Bulimikon tytär

Neuvoja kaipaava

Itse olen jo lähes 30-vuotias nainen ja äitini on sairastanut bulimiaa melkein 40 vuotta. Hänn kertoi minulle asiasta ollessani 14. En yllättynyt. Jotenkin jo pienenä lapsena osasin aavistaa mitä perheessä tapahtuu. Monta kertaa hänen tietämättään olin kuullut hänen oksentavan. Jo 8-vuotiaana olin etsinyt sairaudelle nimen.

Meillä on äitini kanssa todella läheiset välit. Puhumme paljon hyvinkin henkevistä asioista ja hän uskoutuu minulle usein sairautensa tilasta (onko sitä nyt oksennettu viime aikoina enemmän vai vähemmän). Äitini ja isäni ovat edelleen naimisissa ja äiti pimittää sairauttaan puolisoltaan.

Olen usein hyvin huolissani. Olen kuunnellut, yrittänyt neuvoa, yrittänyt samaistua, kehottanut hoitoon, hankkinut tietoa, mutta tilanne ei ole parantunut. Miten toista voi tällaisessa tilanteessa auttaa, kun on ahminut ja oksentanut 70-luvulta asti. Sairaus puhkesi, kun hän oli 15.

Kuulen mielelläni äitejä keiden lapset ovat tietoisia sekä ihmisiä ketkä ovat päässeet noin pitkästä "koukustaan" irti. Ehkä hän kuolee tähän sairauteen joku päivä, enkä täysin ymmärrä, että miksi ihmisen pitää heittää koko kaunis elämä hukkaan noin. En halua tuomita, vaan ymmärtää.

Itselläni ei onneksi ole ollut milloinkaan "bulimisia taipumuksia", vaikka samassa talossa aikuiseksi kasvoinkin. Joskus painoasiat stressaa (kuten varmaan kaikilla muillakin naisilla), mutta oksentamista en ole koskaan pitänyt vaihtoehtona.

Jos joku täällä haluaa/pystyy kertomaan minulle asioista nimimerkin turvin, niin luen mielelläni. Ehkä osaisin joku päivä myös auttaa äitiäni enemmän. Kiitos.

2

290

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bulimikon tytär

Kukaan ei vieläkään ole vastannut tähän viestiin.... :(

• 13+16

Moi! Olet varmasti ihana tytär. Kiva, että äidilläsi ja sinulla on noin läheiset välit toisiinne, se auttaa jo paljon.
      Olen nyt 27 ja sairastuin bulimiaan noin 15-vuotiaana, ja siltä pohjalta yritän sinulle vastata. Koska syömishäiriöt ovat psyykkisiä sairauksia, on tärkeää, että sairastunut itse on huolissaan tilastaan ja on valmis tekemään töitä parantumisensa eteen. Jos halua ei ole, on hyvin vaikeaa auttaa itse, eikä ketään voi pakottaa lääkäriin, ellei tila ole kuolemanvakava. Tämä on masentavaa, mutta yritä aktiivisesti jutella äidillesi hoitoon hakeutumisesta ja kerro hyviä puolia parantumisesta. Sairaus todennäköisesti hallitsee hänen elämäänsä hyvinkin vahvasti ja siitä on tullut tiukasti osa identiteettiä, tapa, jota toistetaan vaikka itseä ei enää edes huvittaisi. Kannatan myös isällesi kertomista, tosin äitisi luvalla, sillä oman puolison huoli saattaisi herättää bulimikon halun parantua. Itse olin vuosia yksinäinen, kunnes rakastuin mieheen, jonka kova huoli pakotti minut siihen tilanteeseen, että oli vain pakko parantua.
      Nykyään nautin elämästäni, elän suhteellisen terveellisesti ja minulla on pieni vauva mieheni kanssa. Jo heidän takiaan haluan pysyä terveenä.
      Koska sairastin 7 vuotta bulimiaa, sitä ei selätetty helpolla. Alku oli hidas, eikä ollenkaan varma. Vaikka olen parantunut kokonaan jo kolmisen vuotta sitten, oksentelua esiintyy aina välillä ja ajattelen yhä olevani bulimikko, vaikka en sitä enää ole. Jollain tapaa se tulee aina leimaamaan elämääni ja olen ihan fine sen kanssa, mutta ei mahda mitään.
      Se, miten voit auttaa parhaiten, on juuri tuo, mitä itse mainitsitkin jo. Kuuntele ja keskustele, mutta kannusta parantumaan. Kerro huolestasi häneen ja kehu häntä monin eri tavoin. Pysy tukena, tätä miehenikin minulle teki. Ja tosiaan, kerro isällesi. Tästä aiheesta voisi kirjoittaa sivukaupalla tekstiä (niin kuin ollaan kirjoitettukin), mutta toivottavasti autoin edes jotenkin.
      Voimia sinulle ja äidillesi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3585
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      69
      1896
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1578
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1204
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      62
      1014
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      968
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      843
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      834
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe