Ei yhtään vaikuta suomalaiselta!

uusi löytö

20

85

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoilati hoiiii

Suomalainen ei arkaile se huutaa ja mekastaa,

• uusi löytö

Ei tarvitse mennä kuin Viroon ja siellä ollaan jo itsevarmempia ja rohkeita olemaan Ihminen.

• Jaa...
      Hunksi sai sinutkin hereille?
      Kielellään.

H.

• .voisitko

Leskien uusi suhde, jos sinä kielelläsi vähän lirkuttelisit

• oi niitä aikoja --
        .voisitko kirjoitti:

Leskien uusi suhde, jos sinä kielelläsi vähän lirkuttelisit

Kieli ei kelpaa, keksi jotain muuta, sormikaa ei kelpaa, pitää olla pitempää ja tuhdimpaa,
        kuin silloin ennen kaksikymmentä vuotta sitten,

• Oikeesti hyviä me

"Jos suomen kielessä on jotain, mikä tekee ihmisestä aran!?"

Juu, niin onkiiiii.
      Suomalainen moittii toista suomalaista suomenkielellä ja häpeää ja vähättelee itseään suomenkielisin ajatuksin.
      Sit vastapainoks pimahtaa uhoomaan pikkuhiprakassa.
      Tosi tyhmää toi on!

• ...

Mnaah.

Ei Keke ollut mitenkään arka tai ujo. En ole perehtynyt Rosrbergien sukupuuhun, mutta nimestä nyt voi päätellä, että ei ole suomalaisten slaavilaista haaraa. Saksalaisperäinen nimi ja Nicon äiti muuten saksalainen myös ja jostain kumman syystä kilpailee saksan väreissä.

Niettä ei kielikysymyksellä ole mun mielestä mitään tekemistä tollasen asian kanssa. Suomi on mamujen asuttama, erilaisia geneettisiä perimiä. Maatiaissuomalaisten lisäksi täällä on kyllä paljon muunkinlaisia suomalaisia, kulttuuri vaan muokkautunut pidättyväiseksi ja vähäpuheiseksi. Ja taas, kristinuskon vaikutus erittäin voimakas, sehän perustuu nöyryyteen ja alistumiseen.

=DW=

• ettäs tiedät

Vai alistuu, nähtiin talvisodassa ei alistuttu ja ollaan niin erimielisiä että puhutaankin erikieltä kuin muut

• ...
        ettäs tiedät kirjoitti:

Vai alistuu, nähtiin talvisodassa ei alistuttu ja ollaan niin erimielisiä että puhutaankin erikieltä kuin muut

Höh

Sotatilanteessa nimenomaan alistutaan kuriin. Sitä jos ei tottele ja lähtee käpykaartiin, joutuu teloitetuksi rintamakarkurina. Mieti nyt vähän, aikanaan kaikki suuret armeijat koostui rimtamalla tappelevista ukoista. Kuka kaheli se rauhallisesta arkielämästään lähtisi makaamaan jonnekin juoksuhautaan, tykkituleen, ihan vaan velvollisuuden tuntonsa takia, kyllä siinä ollut aika rajujakin keinoja kerätä sotajoukkoja, joskus Napoleonin jne aikoina. Suomen sodissa ei ehkä ihmisiä pyysystelty sotimaan, mutta oli tasan kaks vaihtoehtoa, lähteä, tai tulla teloitetuksi.

Sama muuten vieläkin, jos ei tosiaan ole rintamalle kelpaamaton. Tosin, nykyaikana ei sodita rintamalla, lähinnä tekniikkaa, miehistöä ei juuri tarvita, jotkut hornet-lentäjät ammattisotilaita jne.

=DW=

• uusi löytö

Minkä takia sitä sitten on eläväisempi, kun puhuu ulkomaan kieliä ja vaisu, kun puhuu suomea?

• Varo virheitä
        uusi löytö kirjoitti:

Minkä takia sitä sitten on eläväisempi, kun puhuu ulkomaan kieliä ja vaisu, kun puhuu suomea?

Eihän koulussa virheillä peloteltu suomalainen puhu ulukomaan kieliä, vaikka osaa an, auf, hinter, in, neben, über.

• ...
        uusi löytö kirjoitti:

Kielet erilaisia.

Suomalaiseen tyyliin tupisemalla lyhyesti ja ilmeettömästi ei tule ymärretyksi helpolla. Toisekseen, vieraskieli toimii ikäänkuin naamiona näyttämöllä, sen taakse tavallaan helppo heittäytyä.

Samaa mieltä "uuden löydön" kanssa, kouluopetus antaa väärän asenteen kielillä puhumisesta. Se ja sama miten asiaa sönkkää, tärkeintä ymmärtää ja tulla ymmärretyksi. Mitään merkitystä kielioppivirheillä tai intonaatioilla. Siitä tosin erimieltä, tiukassa paikassa suomalainenkin alkaa selittäämään pienestä sanavarastosta huolimatta kansainvälistä elekieltä jne käyttäen vaikka mitä. Ikinä koittanut kysellä toalettia täysin ummikkona ulkomailla täysin tuntemattomalla kielialueella? Haju viimeistään selittää, mitä se ulkomaanpelle tarkoittaa :D

=DW=

• --€
        ... kirjoitti:

Kielet erilaisia.

Suomalaiseen tyyliin tupisemalla lyhyesti ja ilmeettömästi ei tule ymärretyksi helpolla. Toisekseen, vieraskieli toimii ikäänkuin naamiona näyttämöllä, sen taakse tavallaan helppo heittäytyä.

Samaa mieltä "uuden löydön" kanssa, kouluopetus antaa väärän asenteen kielillä puhumisesta. Se ja sama miten asiaa sönkkää, tärkeintä ymmärtää ja tulla ymmärretyksi. Mitään merkitystä kielioppivirheillä tai intonaatioilla. Siitä tosin erimieltä, tiukassa paikassa suomalainenkin alkaa selittäämään pienestä sanavarastosta huolimatta kansainvälistä elekieltä jne käyttäen vaikka mitä. Ikinä koittanut kysellä toalettia täysin ummikkona ulkomailla täysin tuntemattomalla kielialueella? Haju viimeistään selittää, mitä se ulkomaanpelle tarkoittaa :D

=DW=

meilläpäin puhutaan murretta vääntäen hyvin saa selvän enkä ymmärrä miten voisin ymmärtää toisin kun pitää välistä sanoa etten jaksa kuunnella et oo hilijoo.
        Toiset käyttää käsiä niin et luuloo lentämään yrittävän minä oon yrittänä pittee liki kuvetta.
        Et siä jaksa kuunnella joten oon hiljaa

• Ei suomen kielessä eikä suomalaisessa kasvatuksessa ainakaan minun mielestäni mitään erityistä vikaa ole. Suomalaiset ovat menestyneet ihan hyvin myös kansainvälisissä tehtävissä maailmalla. Yhtä laajoja joukkoja kielitaitoisia ihmisiä ei taida monesta muusta maasta löytyä kuin Suomessa. Vakava opiskelun tarve on varmaan vähäisempi, jos omaa äidinkieltä puhutaan laajoilla alueilla. Tuskin monikaan eurooppalainen opiskelee kovin montaa vierasta kieltä. Suomessa melkein jokainen hallitsee vähintään kahta tai kolmea kieltä suomen lisäksi.

Omassa perheessä tai tuttavapiirissä tuskin kukaan aristelee esiintymistä. Jo lapsena monet meidänkin ikäluokastamme on tottunut esiintymään reippaasti suurellekin yleisöjoukolle.Koko perheille järjestettävät suuret juhlat taisivat olla melkein yleisempiä kuin tänä päivänä.

Hyvät tavat ja etiketin tunteminen avaavat monia ovia kansainvälisiinkin tehtäviin. Jokaisen kannattaisi pitää huoli, että oma jälkikasvu hallitsee hyvät tavat. Ei tarvitse pelätä tai hävetä, kun osaa käyttäytyä ja ottaa toiset ihmiset kohteliaasti huomioon.

• uusi löytö

Minun lapseni koulukaverit olivat koulun esityksessä sellaisia 'anteeksiettäolenolemassa' -esiintyjiä, mutta kaikki ne lapset, joiden toinen vanhempi oli ulkomaalainen, olivat reippaita ja luonnollisia esiintyjiä. Ei puhettakaan mistään esiintymiskammosta.

• ||<<<<

Minulle oli kouluaikana kaikista kauheinta pitää kerran vuodessa esitelmä.
        Olisin kirjoittanut mieluummin vaikka 1000-sivuisen kirjan.

• uusi löytö kirjoitti:

Minun lapseni koulukaverit olivat koulun esityksessä sellaisia 'anteeksiettäolenolemassa' -esiintyjiä, mutta kaikki ne lapset, joiden toinen vanhempi oli ulkomaalainen, olivat reippaita ja luonnollisia esiintyjiä. Ei puhettakaan mistään esiintymiskammosta.

Miten omat lapsesi?

Luulen, että monissa perheissä saatetaan lapsia arvostella ja nuhdella enemmän kuin kehua ja kiittää. Itseluottamus rakentuu vuorovaikutuksessa pienestä pitäen. Jos lapset saavat huomiota ja rakkautta osakseen pienestä pitäen, ja kaikki kuuntelevat kohteliaasti toisiaan, ei suun avaaminen muuallakaan varmaankaan tunnu pelottavalta.

Luulenpa, että tässäkin asiassa suomalaisten ja ulkomaalaisten erot ovat enemmänkin tarua, samoin kuin ärsyttävä ulkomaalaisten lukeminen yhdeksi yhtenäiseksi vertailujoukoksi. Tosi on, että erilaisissa ympäristöissä lapset tottuvat erilaisiin käyttäytymismalleihin. Harvaan asuttu maaseutu tarjoaa varmasti paljonkin erilaisia valmiuksia kuin kaupunkiympäristö.

• oli kamalaa
        ||<<<< kirjoitti:

Minulle oli kouluaikana kaikista kauheinta pitää kerran vuodessa esitelmä.
        Olisin kirjoittanut mieluummin vaikka 1000-sivuisen kirjan.

laulu kokeet oli kauheita, kun lopulta sai ääntä se tuli itkun sekasena värinänä ja kaikki nauroivat kurkku suorana hyvä ettei opekin

• >><<
        oli kamalaa kirjoitti:

laulu kokeet oli kauheita, kun lopulta sai ääntä se tuli itkun sekasena värinänä ja kaikki nauroivat kurkku suorana hyvä ettei opekin

Toivottavsti nykykoulu opettaa esiintymistä, muttei meidän aikaisilla kidutuskonsteilla.

• uusi löytö
        optimisti-orvokki kirjoitti:

Miten omat lapsesi?

Luulen, että monissa perheissä saatetaan lapsia arvostella ja nuhdella enemmän kuin kehua ja kiittää. Itseluottamus rakentuu vuorovaikutuksessa pienestä pitäen. Jos lapset saavat huomiota ja rakkautta osakseen pienestä pitäen, ja kaikki kuuntelevat kohteliaasti toisiaan, ei suun avaaminen muuallakaan varmaankaan tunnu pelottavalta.

Luulenpa, että tässäkin asiassa suomalaisten ja ulkomaalaisten erot ovat enemmänkin tarua, samoin kuin ärsyttävä ulkomaalaisten lukeminen yhdeksi yhtenäiseksi vertailujoukoksi. Tosi on, että erilaisissa ympäristöissä lapset tottuvat erilaisiin käyttäytymismalleihin. Harvaan asuttu maaseutu tarjoaa varmasti paljonkin erilaisia valmiuksia kuin kaupunkiympäristö.

No tuota jälkimmäistä sarjaa. Itse en ole opettanut lapsiani häpeämään itseään. minulle kyllä lapsena usein sanottiin, että häpeä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      201
      1631
    2. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      58
      1061
    3. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      140
      964
    4. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      85
      922
    5. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      61
      916
    6. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      11
      810
    7. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      268
      795
    8. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      75
      765
    9. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      61
      732
    10. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      342
      731
    Aihe