näyttelyssä just kävin sattuneesta syystä. Enpä monta kuvaa seinälleni kelpuuttaisi, mutta jos tekijä on työhönsä tyytyväinen, niin OK niinkuin että olkoon. Vaikka verorahoila kai sekin pyörii; ei riitä osallistumismaksut mihinkään. Näinkö sen pitää ollakin? Toimiihan se hasbara näinkin.
        Patsas on pian katsottu. Teatteri ja "musiikki"möly EVVK. Viikateniiton maailmanmestaruuskilpailut katoavaa kansanhuvia.

Valkosipuliyö lienee ollut Oulussa. Nyt kai sekin jo loppunut?
        Pääsiäiskokkovillitystä levitetty Keski-Pohjanmaalta Ouluunkin. Kävin katsomassa. Kaksi tuntia jaksoin odotella, pelkkää lasten noitapukuesittelyä vain oli.
        Läksin pois. Kokko jäi polttamatta.
        Kaksi kemikaalivanaa ehtivät levittää sinä aikana lentokoneesta taivaalle. Tuuli ajoi niitä sisämaahan päin, minne hävisivät horisonttiin.

• ...
        sitroen. kirjoitti:

Taidekoulun näyttelyssä just kävin sattuneesta syystä. Enpä monta kuvaa seinälleni kelpuuttaisi, mutta jos tekijä on työhönsä tyytyväinen, niin OK niinkuin että olkoon. Vaikka verorahoila kai sekin pyörii; ei riitä osallistumismaksut mihinkään. Näinkö sen pitää ollakin? Toimiihan se hasbara näinkin.
        Patsas on pian katsottu. Teatteri ja "musiikki"möly EVVK. Viikateniiton maailmanmestaruuskilpailut katoavaa kansanhuvia.

Valkosipuliyö lienee ollut Oulussa. Nyt kai sekin jo loppunut?
        Pääsiäiskokkovillitystä levitetty Keski-Pohjanmaalta Ouluunkin. Kävin katsomassa. Kaksi tuntia jaksoin odotella, pelkkää lasten noitapukuesittelyä vain oli.
        Läksin pois. Kokko jäi polttamatta.
        Kaksi kemikaalivanaa ehtivät levittää sinä aikana lentokoneesta taivaalle. Tuuli ajoi niitä sisämaahan päin, minne hävisivät horisonttiin.

Noin vinkkinä.

Koska olet pahantuulinen, kaipaat selkeästi virkistystä. Lisäksi tunnut tietävän Oulun pyöräilyverkoston. Alas kuule juomaan keskikaljaa ! Oulussa oli aikanaan väkilukuun suhteutettuna eniten kaljapaareja suomessa. En tiedä nykytilannetta, mutta kyllä niitä piisasi aikanaan samalla lailla kuin nykyisin kepappiravintoloita tsadissa.

Elikkäs aamulla reippaasti pyörän selkään, kartta kouraan ja kaljalle paariin, siinä menee tovi siinä hommassa, kun noita naapurikuntiakin liitetty yhteen :D

=DW=

• puuhaillaan

Puuhamaa on paras paikka.

• ei kannata autolla-

Autolla matkailu tulee hirvittävän kalliiksi, varsinki suomessa,
      besan hibta on jo pilvissä ja jos eurooppaan ajaa auto kuluu ja auton arvo putoaa huikeasti kulutuksen myötä, autot on kalliita suomen verotuksen vuoksi,
      en matkustaisi autolla vaan lentäisin suoraan kohteeseen ,

• ...

Eurooppaan tai itään.

=DW=

• Alkaa kuumotta jo..

Eurooppaan, ainakaan Saksaan, ei vanhalla ropposella ole asiaa.
        Itään mielelläni lähtisin, vaan en uskalla. Kertovat niin hurjia juttuja sen suunnan autoilusta, rikollisista, miliiseistä.
        Niin että paras pysyä Suomaassa.
        Uskaltaisikohan Ruotsi Lappiin lähteä? Ja yöpyä sielläkin yksinään tiepuolessa autossa? Vai onko se kiellettyä tai turvatonta?

• Ihmisellä on se ongelma että hänellä on silmät päässään.
      Niiden takana on sitten se Aivo.
      Ja Aivo on ihmisen ongelma.
      Se ei ota koskaan huomioon missä kunnossa kroppansa on.
      Ei katsele pankki-tiliä, ei auto-talleja, haistattaa huilun myös vakuutuksille.

Minä olen ikäni kierrellyt pohjois-maiden kumpareita ja Norjaa vuorekasta.
      Joskus jopa ihmetellyt että miten olen selvinnyt takaisin kotiin.
      Voisin jopa sanoa että miksi ei silloin ollut Internettiä.
      Olisin säästänyt paljon rahaa ja bensaa, aikaa ja vaivaa.

Tänä-päivänä siis, ei minulla ole enää mitään nähtävää.
      Mutta Irlantiin minä menen, sinnekin vain tunteen vuoksi.

H.

• Aivot On

Herra H:lla on siis aivo. Oman kertomansa mukaan. Onneksi meillä muilla on sentään aivot.

• Aivot On kirjoitti:

Herra H:lla on siis aivo. Oman kertomansa mukaan. Onneksi meillä muilla on sentään aivot.

"Aivot On"

Tota...missä?

H.

• Jokaisella kai oma hyvä paikkansa, se missä viihtyy ja on mieleistä nähtävää.
      Minulle jälleen ensi syksynä Ylläs on ykkönen, tällä kertaa Äkäslompolon puolelta katsottuna.
      Ja mikä mukavinta, saan parasta mahdollista seuraa kanssani vaeltamaan.

• "Anceli"

Vaellus on vanhankin onni.
        Nuorelle yhtä juhlaa.
        Olen satelliitti-kameroiden kuvista löytänyt 4 vanhaa leiri-paikkaani.
        En itkuun puhjennut, totesin vain että voi että.
        Mutta minäkin olen samaa mieltä, ilman ystävää vaeltaminen on täynnä tyhjyyttä.

H.

• hunksz kirjoitti:

"Anceli"

Vaellus on vanhankin onni.
        Nuorelle yhtä juhlaa.
        Olen satelliitti-kameroiden kuvista löytänyt 4 vanhaa leiri-paikkaani.
        En itkuun puhjennut, totesin vain että voi että.
        Mutta minäkin olen samaa mieltä, ilman ystävää vaeltaminen on täynnä tyhjyyttä.

H.

H.

Missä kuljimme kerran, sinne jälkemme jää, vaikkemme niitä enää näekään.
        Miksi itkeä hyviä ja hauskoja muistoja, mielessä ne kuitenkin elää.
        Kylmä käsikin lämpenee ystävän kädessä.

• Anceli kirjoitti:

H.

Missä kuljimme kerran, sinne jälkemme jää, vaikkemme niitä enää näekään.
        Miksi itkeä hyviä ja hauskoja muistoja, mielessä ne kuitenkin elää.
        Kylmä käsikin lämpenee ystävän kädessä.

"Anceli"

Seiso vielä hetki rakas, minä lämmitän sinulle paikan.
        Voiko sitä tuon kauniimmin tunteistaan kertoa?

Syys-myrskyisen kylmä polku, rinkan raskas paino hartioilla.
        Nälkä raastaa sisuksia, janokin päässyt yllättämään.
        Kaikki tuo unohtuu, kun lämpö toisen yhdistää.
        Ei siihen enää maisemia tarvita, silmissä on tarpeeksi nähtävää.
        Eikä matkakaan ole pitkä.

YH.

• hunksz kirjoitti:

"Anceli"

Seiso vielä hetki rakas, minä lämmitän sinulle paikan.
        Voiko sitä tuon kauniimmin tunteistaan kertoa?

Syys-myrskyisen kylmä polku, rinkan raskas paino hartioilla.
        Nälkä raastaa sisuksia, janokin päässyt yllättämään.
        Kaikki tuo unohtuu, kun lämpö toisen yhdistää.
        Ei siihen enää maisemia tarvita, silmissä on tarpeeksi nähtävää.
        Eikä matkakaan ole pitkä.

YH.

H.

Kiitti vinkistä, kokeilen tuota seuraavalla reissulla, joku saattaa hämmästyä.. :)
        Vaikka kyllä hän tunteeni tietää muutenkin.
        Eikä pääse pakoon, pakko seurata minua, tunturilta tunturille, mikäli aikoo päästä perille.
        Kyllä tunturipuroista vettä löytyy, mikäli jano yllättää.

YP.

• vakavana...

Jos sinulla on aikaa, lähde kiertelemään Suomen pikkuteitä ja unohda valtatiet. Pikkuteiden varsilla törmää erilaiseen Suomeen ja nähtävää riittää kun mieli on avoinna.

• -?-

Auton nokka kohti kunnalliskotia

• Alkaa väsyttää kaikk

Ja oma nokka rohkeasti kohti uusia pettymyksiä kunneka kutsuu maa...

• Sisko ja hänen miehensä jotka tykkää kans yksinäisyydestä, rauhasta, puhtaasta luionnosta ja hienoista maisemista käy Norjassa joka kesä. Halpaahan se ei varmaankaan ole.
      Meillä on kaksi pikku reissua mielessä toinen Viipuriin ja toinen syksymmällä pohjoiseen, ensiksi Haaparantaan ja Kukkolankoskelle ja sieltä käsivarta ylös revontulien tietä Norjaan.

• Kaarina mummi

Turun ympäristöä on mukava kierrellä autolla ja sen jälkeen lautalla Ahvenanmaalle.
      Olen itse ajellut siellä polkupyörällä ja veneillyt sen monissa satamissa.

• Vai niin.

Heimari,Mikkelin lähistöllä.

• 14-18

Autolla ja vaunulla kymmenet vuodet ympäri eurooppaa.
      Auto-vaunut on siitä hyvä että autolla voi sitten kierrellä missä vain matkanpäässä.
      Sopiva nopeus n. 90km tunnissa Ranskassa tosin ajelin moottoritiellä 130km joka oli sallittu nopeus.

Suomi on hyvä ajella liikenne on hiljaista ja monia hyviä paikkoja viimekesänä olivat paikat Kouvola, Kuopio, Oulu, Tornio.

Vaunu alkaa olla huonossa kunnossa muuten kaikki hyvin ollut liian monta vesivikaa ei kannata enään korjata mallia 1990.

• ...

Tiedä vaunujen kunnnoista.

Mutta karavaanarit pelkkä riesa tienpäällä. Ikinä sattunut henkilöautolla lestaatien suviseuraruuhkiin? Ja noin muutenkin.

Ongelmana nopeusrajaoitukset suomessa. Ennen lisäksi oli niin alitehoiset veturit, että ne ei kulkeneet kuin alamäkeen. Ällistyttävin ilmestys oli puolalaisissa kilvissä oleva pikkuFiat, joka kiskoi vaunua.

"Ja räpylä nousee", hyi stana. Ite näytin aikanaan keskisormea aina, kun näin vaunun. Ne stanan idiootit nosti reoppaasti kättä >:/

=DW=

• Normaali Ihminen
        ... kirjoitti:

Mutta karavaanarit pelkkä riesa tienpäällä. Ikinä sattunut henkilöautolla lestaatien suviseuraruuhkiin? Ja noin muutenkin.

Ongelmana nopeusrajaoitukset suomessa. Ennen lisäksi oli niin alitehoiset veturit, että ne ei kulkeneet kuin alamäkeen. Ällistyttävin ilmestys oli puolalaisissa kilvissä oleva pikkuFiat, joka kiskoi vaunua.

"Ja räpylä nousee", hyi stana. Ite näytin aikanaan keskisormea aina, kun näin vaunun. Ne stanan idiootit nosti reoppaasti kättä >:/

=DW=

=DW= Olen kanssasi samaa mieltä. Kusikopin vetäjät,lippahattupäiset Aino ja Kauko(nimet muutettu) tukkeavat tiet iglullaan.

ABC.n pihalla seurasin näitä bampumajan vetäjiä, Autosta astui ulos harmaapäinen herra valkoisissa shortseissaan ja pinkin värisessä pikeepaidassaan,niin leuhkan näköisenä,että meinasin puklata. Sitten kömpi 100kg muija Hankkijan hattu päässä,lainapeite päällä ja puutarhurin sandaalit jalassa.
        Uskon,että menivät tyhjentämään suolen,sillä tiedän,että latin latia eivät jätä ABC;n kassaan Ja minulta lensi laatta.

• Pottu-aivo
        ... kirjoitti:

=DW=

Mites sullon säilynyt tuo nuoruuven kiihko?

• ja missä?
        ... kirjoitti:

=DW=

Koskas teillä lestaateilla on ne seuraavat suviseurat?

• -.,-.,
        Normaali Ihminen kirjoitti:

=DW= Olen kanssasi samaa mieltä. Kusikopin vetäjät,lippahattupäiset Aino ja Kauko(nimet muutettu) tukkeavat tiet iglullaan.

ABC.n pihalla seurasin näitä bampumajan vetäjiä, Autosta astui ulos harmaapäinen herra valkoisissa shortseissaan ja pinkin värisessä pikeepaidassaan,niin leuhkan näköisenä,että meinasin puklata. Sitten kömpi 100kg muija Hankkijan hattu päässä,lainapeite päällä ja puutarhurin sandaalit jalassa.
        Uskon,että menivät tyhjentämään suolen,sillä tiedän,että latin latia eivät jätä ABC;n kassaan Ja minulta lensi laatta.

Moe poika sun ja katestes laitaa.

• Pottu-aivo
        ja missä? kirjoitti:

Koskas teillä lestaateilla on ne seuraavat suviseurat?

Eiköhän ne suviseurat ole Pyhäjoella 27.-30.6 ja alueella ollaan jo rakentamassa olettaisin.

• ...
        Pottu-aivo kirjoitti:

Eiköhän ne suviseurat ole Pyhäjoella 27.-30.6 ja alueella ollaan jo rakentamassa olettaisin.

Aha, pitääpi muistaa vältellä siellä päin kulkemista silloin.

Liikenne jakaantuu tosin useille päiville ja tien päällä ovat haittona muuallakin Mutta jonkin verran letkat harvenee, kun ne jakaantuvat eri suuntiin. Mutta se on aina sama, ne ajaa letkoissa. Helekkaristi vaarallisia ohitustilanteita. Toivottavasti tiedottavat ruuhkista mediassa riittävästi. Seurat aina yllättävät tavalliset tienkäyttäjät, eri asia kuin jotkut isot urheilukilpailut tai jokin festivaali, niitä ei mainosteta paljoa, koska ne uskisjengin omat pileet, ei sinne ulkopuolisia menisi kuitenkaan.

Se organisointi hierarkisessa porukassa varmasti toimii, samahan vaikkapa jehovien valtakunnansalien rakentelu. Joku vaan joskus laskeskeli seurojen ruokahintoja. Koska ei palkkakuluja ollenkaan, hinnat olivat tähtitieteelliset, kun vertasi yrittäjäpohjalla toimiviin palkkaa maksaviin vastaaviin tarjoiluihin. Siis myyntihinta pieni, voitto valtava. Kuka lie vetänyt välistä, sitä verottajakin muistaakseni ihmetteli. Asiassa se hupaisa juttu, meitsi voi mennä jonnekin talkoisiin, mutta en tekemään oman alani hommia, muuten iskee verottaja ja alkaa epäilemään pimeää duunia. Elikkäs miten lie lestaateilla, kun suurperheiden äidit on hämmentelemässä öylättikattiloita :D

=DW=

• Pottu-aivo
        ... kirjoitti:

Liikenne jakaantuu tosin useille päiville ja tien päällä ovat haittona muuallakin Mutta jonkin verran letkat harvenee, kun ne jakaantuvat eri suuntiin. Mutta se on aina sama, ne ajaa letkoissa. Helekkaristi vaarallisia ohitustilanteita. Toivottavasti tiedottavat ruuhkista mediassa riittävästi. Seurat aina yllättävät tavalliset tienkäyttäjät, eri asia kuin jotkut isot urheilukilpailut tai jokin festivaali, niitä ei mainosteta paljoa, koska ne uskisjengin omat pileet, ei sinne ulkopuolisia menisi kuitenkaan.

Se organisointi hierarkisessa porukassa varmasti toimii, samahan vaikkapa jehovien valtakunnansalien rakentelu. Joku vaan joskus laskeskeli seurojen ruokahintoja. Koska ei palkkakuluja ollenkaan, hinnat olivat tähtitieteelliset, kun vertasi yrittäjäpohjalla toimiviin palkkaa maksaviin vastaaviin tarjoiluihin. Siis myyntihinta pieni, voitto valtava. Kuka lie vetänyt välistä, sitä verottajakin muistaakseni ihmetteli. Asiassa se hupaisa juttu, meitsi voi mennä jonnekin talkoisiin, mutta en tekemään oman alani hommia, muuten iskee verottaja ja alkaa epäilemään pimeää duunia. Elikkäs miten lie lestaateilla, kun suurperheiden äidit on hämmentelemässä öylättikattiloita :D

=DW=

"ei sinne ulkopuolisia menisi kuitenkaan."

Miteniinmuka? Minäkin olen monesti käynyt eikä kukaan ole pois ajanut. Ja aika hyvin sinäkin tunnut noista ruuhkista olevan toetoinen. Talkoilla saavat paljon aikaan ja varmaan moni yvillä mielinkin.

• ... kirjoitti:

=DW=

"..."

Ovat nuo Ortodoksit rakentamassa omaa pilvi-linnaansa.
        Ne kun ei tykkää Kreikkalaisesta komennosta.
        Sanovat että jäsen-määrä on jo 2500, joten pakko on laajentaa.
        Ne on venäjän-Ortodokseja ja niiden piispa tms. on Putinin hyvä kaveri.
        Varmaan niille pitää myöntää kohta Venäjän suojelusta.
        Alkavat sanomaan ettää Kreikka, luteri ja lestaatti aina kiusaa.
        Ja kun jehovillakin on.
        Olisi hyvä jos Suomi-NSA sopimusta vähän rukattaisiin.
        Vaihdettaisi focus muslimeista tosi mustiin sieluihin.

H.

• Pirre*
        ... kirjoitti:

=DW=

Kun näet liikenteessä asuntoauton, jonka kylessä lukee "Mummo" se on meitin tyttären porukan mummoikään ehtinyt liikkuva kesämökki, nimittäin liikkuu jos menee katsastuksessa läpi :)

• Piispanlinna jne

Saarenmaa

• Viro on pieni maa ja sieltä löytyy monenlaista nähtävää. Eri puolilta erilaisia. Koillisessa olisi hyvä osata vähän venäjää, mutta muualla pärjää viron tai melkein suomen kielelläkin, ellei ryhdy isottelemaan. Olen kiertänyt maan melko tarkkaan ja voin vakuuttaa, että hinta-laatu -suhde on hyvä. Luulen, että jokaiselle löytyisi jotain mieleistä.

Järvi-Suomen alueella löytyy toinen toistaan ihastuttavampia maisemia, Lieksa ja Koli melkein salpaavat hengen ihanuudellaan, Pohjanmaa on ainakin kerta-ajelun arvoinen. Pohjoisessa hinnat nousevat etelää kalliimmiksi.

Olen huomannut, että telttamajoitus voi autoilevalle olla melko vaikea juttu monessa paikassa, kun nykyään asuntoautot ja -vaunut näyttävät yleistyneen.

Kesähotellit ja hostellit voivat olla edullinen majoitusvaihtoehto. Sohvasurffaaminen on vielä edullisempaa, ja samalla tutustuu paikallisiin ihmisiin. Jos sellainen kiinnostaa, kannattaa kirjautua joukkoon mahdollisimman pian, ja tutustua systeemiin.

Saariston rengasreitti on upea, eikä sitä ole pakko kerralla kokonaan kiertää. Utössä kannattaa muuten yöpyä laivalla, koska se lähtee melko aikaisin paluumatkalle ja hytti on suhteellisen edullinen.

Silmät ja mieli avoimena liikkuvalle löytyy melkein missä vaan jotain mielenkiintoista nähtävää. Tututkin maisemat näyttävät hieman erilaisilta joka kerran, kun niitä katselee. Jos ajaa kovempaa, voi olla, ettei ehdi nähdä mitään.

• bessie*

Olen hieman eri mieltä tuosta, että pohjoisessa olisi etelää kalliimpaa, optimisti-Orvokki?

Pohjoisen hintoihin vaikuttanee myös se, että koko vuoden ansiot on hankittava varsinaisten sesonkien aikana (niidenkin pituudessa vaihtelua, mm. etelän lumet ymmärtääkseni vaikuttavat), ja tavaroiden hintoihin tietenkin pitkät kuljetukset.
        Keski- ja pienituloiset ja lapsiperheetkin kuitenkin käyvät vuosi vuoden jälkeen, joten hinnoittelu lienee huolellisesti harkittu ja kohtuullinen.

Luulisi, että kesäaikaan pohjoisesta löytyy edullisia vaihtoehtoja siinä missä etelästäkin, välimatkat tietenkin pitää ottaa huomioon ja vähän järkeä käyttää

.

• selvä ero
        bessie* kirjoitti:

Olen hieman eri mieltä tuosta, että pohjoisessa olisi etelää kalliimpaa, optimisti-Orvokki?

Pohjoisen hintoihin vaikuttanee myös se, että koko vuoden ansiot on hankittava varsinaisten sesonkien aikana (niidenkin pituudessa vaihtelua, mm. etelän lumet ymmärtääkseni vaikuttavat), ja tavaroiden hintoihin tietenkin pitkät kuljetukset.
        Keski- ja pienituloiset ja lapsiperheetkin kuitenkin käyvät vuosi vuoden jälkeen, joten hinnoittelu lienee huolellisesti harkittu ja kohtuullinen.

Luulisi, että kesäaikaan pohjoisesta löytyy edullisia vaihtoehtoja siinä missä etelästäkin, välimatkat tietenkin pitää ottaa huomioon ja vähän järkeä käyttää

.

Onhan siellä kalliimpaa, sadasti olen tuon todennut. Palkkaa nauttivilla on useinkin hyvät tulot, että Lappiin voi hyvinkin mennä lomailemaan, ei tee kipeetäkään. Turisteja rahastetaan surutta, hintoja nostetaan sesonkiajoiksi.

• bessie*
        selvä ero kirjoitti:

Onhan siellä kalliimpaa, sadasti olen tuon todennut. Palkkaa nauttivilla on useinkin hyvät tulot, että Lappiin voi hyvinkin mennä lomailemaan, ei tee kipeetäkään. Turisteja rahastetaan surutta, hintoja nostetaan sesonkiajoiksi.

Kalliimpaa verrattuna mihin? Suomella on vain yksi Lappi.

Tuskinpa se niin päin menee, että hintoja nostetaan sesonkiajaksi, Lapin kohdalla.

Minkä nyt sitten kukin katsoo rahastamiseksi, mielestäni tavallinen rehellinen liiketoiminta ei ole rahastusta. Turisteja rahastetaan kaikkialla.

• selvä ero
        bessie* kirjoitti:

Kalliimpaa verrattuna mihin? Suomella on vain yksi Lappi.

Tuskinpa se niin päin menee, että hintoja nostetaan sesonkiajaksi, Lapin kohdalla.

Minkä nyt sitten kukin katsoo rahastamiseksi, mielestäni tavallinen rehellinen liiketoiminta ei ole rahastusta. Turisteja rahastetaan kaikkialla.

Kalliimpaa kuin esim. Etelä-Suomessa. Ellet ole asioista perillä, älä luulottele.

• osaavat rahastaa
        selvä ero kirjoitti:

Kalliimpaa kuin esim. Etelä-Suomessa. Ellet ole asioista perillä, älä luulottele.

Mä ostin yhdestä lappilaisesta poroaiheisen mukin, etelän kaupungin tavaratalossa samanlainen muki oli noin 40 prosenttia halvempi.

• bessie*
        selvä ero kirjoitti:

Yritätkö sinä siinä luulotella että kirjoitan varmana tietona asioista joista en ole perillä?

Tietääkseni en ole väittänyt, että Lapissa olisi halvempaa kuin Etelä-Suomessa.

• hölmö kun maksaa
        osaavat rahastaa kirjoitti:

Mä ostin yhdestä lappilaisesta poroaiheisen mukin, etelän kaupungin tavaratalossa samanlainen muki oli noin 40 prosenttia halvempi.

Tottakai oli kalliimpi. En tiedä Lapissa yhtään porsliinitehdasta. Onhan se myyjä joutunut maksamaan kuljetusmaksut niistä mukeista.

Miksi sinä sieltä kaukaa menit ostamaan sellaista matkamuistoa, mitä myydään lähempänäkin? Vai eikö tullut omaa kippoa mukaan?

• ?????
        bessie* kirjoitti:

Yritätkö sinä siinä luulotella että kirjoitan varmana tietona asioista joista en ole perillä?

Tietääkseni en ole väittänyt, että Lapissa olisi halvempaa kuin Etelä-Suomessa.

???? Onks sulla kaikki hyvin??

• osaavat rahastaa
        hölmö kun maksaa kirjoitti:

Tottakai oli kalliimpi. En tiedä Lapissa yhtään porsliinitehdasta. Onhan se myyjä joutunut maksamaan kuljetusmaksut niistä mukeista.

Miksi sinä sieltä kaukaa menit ostamaan sellaista matkamuistoa, mitä myydään lähempänäkin? Vai eikö tullut omaa kippoa mukaan?

Enpä tiennyt että etelän kaupoissa semmosta mukia myydään, jälkeenpäin huomasin ja melamiinimuki oli. Tuskin kuljetusmaksu noin paljon hintaa nostaa.

• bessie*
        ????? kirjoitti:

???? Onks sulla kaikki hyvin??

?

Kaikki hyvin, oikein hyvin, kiitos kysymästä.

Mistä tuollainen kysymys päähäsi pälkähti, kerro ihmeessä?

• näin se menee
        selvä ero kirjoitti:

Sitä kutsutaan lapinlisäksi. Siellä on tuplahinnastot, paikallisille normi ja turisteille korotettu.

• tarkka markka
        osaavat rahastaa kirjoitti:

Lapin matkamuistot kannattaa ostaa Helsingin kauppatorilta.

• poronkello
        tarkka markka kirjoitti:

Niinpä, ei lomallakaan kannata jättää järkeä narikkaan.

• tuskin onnistut
        näin se menee kirjoitti:

Sitä kutsutaan lapinlisäksi. Siellä on tuplahinnastot, paikallisille normi ja turisteille korotettu.

Koita saada bessie se uskomaan ;););)

• bessie'
        tuskin onnistut kirjoitti:

Koita saada bessie se uskomaan ;););)

Olen kuvitellut lapinlisän tarkoittavan sitä lisää jonka lappilaiset tai lappalaiset pistävät tositarinan päälle kun turisteille juttelevat.

bessie' kirjoitti:

Olen kuvitellut lapinlisän tarkoittavan sitä lisää jonka lappilaiset tai lappalaiset pistävät tositarinan päälle kun turisteille juttelevat.

Paitsi että lapinlisä koskee koko suomea jotka laittavat omia lisiään tositarinoiden päälle.

Ei koske ainoastaan lappilaisia.

• Hehheee..
        tarkka markka kirjoitti:

Kuka viitsii Helsinkiin mennä tuliaisia ostamaan jos Lappiin on lyhyempi matka.

• varmaankin on
        bessie' kirjoitti:

Onko sulla Espoonlisä jutuissasi?

• sitroen.
        näin se menee kirjoitti:

"Sitä kutsutaan lapinlisäksi. Siellä on tuplahinnastot, paikallisille normi ja turisteille korotettu."
        Miten tuo poikkeaa muista turistikohteista maailmalla?

• bessie*
        ***** kirjoitti:

Paitsi että lapinlisä koskee koko suomea jotka laittavat omia lisiään tositarinoiden päälle.

Ei koske ainoastaan lappilaisia.

Tuossahan ei taas ole päätä ei häntää, *****

Mitä järkeä olisi puhua lapinlisästä ja tarkoittaa koko Suomea?

• bessie*
        varmaankin on kirjoitti:

Onko sulla Espoonlisä jutuissasi?

Hohhoijaa taas, "varmaankin on"

Ensinnäkin tuo espoonlisä tuo lähinnä mieleen jonkun lasten kotinhoidosta maksetun kuntalisän, joka muuten taitaa Espoossa olla sieltä paremmasta päästä. Tai ehkä jonkun sinänsä perusteettoman, arvottamisesta johtuvan eron maksuissa tai hinnoissa, tms..

Eihän tällainen tosikoksi ja (liian) vakavaksi täällä luotettavasti arvioitu henkilö, järkiihminenkin vielä (tämä on oma arvio) laittele mitään lisiä juttuihinsa, olet ehkä uusi kirjoittaja kun tuollaista edes kysyt?

• ihan uusi
        bessie* kirjoitti:

Hohhoijaa taas, "varmaankin on"

Ensinnäkin tuo espoonlisä tuo lähinnä mieleen jonkun lasten kotinhoidosta maksetun kuntalisän, joka muuten taitaa Espoossa olla sieltä paremmasta päästä. Tai ehkä jonkun sinänsä perusteettoman, arvottamisesta johtuvan eron maksuissa tai hinnoissa, tms..

Eihän tällainen tosikoksi ja (liian) vakavaksi täällä luotettavasti arvioitu henkilö, järkiihminenkin vielä (tämä on oma arvio) laittele mitään lisiä juttuihinsa, olet ehkä uusi kirjoittaja kun tuollaista edes kysyt?

Järki-ihminen, noin se kirjoitetaan.

• sitroen. kirjoitti:

"Sitä kutsutaan lapinlisäksi. Siellä on tuplahinnastot, paikallisille normi ja turisteille korotettu."
        Miten tuo poikkeaa muista turistikohteista maailmalla?

Ei kauheesti, paitsi että monessa turistien suosimassa maassa turistihinnat on rajoitettu vain turistikohteisiin, ei siis koko jänkään. Mun kokemus Lapista oli että KAIKKI oli kalliimpaa tasasesti joka paikassa, oli sitten jotain nähtävää tai ei.

• ent. siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

Ei kauheesti, paitsi että monessa turistien suosimassa maassa turistihinnat on rajoitettu vain turistikohteisiin, ei siis koko jänkään. Mun kokemus Lapista oli että KAIKKI oli kalliimpaa tasasesti joka paikassa, oli sitten jotain nähtävää tai ei.

Me ollaan muutama parin-kolmen viikon lomareissu tehty Lappiin, eniten Norjan Lappiin, mutta en koskaan ole kiinnittänyt huomiota hintoihin. Ei me sinne kyllä olla suurostoksille mentykään. Ostettu, mitä on tarvittu evästä patikkareissuille ja enimmäkseen itse valmistettu ruuat. Joskus käyty jossain ruokapaikoissa syömässä vähän paremmin. Teltta meillä on ollut mukana, mutta ei me aina viitsitty sitä pystyttää, jos oli sateista ja oli mökkiä tai laavua missä yöpyä. Bensa meille kai tuli kaikkein eniten maksamaan, mutta kaikella on hintansa.

Se rauha, ne Lapin mahtavat maisemat ja puhdas ilma, kyllä siitä mielellään vähän maksaakin.

• Suomi armas synninma
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

Me ollaan muutama parin-kolmen viikon lomareissu tehty Lappiin, eniten Norjan Lappiin, mutta en koskaan ole kiinnittänyt huomiota hintoihin. Ei me sinne kyllä olla suurostoksille mentykään. Ostettu, mitä on tarvittu evästä patikkareissuille ja enimmäkseen itse valmistettu ruuat. Joskus käyty jossain ruokapaikoissa syömässä vähän paremmin. Teltta meillä on ollut mukana, mutta ei me aina viitsitty sitä pystyttää, jos oli sateista ja oli mökkiä tai laavua missä yöpyä. Bensa meille kai tuli kaikkein eniten maksamaan, mutta kaikella on hintansa.

Se rauha, ne Lapin mahtavat maisemat ja puhdas ilma, kyllä siitä mielellään vähän maksaakin.

Näin on kuin viimeisessä lauseessa kerroit. Pääsee hetkeksi unohtumaan se virkamiestyrannian kestovaino, mikä kotiin palattua taas odottaa. Ja ne tekaistut laskut, jotka on taas menneet ulosottoon. Eikä poliisi viitsi tutkia rikoksia, samaa koplaa kun ovat. Virkamiehiä.

Olisi jo aika päästä täältä ikuisuuteen. Jospa siellä edes helpottaisi?
        En tiedä, en muista, ei saa muistaa.

• maanantai ei mittää
        Suomi armas synninma kirjoitti:

Näin on kuin viimeisessä lauseessa kerroit. Pääsee hetkeksi unohtumaan se virkamiestyrannian kestovaino, mikä kotiin palattua taas odottaa. Ja ne tekaistut laskut, jotka on taas menneet ulosottoon. Eikä poliisi viitsi tutkia rikoksia, samaa koplaa kun ovat. Virkamiehiä.

Olisi jo aika päästä täältä ikuisuuteen. Jospa siellä edes helpottaisi?
        En tiedä, en muista, ei saa muistaa.

Ai, jollakin muullakin on vatutus päällä. Oisko se tämä maanantai, kun meidät on aivopesty, että se on harmain päivä viikosta.

• bessie*
        Paloma.se.co kirjoitti:

Vertailemalla oman kukkaronsa kautta kohteita jotka muuten eivät ole mitenkään vertailukelpoisia voi päätyä tekemään virheellisiä yleistyksiä.

Omat ajatukseni Lapin hinnoista perustuvat lähinnä omaan järkeilyyn, ja hyvin vähäisiin omiin kokemuksiin.

En millään osaa ajatella, että turisteilta sesonkien aikana perittävät hinnat olisivat KOROTETTUJA, vaan pidän juuri niitä hintoja 'normaalihintoina', joita mahdollisesti pudotetaan kun 'pääsesongit' ovat ohi.
        Uskon myös, että ihan kuin täällä etelässäkin myös Lapissa hinnat sesonkienkin aikana voivat vaihdella, on eri hintaisia viikkoja esim.. Sehän on enemmänkin sääntö kuin poikkeus täällä Etelä-Suomessakin (samoin etelän maissa), miksi se Lapin kohdalla katsotaan edes mainitsemisen arvoiseksi?

• Hauska juttu: 60 palstalla saivarrellaan sanojen merkitykseen liittyvillä kommenteilla sen sijaan, että keskusteltaisiin itse asiasta. Hinnat ovat kiistatta kalliita, olkoot sitten sesonkikauden korotuksia tai hiljaisemman ajan alennuksia. Markkinataloudessa kysyntä vaikuttaa hinnoitteluun. Kun kysyntä vähenee, hinnat alenevat ja päinvastoin.

Lapissa hinnat ovat systemaattisesti kalliimpia kuin etelämmässä Suomessa. Norjan hinnat ovat vielä kalliimpia.

Oma matkamme Norjan puolella lyheni suunnitellusta, kun totesimme kukkaron kevenevän arveltua nopeammin. Muutaman yöpymisen hinnalla saa maksetuksi viikon tai kahden etelän matkan. Tai yhden alkeellisen mökin vuokrahinnalla pääsee tarjoushinnalla etelässä viiden tähden hotelliin.

Kysymys on valinnoista: lähteekö mieluummin (Norjan) Lappiin, etelämmässä kylpylä-hotelliin, Haikon kartanoon tms.;)

• ent. siivoojaparka

Sepä siinä onkin, mitä siltä lomaltaan haluaa. Lapin reissuilla olen aina rentoutunut, mutta etelän matkoilla vain stressaantunut. Minua ei ole koskaan vetänyt puoleensa hienot hotellit, ihmisvilinä, kuumuus, eksoottiset hajut...

Kurkkaamassa olen käynyt monellakin suunnalla maapalloa, mutta pohjoiseen päin minun nenäni mieluummin osoittaa. Maksoi mitä maksoi. Istua yksin tunturin laella hiljaisuudessa, katsella kaukaisuuteen, vetää syvään raitista ilmaa, unohtaa kampa ja meikit kotiin...

• ent. siivoojaparka kirjoitti:

Sepä siinä onkin, mitä siltä lomaltaan haluaa. Lapin reissuilla olen aina rentoutunut, mutta etelän matkoilla vain stressaantunut. Minua ei ole koskaan vetänyt puoleensa hienot hotellit, ihmisvilinä, kuumuus, eksoottiset hajut...

Kurkkaamassa olen käynyt monellakin suunnalla maapalloa, mutta pohjoiseen päin minun nenäni mieluummin osoittaa. Maksoi mitä maksoi. Istua yksin tunturin laella hiljaisuudessa, katsella kaukaisuuteen, vetää syvään raitista ilmaa, unohtaa kampa ja meikit kotiin...

Minä voin kokea saman Helsingin luontopoluilla, rantakallioilla, vesillä tai Etelä-Suomen luontomaisemissa. Ei ole pakko lähteä mihinkään, vaikka välillä on ihan mukava seikkailla myös ihan toisenlaisissa maisemissa. - Vaihtelu virkistää kummasti.

• ent. siivoojaparka
        optimisti-orvokki kirjoitti:

Minä voin kokea saman Helsingin luontopoluilla, rantakallioilla, vesillä tai Etelä-Suomen luontomaisemissa. Ei ole pakko lähteä mihinkään, vaikka välillä on ihan mukava seikkailla myös ihan toisenlaisissa maisemissa. - Vaihtelu virkistää kummasti.

Ei sitä samaa voi kokea missään Helsingin luontopolulla ja rantakallioilla Aina kuuluu jotain ääniä jostain, autojen, veneitten, ihmisten, koirien...

Lapin tunturin laella on tosi hiljaista, ei edes tuulen huminaa, kun ei ole puita, missä se humisisi...

Ei sitä samaa voi kokea missään Helsingin luontopolulla ja rantakallioilla Aina kuuluu jotain ääniä jostain, autojen, veneitten, ihmisten, koirien...

Lapin tunturin laella on tosi hiljaista, ei edes tuulen huminaa, kun ei ole puita, missä se humisisi...

Sisäinen rauha ja hyvänolon tunne löytyvät usein helposti myös etelä-Suomessa, Helsingissäkin. Kaupungin ulkoilualueilla on myös suuria luontoalueita ja hämmästyttävän paljon paikkoja joissa ei kuulu muita kuin luonnon ääniä. Meren rannoilla rantatyrskyt ja tuuli hallitsevat ainakin ajoittain ja paikoitellen äänimaailmaa. Toki niitä päristelijöitäkin välillä kuuluu ja ainakin lentokoneen ääniä.

Ehkä kysymys on myös asenteesta. Minua eivät häiritse monetkaan asiat, ja häiritsevätkin äänet häipyvät yleensä melko nopeasti. Yleensä pyrin nautiskelemaan siitä hyvästä, mitä elämä kulloinkin tarjoilee. - Valoisa kesäyö on yleensä hiljainen melkein missä tahansa, paitsi sulkeutuvien kapakoiden lähistöllä. ;)

• bessie*

En tiedä kenelle osoitit 19.5.2014 12:32, kirjoittamasi kommentin, mutta päätin lopulta vastata siltä varalta että minulle?

Itse asiastahan olin halukas keskustelemaan jo ensimmäisessä sinulle osoittamassani viestissä.
        Omat ajatukseni siis edelleen kulkevat niin, että Lappi ei ole edes korkeasesongin aikana kohtuuttoman kallis paikka. Pienenä lisäperusteluna väitteelleni kerron, että veljeni käy siellä joka vuosi xxxjne:n Työttömien Yhdistyksen vaelluksista ja murtomaahiihdosta nauttivista muodostuneen ryhmän kanssa. Jokainen maksaa itse oman matkansa ja kaikki kustannukset. Esim. viikon majoitus aamiaisineen per nuppi on joskus ollut ihan käsittämättömän halpa minun mielestäni ja luultavasti melkein kenen tahansa mielestä.
        Ei ole kahta vuotta siitä kun veljeni ohimennen puhelimitse mainitsi, ettei rahatilanteensa takia voikaan lähteä Lapin reissulle vaan onkin käytettävissä yhteen juttuun. Sanoin että ei nyt rahan takia tarvitse pois mistään jäädä, ellei ihan älyttömän kallis reissu ole. Ei todellakaan ollut kallis, tiedän kun itse verkkopankissa sen reissun maksoin.

Jo vuosikaudet olen tehnyt varaukset mökeistä tai hotellihuoneista netissä, nimenomaan kesäajaksi (talvilajit eivät kiinnosta) ja senkin takia tiedän mistä kirjoitan. Ja voihan itsekukin hintoja vertailla netissä jos kiinnostaa. Niitä ei kai päivittäin vaihdella eikä pärstän mukaan paikan päällä käydä muuttamaan.

Valinnoista toki on aina kysymys. Nyt valitsin käväistä Nattaset vilkaisemassa. Hyvin edullisia majoituksia olen jo varannut ja jos mutkia matkaan tulee niin varauksen peruuttaminen kaikissa on ilmaista.

• sitroen.
        bessie* kirjoitti:

En tiedä kenelle osoitit 19.5.2014 12:32, kirjoittamasi kommentin, mutta päätin lopulta vastata siltä varalta että minulle?

Itse asiastahan olin halukas keskustelemaan jo ensimmäisessä sinulle osoittamassani viestissä.
        Omat ajatukseni siis edelleen kulkevat niin, että Lappi ei ole edes korkeasesongin aikana kohtuuttoman kallis paikka. Pienenä lisäperusteluna väitteelleni kerron, että veljeni käy siellä joka vuosi xxxjne:n Työttömien Yhdistyksen vaelluksista ja murtomaahiihdosta nauttivista muodostuneen ryhmän kanssa. Jokainen maksaa itse oman matkansa ja kaikki kustannukset. Esim. viikon majoitus aamiaisineen per nuppi on joskus ollut ihan käsittämättömän halpa minun mielestäni ja luultavasti melkein kenen tahansa mielestä.
        Ei ole kahta vuotta siitä kun veljeni ohimennen puhelimitse mainitsi, ettei rahatilanteensa takia voikaan lähteä Lapin reissulle vaan onkin käytettävissä yhteen juttuun. Sanoin että ei nyt rahan takia tarvitse pois mistään jäädä, ellei ihan älyttömän kallis reissu ole. Ei todellakaan ollut kallis, tiedän kun itse verkkopankissa sen reissun maksoin.

Jo vuosikaudet olen tehnyt varaukset mökeistä tai hotellihuoneista netissä, nimenomaan kesäajaksi (talvilajit eivät kiinnosta) ja senkin takia tiedän mistä kirjoitan. Ja voihan itsekukin hintoja vertailla netissä jos kiinnostaa. Niitä ei kai päivittäin vaihdella eikä pärstän mukaan paikan päällä käydä muuttamaan.

Valinnoista toki on aina kysymys. Nyt valitsin käväistä Nattaset vilkaisemassa. Hyvin edullisia majoituksia olen jo varannut ja jos mutkia matkaan tulee niin varauksen peruuttaminen kaikissa on ilmaista.

Pyhä-Nattasella voisi tosiaan pistäytyä taas. Ja mitähän sen Terävä-Nattasen huilulla lienee? Päiväseltään siellä Oulusta käy, mutta koko päivä siihen menee eikä muualle ehdi poiketa. Pannaanpa harkintaan... Kyytiläinenkin ehkä sopisi, vaan tuskin löytyy.

• Maailmassa on tosi paljon rauhallisia, silmää hivelevän kauniita paikkoja yksinäisyyttä ja luonnon kanssa kommunikaatiota kaipaaville (kuulun itsekin siihen rotuun, osittain ainakin) mutta silloin kannattaa harrastaa omatoimimatkailua eikä mennä minnekään turistirysiin. Erämaata, vuoristoa, atollisaarta, autiota merenrantaa, tasankoa, savannia, aarniometsää, taigaa riittää ympäri maapalloa.
      Paitsi että meillä ei tässä iässä enää tahdo olla niin paljoa repputuristin seikkailunhalua ja kiinnostusta uusista paikoista kun vanhatkin välttää ja tyydyttävät tarpeemme luonnonläheisyydestä ja rauhasta.

Kuitenkin ihmettelen hieman sitä että niin monet palaavat aina, vuosi vuodelta, vuosikymmenien ajalla, aina samaan paikkaan mikä oli kerran koettu hyväksi.

Onhan jokaisella varmaan se oma mansikkapaikkansa, mutta onkiva käydä tutustumassa uusiin paikkoihin myös.

(olen varmaan joskus kertonut omasta mansikkapaikastani: 2500 metrin korkeudella kahden vuoriketjun välissä, katsoen yli rotkossa kiemurtavan joen, oikeall alhaalla pieni intiaanikylä nimeltään Coconucos, Kolumbian Andeilla, Cauca-provinssissa. Tunnet itsesi ainoaksi ihmiseksi koko maailmassa, ympärilläsi vain pilvet ja vuorten huiput ja kuvaamaton avaruus.)

• ent. siivoojaparka

Mutta miksi lähteä Kolumbiaan asti, kun lähempääkin löytyy?

Miksi täsmätä lentojen aikatauluja ja kitua lentokoneessa jalat koukussa, kun voi lähteä matkaan vapaalla aikataululla, vetäistä autonpenkki mukavaan asentoon, pysähtyä jaloittelemaan silloin kun huvittaa.

Yksi paikka, mikä jäi lähtemättömästi mieleeni, oli Itävallan Alpit. Sinne voisin kyllä palata kolmannenkin kerran. Kuitenkin, Lapissa on sitä jotain, mitä en muualta ole löytänyt. Ja minun Lappini on tuolla Suomen yläpuolella lähellä Jäämeren rantaa. Minä vain olen sellainen.

Mutta miksi lähteä Kolumbiaan asti, kun lähempääkin löytyy?

Miksi täsmätä lentojen aikatauluja ja kitua lentokoneessa jalat koukussa, kun voi lähteä matkaan vapaalla aikataululla, vetäistä autonpenkki mukavaan asentoon, pysähtyä jaloittelemaan silloin kun huvittaa.

Yksi paikka, mikä jäi lähtemättömästi mieleeni, oli Itävallan Alpit. Sinne voisin kyllä palata kolmannenkin kerran. Kuitenkin, Lapissa on sitä jotain, mitä en muualta ole löytänyt. Ja minun Lappini on tuolla Suomen yläpuolella lähellä Jäämeren rantaa. Minä vain olen sellainen.

Se paikka siellä Andeilla oli luonnollisestikin vain esimerkki siitä mitä mansikkapaikkoja kullakin voi olla ja niiden ei tarvi olla välttämättä Suomen Lapissa tai Norjassa. Ei varmastikaan hienoin paikka, mutta se on MINUN löytämäni ja ei takuulla ole turisteja missään lähellä.

Tykkään Lapistakin ja käymme Lutusen kanssa Kukkolankoskella Torniosta pikkusen pohjoseen joka syksy; maisemat ovat hienoja ja on puolukkaa ja lakkaa metsissä ja siikaa koskessa ja ilma on puhdasta ja raikasta, mutta ei me varmaan joka syksy sinne mentäisi ellei Lutusen sisko asuisi siellä. En mene Kolumbiaankaan joka kerta kun lähden matkalle, vaikka rakastankin maisemia ja ihmisiä. Haluan kokea ja nähdä jotain erilaista ja uutta aina välillä.

Tottakai jokainen saa matkustaa ja mennä missä kyydissä huvittaa ja mikä tuntuu parhaalta. Minä vain esitän oman näkökantani asiasta. En ole sen parempi tai sen huonompi kuin muutkaan. Ihan yhtä hyviä ovat sinun valintasi kuin minukin.

• räkäposki

Minusta Himalaja on Columbiaa huomattavasti parempi.

• Himalajalle vai?

Himalajasta on tullu massaturistikohde jo viime vuosisadalla. Autolla pääsee hämmästyttävän lähelle huippuakin. Etta sellaista.

• pysyn alempana
        Himalajalle vai? kirjoitti:

Himalajasta on tullu massaturistikohde jo viime vuosisadalla. Autolla pääsee hämmästyttävän lähelle huippuakin. Etta sellaista.

Katselin kuvia Himalajasta. Kaunista siellä on, mutta eipä tekisi mieli huipulle. Meinasi huimata jotkut kuvat katsellessakin.

• sitroen.
        pysyn alempana kirjoitti:

Katselin kuvia Himalajasta. Kaunista siellä on, mutta eipä tekisi mieli huipulle. Meinasi huimata jotkut kuvat katsellessakin.

Katselin nettikuvia Ganktokista, jossa muinoin kävin. Ei ole korkealla, jotain 1,4 km.
        Eipä juuri ollut tuttua muuta kuin se korkeitten talojen kuva. Ne talot on rinteessä, yläkertaan tullaan suoraan kadulta. Kuin myös alakertaan, toiselta kadulta.

• Vaatimaton matkaaja

Minulle on riittänyt pienet kuviot, ei huikeita matkoja. Elämä on ollut työntäyteistä,
      lomilla olen paikannut rästiinjääneitä kotitöitä. Kumman tyytyväinen olen, nyt voisi lähteä melkein mihin vain, en kaipaa mitään ihmeitä. Lapissa olen muutamankerran
      käynyt junalla ja lentäen. Etelässäkin olen käynyt silloin tällöin.
      Suomessa riittää näkemistä, en ole kaikissa kaupungeissa käynyt.
      Ainoa minkä nyt haluaisin nähdä on joku Yhdysvaltojen osavaltio vaikka Alabama
      tai Colorado. Lentomatka sinne vaan tuntuu hurjalta, tosin koneet on suuria ja mukavia.
      Mukavinta on kavereiden kanssa tehdä pikkumatkoja bussilla pitkin Etelä-Suomea.

• Matkustamisesta nauttiminen on kovin yksilöllistä. Minua ei pienet epämukavuudet, kuten lentomatkan pituus esimerkiksi, vaivaa. Toisaalta ihan pikku reissutkin ovat aivan kivoja ja rentouttavia. Autolla, junalla, bussilla, fillarilla. Veneellä, laivalla...lentäen. Pääasia on että löytää sitä mitä etsii tai ehkä, hupsista, jotain mitä ei tiennyt edes olevan olemassa.

Ainoo mistä en henkilökohtaisesti ole kiinnostunut (mutta en arvostele heitä jotka ovat) on turistihoteillien uima-altailla makoileminen paahtavassa etelän auringossa, drinkki kädessä ja kaikki puhuu ruotsia (suomea) ympärillä ja all inclusive-hakupäydässä on lihapullia ja silliä ja kinkkua.....ja eikka grönit laulaa ravintolassa ja karaokebaarissa suomalaiset (ruotsalaiset) turistit pikkukännissä niska auringosta punasena laulaa jotain englanninkielistä biisiä niin nuotin vierestä kuin vain voi ;)

• ------------
        Paloma.se.co kirjoitti:

Matkustamisesta nauttiminen on kovin yksilöllistä. Minua ei pienet epämukavuudet, kuten lentomatkan pituus esimerkiksi, vaivaa. Toisaalta ihan pikku reissutkin ovat aivan kivoja ja rentouttavia. Autolla, junalla, bussilla, fillarilla. Veneellä, laivalla...lentäen. Pääasia on että löytää sitä mitä etsii tai ehkä, hupsista, jotain mitä ei tiennyt edes olevan olemassa.

Ainoo mistä en henkilökohtaisesti ole kiinnostunut (mutta en arvostele heitä jotka ovat) on turistihoteillien uima-altailla makoileminen paahtavassa etelän auringossa, drinkki kädessä ja kaikki puhuu ruotsia (suomea) ympärillä ja all inclusive-hakupäydässä on lihapullia ja silliä ja kinkkua.....ja eikka grönit laulaa ravintolassa ja karaokebaarissa suomalaiset (ruotsalaiset) turistit pikkukännissä niska auringosta punasena laulaa jotain englanninkielistä biisiä niin nuotin vierestä kuin vain voi ;)

Enpä ole moisella matkalla ollut ainuttakaan kertaa. Mutta "jokaiselle halunsa mukaan"?

Miksi meidän pitäisi arvottaa toistemme mielihaluja?

Aika inhorealistinen kuva.

• ------------ kirjoitti:

Enpä ole moisella matkalla ollut ainuttakaan kertaa. Mutta "jokaiselle halunsa mukaan"?

Miksi meidän pitäisi arvottaa toistemme mielihaluja?

Aika inhorealistinen kuva.

Benidorm.
        Vaihdoin vain brittituristit suomalaisiin ;)

• --------------
        Paloma.se.co kirjoitti:

Benidorm.

En katsele ko. ohjelmaa, jos se yleensä enää täällä näkyykään.

• -------------- kirjoitti:

En katsele ko. ohjelmaa, jos se yleensä enää täällä näkyykään.

Olen joskus katsellut täällä kanava kasilla tulee myöhään yöllä, uusintana tietenkin. Se on parodia brittien lomaparatiisista ja rakennettu samanlaisten stereotyyppien pohjalle kuin oma "inhorealistinen" kuvaukseni. Omia kokemuksia pakettimatkoista turistikohteisiin on tosi vähän. Kommentti oli tarkoitettu kevyeksi huumoriksi.

• ---------
        Paloma.se.co kirjoitti:

Olen joskus katsellut täällä kanava kasilla tulee myöhään yöllä, uusintana tietenkin. Se on parodia brittien lomaparatiisista ja rakennettu samanlaisten stereotyyppien pohjalle kuin oma "inhorealistinen" kuvaukseni. Omia kokemuksia pakettimatkoista turistikohteisiin on tosi vähän. Kommentti oli tarkoitettu kevyeksi huumoriksi.

"Huumori" antanee tilaa sanoille kuin sanoille.

• --------- kirjoitti:

"Huumori" antanee tilaa sanoille kuin sanoille.

Minä otan vastuun vain omasta tarkoituksestani, en sinun tulkinnastasi siitä ;)

• Paloma.se.co kirjoitti:

Benidorm.

Toisaalta turistikohteisiin pääsee usein valmismatkalla halvalla ja helposti. Eikä sinne ole kenenkään pakko jäädä oleskelemaan. Itse ostin aikoinaan useinkin edullisia pakettimatkoja ja matkustelin sekä erilaisilla julkisilla kulkuneuvoilla että vuokra-autolla lähiympäristössä ja joskus pitemmälläkin. Jos olimme olleet yötä hotellissa, söimme useimmiten aamiaisen ennen lähtöä. Muutoin ruokailimme milloin missäkin matkan varrella tai lähistöllä.

Nykyisin lentoja saa kohtuullisella hinnalla buukattua melkein minne tahansa ja monenlaisia majoitusvaihtoehtoja on myös tarjolla.

Eläkevuosina aion laittaa repun selkään ja matkustella pintateitse, kun on enemmän aikaa. Pitäisi vaan keksiä, minne haluaa mennä ja saada itsensä liikkeelle. Kesällä ja talvella viihdyn erinomaisesti Suomessa ja ihan lähialueillakin.

• +++++tu+++++ki
        Paloma.se.co kirjoitti:

Minä otan vastuun vain omasta tarkoituksestani, en sinun tulkinnastasi siitä ;)

Paloma se jaksaa. Ei voi kuin ihmetellä

• Vaatimaton matkaaja

Jos lähtisin sinne Alabamaan joutuisin lentämään Atlannin yli, entä jos kone
      syöksyisi mereen kuten Malesian kone, ei ole vieläkään löydetty.
      Siellä olisi sitten minunkin hautani kilometrien syvyydessä, aika kolkko paikka.
      Onko sellainen matka rentouttava, ei, mutta se voisi olla muulla tavalla antoisa.
      Menin helikopteriin kun poden korkeanpaikan kammoa, se oli kun lasipallossa
      olisi ollut, kauhean epämukava, ikävää ettei osaa nauttia hienoista asioista.
      Lentopelosta olen päässyt, apuna oli Finnairin asiasta kertova opaskirjanen.

• Riittää mulle

Hyvällä katumaasturilla esim Rovaniemelle ja takaisin.
      Pari hotelliyöpymistä välillä.

• Rimmir tänään

Italia, Itävalta lennät sinne ja vuokraat auton paikan päällä.
      Suomessahan järjestetään eläkeläisille paljonkin linja-automatkoja kohtuu hintaan joskus yöpymisineen, joskus vain päivämatkoja. Linja-auton ikkunasta näkee paljon paremmin maisemat kuin omalla autolla ajaessa, eikä tarvitse jännittää muuta liikennettä. Ja juttukavereitakin löytyisi.

Melkeinpä jo tekisi mieli olla eläkeläinen:)

• En laittaisi senioreja välttämättä vuokraan autoa esim. Italiassa jos ei ole tottunut liikenteeseen siellä. Meillä oli tekemistä eka reissulla vaikka kuski oli vain kolmekymmentä.
        Bussimatkat on turvallisia ja leppoisia ja niissä on sisävessat, mikä on tärkeä asia monille hieman vanhemmille kansalaisille :)

• Vaatimaton matkaaja

Tuosta Malesian koneesta tuli mieleen kun Estonia upposi tosi matalaan kohtaan,
      Itämeri ei ole syvä. Estonian toinen pää oli 50 metrissä, miksi sitä ei nostettu,
      minusta se oli lepsua touhua. Ei luulisi olevan nykylaitteilla mahdoton tehtävä.
      Siellä ne ihmiset nyt viruu.

• sitroen.

Suurvallat eivät halua totuuden paljastuvan. Vaikka paljon selvisi jo saksalaisten sukelluksista ja irtileikkaamista näytteistä.
        Minä vain en tiedä, mikä tyhotyön takana oikeasti oli. Jotain sotatekniikkaa kuitenkin.
        Sekin on unohdettu, ettei sinä yönä radioyhteydet toimineet koko alueella. Kuka häiritsi?
        Sekin in virallisesti unohdettu, että turmasta pelastettuja katosi melkein heti kun pääsivät sairaalaan. Ainakin yksi kapteeni. Muitakin oli.
        Olin tuohon aikaan yövuorossa ja kuulin työpaikanradiosta ja sittemmin autoradiostani kotimatkalla mitä kuulin...

• Vaatimaton matkaaja

Onhan se ikävä jos lomamatkalla sattuu joko lento-onnettomuus tai laiva uppoaa.
      Onhan se harvinaista mutta ei mahdotonta. Nuoret olivat Lappiin menossa kun
      Konginkankaalla rekka suistui päälle. Heinolassa bussi suistui tieltä, oli vanhempia
      ihmisiä ollut päiväretkellä. Kenen kohdalle sattuu on huonoa säkää.
      Saattaa olla että nään tämänkin puolen muita herkemmin kun kohdalleni on sattunut
      huono säkä. Ajattelen että se voi sattua juuri minulle, moni kuulema ajattelee
      että paha sattuu aina muille.
      Ps. Nytkin Finnairin koneet on joutuneet palailemaan vikojen takia. Eikö ne koneet
      huolleta nykyään muualla kun Suomessa, jotkin rähmätassut huoltaa kai.
      Kohta taitaa Finnairin hyvä maine olla mennyttä.

• topakka

Finnairin maine on huono ja ja se on varmasti yksi syy, että sillä menee taloudellissesti heikosti.
      Lennän kohtalaisen paljon, mutta vältän finskiä sen huonon palvelun takia.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      201
      1631
    2. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      58
      1061
    3. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      140
      964
    4. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      85
      922
    5. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      61
      916
    6. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      11
      810
    7. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      268
      795
    8. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      75
      765
    9. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      61
      732
    10. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      342
      731
    Aihe