Tarinoita flexeistä

kipale

Ymmärrän, että joissain tilanteissa ja paikoissa flexi voi olla ihan ok, mutta miksi käyttää flexiä kaupunkialueella ihmisten joukossa? Miksi koiran PITÄÄ päästä jopa 8 metrin päähän omistajasta (taitaa olla vielä pitempiäkin) ? Paljon on ihmisiä puolesta ja vastaan. Kertokaa oma mielipiteenne ja tarinanne kyseisestä vitkuttimesta.

Itselle tulee mieleen kolme tapausta. Ensimmäisessä pikkukoira (flexissä) innostui omasta koirastani niin että juoksi ympyrää ja suoraan autotielle. Koiralle ei onneksi käynyt mitään. Toisessa tapauksessa myöskin pieni koira flexissä , omistaja päästi koiran juoksemaan luokseni ja siinä sitä oltiin solmussa sitten, flexi kietoutuneena kolme kertaa jalkojeni ympäri.. Tuorein tapaus on parin päivän takainen. Olin koiran kanssa illalla ulkona ja tapasimme erään miehen koiransa kanssa. Tällä kertaa koira ei ollut tosiaan pieni. Ei ollut kovin korkea, mutta todella läski. Siis ihan oikeasti. No koira pääsi juoksemaan jalkojeni takaa jolloin flexi kiristyi polvitaipeisiin. No nyt on sitten mukavat haavat jaloissa. Että kiitos vaan flexien käyttäjät! :)

Olen ymmärtänyt, että jotkut suosii flexiä sen takia, ettei tarvitse rämpiä koiran perässä puskaan kun koira menee tarpeilleen. Miksi ottaa koira, jos haluaa pysytellä turvallisesti jalkakäytävällä? Itseäni ei haittaa mennä koiran kanssa metsikköön tai heinien sekaan, ja sinne minne en itse halua mennä, ei sinne tarvitse koirankaan tunkea. Remmimme on vähän yli 2metrinen ja riittää mainiosti.

38

455

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 17+3

Flexi on hyvä, jos sitä osaa käyttää oikein ja oikeissa paikoissa. Ihmisten keskellä ei ole fiksua antaa koiran mennä pitkällä. Inhoan sitä, että vastaan tuleva koira tulee edellä sen 5m, omistaja ei voi mitenkään hallita koiraansa. Yleensä ne ovat sellaisia pieniä räksyttäjiä sitten, jotka alkavat vielä juosta ja kieppua ympäriinsä, aiheuttaen harmia ohi kulkeville ihmisille ja vaaratilanteita pyöräilijöille.

Eniten ärsyttää nyöriflexi, jossa hihna on siis pyöreää nyörtä ja vaikea nähdä. Siihen ajaa pyöräkin, ne kun eivät osaa soittaa sitä kelloa kun sujahtavat takaa ohi. Koira jos on tien toisella puolen puskassa, ei sitä nyörtä näe, ja seuraukset ovat ikävät sekä koiralle että pyöräilijälle.

Flexiä käytän itse lenkeillämme, kun lenkkeilemme muutenkin pääasiassa maastossa. Kävelytiellä ei tule ongelmia, koska koirani kävelee rauhallisesti vieressäni, ei hötkyile mitenkään. Flexi on hyvä siinä, että kun koiraa ei voi pitää irti, niin flexi antaa vähän enemmän liikkumavaraa ympäriinsä, juuri esimerkiksi maastossa. Ihmistenilmoilla koiran ei mielestäni tule saada flexin tarjoamaa liikkumatilaa, vaan koira pitäisi pitää vieressä.

Flexissä suosin itse leveää nauhaa. Ihmistenilmoille jos mennään, niin on aina liki parimetrinen talutin.

• niinpä.

Eilen yksi idiootti päätti vallata yleisötapahtuman takia vilkkaan kävelykadun lähes kokonaan pitämällä flexiä poikittain monen metrin matkalla. Olin vähällä kävellä siihen, olisin saattanut vahingossa tallatakin sen pikku*****. Ämmä istui terassilla ja ***** taisi olla sidottu kiinni johonkin, hihna parinkymmenen sentin korkeudella maasta.

• Soopelius

Koirani alkoi 3-vuotiaana hidastella lenkeillä ja lopulta sillä todettiinkin pitkälle edennyt nivelrikko. Kun vielä lisäksi muutin kaupunkiin, missä vapaana juoksuttamisesta täytyi luopua kokonaan (koirapuistoihin en kovin usein uskalla mennä), niin hankin fleksin. Minun ei tarvitse olla jatkuvasti nopeuttamassa/hidastamassa kävelytahtiani tai pysähtymässä, mutta toisaalta koira saa virkistää itseään hajujen parissa - aktiiviliikunta kun ei onnistu - ja pystyy liikkumaan monipuolisemmin kuin 2-metrisessä hihnassa.

Toisaalta koiralle hankittiin fleksi vasta "varttuneempana", kun se oli jo sisäistänyt fiksun hihnakäytöksen. Rauhallisesti köpöttelevä pikkupaimeneni tietää, kummalla puolella tietä/jalkakäytävää pitää kulkea ja tulee oma-aloitteisesti rinnalle aina, kun huomaa jonkun olevan ohittamassa meidät. Fleksissä on myös toimiva lukko, jonka voi napsauttaa kiinni niissä ihmisjoukoissa... silloin kädessä on 5-metrisen hihnan sijasta 1-metrinen hihna. Fleksi myös tuntuu mukavalta kädessä eikä sitä tarvitse olla kieputtelemassa nyrkin ympärille, kun koira tulee kulkemaan rinnalle.

Fleksi ei ole jokakoirakon väline, mutta sopivalla koiralla ja sopivan ihmisen pitelemänä se on mainio kapistus. Meillä fleksi on osoittautunut oikein toimivaksi ratkaisuksi.

• Fleksin kanssa voi kulkea hämäävän samantyyppisesti kuin koira olisi irti; voi ohjata koiraa hihnasta nykimättä, muutaman metrin välillä. Huipputapa treenata ja ylläpitää kontaktia koiran kanssa, ja koira on lainmukaisesti kytkettynä.

Vähemmän hyvä tapa on niillä, joidan koirat puokkoilee minne sattuu, hyppivät vastaantulijoiden päällekin, ja selitys on "mutta sehän on kiinni niinkuin pitääkin"...

• Ankrieli
        suomutaa kirjoitti:

Fleksin kanssa voi kulkea hämäävän samantyyppisesti kuin koira olisi irti; voi ohjata koiraa hihnasta nykimättä, muutaman metrin välillä. Huipputapa treenata ja ylläpitää kontaktia koiran kanssa, ja koira on lainmukaisesti kytkettynä.

Vähemmän hyvä tapa on niillä, joidan koirat puokkoilee minne sattuu, hyppivät vastaantulijoiden päällekin, ja selitys on "mutta sehän on kiinni niinkuin pitääkin"...

Nuorta koiraani opetankin flexin avulla omaan nimeen reagointiin ja käskyyn 'tännepäin' kun meinaa kävellä väärään suuntaan. Koira tuntee olevansa vapaa juoksemaan ja oppii tottelemaan turvallisesti.

• Meillä aina fleksi

Ainoastaan fleksi käytössä täällä. Kahdeksan metriä ja nauhamalli. Koira opetettu tuntemaan vasen ja oikea sekä muut tarvittavat käskyt ja noudattamaan niitä. Jos vastaan tulee ihmisiä harvakseltaan koira saa kulkea siellä narun päässä. Ohittaa siltä puolelta ihmisen kuin sille kertoo. Ruuhkaisemmallakin paikalla, kuten bussipysäkeillä koira pystyisi ohittamaan ihmisjoukon ongelmitta elleivät nämä ystävällisesti alkaisi liikehtiä ja tehdä kunniakujaa. Kun kunniakuja kuitenkin aukeaa, niin ohjeistus menee pieleen niin koirakin alkaa vähän hermoilla kun ohjeistus koko ajan muuttuu. Siksi nykyään useimmiten ohitellaan pysäkeillä odottelevat ihmisjoukot lyhyellä.

Jos taas joskus harvoin jossain Helsingin ydinkeskustassa, missä ihmisiä todella riesaksi asti, niin koira kulkee lukittuna vierelle tai parin metrin päässä. Koirapelkoiset on helppo tunnistaa jo kaukaa joten ne ohitellaan myös vierellä nätisti tepastellen. Kuten myös somalit ja muut ulkomaanelävät.

Vaikka aloittaja mainitsikin kolme esimerkkiä joissa fleksin kanssa ei mennyt aivan putkeen, niin ehkä hänkin kuitenkin tietää ja on tavannut enemmän positiivisia tapauksia joissa kaikki menee hyvin myös fleksillä? Ei koiran huono käytös ole välineestä vaan omistajasta kiinni. Ainakin itse olen tavannut enemmän huonokäytöksisiä koiria lyhyellä hihnalla tai irti päässeitä hihna kaulassa juoksevia koiria kuin fleksillisiä.

• Omasta puolestani voin sanoa että asiallisissa ja asiattomissa flexin käyttäjissä suhde menee noin puolet ja puolet: Onhan se pikkasen naurettavan näköistä "koiranhallintaa", kun yhdellä taluttajalla on neljä ei-niin-koulutettua koiraa, joista 3 isompaa flexissä...

• Ihan sama

Minäkin ihmettelen ap:n kiihkoa. Totta, että isoja koiria pitäisi viedä minunkin mielestäni ainoastaan hihnassa, ei fleksissä, mutta keskikokoiset ja pienet on fleksissä ihan ok. On joskus minultakin, fleksin ollessa huonosti kädessä ja syli täynnä tavaraa, fleksin nappi karannut ja koira päässyt ryntäämään kauemmas, mutta harvoin. Edelleen käytän koirillani joskus fleksiä, joskus hihnaa, tilanteesta riippuen. Pellolle mennessä fleksiä, koska koirat pääsee asioilleen kauemmas, pois polulta. Etsivät yleensä noin 3-4m päästä kakkapaikan. En koe fleksistä muita ongelmia kuin sen, että on huono käteen jos koira vetää. Hihnalla pystyy hallitsemaan koiran paremmin. Mielummin hihna. En kuitenkaan koe että fleksi mitenkään ärsyttäisi tai olisi vaarallinen, kuten joku sanoi niin ei se väline merkitse, vaan omistajan käytös yleisesti

• Totta turiset
        suomutaa kirjoitti:

Omasta puolestani voin sanoa että asiallisissa ja asiattomissa flexin käyttäjissä suhde menee noin puolet ja puolet: Onhan se pikkasen naurettavan näköistä "koiranhallintaa", kun yhdellä taluttajalla on neljä ei-niin-koulutettua koiraa, joista 3 isompaa flexissä...

Joo, on se aika naurettavaa. Kuten myös se että ylipäätään jollain ihmisellä voi olla tarve neljään koiraan. Joskus noiden laumakoiden toimintaa kun etäältä seuraa, niin tulee kyllä mieleen että pitäsi ehkä kirjata lakiin että vain yksi eläin per talous. Tai ainakin ulkoilutus yksi koira per ulkoiluttaja.

• kipale

Joo kyllä niitä asiallisiakin flexeillä varustettuja on tottakai. Ja mitä tulee huonokäytöksisiin koiriin, niin onhan ne nyt helpompi hallita ihan kunnon hihnan avulla. Eli hihna käytöksen takia, eikä niin että käytös johtuu hihnasta. Itse en voisi kuvitellakaan flexiä tuolle minun koiralle, se kun välillä vetää, jos näkee toisen koiran tai tuttuja. Saattaa myös syöksähdellä lintujen ja milloin minkäkin lentävän lehden tai kärpäsen perään. Eihän siitä mitään tulisi. Mutta jos koira osaa hyvin kävellä ja omistaja käyttää järkeä asian kanssa niin miksipä ei.

Niin juu, voisin tähän laittaa vielä neljännen ärsyttävän flexitarinan.. Eli siis meidän lähellä asuu mies keskikokoisen pystykorvansa kanssa. Koiralla on flexi, se osaa kyllä tosi nätisti kävellä, on tottelevainen ja kiltti. Eli vika ei ole koirassa. Välillä kun tapaan nämä oman koirani kanssa, koirat tutustuu (sama suomeksi: oma pentuni hölmöilee ja toista koiraa ei kiinnosta pätkääkään) , jonka jälkeen lähdetään omiin suuntiimme. Olemme jo lähteneet kävelemään, ja mielestäni silloin tutustuminen on ohi, mutta ei näköjään tämän miehen mielestä. Hän päästää koiransa kävelemään meidän perään (itse seisoo paikallaan), ja eihän me siitä mihinkään meinata päästä, vaan se on sellaista jojoilua että mennäänkö vai eikö mennä, kun oma koira kääntyy katsomaan kun yksi tulee perään. Olen nyt alkanut tehdä niin, että jatkan vaan kävelyä ja sanon koiralle että mennään.

• Ärsyttävä...

Joo, tosi hauskaa kun kävelen kapeaa hiekkatietä, niin joku äijä istuu sielä penkillä tien reunassa ja sillä on flexissä joku mittlespiz tyylinen koira tien toisella puolella. Jouduin sitten nurmikon kautta kävelemään kun ei se ukko viittinyt kättään liikuttaa ja riuhtasta sitä mussukkaa sieltä tieltä pois. Minulla oli tosiaan koira talutuksessa joka ei voi sietää toisia koiria, mutta on senverran hyvin koulutettu (ei minun kouluttama) että osasi ohittaa sen koiran käskystä. Mutta jos se jostain syystä ei olisi totellut, olisi tullut pahaa jälkeä.

• Voi äly ja väläys

Ai sun koira kun käy toisen koiran kimppuun, ja tulee pahaa jälkeä, syy onkin sitten toisen koiran omistajan joka kehtasi käyttää fleksiä :)
        Heh, logiikka toikin. *tirsk*
        Onneksi kuitenkin syyte tulis sulle, sekä maksuvaatimukset. Tosiasia on se että sua nolotti kulkea epäsosiaalisen koiran kanssa, ja syytät toista ihmistä koirineen v*tutuksestas.

• 7+7
        Voi äly ja väläys kirjoitti:

Ai sun koira kun käy toisen koiran kimppuun, ja tulee pahaa jälkeä, syy onkin sitten toisen koiran omistajan joka kehtasi käyttää fleksiä :)
        Onneksi kuitenkin syyte tulis sulle, sekä maksuvaatimukset. Tosiasia on se että sua nolotti kulkea epäsosiaalisen koiran kanssa, ja syytät toista ihmistä koirineen v*tutuksestas.

Pointti lienee se, että flexissä koirat voivat päästä vähän turhankin vapaasti tutustumaan toisiin koiriin, joka on aina riski, kun ei tosiaan aina päältä päin näe, onko toinen koira kuinka koiraystävällinen.

Minullakin on koira, sellaista rotua joka ei hirveästi muita koiria siedä, ja oikeasti sapettaa kun ihmiset antavat koiransa tulla vapaasti tutustumaan mitään kysymättä. Onko niin vaikea kysyä saako moikata tai tulla lähelle?
        Aina silloin tällöin joku irtopiski tulee liian lähelle, saan potkia maata sen päälle ja heittää sitä kengällä, ihan vaan, ettei se joutuisi koirani suihin.

Mitenkään nolona en koirani epäsosiaalisuutta koe, miksi kokisin kun sen rodun valitsin.... :D Mitään ongelmia tällaisesta luonteenpiirteestä ei ole, paitsi nuo jotka tulevat kysymättä iholle.

• Ärsyttää...
        7+7 kirjoitti:

Pointti lienee se, että flexissä koirat voivat päästä vähän turhankin vapaasti tutustumaan toisiin koiriin, joka on aina riski, kun ei tosiaan aina päältä päin näe, onko toinen koira kuinka koiraystävällinen.

Minullakin on koira, sellaista rotua joka ei hirveästi muita koiria siedä, ja oikeasti sapettaa kun ihmiset antavat koiransa tulla vapaasti tutustumaan mitään kysymättä. Onko niin vaikea kysyä saako moikata tai tulla lähelle?
        Aina silloin tällöin joku irtopiski tulee liian lähelle, saan potkia maata sen päälle ja heittää sitä kengällä, ihan vaan, ettei se joutuisi koirani suihin.

Mitenkään nolona en koirani epäsosiaalisuutta koe, miksi kokisin kun sen rodun valitsin.... :D Mitään ongelmia tällaisesta luonteenpiirteestä ei ole, paitsi nuo jotka tulevat kysymättä iholle.

Osuit naulan kantaan.

• Ärsyttävä...

Huoh, et tainnut tajuta tätä ollenkaan...

• Voi äly ja väläys
        Ärsyttävä... kirjoitti:

Huoh, et tainnut tajuta tätä ollenkaan...

Voi huoh, tajusin kyllä, esitit asian silti aika moukkamaisesti. En itse päästä koiriani kysymättä lähelle, ihmisten enkä koirien, enkä sellaista hyväksy itsekään. Mutta totuuden rajoissa kerron että minä en taas ymmärrä miksi ihmiset haluavat epäsosiaalisia rotuja. Jos oma koira hyökkää toisen kimppuun, ei syy ole missään fleksissä vaan sinussa joka omistat tuollaisen koiran. Sulla kuitenkin on se vaarallisempi koira, ei se mitteli, joten eipäs vieritetä syytä muiden niskoille, varsinkaan jonkun talutusvälineen ;)
        Mulla on koirat jotka pitävät muista koirista joten tollaisia ongelmia ei meillä ole.

• Ärsyttävä...

Voi huoh, tajusin kyllä, esitit asian silti aika moukkamaisesti. En itse päästä koiriani kysymättä lähelle, ihmisten enkä koirien, enkä sellaista hyväksy itsekään. Mutta totuuden rajoissa kerron että minä en taas ymmärrä miksi ihmiset haluavat epäsosiaalisia rotuja. Jos oma koira hyökkää toisen kimppuun, ei syy ole missään fleksissä vaan sinussa joka omistat tuollaisen koiran. Sulla kuitenkin on se vaarallisempi koira, ei se mitteli, joten eipäs vieritetä syytä muiden niskoille, varsinkaan jonkun talutusvälineen ;)
        Mulla on koirat jotka pitävät muista koirista joten tollaisia ongelmia ei meillä ole.

En syytä toisia, vaan jos se koira olisi sieltä tullut haistelemaan, olisi se varmaan saanut hammasta. Sitäpaitsi, tämä koira mitä lenkkeilytin ei ollut minun koirani. Ja omistaja sanoi että kyseisellä koiralla on traumoja toisista koirista ja jos joku tulisi lähelle, kyllä se toinen koira saisi hammasta (paitsi jos ihminen pystyy estämään sen).

• Pro koirat

Sellaisena kuin kaupunkialueen ymmärrän, 8m flexia tuskin kovinkaan monessa paikassa tarvitsee/voi käyttää riskittä, ainakaan jos se seutu on vähänkään kaupungin keskustaa. Puistoja ja nurmialueita tietty noissakin löytyy.

"Miksi ottaa koira, jos haluaa pysytellä turvallisesti jalkakäytävällä?"

Kaikista niistä syistä miksi koira ylipäänsä otetaan. Sitä lenkittääkseen ei tarvitse jalkakäytävältä poistua, jos ei halua, tai on vaikka huonompi jaloistaan. Tulee mieleen tämä meidän seudun mummeli, joka hitaalla tahdillaan tekee takuulla ajallisesti tämän seudun pisimmät koiralenkit :). Muutenkin se pitkä naru säästää omia askelia, niitä kun voi pitkällä lenkillä tulla muutenkin ihan miehekkäästi.

"Itseäni ei haittaa mennä koiran kanssa metsikköön tai heinien sekaan, ja sinne minne en itse halua mennä, ei sinne tarvitse koirankaan tunkea. Remmimme on vähän yli 2metrinen ja riittää mainiosti."

Tässä taidettiin nyt hypätä ainakin keskikaupungilta vähintään esikaupunkialueelle, tuohon osaan jo itsekin jotain kommentoida; Meillä ei ole flexiä käytössä, vaan itse tehty n. 3m talutin. Kaupan taluttimet ovat auttamatta liian lyhyitä, sillä tuo 3m pitkä talutin, usein viedä yhdistettynä pitkien käsivarsieni mittaan, mahdollistaa seuraavat:

Koira
      - ylettää tontin aitaan saakka nuuskimaan, sinne ne flexikoiratkin haluaa pissiä
      - ylettää tontilla olevia kavereita moikkaamaan, haistelemaan nenätysten ja ilmasta
      - ylettää ojanpohjalle ja leveämmänkin pientareen ollessa kysessä vielä vastapäiselle penkereelle
      - ylettää kiipeämään tien vieressä oleviin lumipenkkoihin
      - ylettää pommpimaan ojan pohjalla olevassa upottavassa lumessa, ihan omaan tahtiin, taluttaja pysyy kyllä mukana siinä vieressä tiellä kävellessä
      - ylipäänsä saa kulkea vapaammin ja vähän enemmän omaan tahtiin, ja sitä paremmin, mitä pidempi talutin/flexi on kyseessä.

Itse olen kävellyt koiran kanssa 20m jälkiliinan kanssa esikaupunkialueella ja metsäpolkuja pitkin, ja siinä koira on jo lähes kuin vapaana. Oppi nopeasti tulemaan puiden välistä samasta kohtaa takaisin, mistä oli mennytkin, eli tekemään nenänsä kanssa pistoja polulta metsään. Oppi myös nopeasti säteen pituuden. Jopa pallon ja lumikökkäreiden heitto kytkettynä onnistuu näin, tuota harrastettiin eräällä parkkipaikalla. Sai tunnin lenkillä huomattavasti enemmän liikkua ja varsinkin haistella, mitä olisi kerinnyt tekemään 2m narussa.

Oman pidemmän taluttimen tai "jälkiliinan" voi tehdä itse, ostamalla sekatavarakaupasta sopivaa, kilotavarana myytävää, varsin edullista muoviköyttä sopivan pätkän. 20m ei montaa euroa kustanna. Tarvittaessa hakasen köyteen löytää yleensä samasta kaupasta.

Summa summarum: 8m flexi, tai joku jälkiliinatyyppinen ratkaisu, voi toimia tosi hienosti, kun vain katsoo missä sitä pituutta voi käyttää hyväkseen. Ja ehkä myös jos koira ei ole ihan sinne-tänne poukkoilevaa tyyppia/pentu.

• 18+2

"- ylettää tontin aitaan saakka nuuskimaan, sinne ne flexikoiratkin haluaa pissiä"

Aitoja päin ei ole asiallista antaa koiran roiskia, ei myöskään rakennusten seinille. Se ei vaan ole sopivaa. Nurmet ja puut ja katulyhdyt on sitä varten. Ehkä myös citymaasturien renkaat (jos pokka pitää) ;D

• Pro koirat
        18+2 kirjoitti:

"- ylettää tontin aitaan saakka nuuskimaan, sinne ne flexikoiratkin haluaa pissiä"

Aitoja päin ei ole asiallista antaa koiran roiskia, ei myöskään rakennusten seinille. Se ei vaan ole sopivaa. Nurmet ja puut ja katulyhdyt on sitä varten. Ehkä myös citymaasturien renkaat (jos pokka pitää) ;D

Niin, siis täällä päin on lähes poikkeuksetta kaikki pensasaitoja, ei lauta-aitoja. Sivuaitaan tuo saa pissiä, etuaitaan ei. Paikasta riippuen ei aina sivuaitaankaan, vaikea avata...

• hgfjghkhkkh

Pyöräteillä fleksit on pyöräilijöille vaarallisia eli aina kun muuta liikennettä niin fleksin naru lyhyellä.

Meinasin kaatua pahasti fleksin takia pyörälläni kun vieraan koira fleksissä ja ryntäsi sivusta suoraan eteeni mennessäni töihin ja silti tämä koiranomistaja haukkui minut vaikken ollut huomannut missään koko koiraa kun tuli puskan takaa syksypimeällä. Olisi luullut ett pahoittelee asiaa paremminkin kuin haukkuu minua :(

ja itsellänikin on fleksi omalla koirallani mutta katson silti ympäristön missä voi pitää pitkällä remmillä. ettei rynni pyörien eteen, toisten luo ilman lupaa, autotielle etc..

• Pro koirat

Joo, kaikki ei vaan osaa :/
        Toisille se 1,8m talutinkin on liian pitkä....

• 5+12

Autotielle yrittää pikkukoirat rynniä usein, sen olen huomannut! Kun koira on niin pieni, niin lyhyt flexi ei pidä koiraa samalla tavalla paikoillaan kuin isomman pitäisi. Muutenkin pienet koirat riekkuvat flexissä usein jos joutuvat olla paikoillaan. Monesti kun olen ratissa ollut, on yllärinä melkein päässyt autotielle pikkukoira flexissä. Toisinaan koiraa ei edes huomaa siellä jaloissa, jos katukiveystä ja istutusta edessä. Toivottavasti ihmiset eivät luota, että se koira pysyy paikallaan pelkällä istu-käskyllä. :/ Olisi järkyttävää ajaa koiran yli.

• hgfjghkhkkh
        5+12 kirjoitti:

Autotielle yrittää pikkukoirat rynniä usein, sen olen huomannut! Kun koira on niin pieni, niin lyhyt flexi ei pidä koiraa samalla tavalla paikoillaan kuin isomman pitäisi. Muutenkin pienet koirat riekkuvat flexissä usein jos joutuvat olla paikoillaan. Monesti kun olen ratissa ollut, on yllärinä melkein päässyt autotielle pikkukoira flexissä. Toisinaan koiraa ei edes huomaa siellä jaloissa, jos katukiveystä ja istutusta edessä. Toivottavasti ihmiset eivät luota, että se koira pysyy paikallaan pelkällä istu-käskyllä. :/ Olisi järkyttävää ajaa koiran yli.

No tämä oli kyllä keskikokoinen tai määritelläänkö se jo isoksi labbissekoitus siis :(

Ei taida olla vain pikkukoirien omistajien vika.

Ainakin näin itse olen kokenut että pitkän remmin pitäjät voi omistaa minkä koon tahansa..toki varmasti helpompaa isompaa on pidellä jos ei päästä kauaksi jolloin saa paremman vauhdin jos rynnii..ja pieniä voi pysäyttää aina helpommin mutta loukkaantuu helpommin jos jää pyörän alle joten varmaan turvaa siinä mielessä paremmin koiransa..no summa summarum
        Huomioidaan muutkin oli koira mitä kokoa vaan.

• meillä näin
        hgfjghkhkkh kirjoitti:

No tämä oli kyllä keskikokoinen tai määritelläänkö se jo isoksi labbissekoitus siis :(

Ei taida olla vain pikkukoirien omistajien vika.

Ainakin näin itse olen kokenut että pitkän remmin pitäjät voi omistaa minkä koon tahansa..toki varmasti helpompaa isompaa on pidellä jos ei päästä kauaksi jolloin saa paremman vauhdin jos rynnii..ja pieniä voi pysäyttää aina helpommin mutta loukkaantuu helpommin jos jää pyörän alle joten varmaan turvaa siinä mielessä paremmin koiransa..no summa summarum
        Huomioidaan muutkin oli koira mitä kokoa vaan.

Itselläni on 5v kovapäinen mutta hyvin koulutettu terrieri ja 2v kodinvaihtaja seropi jolta ei edellisessä kodissa oltu vaadittu mtn.

aikasempien koirieni kanssa en osannut kuvitellakkaan flexiä ja ihmettelin flexin-käyttäjiä. kun tuo nykyinen terrierini oli n.2v niin päätin kokeilla flexiä, koska tavallisella remmillä veti jatkuvasti, enkä edennyt remmikoulutuksessa vaan yhteistyömme koirani kanssa kärsi, aina kun oli vapaana niin teki kaiken niinkuin halusin ja tuli vierelle kävelemään käskystä. Kokeilin flexiä, ja samantien loppui vetäminen=)

Koira oppi hetkessä hidastamaan vauhtia ennenkuin 8m flexi loppui. Välillä tuntuu että pysähtyy kun vasta ajattelen sanoa:paikka. Eli AINA tottelee Odota(vauhti hiljenee), paikka, tänne reunaan(näytän käsimerkillä kumpaanko reunaan koiran haluan. Ja jos koira on esim.jonkun hajun vallassa, pikku nykäisy muistuttaa koiraa taas tottelemaan.

Kodinvaihtajani ei toimi yhtä hyvin, mutta oppii pikkuhiljaa kun seuraa toista koiraani.
        Jos kadunvarren heinä on märkää, hienohelma-seropi ei millään haluaisi kävellä lähellä reunaa, ja sitä joudun muistuttamaan pikku nykäisyillä kokoajan kummalla reunalla kuljetaa. Sillä on 7m flexi. Kun tulee vastaantulijoita, niin näkee ja ymmärtää mitä haluan ja menee tien reunaan mutta kun takaa tulee esim.pyörä niin ei tajua tilannetta, joten ota seropin aina vierelle kun takaa tulee joku vauhdilla.

Kodinvaihtaja on arka, ja herkästi pelkää uusia koiratuttavuuksia, ja jos menisimme tutustumaan uuteen koiratuttavuuteen niin että omat koirani olisivat lähekkäin niin seropi provosoi terrierini puolustusmielentilaan eli voi rähistä. joten pidän seropin vierellä, ja päästän flexillä terrierin tutustumaan uuteen tuttavuuteen, jolloin seropi näkee ettei ole hätää ja menee rohkeasti myös nuuskimaan.

Jos minulla on tavalliset remmit niin monelle koiralle aletaan rähisemään.
        Flexien avulla kaikki sujuu meillä paremmin, ja tuo kodinvaihtaja-seropi on alkanut saada itseluottamusta, luottaa minuun kaikissa tilanteissa, ja pelko pikku hiljaa väistyy!

Mtn ongelmia ei meillä ole flexien kanssa ollut. Mutta näytän vastaantulijoille ja takaa tuleville selvin käsimerkein missä koirillani on lupa kulkea. nykyään jo moni pyöräilijä joka usein on meidät ohittanut uskaltaa jo ohittaa meidät läheltä.
        Ja koirani vain keskittyvät omiin juttuihimme!

Kun on tavallinen remmi, on useammin kireällä joka viestittää jtn negatiivistä koirillemme, ja voivat reagoida väärin ohikulkeviin jne....

• hgfjghkhkkh
        meillä näin kirjoitti:

Itselläni on 5v kovapäinen mutta hyvin koulutettu terrieri ja 2v kodinvaihtaja seropi jolta ei edellisessä kodissa oltu vaadittu mtn.

aikasempien koirieni kanssa en osannut kuvitellakkaan flexiä ja ihmettelin flexin-käyttäjiä. kun tuo nykyinen terrierini oli n.2v niin päätin kokeilla flexiä, koska tavallisella remmillä veti jatkuvasti, enkä edennyt remmikoulutuksessa vaan yhteistyömme koirani kanssa kärsi, aina kun oli vapaana niin teki kaiken niinkuin halusin ja tuli vierelle kävelemään käskystä. Kokeilin flexiä, ja samantien loppui vetäminen=)

Koira oppi hetkessä hidastamaan vauhtia ennenkuin 8m flexi loppui. Välillä tuntuu että pysähtyy kun vasta ajattelen sanoa:paikka. Eli AINA tottelee Odota(vauhti hiljenee), paikka, tänne reunaan(näytän käsimerkillä kumpaanko reunaan koiran haluan. Ja jos koira on esim.jonkun hajun vallassa, pikku nykäisy muistuttaa koiraa taas tottelemaan.

Kodinvaihtajani ei toimi yhtä hyvin, mutta oppii pikkuhiljaa kun seuraa toista koiraani.
        Jos kadunvarren heinä on märkää, hienohelma-seropi ei millään haluaisi kävellä lähellä reunaa, ja sitä joudun muistuttamaan pikku nykäisyillä kokoajan kummalla reunalla kuljetaa. Sillä on 7m flexi. Kun tulee vastaantulijoita, niin näkee ja ymmärtää mitä haluan ja menee tien reunaan mutta kun takaa tulee esim.pyörä niin ei tajua tilannetta, joten ota seropin aina vierelle kun takaa tulee joku vauhdilla.

Kodinvaihtaja on arka, ja herkästi pelkää uusia koiratuttavuuksia, ja jos menisimme tutustumaan uuteen koiratuttavuuteen niin että omat koirani olisivat lähekkäin niin seropi provosoi terrierini puolustusmielentilaan eli voi rähistä. joten pidän seropin vierellä, ja päästän flexillä terrierin tutustumaan uuteen tuttavuuteen, jolloin seropi näkee ettei ole hätää ja menee rohkeasti myös nuuskimaan.

Jos minulla on tavalliset remmit niin monelle koiralle aletaan rähisemään.
        Flexien avulla kaikki sujuu meillä paremmin, ja tuo kodinvaihtaja-seropi on alkanut saada itseluottamusta, luottaa minuun kaikissa tilanteissa, ja pelko pikku hiljaa väistyy!

Mtn ongelmia ei meillä ole flexien kanssa ollut. Mutta näytän vastaantulijoille ja takaa tuleville selvin käsimerkein missä koirillani on lupa kulkea. nykyään jo moni pyöräilijä joka usein on meidät ohittanut uskaltaa jo ohittaa meidät läheltä.
        Ja koirani vain keskittyvät omiin juttuihimme!

Kun on tavallinen remmi, on useammin kireällä joka viestittää jtn negatiivistä koirillemme, ja voivat reagoida väärin ohikulkeviin jne....

Itselläni ollut myös terrierejä tosin helppo koulutteisia kettiksiä. mutta terrejä kuitenkin. :)
        Ja kodinvaihtaja isokokoinen seropi.

Isolle opetin menemään lyhyellä hihnalla ja oppi hyvin eli en käyttänyt fleksiä ja oli sellainen hyökyjä jokaisen päälle kun oli kouluttamaton tullessaan minulle.

Terrierit opetin alusta siihen etten vie niitä remmillä kiskoen vaan jos vaihdoin suuntaa hihkaisin täältä ja kääntyivät suuntaani tai odottivat polun päässä minne mennään. Jos menin hihna kireänä niin ei reagointi muuttunut koska en ollut opettanut siihen että kun hihna kiristyy ilmaantuu jotain mielenkiintoista. Tosin oli tuo haitaksi kun menin pimeällä ja olisin halunnut valppaammat wuffet mutta ei kun ei relaten mentiin vaan :)
        Muuten annoin tutustua luvalla rauhallisesti odottaen muihin koiriin jolloin kontakti tilanteessa kuin tilanteessa hyvä.

Fleksit on hyviä jos käyttää oikein eli ei ajoteiden, pyöräteiden varsilla pitkällä remmillä..tämähän on vain peruskoulutuskysymys meneekö koira vetämättä vai ei. :) Ja on pelottavaa ohittaa koirat jos fleksissä eikä lyhyellä remmillä..riitti kun muutaman kerran meinasin kaatua..eli kilkutan takana jolloin ehtii laittaa hyvin koiran lyhyemmälle hihnalle mutta olisi mukavaa jos olisi automaattista jotta muukin liikenne tulee huomioiduksi..joskus kun on kiire ja menee melkoinen tovi kun isojen ja pienien koirien kanssa pyörinä alkaa ja koirat kiskoo milloin mihinkin.

• eläinrahakas

Kato, flexissä on semmoinen nappi, mistä sen saa lyhyeksi!

• kipale

No eipä useimmat näytä sitä käyttävän

• Ei juuri tarvetta
        kipale kirjoitti:

No eipä useimmat näytä sitä käyttävän

lukitukselle sillä siinä fleksissä on myös nuppi josta kiinni pitäen tarvittavan ajan voi estää koiran etenemisen niissä tilanteissa kun koira ei saisi edetä määrämittaa pidemmälle. Näin voi koko ajan säätää sitä pituutta millä koira kulkee. Kätevä ohituksissa kun hyvissä ajoin alkaa lyhentää ja ohituksen ajan pitää kiinni koiran ollessa vierellä ja päästää irti kun ohitus tehty. Lukituksen hyöty lähinnä jossain liikennevaloissa odottaessa tai sitten jossain koulutustilanteissa kun opetetaan koiralle ettei koko ajan tarvi olla siellä narun päässä etäällä omistajasta vaan voi kulkea myös vierellä. Muulloin tuo jarrunappi toimii hyvin.

• Ankrieli
        Ei juuri tarvetta kirjoitti:

lukitukselle sillä siinä fleksissä on myös nuppi josta kiinni pitäen tarvittavan ajan voi estää koiran etenemisen niissä tilanteissa kun koira ei saisi edetä määrämittaa pidemmälle. Näin voi koko ajan säätää sitä pituutta millä koira kulkee. Kätevä ohituksissa kun hyvissä ajoin alkaa lyhentää ja ohituksen ajan pitää kiinni koiran ollessa vierellä ja päästää irti kun ohitus tehty. Lukituksen hyöty lähinnä jossain liikennevaloissa odottaessa tai sitten jossain koulutustilanteissa kun opetetaan koiralle ettei koko ajan tarvi olla siellä narun päässä etäällä omistajasta vaan voi kulkea myös vierellä. Muulloin tuo jarrunappi toimii hyvin.

Lukitusta meilläkin käytetään toisia koiria ja ihmisiä kohdattaessa/ohitettaessa. Molemmilla koirilla (bichon frise) käytössä flexit ja meidän ulkoilumaastoissa, joissa saa enimmäkseen kävellä ketään kohtaamatta on kiva antaa koiralle liikkumavapautta. Meidän jääräpäät kun eivät ole varmoja vapaana kulkijoita.

• caucasiansd

8 m flexi on ainoa oikea kun on koira joka lenkillä kanssasi juoksee. Läskipeffat koiran omistajat opettaa koiran lenkillä kävellä löntystelemään. Isännällä ja emännällä on ylipainoa, samaten koiralla. Koiran kanssa minimi on 3km juoksua ja tätä ylimenevän osan voi kävelläkin.

• Pro koirat

Mihin tarvitaan 8m flexiä koiran kanssa juostessa? Oma koira juoksee rinnalla, tai n. puoli metriä edellä siinä vieressä... Enkä ole päivääkään edes opettanut tohon hommaan. Se vauhti siinä pikku ravissa on ilm. se luonnollisin vauhti koiralleni mennä, joten pysyy samassa tahdissa luonnostaan, paremmin kuin kävellessä.

• kipale

Jaa no ei ole ylipainoa minulla eikä varsinkaan koiralla. Kyllä mekin aina välillä juostaan. Kerropa minkä takia koiran kanssa juoksemiseen tarvitaan 8 metristä flexiä?? Kai sen koiran on tarkoitus juosta rinnalla eikä 8m edellä/takana.

• Luulenpa että
        kipale kirjoitti:

Jaa no ei ole ylipainoa minulla eikä varsinkaan koiralla. Kyllä mekin aina välillä juostaan. Kerropa minkä takia koiran kanssa juoksemiseen tarvitaan 8 metristä flexiä?? Kai sen koiran on tarkoitus juosta rinnalla eikä 8m edellä/takana.

tuo caucasianin vastaus oli lähinnä sarkasmia. Mutta kyllä sen kanssa juostakin voi, eihän siinä mitään järkeä ole vaihtaa fleksiä tavalliseen siksi aikaa kun juoksee. Samalla fleksillä se juoksu hoituu kuin kävelykin.

• caucasiansd
        kipale kirjoitti:

8m fleksillä voi paremmin kontrolloida koiran ja oman juoksuvauhdin suhdetta, Alamäessä koira nelivetona vetää vähän lujempaa joten on varaa antaa väljää. Toisaalta metrin hihnassa tulee ikävä ylläri eteen kun koira nappaa kivan hajun valaisinpylvään juurelta ja stoppaa eteesi. lennät koiran yli liitoa sellaiset 6 metriä ja nenä toimii laskutelineenä. Olen juoksuttanut lyhyellä hihnalla ja flexillä ja flexi on yliveto. Lukittuna siitä saa sitäpaitsi lyhyen.

• Kunnonremmiollapitää

Itse kuulun näihin flexin ihmettelijöihin... Paljon tulee juurikin noita aloittajan ilmaisemia tapauksia että annetaan mennä miten sattuu ja kaukana omistajasta. Annetaan tulla oman koiran iholle asti, vaikkeivat voi tietää miten se suhtautuu.. On kylläkin ihan kiltti, mutta ei vieras ihminen sitä voi tietää.

Mutta kaikista eniten mua ärsyttää flexi kouluttamattomien ja rähjäävien koirien kanssa, jopa vaarallisten. Muistan kerran tapauksen entisellä asuinalueellani:
      Olimme 18kg painoisen koirani kanssa lähdössä lenkille ja kävelimme taloyhtiömme pihan läpi kuten monesti ennenkin.
      Pihan alueella oli pari kerrostaloa. Yhden rapun ovesta tuli ulos samoihin aikoihin mies isohkon seropinsa kanssa, joku sakemanni sekoitus mielestäni. Mies ei kerinnyt juurikaan reagoida kun hänen koiransa suoraan ovelta syöksyi kohti miun koiraani sellaisen haukkumurinan kera.
      Koira oli flexissä ja mies ei saanut heti stopattua sitä, joten koira vain jatkoi juoksemistaan meitä kohti. Muistan siinä ajatelleeni nopeasti että "nyt se on menoa!" ja vetäsin oman koirani taaksei automaattisesti.
      No pari kertaa se mies yritti sitä flexiään saada toimimaan, ennenkuin otti vain narusta kiinni ja kiskaisi koiran luokseen ja alkoi karjumaan sille.
      En tiedä olisko se naru edes yltänyt meidän luokse, mutta ei se tilanne kovin mukavalta näyttänyt kun noin vapaasti pääseee hyökkäilemään iso koira remmistä huolimatta.
      Sääliksi tosin kävi myös tätä koiraa, huudosta päätellen en ihmetellyt mistä moinen luonne vika tullut...

Tuo nyt oli aika ääritapaus, mutten usko olevan ainoaa laatuaan...

Toisekseen mietin miten sellainen muovikapistus kestää isomman koiran syöksähtelyt? Oman koiran 2m pitkän nailon hihnan ostin koiran mulle tultua ja vieläkin käytössä ihan hyväkuntoisena vaikka on jorpakot, soratiet, hampaat sun muut käynyt läpi..

Nyt olen tosin itse miettinyt flexin hankkimista, tosin vain pelto lenkkejä varten kun en enään viiti täysin vapaana pitää...

Flexi mielestäni ok jos koira on helposti hallittavissa (pieni) tai hyvin käyttäytyvällä koiralla.

• Snelli2

Ei ne muovikapistukset aina kestäkään, sen tiedän. Hajoaako helpostikin, en tiedä?
        Kädellä on syytä joustaa kun kela ottaa kiinni, jos koira on liikkeessä, siten sinne kelan mekanismiin kohdistuu vähemmän voimaa kuin äkkipysähdyksessä. Minun vinkki olisi pyykkinaru jos pellolle olette menossa.

• Nappikauppa

Flexi on taluttimista huonoin vaihtoehto, oikeastaan se on epätalutin. Se on nimittäin aina tiukalla kun taluttimen pitäisi olla aina löysällä. Flexihän huolehtii koirasta riippumatta siitä että taluttimessa on jatkuva veto päällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5076
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3606
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2983
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2975
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      9
      2886
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2343
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1828
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1770
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1721
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      135
      1629
    Aihe