Narttu vai uros vajaan 2-vuotiaan, leikatun uroksen kaveriksi?

Kemiaa vai harkittua

Meillä on aikaisemmin ollut kaksi leikkaamatonta narttua, siskoksia. Hyvin meni. Nyt mietimme kaveria vajaa 2-vuotiaalle sekarotuiselle (labbis/ karhukoira), leikatulle urokselle.

Tarve tulee, koska tämä uros on kiltti, leikkisä, yhä pentumainen mutta myös jumppi ja osaa tehdä kepposia... Tuntuu, että lenkillä olisi kivaa, jos se voisi juosta ja leikkiä kaverin kanssa.

Itse tykkäisin nartusta, ihan vanhempikin olisi ok. Pennussa on paljon kasvatusvastuuta. Minulla ei vain ole käsitystä, että onko leikattu uros ok esim leikkaamattoman nartun kaverina? Leikatun uroksen kaverina? Leikkaamattoman uroksen kaverina?

Tämä uros on vahva ja dynaaminen. Ihan pientä koiraa ei voi toiseksi ottaa.

Olisin tosi kiitollinen, jos voisitte jakaa omia kokemuksianne ja kantapään kautta tietämystä.

Kiitos!

9

846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älä ota ihan vielä

      toista koiraa vaan anna tämän kasvaa rauhassa aikuiseksi. Reilun vuoden kuluttua voisit alkaa harkita asiaa uudelleen.

    • niin näin.

      Jos aikuisen koiran otat niin ota leikattu narttu. Leikattu narttu on varmin valinta.

      Ja omien havaintojeni mukaan pieni ikäero on parempi, kuin suuri.

    • kaikki menee

      Kahden samaa sukupuolta olevan leikkaamattoman koiran välille tulee todennäköisimmin konflikteja jossain vaiheessa etenkin jos ovat pienellä ikäerolla ja kumpikin dominoivia luonteelta mutta leikatun uroksen kaveriksi käy kyllä noin yleisesti ottaen ihan yhtä hyvin leikattu tai leikkaamaton uros tai narttu. Oman kokemuksen perusteella voisin hyvin suositella vanhempaa narttua mutta sovi ihmeessä koeajasta ennen ostopäätöstä. Kaikki koirat kun eivät tule keskenään toimeen ihan perusluonteidensa puolesta olivat mitä sukupuolta hyvänsä.

      • Leikkaamat urokset

        ei keskenään riitele, jos sekaan ei viedä narttuja. Tämä on tosi. Minulla on ollut pelkkiä leikkaamattomia uroksia jo 20 vuotta ja ainuttakaan riitaa ei ole ollut. Suurimman osan tästä ajasta koiria on ollut 3 kerralla.


      • Leikkaamat urokset
        Leikkaamat urokset kirjoitti:

        ei keskenään riitele, jos sekaan ei viedä narttuja. Tämä on tosi. Minulla on ollut pelkkiä leikkaamattomia uroksia jo 20 vuotta ja ainuttakaan riitaa ei ole ollut. Suurimman osan tästä ajasta koiria on ollut 3 kerralla.

        Ja parhaiten on keskenään tullut pienellä ikäerolla olevat koirat.


    • Pieni ikäero.

      Tässä ap. Kiitos teille jokaiselle hyvistä ja viisaista vastauksista! Olemme toimineet kuten eka vastaaja suositteli; odotamme ensi kesän alkuun ennen toisen koiran hankintaa. Tälle pojallemme olemme toinen koti, mutta loppuelämän koti. Se otettiin ekaan kotiin lapsille lomalle lahjaksi.

      Suosittelitte narttua ja leikattua urosta. Itse haluaisin nartun enkä vissiin halua leikata narttua. Terveyssyistä. Aikaisemmat narttuni olivat leikkaamattomia. Paljolla liikunnalla pysyivät täysin terveinä juoksun komplikaatioista. Vanhempana tuli tosin nisäkasvaimia.

      Mietin vain, että jos on leikattu uros ja leikkaa.aton narttu, niin tuleeko liikaa 'painetta' vierailta uroksilta?

      Täytynee pohtia asiaa. Pentu olisi ihana, mutta jos kohdalle osuu kotia etsivä koira, jolla pieni ikäero tähän meidän poju-haukkuun, niin ehkä natsaa. Kirjoittajat suosittelivat pientä ikäeroa.

      • Tuolla jo yhdessä viestissä sivuuttiin,että eri sukupuolet on varmempi valinta.Ja se on varmempi aina lähtökohtaisesti.Poikkeuksia toki on.


        Silloin on asia hieman eri,jos/kun on kyse lajisosiaalisista roduista.Jos ei sitä olla,niin on aina riski ottaa samat sukupuolet.Jos kuitenkin ottaa,niin kannattaa tarkoin miettiä,jos ei homma toimikkaan.Kun sen verran paljon on sitten niitä,kun on on jouduttu pois antamaan.Ja jos koiran ottaa perheenjäseneksi ja kaveriksi,niin ei se välttämättä kivaa ole myöskään,jos eristämään toisistaan joutuu...
        Leikkaus ei myöskään aina jännitteitä poista.Ja siis varsinkin,jos on kyseessä vähemmän sosiaaliset rodut.Riippuu ihan koirien luonteista.Rotuominaisuuksia itsessään ei poista kumminkaan.Joissain tapauksissa auttaa,mutta useinmiten jos kyseessä on kuitenkin sosiaalisemmasta päästä.

        Tuo nartun terveyssyistä kiinnostaa?eli mitä tarkoittaa?
        Itse ei tule leikkaamisesta näin nopeasti mieleen muuta huonoa kuin joillakin pidätysvaikeudet ja joillain kannattaa miettiä luonteen puolesta.Hyviä puolia on sitten,että ehkäistään noita "narttujen vaivoja".
        En tiedä mitä tatrkoittaa juoksun komplikaatiot?,mutta valeraskauksiin ei aina auta.Eikä mitenkään märkäkohtuun ym.tulehduksiin.

        "Mietin vain..."En nyt tuota honaa.Kuitenkin ensisijaisesti kannattaa miettiä,miten oma porukka toimii.Muuhun voi kuitenkin itse vaikuttaa paljon enemmän viimekädessä.
        Ei se ikäero koskaan hullumpi juttu ole.Tärkeämpi tosin silloin,kuin on samaa sukupuolta.Mutta kuten sanoin,rodun oletusarvo merkitsee kuitenkin eniten.Vaikka auttaa,sen minkä auttaa,siinäkin tietystikkin.


      • molossi kirjoitti:

        Tuolla jo yhdessä viestissä sivuuttiin,että eri sukupuolet on varmempi valinta.Ja se on varmempi aina lähtökohtaisesti.Poikkeuksia toki on.


        Silloin on asia hieman eri,jos/kun on kyse lajisosiaalisista roduista.Jos ei sitä olla,niin on aina riski ottaa samat sukupuolet.Jos kuitenkin ottaa,niin kannattaa tarkoin miettiä,jos ei homma toimikkaan.Kun sen verran paljon on sitten niitä,kun on on jouduttu pois antamaan.Ja jos koiran ottaa perheenjäseneksi ja kaveriksi,niin ei se välttämättä kivaa ole myöskään,jos eristämään toisistaan joutuu...
        Leikkaus ei myöskään aina jännitteitä poista.Ja siis varsinkin,jos on kyseessä vähemmän sosiaaliset rodut.Riippuu ihan koirien luonteista.Rotuominaisuuksia itsessään ei poista kumminkaan.Joissain tapauksissa auttaa,mutta useinmiten jos kyseessä on kuitenkin sosiaalisemmasta päästä.

        Tuo nartun terveyssyistä kiinnostaa?eli mitä tarkoittaa?
        Itse ei tule leikkaamisesta näin nopeasti mieleen muuta huonoa kuin joillakin pidätysvaikeudet ja joillain kannattaa miettiä luonteen puolesta.Hyviä puolia on sitten,että ehkäistään noita "narttujen vaivoja".
        En tiedä mitä tatrkoittaa juoksun komplikaatiot?,mutta valeraskauksiin ei aina auta.Eikä mitenkään märkäkohtuun ym.tulehduksiin.

        "Mietin vain..."En nyt tuota honaa.Kuitenkin ensisijaisesti kannattaa miettiä,miten oma porukka toimii.Muuhun voi kuitenkin itse vaikuttaa paljon enemmän viimekädessä.
        Ei se ikäero koskaan hullumpi juttu ole.Tärkeämpi tosin silloin,kuin on samaa sukupuolta.Mutta kuten sanoin,rodun oletusarvo merkitsee kuitenkin eniten.Vaikka auttaa,sen minkä auttaa,siinäkin tietystikkin.

        Juu, jäisi se nisäkasvainten riskikin huomattavasti pienemmäksi, kun leikkauttaa nartun nuorempana...

        Tuo narttu ja uros toimii samassa taloudessa parhaiten-ajatus taitaa perustua 100 vuotta vanhaan tilanteeseen, jolloin tässä maassa oli murto-osa nykyisestä koiramäärästä. Varmaan perheen sisällä tilanne on helpompi ja riskit tappeluihin pienempi, eikä niin väliä kun koiria ei ollut joka talossa. Nykypäivänä kaupungissa/ taajamassa ulospäin tilanne onkin jo ihan toinen, kun hihnassa on uros ja narttu, jos ne toimivatkin enemmän yhdessä laumana... Tai vastaan tulee uros joka onkin kiinnostunut nartusta -ja näitä tilanteita tulee kaupungissa jatkuvalla syötöllä.

        Jos on jäätävä miettimään mihin omat taidot riittää, onko koirat narttuja, leikattuja vai mitä rotuja, ja muuta spekulointia mutu-tuntumalta, niin kannattaa jättää hankkimatta ja miettiä uudelleen milloin on riittävästi resursseja useamman koiran pitoon.
        Tai yleensäkään koiran hankintaan, kun katselee noita uutta kotia etsivien aikuisten ongelmakoirien määrää...


      • Vitikonpaarustaja kirjoitti:

        Juu, jäisi se nisäkasvainten riskikin huomattavasti pienemmäksi, kun leikkauttaa nartun nuorempana...

        Tuo narttu ja uros toimii samassa taloudessa parhaiten-ajatus taitaa perustua 100 vuotta vanhaan tilanteeseen, jolloin tässä maassa oli murto-osa nykyisestä koiramäärästä. Varmaan perheen sisällä tilanne on helpompi ja riskit tappeluihin pienempi, eikä niin väliä kun koiria ei ollut joka talossa. Nykypäivänä kaupungissa/ taajamassa ulospäin tilanne onkin jo ihan toinen, kun hihnassa on uros ja narttu, jos ne toimivatkin enemmän yhdessä laumana... Tai vastaan tulee uros joka onkin kiinnostunut nartusta -ja näitä tilanteita tulee kaupungissa jatkuvalla syötöllä.

        Jos on jäätävä miettimään mihin omat taidot riittää, onko koirat narttuja, leikattuja vai mitä rotuja, ja muuta spekulointia mutu-tuntumalta, niin kannattaa jättää hankkimatta ja miettiä uudelleen milloin on riittävästi resursseja useamman koiran pitoon.
        Tai yleensäkään koiran hankintaan, kun katselee noita uutta kotia etsivien aikuisten ongelmakoirien määrää...

        Joo,leikkaus nartulle,hyviä puolia siinä kyllä löytyy,enemmän kuin huonoja.
        Sitten sekin vielä,että jollain nartulla alkaa "pinnaakin kiristämään" noina aikoina,joten nekin koohotukset jää pois.

        Tuo pitää kyllä paikkansa,että onhan siinä puolensa ja puolensa,jos/kun ajatellaan ulkopuolisia myös.Kun on itsellä sekajengiäkin ollut ja taajamassa asutaan,niin onhan tullut monennäköisiä tilanteita...
        Tosin,voi olla osaltaan rotujuttukin,niin oma porukka pitää viimekädessä yhtä,sukupuolesta riippumatta.Ja meillä ainakin ylipäätään isot ottaa jostain syystä pienempiin "suojelevan" asenteen,iästä tai asemasta tai sukupuolesta riippumatta.
        Mutta viimekädessä,tärkein on,että omassa huushollissa jengi pelaa yhteen,jos siis lähtökohta on se,että mitään eristyksiä ym.toimenpiteitä ei haluta tehdä.

        "Tai yleensäkin koiran..." Juurikin näin,valitettavasti...Kaikkein tärkein olisin miettiä,että ottaako sen koiran tai muun elukan ylipäätään...
        Tämä siis ihan yleisesti ottaen.

        Ja paljon kuitenkin se rotu ratkaisee siinäkin,että jos vieras yrittelijä tulee omille apajille.Sosiaalisemmat ei pahemmin ole moksiskaan,kun taas vähemmän on ylipäätään helposti nokka nirpallaan,oli sitten sekaporukka tai ei.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2322
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      137
      1481
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      154
      1193
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      927
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe