linux

pystyytkö linux asennus levyllä poistamaan järjestelmäasennuksen? elikkä boottaamaan koneen

15

167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4343r

      Pystyy.

    • käykö ihan normi R dvd levy mulle sanottiin pitää olla live levy?

      • juuups

        Meinaatko että tyhjennät koko koneen? DVD-R levy käy hyvin, myös USB-muistitikku.


    • meinaan tyhjentää koko koneen

      • 19+1

        Koneen tyhjentäminen käy parhaiten toki ruuvimeisselillä tai hienomekaanikon raskaalla moukarilla. Jos kiintolevyn tai -levyt haluat tyhjentää, on annetut ohjeet jo omiaan, mutta kirjoittamalla kiintolevyosiot täyteen nollia ja ykkösiä, ei levyltä enää kaiva tietoa kuin salaiset agentit.
        Ohjelmia on lukuisia, mutta jo dd (man dd) avittaa...


    • juuups

      Ei muutako teet asennusmedian ja Gparted ohjelmalla poistat ja alustat osion/osiot.

    • Kunhan saa sen koneen käyntiin niin dd komennolla voi ylikirjoittaa koko kiintolevyn. Sitten se on oikeasti tyhjä.

      Näin tehdään kun ei halua omien tietojen menevän tietokoneen/kiintolevyn uudelle omistajalle.

      • Tiedot pois.

        Pitäisi tässä useampi kiintolevy totaalisesti tyhjentää ja asentaa Ubuntut tilalle. Onko tietoa kuinka pätevä tietojen tuhooja on dd?


      • Tiedot pois. kirjoitti:

        Pitäisi tässä useampi kiintolevy totaalisesti tyhjentää ja asentaa Ubuntut tilalle. Onko tietoa kuinka pätevä tietojen tuhooja on dd?

        Se ylikirjoittaa halutessaan koko levypinnan, eli tuho on täydellinen. Tietoa ei saa takaisin vaikka lähettäisit Ibasille ja maksaisit muutaman tontun rahaa.


      • Tiedot pois.
        M-Kar kirjoitti:

        Se ylikirjoittaa halutessaan koko levypinnan, eli tuho on täydellinen. Tietoa ei saa takaisin vaikka lähettäisit Ibasille ja maksaisit muutaman tontun rahaa.

        Kiitos. Jos ei edes rahalla palaudu tiedot, niin täytyy olla erittäin hyvä :).


      • oppijaikäkaikki

        Kiinnostaa tuo dd komennon kokonaisasu, vai vain pelkkä dd? Pitäis kai ensin GoGoDuckittaa :)
        http://linux.fi/wiki/Dd
        tuollaisen löysin, ja siellä sanottiin näin.
        dd if=/dev/zero of=/dev/hdb bs=512 count=2
        Onko toi noin käypä, vai pitääkö omat levyosiot jotenkin merkata tuohon? En tosiaankaan ole varma olenko edes oikeilla kärryillä.


      • Tiedot pois.
        oppijaikäkaikki kirjoitti:

        Kiinnostaa tuo dd komennon kokonaisasu, vai vain pelkkä dd? Pitäis kai ensin GoGoDuckittaa :)
        http://linux.fi/wiki/Dd
        tuollaisen löysin, ja siellä sanottiin näin.
        dd if=/dev/zero of=/dev/hdb bs=512 count=2
        Onko toi noin käypä, vai pitääkö omat levyosiot jotenkin merkata tuohon? En tosiaankaan ole varma olenko edes oikeilla kärryillä.

        Pitää olla varma kiintolevystä esim. sda, sdb jne. ettei ylikirjoita väärää.
        Levyt (Disk Utility) käyttää komentoa dd if=/dev/zero of=/dev/sdXXX
        ja näyttää kiintolevyt/osiot. Samaa komentoa ajan nyt päätteeltä. 40GB:n ylikirjoitukseen meni tunti, eli aikaa vaatii :)


      • Tiedot pois.

    • -185-
      • nwipe -m quick

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      125
      1278
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      283
      939
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      845
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      631
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      144
      610
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      587
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      518
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      501
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      106
      477
    Aihe