Webasto 3900 evo m

Kylmä

Veneessäni kyseinen laite joka välillä sammuu . Käynnistyy nappia painamalla, lämpöä kun pienentää ja vaihtaa vaika ecoteholle laite voi sammua.
Tämän jälkeen ei käynnisty uudestaan. Vene maasähkössä ja akut näyttivät 13.36 yleismittarilla. Laite vuodenvanha. Olisiko ohjeita.

14

534

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lämppärimäs

      Mulla on edeltävä malli 3500. Toimii kuin junan vessa. Ei sisällä kovin paljon noita luettelemiasi ominaisuuksia. Keep it simple.

    • Webast0

      Sen kuuluukin sammua, jos sisätila on saavuttanut asetetun lämpötilan. Tästä nyt ei varmaan ole kuitenkaan kysymys?

      Alkuvaiheessa tuli itsekin käytettyä tuota samaa lämppäriä vähän liian pienellä teholla liian pitkiä aikoja, joka toisena kesänä aiheutti syttymisongelmia. Hehkutulppa oli päässyt karstoittumaan ja sen puhdistettuani laite on toiminut ongelmitta jo useamman kesän kun muistaa aina välillä antaa sen paahtaa täysillä.

      • V-ebasto

        Minulla tämä samainen lämppäri sammuu kun vaihdan lämpötilaa. Tämän jälkeen ei käynnisty pitkään aikaan. Muuten kylläyleensä käynnistyy heti. Olen kyllälähes aina maasähkössä. En tiedä kuinka käynnistyy akuilla.


      • Laite uusiminulle

        Eli , ymmärrätkö oikein? Laitan laitteen päälle ja sitten tulee liian kuuma, pienennän eco vaihteelle ja laite sammuu. Käynnistyykö se sitten itsestään kun vene on taas kylmä jos virta on webastosta päällä? Voi olla tästäkin kysymys. Entä jos laite on pois päältä ja laitan päälle eco vaihteella, ymmärtääkö laite että on tarpeeksi lämmintä eikä käynnisty ennen kuin on kylmää?
        Voiko laitteen jättää päälle öiksi vaikka eco tasolle ja se sitten käynnistyy itsestään?


      • Webast0
        Laite uusiminulle kirjoitti:

        Eli , ymmärrätkö oikein? Laitan laitteen päälle ja sitten tulee liian kuuma, pienennän eco vaihteelle ja laite sammuu. Käynnistyykö se sitten itsestään kun vene on taas kylmä jos virta on webastosta päällä? Voi olla tästäkin kysymys. Entä jos laite on pois päältä ja laitan päälle eco vaihteella, ymmärtääkö laite että on tarpeeksi lämmintä eikä käynnisty ennen kuin on kylmää?
        Voiko laitteen jättää päälle öiksi vaikka eco tasolle ja se sitten käynnistyy itsestään?

        Kyllä, noin sen kuuluukin toimia ja käynnistyy esim. yön aikana itsekseen kun lämpötila laskee riittävästi veneessä.

        Tämä on ihan sähkönkulutuksenkin kannalta hyvä juttu, ettei puhalla turhaan koko yötä. Jossain päin venettäsi on asennettuna pieni lämpötila-anturi, joka tuota sisälämpötilaa Webastolle mittaa. Toinen pää muistaakseni kytketty käyttöpaneelin taakse.

        Sillä ei ole väliä onko se Eco-modessa vai ei, toimintaperiaate on sama. Eco-modella webaston sisään puhaltama lämpimän ilman määrä on pienempi, ts. on samalla hiljaisempi ja vie vähemmän virtaa akuilta.

        Voit kokeilla tuota niin, että annat sen lämmittää ensin niin kauan, että se sammuu. Sitten väännät lämpötilan säätimestä lisää lämpöä, niin hetken kuluttua webasto käynnistyy uudelleen.

        Ecolla se itsellänikin yleensä yöllä on ja riippuen veneen sisälämpötilasta ja säädetystä lämpötilasta, niin välillä se voi käydä koko yön ja lämpimämpinä öinä käynnistyy yöllä vain tarvittaessa.


      • Kaikkea sitä oppii
        Webast0 kirjoitti:

        Kyllä, noin sen kuuluukin toimia ja käynnistyy esim. yön aikana itsekseen kun lämpötila laskee riittävästi veneessä.

        Tämä on ihan sähkönkulutuksenkin kannalta hyvä juttu, ettei puhalla turhaan koko yötä. Jossain päin venettäsi on asennettuna pieni lämpötila-anturi, joka tuota sisälämpötilaa Webastolle mittaa. Toinen pää muistaakseni kytketty käyttöpaneelin taakse.

        Sillä ei ole väliä onko se Eco-modessa vai ei, toimintaperiaate on sama. Eco-modella webaston sisään puhaltama lämpimän ilman määrä on pienempi, ts. on samalla hiljaisempi ja vie vähemmän virtaa akuilta.

        Voit kokeilla tuota niin, että annat sen lämmittää ensin niin kauan, että se sammuu. Sitten väännät lämpötilan säätimestä lisää lämpöä, niin hetken kuluttua webasto käynnistyy uudelleen.

        Ecolla se itsellänikin yleensä yöllä on ja riippuen veneen sisälämpötilasta ja säädetystä lämpötilasta, niin välillä se voi käydä koko yön ja lämpimämpinä öinä käynnistyy yöllä vain tarvittaessa.

        Perkules, kyllä se näin taitaa olla, vika siis käyttäjässä. Edellinen omistaja ei tiennyt asiasta mitään. Testailen tässä vielä. Mistäköhän tuo lämpöanturi voisi olla? Eli laite ei myöskään käynnisty jos se tajuaa että lämpöä on tarpeeksi? En nyt vielä vaihda laitetta.

        Mistäköhän löytyy joku kaiken kattava esite ja käyttöohje, löysin vain lyhyen manuaalin.
        Kiitos vaan ja lisääkin vinkkejä saa tarjota.


      • Webast0
        Kaikkea sitä oppii kirjoitti:

        Perkules, kyllä se näin taitaa olla, vika siis käyttäjässä. Edellinen omistaja ei tiennyt asiasta mitään. Testailen tässä vielä. Mistäköhän tuo lämpöanturi voisi olla? Eli laite ei myöskään käynnisty jos se tajuaa että lämpöä on tarpeeksi? En nyt vielä vaihda laitetta.

        Mistäköhän löytyy joku kaiken kattava esite ja käyttöohje, löysin vain lyhyen manuaalin.
        Kiitos vaan ja lisääkin vinkkejä saa tarjota.

        Sellainen tuli vielä mieleeni, että jos laite on sammuttanut lämmityksen saavutettuaan asetetun lämpötilan, niin painamalla tässä kohtaa uudelleen käyttöpaneelin virtanappulaa katkaiset lämppäriltä virrat, namiskan valkoinen valo lakkaa palamasta eikä se titenkään enää voi automaattisesti alkaa lämmittämäänkään. Jos haluat laitteen alkavan lämmittää manuaalisesti tässä vaiheessa, niin väännät tässä kohtaa vain lämpötilan säätimen suuremmalle.

        Monesti on itselläkin ollut niin, että aamusta veneessä on jo niin lämmin että laite on lakannut lämmittämästä ennen kuin herää ja siinä kohtaa pitää muistaa painaan ON/OFF näppäimestä virrat pois, jotta ei turhaan kännisty esim.päivällä kun luukut ovat auki.

        Lämpötila-anturin piuha lähteekin lämppäriltä ja esim. Googlen kuvahaussa webasto air top temperature sensor antoi yhden kuvan millaista pientä mötikkää veneestä voi alkaa etsiä jos sijainti kiinnostaa. Itse vedin sen salonkiin, jonka lämpötilan perusteella siis lämmitetään koko venettä.

        Kannattaa soittaa ohjeista yms. vaikka maahantuoja Kahalle, josta ainakin itse sain aikanaan hyvää palvelua.


    • kyyl lämpeää

      Vaihda eeberiin.

      Sori oli pakko.

    • Wominaisuus

      Tuohan on webaston ominaisuus. Sen miniteho on sen verta iso, että se sammuu aina toviksi ja käynnistyy, sammuu jne. Joka sytys ja sammutussykli hehkutuksineen vie tuntien minimitehokäytön energiankulutuksen. Jos tuosta tykkää, niin onhan se webasto varmaan ihan jees. Veneisiin on myös niihin suunniteltuja lämmittimiä, jotka osaa käydä myös pienellä.

      Nimim. Meni webasto vaihtoon.

      • 4+11

        Lämmitin pitää olla oikean kokoinen ko veneeseen, silloin se toimii optimaalisesti. Minulla on Webasto 3500 yksitoistametrisessä purjeveneessä ja se on toiminut kuin unelma kahdeksan kesää. Sähkönkulutus on olematonta, se ei todellakaan käynnisty yhtenäkään yönä kolmekertaa enempää. Yleensä se ei sammu kertaakaan, vaan minimi on tarpeeksi. Termostaatti takaa tasaisen lämmön. Yöt vietetään 18 asteessa ja aamukahvi nautitaan 20-21 asteessa.


      • juunoniin
        4+11 kirjoitti:

        Lämmitin pitää olla oikean kokoinen ko veneeseen, silloin se toimii optimaalisesti. Minulla on Webasto 3500 yksitoistametrisessä purjeveneessä ja se on toiminut kuin unelma kahdeksan kesää. Sähkönkulutus on olematonta, se ei todellakaan käynnisty yhtenäkään yönä kolmekertaa enempää. Yleensä se ei sammu kertaakaan, vaan minimi on tarpeeksi. Termostaatti takaa tasaisen lämmön. Yöt vietetään 18 asteessa ja aamukahvi nautitaan 20-21 asteessa.

        No yhden sytytys sammutus syklin aikana kotimaiset lämmittimet käy neljä tuntia rauhallista käyntiä. Webasto vie siis kolme kertaa enemmän sähköä pelkkien sytytys sammutus syklien aikana, sen lisäksi kolme kertaa enemmän käydessään. Meillä on kymmenmetrinen moottorivene ja nyt eka kautta Safire. Ero noin kuukauden käytön jälkeen on huomattava. Safiren elektroniikka osaa hoitaa tehonsäädön paljon fiksummin.


      • Ernest12
        juunoniin kirjoitti:

        No yhden sytytys sammutus syklin aikana kotimaiset lämmittimet käy neljä tuntia rauhallista käyntiä. Webasto vie siis kolme kertaa enemmän sähköä pelkkien sytytys sammutus syklien aikana, sen lisäksi kolme kertaa enemmän käydessään. Meillä on kymmenmetrinen moottorivene ja nyt eka kautta Safire. Ero noin kuukauden käytön jälkeen on huomattava. Safiren elektroniikka osaa hoitaa tehonsäädön paljon fiksummin.

        Webaston myynti vuodessa = 10.000.000 kpl
        Safiren myynti vuodessa = 500 kpl

        Kumpikohan satsaa enemmän tuotekehitykseen...


      • gl37
        Ernest12 kirjoitti:

        Webaston myynti vuodessa = 10.000.000 kpl
        Safiren myynti vuodessa = 500 kpl

        Kumpikohan satsaa enemmän tuotekehitykseen...

        Mulla oli sama ongelma. Vian etsinnän jälkeen vika oli anturin johdon huonossa kontaktissa.


      • Ernest12 kirjoitti:

        Webaston myynti vuodessa = 10.000.000 kpl
        Safiren myynti vuodessa = 500 kpl

        Kumpikohan satsaa enemmän tuotekehitykseen...

        Nuo kotimaiset lämmittimet vs. saksalaiset edustavat eri filosofiaa. Webasto ja Eberi on hyviä yleislämmittimiä. Ne soveltuu pienillä muutoksilla moineen eri käyttöpaikkaan. Jossain osa-alueella ne ei ole parhaimmillaan esim, veneissä, mutta toimivat ihan ok. Safiret ja Wallakset on taas suunniteltu venekäyttöön. Se näkyy materiaaleissa - virran kulutuksessa jne. Tarina on pidempi, kuin jaksaisin täsä alkaa tarinoimaan.

        En ymmärrä mitä tarkoitat tuolla tuotekehitykseen satsaamisella. Kyllähän ne varmaan kivittää siihen puoleen rahaa, mutta esimerkiksi Webaston Air Top sarja ei ole käytännössä muuttunut mihinkään yli kymmeneen vuoteen. Pikku facelift välillä joitakin vuosia sitten, mutta mitään käytännön muutosta ei tullut siihen. Samanlailla on Wallas ja Safirekin tehnyt Facelift mallinsa.

        Oikein asennettu lämmitin toimii aina hyvin. Väärin asennettu v*ttuilee alusta loppuun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      172
      9883
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      51
      3249
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      48
      3011
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      62
      2748
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      201
      2125
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      114
      2083
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1953
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      64
      1566
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1316
    10. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1276
    Aihe