Kahden P:n kilpailu, peruna vastaan pasta

Peruna on tärkeä jokaiselle suomalaiselle, samoin ruisleipä.

Pasta on kuitenkin tunkeutunut suomalaiseen ruokapöytään, kohtalaisella menestyksellä.

Itse ihastuin lasagne nimiseen italialaiseen vuokaruokaan. Hain suomalaisen reseptin, mutta tulos oli suomalaisella tomaattikastikkeella tehtynä huono.

Ei muuta kun ostamaan Raguletto-nimistä tomaattikastiketta niin jopa maku parani.
Väitän pystyväni nitistämään jokaisen italiaanon lasagnen maussa. Joku voi sanoa tuota luuloksikin.

Kun kummityttäreni lapset olivat pieniä, niin aikani kuluksi ja muutenkin tein heille ruokaa lähes päivittäin. Hyvin maistui liha makaronilaatikko kaikille, niin kuin lapsille yleensäkin. Nimeksi tuli pienimmillään, liha makariittolaaatikko.

Makaroni on minusta kevyempää kuin peruna, myös vähemmän lihottava kuin peruna.

18

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meidän aikuiset lapsemme haluavat aina isänsä tekemää liha makaronilaatikkoa Sitä täytyy olla joulupöydässäkin. Varmuuden vuoksi he kysyvät aina, että onko tämä varmasti isän tekemää. Muutenkin ukkoni on melko hyvä "talousihminen", osaa jopa leipoa.

      Perunassa on kyllä käsittääkseni c-vitamiinia, mitä makaronissa ei taida olla.
      Äitini sanoi aikoinaan, että "kaik on hyvvää ko on nälkä".
      Ruoka-asioista voi jutella ja olla niistä kiinnostunut, mutta telkkarista tulee ruokaohjelmia melkein liikaa, enkä minä ainakaan oman perheen piirissä kehtaa kovin monimutkaisia ruveta väsäämään.
      Eri asia on kun tulee vieraita ja tänä kesänä odotamme erästä mukavaa palstalaista kylään.

    • Kaheksateist

      Äänestän perunaa ja patajuureksia, ja kasviksia kuin kyssäkaali. Kaupassa on yhdistelmäsettejä keittoihin ja patoihin; hyvinä ja sopivan kokoisina valikoimina.

      Pastasta en suoraan sanoen ymmärrä, miksi sitä on ne kaikki lajit, jotka usein ovat ihan samaa vehnäkjauhomassaa, ja sen päälle ketsuppi; pruit, pruit!

    • *Kukkahame*

      Pasta ja pasta makaroonia se on nimi vaan tempastu, ilalialaisittain esitettynä tuntuu hienommalta maistuu samalta.
      Miltä tuntuis pastavelli, tai jauheliha- pastalaatikko, höpsis.

      Minusta ne ohuen ohuet luikerot on pastaa ja loput makaroooonia.
      Tässä täydellä vatsalla ajatellessa tuntuu aivan samalta kaikki siis makaroonilta.

      Peruna, potaatti, kartoski, pottu ja mitä nimikkeitä tuostakin herkusta ai niin ja kartohka varmasti niitä löytyy vielä lisääkin, hyvällä 'lapsella' on monta nimeä.

      • Ei minun mielestä Lasagneen mitään ketsuppia laiteta, Tomaatti murskaa, Jauhelihaa pari isohkoa sipulia murskattua pippuria, ruskistetaan pannussa tomaattimurska ja samanverran vettä lisätään kastikkeeseen, lihaliemikuutio mausteeksi. Maitokastikeeseen voita vehnäjauhoja suolaa ja viherpippuria. Vehnäjauhot sekoitetaan voihin lisätään maito vähitellen, ja annetaan kiehahtaa sekaan laitetaan juustoraastetta. Vuoan pohjalle voita tai ruokaöljyä,sitten jauhelihaseota kerros, lasagne levyt päälle, toinen kerros jauhelihakastiketta ja maitoseos, sitten taas levyt ja uusi kerros. Päälle vain maitoseos ja ripotellaan päälle pelkkää juustoraastetta. Sitten uuniin 175 astetta, Liekö tunnin.
        En nyt takuuseen mene, muistinko oikein, mutta jos tekisin aina on mennyt parempiinkin suihin.


    • peruna on soikea

      Finelin mukaan 100gr:ssa pastaa on 327 kcal, vastaavassa määrässä perunaa vain
      65.
      Vaikea vain suhteuttaa, kuinka paljon ruokaa valmistettaessa kumpaakin kuluu.

      Vähän kuluu nykyisin meillä enää perunaa, mutta ei pastakaan ole suosittua. Sen vitamiinit ja hivenaineethan ovat minimaalisia.
      Toisaalta on suomalainen tottunut perunaan. Monien nuorten ainoa perunaruoka mahtaa olla perunalastut, rasvaiset, tai ranskikset.

      http://www.fineli.fi/

      • Hyhhhyh

        Tomaattikastikkeet ovat halpaa sokeria pakrollaan.


      • peruna on soikea
        Hyhhhyh kirjoitti:

        Tomaattikastikkeet ovat halpaa sokeria pakrollaan.

        En minä ainakaan tomaattikastiketta perunoihini laita.
        Pasta asia erikseen.
        Lasagne on oikea kaloripommi, kaikkine vermeineen.


      • lisään+
        peruna on soikea kirjoitti:

        En minä ainakaan tomaattikastiketta perunoihini laita.
        Pasta asia erikseen.
        Lasagne on oikea kaloripommi, kaikkine vermeineen.

        Äidin laittama marakonivelli oli yksi parhaista pastaruo'ista.


      • lisään+ kirjoitti:

        Äidin laittama marakonivelli oli yksi parhaista pastaruo'ista.

        Vihanneksia syön paljon -sekä maissi riisi peruna jauhoista teen leipää.

        Aluksi vaivan todettua oli kauheaa kauppaan mennä, kun tuore ruisleipä tuoksui..

        Aika on parantanut haavat, kluteeni on nykyään terveidenkin ruokavaliossa ,
        olen täällä koneelta nähnyt sitäkin.
        Mukavaa olisi, kun paljon alkaisi ostajia olla saisi varmaan edullesemmin.
        Makaroni 400gr paketti maksaa vähän vaille4e -tavan ihmisillä 4pussia eurolla...


      • peruna on soikea
        merihuisku kirjoitti:

        Vihanneksia syön paljon -sekä maissi riisi peruna jauhoista teen leipää.

        Aluksi vaivan todettua oli kauheaa kauppaan mennä, kun tuore ruisleipä tuoksui..

        Aika on parantanut haavat, kluteeni on nykyään terveidenkin ruokavaliossa ,
        olen täällä koneelta nähnyt sitäkin.
        Mukavaa olisi, kun paljon alkaisi ostajia olla saisi varmaan edullesemmin.
        Makaroni 400gr paketti maksaa vähän vaille4e -tavan ihmisillä 4pussia eurolla...

        Eilen oli ohjelma, jossa kokki opasti osaamatonta nuorta naista laittamaan ruokaa.
        Loppukeskusteluissa nainen sanoi, kuinka hyvältä tuoreista vihanneksista tehdyt ruo'at maistuivat, syviltä ja voimakkailta, verrattuna pakasteisiin, joita oli itse käyttänyt.

        Eikö kouluun kannattaisi satsata enemmän ruokaopetusta, etteivät nuoret söisi vain kaupan valmisruokia, kalliita ja mauttomia, ja joisi virvoitusjuomia omassa huushollissaan?
        Kalliita ja todella huonoja itsevalmistettujen rinnalla.

        Vanhempi väestö osaa yleensä laittaa ihan itse ruokaa.
        Voisiko jossain joskus tehdä kursseja, joissa mummot ja papat olisivat opettajina, halutessaan. Mutta mistä kaivaa oppilaat, kun tämäkin nainen kertoi, ettei enää pitkään aikaan ole edes kehdannut kysyä neuvoa?


      • kotiruoka paras
        peruna on soikea kirjoitti:

        Eilen oli ohjelma, jossa kokki opasti osaamatonta nuorta naista laittamaan ruokaa.
        Loppukeskusteluissa nainen sanoi, kuinka hyvältä tuoreista vihanneksista tehdyt ruo'at maistuivat, syviltä ja voimakkailta, verrattuna pakasteisiin, joita oli itse käyttänyt.

        Eikö kouluun kannattaisi satsata enemmän ruokaopetusta, etteivät nuoret söisi vain kaupan valmisruokia, kalliita ja mauttomia, ja joisi virvoitusjuomia omassa huushollissaan?
        Kalliita ja todella huonoja itsevalmistettujen rinnalla.

        Vanhempi väestö osaa yleensä laittaa ihan itse ruokaa.
        Voisiko jossain joskus tehdä kursseja, joissa mummot ja papat olisivat opettajina, halutessaan. Mutta mistä kaivaa oppilaat, kun tämäkin nainen kertoi, ettei enää pitkään aikaan ole edes kehdannut kysyä neuvoa?

        peruna on soikea

        Kirjoita asiaa, siis tuosta nuorten opettamisesta kokkaamaan, koska sitä ei ilmeisesti enää ole.

        Minulla oli vielä koulussakin kotitaloustunnit, josta jäi mieleeni jauhelihapullien valmistus. Sitä ei saanut "vatkata" vaan haarukalla "hakata" aineet sekaisin.

        Toinen ihme oli tietenkin koulun teräksiset tiskipöydät, jotka kiilloitetiin sanomalehdellä.

        Naurettavin muistoni on kuitenkin siitä, kun opettajamme oli ns. "vanhapiika", joka saarnasi joka käänteessä tästä moraalista meille tytöille. Ihme ja kumma? Hän sai lapsen myöhemmin meidän rehtorin kanssa, joten se siitäkin saarnasta ja moraalista.


    • 'Limonaadi-äiti' oli

      pilkkanimeltään minun äitinä ollessani eräs tyyppi, joka sanoi ostavansa aina lapselleen limonaadia, karkkeja ja suklaaata.

      Eli ruotsalaisten Hartwall-, Fazer- ja ströbergin tupakkatehdas saivat hyviä asiakkaita hänen lapsosistaan.

      Laps raukat!

      ...

      Siinä pääsee helpolla, ei multaisia perunoita eikä pestäviä vihanneksia keittiöön. :DDD

      • Korjaus

        Strömberg ( = inhottava sana )31


    • Sokerikoukku

      Tomaattikastikkeissa halpaa sokeria on enemmän kuin muuta, mutta punaiseksi värjättynä maksaa paljon enemmän.

      Sitä voisi tarjota jälkkäriksi.

    • Täytyy kertoa, että elämäni parhaimman lasagnen tein hiljattain. Sävelsin myös hiukan, maito juustokastikkeen korvasin valmiilla juusto&savuporokeitolla, jonka päälle ripottelin vielä aurajuusto murusia. Jauhelihan ja sipulit paistettuani lisäsin siihen yhden smetana purkin, ja pari dl vettä. Parmesaania runsaasti pinnalle ja uuniin.
      Totta on, että kovin on kaloripitoista, parin palan jälkeen loput pakastimeen.

    • Juuri Harri Syrjänen maisteli sormellaan ruokaa kokatessaan saaristolais ruokaa
      tv ohjelmassa.
      Noin on meininki muutunut. Kun itse olin aikoinaan talous linjalla, piti hiukset olla hyvin peitetyt. Sormin ei saanut ruokia maistella kova siisteys kaikessa.
      Nyt saa pitkat hiukset roikkua vapaina tai silmillä, sormia nuoleksitaan eikä käsiä pahemmin pestä. Joskus paperilla vähän pyyhitään.

      Niin on mallit muutuneet. Perunasta; onhan siinä ravintoarvo ihan toista kuin
      Pastassa. jossa ei ole juuri mitään. Vaikka kyllä oikein tehty lasange hyvää on ja siinä onkin jo lihaa ja muita tykötarpeita,silloin ravintoarvokin kohenee.
      Ja ne kalorit.. tulevat kylkiäisenä.

      • peruna on soikea

        Hyvässä pakkaa olemaan kalorioita.
        Minä olen ollut kehno lasagnentekijä, aina jää liuskojen ulko-osia koviksi.
        Olisikohan ratkaisu tuorepasta?

        Juuri tein jauhelihapihvejä. Olen oppinut tekemään jauhelihataikinan ehyessä muovipussissa. Sinne ainekset, sitä taikinoimaan. Ei sotkeennut kulho, ei kapusta.
        Totta, ei oikein hygieeniseltä näytä TV-kokkien ruo'anvalmistus.
        On sormus/sormuksia sorme/issa, yhden sellaisen alle mahtuu bekteereja Euroopan väkiluku.


    • ! ≠ 2

      Minusta sokeri ≠ ei ole hyvää.

      (Tuo merkki ≠ tarkoittaa: ''ei ole yhtä kuin'',

      Se on siis = merkin vastakohta, kuten tietänettekin.)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1693
    2. 44
      1013
    3. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      66
      996
    4. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      939
    5. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      60
      928
    6. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      889
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      860
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      795
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      778
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      34
      752
    Aihe