Illalla tv- uutiset kertoivat kuinka Valamon luostari on panostanut alkoholipolitiikkaansa lisäämällä Whiskyn valmistamisen alkoholituotantoonsa. Luostarissa on nyt suomen suurin Whisky-tislaamo.
Tämä tosiasia on siis kerrottava kaikille asiaa ihmetteleville ja kouluissamme ortodoksista uskontoa lapsille opetettaessa.
Miltä tämä sinusta kuulostaa/tuntuu?
Suomen ortodoksinen kirkko vuonna 2014,
Alkoholi/väkiviinat ja luostari/ortodoksisuus
81
1603
Vastaukset
- klbnjölthfgmekgh5t
Tästähän oli jo puhetta tällä palstalla viimeviikolla...
Ei ole mikäään yllätys.
Mitähän bakkanaalia seuraavaksi. - yötönyö
Se on hyvää hanketta köyhälle luostarille. Luostarissa valmistetut tuotteet tuskin menee rökälejuopoille. Enempikin vientiin oikeille Whiskyharrastajille, heillä "juonti" ei ole humala hakuista. Ehkä joku kukkahattutäti ostaa koto Suomeenkin yömyssyksi.
- mklgjiofyuofyuoo
1. Et voi tietää kelle se päätyy juotavaksi.
2. Kuka tahansa jopa varakaskin juoppo voi aiheuttaa hankaluuksia läheisilleen ja tuntemattomillekkin kuten rattijuopot ja muut sekoilevat jotka käyttää väkivaltaa toisiin ihmisiin. - taiteilijan ura
Köyhän luostarin kynäniekat voivat ottaa lapion käteen ja mennä pellolle tai sahan kanssa metsään hankkimaan toimeentulonsa ihan oikealla työllä.
Ei ole oikein että talkoolaiset tekevät oikean työn ja nämä vain pällistelevät piällysmiehinä ja toimistohommissa. taiteilijan ura kirjoitti:
Köyhän luostarin kynäniekat voivat ottaa lapion käteen ja mennä pellolle tai sahan kanssa metsään hankkimaan toimeentulonsa ihan oikealla työllä.
Ei ole oikein että talkoolaiset tekevät oikean työn ja nämä vain pällistelevät piällysmiehinä ja toimistohommissa.Aivan..rukoile ja tee töitä. Elääpi vanhaksi ja hyvässä kunnossa.
- vanhauskoinen
Asiallinen viestiketjun aloitus ilman provoa!
Itsekin olen ihmetellyt ortokirkon passiivista suhtautumista alkoholinkäytön ongelmiin ja yleensäkin päihteisiin. Viinan käyttöä ortodoksit puolustelevat ja perustelevat yksittäisillä raamatusta noukittujen siteerauksin: "Jeesus muutti veden viiniksi"...yms.
Eikö päihteiden käyttöön tulisi suhtautua kriittisemmin, "vähättelyn" sijaan?
Raittiit elämäntavat ovat tavoiteltavia arvoja. Ainakin mielelläni soisin omille lapsilleni niitä. Jos ortodoksinen usko kannustaa tai suosii alkoholin käyttöä, suhtaudun oppiin kriittisesti ja olen hämmentynyt.- Häpeähattutarhassa
Luostarilaitos on ollut edelläkävijä monessa. Kannattaa tutustua luostarien historiaan ja myös viinan historiaan.
Alkoholismi on sairaus jolle ei kukaan muu kuin alkoholisti itse voi mitään; jos hänkään voi. Soisin alkoholismin häpeän loppuvan sillä eivät mielensairaudetkaan, toivottavasti, ole enää häpeän asioita.
Suosittelen siirtymistä asiallisuuteen tässäkin asiassa. - perceverance
Häpeähattutarhassa kirjoitti:
Luostarilaitos on ollut edelläkävijä monessa. Kannattaa tutustua luostarien historiaan ja myös viinan historiaan.
Alkoholismi on sairaus jolle ei kukaan muu kuin alkoholisti itse voi mitään; jos hänkään voi. Soisin alkoholismin häpeän loppuvan sillä eivät mielensairaudetkaan, toivottavasti, ole enää häpeän asioita.
Suosittelen siirtymistä asiallisuuteen tässäkin asiassa.kylläpä se vaan häpeä on jos ei aikuisella ihmisellä ole itsekuria vaan työntää ongelmansa viinaan ja toisiin ihmisiin ja vahingoittaa heitä.
On erittäin häpeällistä jos luostari kannustaa tälläistä toimintaa ja vielä suurempi häpeä jos luostarissa esiintyy tälläistä toimintaa.
Tottakai ennenvanhaan moraalikäsitykset olivat jopa hengellisissä yhteisöissä erittäin kyseenalaisia mutta tämä on nykyaikaa eikä hengellisyyden varjossa sovi harjoittaa eikä tukea epäsosiaalisia ja epähengellisiä asioita.
Viinan rakastajillahan on tunnetusti halu puolustaa addiktiotaan.
Alkoholismi ei ole sairaus vaan sellaisille ihmisille joista ei ole normaali eläjiksi on ollut pakko saada jokin status että heille voi maksaa jotain päivärahaakin kun ei ole voinut maksaa työttömyysturvaa kun heistä ei työhön viinan takia ole.
Siksi kela vaatii jonkun diagnoosin ja diagnooseihin on tullut alkoholismi.Mutta se ei taas tarkoita että alkoholismi olisi reppanoille joku sairaudentila joka kaunistelisi heikkopäisiä itsekurittomia laiskureita.
En ymmärrä muutoinkaan mitään heikkolahjaisia vätelöitä jotka eivät osaa ottaa itseään niskata kiinni.
Häpeä se on ja häpeää heidän tulee laiskuudestaan tunteakkin.
Omassa suvussanikin on näitä vätelöitä setä, isä ja muutama täti jotka on eläkkeellä viinan takia.Jokainen heistä aiheuttaa lähiympäristölleen stressiä, vaivaa ja ennenkaikkea pahaa olemalla räävittömiä, käyttäytymällä huonosti, käyttämällä toisia hyväksi, haukkumalla toisia, pilaamalla perhejuhlat,olemalla henkisesti ja fyysisesti väkivaltaisia yms. listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Alkoholismillahan ihminen yrittää paikkkailla päänsä virranjakajan vakavia tiloja ja sellainen juoppo on vielä klahta kauheampi ja tolkuttomin tapaus. - --------------
perceverance kirjoitti:
kylläpä se vaan häpeä on jos ei aikuisella ihmisellä ole itsekuria vaan työntää ongelmansa viinaan ja toisiin ihmisiin ja vahingoittaa heitä.
On erittäin häpeällistä jos luostari kannustaa tälläistä toimintaa ja vielä suurempi häpeä jos luostarissa esiintyy tälläistä toimintaa.
Tottakai ennenvanhaan moraalikäsitykset olivat jopa hengellisissä yhteisöissä erittäin kyseenalaisia mutta tämä on nykyaikaa eikä hengellisyyden varjossa sovi harjoittaa eikä tukea epäsosiaalisia ja epähengellisiä asioita.
Viinan rakastajillahan on tunnetusti halu puolustaa addiktiotaan.
Alkoholismi ei ole sairaus vaan sellaisille ihmisille joista ei ole normaali eläjiksi on ollut pakko saada jokin status että heille voi maksaa jotain päivärahaakin kun ei ole voinut maksaa työttömyysturvaa kun heistä ei työhön viinan takia ole.
Siksi kela vaatii jonkun diagnoosin ja diagnooseihin on tullut alkoholismi.Mutta se ei taas tarkoita että alkoholismi olisi reppanoille joku sairaudentila joka kaunistelisi heikkopäisiä itsekurittomia laiskureita.
En ymmärrä muutoinkaan mitään heikkolahjaisia vätelöitä jotka eivät osaa ottaa itseään niskata kiinni.
Häpeä se on ja häpeää heidän tulee laiskuudestaan tunteakkin.
Omassa suvussanikin on näitä vätelöitä setä, isä ja muutama täti jotka on eläkkeellä viinan takia.Jokainen heistä aiheuttaa lähiympäristölleen stressiä, vaivaa ja ennenkaikkea pahaa olemalla räävittömiä, käyttäytymällä huonosti, käyttämällä toisia hyväksi, haukkumalla toisia, pilaamalla perhejuhlat,olemalla henkisesti ja fyysisesti väkivaltaisia yms. listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Alkoholismillahan ihminen yrittää paikkkailla päänsä virranjakajan vakavia tiloja ja sellainen juoppo on vielä klahta kauheampi ja tolkuttomin tapaus.Kas kun et vie saunan taa ja ammu niskalaukausta.
Valamolla ja alkoholismilla ei ole yhteyttä. - öcgmälsjhpoeh +0eri+
-------------- kirjoitti:
Kas kun et vie saunan taa ja ammu niskalaukausta.
Valamolla ja alkoholismilla ei ole yhteyttä.Itseäsikö ja omia tekojasiko yrität puolustella?
Kerroppa mikä hyöty näistä näistä on?
Ei mitään ajelevat kännissä ihmisiä vammaisiksi ja kuoliaaksi yms.Rikollisia nämä ovat eivät sairaita.
Tätäkö yrität puolustella tällä säälimisellä ja päähän taputtelulla?
Sääli ettet ole nähnyt näitä tarpeeksi läheltä ja alkoholismi ei ole sinulle tuttua.Otappa selvää holistien läheisiltä tai heidän tappamiensa ihmisten läheisiltä millaisia ovat alkoholistit koska tietopohjasi ei ole ajantasainen eikä riittävä. - ortodoksi & pelimies
-------------- kirjoitti:
Kas kun et vie saunan taa ja ammu niskalaukausta.
Valamolla ja alkoholismilla ei ole yhteyttä." Valamolla ja alkoholismilla ei ole yhteyttä."
Me alan ihmiset tiedämme paremmin ;-) - ?????????
ortodoksi & pelimies kirjoitti:
" Valamolla ja alkoholismilla ei ole yhteyttä."
Me alan ihmiset tiedämme paremmin ;-)Minkä alan mies olet?
- kolmen kombinaatio
????????? kirjoitti:
Minkä alan mies olet?
Juoppo, mielenterveysongelmainen, yrittäjä?
- Toisin on siis meill
Nythän taitaa olla niin, ettei Uuden Valamon luostari edes anniskele viskiä omassa ravintolassaan, luulen ainakin niin. Toisin on sentään ulkomailla. Itse tiedän että Venäjällä luostareista annetaan lahjaksi esimerkiksi maustettuja vodkia, ja olenpa minä kerran käynyt tutustumassa Baijerissa vanhaan mutta edelleen toimivaan roomalaiskatoliseen munkkiluostariinkin, joka on erittäin kuuluisa hyvästä oluestaan.
Luostarista ei löytynyt oikein ristinsieluakaan mistään kujilta tai pihoilta, kirkosta nyt puhumattakaan, mutta alimman kerroksen oluttupa olikin ihan täpötäynnä pyhiinvaeltajia!
Siellä oli tyypilliseen baijerilaiseen tapaan vahva rasvankäry koko ravintolasalin ilmassa, pyhiinvaeltajilla oli hyvin suuret kolpakot luostarin olutta ja kaikki näyttivät viihtyvän hyvin. Luostarin tiedotteissakin kuulemma varoitetaan pyhiinvaeltajia tulemasta luostariin omalla autollaan, sillä niin kovin monta kertaa autokuski ei olekaan ollut enää ajokunnossa myöhään illalla luostarista poistuessaan.
Toisin on siis meillä kuin heillä, elikkä meillä paremmin. Heillähän on todella paljon alkoholimyrkytyksiä jo yksin Oktoberfestin aikana Münchenissä!- oletko mielestäsi kr
Tuo ei ole mikään puolustus vrt. helvetissä on kaikki paljon huonommin, miksi emme siis saisi mellastaa täällä vähän pienemmällä volyymilla aiheuttaen vähän vähemmän pahaa...
Yhtä kätevä logiikka tuolla sinun vähättelytyylilläsi.
Ortodoksit puolustelee historiallisilla kulttuurispoliittisilla yhteiskunnallisilla lieveilmiöillä toimintaansa joka ei kuulu kristinuskoon ollenkaan. - puolestapuhujain
oletko mielestäsi kr kirjoitti:
Tuo ei ole mikään puolustus vrt. helvetissä on kaikki paljon huonommin, miksi emme siis saisi mellastaa täällä vähän pienemmällä volyymilla aiheuttaen vähän vähemmän pahaa...
Yhtä kätevä logiikka tuolla sinun vähättelytyylilläsi.
Ortodoksit puolustelee historiallisilla kulttuurispoliittisilla yhteiskunnallisilla lieveilmiöillä toimintaansa joka ei kuulu kristinuskoon ollenkaan.Älä yleistä. Eivät kaikki alkoholistit ole meluavia rellestäjiä. He ovat kärsiviä lähimmäisiämme.
- tarpeeksi jo
puolestapuhujain kirjoitti:
Älä yleistä. Eivät kaikki alkoholistit ole meluavia rellestäjiä. He ovat kärsiviä lähimmäisiämme.
Tunnetko yhtään alkoholistia?
Oletko nähnyt ammattilaisena millainen on alkoholisti?
Hiljainenkin alkoholisti voi olla väkivaltainen, rattijuoppo, henkisen väkivallan harjoittaja yms.
Tutustuppa muutamaan alkoholistiin niin alkaa valjeta synkkä totuus.
Alkoholisti ei ole UHRI vaan hän on se joka tekee uhreja ympärilleen.
Alkoholisti on psyykkisesti sairas ihminen jonka tuhovoima on mittava!
Suurinosa alkoholisteista ja rikollisista on narsisteja!
Puhun ammatillisesta sekä henkilökohtaisesta kokemuksesta.Näen juoppoja töissäni sekä omassa suvussanikin. - Toisin on siis meill
oletko mielestäsi kr kirjoitti:
Tuo ei ole mikään puolustus vrt. helvetissä on kaikki paljon huonommin, miksi emme siis saisi mellastaa täällä vähän pienemmällä volyymilla aiheuttaen vähän vähemmän pahaa...
Yhtä kätevä logiikka tuolla sinun vähättelytyylilläsi.
Ortodoksit puolustelee historiallisilla kulttuurispoliittisilla yhteiskunnallisilla lieveilmiöillä toimintaansa joka ei kuulu kristinuskoon ollenkaan.Jos tyylinikään ei teitä miellytä, niin johtuuko se siitä etten ajattele samalla tavalla kuin te?
Luojan kiitos, jotakin eroa on olemassa, kuten esimerkiksi minun ja teidän ajattelunne!
Mielestäni olen havainnut jo hyvin nuorena eron ortodoksien ja protestanttien välillä, kysehän on siitä että ortodoksit elävät ja protestantit vain teeskentelevät.
Hohhoijaa..eiköhän tosi juoppo juomansa jostain löydä..korvikkeesta tai tekee itse. Elämästä/alkoholista on lupa nauttia niillä joilla EI ole alkoholiongelmaa. Jokainen on vastuussa omista juomisistaan.
Ainoa mikä tuossa mietityttää..whisky? Ei suomessa saa tehdä whiskyä.- Katsotaan sitten myö
Tulevaisuudessa sitten nähdään, millä nimellä tämä luostarin tuote tulee myyntiin.
Katsotaan sitten myö kirjoitti:
Tulevaisuudessa sitten nähdään, millä nimellä tämä luostarin tuote tulee myyntiin.
Walamon wehnä wiina...
- semmoista
Katsotaan sitten myö kirjoitti:
Tulevaisuudessa sitten nähdään, millä nimellä tämä luostarin tuote tulee myyntiin.
Alan miehen moottoriöljy
- Athokselle
Kai tiesit, että Pyhät Isät Athoksella ovat tarjonneet Tsipouroa vierailijoille jo satoja vuosia. Loustarilaitosta on myös kiittäminen useita jaloista juomista kuten sampanjasta. Ei koskan humalaan, mutta sielulle ja ruumille.
Valamolle lienee myös kaikki lisätulo hyväksi. Tuskin tästä ruokouksen voima heikkenee.- ihmettelijä
En löydä raamatusta athosta onko se modernin ajan jerusalem?
- moraali1
Valamoa siis pidetään pystyssä väkijuoman turvin?
- te olette vain tyhmä
ihmettelijä kirjoitti:
En löydä raamatusta athosta onko se modernin ajan jerusalem?
Voi voi sentään, te olette vain tyhmä kuin saapas, yksinkertainen ja oppimaton ihminen!
Ette kai te löydä Raamatusta (joka siis kirjoitetaan isolla alkukirjaimella, sehän on kirjan nimi!) mitään tietoa myöskään umpilisäkkeestä ja silti se voi tulehtua.
Jos joudutte umpilisäkkeen tulehduksen takia sairaalaan ja leikkaukseen, toivotteko että kirurgi katsoo leikkausohjeet Raamatusta? - oliko raamatussa?
Kai tiesit, että Pyhät Isät Athoksella ovat tarjonneet Tsipouroa vierailijoille jo satoja vuosia
Heheh mitä ihmettä jonkun kreikkalaisen munkkisaaren touhut kristinuskoon katsoo???
Se on heidän paikallinen tapansa.
Mitä tämä athos ylistys oikein on???
- yötönyö
Jos joku ei nauti kalliita valamon tuotteita sitten se nauttii muiden valmistamia. Taitaa taas kukkahattutädit olla palstalla.
- Herra heitä armahtak
Niin sanotun kristillisen liiton ja lutherisaation isännät ja saarnaajat vain haluavat keskustella täällä ortodoksisuudesta. Tosin heillä on ihan väärä asenne, mutta Herra heitä armahtakoon, sillä he eivät edes ymmärrä mistä he kirjoittavat.
- Orthodox4ever
Herra heitä armahtak kirjoitti:
Niin sanotun kristillisen liiton ja lutherisaation isännät ja saarnaajat vain haluavat keskustella täällä ortodoksisuudesta. Tosin heillä on ihan väärä asenne, mutta Herra heitä armahtakoon, sillä he eivät edes ymmärrä mistä he kirjoittavat.
Nyt pietistit ja muut moralistiprotestantit: hus hus, pois vaan täältä levittämästä omia kantoja.
Ort kirkko ja kristillisyys on aivan eri asia ja oma juttunsa. Pitäkää te omat käsityksenne ja moraaliperiaatteetteenne, me pidämme omamme. Me emme tarvitse teidän lupaanne siihen miten ort kirkon ja luostarilaitoksen taloutta hoidetaan. Yhtä lailla meille ei kuulu teidän asianne emmekä me puutu miten teidän varainhankinta tapahtuu.
- ja vielä NAINEN
Johan on perkele, täällä arvauksiaan esittäneet ortodoksit eivät ole kristittyjä.
Minä olen käännynnäinen ja en siedä juoppoja ja en ymmärrä sitäkään että kirkko sekaantuun niitten hyysäämiseen.
Tosin kukaan normaalijärkinen ihminen uskontokuntaan katsomatta ei sortuisi myöskään tuohon päänsilittelyyn.
Tuliko selväksi?- destemona
"Tupakka, viina ja villit naiset ne .... ja sotkee mun pään."
Mitä sanoikaan Dostojevski lähimmäisistä?
No, toivottavasti löydät vertaistasi tuomitsevaa seuraa. Jätä vaan muut rauhaan.
Varmaankin jättäisit heitteille tuleen tuikatun juopon. Tai lumihankeen sammuneen. - öälyuktoluopäoö,l,il
destemona kirjoitti:
"Tupakka, viina ja villit naiset ne .... ja sotkee mun pään."
Mitä sanoikaan Dostojevski lähimmäisistä?
No, toivottavasti löydät vertaistasi tuomitsevaa seuraa. Jätä vaan muut rauhaan.
Varmaankin jättäisit heitteille tuleen tuikatun juopon. Tai lumihankeen sammuneen.Minä en olekkaan kukkahattu.
Ensiavun kyllä annan muttei minun tarvitse tukea eikä kannustaa eikä silitellä paskiaisten päitä muutoin.
Sulla on hieman kärjistettyjä ja ristiriitaisia vertauksia varmaankin ihan tahallisesti .
Mitä näitten hullujen kanssa keskustelemaan kun ovat omaa paskaansa päät täynnä.
Siitä vaan greenpeace, kettutytöt ja juoppohuolto antakaa mennä, samankaltaiset ajatusmaailmat .Onneksi ei tarvitse osallistua hyysäykseen. - terv, se 5-vuotias
destemona kirjoitti:
"Tupakka, viina ja villit naiset ne .... ja sotkee mun pään."
Mitä sanoikaan Dostojevski lähimmäisistä?
No, toivottavasti löydät vertaistasi tuomitsevaa seuraa. Jätä vaan muut rauhaan.
Varmaankin jättäisit heitteille tuleen tuikatun juopon. Tai lumihankeen sammuneen.Skene:
180cm narsistinen juoppo hakkaa kerrostaloasunnossa naisystäväänsä nainen juoksee alasti keittiönpöydän alle suojaan kun 180cm mies heittelee naista puutuolilla ja polttaa tupakalla selkään jälkiä.
Vieressä seisoo 5-vuotias lapsi ja katsoo ja pelkää.Mies sanoo älä pelkää.Nainen huutaa älä lyö ajattele lastasi.Mies ei ajattele, mies on juoppo, mustasukkainen ja käytöshäiriöinen.
(tähänkö sitten pitäisi tulla kukkahattujen ja poliisin silittelemään hakkaajan päätä)???
Nainen pakenee maalle äitinsä luo turvaan ja ovat asettuneet yöpuulle, mustasukkainen 180 cm mies ajaa kaupungista taksilla maaseudule ja alkaa kiertämään vanhaa maatalon päärakennusta ympäri.Kukaan ei päästä sisään.Äiti pelkää lapsensa kanssa sukulaisissa ja lapsi nukkuu kellarinluukun yläpuolisessa huoneessa pinnasängyssä, ikää on noin 1 vuosi jos sitäkään.Mies päättää ottaa ison kiven ja rikkoa ikkunan.Ikkuna helähtää rikki ja kivi löytyy lapsen pään vierestä pinnasängystä.
Jo äidin odotusaikaan mies on hakannut ja vahtinut työpaikan ikkunan takana naista.Nyttemmin kuollut täti kertoo miten mies oli äidiltä repinyt hiuksia niin että palat hiuspohjaa on lähteneet irti.
(missäs kukkahatut ja päänsilittelijät ovat)
Lapsi kasvaa ja hankkii puolison ei käytä alkoa kuten vanhempansa.Mutta mies käyttää ja luö, kuristaa raiskaa avosuhteessa, käyttää henkistä väkivaltaa monia vuosia.Amok loppuu haulikon laukaukseen mutta pelko jää elämään nyt aikuisen lapsen elämään ikuisesti.
Äitikin on löytänyt uuden miehen ja juo päiväkausia aamusta iltaan iloisia putkia.Ei halua että lapsenlapset kutsuvat mummoksi eikä juuri ota osaa lastenhoitoon.Olihan mieskin ollut hänelle perkele miksi hän omia lapsenlapsiaan viitsisi kaitsea tai missään avustaa onhan hänenkin elämänsä aikoinaan mennyt pilalle.
Lapsi joka on aikuinen ja kerran eronnut löytää pari muuta miestä ja nekin ovat mielenterveysongelmaisia ja väkivaltaisia, käyttävät hyväkseen.Lapsi ei enää parhaallakaan tahdolla jaksa kokeilla enää minkäänlaisia ihmisuhteita vaan haluaa olla ja elää rauhassa.Lapsen omat lapset ovat aikuisiässä mutta eivät ole koskaan seurustelleet koskapa myös äidin elämässä on ollut niin monta huonoa ihmistä ja puolet suvusta on alkoholisoituneita.
Mutta juoppoja, päihteidenkäyttäjiä ja mielenterveysongelmaisa on silti yhteiskunta täynnä.he jaksavat jatkaa ihmisten elämän pilaamista välittämättä mistään muista ihmisistä kuin itsestään.
VIELÄKÖ HALUAT HYYSÄTÄ NÄITÄ?
- nti. ev.lut
Ilahduin kovasti, kun luin tislaamosta.
Samoihin aikoihin luin myös toisen upean jutun, eli että vastavihitty katolilainen pappi on kallellaan vanhan latinalaisen messun suuntaan. Hienoja uutisia molemmilta suunnilta siis. - yötönyö
Nämä kaikki on eri ihmisiä:
-Kukkahattutäti
-Alkoholia käyttävä henkilö
-Juoppo
-Juoppohullu
-Hullu- kjöui0p, u68j679i
Eivät ole aivan kaikki. 4 viimeistä ovat yksi ja sama ihminen.
Kiitos kiitos kovasti kun kutsut siis muakin ynnä useita muita normaalisti alkoholia käyttäviä ihmisiä juoppohulluiksi ja hulluiksi ja juopoiksi.. kiitos kiitos kovasti.
- wanker
Mihin elimistö tarvitsee viinaa, kysympä vain?
Se on nautintoaine.
Viinan nauttiminen olipa se vähän tai paljon on aina yhtä retardia toimintaa.Näyttämisen halua ei mitään muuta.
- yötönyö
Viina tekee hövelin olon. Viinirypäleiden säilöminen on hankalaa, muuten kun käyttämällä viiniksi. Jostakin syystä viiniä käyttää myös Suomalaiset. Olut, sahti ja pontikka on eri juttu.
- ,-----
Alkoholi taitaa olla Suomessa työikäisten ykköstappaja. Valistusta on kansalle annettu jo niin kauan, että jos sillä ylipäätään mitään vaikutusta on, olisi alkoholiongelmat maastamme jo poistuneet. Asenne alkoholiin on paljon ratkaisevampaa alkoholin käytön kannalta kuin valistuksen kautta hankittu tieto. Tämän tietävät toki valmistajatkin, niin voimalla torppasivat mielikuvamainonnan kieltävän lakiehdotuksen.
Paavali kirjoitti, että hän ei mm viiniä lipitä, ettei olisi veljelleen lankeemukseksi. Hiemän eri vinkkelistä asiaa tarkasteli kuin me tässä ketjussa, mutta eiköhän oikea kristillinen asenne tässäkin tapauksessa olisi sama. Ortodoksisen kirkon edustajilta en ole samanlaista lähimmäisenrakkauteen perustuvaa sanomaa kuullut mitä tulee alkoholiin. Eräskin pappi blogissaan kirjoitti, että alkoholia väärin käyttävien nyt vaantulisi oppia käyttämään oikein. Ongelmaan puuttuminen saatavuutta rajoittamalla aiheuttaisi hänen mukaansa KÄRSIMYSTÄ muille, kun eivät ihan joka kaupan hyllyiltä juomaansa saisi. Valamon touhuja en viitsi edes kommentoida, se on tiensä valinnut....- !!!!!!!!
Miten on selitettävissä että suomalaisissakin on niitä jotka eivät juo alkoholia pisaraakaan koskaa ihan vapaaehtoisesti, sitten on ihmisiä jotka juovat todella vähän, sitten on uhmisiä jotka ovat tuurijuoppoja, viikonloppujuoppoja ja sitten on ihmisiä jotka alkoholisoituvat. Mikään ei ole yksiselitteistä.
En pidä nykyisestä alkoholikeskustelusta.
Tanskassa, Köpiksessä saa alkoholijuomia lähes kaikista kaupoista ja kioskeista. Siellä lienee vähemmän alkoholisteja kuin meillä.
Toivon Valamolle hyvää ja tuottoisaa bisnest. Älkää unohtako historiaa ev.lut porukat: vielä 1800-luvulla oli pappiloilla viinanpoltto oikeus. - ,----
!!!!!!!! kirjoitti:
Miten on selitettävissä että suomalaisissakin on niitä jotka eivät juo alkoholia pisaraakaan koskaa ihan vapaaehtoisesti, sitten on ihmisiä jotka juovat todella vähän, sitten on uhmisiä jotka ovat tuurijuoppoja, viikonloppujuoppoja ja sitten on ihmisiä jotka alkoholisoituvat. Mikään ei ole yksiselitteistä.
En pidä nykyisestä alkoholikeskustelusta.
Tanskassa, Köpiksessä saa alkoholijuomia lähes kaikista kaupoista ja kioskeista. Siellä lienee vähemmän alkoholisteja kuin meillä.
Toivon Valamolle hyvää ja tuottoisaa bisnest. Älkää unohtako historiaa ev.lut porukat: vielä 1800-luvulla oli pappiloilla viinanpoltto oikeus.Aika viisas se ihminen joka kysymykseesi tyhjentävän selityksen antaa. Alkoholistien osuutta Tanskan sen paremmin kuin muunkaan maailman väestöstä en tiedä. Kaikissa alkoholia käyttävissä kansoissa osa alkoholisoituu, osa ei. Asenne ja kulttuuri osaltaan vaikuttavat siihen, miten alkoholia käytetään. Suomalaisten (toki muidenkin, esim. brittien) kaltaista humalahakuista juomista rajoittaa joissakin maissa sosiaalinen paine. Asenneilmapiirin muttumiseen tarvitaan esim. kirkon kaltaisten tahojen esimerkkiä.
En nyt todellakaan väitä että ortodoksinen kirkko sen enempää kuin valamon luostarikaan kannustavat humalahakuiseen juomiseen. tosiasia kitenkin on, että maassamme on suunnaton määrä alkoholista kärsiviä yksilöitä ja perheitä. juomaputkien aloitusta voi lykätä ja niiden katkaisia nopeuttaa mm saatavuuta rajoittamalla. on aivan liian helppoa hakea "korjaavat" lähikaupasta. tässä on kyse arvoista. halutaanko suosia toimenpiteitä, jotka tukevat heikoimien edellytyksiä vähentää alkoholihaittoja.vai onko tärkeämpää että ns kohtuukäyttäjä saa juomansa oka kaupasta, ettei vaan tarvitse ajaa paria kilometriä alkoon.
missä on kristillinen asenne alkoholikeskustelussa? kaikki on luvallista, mutta kaikki ei ole hyödyksi, kirjoittaa paavali. saan syödä ja juoda mitä haluan, myös alkoholia. mutta jos se on heikommile lankeemukseksi, on kyseesä jo synti. miten näitä opeja mielestäsi tulisi nyky-yhteiskunnasa soveltaa suhteessa aiheena olevaan alkoholikeskusteluun? - alkoholistin lapsi
!!!!!!!! kirjoitti:
Miten on selitettävissä että suomalaisissakin on niitä jotka eivät juo alkoholia pisaraakaan koskaa ihan vapaaehtoisesti, sitten on ihmisiä jotka juovat todella vähän, sitten on uhmisiä jotka ovat tuurijuoppoja, viikonloppujuoppoja ja sitten on ihmisiä jotka alkoholisoituvat. Mikään ei ole yksiselitteistä.
En pidä nykyisestä alkoholikeskustelusta.
Tanskassa, Köpiksessä saa alkoholijuomia lähes kaikista kaupoista ja kioskeista. Siellä lienee vähemmän alkoholisteja kuin meillä.
Toivon Valamolle hyvää ja tuottoisaa bisnest. Älkää unohtako historiaa ev.lut porukat: vielä 1800-luvulla oli pappiloilla viinanpoltto oikeus.Älkää unohtako historiaa ev.lut porukat: vielä 1800-luvulla oli pappiloilla viinanpoltto oikeus.
MIKÄ EV:LUT???
No niin lienee ortodoksina paikka hieman valoittaa tuota sinun historian näkemystäsi.
Ennenvanhaan tietyillä taloilla ja ja ihmisillä oli oikeus polttaa viinaa koska sitä mäskiä käytettiin elikoitten rehuna ja siitä tulevaa viinaa LÄÄKKEEKSI ei JUOTAVAKSI että saataisiin KÄNNI.
Nykyäänkin keskustellaan alkoholin terveysvaikutuksista, ja vitsailuihin voi antaa aihetta sekin, että vanhoissa apteekkitiloissa saattaakin nykyään toimia ravintola. Paloviinan merkitys oli toki toinen 1700-luvulla, jolloin lääkkeitä ja lääkärihoitoa ei ollut kummemmin saatavilla. Ihan ongelmatonta viinan nauttiminen ei kuitenkaan ollut silloin kuten ei nykyäänkään – kohtuus on suhteellinen käsite.http://www.aamuposti.fi/blogit/hyvinkaan-harjumailta/275715-laakkeeksi-vain-laakkeeksi
http://www2.amk.fi/digma.fi/www.amk.fi/material/attachments/vanhaamk/digma/5h58cNTCi/paihdetyo_051.swf
Alkoholi on ollut lääkeaine ja lääkinnän apuaine erilaisissa rasvoissa linimenteissä yms.
."Mäntyharjun kirkkoherra, Zachris Cygneus kertoo 1800 joidenkuiden silloin vielä eläneiden vanhain miesten sanoneen viinan ja tupakan heidän lapsuutensa aikana olleen miltei käyttämättömiä ja tuntemattomia ylellisyysaineita. Viinan valmistus oli paikkakunnalla opittu Inkerinmaalta, Virosta ja Liivinmaalta saapuneilta pakolaisilta venäläisten valloittaessa nämä seudut. On mahdollista, että niin viinan käyttö kuin polttokin aluksi olivat etupäässä yläluokan asioita.Pohjolassa viinaa höystettiin yleisesti marunalla, rohtoliperillä, kuminalla, fenkolilla, katajanmarjoilla ja pukinjuurella. Yrttiviinoista tuli suosittuja nautintoaineita, ja niitä käytettiin tietysti myös lääkkeinä ja "taikajuomina". Yleisimmin käytettiin tutuimpia kasveja, joiden vaikutukset tunnettiin hyvin.
http://blog.kansanperinne.net/2009/11/viinanpolton-historiaa-ja-perinteita.html - alkoholistin lapsi
alkoholistin lapsi kirjoitti:
Älkää unohtako historiaa ev.lut porukat: vielä 1800-luvulla oli pappiloilla viinanpoltto oikeus.
MIKÄ EV:LUT???
No niin lienee ortodoksina paikka hieman valoittaa tuota sinun historian näkemystäsi.
Ennenvanhaan tietyillä taloilla ja ja ihmisillä oli oikeus polttaa viinaa koska sitä mäskiä käytettiin elikoitten rehuna ja siitä tulevaa viinaa LÄÄKKEEKSI ei JUOTAVAKSI että saataisiin KÄNNI.
Nykyäänkin keskustellaan alkoholin terveysvaikutuksista, ja vitsailuihin voi antaa aihetta sekin, että vanhoissa apteekkitiloissa saattaakin nykyään toimia ravintola. Paloviinan merkitys oli toki toinen 1700-luvulla, jolloin lääkkeitä ja lääkärihoitoa ei ollut kummemmin saatavilla. Ihan ongelmatonta viinan nauttiminen ei kuitenkaan ollut silloin kuten ei nykyäänkään – kohtuus on suhteellinen käsite.http://www.aamuposti.fi/blogit/hyvinkaan-harjumailta/275715-laakkeeksi-vain-laakkeeksi
http://www2.amk.fi/digma.fi/www.amk.fi/material/attachments/vanhaamk/digma/5h58cNTCi/paihdetyo_051.swf
Alkoholi on ollut lääkeaine ja lääkinnän apuaine erilaisissa rasvoissa linimenteissä yms.
."Mäntyharjun kirkkoherra, Zachris Cygneus kertoo 1800 joidenkuiden silloin vielä eläneiden vanhain miesten sanoneen viinan ja tupakan heidän lapsuutensa aikana olleen miltei käyttämättömiä ja tuntemattomia ylellisyysaineita. Viinan valmistus oli paikkakunnalla opittu Inkerinmaalta, Virosta ja Liivinmaalta saapuneilta pakolaisilta venäläisten valloittaessa nämä seudut. On mahdollista, että niin viinan käyttö kuin polttokin aluksi olivat etupäässä yläluokan asioita.Pohjolassa viinaa höystettiin yleisesti marunalla, rohtoliperillä, kuminalla, fenkolilla, katajanmarjoilla ja pukinjuurella. Yrttiviinoista tuli suosittuja nautintoaineita, ja niitä käytettiin tietysti myös lääkkeinä ja "taikajuomina". Yleisimmin käytettiin tutuimpia kasveja, joiden vaikutukset tunnettiin hyvin.
http://blog.kansanperinne.net/2009/11/viinanpolton-historiaa-ja-perinteita.htmlSilloinkin kun suomalaiset joivat vähiten
Euroopassa, he joivat väärin ja tarvitsivat kieltoja.Paloviinan yleistymiseen vaikuttivat pappilat, sillä kapakoiminen oli niille tärkeä tulonlähde. Kansa sai viinaa pappiloista sekä ennen jumalanpalvelusta että sen jälkeen.
1600-luvun lopulla luterilaisessa kirkossa vahvistui pietismi, joka vastusti kaikenlaista ylellisyyttä. Tällöin papit tiukensivat suhtautumistaan alkoholiin ja julistivat saarnoissaan, että juopuminen on syntiä. Vuonna 1733 kuningas antoi papiston painostuksesta juopumuksen vastaisen asetuksen. Päihtyneenä esiintymisestä julkisella paikalla ja juoppouteen kehottamisesta tuli nyt rangaistava teko. Maaseudulla verot maksettiin viljana, ja veroviljan määrä väheni, kun yhä suurempi osa siitä meni kotipolton tarpeisiin. Papisto halusi oman osansa veroista lyhentämättömänä. maaseutuyhteisöt olivat ennen kotipolttokieltoa kontrolloineet itse tehokkaasti alkoholinkäyttöä.
- Yhteisöissä juomista sääteli niin kylä- kuin huonekuntakuri. Talon isäntä vastasi viinaryyppyjen jakamisesta talonväelle ja palkollisille. Kylän ämmät tarkkailivat poikien alkoholinkäyttöä, ja papit saattoivat nuhdella seurakuntalaisiaan juopottelusta. Vielä enemmän juomista tosin rajoitti köyhyys.- Raittiusaatteesta kehittyi eräänlainen kansalaisuskonto, jossa yhdistyivät kristinusko ja uusi kansalaismoraali.
Hyvän kristityn mittapuuksi tuli raitis kansalainen. Kansalaismoraalin perusainekset taas olivat ahkeruus, säästäväisyys ja raittius, Sulkunen kertoo.Kun muiden maiden raittiusväki ihasteli Suomen alkoholitilannetta - raittiusjärjestöjen tilastot osoittivat suomalaisten juovan vähiten Euroopassa! - kieltolain kannattajat puolustautuivat Louhivuoren sanoin: "Totta on, että Suomessa juodaan muihin maihin verrattuna vähän. Mutta silti näkee meillä enemmän juopuneita kuin muualla, koska suomalaiset vähänkin juovuttuaan käyttäytyvät niin perin törkeästi ja raaasti."suomalainen juomakulttuuri oli barbaarista verrattuna vanhojen eurooppalaisten sivistyskansojen juomatapoihin. Toiset selittivät "suomalaisia juomatapoja" kansanluonteella, joka periytyi biologisena ominaisuutena sukupolvelta toiselle.satoja vuosia kestänyt tiukka juomapolitiikka vaikuttaa yhä juomatapoihimme. Kaksinaismoraali, jolla on pitkät perinteet, on Peltosen mielestä edelleen suuri rasite. Humaltuminen on tuomittavaa, mutta ihmistä, joka pystyy juomaan paljon humaltumatta silminnähtävästi, pidetään jotenkin sankarillisena. Hyvä viinapää on käänteinen versio suomalaisesta viinapäästä.
http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/suomalainen_viinapaa
Jo 1780 luvulla oli kotipoltossa tultu sietokyvyn rajoille. Kuudes päivä joulukuuta 1860 kuulutti Kuopionläänin kuvernöörinvirasto läänin asukkaiden olleen kruunulle velkaa jyvistä, kehottaen asukkaita maksamaan velkansa ja säästämään jyviä katovuoden takia, näin ollen hän kielsi viinanpolton puoleksi kuukaudeksi maaliskuussa 1861. Kotipoltto kiellettiin ja muutettiin luvan varaiseksi vuonna 1865. Kuulutus paloviinan valmistusoikeuksia koskevasta huutokaupasta on päivätty 27.3.1865.
http://www.juukaseura.fi/fi/Kotiseutuarkisto/Arkistomateriaali/Pontikka, kotipoltto ja paloviinan luvallinen valmistus.html - oksennus
alkoholistin lapsi kirjoitti:
Silloinkin kun suomalaiset joivat vähiten
Euroopassa, he joivat väärin ja tarvitsivat kieltoja.Paloviinan yleistymiseen vaikuttivat pappilat, sillä kapakoiminen oli niille tärkeä tulonlähde. Kansa sai viinaa pappiloista sekä ennen jumalanpalvelusta että sen jälkeen.
1600-luvun lopulla luterilaisessa kirkossa vahvistui pietismi, joka vastusti kaikenlaista ylellisyyttä. Tällöin papit tiukensivat suhtautumistaan alkoholiin ja julistivat saarnoissaan, että juopuminen on syntiä. Vuonna 1733 kuningas antoi papiston painostuksesta juopumuksen vastaisen asetuksen. Päihtyneenä esiintymisestä julkisella paikalla ja juoppouteen kehottamisesta tuli nyt rangaistava teko. Maaseudulla verot maksettiin viljana, ja veroviljan määrä väheni, kun yhä suurempi osa siitä meni kotipolton tarpeisiin. Papisto halusi oman osansa veroista lyhentämättömänä. maaseutuyhteisöt olivat ennen kotipolttokieltoa kontrolloineet itse tehokkaasti alkoholinkäyttöä.
- Yhteisöissä juomista sääteli niin kylä- kuin huonekuntakuri. Talon isäntä vastasi viinaryyppyjen jakamisesta talonväelle ja palkollisille. Kylän ämmät tarkkailivat poikien alkoholinkäyttöä, ja papit saattoivat nuhdella seurakuntalaisiaan juopottelusta. Vielä enemmän juomista tosin rajoitti köyhyys.- Raittiusaatteesta kehittyi eräänlainen kansalaisuskonto, jossa yhdistyivät kristinusko ja uusi kansalaismoraali.
Hyvän kristityn mittapuuksi tuli raitis kansalainen. Kansalaismoraalin perusainekset taas olivat ahkeruus, säästäväisyys ja raittius, Sulkunen kertoo.Kun muiden maiden raittiusväki ihasteli Suomen alkoholitilannetta - raittiusjärjestöjen tilastot osoittivat suomalaisten juovan vähiten Euroopassa! - kieltolain kannattajat puolustautuivat Louhivuoren sanoin: "Totta on, että Suomessa juodaan muihin maihin verrattuna vähän. Mutta silti näkee meillä enemmän juopuneita kuin muualla, koska suomalaiset vähänkin juovuttuaan käyttäytyvät niin perin törkeästi ja raaasti."suomalainen juomakulttuuri oli barbaarista verrattuna vanhojen eurooppalaisten sivistyskansojen juomatapoihin. Toiset selittivät "suomalaisia juomatapoja" kansanluonteella, joka periytyi biologisena ominaisuutena sukupolvelta toiselle.satoja vuosia kestänyt tiukka juomapolitiikka vaikuttaa yhä juomatapoihimme. Kaksinaismoraali, jolla on pitkät perinteet, on Peltosen mielestä edelleen suuri rasite. Humaltuminen on tuomittavaa, mutta ihmistä, joka pystyy juomaan paljon humaltumatta silminnähtävästi, pidetään jotenkin sankarillisena. Hyvä viinapää on käänteinen versio suomalaisesta viinapäästä.
http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/suomalainen_viinapaa
Jo 1780 luvulla oli kotipoltossa tultu sietokyvyn rajoille. Kuudes päivä joulukuuta 1860 kuulutti Kuopionläänin kuvernöörinvirasto läänin asukkaiden olleen kruunulle velkaa jyvistä, kehottaen asukkaita maksamaan velkansa ja säästämään jyviä katovuoden takia, näin ollen hän kielsi viinanpolton puoleksi kuukaudeksi maaliskuussa 1861. Kotipoltto kiellettiin ja muutettiin luvan varaiseksi vuonna 1865. Kuulutus paloviinan valmistusoikeuksia koskevasta huutokaupasta on päivätty 27.3.1865.
http://www.juukaseura.fi/fi/Kotiseutuarkisto/Arkistomateriaali/Pontikka, kotipoltto ja paloviinan luvallinen valmistus.htmlIlmeisesti viinaa käytetään edelleenkin lääkkeeksi mutta vain mielenterveysongelmien.
Jonka kyllä näkee jo päälleppäinkin.
Juominen ja tupakoiminen on sosiaalinen statusymboli nykyisin joak on yleisesti hyväksyttyä.
ihmiset eivät nauti näitä nautintoaineita tarvitakseen niitä vaan että se näyttää hyvältä ja tuo statusta.Se on kuin muoti-ilmiö.
Elimistö ei tarvitse tupakkaa ollenkaan eikä viinaakaan näissä mittasuhteissa.Elimistön omat alkoholit sakkaroosi, maltoosi ja muut OH ryhmät ovat riittävästi. - ,-----
oksennus kirjoitti:
Ilmeisesti viinaa käytetään edelleenkin lääkkeeksi mutta vain mielenterveysongelmien.
Jonka kyllä näkee jo päälleppäinkin.
Juominen ja tupakoiminen on sosiaalinen statusymboli nykyisin joak on yleisesti hyväksyttyä.
ihmiset eivät nauti näitä nautintoaineita tarvitakseen niitä vaan että se näyttää hyvältä ja tuo statusta.Se on kuin muoti-ilmiö.
Elimistö ei tarvitse tupakkaa ollenkaan eikä viinaakaan näissä mittasuhteissa.Elimistön omat alkoholit sakkaroosi, maltoosi ja muut OH ryhmät ovat riittävästi.Alkoholia ei tulisi pitää esillä terveysjuomana ensinkään. On totta, että pinenllä alkoholimäärällä on joitakin terveyttä edistäviä vaikutuksia, mutta samaan aikaan ja samalla annoksella mm syöpävaarallinen aine kyseessä. Ja se annoskoko on nykytutkimuksen valossa puolikas annos päivässä korkeintaan.
Edelleen peräänkuulutan, turhaan tietenkin, kirkon edustajien taholta raittiutta pultavia kannanottoja ja toimia. Jokaisella on vapaus nauttia mitä haluaa. Kristitylle kuitenkin vapaus, joka koituu heikompien veljien ja sisarten turmioksi, muuttuu synniksi. Ainakin mikäli uskome Pyhää Paavalia. Ja mehän emme näköjään usko.
- kjlflfyulyukjkykyku
http://www.studio55.fi/terveys/article/viina-oli-ennen-suomessa-suosittu-laake-lue-miksi/125094
Alkoholia käytettiin sekä sellaisenaan että yrtteihin tai muihin aineisiin sekoitettuna.
– Viinaa otettiin joko sisäisesti suun kautta tai hierottuna ulkoisesti suoraan iholle. On väitetty, että sekoittamalla viinaan tahmeita koivun nuppuja, kuminoita ja koiruohoja saadaan hyvä yleislääke kaikkiin tauteihin.
Sitä, mistä ja milloin viinan käyttö kipuja helpottamaan alun perin lähti, on vaikea sanoa.
– Kyseessä lienee aika yleismaailmallinen keksintö, ei missään tietyssä paikassa tiettyyn aikaan tapahtunut väläys. Sotasairaaloissa viinaa annettiin aikoinaan kivun poistamiseen ja potilaan rauhoittamiseksi operaatiota varten melkoisia määriä. Se saattoi johtaa kipusokkiin, mutta jotainhan siinä tilanteessa piti käyttää, Naakka-Korhonen sanoo.
Viinaa ei käytetty niinkään nimenomaisiin tauteihin kuin kiputiloihin. Kuumeen ja flunssan hoidossa se oli varsin yleinen.
Ainoa toivo parantua
Miksi viinan käyttö lääkkeenä sitten oli niin suosittua?
– Suomen maantieteellinen laajuus, harva asutus, lääkäreiden vähyys ja hoitopiirien suuruus vaikeuttivat sairaanhoitoa. Vielä 1900-luvun alussa kansanparantajat ja kotikonstit olivat joidenkin syrjäseudulla asuvien ainoa toivo parantua, Naakka-Korhonen selittää.
Lääkintäoppaista luettiin lääkäreiden vaarattomina pitämiä niksejä.
– Tavoitteena oli saada ihmiset pärjäämään omillaan ennen pääsyä ammattilaisen hoitoon. Todellinen lääketieteen kehitys eteni suurin harppauksin vasta toisen maailmansodan jälkeen.
Lääketarjonta heikkoa
Viinan suosioon vaikutti myös se, että sitä oli hyvin saatavilla, kun taas lääketarjonta oli entisaikaan hyvin heikkoa.
– Rohtoja tehtiin muun muassa sammakoista, kastemadoista, käärmeistä, iilimadoista, hiiristä ja pääskysenpesistä. Jopa kuolleiden jauhettuja luita sekä ihmisten ja eläinten ulosteita ja virtsaa käytettiin. Kaikkein karmaisevimmat rohdot sekoitettiin viinaan, tai ainakin kyytipojaksi otettiin ryyppy.
– Nykyihmisellä menee pelkästä listan lukemisesta vatsa sekaisin, mutta kansa toimi sen ajan käsitysten mukaisesti.
Ei pelkkää hölynpölyä
Entä mitä mieltä Naakka-Korhonen on viinan lääkinnällisestä käytöstä nykyaikana?
– Jotkut kotikonstit voivat olla ihan järkiperäisiä. Esimerkiksi rommitoti vilustumiseen tai pieni tujaus konjakkia stressiin ja vatsakipuun toimivat monen mielestä vallan hyvin – mutta vain vähissä määrin nautittuna, jotta tulee rentoutunut olo.
Naakka-Korhonen sanoo, että kansanlääkintä elää virallisen terveydenhuollon rinnalla.
– Ne vuorovaikuttavat keskenään. Lääketiede on saanut lukuisia tehokkaita aineita kansanlääkinnästä. Vastaavasti monet kansanlääkinnässä käytetyt aineet, kuten kamfertti, etikka, viinit, konjakit ja erilaiset tipat on omaksuttu viralliselta puolelta.- Kukkahattutäti
miksi Ruisrokki pysäkki on turun ortodoksikirkon edessä? Mikä sivistyskaupunki tämä on? Jotkut kävivät kusella kirkon kulmalla, joivat olutta ja tötteröivät kadulla.
- !!!!!!!!!
Kukkahattutäti kirjoitti:
miksi Ruisrokki pysäkki on turun ortodoksikirkon edessä? Mikä sivistyskaupunki tämä on? Jotkut kävivät kusella kirkon kulmalla, joivat olutta ja tötteröivät kadulla.
Keräsin kaljatölkkejä kympin edestä kirkkomme edestä pysäkiltä. Voisihan nuo pysäkit siirtää muualle. En kuitenkaan suosittele bussien maanalaisia terminaaleja, varsinaisia häkäluolia ovat.
- Pois viskihuurut!
Tarttukaa asiaan muut ortodoksit!
Paha Henki on asialla Valamon luostarissa kun noin irvokasta viskin valmisamista lietsoo!
Mitä sanoisi Jeesus asiaan?
Ajoi rahanvaihtajat pois pyhäköstä!
Smoin ajaisi pois viskivouhottajan sieltä!
Viini nyt vielä jotenkuten menettelee, mutta siinä se raja sitten kulkeekin!
Rupeisivat vaikka luonnonyrttejä kauppaamaan, niin jo oltaisiin paremminkin luostarin ja ortodoksisen kirkon linjoilla.
Kohta nauraavat kaikki muut kirkot ympäri maailmaa, kun Valamossa viskiä myydään!!
Tarttukaa asiaan ja lopettakaa sen viski-rahanhimoisen höynäyttäjän toimet!
Kenen idea se muuten oli?
Kuka keksi?- janoisten sankari
Ei tietoa keksijästä mutta kyllä janoinen keinot keksii.
Viina ja seksi siinä on artikkelit jotka nykyaikana myy.
Missään tapauksessa ei luostari viitsi ryhtyä vaikkapa luomuviljelijöiksi vaikka sitäkin on joskus siellä harjoitettu.Liekkö jo pellotkin myyty rahapulassa?talikonvarsihan ei nykykilvoittelijoita pahemmin kiinnosta.Talikko on vaihtunut pensseliin ja kynään.Siinä ei pahemmin hiki nouse ellei ole tälläinen helle kesä.
Aika surkeaa vedota perinteeseen ulkomailla tuossakin asiassa. - yrtti
Kyllä Valamon veljestö kasvattaa myös yrttejä.
- jägermaisteri
yrtti kirjoitti:
Kyllä Valamon veljestö kasvattaa myös yrttejä.
Joopa joo
- Pois viskihuurut
Kyllä kai sen keksijän nimen saa selville!
Tottakai on ollut joku, joka on ehdottanut asiaa!
Kuka?
Tosimielenkiintoista tietää nimi.
Kakistakaa ulos nimi!
Sanasta miestä, sarvesta härkää!
Ketkä sitten kannattivat?
Muitten ortodoksien on saatava tietää, kenen idea tää kaikki oli!!
Onko Valamon luostarin pöytäkirjoissa kirjoitettu?
Ei kun sinne vaan katsomaan!- !!!!!!!!!
Jäitä hattuun! Toivon että putelin ja etiketin muotoilija osaa asiansa. Merkkituote tästä tulee.
- wiskitontut
!!!!!!!!! kirjoitti:
Jäitä hattuun! Toivon että putelin ja etiketin muotoilija osaa asiansa. Merkkituote tästä tulee.
Sukulainen oli ostanut viimekesänä pullon viskiä venäjältä minkä nimi oli maan johtajan nimi ja pullon muoto oli miehen genitaalien muoto.
Mitä monimutkaisemmat sitä kalliimmat tuottaa.
Häpeä se on että luostari viskiä valmistaa. - jopa uutinen leviää
!!!!!!!!! kirjoitti:
Jäitä hattuun! Toivon että putelin ja etiketin muotoilija osaa asiansa. Merkkituote tästä tulee.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12342241
http://www.kotimaa24.fi/artikkeli/valamon-luostari-laajentaa-tuotantonsa-vakeviin-alkoholijuomiin-viskitislaamo-valmistuu-syksylla/
Valamon mukaan viskiliiketoiminta tuo merkittävän lisän sekä luostarin kävijäkuntaan....
http://uskojaelama.net/forum/index.php?topic=994.285
-paitsi että kreikassa juodaan ouzoa
-simonpetra on venäläisten ylläpitämä luostari ja venäläiset ovat tunnetusti hyviä vetämään kuppia, eli tapa on kansallista perua jokatapauksessa ei raamatullista eikä kristinuskoon perustuvaa
-hupsista heijjaa näin se kristinusko saa uusia ulottuvuuksia kun siihen tuodaan ihmisten tapoja aina vain lisää - keittiöremppa
jopa uutinen leviää kirjoitti:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12342241
http://www.kotimaa24.fi/artikkeli/valamon-luostari-laajentaa-tuotantonsa-vakeviin-alkoholijuomiin-viskitislaamo-valmistuu-syksylla/
Valamon mukaan viskiliiketoiminta tuo merkittävän lisän sekä luostarin kävijäkuntaan....
http://uskojaelama.net/forum/index.php?topic=994.285
-paitsi että kreikassa juodaan ouzoa
-simonpetra on venäläisten ylläpitämä luostari ja venäläiset ovat tunnetusti hyviä vetämään kuppia, eli tapa on kansallista perua jokatapauksessa ei raamatullista eikä kristinuskoon perustuvaa
-hupsista heijjaa näin se kristinusko saa uusia ulottuvuuksia kun siihen tuodaan ihmisten tapoja aina vain lisääMuuten tuli juuri mieleen että eikös alko ole aika suuri monopoli jolta ei heltiä lupia ihan noin vain muille yrittäjille.Lienee ollut vaikutusvaltainen anoja että lupa on saatu.
Sosiaali ja terveysministeriö myös valvoo tälläisiä hankkeita tiukasti, entäpä miten mahtaa olla silloin jos viina aiheuttaa järjestyshäiriöitä luostarinalueella.Silloin tyrehtyy elinkeino hyvin nopeasti.
Kysyisinkin että onko luostarissa koskaan ollut järjestyshäiriöitä viinan takia? - ,-----
wiskitontut kirjoitti:
Sukulainen oli ostanut viimekesänä pullon viskiä venäjältä minkä nimi oli maan johtajan nimi ja pullon muoto oli miehen genitaalien muoto.
Mitä monimutkaisemmat sitä kalliimmat tuottaa.
Häpeä se on että luostari viskiä valmistaa.No, Valamon tapauksessa lähinnä "luostari".
- tätä riittää
http://mpc.fi/rml/keskustelu/ketju.html?ck=UZY5rdMvXIvU4bDf7p0L&ar=010&mn=3857
-sillälailla!
Jumalan äiti ehtymätön malja ihan vertauskuvallisestikkin näköjään!
http://kilvoittelija.com/mita-tehda-papiston-alkoholismin-kanssa - Rahanahneet!
Rahanahneita munkkeja, ja varsinkin se joka keksi tään jutun!
Kaukana on köyhyys, pyhyys, ynnä muut lupaukset!
Hävetkööt tälläiset "munkit" ja "Kristuksen palvelijat"!
Vaihtakoot alaa, häippäskööt pois luostarista ja perustakoot omat panimot!
Miksi ortodoksisuuden ja Valamon varjolla kaupitella?
Mitä mieltä olisivat Sergei ja Herman näitten tyyppien rahanahneudesta? - Vätyksiä?
Eikö olisi reilua, että tää tyyppi joka keksi tään viskijutun kertoisi ja perusteleisi, että miksi ja millä perusteella ja että miten tämä edesauttaa Jeesuksen sanomaa, Valamon luostarin periaatteita, ortodoksista traditiota?
Samoin nää HÄNNYSTELIJÄT jotka ovat menneet mukaan tämän tyypin ideoihin!
Eikö se olisi MIEHEKÄSTÄ? Rohkeaa ja rehellistä?
Miksi luimuilla tälläisen jutun takana?
Vain raukat eivät uskalla!
Ja selittäisivät että miten he muka "edustavat" tavallisen ortodoksi näkemystä, ja että millä oikeudella he tulevat PILAAMAANA ORTODOKSISEN KIRKON?
Eli siis, - nimet esille ja selittäkää rohkeasti kantanne!
Vai oletteko te vätyksiä? - yötönyö
Yhäkkin, on hyvä että luostari saa varoja talouteensa näistä juomien myynnistä. Samasta pajasta tulee ehtoollisviinitkin. Se josta tämä myynti on huono asia, antakoon omasta pussistaan almuja luostarin kassaan. Vai olisiko parempi että luostari lopettaisi toimintansa.
Ihmeellistä tekopyhää kirjoitusta, toivottavasti olette olleet onnellisia edes tähän luostarin päätökseen asti.- matkailukeidas
Eipä tuossapaljoa hyvä häviäisi jos vaikka toimintansakin lopettaisi.Eivät ole saaneet aikaiseksi mitään hengellistä.
Eivätkä oikealla työllä viitsi sitä ylläpitää.
Mikähän tässä oikein on tekopyhää?
- yötönyö
Valamo/Lintula on hyvä paikka. On mahtavaa että Suomesta löytyy nämä luostarit. No, eihän ne kaikille voi olla mieleen. Se jonka mielestä homma ei toimi, voisi laittaa parannus ehdotuksia, muitakin kuin juomavalmistuksen matkailukeidaksen lopettamisen lisäksi.
- jopohuulessa87
Alkoholi on vaarallinen myrkky, jos kannabis olisi lallista, soisin munkkien ennemmin viljelevän sitä lääkkeksi kuin viinan polttoa.
4. Herra on maasta luonut rohdot, eikä ymmärtäväinen mies niitä vieroksu.
Nimittäin kannabista kohtuudella käyttävä on kertonut että on paljon helpompi pikku pilvessä rukoilla kuin kännissä ja että kannabis on aineena sellainen ettei siihen juurikaan synny himoa, tapa toki voi syntyä, ja saadakseen siitä jotain irti on pidettävä kohtuullinen tauko käytöstä , toisin kuin alkohlissa joka päihdyttää joka kerta olipa käyttänyt vuosia tai ihan vähän aikaa.
Jumala loi hampun, ihminen alkoholin. Kumpaan luotat?- moralisti...
Kannabiksen käytöstä voi saada ensimmäisestä kerrasta aivovaurion joka on pysyvä.
Milta tuntuisi kun joku heinäpäissään harhoja näkevä tappaisi jonkun lähimmäisesi?
Molemmat samaa sontaa. - imuteho
moralisti... kirjoitti:
Kannabiksen käytöstä voi saada ensimmäisestä kerrasta aivovaurion joka on pysyvä.
Milta tuntuisi kun joku heinäpäissään harhoja näkevä tappaisi jonkun lähimmäisesi?
Molemmat samaa sontaa.Voi sinua kun noin valhettelet, vai oletko vain propagandan uhri.
Kannabis ei aiheuta aivovaurioita.
Tätä on tutkittu lukemattomia kertoja.
Ainoa vaara on jos kovin nuori käyttää kannabista tai jos on taipumus psykoosiin tai sktsofreniaan.
Jos kannabis hamppu laillistettaisiin lääkkeeksi meilläkin, kymmenien muiden maiden tavoin, ja trendi on nouseva, on varmaa että sen saatavuutta kontrooloitaisiin samaan tapaan kuin alkoholiakin.
Ja voihan nytkin joku juoda ja tappaa autollaan tahtomattaankin.
Viina aiheuttaa HUOMATTAVASTI enemän vaaroja ja haittoja kuin Kannabis ikinä.
Tutkipa vähän mitä vimeisimmät tutkimukset asiasta sanovat. - hulluja ihmisiä
imuteho kirjoitti:
Voi sinua kun noin valhettelet, vai oletko vain propagandan uhri.
Kannabis ei aiheuta aivovaurioita.
Tätä on tutkittu lukemattomia kertoja.
Ainoa vaara on jos kovin nuori käyttää kannabista tai jos on taipumus psykoosiin tai sktsofreniaan.
Jos kannabis hamppu laillistettaisiin lääkkeeksi meilläkin, kymmenien muiden maiden tavoin, ja trendi on nouseva, on varmaa että sen saatavuutta kontrooloitaisiin samaan tapaan kuin alkoholiakin.
Ja voihan nytkin joku juoda ja tappaa autollaan tahtomattaankin.
Viina aiheuttaa HUOMATTAVASTI enemän vaaroja ja haittoja kuin Kannabis ikinä.
Tutkipa vähän mitä vimeisimmät tutkimukset asiasta sanovat.Mihin sinä huumeita tarvitset viihdekäyttöön vaiko lääkinnälliseen?
Lääkinnälliseen sitä käytetään suomessa, viihdekäyttö on syntiä olipa kysessä kannabis, viina, tupakka tai ruoka.
- yötönyö
Olisikohan sopivampaa, että Valamo poistaisi itseltään luostari nimen. Jari-Pekka liikenneasemat ja Halpa-Halli kaupat muutettaisiin luostari nimikkeen alle. He ei myy alkoholia sisältäviä juomia. Olutta, lonkeroa eikä siideriä.
- icxcnika
On kumma kun ei-ortodoksit ja muut pietistit tulee tänne meidän palstalle mestaroimaan.
Kaanaan häissä Jeesus otti kannan alkoholiin, joten pulinat pois.
Viski on hyvä tuote oikein käytettynä ja tuo hyvän lisän taloudellisesti ahtaalla olevaan Valamoon. Humalahakuinen juominen on syntiä, sen tietää jokainen kristitty.- ohra mehu
Nythän on hyvä hetki ymmärtää tekemänsä virhe ja tehdä oikein.
Esimerkiksi niin että luostari katuu viskintekoaikeitaan ja tislaa viskistään alkoholittoman niin sinäkin saat sitä killittää sitten niin että oikein napa ruskaa.
Sitähän voisi orasmehuihin ja muihin verrata on vain vähän fermentoitu ja käsitelty.
- Miumaau
Miksi näin?
- Sivusta seuraillut
Ainakin minulle tulee sellainen mieleen että tuossa viinankeitossa on sellaine motiivi että munkit pysyvät samalla itse pontikoissa. Samalla saadaan helppoa rahaa elämiseen. Laitetaan ihmiset hyvälle tuulelle kemikaalella. Alkoholisoitumisen pelko on varmaanki yleinen syy hakeutua luostariin. Ainakin sillä luostarin johtajalla poskipäiden verisuonet punoittaa siihen malliin että ehtoollisviiniä on tullut otettua. Myös maksanseutu vaikuttaa pömpöttävän pahanenteisesti.
- yötönyö
Käy itse siellä ja kysy onko niin kuten väität. Vai onko tuo taas yksinäisten horinoita.
- Sivusta seuraillut
Niinistö uskaltaa otta puheeksi minä en.
Ortodoksisessa, alkukirkollisessa perinteessä on aina, Raamatunkin valossa (esim. veden muuttaminen viiniksi Jeesuksen toimesta ja Paavalin kehotus Timoteukselle "juo vähän viiniä vatsasi tähden") ymmärretty ja hyväksytty se, että alkoholipitoisetkin juomat voivat olla ihan normaali ja ongelmaton osa niin kristityn kuin ei-kristitynkin elämää ruoka- ja juhlajuomana sekä lääkinnällisessä tarkoituksessa. Toki Raamattu varoittaa myös "älkää juopuko viinistä, sillä siitä seuraa rietas meno" ja "juoppous on häpeäksi" sekä "juopot yms. eivät ole Jumalan valtakunnan perillisiä". Tästä kaikesta voidaan päätellä, että kristinuskossa alkoholi ei sinänsä ole mikään piru tai demoni. Uskon, että luostarilaitos varsin hyvin tietää nämä asiat, eikä heidän agendansa olekaan juovuttaa ihmisiltä ymmärrystä pois, vaan on jokaisen vastuulla käyttää tervettä järkeä suhteessaan alkoholiin.
Heinäveden Valamon viski on itse asiassa parasta viskiä mitä olen maistanut, vaikka en mikään viskin suuri ystävä olekaan. Ihan paikan päällä luostarin ravintolan Trapesan tiskiltä ostin yhden ravintola-annoksen ja nautin mainion noutopöytäaterian jälkkäriksi.
Valamon viinimyymälä myy luostarin valmistamia marjaviinejä, mutta niistä en oikein pidä, rypäleistä valmistettu viini on parempaa. Niitä ostetaankin sieltä lähinnä tuliaisiksi ja lahjaksi. Valamossa on myös turisteille kesäisin avoinna Viinitupa, jossa saa maistella viinejä, ja käsitykseni on se, ettei sielläkään selvästi päihtyneille tarjoilla.
Itse olen ortodoksi ja myönnän persouteni alkoholijuomille, mutta vältän ymmärryksen sokaisevaa päihtymistä, ettei tule sitä "rietasta menoa" ja "juoppoutta". Juuri tätä kohtuutta alkuperäinen kristillinen traditio suosii, ainakin minun ymmärrykseni valossa pyhistä kirjoituksista. Ja kaikki me vastaamme itsestämme, eikä Kirkollakaan tai sen jäsenillä ole kontrollia muiden asioihin, ellei se tapahdu rauhasta, rakkaudesta ja veljeydestä käsin.
Protestanttisuudessa yms. on sitten niitä herätysliikkeitä ja (muita) lahkoja, jotka pelottelevat helvetillä ja siten kieltävät esim. viinilasillisen lisäksi myös monia muita pieniä nautintoja elämässä. Ihmisiä tässä kaikki vain ollaan, syntisiä, epätäydellisiä ja vajavaisia - jokaisella on tapoja ja asioita, joissa on pyrittävä parannukseen - ei ainoastaan alkoholi, joka demonisoidaan monesti turhaan.
Joka tuntee kirjoitukset, on pienemmässä vaarassa eksyä. Joku suhteellisuudentaju täytyy pitää elämäntavoissa joka tapauksessa. Monet ortodoksipapit tykkäävät nautiskella, ja jonkinasteista alkoholismiakin papistossakin kyllä joissakin tapauksissa ilmenee, mitä sitä kiistämään.
Problemaattinen teema tämä siis kyllä on enkä yritäkään sanella kaikenkattavia ja ehdottoman oikeita ohjeita, asetuksia tai säädöksiä kristinuskon suhteesta alkoholinkäyttöön, kuten valitettavan moni täällä tekee, ja se on se varsinainen ongelma - nimittäin tuomitseminen...- Anonyymi
Luin ensin, että "alkoholi, väkivalta ja luostari..." heh heh...
- Anonyymi
Vadelma tee, on todella hyvää.Voi itsekkin kerätä.
- Anonyymi
Ihmeellinen sana:
https://Jeesus-on-Herra.com/kaste/
Ortodokseille osoitettu.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1122917Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302405Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen222354Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631081996- 1141650
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1701365Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2881198- 801044
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi2501040- 711034