Mitä kaikkea minun tulisi vielä oppia ennen kuin olisin valmis omaan hevoseen?

haaveena heppa :)

Olen neljätoistavuotias tyttö, ratsastuskokemusta löytyy lähemmäs neljää vuotta. Olen tehnyt etu- ja takaosakäännöksiä, pohkeenväistöjä yms. Melko helppoa. Maastossa olen käynyt nuorillakin hevosilla, laukannutkin siellä niillä. Olen ratsastanut vain ohjatusti, eikä hoitokokemusta ole juurikaan. Karsinan olen putsannut ja hevosen loimittanut, pinteleitä käärinyt. Tiedän hevosen ruokinnasta, yleisistä sairauksista, jalkojen hoidosta ja muustakin, mitä teoriassa voi opetella. Mitä kaikkea minun tulisi oppia, ennen kuin tietoni ja ennen kaikkea taitoni, riittäisivät omaan hevoseen? (Oma hevonen tulee luultavasti ajankohtaiseksi vasta opiskelujen jälkeen, vakituisen työpaikan saatuani)

6

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peruskiltille opetusmestarille riittää yleensä mainiosti n. neljän vuoden ratsastuskokemus, mutta kun hankii oman hevosen, on tärkeämpää osata hoitaa se kunnolla. Ruokinta, yleisimmät sairaudet, ensiapu (jos hevonen ontuu, mitä tehdä ensimmäisenä, haavojen hoito ja tietoisuus siitä milloin on aika kutsua lääkäri paikalle) ja sopivien varusteiden löytäminen hevoselle sekä niiden huolto ja kunnossapito. Milloin tarvitaan raspausta tai kengitystä? Se vaihtelee suuresti hevosesta riippuen.

      Nämä asiat on osattava myös käytännössä siinä vaiheessa kun hevonen todella tulee. Kirjaviisaus ei läheskään aina auta tosielämässä. Kirjoissa kerrotaan mm ähkyn oireista pitkät pätkät, mutta todellisuudessa oireet eivät välttämättä ole yhtä selkeitä. Ne on kuitenkin tunnistettava nopeasti, sillä siinä vaiheessa kun hevonen hikoilee ja pyrkii makuulle, tilanne on jo niin pitkällä, että peli on todennäköisesti jo menetetty.

      Toki asiaa auttaa huomattavasti, jos sinulla on lähellä joku kokenut jolta voit kysyä neuvoa ja apua kun sitä tarvitset, mutta mitä vähemmän apua saat kokeneemmilta, sen tärkeämpää on, että osaat nuo yllämainitut asiat itse, ja nimenomaan käytännössä.

      Yleistä käsittelyä ja hallintaa ja muita juttuja oppii sitten ajan kanssa.

    • ellaolivia

      Samat kuin @lampinajadi laittoi! Voisit ratsastuskoululla kysellä että voisitko varustaa hevosen/ponin;). Voit kysellä tallinomistajalta/ratsastuksenopettajalta kyseisiä neuvoja yms. Ei mitään uutta muuta mieleen tällä kertaa:)

      • haaveena heppa :)

        Ellaolivia: kyllä mä joka viikko ratsun laitan kuntoon ja "puran", jos sitä tarkoitit. Eikö sellainen käytäntö ole useimmilla talleilla?


    • Ei läheskään välttämättä. Hyvin usein, kun hevoset ovat kentällä useamman tunnin, se joka ratsastaa ensimmäisenä, saa laittaa hevosen kuntoon ellei hevosen hoitaja tee sitäkin valmiiksi. Seuraavalle/seuraaville hevonen on jo satuloitu, ja jos tunnit ovat aina samaan aikaan, keskimmäiset eivät koskaan pääse sitä tekemään. Ja jos ratsastaa viimeisenä, saattaa saada purkaa hevosen, mutta hyvin usein hoitaja tekee senkin. Tuntilaiset käyvät vain ja ainoastaan ratsastamassa, ja saa olla onnellinen jos saa tehdä muutakin. Monin paikoin nousee kova meteli jos tuntilainen yrittää itse vaikka harjata hevosen. Hoitajat ovat mustasukkaisia hoidokeistaan eivätkä suosiolla anna kenenkään muun koskea niihin. Valitettavaa mutta totta.

      Juuri sen takia niin monet ratsastuskoulussa ratsastavat osaavat ratsastaa sen mitä osaavat, mutta eivät juuri muuta.

      • haaveena heppa :)

        Ohhoh. En mä tollasta oo aatellukkaan. Sillä tallilla, missä käyn, ei hoitajia kyllä ole. Ratsastan jälkimmäisessä ryhmässä, mutta koska ensimmäisen ryhmän ratsastajat ovat nuorempia ja ratsastavat yleensä pienemmillä ja hiukan helpommillanin hevosilla, meidän ryhmäläiset laittavat ratsunsa hyvin usein itse kuntoon (haetaan tarhasta/pihatosta myös). Ja koska ratsastan päivän viimeisessä ryhmässä, hevoset riisutaan aina varusteista sen tunnin päätteeksi.


    • Ei sitä tule ajatelleeksi moni muukaan. Keskiverto ratsastuskoululainen jää ikävään välikäteen juuri siinä, että n. neljän vuoden jälkeen taidot eivät enää juuri kehity, joten olisi hyvä hetki oman hevosen hankkimiselle, mutta kun hoitokokemusta ei ole ollenkaan, ei ole viisasta hankkia hevostakaan. Jos hevosen vie täysihoitotallille, talli kyllä hoitaa tarhaukset, karsinan siivouksen ja ruokinnan joten ei niin haittaa jos ei niitä osaakaan, mutta toisaalta, täysihoitotallilla ei sitten taaskaan opi itse tekemään, kun kerran talli tekee kaiken. Ristiriitainen tilanne joka saa täällä foorumillakin tämän tästä aikaan kinastelua siitä kannattaako jonkun hankkia oma hevonen vai ei.

      Itse pidän lähtökohtana sitä, että kun perusasiat ovat hallinnassa sekä ratsastuksessa että hoitopuolella, voisi hyvin hommata jonkun kiltin ja rauhallisen hevosen, sillä edellytyksellä, että sen vie jollekin yleiselle tallille missä on koko ajan osaavaa apua lähellä, tai että joku kotiväestä on todella kokenut hevosihminen. Ja jos kyseessä on ensihevonen kotiväellekin, kannattaa joka tapauksessa viedä se ensin pariksi vuodeksi yleiselle tallille (jos siis on tarkoitus ottaa hevonen omaan talliin), koska ensihevosen kanssa tulee melkein poikkeuksetta ongelmia kokeneillakin. Ja kun puhun yleisestä tallista, tarkoitan nimenomaan puolihoitotallia, missä talli hoitaa aamuruuat, tarhauksen ja yleensä päiväruuan, mutta iltahoito, liikutus ja karsinan siivous tehdään itse. Siinähän sitä oppii väkisinkin, kun kyselee muilta ja tekee itse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1704
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1229
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1025
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe