Katsoin veripalvelun veritilannetta ja veren tarvetta. En ole koskaan luovuttanut ja nyt taitaa jo olla liian myöhäistä kun on verenpainelääkitys ja kilpirauhaslääkitys ja ikääkin 60 .
Huomasin vain että oman veriryhmäni verivarastot ovat aivan tyhjät. Olen O - veriryhmältäni.
http://www.veripalvelu.fi/
Tiedätkö veriryhmäsi?
41
202
Vastaukset
- verenpisara.
Toki tiedän, joskus soitettiin luovuttamaan kesken työpäivän.
Aktiivisten, joka ovat luovuttaneet viimeisen kahden vuoden sisällä, ikäraja on nostettu 70 vuoteen.
Aktiivisen on varmaan pitänyt luovuttaa ennenkin.
Taitaa sinulla olla liikaa lääkitystäkin.
Saa olla ainakin yhtä lääkettä.
Soita ja kysy kumpaakin asiaa.
Minä A-.- vp.
Jäi nokan varjoon, kuinka erittäin hyvää verenluovutus on luovuttajallekin.
Pienentää huomattavasti mm. sydäninfarktin vaaraa.
Ihmettelen, pelostako, liian harva luovuttaa.
- RosaLiiin
Tiedän toki, AB Rh ,
ikä pelkästään ei ole este verenluovutukselle.- .....
Onhan se, kun tarpeeksi vuosia täyttää.
- ,,,,,,,,
AB Rh , myöskin minulla.
Lääkkeet estää luovuttamisen. - guess who
Mulla myös AB RH . Luovutin aikoinaan verta hyvinkin usein, aina vaan ei tahtonut "mennä läpi" kun on sukurasituksena alhainen Hb.
Ok - niin nostivat 70 vuoteen ikärajan. Mutta toinen jutska oli se että siinä välissä ei saa olla yli 2 vuotta luovuttamatonta aikaa. Tai jotain sinnepäin mikä estää meikäläisen verenluovutuksen vaikka muuten voisin aivan hyvin. Siis tietty ikäryhmä on motissa, vaikka uusien ohjeiden mukainen luovutusikä olisi vielä päällänsä :-///
Pahka.
- L - L
Ryhmä tuli tietooni kun aloin luovuttamaan sveduissa 1964.
Luovutuksesta maksettiin 25Sek jolla sai työmaaruokalasta 5:nä päivänä paistetut silakat ja muusin tai systeemistä o,7l absolut renad putelin.
Luovutuspäivän iltana meni hyvin päähän.
Liikkuvan palvelun auto kävi tehdasalueella 8:n viikon välein ja luovutus onnistui urakkatyön keskellä kavereiden paikatessa.
Kotimaassa jatkoi luovuttelua epäsäännöllisemmin mutta pitkään.
Yhteensä luovutuskertoja tuli 150 .
0 lienee yleisin ryhmä Suomessa.- konnarinna
Hieno suoritus, ansaitsisit kultamitalin!
Mies luovutti jotain 70 kertaa, mutta lisääntynyt lääkitys lopetti sen homman.
Saihan sieltä aina joskus jotain mukavaa kotiintuomista, ja ainakin hyvät kahvit. - ARh+
A on Suomessa yleisin
- O ei 0
Nollaverta? O on toiseksi yleisin
- Koukkija 52v
O ei 0 kirjoitti:
Nollaverta? O on toiseksi yleisin
Olen A ja verenluovuttajapoikani O . Eli yleisiä ollaan. Kävin kerran luovuttamassa. Rauta-arvoni palautui nopeasti yli 140 eli veritulpan pelkääjän mielestä turhan äkkiä. Menisin uudelleen luovuttamaan, jos siitä olisi enemmän hyötyä. Krääsää en arvosta, mitä sillä pinssillä teen? Kuitupussi oli vähän parempi. Harmi, että SPRn maine on pilalla johtajien vuoksi ja sitt noiden 9€ ihmisten työllistämisen vuoksi.
- ...
Tiedetään veriryhmä, ei muisteta :D
Mutta verta voi luovuttaa iäkkäämpikin, tietyin edellytyksin. Et ole liian vanha ensiluovuttajaksikaan. Lääkityksestä, siis sairauksista, jotka estävät luovuttamisen saa varmastikkin ottamalla yhteyttä suoraan veripalveluun.
Itseä luovuttaminen kiinnosti aikanaan. Suomessa siitä ei makseta, jotain kakkua ja khvia saa. Mä en halvalla vertani myy.
Ai niin. Veripalvelussa tiedetään tarkasti, mutta mun käsittääkseni veriplasmaa tarvitaan aina, veriryhmästä riippumatta.
=DW=- verenpisara.
Kyllä on liian vanha ensiluovuttajaksi.
"Uusi luovuttaja voi olla korkeintaan 59-vuotias. "
http://www.veripalvelu.fi/www/16 - ent. siivoojaparka
Uusi luovuttaja voi olla korkeintaan 59v.
Täältähän voi testata, kelpaako luovuttajaksi
http://www.sovinkoluovuttajaksi.fi/ - ...
verenpisara. kirjoitti:
Kyllä on liian vanha ensiluovuttajaksi.
http://www.veripalvelu.fi/www/16Ei tullut tarkastettua saitlta, oli muistikuva väärää tietoa. Jotenkin kai ajattelin jotain yleisikärajaa, jota joskus nostettiin. Sitä sattuu, mutta hyvä, että väärä tieto kumottiin.
=DW=
- -'-'-'-
Kulkee mukana lomsassa kaiken varalta
- reppuriika
Olen B . Ei se yleisin Suomessa.
- mollamaija
Olen aikoinani luovuttanut useinkin. Mieleen muistuvin on pikkupojan leikkausta varten.
- kortin tiedot
Veri B Rh ja vain kolmesti olen luovuttanut. Sitten oli esteenä verenpaine lääkitys.
Lisäksi on tiedot ryhmistä;
A = 42%
O = 33%
B =18%
AB = 7 %
Toinen jako;
Rh = 85%
Rh -= 15% - tuon mukaan
kortin tiedot kirjoitti:
Veri B Rh ja vain kolmesti olen luovuttanut. Sitten oli esteenä verenpaine lääkitys.
Lisäksi on tiedot ryhmistä;
A = 42%
O = 33%
B =18%
AB = 7 %
Toinen jako;
Rh = 85%
Rh -= 15%Eihän verenpainelääkkeet aina estä luovuttamista
http://www.sovinkoluovuttajaksi.fi/
A rh x
Vuosi sitten laittoivat minulle tuon äksän.
Olivat lukeneet palstaa V-palvelussa.
H Excellent
Ihmeellisen kauan kesti, vaikka olin luovuttanut jo vuosia.
Ai niin, tässä kun pitää kehua harvinaisuuttaan, niin olen ryhmässäni ainoa
maailmassa.
Todellakaan, en ole niitä taviksia jotka muita väheksyvät.
Jos vielä haluaisin luovuttaa, pitäisi mennä Hagiksen torille V-tuilemaan.
H.- kawe
Vähemmistöön kuulun minäkin,
Orh- kirjaimia lisäksi
Luovuttamaan kyseltiin ja kävinkin monta kertaa, kunnes luovuttaminen todettiin olevan ehkä riski minulle - hyvä olo aina luovuttamisen jälkeen. - ei mitään tietoo
Luovuttamassa en oo käyny koskaan, veriryhmä kai sanottu joskus sairaalassayli 40 vuotta sitten, mutta enhän mä sitä enää muista kun ei ole ollut tarvetta muistella. Luovuttajaks ei enää huolittais
- Pirre*
Johan toki, esim. ensimmäistä lastamme odottaessanihan se jo sanottiin, selvitettiin - 46 vuotta sitten ja muistissa on pysynyt. En ole luovuttanut verta kuin kaksi kertaa.
- Naftali
Minulla on aika harvinainen ryhmä. Minun vereni kelpaa muille joilla on sama kirjain, mutta minulle käy vain sellaisten joilla on täsmälleen samat lisäkirjaimet.
Esim. Kotikaupunkini ympäristöstä löytyy vain pari kolme sellaista.
Tätä minun verilajiani löytyy vain muutamalta harvalta Itä-Suomalaiselta suvulta.
Olen luovuttanut 80 kertaa, mutta sitten sairaudet tuli väliin (syöpä).- unohdit kertoa
Mitäkös kirjaimia siinä sinun veriryhmässäsi on?
- Naftali
unohdit kertoa kirjoitti:
Mitäkös kirjaimia siinä sinun veriryhmässäsi on?
Niin unohdin, huomasin sen juuri itse kun luin vastauksesi.
Ne on.
A rh potilaana k ja heikko d.
En ymmärrä noita eikä tienneet veripalvelussakaan, mutta pyynnöstäni laittoivat Helsinkiin keskuspaikkaan kyselyn ja sieltä tuli nämä tiedot.
Vuosia tiukkasivat minulta olenko sairastanut jonkun trooppisen taudin, mutta sitten 90-luvulla tuli niin paljon tietoa lisää lääkäreille, että sanoivat tämän olevan joillain hyvin harvoilla Itä-Suomalailla suvuilla. - Evakkioreki
Naftali kirjoitti:
Ne on.
En ymmärrä noita eikä tienneet veripalvelussakaan, mutta pyynnöstäni laittoivat Helsinkiin keskuspaikkaan kyselyn ja sieltä tuli nämä tiedot.
Vuosia tiukkasivat minulta olenko sairastanut jonkun trooppisen taudin, mutta sitten 90-luvulla tuli niin paljon tietoa lisää lääkäreille, että sanoivat tämän olevan joillain hyvin harvoilla Itä-Suomalailla suvuilla.Oletkos karjalainen ja mistä päin sieltä sukusi on.
- olen veripalvelussa
Naftali kirjoitti:
Ne on.
Vuosia tiukkasivat minulta olenko sairastanut jonkun trooppisen taudin, mutta sitten 90-luvulla tuli niin paljon tietoa lisää lääkäreille, että sanoivat tämän olevan joillain hyvin harvoilla Itä-Suomalailla suvuilla.Aika mielenkiintoinen juttu voisitko kertoa jotain tarkempaa taustoistasi
Naftali kirjoitti:
Ne on.
Vuosia tiukkasivat minulta olenko sairastanut jonkun trooppisen taudin, mutta sitten 90-luvulla tuli niin paljon tietoa lisää lääkäreille, että sanoivat tämän olevan joillain hyvin harvoilla Itä-Suomalailla suvuilla.Onkos nuo k ja d veriryhmävasta-aineita?
- Naftali
ollakovaiei kirjoitti:
Onkos nuo k ja d veriryhmävasta-aineita?
Vastaan kolmelle edelliselle kysyjälle.
Olen Karjalasta ja sukuni on ikivanha jo satoja vuosia tunnettu. En ole evakko koska suurin osa sukua on tullut hyvin kauan sitten nykyrajan tälle puolelle, ja nykyään levinnyt ympäri Suomea.
Nuo pienet kirjaimet ovat saamani vastauksen mukaan vasta-aineita joita luulivat sairastetun trooppisen taudin aiheuttamiksi. Vasta 90-luvulla selvisi, että ne ovatkin perinnöllisiä joissain harvoissa vain ja ainoastaan Itä-Suomalaisissa suvuissa.
Esimerkiksi kotimaakunnassani on vain yhdenkäden sormilla laskettava määrä niitä joilla on sama ja joiden verta voi antaa minulle. - ghoighiro
Naftali kirjoitti:
Vastaan kolmelle edelliselle kysyjälle.
Olen Karjalasta ja sukuni on ikivanha jo satoja vuosia tunnettu. En ole evakko koska suurin osa sukua on tullut hyvin kauan sitten nykyrajan tälle puolelle, ja nykyään levinnyt ympäri Suomea.
Nuo pienet kirjaimet ovat saamani vastauksen mukaan vasta-aineita joita luulivat sairastetun trooppisen taudin aiheuttamiksi. Vasta 90-luvulla selvisi, että ne ovatkin perinnöllisiä joissain harvoissa vain ja ainoastaan Itä-Suomalaisissa suvuissa.
Esimerkiksi kotimaakunnassani on vain yhdenkäden sormilla laskettava määrä niitä joilla on sama ja joiden verta voi antaa minulle.Mikä hourupää sinä oikein olet.
ghoighiro kirjoitti:
Mikä hourupää sinä oikein olet.
No ei hänen tarvitse hourupää olla. Verensiirtoa suunnteltaessa otetaan veriryhmä, veriryhmävata-aineet ja ristiveret. Jos veriryhmävasta-aiseta löytyy, veri seulotaan vielä erityisen tarkasti juuri tällä ihmiselle sopevaksi ja joskus harvinaisemmissa vasta-aineissa turvaudutaan Helsingin Spr:n verikeskusken apuun tarkempia selvityksiä varten.
- ghoighiro
ollakovaiei kirjoitti:
No ei hänen tarvitse hourupää olla. Verensiirtoa suunnteltaessa otetaan veriryhmä, veriryhmävata-aineet ja ristiveret. Jos veriryhmävasta-aiseta löytyy, veri seulotaan vielä erityisen tarkasti juuri tällä ihmiselle sopevaksi ja joskus harvinaisemmissa vasta-aineissa turvaudutaan Helsingin Spr:n verikeskusken apuun tarkempia selvityksiä varten.
Niin ei tarvitsisi olla, mutta kun ei näy olevan sinullakaan alkeistakaan tuntumaa veri asiassa. on teitä nyt sitten kaksi samanlaista. Miltäs tuntuu.
ghoighiro kirjoitti:
Niin ei tarvitsisi olla, mutta kun ei näy olevan sinullakaan alkeistakaan tuntumaa veri asiassa. on teitä nyt sitten kaksi samanlaista. Miltäs tuntuu.
Haa, mitä tarkoitat että niin ei tarvitsisi olla?
Ja.kivaltahan se tuntuu :).ollakovaiei kirjoitti:
Haa, mitä tarkoitat että niin ei tarvitsisi olla?
Ja.kivaltahan se tuntuu :).Ja arvaappa mikä minun veriryhmäni on, se alkaa Oolla
Tiedän, tottahan toki. Olen jo toisen polven verenluovuttaja omassa perheessä. Totuin käymään jo pikku-tyttönä vanhempieni mukana veripalvelussa, ja olen jatkanut luovuttajana aina, kun ei ole ollut esteitä luovuttamiselle.
Juuri äskettäin jatkettiin luovuttajien ikärajaa, ja luovuttajana voi jatkaa 70-vuotiaaksi. Miehet voivat käydä viisi, naiset neljä kertaa vuodessa.
Yli 60-vuotiaana ei varmaan voi enää aloittaa uutena luovuttajana. Asian voi helposti tarkistaa veripalvelun kotisivuilta. Luulen, että likimain terve ihminen hyötyy luovuttamisesta itsekin. Suosittelen nuoremmille!
Helsingissä olen luovuttanut Kivihaassa, mutta ensi viikolla aion käydä Sanomatalon veripalvelussa. Tehdäänkö treffit ja lähdetään joukolla luovuttamaan?- ......
On mainittu muutamaan kertaan ylempänä. Hienoa, että olet luovuttaja.
- hb 150-160
A ryhmää tässä ollaan, luovuttamassa käyn sen 3 kertaa vuodessa minkä naisihminen saa luovuttaa. Pyrin saamaan 100 kertaa täyteen ennen kuin lopetan.
- ++++
Netistä opin, että partiolaiset aloittivat maassamme verenluovutuksen 1930-luvulla.
- L - L
Luovuttajaksi yli-ikäinen.
Hb:ni vaihtelee rajoissa 156 - 169 riippuen elämäntavoista.
Tiitterä treenaaminen ja harkittu ravinto yhdessä rennon elämäntavan ja levon kanssa pitää Hb:n välillä 163 - 169.
6:n viikon velttoilu yhdistettynä päivittäiseen, niukahkoonkin alkoholin käyttöön ohentaa veren alle 160:n. Viimeeksi 156:een.
Kaikkien aikojen pohja on 147.
Ainoa lääkitykseni on eturauhasen päivittäiset kaksi pilleriä.
Uskoisin olevani vieläkin luovutuskelpoinen mutta ymmärrän, että määritetyistä rajoista on ehdottomasti pidettävä kiinni.
Tästä on jo useampi vuosi aikaa kun minut käännytettiin takaisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2011631
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?581061Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän140964- 85922
- 61916
Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,11810Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t268795Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol75765Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk61732Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä342731