Uskovaiset nuoret

Poika 17 v

Onko heitä edes? Jos haluutte voitte kertoa minkälaisia ovat uskovaiset nuoret. Itse en tunne ketään joten en osaa asiasta puhua. Oletukseni on että ovat kiltimpiä kuin tämä massashitti

52

2422

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinisiipinen

      En kyllä tiedä yhtäkään. Epäilen että he todella ovat kiltimpiä mutta heitä saatetaan kiusata.

      • whaddup

        Tässä kiinnostaisi kuulla "uskovaisen" määritelmä, yleensä tätä olen kuullut käytettävän lahkoon kuuluvista mutta tässähän ei viitata siihen. Onko esim. kirkon opettamaan jumalaan jne. uskova uskovainen? Pitääkö käydä kirkossa?


      • fnfnfn
        whaddup kirjoitti:

        Tässä kiinnostaisi kuulla "uskovaisen" määritelmä, yleensä tätä olen kuullut käytettävän lahkoon kuuluvista mutta tässähän ei viitata siihen. Onko esim. kirkon opettamaan jumalaan jne. uskova uskovainen? Pitääkö käydä kirkossa?

        Suurin osa on ihan tavallisia ihmisiä. Ehkä osa kiltimpiä ja ystävällisempiä, koska uskonnon tuoma moraalinen mielikuvitus (noinko se meni?) antaa heille tavallaan yllykkeen toimia hyvin. Ei sillä, etteikö ateistitkaan voisi olla ystävällisiä, suurin osa heistä varmasti on ja heillä on omat yllykkeet sille toiminnalle.

        Osaa syvästi uskonnollisia nuoria kiusataan, ainakin, jos alueella ei ole paljoa mitään uskonlahkon tai -liikkeen nuoria, mikä antaisi tavallaan vertailukohtaa... Mutta sitten meidän yläasteella nämä minun luokan armottomimmat pissikset olivat uskovaisia ja ovat sitä vieläkin :D Ei mitenkään yhtä vannoutuneesti kuin nämä pari kiusattua nuorta, mutta kuitenkin, ihan avoimesti, eikä heitä kiusattu. Osa heistä on tosi mukavia, mutta niitten seassa on pari ehkä epäystävällisintä ihmistä, ketä olen tavannut...

        Kun minä olin ala-asteella, oli ihan normaalia uskoa Jumalaan, varmaan suurin osa luokasta uskoi ja jos joku sitten sanoi, ettei uskonut Jumalaan, sitä vaan oltiin sillee "okke" eikä se oikeastaan kiinnostanut tai herättänyt tunteita sen enempää. Ei siis pyörrytty ja kiljuttu: "OLETKO SINÄ KADOTTANUT HERRAMME JEESUKSEN VALON SINÄ SAATANALLINEN PAKANA!!"

        Minä olen uskovainen ja ihan suhtkoht tavallinen tallaaja minäkin olen. Katson sarjoja, luen kirjoja (muitakin kuin Raamattua! Itse asiassa minä en ole lukenut Raamattua ihan kokonaan... Okei, olen lukenut 40 sivua Vanhaa testamenttiä ja Raamatun tärkeimmät kohdat ja moraaliset opetukset), dataan, katon kissavideoita, olen kavereideni kanssa, kiroilen, käyn shoppailemassa...

        Tai siis ainakin oman määritelmäni mukaan olen uskovainen. En kuulu mihinkään lahkoon ja kirkossa käyn noin 1 kerran vuodessa. Kuulun evankelisluterilaiseen kirkkoon, mutta omat luon omat käsitykseni, joskin kirkon opit on vahvana tienviittana (10 käskyä, rakkauden kaksoiskäsky...)

        Mutta tätä uskovaisuuttani en ole kyllä viittinyt kavereilleni kertoa, vaikka uskon, että se olisi heille ihan se ja sama :O

        - fnfn


      • Anonyymi
        fnfnfn kirjoitti:

        Suurin osa on ihan tavallisia ihmisiä. Ehkä osa kiltimpiä ja ystävällisempiä, koska uskonnon tuoma moraalinen mielikuvitus (noinko se meni?) antaa heille tavallaan yllykkeen toimia hyvin. Ei sillä, etteikö ateistitkaan voisi olla ystävällisiä, suurin osa heistä varmasti on ja heillä on omat yllykkeet sille toiminnalle.

        Osaa syvästi uskonnollisia nuoria kiusataan, ainakin, jos alueella ei ole paljoa mitään uskonlahkon tai -liikkeen nuoria, mikä antaisi tavallaan vertailukohtaa... Mutta sitten meidän yläasteella nämä minun luokan armottomimmat pissikset olivat uskovaisia ja ovat sitä vieläkin :D Ei mitenkään yhtä vannoutuneesti kuin nämä pari kiusattua nuorta, mutta kuitenkin, ihan avoimesti, eikä heitä kiusattu. Osa heistä on tosi mukavia, mutta niitten seassa on pari ehkä epäystävällisintä ihmistä, ketä olen tavannut...

        Kun minä olin ala-asteella, oli ihan normaalia uskoa Jumalaan, varmaan suurin osa luokasta uskoi ja jos joku sitten sanoi, ettei uskonut Jumalaan, sitä vaan oltiin sillee "okke" eikä se oikeastaan kiinnostanut tai herättänyt tunteita sen enempää. Ei siis pyörrytty ja kiljuttu: "OLETKO SINÄ KADOTTANUT HERRAMME JEESUKSEN VALON SINÄ SAATANALLINEN PAKANA!!"

        Minä olen uskovainen ja ihan suhtkoht tavallinen tallaaja minäkin olen. Katson sarjoja, luen kirjoja (muitakin kuin Raamattua! Itse asiassa minä en ole lukenut Raamattua ihan kokonaan... Okei, olen lukenut 40 sivua Vanhaa testamenttiä ja Raamatun tärkeimmät kohdat ja moraaliset opetukset), dataan, katon kissavideoita, olen kavereideni kanssa, kiroilen, käyn shoppailemassa...

        Tai siis ainakin oman määritelmäni mukaan olen uskovainen. En kuulu mihinkään lahkoon ja kirkossa käyn noin 1 kerran vuodessa. Kuulun evankelisluterilaiseen kirkkoon, mutta omat luon omat käsitykseni, joskin kirkon opit on vahvana tienviittana (10 käskyä, rakkauden kaksoiskäsky...)

        Mutta tätä uskovaisuuttani en ole kyllä viittinyt kavereilleni kertoa, vaikka uskon, että se olisi heille ihan se ja sama :O

        - fnfn

        Toi on hyvä ei tuputa uskontoaa muille mä kyl usko mihinkää yliluonnolliseen en jumalaan en ennustajiin ne on täys huijareita enkä ufoihin


      • Anonyymi

        Uskovainen nuori on pukeutuu kuin vanhus, ei peseydy ei käytä hajusteita, ei ole iloinen päällepäin, ei harrasta sekssiä, ei syö hampurilainen tai pizza, syö vain kaurapuuro, ei kuuntele rock musiikkia, kuuntelee vain virsiä, ei istu valoisassa huoneessa vaan istuu pimeässä, ei katso tv, tä, ei käytä koruja, ei syö ravintolassa, ei käy kirjastossa, on aina vihainen, uskovaisen nuoren pitää saarnata kiivaasti oppi kaikille vastaan tulijoille


    • Minä vaan

      Riippuu suuresti ihmisen luonteestakin. Jotkut ihmiset on ystävällisiä ilman uskoakin, mutta keskimääräisesti ehkä kiltimpiä, koska haluavat rakastaa lähimmäisiä. Itse olen uskovainen ja ystävällinen, en tosin varma johtuuko se varsinaisesti uskostani. :)

      • Arductio

        Saatana on herra!


    • Aika moni on uskovainen, he eivät vain hehkuta sitä niin kuin toiset! Massateinitkin voivat uskoa!

    • Minä uskon Jumalaan, mutta uskon myös muuhun! En heruta siitä ja teen syntiä.. vaikea ymmärtää! Uskon myös uudelleensyntymyyn ja kaikeken muuhun sellatteeseen..

      • Anonyymi

        Ei ole mitään jumalaa olemassa mutta jokainen saa uskoa mihin haluaa onhan lapsillakin mielikuvitus kavereita


      • Anonyymi

        Miten aikuiset miehet raiskaa pikkulapsia uskonnon varjolla eikö ole suuri synti. Varjelkaa pieniä lapsianne


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään jumalaa olemassa mutta jokainen saa uskoa mihin haluaa onhan lapsillakin mielikuvitus kavereita

        Jumala on olemassa. Lasten mielikuvituskaverit on ihan eri asia!

        Ensinnäkin vertaat Jumalaa mielikuvituskavereihin. Nepä eivät ole luoneet maailmaa tai luoneet mitään, vaan mielikuvituskaverit on luonut ihmisen mieli.

        Mutta jos Jumalasta puhutaan, puhutaan maailmankaikkeudesta. Ethän nyt väitä, että kaikki tämä, mitä maailmassa on, on tullut jostain tyhjästä?

        Koska se vain ei ole mahdollista. Mikään ei synny tyhjästä, eikä mikään näin monimutkainen voi kehittyä yksinkertaisesta.


    • Nonu

      On heitä. Tunnen monta, mutta he eivät käytä tietokonetta. Sen takia on vähän vaikea netistä löytää ns. "kilttiä" seuraa. Harmi vain.

      • Uskossa ja onnellinen

        Sori nyt mutta sulla on melko erikoinen käsitys meistä. :D Ollaan pääasiassa ihan normaaaleja ihmisiä lukuunottamatta joitain suuntauksia, joiden oppiin sisältyy erinäisiä turhia sääntöjä kuten televisionkatselukieltoa yms. Minä esimerkiksi vietän paljonkin aikaa netissä ja katson normaalisti teeveetä, mulla on monia ei-uskovia kavereita joiden kanssa oon ja luen fantasiakirjoja kuten,Harry Potter yms. Uskovaa ei välttämättä edes huomaa päältä päin vaan juuri ylhäällä mainitut lähimmäisenrakkaus ja muut moraaliset ohjeet vaikuttaa uskovaisten elämään.


      • sama ku äsken
        Uskossa ja onnellinen kirjoitti:

        Sori nyt mutta sulla on melko erikoinen käsitys meistä. :D Ollaan pääasiassa ihan normaaaleja ihmisiä lukuunottamatta joitain suuntauksia, joiden oppiin sisältyy erinäisiä turhia sääntöjä kuten televisionkatselukieltoa yms. Minä esimerkiksi vietän paljonkin aikaa netissä ja katson normaalisti teeveetä, mulla on monia ei-uskovia kavereita joiden kanssa oon ja luen fantasiakirjoja kuten,Harry Potter yms. Uskovaa ei välttämättä edes huomaa päältä päin vaan juuri ylhäällä mainitut lähimmäisenrakkaus ja muut moraaliset ohjeet vaikuttaa uskovaisten elämään.

        Ja facebookissa on Uskovaiset nuoret niminen ryhmä jonka jäseninä on yli 11 000 suomalaista nuorta.


    • En ole koskaan pitänyt sanasta uskovainen.

      • Nasse-Setä syntyy seuraavassa elämässä Kurpizzana... hauskaa sekoilia ja saat heittää hyvästit viinalle.. koska kurpizza ei omista sellaista.

        nyt avasin kolmannen silmäni ja tajusin, jutun. Maailma on.


      • rainbowdash120 kirjoitti:

        Nasse-Setä syntyy seuraavassa elämässä Kurpizzana... hauskaa sekoilia ja saat heittää hyvästit viinalle.. koska kurpizza ei omista sellaista.

        nyt avasin kolmannen silmäni ja tajusin, jutun. Maailma on.

        Olen ortodoksi enkä näin ollen usko jälleensyntymiseen.


      • nasse_seta kirjoitti:

        Olen ortodoksi enkä näin ollen usko jälleensyntymiseen.

        Minä en kyllä tajua kristittyjä, jotka uskovat jälleensyntymiseen. Muun osalta voinen olla pistämättä nokkaani tänne.


      • nasse_seta kirjoitti:

        Olen ortodoksi enkä näin ollen usko jälleensyntymiseen.

        Olet mikä olet et pääse taivaaseen :c.

        Minä uskon kaikkeen, mitään ei ole todistettu! Niin vähän vaikee tiätää mikä on oikee vaihtoehto, ja se kuulostaa järkevimmältä kaikesta.


      • rainbowdash120 kirjoitti:

        Olet mikä olet et pääse taivaaseen :c.

        Minä uskon kaikkeen, mitään ei ole todistettu! Niin vähän vaikee tiätää mikä on oikee vaihtoehto, ja se kuulostaa järkevimmältä kaikesta.

        Sen lisäksi etten usko jälleensyntymiseen, en usko myöskään maallikkopappeuteen.


      • icepicked kirjoitti:

        Minä en kyllä tajua kristittyjä, jotka uskovat jälleensyntymiseen. Muun osalta voinen olla pistämättä nokkaani tänne.

        Noh, liikkeellä on kai sellaista ajattelua, että se jumala tai jumaluus on jotenkin sama, oli se sitten kristillinen jumala tai valaistuminen. Kaikenlaiset uskonnot ja elämänkatsomukset olivat jossain vaiheessa tosi suosittuja ja niitä valittiin ja lantrattin keskenään kuin karkkeja valintatalossa.

        Mutta olet oikeassa, tuollainen ei ole kristinuskon mukaista. Päätös olla kiinnostunut nimenomaan kristinuskon jumalasta oli vaikea päätös.


      • nasse_seta kirjoitti:

        Sen lisäksi etten usko jälleensyntymiseen, en usko myöskään maallikkopappeuteen.

        Nasse, nyt menet kiltisti lipittämään sitä viinaa!


      • rainbowdash120 kirjoitti:

        Nasse, nyt menet kiltisti lipittämään sitä viinaa!

        Itseasiassa minäpä LIPITÄN tässä koko ajan. Olen jo tunnin lipittänyt. (Vaikka ei tämä viina ole vaan viini.)


      • HeKeKee'd
        nasse_seta kirjoitti:

        Itseasiassa minäpä LIPITÄN tässä koko ajan. Olen jo tunnin lipittänyt. (Vaikka ei tämä viina ole vaan viini.)

        Mäkin vihaan sanaa uskovainen, koska täälläpäin sanaa "uskovainen" käytetään vanhoillislestaadiolaisista. Muutenkin mun on helpompi sanoa kovaan ääneen "Perkele" kuin uskovainen.


      • nasse_seta kirjoitti:

        Noh, liikkeellä on kai sellaista ajattelua, että se jumala tai jumaluus on jotenkin sama, oli se sitten kristillinen jumala tai valaistuminen. Kaikenlaiset uskonnot ja elämänkatsomukset olivat jossain vaiheessa tosi suosittuja ja niitä valittiin ja lantrattin keskenään kuin karkkeja valintatalossa.

        Mutta olet oikeassa, tuollainen ei ole kristinuskon mukaista. Päätös olla kiinnostunut nimenomaan kristinuskon jumalasta oli vaikea päätös.

        On olemassa ryhmiä, jotka väittävät reinkarnaatio-opin olevan alunperin VT:n juutalaisten (ja varhaiskristittyjen) keksintö, joka levisi kaukoitään... Luin heidän ajatuksiaan ja huomasin heillä olevan yhden lempiraamatun kohdan johon ne kokoajan viittasivat koska mikään muu ei puolusta reinkarnaatiota; mutta enemmän reinkarnaatio on gnostilaisten oppia.

        Reinkarnaatioon uskovilla "kristityillä" oli sama väite kuin Jehovan todistajilla että helvete tarkoittaa ben Himnomin (Himnomin pojan) laaksoa, jota käytettiin jätteiden ja ruumiiden polttamiseen --> näin ollen helveteä ei ole olemassa vaan sinne joutuneiden sielut tuhotaan kokonaan kuten em. jätteet ja ruumiit; tosin Ilmestyskirjan tulijärven ohi taitavat hypätä molemmat vartiotornikerho ja "kristilliset" reinkarnaatioseurat...

        Noilla ryhmillä oli myös sellainen ajatus että Jeesus ei julistanut Taivaan valtakuntaa vaan pääsyä Nirvanaan pois jatkuvan syntymisen kierteestä; siinä heitä yhdistää gnostilaisiin opetus, että gnostilaiset pitivät ruumista sielun vankilana ja halusivat pois ruumiistaan lopettamalla jälleensyntymisen.

        Gnostilaisilta ja kaukoidän uskonnoista nykyajan 'New Age' -porukat on nuo reinkarnaatiot varastanut ja pitänyt hengissä; Nag Hammadin kirjaston tekstit olen lukenut ja oikein on Paavali ilmoittanut: "totuuden nimellä kaupiteltava valhetieto" olisi totuudenmukaisempi nimi gnostilaisille.


      • israelin-tukija kirjoitti:

        On olemassa ryhmiä, jotka väittävät reinkarnaatio-opin olevan alunperin VT:n juutalaisten (ja varhaiskristittyjen) keksintö, joka levisi kaukoitään... Luin heidän ajatuksiaan ja huomasin heillä olevan yhden lempiraamatun kohdan johon ne kokoajan viittasivat koska mikään muu ei puolusta reinkarnaatiota; mutta enemmän reinkarnaatio on gnostilaisten oppia.

        Reinkarnaatioon uskovilla "kristityillä" oli sama väite kuin Jehovan todistajilla että helvete tarkoittaa ben Himnomin (Himnomin pojan) laaksoa, jota käytettiin jätteiden ja ruumiiden polttamiseen --> näin ollen helveteä ei ole olemassa vaan sinne joutuneiden sielut tuhotaan kokonaan kuten em. jätteet ja ruumiit; tosin Ilmestyskirjan tulijärven ohi taitavat hypätä molemmat vartiotornikerho ja "kristilliset" reinkarnaatioseurat...

        Noilla ryhmillä oli myös sellainen ajatus että Jeesus ei julistanut Taivaan valtakuntaa vaan pääsyä Nirvanaan pois jatkuvan syntymisen kierteestä; siinä heitä yhdistää gnostilaisiin opetus, että gnostilaiset pitivät ruumista sielun vankilana ja halusivat pois ruumiistaan lopettamalla jälleensyntymisen.

        Gnostilaisilta ja kaukoidän uskonnoista nykyajan 'New Age' -porukat on nuo reinkarnaatiot varastanut ja pitänyt hengissä; Nag Hammadin kirjaston tekstit olen lukenut ja oikein on Paavali ilmoittanut: "totuuden nimellä kaupiteltava valhetieto" olisi totuudenmukaisempi nimi gnostilaisille.

        Ainahan niitä salakähmäisiä lahkoja on.


      • HeKeKee'd kirjoitti:

        Mäkin vihaan sanaa uskovainen, koska täälläpäin sanaa "uskovainen" käytetään vanhoillislestaadiolaisista. Muutenkin mun on helpompi sanoa kovaan ääneen "Perkele" kuin uskovainen.

        Vierastan myös ilmaisuja "olla uskossa" tai "tulla uskoon".


      • HeKeKee'd
        nasse_seta kirjoitti:

        Vierastan myös ilmaisuja "olla uskossa" tai "tulla uskoon".

        Munkin mielestä ne saa aikaan mielikuvan jostain ahdasmielisestä katolilaispapista.


      • HeKeKee'd kirjoitti:

        Munkin mielestä ne saa aikaan mielikuvan jostain ahdasmielisestä katolilaispapista.

        Sekin. Koko tuo uskovaishöpinä kuulostaa siltä, että ihan kuin ulkopuolinen voisi yhtäkkiä tietää, että mihin uskon ja mihin en, mikä on minulle pyhää ja mikä ei, miten se ilmenee käytännössä ja miten elän ja miten ratkaisen konkreettisia moraalisia ja eettisiä kysymyksiä.

        Minulla ei ole mitään tarvetta tarjoilla jotakin yksinkertaistettua mielikuvaa itsestäni ja elämäntyylistäni. Uskoon kuuluu epäusko ja epäily, ja monet teologiset keskustelut käsittelevät tätä aihetta. Lahkoissa ehkä ratkaistaan nämä aiheet siten, että vaivutaan johonkin joukkosyylllistymiseen ja soitetaan kitaraa, ja sitten myydään Jeesusta ovelta ovelle kuin jotakin pölynimuria.

        Vierastan tuollaista todella.


      • nasse_seta kirjoitti:

        Sekin. Koko tuo uskovaishöpinä kuulostaa siltä, että ihan kuin ulkopuolinen voisi yhtäkkiä tietää, että mihin uskon ja mihin en, mikä on minulle pyhää ja mikä ei, miten se ilmenee käytännössä ja miten elän ja miten ratkaisen konkreettisia moraalisia ja eettisiä kysymyksiä.

        Minulla ei ole mitään tarvetta tarjoilla jotakin yksinkertaistettua mielikuvaa itsestäni ja elämäntyylistäni. Uskoon kuuluu epäusko ja epäily, ja monet teologiset keskustelut käsittelevät tätä aihetta. Lahkoissa ehkä ratkaistaan nämä aiheet siten, että vaivutaan johonkin joukkosyylllistymiseen ja soitetaan kitaraa, ja sitten myydään Jeesusta ovelta ovelle kuin jotakin pölynimuria.

        Vierastan tuollaista todella.

        Uskovainen on vain yleinen käsite sille, että on kristitty, joka uskoo Jumalaan... Tai johonkin uskontoon kuuluva, joka uskoo Jumalaan, ja he kutsuvat toisiaan uskoviksi.

        Ainakin niin se mielestäni on. Mitä muuta tuo termi voisi tarkoittaa?

        Tietenkin voisi myös käyttää termejä kristitty, helluntalainen, lestadiolainen, katolinen tai ortodoksi, kuten sinäkin käytit. Kristitty on tällainen termi, joka vain tarkoittaa, että uskot Jeesukseen ja Jumalaan.


    • Ovatkohan kaikki uskonnot valetta ja todellisuudessa maakaaamme vain maassa, tajuttomina tiätämättä mistään mitään. Kuulostaa äärettömän epätodelliselta, mutta mahdollista!

    • emptyoficiale._

      Kaikki on mahdollista jos miettii sitä että kaikki mitä ajattelet tapahtuu juuri nyt. Tai oikeastaan 80 millisekuntia sitten. Ja kyllä se tarkoittaa ihan KAIKKEA mitä ajattelet.... Itse olen ollut hieman agroateisti (ei se se kyllä ollut mutta) ja ikään kuin sylkenyt päin uskontoja. Nykyisin minua ei kiinnosta hevonvittuakaan uskooko vai ei. Nyt jos ketään kiinnostaa kiin minua ei ole kastettu, täten en ole ikinä kuulunut kirkkoon. Olen myöskin ollut vegetaristi mutta se ei liity tähän. X) Mutta olen kyllä vähän sitä mieltä että uskonto pilaa kaiken sillä tarvitsen aina pyhäpäivänä jotain kaupasta. Enkä jaksa lähteä siwalle. Mielestäni uskonto vain on massahallintaa. Mutta uskovaiset olkaa hyvä älkääkä loukkaantuko. Uskokaa tai älkää idc.

    • Amandalie

      Ite tunnen aika pljon uskovia nuoria ja miut joskus lasketaa niihi mukaaki... Mut melkolailla ne on smanlaisia nuoria, kuin muutkin :D
      Jos nyt ketään kiinnostaa lukee enempi uskovien arjesta, ni laitan tähä yhen uskovan blogin jossa on ain kaikkee pohdintaa ja päiväkirjatyyppistä :D
      Kaikkee kouluruuasta festareihi ym löytyy kyl :p

      http://hymyntartuttaja.blogspot.fi/

    • 14v

      Mä olen ainaki ihan samanlainen ku muutkin, en mitenkään kiltimpi :D
      mun perheessä kaikki on kristittyjä, itse olen varmaan enemmänkin agnostikko mutta kuitenki periaatteessa uskon jumalaan ja käyn välillä kirkossa.

      myös monet mun kavereista on uskovaisia mutta ei niistä sitä mitenkään huomaa. Ihan samanlaisia kun mun tuntemat ateistitkin.

    • girl166

      Itse olen kohta 17-vuotias tyttö lestadiolaisesta perheestä. Oma uskoni on nykyään melko vähäistä enkä tiedä voinko enää edes sanoa olevani uskovainen, mutta luulisin että osaan tähän kysymykseen silti vastata. En oikeastaan ajattele, että uskovaiset on sen kiltimpiä kuin muutkaan, ehkä hyväkäytöksisempiä. Tavat on muuttunu aika paljon ja vastoin yleistä käsitystä, suurin osa lestoista katsoo eri ohjelmia ja kuuntelee musaa, meikkaakin jonkun verran, omat vanhempani tai juuri muutkaan lestadiolaisvanhemmat eivät juuri hyväksy näitä asioita, mutta nykyään vanhempani eivät juuri asioihini puutu siinä mielessä.

      Lestat ei yleensä kiroile niin paljon kun muut, ei silti voi sanoa etteivät koskaan. Väkivaltaa ja muuta tällästä ei oikeastaan hyväksytä ja niissä piireissä missä olen ikäni liikkunut en juuri ole joutunut näkemään mitään tappeluita. Uskovaiset nuoret ei kuitenaan oo mitään pyhimyksiä ja on loppujen lopuksi melko samanlaisia ku muutkin. Tosin sellasten viikonlopun ryyppibileiden sijaan keksitään muuta tekemistä. ja vaikka niin voisi luulla, ei uskovaisen nuoren elämä ole mitään tylsää.

      Silti, uskovaisia tai ei uskovaisia, ihmiset on aina samanlaisia, valehtelevia, juoruilevia, arvostelevia ja ennakkoluulosia.

      Laittakaa alle kysymyksiä jos tulee mieleen jotain mitä haluatte tietää, vastaan sen mukaan mitä osaan.

      • Curioussss

        Miksi oma uskosi on nykyään vähäistä?


      • girl116
        Curioussss kirjoitti:

        Miksi oma uskosi on nykyään vähäistä?

        Aika vaikea sanoa. En vaan usko enään samanlain ku muutama vuosi sitten. Oon alkanu kyseenalaistamaan aika paljon asioita omassa uskonnossani ja en vaan pystyy nielemään kaikkea mitä meille opetetaan. Joskus ajattelen jopa että ihmiset kuulostaa tosi naurettavalta kun ne puhuu uskon asioista. En tiedä, en oikeastaan osaa vastata tuohon kysymykseen, en vain yksinkertaisesti usko enää samanlain.


      • Anonyymi
        girl116 kirjoitti:

        Aika vaikea sanoa. En vaan usko enään samanlain ku muutama vuosi sitten. Oon alkanu kyseenalaistamaan aika paljon asioita omassa uskonnossani ja en vaan pystyy nielemään kaikkea mitä meille opetetaan. Joskus ajattelen jopa että ihmiset kuulostaa tosi naurettavalta kun ne puhuu uskon asioista. En tiedä, en oikeastaan osaa vastata tuohon kysymykseen, en vain yksinkertaisesti usko enää samanlain.

        Vanhempasi on aivopessy sua pienestä pitäen


      • Anonyymi
        girl116 kirjoitti:

        Aika vaikea sanoa. En vaan usko enään samanlain ku muutama vuosi sitten. Oon alkanu kyseenalaistamaan aika paljon asioita omassa uskonnossani ja en vaan pystyy nielemään kaikkea mitä meille opetetaan. Joskus ajattelen jopa että ihmiset kuulostaa tosi naurettavalta kun ne puhuu uskon asioista. En tiedä, en oikeastaan osaa vastata tuohon kysymykseen, en vain yksinkertaisesti usko enää samanlain.

        Vanhempasi on aivopessy sua pienestä pitäen


    • Noeiookäytettynimimerkki

      Heh. En nyt oikein tiedä itkeäkö vai nauraako näille kommenteille:DD ja kyllä meitä kuule on! Itsekin olen 17.v uskovainen tyttö tampereelta, ja ainakin täällä on aivan valtavasti uskovaisia (kristittyjä) nuoria.

      Hömm... minkähänlaisia me nyt sitten olemme. Ensimmäisenä tulee mieleen, että onnellisempia. Yleinen käsityshän uskovista on, että me olemme säkkeihin pukeutuvia, alistuvia, hissukoita idiootteja joilla ei ole omia ajatuksia. On se vaan kyllä kumma kun en ole yhtäkään tuollaista nuorta uskovaa tavannut! Ehkä sata vuotta sitten oli tuollaisiakin, mutta come on. Tämä on sentään 2000-luku.

      Me elämme ihan tavallista elämää. On telkkarit, meikit ja kaikki muu mitä nyt ihmisillä yleensäkin. Tietysti esiaviollinen seksi ja turha sekoilu ei kuulu uskovaisille, mutta eihän niitäkään tietenkään pelkästä kieltämisen ilosta ole kielletty! Kaikessa on selkeä pointti, kun vähän tarkemmin miettii.

      Itse käyn parin viikon välein kaverieni kanssa nuorille suunnatuissa messuissa, ja osallistun muutaman kerran vuodessa uskovien leireille. Siinäpä se selkeästi ulospäin näkyvä uskoni on.:D tietysti myös rukoilen usein, mutta sitä tuskin huomaa päällepäin.

      Luulenpa, että saatat hyvinkin tuntea uskovia nuoria, mutta et vain ole tunnistanut heitä uskoviksi. On toki niitäkin, jotka häpeävät uskoaan, mutta usein uskovaiset van eivät mitenkään noudata mielikuvia uskovista. Itsekin olen aina ollut avoin uskostani, mutta silti se tuli järkytyksenä parille kaverilleni, kun ei vain ole tullut puhuttua asiasta. Mutta usko pois, kyllä meitä on!

      • eimistäänhajua

        Perustele toki vielä että miksi uskot


      • Noeiookäytettynimimerkki
        eimistäänhajua kirjoitti:

        Perustele toki vielä että miksi uskot

        Tässä tulee nyt kliseisin vastaus ikinä, eli sitä on iha mahdoton selittää jos ei sitä itse ole kokenut! Voin kuitenkin yrittää:

        Minun järkeeni ensinnäkään ei mitenkään mahdu, että kaikki tämä (maapallo, eläimet, atomit, ihmiset, tunteet, moraali) olisi vain syntynyt tyhjästä ilman mitään alkuunpanevaa voimaa ja ohjausta ja ennenkaikkea tarkoitusta! Eiköhän jokainen sen sisimmässään tiedä että tämä kaikki ei vain voi olla pelkkää tarkoituksetonta koheltamista, vaikka kaikki eivät sitä edes itselleen myönnä.

        Uskon tarkoitushan nimenomaan on usko sellaiseen, mitä ei voida kiistattomasti todistaa. Muutenhan se olisi tietoa, eivätkä ihmiset voisi tehdä omaa uskon ratkaisuaan. Tottakai kaikki nyt uskovat sellaiseen minkä voi todistaa! Mutta se mikä ihmisen saa uskomaan ei ole toinen ihminen, vaan Jumala. Itse olen saanut todistaa niin ihmeellisiä asioita (ihmeparantuminen ym.), että se vähintäänkin todistaa minulle Jumalasta!

        Tässä vaiheessa voin siis todeta uskovani jumalaan, mutta mistä tiedän että se on juuri Kristittyjen Jumala ja muut Jeesushommelit? Vastaus: koska tunnen sen. (Ja ymmärrän kyllä tasan tarkkaan miltä tuo ei-uskovan korviin kuulostaa:D) Se on ikään kuin ylimääräinen aisti. Tälläkin hetkellä tunnen Jumalan läsnäolon minussa. Se on sellainen ylirauhallinen olo, ja välillä se tuntuu ihan konkreettisina kylmänväreinä. Tunnen ihan konkreettisesti, kuinka joku rakastaa minua ihan järjettömän paljon, ja siinä tulee vähän samanlainen olo kuin joku oikein rakas halaisi. Jumalan rakkaus on kuin isän, sisaren, puolison ja ystävän rakkaus yhdessä kerrottuna tuhannella!

        Että siksi mä uskon. Oli kyllä varmaan sekavin selitys ikinä, mutta kuten sanoin, ei sitä vaan mitenkään pysty selittämään! Ehkä tuosta saisi hyvin pintapuolisen raapaisun, miten ihanaa on olla uskossa:D


      • Anonyymi
        Noeiookäytettynimimerkki kirjoitti:

        Tässä tulee nyt kliseisin vastaus ikinä, eli sitä on iha mahdoton selittää jos ei sitä itse ole kokenut! Voin kuitenkin yrittää:

        Minun järkeeni ensinnäkään ei mitenkään mahdu, että kaikki tämä (maapallo, eläimet, atomit, ihmiset, tunteet, moraali) olisi vain syntynyt tyhjästä ilman mitään alkuunpanevaa voimaa ja ohjausta ja ennenkaikkea tarkoitusta! Eiköhän jokainen sen sisimmässään tiedä että tämä kaikki ei vain voi olla pelkkää tarkoituksetonta koheltamista, vaikka kaikki eivät sitä edes itselleen myönnä.

        Uskon tarkoitushan nimenomaan on usko sellaiseen, mitä ei voida kiistattomasti todistaa. Muutenhan se olisi tietoa, eivätkä ihmiset voisi tehdä omaa uskon ratkaisuaan. Tottakai kaikki nyt uskovat sellaiseen minkä voi todistaa! Mutta se mikä ihmisen saa uskomaan ei ole toinen ihminen, vaan Jumala. Itse olen saanut todistaa niin ihmeellisiä asioita (ihmeparantuminen ym.), että se vähintäänkin todistaa minulle Jumalasta!

        Tässä vaiheessa voin siis todeta uskovani jumalaan, mutta mistä tiedän että se on juuri Kristittyjen Jumala ja muut Jeesushommelit? Vastaus: koska tunnen sen. (Ja ymmärrän kyllä tasan tarkkaan miltä tuo ei-uskovan korviin kuulostaa:D) Se on ikään kuin ylimääräinen aisti. Tälläkin hetkellä tunnen Jumalan läsnäolon minussa. Se on sellainen ylirauhallinen olo, ja välillä se tuntuu ihan konkreettisina kylmänväreinä. Tunnen ihan konkreettisesti, kuinka joku rakastaa minua ihan järjettömän paljon, ja siinä tulee vähän samanlainen olo kuin joku oikein rakas halaisi. Jumalan rakkaus on kuin isän, sisaren, puolison ja ystävän rakkaus yhdessä kerrottuna tuhannella!

        Että siksi mä uskon. Oli kyllä varmaan sekavin selitys ikinä, mutta kuten sanoin, ei sitä vaan mitenkään pysty selittämään! Ehkä tuosta saisi hyvin pintapuolisen raapaisun, miten ihanaa on olla uskossa:D

        Uskokaa vaikka oven saranoihin jos se helpottaa mutta 2022 vuonna on jo sen verran tietoa maailmankaikkeudesta että co moon...kolehdissa pappi heittää kolikot ilmaan ja sanoo:Herra ottaa omansa ja loput mitkä tippuu maahan jää seurakunnalle...Tähankin tosi uskovainen sanoo..siinä näette herra ei ole ahne maallisen mammonan haalija.


    • Anonyymi

      Oon 11v uskovainen. Ei se vaikuta mitenkään käyttäytymiseen/persoonaan vaikka oon uskovainen saatan olla ilkee ja huonosti käyttäytyvä :DD

      • Älä nyt lapsirakas ole ilkeä tai huonosti käyttäytyvä!!

        Jumala näkee kaiken. Tee hänet iloiseksi. Niin itsekin olet ja pysyt iloisena. Ja vaikka kaikki muut ihmiset ajattelisivat sinusta mitä tahansa, sillä ei ole väliä. Tee, mikä on oikein.

        Näytä maailmalle esimerkkiä kauniista luonteenpiirteistä, näytä uskovaisena kuinka Jeesus käyttäytyisi. Tiedäthän sen. Älä kieltäydy suuresta ja kalliista lahjasta, vaan ota se vastaan kiitollisena, eikö niin ole hyvä tapa toimia lahjan saadessa?


    • Anonyymi

      Ei uskovaiset ole kilttejä. Paljon on lasten seksuaallisuutta hyväksikäyttöä miten uskovainen voi noin tehdä. Suvi seuroissa raiskaukset lisääntyy. Kuka voi valvoa ja jos edes halutaan valvontaa. Eikö ole jumalanpilkkaa lapsen raiskaus.

      • On. Epäilen vahvasti, voiko ihminen olla uskossa Jumalaan ja tehdä noin säälimättömiä tekoja. Silti, Jumala tuntee jokaisen ja tietää kaiken. Siitä voimme olla varmoja, ettei mikään väärä teko jää tuomitsematta Jumalan edessä. Mutta kaiken voi saada anteeksi, jos vilpittömästi pyytää anteeksiantoa Jeesuksen kautta, niin armahtava Jumala on.


    • Anonyymi

      Kiltteydestä ei mun mielestä ole kyse... vaan siitä että ovat niiin fakkiutuneita uskontoonsa... esim jos heille puhuu astrologiasta, on se heistä kauhistus... eivät hyväksy homoutta/lesboutta, sukupuoli heidän mielestään on vain mies ja nainen... kuitenkin kaikkien näiden takana on luoja joka on luonut nämä ja meidän tulisi hyväksyä asia eikä tuomita..

      • Miten astrologiasta puhuminen on kauhistus? Voidaan puhua astrologiasta, kaikki on Jumalan luomaa. Ja toisin kuin jotkut väittävät, ei mikään synny tyhjästä. Niinpä mistä maailmankaikkeus on tullut? No, ei ainakaan tyhjästä tai ei-mistään. Saattaakohan olla niin, että joku on luonut avaruuden ja maailman tarkoituksella? En suostu nielemään käsitystä, että tällainen maailma ja kaikki sen ihmeet ovat lähtöperältään ei-mistään ja kehittyneet ameebasta..

        Niinpä voimme turvallisilla mielin sanoa, että alun alkaen maailmaan luotiin ihmiset, mies ja nainen, kaiken luonnon ja elollisen kanssa. Ja kaikella on tarkoitus.


    • On olemassa uskovaisia nuoria! Heitä löytää seurakunnista! Useissa, ainakin helluntalaisissa seurakunnissa on olemassa lasten, varhaisnuorten ja nuorten omaa toimintaa.

      Esimerkiksi voit katsoa oman läheisen helluntaiseurakunnan ja käydä siellä sunnutaipalveluksessa. Sitten pastorin kanssa käydä juttelemassa, jos siellä olisi jotain toimintaa nuorille. Voi myös esimerkiksi laittaa pastorille sähköpostia, jos ei uskalla käydä heti juttelemassa.

    • Anonyymi

      Kun seitsemän trumpettia soi niin paluuta ei enään ole.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5484
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      21
      2440
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1957
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      50
      1674
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1297
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe