Koirankakkapussit luontoon - miksi?

Sokeri-Sakari

Jaksan aina välillä hämmästellä näitä lukuisia koirankakkapusseja pusikoissa, nurmikoilla ja puiden oksilla.
Tiedän, että on mahdollista, että linnut ovat jonkun satunnaisen pussin kiikuttaneet jonnekin. Mutta yleensä, kun näitä koirankakkapusseja sisältöineen lojuu jossain, niitä on pienellä alueella paljon. Aivan selkeästi jotkut keräävät koirankakan pussiin - heittääkseen pussin sitten luontoon sen sijaan että veisivät pussin roskikseen.
En todellakaan ymmärrä mikä taika tai idea tässä on. Voisiko joku näin toimiva selventää minullekin, miksi toimii niin kuin toimii?
Järkevämpäähän tuolloin olisi jättää se kakka sitten maatumaan ilman pussia, kuin pussissa, jonka oma maatuminen vienee n. 2. vuotta.

11

443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varmaan

      he jotka näin tekevät katsovat tekonsa aiheellisiksi. Jos he jättäisivät korjaamatta, niin eiköhän taas olisi kamala itku siitä kuinka ei korjata. Tässä voi siis olla kyse siitä että sitä saa mitä tilaa.

      Mutta, oletkos koskaan seurannut että nämä "pienet alueet" ovat yleensä hyvin lähellä roskiksia? Tämä merkitsee sitä että ne syylliset ovat lokit, varikset, korpit sun muut. Ne tyhjentävät koko roskiksen sisällön saadakseen sen mitä haluavat. Siitä maasta niitä siten levittelevät lähiseudulle muut lajitoverit.

    • 9+5

      Linnut eivät todellakaa kiikuttele vaan satunnaisia pusseja, vaan vaikka koko roska-astian tyhjentävät tielle, jos niikseen tulee. Itse olen monesti katsellut, kun varikset kaivavat paskapussit roskiksesta. Samoin oman taloyhtiöni roskakatokseen pääsee lintuja, ja jos roska-astia on vähänkin täynnä, sinne kyllä tehdään reikiä ja roskia kaivetaan ulos. Tuuli sitten puhaltaa roskat katoksesta pois alakautta, josta linnutkin tulevat, ja levittää pihalle.

    • Sokeri-Sakari

      Linnut toki ovat toisinaan syyllisiä roskaamiseen, mutta siis toivoisin, että tähän vastaisi nyt joku sellainen joka sen koirankakan pussittaa ja sitten nakkaa pussin mäkeen.
      Pyöräilen työmatkani kesällä ja matkan varrella on kolme kohtaa, jotka on kyllästetty kakkapusseilla. Yksi on nurmialue, toinen pusikko ja kolmas tuollain kävelijöiden alikulkualue moottoritien ali.
      Minkääntason roskiksia ei löydy useampaan kilometriin, joten lintuja ei voi nyt syyttää. Ihmisiä liikkuu niin harvakseltaan, etten usko, että joku tekisi kiusaa sellaiselle, joka olisi huomauttanut koirankakasta.
      Mikäli joku taas yrittäisi viestittää sitä, että alueelle tarvittaisiin roskiksia, ei tapa olisi kovin järkevä, eipä ne tiehallinnon tyypit tuolla kevyenliikenteen reitillä tepastele.
      Olen siivonnut huvikseni alueen per kesä. Yhdellä alueella pussien ilmestyminen loppui siihen. Toisella alueella uusia pusseja alkoi ilmestyä seuraavana päivänä, pussi per päivä. Kolmannella alueella oli siistiä yli kuukauden kunnes pusseja taas alkoi tipahdella pussi/päivä tahtia.

      - Itselläni ei muuten ole koiraa, siksi tätä ihmettelen tässä, kun en osaa syytä keksiä.

      • Eiköhän se syy

        ole tämä: Koiranulkoiluttajan rekku tehnyt kakit, ja omistaja olisi jättänyt siihen ellei olisi ollut näkijää. Niinpä mallin vuoksi sitten pussittaa sen ja kantaa sitä kunnes kyllästyy eikä näkijää enää ole. Ei myöskään sitä kaivattua roskista. Siispä heittää sen mäkeen.


      • Eiköhän se syy kirjoitti:

        ole tämä: Koiranulkoiluttajan rekku tehnyt kakit, ja omistaja olisi jättänyt siihen ellei olisi ollut näkijää. Niinpä mallin vuoksi sitten pussittaa sen ja kantaa sitä kunnes kyllästyy eikä näkijää enää ole. Ei myöskään sitä kaivattua roskista. Siispä heittää sen mäkeen.

        Syynä tuohon roskapussien viskelyyn on myös se, että niissä muoviroskapusseissa lukee "maatuva", josta sitten uusavuttomat ovat päättäneet, että sellaiset roskat ja pussit voi viskoa pitkin maisemaa. Ja kahdessa vuodessa maatuminen tarkoittaa hyvissä/optimiolosuhteissa, jolloin unohdetaan myös esim. talviaika, jolloin on liian kylmää ja maatumista ei tapahdu näille roskille. Joten se roskapussi tulee olemaan siellä luonnossa kahdesta vuodesta eteenpäin.
        Sitten selitetään että "kyllä ne roskapussit on siltä hävinneet"; no kyllä varmaan kun monet ympäristöstään huolehtivat ihmiset tekevät omia pikkusiivousprojektejaan ja keräävät ne kaikki turkasen roskat ja pussit pois.


      • Tähhhh??!!
        Vitikonpaarustaja kirjoitti:

        Syynä tuohon roskapussien viskelyyn on myös se, että niissä muoviroskapusseissa lukee "maatuva", josta sitten uusavuttomat ovat päättäneet, että sellaiset roskat ja pussit voi viskoa pitkin maisemaa. Ja kahdessa vuodessa maatuminen tarkoittaa hyvissä/optimiolosuhteissa, jolloin unohdetaan myös esim. talviaika, jolloin on liian kylmää ja maatumista ei tapahdu näille roskille. Joten se roskapussi tulee olemaan siellä luonnossa kahdesta vuodesta eteenpäin.
        Sitten selitetään että "kyllä ne roskapussit on siltä hävinneet"; no kyllä varmaan kun monet ympäristöstään huolehtivat ihmiset tekevät omia pikkusiivousprojektejaan ja keräävät ne kaikki turkasen roskat ja pussit pois.

        Ketä se sitten häiritsee jos kakkapussi on heitetty jonnekin metikköön missä kukaan ei kävele??? Koirankakka ei edes normaali-ilmalla haise, vain esim täysin tuulettomalla hetkellä, tai juuri kakattuna tai ihan lämpimällä ilmalla tai näiden yhdistelmällä. En muista että ikinä olisin paskaa haistanut paitsi silloin kun juuri väännettynä, ja kun tuulee tänne päin.

        En ite kerää joka paikasta, kerään järkeä käyttäen, ja jos pussitan niin vien kyllä omaan roskikseen. Kerran olen tainnut pussin heittää luontoon mutta sillonkin oli helle ja roskista ei lähimaillakaan. Siltikin, mitä luontoihmisiä joistakin tyypeistä yhtäkkiä kuoriutuu kun on koirista kyse? Kyllä ne purkat ja varsinkin tupakantumpit ihan sujuvasti ja vaivatta sinne maahan lentelee......


      • Tähhhh??!! kirjoitti:

        Ketä se sitten häiritsee jos kakkapussi on heitetty jonnekin metikköön missä kukaan ei kävele??? Koirankakka ei edes normaali-ilmalla haise, vain esim täysin tuulettomalla hetkellä, tai juuri kakattuna tai ihan lämpimällä ilmalla tai näiden yhdistelmällä. En muista että ikinä olisin paskaa haistanut paitsi silloin kun juuri väännettynä, ja kun tuulee tänne päin.

        En ite kerää joka paikasta, kerään järkeä käyttäen, ja jos pussitan niin vien kyllä omaan roskikseen. Kerran olen tainnut pussin heittää luontoon mutta sillonkin oli helle ja roskista ei lähimaillakaan. Siltikin, mitä luontoihmisiä joistakin tyypeistä yhtäkkiä kuoriutuu kun on koirista kyse? Kyllä ne purkat ja varsinkin tupakantumpit ihan sujuvasti ja vaivatta sinne maahan lentelee......

        Ei tainnu olla puhe yhdestä ainoasta pussista tuolla puiston pensaassa. Oisko ne samat tyypit, jotka jättää kaiken käsistään, kun viskoo pussit pitkin poikin roikkumaan puskien oksille vaikka keskellä kaupunkia, kun heti kun on vähän jotain vihreää ympärillä, niin kuvitellaan paikka suuren suureksi metsäksi kaukana kaikesta, ja jossa saa tehdä mitä päähän pälkähtää...?


      • Tähhhhh??!!
        Vitikonpaarustaja kirjoitti:

        Ei tainnu olla puhe yhdestä ainoasta pussista tuolla puiston pensaassa. Oisko ne samat tyypit, jotka jättää kaiken käsistään, kun viskoo pussit pitkin poikin roikkumaan puskien oksille vaikka keskellä kaupunkia, kun heti kun on vähän jotain vihreää ympärillä, niin kuvitellaan paikka suuren suureksi metsäksi kaukana kaikesta, ja jossa saa tehdä mitä päähän pälkähtää...?

        No en minäkää sitä hyvällä kato että luontoa roskataan, kakkaPUSSI on roskaa mut kakka itsessään ei ja hoitamattomille alueille se saa myös jäädä. Ja joo jos pussittaa niin kyllähän se pitäis myös pois viedä, mutta tajuan miksi se joitain houkuttelee se luontoon viskaaminen: ei roskista lähellä ja ehkä kesäkuuma, jopa pussin reunat sotkeentuneet? Voi olla myös se että koetaan tarvetta siirtää kasa kauemmaks jos on tullu vaikka tielle, ja ei ole isoja puunlehtiä siinä lähellä tms? Voihan näitä syitä olla.

        Enemmän mua kyllä aina häiritsee ihmisten muu roskaaminen, en jaksa ees luetella, no viimeks löyty videokasetti läheisen ojan reunalta..


      • Inkkku64
        Tähhhh??!! kirjoitti:

        Ketä se sitten häiritsee jos kakkapussi on heitetty jonnekin metikköön missä kukaan ei kävele??? Koirankakka ei edes normaali-ilmalla haise, vain esim täysin tuulettomalla hetkellä, tai juuri kakattuna tai ihan lämpimällä ilmalla tai näiden yhdistelmällä. En muista että ikinä olisin paskaa haistanut paitsi silloin kun juuri väännettynä, ja kun tuulee tänne päin.

        En ite kerää joka paikasta, kerään järkeä käyttäen, ja jos pussitan niin vien kyllä omaan roskikseen. Kerran olen tainnut pussin heittää luontoon mutta sillonkin oli helle ja roskista ei lähimaillakaan. Siltikin, mitä luontoihmisiä joistakin tyypeistä yhtäkkiä kuoriutuu kun on koirista kyse? Kyllä ne purkat ja varsinkin tupakantumpit ihan sujuvasti ja vaivatta sinne maahan lentelee......

        Nimimerkille Tähhhh??!! vastaisin, että juuri metikköön missä kukaan ei kävele heitetyt kakkapussit ja muutkin jätteet häiritsevät mielestäni kaikkein eniten!
        Muutama metsikköön heitetty pussi sitä paitsi alkaa nopeasti keräämään ympärilleen kaikkea isompaakin jätettä.
        Lisäksi metsiköstä on vaikeampi "Avuliaiden Aatujen" keräillä muiden heittämiä roskia. Monet jätteet ovat vaarallisia luonnoneläimille, rikottuihin pulloihin rikkovat jalkansa rusakot ja ketut, oluttölkkeihin hukkuvat kovakuoriaiset ja purukumi takertuu niin siillin kuin käärmeeseenkin.
        Itse kerään ne lasinsirut pääsääntöisesti aina ja muitakin jätteitä mahdollisuuksien mukaan.
        Koirankakan pussittaminen metsikössä, missä kukaaan ei kävele, on mielestäni älytöntä. Parempi jättää se kakka sinne metsikköön maatumaan. Mutta jos sen haluaa pussittaa, pitäähän se pussi sieltä sitten roskikseenkin kantaa.


    • perus?

      Mitähän meillä löytyy lähimetsiköstä... hmm.. nojatuoli, revittyjä/väärennettyjä passeja, huumeruiskuja, lasia, roskaa, riepuja, lautoja, pulloja, tuoleja, patja, purettu televisio...

    • golffari1

      Jos on lähellä metsää tai ojaa niin kepillä kannattaa golffata kakka pois kulkuväylältä. :)

      Ekologisempaa kuin kerääminen.
      Ja kakka maatuu kesällä muutamassa viikossa.

      Talvi tuo enemmän haastetta golffaukseen kun lunta ja silloin haarakeppi mainio kun kantaa kakan sillä syrjään.

      Kerätä kannattaa vain sellaisesta paikasta missä ei ole mahdollisuutta kakkagolfiin. ;)

      Näin itse teen.

    Ketjusta on poistettu 26 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe